(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 مهر 1389- شماره 19756

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تقدير شيخ الازهر و علماي اهل سنت از فتواي اخير رهبر معظم انقلاب
رهبر انقلاب در پيامي به مناسبت دفن پيكر شهداي گمنام:
پيكر مطهر شهيدان هرجا آرام گيرد صفا و معنويت مي آفريند
سخنگوي كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي:
نظرات دولت درباره لايحه برنامه پنجم در حال بررسي است
رئيس قوه قضائيه: صدور حكم تحريم براي 8 مقام مسئول ايراني نشانه استيصال آمريكاست
پيكر چندين شهيد گمنام در شهرهاي مختلف كشور تشييع شد
رئيس سازمان حج و زيارت: اعزام زائران ايراني حج تمتع 29 مهرماه آغاز مي شود
براساس مصوبه هيأت دولت سفارت ايران در موزامبيك تأسيس مي شود
امام جمعه اهل سنت بيرجند:فتواي نگهداشتن حرمت همسر پيامبر نشانه درايت آيت الله خامنه اي است
رئيس مجلس شوراي اسلامي: غربي ها با عنصر بيداري اسلامي به شدت مقابله مي كنند
آمادگي قشم براي سوخت رساني به 70 درصد كشتي هاي عبوري در خليج فارس
اخبار ادبي و هنري
بنياد تعاون سپاه35 هزار واحد مسكوني در كشور مي سازد
مدير كل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: برگزاري كنكور سراسري تا سال 1393 ادامه مي يابد
آيت الله مكارم شيرازي: هرگونه اهانت به همسران پيامبر(ص) را محكوم مي كنيم



تقدير شيخ الازهر و علماي اهل سنت از فتواي اخير رهبر معظم انقلاب

سرويس سياسي-
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، توهين به زنان پيامبران و نمادهاي برادران اهل تسنن را حرام دانستند.
ولي امر مسلمين در پاسخ به استفتايي در اين باره كه از سوي جمعي از علما و فرهيختگان شيعه منطقه احساء عربستان ارائه شد، اعلام كردند: اهانت به نمادهاي برادران اهل سنت از جمله اتهام زني به همسر پيامبر اسلام ]عايشه[ حرام است. اين موضوع شامل زنان همه پيامبران و به ويژه سيدالانبياء پيامبر اعظم- حضرت محمد(صلي الله عليه و آله)- مي شود.
استفتاء از حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در پي توهين به عايشه توسط ياسرالحبيب، روحاني شيعه كويتي صورت گرفت كه با واكنش ها و مخالفت هاي بسياري رو به رو شد. در شديدترين اين واكنش ها، كابينه كويت، اين روحاني را سلب تابعيت كرد.
اين موضوع همچنين باعث شد تا شيعيان كشورهاي عربي حوزه خليج فارس تحت فشارهاي شديدي قرار بگيرند.
تقدير علماي اهل سنت
از رهبر معظم انقلاب
فتواي ولي امر مسلمين درباره حرام بودن اهانت به نمادهاي اهل تسنن بازتاب گسترده اي در محافل ديني و سياسي كشورهاي مسلمان منطقه داشته است.
جمعي از علماي اهل تسنن با تمجيد از اين فتوا، آن را مايه تقريب بيشتر مذاهب اسلامي دانستند.
به گزارش روزنامه «الحيات»، شيخ «احمدالطيب» شيخ الازهر مصر در بيانيه اي اعلام كرد كه فتواي حضرت آيت الله علي خامنه اي در مورد ممنوعيت هرگونه اهانت به صحابه و همسران پيامبر اكرم(ص) فتوايي است كه با علم درست و درك عميق خطرات فتنه گران صادر شده و بيانگر تمايل شديد به وحدت مسلمانان است.
در اين بيانيه آمده است: آنچه بر اهميت اين فتوا مي افزايد اين است كه از يك عالم بزرگ و يكي از علماي برجسته مسلمانان و بارزترين مرجع شيعيان و رهبر جمهوري اسلامي ايران صادر شده است.
شيخ الازهر همچنين تاكيد كرد: من از جايگاه علم و مسئوليت شرعي اعتراف مي كنم كه تلاش براي وحدت مسلمانان يك فرضيه است و اختلاف بين طرفداران مذاهب اسلامي بايد در دايره اختلاف در رأي و اجتهاد بين علما و صاحبان نظر محصور بماند و نبايد به وحدت امت لطمه بزند.
وي همچنين اظهار داشت: هر كس آتش فتنه بين مسلمانان را شعله ور كند گناهكار است و مستحق مجازات خداست.
شيخ الازهر همچنين از رهبر معظم انقلاب اسلامي بدليل صدور فتواي به موقع براي جلوگيري از ايجاد فتنه در ميان مسلمانان تقدير و تشكر كرد.
همچنين شخصيت هاي ديگر اهل تسنن كشورهاي منطقه از جمله لبنان به تمجيد از فتواي رهبر معظم انقلاب پرداختند.
قاضي «مالك الشعار» مفتي طرابلس و بخش هاي شمالي لبنان خواستار نزديكي بيشتر ميان شيعيان و اهل تسنن در تمامي زمينه ها بويژه در زمينه مباني ديني شده و با اشاره به فتواي مقام معظم رهبري در خصوص تحريم اهانت به صحابه و همسران رسول گرامي اسلام اين اقدام را ستودني خواند و گفت كه همه بايد در اين مسير گام برداريم و ريشه اختلاف ها و اختلاف افكني ها را بخشكانيم. وي با ابراز خرسندي از اين موضع رهبري گفت كه بويژه اينكه اين فتوا از سوي بزرگترين مرجع شيعيان در ايران و رهبر انقلاب اسلامي ايران اتخاذ شد، بسيار خوشحال كننده بود.
الشعار با اشاره به اينكه افرادي وجود دارند كه از فرصت ها براي فتنه انگيزي ميان برادران اهل تشيع و تسنن استفاده مي كنند، خواستار اين شد كه دو طرف به اين فتنه ها توجه داشته باشند تا مانع از ايجاد آن شوند.
شيخ «ماهر حمود» امام جماعت مسجد قدس در صيدا نيز از اين فتوا استقبال كرده و گفت كه اين اقدام مي تواند فتنه اي كه نزديك به انفجار در كشورهاي اسلامي بود را از بين ببرد.
وي با اشاره به زمانبندي دقيق صدور اين فتوا و پايان دادن آن به فتنه تاكيد كرد كه اتفاقات اخير نشان داد كه اگر اين فتوا نبود، جامعه تسنن و تشيع آمادگي كامل براي بروز فتنه مذهبي را داشت.
همچنين حزب كار مقاوم به رياست شيخ «زهير الجعيد» فتواي حضرت آيت الله خامنه اي درخصوص تحريم اهانت به اصحاب و همسران پيامبر را نشان دهنده عمق روابط اعتقادي و برادري ميان طوايف مختلف اسلامي دانست و بر ضرورت انتشار و تعميم اين فرهنگ در ميان تمام مسلمانان تاكيد كرد.
شيخ «عبدالناصر الجبري»، دبيركل جنبش امت لبنان نيز در گفت گو با برنامه «مع الحدث» كه از شبكه تلويزيوني المنار لبنان پخش شد، فتواي مقام معظم رهبري را درباره حرام دانستن اهانت به صحابه و استفاده از كلمات تحقيرآميز و توهين به «عايشه» همسر پيامبر اسلام ستود.
شيخ «ماهر مزهر»، رئيس «هيئت اهل تسنن حمايت از مقاومت» در لبنان نيز از دورانديشي و دانش مقام معظم رهبري در جايز ندانستن اهانت به نمادهاي اهل تسنن استقبال و تاكيد كرد: امام خامنه اي از تمام ويژگي هاي مطلوب براي رهبر امت اسلامي برخوردار است.
شيخ «محمد ابوالقطع»، مرشد جمعيت مبلغان اسلامي نيز گفت بايد از فتواي امام خامنه اي استفاده كرد تا فرصت به دست دشمنان امت اسلامي نيفتد.
انجمن علماي مسلمان در منطقه عكار و شمال لبنان نيز فتواي مقام معظم رهبري را پلي براي وحدت بين مسلمانان دانست و اعلام كرد: آيت الله خامنه اي امام عادل و رهبر پرهيزگار و مومن است.
«وجيه البعرني»، رئيس مجمع العكاري و نماينده سابق پارلمان لبنان نيز گفت: مواضع مسئولانه اي كه به دنبال دفن فتنه ها و يكپارچگي صفوف مسلمانان باشد قابل تقدير است.

 



رهبر انقلاب در پيامي به مناسبت دفن پيكر شهداي گمنام:
پيكر مطهر شهيدان هرجا آرام گيرد صفا و معنويت مي آفريند

حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت تشييع پيكر دو شهيد گمنام عمليات هاي بيت المقدس و والفجر 4 در دانشگاه شاهد پيامي صادر كردند.
در متن اين پيام كه توسط حجت الاسلام والمسلمين محمد محمديان، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها قرائت شده آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحيم
پيكر مطهر و معظم شهيدان هرجا آرام گيرد ياد مبارك و آرامبخش و بهجت انگيز خود را در فضا مي پراكند و صفا و معنويت مي آفريند.
دانشگاه شاهد خود گلخانه اي عطرآگين است و اميد است با قدوم اين شهيدان منشاء خير باشد.
از رئيس دانشگاه شاهد و همكاران اداري و دانشجويان اين دانشگاه متشكرم.
ان شاءالله موفق باشيد.
سيدعلي خامنه اي»
2 گلگون كفن
در دانشگاه شاهد آرام گرفتند
مراسم تدفين 2 شهيد گمنام دوران دفاع مقدس همچنين باحضور رئيس جمهور و با شركت گسترده دانشجويان و اساتيد همراه بود.
گفتني است محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان بدون اطلاع قبلي و به صورت سرزده در محل تدفين شهداي گمنام در دانشگاه شاهد تهران حضور يافت و مورد استقبال دانشجويان و شركت كنندگان در اين مراسم قرار گرفت.
در اين مراسم كه با حضور گسترده و پرشور دانشجويان دانشگاه هاي تهران، اساتيد، برخي روساي دانشگاه هاي تهران از جمله رئيس دانشگاه شاهد، خانواده معظم شهدا و جمعي از جانبازان و ايثارگران برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمين محمد محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، حجت الاسلام والمسلمين رحيميان نماينده ولي فقيه در بنيادشهيد، زريبافان معاون رئيس جمهور و رئيس بنيادشهيد و محمد باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس حضور داشتند.
براساس اين گزارش، احمدي نژاد كه پس از ورود به اين مراسم با استقبال دانشجويان و حاضرين روبه رو شده بود، هنگام خروج از محل تدفين شهدا با برخي از شركت كنندگان در اين مراسم و جمعي از خانواده هاي شهدا به گفت وگو پرداخت.
يادآور مي شود كه اين شهيدان گلگون كفن در محوطه اصلي دانشگاه شاهد به خاك سپرده شدند.
ولايت و شهادت رمز جاودانگي اسلام هستند
نماينده ولي فقيه در بنيادشهيد و امور ايثارگران نيز در اين مراسم، دو بال ولايت و شهادت را رمز جاودانگي شيعه و اسلام دانست.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن رحيميان در مراسم تدفين 2 شهيد گمنام دوران دفاع مقدس كه پيش از ظهر ديروز در دانشگاه شاهد برگزار شد، با اشاره به اينكه شهدا هميشه منشأ خير و بركت براي جامعه اسلامي، انسان و بشر هستند، گفت: اگر شهداي صدر اسلام، شهداي كربلا و دوران دفاع مقدس نبودند اسلام دوام پيدا نمي كرد.
وي افزود: شهدا از پيوند با ولايت به اين مقام شامخ رسيده اند و دو بال ولايت و شهادت، شيعه و اسلام را جاودانه كرده است.
حجت الاسلام رحيميان تاكيد كرد: تحكيم پيوند با نبيين، صديقين و شهدا خواست و نيازي است كه هر روز بايد از خداوند بخواهيم و تلاش كنيم اين پيوند مستحكم بماند.
نماينده ولي فقيه در بنيادشهيد و امور ايثارگران با تاكيد بر اينكه اين شهيدان، نبيين و صديقين راهبران راه راست هستند، خاطرنشان كرد: راه پرستش خدا همان صراط المستقيم است و شهدا در مسير پرستش خداوند متعال هستي خود را فدا كردند.
وي افزود: امروز هر چه داريم از شهدا داريم و هركجا ياد و نام شهدا باشد آن فضا عطرآگين و نوراني است.
حجت الاسلام رحيميان در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: دفن شهداي گمنام در دانشگاه ها و مراكز عمومي فضاي اين مراكز را نوراني مي كند و به همين جهت جريان هاي معاند و منافق كه با تعميق و گسترش اسلام ناب محمدي مخالفند هم صدا با اربابان خود با اين حركت الهي مخالفت مي كنند.
نماينده ولي فقيه در بنيادشهيد و امور ايثاگران در ادامه افزود: شاهد اين هستيم كه حضور شهدا و ياد و نام اين گلگون كفنان منشأ خيرات و بركات بوده و پيامي كه مقام معظم رهبري در همين رابطه در شب گذشته و پس از نماز مغرب و عشا مرقوم فرمودند حق مطلب را در كوتاه ترين كلمات بيان داشتند.
وي خاطرنشان كرد: بايد به دانشگاه شاهد و رئيس اين دانشگاه و كادر و بخش هاي آموزشي و نيز اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه تبريك گفت چون شاخصه هاي شهادت در اين دانشگاه حضور دارند.
حجت الاسلام رحيميان با اشاره به اينكه دانشگاه شاهد، دانشگاهي نوراني و الگو و اسوه اي بر حجاب و عفاف و ارزش هاي الهي است، تاكيد كرد: بدا به حال آنان كه سعي دارند به جاي الگوسازي مثبت الگوهاي منفي را به جاي بگذارند.
نماينده ولي فقيه در بنيادشهيد و امور ايثارگران در ادامه تاكيد كرد: برخلاف فرهنگ رايج در جبهه هاي 8 سال دفاع مقدس در سال گذشته فيلمي ساخته و اكران شد و حتي در تلويزيون بر روي آن نقد شد كه برخلاف حقيقت و واقعيت شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس بود. در اين فيلم القا مي شود كه به پدر يكي از رزمندگان اعلام مي شود «پسر تو را صداميان به شهادت نرساندند بلكه هم رزمش با دستور از فرمانده خود فرزندش را كشته است.»
حجت الاسلام رحيميان در پايان خاطرنشان كرد: ما در جبهه هاي دفاع مقدس شهيدي 13 ساله داشتيم كه 3 سال در جبهه هاي حق عليه باطل حضور داشت و هنگامي كه تركش به وي اثابت كرد به فرمانده خود گفت با چفيه دهان من را ببند تا دشمن صداي من را نشنود و صداميان از محل ما آگاه نشوند، اما در اين فيلم درست برعكس حقيقت هاي جبهه و جنگ جلوه داده شده است و اينان ضد دفاع مقدس عمل مي كنند.

 



سخنگوي كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي:
نظرات دولت درباره لايحه برنامه پنجم در حال بررسي است

سخنگوي كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي از بررسي نظرات دولت درباره لايحه برنامه پنجم توسعه در كارگروه مشترك خبر داد.
محمدمهدي مفتح اظهار داشت: موارد مدنظر دولت در لايحه برنامه پنجم توسعه احصا و بيان شده و در كارگروه شش نفره كه مسئول رسيدگي به اين موضوع است در حال بررسي مي باشد.
وي در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه اين كارگروه نظرات خود را به كميسيون تلفيق اعلام خواهد كرد، افزود: كميسيون تلفيق پس از دريافت گزارش كارگروه شش نفره براساس آيين نامه داخلي خود كار را پيگيري خواهد كرد.
وي با يادآوري اين كه كميسيون تلفيق فعلا جلسه اي برگزار نمي كند، ادامه برگزاري جلسات اين كميسيون درباره لايحه برنامه پنجم را منوط به اعلام گزارش كارگروه مذكور دانست.
مفتح اعضاي كارگروه شش نفره فوق الذكر را متشكل از باهنر به عنوان رئيس كميسيون تلفيق و نواب اين كميسيون يعني ابوترابي و عبداللهي از طرف مجلس و عزيزي معاونت نظارت راهبردي و دو تن ديگر از سوي دولت اعلام كرد.
گفتني است يكي از نمايندگان ضد دولت اخيرا مدعي شده بود كه دولت نماينده خود را جهت حضور در كارگروه مشترك معرفي نكرده است كه اين ادعا از سوي مفتح رد شد.

 



رئيس قوه قضائيه: صدور حكم تحريم براي 8 مقام مسئول ايراني نشانه استيصال آمريكاست

آيت الله صادق آملي لاريجاني صدور حكم تحريم براي 8 مقام مسئول كشورمان را نشانه استيصال آمريكا در برابر پايمردي و مقاومت مردم و مسئولان ايران دانست.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه، رئيس قوه قضائيه روز يك شنبه در جلسه مسئولان عالي قضايي با انتقاد از رفتار دوگانه غرب و بويژه آمريكا در برخورد با حقوق بشر گفت: هر انسان آزاده و منصفي از رفتارهاي دوگانه مدعيان حقوق بشر در آمريكا متأسف مي شود.
وي با اشاره به تصميم آمريكا در ايجاد محدوديت براي 8 مقام مسئول ايراني گفت: اين مسئله كه رئيس جمهور يك كشور مدعي حقوق بشر به صورت يكطرفه و بدون انجام مراحل و مقدمات حقوقي و قضايي، راجع به مسئولان يك كشور ديگر احكامي را جاري كند نشان مي دهد كه تا چه حد ادعاي پايبندي آنان به قانون و حقوق بشر دروغ است و تا چه حد در اين كشور مدعي، كار سياسي با بحث هاي قضايي و حقوقي گره خورده است.
لاريجاني، رفتارهايي مانند صدور حكم تحريم و محروميت براي مقامات ايراني از سوي آمريكا را نشانه استيصال اين كشور در مقابل پايمردي و مقاومت مردم و مسئولان ايران دانست و افزود: چنين اعمال غيرمنطقي و غيرمنصفانه و البته خنده داري از جانب مقامات آمريكايي سردرگمي آنان در برابر كشور ايران را به خوبي آشكار كرده است.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به ماجراي «مبتلا كردن مخفيانه بيش از هزار نفر از مردم گواتمالا به بيماري هاي مقاربتي آن هم به بهانه انجام كارهاي پزشكي از سوي آمريكا» كه به تازگي افشا شده است، گفت: امروزه كساني مدعي دفاع از حقوق بشر شده اند كه ساليان قبل به صورت كاملاً غيرانساني عده اي از مردم بي گناه يك كشور ديگر را در معرض آزمايش هاي پزشكي خود قرار داده اند و آنان را به بيماري هاي مقاربتي مبتلا كرده اند تا اثر داروهاي خود را بر روي اين بيماران آزمايش كنند.
وي چنين اقداماتي آن هم از سوي جامعه علمي يك كشور غربي مدعي حقوق بشر در كنار لشكركشي هاي متعدد نظامي به كشورهاي مختلف را نشانه اي بارز از كذب بودن ادعاي حقوق بشري آمريكا دانست.
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنانش؛ با اشاره به انتخاب سخنگوي قوه قضائيه ابراز اميدواري كرد فصل جديدي در اطلاع رساني قوه قضائيه نسبت به اقدامات انجام شده و نيز برنامه هاي آينده اين دستگاه آغاز شود.
لاريجاني توجه بيشتر رسانه ها و صداو سيما به فعاليت هاي قوه قضائيه را خواستار شد و گفت: قطعاً اطلاع رساني از عملكرد دستگاه قضايي در كنار بالا بردن اطلاعات حقوقي مردم از طريق رسانه ها به ويژه صدا و سيما بسيار اثربخش است.
رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: صدا و سيما ابزار بسيار مهم فرهنگي و اجتماعي و بسيار تاثيرگذار است و اگر به عنوان مثال در زمينه اعمال مجازات عاملان ناامني اجتماعي از سوي دستگاه قضايي اطلاع رساني به موقع و مناسب انجام شود اثرگذاري اين مجازات ها چند برابر خواهد شد.
لاريجاني با تاكيد بر تقويت اطلاع رساني قضايي با كمك رسانه ها و با بيان اين كه بسياري از كارهايي كه در قوه قضائيه صورت مي گيرد بايد با اطلاع رساني مناسب بازتاب خوبي در جامعه داشته باشد، تعيين سخنگوي دستگاه قضايي، انتصاب نمايندگان جديد دستگاه قضايي در صداوسيما و تدوين نهايي نظام جامع اطلاع رساني قضايي را گام هايي نو براي گشودن فصل جديدي از اطلاع رساني در قوه قضائيه اعلام كرد.
گفتني است؛ مسئولان عالي قضايي در ادامه اين جلسه مشكلات زندان هاي كشور را بررسي كردند و نسبت به تقويت جنبه هاي تربيتي زندان ها تاكيد شد.
هم چنين پاره اي روش ها براي حبس زدايي كه از سياست هاي كلي مقام معظم رهبري در مورد دستگاه قضا است، مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد كميته اي از مسئولان قضايي اين مسئله را دنبال كند و با پيشنهادات روشن در باب اصلاح قوانين و آيين نامه ها علاوه بر تلاش در بهبود وضع فيزيكي زندان ها، فضا را براي اصلاح و تربيت مجرمان هموار سازند و نيز وزير دادگستري موظف شد تا اعتبارات مورد نياز اين مسئله را در دولت پي گيري كند.

 



همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع )
پيكر چندين شهيد گمنام در شهرهاي مختلف كشور تشييع شد

پيكر پاك و مطهر شهداي گمنام كه توسط گروه هاي تفحص شهدا كشف شده است ديروز با بدرقه هزاران نفر در شهرهاي مختلف كشور تشييع شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان ورامين مراسم تشييع پيكر 2 شهيد گمنام 16 و 17 ساله در مصلاي بزرگ ورامين با حضور آيت الله سيدمرتضي محمودي گلپايگاني نماينده ولي فقيه در شهرستان ورامين، و تعدادي از مسئولان ادارات و نهادهاي شهرستان ورامين و خيل عظيم مردم مومن و خداجوي اين شهر برگزار شد.
خيل عظيم جمعيت از مصلاي ورامين تا بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس راهپيمايي و اين شهداي گمنام را تشييع كردند.
همچنين با حضور دانشجويان دانشگاه پيام نور مركز اردستان پيكر پاك 2 شهيد گمنام در اين دانشگاه تشييع شد.
پس از پايان مراسم در دانشگاه پيام نور اردستان، پيكر يكي از اين شهداي گمنام براي تشييع به شهر زواره از توابع شهرستان اردستان و پيكر شهيد ديگر به مهاباد انتقال يافت.
مردم ايلام نيز ديروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق پيكر سه شهيد گمنام را تشييع كردند.
شهداي تشييع شده در مناطق عملياتي فاو، والفجر هشت، منطقه پنجوين و عمليات والفجر چهار شناسايي شده بودند. براساس اسناد موجود اين شهيدان 17، 19 و 22 ساله هستند.
گزارش ايرنا نيز حاكيست پيكر پاك و مطهر يك شهيد گمنام از خيابان وليعصر «عج» تا امام زاده اسماعيل «ع» شهريار به مسافت 6كيلومتر بر دوش هزاران نفراز قشرهاي مختلف مردم تشييع شد. اين شهيد سال 64 و در عمليات والفجر چهار در منطقه پنجوين عراق به شهادت رسيده بود.
مراسم تشييع سه شهيد گمنام نيز با حضور گسترده مردم و مسئولان محلي در علي آباد كتول برگزار شد. قرار است اين شهدا طي مراسم خاصي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد اين شهرستان دفن شوند.
همچنين به گزارش فارس از شهرستان بابل مراسم تشييع 2 شهيد سال هاي دفاع مقدس كه در زمان شهادت 20 و 26 ساله بودند بر دوش عزاداران امام جعفرصادق«ع» تشييع شد. اين شهدا قرار است در دانشكده صنعتي نوشيرواني بابل دفن شوند.

 



رئيس سازمان حج و زيارت: اعزام زائران ايراني حج تمتع 29 مهرماه آغاز مي شود

رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه 103 هزار زائر ايراني امسال در قالب 624كاروان به حج تمتع مي روند، گفت: نخستين كاروان، 29مهرماه عازم مدينه خواهد شد.
به گزارش ايرنا، «علي ليالي» در جمع خبرنگاران با بيان اينكه اعزام زايران در قالب 624 كاروان انجام مي شود، افزود: از اين تعداد، 314كاروان در قالب مدينه قبل و 310 كاروان در قالب مدينه بعد اعزام خواهند شد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توضيح داد: تعداد زايران مدينه قبل 49هزار و 550 و مدينه بعد 50هزار و 660 زاير است.
به گفته رئيس سازمان حج و زيارت، 30 درصد از زايران حج امسال بالاي 65 سال سن دارند.
ليالي يادآور شد كه عمليات انتقال زايران به عربستان سعودي از 29 مهر آغاز و آخرين پرواز 18 آبان ماه انجام مي شود.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: نخستين گروه زايران 30 آبان و آخرين حجاج نيز 18 آذر از حج به كشور باز مي گردند.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت كه مدت اقامت زايران حج امسال از 29 روز تا 34 روز متفاوت خواهد بود.
ليالي افزود: اعزام زايران از 17 ايستگاه پروازي با همكاري مشترك هواپيمايي كشور (هما)، هواپيمايي ايراني ماهان و هواپيمايي عربستان سعودي در عمليات هاي رفت و برگشت زايران، صورت خواهد گرفت.
برگزاري همايش متمركز آموزش حجاج استان تهران
همايش متمركز آموزشي حجاج استان تهران روز گذشته در سالن 12 هزار نفري آزادي برگزار شد.
در اين همايش آموزشي، اعضاي كاروانهاي مدينه قبل و مدينه بعد با نحوه انجام مناسك و اعمال حج تمتع آشنا شدند.
در اين همايش وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حجت الاسلام پناهيان پيرامون اهميت فرضيه حج تمتع و ضرورت بهره گيري بهتر از فرصت اين ايام در جهت تعالي روحي و خودسازي معنوي به ايراد سخن پرداختند.

 



براساس مصوبه هيأت دولت سفارت ايران در موزامبيك تأسيس مي شود

هيأت دولت، اجازه تأسيس و بازگشايي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور موزامبيك را تصويب كرد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، در جلسه پنجشنبه هيأت دولت كه به رياست محمود احمدي نژاد تشكيل شد مجوز امضاي مقدماتي موافقتنامه همكاري امنيتي و مرزي بين دولت هاي جمهوري اسلامي ايران و آذربايجان توسط وزارت كشور، اجازه برگزاري كنفرانس كميته دائمي همكاري هاي اقتصادي، تجاري و فني كشورهاي اسلامي (كومسك) و اجازه تأسيس و بازگشايي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور موزامبيك به تصويب رسيد.
در ادامه اين جلسه تعدادي از پيشنهادهاي دستگاه هاي اجرايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در ابتداي اين جلسه نيز وزير امور خارجه، گزارشي از برنامه ها و اقدامات صورت گرفته توسط هيأت اعزامي به نيويورك را ارائه كرد.

 



امام جمعه اهل سنت بيرجند: فتواي نگهداشتن حرمت همسر پيامبر نشانه درايت آيت الله خامنه اي است

امام جمعه اهل سنت بيرجند، صدور فتواي نگهداشتن حرمت همسر پيامبر(ص) و هر يك از نمادهاي اسلامي برادران اهل سنت را نشانه درايت آيت الله خامنه اي دانست.
به گزارش فارس غلام حيدر فاروقي ديروز در بيرجند تصريح كرد: اين مسئله مربوط به حال حاضر نيست و همه علما و بزرگان اسلام چه شيعه و چه سني به ويژه رهبر معظم انقلاب از گذشته بر روي اين مسئله تاكيد داشتند و خواستار عدم توهين به نمادهاي اسلامي برادران اهل تسنن بوده اند.
وي توهين به نمادهاي اسلامي اهل تسنن را كار عده اي نادان و اجير دشمن و استكبار دانست و گفت؛ اين عده قصد داشتند كه با ايجاد تفرقه بين برادران مسلمان آب به آسياب دشمن بريزند.
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائي از سوي جمعي از علما و فرهيختگان شيعه منطقه احساء عربستان سعودي مبني بر نظر ايشان درباره اهانت و استفاده از كلمات تحقيرآميز به عايشه همسر پيامبر؛ اعلام كردند توهين به همسر پيامبر و نمادهاي اسلامي اهل تسنن حرام است.
روزنامه عربي الحياه نيز روز شنبه گذشته از قول شيخ الازهر نوشت: «فتواي امام خامنه اي با درك عميق از خطرات فتنه گران صادر شد.»

 



رئيس مجلس شوراي اسلامي: غربي ها با عنصر بيداري اسلامي به شدت مقابله مي كنند

ساري-خبرنگاركيهان:
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: غربي ها مخالف اين مسئله هستند كه مسلمانان اهل جهاد باشند لذا با عنصر بيداري اسلامي به شدت مقابله مي كنند.
علي لاريجاني كه در مراسم آغاز به كار سال تحصيلي جديد در دانشگاه مازندران در جمع دانشجويان اين دانشگاه سخنراني كرد، افزود: امام صادق(ع) در آن زمان به صورت عاقلانه رفتار كرد و يك نگاه درازمدت نسبت به اسلام داشت كه نشان دهنده كار ريشه اي و آينده نگرانه اين امام همام بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه توسعه امروز تعريف مشخصي دارد، گفت: مناسبات اقتصادي بسياري از كشورها به صورت خاص دنبال مي شود و بين حرف هاي ظاهري و باطني غربي ها تفاوت وجود دارد و غربي ها جهش و توسعه ايران را نمي خواهند.
لاريجاني به رخدادهاي انقلاب اسلامي اشاره كرد اظهار داشت: ايران به دنبال استقلال سياسي و اقتصادي است اما اين مسئله براي آنها غيرقابل قبول است.
وي با بيان اينكه قصد دشمن اين است كه با طوفاني كردن فضاي رسانه اي نظام سياسي و اجتماعي انقلاب اسلامي را خفه كند، گفت: به همين دليل دشمن سعي كرد تحريم هاي اقتصادي را تشديد كند.

 



عضو هيئت مديره سازمان منطقه آزاد قشم اعلام كرد
آمادگي قشم براي سوخت رساني به 70 درصد كشتي هاي عبوري در خليج فارس

عضو هيئت مديره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با برنامه ريزي دقيق بايد سهم خود را در سوخت رساني به 12 هزار كشتي عبوري در خليج فارس به 70 درصد برسانيم و از اين عمليات سود قابل توجهي عايد كشور كنيم.
«حسين هاشمي تختي» در گفت وگو با خبرنگار فارس در قشم: اين جزيره را شاهراه اقتصادي منطقه و حتي جهان خواند و تصريح كرد: قرار گرفتن جزيره قشم در كنار تنگه هرمز و خليج فارس و امكانات مهم سوخت رساني به كشتي هاي عبوري نشان از اهميت ويژه اين جزيره دارد.
عضو هيئت مديره سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: قشم به واسطه شرايط و موقعيت جغرافيايي و ظرفيت هاي فراوان توانايي تبديل شدن به مركز تجارت منطقه اي و جهاني را دارد.
هاشمي تختي با اشاره به احداث پل خليج فارس در حد فاصل اسكله لافت در جزيره قشم و اسكله پل در بندرعباس اظهار داشت: احداث اين پروژه ملي نقشي اساسي در تحولات اقتصادي منطقه و كشور خواهد داشت.
وي در پايان با اشاره به انتخاب شعار قشم «سرزمين عجايب هفت گانه خليج فارس» ادامه داد: با رعايت فرهنگ بومي و اسلامي مي توانيم قشم را با داشتن سايت هاي مختلف گردشگري به قطب مهم توريستي، صنعتي و تجاري كشور تبديل كنيم.

 



اخبار ادبي و هنري

طالبي: اهالي سينما در مقابل مسئولان خانه سينما ساكت نخواهند نشست
يك كارگردان سينما گفت: اگر مسئولان «خانه سينما» بخواهند به اين روند خود ادامه بدهند، بايد بدانند كه اهالي سينما در مقابل آنها ساكت نخواهند نشست و اجازه نمي دهند كه اين افراد هر كاري مي خواهند انجام بدهند.
«ابوالقاسم طالبي» در همايش «فريم هاي زخمي، فريم هاي مجاهد» در قم با بيان اين كه امروز افراد مشخصي خانه سينمارا به دست گرفته اند و از آن به نفع خود استفاده مي كنند، تأكيد كرد: البته معلوم نيست كه با اين روندي كه امروز اين افراد گرفته اند، دادستاني چه تصميمي در مورد آنها خواهد گرفت ولي در حقيقت، براساس رفتار و گفتار و بيانيه هاي اخير هيئت مديره خانه سينما، اين افراد بر اين عقيده اند كه اگر قرار است «خانه سينما» در اختيار جناح شان نباشد، بايد نابود شود.
بيانيه بيت المقدس عليه مازيار بيژني
موزه هولوكاست بيت المقدس طي بيانيه اي، فعاليت سايت «هولوكارتون» را محكوم كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، هولوكارتون عنوان سايتي است كه مجموعه آثار مازيار بيژني، طراح و كاريكاتوريست كشورمان با موضوع هولوكاست و جنايات رژيم صهيونيستي را نمايش مي دهد.
بيژني درباره واكنش هاي انجام شده به اين سايت گفت: صهيونيست ها و طرفدارانشان، محتواي اين سايت را يهودستيزي و نژادپرستانه مي دانند. اين در حالي است كه توضيح داده شده كه هدف فعاليت هولوكارتون چيست.
وي همچنين از استقبال مخالفان رژيم اشغالگر قدس از اين سايت خبر داد و افزود: از جمله بازتاب هاي مثبت هولوكارتون مي توان به ايميل ارسال شده از سوي مسلمانان «زلاندنو» اشاره كرد كه به خاطر اين كاريكاتورها تشكر كردند.
بيژني درباره ميزان بازديد از اين سايت نيز گفت: با اين كه سايت هولوكارتون از نيمه مرداد ماه امسال آغاز به كار كرد و حدود دو هفته نيز در فعاليت آن وقفه ايجاد شد، اما با بيش از 155 هزار بازديد در اين مدت مواجه شده است.
وي دامنه بازديد از اين سايت را 50 كشور از سرتاسر جهان عنوان كرد.
افتخاري: مثل بعضي به مردم و انقلاب پشت نخواهم كرد
عليرضا افتخاري، خواننده معروف موسيقي ايراني با تكذيب شايعه خروجش از كشور گفت: من مانند كساني نيستم كه با اين انقلاب در دل هاي مردم جا گرفتن و بعد به آن ها پشت كردند.
اين هنرمند در گفت وگو با وطن امروز تصريح كرد: من با اين انقلاب و مردم عليرضا افتخاري شدم و هرگز به آنها پشت نخواهم كرد.
افتخاري بيان كرد: كساني كه هر روز اخبار كذبي درباره من وخروجم از كشور منتشر مي كنند يا حسودانند يا به اجانب تعلق خاطر دارند. اگر قرار بود وطنم را ترك كنم، چرا در شرايط فعلي اين كار را كنم؟ اكنون به واسطه اين انقلاب، لطف مردم و عنايت خداوند به چنين جايگاهي رسيده ام و هرگز اين توفيق الهي را با چيز ديگري عوض نمي كنم.اين هنرمند همچنين درباره كساني كه پخش آثار خود در صدا و سيما را منع كرده اند گفت: هنرمند بايد هنرش در اختيار و متعلق به مردم باشد. كسي حق ندارد بگويد اثر من از رسانه ملي پخش نشود. اگر كسي مايل به پخش اثرش نيست، خودش در يكي از شبكه هاي تلويزيون رو در رو به مردم بگويد كه دوست ندارد اثرش را مردم بشنوند. البته اين يك شرط هم دارد و اين كه مدعي آنچه در اين 30 سال به واسطه انقلاب و مردم به دست آورده به آنها پس دهد.
تكذيب رابطه يك فيلم با حوادث پس از انتخابات
تهيه كننده فيلم «خيابان هاي آرام» سياسي بودن آن را تكذيب كرد.
در پي درج خبري با عنوان «مجوز ساخت به فيلم مسئله دار درباره حوادث پس از انتخابات» به نقل از منابع خبري در روزنامه كيهان، سيد محمود رضوي، تهيه كننده اين فيلم در تماس با كيهان، اين مسئله را تكذيب كرد.
وي تصريح كرد: اين فيلم به كارگرداني كمال تبريزي داراي مضموني درباره ناهنجاري هاي اجتماعي است.
هزار فيلم در چهلمين جشنواره فيلم رشد رقابت مي كنند
چهلمين جشنواره فيلم رشد با رقابت بيش از هزار فيلم و بخش هاي متنوع و موضوعات مختلف از هفتم الي چهاردهم آبان ماه در تهران و شهرستان ها برگزار مي شود.
اين دوره جشنواره در بخش هايي تحت عنوان گروه فيلم هاي علمي و مستند انيميشن تربيتي داستاني كوتاه و تربيتي داستاني بلند و نماهنگ برگزار خواهد شد. براساس اين گزارش موضوعاتي چون همت مضاعف و كار مضاعف، اصلاح الگوي مصرف، تحول در حوزه دانش، مهارت و تربيت دانش علوم و فنون و نقش فن آوريهاي نوين در آموزش و پرورش، فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي، خليج هميشه فارس، فرهنگ ملل، فرهنگ و معارف اسلامي، تعليم و تربيت خانواده معلم و دانش آموزان، آموزش مهارت زندگي، آمادگي در برابر حوادث غيرطبيعي، پدافند غيرعامل، سوادآموزي و نقش بزرگسالان، آموزش و پرورش كودكان استثنايي و آداب و حقوق شهروندي از جمله گرايش هايي است كه فيلمسازان با اهتمام به آنها بيش از هزار اثر به جشنواره ارسال كرده اند.

 



بنياد تعاون سپاه35 هزار واحد مسكوني در كشور مي سازد

مديرعامل بنياد تعاون سپاه گفت: با برنامه ريزي هايي كه در سال جاري انجام داده ايم، 35 هزار واحد مسكوني براي رزمندگان و بسيجيان سطح كشور خواهيم ساخت.
به گزارش فارس از قم، مهندس پرويز فتاح در حاشيه ديدار با آيت الله نوري همداني در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در اين بنياد تلاش مي كنيم تا به رزمندگان و بسيجيان خدماتي را ارائه دهيم.
وي اظهار داشت: اول سال در جوار حرم رضوي جمع شديم و جلسه اي را تشكيل داديم و همان جا نيت كرديم كه در نيمه سال نيز در كنار حرم حضرت معصومه«س» تشكيل جلسه داده و به موضوعات خود رسيدگي كنيم.
فتاح اذعان داشت: بنده از زماني كه در وزارت نيرو هم بودم نخستين جلسه را در كنار حرم رضوي مي گذاشتيم كه خيرات و اثرات اين كار را نيز در طول سال مشاهده مي كردم.
مديرعامل بنياد تعاون سپاه با اشاره به اقدامات اين بنياد گفت: ما در اين بنياد تلاش مي كنيم تا با ارائه خدمات به رزمندگان در راستاي رفع مشكلات آنها بكوشيم و در اين زمينه نيز مصمم خواهيم بود. وي افزود: ما سه مؤسسه مالي و اعتباري داريم كه هر كدام نزديك به 700 شعبه در سراسر كشور دارند.
فتاح ادامه داد: همچنين اين بنياد در خصوص موضوع مسكن بسيجيان، رزمندگان و پاسداران نيز خدماتي را ارائه مي دهد كه در حد وسيع، اقدامات خود را آغاز كرده است.
مديرعامل بنياد تعاون سپاه اظهار داشت: دولت خود موضوع مسكن مهر را دارد كه در اين راستا نيز بنياد وارد شده و براي گروه زيرمجموعه خود واحدهاي مسكوني را احداث مي كند.
وي گفت: جلساتي با وزير مسكن و رئيس جمهور داشتيم و تفاهم نامه اي نيز با وزير مسكن در خصوص احداث واحدهاي مسكوني امضا كرديم.
فتاح يادآور شد: امسال با برنامه ريزي هايي كه انجام داده ايم عمليات احداث 35 هزار واحد مسكوني را در سطح كشور آغاز خواهيم كرد و اين واحدهاي مسكوني در اختيار بسيجيان و رزمندگان قرار مي گيرد.
مديرعامل بنياد تعاون سپاه افزود: همچنين 50 هزار واحد مسكوني نيز در قالب طرح مسكن مهر احداث مي كنيم.

 



مدير كل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: برگزاري كنكور سراسري تا سال 1393 ادامه مي يابد

مدير كل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: كنكور سراسري دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور تا سال 1393 همچنان برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، عبدالامير عرفي يكشنبه شب در نخستين گردهمايي اولياي دانش آموزان پايه اول متوسطه در تالار شهيد مطهري سمنان اظهار داشت: در كنكور دانشگاه ها، امتحانات تشريحي دانش آموزان نقش خود را پيدا مي كند و در حقيقت نتيجه كنكور سراسري و امتحانات تشريحي دانش آموزان نقش اساسي در كنكور دارد.
وي اضافه كرد: بحث كنكور در كنار توجه به محتواي درسي موجود، نتيجه كنكور را براي ورود به دانشگاه ها مي سازد.
وي گفت: دليل موفقيت دانش آموزان در مجامع علمي كشور، مشاركت بالاي خانواده هاست.
عرفي همچنين در حاشيه اين مراسم از تاسيس 15 هزار دارالقرآن وتوسعه سالن هاي ورزشي در كشور خبر داد.
وي خاطرنشان كرد: در ساختار جديد، دوره ابتدايي به 6 سال افزايش و دوره متوسطه به سه سال كاهش مي يابد و دانش آموزان در دوره متوسطه اول شاخه مورد نظر خود را انتخاب مي كنند.

 



آيت الله مكارم شيرازي: هرگونه اهانت به همسران پيامبر(ص) را محكوم مي كنيم

يكي از مراجع تقليد گفت: هرگونه اهانت و بي احترامي به همسران پيامبر(ص) را محكوم مي كنيم.
به گزارش فارس از قم، آيت الله ناصر مكارم شيرازي در جلسه درس خارج خود با تسليت فرارسيدن ايام شهادت امام صادق(ع)، اظهار داشت: امام صادق(ع) با دشمنان اسلام با دلايل عقلي مباحثه مي كردند و ما نيز با غيرمسلمان نمي توانيم با كتاب و سنت بحث كنيم و بايد با دلايل عقلي به مباحثه بپردازيم.
وي گفت؛ پرخاشگري در برابر بيگانگان اثر منفي دارد و انسان بايد با دلايل محكم مطالب خود را مطرح كند تا پيروز شود.
آيت الله مكارم در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: اخيرا يك روحاني نما، آدم بي سواد، مجنون و مزدور به نام شيعه فحاشي عجيب به همسران پيامبر اكرم كرده و به مقدسات برخي مذاهب اهانت بسياري داشته و نسبت هاي نارواي عجيبي را به همسران پيامبر نسبت داده است.
اين استاد حوزه تاكيد كرد: اين آدم يا مزدور و مامور بوده و يا سفيه و ديوانه است و از آنها نادان تر برخي علماي وهابي ها بوده كه اين سخنان را مستند كرده است.
وي اضافه كرد: در حالي كه صدها عالم شيعي اين اقدام را محكوم كرده اند، آنها حرف اين آدم مزدور و مامور را قبول كرده اند. اين مرجع تقليد بيان داشت: اين نشانه بي منطقي وهابي ها است، از كجا معلوم كه اين حرفها بر اثر عوامل خارجي نباشد تا مسلمانان را به جان هم بيندازند و آنها نيز مشغول كارهاي خود شوند.
وي گفت: محكوميت ما از شبكه جهاني ولايت منتشر شد و هرگونه اهانت به همسران پيامبر را محكوم كرديم، اينها فراموش كرده اند كه امام راحل سلمان رشدي را به دليل كتاب شيطاني مرتد دانست و در بخش مهمي از اين كتاب نسبت هاي بدي به زنان پيامبر داده شده بود.
آيت الله مكارم شيرازي يادآور شد: بايد مراقب باشيم با دليل و منطق حرفهاي خود را بزنيم، ولي در عين حال نبايد كاري كنيم كه موجب اختلاف شود.
وي اضافه كرد: آنها كتابهاي فراوان شيعه و علماي شيعه را ناديده گرفته و حرف يك آدم ديوانه را مورد توجه قرار مي دهند، اميدواريم كه مسلمانان گرفتار توطئه هاي دشمنان نشوند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14