(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 آذر 1389- شماره 19795

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قاتل جنايت ميدان كاج به اعدام در ملأ عام محكوم شد
سيدحسين نصر، مأمور پنتاگون به ايران مي آيد؟!
نرخ خدمات فرودگاهي و هواپيمايي در برنامه پنجم آزاد مي شود
پاسخ تركيه به اظهارات ضد ايراني ساركوزي
وحشت اسرائيل از توان دفاعي ايران
ابطحي : اختلاف نظر فتنه گران داخلي با اپوزيسيون خارج نشين تاكتيكي است
جليلي : اعتراف به حقوق ايران لازمه شروع هر نوع گفت وگوست
انتقاد رسايي از سران سه قوه به دليل بي توجهي به طلبه سيرجاني
بسيج عامل اصلي ناكامي دشمنان در فتنه 88 بود
اظهارات جديد هاشمي رفسنجاني درباره دانشگاه آزاد
رئيس سازمان حج و زيارت: ظرفيت اعزام زائران به عتبات عاليات افزايش مي يابد
اهميّت «سلامت دل»



رئيس دادگاه اعلام كرد
قاتل جنايت ميدان كاج به اعدام در ملأ عام محكوم شد

هيئت قضايي شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران براي متهم رديف اول جنايت ميدان كاج سعادت آباد حكم قصاص و براي متهم رديف دوم 100 ضربه شلاق صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري ها قاضي نورالله عزيز محمدي رئيس اين شعبه كه رياست دادگاه روز يكشنبه اين پرونده را برعهده داشت به تشريح راي صادره پرداخت و گفت: يعقوب متهم رديف اول نه تنها به اتهام قتل عمد به قصاص بلكه به خاطر اتهامات ديگري از قبيل زناي غيرمحصنه به 100 ضربه شلاق و همچنين به اتهام قدرت نمايي با چاقو به 20 سال حبس و 74 ضربه شلاق ديگر محكوم شده است.
قاضي پرونده سعادت آباد درباره حكم «سعيده» معروف به كيميا متهم رديف دوم اين پرونده هم گفت: با توجه به آنكه 3 نفر از اعضاي هيئت قضايي راي به برائت اين متهم دادند و فقط نظر دو نفر از قضات داير بر محكوميت او بود. نهايتا سعيده از اتهام معاونت در قتل عمدي «يزدان» تبرئه شد.
عزيز محمدي ادامه داد: سعيده به اتهام زناي غيرمحصنه محكوم به 100 ضربه شلاق شده است.
رئيس شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران با بيان اينكه آراي صادره بر اساس مشورت 5 قاضي بوده است، خاطرنشان كرد: قصاص «يعقوب» براي اجرا در ملأ عام صادر شده است.

 



به بهانه شركت در همايش روز جهاني فلسفه
سيدحسين نصر، مأمور پنتاگون به ايران مي آيد؟!

پيام فضلي نژاد
پس از افشاي پشت پرده پروژه حضور «ريچارد فراي» (جاسوس CIA و از طراحان «مكتب ايراني») در «همايش ايرانيان خارج از كشور» در تهران، اكنون برخي از دولتمردان در تكاپوي بسيار براي بازگرداندن شاگرد ديرين و دستيار ارشد او به ايران هستند. اين مريد برجسته «ريچارد فراي» كه هم آوازه اي افزون تر و هم سابقه اي سياه تر از استادش دارد و رسانه هاي اپوزيسيون برانداز چون ماهنامه «مهرنامه» او را ملقب به القابي چون «حكيم معنوي» و «فيلسوف متأله» و «مسلماني متشرع» كرده اند، كسي نيست جزء «سيدحسين نصر» 77 ساله كه خودش را «باني شناساندن تشيع به جهانيان» مي داند و هم شريك سياسي «پنتاگون» است و هم برخي دولتمردان و مجلس نشينان براي تجليل از او در تهران چانه زني مي كنند؛ آن هم سياستمداري كه در عصر پهلوي دوم «دوست شخصي» شاه و رئيس «دانشگاه صنعتي آريامهر» بود، در اوج انقلاب اسلامي به رياست «دفتر ويژه فرح پهلوي» رسيد و پس از سقوط سلطنت، به دستور شاه مخلوع مأمور ترجمه انگليسي كتاب «پاسخ به تاريخ» شد و «محمدرضا پهلوي» او را براي عضويت در «شوراي مبارزه با جمهوري اسلامي» برگزيد. وانگهي، نصر از ابتداي دهه 1360 تاكنون نيز از اعضاء بلند پايه «بنياد اشرف پهلوي» در واشنگتن دي.سي و تئوريسين برجسته «كلوب روتاري رنچو پارك» در لس آنجلس است و كارگزار پروژه «كودتاي مخملي» سازمان CIA در ايران به شمار مي رود، اما بدتر از همه، سال 1385 در كتاب «در جستجوي امر قدسي» مي گويد كه «غير از رضا شاه، هيچ قهرمان بزرگ سياسي ديگري در خاطره خود سراغ ندارم» و همچنان «برخلاف خيلي ها محمدرضا شاه را فردي وطن پرست و ايران دوست مي دانم».
با اين همه، نه تنها آبان 1388 و در غيابش، دولت اصول گرا نصر را به سبب فعاليت هاي برجسته «همبستگي ساز» ميان دانش و معنويت برنده جايزه برتر جشنواره «حكمت سينوي» اعلام مي كند، بلكه پنجشنبه گذشته، روزنامه «شرق» (از سخنگويان جناح ليبرال سرمايه داري) با استقبال از سفر نصر به تهران، آن را به يك «بمب خبري» تشبيه ساخت كه بناست در «همايش روز جهاني فلسفه» بتركد! «شرق» بدون ذكر منبع خبري معتبري، رئيس اين همايش را حامي اصلي «بازگشت نصر» دانست و البته روز 23 آبان 1389 «محمد حسين ايماني خوشخو» (دبير همايش روز جهاني فلسفه) رسماً در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرده بود: «مانعي براي حضور سيدحسين نصر وجود ندارد و اگر ايشان علاقه داشته باشند، در همايش از ايشان استقبال مي كنيم.» هرچند مشخص نيست «ايماني خوشخو» براساس كدام صلاحيت قانوني و شانيت حقوقي مجوز ورود نصر را صادر كرده است، اما از مشاركت غيرمستقيم نصر براي برگزاري «همايش روز جهاني فلسفه» خبر داد و گفت: «حتي برخي از اساتيدي كه از آمريكا شركت خواهند كرد، عنوان كرده اند كه به توصيه پروفسور نصر در همايش حاضر مي شوند.»
بازگشت «سيدحسين نصر» به ايران پروژه دولت آمريكا است، زيرا او از شركاي رسمي «وزارت دفاع آمريكا» (پنتاگون) و «وزارت خارجه ايالات متحده» براي گسترش «اسلام آمريكايي» در جهان به شمار مي رود. بازگشت او برپايه استراتژي امنيتي «رهبري ديدارهاي بين المللي» توسط سرويس هاي جاسوسي ليبرال طراحي شده است كه نخستين بار «دولت اصلاحات» و سپس «محمدعلي ابطحي» در مقام اجراي آن برآمدند و البته ناكام ماندند. ادعاي شراكت «سيدحسين نصر» با پروژه «پنتاگون» صرفاً يك دعوي مبتني بر «تحليل» يا «گمانه زني» نيست، بلكه مستند به يك سند امنيتي و داراي طبقه بندي «سري» است كه به نحو شگفت انگيزي از درون «پژوهشگاه تحقيقات دفاعي پنتاگون» (Rand) فاش شد و به رسوايي همزمان «سيدحسين نصر» در كسوت پرچمدار فرقه «سنت گرايي ديني» و «عبدالكريم سروش» به عنوان پيشرو فرقه «سكولاريسم ديني» انجاميد؛ دو چهره اي كه از قضاء و به ظاهر، جدال هاي لفظي بسياري را با يكديگر از سر گذرانده اند، اما هر دو در يك «افق سياسي» بر مبناي نقشه راه آمريكا حركت مي كنند. اين سند با عنوان «جنگ ايده ها» در سال 1384 ابتدا با شناسه امنيتي MG-574-SRF به صورت محدود و به روال معمول با طبقه بندي «سري» در اختيار نخبگان سياسي-امنيتي آمريكا قرار گرفت، اما ناگهان محتواي آن سر از رسانه ها درآورد. سپس «پنتاگون» مجبور شد تا پس از 3 سال اين سند را با شناسه RB-9251-SRF و تحت عنوان پروژه پژوهشي RAND Proposes Blueprint for Building Moderate Muslim Networks در 216 صفحه با مسئوليت «مركز سياست عمومي خاورميانه موسسه رند» و با مشاركت «بنياد اسميت ريچاردسون» منتشر كند. بر پايه برآورد نهايي «پنتاگون» در سند مذكور، اين شركاي سياسي بايد «اسلام راديكال در ايران نابود و يك اسلام سكولار را مستقر سازند.»
در پائيز سال 1384، وقتي با افول اصلاح طلبي ليبرال در ايران همه نقشه هاي آمريكا نقش بر آب شده بود، وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) يك «ماموريت كاملاً سري و فوق العاده فوري» را به «موسسه رند» و «بنياد اسميت ريچاردسون» سپرد تا به ارزيابي «شركاء بالقوه» ايالات متحده در جوامع مسلمان بپردازد و يك برآورد استراتژيك درباره راهبردهاي «تقويت و شبكه سازي از مسلمانان ميانه رو» را پيشنهاد كند. در گزارش نهايي اين ماموريت كه «فرانسيس فوكوياما» و «هنري كيسينجر» (دوست صميمي نصر) از ناظران اصلي آن بودند، از 3 فرقه به مثابه شركاي اصلي آمريكا ياد گشت. يك فرقه اصلي، «سنت گرايان» بودند كه «سيدحسين نصر» به عنوان رهبر آنان رسماً خود را متعلق به يك گروه و آن هم «صوفيان» مي نامد و فرقه ديگر را «روشنفكران ديني» مي ساختند كه محوريت آن «عبدالكريم سروش» حامي «قرائت ليبراليستي از اسلام» بود. برپايه مهمترين دستورالعمل امنيتي «بايد براي حفظ اعتبار و امنيت اين شركاء، ارتباطات آنان با دولت آمريكا محرمانه نگه داشته شود و حتي انكار گردد.» سياست مشترك «پنتاگون» با «وزارت خارجه» نيز رهبري برنامه «ديدارهاي بين المللي» با هدف ساختن يك «پل ارتباطي» و ايجاد «ارتباط استراتژيك» با نخبگان فكري، سياستمداران موثر، روشنفكران، هنرمندان و... در ايران است. «كاخ سفيد» از رهگذر تامين مالي اين پروژه و تحت پوشش شراكت غيرمستقيم در «سمينارهاي علمي» و «كارگاه هاي آموزشي»، اولا به «شكار جاسوس» از ميان نخبگان و سياستمداران ايراني مي انديشد؛ ثانياً به دنبال يك ارزيابي واقعگرا از توان عملياتي شركاء سياسي خود براي مقابله جدي با جمهوري اسلامي است، پس بايد نفوذشان را در «جوامع هدف» محك بزند و افزايش دهد؛ ثالثاً با «شبكه سازي از مسلمانان سكولار» و «افزايش اقتدار معرفتي-سياسي» آنان به واسطه تبليغات رسانه اي، خيال دارد تا با پروژه «جنگ ايده ها» ابتدا «اسلام راديكال» (نامي كه براي اسلام ناب محمدي (ص) جعل كرده اند) را در ايران نابود كند و سپس وجود «جنبش هاي مقاومت» را از صحنه خاورميانه پاك كند.
در 20 صفحه از سند امنيتي «پنتاگون» با شناسه امنيتي RB-9251-SRF دليل حمايت سرويس هاي امنيتي- نظامي آمريكا از پروژه «سنت گرايي» نصر مشروحاً شرح داده شده است و مي نويسد: «سنت گرايان و صوفي ها دسته ديگر مورد نظر آمريكا براي شبكه سازي هستند. رهبران صوفي و سنت گرا مخالف هر نوع رژيم اقتدارگرا هستند كه كنترل شيعي را بر افكار و عقايد تحميل مي كند و بر اين اساس، آنها منتقد جدي حكومت هايي مثل ايران به شمار مي روند. آن ها اغلب شامل محافظه كاران مسلمان هستند كه سنت ها و عقايدشان با تكريم قديسان (و حتي عبادت قبرهاي آنان) و ديگر اعمال همراه است. بسياري از سنت گرايان عناصري از صوفي گري سنتي، تصوف و عرفان اسلامي را كه بر تجربيات احساسي و شخصي از خدا تاكيد دارند، وارد اسلام كرده اند.» پنتاگون، بخشي از ماموريت را رسماً به «مركز مطالعات اسلام و دموكراسي» (CSID) سپرد كه «سيدحسين نصر» از گذشته عضو برجسته و رهبر فكري آن بوده است و در اوج فتنه سبز، او با سخنراني در مراسم افطار اين مركز، براساس راهبردهاي سند پنتاگون، به شرح شيوه هاي «شبكه سازي از مسلمانان ميانه رو» براي گسترش «اسلام سكولار» پرداخت.
همزمان با اجراي اين پروژه، «رامين جهانبگلو» (جاسوس CIA و پسرخاله نصر) با انتشار يادداشتي در «روزنامه اعتماد» (20/2/1386) دقيقاً به تكرار نظريه «پنتاگون» مبني بر مخالفت نصر با «بنيادگرايي» (تعبير سكولارها از مكتب اسلام ناب) پرداخت و نوشت: «نصر از پيشگامان سنت گرايي در ايران است و جز او، كمتر كسي را در ايران مي شناسم كه هوادار سنت بوده و از فرو غلتيدن در ورطه بنيادگرايي مصمون مانده باشد. او بيش از هر فيلسوف و روشنفكر ديگري، هرگز فلسفه سياسي را به جهان انديشه خويش راه نداده است.» اما عليرغم تبليغ و ترسيم چهره «غيرسياسي» از نصر، او كاملاً از يك خط مشي سياسي روشن برخوردار است، چنانكه با « يكسان و برابر» دانستن همه آئين هاي ديني، با استقرار حكومت اسلامي و ترويج «اسلام ناب» به شدت مخالفت مي كند. نصر 26 مرداد 1385 در سمينار «مركز اسلامي شمال كاليفرنيا» با شرح «انديشه سنت گرايي» و دفاع از «پلوراليسم ديني» صريحا گفت: «ادعاي وجود يك مذهب ناب يك ادعاي غير واقع بينانه است.» چندي بعد، در گفتگويي با روزنامه «شرق الاوسط» گسترش پديده «اسلام هراسي» در غرب را ناشي از گسترش «اسلام ايدئولوژيك» و «بنياد گرايي ديني» دانست كه قصد «ستيز با غرب» را دارد و اين قرائت از اسلام ضد غربي را محكوم كرد. در واقع، نصر نه تنها از ادبيات سند «پنتاگون» براي ارائه ديدگاه هايش بهره مي گيرد، بلكه چنانكه در كتاب «در جستجوي امر قدسي» مي گويد در مقام يك «صوفي» با قرائت هاي سياسي از اسلام مخالف است، چون به «تقدس زدايي و دنيوي سازي» دين مي انجامد و اين در مخالفت با «امر قدسي» است.
در نتيجه، «سنت گرايي نصر» به همان راهي مي رود كه «سكولاريسم سروش» رفته است، زيرا «سنت گرايي» - از بيخ و بن - هم مخلوق «مدرنيته غربي» و هم مغلوب «غرب مدرن» است و غلبه غرب بر «سيدحسين نصر» نيز در آراء او موج مي زند. بنابر عقيده او در گفتگو با روزنامه «شرق» (26/5/1385) «اسلام سنتي» به مسلمانان جواز جهاد عليه «غرب» را نمي دهد و بر پايه نظرش در كتاب «قلب اسلام» عمليات استشهادي مجاهدان فلسطيني، «اعمالي بي رحمانه» است، عليه «پسرعموهاي يهودي ما!». بنابراين، «سنت گرايي نصر» آموزه هاي «مكتب اسلام ناب» مبني بر «خشكاندن ريشه هاي فاسد صهيونيسم و سرمايه داري و كمونيسم» و «براندازي رژيم هايي كه بر اين 3 پايه استوارند» و «ترويج نظام اسلام رسول الله در جهان» را نه تنها برنمي تابد، بلكه «حرام» مي داند. براي همين، نصر و سروش مانند دور روي يك سكه از شركاء استراتژيك پنتاگون براي گسترش «اسلام آمريكايي» هستند.
«سيدحسين نصر» در برابر غرب همان ژست انتقادي اي را مي گيرد كه شاه مخلوع از دهه 1350 مي گرفت. آن هنگام «محمدرضا پهلوي» در سخنراني هايش از برتري «تمدن پارسي» مي گفت و سپس، نصر در روزنامه «رستاخيز» براي شعارهاي تبليغاتي شاه صورتي فلسفي مي ساخت. براي همين، وقتي «كميسيون عالي كوروش كبير» به رياست عاليه «بانوي اول آمريكا» (همسر رئيس جمهور نيكسون) براي ترويج «مكتب ايراني» و برگزاري «جشن هاي 2500 ساله شاهنشاهي» آغاز به كار كرد، «سيدحسين نصر» در كنار «شجاءالدين شفاء» (معاون وزارت دربار)، «شائول بخاش» (همسر صهيونيست هاله اسفندياري) و «رضا قطبي» (رئيس تلويزيون ملي) به عنوان عضو ارشد اين كميسيون انتخاب شد. از همان هنگام بود كه ايستگاه CIA در ايران، نام نصر را در فهرست «رابطين خوب آمريكا» قرار داد و در يك گزارش محرمانه او را «علاقه مند به استفاده از اسلام مدرن در زندگي اجتماعي ايرانيان» دانست. و بالاخره در حالي كه همايش روز جهاني فلسفه در ايران علي رغم مخالفت يونسكو، برپا شده است، بايد مراقب بود كه كساني با به ميدان آوردن عوامل وابسته اي نظير سيدحسين نصر به استقلال و اعتبار جمهوري اسلامي ايران لطمه جدي نزنند اگرچه برخي از رخدادهاي اين همايش با موازين ارزشي نظام اسلامي سازگاري چنداني ندارد.
¤ اسناد و منابع اين نوشتار در آرشيو «دفتر پژوهش هاي موسسه كيهان» موجود است.

 



براساس مصوبه مجلس
 نرخ خدمات فرودگاهي و هواپيمايي در برنامه پنجم آزاد مي شود

مجلسي ها دولت را مكلف كردند تا از ابتداي سال سوم برنامه پنجم نسبت به آزادسازي نرخ كامل خدمات فرودگاهي و شبكه پروازي اقدام كند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان در نشست علني صبح ديروز خانه ملت نمايندگان در ادامه بررسي جزئيات لايحه برنامه پنجم توسعه دولت را مكلف كردند تا پايان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازي نرخ خدمات حمل و نقل هوايي بار و مسافر اقدام نمايد و از ابتداي سال سوم برنامه ضمن آزادسازي كامل نرخ حمل و نقل هوايي، خدمات فرودگاهي و شبكه پروازي، لغو تخفيفات تكليفي و هرگونه معافيت در زمينه بهره برداري از خدمات ناوبري هوايي، فرودگاهي، نشست و برخاست، خدمات پروازي، واگذاري اماكن و ساير موارد مرتبط نسبت به واقعي نمودن نرخ آنها اقدام كند.
مجلسي ها همچنين به منظور ساماندهي امور حمل و نقل هوايي، ارتقاء رقابت پذيري با رويكرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوايي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و واگذاري به بخش هاي خصوصي و تعاوني و خدمات رساني بهينه صنعت هوايي و اعمال حاكميت مناسب، دولت را موظف كردند نسبت به اصلاح وظايف، اختيارات و مسئوليت هاي سازمان هواپيمايي كشوري با هدف تقويت و متناسب نمودن وظايف و اختيارات حاكميتي آن سازمان و همچنين اصلاح اساسنامه شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تا پايان سال دوم برنامه اقدام نمايد.
ارتقاء ايمني پروازها
براساس تصميم ديگر مجلس، دولت نسبت به ارتقاء ايمني هواپيماها، پروازها و فرودگاه ها و نيل به استانداردهاي بين المللي و همچنين پوشش كامل راداري، ناوبري و فركانسي فضاي كشور و فرودگاه ها، از طريق تكميل و يا نوسازي سيستم هاي كمك ناوبري و راداري، ايجاد و بهره برداري از زيرساخت هاي ناوبري جهاني ماهواره اي و سازماندهي مجدد فضاي كشور با هدف كوتاه سازي و اقتصادي نمودن دالانهاي هوايي داخلي و بين المللي و افزايش پروازهاي عبوري تا پايان برنامه اقدام نمايد.
مجلسي ها همچنين خواستار شتاب دادن به توسعه فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) با هدف تبديل شدن اين فرودگاه به «هاب دوم» مسافري و «هاب اول» بار هوايي منطقه با تاكيد بر استقلال سازماني، مالي و مديريتي، ايجاد جريان پايدار منافع ملي متكي بر ذي نفعان، ايجاد شهر فرودگاهي، منطقه آزاد اقتصادي و ايجاد و تكميل زيربناها و زيرساخت هاي لازم (با اولويت احداث باند دوم فرودگاه) شدند.
تذكرات تعدادي از نمايندگان درباره گزارش شوراي نگهبان
چند تن از نمايندگان مجلس در ابتداي جلسه علني صبح ديروز تذكراتي درباره گزارش اخير شوراي نگهبان دادند.
محسن كوهكن نماينده لنجان نخستين نماينده اي بود كه طي تذكري گفت: گزارش آقاي كدخدايي كه در برخي رسانه ها منتشر شد، سؤالات بسياري را پيش آورد و از سوي مجلس 4 نفر مامور شدند كه در كارگروه مشترك رفع اختلافات دولت و مجلس حضور داشته باشند و در خصوص مباحث تعاملات مذاكراتي را انجام دهند.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در بخش ديگري از سخنانش به طرح اين پرسش پرداخت كه آيا چهار نفر نماينده مجلس در كارگروه مشترك رفع اختلافات دولت و مجلس موافق نظر اعلام شده از سوي كدخدايي هستند يا خير؟
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به كوهكن گفت: موضوع مطرح شده مربوط به مجلس است و آنچه در رسانه ها به عنوان نتيجه كارگروه مطرح شده، مورد تأييد ما نيست.
وي خاطرنشان كرد: در اين جلسه تنها نظر نمايندگان مجلس و دغدغه هاي اين قوه براي اجراي قوانين ارائه شده است و طبعاً گزارش ارائه شده مربوط به نظرات خود آنهاست و ربطي به نظر جمع بندي شده كارگروه نداشته است.
لاريجاني سپس از توكلي كه از اعضاي كارگروه دولت و مجلس در شوراي نگهبان بود خواست تا توضيحاتي ارائه دهد.
به گزارش فارس توكلي گفت: بعد از آنكه رئيس جمهور نامه اي به مقام معظم رهبري داد و به اشكالاتي اشاره كرد، مقام معظم رهبري اين موضوع را به آيت الله جنتي ارجاع دادند تا با تشكيل يك حلقه كارشناسي موضوع را رسيدگي كند.
نماينده تهران در مجلس با اشاره به حضور ابوترابي فرد، دهقان، باهنر و خودش از سوي مجلس براي حضور در جلسات اين كارگروه ادامه داد: از سوي دولت نيز آقايان الهام، عزيزي، ميرتاج الديني و خانم بداغي براي حضور در اين كارگروه انتخاب شده بودند كه آقاي الهام در جلسات حضور نداشتند.
توكلي خاطرنشان كرد: همچنين سه نفر از استادان دانشگاه و كدخدايي، عليزاده و جنتي از سوي شوراي نگهبان در جلسات مذكور شركت داشتند و طي 18 جلسه بحث و بررسي مباحث اختلافي دولت و مجلس بحث و بررسي شد.
وي گفت: يكي از اين موضوعات اين بود كه اگر وزيري در مجلس مورد سؤال واقع مي شود، وي نفر آخري باشد كه در خصوص مباحث مطرح شده دفاع مي كند كه ما اين موضوع را قبول كرديم ولي موضوع حق سؤال رئيس جمهور از مجلس را قبول نداشتيم.
نماينده تهران يادآور شد: همچنين در اين جلسات ايرادات مجلس به دولت و برعكس بحث و بررسي شد و فضاي عمومي مجلس طوري بود كه بنا به راي گيري و داوري نبود و تنها اين جلسات براي اين موضوع بود كه ما نظرات خود را ارائه دهيم و اعضاي شوراي نگهبان نظرات را بررسي كنند و برخي احكام را تصوير كنند.
توكلي با بيان اينكه بحث جمع بندي در اين جلسات مطرح نبود، گفت: طي اين جلسات اعضاي شوراي نگهبان براي تفاهمات اين جمع تمام تلاش خود را به كار گرفتند.
وي با بيان اينكه ما تسليم قانون اساسي هستيم، گفت: نتايج اين جلسات اين بود كه مجلس نظرات خود را جمع بندي و به آيت الله جنتي ارائه دهد لذا ما در 20 صفحه نظرات خود را به صورت مكتوب ارائه داديم.
توكلي سپس خاطرنشان كرد كه سخنان كدخدايي به عنوان جمع بندي نظرات كارگروه نبود.
لاريجاني هم پس از حرفهاي توكلي تكرار كرد كه جمع بندي ارائه شده از سوي كدخدايي نظر كارگروه نبوده بلكه نظرات شوراي نگهبان بوده است.
همه بايد تابع نظر رهبري باشيم
در ادامه محمدكريم شهرزاد نماينده اصفهان در اخطاري با استناد به اصل 110 قانون اساسي گفت كه رفع اختلاف قواي سه گانه از شئونات مقام معظم رهبري و موضوعيت مباحث مطرح شده در خصوص صحبت هاي اخير كدخدايي از آنجاست كه اختلافي بين دولت و مجلس ايجاد و در اين زمينه از رهبري تكليف شد.
وي خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري اين موضوع را به مرجع خاصي ارجاع دادند و آن مرجع تدبيري انديشيد و طي جلساتي اين موضوع را بررسي و گزارشي ارائه كرد و اين موضوع همانند موضوعات مطرح شده در خصوص بحث دانشگاه آزاد بود كه بايد مراحل قانوني آن طي شود و لذا پيش داوري از سوي برخي مجموعه ها وجاهت ندارد.
نماينده اصفهان در مجلس هشتم با تأكيد بر اينكه اگر امور مجلس و دولت سامان يافته و بدون هيچ گونه اختلافي بود، اين مسئله پيش نمي آمد، متذكر شد: اكنون كه كارگروه رفع اختلاف دولت و مجلس گزارش خود را ارائه كرده، بايد منتظر نظر مقام معظم رهبري در اين زمينه باشيم و اگر ايشان موضوعي را تأييد كردند، همه بايد از آن تبعيت كنند.

 



در پايان نشست ليسبون صورت گرفت
پاسخ تركيه به اظهارات ضد ايراني ساركوزي

رئيس جمهور تركيه در واكنش به اظهارات همتاي فرانسوي خود مبني بر گنجاندن نام ايران در بيانيه پاياني نشست ناتو تاكيد كرد كه ساركوزي بايد بردن نام كشور خاصي را فراموش كند.
روزنامه حريت چاپ تركيه در اين باره گزارش داد: رؤساي جمهور تركيه و فرانسه كه براي شركت در نشست ناتو به ليسبون سفر كرده بودند، درباره ايران گفت وگوي لفظي تندي داشته اند.
براساس اين گزارش، نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه اصرار داشت كه نام ايران به عنوان منبع اصلي يك حمله هسته اي احتمالي در بيانيه كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) ذكر شود، اما به دليل اصرار تركيه در نهايت ناتو از انجام اين كار سر باز زد.
عبدالله گل، رئيس جمهور تركيه خطاب به ساركوزي گفت: بردن نام كشور خاصي را فراموش كنيد. پروژه دفاع موشكي نبايد هيچ كشوري را هدف قرار دهد.
رئيس جمهور تركيه در گفت وگو با همتاي فرانسوي اش تصريح كرد: سامانه دفاع موشكي پيشنهادي براي اروپا براي محافظت از كشورهاي عضو ناتو در برابر يك كشور واحد نيست، بلكه براي هر تهديد بالستيك احتمالي است.
تأكيد تركيه بر اين كه ناتو نبايد از يك كشور خاص به عنوان تهديدي نام ببرد مورد حمايت اكثر كشورهاي عضو اين پيمان از جمله آمريكا و انگليس قرار گرفت.
فرانسه كه در گفت وگوهاي قبلي در اين زمينه پافشاري كرده بود از پافشاري بر ذكر نام ايران در سند نهايي ناتو به عنوان يك تهديد خاص خودداري كرد.
همچنين عبدالله گل پس از پايان نشست ليسبون در جمع خبرنگاران ترك گفت: ما نمي خواهيم در منطقه خود يك عراق دوم را تجربه كنيم.
رئيس جمهور تركيه با تاكيد بر اهميت ايران به عنوان كشور همسايه اش، يادآوري كرد كه تركيه از همه راه هاي ديپلماتيك براي حل اين مسئله استفاده مي كند.
گل تأكيد كرد كه مسئله هسته اي و موشك هايي كه ايران مي سازد دو مسئله كاملاً جداگانه است و موشك هاي ايران تهديدي براي منافع ملي تركيه به حساب نمي آيند.
گل در ادامه اظهاراتش گفت كه ايران به تركيه اعتماد كرده است و تهران در مذاكرات هسته اي اوايل سال ميلادي جاري به آنكارا اختيار تام داد.
وي گفت: ايران به ما گفت كه اگر تركيه اصرار دارد مذاكرات در استانبول انجام شود، ما به ژنو نخواهيم رفت. اما آن چه مهم است محتواي گفت وگوهاست نه مكان آن.

 



القدس العربي گزارش داد
وحشت اسرائيل از توان دفاعي ايران

يك روزنامه عرب زبان در گزارشي تحليلي با اشاره به توانمندي هاي نظامي و دفاعي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه اين موضوع سران اسرائيل را به شدت وحشت زده و نگران كرده است.
روزنامه القدس العربي در اين گزارش به سخنان ضد ايراني «ژنرال عاموس يادلين» رئيس دستگاه جاسوسي نظامي رژيم صهيونيستي نوشت: به نظر مي رسد موضوع هسته اي ايران طي هفته هاي آتي بار ديگر مورد توجه و اهتمام گسترده محافل اسرائيلي به ويژه بعد از سخنان «عاموس يادلين» قرار بگيرد.
اين مقام صهيونيست در سخنان خصمانه خود جمهوري اسلامي ايران را همچنان بزرگ ترين خطر و تهديد براي اسرائيل عنوان كرد.
روزنامه القدس العربي در ادامه با اشاره به اينكه توليد زيردريايي ها و موشك هاي دوربرد و پرتاب موفقيت آميز موشك ضد هواپيماهاي «اس200» در ايران خود به نوعي اسرائيل را به شدت نگران مي كند افزود: ايران همچنين در هفته گذشته از آغاز آزمايش موشك هايي از نوع «اس 300» خبر داد كه دولت روسيه تحت فشارهاي آمريكا و اسرائيل از تحويل اين موشك ها به ايران خودداري كرده بود.
به نوشته اين روزنامه همه اين اظهارات مقامات اسرائيلي بيانگر نگراني و اضطراب و هراس آنان از آمادگي نظامي-دفاعي رو به افزايش نظامي جمهوري اسلامي ايران است.
اين روزنامه عرب زبان در ادامه با اشاره به تهديدات اين ژنرال اسرائيلي كه طي يك ماه براي دومين بار وقوع جنگي جديد را در منطقه خاورميانه آن هم از سوي اسرائيل بعيد ندانست، نوشت: ممكن است اسرائيل بتواند با كمك سلاح هاي پيشرفته اي كه آمريكا در اختيارش قرار داده است در يك زمان در بيش از يك جبهه جنگ را آغاز نمايد اما براي پيروزي در اين جنگ ها اصلا تضميني نيست.
پيروزي اسرائيلي ها در سال 1967 وضعيتي كاملا استثنايي داشت كه ديگر امكان تكرار آن وجود ندارد و همچنين بايد اين نكته را در نظر داشت كه همه جنگ هايي كه بعد از آن سال به وقوع پيوست عكس اين حالت را ثابت نمود به ويژه جنگ 33 روزه لبنان.
اين روزنامه عرب زبان در پايان خاطرنشان مي سازد: اسرائيل قوي تر از ناتو نيست تا شانسش را در جنگي جديد در بوته آزمايش قرار دهد.

 



ابطحي : اختلاف نظر فتنه گران داخلي با اپوزيسيون خارج نشين تاكتيكي است

عضو فراكسيون انقلاب اسلامي گفت: اختلاف نظر فتنه گران داخلي و خارجي صوري و دو روي يك سكه است؛ چرا كه همه كفر، يك ملت واحد محسوب مي شود، بنابراين آنها اين اختلافات را به صورت تاكتيك علني دنبال مي كنند.
«محمدجواد ابطحي» در گفت وگو با فارس با اشاره به اختلافات فتنه گران خارجي، اظهار داشت: انشقاق در بين فتنه گران صوري است چرا كه همه كفر، يك ملت واحد محسوب مي شود اما به هرحال آنها اختلاف درون گروهي نيز دارند.
وي با اشاره به اختلاف فتنه گران بر سر پست، مقام و دنياطلبي، تصريح كرد: آنها علي رغم اين اختلافات دروني، در برابر نظام مخالفت يكپارچه داشته و آن را به صورت تاكتيكي علني مي كنند تا بتوانند آراي خاكستري جامعه را به خود اختصاص دهند.
نماينده مردم خميني شهر در مجلس افزود: آنها درصدد هستند تا با اين اختلافات ظاهري بخشي از نيروهاي خود را در داخل حفظ كنند؛ يعني برخي را به تندروي، وابستگي و عضويت داشتن در سيا متهم كرده و ادعا كنند جريان مقابل آنها خوب بوده و هيچ مشكلي ندارد.
وي اضافه كرد: آنها چنين القا مي كنند كه موسسه باران رويكرد غيردولتي، فرهنگي و اجتماعي دارد، تا از اين طريق بتوانند آن را حفظ كنند، از اين رو منحل شدن حزب مشاركت نيز براي آنها اهميتي ندارد. بنابراين نبايد فريب تاكتيك فتنه گران را خورد.
وي با تاكيد بر اين كه همه فتنه گران سقوط نظام يا حداقل حاكم كردن نظام سكولاريستي در كشور را دنبال مي كنند، افزود: بنابراين اگر فتنه گران در سايت هاي خود مثل جرس و بالاترين به جان يكديگر افتاده و ابراهيم نبوي با گنجي درگير مي شود، حركت آنها مصلحتي است. لذا بايد ذهن مخاطبان متوجه اين امر باشد.
عضو كميسيون شوراها و سياست داخلي مجلس با بيان اينكه اختلافات فتنه گران دو روي يك سكه است، يادآور شد: نبايد فريب تاكتيك هاي موقتي آنها را خورد، چرا كه آنها به كمتر از سقوط نظام و استحاله آن راضي نيستند.

 



جليلي : اعتراف به حقوق ايران لازمه شروع هر نوع گفت وگوست

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران اعتراف به حقوق ايران را لازمه آغاز هر نوع گفت وگو براي همكاري دانست.
لي يو جين مين معاون وزير امور خارجه چين ديروز با سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و پيام كتبي داي بين گوا عضو ارشد شوراي دولتي چين را به وي تسليم كرد.
دراين پيام با ابراز رضايت از رشد مثبت روابط دو كشور در سال هاي اخير بر تلاش مشترك براي همكاري هاي دوستانه دو كشور تاكيد شده است.
در اين ديدار جليلي بسط مناسبات دو كشور را به عنوان دو ظرفيت مهم آسيايي درعرصه بين الملل با اهميت خواند و با اشاره به رفتار غلط برخي قدرت ها ادامه اين رفتار را براي انها پرهزينه و بي فايده دانست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود ظرفيت هاي ملي و منطقه اي جمهوري اسلامي ايران غير قابل انكار است و اعتراف به حقوق ملت ايران لازمه شروع هر نوع گفتگو براي همكاري در موضوعات بين المللي است.

 



انتقاد رسايي از سران سه قوه به دليل بي توجهي به طلبه سيرجاني

نماينده مردم تهران با اشاره به تحصن 6 ماه طلبه سيرجاني در حرم حضرت عبدالعظيم از بي توجهي سران سه قوه، كميسيون امنيت ملي مجلس و رئيس رسانه ملي به اين موضوع به شدت انتقاد كرد.
به گزارش فارس حجت الاسلام حميد رسايي در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران از كميسيون امنيت ملي انتقاد كرد و گفت: امروز حادثه شديدتري از حادثه ميدان كاج رخ داده است كه كميسيون امنيت ملي به آن توجه نمي كند.
وي با اشاره به تحصن 6 ماهه حجت الاسلام عليرضا جهانشاهي ملقب به طلبه سيرجاني در صحن مطهر حضرت عبدالعظيم الحسني اظهار داشت؛ مجلس شوراي اسلامي در مقابل ادعاي يكي از سران فتنه كميته حقيقت ياب تشكيل داد اما امروز هيچكس حاضر نيست براي اين طلبه سيرجاني كميته تشكيل بدهد.
حجت الاسلام رسايي تاكيد كرد: تفاوت حادثه ميدان كاج با طلبه سيرجاني اين است كه در آن حادثه متهم يك فرد مهاجم بوده است اما در پرونده سيرجاني متهم سران سه قوه هستند كه حاضر نشدند در مدت 6 ماه سخن وي را بشنوند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ضمن انتقاد از رئيس رسانه ملي گفت: آقاي ضرغامي بهتر است كه بداند كه برنامه 30:20 براي حادثه ميدان كاج چندين بار خبر پخش كرد اما حتي يك خبر هم از حجت الاسلام جهانشاهي كه 2 بار دستگير شده و با حكم مقام معظم رهبري آزاد شده است منتشر نكرده است. وي با بيان اينكه مطالبه حجت الاسلام جهانشاهي برخورد با مفاسد اقتصادي است تصريح كرد: مجلس چرا به اين نكته توجه نمي كند كه امكان دارد اين طلبه ديگر در سرما طاقت نياورد و از شدت سرما بميرد اما كميسيون امنيت ملي براي يك حادثه عشقي چندين جلسه برگزار كرد.
رسايي در پايان گفت: يقين دارم اگر به جاي طلبه سيرجاني يك هنرمند چند روز تحصن مي كرد از طرف رئيس دفتر رئيس جمهور به مشكل او رسيدگي مي شد اما بايد افسوس خورد كه يك طلبه 6 ماه تحصن كرده است اما هيچ كدام از مسئولان علت اعتراضش را نپرسيدند.

 



بيانيه ستاد كل نيروهاي مسلح به مناسبت هفته بسيج بسيج عامل اصلي ناكامي دشمنان در فتنه 88 بود

ستاد كل نيروهاي مسلح در بيانيه اي با گرامي داشت پنجم آذر، سالروز صدور فرمان امام خميني(ره) مبني بر تشكيل بسيج مستضعفين، اين نهاد انقلابي را عامل اصلي ناكامي دشمنان در فتنه 88 دانست.
اين بيانيه با برشماري نقش آفريني هاي حماسي و افتخارآميز بسيج در سه دهه گذشته به ويژه در عرصه 8 سال دفاع مقدس و نيز مصاف عالمانه و شجاعانه با فتنه هاي سهمگين پس از جنگ تحميلي آورده است: بسيج با هوشمندي، هوشياري و آمادگي همه جانبه، همواره با بصيرت و شجاعت در ميدان هاي نياز انقلاب حضوري فاخر و سرنوشت ساز داشته و موقعيت خود را به عنوان نيروي راهبردي نظام و سپر مستحكم ملت ايران در صحنه جنگ هاي سخت، نيمه سخت و نرم برابر دشمنان تعريف و تثبيت كرده است.
همچنين اين بيانيه بسيج را رمز اقتدار ايران اسلامي و از عوامل اصلي ناكامي دشمنان انقلاب و نظام در ميدانهاي مختلف از جمله در روند فتنه سال 88 معرفي و با اشاره به تلاش جريان فتنه و حاميان خارجي آن در تضعيف و تخريب چهره بسيج تصريح كرده است: جريان سازي ها و نحوه پوشش خبري سايت ها و شبكه هاي ماهواره اي ضدانقلاب پس از انتخابات رياست جمهوري درصدد بودند از بسيج چهره هاي مخدوش و غيرمردمي القا نمايند اما بسيج به عنوان بدنه مردم به مانند هميشه در لحظه هاي حساس و سرنوشت ساز خود را در خط مقدم دفاع از ارزشها و آرمانها، ناجي ملت و كشور قرار داده است.
اين بيانيه در پايان، هفته بسيج را فرصتي براي بازشناسي و يادآوري رسالت دولت و مردم برابر فرزندان مخلص و فداكار خود در بسيج و نيز شناخت وظايف خطير بسيجيان در عرصه جنگ نرم و شتاب نهضت علمي و نرم افزاري در كشور دانسته و با تبيين راهبردها و رويكردهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين حوزه ها تاكيد كرده است: بسيج ميدان بزرگي از حضور و پويايي آحاد ملت ايران با شاخص اعتقاد و وفاداري به انقلاب اسلامي و ولايت فقيه است و فراگيرسازي قلمرو نگاه به اين ظرفيت استراتژيك كشور از حوزه نظامي به عرصه هاي قدرت آفرين علمي، فرهنگي، سياسي، مديريتي و نخبگي، بي ترديد خواهد توانست فلسفه وجودي و آرماني آن را بيش از پيش ترسيم و بر ابعاد بالندگي و نقش آفريني هاي سترگ بسيجيان به ويژه در ميدان هاي مصاف با جنگ نرم دشمنان افزود.

 



اظهارات جديد هاشمي رفسنجاني درباره دانشگاه آزاد

رئيس هيئت امناي دانشگاه آزاد تمركززدايي از اين دانشگاه را حركت مباركي خواند كه طي سال هاي گذشته شكل گرفته وگفت: تشكيل هيات هاي امناي استاني كه اكنون به 31 استان رسيده است نويد پيشرفت كمي و كيفي اين دانشگاه را در سال هاي پيش رو خواهد داد.
هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي هيات امناي استاني مناطق 2 و 13 دانشگاه آزاد اسلامي، با اشاره به مشكلات و موانعي كه اين دانشگاه و دست اندركاران آن براي ايجاد و توسعه اين مركز بزرگ علمي متحمل شدند، افزود: امروز اين شجره طيبه عظيم و بالنده با قدرت و به پشتوانه اعضاي خانواده علمي و دانشجويي اش به سوي قله هاي بزرگ علمي در داخل و خارج از كشور در حركت است.
رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي افزود: در حال حاضر همان نياز ابتداي انقلاب به تحصيل دانش در مقاطع تكميلي و بالاتر از كارشناسي به شدت مشاهده مي شود و خوشحاليم كه باز هم دانشگاه آزاد در اين زمينه مسئولانه وارد شده كه ثمرات تصميمات مسئولان آن در اين زمينه درآينده نزديك مشاهده خواهد شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين كه در هيچ كشوري دولت نمي تواند به تنهايي بار علمي و دانشگاهي را به دوش بكشد، ايجاد و پيدا كردن منابع جديد مادي و علمي به غير از شهريه را يكي از نيازهاي كنوني جامعه علمي و دانشگاهي و صنعتي كشور خواند و گفت: دانشگاه آزاد اسلامي در اين زمينه نيز پيشتازي خود را حفظ كرده و تحقيقات گسترده اي در زمينه انرژي هاي نو (باد، خورشيد، آب، سواحل و غيره) را آغاز كرده كه به ياري خداوند نتايج و ثمرات آن به ملت و كشور برسد.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اين كه دانشگاه آزاد اسلامي هيچ زماني بدون مشكل و تنگنا نبوده است، تاكيد كرد: وقتي مركز عظيم علمي چون دانشگاه آزاد اسلامي با اين گسترش و وسعت شكل گرفته است، برخي تلاش مي كنند آن را در انحصار خود بگيرند.
گفتني است با توجه به مديريت مراكز رسمي و مسئولان نظام بر دانشگاه آزاد كه در اساسنامه اصلاح شده آمده است، هاشمي رفسنجاني توضيح نداد كه نگراني اعلام شده ايشان از انحصاري شدن دانشگاه آزاد چيست.

 



رئيس سازمان حج و زيارت: ظرفيت اعزام زائران به عتبات عاليات افزايش مي يابد

حاج محمدرضا تيموري-خبرنگار اعزامي كيهان به مدينه منوره
رئيس سازمان حج و زيارت ايران گفت: ظرفيت اعزام زائران به عتبات عاليات افزايش مي يابد.
علي ليالي افزود: سازمان حج و زيارت به دنبال افزايش ظرفيت اعزام زائران به عتبات عاليات است اما قبل از اين كار بايد زيرساخت هاي اين امر توسعه يابد.
وي گفت: در ماه هاي اخير گروه هاي تخصصي سازمان حج و زيارت به كربلا، نجف و... اعزام شده اند تا با برطرف كردن نواقص موجود و بررسي زيرساخت ها بتوانيم زائران بيشتري به عراق اعزام كنيم.
ليالي با اشاره به وضعيت امنيتي عراق گفت: هر چند وضعيت امنيتي عراق مطلوب نيست اما با توافقاتي كه با مسئولان عراقي صورت گرفته خوشبختانه ضريب امنيتي زائران ايراني قابل قبول شده است.
وي از راه اندازي مراكز آموزشي حج در تهران و برخي مراكز استان ها خبر داد و گفت: هم اكنون آموزش هاي مستقيم و غير حضوري به حجاج ارائه مي شود.
به گزارش خبرنگار اعزامي كيهان به مدينه منوره نخستين گروه حجاج ايراني مدينه دوم ششم آذرماه به كشور باز مي گردند.
مدير ستاد مدينه منوره سازمان حج و زيارت ايران با بيان اين مطلب افزود: بيش از 10هزار حاجي تا يكشنبه 30 آبان از مكه وارد مدينه شده اند و هر روز 3 تا 5 هزار نفر به اين تعداد افزوده مي شود.
«مسعود مجردي» تصريح كرد: حجاج مدينه دوم 6 روز در مدينه اقامت كرده و سپس با انجام 101 سورتي پرواز توسط شركت هاي هواپيمايي ايران اير، ماهان، سعودي و الوفيربه ايران منتقل مي شوند.
وي افزود: از 50 هزار زائر مدينه دوم، 24 هزار نفر از فرودگاه جده و 26 هزار نفر از فرودگاه مدينه به كشور انتقال داده مي شوند. اين عمليات تا 18 آذرماه ادامه خواهد داشت و با انتقال نيروهاي ستادي در ساعت 2 بامداد روز 19 آذرماه به ايران، عمليات حج امسال پايان مي يابد.
وي گفت: سومين دعاي كميل مدينه پنجشنبه هفته جاري با حضور بيش از 20 هزار حاجي در بين الحرمين برگزار مي شود.
مجردي افزود: امسال براي نخستين بار در تاريخ حج 103 هزار قرباني حاجيان در نخستين ساعات عيد قربان انجام شد كه اين اقدام بي نظير بوده است.
¤ نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ديدار با جمعي از هنرمندان عرصه سينما و تلويزيون گفت: هنرمندان بايد از ظرفيت بالاي حج استفاده كرده و فرهنگ اين كنگره عظيم را به داخل كشور منتقل كنند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر افزود: حج بايد بيش از پيش در عرصه هنر خودنمايي كرده و هنرمندان بايد در اين راه بيش از سايرين تلاش كنند.
وي بر تشكيل كارگروهي مشتمل بر همه نهادهاي فرهنگي كشور براي توليد آثار فاخر حج تاكيد كرد.
¤ موني بيگم 120 ساله كهن سال ترين فردي كه تاكنون براي انجام حج به عربستان سفر كرده است توانست اعمال خود را با موفقيت به پايان برساند، خانم بيگم با يك اجازه نامه ويژه از دولت هند راهي عربستان شده است. نام وي در قرعه كشي حج در نيامده بود و با ناراحتي درخواست خود را به مقامات محلي داد و آنان درخواست او را به صورت ويژه بررسي كردند و سرانجام به او اجازه سفر دادند. بيگم متولد 14 اوت 1890 ميلادي است و در شهر ناگوريان در ايالت چيپور هندوستان به دنيا آمده است.
موني 8 پسر و دختر، 52 نوه، 96 نتيجه و 24 نبيره دارد.
وي گفت كه همه عمر در فكر سفر حج و انجام اين آيين اسلامي بوده است. موني بيگم عنوان پيرترين حاجيه خانم ها را كسب كرده است.
¤ رهبر مذهبي كشمير ضمن تشكر از پيام رهبرمعظم انقلاب براي مراسم حج امسال، آيت الله خامنه اي را شخصيتي بزرگ توصيف كرد.
امير واعظ عمرفاروق كه در يك كنفرانس خبري سخن مي گفت ضمن تشكر از ديدگاه رهبر معظم انقلاب درباره مسئله كشمير گفت: توجه به موضوع كشمير در جهان افزايش يافته است. رهبرمعظم انقلاب در پيام حج خود خطاب به امت اسلامي كمك به مردم كشمير را از جمله وظايف بزرگ امت اسلامي دانستند.

 



اهميّت «سلامت دل»

وجود مبارك امام باقر(ع) فرمود: لا ع لم كطلب السّلامه. فرمود: همه علوم نافع است، هر رشته اي از علوم حوزوي و دانشگاهي نافع است؛ امّا فرمود: لا ع لم كطلب السّلامه و لا سلامهً كسلامه القلب(1). فرمود: هيچ سلامتي همانند « سلامت دل » نيست ! سلامت دل همانطوري كه از دامپزشك بر نمي آيد، از طبيب هم بر نمي آيد؛ فرمود: هيچ سلامتي همتاي سلامت دل نيست. شما بايد خودتان را بسنجيد، ببينيد كه سالميد. حالا كه ن شآء الله روشن شد زنده ايد، بايد بر اين قرآن عرضه كنيد كه مريضيد يا سالم !قرآن كريم بيماري ها را گفته، مرض هاي اجتماعي، اخلاقي و سياسي را گفته، راه درمانش را هم گفته. اگر وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود: لا سلامهً كسلامه القلب، هيچ سلامتي همانند سلامت قلب نيست؛ وقتي خداي سبحان از ابراهيم خليل (ع) به عظمت ياد مي كند، مي گويد: ذ جآء ربّه ب قلب سليم(2)؛ از رستگاران بهشت كه نام مي برد، مي فرمايد: لا من اتي الله ب قلب سليم(3)؛ اين دل سالم يعني چه؟
بيماري اجتماعي، اخلاقي از ديدگاه قرآن كريم
قرآن بخشي از بيماري ها را مشخص كرد و راه سلامتش را هم مشخص كرد. در سوره مباركه احزاب به همسران پيامبر (ص) فرمود: شما كه حرف مي زنيد، صدا را نازك نكنيد، مردانه حرف بزنيد: لا تخضعن ب القول فيطمع الّذ ي ف ي قلب ه مرض و قلن قولاً معروفاً (4). به زنها دستور داد: شمااگر در مجامع خواستيد سخن بگوئيد، يا با مردها خواستيد سخن بگوئيد؛ حرف هايتان تحريك آميز نباشد. هم حرف خوب بزنيد، هم خوب حرف بزنيد؛ طوري حرف نزنيد يا كلماتي را اداء نكنيد كه تحريك آميز باشد، براي اينكه آن مردي كه مريض است، طمع مي كند.
وقتي طبق بيان نوراني امام باقر انسان خودش را بر سوره مباركه احزاب عرضه مي كند، مي فهمد كه سالم است يا مريض ! يعني كسي كه همسر دارد، مع ذلك در برابر نامحرم نمي تواند خودش را كنترل كند؛ اين شخص(مريض) است !! كسي كه به نامحرم طمع مي كند، در فرهنگ قرآن مريض است؛ بايد درمان بشود.در سوره مباركه مائده فرمود: رسول من ! بعضي ها در انقلاب شما، در نظام شما بي تفاوتند؛ مي گويند: شايد اين نظام اسلامي شكسته خورد و ديگران آمدند؛ ما چرا رابطه مان را با بيگانه ها قطع بكنيم ! فرمود: اينها مريضند. اين را نمي شود گفت يك باند سياسي، اين مرض دارد؛ فرمود: فتري الّذ ين ف ي قلوب ه م مرض يسار عون فيه م يقولون نخشي ان تصيبنا دائ ره قل عسي الله ان يأت ي ب الفتح او امر م ن ع ند ه فيصب حوا علي ما اسرّوا ف ي انفس ه م ناد مين (5). فرمود: رسول من ! يك عدّه در مدينه مي گويند: به ما چه جنگ برويم، به تو چه جنگ بروي؛ مگر بيكاري ! شايد نظام اسلامي شكست خورد، شايد آنها آمدند، شايد آنها پيروز شدند؛ چرا ما رابطه مان را با غرب قطع بكنيم ! فرمود: اينها مريضند، راه علاج شان را به آنان نشان بده؛ اين مي شود «مرض سياسي »، آن مي شود « مرض اجتماعي » و « اخلاقي ».
اهميّت بيماري هاي روحي نسبت به بيماري هاي جسمي
مرض،تنها سل و سرطان نيست ! مگر سل و سرطان چه مي كند؟ بالأخره اين بدن را از بين مي برد و بالأخره: كلّ نفس ذائ قه الموت (6)، كي زنده مانده كه ما بمانيم؟ امّا اگر روح بيمار شد، چه كنيم ! فشار قبر هست،رسوائي صحنه قيامت علي رئوس الأشهاد هست، تمام اين پرده هاي دروني بيرون مي آيد؛ آنوقت بي آبروئي را آدم چه كند ! بعضي ها در اين ناله هاو مناجات هايشان مي گويند: خدايا ! ما اگر به جائي رسيديم، در آنجا خودمان اقرار مي كنيم، خودمان اعتراف داريم؛ ديگر دست و پاي ما رابه حرف در نياور كه ما آبرو ريزي دروني داشته باشيم !! اين بي آبروئي را چه كنيم:تكلّ منا ايديه م و ارجلهم (7)، و تشهد جلودهم (8)،خدايا ! آن روز اگر دست ما و پاي ما شهادت مي دهد كه من اين رشوه را گرفتم، آنجا پرونده سازي كردم، آنجا خلاف گفتم، اينجا دادسرا بردند؛ درآنجا آدم درگرداب رسوائي است ! مرگ هم نيست !!
اگر مرگ بود كه آدم راحت بود:ثمّ لا يموت ف يها و لا يحيي(9). اينها مرتب از مسئولان دوزخ تقاضاي مرگ مي كنند و مي گويند: از خدا بخواه كه جان ما را بگيرد. جواب مي دهد: اينجا ديگر مرگ نيست، ما مرگ را ميرانديم، مرگ مرد. آنوقت اين مشكلات را بايد بچشند.
حل مشكلات و جرايم حقوقي در پرتو معنويت
عزيزان ! بخش وسيعي از اين پرونده ها كه در دستگاه قضائي مي رود، اين 7 ـ 8 ميليون پرونده به وسيله شماها مي رود ! مي دانيد از پليس كاري ساخته نيست، از دستگاه قضائي كاري ساخته نيست؛ پليس و نيروي انتظامي و دستگاه قضائي خيلي موفق بشوند، 20 درصد ! آن 80 درصد را مسجدها و حسينيه ها دارد اداره مي كند. الآن 7 ـ 8 ميليون پرونده در اين دستگاه هاي قضائي ما هست، شما بيش از ديگران و بهتر از ديگران مي دانيد ! در اين 7 ـ 8 ميليون شايد 2 ـ 3 هزار پرونده صبغه علمي و حقوقي داشته باشد؛ بقيه مربوط به جرم هاي مشهود و الفباي دين است ! يا دروغ گفتن است، يا تجاوز است، يا كم فروشي است، يا بد فروشي است، يا گران فروشي است، يا زير و رو كردن است، يا قاچاق كردن است؛ اينها چيزهائي است كه همه ما مي دانيم حرام است، اينها مشكل پيچيده علمي نيست !بخش وسيعي از بودجه مملكت و نيروها صرف همين عمل نكردن به رساله هاي عمليه مي شود. ما اگر به رساله هاي عمليه عمل بكنيم، كارمان حل است. اينها كه شبهه ابن كوموله نيست كه فيلسوف آن را حل كند ! يك وقت است كه درباره معارف عميق توحيدي است كه آن مخصوص حوزه و دانشگاه است. امّا اين 7 ـ 8 ميليون پرونده به استثناي چند تا پرونده كه صبغه علمي و حقوقي پيچيده دارد، بقيه الفباي دين است.
ضروري نبودن فهم معارف عميق قرآني، توسط انسانهاي عادي
آن مقدارازمعارف قرآني كه اهل بيت و شاگردان آنها مي فهمند؛ نه براي ما لازم است، نه ما مأموريم ! امّا ظواهرقرآن، حلال و حرامش، احكام حسن و قبيحش، عدل و ظلمش، حق و باطلش، صدق و كذبش، خير و شرّش؛ اينها كاملاً قابل فهم است براي ما. نور است، مبين است، شفاف است، بلاغ مبين است. حالا آن مطالب پيچيده و باطن قرآن را اگر نفهميديم، نفهميديم ! عدّه اي خاص مي فهمند، درست است. امّا شما اين سوره مباركه احزاب و سوره مائده را به هر كه عرضه كنيد، مي فهمد.
ما الآن مي خواهيم ببينيم سالميم يا مريض؛ اگر معلوم شد مرض است، راهش چيست ! در بخش هاي ديگر فرمود: اينهائي كه به خوردن مال مردم، به رشوه، به رانت خواري، به كم و زياد كردن، به دروغ گفتن مبتلايند؛ اينها مريضند. اين بيان نوراني امام باقر است كه: لا ع لم كطلب السّلامه و لا سلامهً كسلامه القلب.بعد فرمود: و لا نور كنور اليقين و لا يقين كاست صغار الدّنيا (10)؛ اينها بيانات نوراني حضرت است. فرمود: هيچ نوري به اندازه نور يقين نيست. مگر آفتاب چه قدر روشن مي كند؟ بالأخره روز را روشن مي كند، شب را كه روشن نمي كند ! ظاهر را روشن مي كند، باطن را كه روشن نمي كند ! امّا يقين به معارف درون و بيرون، شب و روز آدم را روشن نگه مي دارد. در آن صورت آدم نه بيراهه مي رود، نه راه كسي را مي بندد.
تعهد روزي رساني به همه موجودات توسط خداي سبحان
اين معنا هم براي همه ما روشن باشد كه ما تحت عائله خدائيم و او عهده دار روزي ماست. فرمود: من هيچ مار و عقربي را از قلم نمي اندازم ! همه اينها مهمانان منند، عائله منند:ما م ن دابّه لا علي الله ر زقها (11)؛اگر آن بزرگوار گفت:
حاجت موري به علم غيب بداند در بن غاري ز صخره صمّا
از اينجاها گرفته. اينكه هيچ ماري را، هيچ عقربي را، هيچ موجود تحت الأرضي را بي روزي نگذاشته؛ فرمود: عائله منند؛ آياما را بي روزي مي گذارد؟ ما اگر از شرّ اين شكم نجات پيدا كنيم، آبرويمان محفوظ است. آنوقت هم كشورمان را حفظ مي كنيم، هم نظاممان را حفظ مي كنيم؛ اگر تحريم كردند، هيچ باكي هم نداريم. براي اينكه اين كشور به لطف الهي روي پاي خودش ايستاده است. شرف اين مملكت به وسيله شما و فرزندان شما بود، عزّت اين مملكت اينطور بود. ايراني كه اصلاً به حساب نمي آمد، شما اين را به حساب اصلي اش برگردانديد.
پس وظيفه اصلي ما اين است كه قرآن را ترازوي سنجش اعمال خود بدانيم. نگوئيم قرآن نمي فهميم ! همه ما قرآن مي فهميم و خوب هم مي فهميم؛ آن مقداري را كه نمي فهميم، از ما نمي خواهند. آن مقداري كه از ما مي خواهند و كارائي وكاربرد دارد، خوب مي فهميم.شما دو تا آيه سوره احزاب و سوره مائده را بر هر كه عرضه كنيد، كاملاً مي فهمد؛ از اين آيات فراوان است. البتّه معارف درون قرآن، عمق و باطن قرآن در دسترس ما نيست؛ اين را قبول داريم. امّا اينها كه كاربردي زندگي ماست، اينها را مي فهميم !
فرمود: شما دنيا را كوچك بشمار، آبروي خودت را حفظ مي كني و گرنه روزي در پيش است كه احدي به داد كسي نمي رسد !! و اگر كسي خداي ناكرده آن روز را فراموش بكند، يكسره اين آبرو را مي ريزد؛ آنوقت تمام شدني هم نيست ! اين كه در مناجات شعبانيه گفت: خدايا ! علي رئوس الأشهاد آبروي ما را حفظ بكن، همين است! آنوقت اين خون هاي پاك شهدا محفوظ مي ماند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از فرماندهان نيروي انتظامي، مسئولان كلانتري ها، دانشجويان دانشگاه مفيد، طلاب و اقشار مختلف مردم
به مناسبت سالگرد شهادت حضرت امام محمّد باقر (ع) ـ قم ؛ 1384
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تحف العقول/ 286 ـ وصيّته (ع) ل جابر بن يزيد الجعفي (2) صافات/ 84 (3) شعراء/ 89
(4)احزاب/ 32 (5) مائده/ 52 (6) آل عمران/ 185 (7) يس/ 65 (8) فصّلت/ 20 (10) فصّلت/ 21
(9) أعلي/ 13 (10) تحف العقول/ 286 (11) هود/ 6 (12) آل عمران/ 170
خوان حكمت در دهه ولايت (عيد قربان تاعيدغدير )هر روز منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14