(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 آذر 1389- شماره 19795

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اللهياري: هجدمين دوره هفته كتاب تولد فعاليت هاي جديدي را جشن گرفت
متكي در همايش بين المللي خليج فارس: ايران به هيچ كشوري مجال ماجراجويي در خليج فارس را نخواهد داد
سردار جواني: عدم بازگشت مهدي هاشمي دليلي بر مجرم بودن وي است
 سفر قريب الوقوع معاون اول رئيس جمهور افغانستان به تهران
اخبار ادبي و هنري
رئيس بنياد بين المللي غدير: اطاعت از حكم ولي فقيه در حكومت بر ساير مراجع واجب است



اللهياري: هجدمين دوره هفته كتاب تولد فعاليت هاي جديدي را جشن گرفت

آئين پاياني هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، 30 آبان در سالن سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما، علي شجاعي صايين مديرعامل خانه كتاب، حميد قبادي، جواد آرين منش، محمد جواد ادبي و بهمن دري معاون فرهنگي وزيرارشاد برگزار شد.
محمد اللهياري فومني دبير هجدهمين دوره هفته كتاب، با قرائت بخشي از پيام رهبر انقلاب در دي ماه 1379 به مناسبت آغاز هفته كتاب گفت: ايشان در اين پيام فرمودند: « برگزاري هفته كتاب در كشور عزيز ما و اعلام آن به وسيله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام و توسط اين جانب مژده و مايه اميدواري است؛ امروز هر اقدامي كه به گسترش سطح آگاهي عمومي بينجامد و نيروي تفكر و قدرت درك معارف را در مردم با استعداد ما تقويت كند؛ حسنه اي بزرگ است، اميدوارم مسئولين وزارت ارشاد و ديگر دست اندركاران ترويج كتابخواني با فرارسيدن اين هفته ، گام و اميدي نو درباره اين موضوع مهم و حياتي بردارند».
دبير هجدهمين دوره هفته كتاب، گفت: فعاليت هاي جديدي در هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، تولد خود را جشن گرفت، از آن جمله مي توان به همايش تجليل از خادمان عرصه نشر قرآني كشور اشاره كرد.
اللهياري ابراز داشت: كتاب به عنوان پيوند فرهنگي ميان ملل بهانه اي شد تا در اين هفته نمايندگان فرهنگي وزارتخانه هاي خارجي مستقر در تهران طي جلسه اي از آخرين توانمندي هاي عرصه نشر كشور آگاهي يافته و صداي پيشرفت هاي ايران را به گوش جهانيان برسانند.

 



متكي در همايش بين المللي خليج فارس: ايران به هيچ كشوري مجال ماجراجويي در خليج فارس را نخواهد داد

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: ايران به هيچ كشور و قدرتي، مجال ماجراجويي و تشنج آفريني در خليج فارس را نخواهد داد.
بيستمين همايش بين المللي خليج فارس با عنوان «همكاري فراگير در خليج فارس-فرآيندهاي توسعه و ثبات منطقه اي» صبح روز گذشته به مدت دو روز در بندرعباس آغاز به كار كرد.
منوچهر متكي در مراسم افتتاحيه اين همايش، خليج فارس را به عنوان يكي از حساس ترين مناطق جغرافيايي جهان توصيف كرد و گفت: اين منطقه نقش تعيين كننده اي در معادلات سياسي و اقتصادي و بين المللي ايفا كرده و همواره مورد طمع و دست اندازي قدرت هاي فرامنطقه اي بوده است.
وي افزود: سلطه جويان عالم از هر بهانه اي براي ورود به منطقه استفاده كرده و اهداف تجاوزكارانه خود را پيگيري كرده اند. موقعيت سوق الجيشي بازار تجاري و ذخاير غني زيرزميني، موجب توجه پرتغالي ها، هلندي ها، فرانسوي ها، انگليسي ها و سرانجام آمريكايي ها به اين منطقه شده است.
متكي خاطرنشان كرد: ارزش اين منطقه در معادلات قدرت و سامان دهي به قدرت هاي استكباري تا به آنجا پيش رفت كه اشغالگران غربي تا پاي لگدمال كردن حيثيت، استقلال و ارزش هاي ملت هاي منطقه نيز پيش رفتند. گاه كشورهاي منطقه را تحت الحمايه خود قرار داده و زماني بخش هايي از منطقه را رسما به اشغال در آوردند.
وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه تدبير و حفظ امنيت خليج فارس تكليف كشورهايي است كه در گرداگرد آن ساكنند گفت: ايران طبعا با توجه به اينكه نيمي از سواحل خليج فارس را در اختيار دارد سهم بسيار مهمي در حفظ امنيت اين منطقه ايفا مي كند و در انجام اين تكليف تاريخي و منطقه اي كوتاهي نخواهد كرد.
وي خليج فارس را محيط فوري سياست خارجي ايران عنوان كرد و گفت: ايران به هيچ كشور و قدرتي مجال ماجراجويي و تشنج آفريني در خليج فارس را نخواهد داد.
متكي گفت: همانطور كه مقام معظم رهبري تصريح فرمودند حضور نيروهاي بيگانه در اين منطقه تحريك كننده است، ملت ايران اهل اقدام به جنگ، خونريزي و تجاوز و تعدي نيست اما در مقابل انگيزه هاي خائنانه دشمنان نشان داده است كه شجاع، مصمم، قوي با استقامت آگاه و با بصيرت نسبت به وظيفه تاريخي خود عمل مي كند.
وي در بخش ديگري از صحبت هايش، از مركز بين المللي راپني كه حفاظت از محيط زيست خليج فارس را برعهده دارد خواست ساخت جزاير مصنوعي در خليج فارس با توجه به اثرات مخربي كه در گردش آب در اين دريا ايجاد مي كند به خصوص در حوزه جنوبي خليج فارس رسيدگي كند.
وزير خارجه، گردشگري را از جمله زمينه هاي توسعه اقتصاد منطقه خليج فارس دانست.
وي همچنين گفت: تشكيل سازمان هاي منطقه اي متشكل از اعضاي شوراي همكاري خليج فارس، ايران و عراق نه تنها گامي در جهت نزديكي كشورهاي منطقه است بلكه اهميت و قدرت نقش آفريني ما را در جهان بيشتر خواهد ساخت.
متكي تاكيد كرد: كشورهاي حاشيه خليج فارس مولفه هاي لازم براي تشكل بلوك همكاري هاي امنيتي و منطقه اي را دارند و مي توانند از طريق ايجاد ترتيبات امنيتي، منطقه اي و بومي نقش تعيين كننده اي در معاملات قدرت در جهان ايفا كرده و در مديريت جهاني بازيگري توانمند باشند.
وزير خارجه كشورمان در حاشيه اين مراسم نيز در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد، قاعدتا خليج فارس يك اولويت براي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود. ما با تك تك كشورهاي منطقه به صورت جداگانه براي همكاري ديدار كرده و هم چنين با عراق جديد بعد از رژيم صدام در تدارك ايجاد مجموعه هاي منطقه اي هستيم؛ زيرا اگر صورت مشكلات را با هم مشاهده كنيم، در اين صورت مي توانيم حل مشكلات را طراحي كرده و اجراي آن را برعهده بگيريم؛ زيرا اين كليد رمز موفقيت درباره مساله خليج فارس است.
متكي ادامه داد: بايد خود كشورهاي منطقه به دنبال راهكار بوده و در قالب همكاري ها در كنار يكديگر زندگي كنيم و ايران به عنوان كشوري كه بيشترين ريشه ها در برپايي تمدن، فرهنگ و اعتقادات در اين منطقه را دارد هميشه طرفدار صلح و دوستي در منطقه است. اين هميشه موضع جمهوري اسلامي ايران درباره خليج فارس است.
حسين هاشمي تختي، استاندار هرمزگان نيز در اين مراسم با بيان اينكه مهم ترين چالش، حضور فيزيكي نيروهاي بيگانه و قدرت هاي فرامنطقه اي است گفت: آنها برخلاف كشورهاي ساحلي هرگز به دنبال ثبات و استقرار امنيت خليج فارس نيستند و تحليل سه جنگ ويرانگر بر اين منطقه خود دليلي بر اين مدعاست.
استاندار هرمزگان ادامه داد: بي شك مردم منطقه و تمامي كشورهاي ساحلي خليج فارس سرنوشت يكساني دارند و آنان همانند سرنشينان يك كشتي هستند كه چنانچه سوراخي در بدنه آن ايجاد شود، همگي غرق خواهند شد.
وي گفت: مشاركت جمعي همه كشورهاي منطقه ذر سيستم امنيتي دسته جمعي و خروج نيروهاي فرامنطقه اي و بيگانه و اينكه هر يك از كشورهاي ساحلي امنيت ديگري را امنيت خود بداند امري ضروري و اجتناب ناپذير خواهد بود.
گفتني است كارشناسان و محققان داخلي و خارجي در اين همايش دو روزه در جلسات تخصصي موضوعاتي چون شيوه هاي برخورد با آثار بحران مالي جهاني در منطقه خليج فارس، انرژي هاي پاك و نقش آنها در ايجاد محيط زيست سالم در منطقه خليج فارس، راهكارهاي همگرايي منطقه اي و عوامل و راهكارهاي ثبات آفرين در منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار مي دهند.
كارشناسان و صاحبنظراني از كشورهاي لبنان، ايتاليا، پاكستان، لهستان، سوريه، اندونزي، مصر، ويتنام، ژاپن، فرانسه، يونان، روماني، تركيه، چين و اسپانيا در اين همايش دو روزه حضور دارند.
تمبر يادبود خليج فارس به مناسبت برگزاري بيستمين همايش بين المللي خليج فارس نيز توسط وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران رونمايي شد.
منوچهر متكي صبح دوشنبه پيش از آغاز اين همايش نيز با حضور در مدرسه دخترانه شبانه روزي جامعه الزهرا بندرعباس، زنگ خليج فارس را نواخت.

 



سردار جواني: عدم بازگشت مهدي هاشمي دليلي بر مجرم بودن وي است

معاون سياسي نمايندگي ولي فقيه در سپاه تأكيد كرد كه عدم بازگشت مهدي هاشمي دليلي قاطع بر نقش محوري وي در فتنه 88 است.
سرتيپ پاسدار دكتر يدالله جواني در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش مهدي هاشمي در فتنه 88 گفت: سپاه پاسداران عقيده دارد با همه كساني كه در فتنه سال گذشته در خط دشمن و همنوا با دنياي استكبار به دنبال براندازي بودند بايد طبق قانون و در نهايت عدالت برخورد شود.
وي افزود: يكي از افراد مطرح و اثرگذار در فتنه 88 مهدي هاشمي است و مهمترين دليلي كه اين گمانه ها را مورد نقش موثر وي در فتنه 88 تقويت مي كند عدم بازگشت مهدي هاشمي به كشور است.
رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران تصريح كرد: برنگشتن وي اين گمانه را تقويت كرده است كه آنچه در مورد نقش وي در فتنه سال گذشته مطرح است با واقعيت همخواني دارد.
سردار جواني تأكيد كرد: افرادي كه در فتنه سال گذشته موجب اخلال در امنيت ملي و برهم خوردن نظم عمومي شده اند و در توطئه عليه نظام اسلامي شركت نموده اند بايد در دادگاه طبق قانون مورد محاكمه قرار بگيرند.
معاون سياسي سپاه پاسداران افزود: با صدور حكم جلب مهدي هاشمي، دستگاه قضايي بايد پيگيري هاي بعدي را براي دستگيري وي انجام دهد.
وي با بيان اينكه هر فرد در نظام اسلامي مسئوليت اقدامات خودش را دارد افزود: عدالت اسلامي اقتضا مي كند هر فرد در هر جايگاه دچار خطا و گمراهي گرديد بدون نگاه به جايگاه و موقعيت و انتصاب به افراد عالي رتبه طبق قانون مورد محاكمه قرار بگيرد.
جواني با اشاره به سالهاي اول انقلاب اظهار داشت: ما اگر به سالهاي اول انقلاب برگرديم برخي از شخصيت هاي بلندمرتبه را مشاهده مي كنيم كه به دست خودشان حكم اعدام فرزندان را صادر كردند. در حال حاضر نيز نبايد ميان فردي بدون پشتوانه و فردي كه نسبتي با مسئولان دارد تفاوت قائل شد.


 



سفير كشورمان در كابل خبر داد
 سفر قريب الوقوع معاون اول رئيس جمهور افغانستان به تهران

سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان اعلام كرد كه معاون اول رئيس جمهور اين كشور به زودي به تهران سفر خواهد كرد.
«فداحسين مالكي» در گفت وگو با ايسنا در اين باره گفت: مارشال محمدقسيم فهيم- معاون اول رئيس جمهور افغانستان- به دعوت محمدرضا رحيمي- معاون اول رئيس جمهور كشورمان- در آينده نزديك به تهران سفر مي كند.
وي افزود: معاون رئيس جمهور افغانستان در راس هياتي سياسي- اقتصادي از ايران بازديد و با مقامات كشورمان گفت وگو مي كند.
«مارشال محمدقسيم فهيم» از بزرگترين ياران احمدشاه مسعود و جانشين وي بعد از شهادت مسعود است و جايگاه خاصي در بين نيروهاي جهادي و رهبران سياسي افغانستان دارد.
او از درخشان ترين چهره هاي افتخارآميز عرصه جهاد و مقاومت افغانستان است.

 



اخبار ادبي و هنري

سلحشور: امروز شواهدم را براي رفع اتهام ارائه مي كنم
كارگردان مجموعه يوسف پيامبر(ع) اعلام كرد كه امروز در دادگاه، شواهدم را بمنظور رفع اتهام سرقت ادبي ارائه خواهم كرد.
فرج الله سلحشور، در گفت وگو با كيهان، گفت: با شكايت آقاي شهاب الدين طاهري، مبني بر سرقت ادبي از متن ايشان، بنده به دادگاه فراخوانده شدم. دادگاه پس از بررسي هاي لازم، حكم به تبرئه من داد. با اعتراض آقاي طاهري، بار ديگر پرونده به جريان افتاد. اين بار دادگاه يك هيئت كارشناسي تعيين كرد. اين هيئت مرا به 20 درصد سرقت ادبي متهم كرد.
وي افزود: با وجود اينكه دادگاه حكمي صادر نكرده بود، يكي از اعضاي هيئت كارشناسي در گفت وگو با خبرگزاري شهر، از حكم دادگاه مبني بر سه سال حبس و پرداخت يك ميليارد و 500 هزار تومان جريمه خبر داد. اين مطلب بلافاصله با استقبال خبرگزاري هاي ضد انقلاب مواجه شد.
سلحشور ادامه داد: روز بعد، آقاي كارشناس خبر نقل شده از سوي خود را تكذيب كرد. تكذيبي كه در هيچ كجا منتشر نشد. در واقع هر كسي كه خبر حكم و مجازات دروغين مرا داد، در پي تخريب من بود.
روايت كربلا در قسمت آينده «مختارنامه»
در قسمت آينده سريال «مختارنامه»، اولين بخش از صحنه هاي مربوط به كربلا در اين سريال به نمايش درمي آيد.
قسمت نهم «مختارنامه» جمعه پنج آذر در حالي از شبكه يك سيما به روي آنتن خواهد رفت كه علاقمندان اين مجموعه تلويزيوني شاهد پخش اولين بخش از صحنه هاي مربوط به كربلا خواهند بود.
آرمانشهر ايراني در حوزه هنري طراحي مي شود
رئيس حوزه هنري اعلام كرد: با ايجاد مركزي ويژه معماري در حوزه هنري، آماده ايم تا آرمانشهري طراحي كنيم كه شهر تراز جمهوري اسلامي ايران باشد.
محسن مومني شريف در نشست خبري اعلام برنامه هاي خانه آرمانشهر گفت: در مواجهه شتابزده ما با دنياي مدرن و تجدد، همه سنت هاي ما آسيب ديدند، در اين ميان به نظر بنده دو چيز بيش از همه آسيب ديد و در دوره هاي گذشته به آن بي توجهي شد. نخست طب سنتي ما كه بيش از دو هزار سال در ايران قدمت دارد و در عصر تمدن اسلامي تكامل يافت و ديگر معماري ايراني كه تلفيقي از حكمت و هنر ايراني-اسلامي است و همواره موجب فخر ما در جهان بوده است.
وي در ادامه با اشاره به اين مطلب كه نبايد تنها به خانه سازي در معماري اكتفا شود گفت: هنرمندان حوزه هنري، وظيفه خود مي دانند در دفاع از حقوق مردم در بهره بردن از زيبايي محيط زندگيشان در اين عرصه فعال باشند. دفتر آرمانشهر به همين منظور ايجاد شده است و ما آمادگي داريم در اجراي اين طرح از همه استادان دانشگاه، صاحب نظران و هنرمندان بهره بگيريم.
بخش كودكان به جايزه شهيد غني پور افزوده شد
دهمين دوره جايزه شهيد حبيب غني پور، براي اولين بار كتاب هاي كودك را هم داوري و به برترين ها جوايزي اهدا مي كند.
اين جايزه پيش از اين در سه شاخه «ادبيات داستاني نوجوان»، «ادبيات داستاني بزرگسال با موضوع دفاع مقدس» و «ادبيات داستاني بزرگسال با موضوع آزاد» برگزار مي شد.
شوراي سياستگذاري اين جشنواره پس از بررسي هاي فراوان و با توجه به درخواست هاي مكرر نويسندگان حوزه كودك، اقدام به راه اندازي شاخه اي ديگر با عنوان «ادبيات كودك» كرد.
معرفي دبير هشتمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد
محمد ناصري با صدور حكمي از سوي معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به عنوان دبير هشتمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد معرفي شد.
ناصري مديركل دفتر انتشارات كمك آموزشي است و در كارنامه ادبي خود تاليف آثاري چون «فرياد» مجموعه داستان براي نوجوانان، «سفرنامه جاي پاي ابراهيم»، «يك قطره يك دريا»، «بهترين پرهيزكاران»، «علامه جعفري»، «دريا به دريا» زندگي نامه داستاني مولانا و... را دارد.
دبيرخانه هشتمين جشنواره كتاب هاي آموزشي «رشد» تعداد يك هزار و 979 عنوان كتاب آموزشي را پس از اعلام فراخوان دريافت كرده است.

 



رئيس بنياد بين المللي غدير: اطاعت از حكم ولي فقيه در حكومت بر ساير مراجع واجب است

همدان - خبرنگار كيهان:
رئيس بنياد بين المللي غدير، گفت: اطاعت از حكم ولي فقيه در حكومت بر ساير مراجع واجب است.
آيت الله ابوالقاسم خزعلي، در پنجمين همايش بزرگ روحانيون استان همدان، افزود: اگر در امر حكومت، ولي فقيه نظر داد، امثال آيت الله مكارم شيرازي و شما ساير علما كه مرجع و فقيه هستيد، واجب است كه حكم را بپذيريد.
وي ادامه داد: در زمان رهبري حضرت امام خميني، آيت الله گلپايگاني، با صدور فتوايي، تضعيف امام را حرام دانسته و متذكر شد كه اگر خلافي هم ببينيم تذكر مي دهم اما در صورت عمل نشدن به تذكر، سكوت مي كنم.
آيت الله خزعلي با اشاره به عظمت و بزرگي حادثه غدير، گفت: ولايت به معني سرپرستي و تصرف است و اما آنچه در روز غديرباعث عظمت آن شد، تاكيد بر امر حكومت ولي است.
وي افزود: ولايت فقيه كه امام خميني طرح كرد، شعبه اي از ولايتي است كه پيامبر اكرم(ص) درباره امام علي«ع» و ساير ائمه در روز غديرخم بيان فرمود.
آيت الله خزعلي خاطرنشان ساخت: نعمت بزرگ ولايت از همه نعمت ها بالاتر است كه امروز رهبر معظم انقلاب آن را عهده دار است كه با صبر و درايت خود جلوي اغتشاش سال پيش را گرفت.
وي تاكيد كرد: حب رياست و غرور باعث سقوط اغتشاش گران شد و لذا نبايد گول عبا و عمامه كسي را بخوريد. اگر در باطن غرور باشد، سقوط مي كند.
آيت الله خزعلي اظهار داشت: ما تابع انسانيت هستيم، نه تابع تاج يا عمامه، و ديديد كه يك فرد غيرمعمم در نيويورك چه ضربه اي به دشمنان زد.
وي اضافه كرد: من بر دهان رئيس جمهور بوسه زدم كه نام امام زمان(عج) و نام رهبرمعظم انقلاب را در سازمان ملل برد.
رئيس بنياد بين المللي غدير، با اشاره به مقام والاي امام علي(ع)، يادآور شد: امام علي(ع) عين پيامبر(ص) است منهاي نبوت و لذا براي تكريم بيشتر،بهتر است هنگام بردن نام آن حضرت در اذان و اقامه، صلوات ذكر شود و اين امر را خواهران و برادران همداني براي اولين بار عملي كنند.
در اين همايش حجت الاسلام والمسلمين مرتضي حسني حلم دبير پنجمين همايش روحانيت استان همدان، گفت: اين اجلاس با عنوان «روحانيت، ولايت و انتظار» برگزار شده و برگرفته از پيام بزرگ غدير است.
وي افزود: امسال براي اولين بار، فراخوان مقاله به حوزه هاي علميه سراسر استان و استان هاي همجوار داده شد و در پي آن حدود 40 عنوان مقاله به دبيرخانه همايش رسيد.
وي ادامه داد: از ميان مقالات رسيده، پس از بررسي هاي علمي، 3 عنوان جهت ارايه در همايش انتخاب شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14