(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20  آذر 1389- شماره 19812

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دستاوردهاي راهبردي ژنو 3 (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
هندونه (گفت و شنود)
مذاكرات استانبول با دستور كار ايراني برگزار مي شود
هفته نامه تايم: پذيرش غني سازي در ايران از سوي غرب حتمي است
خشم مقامات آمريكا از گسترش روابط اقتصادي تركيه با جمهوري اسلامي
اپوزيسيون بي بخار فقط از روي دست هم تقلب مي كنند (خبر ويژه)
«بندباز ناشي» باز هم زمين خورد! (خبر ويژه)
92درصد مردم ايران مخالف سياست هاي آمريكا هستند (خبر ويژه)
همكاري عضو حزب مشاركت در پروژه حلقه لندن (خبر ويژه)
لس آنجلس تايمز: ايران در ژنو ناكارآمدي فشارهاي آمريكا را به رخ كشيد (خبر ويژه)
اسرائيل: اروپا ما را سر كار مي گذارد ايران هم به ريش ما مي خندد (خبر ويژه)



دستاوردهاي راهبردي ژنو 3 (يادداشت روز)

كوتاه ترين راه براي فهم دستاوردهاي راهبردي مذاكرات ژنو 3 براي ايران، مقايسه نتيجه مذاكرات با اهدافي است كه هر يك از طرفين پيش از ورود به مذاكرات رسما اعلام كرده بودند. فقط با انجام صحيح و كامل اين مقايسه است كه مي توان فهميد برنده اين نشست كدام طرف بوده است.
مذاكرات ژنو 3 در فضايي آغاز شد كه طرف غربي به وضوح انتظار داشت تركيب گزينه هايي كه در ماه هاي گذشته عليه ايران فعال كرده، با تاثيرگذاري بر محاسبات استراتژيك ايران، موضع آن را نرم تر كرده و احتمال كوتاه آمدن آن را افزايش داده باشد. در 9 ماه گذشته آمريكا با جديت تلاش كرده گزينه هاي تحريم (خارج و داخل شوراي امنيت)، تهديد به حمله نظامي، عمليات رسانه اي، ناآرام سازي فضاي داخلي ايران با حمايت از جريان فتنه و عمليات اطلاعاتي بويژه ترور را با يكديگر تركيب كند. تصور آمريكايي ها اين بودكه اين تركيب وقتي در كنار گزينه مذاكره قرار بگيرد، اثر خود را آشكار خواهد كرد. بنابراين 1+5 گمان مي كرد در مذاكرات ژنو 3 كاملا دست بالا را دارد و قادر خواهد بود برخي از درخواست هاي كليدي خود را به ايران تحميل كند. به همين دليل غربي ها اعلام كرده بود كه هدف اساسي آنها در ژنو، وادار كردن ايران به ورود به يك فرايند اعتمادسازي جديد و طولاني مدت درباره نگراني هاي كشورهاي غربي از برنامه هسته اي آن است.
در سوي مقابل، احساس ايران اين بود كه از هر زمان ديگري براي مقاومت در مقابل هرگونه درخواست زياده خواهانه 1+5 تواناتر است. ايران در مدتي حدود 5/1 سال توانست با موفقيت بزرگترين پروژه آمريكا عليه خود يعني فتنه 88 را با هزينه اي كنترل شده مديريت كند، تحريم ها در حالي كه غرب تصور مي كرد به سرعت فشار اقتصادي جدي به ايران وارد خواهد كرد، به فرصتي براي شكوفا كردن برخي از مهم ترين بخش هاي اقتصادي ايران (مانند بخش نفت و گاز) تبديل شد، تهديد به حمله نظامي به جاي اينكه ايران را بترساند اختلافات حادآمريكا و اسراييل درباره توانايي هاشان در مقابل ايران را آشكار كرد (به ياد بياوريد كه رابرت گيتس پس از اجلاس امنيتي هاليفاكس در كانادا، درخواست نتانياهو براي تداوم سخن گفتن درباره گزينه نظامي را هم رد كرد)، و نهايتا عمليات اطلاعاتي براي ترور دانشمندان ايراني درست در آستانه مذاكرات آن هم در حالي كه چند هفته قبل انگليسي ها به قصد خود براي انجام چنين پروژه هايي اعتراف كرده بودند، باعث شد ايران بيش از هر زمان ديگري سرسخت باشد و جلسه مذاكره را به مجلس محاكمه طرف هاي مقابل خود تبديل كند. به همين دليل ايران يك روز قبل از شروع مذاكرات به صراحت گفت كه حقوق خود را موضوع مذاكرات نمي داند و تنها با هدف ايجاد زمينه هاي همكاري گفت وگو خواهد كرد. معناي تلويحي اين سخن آن بودكه ايران مذاكرات ژنو را گفت وگوهايي راهبردي براي نشان دادن توانايي و امكانات بي نظير ملي، منطقه اي و فرامنطقه اي خود به 1+5 و تشريح شروط خويش براي ورود به همكاري در مسائل و بحران هاي حل نشده از موضعي برابر مي داند و اساسا معتقد است 1+5 در موقعيتي نيستند كه ايران براي تداوم برنامه هسته اي خود نيازي به مذاكره با آن داشته باشد.
آنچه درون مذاكرات رخ داد به هيچ وجه آن چيزي نبود كه غربي ها و شركايشان انديشيده و طراحي كرده بودند. اگر بخواهيم قضيه را خلاصه كنيم مي توان مسئله را اينگونه شرح داد:
1- ايران دور اول مذاكرات ژنو 3 را به محاكمه غربي ها در مورد ترور دانشمندانش اختصاص داد. طرف ايراني در اين دور چيزي غير از تشريح دلايلش در مورد آمريت و مباشرت امريكا، انگليس و اسراييل در اين ترور نگفت و به اشتون و ديگر اعضاي 1+5 هم اجازه نداد وارد موضوع ديگري شوند. اين نوع برخورد در گام اول به سرعت اين پيام را به طرف غربي منتقل كرد كه ايران از موضعي كاملا مستحكم وارد مذاكرات شده و هيچ بناي كوتاه آمدن ندارد.
2- در دور دوم مذاكرات، 2 اتفاق مهم افتاد. نخست اينكه 1+5 به ناچار پذيرفت هرگونه گفت وگو با ايران بايد در يك «چارچوب بسته اي» انجام شود. مقصود از چارچوب بسته اي در اينجا اين است كه ايران كل مسائل روي ميز را يك پكيج واحد مي داند و اجازه تفكيك آنها از يكديگر را نخواهد داد در حالي كه آنچه غرب در پي آن بود دقيقا همين تفكيك بود. آمريكايي ها مدت هاست مايلند- وگفته اند كه مي خواهند- درباره طيفي از مسائل با ايران وارد مذاكره شوند به اين شرط كه اولا موضوع هسته اي مسئله اول باشد و ثانيا مسائل با هم مخلوط نشوند و في المثل در همان حال كه گفت وگوهاي هسته اي در جريان است، مذاكراتي هم درباره افغانستان آغاز شود. ايران به اين دليل مشخص و البته مهم كه اين نوع مذاكره اجزاي قدرت آن را تجزيه مي كند با اين نوع مذاكره مخالفت كرده است. علت اصلي مخالفت ايران با تفكيك مسائل مورد مذاكره از يكديگر و باز شدن مسيرهاي موازي مذاكره اين است كه در اين صورت آمريكا اين امكان را خواهد داشت كه در حالي كه در يك حوزه به ايران فشار مي آورد (مثلا حوزه هسته اي) در يك حوزه ديگر (مثلا حوزه مسائل منطقه اي) از امكانات آن بهره مند شود. اما رويكرد بسته اي در مذاكرات باعث هم افزايي مولفه هاي قدرت ايران مي شود و آمريكا را مجبور مي كند كه رفتار خود را در حوزه هايي كه تا به حال آنها را مجرايي براي اعمال فشار بر ايران مي دانست تعديل كند چرا كه در غير اين صورت در «نقاط مشترك» خبري از همكاري با ايران نخواهد بود. خبرهاي موجود نشان مي دهد اينكه بايد وارد بحث در مورد بسته ها شد نه موضوعات، يكي از اولين نكاتي است كه 1+5 در آغاز دور دوم مذاكرات ژنو 3 پذيرفته است. دوم اينكه ايران در اين دور تاكيد كرده است در مورد موضوع هسته اي فقط به 3 شكل همكاري هاي صلح آميز، خلع سلاح و عدم اشاعه مذاكره مي كند. خبرهاي رسمي منتشر شده از مذاكرت نشان داد 1+5 با اين موضوع هم مخالفت نكرده و اگر چنين باشد مي توان گفت ايران قادر بوده لااقل حقوق هسته اي خود را به عنوان يك موضوع از روي ميز مذاكرات حذف كند. اگر بخواهيم خلاصه كنيم، ايران در دور دوم اولا از موضع متهم پاي ميز ننشست و اين مسئله را روشن كرد كه نگراني هاي جهاني درباره رفتارهاي غرب در حوزه هاي مختلف بسيار جدي تر از ادعاهايي است كه آنها عليه ايران مطرح مي كنند و ثانيا از موضع يك «قدرت آماده همكاري» با 1+5 سخن گفت كه همانقدر كه ظرفيت هايي براي حل مشكلات پيچيده دارد، از امكاناتي قدرتمند براي دفاع از خود و پاسخگويي به هرگونه تهديد نيز برخوردار است. به بيان ديگر، روشن كرد دقيقا همان حوزه هايي كه بالقوه موضوع همكاري است، مي تواند موضوع مخاصماتي سخت و شديد هم باشد.
3- اتفاق كليدي اما در دور سوم مذاكرات رخ داد. براي اينكه اهميت آنچه در اين دور رخ داد روشن شود لازم است اين موضوع را به ياد داشته باشيم كه غربي ها قبل از آغاز مذاكرات مكررا و به صراحت گفته بودند كه از ژنو 3 انتظاري ندارند جز اينكه در آن روي يك زمان و مكان براي مذاكرات بعدي توافق شود. معني ديگر اين سخن آن بود كه غرب پيشاپيش گفته بود حداكثر چيزي كه در اين گفت وگوها در پي آن است يك توافق شكلي در باره دور بعدي گفت وگوهاست و در مورد محتواي مذاكرات آينده يا آنچه اصطلاحا «دستور كار» خوانده مي شود توافقي صورت نخواهد گرفت. خروجي دور سوم مذاكرات دقيقا بر خلاف اين هدف اعلام شده غربي هاست. ما نمي دانيم درون مذاكرات چه گذشته ولي مي توان حدس زد كه تيم ايران دستور كار اعلام شده خود را به طرف غربي قبولانده است. پيش تر گفتيم كه ايران قبل از آغاز مذاكرات و از جمله در بيانيه 14 آذر دكتر جليلي به روشني گفته بود كه جز گفت وگو براي همكاري موضوع ديگري را به عنوان دستور كار نمي پذيرد. آنچه هم كه به عنوان نتيجه نهايي مذاكرات در پايان دور سوم اعلام شد دقيقا همين بود: «گفت وگو براي همكاري حول نقاط مشترك اواخر ژانويه در استانبول». درست است كه كاترين اشتون بلافاصله بعد از مذاكرات سعي كرد از اين توافق - كه مطابق فايل صوتي مذاكرات جمع بندي خود اوست نه طرف ايراني- فرار كند ولي روشن است كه با اين تاكتيك هاي رسانه اي نمي توان آنچه را كه درون اتاق مذاكره رخ داده پوشاند چرا كه هر دو طرف صحنه را مستندسازي كرده اند. اشاره به دو نكته ضروري است؛ اول- گفت وگو براي همكاري بديل و جايگزين گفت وگو براي فشار است و اين يعني همانطور كه اعلام شده براي تداوم گفت وگوها شرط ضروري آن است كه مسير فشار كاملا متوقف شود. دوم- وقتي بنا شد گفت وگو صرفا حول نقاط مشترك باشد، آن وقت بحث درباره برنامه هسته اي ايران خود به خود از روي ميز حذف خواهد شد چرا كه اين يك نقطه مشترك نيست بلكه صرفا يك مشت ادعاست كه يك طرف عليه طرف ديگر مطرح مي كند و هيچ ارزش و اعتباري بيش از مصارف تبليغاتي ندارد.
از اين پس مهم است كه ببينيم غرب قادر به پاي بند ماندن به تعهداتي كه در ژنو سپرده خواهد بود يا نه و در هر حال، اگر مذاكره اي در استانبول شكل بگيرد روشن است كه كار براي 1+5 آسان نخواهد بود.
مهدي محمدي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ وقتي مراسم 16 آذر را در 15 آذر آنهم براي ادامه اجراي ماموريت جورج سوروس با پيام تصويري يكي از سران فتنه مي گيرند و حال و هواي رقص و پايكوبي حاكم بر اوضاع آن مجلس مي گردد نتيجه آن مي شود كه دانشجويان باغيرت و با بصيرت ولايتمدار با پرچم عزت حسيني به دادخواهي به مقابله با يزيديان برخاسته فرياد مرگ بر منافق و مرگ بر آمريكا سرمي دهند و صداي دانشجويان سال 1332 را رساتر از هر سال ديگر فرياد مي زنند و باز تشت رسوايي فتنه گران به صدا درمي آيد به راستي وقت محاكمه اين روسياهان فرا نرسيده است؟
محمودي
¤ برخي روزنامه ها و اشخاص با سياسي كاري وضعيت آلودگي تهران را به اقدام دولت در خودكفايي بنزين نسبت مي دهند تا به موقعيت برتر دولت صدمه و آب را گل آلود و ماهي خود را صيد نمايند.
بيگ زاده
¤ از ديپلماسي فعال و تهاجمي آقاي دكتر جليلي در ژنو تقدير و تشكر مي شود خوشحاليم كه وي همچون دوره اصلاحات با حالت انفعال برخورد نكردند.
شجاع از بوكان
¤ اقدام هيئت هسته اي كشورمان در به چالش كشيدن جنايتكاران غرب به جهت دست داشتن در ترور دانشمندان هسته اي ايران اقدام شجاعانه و قابل ستايشي است.
5790--0913
¤ دشمن زبون بداند پيشرفت هسته اي ايران اسلامي با اين ترورهاي كور متوقف نخواهد شد بلكه آهنگ پيشرفت ما در اين راه تندتر مي شود.
2909--0916
¤ با توجه به اين كه دولت انگليس هم در ترور دانشمندان هسته اي ما مشاركت داشته، چرا سفارت انگليس در تهران تعطيل نمي شود؟
سيدنورالدين ميرنصرالهي
¤ با توجه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اظهارنظر مسئولين قوه قضائيه و شوراي نگهبان در مورد دانشگاه آزاد چرا هيچ اقدام عملي براي تغيير و تحولات اين دانشگاه صورت نمي گيرد.
يك هموطن
¤ با وجودي كه سه سال است بازنشسته شده ام، هنوز سهام عدالت به بنده تعلق نگرفته است. لطفا رسيدگي شود.
رمضان علي حسن زاده
¤ همانطور كه پشتيبان فناوري هسته اي بوده ايم حمايت كامل خود را از برنامه عظيم طرح تحول اقتصادي يارانه ها اعلام مي كنيم.
جمعي از طلاب مدارس حوزه علميه قم
¤ پس از دو ماه از تحويل خودروي فرسوده به بانك مراجعه نمودم گفتند پس از 48 هفته ديگر(11 ماه) نوبت شما مي رسد... كسي كه تنها منبع درآمدش اسقاط شده چگونه بايد به امرار معاش بپردازد؟!
2251--0915
¤ از كيهان مي خواهم در مورد وضعيت نيروهاي شركتي استانداري تهران گزارش تهيه كند.
0229--0912
¤ كشور كره با ساخت افسانه «جومونگ» با كيفيت بالا براي خود تاريخ سازي مي كند ولي ما با داشتن تاريخ غني اسلام و انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي عظمت مردان و زنان الهي را با سريال هايي مثل «همچو سرو» وارونه نمايش مي دهيم چرا؟
7938--0917
¤ با توجه به آلودگي هواي تهران از شهردار و شوراي شهر درخواست مي شود نسبت به از رده خارج كردن كليه اتوبوسهاي اين شركت با عمر بالاي ده سال اقدام نمايد.
5608---0912
¤ تسلط خوب و هنرمندانه نقش آفرين شخصيت ابن زياد در سريال مختارنامه بدون شك كانون توجه بينندگان به اين برنامه فاخر وتاريخي شده است. خداوند به تمامي دست اندركاران تهيه اين اثر ماندگار خير دنيا و آخرت عطا فرمايد.
8516---0919
¤ سه سال قبل به حساب مسكن مهر شهر ري پول ريخته ايم تا امروز هيچ چيز آن مشخص نشده است. حتي معلوم نيست زميني كه واحدهاي مسكوني را در آن خواهند ساخت در كجا واقع شده است.
تركان
¤ از بانك... شهر آشخانه خراسان شمالي كه استعلام كرده ام 3 ماه تمام طول كشيده كه جواب بدهند. اگر وسايل ارتباطي امروزه نبود چه اتفاقي مي افتاد.
9943---0915
¤ توليد كننده پوشاكم. قبلاً قيمت پارچه تا آخر سال ثابت بود و توليد و فروش مناسبي داشتيم ولي الان قيمت نوسانات متعددي دارد و همين امر باعث تعطيلي بسياري از توليدي ها شده است. از مسئولين امر درخواست مي شود نسبت به اين موضوع واكنش نشان دهند.
5528---0912
¤ از وزير محترم آموزش و پرورش مي خواهم به طور شفاف توضيح دهند چرا درآمد سالانه كاركنان ادارات اين وزارتخانه حداقل دو برابر معلمان ابتدايي است. آيا اين خلاف عدالت نيست كه كاركنان يك وزارتخانه با مدرك و طبقه مساوي درآمد متفاوت داشته باشند؟
0850---0911
¤ افرادي كه براي كسب مهارت به آموزشگاههايي كه از جهاد امتياز گرفته اند مراجعه مي نمايند مبلغ 107 هزار تومان پرداخت مي كنند و پس از اتمام دوره براي دريافت مدرك مهارت خود بايد به جهاد استان گيلان مراجعه و مبلغ202 هزار تومان نيز پرداخت نمايند كه معلوم نيست براي چه چيزي جهاد استان اين مبلغ را دريافت مي كند در صورتي كه اگر فردي به مراكز ديگر مراجعه نمايد تنها با پرداخت 107 هزار تومان مي تواند مهارت و مدرك خود را دريافت كند. لازم است مسئولين امر ضمن بررسي با افراد غيرمسئول و متخلف برخورد نمايند.
يك هموطن
¤ برنامه كرسي هاي آزادانديشي كه از سيما پخش مي شود برنامه بسيار خوب، متين و مفيدي است. اما اگر زمان پخش اين برنامه به ساعت پربيننده تري تغيير كند سودمندتر خواهد شد.
حسيني
پاسخ روابط عمومي شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو)
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 8/9/89، با مضمون «احداث مترو در مناطق 17 و 18 و...»، به آگاهي مي رساند: در راستاي هدف استفاده كليه شهروندان از حمل و نقل عمومي مطلوب، ارائه سرويس و خدمات رساني مناسب ريلي به كليه نقاط شهر از جمله مناطق مركزي و جنوبي و نيز مراكز جمعيتي اقماري در طرح جامع ريلي تهران پيش بيني گرديده است. هم اكنون هم خط يك ، دو و چهار شهري با عبور از مناطق جنوبي، مركزي،غربي،شرقي و شمالي تهران در دست بهره برداري است و خطوط 3 و 6 و 7 در دست احداث است كه پوشش ريلي مناطق 17 و 18 از طريق خطوط 3، 7 به نحو مطلوبي تأمين مي گردد. در ضمن خطوط ديگري نيز جهت ارتقاي سطح سرويس مناطق مذكور طراحي شده است.»

 



هندونه (گفت و شنود)

گفت: خاتمي با حضور در منزل يكي از آشوبگران زنداني، نسبت به محكوميت وي ابراز تأسف كرده است.
گفتم: از كسي كه براي فتنه 88 از جرج سوروس صهيونيست دستور مي گيرد و از ملك عبدالله براي ايجاد آشوب پول كلان دريافت مي كند و با راسموسن دبيركل ناتو كه علناً به پيامبر اكرم(ص) اهانت كرده بود فالوده مي خورد، چه انتظار ديگري هست؟
گفت: خاتمي در همين ملاقات از زنداني شدن عمادالدين باقي هم ابراز نگراني كرده است.
گفتم: همين خاتمي، در زمان رياست جمهوري خود عمادالدين باقي را به خاطر سرقت اسناد وزارت اطلاعات خائن ناميده بود.
گفت: خاتمي در اين ملاقات آشوبگران را اصلاح طلب ناميده است!
گفتم: اين حرفش كه كاملا قابل قبول است چون خودش در 16 آذر 83 طي سخناني در دانشكده فني دانشگاه تهران گفته بود «از اردوگاه اصلاح طلبان صداي دشمن به گوش مي رسد».
گفت: چه عرض كنم؟! يكي از سايت هاي ضد انقلاب درباره خاتمي نوشته؛ او آدم جاه طلبي است كه با وعده قدرت و مقام به آساني قابل بهره برداري است.
گفتم: يارو توي اتوبوس دوتا دستش رو به كمرش زده بود. يكي بهش گفت؛ آقا چرا اينطوري ايستادي؟ دستهاتو بنداز، جاي مردم رو تنگ نكن! و يارو نگاهي به خودش كرد و گفت؛ اي بابا! پس هندونه ها كو؟!

 



گزارش تحليلي درباره مذاكرات ژنو
مذاكرات استانبول با دستور كار ايراني برگزار مي شود

سرويس سياسي-
مذاكرات اخير ميان ايران و گروه 1+5 كه در ژنو سوئيس برگزار شد، در ابعاد مختلف مي تواند موفقيتي بزرگ براي جمهوري اسلامي ايران تلقي شود.
15 ماه پس از گفت وگوهاي ژنو2، مذاكرات ژنو3 در فضايي برگزار شد كه كشورهاي 1+5 مسير بي فايده و پرهزينه راهبرد فشار و تحريم در قبال ايران را بيش از هميشه تجربه كرده بودند و اين موضوع آنها را مجددا به پاي ميز مذاكره كشاند.
كشورهاي زورگوي غربي كه تاكنون در سياست هايشان در قبال ايران شكست خورده اند، گمان مي كردند كه شايد بتوانند در پاي ميز مذاكره به اهداف مد نظر خود برسند اما تصور نمي كردند كه گفت وگوهاي ژنو3 به جلسه محاكمه آنها در همسويي با تروريست ها تبديل شود.
فضاي نشست ژنو3 به شدت تحت تاثير شهادت پرفسور مجيد شهرياري دانشمند هسته اي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت. دكتر جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول تيم مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران با قدرشناسي از خون پاك اين شهيد والامقام در يك ابتكار عمل كشورهاي طرف مذاكره را با اين پرسش به چالش كشيد كه چرا شما ترور اين شخصيت برجسته علمي و دانشگاهي را محكوم نكرديد؟ اينكه بازرسان آژانس اسامي دانشمندان ايراني را اعلام و شوراي امنيت آن را در فهرست قطعنامه ها قرار دهد و با اقدام تروريستي در جهت اجراي قطعنامه اين دانشمندان هدف قرار گيرند، رسوايي بزرگي براي شوراي امنيت است كه بايد به جامعه جهاني درباره آن پاسخ دهند.
جمهوري اسلامي ايران با آمادگي بيش از هميشه به لحاظ ظرفيت ها و موقعيت ممتاز منطقه اي، سياسي و اقتصادي با اقتدار و منطق روشن وارد اين دور از گفتگوها شد. همانطور كه در گفتگوهاي ژنو1 و 2 گروه مذاكره كننده ايراني اجازه نداد حقوق ملت ايران موضوع گفتگو قرار بگيرد، در مذاكرات ژنو3 نيز حقوق ملت ايران را مفروض گفتگوها دانست و به هيچ عنوان اجازه نداد به حقوق مسلم ملت ايران تعرضي صورت بگيرد.
كشورهاي غربي كه با نابساماني هاي فراواني در زمينه هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي دست به گريبان هستند، بايد توجه نمايند كه مسيري را انتخاب نكنند كه به خاطر منافع برخي گروهها به ويژه صهيونيست ها، هزينه هاي بيشتري را به ملتهاي خود تحميل كنند و منافع ملتهاي خود را از فايده اي كه در تعامل با ملت ايران مي توانند داشته باشند، بيش از اين محروم نكنند.
بي ترديد لازمه تداوم گفتگوها كنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته از سوي كشورهاي غربي است و گفتگوها در راهبرد دو مسيره پيشاپيش بي فرجام خواهد بود. همانطور كه دكتر جليلي پيش از مذاكرات اخير اعلام كرد هرگونه مسير آينده براساس رفتار طرف مقابل تنظيم خواهد شد.
اكنون كشورهاي 1+5 در برابر يك آزمون حساس قرار گرفته اند و آن ميزان پايبندي به توافق صورت گرفته در گفتگوهاي ژنو3 است؛ توافقي كه دبير شوراي عالي امنيت ملي آن را چنين بيان كرد: «گفتگو براي همكاري حول نقاط مشترك».
نكات برجسته
درباره مذاكرات ژنو3
1-غربي ها فقط با دستور كار شكلي وارد مذاكرات شده بودند اما ايران توانست يك موضوع محتوايي مهم در مورد دستور كار مذاكرات آتي را به آنها تحميل كند.
2- توافق نهايي جلسه كه توسط خانم اشتون جمع بندي شده اين است كه دستور كار جلسه بعدي «يافتن نقاط مشترك» و «گفتگو براي همكاري حول نقاط مشترك» خواهد بود. اين دقيقا چيزي است كه قبل از مذاكرات توسط ايران اعلام شده بود.
3- به دليل فشار برخي گروهها در غرب به ويژه صهيونيست ها، ضعف اشتون و اختلافات و سردرگمي داخلي كشورهاي 1+5، در پايبندي آنها به توافق به عمل آمده ترديدهايي بروز كرده است.
4- واقعيت اين است كه هيئت مذاكره كننده ايراني با يك پيروزي بزرگ از ژنو بازگشت و دور بعدي مذاكرات با دستور كار ايراني برگزار خواهد شد.
5- مذاكرات ژنو3 علاوه بر اينكه يك پيروزي ديپلماتيك براي ايران بود، يك پيروزي رسانه اي هم محسوب مي شود. عمليات رسانه اي انجام شده از جانب ايران در اين دور از مذاكرات، يك عمليات بسيار موفق و با در دست داشتن ابتكار عمل و از موضع فعالانه بود كه مي توان آن را يك نمونه قابل توجه از پيروزي ايران در جنگ نرم به حساب آورد. رسانه هاي غربي در طول مدت مذاكرات كاملا منفعل بودند و در موارد متعدد به بازنشر توليدات رسانه هاي ايران پرداختند.
6- ايران در گفتگوهاي ژنو3 موفق شد اولا به افكار عمومي جهاني نشان دهد كه 1+5 و تروريست ها در جنايت عليه دانشمندان ايراني همدست بوده اند و عملا تقسيم كاري ميان آژانس، شوراي امنيت و تروريست ها وجود دارد. ثانيا به محاكمه جدي 1+5 در اين باره پرداخت و ثالثا توانست 1+5 را وادار به عذرخواهي در اين مورد نمايند.
7- ايران در گفتگوهاي ژنو3 ثابت كرد راهبرد دو مسيره غرب مبني بر فشار- مذاكره، شكست خورده و ناكارآمد است و تحريم ها نه تنها خللي در اراده ملت ايران نداشته بلكه آن را در پيمودن راه پيشرفت و تعالي مصمم تر كرده است.
8- بر مبناي تعهدي كه 1+5 داده بحث درباره حقوق هسته اي ايران به هيچ وجه در دستور كار هيچ مذاكره اي در آينده نخواهد بود. و اين دستاورد بزرگ جمهوري اسلامي ايران است.
 



هفته نامه تايم: پذيرش غني سازي در ايران از سوي غرب حتمي است

هفته نامه آمريكايي تايم در گزارشي كه به تحليل مذاكرات ژنو 3 اختصاص داشت، تأكيد كرد: غرب اين حقيقت را دريافته كه نمي تواند حقوق هسته اي ايران بويژه غني سازي را نفي كند.
به گزارش سايت «ايران هسته اي» در اين مقاله كه روز چهارشنبه گذشته منتشر شده، آمده است: «به نظر مي رسد دو طرف به سمت يك توافق اساسي گرايش يافته اند و آن پذيرش حق ايران در غني سازي اما همراه با بازرسي هاي گسترده است. اشتون روز سه شنبه گفت كه ما حقوق ايران را به رسميت مي شناسيم اما تأكيد مي كنيم كه ايران بايد به تعهدات خود عمل كند.» تايم ادامه داده است: «يك عضو ارشد مؤسسه مارشال آلمان در برلين مي گويد كه اين بهترين راه است زيرا غيرممكن است كه غرب بتواند برنامه ايران را متوقف كند. در درازمدت ما نمي توانيم ايران را از حق خود براي استفاده صلح آميز انرژي هسته اي بازداريم».
اين هفته نامه آمريكايي در پايان با اشاره به اينكه «نگراني ها درباره اينكه آيا مذاكرات ژنو بيانگر يك راهبرد بن بست است يا نه، ماه آينده وقتي اشتون تيم خود را براي مذاكرات جديد رهبري خواهد كرد احساس خواهد شد»، نوشت: «رابرت مالي مدير بخش خاورميانه گروه بين المللي بحران مي گويد غرب بايد به اين نتيجه برسد كه مي تواند و بايد از مذاكره انتظار پيشرفت داشته باشد. ما بايد خود را از شر اين استعاره تيك تاك ساعت خلاص كنيم. ما بايد به ديپلماسي فرصت خودنمايي بدهيم حتي اگر چشم اندازها خيلي هم قوي نباشند. چه گزينه اي بعد از مذاكره وجود دارد. هيچ گزينه اي وجود ندارد.»
تايم در بخشي از اين گزارش همچنين از محور شدن دوباره اروپا در ديپلماسي غرب راجع به ايران خبر داده است. اين نشريه آمريكايي مي نويسد: ريچارد گووان عضو شوراي اروپا در امور خارجي به نقش اروپا در كمك به مهار جاه طلبي هاي هسته اي ايران اشاره مي كند و مي گويد برخي مردم در خصوص نقش اروپا و كاترين اشتون ترديد دارند اما اشتون خود را وارد اين فرايند كرده است. وي افزود: «اتحاديه اروپا مجدداً نقش يك بازيگر را يافته است.»

 



اسناد «ويكي ليكس» فاش كرد
خشم مقامات آمريكا از گسترش روابط اقتصادي تركيه با جمهوري اسلامي

براساس سندي كه در رابطه با تركيه در سايت «ويكي ليكس» انتشار يافت حاكي از آن است كه واشنگتن به آنكارا درخصوص روابط اقتصادي با ايران هشدار داده است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «گازته 5» چاپ تركيه،سندي كه در تاريخ 4 دسامبر 2009 در سفارت آمريكا در آنكارا تنظيم و ارسال شده، روز گذشته در سايت «ويكي ليكس» انتشار يافت.
اين سند كه مربوط به جزئيات ديدار «ديويد كوهن» مشاور جرايم مالي وزارت خزانه داري آمريكا با مقامات تركيه در اكتبر سال 2009 در آنكارا مي شود در عين حال گوياي هشدار مقامات آمريكايي به تركيه درخصوص روابط اين كشور با ايران است.
بنابراين گزارش، مسئولان وزارت خزانه داري آمريكا در ماه هاي آگوست و اكتبر سال 2009 به آنكارا سفر كرده موضوع نحوه رابطه با ايران را مطرح كرده بودند ولي اين ديدار ديويد كوهن و هشدار وي در آن زمان از افكار عمومي پنهان نگهداشته شده بود.
روزنامه «گازته 5» در ادامه گزارش خود چنين مي نويسد: نكته اي كه در اين سند جلب توجه مي كند اين است كه نام شخص و يا موسسه ديگري به غير از دو موسسه «شوراي تحقيق جرايم مالي» (ماساك) و «بي.دي.دي.كا.» كه كوهن با مسئولان آنها ديدار داشته، پنهان نگهداشته شده و بجاي آن چند «ايكس» گذاشته شده است.

 



اپوزيسيون بي بخار فقط از روي دست هم تقلب مي كنند (خبر ويژه)

پرگويي و بلوف زني محافل ضدانقلاب داخلي و خارجي، به مجادلات تازه اي در ميان محافل اپوزيسيون دامن زده است.
راديو زمانه در گزارشي به قلم يكي از اعضاي اپوزيسيون خارج نشين به ميتينگ هاي كم رونق اپوزيسيون در برخي كشورهاي اروپايي و آمريكا پرداخت كه به بهانه 16 آذر مذاكره شده بود. سايت «زمانه» مي نويسد: اين روزها در برخي شهرهاي اروپا و آمريكا جلسات سخنراني در سالگرد 16 آذر برگزار شد. آنچه در حركت هاي اخير خارج كشور شاهد بوده ايم اين بوده كه بيشتر سعي شده سخنرانان در ميان فعالان قديمي خارج از كشور و نسل جديد مهاجران انتخاب شود. اين به خودي خود بد نيست. مشكل وقتي پيش مي آيد كه پاي صحبت هاي 30 ساله همفكران خودت مي نشيني كه با جابه جا كردن بعضي از جملات و عوض كردن اسامي، سخنان تكراري خود را به ظن خود «آپ ديت» كرده اند و به اسم حرفي نو عرضه مي كنند. حرف من مسلماً اين نيست كه دوستان تازه وارد به صرف تازه وارد بودن خود حرف تازه اي هم داشته باشند، سؤال اصلي اين است كه اين سخنراني ها، آكسيون ها و همايش ها چه هدفي را دنبال مي كنند؟ اگر به سخنان نسل اول مهاجران بپردازيم، به راستي دليل سخنراني اين دوستان را نمي فهميم. چرا كه سي سال همچنان اين روال را ادامه داده و با سخنراني هاي خود به جز جلب توجه شخصي- كه بعضي به آن نياز دارند- هيچ مسئله اي حل نشده است.
نويسنده گزارش خاطرنشان مي كند: تحليل هاي ارائه شده در اين جلسات در عمل، دست دوم است و مشقي كه از روي دست همديگر مي نويسند، عمدتاً كارآيي خاصي ندارد و تأثيرگذار نيستند؛ روشنگرانه نيستند. هيچ جنبشي در بود يا نبود اين سخنراني ها چيزي به دست نياورده يا از دست نداده، پس ادامه اين آكسيون ها به اين شكل چه فايده اي دارد؟ سخنرانان در دوره جديد عمدتاً همان سخنرانان اپوزيسيون 30 سال گذشته بوده اند و هر شهري در هر كشوري كساني را دارد كه شيفته تريبون هستند و احتمالاً در هر جلسه در نهايت براي حدود 50 نفر سخنراني مي كنند. اين سخنرانان چه مي گويند كه در طول اين سي سال نگفته اند و اين شنوندگان چه خواهند شنيد كه تاكنون نشنيده اند؟ نتيجه اين سخنراني چيست كه تاكنون مطرح نشده است؟
اين اپوزيسيون سرخورده اضافه مي كند: تجربه من به عنوان يك فعال اجتماعي در طول ساليان اين است كه شركت كنندگان ثابت و قديمي اين گونه مراسم، به روال هميشه در اين برنامه ها هم شركت مي كنند و حرف هايي را كه هميشه شنيده اند و گفته اند، و اين چرخ كماكان بر روال هميشگي اش مي چرخد. اما آيا واقعاً هدف اين است؟ آيا هدف رفتن همان راهي است كه سي سال رفته ايم؟ يا شايد هدف اين است كه يك بعدازظهر جمعه مان را دور هم باشيم؟ اپوزيسيون خارج از كشور بيش از 25 سال است كه چنين جلسات سخنراني را ترتيب داده است.
نويسنده راديو زمانه نهايتاً تأكيد كرد: گذاشتن آكسيون براي خالي نبودن عريضه، اثرات غيرقابل جبراني بر اپوزيسيون خارج كشور گذاشته كه نتيجه آن همين است كه امروز شاهد آن هستيم. همين عمل هاي بي اثر منجر به تبديل اپوزيسيون خارج از كشور به چيزي شد كه يادآور آن ترانه غم انگيز قديمي است: «تو فقط هستي كه باشي، تو نه مرگي نه تلاشي». اين جلسات سي سال است كه برگزار شده اند و باور كنيد سي سال ديگر هم مي توانند برگزار شوند.
در همين حال «آرش-ب» از روزنامه نگاران زنجيره اي كه از فراريان نسبتاً خارج نشين محسوب مي شود، در نوشته مشابهي به بي عرضگي اپوزيسيون داخلي و اصلاح طلبان و نفاق جديد پرداخت. وي در سايت ضد انقلابي «روزنت» نوشت: اصلاح طلبان همان روزهايي كه مست فتح سنگر به سنگر كرسي هاي قدرت بودند و در تقسيم غنايم، جام مي را خود در دست مي گرفتند و خون دل را نصيب دفتر تحكيم كردند، به دانشجويان به عنوان سوخت موتور اصلاحات نگاه مي كردند و شيوه چشم آنان از ابتدا فريب جنگ داشت. با اين همه دانشجويان تحكيم، متهم رديف اول شكست اصلاحات شدند.
روزنت مي افزايد: قصد طعن به اصلاح طلبان نيست اما پس از حوادث عاشوراي سال گذشته، خيلي ها از ابتكار در روش هاي مبارزه سخن راندند و از ابتكارات جديد گفتند. اما هر چه بيشتر درباره اين روش ها و ابتكارات بجويي، كمتر مي يابي. براي بعضي ها، روش هاي نوين مبارزه خلاصه شده است در فعاليت هايي كه در شبكه هاي اجتماعي چون بالاترين و فيس بوك و توييتر و... انجام مي دهند، برخي ديگر نيز تصور دارند كه در ذهن داشتن آنچه كه سال گذشته رخ داده است، خود بزرگ ترين مبارزات است. كسي هم در اين ميان نپرسيد پس چه شد شيوه هاي جديد و كجاست شبكه هاي اجتماعي كه قرار بود خانه به خانه، محله به محله، شهر به شهر و... گسترش يابد.

 



«بندباز ناشي» باز هم زمين خورد! (خبر ويژه)

رئيس شوراي سياستگذاري مجمع روحانيون به ديدار خانواده يكي از آشوبگران بازداشتي رفت.
خاتمي در حالي به منزل «بهاره- ه» رفت كه نامبرده به خاطر تخلفات گسترده، از جمله نقش آفريني در آشوب هاي سال گذشته، به 9 سال حبس محكوم شده است. خاتمي كه خود به دليل ملاقات با كساني چون جورج سوروس و راسموسن دبيركل ناتو(و نخست وزير هتاك دانمارك) و... از متهمان كودتاي مخملي سال گذشته به شمار مي رود، در اين ملاقات ادعا كرده برخورد نظام با آشوبگران، با كشورهاي كمونيستي قابل مقايسه است!
وي همچنين با اشاره به بازگرداندن عماد باقي به زندان، از نامبرده و ديگر متهمان جانبداري كرد و گفت: متاسفانه براي فعاليت گروه ها مشكل ايجاد مي كنند و معلوم نيست افراد و گروه هايي كه به كار مخفي و غيرعلني اعتقاد ندارند و خواستار اصلاح وضع موجود هستند چگونه بايد فعاليت كنند.
خاتمي توضيح نداد كه مخالفت با فعاليت مخفي و غيرعلني چه نسبتي مي تواند با ملاقات هاي وي با جرج سوروس و ملك عبدالله(ارديبهشت ماه 88) و... داشته باشد. اين در حالي است كه خاتمي در زمان رياست جمهوري و در پي اقدام خائنانه عماد باقي در سرقت اسناد محرمانه وزارت اطلاعات و سپس انتشار توام با دستكاري و تحريف اين اسناد، نسبت به اين حركت اعتراض كرده و تصريح كرده بود انتشار اسناد محرمانه اگر سنديت داشته باشد خيانت است چه رسد به اين كه واقعيت هم نداشته باشد.
تذبذب خاتمي در تخطئه تندروي افراطيون مدعي اصلاحات طي حوادث سال گذشته و سپس رفتن به خانه يكي از آنان(از اعضاي گروهك منحله تحكيم)، يادآور مشي هميشگي وي است چندان كه 16 آذر 1383 در دانشكده فني دانشگاه تهران اذعان كرده بود «از اردوگاه اصلاحات صداي دشمن به گوش مي رسد» اما بعدها وي خود تبديل به صداي دشمن شد و با برخي از همان صداها و سخنگويان دشمن هم آوا شد تا آنجا كه برخي از حاميان وي از خاتمي با عنوان «بندباز ناشي» ياد كردند.

 



92درصد مردم ايران مخالف سياست هاي آمريكا هستند (خبر ويژه)

نتايج نظرسنجي يك موسسه آمريكايي نشان مي دهد خوش بيني به آمريكا در ايران از 34 درصد به 8 درصد كاهش يافته است و 92 درصد مردم ايران مخالف سياست هاي كاخ سفيد هستند.
موسسه صلح بين المللي(International Peace Institue) در نيويورك مستقر است و از اتاق هاي فكر آمريكا به شمار مي رود. به گزارش «فرانس 24» اين موسسه دو ماه پيش يك نظر سنجي از شهروندان ايراني ترتيب داد. نظرسنجي موسسه IPI از تركيه و از طريق تماس تلفني با 700 شهروند ايراني انجام شده است.
طبق نتايج اين نظرسنجي فقط 8 درصد شهروندان ايراني به آمريكا خوش بين هستند و از آمريكا طرفداري مي كنند و 92 درصد ديگر با سياست هاي آمريكا مخالفت كرده اند. اين در حالي است كه بر اساس همين گزارش، در نظرسنجي 2 سال پيش (سال2008مقارن با روي كار آمدن اوباما)، 34 درصد شهروندان ايراني هنوز به آمريكا خوش بين بوده اند.
فرانس 24 اضافه كرد: نظرسنجي موسسه بين المللي صلح همچنين نشان داد مردم از احمدي نژاد به طور گسترده حمايت مي كنند هر چند كه او مغضوب كشورهاي غربي است. در همين حال 60 درصد نظرسنجي شدگان گفته اند كه در انتخابات ژوئن 2009 ]22خرداد1388[ به احمدي نژاد رأي داده اند. اين درصد بسيار نزديك به آمار رسمي انتخابات است كه از سوي دولت منتشر شده است.
احمدي نژاد در انتخابات سال گذشته از مجموع 40 ميليون رأي، 25 ميليون رأي يعني حدود 63 درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.
وارن هوگ سرپرست پژوهشگران IPI درباره ديگر نتايج اين نظرسنجي گفته است: ما از ايراني ها درباره سلاح اتمي پرسيديم. 71 درصد آنها مي گويند حق ايران است كه سلاح هسته اي داشته باشد و تنها 21 درصد با اين موضوع مخالفند. اين در حالي است كه در نظرسنجي مشابه 3 سال پيش، 48 درصد مخالف سلاح هسته اي بودند و فقط 52 درصد با آن موافق بودند.
چارني با استناد به مجموعه نتايج نظرسنجي مي گويد: غرب دور چهارم تحريم ها عليه ايران را ژوئن (خردادماه) گذشته تصويب كرد اما ايران حاضر به توقف غني سازي اورانيوم نشده است. مطالعه ما نشان مي دهد شما نمي توانيد با اين روند انتظار كوتاه آمدن ايران را داشته باشيد. با افزايش فشارهاي غرب، طرفداران آمريكا از 34 درصد به 8 درصد كاهش يافته اند.

 



همكاري عضو حزب مشاركت در پروژه حلقه لندن (خبر ويژه)

عضو مركزيت حزب منحله مشاركت كه با وساطت يكي از مراجع قم موقتاً آزاد شده بود، به خاطر فتنه انگيزي مجدد بازداشت شد.
دادستاني تهران اعلام كرد «در پي انتشار اظهارات علي شكوري راد و انتساب اظهارات كذب و خلاف واقع وي به رياست قوه قضائيه، كه از سوي ايشان به صراحت تكذيب شده است و نيز طرح مطالب خلاف واقع عليه جمهوري اسلامي ايران كه به موجب قوانين جرم تلقي مي شود، نامبرده احضار و به اتهام تبليغ عليه نظام و نشر اكاذيب تحت تعقيب قرار گرفته و پس از انجام تحقيقات و با توجه به پرونده و اتهامات قبلي با تشديد قرار، بازداشت و به زندان معرفي شد».
شكوري راد اخيراً و در پي آزادي موقت، در يك نشست دانشجويي مدعي شده بود « رسانه هاي اصولگرا گفتند علي لاريجاني تلفني به آقاي موسوي تبريك گفت. چنين مطالبي راجع به آقاي صادق لاريجاني نيز وجود دارد كه تاكنون بنا به دلايلي رسانه اي نشده است و اگر لازم بود اين كار انجام خواهد شد»!
حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي دادستان كل كشور چندي پيش در پي آزادي شكوري راد تصريح كرده بود كه اگر وساطت آيت الله شبيري زنجاني نبود، شايد وي آزاد نمي شد.
يادآور مي شود شكوري راد تا همين چندماه پيش مورد اعتراض و سوءظن شديد هم حزبي هاي خود قرار داشت كه چرا مانند ديگر اعضاي حزب بازداشت نمي شود. آزادي وي پس از بازداشت هم به اين بدگماني ها بيشتر دامن زده بود كه شايد همين باعث انتحار شخصيتي اخير نامبرده و ايراد اتهام علني و انتساب ادعايي كاملا كذب نسبت به رئيس قوه قضائيه شده است.
ادعاي كذب تبريك آيت الله آملي لاريجاني به موسوي در حالي است كه رئيس قوه قضائيه با وجود جوسازي شديد فتنه گران و جريان هاي حامي آنها، بارها بر مجازات قاطع فتنه گران و آشوبگران تاكيد كرده و خود پيگير اين تعقيب قضايي بوده است. به همين دليل هم طيفي از اعضاي حزب مشاركت در كنار حلقه لندن (مهاجراني-كديور) سعي داشته اند انتقام از رئيس قوه قضائيه را به شيوه ترور شخصيت پيش ببرند چندان كه چند ماه پيش در اقدامي رسوا، مبادرت به جعل نامه به نام رئيس قوه قضائيه كردند و البته بلافاصله دست آنها در اين ماجرا رو شد.
گفتني است بعد از اعتراف صريح برخي از عوامل اصلي فتنه درباره دروغ بودن ادعاي تقلب در انتخابات رياست جمهوري، درگيري لفظي شديدي همراه با سرخوردگي و احساس فريب خوردگي در ميان اپوزيسيون پديد آمد و مخصوصاً رسانه هاي وابسته به سرويس هاي اطلاعاتي مثلت آمريكا، اسرائيل و انگليس اصرار داشتند كه دروغ تقلب را به هر شكل ممكن زنده نگه دارند. ادعاي شكوري راد اگرچه مضحك است ولي نبايد از ارتباط ميان آن و سرويس هاي ياد شده كه در تار و پود جريان فتنه نفوذ كرده اند غافل بود.

 



لس آنجلس تايمز: ايران در ژنو ناكارآمدي فشارهاي آمريكا را به رخ كشيد (خبر ويژه)

يك روزنامه آمريكايي در ارزيابي مذاكرات ژنو خاطرنشان كرد: سياست دولت اوباما در تحريم و فشار اقتصادي براي توقف برنامه هسته اي ايران ناموفق بوده است.
لس آنجلس تايمز نوشت: مذاكره با ايران پس از مدتها انتظار بدون دستيابي به موفقيت محسوس پايان يافت. اين ماجرا آسيب قابل توجهي به استراتژي دولت اوباما مبني بر تحريم هاي سنگين و ديپلماسي توام با صبوري وارد مي آورد. ايران در اين مذاكرات با برگزاري نشست ماه آينده در استانبول موافقت كرد اما هيچ علاقه اي براي توقف تحقيقات هسته اي نشان نداد و دعوت ايالات متحده براي ديدار دوجانبه با مقامات آمريكايي را نيز رد كرد. يكي از ديپلمات هاي ارشد آمريكا اين گفتگوها را «بسيار مشكل» خواند و به نظر مي رسد گفتگوهاي ژنو دستاورد كمتري نسبت به آخرين دور گفتگوي قدرت هاي بزرگ با ايران در اكتبر 2009 داشته است. در آن زمان ايران و ساير شركت كنندگان بر روي توافقي كار كردند كه دسترسي ايران به اورانيوم غني شده اش را محدود مي كرد و در عوض براي رآكتور پزشكي اين كشور سوخت تامين مي كرد. البته آن توافق ظرف چند هفته با شكست روبرو شد.
اين روزنامه به نقل از ري تكيه عضو شوراي روابط خارجي آمريكا يادآور مي شود: رويكرد واشنگتن بر «تحريم هاي سنگين به همراه تماس» استوار است. اما نتايج مذاكرات اخير نسبت به استراتژي دولت اوباما شبهه وارد كرده است؛ اينكه تحريم هاي اقتصادي مي توانند به ايران براي توقف برنامه فشار وارد كنند و ضمنا آمريكا و متحدانش مي توانند از طريق ديپلماسي، مانع چانه زني ايران با استفاده اين كشور از دستاوردهاي هسته اي خود شوند. راهبرد دولت اوباما با يك آزمون مهم روبرو شده است و تا اينجاي كار، نتوانسته سربلند بيرون بيايد. آخرين دور تحريم ها از 6 ماه پيش به اجرا گذاشته شده است.
لس آنجلس تايمز همچنين از قول ديپلمات ها نوشت: مقامات غربي نتوانستند ايراني ها را به پذيرش محور قرار دادن برنامه هسته اي اين كشور در مذاكرات استانبول متقاعد كنند. در عين حال يكي از مقامات ارشد دولت اوباما مي گويد «اين يك شروع است. ما انتظار نداشتيم كه بتوانيم با انجام همين يك ديدار درباره پيشرفت حاصله قضاوت كنيم.» مذاكرات ژنو از چندين جهت براي ايران موفقيت آميز محسوب مي شود. مقامات ايراني توانستند توجهات را به شكايت هايشان، از جمله اتهام وارد شده به غرب يا اسرائيل در مورد دست داشتن در ترور اخير دانشمندان ايراني، جلب كنند. ضمنا آنها بر موضع پرطرفدار خود در داخل ايران، يعني عدم موافقت با توقف برنامه هسته اي، پافشاري كردند.

 



اسرائيل: اروپا ما را سر كار مي گذارد ايران هم به ريش ما مي خندد (خبر ويژه)

خشم وزير بازرگاني رژيم صهيونيستي از ناكارآمدي تحريم هاي ضد ايراني و عدم همراهي موثر طرف هاي اروپايي پاياني نمي شناسد.
بن اليعازر اخيرا در آلمان گفته بود «اروپايي ها صبح قطعنامه صادر مي كنند اما شب 1200 شركت اروپايي با ايران معامله مي كنند». اما غير از اين اظهارنظر، روزنامه فايننشال تايمز از قول بنيامين بن اليعازر نوشت: متاسفانه از تحريم واقعي خبري نيست، تحريمي كه براي يك سال نه چيزي وارد ايران شود و نه چيزي صادر گردد. اروپا دودوزه بازي مي كند.
وزير بازرگاني رژيم صهيونيستي كه قبلا در پست هايي نظير وزير امور بنيادي و دفاع نيز فعاليت كرده، همچنين مي گويد: سياست فعلي غرب كه از چند تحريم كارآمد و مذاكره تشكيل شده، بي نتيجه است. ايراني ها به ريش ما مي خندند. ما از سياست قاطع دولت آلمان متشكريم اما شك دارم كه اين موضع نتايج عملي لازم را به همراه داشته باشد. بارها شنيدم كه صدراعظم آنگلا مركل گفته است تا چه ميزان براي جلوگيري از مناسبات اقتصادي با ايران مصمم است اما نمي توانم مطمئن شوم كه دولت آلمان اين موضع را مي تواند در برابر شركتها پيش ببرد.
در همين حال شبكه ان بي سي در گزارشي اعلام كرد: ايران با موفقيت تحريم ها را دور مي زند.
اين شبكه اعلام كرده است: ايران از انواع مسيرها و از جمله جزاير جنوبي كالاهاي مورد نياز خود را وارد مي كند. با وجود تحريم هاي گسترده، ايران نه تنها واردات لازم از اروپا را انجام مي دهد بلكه حتي كالاهاي آمريكايي هم وارد ايران مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14