(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 آذر 1389- شماره 19795

رحيم پور ازغدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
حضور بدون داشتن شرايط در كرسي هاي آزادانديشي «حرام عيني» است
اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم اعلام كرد
نحوه ارزيابي مدارك ودانشگاه هاي معتبر و غيرمعتبر آسياي ميانه



رحيم پور ازغدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
حضور بدون داشتن شرايط در كرسي هاي آزادانديشي «حرام عيني» است

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي، اين جلسات را سبب تفكيك حق از باطل دانست.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها «مأوا»، رحيم پورازغدي در جمع مجريان برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه هاي كشور گفت: در حوزه هاي فكري و سياسي دسته بندي هاي صددرصد سفيد يا سياه وجود ندارد و تمييز اين دو از يكديگر در اين حوزه ها دشوار است.
وي افزود: درطول تاريخ مكتبي را نمي بينيم كه صددرصد باطل و شرك آميز باشد چراكه ماركسيسم، فاشيسم و ليبراليسم همه باطل مطلق نيستند و با درهم تنيدن حق و باطل به هدف خود مي رسند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان كرد: درهم تنيده شدن حق و باطل و منطق نمابودن و استفاده از شعارهاي زيبا يكي از راهكارهاي اين مكاتب است و هيچ باطلي وجود ندارد كه از ادبيات حق استفاده نكرده باشد. رحيم پورازغدي يادآور شد: يكي از كاركردهاي كرسي هاي آزادانديشي تفكيك حق از باطل و تمييز سياه و سفيد از يكديگر است. باطل هر جا نفوذ دارد به طفيل حق است و هرجا باطل باقي مانده متوسل به حق و اين نام يارگيري مي كند.
به گفته وي، افراد بي بصيرت از چنين مكاتبي بازي مي خورند و درطول تاريخ نمونه هاي بسياري همچون دوران مشروطه، رضاخان و حمله آمريكا به عراق به نام دموكراسي ديده مي شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: بحران انتخاب حاصل فقر در تحليل است و آزادانديشي بايد در چارچوب منطق و عقل باشد از اين رو خداوند در قرآن مي فرمايد: حق را با باطل مخلوط نكنيد و نگذاريد كه لباس يكديگر را بپوشند. رحيم پورازغدي ادامه داد: اين موضوع در جوانان ما از اهميت بيشتري برخوردار است زيرا آنان تجربه كمتري داشته و از آسيب پذيري بيشتري برخوردارند. وي يادآور شد: امام صادق(ع) مي فرمودند: به فكر جوانان باشيد تا به دام مرجعه نيفتند. مرجعه نقطه مقابل خوارج بودند و ايشان جوانان را از اين گروه نهي مي كردند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: هدف ما از مناظره مجادله نيست چنان كه پيامبر اكرم(ص) عليه مجادله موضع گيري هاي بسياري دارند در مناظره نبايد هدف ما بي آبرو كردن طرف مقابل، شكست و پيروزي و در نهايت لذت بردن تماشاگران باشد.
وي افزود: كرسي هاي آزادانديشي ما نبايد به اين سمت و سو بروند.تشخيص حقيقت دغدغه اصلي ما از برگزاري كرسي هاي آزادانديشي است و چنانچه دراين راه اسير لج ولجبازي شويم جامعه ضرر مي كند. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد؛ برگزاري كرسي ها و مناظرات نبايد براي پز دادن باشد. در اين ميان كساني كه در كرسي هاي آزادانديشي حضور مي يابند اگر سواد كافي ندارند از موضع دين حرف نزنند و اساسا در كرسي ها حضور نيابند زيرا اين امر در اسلام نهي شده است. به گفته رحيم پورازغدي، شركت در مناظرات واجب عيني نيست و چنانچه بدون داشتن شرايط در اين كرسي ها حضور يابيم حرام عيني خواهد بود و صرف دغدغه دفاع از دين داشتن براي حضور در اين كرسي ها كافي نيست. وي ادامه داد: خروج از اشتباه هدف اصلي ما از برگزاري كرسي هاي آزادانديشي و مناظرات است. در مناظره منطق، اخلاق و آزادي سه قيد لازم است و نبود هريك به مناظره لطمه مي زند و دراين صورت كرسي هاي آزادانديشي مابه كشف حقيقت منجر نمي شود. رحيم پورازغدي، به دانشجويان هشدار داد در مناظرات وارد هوچي گري نشوند و آزادي، نظم و ادب را رعايت كنند. وي خاطر نشان كرد: ممكن است در مناظره اي به نظري واحد نرسيم، طبيعي است كه در برخي مسائل به اجمع نرسيم اما اينكه بگوييم تشخيص حق از باطل ممكن نيست اشتباه است. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره داوران و اساتيد حاضر در كرسي ها گفت: در روايات آمده كه يك قاضي در صورتي كه شرايط قضاوت نداشته باشد و حتي درست قضاوت كند جهنمي است. از اين رو اساتيد حاضر در مناظرات بايد دقت لازم را داشته باشند.
وي ادامه داد: داور مناظره بايد به اندازه كافي اطلاعات داشته باشد تا بتواند پاسخگوي سؤالات بي پاسخ در انتهاي مناظره باشد و قضاوت را به عهده حاضران بسپارد.
رحيم پورازغدي با اشاره به درجه والاي برگزاري كرسي هاي آزادانديشي و جلسات بحث و مناظره گفت: روزي پيامبر وارد مسجد شدند و ديدند دو گروه در مسجد دور هم جمع شده اند.گروه نخست درحال عبادت و گروه دوم مشغول بحث درباره مسائل ديني بودند. ايشان فرمودند گروهي كه به بحث مي پرداختند از درجه بالاتري برخوردار هستند. از اين نظر راه اندازي كرسي هاي آزادانديشي، يك عبادت است زيرا سبب تمييز حق از باطل شده و افراد را از يك بلاتكليفي خارج مي كند. وي ادامه داد: مرحوم طبرسي نوشته است اهل بيت ما را از مجادله و افراد نادان را از مناظره نهي مي كنند زيرا چنين افرادي حضار را به شك مي اندازند. عضو شوراي انقلاب فرهنگي با اشاره به نقش گروه هاي معارف در دانشگاه ها يادآور شد: اين گروه ها مطالب روز كشور را در قالب بسته هايي آماده و سؤالات اصلي هر بحث را مشخص كنند. سپس با كمك مسئولان نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و از طريق برگزاري جلسات با دست اندركاران اين نهاد مسائل را پخته كرده و آماده برگزاري مناظرات شوند. وي ادامه داد: برگزاري دوكرسي بسيار خوب در سطح دانشگاه ها كه در آن به سؤالات دانشجويان پاسخ داده شود، بهتر از برگزاري ده ها كرسي آزادانديشي بدون پشتوانه فكري است.
رحيم پورازغدي تصريح كرد: نشست كرسي آزادانديشي نبايد بي سروته تمام شود بلكه مدير جلسه بايد با اخلاق اين جلسه را مديريت كند. همچنين دانشجويان بحث جلسه را به سمت و سوي مجادلات سياسي نبرند زيرا اين نوع مباحث پاياني ندارد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر بيان نظرات مختلف در كرسي هاي آزادانديشي گفت: خداوند متعال مي فرمايند: براي شناخت خطا بگذاريد نظرات مختلف بيان شود. بايد با تامل آراء مختلف را بشنويم و درعين حال از شارلاتانيسم دراين جلسات دوري شود.
وي خواستار معرفي منابع مباحث دراين جلسات شد و اين امر را راهي براي منطقي تر شدن كرسي هاي آزادانديشي دانست.
رحيم پورازغدي تصريح كرد: بسياري از مخالفان مستندات و منابعي در دست ندارند. به ياد دارم كسي در جلسه اي كه من بودم با هياهو آمد و دم از نبود آزادي بيان زد. به وي گفتم حرفت را بزن، او دلايلي سست و بي مايه در راستاي نفي قرآن آورد و در نهايت با چند دقيقه صحبت قانع شد.
وي ادامه داد: در كرسي هاي آزادانديشي نبايد ترسيد و بايد با دست پر رفت. بايد اجازه برخورد آراء مختلف دراين كرسي ها داده شود زيرا حرف حساب از اين گفت وگوها بيرون مي آيد. معيار ما عقل و وحي باشد و از حرف هاي بدون استدلال خودداري كنيم. عضو شوراي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: شهيد مطهري گفته است اگر ماركسيست ها نظرات و آرايشان را نمي دادند و فلسفه تاريخ را بيان نمي كردند، من به دنبال اين فلسفه در قرآن نمي گشتم، حمله دشمن و بيان حرف هاي جديدي فرصتي است تا ما ابعاد جديدي را در قرآن جست وجو كنيم. رحيم پورازغدي با اشاره به ضعف موجود در توزيع آراء انديشمندان معاصر گفت: متاسفانه نظرات و انديشه هاي بزرگاني همچون علامه طباطبايي، استاد مطهري، جوادي آملي و آيت الله مصباح يزدي درحال خاك خوردن هستند درحالي كه كرسي هاي آزادانديشي فرصتي مناسب براي بيان اين تفكرات است. وي افزود: ما بايد با هنرمندي در كرسي هاي آزادانديشي اين نظرات را بيان و پيام هاي اين سخنان را به حضار منتقل كنيم.
عضو شوراي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: در برگزاري كرسي هاي آزادانديشي عجله نكنيد اگر در دانشگاه هاي سراسر كشور 70 كرسي آزاد انديشي صحيح برگزار كنيم شروع خوبي خواهيم داشت. همچنين الگوي مناسبي براي برگزاري اين كرسي ها داشته باشيم و براي موضوعات مورد نظر فراخوان بدهيم. پورازغدي يادآور شد: در كرسي هاي آزادانديشي احساس آزادي را ايجاد كنيم و در مناظرات كنترل خود را از دست ندهيم. كسي كه كنترل خود را در يك مناظره از دست بدهد متضرر مي شود.
مخالفان بيشتر احساسي برخورد مي كنند و تنها 10 درصد اين مخالفت ها با ايراد استدلال و منطق همراه است. از اينرو بايد با منطق جلو برويد.
وي داوري منصفانه، ايجاد احساس آزادي و عدم بلاتكليف ماندن جلسات مناظره را امري مهم دانست و بر رعايت آن تاكيد كرد.

 



اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم اعلام كرد
نحوه ارزيابي مدارك ودانشگاه هاي معتبر و غيرمعتبر آسياي ميانه

اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم نحوه ارزيابي و ليست دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي معتبر و غيرمعتبر كشورهاي آسياي ميانه را اعلام كرد.
اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در نيمه آبان 89 ليست دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي معتبر كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه شامل جمهوري اوكراين، جمهوري ارمنستان، جمهوري آذربايجان، جمهوري تاجيكستان، جمهوري قرقيزستان، جمهوري قزاقستان، جمهوري گرجستان، جمهوري ازبكستان، جمهوري تركمنستان را به شرح ذيل اعلام كرد:
تحصيلات دانشگاهي كشورهاي مستقل مشترك المنافع
و آسياي ميانه
مراكز آموزش عالي در كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه به 4 دسته شامل دانشگاه هاي دولتي، مراكز كارآموزي تخصصي، كالج هاي دولتي و مؤسسات آموزش عالي خصوصي تقسيم مي شوند. مراكز آموزش دولتي شامل دانشگاه ها، دانشگاه هاي صنعتي، مؤسسات كشاورزي، مؤسسات حقوقي، مؤسسات و مراكز پزشكي، تربيت معلم و غيره است.
پذيرش دانشجويان در دانشگاه ها توسط كميته دولتي كشور مربوطه براساس داشتن ديپلم دبيرستان و قبولي در امتحان ورودي انجام مي شود و امتيازهاي بدست آمده در امتحان ورودي نيز نقش عمده اي در پذيرش دانشجويان دارد، تحصيلات رايگان دانشگاهي فقط شامل افرادي مي شود كه حدنصاب لازم را در امتحان ورودي دانشگاه مربوطه كسب كرده باشند.
تصميم گيري جهت پذيرش دانشجويان خارجي، به عهده مراكز آموزش عالي است، دانشجوي خارجي يك سال دوره پيش دانشگاهي كه اصولا تكيه بر فراگيري زبان كشور محل تحصيل و دروس عمومي و علمي پيش نياز دارد را طي مي كند و ملزم به پرداخت شهريه براي تحصيل است.
دوره هاي تحصيلي دانشگاه هاي كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه
1)Bakalavr: شامل سه و نيم تا چهار سال تحصيل است، دانشجويان در اين دوره آموزش هاي پايه را در رشته هاي علوم فني مهندسي، علوم انساني و هنر مي گذرانند و مهارت هاي حرفه اي كسب مي كنند و در كنار آن، دوره هاي تخصصي نيز وجود دارد كه در پايان تحصيل منجر به اخذ ديپلم هاي تخصصي مي شوند. زمان تدريس برحسب ساعت است و سال تحصيلي در اغلب دانشگاه ها شامل 2 و نيم سال 17-16 هفته اي است كه در پايان هر نيم سال 4-3 هفته زمان امتحانات است.
2)Magister/Diploma: شامل 5 تا 6 سال تحصيل است، اين دوره به صورت پيوسته است و شرط ورود به آن، داشتن ديپلم دبيرستان است. دوره هاي يك الي 2 ساله نيز با شرط داشتن مدرك كارشناسي برگزار مي شود. اين دوره شامل مجموعه اي از دروس تعيين شده و همراه با ارايه پايان نامه تحصيلي است.
3)(phDKandidat Nauk: شامل 3 تا 4 سال تحصيل است، براي ورود به اين دوره داشتن مدرك كارشناسي ارشاد الزامي است. اين دوره پژوهشي و آموزشي است و در پايان دانشجو از رساله پژوهشي دفاع مي كند.
نحوه ارزشيابي مدارك تحصيلي دانشگاه هاي كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه
1) Bakalavr: مدارك صادره از دانشگاه هاي معرفي شده، با حداقل 4 سال تحصيل به شرط دارا بودن ديپلم 21 ساله دبيرستان يا پيش دانشگاهي، پس از بررسي علمي كه شامل آزمون كتبي و يا مصاحبه علمي است و همچنين پس از احراز تسلط متقاضي به زبان تحصيل در كشور خارجي (شامل قابليت هاي گفتاري و نوشتاري به زبان رسمي تحصيل و يا زبان رسمي كشور محل تحصيل)، در صورت موفقيت «كارشناسي» ارزشيابي مي شوند.
تبصره: مدارك تحصيلات نيمه حضوري و غيرحضوري در مقطع كارشناسي صادره از دانشگاه هاي كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه (چنانچه تاريخ شروع به تحصيل بعد از اول نوامبر 8020 باشد) «غيرقابل ارزشيابي» خواهد بود. همچنين حضور متقاضي (به استناد گذرنامه) در تاريخ مورد اشاره در گواهي شروع به تحصيل صادره از دانشگاه محل تحصيل الزامي است. در خصوص آن دسته از متقاضيان ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي كه به صورت غيرحضوري اقدام به اخذ گواهي شروع به تحصيل كرده و به استناد گذرنامه، پس از اول نوامبر 8020 در كشور محل تحصيل حضور يافته اند، تعداد واحدهاي لازم جهت اخذ آزمون توسط كميسيون تعيين مي شود.
2) Magister/Specialist Diploma: مدارك صادره از دانشگاه هاي معرفي شده با توجه به دوره هاي تحصيلي قبل از دانشگاه و محتواي دروس دانشگاهي، با حداقل 5 سال تحصيل و به شرط دارا بودن ديپلم 21 ساله دبيرستان يا پيش دانشگاهي، يا با دارا بودن مدرك كارشناسي معتبر با حداقل يك الي 2 سال تحصيل، پس از بررسي علمي كه شامل آزمون كتبي و يا مصاحبه علمي است و همچنين پس از احراز تسلط متقاضي به زبان تحصيل در كشور خارجي (شامل قابليت هاي گفتاري و نوشتاري به زبان تحصيل و زبان پايان نامه يا زبان رسمي كشور محل تحصيل)، در صورت موفقيت «كارشناسي ارشد» ارزشيابي مي شوند.
از دانشگاه هاي اين حوزه Specialist Diploma)) يا Magister و Bakalavr در صورتي كه مدارك مقاطع جداگانه ارائه شود، اخذ آزمون از هر مقطع بطور مستقل الزامي است. در مورد مدارك كارشناسي ارشد پيوسته نيز اخذ آزمون از هر دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد الزامي است. همچنين چنانچه متقاضي با ارائه خود به مأخذ «كارشناسي» Specialist Diploma)) يا Magister تقاضاي كتبي، خواستار ارزشيابي مدرك باشد، آزمون در سطح كارشناسي به عمل خواهد آمد. در چنين حالتي، متقاضي نمي تواند بعدا تقاضايي براي بررسي مدارك خود در سطح كارشناسي ارشد ارائه كند.
تبصره: مدارك تحصيلات نيمه حضوري و غيرحضوري در مقطع كارشناسي ارشد صادره از دانشگاه هاي كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه (چنانچه تاريخ شروع به تحصيل بعد از اول نوامبر 8020 باشد) «غيرقابل ارزشيابي» خواهد بود. همچنين حضور متقاضي (به استناد گذرنامه) در تاريخ مورد اشاره در گواهي شروع به تحصيل صادره از دانشگاه محل تحصيل الزامي است. در خصوص آن دسته از متقاضيان ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد كه به صورت غيرحضوري اقدام به اخذ گواهي شروع به تحصيل كرده و به استناد گذرنامه، پس از اول نوامبر 8020 در كشور محل تحصيل حضور يافته اند، تعداد واحدهاي لازم جهت اخذ آزمون توسط كميسيون تعيين مي شود.
3)(PhD Kandidat Nauk) مدارك صادره از دانشگاه هاي كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه، كه شروع تحصيل دوره مربوط به آنها بعد از اول نوامبر 8002 باشد مشروط به انتشار حداقل 2 مقاله كامل(Full Paper) در نشريات معتبر علمي- پژوهشي، منتشره در كشورهاي غير از كشورهاي مستقل مشترك المنافع و بين المللي باشد و همچنين پس از احراز تسلط متقاضي (Index) آسياي ميانه كه حداقل يكي از آنها داراي نمايه ارزشيابي مدارك تحصيلي خارجي به زبان تحصيل در كشور خارجي (شامل قابليت هاي گفتاري و نوشتاري به زبان تحصيل و زبان رساله و يا زبان رسمي كشور محل تحصيل)، با رعايت ساير ضوابط و مقررات قابل بررسي و ارزشيابي است. ضمنا رساله دكتري بايد توسط شخص متقاضي (نه از طريق مترجم) نگاشته و ارائه شده باشد.
4) مدارك تحصيلي رشته زبان روسي از دانشگاه هاي معتبر جمهوري اوكراين در صورت رعايت ساير ضوابط، از طريق بررسي كيفي (اخذ آزمون، درخواست انتشار مقاله) قابل بررسي است.
دانشگاه هاي معتبر كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه
دانشجوياني كه در مراكز آموزش عالي كشورهاي مستقل مشترك المنافع مشغول به تحصيل هستند ولي نام مركز محل تحصيل آنها در اين فهرست نيست، نيازمند هماهنگي اوليه و كامل با اداره كل امور دانش آموختگان هستند، در غير اين صورت مشكلات ناشي از عدم ارزشيابي مدرك تحصيليشان متوجه آنان خواهد بود.
براساس اين گزارش، اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقيقات و فناري مدارك صادره از 32 دانشگاه كشور اوكراين، 01 دانشگاه آذربايجان، 11 دانشگاه تاجيكستان، 3 دانشگاه قرقيزستان، 01 دانشگاه قزاقستان، 4 دانشگاه ارمنستان براي كليه مقاطع تحصيلي و 5 دانشگاه اين كشور نيز به شرط موفقيت در آزمون فقط تا سطح كارشناسي ارشد و يك دانشگاه كشور گرجستان را قابل ارزيابي و معتبر دانست كه ليست اين دانشگاه ها در سايت اين اداره كل موجود است.
همچنين چنانچه نام دانشگاه يا موسسه اي در فهرست دانشگاه ها و موسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غيرمعتبر) منعكس نشده باشد، متقاضي مي بايست اعتبار آن را از اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم استعلام كند.
دانشگاه هاي غيرمعتبر كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه
به گزارش فارس اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم اعلام كرد كه كليه مدارك صادره از دانشگاه قرقيزستان چنانچه «Institute of Strategic Information Technologies in Education - ICIRO» در «Caucasus University» تاريخ شروع به تحصيل پس از 1/3/9200 بوده و مدارك صادره از دانشگاه كشور گرجستان غيرقابل بررسي و ارزشيابي است.
،«Armenian-Russian Slavic State University of Armenia»مدارك صادره از دانشگاه هاي، «International Independent University of Environmentalس، زArya International University State Engineering University of Armenia شعبه مستقر در ارمنستان،Political Sciences
«University of چنانچه تاريخ شروع به تحصيل پس از 1/9/9200 باشد، Polytechnic»
Yerevan، «Yerevan Firdusi University»، «Management and Education Development
چنانچه تاريخ شروع به تحصيل پس از 21/9/2009 باشد و «دانشگاه واقار شاپات» در State University
كشور ارمنستان هم غيرمعتبر اعلام شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14