(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 آذر 1389- شماره 19807

اكسيري كه موش هاي پير را جوان كرد
كاهش اثرات آلودگي هوا با شستشوي بيني و مصرف مايعات
مبتلايان ديابت مراقب كليه هاي خود باشند
شيوع تراخم در مناطق فقيرنشين
شادي در ازدواج است
روشي جديد براي تشخيص فوري سرطان
پولدارها بي احساس ترند
مرگ 600 هزار انسان با دود سيگار



اكسيري كه موش هاي پير را جوان كرد

گروهي از دانشمندان آمريكايي با هدف يافتن اكسير جواني موفق شدند فرايند پيري را در موشها وارونه كرده و موشهاي پير را دوباره جوان كنند.
اكنون گروهي از دانشمندان مدرسه پزشكي هاروارد بر روي مدلهاي آزمايشگاهي آزمايشي را انجام دادند كه نشان مي دهد بافتهايي كه با گذشت زمان و به سبب فرآيندهاي طبيعي كه در داخل سلول اتفاق ميافتند فرسوده شده اند مي توانند دوباره جوان شوند.
اين محققان در آزمايش هاي خود پديده شگفت انگيزي را مشاهده كردند كه در آن موشهاي پير و ضعيف، جوان و سالم شدند. محققان اميدوارند كه در انسان نيز فرايند مشابهي وجود داشته باشد كه حداقل بتواند سرعت فرآيند پيري را آهسته كند.
به گفته اين دانشمندان توجه به يافتن راهي براي مقابله با پيري مي تواند اثراتي كه پيري بر روي سلامت عمومي جامعه دارد را كاهش دهد براي مثال مي تواند شدت مشكلاتي چون سكته مغزي، زوال عقل و بيماري هاي قلبي را كاهش داده و كيفيت زندگي جمعيت جهاني سالمند را بهبود بخشد.
رونالد د-پينو، سرپرست اين تيم تحقيقاتي در اين باره گفت: آنچه كه ما در اين حيوانات ديديم آهسته كردن يا تثبيت سرعت فرايند پيري نبود ما يك فرآيند جوان شدن دوباره را مشاهده كرديم كه كاملاً غيرمنتظره بود.
اين محققان موشهاي اصلاح ژنتيكي شده سالمندي را ايجاد كردند كه در آنها آنزيمي به نام «تلومراز» خاموش شده بود. تلومراز يك عنصر كليدي در مكانيزمهاي مرتبط با پيري سلولي است. بدون اين آنزيم، سلولها در هر تقسيم سلولي جديد به صورت نابهنگام پير مي شوند كه اين اتفاق در موشهاي اصلاح ژنتيكي شده بدون تلومراز رخ داد.
به طوريكه اين موشها مشكلاتي از قبيل كاهش حس بويايي، مشكلات گوارشي و مغزي كه تنها در افراد بسيار پير يا بيمار مشاهده مي شود را توسعه دادند.
اما زماني كه اين دانشمندان براي فعال كردن دوباره توليد آنزيم تلومراز شروع به تزريق اين ماده كردند، بافتهاي آسيب ديده شروع به ترميم شدن كردند و به تدريج مسير پيري وارونه شد.
د-پينو افزود: «اين حيوانات به طور وحشتناكي پير بودند اما بعد از يك ماه درمان به طور شگفت انگيزي بسياري از عملكردهاي خود را به دست آوردند و شروع به جوان شدن كردند. به طوري كه حتي نورونهاي مغزي جديد نيز شروع به رشد كردند. سن اين موشها معادل 80 سالگي انسان بود و در حال مرگ بودند، اما پس از توليد تلومراز سن آنها از نظر فيزيولوژي برابر با يك بزرگسال جوان شد.»
براساس گزارش نيچر، اين محققان تاكيد كردند كه بي شك دستيابي به اين نتايج در انسان چندان آسان نخواهد بود.

 



كاهش اثرات آلودگي هوا با شستشوي بيني و مصرف مايعات

شستشوي بيني و مصرف زياد مايعات اثرات آلودگي هوا را روي دستگاه تنفسي و حلق كم مي كند.
كاوه كيواني عضو هيئت مديره انجمن گوش، گلو و بيني ايران گفت: مردم بهتر است تا جايي كه امكان دارد از هواي آلوده دور باشند و افرادي كه بايد بيرون از منزل تردد كنند بهتر است به نقاط آلوده شهر و قسمت هاي پرجمعيت نروند.
وي افزود: افرادي كه مشكلات بيني، سينوس و گوش دارند بايد توجه داشته باشند كه در اين هوا بيماري شان تشديد مي شود اما اين افراد مي توانند روي افراد سالم هم تاثيرگذار باشند.
اين متخصص گوش، گلو و بيني با بيان اينكه اگر قرار است افراد به مركز شهر بروند بهتر است از ماسك هاي استاندارد استفاده كنند، تصريح كرد: استفاده از مايعات زياد و شستشوي بيني هم مي تواند اثرات آلودگي را كم كند.
وي با بيان اينكه مصرف سيگار در اين هواي آلوده اثري دو چندان دارد يادآور شد: آمادگي سينوس، گوش و بيني براي بيماري هاي التهابي ويروسي و ميكروبي در هواي آلوده بسيار زيادتر است.

 



مبتلايان ديابت مراقب كليه هاي خود باشند

فوق تخصص نفرولوژي (كليه) با بيان اينكه بيماري ديابت بدون علامت است، گفت: مبتلايان به ديابت نوع 2 بايد از نظر سلامت كليه مورد بررسي قرار گيرند.
دكتر منوچهر اميني افزود: درصد قابل توجهي از بيماران كليوي نيازمند دياليز يا پيوند كليه را افراد مبتلا به ديابت تشكيل مي دهند كه به دليل شروع خاموش بيماري كليه، در مراحل اوليه متوجه آغاز آن نمي شوند.
اين متخصص داخلي با يادآوري اينكه ديابت نوع 2 شايع تر از ديابت نوع يك است، گفت: با توجه به دوره نهفتگي ديابت نوع 2 به كساني كه اين بيماري را دارند، توصيه مي شود به محض تشخيص ديابت، از نظر كليوي نيز به پزشك متخصص مراجعه كنند و مورد آزمايش و بررسي قرار گيرند.
اميني توضيح داد: چون افراد مبتلا به ديابت نوع 2 ممكن است سالها متوجه بيماري خود نشوند و در اين فاصله نيز ممكن است در سيستم فعاليت كليه ها اختلال ايجاد شود از اين رو تشخيص سريع تر، به درمان بهتر و سريع تر كمك خواهد كرد.
اين استاديار دانشگاه تهران افزود: اختلال در سيستم كليه در ديابتي ها نيز منجر به دفع پروتئين و آلبومين مي شود كه متاسفانه با توجه به اينكه در مراحل اوليه، دفع اين مواد در حدي نيست كه با آزمايش هاي معمولي مشخص شود، از اين رو ضروري است كه افراد مبتلا به ديابت نوع2، مورد آزمايش ميكروآلبومينوري قرار گيرند.
به گفته اميني، اين آزمايش خاص و مجزا از آزمايش ادرار است كه براي تشخيص دفع آلبومين و پروتئين مورد استفاده قرار مي گيرد و اگر بيمار ديابتي به اين بيماري نيز مبتلا شده باشد، شناسايي و مورد درمان قرار خواهد گرفت.
وي ادامه داد: بيماري ديابت يكي از شايع ترين بيماريها در كشورهاي غربي و همچنين ايران است و كاهش تحرك به دليل زندگي ماشيني و بروز چاقي از مهمترين دلايل بروز آن محسوب مي شود.
فوق تخصص نفرولوژي به افرادي كه والدين آنان مبتلا به ديابت هستند، توصيه كرد تا علاوه بر مراقبت از والدين ديابتي خود براي كنترل اين بيماري، با اصلاح مدل زندگي و افزايش تحرك و كاهش غذاهاي آماده و فوري يا مواد غذايي پرچرب، از چاق شدن جلوگيري كنند و با توجه به اينكه به صورت ژنتيكي در معرض اين بيماري قرار دارند، همه ساله قند و فشار خون خود را كنترل نمايند.
عضو مركز ديابت دانشگاه تهران همچنين توصيه كرد تمام افراد بالغ يا بزرگسال، هر دو تا سه سال يكبار، آزمايش قند خون دهند و در صورت منفي بودن نتيجه آزمايش، هر سه سال يكبار اين آزمايش را تكرار كنند.
وي همچنين كنترل فشار خون را براي افراد بزرگسال ضروري خواند و گفت: در اين صورت اگر فرد به فشار خون مبتلا باشد، مي تواند به موقع آن را كنترل كند و با استفاده از داروهاي مناسب مانع از اختلال سيستم كليه ها شود.
اميني توضيح داد: بيمار ديابتي با مشكلات عديده ناشي از اين بيماري درگير است و اگر مراقبت نكند فعاليت كليه هايش دچار مشكل مي شود و كسي كه كليه خود را از دست مي دهد بايد دياليز شود كه در اين صورت هفته اي سه بار و هر بار، چهار ساعت بايد در بخش دياليز بستري شود تا بخشي از كار كليه برايش انجام شود.
وي گفت: اگرچه دياليز در كشور ما رايگان است و هزينه بسياري از داروها توسط بيمه پرداخت مي شود، اما بيمار كليوي زمان زيادي را براي انجام دياليز از دست مي دهد كه فشار قابل توجهي براي وي و خانواده اش در پي دارد.
ابتلا به آب مرواريد با ديابت
يك جراح چشم و متخصص بيماري هاي چشمي با بيان اينكه افراد هنگام ابتلا به ديابت بيشتر از ديگران در معرض خطر آب مرواريد در چشم هستند، گفت: ديابت، سرعت ابتلا به آب مرواريد را افزايش مي دهد.
دكتر شاهرخ ميلان با بيان اينكه بيماري آب مرواريد در افراد عادي از 60 سالگي آغاز مي شود، افزود: افراد هنگام ابتلا به بيماري ديابت به علت افزايش قند خون بيشتر با آب مرواريد دست و پنجه نرم مي كنند.
وي اضافه كرد: تاري ديد، افزايش شماره چشم و آبريزش در هنگام انجام كارهايي كه چشم به طور مستقيم در آن دخالت دارد، از مهمترين نشانه هاي ايجاد آب مرواريد است.
وي افزود: قند خون افراد نبايد بيشتر از 180 واحد باشد و چنانچه بيشتر از اين ميزان باشد، مشكلاتي براي چشم و كليه ها به وجود مي آيد.
ميلان ادامه داد: چنانچه فرد مبتلا به ديابت، قند خون خود را به موقع كنترل نكند و پرخوري را در پيش گيرد، بدون ترديد به بيماري آب مرواريد مبتلا مي شود و حتي ممكن است خونريزي هاي چشمي را هم داشته باشد.

 



شيوع تراخم در مناطق فقيرنشين

دبير اجرايي بيستمين كنگره چشم پزشكي ايران، از «تراخم» به عنوان يكي از بيماري هاي چشمي نام برد و گفت: عامل اين بيماري عفونت است و اغلب در مناطق فقيرنشين كه از هيچگونه امكاناتي برخوردار نيستند، شايع است.
دكتر محمد زارع در نشست خبري بيستمين كنگره چشم پزشكي ايران افزود: كشور ما از نظر سازمان جهاني بهداشت همچنان به عنوان منطقه اپيدميك در زمينه بيماري تراخم محسوب مي شود اما تحقيقات ما نشان مي دهد اين بيماري در حال ريشه كني است.
وي با اشاره به تحقيقاتي كه چند سال قبل در چهار استان بوشهر، بندرعباس، كرمان و سيستان و بلوچستان انجام شد، گفت: در اين بررسي ها مشخص شد تنها چند مورد از عوارض حاد اين بيماري در منطقه اي از زابل وجود دارد.
تراخم يكي از قديمي ترين بيماريهاي عفوني شناخته شده در انسان است حدود 5 ميليون نفر در جهان بر اثر تراخم نابينا شده اند. عامل بيماري تراخم يك ميكرو ارگانيسم است كه تشابهاتي با هر دو باكتري و ويروس دارد و از طريق تماس با ترشحات آلوده منتقل مي شود.
اين فوق تخصص پيوند قرنيه در ادامه به جزئيات برگزاري بيستمين كنگره چشم پزشكي ايران اشاره كرد و افزود: در اين كنگره حدود هزار و 700 چشم پزشك كشور حضور داشتند كه از نزديك با دستگاه ها و يافته هاي جديد چشم پزشكي آشنا شدند.
وي با بيان اينكه اين كنگره در دو بخش علمي و نمايشگاهي برگزار شد، گفت: نمايشگاه هاي جانبي محلي براي عرضه دستگاه هاي جديد است تا چشم پزشكان با آخرين پيشرفت هاي تجهيزات پزشكي آشنا شوند.
اين فوق تخصص پيوند قرنيه در خصوص اعزام بيماران چشمي به خارج كشور گفت: با توجه به اينكه هم اكنون چشم پزشكان مجرب و تجهيزات لازم در اين رشته را داريم نيازي به اعزام بيمار نيست.
زارع با بيان اينكه شايعترين عمل جراحي در دنيا آب مرواريد است، گفت: آب مرواريد انواع متفاوتي دارد اما در كل 70 درصد افراد پس از 70 سالگي دچار اين بيماري مي شوند.
وي با بيان اينكه حدود چهار درصد كودكان دچار تنبلي چشم مي شوند، گفت: درمان اين بيماري قبل از 10 سالگي آسان است اما هر چه بزرگتر شوند درمان بيماري سخت تر مي شود.

 



شادي در ازدواج است

سال هاست كه بسياري از مردم شادي را در فاكتورهايي مانند موفقيت شخصي، آرامش دروني و حتي داشتن اندام متناسب مي دانند، اما تحقيقات جديد نشان مي دهد كه شادي بسياري از انسان ها در حقيقت در شاد بودن همسرشان خلاصه مي شود.
براساس تحقيقاتي كه در نشريه روانشناسي آمريكا به چاپ رسيده است ، مشخص شد شادي هر فردي به ميزان بسيار زيادي به شادي همسرش وابسته است. اين موضوع خصوصا در ميان زوج هايي كه مدت هاي طولاني كنار يكديگر زندگي مي كنند صدق مي كند.
كريستين هپمن استاد روانشناسي دانشگاه بريتيش كلمبيا كه اين تحقيقات را انجام داده است در اين باره گفت: چيزي كه ما در طول مدت اين مطالعات متوجه شديم اين بود كه اگر ميزان شادي يك فرد تغيير پيدا كرده و افزايش پيدا كند، به طور حتم همسر اين فرد هم شادتر خواهد شد. اگر فردي نيز احساس ناراحتي و غم را تجربه كند، حتما اين حالت روي همسر او تأثيرگذار خواهد بود.
براي رسيدن به اين نتايج دانشمندان از سال 1956 مطالعاتي را روي 5 هزار نفر انجام دادند و فاكتورهايي مانند ميزان رضايت از زندگي، شخصيت فردي و موارد مربوط به سلامت را در اين ميان به دقت درنظر گرفتند. محققان دانشگاه واشنگتن و پن استيت نيز از اين اطلاعات استفاده كرده و تحقيقاتي را روي 178 زوج انجام دادند كه برخي از آنها بيش از 35 سال بود كه در كنار يكديگر زندگي مي كردند.
در اين تحقيقات از هر فرد پرسيده شد كه چه ميزان شاد است و چه مواردي مي تواند در افزايش يا كاهش شادي سهيم باشد؟
دكتر هپمن در اين باره گفت: چيزي كه ما متوجه شديم اين بود، زماني كه به دنبال فهميدن ميزان شادي هر فرد هستيم بايد حتما افراد نزديك و مهم، در ارتباط با آن فرد را نيز در اين بين دخيل كنيم مهمترين نتيجه اين بود كه شادي فرد بسيار به ازدواج و همسرش بستگي دارد و خانواده نقش بسيار مهمي را در تعيين ميزان رضايت هر فرد از زندگي بازي مي كند.
هپمن در اين باره گفت: البته تحقيقات ما روي زوج هايي متمركز بود كه مدت هاي طولاني كنار هم زندگي مي كردند.
وي افزود: البته ما معتقديم اين تأثير فقط محدود به زن و شوهرها نيست، بلكه در بين يك گروه دوستانه يا همكاران نيز مي توان تأثير يك انسان شاد را روي ديگران احساس كرد، اما به طور قطع نقش همسر در اين بين بسيار مهمتر و اثربخش تر است.
قبلا هم مطالعاتي انجام شده بود كه نشان مي داد خانه شادترين محل براي تمام انسان هاست. محققان دانشگاه كمبريج براي اولين بار اثبات كردند كه انسان ها در زماني كه در خانه خود به سر مي برند شادترين وضعيت روحي را دارند و در عوض اكثر انسان ها در محل كار خود غمگين هستند. نزديك به 45 درصد از تمام احساساتي كه در خانه ايجاد مي شود شاد ي آور و 54 درصد احساساتي كه در سر كار ايجاد مي شود غمناك است.

 



روشي جديد براي تشخيص فوري سرطان

محققان علوم پزشكي روشي ابداع كرده اند كه براساس آن به سرعت مي توان سرطان را تشخيص داد.
به گزارش يونايتدپرس، محققان علوم پزشكي در دانشگاه ايلينويز آمريكا روش ميكروسكوپي جديدي ابداع كرده اند كه به تصويربرداري لرزشي غيرخطي اينترفرومتريك يا NIVI موسوم است و مي توان به وسيله آن، وجود سرطان را در كمترين زمان تشخيص داد.
در اين روش، تصاويري كاملاً واضح و با حدود مشخص از بافت سرطاني انجام مي شود كه بيشتر از 99درصد دقت دارد و در كمتر از 5دقيقه به پزشك پاسخ مي دهد.
در اين روش، شكل و ساختمان بافت گرفته شده نيز به وضوح مشخص مي شود.
دكتر استفان اي بوپارت، استاد دانشگاه ايلينويز، مي گويد اين روش تشخيصي، امكان كشف سرطان را در مراحل اوليه به ما مي دهد و به اين وسيله مي توان درمان را زودتر آغاز كرد.
هنگامي كه سلول ها توانايي تقسيم و رشد عادي خود را از دست مي دهند، اين موضوع منجر به تسخير، تخريب و فاسد شدن بافت هاي سالم مي شود و در نهايت، سرطان ايجاد خواهد شد.
از اجتماع اين سلول هاي سرطاني و تخريب سلول هاي بافت هاي سالم توده اي به نام تومور ايجاد مي شود. اگر توموربه لايه اي محدود ختم شود و به ساير بافت ها و ارگانها سرايت نكند، تومور خوش خيم (غيرسرطاني) است و اگر تومور گسترده شده يا به طور بالقوه قابليت پخش شدن و احاطه كردن ساير بافتها و ارگانها را داشته باشد، بدخيم يا سرطاني ناميده مي شود.
برخي از شكل هاي سرطان متاستاز (Metastasize) مي كنند به اين معني كه خصوصيت تهاجمي پيدا كرده و به ساير بافت هاي بدن، عمدتاً از طريق خون و لنف، سرايت و تومورهاي جديدي را ايجاد مي كنند.
بيش از يكصد نوع سرطان شناسايي شده است و اين سرطان ها در هر قسمتي از بدن مي توانند ظاهر شوند.
مرگ ناشي از سرطان در سال 2005، هفت ميليون 600هزار نفر بوده است كه 13درصد كل 58ميليون مرگ در سراسر جهان را به خود اختصاص مي دهد.
بيش از 70درصد تمام مرگ هاي ناشي از سرطان در كشورهاي كم درآمد يا با درآمد متوسط اتفاق مي افتد.
5 سرطان شايع و كشنده در مردان در سراسر جهان عبارتند از ريه، معده، كبد، كولوركتال و ازوفاگوس (مري).
5 سرطان شايع و كشنده در زنان نيز به ترتيب شامل سرطان هاي سينه، ريه، معده، كولوركتال و سرويكس.
يك سوم سرطان ها اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شوند، قابل درمان هستند و 40درصد از سرطان ها عمدتاً بوسيله مصرف نكردن دخانيات، داشتن تغذيه سالم، ايجاد فعاليت بدني و پيشگيري از عفونت هايي كه ممكن است منجر به سرطان شوند، پيشگيري مي شوند.
رشد سرطاني يا بدخيم زماني اتفاق مي افتد كه برخي سلول ها به طور غيرقابل كنترل شروع به تكثير كنند و بخش هايي كه به طور طبيعي عهده دار دفاع از بدن هستند، مانند سيستم ايمني بدن، قادر به پيشگيري از تقسيم بي رويه نباشند.

 



پولدارها بي احساس ترند

تحقيقات جديد نشان مي دهد افراد ثروتمند كمتر از ديگران احساسات را درك مي كنند.
در يك تحقيق دانشگاهي دانشمندان متوجه شدند افراد فقير نسبت به درك احساسات ديگران قدرت بيشتري دارند و عواطف انساني را عميق تر حس مي كنند. دانشمندان معتقدند يكي از مهمترين دلايل اين موضوع آن است كه افراد فقير بيشتر از ثروتمندان نياز دارند تا به انسان هاي ديگر تكيه كنند و بيشتر خود را نيازمند كمك هاي آنها مي دانند.
اين درحالي است كه ثروتمندان براي حل مشكلات خود كمتر به كمك ديگران وابسته هستند و هميشه سعي مي كنند بدون نياز به آنها مشكلات خود را حل كنند. به عبارت بهتر ثروت باعث مي شود ثروتمندان در درك عواطف و احساسات انساني توانايي كمتري داشته باشند.
براي مثال بسياري از مردمي كه پول كافي براي استفاده از خدماتي مانند مهدكودك ها ندارند مجبورند فرزند خود را به همسايه ها، اقوام يا آشنايان خود بسپارند تا از آنها در برخي زمان ها مراقبت كنند. به اين ترتيب ارتباط يك فرد با اطرافيانش بهتر مي شود و همين نيازها باعث مي شود يك نفر ارتباطات صميمي تري با ديگران داشته باشد.
يكي از اين تحقيقات در اين باره روي داوطلباني انجام شد كه در يك دانشگاه كار مي كردند. برخي از اين افراد از دانشگاه فارغ التحصيل شده بودند و بعضي ديگر هنوز هم درحال ادامه تحصيل بودند. يكي از فاكتورهايي كه مي تواند سطح اجتماعي هر فرد را مشخص كند ميزان تحصيلات است. هرچه سطح تحصيلات يك فرد بالاتر باشد مي توان گفت او از لحاظ دسترسي به منابع مالي و سطح اجتماعي در رده بالاتري قرار مي گيرد.
براي مثال در آمريكا يكي از معيارهاي تعيين سطح افراد ثروت است. هرچه قدر يك فرد ثروتمندتر باشد مي توان گفت از كلاس بالاتري برخوردار است. اين درحالي است كه در انگلستان براي تعيين سطح يك فرد فاكتورهاي ديگري هم بايد مورد توجه قرار گيرد.

 



مرگ 600 هزار انسان با دود سيگار

نتايج تحقيقات نشان مي دهد استنشاق دود سيگار سالانه جان 600 هزار غيرسيگاري را مي گيرد.
براساس تحقيقات پزشكي كه در مجله انگليسي «لانست» منتشر شد، سالانه 600 هزار غيرسيگاري كه يك سوم آنها را كودكان تشكيل مي دهند بر اثر استنشاق دود سيگار جان خود را از دست مي دهند.
اين تحقيقات نشان مي دهد شمار تلفات ناشي از استنشاق دود سيگار در بين كشورهاي فقير و ثروتمند جهان در حال افزايش است به طوري كه از سال 2004 تاكنون حدود 6 ميليون غيرسيگاري جان خود را از دست داده اند.
دكتر «آنت پروس اوستون» عضو گروه تحقيق از سازمان بهداشت جهاني گفت: مصرف دست دوم سيگار ]استنشاق دود سيگار[ يكي از معمول ترين آلاينده هاي محيط زيست در سراسر جهان است.
وي افزود: 40درصد كودكان، 35درصد زنان و 33درصد مردان را مصرف كنندگان دست دوم سيگار در سراسر جهان تشكيل مي دهند.
پژوهشگران اعلام كردند بيشترين گروهي كه از دود سيگار رنج مي برند كودكان هستند كه تاكنون 165 هزار نفر از آنها بر اثر استنشاق دود سيگار جان خود را از دست داده اند.
بر اساس اين تحقيقات ، فقر يكي از عواملي است كه اوضاع را براي كودكان تحت تاثير اين موضوع وخيم تر مي كند.

 



ميانسالي سخت ترين دوره زندگي

تحقيقات جديد نشان مي دهد اكثر مردم در دوره ميانسالي رضايت چنداني از زندگي خود ندارند.
معمولا بحران ها و نارضايتي زندگي از 45 سالگي آغاز مي شود و تأثير بدي روي زندگي دارد. در اين دوره ميزان اختلافات بين همسران و همچنين تعداد جدايي ها ناگهان افزايش پيدا مي كند.
البته سن شروع اين بحران ها بسيار پايين آمده است به طوري كه طبق تحقيقات انجام شده مردم بين 35 تا 44 سال بيشترين نارضايتي را از زندگي خود دارند.
در آخرين نمونه از اين مطالعات كه توسط مؤسسه Relate انجام شده است، مشخص شد ميزان رضايت از زندگي در بين افراد اين گروه سني بسيار پايين تر از ديگران است و مهمترين مشكل افراد در اين سنين نداشتن توانايي هاي درست ارتباط برقرار كردن با ديگران است.
به گزارش گاردين، مؤسسه Relate يك نظرسنجي در بين افراد ساكن كشور انگلستان برگزار كرد و از آنها سؤالاتي پرسيد كه جواب آنها فقط آري يا خير بود. در اين نظرسنجي مشخص شد نزديك به 30درصد افراد 35 تا 44 ساله فكر مي كردند در صورتي كه ساعات كاري آنها كاهش پيدا كند، آنها بهتر مي توانند روابط خانوادگي خود را بهبود ببخشند و مشكلات زندگي را حل كنند. نكته جالب در اين يافته اين بود كه نزديك 70درصد حتي با كاهش ميزان ساعات كاري نيز اميد زيادي به بهتر شدن روابط خود نداشتند. اين يافته از دو حالت خارج نيست، يا اين خانواده ها دچار مشكل نيستند، يا آن قدر مشكلات آنها زياد است كه حتي با گذراندن زمان بيشتر در كنار اعضاي خانواده هم نمي توان آن را برطرف كرد.
22درصد افراد جامعه در اين گروه سني به دليل مشكل ارتباط با همسر و اعضاي خانواده علائمي از افسردگي را از خود نشان مي دادند. اين در حالي است كه 78 درصد از اين افراد اين بيماري را در خود انكار مي كردند.
نكته جالب ديگر اين بود كه هنوز هم برخي ميانسالان در ارتباط با پدر و مادر خود دچار مشكل هستند. نزديك به 24درصد از اين افراد اعلام كردند كه در ارتباط با مادر خود مشكل دارند و 29درصد نيز ارتباط مناسبي با پدر خود نداشتند.
21درصد زنان و مردان بين 35 تا 44 سال اعلام كردند كه معمولا بخش زيادي از زندگي خود را با احساس تنهايي مي گذرانند و تقريباً همين ميزان هم با اعضاي خانواده و همكاران خود دچار مشكل هستند.
در اين مطالعات مشخص شد يكي از مهمترين مشكلات افراد در اين گروه سني ارتباط برقرار كردن با ديگران است كه باعث بروز شديدترين كشمكش ها مي شود. اما نكته جالب اين است كه هنوز هم بسياري از مردم در اين گروه سني به اين موضوع پي نبرده اند و نزديك 91درصد آنها معتقدند مشكلات ارتباطي تأثير چنداني در روابط آنها با ديگر اعضاي خانواده ندارد.
مشكلات اقتصادي نيز يكي ديگر از مسائلي است كه ميانسالان با آن درگير هستند و 21درصد آن را در افزايش ميزان نارضايتي از زندگي خود بسيار تأثيرگذار دانسته اند. در حقيقت بايد گفت بعد از مشكلات ارتباطي، فشار كاري و اقتصادي مهمترين اثر را روي زندگي ميانسالان گذاشته است.
پروفسور كاري كوپر از دانشگاه لانستر در اين باره گفت: فشارهاي اقتصادي باعث شده است بسياري از ميانسالان بخش مهمي از وقت خود را صرف كار كردن كنند. اين در حالي است كه تخمين زده مي شود هر سال به دليل مشكلات رواني ناشي از كار زياد 28 ميليارد پوند به اقتصاد اين كشور خسارت وارد شود.
در اين بين 28درصد ميانسالان اعلام كردند به دليل مشكلات ارتباطي با همكارانشان مجبور به ترك و تعويض شغل خود شدند. نزديك به يك پنجم خانواده ها نگرانند كه مشكلات مالي باعث شود روابط آنها دچار مشكل شود و حتي به طلاق بيانجامد.
قبلا دانشمندان تصور مي كردند با رسيدن به سنين ميانسالي انسان ها شادتر مي شوند. تصور آنها اين بود كه در اين دوره معمولا انسان ها ازدواج كرده اند و صاحب شغلي شده و به اين ترتيب درآمد ثابتي دارند. اما شادي شغل با ساعات كار طولاني و مشكلات اقتصادي از بين مي رود و لذت داشتن خانواده هم ممكن است با درگيري ها بين اعضاي خانواده و مشكلات زناشويي دچار خدشه شود.

 



چرا ماهي هاي پرنده بال دارند؟

دانشمندان آمريكايي و كانادايي بسيار كنجكاوند كه دريابند روند تكامل بالها در ماهي هاي پرنده چه بوده است .
مطالعات پيشين نشان مي دهند كه اين جانداران طي روند تكاملي به منظور سازگاري با محيط زيست از موجودي دو بال به موجودي چهار بال تبديل شده اند و شكل گرفتن دو بال ديگر بر روي بدن آنها در بخش بطني به پرواز آسانتر و سريعتر آنها كمك كرده است.
ماهي هاي پرنده چهاربال مي توانند در مسيري به طول 400 متر نيز پرواز كنند و در عين حال از مسير خود بازگشته و ارتفاع خود را تغيير دهند. اين در حالي است كه ماهي هاي دو بال مسافتهاي كوتاهتري را پرواز كرده و معمولا مسير حركتي آنها خطي مستقيم و صاف است.
محققان طي مطالعات خود گونه هاي متنوع تري از ماهي هاي پرنده نيز يافته اند كه براي زندگي در شرايط خاص بالهاي آنها بزرگتر از حد عادي رشد كرده اند. اين تنوع گونه هاي زيستي نشان دهنده وجود الگوهاي پيچيده تري از تكامل اين ماهي ها است.
قدرت پرواز يا به عبارتي ديگر شناور شدن در هوا بر فراز سطح آب دريا در واقع يك سازگاري دفاعي در برابر شكارچياني مانند مرغهاي دريايي، كوسه ها، ماهي هاي تن، و دلفينها است كه معمولا در نزديكي يا روي سطح دريا در رفت و آمد و شكار هستند.
براساس گزارش بي بي سي، محققان بر اين باورند كه پرواز ماهي هاي چهار بال مي تواند نوعي سازگاري براي جلوگيري از رو به رو شدن با دلفينها باشد، زيرا دلفينها در تعقيب قربانيان خود بسيار فعال و پيگير هستند و شايد در چنين شرايطي خروج سريع ماهي هاي پرنده بهترين راه فرار از ميان گله اي از دلفينها يا ديگر ماهي هاي شكارچي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14