(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 مهر 1389- شماره 19758

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چشم به راه سپيده
مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه: آمريكا در حال فروپاشي است
رئيس اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي: موشك هاي ايران قلب تل آويو را هدف قرار مي دهد
سفر شركت كنندگان رالي پكن-پاريس به بندرانزلي
خواجه سروي : شوراي سياستگذاري فرهنگي دانشگاهيان خارج از كشور تشكيل مي شود
رئيسي: عوامل حادثه تروريستي مهاباد به محض تحويل به قوه قضائيه محاكمه مي شوند
رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان جوان نويد دادند ايران 1404 در رتبه اول علمي منطقه
معاون وزير صنايع و معادن: توليد مس بزودي در كشور افزايش پيدا مي كند
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران خبر داد
انتقال آب درياي خزر به سمنان دركوتاه ترين زمان ممكن
استاد محصص خوشنويس برجسته كشور درگذشت
پس از درخواست مكرر مردم مبلغان اوقاف خواستار چاپ رساله رهبر معظم انقلاب شدند
اخبار ادبي و هنري
با حضور مراجع عظام مراسم بزرگداشت آيت الله احمدي فقيه در قم برگزار شد



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر و روزهايي كه به ولادت فاطمه معصومه(س) نوراني است، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

طلوع پاياني
در امتداد خزان، روزها زمستاني
و در غياب شما، آفتاب زنداني
جسارت است ولي يك سوال مي پرسم
چقدر در پس پرده حضور پنهاني؟
ببين براي شما جمعه ندبه مي خوانند
نوادگان زمين خسته از پريشاني
چه وقت ميرسد آقا نگاهتان باشد
براي شب زدگان آيت غزل خواني؟
چرا نمي رسي اي منتقم ببين امروز
به نيزه ها شده قرآن به دست شيطاني
دوباره پنجره ها، زل زدن به غربت شهر
در انتظار شما اي طلوع پاياني
علي سليماني

خواب بيداري
از ميان اشك ها خنديده مي آيد كسي
خواب بيداري ما را ديده مي آيد كسي
با ترنم با ترانه با سروش سبز آب
از گلوي بيشه خشكيده مي آيد كسي
مثل عطر تازه تك جنگل باران زده
در سلام بادها پيچيده مي آيد كسي
كهكشاني از پرستو در پناهش پرفشان
آسمان در آسمان كوچيده مي آيد كسي
خواب ديدم، خواب ديده در خيالي ديده اند
از شب ما روز را پرسيده مي آيد كسي

روضه سقا
مجنون حريف غصه ليلا نميشود
زخم فراق بي تو مداوا نميشود
فالي زدم به حضرت حافظ كه باز گفت
بخت هميشه بسته ما وا نميشود
آب از سرم گذشت در اين موج بيكسي
ساحل حريف طعنه دريا نميشود
دلخوش به هيئتم كه شنيدم حضور تو
جز در هواي روضه سقا نميشود
جان دو دست حضرت عباس جان مشك
آقا بيا كه بخت دلم وا نميشود

يادگاري
از نو شكفت نرگس چشم انتظاري ام
گل كرد خار خار شب بي قراري ام
تا شد هزار پاره دل از يك نگاه تو
ديدم هزار چشم در آيينه كاري ام
گر من به شوق ديدنت از خويش مي روم
از خويش مي روم كه تو با خود بياري ام
بود و نبود من همه از دست رفته است
باري مگر تو دست بر آري به ياري ام
كاري به كار غير ندارم كه عاقبت
مرهم نهاد نام تو بر زخم كاري ام
تا ساحل نگاه تو چون موج بي قرار
با رود رو به سوي تو دارم كه جاري ام
با ناخنم به سنگ نوشتم: بيا، بيا
زان پيشتر كه پاك شود يادگاري ام

 



مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه: آمريكا در حال فروپاشي است

مشاور فرهنگي فرماندهي كل سپاه پاسداران با اشاره به اخبار موجود در رابطه با وضعيت به هم ريخته اقتصادي آمريكا، اين كشور را در حال فروپاشي ارزيابي كرد.
محمدحسين صفارهرندي در جمع نخبگان شهر كرمان در حسينيه ثارالله اين شهر با اشاره به اين كه زمينه هاي سقوط و فروپاشي ايالات متحده آمريكا كاملا مشهود است، اظهار كرد: مهم ترين مشكل آمريكا بحران داخلي است و اين مشكلات سبب شد كه دو سال قبل بحران مسكن در اين كشور به نقطه اي برسد كه بانكها مسكن برخي از مردم را به دليل بدهي به بانك تصرف كردند و در نتيجه برخي از قشرها همه چيز خود را از دست دادند.
صفارهرندي با اشاره به اين كه بالاترين ميزان بدهي دولت آمريكا به بانكها و مردم در اين دوره ثبت شده است، گفت: آمريكا در حال فروپاشي است و در آستانه سال 2010 خبرهاي زيادي در مورد وضعيت به هم ريخته اقتصاد داخلي آمريكا شنيده ايد كه اين وضعيت بر روي مسائل فرهنگي و اجتماعي شهروندان آمريكايي تاثير زيادي گذاشته است.
وي اظهار كرد: برداشت ما اين است كه جنگ جهاني سوم از جنس دو جنگ قبل و به صورت مسلحانه نيست بلكه جنگ جديد به شكل نرم بوده و مدتها نيز از شروع شدن آن مي گذرد.
صفارهرندي افزود: دشمنان به اين جنگ دل بسته اند و اميد دارند كه از آن بهره گيرند و نقطه كانون آنها منطقه ما و به طور مشخص ايران است.
صفارهرندي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سخنان رئيس جمهور كشورمان در سازمان ملل و همراهي 85 درصدي مخاطبان شبكه خبري الجزيره با اين سخنان اظهار كرد: عصر جديد، عصر انفجار اطلاعات است و هركس به ميزان توان رسانه اي كه دارد امكان تاثيرگذاري بر افكار عمومي را دارد، اما چه مي شود با اين كه ما معادل غربي ها توان رسانه اي نداريم اما 85 درصد از خوانندگان سايت الجزيره با انديشه ما همراهي مي كنند و اين نشان دهنده تغيير افكار جهان و افزايش قدرت پيام ما در مقابل قدرت رسانه اي غرب است.
وي تصريح كرد: براي اولين بار است كه قدرت مسلط جهان در انتقال به هژموني بعدي در حال تجزيه شدن به چند بلوك قدرت جديد است كه از جمله آنها و مطابق ارزيابي هانتينگتون، قدرت بلوك اسلامي است.
مشاور فرمانده كل سپاه خاطرنشان كرد: از همين زاويه است كه سخنان رئيس جمهور ما بر بستر حمايت 85 درصد از مخاطبان مسلمان و آزاديخواهان دنيا قرار مي گيرد.
صفارهرندي همچنين گفت: اين قدرت را كه اعتبار خود را از انديشه اسلام انقلابي و متولد شده در ايران انقلابي به دست آورده است نبايد با حرفهاي سبك و بي مايه اي نظير جايگزين كردن مكتب ايران به جاي مكتب اسلام دچار خدشه كرد.
وي ضمن اشاره به دستاوردهاي نظام در سالهاي بعد از دولت نهم؛ بر ضرورت حفظ همين نگاه و تاكيد بر عمق استراتژيك جمهوري اسلامي كه تفكر ديني و اسلامي است، تصريح كرد: حرفهاي نامتناسب با تفكر مبنايي انقلاب اسلامي و نظام، علاوه بر دلسرد كردن پشتوانه هاي ما در جهان اسلام موجب ناكارآمد شدن دولت و نظام در ارائه خدمت خالصانه به مردم مي شود؛ خدمتي كه در سالهاي اخير موجب تقويت ارتباط متقابل دولت و ملت شده است.

 



رئيس اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي: موشك هاي ايران قلب تل آويو را هدف قرار مي دهد

رئيس شعبه اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي تأكيد كرد كه در صورت وقوع جنگ، موشك هاي ايران، سوريه و حزب الله قلب تل آويو را هدف قرار خواهند داد.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت»، ژنرال «عاموس يادلين» طي سخناني در چهارمين كنفرانس جنبش «كيبوتس» گفت كه منطقه «گوش دان» واقع در مركز اسرائيل هدف اصلي دشمنان است و در صورت وقوع جنگ موشك هاي ايران، سوريه و حزب الله قادرند تل آويو را تهديد كنند.
وي افزود: يك خطر غيرنظامي نيز وجود دارد و آن خطر سلب مشروعيت از سياست اسرائيل است زيرا بدنبال جنگ غزه و عمليات «سرب گداخته» در اواخر سال 2008 جهان از طرف ضعيف حمايت مي كند و با وجود اينكه اسرائيل موفق شد آرامش امنيتي در برخي جبهه ها حاكم كند اما همين امر مشكلاتي براي اسرائيل بوجود آورد.
اين مقام جاسوسي رژيم صهيونيستي كه موجوديت آن بر پايه جنگ افروزي در منطقه استوار است، همچنين تصريح كرد: در پي صدور گزارش كميته گلدستون گزارش ديگري نيز صادر شد كه اسرائيل را متهم به ارتكاب جنايت هاي جنگي كرد و همين امر مي تواند فرصت را براي حزب الله جهت تجهيز به سلاح آماده كند.
آمريكا قادر به شكست ايران
و حزب الله نيست
رئيس شوراي سياسي حزب الله لبنان هم تأكيد كرد كه اگر آمريكا و رژيم صهيونيستي قادر به شكست ايران، سوريه و حزب الله بودند، از مدت ها قبل اين كار را انجام مي دادند.
به گزارش پايگاه خبري دارالحيات، «ابراهيم امين السيد» رئيس شوراي سياسي حزب الله لبنان در اظهاراتي تأكيد كرد كه اگر آمريكا و اسرائيل قادر به شكست دادن ايران، سوريه و حزب الله لبنان بودند از مدت ها قبل اين كار را مي كردند، اما آنها از هر اقدامي در اين راستا عاجزند.
وي كه در مراسم چهلمين روز شهادت «محمد فوزي فواز» و «علي محمد كامل» در درگيري هاي برج ابي حيدر سخنراني مي كرد، ادامه داد: با توجه به اتفاقات موجود در منطقه و جهان مي توان پيش بيني كرد كه ما در آستانه تحولات مهمي هستيم كه براي ما مثبت و براي ديگران منفي است.
السيد در ادامه تاكيد كرد كه تمام حوادثي كه از سال 2005 در لبنان روي داده است، در خدمت اجراي پروژه هاي آمريكايي است كه با هدف تغيير چهره منطقه به نفع منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي به اجرا گذاشته مي شود، اما آغاز شكست اين پروژه از عراق بود كه نيروهاي آمريكايي مجبور به عقب نشيني از اين كشور شدند و شكست خود را در آن اعلام كردند، علاوه بر اينكه آنها در افغانستان نيز شكست خورده و خسارت هاي جاني زيادي را متحمل شدند.
وي با تأكيد بر اينكه مقاومت امروز در لبنان از هميشه قدرتمندتر است، خطاب به گروه موافق دولت گفت: شما روزي در اين كشور در اوج قدرت بوديد و ما شما را شكست داديم و ان شاءالله باز هم شكست خواهيم داد و شما هرگز نخواهيد توانست به مقاومت آسيبي بزنيد.

 



سفر شركت كنندگان رالي پكن-پاريس به بندرانزلي

شركت كنندگان در مسابقه اتومبيلراني رالي پكن-پاريس كه سه شنبه شب به بندرانزلي رسيده بودند، صبح روز چهارشنبه اين شهر را ترك كردند.
رئيس هيئت اتومبيلراني و موتورسواري استان گيلان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در اين رالي، يكصد و 22 شركت كننده از 27 كشور جهان حضور دارند.
«محسن واحدي» افزود: شركت كنندگان مسير پكن تا پاريس را در 37 روز طي مي كنند.
وي با يادآوري اينكه شركت كنندگان مسابقات رالي اتومبيلراني نخستين بار در سال 1997 از مسير زاهدان وارد ايران شدند، ادامه داد: اين چهارمين رالي پكن-پاريس و دومين بار است كه اين رالي از ايران مي گذرد.
كارن آجين كلاس كه با خودروي رولزرويس سال 1929 در اين رالي شركت كرده بود از رفتار دوستانه ايرانيان ابراز شگفتي كرد.
اين بانوي راننده بيان داشت: در طول مسير هرگاه ماشين خراب مي شد مردم با مهرباني كمك مي كردند.
وي كه تاكنون در دو رالي در آفريقا شركت داشته در پاسخ به اين سوال كه رانندگي را بيشتر دوست دارد يا ديدار از كشورهاي مختلف و آسيايي با فرهنگ هاي گوناگون را گفت: هر دوي اينها بخصوص آشنايي با فرهنگ هاي جديد در نوع خود جالب توجه است.

 



خواجه سروي : شوراي سياستگذاري فرهنگي دانشگاهيان خارج از كشور تشكيل مي شود

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم ازتشكيل شوراي سياستگذاري فرهنگي دانشگاهيان ايراني خارج از كشور خبر داد.
غلامرضا خواجه سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه در دوره جديد فعاليت وزارت علوم با پديده اي به نام حضور چشمگير دانشگاهيان ايراني در خارج از كشور مواجه هستيم، اظهار داشت: اين افراد تنها دانشجويان بورسيه كشور نيستند و بسياري از آنها به صورت آزاد و با هزينه شخصي به كشورهاي اروپايي و آمريكايي و حتي آسيايي سفر كرده و تحصيلات خود را در اين كشورها دنبال مي كنند.
وي افزود: بسياري از اين افراد كه چندين سال از عمر خود را در خارج از كشور سپري مي كنند علاقمند هستند كه ارتباطات فرهنگي خود را با كشور ادامه دهند كه البته اين مسئله نيازمند سازماندهي مناسب خواهد بود.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه تاكنون نهادهاي مختلف، مسئوليت هايي در زمينه حفظ ارتباط فرهنگي ايرانيان خارج از كشور با داخل كشور بر عهده داشته اند، گفت: در اين شرايط وزارت علوم تصميم گرفت كه تلاش هاي موجود در اين حوزه را هماهنگ كند و در اين زمينه يك شوراي هماهنگي براي سياست گذاري در زمينه فعاليت هاي فرهنگي دانشجويان پيش بيني شده است.
خواجه سروي با اشاره به انجام مراحل فعاليت اين شورا خاطر نشان كرد: آئين نامه فعاليت شوراي سياستگذاري دانشگاهيان ايراني خارج از كشور بايد به تصويب برسد و بعد از آن نيز احكام اعضاي شورا صادر خواهد شد.
وي همچنين اضافه كرد: مهمترين هدف اين شورا حفظ و تقويت ارتباطات فرهنگي دانشگاهيان ايراني خارج از كشور با هويت ديني و انقلابي كشور خواهد بود.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه زمينه هاي اوليه تشكيل چنين شورايي در سال 86 فراهم شده بود، تصريح كرد: فعاليت جدي اين شورا از اواخر 88 آغاز شد كه در نهايت با حضور معاونين دانشجويي و فرهنگي وزارت علوم، مديركل بورس و نماينده مركز همكاري هاي علمي بين المللي اين وزارتخانه و دو نفر از اساتيد فعال فرهنگي خارج از كشور، نماينده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، نماينده شوراي ايرانيان خارج از كشور و همچنين نماينده بخش بين المللي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها تشكيل شد.

 



رئيسي: عوامل حادثه تروريستي مهاباد به محض تحويل به قوه قضائيه محاكمه مي شوند

معاون اول قوه قضائيه از محاكمه عوامل تروريستي مهاباد به محض تحويل به اين قوه خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم رئيسي در گفت وگو با ايسنا در خصوص محاكمه عوامل حادثه تروريستي مهاباد گفت: مقامات امنيتي در حال شناسايي عوامل مرتبط با اين حادثه هستند و به محض تحويل آن ها به قوه قضائيه، دادگستري بدون معطلي بررسي پرونده را شروع كرده و حكم خداوند را در مورد عاملان به اجرا درخواهد آورد.
وي با بيان اينكه قوه قضائيه با كمبود قاضي مواجه است، گفت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده درصدد هستيم، اين كمبود را برطرف كنيم.
رئيسي با بيان اين كه آزمون استخدامي اخير در راستاي افزايش قاضي در كشور برگزار شده است، اظهار كرد: علاوه بر جذب نيروي جديد لازم است، همكاران ما در سراسر كشور با يك همت مضاعف و تلاش بيشتر از اطاله دادرسي و تاخير در زمان رسيدگي به پرونده هاي قضايي جلوگيري كنند.
وي با بيان اينكه با ابلاغ سياست هاي جديد قوه قضائيه به دادگستري ها شاهد كاهش زمان دادرسي در پرونده ها هستيم، افزود: در پرونده هاي عادي اين زمان طولاني نيست اما در برخي موارد مانند پرونده هاي جنايي كه با قتل همراه بوده يا در جرايم سازمان يافته، مدت زمان رسيدگي به علت پيچيدگي كار بيشتر است.
معاون اول رئيس قوه قضائيه خاطرنشان كرد: شكايت مردم اغلب در فرآيند دادرسي بوده و اين غير از رسيدگي در يك بخش است، يعني سير پرونده در مراحل مختلف گاهي زمان آن را طولاني مي كند كه با ابلاغ مجدد ماده 18 اين مشكل نيز تا حد زيادي برطرف شده است.
رئيسي ادامه داد: با دستورالعملي كه رئيس قوه قضائيه صادر كردند، پرونده ها بعد از صدور حكم نهايي به اجرا درمي آيد و مرحله ديگري به نام ماده 18 را شامل نمي شود مگر در پرونده هاي خاصي كه با نظر رئيس قوه قضائيه يا مقامات مندرج در اين قانون، در صدور حكم آن خلاف شرع صورت پذيرفته باشد.

 



رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان جوان نويد دادند ايران 1404 در رتبه اول علمي منطقه

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار بيش از هزار نفر از نخبگان جوان علمي، سرمايه گذاري در عرصه «علم و فناوري و نخبه پروري» را از اولويتهاي اساسي برنامه ريزي توسعه مطلوب خواندند و تشكيل چرخه كامل و بهم پيوسته انواع دانش هاي مورد نياز كشور را امري ضروري و زمينه ساز تحرك و پيشرفت پايان ناپذير در همه رشته هاي علمي دانستند.
در اين ديدار كه صبح ديروز برگزار شد حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در نگاهي راهبردي، علم را تكيه گاه اصلي روند اقتدار مادي و معنوي كشور برشمردند و خاطرنشان كردند: جبران عقب ماندگي مزمن، تاريخي و تحميلي كشور در زمينه هاي علمي، نيازمند تلاش جدي و دوندگي بي وقفه هر ايراني با شرف و همه مسئولان، نخبگان، دانشجويان و استادان است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، موفقيتهاي درخشان علمي در ده سال اخير را، نشان دهنده استعداد جوشان جوانان و باعث افزايش اميدواري به آينده دانستند و افزودند: بايد اميدوارانه و بدون از دست دادن حتي يك لحظه، به توانايي هاي خود تكيه كنيم و با جديت و صميميت، به روند علمي كشور، شتاب دهيم.
رهبر انقلاب اسلامي، با يادآوري افتخار ايرانيان به پيشرفتهاي علمي در زمينه هاي هسته اي، سلولهاي بنيادي، نانو، فناوري زيست محيطي و ديگر عرصه ها، افزودند: براي تكميل و تعميم اين پيشرفتها به همه رشته ها، بايد يك چرخه و منظومه علمي به هم پيوسته ايجاد كنيم.
ايشان، تشكيل چرخه علمي از انواع دانشهاي مورد نياز كشور را موجب هم افزايي علمي و شتاب متقابل رشته هاي مختلف علوم برشمردند و افزودند: پيشرفت هاي مقطعي، موردي و متكي به اشخاص و گروهها را بايد به همه رشته ها، توسعه دهيم و جرياني عام و پايان ناپذير از پيشرفت علم و فناوري را در همه عرصه ها بوجود آوريم.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، دستيابي به اين هدف بسيار مهم را نيازمند جهاد و مجاهدت بي وقفه علمي و توجه ويژه به نخبگان دانستند و افزودند: دانشگاهها، «محيط زيست، شناسايي و پرورش نخبگان و استعدادهاي جوان» به شمار مي آيند و بنياد ملي نخبگان، روساي دانشگاهها و مسئولان مرتبط با مراكز آموزش عالي، از اين منظر به دانشگاهها توجه ويژه اي داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي، فراهم آوردن زمينه و امكانات سخت افزاري و نرم افزاري مورد نياز نخبگان را مهمترين راه حمايت از آنان خواندند و خاطرنشان كردند: نخبگان به دنبال كار و تلاش و ژرف نگري و پيشرفت كشورند و بايد زمينه مناسب حركت را براي آنان فراهم كرد.
ايشان، نقشه جامع علمي را ترسيم كننده بخش مهمي از نيازهاي علمي كشور دانستند و با اشاره به ضرورت فعاليت نخبگان در مسير تأمين اين نيازها افزودند: فعاليتهايي كه نشان دهنده جسارت، اهتمام، اعتماد به نفس و بلندپروازي نخبگان است، حقيقتاً مطلوب و جذاب است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اين ديدار علاوه بر تأكيد بر تشكيل چرخه بهم پيوسته علوم مورد نياز كشور، ايده مهم ديگري را تحت عنوان ايجاد چرخه زنجيروار تبديل فكر و انديشه به محصولات تجاري مطرح كردند.
ايشان در همين بحث افزودند: بايد چرخه اي بوجود آوريم كه در آن ايده هاي ذهني نخبگان و نابغه ها، به مراكز علمي تحويل شود تا پس از پرورش علمي اين ايده ها، نخبگان فناوري و صنعتي با كار و تلاش جدي، آنها را به محصولات صنعتي و غيرصنعتي تبديل كنند و دستگاههاي ذيربط نيز زمينه توليد و تجاري كردن اين محصولات را فراهم سازند.
رهبر انقلاب اسلامي، تجاري سازي را مهم دانستند و خاطرنشان كردند: يافته هاي علمي و صنعتي بايد بتوانند به شكل صحيح، توليد ثروت كنند و مسئولان دستگاههاي ذيربط بايد از آغاز پروژه هاي علمي- صنعتي به فكر تجاري سازي باشند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي پيشنهاد يكي از نخبگان را مبني بر تشكيل نوع تازه اي از شركتهاي فعال در عرصه علمي و فناوري، مفيد دانستند و دولت را به مديريتي هوشمندانه در زمينه حمايت ويژه از اينگونه شركتها توصيه كردند.
ايشان، تشكيل حداقل يك پژوهشگاه در هر دانشگاه را كاري ضروري و زمينه ساز رشد علمي و فعاليت بيشتر نخبگان برشمردند و خاطرنشان كردند: استفاده از استادان بازنشسته در اين پژوهشگاهها مي تواند حلقه وصل نسل جديد نخبگان و استادان قديمي و مجرب دانشگاهها باشد.
رهبر انقلاب اسلامي، فعاليتهاي حمايتي از نخبگان و توجه ويژه به مسئله «نخبگان» را در سالهاي اخير، بسيار خوب و قابل تقدير ارزيابي كردند و با اشاره به تلاش بيشتر در اين زمينه افزودند: بايد به گونه اي عمل كرد كه پيچ و خمهاي رايج اداري، شيريني اين خدمات را به كام نخبگان تلخ نكنند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، رصد و بررسي دائم نتايج سرمايه گذاريهاي انجام شده در مقوله نخبگان را ضروري دانستند و افزودند: لازم است فعاليتها و پيشرفتهاي علمي كشورهاي همسايه و اسلامي را نيز، دائما رصد كرد و در برنامه ريزيها و فعاليتها مورد توجه قرار داد.
رهبر انقلاب اسلامي مبناي تاكيد جدي نظام اسلامي بر اهميت علم را محاسبه دقيق و تشخيص عميق خواندند و خاطرنشان كردند: تاكيد مداوم بر اهميت علم و پيشرفت علمي، از سر تعارف و تشريفات و احساسات كاذب و موسمي نيست چرا كه محاسبات دقيق نشان مي دهد علم و دانش، مبناي واقعي اقتدار مادي و معنوي هر كشور است و هر ملتي در اين رقابت عقب بماند مجبور به پيروي از ديگران است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي هدف نظام اسلامي از پيشرفت علمي را مغاير با اهداف غربي ها خواندند و با اشاره به فجايع كشورهاي غربي در مسير پيشرفت علمي خود در مناطق مختلف جهان افزودند: هدف غرب از پيشرفت علمي، به دست آوردن ثروت بود و در اين مسير، در برخورد با ملتها در شبه قاره هند، آفريقا، شرق آسيا و آمريكاي لاتين ذره اي اخلاق و ايمان و حقوق مردم را رعايت نكردند.
ايشان، توسعه ستمگري، ايجاد شكاف طبقاتي، بي توجهي به حقوق اساسي ملتها را از جمله نتايج هدف گذاري ناصحيح علم در غرب خواندند و افزودند: در اسلام، تزكيه قبل از علم قرار دارد چرا كه اگر تزكيه و تربيت انساني نباشد علم به ابزاري براي خباثت و جنايت تبديل مي شود.
ايشان، هدف اصلي جمهوري اسلامي را براي دستيابي به پيشرفت علم و فناوري، توسعه فضايل انساني و دفاع حقيقي از حقوق انسان دانستند و تاكيد كردند: ما علم را براي دستيابي به اقتدار حقيقي و برافراشتن پرچم عدالت و انسانيت در جهان دنبال مي كنيم تا بتوانيم ضمن حمايت از مظلوم، در مقابل ظلم و جور ستمگران و سلطه جويان ايستادگي كنيم.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: نخبگان علمي كشور، دانشجويان، استادان، مسئولان و آحاد ايرانيان، راه جديدي را در عرصه هدف گذاري براي پيشرفت علمي مي گشايند و با دستيابي به اقتدار علمي به عنوان مبناي اقتدار مادي و معنوي، پرچم پرافتخار ارزشهاي اسلامي را در جهان برمي افرازند.
ايشان همچنين در اين ديدار با اشاره به وضعيت سند چشم انداز 20ساله تصريح كردند: نظر كارشناسان داخلي و خارجي اين است كه ايران تا قبل از سال 1404 به رتبه اول علمي منطقه خواهد رسيد.
در ابتداي اين ديدار دكتر حسين ميرزايي استاديار جامعه شناسي و برگزيده جشنواره خوارزمي و فارابي، آيت الله قره قاني فارغ التحصيل دكتراي مهندسي مكانيك و رتبه اول المپياد دانش آموزي در سال 81 - سارا دادرس دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي برق دانشگاه تربيت مدرس و دانش آموخته رتبه اول در سال 89 - دكتر حسينيان رتبه سوم المپياد شيمي و عضو مركز تحقيقات سرطان جهاد دانشگاهي - دكتر محمدرضا واعظي استاديار رشته مهندسي مواد و دانش آموخته رتبه اول در سال 89 - محمدجواد حاجي احمدي برگزيده المپياد شيمي در سال 87 و دانشجوي كارشناسي ارشد رشته برق در دانشگاه صنعتي اصفهان و امير مسعود فريدي زاد دانشجوي كارشناسي ارشد طراحي صنعتي و رتبه دوم المپياد دانشجويي طراحي صنعتي - به بيان ديدگاهها و نظريات خود در خصوص مسائل علمي و دانشگاهي و همچنين بيان نتايج برخي كميته هاي تخصصي هم انديشي نخبگان جوان پرداختند. مهمترين محورهاي مطالبي كه اين نخبگان جوان بيان كردند عبارت است از:
- ضرورت توجه بيشتر به علوم انساني و محققان اين رشته به منظور توليد نظريه هاي زيست بومي.
- اهميت تاسيس پايگاه جامع داده هاي اجتماعي و فرهنگي كشور براي رشته هاي علوم اجتماعي.
- ايجاد فضاي مناسب و بازتر در دانشگاهها و زمينه سازي براي بيان ديدگاههاي مختلف
- تناسب نداشتن تعداد اساتيد و دانشجويان در مقاطع تحصيلات تكميلي و ضعف پژوهشي برخي اساتيد.
- استفاده از اساتيد جوان و آشنا با علوم و پيشرفتهاي روز در دانشگاهها
- هدايت پروژه هاي مقاطع تحصيلات تكميلي به سمت بخش صنعت و نيازهاي عملي و صنعتي
- لزوم تغيير نگاه سنتي به بانوان و استفاده علمي و غيرشعاري از توان مديريت و علمي آنان در سطوح بالا
- ارائه تسهيلات به بانوان براي ادامه تحصيل در مقاطع تحصيلات تكميلي در داخل
- حمايت از تاسيس مركز خاورميانه سرطان در جهاد دانشگاهي
- ايجاد بسترهاي لازم براي تحقيق در عرصه هاي جديد پزشكي در ليزر و ژنتيك
- توجه بيش از پيش به كيفيت مقالات و كارهاي پژوهشي و هدايت آن به سوي تحقيقات كاربردي
ترويج چاپ مقالات علمي در مجلات معتبر داخلي
- لزوم نظارت جدي بر نحوه هزينه بودجه هاي تحقيقاتي
- اولويت دادن به اخلاق علمي در تدوين شاخص هاي پژوهش
- ضرورت وجود ارزيابي علمي دائمي براي اساتيد دانشگاهها و مراكز علمي
- چالاك شدن ساختار شورايعالي انقلاب فرهنگي به منظور تاثيرگذاري جدي تر
- اهميت تدوين آئين نامه و چارچوبهاي كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاهها
- و عملي كردن وعده هاي داده شده و مصوبات دولت براي حمايت از نخبگان
در اين ديدار دكتر سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان گزارشي از عملكرد يكساله اين بنياد بيان كرد و با اشاره به قانونمندسازي حمايتهاي بنياد از همه اقشار و اصناف نخبگان و استعدادهاي برتر و تدوين و بازنگري آيين نامه هاي مرتبط گفت: بنياد ملي نخبگان در سه بخش فرهنگي، حمايت و پشتيباني، و توسعه اي و ارتباطي از نخبگان، حمايت مادي و معنوي مي كند و با توسعه دفاتر استاني در 19 مركز براي ايجاد فرصت برابر براي تمام نخبگان تلاش مي كند.
دكتر سلطانخواه حمايت از شركتها و تعاوني هاي دانش بنيان، تجاري سازي فناوري و تكميل حلقه هاي نوآوري را از ديگر اقدامات بنياد ملي نخبگان برشمرد و افزود: براي شناسايي، هدايت و شكوفايي استعدادهاي دانش آموزان برتر در سراسر كشور طرح شهاب با همكاري آموزش و پرورش تدوين شده كه مراحل اجرايي آن در حال طي شدن است.

 



معاون وزير صنايع و معادن: توليد مس بزودي در كشور افزايش پيدا مي كند

معاون وزير صنايع و معادن گفت: در آينده نزديك سقف توليد مس در كشور را به 400 تن مي رسانيم.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمان، «حسن پلارك» در آئين افتتاح مجتمع مس شهرستان شهر بابك با بيان اين مطلب افزود، امروز ما در بخش نورد كه يك محصول شاخص و اساسي رشد اقتصادي كشور محسوب مي شود، پيشرفت خوبي داريم وي گفت توليد فولاد تا قبل از انقلاب 850 هزار تن در سال بود و بعد از انقلاب به 7 ميليون و 500 هزار تن افزايش پيدا كرد.
وي تصريح كرد: با افزايش توليد فولاد در كشور به رتبه بالاي جهاني دست مي يابيم.
پلارك توسعه امروز كشور را بدون وابستگي به خارج دانست و تصريح كرد: در بحث فولاد تا 80 درصد به اهداف فولادسازي رسيديم و اكنون در داخل كشور اين صنعت بومي سازي شده است.
وي اظهار داشت: در بخش مس و براي اشتغال در كارخانه ها اقداماتي مفيد انجام شده و اين ثابت مي كند كه فرزندان ايراني مي توانند.
معاون وزير صنايع و معادن افزود: امروز 27 هزار و 500 ميليارد تومان پروژه در سطح كشور داريم و هيچ اتكايي به بودجه هاي ملي در اين زمينه نيست و بهترين حامي ما مردم هستند.
براساس گزارش همين خبرگزاري معادن چاه فيروزه، ايجو و چاه مس شهر بابك با حضور معاون وزير صنايع و معادن به بهره برداري رسيدند.

 



مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران خبر داد
انتقال آب درياي خزر به سمنان دركوتاه ترين زمان ممكن

مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: اساسي ترين مسئله ملي درامور آب، انتقال آب درياي خزر به سمنان دركوتاه ترين زمان ممكن است.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، عليرضا الماسوندي عصر سه شنبه درمراسم معارفه اتابك جعفري مديرعامل جديد شركت آب منطقه اي سمنان در سالن اجتماعات شهيد اسماعيلي بانك كشاورزي سمنان اظهار داشت: يكي از مسائل مهم سمنان با برخورداري از ظرفيت هاي نزديكي به پايتخت و قرار داشتن درمسير آزادراه امام رضا (ع)، تأمين آب است.
وي افزود: استان سمنان ظرفيت جذب جمعيت و سرمايه گذاري بيشتر را دارد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: درشمال ايران، درياي خزر و درجنوب، خليج فارس قرار دارد و مي توان از آنها در تأمين آب كشور استفاده كرد.
وي تصريح كرد: انتقال حدود 500ميليون متر مكعب آب را در اين طرح بزرگ ملي داريم.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: با انجام كارهاي مطالعاتي، اين طرح دركوتاه ترين زمان ممكن به مرحله اجرا درخواهد آمد. وي همچنين اعلام كرد: تا پايان امسال 21 سد دركشور به بهره برداري مي رسد.
الماسوندي گفت: احداث و بهره برداري از 29 سد امسال دربرنامه قرار داشت كه به دليل كاهش اعتبارات درمجلس اين تعداد به 21 سد كاهش يافت.
وي از وجود 177 سد مخزني دركشور خبر داد و گفت: با وضعيت مناسب منابع آبي درسال آبي گذشته حجم اين سدها نسبت به سال قبل چهار ميليارد مترمكعب افزايش دارد.

 



استاد محصص خوشنويس برجسته كشور درگذشت

قزوين- خبرنگار كيهان:
استاد ابوالحسن محصص مستشاري پيشكسوت خوشنويسي كشور و استان قزوين دارفاني را وداع گفت.
ابوالحسن محصص مستشاري استاد خوشنويسي و موسس انجمن خوشنويسان قزوين صبح روز سه شنبه 13مهر ماه پس از تحمل يك سال بيماري بر اثر سكته مغزي در سن 79 سالگي درگذشت.
وي در سال 1310هجري شمسي در شهر قزوين در خانواده اي كه با هنر انس و الفتي ديرينه داشتند، ديده به جهان گشود.
محصص مستشاري در دوران تحصيل ابتدايي الفباي هنر اصيل خوشنويسي را فرا گرفت و سپس به محفل درس استاد بزرگي چون شادروان علي اكبر كاوه كه آن زمان در كلاس هاي آزاد خوشنويسي هنرهاي زيباي كشور تعليم مي داد، راه يافت و در سال 1329موفق به دريافت گواهينامه شايستگي هنر خوشنويسي شد.
محصص مستشاري در سال 1331 به عنوان دبير هنر دبيرستان هاي قزوين به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد و مدت 30 سال در دبيرستان ها و دانشسراهاي قزوين به تعليم هنر پرداخت. وي در سال 1378لوح استادي از انجمن خوشنويسان ايران را كسب كرد، در سال 1379در مسابقات خوشنويسي مهر در سطح كشور مقام نخست را احراز كرد و در سال 1381 نيز به عنوان پيشكسوت نمونه ملي كشور در رشته ادبي و هنري انتخاب شد.
ابوالحسن محصص مستشاري پس از اخذ گواهينامه ممتاز خوشنويسي از طرف انجمن خوشنويسان ايران، كلاس هاي خوشنويسي شعبه انجمن خوشنويسان را در قزوين بنياد نهاد.
بالغ بر 300 اثر خطي و هنرهاي دستي از اين استاد برجسته به يادگار مانده است.
پيكر اين هنرمند فقيد چهارشنبه 14 مهر ماه با حضور استاندار قزوين و مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي و اساتيد برجسته خوشنويسي كشور و هنرمندان قزوين از مقابل درب مجتمع فرهنگي هنري ارشاد اسلامي قزوين (ميدان ميرعماد) در ميان حزن اندوه مردم هنردوست قزوين و در پايتخت خوشنويسي ايران تشييع و به خاك سپرده شد.
نمايندگي كيهان استان قزوين ضايعه درگذشت استاد خوشنويس برجسته كشور و موسس انجمن خوشنويسان قزوين را به جامعه فرهنگ و هنر ايران به ويژه مردم قزوين و خانواده ايشان تسليت مي گويد.

 



پس از درخواست مكرر مردم مبلغان اوقاف خواستار چاپ رساله رهبر معظم انقلاب شدند

قم- خبرنگار كيهان:
پس از درخواست مكرر مردم از مبلغان سازمان اوقاف و امور خيريه در سفرهاي تبليغي، اين مبلغان خواستار چاپ رساله مقام معظم رهبري شدند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم، در پي تقاضاي مكرر و پافشاري مردم مؤمن و خداجوي در سراسر كشور از مبلغان اعزامي اوقاف و امور خيريه به سراسر كشور و همچنين نياز جدي در پاسخگويي به دغدغه امت حزب الله، مبلغان اوقاف و امور خيريه طي طوماري از مقام معظم رهبري درخواست اجازه چاپ رساله معظم له را كردند.
در اين طومار آمده است:
محضر مبارك رهبر معظم انقلاب و مرجع بزرگوار جهان اسلام حضرت آيت الله خامنه اي:
به اطلاع آن فقيه يگانه مي رساند ما فرزندان كوچك شما در حوزه علميه قم كه در فصل هاي تبليغي از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه به سراسر كشور اسلامي اعزام مي شويم با درخواست هاي جدي و مكرر سيل امت اسلامي مبني بر دريافت رساله عمليه حضرتعالي مواجه هستيم و علاوه بر آن خود نيز عاجزانه و مجدانه اين خواسته به حق را كه نياز جدي فرزندان خميني كبير است، تكرار مي كنيم و از پيشگاه آن پيشواي عظيم متضرعانه درخواست مي كنيم اجازه چاپ رساله عمليه براي بهره مندي مقلدان را صادر كرده تا به اين درخواست نيازمندانه امت اسلامي در اين عصر كنوني كه دغدغه منتظران مهدي آل محمد(عج) است توجه شده باشد. همچنين در اين راستا مديركل امور ديني و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: اين مبلغان با امضا اين طومار درخواست چاپ رساله رهبر معظم انقلاب را دارند كه مردم به عنوان يكي از نيازهاي اساسي خود مطرح كرده اند.
حجت الاسلام سيدجلال رضوي افزود: 7 هزار و500 مبلغ اوقاف و امور خيريه براي ديدار رهبر معظم انقلاب لحظه شماري مي كنند تا ايشان را رويت كنند.
وي گفت: امروز وجود رهبر معظم انقلاب و نائب امام زمان حجتي براي همگان است و پيشرفت و توسعه فرهنگ حقه به بركت ايشان امروزه نمايان شده و استكبار و صهيونيست از شنيدن نام سيدعلي خامنه اي لرزه به اندامشان مي افتد.

 



اخبار ادبي و هنري

عدم حمايت سينماگران برجسته كشور از مديرعامل خانه سينما
در پي تلاش براي جمع آوري امضاء در حمايت از مديرعامل خانه سينما، بيشتر چهره هاي برجسته و تاثيرگذار سينماي كشورمان حاضر به امضاي اين حمايت نشده اند.
به گزارش خبرنگار كيهان، مديرعامل خانه سينما، در واكنش به انتقادهاي شديد شخصيت هاي فرهنگي، هنري و دانشگاهي به رفتارهاي سياسي او در اقدامي عجيب و كم نظير، فهرست نام حاميان خود را منتشر كرد! اين در حالي است كه از ميان نزديك به سه هزار عضو خانه سينما كمتر از 300نفر از اين اعضا كه برخي از آن ها نيز افراد ناشناخته اي هستند در فهرست حاميان مديرعامل خانه سينما ديده مي شود.
در همين حال رسانه ها روز گذشته اسامي سينماگراني را كه از مديرعامل خانه سينما حمايت نكرده اند منتشر كردند. براساس اين گزارش، اين افراد عبارت اند از: عزت الله انتظامي، ابراهيم حاتمي كيا، پوران درخشنده، شهريار بحراني، محمدرضا شرف الدين، مسعود ده نمكي، سيروس الوند، كيانوش عياري، اصغر فرهادي، احمد نجفي، اميرحسين شريفي، محمدعلي باشه آهنگر، جهانگير كوثري، مهدي نادري، عبدالرضا كاهاني، ابوالقاسم طالبي، عليرضا خمسه، جمال شورجه، داوود رشيدي، محمدعلي نجفي، مسعود اطيابي، محمدرضا شريفي نيا، مهدي كرم پور، علي معلم، محمود كلاري، سيامك شايقي، خسرو معصومي، عليرضا داوودنژاد، محمدحسين لطيفي، نيكي كريمي، فريدون جيراني، بهرام توكلي، انسيه شاه حسيني، محمد احمدي، فاطمه گودرزي، سيروس حسن پور، مريلا زارعي، محسن اميريوسفي، سعيد سعدي، تورج اصلاني، سيدضيا هاشمي، پرويز شيخ طادي، عليرضا اميني، پرويز شهبازي، شاهد احمد لو، آرش معيريان، مهرداد فريد، ايرج قادري، عليرضا رئيسيان، محمدعلي زم، علي وزيريان، محمد كاسبي، جمشيد مشايخي، محمدعلي كشاورز، محمدرضا اصلاني، هديه تهراني، مهتاب كرامتي، مصطفي محمودي، داوود توحيدپرست، فرج الله سلحشور، حبيب اسماعيلي، حميد بهمني، داريوش كاردان، عليرضا شجاع نوري، حبيب الله بهمني، سعيد مستغاثي، قدرت الله صلح ميرزايي، علي قوي تن، مجتبي فرآورده، رسول صدرعاملي، ناصر رفايي، سعيد ابراهيمي فر، محسن علي اكبري، اصغر پور هاجريان، اسحاق خانزادي، حبيب الله كاسه ساز، عباس رافعي، فريال بهزاد، احمدر ضا درويش، ناصر غلامرضايي، روح الله برادري، علي اكبر ثقفي، فرهاد مهران فر، حسن هدايت، علي ژكان، قاسم جعفري، غلامرضا رمضاني، سعيد اسدي، محمد بزرگ نيا، احمدر ضا معتمدي، ابراهيم وحيدزاده، مجيد مدرسي، سعيد سهيلي، فريدون حسن پور، مهدي فخيم زاده و علي روئين تن.
آغاز اكران عظيم ترين فيلم تاريخ سينماي ايران
فيلم «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني از ديروز در سينماهاي تهران و 27 شهرستان كشور به نمايش درآمد.
به گزارش خبرنگار كيهان، «ملك سليمان» عظيم ترين پروژه سينمايي تاريخ ايران و اولين فيلم ديجيتالي كشورمان محسوب مي شود.
اين فيلم با الهام از روايات قرآني درباره حضرت سليمان(ع)، كاري استراتژيك و با مضموني آخر الزماني محسوب مي شود. دراين اثر، مبارزات حضرت سليمان نبي(ع) و يارانش با فتنه شياطين و اجنه، نمادي است از وقايع آخر الزمان. فيلم «ملك سليمان» از ديروز در تهران و در سينماهاي استقلال، آزادي، ملت، زندگي، اريكه ايرانيان، فرهنگ، بهمن، ماندانا، مركزي، فلسطين، سپيده، ايران، شاهد، جوان، بهاران، تماشا، شكوفه و ناهيد در تهران به نمايش درآمد.
اين فيلم همچنين در سينماهاي شهرستان هاي مشهد، تبريز، اروميه، شيراز، خرم آباد، بروجرد، بندرعباس، رشت، اهواز، قزوين، يزد، قم، شهركرد، شاهين شهر، كاشان، نيشابور، گناباد، بوشهر، گوهردشت، كرج، انديشه، فرديس، اصفهان، بيرجند، ملاير، آستارا و كرمان اكران شد.
اميرحسين فردي:جشنواره داستان انقلاب
قطعاً برگزيده خواهد داشت
دبير سومين جشنواره داستان انقلاب گفت: كه اين جشنواره تمام جوايز پيش بيني شده را به نويسندگان خواهد داد و قطعاً برگزيده اول تا سوم هر بخش را معرفي مي كند.
اميرحسين فردي اظهار داشت: تشويق و جايزه حق نويسندگان است و كسي نمي تواند آنان را از دريافت جايزه محروم كند.
وي ادامه داد: با وجود آنكه بعضي جوايز ادبي و جشنواره هاي حوزه ادبيات و كتاب در بررسي ها و داوري هاي خود به جمع بندي مشخص و قطعي درباره برگزيدگان نمي رسند و در سال هاي اخير، داستان و رمان، سهم بسيار كمي در جشنواره ها داشته اند، اما جشنواره داستان انقلاب، مصمم به اعطاي تمام جوايز پيش بيني شده است.
سومين جشنواره داستان انقلاب در نيمه دوم بهمن امسال با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود و در اين جشنواره جمعاً 425 ميليون ريال جايزه ميان نويسندگان توزيع خواهد شد.

 



با حضور مراجع عظام مراسم بزرگداشت آيت الله احمدي فقيه در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت چهلمين روز درگذشت آيت الله احمدي فقيه يزدي با حضور مراجع عظام در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش فارس از قم، مراسم بزرگداشت چهلمين روز درگذشت آيت الله ميرزا محمدحسن احمدي فقيه يزدي سه شنبه شب با حضور مراجع عظام تقليد حضرات آيات مكارم شيرازي، نوري همداني، صافي گلپايگاني و سبحاني در مسجد اعظم قم برگزار شد.
در اين مراسم همچنين حضرات آيات جوادي آملي، خاتمي و طاهري خرم آبادي، حجج اسلام موسي پور استاندار قم، سقاي بي ريا مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت، ملكا رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، طلاب، فضلا، جمعي از مسئولان استان و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
امام جمعه موقت تهران در اين مراسم با اشاره به مقام علمي و معنوي اين عالم رباني در سخناني اظهار داشت: ايشان با وجود برخورداري از كمالات علمي و جايگاهي ارزنده در حوزه هاي علميه، مودب به آداب و اخلاق اسلامي بود و همواره براي كسب علوم و معارف اهل بيت عصمت و طهارت(ع) با بزرگان حوزوي در همه نقاط معاشرت داشت.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي خاطرنشان كرد: مرحوم احمدي فقيه در طول عمر پربركت خويش شاگردان بسياري را تربيت كرده و از استوانه هاي علمي و اخلاقي حوزه هاي علميه به شمار مي رفت و همواره بي تكبر و بي آلايش در ميان مردم زندگي مي كرد.
وي همچنين تواضع و فروتني را از خصايص در خور توجه آيت الله احمدي فقيه دانست و گفت: وفات ايشان حقيقتا ضايعه اي براي جهان اسلام بود زيرا ايشان بيش از اين مي توانست براي جامعه نور هدايت و روشنايي ايمان به ارمغان بياورد.
آيت الله حاج ميرزا حسن احمدي فقيه يزدي از مدرسان مشهور حوزه علميه قم بود.
اين عالم برجسته از شاگردان حضرات آيات گلپايگاني، اراكي، محقق، فكور، حاج شيخ مرتضي حائري، بروجردي، بهاءالديني و ميرزا هاشم آملي به شمار مي رفت.
گفتني است آيت الله احمدي فقيه يزدي روز هفتم شهريورماه بر اثر سانحه رانندگي در سن 60 سالگي به ديار باقي شتافت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14