(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 آذر 1389- شماره 19797

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بسيج خط شكن در روزهاي سخت به كار ملت مي آيد
موافقت رهبرمعظم انقلاب با عفو و تخفيف مجازات تعدادي از محكومان
استاندار خراسان شمالي: 2 بار در سال سايت اطلاع رساني اقتصادي خانوارها باز است
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز: محاكمه سران فتنه، خواسته اصلي ملت ايران است
اخبار ادبي و هنري
واقعه غديرخم در قم بازسازي شد
پيكر امام جمعه موقت سبزوار تشييع شد
امام جمعه قم: متمسك به ولايت علي بايد متمسك به ولايت فقيه باشد



فرمانده كل قوا در اجتماع عظيم بسيجيان تبيين فرمودند
بسيج خط شكن در روزهاي سخت به كار ملت مي آيد

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر كشور به تبيين نقش بسيج در تفكر راهبردي انقلاب اسلامي پرداختند.
متن كامل فرمايشات ايشان به اين شرح است ؛
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
الحمد للّه ربّ العالمين و الصّلاه و السّلام علي سيّدنا و نبيّنا ابي القاسم المصطفي محمّد و علي آله الأطيبين الأطهرين المنتجبين الهداه المهديّين المعصومين سيّما بقيّه اللّه في الأرضين
الحمد للّه الّذي جعلنا من المتمسّكين بولايه عليّ اميرالمؤمنين و الائمّه المعصومين الطّاهرين
عيد سعيد غدير را به همه شما عزيزاني كه در اين محضر عظيم و باشكوه شركت كرده ايد و به همه بسيجيان مخلص در سرتاسر كشور و به همه كساني كه در سراسر گيتي خود را متعهد به اسلام و حاكميت اسلام ميدانند و به همه كساني كه به نام مبارك علي بن ابي طالب احترام مي گذارند، تبريك عرض مي كنم.
عيد غدير اگرچه شاخص فرقه اماميه شيعه است، ولي در واقع با مفهوم و محتوا و مضمون گسترده اي كه اين حادثه دارد، اين عيد متعلق به همه مسلمانان، بلكه با توضيحي كه عرض خواهم كرد، متعلق به همه كساني است كه براي بهروزي انسان دل ميسوزانند.
ما شيعيان اين اعتقاد راسخ را كه متكي به دليل متقن و غير قابل ترديد است، درباره اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه السّلام) داريم. اين حديث متواتر - يعني حديث روز غدير - را كه همه محدثين بزرگ اسلام، از شيعه و سني نقل كرده اند، مستند اين عقيده متقن مي دانيم.
پيغمبر اكرم در يك روز گرم و در يك نقطه حساس، در مقابل چشم مردم، علي بن ابي طالب (عليه الصّلاه و السّلام) را به عنوان امام مسلمين پس از خود و ولي امر امور اسلام معين كرد و به مردم معرفي كرد؛ «من كنت مولاه فهذا عليّ مولاه».(1) اين عطف به آيات متعددي است كه ولايت پيغمبر از سوي خداي متعال تثبيت شده است؛ «انّما وليّكم اللّه و رسوله»(2) و آيات متعدد ديگر. ميفرمايد: آن كسي كه من ولي او هستم، اين علي ولي اوست. هر معنائي كه ولايت در مورد پيغمبر دارد، همان معنا در مورد اميرالمؤمنين با اين نصب پيغمبر و معرفي پيغمبر محقق است. اين يك دليل محكم و مستند غير قابل ترديد است. در اين خصوص، بزرگان بحث كرده اند. لازم نيست وارد بحثهاي اعتقادي بشويم؛ اين مسلّم است.
علي بن ابي طالب را آن روز همه مردم از نزديك آزموده بودند؛ كسي نبود كه نسبت به اين نصب اميرالمؤمنين دچار ترديد شود. روشن بود كه اين مرد فداكار مخلص داراي مرتبه عالي ايمان و تقوا، شايسته يك چنين حركتي از سوي پيغمبر اكرم و در واقع از سوي خداي متعال است. نصب اميرالمؤمنين، نصب نبوي نبود؛ نصب الهي بود؛ اين شأن پروردگار بود كه پيغمبر اين را به مردم مؤمن ابلاغ كرد.
اميرالمؤمنين آن روزي كه به همراه پيغمبر وارد مدينه شد، يك جوان بيست و دو سه ساله بود. جوانهاي بيست و دو سه ساله امروز رفتار خود را مقايسه كنند با آنچه كه آن جوان ممتاز در طول تاريخ بشريت از خود بروز داد. همين جوان بود كه ستاره و قهرمان جنگ بدر شد؛ همين جوان بود كه در جنگ احد آنچنان درخشيد كه همه مسلمانها به عظمت كار او وقوف پيدا كردند؛ همين جوان بود كه در امتحانهاي گوناگون، در غزوات پيغمبر، در ايستادگي در برابر فشار جبهه كفر و استكبار آن روز در كنار پيغمبر ايستاد؛ همين جوان بود كه به دنيا تعلق خاطر پيدا نكرد. آن روزي كه پيغمبر اكرم او را-كه در عين حال جوان بود - نصب ميكرد، اين جوان در چشم مسلمانان عظمتي داشت كه اين عظمت براي كسي قابل انكار نبود. هيچ كس هم اين را انكار نكرده است؛ نه در آن زمان، و نه در زمانهاي بعد.
ماجراي غدير فقط نصب يك جانشين براي پيغمبر نبود. غدير دو جنبه دارد: يكي جنبه نصب جانشين است. جنبه ديگر قضيه، توجه دادن به مسئله امامت است؛ امامت با همان معنائي كه همه مسلمين از اين كلمه و از اين عنوان مي فهميدند. امامت يعني پيشوايي انسانها، پيشوايي جامعه در امر دين و دنيا؛ اين يكي از مسائل اصلي در طول تاريخ طولاني بشر بوده است. مسئله امامت، يك مسئله مخصوص مسلمانها يا مخصوص شيعيان نيست. امامت يعني يك فردي، يك گروهي بر يك جامعه اي حكمراني مي كنند و جهت حركت آنها را در امر دنيا و در امر معنويت و آخرت مشخص مي كنند. اين يك مسئله همگاني است براي همه جوامع بشري.
خوب، اين امام دو جور مي تواند باشد: يك امامي است كه خداي متعال در قرآن مي فرمايد: «و جعلنا هم ائمّه يهدون بأمرنا و اوحينا اليهم فعل الخيرات و اقام الصّلوه و ايتاء الزّكوه و كانوا لنا عابدين».(3) اين امامتي است كه به امر پروردگار، مردم را هدايت ميكند؛ مردم را از خطرها، از سقوطگاه ها، از لغزشگاه ها عبور مي دهد؛ آنها را به سرمنزل مقصود و مطلوب از حيات دنيوي انسان - كه خداوند اين حيات را به انسان داده، براي رسيدن به آن مقصود - مي رساند و به آن سمت هدايت مي كند. اين يك جور امام است كه مصداق آن، انبياء الهي اند؛ مصداق آن، پيغمبر اكرم است كه امام باقر (عليه الصّلاه و السّلام) در منا مردم را جمع كرد و فرمود: «انّ رسول اللّه كان هو الامام». اولين امام، خود پيغمبر است. پيغمبران الهي، اوصياء پيغمبران، برگزيده ترين انسانها، از اين دسته امامهاي نوع اولند؛ كه اينها كارشان هدايت است، از سوي خداي متعال رهنمائي مي شوند، اين رهنمائي را به مردم منتقل مي كنند: «و اوحينا اليهم فعل الخيرات»؛ كارشان كار نيك است،»و اقام الصّلوه »؛ نماز را برپا ميدارند - كه نماز رمز ارتباط و اتصال انسان به خداست - «و كانوا لنا عابدين»؛ بنده خدا هستند، مانند همه انسانها كه بندگان خدا هستند. عزت دنيوي آنها كمترين آسيبي به بندگي خدا در وجود آنها و در دل آنها نمي زند. اين يك دسته.
يك دسته ديگر: «و جعلنا هم ائمّه يدعون الي النّار»،(4) كه در قرآن درباره فرعون وارد شده است. فرعون هم امام است. به همان معنا كه در آيه اول «امام» استعمال شده بود، در اينجا هم امام به همان معناست؛ يعني دنياي مردم و دين مردم و آخرت مردم - جسم و جان مردم - در قبضه قدرت اوست، اما «يدعون الي النّار»؛ مردم را به آتش دعوت مي كنند، مردم را به هلاكت دعوت مي كنند.
سكولارترين حكومت هاي دنيا هم، علي رغم آنچه كه ادعا مي كنند، چه بدانند، چه ندانند، دنيا و آخرت مردم را در دست گرفته اند. اين دستگاه هاي عظيم فرهنگي كه امروز نسل جوان بشر را در چهارگوشه دنيا به سمت بد اخلاقي و فساد و تباهي دارند حركت و سوق ميدهند، همان اماماني هستند كه «يدعون الي النّار». دستگاه هاي قدرتند كه به خاطر منافع خودشان، به خاطر حاكميت هاي ظالمانه شان، به خاطر رسيدن به اهداف گوناگون سياسي شان مردم را مي كشانند؛ دنياي مردم هم دست آنهاست، آخرت مردم هم دست آنهاست، جسم و جان مردم در اختيار آنهاست.
اينكه ادعا بشود كه در مسيحيت، كليسا به آخرت مي پردازد، حكومت به دنيا مي پردازد، يك مغالطه است. آنجائي كه قدرت دست انسانهاي بيگانه از دين و اخلاق باشد، كليسا هم در خدمت آنها قرار مي گيرد؛ معنويت هم در پنجه اقتدار آنها خرد ميشود و از بين ميرود؛ جسم و جان انسانها زير تأثير عوامل قدرت آنهاست؛ اين مسئله هميشه بشر است.
يك جامعه، يا زير سرپرستي امام عادل است - كه «من اللّه» است، هادي به خيرات است، هادي به حق است - يا در اختيار انسانهايي است كه از حق بيگانه اند، با حق ناآشنايند و در موارد بسياري با حق عناد مي ورزند. چون حق با منافع شخصي آنها، با منافع مادي آنها سر سازش ندارد، با حق عناد مي ورزند. پس يكي از اين دو حال است؛ از اين دو حال خارج نيست.
اسلام با تشكيل حكومت در مدينه و تشكيل جامعه مدني نبوي نشان داد و ثابت كرد كه اسلام فقط نصيحت كردن، موعظه كردن و دعوت كردن به زبان نيست. اسلام مي خواهد حقايق احكام الهي در جامعه تحقق پيدا كند؛ اين جز با ايجاد قدرت الهي امكان پذير نيست. بعد هم پيغمبر اكرم در پايان عمر مباركش، به دستور الهي، به الهام الهي، نفر بعد را خودش معين كرد. البته مسير تاريخ اسلام مسير ديگري رفت. آنچه كه پيغمبر مي خواست، آنچه كه اسلام مي خواست، اين بود. اين يك طرحي شد كه در تاريخ ماند. نبايد تصور كرد كه انديشه پيغمبر شكست خورد؛ نه، شكست نخورد؛ در آن برهه تحقق پيدا نكرد، اما اين خط شاخص در جامعه اسلامي و در تاريخ اسلامي باقي ماند. امروز شما در اين گوشه از دنياي اسلام نتائج آن را مي بينيد و به فضل الهي، به حول و قوه الهي، اين الگو، اين خط واضح، در دنياي اسلام روزبه روز همه گيرتر خواهد شد؛ اين مضمون غدير است.
بنابراين مسئله غدير، فقط مسئله شيعه نيست؛ مسئله مسلمانان، بلكه مسئله همه انسانهاست. آنهائي كه بينديشند، ميدانند كه اين خط روشن، خطي است كه متعلق به همه انسانهاست؛ جز اين راهي وجود ندارد. اگر قدرت در اجتماعات انساني دست شيطان صفتان باشد، دنيا به همان راهي ميرود كه شما امروز مظاهر آن را در دنياي مدرن مشاهده مي كنيد. هرچه دنيا مدرنتر بشود، خطر آنگونه حكومتها بيشتر مي شود. البته هرچه دنيا از لحاظ علم و معرفت پيشتر برود، امكان و احتمال بروز خط هدايت هم بيشتر ميشود. اينجور نيست كه ما با پيشرفت علم احساس كنيم كه اين خط هدايت عقب افتاد؛ نه، جلو مي رود.
امروز مجموعه بسيج عظيم مردمي، بسيج مستضعفان در كشور ما يك حقيقت روشن و آشكار است. شما يك مجموعه اي هستيد از بوستان عظيم بسيج در كشور. اين بوستان را امام بزرگوار ما به وجود آورد و با كلمات خود و منش خود آن را آبياري كرد. اين نهال ها بحمداللّه روزبه روز بالنده تر و مثمرتر شده است. امروز بسيج در كشور ما يك حقيقت عظيم و غيرقابل انكار و بي نظيري است. درست است كه تبليغات دشمنان و به تبع آنها مناديان طرفدار آنها در داخل كشور سعي مي كنند بسيج را كوچك كنند، تحقير كنند و به بسيج اهانت كنند؛ اينها به خود كلام خدا هم اهانت كردند، به خود پيغمبر هم اهانت كردند. چيزي كه در باطن خود داراي عظمت و درخشندگي است، با اهانت اهانت كنندگان و تهمت تهمت زنندگان نه كوچك ميشود، نه از درخشندگي آن كاسته ميشود.
بسيج امروز در كشور ما يك حقيقت عظيم و درخشنده است؛ نمونه اي هم ديگر ندارد. شما نگاه كنيد؛ جنسيت هاي مختلف، زن و مرد، سنين مختلف، نوجوان و جوان و ميانسال و پير و كهنسال، اصناف مختلف، از دانشجو و طلبه و استاد دانشگاه و معلم مدرسه و دانش آموز و كارگر و كشاورز و بازاري و بقيه اصناف گوناگون مؤمن در سرتاسر كشور، در بسيج عضويت دارند، شركت دارند؛ يعني هيچ مرزي از جهت صنفي وجود ندارد، هيچ مرز جنسيتي وجود ندارد، هيچ مرز قومي و زباني وجود ندارد. الان در همين جمع، ترك و كرد و لر و فارس و بلوچ و بقيه اقوام ايراني حضور دارند. در سرتاسر كشور هم همين جور است. بسيج يك مجموعه منتظم سازمان يافته داراي هدف است، با اين گسترش و با اين تنوع و با اين كميت عظيم و با اين كيفيت ايماني كه در مجموعه هاي گوناگون، انسان نظيرش را مشاهده نمي كند.
شما دلتان متعلق به بسيج است. در دنيا احزاب وجود دارند، ممكن است احزاب پرشماري هم باشند - كه البته شمارگان و كميت يك مجموعه ميليوني به اين عظمت كه در بسيج وجود دارد، در هيچ حزبي در دنيا نظير ندارد - اما همان كميتهائي هم كه در احزاب هستند، جسم آنها، زبان آنها، توانائي هاي مادي آنها متعلق به حزب است؛ معلوم نيست دلها و ايمانهاشان متعلق به آن حزب يا آن مجموعه باشد. بسيج، بسيج دلهاست؛ بسيج جانهاست؛ بسيج عواطف است؛ بسيج اعتقادات و ايمانهاست؛ و همين است كه در روز سخت به كار يك ملت مي آيد. آن روزي كه ملتها دچار مشكلات شوند، آنجا جسمها فايده اي ندارند؛ دلها بايد در وسط ميدان باشند، بايد خط شكن باشند. آنهائي كه خط شكني كردند، لزوماً جسمهاي نيرومندي نداشتند؛ دلها و ايمانهاي محكمي داشتند كه توانستند كوهها را بشكافند، راههاي دشوار را طي كنند، لغزشگاهها را پشت سر بگذارند و خود را به منزل برسانند. بسيج، يك چنين حقيقتي است؛ اين را بايد قدر بدانيم. اول، خود بسيجي بايد قدر بداند. همين طوري كه الان در اين ميثاق نامه شنيديم و اين جوانان عزيز از زبان بسيجيان به زبان آوردند، آنها خدا را حمد كردند، سپاس گزاشتند، براي اينكه در بسيج عضوند. حقيقتاً همين است؛ بايد خدا را شكرگزاري كرد كه توفيق بدهد انسان وارد يك چنين مجموعه اي بشود.
اهميت ديگر بسيج در اين است كه بسيج داراي يك جهت و يك بعد و متوجه يك منظور نيست. بسيج با اينكه هنر نظامي دارد و در خطوط مقدم ميدان نبرد، هر جا كه لازم بوده است، قرار گرفته و سخت ترين كارها را به عهده گرفته و انجام داده است، همه كاره است؛ يعني در همه ميدان ها وقتي بسيج حضور داشته باشد، پيشرو است، پيشتاز است. امروز جوانان بسيجي ما در ميدان علم هم پيشرو و پيشتازند. اساتيد بسيجي ما هم در كار علمي جزو موفق ترين ها هستند. هنرمندان بسيجي ما هم - آن كساني كه با روح بسيج وارد ميدان هنر شدند - موفقيت هاي بيشتر و بهتري پيدا كردند و توانستند مخاطبان بيشتري را جذب كنند. در هر ميداني وقتي با روحيه بسيجي، با اخلاص بسيجي، با ايمان بسيجي، با شجاعت و شهامت بسيجي، با قدرت ابتكار بسيجي وارد شوند، مي توانند كارهاي بزرگي را انجام دهند. اين، حقيقت بسيج است.
عزيزان بسيجي اين را قدر بدانند و اركان بسيجي بودن را در خودشان تقويت كنند. بسيجي بودن اركاني دارد. همه ما بايد اين اركان را روزبه روز در خودمان تقويت كنيم جوانان عزيز! بارها گفتيم كه در درجه اول، روحيه اخلاص و روحيه بصيرت است. اين اخلاص و بصيرت روي هم اثر مي گذارند. هرچه بصيرت شما بيشتر باشد، شما را به اخلاص عمل نزديكتر مي كند. هرچه مخلصانه تر عمل كنيد، خداي متعال بصيرت شما را بيشتر مي كند. «اللّه وليّ الّذين امنوا يخرجهم من الظّلمات الي النّور»؛ خدا ولي شماست. هرچه به خدا نزديكتر شويد، بصيرت شما بيشتر خواهد شد و حقايق را بيشتر مي بينيد. نور كه بود، انسان مي تواند واقعيات و حقايق را مشاهده كند. وقتي نور نباشد، انسان واقعيات را هم نمي تواند ببيند؛ «والّذين كفروا اوليائهم الطّاغوت يخرجونهم من النّور الي الظّلمات».(5) وقتي طغيان جلوي چشم انسان را بگيرد، وقتي هوي هاي نفس - كه طاغوت حقيقي اند و در وجود خود ما بدتر از فرعونند - جلوي چشم ما را بگيرند، وقتي جاه طلبي ها و حسادتها و دنياطلبي ها و هوي پرستي ها و شهوتراني ها جلوي چشم ما را بگيرند، واقعيات را هم نمي توانيم مشاهده كنيم.
ديديد بعضي ها نتوانستند واقعيات جلوي چشم را ببينند، نتوانستند تشخيص بدهند. در فتنه طراحي شده پيچيده سال 88 حقايقي جلوي چشم مردم بود؛ نگذاشتند يك عده اي اين حقايق را ببينند، بفهمند؛ نديدند، نفهميدند. وقتي در يك كشور فتنه گراني پيدا مي شوند كه براي جاه طلبي خودشان، براي دست يافتن به قدرت، براي رسيدن به اهدافي كه به صورت آرزو در وجود خودشان متراكم و انباشته كردند، حاضر مي شوند به مصلحت يك كشور، به حقانيت يك راه پشت كنند و لگد بزنند؛ كاري مي كنند كه سردمداران غربي و دشمنان درجه يك ملت ايران به هيجان مي آيند و سر شوق مي آيند و از آنها حمايت مي كنند، اين يك حقيقت روشن است؛ اين چيزي نيست كه وقتي نور هست، انسان آن را نبيند؛ اما بعضي نديدند، بعضي نمي بينند، بعضي درك نمي كنند؛ بعضي به خاطر ظلمت دل، حتّي درك هم مي كنند، اما حاضر نيستند به اين فهم ترتيب اثر بدهند؛ اينها همه عوارض هواي نفس است؛ اينها همه نتيجه امر و نهي همان فرعون دروني ماست، همان فيل مست هوي و هوس است كه شرع مقدس چكشي از تقوا و ورع به دست مؤمن مي دهد كه بر سر اين فيل مست بكوبد و او را آرام كند. اگر توانستيم اين را در وجود خودمان آرام كنيم، آن وقت دنيا نوراني خواهد شد، همه چيز را مي بينيم، چشم ما مي بيند؛ اما وقتي هوي پرستي باشد، نمي بيند. شما كه بسيجي هستيد، جوان هستيد، دلهاي شما پاك است، نوراني است، با صفاي باطن خودتان مي توانيد اين روحيه را، اين حالت را در خودتان تقويت كنيد. بسيجي باصفاست، نوراني است.
عزيزان من! بسيجي شديد، مبارك است؛ اما بسيجي بمانيد. ايستادگي در راه، مهم است. بسيجي ماندن متوقف به اين است كه دائم خودمان را مراقبت كنيم، مواظبت كنيم و از راه بيرون نرويم. ملت ايران كار بزرگي انجام داده است. كار بزرگ اين است كه دنيايي را كه يكجا و چهاراسبه به سمت جهنم حركت مي كرد و مي تاخت، يك نهيب زده است، يك بخشي را جدا كرده است. امروز جمعيت هاي عظيمي از مردم دنيا متوجه حقيقت شده اند و ملت ايران به عنوان پيشتاز و پيشرو، راه را تغيير داده است و مسير را عوض كرده است. مسير جوامع انساني بايد به سمت خدا باشد، بايد به سمت بهشت باشد، بايد به سمت حقيقت باشد. خوب، بديهي است كه شما ملت ايران اين كار بزرگ را انجام داده ايد. اهل باطل كه ساكت نمي نشينند. آن كساني كه وجودشان وابسته به باطل و ناحق است، وابسته به ظلم است، وابسته به لگد زدن بر سر ملتهاست، اينها كه آرام نمي نشينند كه ملت ايران فرياد حقيقت و هدايت بدهد، دنيا را بيدار كند، بشريت را بيدار كند؛ اينها معارضه مي كنند.
البته اگر ما ايستادگي مان را ادامه دهيم، اين معارضه نهايت روشني دارد؛ «و لينصرنّ اللّه من ينصره».(6) خداي متعال به تحقيق و بدون ترديد نصرت را براي كساني قرار داده است كه به طرف حق حركت مي كنند و دعوت مي كنند؛ و ما اين را تجربه كرده ايم. سي سال است كه دشمنان عليه ملت ايران دارند تلاش مي كنند، كار مي كنند؛ اما ملت ايران به بركت ايستادگي خود، به بركت ايمان خود، روزبه روز قوي تر شده است؛ دشمن هم روزبه روز ضعيف تر شده است. امروز قدرت ايستادگي ما از بيست سال پيش بيشتر است، از سي سال پيش بيشتر است؛ اين تجربه ماست. پس نهايت اين مبارزه، پيروزي اسلام و مسلمين است. اما بايد توجه داشته باشيد كه درگيري و چالش وجود دارد؛ بايد خودتان را آماده نگه داريد، خودتان را به روز نگه داريد، بصيرتتان را به روز نگه داريد، اخلاصتان را به روز نگه داريد، به روز بسيجي باشيد و بسيجي بمانيد؛ اين رمز موفقيت ملت ايران و جامعه عظيم ايراني است.
ان شاءاللّه شما جوانها آن روزي را شاهد خواهيد بود كه به قله هاي افتخار دست پيدا كرديد و همچنان كه قرآن وعده كرده است: «لتكونوا شهداء علي النّاس»،(7) شهيدان و گواهان مردم دنيا شديد و در قله ها باشيد، كه ملتها به شما نگاه كنند و به سمت اين قله ها حركت كنند.
پروردگارا! فرج وليّت را، فرج دردانه عزيز عالم خلقت را روزبه روز نزديكتر بفرما. پروردگارا! ما را از متمسكين به ولايت او و ولايت اجداد طاهرينش قرار بده. پروردگارا! ما را به معناي حقيقي كلمه، مؤمن، بسيجي و انقلابي قرار بده. پروردگارا! به حق محمد و آل محمد، ملت عزيز و عظيم الشأن ايران را به آرزوهاي بزرگ خود برسان. روح مطهر امام بزرگوارمان و ارواح طيبه شهداي عزيز را مشمول الطاف و فيوضات دائمي خود بگردان.
والسّلام عليكم و رحمه اللّه و بركاته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) كافي، ج 1، ص 420
2) مائده: 55
3) انبياء: 73
4) قصص: 41
5) بقره: 257
6) حج: 40
7) بقره: 143

 



به مناسبت عيدسعيدغدير صورت گرفت
موافقت رهبرمعظم انقلاب با عفو و تخفيف مجازات تعدادي از محكومان

در خجسته ايام عيدسعيدغديرخم، رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفيف مجازات تعدادي از محكومان موافقت كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، با پيشنهاد آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه به مناسبت ايام عيدسعيدغديرخم، مبني بر عفو يا تخفيف مجازات تعداد 649 نفر از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان قضائي نيروهاي مسلح موافقت كردند.

 



استاندار خراسان شمالي: 2 بار در سال سايت اطلاع رساني اقتصادي خانوارها باز است

استاندار خراسان شمالي گفت: سالانه 2 بار از اول ارديبهشت تا 15 خرداد و از اول آذر تا 15 دي ماه سايت اطلاع رساني اقتصادي خانوارها باز است و مردم مي توانند اطلاعات خانوار خود را وارد سايت كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از بجنورد ابوطالب شفقت در جمع تهيه كنندگان عوامل برنامه ساز صدا و سيماي استان گفت: قانون هدفمندي يارانه ها از مهمترين برنامه هاي نظام جمهوري اسلامي است و اجراي اين طرح سال ها به دلايل مختلف به تاخير افتاد و اامروز شاهد اجراي يكي از طرح هاي بزرگ اقتصادي در كشور هستيم.
وي توجه به كالاهايي كه مورد مصرف داخلي است و يارانه به آن تعلق مي گيرد، بازپرداخت يارانه به خود مردم و حمايت از واحدهاي صنعتي و نظام مندي اين عمليات در كشور را از مهمترين بخش هاي قانون هدفمندي يارانه ها برشمرد.

 



سخنگوي جامعه روحانيت مبارز: محاكمه سران فتنه، خواسته اصلي ملت ايران است

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز گفت: خواسته رسمي و اصلي ملت ايران، محاكمه سران فتنه است و قوه قضاييه نبايد در اين امر كوتاهي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، حجت الاسلام والمسلمين احمد سالك ظهر ديروز در نخستين يادواره خانواده هاي يك، 2 و 3 شهيد گيلان در مصلاي امام خميني اين شهر اظهار داشت: فتنه 88 براي براندازي اصل نظام و حكومت اسلامي طراحي شده بود و فتنه گران مي خواستند نظام اسلامي را كه حاصل خون هزاران شهيد و فداكاري ايثارگران و جانبازان است، ساقط كنند.
وي ادامه داد: به قدرت خون شهدا، تدبير رهبر معظم انقلاب، بسيجيان و ملت ايران آرزوي سران فتنه محقق نشد.
سالك هدف اصلي فتنه گران را رهبري ولايت فقيه عنوان كرد و افزود: هدف اصلي فتنه گران داخلي و خارجي رهبري و خط ولايت فقيه است و دشمنان تمام تلاش خود را براي تسلط بر ولايت انجام دادند.
سالك با تاكيد بر اين كه اسلام منهاي روحانيت معني ندارد، گفت: ولايت فقيه فلسفه فقهي اسلام ناب محمدي «ص» و رهبر انقلاب ستون خيمه اسلام در قرن حاضر است.
نخستين فرمانده بسيج كشور سياست همراه با ديانت جمهوري اسلامي را مهمترين عامل مطرح شدن نظام اسلامي در جهان عنوان كرد و بيان داشت: دشمنان داخلي و خارجي تلاش مي كنند سياست منهاي روحانيت و علوم فقهي را گسترش دهند.

 



اخبار ادبي و هنري

وزير ارشاد در اختتاميه جشنواره فيلم كوتاه:
سينما بايد رنج محرومان جهان را به تصوير بكشد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه سينماي ايران بايد همواره ياور محرومان دنيا باشد و رنج ملت هاي مظلومي همچون فلسطين را به تصوير بكشد.
به گزارش ايرنا، دكتر سيدمحمد حسيني كه در آئين پاياني بيست وهفتمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران سخن مي گفت، با تقدير از برگزار كنندگان اين رويداد سينمايي اظهار داشت: استقبال خوب جوانان از اين جشنواره، طليعه گام هاي بعدي براي نمود توانمندي هاي فيلمسازان ما در جشنواره هاي جهاني است.
وي با بيان اينكه معنويت، گمشده امروز بشريت است ادامه داد: غرب از سينما در راستاي منافع خود استفاده مي كند و به طور حتم سينماي ايران نيز بايد پيام ظلم ستيزي داشته باشد.
جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم گفت: فيلمسازان به حقيقت اسلام توجه كنند.
وي افزود: اگر ما در مقابل يك اقدام درست سر تعظيم فرود آوريم، هنرمندي را آغاز كرديم. هنرمند كسي است كه نسبت به حقيقت سر تعظيم و تسليم فرود مي آورد.
هشتمين نمايشگاه «عطر سيب» ميزبان هيئت هاي مذهبي
به مناسبت نزديك شدن به ماه محرم و با هدف كمك به هيئت هاي مذهبي هشتمين نمايشگاه «عطر سيب» از روز ششم آذر در فرهنگسراي خاوران برگزار مي شود.
اين نمايشگاه با اعتبار 30 ميليارد ريال ميزبان بيش از 12 هزار هيئت شهر تهران خواهد بود.
فرزاد هوشيار پارسيان مديرعامل موسسه هاتف شهر با اعلام اين خبر افزود: به مساجد 250 هزار تومان، حسينيه ها 200 هزار تومان، هيئات مستمر 200 هزار تومان، هيئات موردي 150 هزار تومان، هيئات دانش آموزي 100 هزار تومان و هيئات دانشجويي 150 هزار تومان ملزومات رايگان دادگاه خواهد شد و ويژگي هيئات تحت پوشش نمايشگاه امسال، افزوده شدن هيئات دانشجويي است.
وي اظهار داشت: در محيط نمايشگاه «عطر سيب» 80 غرفه برپا مي شود كه 30 غرفه آن به جهت اهميت مباحث فرهنگي مراسم هاي سوگواري مربوط به غرفه هاي فرهنگي است كه نسبت به دوره هاي گذشته با افزايش روبه روست. غرفه هاي ديگر نمايشگاه شامل غرفه هاي صوت، ظروف يكبار مصرف گياهي، فرش و موكت، موتور برق، الكتريكي و تجهيزات روشنايي، چادر و برزنت، جاروبرقي و وسايل نظافتي، تجهيزات آشپزخانه اي و آبدارخانه اي و تجهيزات نمايشگاهي است.
هوشيار عرضه كتاب صوتي قصه كربلا شامل ده لوح فشرده تصوير مقام معظم رهبري، ده پوستر ويژه از عكس هاي عاشورايي و اماكن مقدسه عتبات عاليات و تصاويري از حرمين شريفين تا سقف 30 هزار تومان را از ديگر برنامه هاي فرهنگي اين نمايشگاه معرفي كرد.

 



واقعه غديرخم در قم بازسازي شد

نمايش عظيم بازسازي نمادين واقعه غدير، تحت عنوان «بسيج؛ امتداد غدير» از سوي سازمان بسيج مستضعفين و با همكاري سپاه علي بن ابي طالب(ع) در قم برگزار شد.
به گزارش مركز خبر حوزه، در اين مراسم كه در حد فاصل مسجد مقدس جمكران و كوه خصرنبي(ع) آغاز شد، بيش از 20بازيگر و 700 هنرور در قالب كاروان هاي بازگشته از حج، واقعه غدير خم را به صورت نمادين به نمايش گذاشتند.
بر پايه اين گزارش، بيش از 50 هزار نفر از مردم قم و شهرهاي همجوار براي ديدن اين نمايش عظيم در محل حاضر شده و هنگام حضور كاروان ها با ذكر صلوات و چشم هاي گريان به نظاره بازسازي نمادين واقعه غدير نشستند.
اين نخستين نمايش از واقعه غدير خم با اين عظمت در ايران اسلامي است كه در قم اجرا شد.
پس از آن كه كاروان پيامبر اكرم (ص) به منطقه غديرخم رسيد، صداي اذان بلال در منطقه طنين انداز شد و همه حضار به نماز جماعت ايستادند تا واقعه غدير خم را به معناي واقعي بازسازي نمايند.
پس از اقامه نماز جماعت، خطبه غدير قرائت شد و نمايش بالابردن دست حضرت اميرالمومنين (ع) توسط پيامبر اكرم (ص) به صورت نمادين اجرا شد و همگان با ذكر صلوات، ولايت اميرالمومنين (ع) را تاييد كردند.
گفتني است در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين سعيدي، امام جمعه قم، سرتيپ علي فضلي، جانشين سازمان بسيج مستضعفين، سرتيپ مهدوي نژاد، فرمانده سپاه علي بن ابيطالب(ع) و حجت الاسلام والمسلمين موسي پور، استاندار قم حضور داشتند.

 



پيكر امام جمعه موقت سبزوار تشييع شد

پيكر امام جمعه موقت سبزوار روز چهارشنبه در ميان حزن و اندوه مردم سبزوار تشييع شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سبزوار، پيكر حجت الاسلام والمسلمين محمد قريشي با حضور گسترده اساتيد حوزه هاي علميه، مسئولان و مردم اين شهرستان از چهارراه شهدا تا مدرسه اهل بيت(ع) اين شهرستان تشييع شد.
شركت كنندگان در مراسم تشييع پيكر امام جمعه موقت سبزوار با عزاداري در مسير ياد و خاطره اين بزرگوار را گرامي داشتند.
مرحوم قريشي در سن 78 سالگي بر اثر كهولت سن و بيماري هاي خوني در يكي از بيمارستان هاي شهر مقدس قم پس از سال ها بيماري دار فاني را وداع گفت.

 



امام جمعه قم: متمسك به ولايت علي بايد متمسك به ولايت فقيه باشد

امام جمعه قم گفت: كسي كه خود را متمسك به ولايت علي (ع) مي داند بايد متمسك به ولايت فقيه باشد.
به گزارش فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم با اشاره به هفته ولايت اظهار داشت: ما با ولايت اهل بيت (ع) زنده ايم، اما مهم تر اين است كه ولايي زندگي كنيم. ولايي زندگي كردن يعني اينكه اهل بيت (ع) ما را از خود بدانند و همانگونه كه آنها فرموده اند زندگي كنيم.
امام جمعه قم تاكيد كرد: اين هفته به عنوان هفته اي است كه بايد خود را ارزيابي كنيم و اين هفته، هفته تجديد با ولايت است.
وي با اشاره به سخن امام خميني (ره) در مورد غدير كه فرمودند«غدير مخصوص يك روز نيست»، ادامه داد: كسي كه خود را متمسك به ولايت علي (ع) مي داند بايد متمسك به ولايت فقيه باشد.
سعيدي اضافه كرد: امروز تقويت ولايت فقيه، تقويت
اهل بيت (ع) و قطره اي از درياي اهل بيت (ع) است.
امام جمعه قم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ديدار بسيجيان با رهبر معظم انقلاب گفت: ايشان بيانات بسيار مهمي را ايراد فرمودند و بسيج را يك نهاد فراگير معرفي كردند.
وي افزود: رهبري براي بسيج دو ركن اخلاص و بصيرت را عنوان كردند كه به يكديگر مربوط است و بايد به اين دو ركن توجه شود.
سعيدي تاكيد كرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند كه مهم تر از بسيجي بودن بسيجي ماندن است يعني اخلاص و بصيرت خود را افزايش دهيم.
امام جمعه قم افزود: رهبر معظم انقلاب به فتنه 88 اشاره كردند و فرمودند برخي در اين فتنه بصيرت نداشتند و حقايق روشن را نمي ديدند.
وي اظهار داشت: برخي ديگر نيز حقايق را مي ديدند و فرعون نفسشان حجاب آنها شده بود و حقايق را ناديده گرفتند.
سعيدي گفت: رهبر معظم انقلاب در بحث تذكر در فتنه به امام علي (ع) اقتدا كردند و ايشان از زمان ظهور فتنه به اين فتنه گران هشدار دادند.
امام جمعه قم ادامه داد: اگر اين فتنه گران توبه كردند و از انحراف برگشتند كه هيچ و گرنه آنقدر رسوا خواهند شد تا نتوانند در اين جامعه سربلند كنند.
وي تاكيد كرد: كساني كه از آن روز آغاز فتنه دم از اين مي زدند كه با فتنه گران متحد شده و منشور برادري را به رخ مي كشند، بدانند كه تا آنها دست از اعمال خود برندارند، امت و رهبري با فتنه گران متحد نخواهند شد.
سعيدي افزود: قرآن در شأن اين افراد مي فرمايد؛ اينها با دشمن به سازش رسيده اند و مرتب براي آنها خوراك تهيه مي كنند و خداوند نيز آنها را لعنت كرده است.
وي عنوان داشت: مگر مي شود با اين افراد متحد شد كه همواره براي دشمن خوراك تهيه مي كنند.
امام جمعه قم بيان داشت: پناه بر خدا از دست كساني كه همه ارزش هاي اسلامي، خون شهدا و... را زير پا گذاشته و به انگليس پناه برده و با آنها مذاكره مي كنند.
وي در ادامه ياد و خاطره شهيد مدرس را گرامي داشته و بر ادامه راه اين شهيد بزرگوار توسط مجلسيان تاكيد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14