(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25  آبان 1389- شماره 19791

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به كنگره عظيم حج تاكيد فرمودند:
امروز برترين معروف ، نجات ملت ها از چنگ استكبار است
طنين فرياد برائت از مشركين در صحراي عرفات
بهره برداري از نخستين كارخانه ورق گالوانيزه خودرو در خاورميانه
امام جمعه اهل تسنن شهرستان پاوه: ديدن شبكه هاي ماهواره اي فاسد حرام است
افزايش گرايش دانش آموزان دختر به حجاب برتر
نيمه اول آذرماه مسابقات سراسري اذان در اردبيل برگزار مي شود
وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سنندج:ايران رشد 20 درصدي توليد علم را پشت سر گذاشت
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور: افزايش قيمتي در حوزه درمان كشور نداريم
مديرعامل شركت ملي نفت: توسعه ميدان گازي كيش متوقف نشده است
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران: عمليات انسداد مرزها تا 3 سال آينده پايان مي پذيرد
آيت الله نوري همداني: حضور طلاب در جبهه هاي فرهنگي و جهادي ضروري است
از سوي استاندار قم: رئيس ستاد پيگيري مصوبات سفر رهبر انقلاب منصوب شد
نماينده تشكل بين المللي امت واحده: كاروان آزادي غزه آذرماه از كرمان عبور مي كند
اخبار ادبي و هنري



رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به كنگره عظيم حج تاكيد فرمودند:
امروز برترين معروف ، نجات ملت ها از چنگ استكبار است

رهبر معظم انقلاب در پيامي خطاب به حجاج بيت الله الحرام فرمودند امروز برخلاف دو دهه پيش، آمريكا و غرب تصميم گيران بي چون وچرا در خاورميانه نيستند.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب روز گذشته خطاب به حجاج بيت الله الحرام پيامي را صادر فرمودند كه توسط حجت الاسلام قاضي عسكر در مراسم برائت از مشركين قرائت شد.
متن كامل اين پيام بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد المصطفي و آله الطيبين و صحبه المنتجبين
كعبه، رمز وحدت و عزت و نماد توحيد ومعنويت، در موسم حج ميزبان دل هاي مشتاق و اميدواري است كه از سراسر گيتي، به فراخوان رب جليل پاسخ گفته و لبيك گويان به زادگاه اسلام شتافته اند. امت اسلامي اكنون مي تواند تصويري فشرده را از گستردگي و تنوع خويش و عمق ايماني كه بر دل پيروان اين دين حنيف حاكم است، با چشم فرستادگان خود كه از چهار گوشه جهان در اينجا گرد آمده اند، مشاهده كند و اين سرمايه عظيم و بي مانند را به درستي بشناسد.
اين بازشناسي خويش، كمك مي كند تا ما مسلمانان به جايگاه شايسته خود در دنياي امروز و فردا پي ببريم و به سوي آن حركت كنيم.
گسترش موج بيداري اسلامي در دنياي امروز حقيقتي است كه فرداي نيكي را به امت اسلامي نويد مي دهد. از سه دهه پيش كه با پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل نظام جمهوري اسلامي، اين خيزش پرقدرت آغاز شد، امت بزرگ ما بي وقفه پيش رفته، موانعي را از سر راه برداشته و سنگرهايي را فتح كرده است. پيچيده تر شدن شيوه هاي دشمني استكبار و تلاش پرهزينه اي كه در مقابله با اسلام مي كند نيز به دليل همين پيشرفت ها است. تبليغات وسيع دشمن در جهت اسلام هراسي، تلاش شتابزده اي كه براي ايجاد اختلاف ميان فرقه هاي اسلامي و برانگيختن تعصب هاي فرقه اي مي كند، دشمن تراشي هاي كاذب از شيعه براي سني و از سني براي شيعه، تفرقه افكني ميان دولت هاي مسلمان و كوشش براي تشديد اختلافات و تبديل آن به دشمني ها و معارضه هاي لاينحل، استفاده از سازمان هاي اطلاعاتي و جاسوسي براي تزريق فساد و فحشاء ميان جوانان، همه و همه واكنش هاي سراسيمه گون و آشفته در برابر حركت متين و گام هاي استوار امت اسلامي به سوي بيداري و عزت و آزادگي است.
امروز برخلاف سي سال پيش، رژيم صهيونيستي ديگر يك هيولاي شكست ناپذيري نيست؛ برخلاف دو دهه پيش، آمريكا و غرب تصميم گيران بي چون و چرا در خاورميانه نيستند؛ برخلاف ده سال پيش فن آوري هسته اي و ديگر فناوري هاي پيچيده براي ملت هاي مسلمان منطقه، دور از دسترس و افسانه گون به شمار نمي رود. امروز ملت فلسطين، قهرمان مقاومت است، ملت لبنان به تنهايي شكننده هيبت پوشالي رژيم صهيونيستي و فاتح جنگ 33 روزه است و ملت ايران پرچمدار و خط شكن حركت به سمت قله ها است.
امروز آمريكاي مستكبر، فرمانده خود خوانده منطقه اسلامي و پشتيبان اصلي رژيم صهيونيستي، در باتلاقي كه خود در افغانستان پديد آورده گرفتار است؛ در عراق با همه جنايت هايي كه به مردم آن كشور وارد كرده، در حال منزوي شدن است؛ در پاكستان مصيبت زده از هميشه منفورتر است. امروز جبهه ضداسلام كه دو قرن بر ملت ها و دولت هاي اسلامي تحكمي ظالمانه مي كرد و منابع آنان را به يغما مي برد، شاهد زوال نفوذ خود و ايستادگي دليرانه ملت هاي مسلمان در برابر خود است و در نقطه مقابل، حركت بيداري اسلامي در حال پيشروي و عمق يابي روزافزون است.
اين اوضاع اميدبخش و حامل بشارت، بايد ما ملت هاي مسلمان را از سويي مطمئن تر از هميشه، به سوي آينده مطلوب به پيش براند و از سوي ديگر با درس ها و عبرت هاي خود، هشيارتر از هميشه نگه دارد. اين خطاب عمومي، بي گمان علماي ديني و رهبران سياسي و روشنفكران و جوانان را بيش از ديگران، متعهد مي سازد و از آنان مجاهدت و پيشگامي مطالبه مي كند.
قرآن كريم، رسا و زنده، ما را مخاطب مي سازد: «كنتم خير امه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تومنون بالله». امت اسلامي در اين خطاب عزتمند، پديد آمده براي بشريت است. هدف از پيدايش اين امت، نجات بشر و خير بشر است.
وظيفه بزرگ آن هم، فرمان دادن به نيكي و بازداشتن از بدي و ايمان راسخ به خداست. هيچ معروفي برتر از نجات ملت ها از چنگال قدرت اهريمني استكبار و هيچ منكري زشت تر از وابستگي و خدمت به مستكبران نيست.
امروز كمك به ملت فلسطين و محاصره شوندگان غزه، همدردي و همراهي با ملت هاي افغانستان و پاكستان و عراق و كشمير، مجاهدت و مقاومت در برابر تعدي آمريكا و رژيم صهيونيستي، پاسداري از اتحاد مسلمانان ومبارزه با دست هاي آلوده و زبان هاي مزدوري كه به اين اتحاد ضربه مي زنند و گستردن بيداري و احساس تعهد و مسئوليت در ميان جوانان مسلمان در همه اقطار اسلامي، وظايف بزرگي است كه متوجه خواص امت است.
منظره شكوهمند حج، زمينه هاي مساعد براي انجام دادن اين وظايف را به ما نشان مي دهد و ما را به تلاش مضاعف و همت مضاعف فرا مي خواند.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيدعلي حسيني خامنه اي
اول ذي الحجه الحرام 1431
هفدهم آبان 1389
گفتني است متن كامل و فايل صوتي پيام رهبر معظم انقلاب به 61 زبان در پايگاه اطلاع رساني حج، در اختيار زائران بيت الله الحرام و عموم كاربران قرار گرفته است.

 



طنين فرياد برائت از مشركين در صحراي عرفات

حجاج ايراني از ابتداي صبح دوشنبه در قالب كاروان هاي منظم به سوي چادرهاي بعثه مقام معظم رهبري جهت شركت در مراسم برائت از مشركين حركت كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج زائران در حالي كه صدها پرچم كوچك و بزرگ با نوشتارهاي فارسي، انگليسي و عربي «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر آمريكا» و «يا ايهاالمسلمون اتحدو اتحدو» در دست داشتند وارد چادرهاي بعثه مقام معظم رهبري شدند و در جايگاه هاي خود قرار گرفتند.
در بين زائران شركت كننده در مراسم برائت از مشركين حضور جانبازان انقلاب اسلامي كه در صفوف اوليه جمعيت حضور داشتند شكوه خاصي به مراسم برائت از مشركين داده بود.
در بين زائران شركت كننده در مراسم برخي از زائران خارجي كه در صحراي عرفات حضور داشتند نيز مشاهده مي شد.
ده ها بلندگو مراسم برائت از مشركين را در محوطه صحراي عرفات پخش مي كرد و زائران از طريق بلندگوها مراسم را دنبال مي كردند.
به هنگام قرائت پيام مقام معظم رهبري به حجاج بيت الله الحرام توسط حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر سرپرست زائران ايراني جمعيت شركت كننده در مراسم سراپا گوش بودند و فرازهاي مهم پيام را با شعارهاي الله اكبر خود تاييد مي كردند.
زنان ايراني نيز در حالي كه چادرهاي سفيد احرام به تن داشتند بطور گسترده در اين مراسم شركت كردند.
پيام مقام معظم رهبري از قبل به شانزده زبان مختلف ترجمه و تكثير و همزمان در كاروان هاي مختلف خارجي بين زائران خارجي توزيع شد و براي رؤساي بعثه هاي شركت كننده در مراسم حج امسال ارسال گرديد.
رسانه هاي همگاني خارجي نيز از جمله دريافت كنندگان پيام مقام معظم رهبري بودند.
برنامه برائت از مشركين زائران ايراني بطور مستقيم از شبكه هاي مختلف تلويزيوني داخلي و خارجي ايران براي مخاطبان خارجي پخش شد.
همزمان با برگزاري مراسم برائت از مشركين بالگردهاي عربستان سعودي بطور مستمر بر فراز محل برگزاري مراسم و آسمان عرفات پرواز مي كردند.
در مراسم امروز اعضاي بعثه مراجع تقليد، شخصيت هايي از بعثه كشورهاي خارجي، رئيس سازمان حج و زيارت و سفير جمهوري اسلامي ايران در عربستان نيز شركت داشتند.
در مراسم برائت از مشركان جمعي از زائران كشورهاي اسلامي نيز در كنار زائران ايراني شركت داشتند.
زائران خارجي بيت الله الحرام پيام حج رهبر معظم انقلاب اسلامي را بسيار مهم و راهگشا براي جهان اسلام دانستند و تأكيد كردند عمل به توصيه هاي آيت الله خامنه اي براي مقابله با اختلاف افكنان و همبستگي بيشتر مسلمانان كليد حل مشكلات كنوني جهان اسلام است.
در پايان اين مراسم قطعنامه مراسم برائت از مشركين در 6 بند قرائت شد متن كامل بيانيه قرائت شده به شرح ذيل است.
بسم الله الرحمن الرحيم
و اذان من الله و رسوله الي الناس يوم الحج الاكبر ان الله بريء من المشركين و رسوله
خداوند بزرگ را شاكر و سپاسگزاريم كه توفيق حضور در مهبط وحي و كانون توحيد را نصيبمان فرمود تا امروز در سرزمين پيامبران و فرستادگان الهي، در صحراي عرفات، مكان مقدسي كه نجواهاي عارفانه انبيا و اولياي خدا را مي توان به گوش جان شنيد گردهم آييم و همگام با انجام فريضه حج و با الهام از رهنمودها و افكار احياگر حج ابراهيمي حضرت امام خميني قدس سره و خلف صالح ايشان رهبر خردمند و فرزانه انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي برائت خود را از مشركين اعلام و عزم خويش را براي دفاع از مقدسات و ساير امت اسلامي در حركت به سوي آينده اي روشن و تحقق دولت كريمه كه مايه عزت اهل اسلام و خواري اهل نفاق و كفر است جزم كرده و بر اصول و باورهاي بنيادين خويش به عنوان مهمترين مسائل و آرمانهاي امت اسلامي تاكيد نماييم:
1- سرزمين مقدس فلسطين همچنان در اشغال رژيم غاصب صهيونيستي است و ملت مظلوم فلسطين شديدترين لطمات رواني و فشارهاي سياسي، اقتصادي و نظامي را تحمل مي كنند. ما ضمن تأكيد بر آزادي قدس شريف حمايت همه جانبه خويش را از ملت مظلوم فلسطين اعلام مي كنيم و از تمامي ملت ها و دولت هاي اسلامي مي خواهيم با ايجاد اتحاد و همبستگي حمايت خود را تداوم بخشند و افسانه شكست ناپذيري رژيم غاصب صهيونيستي را كه امروز در نتيجه مقاومت دليرانه جوانان سلحشور لبناني و انتفاضه فلسطين تا فروپاشي كامل دنبال كنند.
2- مسلمانان جهان را به ياري آسيب ديدگان سيل پاكستان و جبران خسارتهاي بيشمار و رسيدگي هرچه سريعتر به وضعيت فاجعه بار ميليونها برادر و خواهر پاكستاني فرا مي خوانيم و تاكيد مي كنيم و با كمك رساني فوري و همه جانبه به زنان و كودكان و سالخوردگان بي خانمان و در معرض بلا و بيماري و گرسنگي جلوه اي از همبستگي امت اسلامي را به نمايش بگذارند.
3- ضمن تأكيد بر وحدت هرچه بيشتر مسلمانان و تقريب مذاهب اسلامي و تكيه بر مشتركات فراوان و پذيرش ضرورت نقد علمي و آرام انديشه ها توسط متخصصان و خودداري از تهييج عواطف و افكار عمومي بدين وسيله اعلام مي كنيم تلاش هاي تفرقه انگيز بزرگترين لطمه را به امت اسلامي وارد مي كند و ترويج انديشه هاي تكفيري ايجاد تنش و نزاع، اقدامات تروريستي و استمرار اختلافات ميان جوامع و كشورهاي اسلامي كمك به بيگانگان و دشمنان اسلام است و ما هرگونه در زمينه ايجاد اختلاف و فتنه ميان امت اسلامي را محكوم مي كنيم.
4- جنگ نرم استكبار جهاني عليه باورها و ارزشهاي اسلامي جنگ همه جانبه و تمام عيار است. اين جنگ از تجارت چند قرن انديشه استعماري بهره جسته و به مقابله با موج بيداري اسلامي برخاسته است. موجي كه هر روز دامنه وسيعتري يافته و امت اسلامي به ويژه جوانان مسلمان باشور و احساس وصف ناپذيري به سوي احياي باورهاي ديني در حركتند. امروز امت اسلامي بايد با هوشياري و درايت جمود و تحجر را نفي كنند و ظرفيت ها و منابع عظيم فكري، علمي و معرفتي جهان اسلام را مهياي مقابله با اين جنگ پيچيده و تمام عيار سازند.
5- امروزه استكبار به رهبري آمريكا با استمرار اشغال عراق و افغانستان و نقض مداوم و ارتكاب به انواع جنايت ها، قتلها و كشتارها، مانند حملات هوايي به مردم بي گناه پاكستان، بحران آفريني و دخالت در مقدرات كشورهاي اسلامي، توطئه براي برهم زدن آرامش و اتحاد در لبنان با هدف درهم شكستن نيروي مقاومت، حمايت از تروريسم، ايجاد بي اعتمادي و تفرقه و سوءظن در ميان مسلمين، استقرار پايگاه هاي نظامي، توطئه سازمان يافته براي ايجاد و ترويج اسلام هراسي و اهانت به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام (ص) و...
جامعه اسلامي را مورد تهاجم همه جانبه قرار داده است. گرچه تمام اين توطئه ها از روي استيصال و انفعال است اما بي ترديد راه مقابله با اين تهاجم همه جانبه، اتحاد و انسجام و يگانگي امت اسلام است.
6- امروز جهان، سرخورده از مكاتب فكري دست ساخته انسان و تمدن سوداگر غرب و تشنه معارف اسلام ناب محمدي است. مسلمانان بايد با بازگشت به خويشتن اسلامي و بهره گيري از ذخاير عظيم معارف الهي و علمي و درك شرايط پيچيده كنوني، مكتب و معارف حيات بخش اسلام را به عنوان تنها نسخه هدايت بخش به جهانيان عرضه كنند و به اين نياز فطري واقعي بشر پاسخ بايسته دهند و رسالت الهي خود را به انجام رسانند. در اين صورت دور نيست كه ابهت همه مكاتب و مباني غيرالهي كه منشأ فساد و تبعيض و تباهي بشر امروز است فرو ريزد و پرچم اسلام بر فراز قله هاي جهان افراشته شود و اين جز با همت و اتحاد اسلامي ممكن نخواهد بود كه به ياري خداوند اين حقيقت به زودي محقق خواهد شد.

 



با حضور رئيس جمهور صورت گرفت
بهره برداري از نخستين كارخانه ورق گالوانيزه خودرو در خاورميانه

شهركرد - خبرنگار كيهان:
با حضور رئيس جمهور بزرگترين كارخانه «ورق گالوانيزه خودرو» در خاورميانه به بهره برداري رسيد.
در اين سفر نيم روزي كه صبح ديروز صورت گرفت دكتر احمدي نژاد به همراه علي اكبر محرابيان بزرگترين كارخانه ورق گالوانيزه خودرو را در استان چهارمحال و بختياري افتتاح كرد.
رئيس جمهور كه توسط استاندار چهارمحال وبختياري و امام جمعه شهركرد همراهي مي شد، پس از افتتاح كارخانه توليد ورق گالوانيزه خودرو، از قسمت هاي مختلف اين كارخانه بازديد كرد و با توضيحات مسئولان در جريان امور قرار گرفت.
دكتر احمدي نژاد در مراسم بهره برداري از اين كارخانه در مورد قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها در واقع باز كردن غل و زنجيرها و وزنه هاي سنگين از پاي صنعت و توليد و برداشتن موانع بزرگ از پيش پاي شكوفايي اقتصادي در كشور است.
وي با بيان اينكه اجراي اين طرح يك فرصت استثنايي براي جهش در توليد است، اظهار داشت: خوشبختانه همه دست اندركاران و صاحبان صنعت و كشاورزي و حتي بخش هاي خدمات و حمل ونقل و اصناف و ساير بخش ها با يك درك روشن و احساس مسئوليت ملي و اعتقادي براي اجراي هر چه بهتر طرح هدفمند كردن يارانه ها مصصمم شده اند كه از همه اين عزيزان تشكر و قدرداني مي كنم.
رئيس جمهوري تاكيد كرد: قطعا اجراي اين طرح ملي به نفع اقتصاد و پيشرفت كشور در ابعاد گوناگون است و در آينده اثرات مطلوب آن نمايان خواهد شد.
دكتر احمدي نژاد افزود: دست اندركاران و صاحبان صنايع در سراسر كشورمان نشان دادند كه مديراني بسيار توانمند، خلاق و نوآور هستند و همواره براي آباداني و عزت و تعالي ايران و فرهنگ متعالي آن تلاش و فداكاري مي كنند.
وي در خصوص طرح هدفمند كردن يارانه ها همچنين بر اين مطلب تاكيد كرد كه با اجراي اين طرح قيمت ها تثبيت مي شود و اين امر شدني است.
رئيس جمهوري از صنعت گران و صاحبان سرمايه در سطح كشور خواست كه با توجه به وجود زيرساخت ها و امكانات لازم در استان چهار محال و بختياري سرمايه گذاري كنند.
دكتر احمدي نژاد با اظهار اين مطلب كه در آينده كارخانه هاي در دست احداث سيمان در لردگان و فولاد يك ميليون تني در بروجن و ساير كارخانه هاي ديگر در استان چهارمحال وبختياري تكميل مي شوند و به بهره برداري مي رسند گفت: دولت از هرگونه سرمايه گذاري در استان چهار محال و بختياري حمايت مي كند.
وي از مردم استان چهارمحال وبختياري به عنوان مردماني پرتلاش، فداكار، متعهد و منسجم و افتخارآفرين ياد كرد و با اشاره به اينكه آنان شايستگي هاي خود را در صحنه هاي گوناگون انقلاب اسلامي نشان دادند اعلام كرد: مردم عزيز استان چهارمحال وبختياري شايسته نيل به قله هاي پيشرفت و آباداني در همه ابعاد هستند و اميدواريم سرمايه گذاران و صنعت گران اين فرصت را غنيمت شمرده و در كنار مردم اين استان و استفاده از نيروهاي توانمند و ارزشمند آن و با حمايت مديران استان خدمات ماندگاري را از خود برجاي گذارند.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: نظام مادي به ظاهر سرمايه داري اما در باطن نظام سرمايه داران هم در انديشه و هم در عمل به بن بست رسيده اند.
وي در اين زمينه توضيح داد: آنان قادر نيستند شرايط امروز جهان را تحليل و بررسي كنند و تصوير روشني از تحولات و دگرگوني ها را ارائه دهند و به همين دليل است كه هر جا وارد شوند در بن بست قرار مي گيرند.
دكتر احمدي نژاد همچنين اظهار داشت: نظام استكباري و سلطه گر در عرصه هاي سياسي، امنيتي و نظامي و حتي اقتصادي و اجتماعي در بن بست مطلق قرار گرفته اند و دوره آنان به پايان رسيده است.
وي گفت: آنان براي نجات خود يك راه بيشتر ندارند و آن هم همراه شدن با ملت ها و احترام به حقوق ملت ها و پذيرش عدالت و كرامت انساني و تن دادن به حق است و اگر اين راه را انتخاب كنند فرصتي براي ادامه حيات و جبران گذشته خواهند داشت و در غير اين صورت از صحنه تعاملات انساني كنار گذاشته خواهند شد.
رئيس جمهور تأكيد كرد: امروز ملت ايران با حركت آگاهانه و انساني خود در حال رقم زدن دنياي جديد و تعاملات برپايه عدالت، انسانيت و يگانه پرستي است و به سرعت به الگوي ملت هاي جهان تبديل مي شوند.
وي اظهار داشت: امروز بسياري از چشم ها و اميدها به سمت ملت ايران است و پيشرفت و عزت ساخته شده ملت ايران به عنوان يك نقطه ايمان و اميد و راه جديد در برابر ملت ها مطرح است.
وي تأكيد كرد: آمريكا و متحدانش تاكنون حقوق ملت هاي مظلوم را ضايع و ثروت هايشان را چپاول كردند اما اكنون بدانند نمي توانند اين رويه را ادامه داده و به ظلم و ستم و زورگويي هاي خود عليه ملت ها ادامه دهند چرا كه آنان بيدار شده اند.
رئيس جمهور از تلاش همه مسئولان و دست اندركاران احداث نخستين كارخانه توليد ورق گالوانيزه خودرو در استان چهارمحال وبختياري قدرداني كرد.
به گزارش خبرنگار ما در مراسم بهره برداري از كارخانه ورق گالوانيزه بدنه خودرو استان چهارمحال و بختياري، مديرعامل اين كارخانه در گزارشي اعلام كرد:
با بهره برداري از كارخانه توليد ورق گالوانيزه خودرو در چهارمحال و بختياري در زميني به مساحت 150 هكتار احداث شده، از ابتداي سال آينده، از واردات سالانه 400 هزار تن ورق گالوانيزه خودكفا مي شويم.
حسين مرداني گفت: در اين كارخانه 210 ميليارد تومان سرمايه گذاري انجام شده كه 98 ميليون يورو آن از طريق وام ارزي خارجي و 30 ميليارد تومان آن از محل طرح هاي استان چهارمحال و بختياري به صورت تسهيلات تأمين شده است.
وي اظهار داشت: با افتتاح اين كارخانه بيش از 200 فرصت شغلي به طور مستقيم ايجاد شده و تا 400 نفر قابل افزايش است و اشتغال غيرمستقيم اين كارخانه نيز تحول قابل توجهي در اين منطقه محروم ايجاد كرده است.
مرداني افزود: تاكنون ورق مورد نياز خودروسازان براي توليد خودرو از كشور كره و كشورهاي اروپايي وارد مي شد كه با توليد محصولات اين كارخانه كه ورق گالوانيزه اي با ضخامت 4 دهم تا 2 ميلي متر و با عرض 800 تا 1880 ميلي متر عرضه مي كند، در توليد ورق خودرو گالوانيزه مورد نياز كارخانه هاي خودروسازي داخلي خودكفا مي شويم و نياز به واردات اين محصول به صفر خواهد رسيد و زمينه صادرات وروق خودرو به كشورهاي ديگر نيز فراهم خواهد شد.
گفتني است، 66/3 درصد سهام اين كارخانه متعلق به گروه خودروسازي سايپا، 23 درصد متعلق به ايران خودرو، 10 درصد متعلق به صندوق بازنشستگي فولاد و7 دهم درصد نيز متعلق به كارگران اين كارخانه است.
همچنين كشش پذيري بالا، مقاومت در برابر خوردگي رنگ پذيري آسان، مقاومت در برابر حوادث و سبكي وزن كه سبب كاهش مصرف سوخت مي شود. از جمله خواص ورق گالوانيزه توليدي اين كارخانه است و با توجه به اينكه قيمت تمام شده ورق هاي خودرو گالوانيزه در داخل كاهش قابل توجهي مي يابد، در متعادل كردن قيمت خودرو نيز تأثير بسزايي دارد.
اين شركت همچنين قادر است در آينده ورق مورد نياز صنعت لوازم خانگي و واحدهاي توليدي آن ها را تأمين كند.
پيمانكاران كارخانه ورق خودرو، شركت «CMI» بلژيك و «ايرتك» بوده اند كه شركت بلژيكي يكي از معتبرترين شركت هاي پيمانكاري در زمينه احداث كارخانه ورق بوده و ماشين آلات اين كارخانه نيز از به روزترين و حرفه اي ترين خطوط توليد ورق خودرو هستند.
در حاشيه سفر نيم روزي رئيس جمهور
سفر نيم روزي احمدي نژاد به استان چهارمحال و بختياري با حاشيه هاي كوتاهي همراه بود كه به آن اشاره مي شود.
¤ رئيس جمهور ساعت حدود 8 صبح وارد فرودگاه شهركرد شد و پس از استقبال از سوي مقامات اجرايي استان چهارمحال و بختياري با يك فروند بالگرد به كارخانه توليد ورق گالوانيزه خودرو عزيمت و اين كارخانه را كه بزرگترين كارخانه در خاورميانه است افتتاح كرد.
¤ در مراسم افتتاحيه كارخانه ورق خودرو جمعي از مردم و كاركنان كارخانه فوق مسائل و مشكلات خود را به صورت مكتوب به رئيس جمهوري و نمايندگان ويژه وي تحويل دادند.
¤ سيد محمد طاهريان يكي از هنرمندان سينما و تلويزيون استان چهارمحال و بختياري به رئيس جمهوري اعلام كرد كه بيمارستان تأمين اجتماعي فرخ شهر فاقد بخش دياليز است كه رئيس جمهور به نماينده ويژه خود دستور داد كه سريعاً اين مشكل پيگيري و نتيجه به وي اعلام شود.

 



امام جمعه اهل تسنن شهرستان پاوه: ديدن شبكه هاي ماهواره اي فاسد حرام است

امام جمعه اهل تسنن شهرستان پاوه ديدن شبكه هاي ماهواره اي فاسد را حرام دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس از پاوه، ماموستا ملاقادر قادري عصر يكشنبه در جلسه شوراي هماهنگي عمومي شهرستان پاوه كه با حضور مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در گذشته و در جنگ هاي سخت، بلاد و سرزمين ها نابود مي شدند اما اكنون و در جنگ نرم افكار و باورهاي مردم مورد هدف قرار دارد و شاهد عيني اين مسئله گسترش بسيار زياد شبكه هاي ماهواره اي دشمن به زبان هاي مختلف از جمله فارسي و كردي است كه به صورت گسترده براي كشور ما و منطقه پخش مي شود.
امام جمعه پاوه تصريح كرد: ديدن بسياري از اين شبكه ها از جمله يكي از شبكه هايي كه اخيراً هم آغاز به كار كرده و توسط يكي از عناصر فاسد و خواننده فراري اداره مي شود را حقيقتاً حرام مي دانم. وي گفت: قرآن ما را به اين موضوع رهنمون مي سازد كه از هر نيرو و قدرتي براي مبارزه با دشمن استفاده كنيم.

 



با اجراي يك طرح صورت گرفت
افزايش گرايش دانش آموزان دختر به حجاب برتر

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مدير مركز حجاب ريحانه النبي حوزه علميه قم از موفقيت طرح ريحانه النبي در افزايش گرايش دانش آموزان دختر به حجاب برتر خبر داد.
«حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم پور» در نشست تعامل با مديران و مسئولان حوزه علميه خواهران اصفهان كه در معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان برگزار شد، اعلام كرد: طرح ريحانه النبي در سال تحصيلي 87-86 در بين تعدادي از مدارس دخترانه تهران و اروميه اجرا شد كه با اجراي آن بيش از 90 درصد دختران دانش آموز به حجاب برتر گرايش پيدا كردند.
وي افزود: اين مركز پس از اجراي موفق طرح در دو استان ياد شده هم اكنون در حال اجرا كردن آن در اصفهان و هفت مركز استان ديگر است.
وي با بيان اين كه اين طرح در مقاطع تحصيلي سوم، چهارم و پنجم ابتدايي اجرا مي شود اظهار داشت: در طرح مذكور دانش آموزان در دو گروه حافظان و حاميان حجاب شركت داده شده و با اهداي كتاب هاي داستاني و وسايل بازي مرتبط با موضوع حجاب، برگزاري مسابقات فرهنگي و ورزشي و برپايي راهپيمايي حجاب و همچنين انتخاب دختران با حجاب به عنوان فرشته هدايت براي ترويج فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر در بين دانش آموزان دختر آنان به سمت حجاب برتر سوق داده مي شوند.

 



نيمه اول آذرماه مسابقات سراسري اذان در اردبيل برگزار مي شود

اردبيل - خبرنگار كيهان:
پانزدهمين دوره مسابقات سراسري اذان، ابتهال، مديحه سرايي و همخواني قرآن كريم در نيمه اول آذرماه در اردبيل برگزار مي شود.
مديركل اوقاف و امور خيريه اردبيل با اعلام مطلب بالا افزود: اين مسابقات از روز عيد بزرگ غدير تا آستانه ماه محرم الحرام و با شعار «با ولايت تا شهادت» برگزار مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدشهاب الدين حسيني گفت: همزماني برگزاري اين مسابقات با برگزاري آئين سنتي طشت گذاري مراسم حسيني اردبيل موجب آن خواهد شد كه حال و هواي معنوي خاصي در سطح منطقه حاكم گردد.
وي گفت: اين مسابقات با حضور 35 گروه 6 نفره از نقاط مختلف كشور حضور داشته و استان اردبيل با توجه به امتياز ميزباني با دو گروه در اين رقابت ها شركت خواهد كرد.
وي افزود: همزمان با برگزاري اين مسابقات 200 محفل قرآني در سطح استان اردبيل برپا خواهد شد.
وي گفت: 30 نفر از منتخبين علوم قرآني استان هاي كشور نيز در اين مسابقات در رشته اذان و ابتهال حضور خواهند يافت.
اين مسابقات از ششم تا دوازدهم آذرماه و همزمان با ايام عزاداري سالار شهيدان حضرت حسين بن علي(ع) در اردبيل برگزار خواهد شد.

 



وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سنندج: ايران رشد 20 درصدي توليد علم را پشت سر گذاشت

سنندج - خبرنگار كيهان:
وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: ايران در پنج سال اخير رشد توليد علمي 20 درصدي را تجربه كرد كه اين يك انقلاب علمي برپايه خودباوري بود.
دكتر كامران باقري لنكراني در كنگره پژوهشي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي غرب كشور كه در سنندج برگزار شد بر ضرورت توجه جدي محققان و پژوهشگران به موضوع نوآوري تاكيد كرد و با اشاره به رشد چشمگير حضور تحقيقات ايران در پايگاه هاي معتبر تحقيقاتي جهان گفت: به رغم موفقيت هاي بدست آمده هنوز در عرصه علمي حضوري متناسب با آمار جمعيتي نداريم، با وجود اين، هم اكنون 59 درصد از توليدات علمي كشورهاي جهان اسلام مربوط به توليدات علمي ايران و تركيه است.
به گفته باقري لنكراني جمعيت ايران حدود يك درصد جمعيت جهان است در حالي كه سهم مقالات كشور 6 دهم درصد توليد مقالات جهاني است.
عضو شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: هم اكنون در بين 57 كشور اسلامي، ايران جزو سه كشور برتر در زمينه ارائه مقالات 23 رشته پزشكي است.
دومين كنگره پژوهشي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي غرب كشور با حضور 100 تن از دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي، كرمانشاه، ايلام، لرستان، همدان، زنجان و كردستان در مجتمع پرديس دانشگاه علوم پزشكي كردستان به مدت سه روز در سنندج برگزار شد. اين همايش با هدف گسترش فعاليت هاي مشترك تحقيقاتي و بهره مندي از تجارب پژوهشي دانشگاه هاي ديگر به صورت سالانه برگزار مي شود و نخستين كنگره سال گذشته در استان ايلام برگزار شد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت: در اين همايش 30 مقاله تحقيقاتي به صورت سخنراني و 70 مقاله به صورت پوستر و بروشور به شركت كنندگان ارائه شد.
دكتر طيب قديمي افزود: در مجموع 250 مقاله از دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور به دبيرخانه كنگره ارسال شده بود كه از بين آنها 100 مقاله براي ارايه در همايش انتخاب شد.

 



مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور: افزايش قيمتي در حوزه درمان كشور نداريم

ساري-خبرنگاركيهان:
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور با اشاره به اجراي طرح هدفمندي يارانه ها گفت: هيچ افزايش قيمتي در حوزه درمان كشور نداريم.
دكتر حافظي در همايش سراسري مديران ستادي و مديران كل بيمه اجتماعي كشور در بابلسر اظهار داشت: سياست كلان اين است كه در حوزه درمان و سلامت كشور چه در سازمان هاي وابسته به وزارت رفاه و بيمه خدمات درماني يا صندوق تامين و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، پس از اجراي هدفمند كردن يارانه ها، شاهد افزايش قيمتي در اين حوزه نباشيم.
وي در مورد چگونگي حمايت از بيمه شدگان تامين اجتماعي در اجراي هدفمند سازي يارانه ها اظهار داشت: بسته هاي حمايتي در حوزه تامين اجتماعي، صنعت بازرگاني، كشاورزي و حمل و نقل پيش بيني شده است و چگونگي اين حمايت در دستور كار هدفمندسازي قرار گرفته كه در آينده بسيار نزديك اعلام خواهد شد.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور درخصوص تاثير اقتصادي هدفمند كردن يارانه ها گفت: ما در 30 سال گذشته به سمت و سوي فرهنگ مصرف گرايي رو آورديم كه بايستي آن را اصلاح كنيم چرا كه منابع كشور آنقدر وسعت ندارد كه آن را پوشش بدهيم. وي در ادامه افزود: 30 درصد از مردم 3 دهك آخر و مرفه جامعه از 70 درصد منابع كشور نسبت به يارانه ها استفاده مي كردند كه اين از عدالت به دور مي باشد و بايستي اصلاح مي شد كه هدف مند كردن يارانه ها بر اين مبنا كار خود را شروع كرد كه منابع بايد برسد به دهك هاي ضعيف و هر كه بامش بيش هزينه اش بيشتر و دهك هاي كه مرفه هستند بايد هزينه تمام شده خدماتي كه استفاده مي كنند را پرداخت كنند.

 



مديرعامل شركت ملي نفت: توسعه ميدان گازي كيش متوقف نشده است

كيش- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت ملي نفت گفت: به رغم شايعات توسعه ميدان گازي كيش متوقف نشده است و يكي از بانكها اين طرح توسعه را با انتخاب پيمانكار اجرايي خواهد كرد.
مهندس قلعه باني افزود: بانك مزبور پيمانكاران اين طرح را انتخاب كرده است كه يكي از آنها پتروپارس است كه با شركت ملي حفاري درگير توسعه اين ميدان گازي در كيش هستند و هيچگونه توقفي در اين طرح صورت نگرفته است.
مديرعامل شركت ملي نفت خاطرنشان ساخت: به رغم اينكه در بعضي از رسانه ها منتشر شده بود كه اين طرح متوقف شده است ولي قرارداد آن با سرمايه گذاران 10هزار ميليارد توماني و با هدف روزانه 85 ميليون مترمكعب گاز و 30 هزار بشكه ميعانات گازي 17بهمن ماه سال گذشته با كنسرسيومي متشكل از شركت هاي پتروپارس، سازه و جهان پارس امضا شد و قرارداد مالي آن نيز با بانك به امضا رسيده است كه بزودي اجرايي خواهد شد.
گفتني است: ذخاير گاز شيرين در ميدان گازي كيش معادل 5 فاز است كه با احتساب هر فاز 25 ميليون مترمكعب گاز در مرحله نخست فازهاي اول و دوم و سپس ساير فازهاي آن به بهره برداري خواهند رسيد و به عنوان هفدهمين مخزن بزرگ گاز جهاني شناخته مي شود.

 



فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران: عمليات انسداد مرزها تا 3 سال آينده پايان مي پذيرد

زهدان- خبرنگار كيهان:
فرمانده نيروي انتظامي كشور گفت: ما به سمتي حركت مي كنيم كه ديگر مرزهاي شرقي كشور محل ورود مواد مخدر و تروريست هاي مورد حمايت سرويس هاي جاسوسي آمريكا و انگليس نباشد.
سرتيپ احمدي مقدم در پايان رزمايش بزرگ «همت مضاعف» كه در منطقه ميرجاوه برگزار شده بود با بيان اين مطلب افزود: امروز مرزبانان، نيروهاي جوان فداكار و پرشور هستند كه با جان خود از مرزهاي مقدس جمهوري اسلامي حفاظت مي كنند.
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي با بيان اين كه طي چند سال گذشته گام هاي موثري در عمليات انسداد مرزهاي شرقي كشور برداشته شده است گفت: عمليات انسداد مرزها طي2 يا 3 سال آينده پايان مي پذيرد آنگاه مي توانيم ادعا كنيم مرزهاي كشور در برابر تهديدات خارجي و ورود مواد مخدر و كالاهاي قاچاق مصون است وي به حضور نظاميان آمريكايي در افغانستان و پاكستان اشاره كرد و گفت: آمريكايي ها به بهانه مبارزه با تروريسم به منطقه آمدند اما امروزه تروريست ها را آموزش مي دهند و به كشور ما مي فرستند تا در مسجد و بازار مردم را به خاك و خون بكشند.
گفتني است در رزمايش بزرگ همت مضاعف يگان هايي از فرماندهي مرزباني استان هاي سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و رضوي به همراه نيروهاي سپاه پاسداران و لشكر 88 زرهي زاهدان حضور داشتند اين رزمايش 3 روزه بعدازظهر ديروز به كار خود پايان داد.

 



آيت الله نوري همداني: حضور طلاب در جبهه هاي فرهنگي و جهادي ضروري است

آيت الله «حسين نوري همداني» از مراجع عظام تقليد با اشاره به فعاليت هاي گسترده ضد شيعي در جهان، بر حضور طلاب در عرصه هاي فرهنگي و جهادي تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه، اين مرجع تقليد روز يكشنبه در ديدار جمعي از نمايندگان ولي فقيه در سپاه و پرسنل نيروي هوايي سپاه پاسداران افزود: اولين اصل در اين جبهه علم و سواد است و هرچقدر اين مولفه افزايش يابد، به همان اندازه به كارايي ها نيز افزوده مي شود.
وي اضافه كرد: مطالبي چون «دين از سياست جدا است» يا «به مردها بيشتر از زن ها توجه دارند» و از جمله مطالب و تحريفاتي است كه دشمنان به دين نسبت داده اند، بنابراين پاسخ به اين شبهات و تحريفات و گسترش علوم ديني از وظايف طلاب است.
آيت الله نوري همداني خاطرنشان كرد: امروز هزاران كتاب عليه شيعه چاپ و پخش شده است كه از جمله مي توان به فعاليت شديد وهابيون در اين زمينه اشاره كرد؛ چرا كه كتاب هاي فراواني را با تفكر وهابيت در مناسك حج در بين حجاج شيعه توزيع مي كنند؛ بر اين اساس بايد اهتمام ويژه اي به جبهه فرهنگي داشت.
وي ادامه داد: امروز طلاب بايد با قلم خود به مبارزه با انحرافات عليه دين پرداخته و علاوه بر حفظ نظام ولايي، انقلاب اسلامي را به جهانيان معرفي كنند.
آيت الله نوري همداني خاطرنشان كرد: البته علماي گذشته و معاصر تلاش هاي فراواني در اين زمينه انجام داده و خون هاي زيادي تقديم انقلاب كرده اند كه نمونه هاي عيني آن را مي توان در دوران دفاع مقدس به خوبي مشاهده كرد. وي گفت: امروز نيز طلاب بايدبا حضور فعال خود در عرصه هاي فرهنگي و جهادي گام موثري در گسترش علوم ديني بردارند.
آيت الله نوري همداني در پايان سخنان خود با اشاره به زحمات امام خميني(ره) در شكل گيري انقلاب و اعتلاي معارف ديني، خواستار تبيين آثار ايشان و معرفي آن به جهانيان شد.

 



از سوي استاندار قم: رئيس ستاد پيگيري مصوبات سفر رهبر انقلاب منصوب شد

قم- خبرنگار كيهان:
رئيس ستاد پيگيري مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم منصوب شد.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم طي حكمي از سوي محمدحسين موسي پور استاندار قم سيدرضا دهناد به سمت رئيس ستاد پيگيري مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب منصوب شد.
در اين حكم آمده است: برنامه ريزي براي اجرايي شدن مصوبات، نظارت پيگيري مستمر و ارائه گزارش از پيشرفت كار مورد انتظار است. بديهي است در تحقق اين ماموريت مهم معاونين استاندار و مديران دستگاه هاي اجرايي موظف به همكاري موثر مي باشند.

 



نماينده تشكل بين المللي امت واحده: كاروان آزادي غزه آذرماه از كرمان عبور مي كند

نماينده تشكل بين المللي امت واحده گفت:كاروان آزادي غزه آذرماه امسال از كرمان مي گذرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمان، «علي كمالي» عصر يكشنبه در مراسم گراميداشت شهداي كشتي آزادي در دانشگاه شهيد باهنر كرمان، اظهار داشت: زماني بحث حمله رژيم صهيونيستي به غزه مطرح شد، دانشجويان بسياري در سراسر كشور اين بحث را دنبال كردند. دانشگاه شهيد باهنر كرمان يكي از دانشگاههاي فعال اين عرصه شناخته شد.
وي افزود: از جمله كارهاي دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر چند شب اقامت در فرودگاه براي اعزام به غزه بود، بعد از اين اقدامات تصميم هايي گرفته شد كه اين جريان هاي خودجوش، انساني و مردمي به صورت يك تشكل انجام گيرد.
كمالي تصريح كرد: تشكل امت واحده از جمله اين تشكل هايي است كه ناشي از جريان هاي زمان حمله صهيونيست ها به غزه بود.
وي خاطرنشان كرد: از جمله كارهاي اين تشكل فرستادن كاروان آزادي به غزه است كه اين كاروان از كشور پاكستان حركت خود را آغاز كرده و در ايران از استان هاي كرمان، تهران و آذربايجان شرقي عبور و از طريق تركيه و سوريه وارد غزه مي شود.
نماينده تشكل بين المللي امت واحده، اظهار داشت: 15 كشور در كاروان آزادي نقش دارند و از كشورهاي حوزه خليج فارس نيز اعلام آمادگي كرده اند.

 



اخبار ادبي و هنري

مجمع ناشران انقلاب اسلامي اعلام موجوديت كرد
همزمان با هفته كتاب و كتابخواني «مجمع ناشران انقلاب اسلامي» با برگزاري نشستي با حضور اعضاي هيئت مديره آن رسماً اعلام وجود كرد.
در اين نشست كه در محل انتشارات سوره مهر برگزار شد، بيانيه و بخش هاي اصلي مرامنامه اين مجمع قرائت شد و هر يك از اعضاي هيئت مديره برنامه هاي خود را اعلام كردند.
بهره گيري از رهنمودهاي راهگشاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي و استفاده بهينه از ظرفيت هاي مادي و معنوي ناشران عضو از جمله اهداف اين مجمع است كه در بيانيه آن تصريح شده است. در اين بيانيه همچنين ايجاد انسجام، وحدت رويه، تعامل و هماهنگي، هم افزايي و برنامه ريزي مشترك در راستاي رهبردهاي كلان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي نيز به عنوان بستر ارتقاي كيفيت محتوايي و فني در عرصه توليد، ترويج و توزيع كتاب اعلام شده است.
همچنين به گفته محمد حمزه زاده از اعضاي اين مجمع، مطالعه و طراحي و برنامه ريزي براي ارتقاي وضع نشر، آموزش نيروي انساني، توسعه كمي و كيفي فضاهاي عرضه كتاب، غلبه بر كاستي هاي موجود، گشودن مسيرهاي جديد در راه نشر كتاب هاي حوزه فكري و عملي انقلاب اسلامي، فعاليت در سطح كل جغرافياي كشور و ورود به بازارهاي جهاني، بخشي از برنامه هاي مجمع ناشران انقلاب اسلامي است.
گفتني است، ناشراني چون سوره مهر، اميركبير، شاهد، سروش، مركز اسناد، نشر شهر، بوستان كتاب، به نشر و انتشارات پژوهشگاه انديشه اسلامي از اعضاي هيئت مديره اين مجمع هستند.
سريال «مختارنامه» به شش زبان پخش مي شود
مدير شبكه جهاني سحر از ترجمه و دوبله سريال تلويزيوني مختارنامه به شش زبان و پخش آن از اين شبكه خبر داد.
مهدي مجتهد گفت: همزمان با پخش اين سريال از شبكه هاي داخلي در حال ترجمه و دوبله سريال هستيم تا اصلاحات لازم را انجام بدهيم و اين سريال به شش زبان مختلف از شبكه جهاني سحر پخش مي شود.
وي افزود: همچنين معرفي مفاخر جزو برنامه هاي اصلي ماست و با زبان گرداني، آنها را پخش مي كنيم.
وزير ارشاد:
برخي كتابهاي غيرمجاز از كشورهاي همسايه وارد مي شود
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره توزيع برخي از كتاب هاي غيرمجاز در كشور اظهار داشت: بيشتر فعاليت هاي ما مربوط به كتاب هايي است كه از طريق وزارت ارشاد مجوز مي گيرند و چندان نمي توانيم در اين مسئله ورود پيدا كنيم ولي متاسفانه از طريق برخي از مرزهاي كشور يك سري كتاب هاي قاچاق وارد مي شود كه در بعضي از استان هاي مرزي اين كتاب هاي بدون مجوز و غيرقانوني كه به اختلافات قوميتي و مذهبي دامن مي زنند، توزيع مي شوند.
سيدمحمد حسيني افزود: برخي از اين كتاب ها همانهايي هستند كه به دليل مشكلات زيادي كه دارند، نتوانسته اند از ارشاد مجوز نشر دريافت كنند. به همين دليل در يك سري از كشورهاي همسايه چاپ شده اند و بعد در داخل ايران توزيع مي شوند. وي ادامه داد: البته در داخل كشور هم برخي ها با سودجويي كتاب هايي را به صورت زيرزميني و بدون مجوز به چاپ مي رسانند كه اين موارد بيشتر در زمينه كتاب هاي درسي، كمك آموزشي و برخي كتابهاي ديگر مشاهده مي شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: در وهله اول دستگاههاي ذيربط و انتظامي بايد جوابگو باشند اما در مواردي كه به ما گزارش دهند، در حيطه وظايف و اختيارات خود پيگيري مي كنيم و به نيروي انتظامي گزارش مي دهيم.
حسيني به اقدامات وزارت ارشاد براي تذكر به چاپخانه ها اشاره كرد و افزود: به چاپخانه ها تذكر داده ايم تا كتاب هاي غيرقانوني را چاپ نكنند اما بايد به اين نكته توجه داشت كه اين موضوع، كاري فرابخشي است و ساير نهادها و سازمان هاي مربوطه بايد براي جلوگيري از اين پديده كمك كنند تا لطمه اي به كشور وارد نشود.
برترين هاي كتاب دفاع مقدس معرفي مي شوند
برگزيدگان سيزدهمين جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس اول آذر سال جاري، در تالار انديشه حوزه هنري تجليل خواهند شد. در اين مراسم نويسندگان، مديران فرهنگي و جمعي از مقامات لشكري و كشوري حضور مي يابند.
در اين دوره از جشنواره آثار منتشر شده در سال هاي 1387 و 1388 در 16 گروه «ادبيات داستاني»، «پژوهش ادبي»، «پژوهش نظامي»، «پژوهش فرهنگي»، «ترجمه»، «جنگ»، «خاطره»، «داستان كودك و نوجوان»، «زندگينامه داستاني»، «زندگينامه و وصيتنامه»، «شعر»، «شعر كودك و نوجوان»، «نثر ادبي»، «طراحي و گرافيك»، «نمايشنامه» و ناشر نمونه» مورد بررسي قرار مي گيرند.
كامران پارسي نژاد، منوچهر اكبري، حسينعلي قبادي، موسي بيدج، حبيب يوسف زاده، فريبا نظري، طاهره ايبد، مهدي كاموس، سيداكبر ميرجعفري، افشين علاء، جواد محقق، حفيظ الله رفيعي، سعيد باباوند، قاسم زماني، سيدمحمد ميركاظمي و نادر قدياني سرگروه هاي داوري سيزدهمين جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14