(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20  آذر 1389- شماره 19812

درخواست مردم از پليس راهور: دائمي شدن طرح زوج و فرد براي خودروها و موتورسواران
كفالت در امور كيفري
فرمانده نيروي انتظامي: عمليات هاي پليس بايد سريع و با كمترين هزينه صورت گيرد
جزئيات پذيرش دانشجوي پزشكي از ليسانس
توصيه هاي ايمني به تكايا و حسينيه ها براي ايام سوگواري



درخواست مردم از پليس راهور: دائمي شدن طرح زوج و فرد براي خودروها و موتورسواران

روح الله امين آبادي
آلودگي هوا معضلي است كه همواره مردم تهران با آن دست به گريبان بوده و به گفته مهدي چمران رئيس شوراي شهر به واسطه آن دچار مرگ تدريجي شده اند.
عده اي آلودگي هواي تهران را به دليل وجود كارخانه هاي دودزا در اين كلانشهر دانسته و عده اي نيز بر نقش پررنگ خودروها و موتورسيكلت ها در آلودگي هوا پا مي فشارند.
آن چنان كه اعلام شده است هر موتورسيكلت به اندازه 8خودرو آلودگي توليد مي كند و با احتساب 052 هزار موتور در شهر تهران مي توان گفت اين تعداد موتورسيكلت به اندازه 2ميليون خودرو آلودگي ايجاد مي كنند و اگر به اين آمار تعداد خودروهاي در حال حركت مردم تهران را هم اضافه كنيد آمار سر به فلك مي كشد.
دو هفته است كه راهور ناجا با تصويب هيئت دولت طرح زوج و فرد را به صورت سراسري در سطح كلانشهر تهران اجرا مي كند. در اين مدت علاوه بر اين كه ميزان ترافيك در حد 40درصد كاهش يافته است ميزان آلودگي هوا نيز در حد قابل قبولي كاهش پيدا كرده و حداقل از سطح هشدار بالاتر نرفته است مردم در مصاحبه با خبرنگار كيهان با تاكيد بر اين نكته كه آلودگي هواي تهران به مرز هشدار رسيده است و ديگر قابل تحمل نيست مي گويند طرح زوج و فرد تا حد زيادي توانسته با كاهش ترافيك و تا حدودي آلودگي هوا از حجم گسترده مشكلات ناشي از آلودگي بكاهد. رضا راننده مسافربري كه در ميدان امام خميني مشغول فعاليت است مي گويد اگرچه طرح زوج و فرد باعث ضرر و زيان مادي عده اي شده است ولي در سطح كلان به نفع جامعه تمام شده است. وي مي گويد: طرح زوج و فرد بايد براي موتورسوارها نيز اعمال شود. رضا ادامه مي دهد: موتورسوارها نقش زيادي در آلودگي هواي شهر تهران دارند.
مشكلات موتورسيكلت ها فقط مختص جرائم و تخلفات نيست.
مديرعامل ستاد معاينه فني خودرو با اذعان به اين مطلب گفته است: 49درصد آلودگي صوتي در كلانشهر تهران مختص موتورسيكلت ها است.
به دليل استاندارد نبودن موتورسيكلت هاي موجود، روزانه 21 ميليون ليتر سوخت هدر مي رود. اين ميزان تقريبا 33 درصد مصرف ميانگين روزانه كشور است. توليد بيش از 30ميليون تن مونواكسيد كربن توسط موتورهاي غيراستاندارد در سال.
بررسي ها نشان مي دهد ميانگين مصرف هر دستگاه موتورسيكلت با حجم 125 سي سي براي طي 50كيلومتر مسافت با توجه به غيراستاندارد بودن آن روزانه سه ليتر بنزين مصرف مي كند، يعني هفت ميليون موتورسيكلت موجود در كشور حدود 21 ميليون ليتر در روز مصرف دارد. اين ميزان تقريبا 33 درصد مصرف ميانگين روزانه كشور است.
از اين رو مي توان گفت نيروي انتظامي در راهور ناجا بايد فكري به حال موتورهاي در حال تردد كند. طرح زوج و فرد از جمله اقداماتي است كه مردم پيشنهاد مي كنند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز با توجه به اين دغدغه مردم مي گويد: بحث جلوگيري از تردد خودروهاي دولتي، عمومي و خصوصي در شرايط دودزا بودن جدي است اما بحث تردد زوج و فرد موتورسيكلت ها در حال بررسي است.
بحث آلودگي هواي تهران موضوع جديدي نيست. مشاور محيط زيست معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران 2 سال پيش نيز كه بحث آلودگي اوج گرفته بود يكي از راهكارهاي پيش رو در كاهش آلودگي هوا را ممنوعيت تردد موتورسيكلت ها در محدوده طرح ترافيك دانسته بود.
وحيد نوروزي گفته بود: 25 درصد آلودگي هواي تهران از موتورها ناشي مي شود. بديهي است اين آمار بعد از گذشت 2سال و افزايش بي حدو مرز موتورها در سطح شهر افزايش قابل توجهي پيدا كرده است.
طرح زوج و فرد را دائمي كنيد
از نقش موتورها در آلودگي هوا كه بگذريم مردم باتوجه به نقش مثبت سراسري شدن طرح زوج و فرد در سطح شهر تهران مي گويند: اين طرح بايد ادامه داشته باشد.
زماني اگر از كارشناسان سؤال مي شد كه آيا معضل ترافيك تهران راه برون رفتي دارد مأيوسانه ابراز نااميدي مي كردند ولي اجراي طرح زوج و فرد در سطح شهر نشان داد كه اين آرزو قابليت تحقق دارد.
سردار رحيمي رئيس پليس راهور تهران بزرگ با تأكيد بر اينكه معضل ترافيك تهران سال ها پرسش بي پاسخي بود مي گويد: اجراي طرح زوج و فرد در كل شهر تهران و طرح ترافيك در گستره طرح زوج و فرد نشان داده كه راه برون رفت از وضعيت ترافيك ناسالم تهران وجود دارد و مي تواند مشكل چندين و چند ساله مردم را حل كرد.
رحيمي ادامه مي دهد: مردم تهران مشكلي با دائمي شدن طرح سراسري زوج و فرد ندارند.
وي مي گويد: از زماني كه به دليل شرايط آلودگي هوا طرح زوج و فرد در تهران سراسري شد ميزان ترافيك 35 تا 40 درصد كاهش يافته است.
سردار رحيمي ادامه مي دهد: ترافيك دغدغه روزمره مردم تهران است و به غير از وضعيت رخ داده در آلودگي هوا، مردم همواره در روزهاي عادي نيز با اين مشكل مواجه هستند بر همين اساس بايد به طور جدي به دنبال راه چاره بود.
وي مي گويد: طرح زوج و فرد طرح موفقي است كه با ادامه دار بودن اجراي آن مي توان آثار مطلوبي را در بحث كاهش ترافيك به دست آورد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تصريح مي كند: به نظر مي رسد كه مردم تهران با اين امر كه تنها سه روز در هفته از خودروهاي شخصي خود استفاده كنند، مشكلي ندارند اين در حالي است كه اكنون بسياري از خانواده ها بيش از يك خودرو در منزل دارند.
معاون ترافيكي پليس راه تهران بزرگ نيز با اشاره به اين موضوع مي گويد: اجراي اين طرح مي تواند ترافيك و آلودگي هواي تهران را در نيمه دوم سال كاهش دهد.
سرهنگ رضا سلبي با اشاره به معضل وارونگي هوا در نيمه دوم سال مي گويد: دائمي شدن اجراي اين طرح از آلودگي هوا در اين ايام به علت وارونگي هوا مي كاهد.
وي ادامه مي دهد: با فراگير شدن طرح زوج و فرد در نيمه دوم سال مردم مجبور به برنامه ريزي در استفاده از خودروي شخصي خود مي شوند و ديگر بدون ضرورت از خودروهاي خود استفاده نمي كنند.
معاون ترافيكي پليس راهور تهران بزرگ اظهار مي كند: در تهران حدود 20درصد خانواده ها بيش از يك خودرو دارند بر همين اساس اجراي اين طرح مي تواند از ميزان ترافيك تهران بكاهد.
وي مي گويد: مردم تهران در حال حاضر به علت تأخير در اطلاع رساني به اجراي اين طرح عادت نكرده اند اما مي توان تا سال آينده با اطلاع رساني هاي مناسب زمينه اجراي دقيق آن را فراهم كرد.
اگرچه اين طرح دائمي نيست و بنا به شرايط اضطرار طي دو هفته گذشته در سطح شهر تهران اجرا شده است ولي مي توان اميد داشت و اين را خواستار شد كه اجراي سراسري طرح زوج و فرد مادامي كه آلودگي هوا در سطح هشدار و نگران كننده اي است ادامه يابد موضوعي كه مردم در مصاحبه با خبرنگار كيهان بر آن تأكيد كرده و خواستار آن شدند كه به گوش مسئولان امر برسد.

 



كفالت در امور كيفري

شخصي كه در مظان اتهام قرار مي گيرد و توسط بازپرس يا دادستان و يا داديار تفهيم اتهام مي شود. پس از تفهيم اتهام مقام قضايي مكلف است از او تأمين بگيرد. يكي از قرارهاي تأمين كه در مورد متهم صادر مي شود «قرار تأمين كفالت» است. آشنايي با قواعد و اصول آن، هم براي متهم و هم شخصي كه از متهم كفالت مي كند لازم است و از طرفي براي جلوگيري از طولاني شدن جريان دادرسي مفيد است.
تعريف كفالت
اصولا كفالت عقدي است كه به موجب آن يك نفر در مقابل طرف ديگر حضور شخص ثالثي را تعهد مي كند. در اصطلاح حقوق به متعهد «كفيل» و به شخص ثالث كه از او كفالت مي شود «مكفول» و به شخصي كه تعهد به نفع او صورت مي گيرد تا شخص ثالث نزد او حضور پيدا كند، «مكفول له» گفته مي شود. در امور كيفري به منظور دسترسي به متهم و حضور به موقع او در موارد لازم و ضروري و جهت جلوگيري از فرار يا پنهان شدن يا تباني با ديگران، مقام قضايي اعم از بازپرس يا دادستان يا داديار تكليف قانوني دارند كه پس از تفهيم اتهام، از متهم قرار تأمين اخذ كنند. يكي از اين قرارها تأمين كفالت است.
قرارهاي تأمين برمبناي شدت و ضعف جرايم و مجازات ها، شخصيت مرتكب و وضعيت جسمي و اجتماعي او و دلايل ارتكاب جرم و سابقه او صادر مي شود. كفالت نيز يكي از اين قراردادهاي تأميني است كه مقام قضايي بر پايه اين اصول صادر مي كند و شايد بتوان گفت كه يكي از معمول ترين و شناخته شده ترين نوع تأمين نزد مردم و قضات است.
پس از صدور قرار كفالت و تفهيم مفاد آن به متهم از دو حال خارج نيست يا متهم شخصي را به عنوان كفيل معرفي مي كند و مقام قضايي با تشخيص اينكه كفيل داراي ملائت و اعتبار مالي به اندازه مبلغ كفالت است. قرار قبول كفالت را صادر مي كند و يا اينكه شخص معرفي شده فاقد اعتبار مالي است و يا اصولا متهم شخصي را كه به عنوان كفيل معرفي نمي كند كه در اين دو حالت اخير، متهم به زندان اعزام خواهد شد.
چه اشخاصي مي توانند كفيل شوند؟
كفالت اشخاصي پذيرفته مي شود كه اعتبارشان به تشخيص مقام قضايي صادركننده قرار براي پرداخت مبلغ كفالت محل ترديد نباشد.
مقامات قضايي با چه معياري اين مسئله را تشخيص مي دهند؟
معمولا با كارت شناسايي و فيش حقوقي اشخاصي كه كارمند يا مستخدم اداره هاي دولتي و شركت هاي خصوصي هستند يا با پروانه كسب، سند مالكيت اتومبيل يا خانه، كارت بازرگاني... به هر حال تشخيص موضوع با قاضي است. حتي قاضي مي تواند اعتبار كفيل را از طريق پاسگاه انتظامي و تحقيق از مطلعين به دست آورد.
مبلغ كفالت (وجه الكفاله) بر چه مبنايي تعيين مي شود؟
فرض كنيم شخصي مرتكب بي احتياطي در امر رانندگي منجر به آسيب صدمه بدني غيرعمدي ساده مي شود. قاضي با توجه به ميزان مجازات قانوني عمل و خسارات وارده به شاكي و ساير علل و عوامل مؤثر مانند شخصيت متهم، سابقه و وضعيت جسمي او و... هم در صدور نوع قرار و هم در ميزان مبلغ ريالي آن، تمام ملاك هاي گفته شده را در نظر مي گيرد. در هر صورت مبلغ ريالي قرار تأمين كفالت نبايد كمتر از خسارت هايي باشد كه به مدعي خصوصي يا شاكي وارد مي آيد.
كفيل براي كفالت از متهم چه حقوقي و تكاليفي دارد؟
اگر مقام قضايي درخواست كفيل را براي كفالت از متهم پذيرفت بايد به او تفهيم كند كه در صورت احضار متهم و عدم حضور متهم يا عدم معرفي متهم از سوي او نسبت به وصول مبلغ كفالت اقدام خواهد شد. پس از صدور قرار قبولي توسط قاضي و امضاي آن توسط كفيل و قاضي، با درخواست كفيل بايد رونوشت اين تفاهم نامه را به كفيل بدهد.
اگر متهم در مواقعي كه حضورش نزد قاضي ضروري است براي مثال بازپرس او را براي تفهيم مفاد گزارش پليس يا تحقيقات محلي با نظريه كارشناس و يا مواجهه حضوري و... احضار كند بايد به موقع حاضر شود. البته بايد توجه داشت كه ممكن است در جريان رسيدگي به پرونده چه در دادسرا و چه دادگاه بارها متهم احضار شود و هر بار حضورش ضروري باشد. كفيل نمي تواند با استناد به اينكه متهم يك مرتبه نزد قاضي حاضر شده از خويش رفع مسووليت كند.
در چه مواردي كفيل براي حضور متهم مسووليت ندارد؟
كفيل حق دارد در هر مرحله از رسيدگي هاي كيفري چه در دادسرا و چه در دادگاه با معرفي و تحويل متهم از قاضي رسيدگي كننده به پرونده درخواست رفع مسووليت كند. همچنين اگر متهم در مواعد مقرر حاضر شود و يا اينكه متهم از اتهام وارده تبرئه شود و يا با مختومه شدن پرونده و يا با فرض محكوميت به محض شروع به اجراي حكم از كفيل رفع مسووليت مي شود.
چنانچه كفيل به تعهد خود عمل نكند و متهم را به موقع نزد مقام قضايي حاضر نكند چه مسووليتي خواهد داشت؟
در صورت فرار متهم يا عدم دسترسي به او در مواردي كه حضورش نزد قاضي ضروري است كفيل ملزم به پرداخت مبلغ كفالت خواهد بود. اما اين مسووليت مطلب نيست و در صورت وجود شرايطي محقق مي شود از اين رو در پاسخ به پرسش بالا بايد به نكات زير توجه داشت:
- اگر متهم با عذر موجه نزد قاضي حاضر نشود كفيل مسووليتي ندارد براي مثال همسر متهم فوت كرده يا در توقيف بوده و يا اينكه به واسطه حوادث قهري نتوانسته نزد قاضي حاضر شود و...
- به كفيل اخطار شود ظرف 20 روز متهم را حاضر كند. اين اخطاريه بايد به رويت خود كفيل برسد. (ابلاغ واقعي) البته اگر كفيل با هدف عدم امكان ابلاغ واقعي اخطاريه نشاني حقيقي اش را به مرجع قضايي اعلام نكرده باشد يا به اين منظور از آن محل نقل مكان كند ديگر نياز به ابلاغ واقعي نبوده و يا ابلاغ قانوني كفايت مي كند.
- در صورت ابلاغ واقعي و عدم تسليم متهم به دستور دادستان مبلغ كفالت(وجه الكفاله) ضبط مي شود.
- جز در مواردي كه حضور متهم براي انجام تحقيقات يا محاكمه يا اجراي حكم ضروري باشد نمي توان حضور متهم را از كفيل خواست. هم متهم و هم كفيل حق دارند تا از دستور دادستان مبني بر ضبط مبلغ كفالت ظرف 10 روز از تاريخ ابلاغ دستور دادستان به دادگاه شكايت كنند.
- دادگاه به اين شكايت خارج از نوبت رسيدگي مي كند و اگر براي دادگاه ثابت شود متهم در موقع مقرر حاضر شده يا كفيل يا شخص ثالثي را حاضر كرده بود و يا اينكه متهم يا كفيل به لحاظ معذوريت هاي قانوني مثل فوت همسر فرزند و... نتوانسته حاضر شود و يا متهم را حاضر كند و يا اينكه پس از صدور قرار قبولي كفالت معسر شده اند (به واسطه كافي نبودن دارايي يا عدم دسترسي به مال خود قادر به پرداخت بدهي شان نيستند) و يا اينكه متهم قبل از موعد مقرر براي حضور نزد قاضي فوت كرده، تصميم دادستان را لغو مي كند و دستور مي دهد تا از ضبط اموال رفع اثر شود و اگر مالي از كفيل گرفته شده به او باز پس داده مي شود.
اگر كفيل بعد از ضبط وجه الكفاله متهم را نزد قاضي حاضر كند و يا اينكه خود متهم نزد قاضي حاضر شود از اموال ضبط شده رفع اثر مي شود؟
خير ملاك حضور متهم با حاضر كردن او نزد قاضي در موعد مقرر و قبل از پايان 20 روز از تاريخ ابلاغ واقعي به كفيل است و حضور متهم پس از پايان اين مدت به هر نحوي رافع مسووليت كفيل نمي شود.
پرسش: در صورت تخلف كفيل از حاضر كردن به موقع متهم و با فرض محكوميت متهم به پرداخت ضرر و زيان و جزاي نقدي آيا از مبلغ كفالت برداشت مي شود؟
پاسخ: اگر متهم علاوه بر حبس به پرداخت جزاي نقدي يا ضرر و زيان مدعي خصوصي نيز محكوم شده باشد و ميزان آن بيشتر از مبلغ كفالت باشد صرفا تا ميزان محكوميت او از مبلغ كفالت برداشت مي شود و كفيل مسووليتي نسبت به مازاد ندارد و اگر كمتر از مبلغ كفالت باشد فقط به اندازه محكوميت او از وجه الكفاله برداشت شده و مازاد به كفيل بازگردانده مي شود.
آيا مي توان كفيل را به واسطه عدم حضور متهم بازداشت كرد؟
نمي توان كفيل را بازداشت كرد و مسووليت كفيل فقط به اندازه مبلغ كفالت است.

 



فرمانده نيروي انتظامي: عمليات هاي پليس بايد سريع و با كمترين هزينه صورت گيرد

فرمانده نيروي انتظامي گفت: بايد با سرعت عمل و كم هزينه ترين روش عمليات ها را به پايان ببريم وگرنه افكار عمومي اين موضوع رابرنمي تابد.
سردار اسماعيل احمدي مقدم در مراسم اختتاميه چهارمين المپياد تيراندازي نيروي انتظامي اظهار داشت: با توجه به گسترش رسانه ها لازم است مأموران پليس عملكرد خود را ارتقا بخشند زيرا ناكارآمدي يك مأمور به كل نيروي انتظامي نسبت داده مي شود. توسعه رسانه ها در اين زمينه براي ما سازنده است و باعث مي شود تا نقاط ضعف و خطاها را كاهش دهيم.
وي گفت: بايد با سرعت عمل و كم هزينه ترين روش عمليات ها را به پايان ببريم وگرنه افكار عمومي اين موضوع را برنمي تابد.
پليس از ابزارهاي غيركشنده استفاده مي كند
سردار احمدي مقدم از تجهيز مأموران پليس به سلاح هاي غيركشنده الكتريكي و شيميايي خبر داد.
سردار اسماعيل احمدي مقدم گفت: اگر سلاح جمع مي كنيم و آماده مي شويم براي ايجاد قدرت بازدارندگي است تا دشمن طمع براي حمله نكند.
وي اظهار داشت: آمادگي هاي لازم بايد كسب شود تا دشمن حتي فكر حمله را هم نداشته باشد و در صورت سوءنيت جواب محكمي بگيرد.
سردار احمدي مقدم افزود: در نيروي انتظامي با تبهكاران، مجرمان و اشرار روبرو هستيم و اگر مأموران پليس قوي، مقتدر و حرفه اي نباشند تبهكاران و مجرمان عرض اندام كرده و بي مهابا دست به جرم و جنايت زده و امنيت جامعه را به خاطر مي اندازند.
فرمانده ناجا تاكيد كرد: كاربرد فنون و به ويژه تيراندازي در نيروي انتظامي از مسائل دفاعي مهم تر است.
وي اظهار داشت: در عرصه مصاف با مجرمان و تبهكاران هم تيربايد به هدف بنشيند و هم به خطا نرود. اگر اين تير به هدف ننشيند زحمات ناجا به هدر مي رود.
سردار احمدي مقدم تصريح كرد: آمادگي مأموران پليس بايد به حدي باشد كه به محض استفاده از اسلحه به هدف بخورد اين موضوع در هنگام رهايي گروگان مي تواند مؤثر باشد.
فرمانده نيروي انتظامي گفت: ميلياردها تومان هزينه تهيه فشنگ، آموزش، مربي، اسلحه و ... براي اين است كه در درگيري ها پرسنل نيروي انتظامي درست و به موقع به سمت مجرمان شليك كند. تيراندازي لازمه و قاعده كار پليس است و پليسي كه تيراندازي و ورزش رزمي نداند، پليس محسوب نمي شود.
فرمانده نيروي انتظامي تأكيد كرد: بايد از سال آينده از سلاح هايي كه كشنده نيستند استفاده كنيم. همانطور كه پينت بال در مأموريت هاي نيروي انتظامي كاربرد دارد.
وي اظهار داشت: هدف پليس دستگيري مجرم است تا به دستگاه عدالت سپرده شود. پليس وظيفه اي براي مجازات مجرمان ندارد چون قاضي نيست.
سردار احمدي مقدم تصريح كرد: وظيفه ما دستگيري مجرم و تحويل آن به مرجع قضايي است اگر اين مجرم لازم است اعدام شود بايد دستگاه قضايي درباره آن تصميم بگيرد.
سلاح هاي الكتريكي و شيميايي در نيروي انتظامي
فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: بايد سلاح هاي شيميايي و الكتريكي مانند شوكرها و افشانه ها در نيروي انتظامي مورد استفاده مأموران قرار بگيرد تا هزينه عمليات كاهش يافته و تضمين آن را افزايش دهيم.
وي اظهار داشت: 13 ميليارد تومان فشنگ بايد در نيروي انتظامي خريداري شود اما همين هزينه را قبلا براي ديه پرداخت مي كرديم. اگر تير مأموران پليس در حوادث درست به هدف بخورد هزينه ها كاهش مي يابد همانطور كه پرداخت ديه در نيروي انتظامي كاهش يافته است.
سردار احمدي مقدم افزود: بايد به مأموران پليس سلاح هاي سبك و ارزان قيمت ارائه بدهيم تا در اوقات فراغت و در منزل بتوانند تمرين كنند.
وي خواستار ارتقاء جسمي، رواني و تيراندازي مأموران پليس شد.
پرحرفي فرماندهان يك مشكل است
فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: پرحرفي فرماندهان پليس يك مشكل است و ضرورتي ندارد فرماندهان براي هر موضوعي اظهارنظر كنند.
سردار احمدي مقدم در ادامه افزود: در هنگام بروز حوادث فرماندهان پليس بايد پس از بررسي جوانب و سنجيده حرف بزنند.
وي اظهار داشت: به جاي انتقاد از رسانه ها مبني بر پوشش برخي از اخبار و انتقاد از پليس بايد وقت بگذاريم و نقاط ضعف را از ميان ببريم هر چند رسانه ها هم بايد در اين زمينه منصفانه عمل كنند.
فرمانده ناجا گفت: رفتار يك مأمور مي تواند كل نيروي انتظامي را زير سؤال ببرد.
نمره تيراندازي ماموران پليس بايد به 70 برسد
فرمانده نيروي انتظامي گفت: بايد به سمت سلاح هاي غيركشنده برويم و استفاده از ابزار و تجهيزات و دستگاه هاي الكترونيكي را گسترش دهيم.
سردار احمدي مقدم گفت: لازم است نمره تيراندازي مأموران زير 70 نباشد و در پايان سال 90 اين نمره بايد حداقل 75 باشد.
شركت هاي كاغذي توسط پليس رصد مي شوند
فرمانده نيروي انتظامي درباره درج آگهي شركت هاي كاغذي در روزنامه ها گفت هرچند اين وظيفه ما نيست اما پليس آگاهي اين موضوع را رصد مي كند اما براي درج آگهي در روزنامه ها بايد ضوابط نظام صنفي رعايت شود و در اين زمينه بايد از وزارت ارشاد و بازرگاني سؤال كنيد.
وي اظهار داشت: درج آگهي در رسانه ها بايد ضابطه مند شود پليس مرتبا آگهي ها را رصد مي كند و با متخلفان نيز برخورد كرده و آنها را به دستگاه قضايي معرفي مي كند.
ميانگين حضور پليس در صحنه 10 تا 12 دقيقه است.
فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: ميانگين حضور ماموران پليس در صحنه حادثه و فوريت ها 10 تا 12 دقيقه است.
وي اظهار داشت: پليس تهران ادعا مي كند اين ميانگين به زير 7 دقيقه رسيده است. در اين ارتباط به فرمانده تهران گفته ام كه اين آمار با احتياط بگويد.
فرمانده ناجا در ادامه افزود: شايد همه پاسخ ها را نتوانيم در اين مدت زمان انجام دهيم و حتما اينگونه نيست، بررسي ها نشان مي دهد ميانگين ها در اين زمينه در تهران كاهش يافته است.
وي اظهار داشت: با اجراي طرح سراسري زوج و فرد در سطح تهران ترافيك كاهش يافته و اين در رسيدن به موقع ماموران پليس تاثيرگذار است.
فرمانده نيروي انتظامي گفت: لازم است شهروندان به اين نكته توجه داشته باشند كه فوريت پليس برخورد با مجرمان و حوادث فوريتي است اما برخي پس از اين كه سرقت انجام شد تماس مي گيرند و درخواست مي كنند كه مامور به محل حادثه برود. در اين گونه شرايط چون موضوع اولويت ندارد پليس در عرض 5 دقيقه به مقصد نمي رسد.
وي اظهار داشت: ركورد حضور در صحنه حادثه توسط سيستم هاي هوشمند مرتبا كنترل مي شود اگر جايي ميانگين مسئله داشته باشد مشكل را بررسي مي كنيم.
سردار احمدي مقدم گفت: مواردي هم كه خارج از حد انتظار بوده توسط سيستم جداشده و تذكر مي دهيم. اگر دليل موجهي نداشته باشد مامور و واحد خاطي را تنبيه مي كنيم.
به گزارش فارس فرمانده ناجا گفت: در شهري مثل تهران ترافيك و تقاضاي زياد شهروندان باعث مشكلات مي شود.

 



جزئيات پذيرش دانشجوي پزشكي از ليسانس

جزئيات نحوه پذيرش دانشجوي پزشكي از مقطع كارشناسي براي سال تحصيلي 91-90 در دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام شد كه براساس آن داوطلبان مي توانند از 15 آذر تا 30 دي ماه در آزمون ورودي اين دوره شركت كنند.
هدف از جذب دانشجو در اين دوره جذب فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي ساير رشته ها است كه با توانمنديهاي بالا در رشته پزشكي شركت كنند تا علاوه بر ارتقاي سطح فارغ التحصيلان، انگيزش فراگيران گروه پزشكي نيز افزايش يابد.
افراد بايد واجد شرايط عمومي تحصيل رايگان بوده و از فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي و كارشناسي ناپيوسته كليه رشته هاي گروه علوم پزشكي و گروه هاي آزمايشي علوم رياضي و فني و علوم تجربي باشند.
حداكثر سن از زمان ثبت نام آزمون 25 سال تمام (متولدين 15 آذر سال 64 به بعد) و براي آقايان كه خدمت نظام وظيفه را گذرانده اند طول دوره نظام وظيفه (حداكثر به مدت 2 سال) به سن اضافه مي شود.
شركت كنندگان بايد معدل كل ديپلم بالاتر از 18 و معدل مقطع كارشناسي بالاتر از 16 داشته باشند. دانشجويان مشمول آيين نامه استعدادهاي درخشان در رشته هاي مورد پذيرش از موضوع داشتن شرط معدل ديپلم 18 و بالاتر و معدل كارشناسي 16 و بالاتر) معاف هستند.
داوطلبان شركت در اين دوره بايد مدرك زبان انگليسي خود را ارائه دهند. براساس ضوابط اعلام شده حد نصاب قبولي آزمون TOFEL بايد 500، IELTS بايد 6 و MCHE بايد 50 باشد.
قبولي در آزمون چند مرحله اي پذيرش كتبي، مصاحبه و آزمون شناختي از ديگر شرايط پذيرش در اين دوره است. منابع اعلام شده براساس آزمون امتحان جامع علوم پايه پزشكي است.
داوطلبان آزمون بايد مدارك خود را از 15 آذرماه تا پايان وقت اداري 30 دي ماه 89 با پست سفارشي به آدرس بلوار كشاورز، نبش خيابان قدس، سازمان مركزي دانشگاه علوم پزشكي تهران، طبقه هفتم، معاونت آموزشي، مركز آزمون دانشگاه، كدپستي 1417653761 ارسال كنند.
تكميل فرم هاي مربوطه، تصوير مدرك دوره كارشناسي، تصوير مدرك معتبر كه نشان دهنده معدل مقطع ديپلم متوسطه باشد (معدل پيش دانشگاهي مدنظر نيست)، تصوير مدرك معتبر كه نشان دهنده معدل مقطع كارشناسي رشته هاي مورد پذيرش باشد، تصوير معافيت دائم يا پايان خدمات براي داوطلبان مرد، تصوير مدرك زبان انگليسي، تصوير تمام صفحات شناسنامه، دو عدد عكس 3*4 و اصل فيش بانكي به مبلغ 200 هزار ريال از جمله مدارك مورد نياز در اين دوره است.
از داوطلباني كه شرايط ورود به دوره را كسب كرده اما مدرك زبان ندارند به طور مشروط ثبت نام به عمل آمده بايد تا قبل از آزمون جامع علوم پايه مدرك مذكور را ارائه كنند، در غير اين صورت از ادامه تحصيل منع خواهند شد. در صورت واجد شرايط نبودن داوطلب مبلغ پرداختي جهت ثبت نام قابل استرداد نخواهد بود.
توزيع كارت آزمون در روزهاي دوشنبه و سه شنبه 9 و 10 اسفندماه 89 در طبقه همكف سازمان مركزي دانشگاه علوم پزشكي تهران صورت مي گيرد.
آزمون كتبي روز سه شنبه 10 اسفند 89 برگزار مي شود و محل و ساعت آزمون در زمان توزيع كارت اعلام خواهد شد.
به گزارش مهر نتايج قبول شدگان آزمون كتبي ارديبهشت ماه سال 90 اعلام مي شود.

 



توصيه هاي ايمني به تكايا و حسينيه ها براي ايام سوگواري

همزمان با آغاز ماه محرم و فرارسيدن ايام سوگواري و عزاداري سالار شهيدان، دستورالعمل ايمني و پيشگيري از بروز حادثه در مساجد، حسينيه ها و تكايا با هدف افزايش ايمني در اين اماكن از سوي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران منتشر شد.
دراين دستورالعمل كه در 12بند تدوين و تنظيم شده وحاوي نكات آموزشي چنين آمده است: به نحوه باز شدن درها توجه كنيد و مطمئن شويد كه حتماً تمامي درها به سمت بيرون باز مي شوند، مسيرها و درهاي خروجي به راحتي قابل تردد و عاري از هرگونه اشياء و وسايل باشد، مسيرهاي تخليه اضطراري از قبل مشخص وطول مسير علامتگذاري شود و يكي از مسئولان مراسم به عنوان مسئول هماهنگي و تخليه اضطراري در زمان بروز حادثه انتخاب شود.
برق مورد نياز را تنها از طريق كنتور تامين كنيد. از لامپ ها و سرپيچ هاي غير استاندارد استفاده نكنيد.
سيم هاي برق تحت هيچ شرايطي با داربست فلزي چادر در تماس نباشد، از مواد نفتي و قابل اشتعال در عايق بندي چادرها به منظور جلوگيري از ورود سرما يا نفوذ برف و باران جداً پرهيز شود، وسايل استاندارد اطفاي حريق در محل هاي مناسب نصب شود و افراد آشنا به اطفاي حريق مسئوليت بكارگيري ازآن را برعهده گيرند و جعبه كمك هاي اوليه تهيه و درمحل مناسبي نصب شود.
تنها از وسايل حرارتي و روشنايي استاندارد استفاده شود. هنگام نصب وسايل گرمازا به نحوه اتصال صحيح اين وسايل و دودكش آن توجه شود، از نگهداري و ذخيره غير استاندارد مواد سوختي (نفت و...) اكيداً خودداري شود و از نگهداري مواد شيميايي خطرناك و شوينده هاي اسيدي و همچنين مواد قابل اشتعال مانند بنزين و تينر به شدت اجتناب كنيد.
از عدم نشتي گاز درمحل اتصالات شيلنگ گاز به بخاري ها و اجاق هاي گازسوز مورد استفاده در طبخ غذا اطمينان حاصل كنيد و درهنگام ترك محل از بسته بودن شير اصلي گاز (به خصوص در آشپزخانه ها) اطمينان حاصل شود.
اين دستورالعمل همچنين در قالب پوستر در تيراژ 12هزار نسخه تكثير و از طريق ستادهاي مديريت بحران مناطق 22گانه دراختيار تكايا و مساجد قرار مي گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14