(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 آبان 1389- شماره 19777

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حضور آراي باطله در نمايشگاه مطبوعات
كليات لايحه برنامه پنجم توسعه در مجلس تصويب شد
منطقه ممنوعه !
انتقاد كارشناس روس از اظهارات تحريك آميز مقامات روسيه عليه ايران
سازماندهي شبكه هاي اخلالگر براي جلوگيري از اجراي هدفمند شدن يارانه ها
حاشيه هاي ششمين روز نمايشگاه مطبوعات
ارايه عكس همسر تاج زاده در كنار عوامل منافقين خشم او را برانگيخت
انتقاد ايران و عدم تعهد از راهبرد اتمي آمريكا و روسيه
سراج : مدعيان اصلاحات با حمايت استكبار جهاني از امام و انقلاب جدا شدند
رئيس فراكسيون اقليت مجلس: مردم به هيچ وجه نگران پيامدهاي هدفمندي يارانه ها نباشند
امير سياري : امنيت كشتي هاي تجاري ايران در خليج عدن تامين شده است
پس از هدفمندي يارانه ها برق صنعت 40 تومان و گاز كشاورزي 60 تومان



حضور آراي باطله در نمايشگاه مطبوعات

دقايقي پيش آراي باطله با حضور در نمايشگاه مطبوعات مورد استقبال شديد غرفه داران و بازديدكنندگان قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري چيزنا آراي باطله ضمن بازديد از قسمت هاي مختلف نمايشگاه به گفت وگو با ارباب جرايد، مديران مسئول و خبرنگاران رسانه هاي عمومي پرداخت. آراي باطله در بازديد از غرفه كيهان از مهدي محمدي خواست، به حسين شريعتمداري سلام برساند و در جواب پرسش خبرنگاران اين روزنامه گفت: اگر كروبي پاسدار مشروطيت است، من هم نگهبان نهضت جنگلم! وي افزود: من با اينكه در انتخابات گذشته نامزد نبودم اما رتبه ام از كروبي بهتر شد و مي خواهم با راه اندازي حزب اعتقاد ملي، اعتماد ملي را به خود جلب كنم. آراي باطله بيان داشت: در انتخابات مجلس و رياست جمهوري حتماً كانديدا خواهم شد و برنامه هاي خود را به زودي اعلام خواهم كرد.
آراي باطله در بخش ديگري از سخنان خود گفت: رقابت با كروبي ديگر در شان من نيست و اين دفعه به رتبه هاي بالاتري فكر مي كنم؛ شايد دومي!
وي همچنين با حضور در غرفه يكي از خبرگزاري هاي اون طرفي، به انتقاد از كساني پرداخت كه با مقايسه آراي باطله و آراي شيخ بيسواد به فهم و شعور خود توهين مي كنند. اين نامزد موفق انتخابات دوره گذشته به رئوس اهداف حزب اعتقاد ملي اشاره كرد و گفت: به زودي برنامه هاي خود را در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام خواهم كرد.
آراي باطله درباره بحران اخير فرانسه اظهار داشت: در اغلب كشورها مسئولين براي آراي باطله آنطور كه بايد احترام قائل نيستند و من مطمئن هستم اگر الان ميان آراي باطله فرانسوي ها و نيكلا ساركوزي انتخابات برگزار شود، مردم عمرا به اين گوسفند راي بدهند! وي گفت: به زودي ادوار آراي باطله كه يك تشكل خودجوش و جهاني است، اعلام موجوديت خواهد كرد. آراي باطله كه خيلي خوشحال به نظر مي رسيد، در جمع تعدادي از بازديدكنندگان نمايشگاه كه دوره اش كرده بودند، گفت: طرفداران من و طرفداران كروبي، يك جا جمع شوند، ببينيم زور كي از همه بيشتر است. وي تصريح كرد: حاضرم در حضور همگان با كروبي امتحان املاء بدهم، ببنيم چند چنديم! وي گفت: در جنگ نرم، ابزار جنگ، با زمان مشروطه فرق مي كند و شيخ بيسواد همين يكي را بفهمد، من از او ممنون مي شوم. وي افزود: كيفر خواستي تنظيم كرده ام تا از كروبي به خاطر خودبزرگ بيني مفرط به مراجع ذيصلاح شكايت و حق خود را از ايشان بگيرم. آراي باطله ادامه داد: در انتخابات گذشته، كمترين خرج را كردم و بدون حتي يك ستاد توانستم از 4 نفر لااقل پنجم نشوم و اين در شرايطي بود كه حتي براي نامزدي در انتخابات، ثبت نام هم نكرده بودم و از طرفي، به مردم وعده سر خرمن هم ندادم كه اگر رئيس جمهور بشوم، چي كار مي كنم؛ آپولو هوا مي كنم و از اين حرفها و من همواره خود را اسير محبت مردم مي دانم.
اين اسير محبت مردم كه در اين لحظه داشت گريه مي كرد، گفت: در فتنه بعد از انتخابات من از طرفداران خود خواستم، بر مدار قانون حركت كنند و ديديد كه هيچ كدام شان دست به اغتشاش نزدند و زورشان را به سطول زباله نرساندند. وي سطول را جمع سطل ها خواند و تصريح كرد: اگر هم سطول اشتباه باشد، خدا وكيلي اين بدتر است يا اينكه خودت را ابوذر زمان بداني و در عين حال پاسدار مشروطيت؟ آيا ابوذر در زمان مشروطه هم بود؟ يا شايد ستارخان و باقرخان در زمان صدر اسلام بودند و ما بي خبريم! شيخ بيسواد دقيقاً بايد مشخص كند مال چه دوره اي از تاريخ است و اينطور كه ايشان دارد بي محابا طي الارض مي كند، بعيد نيست با مخ بيافتد زمين! وي بيان داشت: شيخ بيسواد با بلندپروازي هاي خود مرا ياد خلبان هاي صدراسلام و دوران خلفاي راشدين مي اندازد! هر چند كه درباره ميزان بلندپروازي هاي شيخ بيسواد ميان علما تعدد قرائت وجود دارد!
گفتني است؛ تا لحظه تنظيم اين گزارش آراي باطله هنوز در نمايشگاه بود.
«كارمليا-خبرنگار جديد چيزنا»

 



كليات لايحه برنامه پنجم توسعه در مجلس تصويب شد

كليات لايحه برنامه پنجم توسعه در مجلس شوراي اسلامي با 131 راي موافق تصويب شد.
نمايندگان خانه ملت از بعد از ظهر ديروز بررسي اين لايحه را در صحن علني مجلس آغاز و در نهايت با 131 راي موافق در برابر 44 راي مخالف و 17 راي ممتنع تصويب كردند و در ابتدا سخنگوي كميسيون تلفيق به ارائه گزارشي درباره لايحه برنامه پنجم توسعه پرداخت.
مفتح با بيان اينكه برنامه پنج ساله پنجم دومين برنامه ميان مدت از برنامه بلند مدت 20 ساله جمهوري اسلامي است، گفت: اين برنامه بايد وظيفه خود را در هدايت و ساماندهي كليه امور در نظام جمهوري اسلامي طي پنج سال آينده به نحوي ايفا كند كه اهداف مذكور در سند چشم انداز محقق شود.
به گزارش ايسنا سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه پنجم توسعه افزود: در گزارش كميسيون تلفيق برنامه پنجم توجه ويژه اي به رويكرد پيشرفت و عدالت شده است.
مفتح افزود: بنا شده است كه در پايان برنامه، بودجه تحقيق و پژوهش به سه درصد توليد ناخالص داخلي برسد. همچنين در حوزه امور اجتماعي و اقتصادي بايد شاهد رشد مستمر اقتصادي حداقل به ميزان سالانه هشت درصد باشيم و سرمايه گذاري مورد نياز براي تحقق اين رقم را از منابع حاصل از رشد پس انداز ملي به نحوي كه نسبت پس انداز ملي به توليد ناخالص داخلي حداقل به 40 درصد برسد، تأمين كنيم.
سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه پنجم توسعه، با بيان اين كه در اين گزارش بر لزوم جذب سرمايه گذاري خارجي تأكيد شده است، اظهار داشت: در گزارش كميسيون تكليف شده است كه يك سوم از رشد اقتصادي كشور از طريق رشد بهره وري تأمين شود.
قطع وابستگي دولت به درآمدهاي نفتي تا پايان برنامه
وي ادامه داد: در راستاي حفظ حقوق نسل هاي آينده از منابع خدادادي نفت و گاز، پايه گذاري صندوق توسعه ملي در برنامه مطرح شده است. در اين راستا قطع وابستگي هزينه هاي جاري دولت به درآمدهاي نفت و گاز تا پايان برنامه تكليف شده است. همچنين مقرر شده است كه شاخص هاي توسعه به نحوي ارتقاء يابد كه در پايان برنامه شاخص توسعه انساني نسبت به كشورهاي با توسعه انساني، بالا برسد.
مفتح با بيان اين كه در پايان برنامه ضريب جيني و رعايت عدالت در توزيع درآمد بايد به 35 صدم برسد، گفت: براي تحقق اين امر نرخ بيكاري بايد تا پايان برنامه به هفت درصد كاهش يابد. همچنين سهام بخش تعاون بايد به 25 درصد اقتصاد ملي ارتقاء يابد.
به گفته وي، براين اساس بايد بيمه فراگير و كارآمد در سطح كشور به نحوي تأمين شود كه سهم مردم در هزينه سلامت حداكثر 30 درصد باشد.
سنايي (مخالف)
پس از توضيحات سخنگوي كميسيون تلفيق، نمايندگان مخالف و موافق به ايراد نظرات خويش درباره كليات لايحه برنامه پنجم پرداختند. سنايي نماينده نهاوند اولين مخالف كليات بود كه مدعي شد در لايحه برنامه پنجم توسعه در برخي جاها به سند چشم انداز و در برخي موارد به امور روزمره پرداخته است. گذشته از آن هيچ گزارشي از عملكرد برنامه چهارم توسعه در اختيار نمايندگان قرار نگرفته است تا بررسي و تصويب لايحه برنامه پنجم توسعه براساس اين چراغ راه انجام شود.
وي مكلف نبودن دولت در ارائه گزارش سالانه از عملكرد برنامه پنجم توسعه را از ديگر ايرادات اين لايحه برشمرد و افزود: طبق آنچه كه ارائه شده است هيچ اجباري براي ارائه گزارش سالانه عملكرد برنامه پنجم توسعه از سوي دولت وجود ندارد، و اين در حالي است كه براساس ماده 174 قانون برنامه چهارم بايد به اين موضوع توجه مي شد.
سنايي فقدان جداول و منابع را ديگر اشكال لايحه برنامه پنجم توسعه عنوان كرد و افزود: هر چند كه دستگاه هاي اجرايي در طول تصويب لايحه در كميسيون تلفيق حضوري فعال داشتند ولي بايد گفت اين برنامه در بسياري موارد به تدوين قانون و حل مشكلات ريز پرداخته است. آيا وظيفه برنامه قانون گذاري يا پرداختن به جزئيات است؟
بروغني (موافق)
در ادامه نماينده مردم سبزوار به عنوان اولين موافق «توجه به فرهنگ اسلامي- ايراني در جهت تعميق باورها و معرفت ديني» و «ترويج اسلام ناب براساس انديشه هاي امام(ره) و رهنمودهاي رهبري» را از جمله نقاط قوت برنامه پنجم توسعه برشمرد و گفت: بحث مسائل سياسي، امنيتي و سياست خارجي در برنامه پنجم نيز داراي جايگاه ويژه اي است.
علي بروغني، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس هشتم با تأكيد بر توجه برنامه پنجم به بحث فرهنگ اسلامي و ايراني در جهت تعميق باورها و اعتلاي معرفت ديني، اظهار داشت: در اين برنامه، انفاق، احسان و نيكوكاري، ترويج فرهنگ انقلاب و گسترش خط و زبان فارسي و نيز ترويج اسلام ناب براساس انديشه هاي امام(ره) و رهنمودهاي رهبري مورد توجه قرار گرفته است.
وي افزود: همچنين در كنار آن، مسأله ايجاد مساجد در محيط هاي عمومي و هم چنين ايجاد اماكن ورزشي يكي ديگر از نقاط قوت برنامه پنجم مي باشد.
بروغني پيش بيني هاي لازم براي دستيابي به جايگاه علمي مناسب در حد شأن نظام جمهوري اسلامي ايران و حمايت از شركت هاي دانش بنيان را از جمله مزيت هاي برنامه پنجم در مباحث علمي برشمرد و افزود: در اين برنامه همچنين افزايش نسبت دانشجويان كارشناسي ارشد و بالاتر نسبت به كل دانشجويان و ايجاد زمينه هاي لازم جهت جذب سرمايه هاي علمي از جمله مقوله هاي مورد توجه برنامه در بخش علمي است.
اين نماينده مجلس، توجه به بيمه هاي اجتماعي و كاهش هزينه هاي درمان و تأمين هزينه هاي سلامت حداكثر تا 30 درصد توسط مردم را از بخش هاي مورد توجه برنامه پنجم دانست.
در ادامه جلسه علني چند تن ديگر از نمايندگان مجلس از جمله كماليان نماينده قوچان و سليمي نماينده محلات به ترتيب به عنوان نمايندگان مخالف و موافق كليات لايحه برنامه به ايراد نظرات خويش پرداختند.
پس از استماع نظرات نمايندگان موافق و مخالف، لايحه برنامه پنجم توسعه به راي گذاشته شده و در نهايت با اكثريت آرا- 131 راي موافق از مجموع 192 راي- به تصويب رسيد.

 



منطقه ممنوعه !

بابك اسماعيلي
«امروز غربي ها يك منطقه ممنوعه در زمينه علوم انساني به وجود آورده اند؛ در همه بخش هاي مختلف از اقتصاد و سياست و جامعه شناسي و روان شناسي بگيريد تا تاريخ و ادبيات و هنر و حتي فلسفه و حتي فلسفه دين، يك عده آدم ضعيف النفس هم دلباخته اينها شده اند و نگاه مي كنند به دهن اينها كه ببينند چه مي گويند. هرچه آنها گفته اند، برايشان مي شود وحي منزل...»
يكي از مهمترين دغدغه هاي رهبر معظم انقلاب در چند سال اخير كه در سخنراني هاي مختلف همواره بر آن تاكيد ورزيده اند، مسئله علوم انساني و ضرورت هاي ورود به اين منطقه ممنوعه و بومي سازي آن است.
معظم له بارها گلايه خود را در خصوص وضع موجود اين علوم ابراز داشته و تحول اساسي در محتواي درسي رشته هاي مختلف اين علوم را لازم دانسته اند و اظهار داشته اند: «مبناي علوم انساني غرب كه در دانشگاههاي كشور بصورت ترجمه اي تدريس مي شود، جهان بيني مادي و متعارض با مباني قرآني و ديني است، در حاليكه پايه و اساس علوم انساني را بايد در قرآن جستجو كرد.»
علوم انساني، علومي جهت دهنده و فكرساز است و مسير حركت جامعه و مهم تر از آن، مقصد را مشخص مي كند. يكي از دلايل مهم تاكيدات پي در پي رهبر معظم انقلاب بر تحول علوم انساني اين است كه نزديك به 32 سال از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي مي گذرد و جهانيان به افق و چشم اندازي رهايي بخش از جنس عدالت، كرامت، عزت، تعالي و اخلاق الهي چشم دوخته اند. جمهوري اسلامي ايران، كشوري در حال توسعه است و براي پيشرفت و توسعه آن، الگوي كامل و در عين حال بومي لازم است كه مسير و مقصد براساس آن روشن شود. تعيين اين الگو و معيارها و شاخص هاي توسعه برعهده علوم انساني است.
از سوي ديگر، چگونگي تفسير هستي شناسانه از انسان و اينكه انسان را موجودي تك ساحتي و يا دو بعدي بدانيم، تاثير عميقي بر نظام اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي دارد و بر همين اساس الگوي توسعه تعيين مي شود. به همين دليل است كه رهبر معظم انقلاب مي فرمايند: «اسلام، انسان را موجودي دو ساحتي مي داند؛ داراي دنيا و آخرت؛ اين پايه همه مطالبي است كه در باب پيشرفت بايد در نظر گرفته شود.
شاخص عمده اين است، فارق عمده اين است. اگر يك تمدني، يك فرهنگ و آئيني، انسان را تك ساحتي دانست و خوشبختي او را فقط در زندگي مادي دنيايي به حساب آورد، طبعا پيشرفت در منطق او، با پيشرفت در منطق اسلام- كه انسان را دوساحتي مي داند- به كلي متفاوت خواهد بود. كشور ما و جامعه اسلامي، آن وقتي پيشرفته است كه نه فقط دنياي مردم را آباد كند، بلكه آخرت مردم را هم آباد كند.»
در اين ميان، اقتصاد به عنوان يكي از رشته هاي مادر در شاخه علوم انساني و به عنوان اصلي ترين رشته اي كه مسير توسعه اقتصادي و حتي سياسي- اجتماعي كشور را مشخص مي كند، از وضعيت نامناسب تري نسبت به ساير علوم اين حوزه برخوردار است. بومي نشدن نظريه هاي اقتصادي و توسعه اي ، محل نفوذ اقتصاددانان و اقتصادخواناني در دانشگاه ها و مراكز تصميم سازي و تصميم گيري كشور شده است كه روش ها، آموزه ها و پارادايم اقتصاد ليبرال سرمايه داري را از دامان مكتب غرب آموخته و با انديشه و روش هاي آن خو گرفته و رشد كرده اند. شيفتگي و تبعيت تام اين افراد نسبت به انديشه هاي غربي به اندازه اي است كه رهبر فرزانه انقلاب از آن با تعبير «بت پرستي» ياد مي كنند: «اساتيدي هستند كه فرآورده هاي انديشه هاي غربي در علوم انساني، بت آنهاست. در مقابل خدا مي گويند سجده نكنيد، اما در مقابل بت ها به راحتي سجده مي كنند. دانشجوي جوان را دست او بدهي، بافت و ساخت فكري او را همان طوري كه متناسب با آن بت خود او است، مي سازد. اين ارزشي ندارد و درست نيست. بنده به اين طور افراد، هيچ اعتقادي ندارم. اين استاد هرچه هم دانشمند باشد، وجودش نافع نيست، مضر است.»
اين افراد با تاسي به تنديس هاي خودساخته اقتصاد غرب نظير «فريدمن» و «كينز» كه نزدشان چون بتي مقام ستايش گري يافته اند، چون طوطيان سخنگويي خوش آوا، چه در دانشگاه ها و چه در مراكز تصميم سازي و تصميم گيري به تكرار آموخته هاي خويشتن از دامان مكتب غرب مشغولند و به دليل نفوذي كه در سيستم هاي ياد شده دارند، با هر تغييري در اقتصاد و بومي شدن نظريه هاي اقتصادي و توسعه اي مخالفت مي ورزند.
اين در حالي است كه تئوري توسعه اقتصادي مبتني بر آموزه هاي ليبرال سرمايه داري، تكيه بر نوعي حيوان انگاري مفرط و توهين آميز درباره انسان دارد. انسان اقتصادي در اين مكتب، محكوم محض در چنبره قوانين طبيعي است و تبعيت رفتار انسان از نفع شخصي و حسابگر بودن خودمحورانه او در تعقيب منافع شخصي به هر قيمتي و همچنين جدا بودن اخلاق از اقتصاد، جزء اصول موضوعه توسعه غربي و باعث تقدم رتبي و ارزشي آن!! بر عدالت به حساب مي آيد. عدالتي كه بايد به عنوان جوهره و آرمان حكومت ديني جايگاهي مشخص در آموزه ها و سياستگذاري هاي اقتصادي كشور داشته باشد.
واقعيت آن است كه پس از تحول صنعتي در اروپا و به اثبات رسيدن نارسايي تعاليم كليسا و ظهور مكتب دئيسم(خداشناسي طبيعي) در فلسفه، فيزيوكراتها جامعه انساني را يك ماشين بزرگ تصور مي كردند كه با مجموعه اي از قوانين طبيعي اداره مي شود و قانون طبيعت، بهترين قانون براي تنظيم روابط اجتماعي است. به همين دليل به يكباره از حاكميت بلامنازع قوانين طبيعي بر رفتار آدمي دفاع كردند و اراده و اختيار انساني نفي شد.
پس از اين دوره، تلاش هاي فراواني براي تشريح نظام طبيعي حاكم بر رفتار انسان به عمل آمد. حاصل اين تلاشها، انتشار كتاب «تحقيق در ماهيت و علل ثروت ملل» در سال 1776 ميلادي توسط «آدام اسميت» كه از وي به عنوان پدر علم اقتصاد ياد مي شود بود. وي قانون طبيعي را كه فيزيوكرات ها درصدد بكار بستن آن بودند، ساده نويسي و با ارائه شواهد زنده از وقايع عصر و مهمتر از همه با هنر نويسندگي خود ارائه كرد. «آدام اسميت»، انگيزه خودخواهي و نفع شخصي را قاعده عام و جهانشمولي دانست كه بر تمام رفتارهاي اقتصادي انسان حاكم است!
به اعتقاد وي، فرد همواره در جستجوي نفع شخصي خويش است و اين تمايل به بهزيستي مادي، انگيزه نيرومنديست كه از گهواره تا گور، همراه با انسان است. اسميت با تأكيد مبالغه آميز بر انگيزه خويشتن پرستي و تعقيب نفع شخصي، درصدد برآمد تا انگيزه هاي نوعدوستي و همدردي با ديگران و حتي مسئله «نجات غريق» را نيز ناشي از حس خود خواهي انسان معرفي كند. «جرمي بنتام» پدر مكتب سودخواهي كه نظرياتش در فلسفه اخلاقي، تأثير فراواني در مباني اخلاقي مكتب سرمايه داري و توسعه ليبرالي داشته است، در اين مسئله با اسميت، هم عقيده است. بنتام در نوشته خود تحت عنوان «مقدمه اي بر اصل اخلاقيات و قانون گذاري» مي گويد طبيعت، نوع بشر را تحت حاكميت دو سلطه اصلي قرار داده است: رنج و لذت. تنها به خاطر آنهاست كه مي توانيم بگوئيم چه بايد انجام دهيم! همچنانكه مي توانيم تعيين كنيم كه چه انجام خواهيم داد! آنها در تمام اعمالي كه انجام مي دهيم، تمام چيزهايي كه مي گوئيم و تمام آنچه به آن مي انديشيم، ما را در برگرفته اند.
بدين ترتيب، به جاي تمامي آرمانها و اصول اخلاقي، تنها يك اصل و آن هم اصل فايده گرايي مادي، مورد پذيرش «توسعه» به سبك سرمايه داري قرار گرفت و همين اصل، ماهيت هر مسئله اقتصادي رادر علم اقتصاد تدوين شده توسط اين مكتب تعيين كرد. فرمولهائي كه با اين روش توسط آدام اسميت و متفكران مكاتب الحادي پايه گذاري شد، خشت هاي اوليه اقتصاد جديد مبتني بر گزاره هاي ليبرال سرمايه داري در جهان را بنا گذاشت. هم اكنون با گذشت نزديك به 250 سال از آن زمان و عليرغم تجديد نظرهائي كه به تدريج پيرامون اين عقائد به عمل آمد، غالب آن ها همچنان شالوده اصلي اقتصاد سرمايه داري را تشكيل مي دهند و اساسي ترين مفروضات اقتصاد سرمايه داري به شمار مي روند. نكته تأسف برانگيزتر در اين بين، رونويسي، دفاع و ترويج برخي از نويسندگان ايراني از انديشه هاي اقتصاددانان ليبرال قرن نوزدهم و تدريس اين مفروضات در دانشگاههاي كشورهاي اسلامي چون جمهوري اسلامي ايران است.
بنابراين روشن است كه در معركه اي بس خطرناك و شرايطي حساس قرار گرفته ايم كه براي برون رفت از آن، دو وظيفه مهم و خطير پيش رو داريم. نخستين وظيفه كه براي نخستين بار رهبر فرزانه انقلاب ايده آن را مطرح و در واقع پرچمش را برافراشته اند، ابداع، توليد و درافكندن ايده هاي بديع اقتصادي و توسعه اي بومي شده از پايه هاو اصول حكمت، فلسفه و انديشه اصيل اسلامي است. رهبر معظم انقلاب در موارد متعددي به اين وضعيت اشاره كرده اند و گفته اند: «بسياري از مباحث علوم انساني، مبتني بر فلسفه هايي هستند كه مبنايش مادي گري است، مبنايش حيوان انگاشتن انسان است، عدم مسئوليت انسان در قبال خداوند متعال است. نداشتن نگاه معنوي به انسان و جهان است. خوب، اين علوم انساني را ترجمه كنيم، آنچه را كه غربي ها گفتند و نوشتند، عينا ما همان را بياوريم به جوان خودمان تعليم بدهيم. در واقع شكاكيت و ترديد و بي اعتقادي به مباني الهي و اسلامي و ارزشهاي خودمان را در قالبهاي درسي به جوانها منتقل كنيم، اين چيز خيلي مطلوبي نيست.»
از آنجايي كه بنابر آمار موجود، بيشترين فعاليت دانشگاهها از جهت جذب دانشجو و تعداد هيات علمي و امكانات آموزشي مربوط به همين رشته هاي علوم انساني نظير اقتصاد است، دومين وظيفه خطير، سياست گذاري ناظر بر تعريف و تنظيم و تدبير نوع و نحوه مواجهه با انديشه اقتصادي ليبرالي است كه از مغرب زمين وارد و هم اكنون در مراكز آكادميك كشورمان تدريس مي شود.
پس از شكست مكاتب كمونيستي و اومانيستي حاكم بر بخش عمده اي از جهان و آشكار شدن نقايص فراوان و دستاوردهاي سلطه آفرين اقتصاد سرمايه داري، اقتصاد اسلامي بيش از هر زمان ديگري مورد توجه جوامع علمي و آكادميك جهان قرار گرفته است. همچنين حركت به سمت حكومت و تمدن اسلامي، نظام اقتصادي خاص خود را كه همانا اقتصاد اسلامي با رويكردي مبتني بر عدالت خواهي با عقلانيت و تفكر است، مي طلبد.
آگاهي همگاني بر ناكارآمدي اقتصاد سرمايه داري و تبديل شدن اقتصاد اسلامي به يك جريان فكري غالب و يك دغدغه عمومي در جامعه علمي كشور با توجه به توصيه هاي پي درپي رهبر معظم انقلاب، از رسالت هايي است كه بايد در قالبهاي خاص خود اجرايي شود. بنابراين انتظار است همانطور كه بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد فرموده اند، گسترش جريان سازي نهضت نرم افزاري در علوم اقتصادي، سبب شود ضمن استفاده بيشتر از ظرفيت هاي اقتصاددانان وطني عدالت گرا، دوره حكومت اقتصاددانان متمايل به ليبرال سرمايه داري غرب و توسعه صرفا رشد محور بر منطقه هاي ممنوعه مراكز سياست گذاري و تصميم سازي اقتصاد ايران و مهم تر از آن در دانشگاههاي كشور پايان پذيرد. فراموش نكنيم كه بومي شدن علم اقتصاد و تدوين مدل اقتصاد اسلامي مبتني بر عدالت خواهي با عقلانيت و تفكر مي تواند به عنوان تنها نسخه قابل اعتماد و شفابخش وضع موجود به حساب آيد.

 



انتقاد كارشناس روس از اظهارات تحريك آميز مقامات روسيه عليه ايران

رئيس مركز مطالعات ايران معاصر در روسيه از اقدامات تحريك آميز عليه ايران در روسيه انتقاد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، رجب صفراف با اشاره به ورود سوخت به قلب راكتور نيروگاه بوشهر در هفته گذشته افزود: سفير ايران در روسيه همزمان با اين رويداد در مصاحبه اي با خبرگزاري هاي ايران ديدگاه هاي خود را درباره روابط ايران و روسيه بيان كرد كه اين اظهارات سونامي عصبي در رسانه هاي گروهي روسيه را به دنبال داشت.
اين كارشناس خاطرنشان كرد برخي شخصيت ها در روسيه اين اظهارات سفير ايران را دخالت در امور روسيه برشمردند و سجادي را متهم كردند.
وي با انتقاد از واكنش وزارت امور خارجه روسيه در خصوص اظهارات سفير ايران گفت: وزارت امور خارجه روسيه در 20 سال گذشته وقتي فرستادگان اروپايي و آمريكايي بدون مجال دادن به يكديگر به مسكو درس زندگي و دموكراسي درست را مي دادند آب در دهان گرفته بودند.
وي افزود: چرا وقتي سفير كشور دوست مثل ايران در مورد مسائل روسيه كه امروز كشور با آنها دست به گريبان است مانند رشد ناسيوناليسم و اعتياد به مواد مخدر فروپاشي اقتصاد و روندهاي گريز از مركز اظهارنظر مي كند ناگهان چنين جنجال تبليغاتي بزرگي بلند مي شود.
صفراف گفت: كارشناسان وزارت امور خارجه كه هميشه در برابر ناتو سرتعظيم فرود آورده اند ناگهان جان گرفته و تصميم گرفتند جسورانه به سفير ايران پاسخ بدهند.
گفتني است سيدمحمود رضا سجادي سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه هفته گذشته گفته بود به صلاح روسيه نيست كه از ايران فاصله بگيرد. وي با بيان اين كه در موضوع هسته اي ما اختلاف اساسي با روس ها داريم خاطرنشان كرد رويكرد ما و روسيه به اين موضوع دو رويكرد كاملا متفاوت است.
ديپلمات ارشد ايران در روسيه گفت: متاسفانه روسيه در موضوع هسته اي كاملا اشتباه كرد كه تحت تاثير جوسازي هاي غرب قرار گرفت.
وي گفته بود روسيه و ايران وجوه مشترك بسيار زيادي دارند اين وجوه مشترك باعث مي شود به صلاح روسيه نباشد كه بخواهند از ايران فاصله بگيرند امروز ما سد مقاومي براي توسعه تروريسم در قفقاز هستيم و مانع ورود مواد مخدر به روسيه هستيم.

 



عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس عنوان كرد
سازماندهي شبكه هاي اخلالگر براي جلوگيري از اجراي هدفمند شدن يارانه ها

عضو كميسيون شوراها در مجلس، از تلاش شبكه اي منسجم و سازماندهي شده، براي ايجاد اخلال در هدفمند شدن يارانه ها خبر داد.
سيدمحمد جواد ابطحي نماينده مردم خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس با اشاره به بحث هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: هدفمند كردن يارانه ها موضوعي است كه اساس آن را همه اقتصاددانان و نظريه پردازان با سلايق و تفكرات گوناگون قبول دارند، چرا كه اجراي آن در كشورهاي مختلف با موفقيت همراه بوده است.
وي افزود: در كشور ما 20 سال است كه اين موضوع دنبال مي شود و از برنامه اول تا چهارم روي اين موضوع تاكيد شده است و در برنامه سوم و چهارم هم دولت مكلف شد كه هدفمندي يارانه ها را اجرا كند ولي متاسفانه دولت هاي حاكم بر آن زمان توجهي به اين موضوع نداشتند.
ابطحي ادامه داد: هدفمندي يارانه ها موضوعي بود كه از دوران دولت هاشمي مطرح بود، ولي در آن زمان مشكلاتي وجود داشت كه پرداختن به اين موضوع را سخت كرده بود، در دوران اصلاحات هم مسئولين گفتند كه كاري به اين موضوع نداريم و ما تنها در خصوص آزادي و توسعه سياسي فعاليت خواهيم كرد.
ابطحي در ادامه اين مصاحبه به موضوع تحريم و فتنه هاي اقتصادي اشاره كرد و گفت: برخي اميد دارند كه دولت اين قانون را اجرا نكند تا اينكه دولت را به قانون شكني متهم كنند و يا اينكه با فشار بر اقشار محروم وضعيت را به گونه اي ترسيم كنند كه مردم از وضعيت موجود ابراز نارضايتي كنند و وارد خيابانها شوند.
وي با بيان اينكه در شيلي هم چنين مسئله اي به وقوع پيوست ادامه داد: در جريان فتنه 88 شاهد بوديم كه طبقه مرفه شهر تهران وارد خيابانها شده بودند و حتي برخي از افراد حضور در خيابان را نوعي تفريح تلقي مي كردند و براي مسائل سياسي دست به اعتراض نزده بودند و اين عده در واقع قصد داشتند كه به نوعي در سطح جامعه هنجارشكني انجام دهند.
عضو كميسيون شوراهاي مجلس اظهار داشت: روشن است كه ثروتمندان و قشر مرفه نمي توانند مقابل نظام بايستند بر اين اساس اميد اين عده در اين است كه با فشار بر قشر محروم و القاي نارضايتي در آنها اين طيف را وارد خيابان كنند و اين برنامه اي است كه مسئولان نبايد از آن غافل شوند.
اين نماينده اصولگراي مجلس در بخش ديگري از مصاحبه خود تصريح كرد: برخي افراد صراحتا در سايتهاي خود اعلام كردند كه قصد ايجاد اخلال در هدفمند شدن يارانه ها را دارند و اين مسئله را پنهان هم نمي كنند و قصد دارند از اين طريق دولت را تضعيف كنند.
وي با بيان اينكه دشمن همواره در پي گرفتن ماهي از آب گل آلود است، اظهار داشت: در صورتي كه دولت اين طرح را اجرا نكند دشمنان دولت را به قانون شكني متهم مي كنند و در صورتي كه دولت اين طرح را اجرا كند دشمنان سعي مي كنند در مردم نارضايتي ايجاد كنند و از اين طريق دولت را ضعيف جلوه دهند.
نماينده مردم خميني شهر با اشاره به اقدامات مخالفان طرح هدفمند كردن يارانه ها به برخي از فعاليتهاي آنها اشاره كرد و گفت: مخالفان اين طرح سعي دارند از طريق احتكار اجناس و ارائه آمار دروغ از قيمت برخي كالاهاي اساسي به طور منسجم اجراي اين طرح را با اختلال روبه رو كنند.
نماينده مردم خميني شهر با اشاره به دخالت برخي سفارتخانه هاي غربي در جريان فتنه سال گذشته اظهار داشت: دستگاههاي امنيتي بايد فعاليت ها و حركات اين سفارتخانه ها را درنظر بگيرند چرا كه برخي از اين سفارتخانه ها در حال حاضر در پي خبرگيري در خصوص هدفمندي يارانه ها هستند و با شايعه پراكني در بين مردم سعي در ايجاد نارضايتي بين اقشار مختلف را دارند.
وي افزود: برخي دشمنان سعي دارند با ارائه آمار غلط به راديوهاي بيگانه اوضاع جامعه را سياه جلوه دهند، البته اين عده براي ما شناخته شده اند و اين مسئله از ديد دستگاههاي امنيتي هم مخفي نيست، بر اين اساس بايد گفت كه دستگيري برخي از اين جاسوسان كمك مي كند تا اينكه دستگاه امنيتي ما اخبار بهتري را در اختيار داشته باشد.
ابطحي اظهار داشت: دستگاه امنيتي مي تواند با هماهنگي شوراي عالي امنيت ملي اعترافات برخي از جاسوسان را در صداوسيما نمايش دهد تا اينكه مردم بهتر با نقشها و دسيسه هاي آنها آشنا شوند.

 



حاشيه هاي ششمين روز نمايشگاه مطبوعات

¤ دكتر زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با حضور در غرفه كيهان گفت: ما جز دعاي خير چيزي براي كيهان نداريم. سلام ما را به آقاي شريعتمداري برسانيد.
¤ آقاي طاهري مدير تعاوني مطبوعات با حضور در غرفه كيهان با تمجيد از مواضع انقلابي اين روزنامه براي كليه دست اندركاران آن آرزوي موفقيت كرد.
¤ پخش فيلمي به نام ترور حقيقت (اثري افشاگرانه درباره فتنه 88) در غرفه روزنامه جوان با استقبال بسياري از بازديدكنندگان نمايشگاه مواجه شد.
¤ مهندس صادق محصولي - وزير رفاه - در اولين ساعات شروع به كار نمايشگاه با حضور در غرفه كيهان دفتر يادبود اين روزنامه را امضاء كرد.
¤ حجت الاسلام والمسلمين معلي - مدير مسئول سابق كيهان فرهنگي - ساعاتي را در غرفه كيهان سپري كرده و به سوالات مراجعان پاسخ گفت.
¤ حسين صفارهرندي - وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي - به غرفه كيهان آمد و با اعضاي غرفه به گفت وگو نشست.
¤ نماينده روزنامه تشرين سوريه با حضور در غرفه كيهان، خواهان تعاملات رسانه اي با روزنامه كيهان عربي شد.

 



ارايه عكس همسر تاج زاده در كنار عوامل منافقين خشم او را برانگيخت

همسر مصطفي تاج زاده ضمن حضور در غرفه كانون هابيليان، با ديدن عكس حضور خود و همسرش در منزل يكي از عوامل منافقين، خشمگين و عصباني شد.
به گزارش فارس، فخرالسادات محتشمي پور، همسر مصطفي تاج زاده از عوامل دستگير شده در اغتشاشات و فتنه پس از انتخابات سال 88، با حضور در غرفه كانون هابيليان (خانواده 16 هزار شهيد ترور) در هفدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها، با اعتراض به محتواي تصاوير و مطالب ارائه شده در اين غرفه، اين اقدام كانون هابيليان را محكوم كرد.
وي كه پس از ديدن تصوير خود در يكي از پوسترها كه بيانگر حضور وي و همسرش در منزل شيوا نظرآهاري عامل كددار و سرپل منافقين بود، بسيار برآشفت و خطاب به مسئولان غرفه گفت: «شما چگونه مي خواهيد پاسخ خدا را بدهيد، فرشتگان خدا شما را لعنت مي كنند؟»
مسئول غرفه كانون هابيليان در اين خصوص در گفت وگو با فارس اظهار داشت: خانم محتشمي پور به همراه يك عكاس و فيلمبردار و خانمي كه از مسئولان سايت هاي مدافع فرقه سبز بود، در ابتدا غرفه روزنامه ايران را جويا شد كه پس از ديدن عكس خود در تصويري با عنوان «حضور سران فتنه در منزل عامل منافقين» به تصوير خود اشاره كرد و با عصبانيت گفت: «شما مي دانيد اين فرد چه كسي است؟» و ما گفتيم «بله شما هستيد!» سپس خانم محتشمي پور افزود: «آيا شما شيوا نظرآهاري را مي شناسيد و اين اعترافاتي را كه كرده است، شنيده ايد و مطمئن هستيد كه درست است؟» ما نيز پاسخ داديم «نيازي نيست خودمان بشنويم، همين كه مسئولان قضايي و مقامات امنيتي كشور اعلام كرده اند كه ارتباطات اين شخص با سران نفاق و گروهك منافقين شناخته شده است كافي است و بايد از امثال شما سوال كرد كه چرا با قاتلين پدر ما ديدار كرده ايد؟»
مسئول غرفه كانون هابيليان ادامه داد: خانم محتشمي پور كه از پاسخ هاي ما اقناع نشد گفت: «شما بايد پاسخ خدا را بدهيد و فرشتگان خدا شما را لعنت مي كنند؛ ما از مظلوم دفاع كرديم.»
وي با بيان اينكه اين سخنان و رفتار خانم محتشمي پور يك حركت سازمان يافته بوده است، گفت: با توجه به اينكه روزنامه ايران در ويژه نامه روز چهارشنبه گذشته مطلبي درخصوص معرفي شيوا نظرآهاري و فعاليت هاي وي طي سال هاي گذشته و ارتباطاتش با گروهك منافقين و حضور سران فتنه در منزل او عنوان كرده بود به نظر مي رسد هدف اصلي محتشمي پور روزنامه ايران بوده است.
بنابراين گزارش شيوا نظرآهاري از سال 82 با همكاري گروهك منافقين در پوشش گزارشگر حقوق بشر اقدام به سياه نمايي عليه جمهوري اسلامي پرداخت و در همين راستا انجمن زنان «تارا» را تاسيس كرد.
وي سپس با هدايت اين گروهك، جبهه به اصطلاح «متحد دانشجويي» را با هدف اقدام عليه منافع ملي ايران آغاز كرد.
نظرآهاري همكاري و ارتباط خود را با گروهك منافقين تا سال 88 و در جريان فتنه پس از انتخابات ادامه داد و به تحريك دانشجويان براي حضور در اغتشاشات اقدام كرد.
وي چندين بار دستگير شد كه مورد رأفت نظام جمهوري اسلامي قرار گرفت و از زندان آزاد شد. وضعيت فعاليت ها و اسناد انكارناپذير همكاري شيوا نظرآهاري با گروهك منافقين در رسانه هاي جمعي اعلام شده و با اين حال موسوي، رهنورد، تاج زاده و كروبي در منزل اين عامل كددار منافقين حضور يافته اند.
به گفته مسئول كانون هابيليان سران فتنه بايد پاسخ مناسبي در رابطه با اينگونه فعاليت هاي خود و همنشيني با قاتلين 12 هزار شهيد ترور را به خانواده هاي آنها بدهند.

 



انتقاد ايران و عدم تعهد از راهبرد اتمي آمريكا و روسيه

جنبش عدم تعهد به پيشنهاد نمايندگي ايران در سازمان ملل در بيانيه اي با انتقاد از طرح آمريكا و روسيه مبني بر استارت جديد اعلام كرد كه كاهش سلاح هاي هسته اي نمي تواند جايگزين امحاي آنها گردد.
به گزارش مهر، كميته خلع سلاح مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه خود موافقتنامه امضا شده بين آمريكا و روسيه در مورد كاهش سلاحهاي هسته اي خود (موسوم به استارت جديد) را مورد بررسي قرار داد.
با توجه به انتقادات مطرح نسبت به موافقتنامه مذكور از سوي كشورهاي غيرهسته اي بويژه اعضاي جنبش عدم تعهد، به پيشگامي و پيشنهاد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، كشورهاي عضو عدم تعهد با تهيه بيانيه اي محكم نظرات انتقاداتي خود را نسبت به اين موافقتنامه مطرح كردند.
در اين بيانيه كه اولين موضع گيري مشترك كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد نسبت به موافقتنامه مذكور به شمار مي رود، و متن آن به هنگام بررسي اين موضوع توسط نماينده جنبش عدم تعهد قرائت شد، اقدامات مندرج در موافقتنامه استارت جديد ناكافي دانسته شده و بر ضرورت پاي بندي آمريكا و روسيه بر تعهدات خويش تحت معاهده عدم اشاعه هسته اي مبني بر انهدام كليه سلاح هاي هسته اي شان تأكيد شده است.
جنبش عدم تعهد به پيشنهاد نمايندگي ايران نزد سازمان ملل متحد همچنين در اين بيانيه اعلام كرد: كاهش سلاح هاي هسته اي نمي تواند جايگزين امحاي آنها گردد؛ چرا كه تنها راه حفظ بشريت در برابر خطر تهديد سلاح هاي هسته اي امحاي كامل تمامي آنها است.
همچنين از روسيه و آمريكا خواسته شده است كه اصل شفافيت را در اقدامات خود مدنظر قرار داده و با فراهم آوردن امكان راستي آزمائي بين المللي فعاليت هايشان را در اين زمينه، تضمين نمايند كه سلاحهاي هسته اي برچيده شده و وسايل پرتاب آنها منهدم گرديده و به هيچ وجه قابل استفاده نخواهند بود.
در اين بيانيه كشورهاي عضو جنبش همچنين نگراني عميق خود را از سياست هاي راهبردي دولتهاي هسته اي، از جمله دكترين راهبردي ناتو كه استفاده از سلاح هسته اي را توجيه مي نمايد، ابراز داشتند.
محمد خزايي در اين نشست ضمن يادآوري واقعه بمباران هيروشيما و ناكازاكي توسط آمريكا، ابراز داشت كه وجود هزاران كلاهك هسته اي در زرادخانه هاي كشورهاي هسته اي همچنان سايه وحشت را بر سر بشريت نگاه داشته است.
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در ادامه گفت: برنامه توسعه و مدرن سازي سلاح هاي هسته اي با هدف افزايش طول عمر كلاهك هاي هسته اي توسط يكي از طرفين اين قرارداد يعني آمريكا كه بودجه اي بالغ بر يكصد ميليارد دلار به آن اختصاص داده شده، با شعار اعلامي آن كشور مبني بر جهان عاري از سلاح هاي هسته اي در تناقض است.

 



سراج : مدعيان اصلاحات با حمايت استكبار جهاني از امام و انقلاب جدا شدند

يك كارشناس مسائل سياسي گفت: جريان مدعي اصلاح طلبي با حمايت استكبار جهاني و ابراز ندامت از گذشته انقلابي خود از گفتمان نظام و امام(ره) فاصله گرفت.
«رضا سراج» در گفت وگويي تفصيلي با خبرگزاري فارس پيرامون 13 آبان، سالروز تسخير لانه جاسوسي آمريكا و روز دانش آموز در پاسخ به اين سوال كه با گذشت دو دهه از تسخير لانه جاسوسي، جريان مدعي اصلاح طلبي به شبهه آفريني در اين باره پرداخت؛ نظر شما چيست؟ گفت: به رغم همه دستاوردهاي تسخير لانه جاسوسي آمريكا، در سال هاي پس از رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي ما شاهد مواضعي از انقلابيون دهه 60 و تجديدنظرطلبان (اصلاح طلبان) دهه 70 بوديم كه از يك سو به شدت از اقدام خود اظهار ندامت و پشيماني كردند و از سوي ديگر دستاوردهاي اين رخداد بسيار مهم را تخطئه و اصل موضوع را تقبيح كردند و در نهايت با روحيه و مواضعي مرعوبانه و مباني سكولار خواستار سازش نظام با استكبار شدند.
تجديدنظرطلبان مدعي اصلاحات، با اين مواضع و مباني به نوعي بر سر شاخه نشسته و بن آن را بريدند، يعني از نظام و گفتمان انقلاب و امام(ره) جدا شدند، به همين دليل از سوي مردم طرد شدند. وي افزود: در ادامه اين سقوط تجديدنظرطلبان دهه 70 به فتنه گران دهه هشتاد تبديل شدند و در اين ميان تلاش كردند در سال گذشته سيزده آبان يعني روز ملي مبارزه با استكبار را به روز همبستگي با آمريكاي جنايتكار تبديل كنند. فتنه گران در سيزده آبان سال 88 خيلي تلاش كردند تا در مقابل امواج ضداستكباري مردم خودي نشان بدهند و همچون روز قدس كه به رژيم صهيونيستي خوش خدمتي كرده و شعار «نه غزه، نه لبنان» را سر داده بودند، در اين روز هم به آمريكا خدمت كنند و براي رسانه هاي نظام سلطه سوژه سازي كنند كه با هوشياري و بصيرت مردم انقلابي كشورمان راه به جايي نبردند و خود را رسواتر ساختند.
اين تحليلگر مسائل سياسي درباره مراسم 13 آبان امسال نيز گفت: تحليل من اين است با توجه به شرايط بسيار موفقيت آميزي كه در چند ماه گذشته براي جمهوري اسلامي در حوزه ديپلماسي عمومي و انسجام داخلي از جمله سفر آقاي احمدي نژاد به نيويورك، لبنان و استقبال مردم اين كشور از ايشان و استقبال مردم در چند استان از رئيس جمهور و از همه مهمتر استقبال بسيار باشكوه علما و مردم قم از رهبر معظم انقلاب بوجود آمده، سيزده آبان امسال بسيار باشكوه تر از سال هاي گذشته برگزار خواهد شد.

 



رئيس فراكسيون اقليت مجلس: مردم به هيچ وجه نگران پيامدهاي هدفمندي يارانه ها نباشند

نايب رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي تاكيد كرد كه مردم به هيچ وجه نگران پيامدها و آثار اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها نباشند زيرا تمهيدات لازم در اين زمينه انديشيده شده است.
به گزارش فارس «محمدرضا تابش» ديروز در جمع روساي اتحاديه هاي صنفي شهرستان اردكان و مديران كل تامين اجتماعي، امور مالياتي و بازرگاني استان يزد اظهار داشت: مردم به ويژه دهك هاي پايين جامعه، نگران اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها نباشند زيرا تمهيدات لازم در اين زمينه در چند سال گذشته با اجراي سياست هاي ترجيحي و تعديلي از جمله پلكاني كردن قيمت آب و برق و گاز و سهميه بندي بنزين، انديشيده شده و بخشي از كار انجام شده است. نايب رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس و رئيس فراكسيون اقليت مجلس در ادامه بر اطلاع رساني شفاف و كامل براي اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها تاكيد كرد و اظهار داشت: كتمان يا ارائه ناقص اطلاعات، جامعه را دچار ترديد و هراس مي كند كه لازم است ضمن اطلاع رساني كامل، آموزش قوانين به مردم و مجريان قانون، انديشيدن تمهيدات لازم براي كنترل بازار و تامين نقدينگي واحدهاي توليدي، واقعي كردن نرخ ارز و بازتوزيع 30 درصد درآمد به دست آمده از طريق اين طرح براي اصلاح ساختار توليد، مورد توجه جدي قرار گيرد.

 



امير سياري : امنيت كشتي هاي تجاري ايران در خليج عدن تامين شده است

فرمانده نيروي دريايي ارتش از تامين كامل امنيت كشتي هاي تجاري ايران در خليج عدن خبر داد.
امير «حبيب الله سياري» در گفت وگو با فارس به گستردگي حوزه عملياتي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و افزود: حوزه فعاليت نيروي دريايي ارتش در حدود 3 هزار كيلومتر طول و 2 ميليون و يكصد هزار كيلومتر عرض دارد كه از مساحت ايران نيز بيشتر است و از آنجايي كه سرعت حركت يك ناو به مراتب كمتر از هواپيما و ساير وسايل تندرو است، پس تسلط و اشراف اطلاعاتي نيازمند سخت كوشي فراوان است به ويژه اينكه در دريا تنها يك سطح مطرح نيست. سياري در همين رابطه ادامه داد: عمق دريا در حوزه فعاليت نيروي دريايي بيش از 4 هزار متر است و نيروي دريايي بايد حداقل در اعماق 200 تا 300 متري اشراف اطلاعاتي داشته باشد و اكنون ما ادعا نمي كنيم كه به توانمندي صد درصدي رسيده ايم ولي تمامي حركات بيگانگان را به طور كامل به خصوص در مرزهاي آبي جمهوري اسلامي ايران رصد مي كنيم و در تلاشيم آن را افزايش دهيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش به برقراري امنيت در خليج عدن جهت رفت و آمد كشتي هاي تجاري ايران اشاره كرد و گفت: بزرگترين مسئله براي ما در خليج عدن برقراري امنيت براي رفت و آمد كشتي هاي تجاري ايران است زيرا 90درصد كالاهاي ايران از اين طريق جابجا مي شود.
وي در پايان به كمك رساني نيروهاي جمهوري اسلامي ايران مستقر در خليج عدن به ساير نيروهاي حاضر در منطقه اشاره كرد و گفت: در ارديبهشت ماه سال جاري نيروهاي جان بر كف ارتش جمهوري اسلامي خدمه يك كشتي ليبريايي را كه در حال غرق شدن بود، از مرگ نجات دادند و جهت مداوا به بيمارستان بندرعباس منتقل كردند كه بازتاب زيادي در محافل خبري داشت.

 



پس از هدفمندي يارانه ها برق صنعت 40 تومان و گاز كشاورزي 60 تومان

معاون امور اقتصادي و برنامه ريزي وزارت جهاد كشاورزي آخرين قيمتهاي تعيين شده براي برق و گاز صنعت و كشاورزي پس از هدفمندي يارانه ها را به فارس اعلام كرد.
به گزارش فارس محمد علي نيكبخت در مورد قيمت حامل هاي انرژي بعد از هدفمندي يارانه ها گفت: در بخش كشاورزي قيمت گاز براي هر فوت مكعب 60 تومان و قيمت برق 9 تومان براي هر كيلووات ساعت تعيين شده است.
وي همچنين گفت: قيمت برق در بخش صنعت نيز بعد از هدفمندي يارانه ها 35 تا 40 تومان تعيين شده است.
وي تصريح كرد: قيمت آب در بخش كشاورزي نيز بدون تغيير همچنان همانند سالهاي گذشته بدون دريافت وجه تحويل داده مي شود و نرخ بنزين در بخش كشاورزي هم همانند بخش هاي ديگر خواهد بود.
معاون امور اقتصادي و برنامه ريزي وزارت جهاد كشاورزي گفت: بيشترين حمايت و كمترين افزايش قيمت در بخش كشاورزي صورت گرفته است.
نيكبخت افزود: قيمت هاي نهايي در جلسه اين هفته كارگروهها نهايي خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14