(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20  آذر 1389- شماره 19812

و باز حسين«ع» به كربلا رسيد...
آيين تشت گذاري در قائم شهر
با حضور وزير راه و ترابري بخش جديد امام زاده عبدالله(ع) آمل افتتاح شد
ايران در كيهان
برگزاري اردوهاي جهادي در 20 روستاي محروم خراسان شمالي
جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه: امروز پرچمدار نهضت اسلام ناب محمدي رهبر فرزانه انقلاب است
برگزاري يادواره سرداران و 30 شهيد فيروزآباد فارس
اصفهاني ها از طريق بازار سياه صاحب تلفن ثابت مي شوند
ستاد آبياري تحت فشار در يزد تشكيل مي شود
آثار ادبي حوزه جنگ در استان البرز به زبان هاي انگليسي و عربي ترجمه مي شود
تبديل باغ زيتون علي آباد رودبار به كلكسيون جهاني
نمايش سنگ هاي قبر قديمي درموزه سنگ قزوين
شناسايي 15موقوفه در فيروزكوه
از 250 زندان كشور روزانه 450هزارنفر با رفتارهاي پرخطر وارد و خارج مي شوند
مسكن مهر استان اردبيل آماده سكونت متقاضيان



و باز حسين«ع» به كربلا رسيد...

و باز حسين(ع) به كربلاست... همسفران خوب گوش كنيد، صداي محزون اشتراني چند مي آيد، شيهه ي ذوالجناح نواي درد دارد، خارهاي بيابان جنون پاهاي برهنه به خود گرفته اند. ابرهاي سايه ساز از آسمان رخت بسته و خورشيد سوزان به كربلا خيره شده است. و ماه تابش غم دارد.
و باز محرم، محرم محرم پوشان نينواست و حرمت حسين(ع) قد جرعه اي آب براي اصغرش... نه... قد شنيدن صداي هل من ناصرش، در قهقهه مستانه ستوران گم و ناپيداست. باز فصل روييدن دستان عباس(س) از خاك تفتيده اي است كه به خون قاسم(س) و اكبر(س) آبياري و آغشته است.
و باز موسم زنجير شدن حق و آوارگي آل علي(ع) در خيانت و سكوت بي بصيرت كوفيان كريه العمل است. اينجا ولايت ذبح شد و قرآن به خط خون تازه نگاشته شد. موسم آتش گرفتن خيمه گاه و هتك حيثيت شيعه به دست دروغ گويان و پيمان شكنان كوفي است.
و باز هنگامه ترديد است! ترديد در يافتن آفتاب به روز روشن، ترديد در شنيدن صوت حق از كام سيد و مولاي حق، ترديد در انتخاب راه آنگاه كه پاره هاي بدن هفتاد و دو فرشته بر زمين است. وقت آن است كه چه به سپاه كوفيان و چه به لشكر حسين(ع) باشي اقامه به نماز بندي، اما يكي به آب- وضو اختيار مي كند و يكي به خاك- تيمم.
ترديد مكن كه با آب وضو ساختن، افضل است از بر خاك تيمم ساختن! اما درنگ كن كه به كدام قبله نماز اقامه كرده اي!!
امروز ترديد؛ فتنه است. از آن روي كه امروز زاده علي(ع) جان از نيام بيرون كشيده و به نينوا آمده و تو را مي خواند و حرامزاده بوسفيان نيز به ميدان آمده و او هم تو را مي خواند! وقت بصيرت و انتخاب است، چاره اي نيست. بايد به يك سوي ميدان آيي! ديگر فرصت از ترس يا از حماقت چشم فروبستن و گريختن نيست! چه آنكه اگر امروز از معركه به خيال خود بگريزي، تاريخ تا ابد به دنبالت خواهد دويد وعاقبت بغضش را بر سرت خواهد شكست. بايد باور داشت كه كل ارض كربلاست و كل يوم عاشورا! وقت جانبازي به طريقت عباس و وقت سرنهادن بر دامان حسين(ع) به شيوه حر رياحي است، وقت زخم خوردن از شمشير عشق و عشق بازي با خداست، وقت شهادت آبرو و تقديم آرزوهاست...
و باز حسين(ع) و حسينيان و يزيد و يزيديان به ميدان اند. كدام را اجابت خواهي گفت؟!! حسين(ع) را؟ يا يزيد را؟!
لارستان- حجت محبي پور

 



آيين تشت گذاري در قائم شهر

گزارش از: خبرنگار كيهان در قائم شهر
هر ساله در آغازين روزهاي ورود به ماه محرم الحرام، آيين سنتي و مذهبي تشت گذاري با حضور مجاهدان و دلسوختگان امام حسين(عليه السلام) در قائم شهر برگزار شد.
در اين مراسم كه از قدمتي چند ده ساله برخوردار است همه ساله از سه تا يك روز قبل از حلول ماه محرم، آذربايجانيهاي مقيم قائم شهر حضور فعالي دارند. سوگواران حسيني در فضايي سرشار از حزن و اندوه ضمن روضه خواني و سينه زني و زنجيرزني، عشق و ارادت خالصانه خويش را به خورشيد فروزان خاندان عصمت و طهارت، مظهر خون خدا، حسين شهيد ابراز مي دارند.
در آيين تشت گذاري با حمل تشت مسي توسط يك يا دو نفر از سادات در پيشاپيش سوگواران، عاشقان و دوستداران مكتب حسين، به ياد مظلوميت سيد و سالار شهيدان و ياران با وفاي آن حضرت اشك ماتم ريخته و با اهداء وجوهات و نذورات به داخل تشت، با جهاد مالي آمادگي خود را براي هرچه بهتر برگزاري سالگرد امام حسين(ع) در ماه خون خدا اعلام مي دارند.
همچنين در پايان اين مراسم سنتي و ريشه دار، تشت مسي در برخي حسينيه ها و مساجد آذربايجانيهاي مقيم قائم شهر در جايگاه مخصوص خود قرار مي گيرد و عاشقان اهل بيت(ع) به ياد تشنگي و عطش خون خدا و ياران باوفايش از آبي كه داخل تشت مي ريزند به عنوان تبرك مي نوشند.

 



با حضور وزير راه و ترابري بخش جديد امام زاده عبدالله(ع) آمل افتتاح شد

آمل-خبرنگاركيهان:
با حضور وزير راه بخش جديد امام زاده عبدالله(ع) شهرستان آمل به عنوان چهارمين بخش از بخش هاي مركزي لاريجان و دابودشت، افتتاح شد.
با حضور وزير راه و ترابري -فرماندار- نماينده مردم آمل در مجلس شوراي اسلامي و تعدادي از مسئولان و مردم بخش لتيكوه آمل بخش جديد امام زاده عبدالله «ع» شهرستان آمل به عنوان چهارمين بخش در تقسيمات جغرافيائي افتتاح شد.
در مراسم افتتاحيه دكتر حميد عليجاني گفت: دولت نهم و دهم توجه ويژه اي به عمران و شتاب يافتن روند توسعه اي در مناطق محروم كشور دارد. وي افزود: تا قبل از دولت نهم بسياري از روستاهاي محروم كشور فاقد شبكه هاي آب سالم و راه هاي دسترسي مناسب بودند و حتي صداي اين كمبود آنان هم درنمي آمد. وزير راه با اشاره به اينكه خدمات دولت كنوني به دور افتاده ترين مناطق كشور هم گسترده شده است گفت: اكنون همه آحاد ملت به وضوح اين عدالت محوري را نظاره گر هستند. سپس يدالله اكبرزاده فرماندار شهرستان آمل گفت: بخش جديد امام زاده عبدالله«ع» آمل به عنوان چهارمين بخش بعد از بخش هاي مركزي-لاريجان و دابودشت مي باشد. در پايان نيز يحيي عسگري پور بخشدار فعلي بخش مركزي سرپرستي بخش جديد امام زاده عبدالله«ع» را عهده دار شد.

 



ايران در كيهان

وحشت استكبار از بسيج
ساري-خبرنگار كيهان: مديرعامل آب منطقه اي مازندران گفت: آنچه كه امروز استكبار جهاني از آن وحشت دارد حضور مردم ما در تشكيلات بسيج است.
به گزارش روابط عمومي آب منطقه اي مازندران، دكتر رمضان طهماسبي در جمع اعضاي شوراي بسيج آب مازندران افزود: تشكيلات بسيج به جهت برخورداري از نيروهاي مخلص، با ايمان و فداكار همواره نقش هاي دشمنان را نقش بر آب كرده است.
يادواره شهداي مراوه تپه
گنبدكاووس-خبرنگار كيهان: يادواره شهداي بخش گليداغ شهرستان مراوه تپه با حضور فرماندار، علما، روحانيون شيعه و سني و جمع كثيري از مردم در حوزه علميه عرفانيه اين بخش برگزار شد. سيد «موسي حسيني» فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه شهرستان مراوه تپه در اين يادواره گفت: زنده نگه داشتن ياد شهدا وظيفه اصلي ما است و بايد ياد و نام شهدا را براي هميشه در جامعه زنده نگه داريم. «حسيني» افزود: در طول جنگ تحميلي اقوام گوناگون، شهداء بسياري را تقديم انقلاب اسلامي كردند كه شهدا بخش گليداغ نمونه اي از شهداء اقوام مختلف ايران عزيز اسلامي است.
پايگاه مقاومت بسيج در ارسنجان
ارسنجان-خبرنگار كيهان: ساختمان يك پايگاه مقاومت بسيج در ارسنجان به بهره برداري رسيد. اين پايگاه در زميني به مساحت يك هزار متر مربع و با زيربناي يكصد متر مربع ساخته شده است. به گفته موسي پور فرمانده پايگاه خاتم الانبياء منطقه گمبان (Gomban) براي ساخت اين پايگاه كه مركز فعاليت بسيجيان چهار روستا خواهد بود يكصد ميليون ريال هزينه شده است كه از اعتبارات عمراني سپاه ناحيه ارسنجان پرداخت شده است.
تجليل از بسيجيان نمونه در طبس
طبس-خبرنگار كيهان: همزمان با هفته بسيج از 20 عضو فعال بسيج در شهرستان طبس تجليل شد اين افراد از اعضاي فعال بسيج به شمار مي روند كه در طول سال بيشترين همكاري را با رده هاي مقاومت در شهرستان داشته اند. به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم امام جمعه طبس با اشاره به برخي از ويژگي ها و شاخص هاي بسيجيان نمونه و الگو افزود: بصيرت، اخلاص و عمل به هنگام و به اندازه سه شاخص مهم بسيجيان است كه مورد تاكيد رهبر انقلاب مي باشد.
نمايشگاه پرچمداران بصيرت در سبزوار
سبزوار-خبرنگار كيهان: سرهنگ پاسدار علي اكبر دليري، فرمانده ناحيه سپاه سبزوار گفت: اين نمايشگاه با هدف آشنايي با جنگ نرم، غرب شناسي، فرقه هاي ضاله و آشنايي با دست آوردهاي نخبگان علمي اين شهرستان برپا شده است در اين نمايشگاه از يك نمونه تاير ضدگلوله ساخت كانون نخبگان بسيج شهرستان سبزوار رونمايي شد.
هفته بسيج در همدان
همدان-خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه ناحيه همدان گفت: 216 برنامه به مناسبت هفته بسيج در شهرستان همدان به اجرا درآمد. سرهنگ علي رضايي افزود: اين برنامه ها به صورت پايگاهي، حوزه اي، ناحيه اي و محله اي تدوين شده بود كه طي هفته بسيج امسال در سطح شهرستان اجرا شد.
وي ادامه داد: بيش از 76 هزار نفر از بسيجيان اقشار مختلف شهرستان همدان از جمله دانش آموزان، فرهنگيان، اصناف، كارگران و كارمندان در اين برنامه ها حضور يافتند كه به صورت متمركز، غيرمتمركز، شهرستاني، منطقه اي و محلي برگزار شد.
بسيجيان شهرستان اليگودرز
اليگودرز-خبرنگار كيهان: در حال حاضر 47 هزار نفر در شهرستان اليگودرز عضو فعال بسيج هستند.
اين مطلب را سرهنگ اسماعيل هداوند فرمانده ناحيه مقاومت بسيج اليگودرز عنوان كرد و با اشاره به اقتدار بسيجيان در صحنه هاي حساس انقلاب گفت: حضور گسترده بسيجيان باعث شده بسيج در استان و شهرستان از جايگاه والايي برخوردار شود.
همايش بسيجيان نجف آباد
نجف آباد -خبرنگار كيهان:سرهنگ بخشي فرمانده سپاه شهرستان نجف آباد در همايش بسيجيان كه به مناسبت هفته بسيج برگزار شد گفت: نيروهاي مخلص بسيج در همه صحنه هاي بعد از انقلاب از جمله جنگ، سازندگي و دفاع از ارزشهاي اسلامي حضور جدي داشته اند و دشمنان نظام و اسلام را با شكست مواجه نمودند.
وي ادامه داد: نيروهاي بسيج در دفاع از ارزشهاي اسلامي هميشه در صحنه حاضر هستند.
وي گفت: همه ما بسيجي هستيم و براي گسترش تفكر بسيجي تلاش مي نمائيم.
افتتاح پايگاه بسيج هنر مندان
فيروز آباد -خبرنگار كيهان:به مناسبت هفته بسيج و ساماندهي بسيجيان هنرمند پايگاه بسيج هنرمندان فيروز آباد آغاز به كار نمود. در مراسم افتتاح اين پايگاه كه فرماندهي سپاه ناحيه فيروزآباد-مدير فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و جمع كثيري از هنرمندان و اعضاي انجمن هاي هنري حضور داشتند، علي محمدي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارج نهادن بر خدمات هنرمندان در دوران دفاع مقدس و تبيين جايگاه هنرمندان در جامعه گفت: هيچ حركتي ماندگاري ندارد مگر در قالب فعاليتهاي هنري انجام شود.
محكوميت ترور دانشمندان هسته اي
قاين-خبرنگار كيهان: دانش آموزان ممتاز مسابقات فرهنگي-هنري قاين در همايش بزرگ تجليل از افتخارآفرينان شهرستان، ترور دانشمندان هسته اي كشور را محكوم و بر توسعه علوم و فنون و فن آوري هاي نوين تاكيد كردند.
دانش آموزان ممتاز قاين همچنين در اين همايش توطئه هاي شبكه پليد ترور استكباري و صهيونيستي دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي را محكوم به شكست و موجب بيداري هرچه بيشتر امت اسلام دانستندو با آرمانهاي امام و رهبري تجديد پيمان نمودند.
حل مشكلات پل پاسداران انديمشك
انديمشك-خبرنگار كيهان: شهردار انديمشك مهندس منشاد گفت: احداث پل پاسداران يكي از پروژه هاي مهم شهرداري انديمشك است كه با توجه به پيشرفت 85درصدي، اين پروژه بلاتكليف رها شده بود كه اميدواريم با رفع مشكل تملك املاك اطراف پل به زودي به طور رسمي افتتاح شود.
اعتبار اوليه احداث اين پل 3 ميليارد تومان بود كه با توجه به هزينه هاي جانبي و تملك املاك تاكنون 5 ميليارد تومان براي اين پل صرف شده است.
گسترش ماشين آلات راهداري در بندرعباس
بندرعباس-خبرنگار كيهان: استاندار هرمزگان گفت: 136 دستگاه ماشين آلات راهداري امسال به دهياريهاي استان هرمزگان اختصاص يافته است. حسين هاشمي تختي در آئين تحويل خودروهاي وانت نيسان كمپرسي در انبار پشتيباني جزاير بندرعباس گفت: 71 تراكتور با تريلر، 52 وانت نيسان كمپرسي و 12 بكهو لودر از جمله خودروهاي اختصاص يافته به دهياريهاي هرمزگان است كه در مرحله اول 52 دستگاه خودرو وانت نيسان كمپرسي تحويل دهياران داده شد.

 



برگزاري اردوهاي جهادي در 20 روستاي محروم خراسان شمالي

بجنورد- خبرنگار كيهان:
اردوهاي جهادي با حضور 6 گروه ده نفره از جوانان جمعيت هلال احمر شاخه هاي دانشجويي و آزاد با عنوان جهاد محرم در 20 روستاي محروم خراسان شمالي برگزار مي شود.
در جلسه اي كه به همين منظور با شركت 18 دستگاه اجرايي در محل استانداري برگزار شد پيرامون كيفيت و كميت برگزاري اين اردوها و ساز و كار همكاري دستگاه هاي اجرائي با شركت كنندگان در اردوها مذاكراتي انجام شد و تصميم گيري گرديد.
در اين جلسه دكتر علي منصوري مديرعامل جمعيت هلال احمر استان ضمن تشريح بركات اين طرح براي محرومان و تاكيد بر بعد فرهنگي مستتر در روح همه برنامه هاي اين طرح، نياز به حضور و كمك دستگاه هاي اجرائي را يادآور شد و براي تكميل پروژه هاي در دست اقدام دستگاه ها در روستاهاي هدف توسط گروه هاي جهادي اعلام آمادگي كرد.
سيدكريم سجادي معاون سياسي امنيتي استاندار خراسان شمالي نيز اهم اهداف طرح را خودسازي و تقويت روحيه نوعدوستي جوانان، فرهنگ سازي در امور خيرخواهانه، تلاش براي رفع محروميت ها، توجه دادن مسئولان به مناطق محروم، خدمت رساني در حوزه هاي علمي، بهداشت و سلامت، عمراني، پژوهشي و كارآفريني دانست و نوعدوستي و كمك به ديگران را از منظر دين امري ذاتي و فطري برشمرد.
وي تأكيد كرد: روستاهاي هدف با شاخص هاي محروميتي بالاشناسايي شوند و تيم هاي كاملتري از كارشناسان مركب از كارشناس مشاوره خانواده بهزيستي، امداد هلال احمر، پزشك علوم پزشكي، نيروي انتظامي، پرورشي آموزش و پرورش، محيط زيست، ترويج كشاورزي، آموزش فني و حرفه اي و بنياد مسكن به روستاها اعزام شوند.

 



جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه: امروز پرچمدار نهضت اسلام ناب محمدي رهبر فرزانه انقلاب است

كاشان- خبرنگار كيهان:
جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، لبيك شهدا به نداي امام خميني را صادقانه توصيف كرد.
سردار سرتيپ پاسدار حاج عبدالله عراقي در يادواره شهداي منطقه طاهرآباد كاشان در مسجد جامع اين منطقه، شهدا را سفيران مقدس نظام اسلامي كشور خواند و گفت: شهدا از جمله وفاداران صديق و ياوران باصفاي اسلام و ولايت بودند كه براي دفاع از اسلام، قرآن و نظام مقدس جمهوري اسلامي تا پاي جان مقاومت كردند و براساس وعده الهي بود كه در اين جنگ تحميلي، با وجود برتري نظامي دشمن به پيروزي رسيدند. وي با برشمردن سه عنصر دينداري، ولايتمداري و مردمي بودن رزمندگان، آنها را سه عامل موفقيت غيورمردان دوران دفاع مقدس توصيف كرد و گفت: جوانان اين مرز و بوم به عشق اباعبدالله الحسين(ع)، گروه گروه راهي جبهه ها شدند تا نظام مقدس جمهوري اسلامي در جهان سرافراز بماند.
سردار عراقي خط ولايت فقيه را ادامه راه شهدا خواند و اظهار داشت: امروز پرچمدار نهضت اسلام ناب محمدي، رهبر فرزانه انقلاب آيت الله خامنه اي است.
فرمانده نيروي زميني سپاه با تأكيد بر پيروي از بيانات مقام معظم رهبري، محوريت نظام جمهوري اسلامي را ولايت خواند و گفت: هرچه از ولايت فقيه بيشتر دور شويم، بيشتر گمراه مي شويم و تباه خواهيم شد.
در اين يادواره كه به همت پايگاه بسيج حضرت سيدالشهدا(ع) حوزه امام سجاد(ع) ناحيه مقاومت بسيج سپاه كاشان برگزار شد، جمعي از خانواده معظم شهدا، ايثارگران و مسئولان شهرستان حضور داشتند.

 



برگزاري يادواره سرداران و 30 شهيد فيروزآباد فارس

فيروزآباد فارس- خبرنگار كيهان:
يادواره سرداران و 30 شهيد شهر نوجين فراشبند فيروزآباد فارس با حضور خانواده شهدا، ايثارگران و رزمندگان برگزار شد.
در اين مراسم يكي از رزمندگان دفاع مقدس به بيان خاطره دلاورمردي هاي رزمندگان اسلام در طول سال هاي دفاع مقدس پرداخت و سپس سرتيپ عباس مشفق يكي از فرماندهان سپاه پاسداران برگزاري يادواره هاي شهدا را تداوم بخش راه شهدا دانست و گفت: برگزاري هر يادواره نشانگر راه حفظ ولايت و رهبري در جامعه است.
وي گفت: جوانان وظيفه دارند كه با الگو قرار دادن وصيت نامه و منش شهدا، نسبت به خودسازي و تزكيه نفس اقدام كرده و در برابر هجمه فرهنگي دشمن مقاومت و پايداري كنند.
برگزاري نمايشگاه يادواره شهدا، ماكت هاي عملياتي غرورآفرين رزمندگان از ديگر برنامه هاي مراسم بود كه مورد استقبال بازديدكنندگان قرار گرفت. شهر نوجين در دوران دفاع مقدس 1500 نفر رزمنده به جبهه ها اعزام كه 30 شهيد و 85 مجروح، جانباز و آزاده تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

 



اصفهاني ها از طريق بازار سياه صاحب تلفن ثابت مي شوند

در شرايطي كه مسئولان مخابرات استان اصفهان جشن به روز شدن تلفن را تبليغ مي كنند اما امروز براي داير كردن تلفن ثابت بايد سالها در انتظار نشست تا شايد از مرز عدم امكان فني عبور كني.
شركت مخابرات، واگذاري تلفن ثابت را به صرفه نمي داند و از اين رو متقاضيان براي تلفن دار شدن بايد از طريق بازار سياه اقدام كنند و چند برابر قيمت واقعي پول بپردازند. اين درحاليست كه مسئولان عدم وجود امكان فني را در هر نقطه از شهر اصفهان اعلام مي كنند.
به گفته يكي از كارشناسان مخابرات، امروزه چيزي به نام عدم امكان فني وجود ندارد و برخي از مسئولان ايستگاهها، خط ها را براي خود رزرو مي كنند و در اختيار نورچشمي ها قرار مي دهند.
تلفن كه به عنوان يك وسيله ارتباطي حداقل امكانات خدمات دهي به شهروندان است و در هر شهر و روستا به ابزاري همگاني تبديل شده اما در اصفهان به عنوان يك ابزار كمياب تلقي مي شود و مردم براي آن سالها بايد سرگردان باشند و جوابهاي غيرمنطقي بشنوند.
در اين زمينه يك شهروند اصفهاني اظهار داشت: پس از سالها انتظار براي ثبت نام تلفن ثابت از طريق دفاتر مخابراتي، با پرداخت چند برابر قيمت واقعي دو روزه صاحب تلفن شدم.

 



ستاد آبياري تحت فشار در يزد تشكيل مي شود

يزد- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي يزد از تشكيل ستاد آبياري تحت فشار در اين استان خبر داد.
حسين ابرقويي در بازديد از پروژه هاي كشاورزي ابركوه اظهار داشت: اصلي ترين هدف جهاد كشاورزي، بهينه سازي مصرف آب در اين استان است كه بر اين اساس ستاد آبياري تحت فشار در استان يزد تشكيل مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در حال برنامه ريزي و ترويج مصرف بهينه آب در استان و شهرستانها هستيم و در اين مسير، آبياري تحت فشار و باراني را به عنوان رويكرد اصلي مدنظر قرار داده ايم.
ابرقويي افزود: اعتبارات بسيار خوبي نيز براي اين موضوع درنظر گرفته شده و در نظر داريم به منظور فعال كردن هرچه بيشتر آبياري تحت فشار در استان يزد، نسبت به تشكيل ستادي به نام ستاد آبياري تحت فشار اقدام نمائيم كه وظيفه اين ستاد نظارت مداوم و پيگيري اين مسئله مي باشد.
وي خاطرنشان كرد: تنها در سايه اين سياست گذاري است كه مي توان راندمان آبياري در استان يزد را بيش از آبياري هاي مرسوم و سنتي افزايش داد.
ابرقويي از وضعيت آبياري غرقابي در استان يزد اظهار نارضايتي كرد و اظهار داشت: با گسترش آبياري هاي نوين، مي توان بخشي از خسارت هاي وارد شده بر اثر خشكسالي را كاهش داد.

 



آثار ادبي حوزه جنگ در استان البرز به زبان هاي انگليسي و عربي ترجمه مي شود

كرج- خبرنگار كيهان:
آثار ادبي حوزه جنگ در استان البرز به زبان هاي انگليسي و عربي ترجمه مي شوند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان البرز، با راه اندازي گروه مترجمين در اين اداره كل كتاب هاي داستان و رمان، خاطره و شعر در حوزه ادبيات پايداري و مقاومت را به منظور معرفي جان فشاني ها و مظلوميت هاي رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس به جهانيان بشناسانيم. براساس اين گزارش، آثار ادبي علاقه مندان در حوزه شعر و خاطره با موضوع دفاع مقدس جمع آوري و تمامي آثار دريافتي در پايان هر دوره يك ساله در جشنواره هاي استاني و كشوري شركت داده مي شود.
اين روابط عمومي از برپايي نشست هاي ادبي تخصصي به صورت فصلي با موضوع دفاع مقدس در اين اداره كل و آماده شدن طرح و نقشه احداث پارك موزه دفاع مقدس استان البرز تا پايان سال جاري خبر داد.

 



تبديل باغ زيتون علي آباد رودبار به كلكسيون جهاني

رشت -خبرنگاركيهان:
باغ زيتون علي آباد رودبار به سومين كلكسيون جهاني زيتون دنيا تبديل مي شود.
تيمور رنگيدن مديرجهاد كشاورزي شهرستان رودبار با اعلام اين خبر افزود: نوع برداشت زيتون، جمع آوري و نگهداري آن در سبدها بجاي گوني، موجب داشتن زيتون با طعم بهتر مي شود كه درحال حاضر توسط بسياري از زيتون كاران مورد استفاده قرارمي گيرد.
به گفته وي فشردگي زيتون ها درگوني و فشار بيش از حد روي آن و نيز تاثير بوي نامطبوع گوني ها بر زيتون از كيفيت اين محصول مي كاهد.
وي با توصيه به باغداران مبني بر استفاده از سبد بجاي گوني در جمع آوري زيتون تصريح كرد:در همين ارتباط تاكنون مقاديري سبد برداشت زيتون بين كشاورزان منطقه توزيع شده است. وي با اعلام اينكه رودبار پايگاه و خاستگاه زيتون كشور محسوب مي شود خاطر نشان ساخت: بزودي باغ زيتون علي آباد رودبار به سومين كلكسيون جهاني زيتون دنيا تبديل خواهد شد.

 



نمايش سنگ هاي قبر قديمي درموزه سنگ قزوين

قزوين - خبرنگاركيهان:
با طراحي و اجرايي شدن موزه سنگ، سنگ هاي قبر قديمي در موزه سنگ قزوين به نمايش گذاشته مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين، مسئول اين پروژه بيان داشت: با توجه به راه اندازي غسالخانه جديد سازمان آرامستان هاي شهرداري قزوين و بي استفاده ماندن غسالخانه سابق، اين سازمان بنا به درخواست سازمان آرامستان ها، با هدف استفاده بهينه از فضاي غسالخانه سابق و بهسازي و تفكيك آن به صورت دو بخش اداري و موزه به طراحي اين پروژه اقدام كرد.
ساناز كريميان افزود: اين امر در ارديبهشت ماه سال جاري در دستور كار سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين قرارگرفت. اين پروژه براي طراحي به مشاور سپرده و پس از طي مراحل طراحي و تصويب نهايي، درماه جاري به كارفرما تحويل داده شد.
وي عنوان داشت: در طراحي اين پروژه سعي شده است تا حد ممكن ساختمان و تيغه هاي داخلي موجود حفظ شود و هدف از طراحي بخش اداري، كمبود فضاي اداري سازمان و مجاورت ساختمان غسالخانه با سازمان مذكور است.
مسئول پروژه موزه سنگ درخصوص هدف از طراحي بخش موزه بيان داشت: به نمايش گذاشتن سنگ قبرهاي قديمي كه بسياري از آنها مربوط به چند صد سال قبل بوده و از زيرخاك بيرون آورده شده است، سنگ شست و شوي اموات كه در دو اتاق مجزا براي آقايان و خانم ها در غسالخانه موجود است و نمايش عكس و فيلم هايي درهمين خصوص براي بازديدكنندگان، از اهداف طراحي و راه اندازي اين موزه است.
وي طراحي بخش موزه را شامل ورودي، لابي، اطلاعات، فضاي اداري مجزا، گالري ها، مديريت و سرويس بهداشتي عنوان كرد وگفت: طراحي ورودي مجزا براي بخش اداري و موزه به ترتيب در ضلع هاي جنوب و غرب غسالخانه، طراحي محوطه مقابل موزه، ارائه طرح نما براي مجموعه، بهسازي فضاي داخلي، ارائه طرح تاسيسات برقي ومكانيكي مجموعه، طراحي سرويس بهداشتي مجزا درخارج مجموعه دراين پروژه انجام شده است و بخش اداري نيز شامل ورودي، لابي،اتاق مديريت سالن اداري مخصوص كارمندان، اتاق كنفرانس، نمازخانه، سرويس بهداشتي و آبدارخانه است.

 



شناسايي 15موقوفه در فيروزكوه

فيروزكوه- خبرنگاركيهان:
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان فيروزكوه از شناسايي 15موقوفه در سطح اين شهر و روستاهاي حومه آن خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد سيدي در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: يكي از وظايف اداره اوقاف شناسايي موقوفات و عمل به نيت واقف و حفظ موقوفات است. در همين راستا طي سال جاري 15موقوفه در سطح شهرستان فيروزكوه و روستاهاي حومه آن شناسايي شده اند.
وي افزود: از كساني كه اين موقوفات را تحت تملك خود داشتند خواستيم تا اين وقفيات را به اداره اوقاف واگذار كنند. برخي افراد به درخواست فوق پاسخ مثبت دادند اما تعدادي در اختيار گذاشتن موقوفات را نپذيرفتند كه با اين افراد از طريق مراجع قضايي برخورد خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد سيدي در بخش ديگر سخنان خود گفت: طرح جامع آستان امامزاده اسماعيل كه شامل افزايش شبستان در صحن امامزاده، راه اندازي بخش فرهنگي در جوار امامزاده، ساماندهي خدمات رفاهي به زائران، ساماندهي محوطه مقابل امامزاده است شروع شده و بزودي شاهد توسعه اين مكان مقدس خواهيم بود.

 



از 250 زندان كشور روزانه 450هزارنفر با رفتارهاي پرخطر وارد و خارج مي شوند

كاشان - خبرنگاركيهان:
مسئول بهداشت و درمان اداره كل زندان ها و اقدامات تامين و تربيتي استان اصفهان گفت: روزانه 450هزارنفر با رفتارهاي پرخطر از 250زندان كشور وارد و خارج مي شوند.
دكتر عليرضا كفاشيان درحاشيه برگزاري همايش ايدز در دانشگاه علوم پزشكي كاشان درجمع خبرنگاران افزود: امكانات فعلي زندان ها، پاسخ گوي تراكم جمعيت دراين مراكز نگهداري و كنترل سلامت نيست.
وي، ارتقاء سطح سلامت زندانيان را گام اساسي براي افزايش سطح سلامت تمامي افراد جامعه دانست و اظهارداشت: كمبود نيرو، فضا و اعتبار ازمشكلات اصلي و چالش هاي جدي اداره زندان ها درحال حاضر مي باشد.
وي با تاكيد برلزوم كنترل و نظارت ورودي و خروجي زندان ها، بيان داشت:حتي يك بازرسي ساده بدني يك دقيقه اي براي اين افراد، روزانه نياز به 30نفر نيرو دارد.
به گفته وي، اگر تدبيري براي اين مشكلات و چالش ها انديشيده نشود، با توجه به افزايش جمعيت كيفري، تمامي زيرساختهايي كه براي كنترل و كاهش بيماري ها به منظور حفظ سلامتي مددجويان فراهم وتامين شده است، از بين مي رود.
اين مسئول با انتقاد از كمبود اعتبارات زندان ها گفت: در حال حاضر روزانه براي اموربهداشت و درمان هر نفر زنداني 440ريال هزينه مي شود در صورتي كه حداقل هر روز 2هزار و 500ريال براي بهداشت و درمان هرزنداني مورد نياز است.

 



مسكن مهر استان اردبيل آماده سكونت متقاضيان

اردبيل- خبرنگاركيهان:
مسكن مهر در سطح استان اردبيل آماده سكونت است و پس از اتمام مراحل عمليات اصلي به متقاضيان واگذار مي شود.
استاندار اردبيل درجلسه ستاد تامين مسكن استان با اعلام مطلب بالا افزود: تنها اجراي تزئينات داخلي واحدهاي مسكن مهر برعهده متقاضيان است.
حسين صابري گفت: دستگاههاي خدمت رساني نظير شركت هاي آب، برق و مخابرات موظف اند تأسيسات زيربنايي مكان هاي درنظر گرفته شده براي اجراي مسكن مهر را در كمترين زمان تامين كنند.
وي با انتقاد از ميزان پيشرفت پروژه هاي مقاوم سازي مدارس برخوردار از اعتبارات ملي درسالهاي اخير گفت: تلاش مي شود تا آهنگ اجراي اين پروژه ها در استان، طي سه سال آينده شتاب گيرد و پيشرفت آنها به صددرصد برسد.
دراين جلسه رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان هم در گزارشي از آخرين وضعيت اجرايي پروژه هاي مسكن مهر در استان گفت: درحال حاضر هيچ مشكلي فراروي اين پروژه ها و روند اجرايي آن وجود ندارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14