(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 آذر 1389- شماره 19808

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خودكفايي ايران در توليد كيك زرد ، خبر اول رسانه هاي جهان
مراسم يادبود شهيد شهرياري در دانشگاه اميركبير
خبر اعلام خودكفايي كامل ايران در توليد كيك زرد در صدر اخبار رسانه هاي خارجي قرار گرفت
رئيس جمعيت هلال احمر كنگان: زمين لرزه هاي شهرستان جم خسارتي در برنداشت
اميرعلي و فاطمه بيشترين نام نوزادان ايراني
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بابل: 45درصد سرطان ها ناشي از تغذيه ناسالم است
آيت الله مصباح يزدي: لذت آيت الله بهجت از نماز، شيرين تر از سلطنت سلاطين بود
آيت الله دري نجف آبادي: استقبال از رئيس جمهوري احترام به نظام است
اخبار ادبي و هنري
امام جمعه موقت تهران: مداحان ، فتنه يزيدي را با فتنه 88 گره بزنند
اعلام آمادگي چين ، تركيه و اسپانيا براي سرمايه گذاري در مسكن مهر
درس اخلاق آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني درباره نهضت حسيني و مبارزه با گروه گرايي



نخستين محموله مواد اوليه هسته اي از بندرعباس به اصفهان منتقل شد
خودكفايي ايران در توليد كيك زرد ، خبر اول رسانه هاي جهان

سرويس سياسي-
نخستين محموله كيك زرد توليد شده در معدن گچين بندرعباس وارد تأسيسات هسته اي اصفهان شد.
صبح روز يك شنبه 14 آذر 1389 و در حضور رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، يك محموله چند تني كيك زرد (U3O8) كه در مجتمع گچين بندرعباس توليد شده در مركز تحقيقات هسته اي اصفهان رونمايي شد. اين محموله به طور كامل در بندرعباس و با استفاده از اورانيوم استحصال شده در بندر گچين توليد شده است.
رونمايي از اين محموله چند تني درست يك روز قبل از مذاكرات با 1+5 در ژنو، نشان دهنده اين است كه برخلاف تبليغات كشورهاي غربي، ايران هيچ مشكلي در تأمين مواد اوليه تأسيسات هسته اي خود ندارد. آمريكايي ها با اين توهم كه مشكل مواد اوليه در برنامه هسته اي ايران جدي است، در كنفرانس امنيت هسته اي كه بهار گذشته در واشينگتن برگزار شد سعي كردند دسترسي ايران به بازارها و معادن مواد اوليه هسته اي را محدود كنند. علاوه بر اين ممنوعيت سرمايه گذاري ايران در معادن هسته اي يكي از بندهاي قطعنامه 1929 است و از زمان قطعنامه 1737 صادرات و واردات مواد هسته اي به ايران ممنوع شده بود.
اقدامي كه روز گذشته در اصفهان انجام شد گام بلندي است كه فعاليت مداوم و مستمر تأسيسات اصفهان و توليد UF6 كافي براي غني سازي در نطنز را تضمين مي كند. به عبارت ديگر اين اقدام هرگونه اهرم فشار به ايران در زمينه مواد هسته اي را از دست غرب مي گيرد و ايران قادر خواهد بود بدون دغدغه مواد اوليه به برنامه ريزي براي اقدامات هسته اي آتي خود بپردازد.
يك ديپلمات آگاه در اين زمينه گفت: «اين اقدام 3 پيام دارد. نخست اينكه ايران علاوه بر ساغند، يك معدن كاملاً عملياتي ديگر در بندرعباس دارد. دوم اينكه گزينه محدوديت مواد اوليه از اين به بعد از محاسبات ايران حذف مي شود و سوم اينكه كليه اقدامات غرب براي بستن بازارهاي مواد اوليه هسته اي به روي ايران بي اثر خواهد شد».
برخي منابع آگاه همچنين گفتند تأسيسات هسته اي اصفهان كه مدتي است در مرحله تعمير و نگهداري قرار دارد و محصول توليد نمي كند با دريافت محموله جديد كيك زرد، به زودي فعاليت خود را از سر خواهد گرفت.
سالي ويژه براي اكتشاف
و استخراج مواد اوليه
دكتر علي اكبر صالحي پس از قطع روباني به نشانه افتتاح و ورود اولين محصول كيك زرد توليدي كارخانه گچين بندرعباس به سايت هسته اي اصفهان كه توسط يك كاميون كانتينردار به سايت هسته اي اصفهان وارد شد، در كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي اظهار كرد: بعد از گذشت يك هفته از شهادت دكتر شهرياري از دانشمندان هسته اي كشورمان شاهد دستاوردي قابل توجه هستيم. بدخواهان و كينه توزان همواره تلاش داشتند كه يأس و نااميدي را در بين جوانان و دانشگاهيان و مهندسان ما رواج دهند اما امروز شاهد دريافت اولين محموله كيك زرد توليد شده در داخل كشورمان در معدن گچين كارخانه بندرعباس هستيم.
وي گفت: غربي ها دل بسته بودند كه ممكن است ما در مواد اوليه توليد سوخت مشكل داشته باشيم اما اين نمونه اولين محموله كيك زرد ارسالي از معدن گچين به سايت هسته اي اصفهان است كه تحت نظارت و حسابرسي آژانس نيز قرار دارد.
رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: اين حركت به طور مستمر ادامه پيدا مي كند. همچنين امسال سال ويژه اي براي اكتشاف و استخراج مواد اوليه است. با عنايت رئيس جمهور عزيزمان سعي داريم براي تأمين مواد اوليه كه تضمين كننده و اطمينان بخش براي تأمين مستمر سوخت هسته اي نيروگاه هايمان است، اقدام كنيم.
صالحي همچنين درباره معدن ساغند و كارخانه توليد كيك زرد اردكان گفت: انشاءالله معدن ما در ساغند يزد در آينده اي نه چندان دور به بهره برداري خواهد رسيد و تاسيسات توليد كيك زرد اردكان هم شتاب بيشتري پيدا كرده است و مي خواهيم در عرض چند سال (حدود 4 الي 5 سال) كشور را به لحاظ اكتشاف و استخراج و تأمين مواد اوليه تأمين كنيم تا در پنج سال آينده با اطمينان بگوييم كه مجموعه نيازهاي مواد اوليه براي توليد سوخت هسته اي كشورمان را مي توانيم در داخل توليد كنيم. وي تأكيد كرد: بار ديگر به بدخواهان و جنايتكاران و مجرمان بين المللي اعلام مي كنيم كه ايستاده ايم. مقاومت درس اول انقلاب ماست و يقين بدانيد شما نسبت به اين حركات راه به جايي نمي بريد و مأيوس تان مي كنيم؛ چرا كه يأس از جنود ابليس است و با تهديد كردن علما، دانشمندان، فرهيختگان ما نمي توانيد در حركت شتابان صنعت هسته اي مان سستي و كندي ايجاد كنيد. اين حرف را بدون غلو مي گويم؛ انشاءالله در آينده ملت ايران شاهد دستاوردهاي بزرگي خواهد بود.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ايسنا درباره ميزان اولين محموله كيك زرد وارد شده به سايت هسته اي اصفهان و اينكه چه بخشي از كيك زرد مورد استفاده در سايت هسته اي اصفهان از بندرعباس تامين مي شود؟ گفت: اين كه در همين لحظه انتظار داشته باشيد كل موجودي خود را اعلام كنيم امكانپذير نيست. ما بخش قابل توجهي از كيك زرد را از طريق بندرعباس تامين مي كنيم و اميدواريم در چند سال آينده بتوانيم به تامين تمامي موجودي مورد نيازمان در داخل كشور دست يابيم.
وي در پاسخ به سؤال ديگر ايسنا مبني بر اينكه كارخانه UCF اصفهان چه موقع از وضعيت تعمير و نگهداري خارج مي شود؟ اظهار كرد: اميدواريم در آينده نه چندان دور اين كارخانه كارش را شروع كند. صالحي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري كه از وي پرسيد اقدام امروز ايران در وارد كردن اولين محموله كيك زرد معدن گچين بندرعباس چه تاثيري در گفت وگوهاي ايران و 1+5 دارد؟ و اينكه ميزان اولين محموله كيك زرد چقدر است؟ گفت: نمي توانم پاسخي درباره اينكه اين محموله به چه ميزان است داشته باشم. اين اطلاعات را آژانس بين المللي انرژي اتمي قطعا خواهد داشت؛ چون در چارچوب پادمان جامع بايد اعلام شود اما ما معتقديم دليلي ندارد چنين اطلاعاتي در گزارشهاي آژانس منعكس شود. متاسفانه يكي از مشكلات و گله هاي ما از آژانس اين است كه اطلاعاتي كه ضرورتي براي بيان در گزارشها ندارد و بايد محرمانه در آژانس بماند منعكس مي شود. اميدواريم آژانس درباره ميزان كيك زرد ايران حسابرسي اش را انجام دهد اما به هيچ عنوان نمي پذيريم كه ميزان نياز مواد اوليه و مورد نظر ايران را اعلام كنند.
توليد 35 كيلو اورانيوم
با غناي 20درصد
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره تاثير توليد كيك زرد معدن گچين بندرعباس در مذاكرات ايران و 1+5 پاسخ داد: طرف مقابل و كساني كه درباره فعاليت هاي هسته اي ايران اطلاعات دارند مي دانند اما وانمود مي كنند كه ايران در برخي مسائل مشكلاتي دارد. مثلا درباره توليد اورانيوم با غناي 20درصد مي گفتند كه ايران توانايي انجام اين كار را ندارد. اما ما تا الان 35كيلوگرم اورانيوم با غناي 20درصد توليد كرده ايم. همچنين در زمينه توليد مجتمع سوخت مجازي، ما ثابت كرديم كه توانايي اين كار را داريم و اميدواريم در شهريورماه آينده اولين مجتمع سوخت را وارد رآكتور تهران كنيم. آنها همچنين در زمينه اكتشاف و استخراج و تبديل اورانيوم به كيك زرد مباحثي را مطرح مي كردند اما الان مي بينيد كه ايران در اين زمينه نيز توانايي هاي خاص خود را دارد.
معاون رئيس جمهور تاكيد كرد: اقدام امروز ما مي تواند موجب شود تا مقامات كشورمان با قدرت و قوت در مذاكرات حاضر شوند. ما لطف و مرحمتي از كسي طلب نمي كنيم. مذاكرات ايران و 1+5 يك برون رفت سياسي براي طرف مقابل ايران و برون رفتي آبرومندانه براي كساني است كه پرونده ساختگي براي رسيدن به اميال سياسي شان درباره ايران ايجاد كردند.
رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سؤالي ديگر درباره هدف از ايجاد بانك سوخت بين المللي اظهار كرد: يك بار روسها پيشنهاد تشكيل چنين بانكي را دادند كه در آژانس به تصويب رسيد و روسها اعلام كردند مقدمات تاسيس اين بانك سوخت را فراهم كرده اند. اين بار آمريكا و آژانس پيشنهاد تشكيل چنين بانكي را مي دهند اما شرايط استفاده از اين بانك براي كساني كه حتي فاقد توانايي توليد سوخت هستند غيرقابل قبول است؛ چرا كه اين شرايط به گونه اي است كه مي توانند كاري كنند كه سوخت به دست آنها نرسد. اما اگر اين سوخت با چارچوبي كه جنبش غيرمتعهدها تعيين كرده است به طور مستمر و مطمئن براي تامين سوخت نيروگاهها تضمين شود، ما مشكلي نداريم. ما خوشبختانه در اين وادي نيستيم. نيازهايمان را مي توانيم تامين كنيم و چرخه سوختمان را كامل مي كنيم. اگر بانكي هم تاسيس شد مي توانيم از نظر ارائه خدمات سوخت و اورانيوم غني شده، خدمات ارائه كنيم.
صالحي در پاسخ به سؤال ايسنا درباره اظهارات هيلاري كلينتون مبني بر اينكه تحريم هاي بين المللي بر روند فعاليتهاي هسته اي ايران تاثير داشته است، خاطرنشان كرد: همانطور كه شاهد هستيد در نيروگاه بوشهر سوخت به طور كامل به قلب رآكتور انتقال يافته و درپوش آن گذاشته شده است و طي يكي دو هفته آينده حداقل بحراني شدن قلب رآكتور را شاهد خواهيم بود و اواسط ديماه برق اين نيروگاه به شبكه سراسري وصل مي شود و بهمن ماه به طور رسمي جشن بهره برداري از نيروگاه را خواهيم داشت. البته ما توانايي بهره برداري نيروگاه در ديماه را داريم اما با توجه به تقارن آن با ايام سوگواري اباعبدالله(ع) به بهمن ماه موكول شده است.
رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: همچنين تاسيسات نطنز به خوبي كار مي كند و گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي را در اين زمينه شاهد بوديد و افكار عمومي هم در جريان قرار گرفت كه چه مقداري از اورانيوم غني شده را در اختيار داريم. البته اعلام اين مطلب به رغم تمايل ما بوده است. متاسفانه شاهد بوديم كه صحبت هاي نادرستي درباره توقف كار در نطنز مطرح شد اما حتي متخصصين متوجه نمي شوند كه منظور از توقف چند ثانيه در كار نطنز چيست و اساسا معنايي ندارد. همچنين در حال حاضر كيك زرد توليد شده در كشور به سايت هسته اي اصفهان وارد شده است. بايد از كسي كه معتقد است تحريم هاي بين المللي بر ايران تاثير گذاشته است پرسيد اگر روند فعاليت هاي هسته اي ايران كند و يا متوقف شده است پس اين كارها و اقدامات چيست؟
ايجاد كارگاه توليد صفحه سوخت
صالحي در پاسخ به ايسنا مبني بر اينكه وضعيت كارخانه توليد مجتمع يا بسته هاي سوخت چيست؟ اظهار كرد: كارخانه اف ام پي فعال است. مجتمع هاي مجازي رآكتور آب سنگين اراك در حال توليد شدن است. در دو سه سال آينده وقتي آماده راه اندازي رآكتور آب سنگين اراك شويم ضرورتا براي تست بايد سوخت مجازي داشته باشيم و اين سوخت مجازي شبيه سوخت اصلي است كه انجام كارها درباره توليد سوخت مجازي در شرف اقدام است.
وي ادامه داد: همچنين يك كارگاه بزرگ براي توليد صفحه سوخت براي استفاده در رآكتور تهران ايجاد خواهيم كرد و ايران در زمره كشورهايي قرار مي گيرد كه توانايي توليد صفحه سوخت را خواهد داشت. همچنين در كارخانه اف ام پي درباره توليد سوخت براي نيروگاه بوشهر هم كار مي شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه از پيشنهاد ايران به روس ها براي ايجاد يك كارخانه توليد سوخت براي نيروگاه بوشهر تحت ليسانس روس ها خبر داد و افزود: البته جواب جدي از روس ها نشنيده ايم. گفته اند اين پيشنهاد را بررسي و مطالعه مي كنيم. اگر مورد موافقت آنها قرار گيرد كنسرسيومي تشكيل خواهد شد كه بخشي از آن را توانمندي ايراني و بخشي را روس ها انجام مي دهند.
صالحي گفت: ما فكر مي كنيم اين پيشنهاد اصولي است تا به طور مشترك سوخت نيروگاه بوشهر را توليد كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه اين پيشنهاد به اين معناست كه سوختي كه قرار است روس ها طي 10 سال تامين كنند در ايران و تحت ليسانس روس ها توليد شود؟ گفت: اگر توافقي حاصل شود مي توانند روس ها از توانمندي داخلي ما هم براي توليد سوخت نيروگاه بوشهر به طور مشترك استفاده كنند.
پيام رئيس سازمان انرژي اتمي
دكتر صالحي به مناسبت ارسال نخستين محموله كيك زرد از مجتمع گچين بندرعباس به سايت هسته اي اصفهان پيامي صادر كرد.
متن اين پيام به شرح ذيل است:
«ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون»
براي اينجانب مايه بسي مباهات است كه بدينوسيله به محضر ملت شريف و بزرگوار ايران اسلامي، اعلام نمايم كه فرزندان برومند شما در سازمان انرژي اتمي ايران، در پرتو الطاف الهي و در سايه همت مضاعف و پشتكار مثال زدني خويش، برگ زرين ديگري بر كتاب گرانسنگ افتخارات و دستاوردهاي نظام اسلامي افزودند.
امروز با ارسال نخستين محموله كيك زرد توليد شده در مجتمع گچين بندرعباس به سايت هسته اي اصفهان، گامي ديگر در راستاي تامين نيازهاي اساسي صنعت هسته اي، با قدرت برداشته شد. اين دستاورد بزرگ، در حقيقت نويدبخش حركت مستمر و بي وقفه تلاشگران و متخصصان اين فناوري عظيم، در مسير تكميل برنامه جامع اكتشاف، استخراج و تامين مواد موردنياز تاسيسات اتمي كشور است كه پس از برنامه تعيين شده جهت راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر، در صدر طرح هاي راهبردي اين سازمان قرار دارد. اين افتخار در زماني حاصل مي شود كه بدخواهان ملت ايران به هر دستاويزي و با هرگونه اقدام جنايتكارانه اي قصد دارند تا حركت بالنده و رو به رشد پيشرفت و توسعه ايران اسلامي را با فتور و سستي مواجه سازند اما درخواهند يافت كه اين كاروان را سر باز ايستادن نيست.
اكنون به لطف خداوند متعال، عمليات تجهيز معدن ساغند يزد و روند احداث كارخانه توليد كيك زرد اردكان با شتاب بيشتر و كار مضاعف متخصصان و دست اندركاران طرح، در حال پيگيري است كه اين خود شاهدي بر اين مدعاست.
در اين فرصت اجازه مي خواهم تا به اين نكته اشاره نمايم كه پژوهشگران و كارشناسان توانمند سازمان با پيروي از آموزه هاي قرآن كريم و با قلبي سرشار از اميد به آينده روشن ايران زمين، به تلاش خستگي ناپذير خود براي دستيابي به خودكفايي و خوداتكايي در اين عرصه مهم و راهبردي ادامه مي دهند. اين عزيزان مصمم هستند تا به قدر وسع خويش، به نداي رهبر معظم انقلاب اسلامي جهت تحقق آرمان الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، لبيك گويند و از رهگذر استقامت و پايداري همراه با شجاعت و تدبير و در پرتو حمايت هاي بي دريغ رياست محترم جمهوري، نيازهاي فني سازمان انرژي اتمي ايران به منابع خارجي را بيش از پيش مرتفع سازند.
بي گمان و بدون ترديد ما در اين راه پرافتخار، سخت نيازمند همراهي و همدلي تمامي دلبستگان اعتلاي نام جمهوري اسلامي ايران هستيم و براي توفيق روزافزون در ادامه اين حركت مقدس، از انفاس قدسي شهداي گرانقدر نهضت علمي و صنعتي هسته اي كشور همچون شهيد والامقام جناب آقاي دكتر شهرياري، مدد مي جوييم تا همچون گذشته، استوار و پابرجاي بر عهد و پيمان خويش مومن باشيم.
با تو آن عهد كه در وادي ايمن بستيم همچو موسي ارني گوي به ميقات بريم
علي اكبر صالحي
معاون رئيس جمهور
و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران

 



مراسم يادبود شهيد شهرياري در دانشگاه اميركبير

مراسم يادبود شهيد دكتر شهرياري ديروز با حضور جمع زيادي از دانشجويان، استادان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه اميركبير در مسجد اين دانشگاه برگزار شد.
در اين مراسم كه همزمان با اذان ظهر و برپايي نماز جماعت در مسجد دانشگاه اميركبير آغاز شد شركت كنندگان با محكوم كردن اين جنايت بر آلوده بودن دست آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي و متحدان غربي آنها به خون نخبگان و دانشمندان ايران اسلامي تأكيد كردند. شركت كنندگان در اين مراسم با اشاره به پيشرفت هاي روزافزون علمي كشورمان تصريح كردند: اين نوع ترورها و اعمال جنايتكارانه، اگرچه قلب مردم اسلامي وجامعه علمي كشور را داغدار مي كند، اما راه رسيدن به اوج سرافرازي اين مرز و بوم را كوتاهتر و سرعت پيشرفت علمي كشور را دو چندان مي كند. در اين مراسم دانشجويان و استادان بر وحدت جامعه علمي كشور، براي رسيدن به قله هاي توسعه و ادامه راه شهدا تأكيد كردند. شهيد دكتر شهرياري يكي از دانشمندان برجسته كشورمان، دوشنبه هشتم آذر زماني كه از منزل خود خارج و به سمت محل كار در حركت بود، به دست كوردلان وابسته ترور و شهيد شد.

 



خبر اعلام خودكفايي كامل ايران در توليد كيك زرد در صدر اخبار رسانه هاي خارجي قرار گرفت

در حالي كه امروز مذاكرات ايران و گروه 1+5 آغاز خواهد شد، شبكه هاي خبري و خبرگزاري هاي خارجي اذعان كردند كه ايران يك مرحله بسيار مهم در فناوري هسته اي را پشت سر گذاشته است. اين رسانه ها با پوشش گسترده اين اتفاق و پخش سخنان دكتر صالحي عمدتاً اينگونه نتيجه گيري كردند كه با اين اقدام ايران از موضع قدرت وارد مذاكرات با 1+5 خواهد شد.
سي ان ان اين حادثه را يك تغيير قابل توجه در برنامه هسته اي ايران خواند و در گزارشي از اصفهان تاكيد كرد كه ايران از واردات كيك زرد بي نياز شده است.
بي بي سي نيز در گزارشي پيام اعلام خودكفايي توليد كيك زرد در داخل را اين دانست كه ايران مصمم است برنامه هسته اي خود را پيش ببرد. رسانه هاي ديگر منطقه اي و فرامنطقه اي هم با «بسيار مهم» خواندن اين موضوع، بر تاثير عميق آن بر مذاكرات تاكيد كردند.

 



رئيس جمعيت هلال احمر كنگان: زمين لرزه هاي شهرستان جم خسارتي در برنداشت

رئيس جمعيت هلال احمر شهرستان كنگان گفت: زمين لرزه هاي شهرستان جم خسارتي در بر نداشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، محمد هوشمنديان شنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع زمين لرزه هاي روزهاي اخير در شهرستان جم اظهار داشت: در يك هفته اخير چند زلزله شهرستان جم را لرزانده كه البته مركز اصلي زلزله ها در استان فارس و فراشبند بوده وشدت و قدرت زلزله ها متفاوت بوده است. هوشمنديان با بيان اينكه اين زمين لرزه ها خساراتي را به بار نياورده است، تصريح كرد: بزرگ ترين اين زمين لرزه ها در ساعت 16 و 3 دقيقه جمعه پنجم آذر با قدرت 5 و 4 دهم در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) بوده كه اين زلزله نيز خسارتي در بر نداشته است.
وي افزود: كانون اين زمين لرزه در 48كيلومتري جم، 58 كيلومتري بنك و 59 كيلومتري بندر كنگان گزارش شده است.
هوشمنديان افزود: اين زمين لرزه ها علاوه بر جم در برخي از شهرهاي شهرستان كنگان مانند بنك نيز احساس شده ا ست كه اين زمين لرزه ها خساراتي نداشته اند.

 



رئيس سازمان ثبت احوال خبر داد
اميرعلي و فاطمه بيشترين نام نوزادان ايراني

در 6ماهه نخست امسال، «اميرعلي»، «ابوالفضل»، و «اميرحسين» بيشترين نام پسر و «فاطمه»، «زهرا» و «ستايش» بيشترين نام انتخاب شده براي نوزادان دختر ايراني در كشور بوده است.
مهندس «محمد ناظمي اردكاني» رئيس سازمان ثبت احوال كشور عصر شنبه در شوراي هماهنگي ثبت وقايع حياتي استان كرمان افزود: اين نام ها در استان كرمان نيز از بيشترين فراواني برخوردار بوده است.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ثبت احوال گفت: نرخ متوسط ولادت در كشور 6/18 (هجده شش دهم) در هزار بوده و نرخ متوسط وفات نيز 2/5 (پنج و دو دهم) در هزار است. ناظمي اردكاني گفت: نرخ متوسط ازدواج در كشور نيز 8/12 (دوازده و هشت دهم) در هزار و نرخ متوسط طلاق در كشور 7/1 (يك و هفت دهم) در هزار است. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به طرح تأمين آتيه فرزندان ايراني گفت: در اجراي اين طرح ابتكاري رئيس جمهور تمام نوزاداني كه اول فروردين ماه سال جاري به دنيا آمده اند به سيستم بانك ملي معرفي شده و پس انداز 10 ميليون ريالي براي آنها افتتاح شده است.

 



معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بابل: 45درصد سرطان ها ناشي از تغذيه ناسالم است

45درصد سرطان ها از تغذيه ناسالم ناشي مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از بابل، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بابل شنبه شب در مراسم روز جهاني داوطلب با اعلام اين خبر افزود: عدم فعاليت فيزيكي و تغديه نامناسب موجب بروز بيماري هاي قلبي و عروقي، ديابت و سرطان ها مي شود و براساس آمار موجود 45درصد سرطان ها از تغذيه ناسالم ناشي مي شود.
حسن اشرفيان گفت: متوسط مرگ مادران در كشور 30درصد است اما اين رقم در بابل به صفر رسيده است.
وي از آغاز به كار نخستين خانه رابطان بهداشت كشور در بابل خبر داد و گفت: يك اتاق با تمام تجهيزات و امكانات در اختيار رابطان قرار داديم و هدف ما نفوذ به داخل خانه ها است و رابطان بهداشت در زمينه بيماري ايدز، اعتياد، مصرف دخانيات، تغديه و فعاليت هاي فيزيكي، ازدواج، تولد، مرگ و مهاجرت فعاليت دارند.

 



آيت الله مصباح يزدي: لذت آيت الله بهجت از نماز، شيرين تر از سلطنت سلاطين بود

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: آيت الله بهجت به قدري از نماز لذت مي بردند كه هيچ سلطاني از سلطنتش به اين اندازه لذت نمي برد.
به گزارش فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در مراسم سالگرد ارتحال عارف رباني آيت الله حاج شيخ علي سعادت پرور(پهلواني تهراني) كه در مسجد فاطميه قم با حضور جمعي از اعضاي خبرگان رهبري، جامعه مدرسين و روحانيون برگزار شد، طي سخناني با اشاره به حديث معراج اظهار داشت: اگر انسان در اين دنيا به گونه اي عمل كند كه كردارش مورد رضايت خداوند و پروردگار است، خداوند توجه ويژه به او خواهد داشت و مشكلاتش حل مي شود.
وي با اشاره به سلوك افرادي كه محبوب خدا مي شوند، افزودند: در همين راستا مي توان از عالم فقيد آيت الله العظمي بهجت ياد كرد كه ايشان به قدري از نماز لذت مي بردند كه هيچ سلطاني از سلطنتش به اين اندازه لذت نمي برد.
استاد حوزه علميه قم افزود: شايد در ذهن بسياري از افراد اين مطلب به مبالغه شبيه باشد، اما با شناختي كه ما از اين عالم فقيد داريم، مي دانيم كه ايشان اهل مبالغه نبودند.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) ادامه دادند: افرادي كه محبوب خداوند بشوند از بسياري از سختي هاي دنيا از جمله سكرات مرگ معاف هستند، البته آنها حاضرند، جان خود را با افتخار براي خدا فدا كنند.
عضو خبرگان رهبري اضافه كرد: تا قبل از جريان دفاع مقدس باور اين فداكاري ها و از جان گذشتگي ها براي بسياري سخت بود، اما در حين دفاع مقدس همگان شاهد رشادت ها، ايثارگري ها و دلاوري هاي رزمندگان اسلام بودند، افرادي كه حاضر بودند، بارها زنده شوند و در راه خداوند كشته شوند.
آيت الله مصباح يزدي خاطر نشان كرد: در طول دوران دفاع مقدس جوانان با ايماني ظاهر شدند كه با رشادت هاي خود واقعيت درك اين مطلب را براي همه آسان كردند.
عضو خبرگان رهبري در ادامه با بيان اينكه ادعاي محبت خدا امر ساده اي نيست، افزود: سجده فراوان، كم خوري، نپوشيدن لباس هاي فاخر، نمازهاي طولاني، دوستي با فقرا و توكل بر خدا از نشانه هاي بارز محبت به خدا است بر اين اساس هركسي نمي تواند ادعاي محبت خدا را داشته باشد.

 



آيت الله دري نجف آبادي: استقبال از رئيس جمهوري احترام به نظام است

اراك-خبرنگار كيهان:
استقبال از رياست جمهوري، احترام به نظام، رهبري و ارزشهاي اسلامي و انقلابي است.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي و امام جمعه اراك، در همايش روحانيان استان گفت: روحانيان، ائمه جماعت و جمعه مردم را براي استقبال بي نظير و باشكوه از دكتر احمدي نژاد، آماده تر كنند.
آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي گفت: سفر دولت به استان مركزي موجب خير و بركت بسيار زياد براي اين استان مي شود و در تحكيم ارتباط بين مردم با دولتمردان نيز بسيار تاثيرگذار است.

 



اخبار ادبي و هنري

مقابله اوباما و احمدي نژاد در يك بازي رايانه اي
يك بازي رايانه اي جديد براي پيشبرد سياست هاي آمريكا توليد شده است. اما ويژگي خاص اين بازي، نمايش مقابله مستقيم روساي جمهور دو كشور است.
در بازي فرمانروايان ملت ها كاربران در نقش اوباما، بايد مشكلات آمريكا از جمله كشور ايران كه به عنوان يك تهديد هسته اي معرفي شده را حل كنند.
براساس گزارش فارس، در اين بازي كاربران بايد مسائل پيچيده اي را كه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا با آنها روبروست، حل وفصل كنند كه از جمله آنها مي توان به بحران مالي جهاني، كسري بودجه آمريكا، افغانستان (ويتنام جديد براي كشورهاي عضو ناتو)، ايران (به عنوان قدرت هسته اي بعدي) و پديده گرم شدن كره زمين اشاره كرد.
تصاوير چهره مربوط به حضرت ابوالفضل
در مختارنامه نمايش داده نمي شود
تصاوير مربوط به چهره مربوط به حضرت ابوالفضل(ع) از مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» حذف شد.
با وجودي كه پيش از اين اعلام شده بود تصاوير چهره مربوط به آن حضرت در اين سريال نشان داده مي شود، اما حسن اسلامي مهر رئيس مركز سيما فيلم خبر داد كه چهره مربوط به قمر بني هاشم همچون ساير معصومين(ع) به صورت نوراني نمايش داده خواهد شد.
«ملك سليمان» دومين فيلم پرفروش تاريخ سينماي ايران
فيلم سينمايي «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني در ركوردي جديد عنوان دومين فيلم پرفروش تاريخ سينماي ايران را به دست آورد.
اين فيلم تا به حال بيش از يك ميليارد و 330 ميليون تومان در تهران به فروش رفته و حدود همين مقدار نيز در شهرستان ها فروخته است. با اين حساب، ملك سليمان پس از «اخراجي هاي دو» ساخته مسعود ده نمكي دومين فيلم پرفروش تاريخ سينماي ايران است.
تاكيد فيلمساز هندي بر مقابله با اسلام هراسي با زبان سينما
يك فيلمساز هندي تاكيد كرد: وظيفه ما به عنوان يك مسلمان اين است كه سعي كنيم تا سوءتفاهم هايي كه در رابطه با دين اسلام وجود دارد را از بين ببريم و با زبان سينما با اسلام هراسي مقابله كنيم.
بنابر گزارش سوره سينما به نقل از روزنامه هندوستان تايمز، «ميرا ناير» در حاشيه جشنواره فيلم هند گفت: اسلام هراسي باعث به وجود آمدن افسانه هاي زيادي در رابطه با دين اسلام در غرب شده است، ما بايد در اين رابطه صحبت كنيم و راه حل هايي مناسب براي حل اين بحران پيدا كنيم.
«ناير» كه به زودي ساخت فيلم جديد خود تحت عنوان «اصولگرايان خسته» براساس كتابي به همين نام نوشته «محسن حميد است» را آغاز خواهد كرد، گفت: اين فيلم پاسخي است به ديدگاه هاي آمريكايي. آنها فكر مي كنند جهان اسلام، جهاني مردانه است كه اين مسئله به هيچ وجه حقيقت ندارد. بنابراين، اين فيلم و اين جشنواره براي ما فرصتي است كه بتوانيم در اين باره گفتگو كنيم و نقطه نظراتمان را ارائه دهيم.
شركت كاريكاتوريست هاي 28 كشور در جشنواره فجر
تاكنون هنرمندان 28 كشور در بخش كاريكاتور سومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر شركت كرده اند.
مهلت شركت در اين بخش تا 16 آذر است. سومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در رشته هاي نقاشي، عكس، پوستر، خوشنويسي، سفال و سراميك، نگارگري و كاريكاتور به صورت رقابتي و هنر خيالي نگاري، هنر جديد و همايش علمي در بخش جنبي 12 بهمن تا 12 اسفند برگزار مي شود.

 



امام جمعه موقت تهران: مداحان ، فتنه يزيدي را با فتنه 88 گره بزنند

امام جمعه موقت تهران گفت: گره زدن ديروز و امروز هنر بزرگ مداحي است و مداحان فتنه يزيدي را با فتنه سال 88 گره بزنند.
به گزارش فارس از قزوين، آيت الله سيداحمد خاتمي شنبه شب در همايش عاشورائيان ولايت مدار كه در سالن اجتماعات دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين برگزار شد، اظهار داشت: مجالس امام حسين(ع) بوستان بهشت است كه هيئت هاي عزاداري در برگزاري آن نقش دارند.
وي ادامه داد: هيئت هاي عزاداري در طول تاريخ بيشترين نقش را براي دراهتزاز بودن پرچم سالار شهيدان امام حسين(ع) داشتند، اين پرچم را اين افراد در شرايط سخت به اهتزاز درآوردند و اين پرچم نماد اسلام و قرآن است.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه به اركان اساسي هيئت هاي عزاداري اشاره كرد و بيان داشت: مجالس عزاداري و هيئت ها داراي سه ركن اساسي هستند، نخستين ركن مردم به ويژه جوانان هستند كه با حضورشان مجالس عزاداري امام حسين(ع) را با شكوه برگزار مي كنند، اين حضور مقدس است و اين قدم هاي شايسته بالاترين تكريم است.
وي يادآور شد: خدمت به عزاداران امام حسين(ع) عبادت بزرگي است و اجر دارد، هيچ كس را نبايد در اين مجالس تحقير كرد به ويژه كودكان را و اگر كودكي نيز در مجلس عزاداري امام حسين(ع) سروصدا كرد بايد با او آرام رفتار شود زيرا او نيز جزو عزاداران امام حسين محسوب مي شود.
خاتمي ادامه داد: ركن ديگر مجالس عزاداري و هيئت، روساي هيئت ها هستند كه مجلس عزا با مديريت آنها شكل مي گيرد و در واقع رئيس هيئت شدن انتصاب به حسين يافتن است و اين انتصاب نيز مسئوليت مي آورد و چنين فردي بايد پاك چشم ترين، مؤمن ترين و متدين ترين فرد باشد و بايد حرمت انتصاب را حفظ كند.
امام جمعه موقت تهران خطاب به روساي هيئت هاي عزاداري گفت: شما امانت دار هستيد و نفيس ترين امانت ها در دست شماست؛ اين امانات جوانان هستند كه بايد برنامه ريزي براي حضور جوانان در هيئت ها صورت گيرد و در اين مراسم علاوه بر عزاداري و سينه زني مسائل لازم شرعي، روزه و نماز، روابط محرم و نامحرم، پوشش مشروع براي خانم ها و آقايان و... توسط علما گفته شود.
وي با بيان اينكه در اين جلسات بايد اخلاق اسلامي و فرهنگ دين آموزش داده شود و مباحث اعتقادي مطرح شود، تاكيد كرد: دهها سايت اينترنتي به جان اعتقادات جوانان افتاده اند كه بايد با اين سايت هاي ضد خدا، ضد پيامبر و ضد مهدويت مقابله شود و مبادا در هيئت ها فقط به عزاداري اكتفا شود و بايد در كنار عزاداري به اين موارد نيز پرداخته شود.
وي سومين ركن مجالس عزاداري را خطبا و روحانيون دانست و اظهار داشت: مجلس امام حسين(ع) مجلس روشنگري اهداف سالار شهيدان است و ما بايد در اين مجلس جبهه امام حسين(ع) و يزيد را مشخص كنيم و نسبت به اين موضوع روشنگري شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري اعلام كرد: جبهه امام حسين(ع) دين، ايثار در راه خدا و ولايت مداري است و جبهه يزيد دين ستيزي، گذشت در راه اهداف شيطاني و ولايت ستيزي است.
وي در خصوص طرح مسائل سياسي در هيئت ها و مجالس عزاداري تصريح كرد: تمام نهضت امام حسين(ع) سياسي است، اما سياسي مقدس نه سياسي آلوده و بايد در مجالس عزاداري رهنمودهاي رهبري تبيين شود و رهبر ما فراجناح و فراحزب است.
خاتمي افزود: هيئت و مسجد نبايد كانون حزبي باشد و محراب و منبر نيز نبايد تريبون حزبي شود، تبيين رهنمودهاي رهبري تبيين حرف هاي حزبي و گروهي نيست، رهبري حجت شرعي ما هستند و خطباي مجالس امام حسين در كنار عزاداري مسائل سياسي، شرعي، آيه، روايت و اخلاق و روضه خواني را داشته باشند تا جواني كه در اين مجلس حضور مي يابد از هر حيث اشباع شود.
وي با اشاره به اهميت مداحي ها گفت: مداحي فاخر يك هنر است و مداحي و خطابه متمم هم هستند و مداحي شور و خطابه شعور ديني است كه اگر اين دو به هم گره بخورد ماندگار مي شود و با هم بودن اين شور و شعور ديني موجب مي شود عزاداري امام حسين در اين خط بماند.
امام جمعه موقت تهران يادآور شد: رهبري در جمع مداحان فرمودند كه غزليات اخلاقي مربوط به ايمان به قيامت، اخلاقي و اجتماعي را نيز بخوانيد زيرا گاهي يك غزل كار سخنراني را مي كند. وي عنوان داشت: مداحان بايد سبك سنتي را حفظ كنند و گره دادن ديروز و امروز هنر بزرگ مداحي است و فتنه يزيدي را با فتنه اخير گره بزنند؛ مداحان بايد احساس تعهد و وظيفه كرده و گره دادن ديروز و امروز هنر است.

 



وزيرمسكن و شهرسازي خبر داد
اعلام آمادگي چين ، تركيه و اسپانيا براي سرمايه گذاري در مسكن مهر

تبريز-خبرنگاركيهان:
وزيرمسكن و شهرسازي گفت: سرمايه گذاراني از كشورهاي چين، تركيه و اسپانيا براي احداث واحدهاي مسكن مهر اعلام آمادگي كرده اند.
به گزارش فارس از تبريز، علي نيكزاد در جلسه شوراي مسكن آذربايجان شرقي در عمارت استانداري اظهار داشت: قطار مسكن مهر راه افتاده است و كسي نمي تواند آن را متوقف كند، هم اكنون سرمايه گذاراني از كشورهاي چين، تركيه و اسپانيا براي احداث واحدهاي مسكن مهر اعلام آمادگي كرده اند كه قرار است به عنوان سرمايه گذار در حوزه مسكن مهر به كار گرفته شوند.
نيكزاد افزود: تاريخ ايران تاكنون بهره برداري از 600 هزار واحد مسكوني در يك سال را تجربه نكرده است.
وي اضافه كرد: با تكميل واحدهاي مسكن مهر و به نتيجه رسيدن اين پروژه ها كارآمدي نظام بيش از پيش به اثبات مي رسد.
وي در ادامه با تاكيد بر ضرورت مقاوم سازي منازل مسكوني اظهار داشت: در هفته هاي گذشته زلزله چهار ريشتري در كشور به شكر خدا تلفاتي بر جاي نگذاشت در حالي كه در زلزله اردبيل 12 هزار خانه ويران شده بودند كاهش اين خسارت ها همگي در سايه مقاوم سازي هاي صورت گرفته است.
وزير مسكن و شهرسازي در ادامه خطاب به مديران دستگاه هاي اجرايي استان تاكيد كرد: موفقيت هاي به دست آمده در بخش مسكن مديون همكاري ها و تعامل همه دستگاه هاي اجرايي است چرا كه وزارت مسكن و شهرسازي به تنهايي نمي توانست چنين حركت عظيمي را جهت دهد.

 



از امشب آغاز مي شود
درس اخلاق آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني درباره نهضت حسيني و مبارزه با گروه گرايي

سري جديد درس اخلاق آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني به مناسبت ماه محرم تحت عنوان نهضت امام حسين (ع) و مبارزه با عصبيت جاهلي قومي و گروه گرايي از امشب در خيابان ايران آغاز مي شود .
به گزارش خبرنگار كيهان ، اين جلسات از امشب به مدت 12 شب از ساعت 18 با نماز جماعت مغرب و عشا آغاز مي شود و طي آن ، اين مرجع تقليد رأس ساعت 30/19 به ادامه مباحث سالانه خود درباره قيام و انقلاب سيد الشهدا (ع) اما با موضوع جديد مبارزه با گروه گرايي و عصبيت جاهلي قومي خواهد پرداخت . در پايان سخنراني نيز عزاداري سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين (ع) برگزار مي شود .
اين جلسات در محل خيابان ايران ، پايين تر از سقا باشي ، بن بست شهيد ملكي ، دبيرستان نور برگزار مي شود و درهمين محل ، هشت لوح فشرده جلسات ماه محرم و صفر سالهاي گذشته نيز در يك مجموعه عرضه مي شود .
آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني در آخرين جلسه درس اخلاق خود در هفته پيش اظهار داشت : اين خودش بحثي است كه تحت عنوان «گروه گرايي» مطرح است. آنجا مي گويند رفاقت و دوستي، اينجا مي گويند «گروه گرايي». حالا اين اجتماع، گاهي بر محور خانواده است، كه در روايات اسم آن را عشيره و قوم مي گذارند كه حضرت فرمود: «أن يري الرّجل ش رار قوم ه خيراً م ن خ يار قوم آخر ين». گاهي هم بر محور گروه هايي است كه به قول ما جنبه هاي اعتباري دارد و ـ نعوذ بالله ـ حزبي و حزب بازي است. لذا بايد گفت: «اللّهم العن غير حزب اللّهي»؛ چون «حزب الله واقعي»، اجتماعشان بر محور ايمان است و جنبه حقيقي دارد و اعتباري نيست. بر خلاف ساير گروه گرايي ها و حزب گرايي هايي كه انسان را كور و كر مي كند و بعد هم حمايت هاي حساب نشده و جاهلانه پيش مي آيد.
حالا كه بحث به اينجا رسيد ـ ان شاءالله ـ اگر موفق شوم، دهه عاشورا در مورد مبارزه امام حسين(عليه السلام) با اين عصبيّت جاهليّه قوميّه و غير آن صحبت مي كنم. چون من سال ها است كه محور بحثم در دهه عاشورا، ابعاد گوناگون قيام امام حسين«عليه السلام» است و يكي از اساسي ترين ابعاد حركت حسين(عليه السلام) مبارزه با عصبيّت جاهليّه قوميّه و غير آن بود.
گفتني است به فاصله يك روز از برگزاري هر جلسه ، متن پياده شده سخنراني و فايلهاي صوتي و تصويري هر جلسه بر روي پايگاه اطلاع رساني اين مرجع تقليد قرار مي گيرد .

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14