(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 آذر 1389- شماره 19807

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اجراي طرح زوج و فرد ،آلودگي هواي تهران را كاهش داد
از مقاومت اقتصادي تا اقتصاد مقاومتي
رئيس جمهور در آستانه مذاكرات ايران با 1+5 : غربي ها فرصت مذاكره با ايران را از دست ندهند
سردار نقدي:خون شهدا ، ملت هاي جهان را بيدارتر مي كند
فارين پاليسي: حملات سايبري و ترور هم بر برنامه هسته اي ايران تاثيري ندارد
واكنش بروجردي به بيانيه آلمان،انگليس و فرانسه
استاد آمريكايي: بايد ايران هسته اي را پذيرفت
با حضور مقامات سياسي-دانشگاهي مراسم سومين روز شهادت استاد شهرياري برگزار شد
رئيس پژوهش هاي راهبردي روسيه:ايران ازتوانايي كافي براي مقابله بافشارهاي سياسي برخوردار است
آيت الله موحدي كرماني: وحدت زير پرچم ولايت فقيه از آسيب هاي انقلاب جلوگيري مي كند
آنتي وار : اقدام نظامي عليه ايران «حماقت» است
ربع پهلوي: جريان فتنه كم آورد در فكر ايجاد اتاق فكر در پاريس هستيم
ورميانووستي : اشتون در گفتگوها با ايران فقط منافع انگليس را در نظر دارد
رابطه معنادار سكوت سازمان هاي بين المللي با ترور دانشمندان ايراني
مخالفت ايران با پيشنهاد غرب و آمريكا در تشكيل بانك سوخت هسته اي



علاوه بر روان شدن ترافيك
اجراي طرح زوج و فرد ،آلودگي هواي تهران را كاهش داد

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به كاهش بيش از 40درصدي ترافيك پايتخت با ادامه اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها در تهران از افزايش ساعت طرح ترافيك و زوج و فرد در تهران خبر داد.
سردار رحيمي با اشاره به اينكه نواقص اجراي طرح زوج و فرد كه از هفته گذشته آغاز شده است بر طرف شده، افزود: هم اكنون در 400 نقطه تيم هاي ثابت پليس راهور مستقر شده و خودروهاي گشتي و تيم هاي موتوري نيز به شدت محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافيك را كنترل مي كنند.
وي با اشاره به كاهش بيش از 40درصدي ترافيك در تهران تصريح كرد: در تمامي محورهاي بزرگراهي و شرياني درجه يك و دو بجز يك مورد در اتوبان رسالت در روز شنبه مشكل خاصي نداشته ايم كه اين امر نشان دهنده همكاري خوب مردم در درجه اول و پس از آن تلاش نيروهاي پليس است.
رئيس پليس راهور تهران با اشاره به اينكه حجم تخلفات و توقيف خودروها نيز به شدت كاهش يافته است گفت: طي هفته گذشته بيش از 5 هزار دستگاه موتورسيكلت و بيش از 4 هزار خودرو دودزا توقيف و روانه پاركينگ شدند كه هم اكنون ميزان خودروها و موتورسيكلت هاي دودزا در تهران به شدت كاهش يافته است.
وي با اشاره به اينكه 80 درصد آلودگي هواي تهران مربوط به منابع متحرك شامل خودروها و موتورسيكلت هاست تصريح كرد: اجراي طرح زوج و فرد در كل تهران موجب شد تا علي رغم پايداري جوي از وضعيت «هشدار» به «اضطرار» نرسيم.
رئيس پليس راهور تهران خاطر نشان كرد: اجراي سراسري طرح تردد نوبتي خودروها نشان داد كه ترافيك تهران قابل كنترل كردن است اما بايد مردم همكاري و مسئولان در اين زمينه مشاركت كنند.
وي اجراي اين طرح را يكي از بهترين شيوه ها براي كنترل ترافيك تهران دانست و گفت: البته در كنار آن دولت و شهرداري تهران نيز بايد دست در دست هم داده و با سرعت بيشتري نسبت به توسعه حمل و نقل عمومي اقدام كنند.
رئيس پليس راهور تهران با اشاره به خلوت شدن خيابان هاي پايتخت به ايسنا گفت: خوشبختانه مسافرها نيز خيلي زودتر از روزهاي عادي به مقاصد خود رسيده و تاكسي ها و ساير وسايط حمل و نقل عمومي نيز با سرعت بيشتري در تهران تردد كرده اند.
وي از افزايش ساعات اجراي طرح زوج و فرد و طرح ترافيك در تهران از روز يكشنبه خبر داد و گفت: براساس ابلاغيه صورت گرفته اجراي اين دو طرح از روز يكشنبه از ساعت 30:6 تا 19 خواهد بود.
رئيس پليس راهور تهران تصريح كرد: بدين ترتيب در كل تهران خودروهايي كه داراي رقم سمت راست يك، 3، 5، 7 و 9 هستند روزهاي فرد و خودروهايي كه داراي رقم سمت راست 2، 4، 6 و 8 هستند تنها روزهاي زوج اجازه تردد داشته و در داخل محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد كماكان مانند روزهاي قبل تنها خودروهاي داراي مجوز طرح ترافيك اجازه حركت دارند.
وي خاطر نشان كرد: محدوديت تردد زوج و فرد در تهران شامل خودروهاي داراي آرم طرح ترافيك، سرويس هاي مدارس و خودروهاي امدادي نمي شود.
شاخص هواي تهران
«خيلي ناسالم» است
دكتر كاظم ندافي، رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در اين رابطه گفت: شاخص منواكسيد كربن بالاتر از 200 است كه از آن به عنوان شاخص خيلي ناسالم ياد مي شود. در اين شرايط توصيه به عموم مردم آن است كه فعاليت در هواي آزاد را محدود كنند. همچنين بيماران قلبي و تنفسي اكيداً نبايد از منزل خارج شوند.
مهندس محمدرضا محمودي، معاون عمراني استاندار تهران نيز در خصوص تعطيلي ادارات و ساير بخش ها گفت: اين مسأله بستگي به ميزان آلودگي هواي تهران و پيش بيني هاي سازمان هواشناسي دارد.
هواي تهران
همچنان در وضعيت هشدار
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با بيان اينكه ميزان آلودگي همچنان نمايانگر «شرايط هشدار» است، گفت: شاخص آلايندگي هواي تهران در صبح امروز، عدد 150psI را نشان مي دهد.
دكتر يوسف رشيدي با بيان اين مطلب اظهار كرد: وضعيت آلودگي هواي تهران تفاوتي با روزهاي گذشته نداشته است و براي فردا نيز همچنان همين وضعيت پيش بيني مي شود.
وي با اشاره به اينكه شاخص اصلي ذرات معلق با قطر كمتر از 5/2 ميكرون است افزود: براي تغيير وضعيت آلودگي هوا بايد منتظر نظر كارشناسي سازمان هواشناسي باشيم اما به احتمال بسيار از روز دوشنبه شاهد كاهش آلاينده ها در هواي تهران خواهيم بود.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران ادامه داد: براي پي بردن به وضعيت بهتر ميزان آلودگي هواي امروز تهران، شاخص آلاينده ها در ظهر نيز بررسي خواهد شد كه اين بررسي اطلاعات دقيق تري در اختيار ما قرار خواهد داد، اما با اين وجود هواي تهران همچنان در وضعيت ناسالم قرار دارد.
رشيدي خاطرنشان ساخت: شاخص آلاينده ها بايد كمتر از 100 PSI باشد، اگر اين ميزان بين عدد 100 تا 200 باشد در وضعيت هشدار، بين 200 تا 300 در وضعيت اضطرار و بالاتر از 300 نشان دهنده وضعيت بحران است.
ايستگاه هاي آزادي
پارك قائم و سلامت
در شرايط اضطرار
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا گفت: شاخص آلودگي هوا كلان شهر تهران در ايستگاه آزادي، پارك قائم و سلامت در شرايط «اضطرار» قرار دارد.
يوسف رشيدي افزود:براساس آمار صبح ديروز شاخص آلودگي ذرات معلق با قطر كمتر از 5/2 ميكرون 151 است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا شهر تهران ادامه داد: همچنين شاخص ذرات معلق با قطر كمتر از 10 ميكرون 82 و شاخص مونوكسيد كربن 78 است.وي افزود: شاخص آلودگي هوا كلان شهر تهران در ايستگاه آزادي به لحاظ ميزان گاز مونوكسيدكربن و پارك قائم و سلامت به دليل ميزان ذرات معلق با قطر كمتر از 5/2 ميكرون در شرايط «اضطرار» قرار دارد.
صنايع مزاحم
و خودروهاي دودزا
عامل اصلي وارونگي هوا
علي محمد مختاري مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران در مورد آلودگي و وارونگي هواي شهر تهران اظهار كرد: طي دو هفته اخير، متأسفانه در شهر تهران با آلودگي و وارونگي هوا مواجه شديم كه علت اصلي آن نيز وجود خودروهاي دودزا و صنايع آلاينده شهر تهران است كه موجب ايجاد نگراني و مشكلات تنفسي براي شهروندان شده است.
وي با تأكيد بر اينكه توسعه فضاي سبز مي تواند نقش مهمي در كاهش و يا پيشگيري از آلودگي هواي شهر داشته باشد، عنوان كرد: خوشبختانه سرانه فضاي سبز در شهر تهران نسبت به سال هاي گذشته افزايش مطلوبي داشته هر چند اين ميزان افزايش كافي نيست و بايد گسترش يابد.
تا پايان آذرماه
از باران خبري نيست
مدير كل پيش بيني سازمان هواشناسي كشور از كاهش آلودگي هواي تهران در روز گذشته خبر داد.پرويز رضازاده گفت: براساس پيش بيني هاي به عمل آمده پايداري هوا ديروز شكسته شده و تحولي جزيي در كاهش آلودگي هوا را شاهد خواهيم بود.
وي پيش بيني كرد: تا هفته پاياني آذرماه، باران در استان تهران نخواهد باريد و تغيير محسوسي در دماي هواي تهران تا پايان هفته جاري نخواهيم داشت.
رضازاده وزش باد را عامل اصلي رفع پايداري آلودگي هوا دانست و افزود: با وزش باد آلودگي هوا جابجا شده و پايداري از بين خواهد رفت.

 



از مقاومت اقتصادي تا اقتصاد مقاومتي

بابك اسماعيلي
نگاه و اشراف كامل رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به امور داخلي و مسائل و فضاي بين المللي، همواره تبيين گر بهترين راه براي پيشرفت مبتني بر عدالت است.
معظم له همواره با توجه به شرايط موجود و ملاحظه فرصت ها و تهديدها و مهم تر از همه آرمان هاي انقلاب اسلامي و اقتضائات زماني، رهنمودهايي دارند كه مي بايست توسط نخبگان، مسئولان و برنامه ريزان كشور در چارچوب يك استراتژي منسجم و مشخص مورد مطالعه قرار گيرد و براي عملياتي شدن مدون شود.
چندي پيش رهبر معظم انقلاب در ديدار با كارآفرينان، بر لزوم تشكيل يك «اقتصاد مقاومتي» براي تبديل تهديد تحريم ها به يك فرصت تاريخي تأكيد كردند.
از جمله نكات درخور توجه در فرمايشات مقام معظم رهبري در اين ديدار ورود «اقتصاد مقاومتي» به عنوان كليد واژه اي جديد در ادبيات اقتصادي است. پيش از اين در دايره المعارف واژگان اقتصادي، به منظور حمايت از اقتصاد و توليد ملي از واژه Protectionism يا «اقتصاد حمايتي» استفاده مي شد. اما براي نخستين بار رهبر انقلاب، كليد واژه «اقتصاد مقاومتي» را مطرح ساختند كه بسيار فراتر از «اقتصاد حمايتي» و دربرگيرنده ابعاد جديدي از اقتصاد ملي با توجه به تحولات جديد بين المللي است. به بيان ديگر، معظم له با توجه به برخي تحولات جديد در حوزه بين الملل، لزوم تغيير بنيادين نظام اقتصادي كشور را از «مقاومت اقتصادي» به «اقتصاد مقاومتي» خواستار شده اند كه بيانگر اشراف كامل ايشان به مسائل بنيادين است.
واقعيت آن است كه جمهوري اسلامي ايران تاكنون در طول حيات طيبه 32ساله خود، با چهار گروه از تحريم هاي اقتصادي مواجه شده است. نخستين گروه از تحريم ها بلافاصله پس از پيروزي انقلاب اسلامي شكل گرفت و «جيمي كارتر» رئيس جمهور وقت آمريكا، دستور توقيف بالغ بر 12ميليارد دلار از دارايي هاي منقول و غيرمنقول ايران در ايالات متحده آمريكا و همچنين نقود ايراني در بانك هاي اين كشور را صادر كرد. علاوه بر اين دولت آمريكا از تحويل برخي تجهيزات نظامي خريداري شده پيش از پيروزي انقلاب همانند هواپيماهاي اف 16، ناو و قطعات يدكي نظامي كه بهاي آن را دريافت كرده بود سر باز زد.
پس از تجاوز نظامي رژيم بعث عراق به خاك ايران، كشورمان با دومين گروه از تحريم ها مواجه شد. در اين مقطع ايالات متحده با همراهي كشورهاي اروپايي، ژاپن، كانادا، استراليا و تعدادي ديگر از كشورها، جمهوري اسلامي ايران را با برخي تحريم ها مواجه ساختند و عملاً بيش از 30 كشور در كنار آمريكا و رژيم صدام به مقابله با نظام نوپاي اسلامي پرداختند. يكي از دلايل اصلي اين حمايت ها، هراس از گسترش نفوذ جمهوري اسلامي و اسلام سياسي و انقلابي در رژيم هاي دست نشانده منطقه و لرزه هاي مداوم آن برپايه هاي نظام هاي غربي بود كه سبب شد تا سازمان ملل متحد نيز به عنوان ابزار تحقق منافع و خواسته هاي نامشروع قدرت ها درآيد.
گروه سوم تحريم ها عليه ملت ايران، پس از پايان جنگ تحميلي هشت ساله و اين باز نيز با هدايت آمريكا و رژيم صهيونيستي و با هدف منع سرمايه گذاري در ايران و بازسازي ويراني هاي جنگ انجام شد و تقريباً 15 سال به طول انجاميد و تا سال 1384خورشيدي ادامه يافت. اين تحريم ها در دوران «بيل كلينتون» رئيس جمهوري وقت آمريكا به قانون «داماتو» مشهور شد كه براساس آن هرگونه سرمايه گذاري بيش از 20ميليون دلار در ايران منع شد.
اما چهارمين دسته از تحريم ها كه امروزه با آن مواجه ايم و در واقع مي توان گفت شديدترين تحريم هايي است كه كشورمان از ابتداي پيروزي انقلاب تاكنون با آن مواجه بوده است، در راستاي سياست قديمي «ارائه مشوق براي پيش بردن به سوي هدف و ارائه تنبيه براي رفتار بد» يا همان استراتژي نخ نما شده «چماق و هويج» (Carrot and Stick Strategy) قابل ارزيابي است. غرب در اين مرحله از تحريم ها كوشيده تا با دخالت دادن شوراي امنيت سازمان ملل در وضع تحريم ها عليه ملت ايران، وجهه اي قانوني! به تروريسم مالي خود ببخشد و از سوي ديگر با مطالعه در نقاط آسيب پذير اقتصاد ايران، تحريم هاي يكجانبه خود عليه ملت ايران را هدفمندتر سازد.
با مراجعه به اصول ايدئولوژيك انقلاب اسلامي، درمي يابيم كه از ابتداي شكل گيري و استقرار جمهوري اسلامي، ايستادگي در برابر ظالم و قدرتهاي استكباري زورگو، بخشي از سياست تغيير ناپذير ايران در تمامي بخش هاي سياسي، اقتصادي، امنيتي و غيره بوده است كه نقشي اساسي نيز در ناكامي استكبار جهاني در مقابله با كشورمان داشته است. اين ايدئولوژي آنچنان موثر واقع شد كه اصلي ترين مولفه نهضت بيداري اسلامي و بيداري انساني در سي سال گذشته به شمار مي رود و به عنوان اكسيري حياتبخش و مدلي باورپذير، ساير ملل مظلوم و آزاده جهان را نيز تحت تاثير قرار داد و زنده كرد و معادلات جهاني را تحت تاثير خود قرار داد.
در طول اين سال ها، جمهوري اسلامي ايران در حوزه اقتصادي با برگزيدن استراتژي «مقاومت اقتصادي» كوشيد تا در سايه خودكفايي در توليد محصولات استراتژيك و دستيابي به فن آوري هاي نوين، دور زدن هوشمندانه برخي از تحريم ها و گسترش مناسبات سياسي و اقتصادي خود با كشورهاي همسايه و مسلمان، به بي اثر ساختن تروريسم مالي غرب بپردازد كه با موفقيت هاي خوبي نيز روبه رو شد.
اما با تغيير استراتژي غرب در وضع تحريم ها و به زعم مقامات غربي «هدفمند كردن تحريم ها»، بايد اذعان كرد كه جنگ اقتصادي از طريق وضع تحريم هاي اقتصادي، به محور اصلي برخورد غرب با جمهوري اسلامي ايران تبديل شده است. نظام سلطه تاكنون در اجراي تحريم ها براي جلوگيري و كندسازي روند توسعه كشور كه يكي از لوازم اساسي آن، تامين مالي و قسمت ديگرش تكنولوژي است، سعي كرده كه در اين دو محور براي نظام مانع تراشي كند و آن را با مشكلات عديده رو به رو سازد. تجربه سي و دو ساله تحريم ها مويد اين نكته است كه در هر زمان و مقطع كه به شكل صحيحي، سياستگذاري شده و منابع به صورت بهينه به اقتصاد كشور تزريق شده است، توانسته ايم اثرات تحريم ها را خنثي كنيم.
رهبر معظم انقلاب با درايت و اشراف كامل به اين موضوع، پس از آنكه در سالهاي گذشته، شاخص هاي تعيين كننده اقتصادي را در اسناد بالادستي نظام از جمله برنامه هاي توسعه اي، سند چشم انداز و سياست هاي اصل 44 مشخص فرمودند، در اين مقطع خواستار گذر از مرحله «مقاومت اقتصادي» و ايجاد يك «اقتصاد مقاومتي» در كشور و تبديل آن به خط مشي اساسي كشور شدند. به اعتقاد رهبر معظم انقلاب با توجه به تحولات جديد در عرصه بين المللي، ضرورت دارد تا با استقرار يك اقتصاد مقاومتي و مديريت صحيح منابع مالي و انساني كشور، تهديدهاي جهاني عليه جمهوري اسلامي به فرصت هاي اقتصادي تبديل شود.
نخستين تفاوت اصلي استراتژي «اقتصاد مقاومتي» با «مقاومت اقتصادي» كه تاكنون مورد استفاده بوده و هست، تدوين شاخصه ها، ابعاد و لايه هاي فراوان و مختلفي است كه تاكنون به صورت مقطعي و در برخي از سطوح تصميم گيري اجرا مي شد و هم اينك بايد به صورت جامع و دائمي به دنبال رفع آثار سوء آفند دشمن در حوزه اقتصادي باشد. همچنين «اقتصاد مقاومتي» علاوه بر آنكه همانند «مقاومت اقتصادي»، راههاي آسيب رسان به اقتصاد را مسدود مي كند، با تهاجمي كردن اقتصاد به جاي تدافعي بودن آن و تنظيم نقشه اي جامع و علمي در مديريت منابع مالي و انساني و مهم تر از همه، بهبود شاخص فضاي كسب و كار كه رهبري بر آن تاكيد ويژه اي دارند، شرايط رقابت پذيري اقتصاد ايران در عرصه هاي جهاني و در برابر شوك هاي اقتصادي را فراهم مي آورد.
از سوي ديگر، در شرايطي كه وضعيت اقتصادي كشورها با مؤلفه هايي نظير رشد اقتصادي، ضريب جيني، نرخ تورم، بيكاري و بهره وري ارزيابي مي شود، در مدل «اقتصاد مقاومتي»، شاخصه ها و ضرايب جديدي همانند ضريب خودكفايي در توليد ملي، ضريب استفاده از فن آوريهاي نوين و نرخ هايي چون كار مضاعف و همت مضاعف بايد تعريف و مورد ارزيابي قرار گيرد.
در حال حاضر، اقتصاد به عنوان يكي از رشته هاي مادر در شاخه علوم انساني و به عنوان يكي از مهم ترين و تأثيرگذارترين رشته اي كه مسير پيشرفت اقتصادي و حتي سياسي- اجتماعي كشور را مشخص مي كند، از وضعيت نامناسب تري نسبت به ساير علوم اين حوزه برخوردار است كه مقام معظم رهبري نيز بارها در بياناتشان بر لزوم اصلاح وضع موجود تأكيد كرده اند. اين تاكيد معظم له و بيانات چندي پيش ايشان در خصوص تشكيل يك «اقتصاد مقاومتي» براي تبديل تهديد تحريم ها به يك فرصت تاريخي و توجه به اين نكته كه «اقتصاد مقاومتي» در اين برهه زماني به عنوان يكي از بنيادي ترين مولفه هاي مكتب اقتصادي اسلام است، شاه كليد تدوين مدل و الگوي اقتصاد اسلامي- ايراني است كه بايد با توجه به اقتضائات زماني عصر حاضر هرچه سريعتر عملياتي شود.
بي ترديد استقرار اين الگوي پيشرفت نيازمند تدوين شاخصه ها و مولفه هايي است كه بايد توسط انديشمندان اقتصادي حوزه و دانشگاه به بحث گذاشته شود و با توجه به آگاهي همگاني بر ناكارآمدي اقتصاد سرمايه داري و تبديل شدن اقتصاد اسلامي به يك جريان فكري غالب و يك دغدغه عمومي در جامعه علمي كشور، با توجه به فرمايشات پي در پي مقام معظم رهبري در قالب هاي خاص خود اجرايي شود. فراموش نكنيم كه بومي شدن نظريات اقتصادي در كشور و تدوين مدل اقتصاد مقاومتي اسلامي- ايراني مبتني بر عدالت خواهي تنها نسخه قابل اعتماد و شفابخش وضع موجود به حساب مي آيد.

 



رئيس جمهور در آستانه مذاكرات ايران با 1+5 : غربي ها فرصت مذاكره با ايران را از دست ندهند

رئيس جمهور با اشاره به مذاكرات ايران با گروه 1+5 در هفته جاري ، تصريح كرد: اميدواريم آنها از فرصت مذاكره به نحو احسن استفاده كنند و به راحتي آن را از دست ندهند.
دكتر محمود احمدي نژاد عصر ديروز در دومين همايش روز خانواده كه با عنوان خانواده بابصيرت، جامعه بافضيلت برگزار شده بود، با بيان اين مطلب، افزود: از زبان شما در اينجا مي خواهم دو سه كلمه خطاب به آنها بگويم. اگر واقعا صداقت داريد و مي خواهيد نتيجه مثبت از مذاكره بگيريد اولا بايد عدالت و احترام را به رسميت بشناسيد، ثانيا به حقوق ملت ايران اذعان كنيد و آن را تائيد كنيد و اينكه دست از دشمني برداريد. بياييد و بنشينيد روي همكاري هاي سازنده با هم گفت وگو كنيم. ما آماده همكاري در زمينه اقتصادي، هسته اي، امنيت بين الملل، سياست بين الملل و حل مشكلات جهاني هستيم.
رئيس جمهور خطاب به آنها ادامه داد: اين يك فرصت استثنايي براي شماست و ما اميدواريم كه آنقدر سران غربي سر عقل آمده باشند كه از اين فرصت به خوبي استفاده كنند و به راحتي آن را از دست ندهند. ما آماده ايم بر پايه احترام، منطق و طبق قانون گفتگو كنيم.
وي با تاكيد بر اين كه بيانيه تهران پايه خوبي براي همكاري هاست، خطاب به آنها ادامه داد: اما بدانيد اگر باز بخواهيد بداخلاقي و زورگويي كنيد و به دنبال دست اندازي به حقوق ملت ايران باشيد و به دنبال فريب كاري باشيد، پاسخ ملت ايران پاسخ قاطعي است كه در طول اين 30 سال به خصوص پنج سال اخير به شما داده است.
احمدي نژاد ادامه داد: امروز ايران هسته اي است و به نفع آنهاست كه اين مساله را بپذيرند. آنها دارند خود را منزوي مي كنند، امروز جريان عظيم حركت عمومي ملت ها در همان مسيري است كه ملت ايران در آن پيشگام است و اگر آنها مي خواهند در آينده نزديك مديريت جهاني نقش داشته باشند و با ملت ها باشند، بايد به سمت عدالت حركت كنند.
رئيس جمهور با بيان اين كه ما چند سوال از آنها پرسيديم ولي آنها جواب ندادند، گفت: جواب ندادن هم يك نوع جواب است.
احمدي نژاد خطاب به آنها گفت: اگر مي خواهيد از روي دشمني مذاكره كنيد، ملت ايران خوب بلد است كه با دشمنان خود چگونه مذاكره كند و از روي دوستي مي خواهيد مذاكره كنيد بايد زمينه آن فراهم شود و ما از مواضع شما بفهميم كه مي خواهيد دوستي كنيد. پيام داده اند كه بياييد مسائل را حل و فصل كنيم ما به آنها مي گوييم ما در مورد حقوق مسلم خود با كسي مذاكره نمي كنيم، حق مسلم يك ملت مثل استقلال يك كشور است و قابل مذاكره نيست. در مورد همكاري ها ما آماده مذاكره در سايه عدالت، احترام، منطق و قانون هستيم.
تجليل از
50 خانواده برتر ايراني
در دومين همايش روز خانواده همچنين ، 50 خانواده نمونه و برتر ايراني با حضور احمدي نژاد مورد تجليل قرار گرفتند.
در دومين همايش روز خانواده 50 خانواده برتر و نمونه ايراني مورد تجليل قرار گرفتند.
شاخص هاي گزينش خانواده هاي برتر ايراني با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري و سياست هاي دولت انتخاب شده كه از جمله آن مي توان به سال هاي زندگي مشترك، كسب مقام در مسابقات قرآني، تعداد فرزندان، سطح سواد اعضا ، فعاليت هاي عام المنفعه، ثبت اختراعات و پژوهش ها، كسب مقام هاي علمي و فرهنگي و كسب رتبه در آزمون سراسري اشاره كرد.
در اين همايش نخستين تمبر روز ملي خانواده توسط رئيس جمهور رونمايي و ابطال شد.
همچنين تابلو فرش نفيسي كه منقش به آيه شريفه «وان يكاد... » بود، به احمدي نژاد اهدا شد و 30 خانواده موفق استان هاي كشور كه در اين مراسم حضور داشتند، با رئيس جمهور عكس يادگاري گرفتند.

 



سردار نقدي:خون شهدا ، ملت هاي جهان را بيدارتر مي كند

رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور با اشاره به ترور دانشمندان كشورمان به دست دشمنان نظام، گفت: اين خون ها ملت هاي جهان را بيدارتر مي كند.
به گزارش ايسنا سرتيپ پاسدار «محمدرضا نقدي» در اختتاميه جشنواره «ره آورد سرزمين نور» كه به ميزباني كرمانشاه برگزار شد، با اشاره به پيشرفت و اقتدار روزافزون كشورمان، اظهار داشت: دشمنان نظام از اين پيشرفت ها آنچنان خشمگين شده اند كه با ترور دانشمندان ما عقده گشايي مي كنند.
وي با بيان اين كه اين آخر راه براي آمريكا و انگليس است، گفت: مطمئنا اين خون ها، ملت هاي جهان را هوشيارتر و بيدارتر مي كند.
نقدي اضافه كرد: امروز شاهديم كه عشق ملت هاي دنيا به نظام جمهوري اسلامي ايران هر روز بيشتر مي شود.
وي در ادامه مردمي بودن را مهمترين ويژگي جشنواره ره آورد سرزمين نور عنوان كرد و گفت: اين جشنواره كه پلي بين نسل هاست، نقش مهمي در رساندن پيام شهدا و ترويج راه آنان دارد.
نقدي اظهار كرد: شهدا از جانشان براي دفاع از حقيقت گذشتند و با تشييع پيكرهاي مطهرشان شهرها را بيدار كردند و وقتي دچار غفلت و روزمرگي شديم خود را نمايان ساخته و غافله هاي پيكرهاي مطهرشان از راه رسيد و جلوه هاي حقيقت را به جامعه تاباندند.
وي با اشاره به نقش هنر در انتقال پيام شهدا، گفت: بايد شهدا و دفاع مقدس را آنگونه كه بودند وصف كنيم، اينها نياز به پيرايه ندارند.
نقدي با بيان اين كه اطاعت از ولايت در وصيت نامه شهدا موج مي زند، اظهار داشت: شهدا عظمت و اقتدار كشور را مديون اطاعت از ولايت مي دانستند.
وي اعلام كرد: دنبال آن هستيم از سال آينده جشنواره فرهنگي هنري ره آورد سرزمين نور را مردمي تر و در مناطق عملياتي برگزار كنيم.

 



فارين پاليسي: حملات سايبري و ترور هم بر برنامه هسته اي ايران تاثيري ندارد

فارين پاليسي اقدام به حملات سايبري و ترورهاي مخفيانه را هم در متوقف كردن برنامه هسته اي ايران ناكام دانست.
نشريه فارين پاليسي طي مقاله اي اين پرسش را مطرح كرد كه آيا جنگ هاي سايبري و ترورهاي مخفيانه بر برنامه هسته اي ايران موثر خواهد بود؟
اين نشريه در ابتدا با بررسي گزينه نظامي در قبال برنامه هسته اي ايران نوشت: رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا، روش سنتي حمله هوايي را رد كرده و گفته است با اين كار فقط مي توان برنامه هاي ايران را يك تا سه سال به تاخير انداخت و حتي به اين روش باعث مي شويم مردم ايران در برابر مهاجمان متحد شوند اما بدون شك آنچه كه گيتس به آن اشاره نكرد پيامدهاي تلخ اقدام نظامي آمريكا عليه ايران، در عراق و افغانستان است، آمريكا براي جنگ در اين دو كشور سرمايه زيادي صرف كرده، از اين رو طبيعي است كه رابرت گيتس سريعاً براي پرهيز از جنگي ديگر، دليل و توجيه ارائه كند. اما به نظر مي رسد ايران با يك جنگ افزار متفاوت هدف قرار گرفته است.
اين مقاله اضافه كرد: اولين اقدام جايگزين، ورود ويروس استاكس نت به شبكه هاي رايانه اي اين كشور بود، استاكس نت سيستم هاي كنترل و اطلاعات دستگاه هاي زيمنس را مختل مي كند، مهاجمان به اين نتيجه رسيده اند كه ماشين هاي صنعتي ايران هدف مناسبي براي اين ويروس هستند.
فارين پاليسي ادامه داد: برنامه هسته اي ايران هدف حمله يك روش قديمي نيز قرار گرفته و آن ترور دانشمندان ارشد هسته اي اين كشور است كه موتورسواران با چسباندن بمب به خودرو اين دو فرد اقدام به ترور آنها كردند.
اين نشريه نتيجه گرفت: اين جنگ پنهاني شامل ترور و حملات سايبري و شايد اقداماتي كه بعداً معلوم خواهد شد، همانطور كه گيتس درباره حمله هوايي گفته است، فقط برنامه هسته اي ايران را به تاخير مي اندازد، ايران با بي اثر كردن استاكس نت خود را با شرايط تطبيق مي دهد و از دانشمندان هسته اي اش بيشتر محافظت و افراد از دست رفته را با ديگر فارغ التحصيلان جايگزين مي كند، از همين رو دشمن از اين پس، نفوذ به محدوده امنيتي ايران را دشوارتر مي بيند.

 



واكنش بروجردي به بيانيه آلمان،انگليس و فرانسه

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در واكنش به صدور بيانيه آلمان،انگليس و فرانسه در آستانه مذاكرات ايران و گروه 1+5 مبني بر همكاري نكردن ايران برسر مسئله هسته اي گفت: اين اظهارات بي پايه و غيرقابل قبول است.
علاء الدين بروجردي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در واكنش به قرائت بيانيه 3 كشور آلمان،انگليس و فرانسه در خصوص برنامه هسته اي ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اظهارات 3 كشور اروپايي در خصوص عدم شفاف سازي ايران تكرار ادعاهاي گذشته آنان است و مبتني بر هيچ گونه سندي نيست.
وي افزود:واقعيت اين است به دليل فعال بودن دوربين هاي آژانس و بازرسي بازرسان درچارچوب پادمان،ايران همه اقدامات را در راستاي شفاف سازي برنامه هسته اي خود انجام داده است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد:در نقطه مقابل ما شاهد عدم اجراي قطعنامه NPT توسط برخي از كشورهايي كه اين عهدنامه را امضا كرده اند هستيم.
بروجردي ادامه داد: ساخت بمب هاي نسل جديد هسته اي توسط آمريكا فرانسه وانگليس نمونه اي از نقض NPT است.
رئيس كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه آمريكا از رژيم صهيونيستي حمايت زيادي را انجام مي دهد تصريح كرد:اين حمايت ها نشانه عدم جديت درمحدود سازي نظامي رژيم صهيونيستي خلع سلاح هسته اي اين رژيم است.
بروجردي تاكيد كرد:با توجه به اينكه اقدامات كشورمان درچارچوب مقررات آژانس و NPT است و جنبش عدم تعهد نيز بارها برشفافيت وصلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران تاكيد نمود است صدور چنين بيانيه هايي بدون پايه و اساس غير قابل قبول است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي سلامي درخصوص مذاكرات آتي ايران وگروه 1+5 گفت:اين مذاكرات فرصت خوبي براي كشورهاي 1+5 جهت حل مسائل واختلاف ديدگاههاي ميان دو طرف است.
وي افزود:طبيعي است چنين مذاكراتي كمك مي كند تا يك فضاي مناسب و امن براي ارتباط با گروه 1+5 به وجود بيايد

 



استاد آمريكايي: بايد ايران هسته اي را پذيرفت

استاد علوم سياسي و روابط بين الملل در آمريكا گفت: برخي كارشناسان آمريكايي به دولت اين كشور توصيه مي كنند كه ايران هسته اي را بپذيرد.
«تيموتي لوم پريز» استاد علوم سياسي دانشگاه سنت لوييس آمريكا در گفت با ايرنا در مورد برنامه هسته اي ايران و مذاكرات با 1+5 افزود: تحريم ها نيز بر نظام ايران تاثيري ندارند و تاكنون اين تحريم ها نتونسته اند موجب توقف فعاليت هاي ايران شوند.
اين استاد دانشگاه همچنين معتقد است تبادل سوخت مي تواند آغازي براي حل موضوع باشد زيرا انجام توافق فوق، اين ظرفيت را دارد كه مذاكرات ادامه يابد و در نهايت نتيجه بخش باشد.

 



با حضور مقامات سياسي-دانشگاهي مراسم سومين روز شهادت استاد شهرياري برگزار شد

مراسم سومين روز شهادت استاد شهرياري با حضور مقامات سياسي-دانشگاهي كشور در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.
به گزارش فارس مراسم سومين روز شهادت استاد مجيد شهرياري از ساعت 14 ديروز در مسجد الزهرا(س) دانشگاه شهيد بهشتي آغاز شد.
در اين مراسم مقامات كشوري و لشكري از جمله محمدعلي صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، مجتبي ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس جمهور، كامران دانشجو وزير علوم، سيدمحمدحسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي، رضا روستاآزاد رئيس دانشگاه صنعتي شريف، غفوري فرد نماينده مجلس شوراي اسلامي، حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و ساير دانشگاهيان دانشگاه هاي تهران حضور داشتند.
در اين مراسم پيام تسليت آيت الله جوادي آملي توسط فرزندش حجت الاسلام والمسلمين جوادي آملي قرائت شد.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي فرد در اين مراسم به ايراد سخنراني پرداخت.

 



رئيس پژوهش هاي راهبردي روسيه: ايران از توانايي كافي براي مقابله با فشارهاي سياسي برخوردار است

رئيس پژوهش هاي راهبردي مذاهب و سياست هاي جهان معاصر روسيه با اشاره به در پيش بودن مذاكرات ايران و 1+5 تاكيد كرد كه تهران توانمندي لازم براي مقابله با فشارهاي سياسي را دارد.
«ماكسيم شوچنكو» در گفت وگو با ايرنا گفت: سياست هاي آمريكا در قبال ايران بر خصومت طلبي و طرح ادعاهاي واهي عليه اين كشور تمركز يافته و كاخ سفيد دائما كشورهاي ديگر را تحريك به قطع همكاري ها با ايران مي كند.
وي گفت: گروه 1+5 در دور جديد مذاكرات با ايران در ژنو، مي بايست رويكرد مستقلي را اتخاذ كند.
كارشناس ارشد روس با بيان اينكه در مجموعه بحث هاي دو طرف مسائل مختلف بسته پيشنهادي ايران از جمله وضعيت پيرامون برنامه هسته اي ايران قرار دارد، گفت: گروه 1+5 بايد موضع واقع بينانه در اين زمينه داشته باشد و به منافع قانوني ايران احترام گذارد و از اعمال فشار بر اين كشور بپرهيزد.
رئيس مركز پژوهشهاي راهبردي روسيه گفت: ايران از توانمندي كافي براي مقابله با فشارهاي سياسي برخوردار است و با توجه به اين واقعيت، گروه 1+5 بايد در شرايط يكسان و فضاي مثبت به مذاكره با ايران بپردازد.
«شوچنكو» گفت: روسيه از اين مذاكرات حمايت مي كند و تلاش هاي ديپلماتيك گسترده اي را در ماههاي اخير در عرصه بين المللي براي از سرگيري مذاكرات با ايران بعمل آورده است.
وي گفت: متاسفانه موضع ضد ايراني آمريكا، عامل اصلي اخلال در روند مذاكرات ايران و گروه 1+5 مي باشد و واشنگتن با تحريك متحدان غربي خود، به اقدامات عليه ايران مي پردازد و طبيعي است چنين سياستي به روند مذاكرات خدشه وارد مي كند.

 



آيت الله موحدي كرماني: وحدت زير پرچم ولايت فقيه از آسيب هاي انقلاب جلوگيري مي كند

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: براي اينكه انقلاب آسيب نبيند افراد دلسوز بايد وارد صحنه شده و بايد زير پرچم ولايت فقيه وحدت داشته باشيم.
به گزارش روابط عمومي حزب موتلفه اسلامي، آيت الله موحدي كرماني عضو مجلس خبرگان رهبري در اجلاس سراسري مسئولان امر به معروف و نهي از منكر استان هاي حزب موتلفه اسلامي با اشاره به رواياتي از ائمه اطهار(ع) درباره فريضه امر به معروف و نهي از منكر اظهار داشت: دو اصل امر به معروف و نهي از منكر از اوجب واجبات است، با اينكه نماز عمود دين است اما امر به معروف و نهي از منكر از نماز هم مهمتر است.
وي با اشاره به روايتي از اميرالمومنين(ع) بيان داشت: نسبت همه كارهاي خوب با امر به معروف و نهي از منكر مثل نسبت رطوبت دهان به نسبت اقيانوس است.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: امر به معروف و نهي از منكر راه پيغمبران و انبيا است، فريضه اي است كه مذاهب به وسيله آن امنيت پيدا مي كنند.
آيت الله موحدي كرماني تصريح كرد: بسياري از كارها است كه يك نفر نمي تواند انجام دهد و با اينكه تك تك ما مخاطب فرمان برپا داشتن امر به معروف و نهي از منكر هستيم؛ اما انجام اين فريضه جمعيت زيادي را مي خواهد.
وي تاكيد كرد: به وجود آوردن تشكل براي انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر واجب است، بايد با برنامه ريزي و ايجاد تشكل براي اين امر به سمت برطرف كردن خلأ ها پيش رفت.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر ضرورت كار تشكيلاتي خاطر نشان كرد: در زمان انقلاب دو تشكل حزب جمهوري اسلامي و جامعه روحانيت مبارز به وجود آمد كه تاثير بسيار زيادي داشت و همه آن تاثيرها به اين دليل بود كه كار تشكيلاتي انجام مي شد.
آيت الله موحدي كرماني تاكيد كرد: براي اينكه انقلاب آسيب نبيند افراد دلسوز بايد وارد صحنه شده و همه بايد زير پرچم ولايت فقيه وحدت داشته باشند.

 



آنتي وار : اقدام نظامي عليه ايران «حماقت» است

آنتي وار در گزارشي با اشاره به اشتباه بزرگ آمريكا در اشغال عراق، ماجراجوئي عليه ايران را «حماقت» خواند كه تنها باعث اتحاد بيشتر ايرانيان در قبال كشور متجاوز مي شود.
پايگاه ضد جنگ آنتي وار در گزارشي با اشاره به درس هاي مهم جنگ عراق، ماجراجوئي احتمالي آمريكا عليه ايران را «حماقت» خواند و در مقدمه اين گزارش نگاهي گذرا به جنگ عراق و درس هاي مهم تاريخ براي ايالات متحده كرد.
آنتي وار در اين گزارش نوشت: آمريكا به كشوري در خاورميانه حمله كرد كه هيچ گونه تهديدي براي امنيت ايالات متحده نبود و اين كشور با اين ادعا كه عراق داراي سلاح هاي كشتار جمعي است به اين كشور حمله كرد. آيا از اين حمله كه نمي دانيم چطور آن را به پايان برسانيم، عبرت نگرفتيم؟
در همين رابطه «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا اذعان كرده است: حمله عليه ايران تنها دستيابي اين كشور به زرادخانه هاي هسته اي را تا مدتي به تاخير مي اندازد اما در عين حال ايراني ها را بيشتر متحد مي كند تا روزگار كشور متجاوز را براي هميشه تيره كنند و حمله آمريكا عليه ايران ما را گرفتار جنگ سومي مي كند.
وزير دفاع آمريكا در گفتگو با «وال استريت ژورنال» اقدام نظامي عليه ايران را بي فايده خواند و اذعان كرد كه چنين اقدامي مي تواند وحدت مردم ايران را بيشتر كند. وي در ادامه خواستار يافتن راههاي ديگر براي آنچه «واداشتن ايران به توقف برنامه هسته اي» خواند، شد.
آنتي وار در پايان اين مقاله مي نويسد: در صورتي كه تحريم ها نتوانسته مانع توقف برنامه هسته اي ايران شود، گزينه نظامي و جنگ نيز نمي تواند پاسخي مناسب در قبال اين كشور باشد.

 



ربع پهلوي: جريان فتنه كم آورد در فكر ايجاد اتاق فكر در پاريس هستيم

بنابر اخبار واصله فرزند شاه مخلوع در صدد ايجاد اتاق فكر همسو با لندن براي هدايت جريان فتنه است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،رضا ربع پهلوي طي سخناني اعلام داشت كه اروپا و شهر پاريس را براي ادامه فعاليت متمركز اپوزيسيون بر عليه جمهوري اسلامي ترجيح مي دهد.وي در اين زمينه گفت: من فكر مي كنم كه اروپا صحنه بهتري براي هماهنگي همه گروه هاي مخالف مي باشد .
بنابر اين گزارش،ربع پهلوي در ادامه سخنان خود در رابطه با شكست جريان فتنه سال گذشته گفت: جنبش سبز كمبود موفقيت داشت زيرا مردم اعتمادي به آن نداشتند. اعتماد چيزي نيست كه به صورت ناگهاني به دست آيد.
ربع پهلوي در ادامه مدعي شد كه سه دهه است رهبري مخالفان را بر عهده دارد.
فرزند شاه معدوم همچنين افزود: من طرفدار يك حكومت سكولار هستم.
وي در بخشي ديگر از همراهي رسانه هاي دولتي برخي كشور ها و شبكه هاي ماهواره اي به نفع خود اشاره كرد و گفت: سازمان هاي خبري دولتي و يا ايستگاه هاي راديو تلويزيون ايراني در خارج از كشور در ايجاد ارتباط نقش دارند.

 



ورميانووستي : اشتون در گفتگوها با ايران فقط منافع انگليس را در نظر دارد

يك روزنامه روسي درباره گفتگوهاي آتي ايران و گروه 1+5 نوشت: درباره اينكه گروه مذاكره كننده كاترين اشتون را به عنوان نماينده تام الاختيار براي تماس با ايرانيان منصوب كرده نارضايتي هايي وجود دارد.
به گزارش مهر، روزنامه «ورميا نووستي» در مطلب روز جمعه خود ( 3 دسامبر 2010) به قلم «يلنا سوپونينا» با اعلام اينكه از سرگيري مذاكرات با ايران اهميت سمبليك دارد، مي نويسد: قرار است روز 6 دسامبر در ژنو مذاكرات ميانجيگران بين المللي از گروه 1+5 با ايران كه بيش از يك سال پيش قطع شده بود، از سر گرفته شود. كاترين اشتون نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين مذاكرات شركت خواهد كرد. اشتون نه فقط در مذاكرات شركت مي كند بلكه از طرف گروه 1+5 نماينده تام الاختيار براي تماس با ايرانيان منصوب شده كه ايرانيان اين تصميم را نپسنديدند.
اين روزنامه در ادامه مي نويسد: از اينكه ميانجي ها به كاترين اشتون، نماينده بريتانيا اختيارات وسيعي دادند، نگراني هايي وجود دارد. او از تجربه كافي در زمينه ديپلماسي بين المللي برخوردار نيست و به درخواست هاي تهران مبني بر برقراري تماس از خود به سختي واكنش نشان مي دهد. او در برخورد با مسئله هسته اي ايران منافع نه تمام اتحاديه اروپا بلكه فقط بريتانيا را در نظر دارد.
به عقيده وي، «خانم اشتون تحت تأثير جان ساورز، رئيس سازمان اطلاعات MI6 قرار دارد كه با ايران دشمني مي ورزد».
همچنين ديپلمات هايي كه در وزارت خارجه روسيه روي اين مسئله كار مي كنند، در گفتگو با روزنامه ورميا نووستي به شرط فاش نشدن نام آنها توضيح دادند كه شبهاتي درباره برگزاري اين مذاكرات همچنان باقي مانده است: »در هر حال پيشرفت بزرگي مورد انتظار نيست. ولي اميد مي رود كه اين ملاقات به روند بلندمدت مذاكرات تحرك بخشد زيرا مسئله ايران بايد فقط با روش هاي ديپلماتيك حل شود«.
اين ديپلمات ها يادآوري كردند كه كاترين اشتون از ژنو راهي بروكسل خواهد شد كه آنجا روز 7 دسامبر اجلاس سران روسيه- اتحاديه اروپا برگزار مي شود. انتظار مي رود كه او برداشت خود را از اين ملاقات با ديميتري مدودف رئيس جمهور فدراسيون روسيه در ميان بگذارد.

 



ثمره هاشمي مطرح كرد
رابطه معنادار سكوت سازمان هاي بين المللي با ترور دانشمندان ايراني

دستيار ويژه رئيس جمهوري اظهار داشت: رابطه معناداري ميان سكوت سازمان هاي بين المللي با ترور شهيد دكتر مجيد شهرياري و دكتر عباسي وجود دارد.
به گزارش ايرنا، مجتبي ثمره هاشمي بعدارظهر ديروز در حاشيه مراسم يادبود شهيد دكتر مجيد شهرياري استاد دانشگاه شهيد بهشتي در مسجد الزهراي اين دانشگاه، در اين باره اظهار داشت : آنهايي كه مدعي دفاع از حقوق انسانها هستند چگونه در قبال اين حادثه تروريستي و آن هم در نزديكي زمان مذاكرات 1+5 با ايران سكوت مي كنند.
وي افزود: مساله ديگر اين است كه چطور همان اسامي كه در ضميمه قطعنامه هاي شوراي امنيت وجود دارد، ترور مي شوند، اين مسايل با هم ارتباط معناداري دارند.
ثمره هاشمي با بيان اينكه ملت ايران و ساير ملتها در اين رابطه قضاوت خواهند كرد، تصريح كرد: اينگونه مسايل به دليل مجرمانه بودن آن، آثار خوبي براي آنها به دنبال نخواهد داشت.
وي در پاسخ به پرسش ديگري در رابطه با حفاظت از جان دانشمندان هسته اي كشور نيز گفت: اين موضوع در دستور كار قرار دارد ولي مناسب است در مورد جزئيات آن از وزير كشور سوال شود.

 



سلطانيه خبر داد
مخالفت ايران با پيشنهاد غرب و آمريكا در تشكيل بانك سوخت هسته اي

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در نشست شوراي حكام با پيشنهاد آمريكا و برخي كشورهاي غربي مبني بر تشكيل بانك سوخت هسته اي مخالفت كرد و گفت: با هرگونه اقدام كه منجر به آپارتايد هسته اي شود، مخالفيم.
علي اصغر سلطانيه جمعه شب در نشست شوراي حكام افزود: با توجه به اينكه اين پيشنهاد مورد توافق همه كشورهاي عضو قرار نگرفته است، بيشتر انحصار فناوري و دانش و آپارتايد هسته اي تلقي شده و در تعارض كامل با حقوق غيرقابل انكار كشورها براساس (ان.پي.تي) و اساسنامه آژانس بشمار مي آيد و قابل پذيرش نيست.
سلطانيه با تشريح دقيق ايرادات حقوقي كه ناقض حقوق كشورها، تصريح شده در ان.پي.تي و اساسنامه آژانس است با اين پيشنهاد مخالفت كرد و گفت:هر پيشنهادي بايد حق غيرقابل انكار كشورها در توسعه، تحقيق و توليد سوخت هسته اي براي اهداف صلح آميز را محترم شمارد و اينكه كشورها چگونه اين حقوق خود را عملياتي مي كنند برعهده خود آنها بگذارد.
وي تاكيدكرد: گزينه توليد بومي سوخت هسته اي خدشه پذير نيست و پيشنهاد ارائه شده آمريكا و دوستانش ناقض تمامي اين حقوق است.
با وجود تلاش و رايزني هاي فشرده آمريكا و چند كشور ديگر براي يك اجماع جهت تصويب اين قطعنامه، به درخواست ونزوئلا كه عضو شوراي حكام است اين موضوع به راي گيري گذاشته شد و شامگاه جمعه بدون اجماع به تصويب رسيد.
قطعنامه تاسيس بانك سوخت هسته اي در انجام اين راي گيري با 28راي آري، 6راي ممتنع و عدم حضور پاكستان به تصويب رسيد.
گروه كشورهاي عدم تعهد و گروه 77بيانيه مشتركي را دراين جلسه قرائت كردند و به صراحت نگراني ها و انتظارات خود را از آژانس بين المللي انرژي اتمي و هرگونه اقدام كه حقوق كشورها در چرخه سوخت را به مخاطره اندازد، ابراز كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14