(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20  آذر 1389- شماره 19812

كوتاه اقتصادي
برگزاري نمايشگاه بومي سازي و خودكفايي صنعت و معدن
ارايه تسهيلات مسكن مهر به تعاوني هاي ناموفق متوقف مي شود
وضعيت خانوارهاي بدون كد رهگيري تا پايان هفته مشخص مي شود
100هزار واحد صنعتي غيرمجاز ساماندهي مي شود
وزير كار: پرونده پيمانكاران نيروي انساني بسته مي شود
پرونده گرانفروشي شركت پخش فرآورده هاي نفتي به تعزيرات رفت
افزايش 130 درصدي حجم معاملات و رشد شاخص هاي بورس
نااميدي 66درصدي آمريكايي ها از سياست هاي اقتصادي اوباما
هشدار رئيس كل بانك مركزي نسبت به افزايش معوقات بانكي
امضاي توافق نامه بانكي ميان ايران و بلاروس
با روند آزادسازي تعرفه ها، در صورت نرخ شكني مسئولان فني شركت هاي بيمه رد صلاحيت مي شوند



كوتاه اقتصادي

¤ اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران قرارداد گسترش همكاري هاي تجاري و بازرگاني با كنفدراسيون اتاق بازرگاني و صنايع آسيا اقيانوسيه امضاء كرد. اين قرارداد با هدف گسترش همكاري هاي اقتصادي و تجاري ايران با 29 عضو كنفدراسيون اتاق بازرگاني آسيا اقيانوسيه به امضا رسيده است.
¤ محموله بزرگ 85 تني شمش طلا به ارزش بيش از 2 ميليارد دلار در آبان ماه سال جاري عمدتاً از سوئيس وارد كشور شده است. در حالي طي هفت ماهه سال جاري بيش از 59 تن طلا به ارزش 1976 ميليون دلار وارد كشور شده بود كه طي آبان ماه حدود 85 تن طلاي ديگر به ارزش بيش از 2 ميليارد دلار وارد كشور شده است.
¤ مديرعامل شركت حفاري شمال گفت: قرار است با 12 شركت خارجي به صورت مشترك كار كنيم اما بنا به دلايلي تا زمان اتمام مذاكرات نمي توان اسامي آنها را اعلام كرد.
¤ رئيس هيات عامل ايميدرو اعلام كرد: طرح تجهيز معادن
سنگ آهن سنگان در استان خراسان رضوي با هدف توليد 6/2 ميليون تن كنسانتره سنگ آهن آماده بهره برداري شده است.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، حسن پلارك در جريان بازديد از اين طرح گفت: با بهره برداري از طرح تجهيز معادن سنگ آهن سنگان براي حدود يك هزار نفر اشتغال مستقيم و 5000 نفر اشتغال غيرمستقيم ايجاد مي شود.
¤ رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور از تعطيلي كارگاه هاي غيرمجازي كه اقدام به نصب كپسول هاي سي ان جي مي كنند، با مصوبه دولت خبر داد.
¤ در حالي واردات برنج از اوايل شهريور ماه ممنوع اعلام شده بود كه واردات اين محصول به كشور در 8 ماهه سال جاري به بيش از 730 هزار تن رسيده است.واردات 730 هزار تني برنج در هشت ماهه امسال در حالي است كه ايران در هفت ماه امسال بيش از 587 هزار تن برنج وارد كرده بود كه با اين حساب در آبان ماه حدود 150 هزار تن ديگر وارد كشور شده است.
¤ سرپرست معاونت عمليات تاسيسات منطقه 5 شركت انتقال گاز ايران گفت: با توجه به موقعيت استراتژيك منطقه 5 شركت انتقال گاز ايران در عبور 75 درصد گاز توليدي پالايشگاه ها، تا دو سال آينده 24 واحد توربو كمپرسور جديد به تاسيسات كنوني اين منطقه عمليات اضافه خواهد شد.
¤ اداره اطلاعات انرژي آمريكا اعلام كرد در آمد نفتي ايران در 11 ماه سال 2010 به 64 ميليارد دلار رسيد كه اين رقم از كل درآمد ايران در سال گذشته 11 دلار بيشتر است.
¤ هيات وزيران با تصويب آيين نامه اجرايي قانون ارتقاء كيفي توليد خودرو و ساير توليدات صنعتي داخلي، تكاليف جديدي را براي توقف توليد و ورود خودروهاي غيراستاندارد به وزارت صنايع، موسسه استاندارد و گمرك ابلاغ كرد.
¤ معاون وزير نيرو با اعلام جزئيات نحوه افزايش قيمت آب در فاز نخست اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، تاكيد كرد: قبوض آب مشتركاني كه در حد الگو مصرف دارند، بيش از 4 تا 5 هزار تومان افزايش نخواهد يافت.
¤ پس از گذشت 9 ماه از آغاز سال، سوآپ فرآورده هاي نفتي ايران از كشورهاي حاشيه درياي خزر با ورود اولين محموله مازوت به پايانه نفتي نكا مجدداً از سر گرفته شد.
¤ ناهماهنگي ها در كشت و تامين بازار باز هم گريبانگير مصرف كننده شد و قيمت هر كيلوگرم گوجه فرنگي در ميادين ميوه و تره بار در حالي تا 3 هزار تومان افزايش يافت كه برخي خبرها از ورود قاچاق اين محصول به كشور از مرزهاي شرقي و غربي حكايت دارد.
¤پايگاه اينترنتي آپ استريم طي گزارشي از تلاش ايران براي استخراج نفت فوق سنگين از ميادين خود خبر داد و اعلام كرد ايران بيش از 30 ميليارد بشكه ذخاير نفت فوق سنگين در اختيار دارد.
¤ براساس تعداد گواهي مبدا صادره اتاق بازرگاني تهران در آبان ماه امسال، طي اين ماه پسته تازه و خشك در صدر اقلام صادراتي تجار تهراني است.

 



برگزاري نمايشگاه بومي سازي و خودكفايي صنعت و معدن

شركت هاي صنعتي و معدني و مراكز علمي و تحقيقاتي براي حضور در نمايشگاه بومي سازي كه از سوي وزارت صنايع و معادن برگزار مي شود، استقبال گسترده اي از خود نشان دادند.
به گزارش ستاد خبري نمايشگاه دستاوردهاي بومي سازي و خودكفايي صنعت و معدن، شركت هاي مهندسي، توليدي و نيز اجراكنندگان و مشاوران طرح هاي صنعتي و معدني در نظر دارند جديدترين يافته ها و محصولات خود را در حوزه دانش فني و مهندسي، ساخت قطعات، تجهيزات و ماشين آلات در نخستين نمايشگاه بومي سازي و خودكفايي به نمايش بگذارند.
تاكنون بخش عمده اي از شركت هاي دولتي و خصوصي آمادگي خود را براي حضور در اين نمايشگاه اعلام و اقدامات مربوط به آن را آغاز كرده اند.
اين نمايشگاه محلي براي ارائه آخرين دستاوردهاي بومي سازي و خودكفايي در حوزه هاي مختلف صنعتي و معدني از جمله صنايع خودرو، ماشين سازي، برق و الكترونيك، صنايع نوين، نساجي، پزشكي، نفت و پتروشيمي و مجموعه هاي فولاد، مس، آلومينيوم و انواع كاني هاي فلزي و غيرفلزي و معادن است. داخلي سازي نيازهاي صنعت و معدن به عنوان برنامه استراتژيك وزارت صنايع و معادن است كه از سال هاي گذشته آغاز شده و تاكنون دستاوردهاي ارزنده اي را نصيب اقتصاد كشورمان كرده است.
نخستين نمايشگاه بومي سازي و خودكفايي صنعت و معدن از 16 لغايت 21 دي ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.

 



ارايه تسهيلات مسكن مهر به تعاوني هاي ناموفق متوقف مي شود

معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: تعاوني هايي كه عملكرد خوبي در اجراي پروژه هاي مسكن مهر نداشته باشند، از نيمه دوم سال 90 نمي توانند از تسهيلات مسكن مهر استفاده كنند.
ابوالفضل صومعلو در گفتگو با مهر درباره توقف تسهيلات به تعاوني هاي مسكن مهر افزود: تعاوني هاي مسكن از ابتداي اجراي طرح مسكن مهر در اين برنامه فعال بوده و پس از اين نيز مي توانند از تسهيلات مسكن بهره مند شوند اما برخي از تعاوني ها در اجراي برنامه بسيار كند عمل كرده و موجب توقف پروژه ها شده اند.
وي گفت: اين امر مشكلات عديده اي را براي متقاضيان و سازمان هاي مسكن و شهرسازي ايجاد كرده است؛ بنابراين تعاوني هايي كه عملكرد خوبي در اجراي پروژه ها نداشته باشند از نيمه دوم سال 90 نمي توانند از تسهيلات مسكن مهر بهره مند شوند.
معاون وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به ادامه ساخت مسكن مهر از سوي تعاوني ها، تصريح كرد: از ابتداي اجراي برنامه مسكن مهر تعاوني ها با ثبت نام در سايت وزارت تعاون فعاليت خود را در برنامه مسكن مهر آغاز كردند.
صومعلو افزود: با توجه به اينكه در حال حاضر ثبت نام از متقاضيان علاوه بر سايت وزارت تعاون توسط سازمانهاي مسكن و شهرسازي نيز انجام مي شود چنانچه تعاوني مايل به مشاركت در برنامه مسكن مهر باشد مي تواند با ثبت نام اعضا در اين زمينه اقدام نمايد.
معاون امور ساختمان و مسكن وزير مسكن و شهرسازي گفت: تاكنون حدود 8 هزار ميليارد تومان تسهيلات به پروژه هاي مسكن مهر پرداخت شده است كه گروه هاي دريافت كننده تسهيلات مشتمل بر تعاوني ها، انبوه سازان و خودمالكين هستند.
وي در خصوص فعاليتهاي تعاوني هاي مسكن افزود: از ابتدا و براساس برنامه ريزي هاي انجام شده در طرح مسكن مهر، تعاوني هاي مسكن مديريت تقاضا را عهده دار بوده و ساخت و ساز توسط سازندگان داراي صلاحيت انجام مي شد.
صومعلو ادامه داد: به منظور استفاده از تمامي ظرفيتهاي ساخت و ساز در كشور و كاهش برخي از مشكلات پيش روي تعاوني ها زمينه ورود فعالانه انبوه سازان به برنامه مسكن مهر از طريق انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فراهم شد.
معاون وزير مسكن و شهرسازي اظهار داشت: تعدادي از تعاوني هاي مسكن مهر در پيشبرد برنامه اجرايي عملكرد خوبي داشته و پروژه را در حد قابل قبولي پيش برده اند اما برخي از تعاوني هاي ديگر موفقيت چنداني در اين زمينه به دست نياوردند و فرآيند اجراي پروژه با تأخير مواجه بوده است.

 



وضعيت خانوارهاي بدون كد رهگيري تا پايان هفته مشخص مي شود

در حالي كه همزمان با شروع مرحله جديد طرح ثبت، تكميل يا اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار اعلام شد خانوارهاي بدون كد رهگيري يا رمز عبور مي توانند از نيمه آذر ماه براي اين كار اقدام كنند، هنوز روش اقدام اين خانوارها مشخص نشده است.
در اين زمينه يك مقام مسئول در مركز آمار ايران به ايسنا گفت: تكليف اين خانوارها تا پايان هفته مشخص خواهد شد.
وي با بيان اينكه هنوز راه حل مشخصي براي اين كار در نظر گرفته نشده است، افزود: اميدواريم تا پايان هفته آينده براي اين موضوع روشي طراحي و اعلام شود.
از سوي ديگر وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرده كه خانوارهاي ثبت نام شده جديد فعلاً نمي توانند نسبت به ثبت شماره حساب براي واريز يارانه نقدي اقدام كنند.
در سامانه اعلام حساب خانوار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در اين باره نوشته شده است: اطلاعات ثبت نام شدگان جديد هنوز به اين سامانه اعلام نشده است. منتظر اعلام عمومي باشيد.
همچنين هنوز روش تغيير شماره حساب براي خانوارهايي كه پيش از اين شماره حساب ديگري را به اين سامانه اعلام كرده اند، اعلام نشده است.
مرحله جديد ثبت، تكميل يا اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار از اول آذر ماه توسط مركز آمار ايران آغاز شده و تا نيمه دي ماه در سامانه wwwyaranehamarorgir ادامه خواهد يافت.
همچنين خانوارهايي كه پيش از اين مرحله ثبت نام كرده اند، مي توانند براي ثبت شماره حساب بانكي خود به سامانه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي به نشاني wwwrefahiir مراجعه كنند.
گفتني است، هم اكنون 5 روز از مهلت اعلام شده براي ورود خانوارهاي بدون كد رهگيري يا رمز عبور به سامانه مركز آمار ايران مي گذرد و اين در حالي است كه هنوز اين سامانه براي ورود، از كاربران رمز عبور مي خواهد.

 



100هزار واحد صنعتي غيرمجاز ساماندهي مي شود

رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران اعلام كرد:مصوبه هيئت دولت مبني بر ساماندهي واحدهاي فاقد مجوز استان تهران تا پايان سال 1391 به مرحله اجرا درمي آيد.
محمدرضا مس فروش در گردهمايي روند طرح هدفمند كردن يارانه ها در سازمان صنايع و معادن با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر حدود 100 هزار واحد فاقد مجوز صنعتي در 70 منطقه غيرمجاز استان تهران به فعاليت توليدي مشغول هستند كه طرح شناسايي و ساماندهي اين واحدها در دستور كار سازمان صنايع و معادن است.
وي تصريح كرد: با توجه به مصوبه هيئت دولت در سفر دوم استان تهران مقرر شد طي سالهاي 1390 و 1391 اين واحدها شناسايي و ساماندهي شوند.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران با اشاره به پيگيري اين سازمان براي تحقق اين مصوبه گفت: از آنجايي كه عمده اين واحدها از سوي اتحاديه هاي صنفي، شهرداري ها و برخي ارگان هاي ديگر ايجاد و شروع به كار كرده اند تعيين تكليف آنها و ضرورت حفظ اشتغال و تعيين مدلهاي مشخص براي آنها نيازمند برنامه ريزي كلان و اعتبارات ويژه است.
مس فروش يادآور شد: به دليل حساسيت اجراي طرح، تحميل و سوق دادن اين واحدها به سازمان صنايع و معادن، موضوع در شوراي تامين استان مطرح و توافق شد كه در اين زمينه كمك ها و اعتبارات لازم طي 2 سال آينده تخصيص و تزريق شود تا مصوبه تا پايان سال 1391 عملياتي گردد. وي در ادامه گفت: در 2 هفته اخير با شدت گرفتن آلودگي هوا و درخواست كميته اضطرار آلودگي هواي استان، واحدهاي بزرگ سيمان تهران، همكاري خوبي با مسئولان استان تهران داشتند و براي مقابله با شرايط اضطرار اعلام آمادگي كردند.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران هرگونه اعمال فشار به اين واحدها را تكذيب و اعلام كرد: واحدهاي آلاينده استان تهران با هيچ اجبار و اعمال فشاري مواجه نبودند بلكه بعضي از اين واحدها داوطلبانه در جهت كمك به رفع آلودگي هوا خط توليد خود را متوقف و برخي واحدهاي ديگر با حداقل فعاليت به كار خود ادامه دادند.
مس فروش گفت: برابر دستورالعمل كميته اضطرار آلودگي هواي تهران اين سازمان به واحدهاي آلاينده تحت پوشش جهت همكاريهاي لازم تماس فوري گرفت كه اكثريت به اين توصيه عمل كردند.
به گفته وي در اطلاعيه سازمان صنايع و معادن استان تهران هيچ تكليفي براي اين واحدها ايجاد نشده بود اما تعطيلي داوطلبانه آنها طي 2 هفته گذشته كه براي نخستين بار صورت گرفت، جالب توجه بود.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران تصريح كرد: با ادامه اين همكاري ها قطعا در آينده انتظار هواي سالمتري را در سطح استان شاهد خواهيم بود. هرچند معتقديم اين گونه اقدامات بدون ايجاد محدوديت براي تردد ميليون ها خودرو در تهران به بازده مطلوب نخواهد رسيد.

 



وزير كار: پرونده پيمانكاران نيروي انساني بسته مي شود

وزير كار با تشريح دستور ويژه رئيس جمهور به برخي از دستگاهها مبني بر تسريع در حذف پيمانكاريهاي نيروي انساني، از مذاكره با وزير نيرو براي اجراي مصوبات دولت در اين بخش خبر داد و گفت: پرونده پيمانكاريهاي نيروي انساني بسته مي شود.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفتگو با مهر درباره عدم اجراي مصوبه دولت در حذف پيمانكاريهاي نيروي انساني توسط برخي وزارتخانه ها و دستگاههاي دولتي، گفت: اگر مواردي به صورت شفاف به ما اعلام شود پيگيري مي كنيم.
وزير كار و امور اجتماعي در پاسخ به اين سؤال كه اخيرا مطالبي در مورد عدم اجراي مصوبه دولت توسط وزارتخانه هاي نيرو، نفت، بهداشت و درمان و برخي دستگاههاي دولتي ديگر بيان شده است، اظهار داشت: من نيز در مورد وزارت نيرو مطالبي را شنيدم كه براي اين موضوع با وزير نيرو صحبت شد و رئيس جمهور نيز دستورات لازم را صادر كردند.
شيخ الاسلامي همچنين به عدم اجراي مصوبه دولت در حذف شركتهاي پيمانكاري از فعاليتها و پروژه هاي وزارت نفت، بهداشت و درمان و چند دستگاه دولتي خبر داد و بيان داشت: ما شنيده هاي زيادي در اين موارد داريم ولي اينكه مطالب اعلام شده چقدر موثق باشند هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه مسائل مطرح شده هنوز مستند نشده است، افزود: حال جدا از اينكه آيا ما بررسي كرده ايم و يا خير و يا اينكه چه كاري در اين بخش شده است، بايد گفت ما با مسئولان اين دستگاهها صحبت كرديم و اميدواريم كه بزودي بساط پيمانكاريهاي نيروي انساني برچيده شود.
وزير كار و امور اجتماعي در پاسخ به اين سؤال كه آيا دولت با دستگاههايي كه مصوبه عدم استفاده از پيمانكاران نيروي انساني را اجرا نكنند، برخورد خواهد كرد؟ اظهار داشت: در اين زمينه اگر كار غيرقانوني صورت گيرد تخلف محسوب مي شود و با آن برخورد قانوني صورت مي گيرد.
به گفته شيخ الاسلامي، به هرحال تخلف تخلف است و هر مديري كه در كشور مرتكب آن شود براي وي مجازات هايي متناسب با نوع كار پيش بيني شده است.
وي خاطرنشان كرد: البته يك نوع برخورد، مديريتي است كه اگر من باشم مدير متخلف را عزل مي كنم اما ما در دستگاههاي دولتي براي رسيدگي به تخلفات مديران، هيئت هاي رسيدگي به تخلفات اداري داريم كه آنها حكم قوه قضاييه را در درون قوه مجريه بازي مي كنند.
وزير كار تصريح كرد: حالا اين برخوردها از توبيخ كتبي و درج در پرونده شروع مي شود و تا انفصال از خدمت و اخراج مدير متخلف نيز ادامه مي يابد.
شيخ الاسلامي در پاسخ به اين سؤال كه اگر وزارتخانه ها و دستگاهها دلايل خاصي براي ادامه استفاده از پيمانكاران نيروي انساني ارائه كنند، آيا اين توضيحات و دلايل قابل بررسي است و يا خير؟ گفت: هيچ توضيحي در عدم اجراي مصوبه دولت پذيرفته نمي شود.
وي با اعلام اينكه اين مصوبه يك دستور قاطع و روشني است كه در مورد پيمانكاريها بايد اجرا شود، بيان داشت: خير و شر اين مصوبه و عدم استفاده از پيمانكاران نيروي انساني برعهده دولت است، وقتي كه رئيس جمهور و دولت تصميم گرفتند ديگر مديران جزء و مياني حق اجتهاد ندارند. بنابراين گزارش: يكي از مهمترين برنامه هاي صريح رئيس جمهور از زمان فعاليت دولت نهم تاكنون براي حوزه اشتغال حذف شركتهاي پيمانكاري نيروي انساني و فراهم كردن زمينه انعقاد قرارداد مستقيم كارگر و كارفرما بوده است كه حتي پيش از اين دولت دستگاههاي زيرمجموعه خود را از بستن قرارداد با پيمانكاريها منع كرده بود.
برپايه اين تصميم، هرگونه انعقاد قرارداد غيرمستقيم كارفرمايان بخش دولتي در وزارتخانه ها و دستگاهها با نيروي كار از طريق پيمانكاران نيروي انساني ممنوع شده است و با دستگاههاي متخلف نيز برابر مقررات رفتار خواهد شد.
تاكنون بسياري از دستگاهها و سازمانهاي دولتي مصوبه دولت را مورد اجرا گذاشته اند و برخي از آنها نيز اين مصوبه را يا اجرا نكرده اند و يا موفق به اجراي كامل آن نشده اند.

 



به دليل افزايش غيرقانوني ماده اوليه قير
پرونده گرانفروشي شركت پخش فرآورده هاي نفتي به تعزيرات رفت

مديركل دفتر كالايي غيرفلزي سازمان حمايت از ارسال پرونده تخلف شركت پخش فرآورده هاي نفتي به تعزيرات حكومتي به دليل گرانفروشي خبر داد و گفت: اين شركت بر خلاف مصوبه كارگروه كنترل بازار به گرانفروشي اقدام كرده است.
منوچهر رشيد در گفتگو با مهر گفت: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، پرونده تخلف گرانفروشي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي را به دليل افزايش قيمت غيرقانوني مواد اوليه قير (وكيوم باتم) به شعبه ويژه تعزيرات حكومتي ارسال كرد.
وي افزود: كارگروه كنترل بازار در 25 آبانماه سال جاري، مصوبه اي داشت كه بر مبناي آن، هرگونه افزايش قيمت بايد از طريق سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و در نهايت با تاييد كارگروه كنترل بازار صورت گيرد، اما متاسفانه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي بدون توجه به اين مصوبه، اقدام به افزايش قيمت ماده وكيوم باتم از 330 تومان به 345 تومان كرده كه اين كار خلاف قانون است.
وي تصريح كرد: سازمان حمايت مكاتبات زيادي با اين شركت دولتي انجام داد تا قيمتهاي خود را به حالت قبل بازگرداند. به همين منظور، دو جلسه تشكيل داد كه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي تنها در يك جلسه حضور يافت، البته قرار است جلسه ديگري نيز با اين شركت برگزار شود؛ اما پرونده تخلف به دليل گرانفروشي تشكيل شده است.
رشيد همچنين با اشاره به ارسال پرونده تخلف دو شركت انحصاري توليدكننده قير به سازمان تعزيرات حكومتي به دليل امتناع از عرضه محصول به منظور گرانفروشي گفت: شركتهاي «جي» و «پاسارگاد» به دليل امتناع از عرضه قير در بورس متخلف شناخته شده اند، چرا كه قصد داشتند با كمبود عرضه، سبب افزايش قيمت شوند.
وي ادامه داد: قير نظير ساير محصولات نفتي و پتروشيمي در بورس عرضه مي شود. در مكانيزم بورس نيز يك قيمت پايه وجود دارد كه نحوه تعيين آن، براساس فوب خليج فارس منهاي 5 درصد محاسبه مي شود. اين دو شركت در مهرماه، قيمت 375 توماني را براي هر كيلوگرم قير تعيين كرده بودند كه اين رقم در آبانماه و تنها به فاصله يكماه با 20 تومان افزايش آن هم به صورت غيرقانوني و بدون هماهنگي با سازمان حمايت به 395 تومان افزايش دادند.
به گفته رشيد، عليرغم اين افزايش قيمت، دو شركت مذكور قصد داشتند كه در آذرماه، قير را به قيمت 415 تومان به ازاي هر كيلوگرم عرضه كنند اما طبق مصوبه كارگروه كنترل بازار در تاريخ 25 آبان ماه 89، تكليفي به سازمان حمايت سپرده شد كه بر اساس آن هرگونه افزايش قيمت بايد در كارگروه كنترل بازار بررسي شود تا منطقي بودن يا نبودن آن تشخيص داده شود.
وي افزود: بعد از اين مصوبه، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با ارسال نامه اي به دو شركت مذكور به علاوه شركت بازرگاني پتروشيمي و بورس كالا، اعلام كرد كه قيمت هاي آبان، ملاك عمل است و هرگونه افزايش قيمت از سوي واحدهاي توليدي بايد با هماهنگي سازمان حمايت صورت گيرد.
رشيد تصريح كرد: عليرغم ارسال اين نامه به دو شركت جي و پاسارگاد در روزهاي پاياني آبان ماه، اما اين دو شركت تا 15 آذرماه با سازمان حمايت همراهي نكردند و كالاي خود را به صورت غيرقانوني با قيمت 415 تومان در هر كيلوگرم عرضه كردند، البته قيمت 415 توماني مورد تاييد سازمان حمايت نبود و در نهايت، با همراهي كه بورس كالا انجام داد، اين قيمت را مجاز نمي دانست.
وي اظهار داشت: بورس از اين دو شركت درخواست كرد تا قيمتها را به 395 تومان تقليل دهند؛ اما اين دو شركت به بهانه گرانفروشي، از عرضه امتناع كردند؛ بنابراين سازمان حمايت نيز دو پرونده براي اين دو شركت در محاكم تشكيل داد و روز سه شنبه هفته گذشته نيز در جلسه اي با آنها، قرار بر اين گذاشت كه قيمت قير در بورس 395 تومان به قيمت پايه آبانماه عرضه شود.
وي اظهار داشت: بهتر بود اين شركتها به جاي اينكه 15 روز از امتناع قير در بورس به بهانه گرانفروشي خودداري كنند، مدارك به سازمان حمايت تحويل مي دادند و به دليل انحصاري بودن، دست به سوء استفاده نمي زدند.

 



طي هفته گذشته رخ داد
افزايش 130 درصدي حجم معاملات و رشد شاخص هاي بورس

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را با رشد
252 درصدي ارزش و 130 درصدي حجم معاملات و نيز افزايش شاخص هاي بورس به كار خود پايان داد.
در جريان معاملات هفته منتهي به نيمه آذرماه، ارزش و حجم معاملات تالار بورس با رشد چشمگيري مواجه شد و 2هزار و 817 ميليون سهم به ارزش 11هزار و 174 ميليارد ريال در اين بازار مورد داد و ستد قرار گرفت كه اين ميزان نشان دهنده افزايش 252 درصدي ارزش و 130 درصدي حجم سهام معامله شده نسبت به هفته گذشته است.
در هفته گذشته همچنين تعداد كدهاي معاملاتي ايجاد شده 59 درصد، تعداد دفعات معامله 20 درصد و تعداد خريداران 9 درصد افزايش يافت. به اين ترتيب طي 5 روز معاملاتي 3هزار و 350 كد معاملاتي ايجاد شد و 13هزار و 961 خريدار اقدام به خريداري سهم كردند.
به گزارش ايسنا، در اين ميان ارزش و حجم معاملات بازار اول به ترتيب با 54 و 63 درصد كاهش مواجه شد ولي در مقابل، ارزش و حجم معاملات بازار دوم به ترتيب 4هزار و 345 درصد و 2هزار و 279 درصد كاهش پيدا كرد.
در هفته گذشته شاخص هاي بورس به رشد نسبي خود ادامه دادند به طوري كه در پايان هفته شاخص كل بورس با رشد 91 واحدي و رسيدن به عدد 18 هزار و 371 واحد به كار خود پايان داد. علاوه بر اين شاخص بازار اول 86 واحد، شاخص بازار دوم 37 واحد و شاخص صنعت نيز 93 واحد رشد را تجربه كردند.
علي رغم رشد بازار سرمايه در هفته گذشته، در شرايط فعلي اين بازار تحت تاثير عرضه سهام همراه اول در فرابورس و اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در فضاي انتظار و سردرگمي قرار دارد و پيش بيني مي شود تا زمان عرضه همراه اول و روشن شدن جزئيات هدفمند كردن، اين فضا همچنان بر بورس كشور حاكم باشد.

 



نظرسنجي جديد پايگاه خبري بلومبرگ نشان داد
نااميدي 66درصدي آمريكايي ها از سياست هاي اقتصادي اوباما

جديدترين نظرسنجي يك رسانه غربي نشان داد
66 درصد از مردم آمريكا اوضاع اقتصادي كشور خود را از زمان روي كارآمدن باراك اوباما در اوايل 2009 تاكنون بسيار بدتر از قبل مي دانند.
به گزارش بلومبرگ، در اين نظرسنجي كه در روزهاي 4 تا 7 سپتامبر انجام شد، 51درصد از پرسش شوندگان اعلام كردند اوضاع اقتصادي آمريكا از زمان روي كار آمدن اوباما تاكنون بدتر شده است، اين در حالي است كه تنها 35درصد اوضاع اقتصادي كشور را بهتر از گذشته توصيف كردند.
براين اساس 66درصد از پرسش شوندگان اعلام كردند: دولت آمريكا در مسير نادرست اقتصادي حركت مي كند كه اين بدترين نظرسنجي انجام شده توسط بلومبرگ از سپتامبر 2009 تاكنون بوده است.
نظرسنجي پايگاه خبري بلومبرگ در روز پنجشنبه نشان داد كه 50 درصد از مردم آمريكا معضل بيكاري را از مشكلات اصلي دولت اوباما مي دانند. همچنين بيش از 25 درصد مردم آمريكا كسري بودجه و هزينه هاي دولت را از مهمترين دغدغه هاي خود توصيف كردند.
بحران بيكاري در ماه نوامبر به 8/9 درصد افزايش يافت، اين در حالي است كه اين رقم در دسامبر 2008، 4/7درصد بوده است.
اين گزارش در حالي منتشر مي شود كه برخي از نهادهاي بين المللي و موسسه تحقيقاتي بر اين باورند كه بهبودي موقت اوضاع شغلي در آمريكا به هيچ وجه مسير صعودي هميشگي خود را طي نخواهد كرد.
همچنين در حالي كه سال مالي جديد رو به پايان است، سازمان ملل متحد در گزارشي هشدار داد در صورتي كه مشوق هاي لازم به اقتصاد ايالات متحده تزريق نشود، سال آينده اين كشور با ركود اقتصادي شديدتري روبرو خواهد شد.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي ادامه بحران بيكاري در آمريكا عامل اصلي كاهش هزينه هاي خانوار بوده است. نرخ بيكاري آمريكا طي ماه نوامبر به طور غيرمنتظره اي افزايش يافت و به بيش از 8/9 درصد رسيد.
بحران مسكن
به انگليس رسيد
موسسه تحقيقاتي هاليفاكس در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: ميانگين قيمت مسكن در انگليس طي ماه نوامبر با كاهش 7/0 درصدي روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، افزايش عرضه مسكن و كاهش تقاضا براي خريد، عامل اصلي كاهش قيمت مسكن در اقتصاد انگليس شده است.
عدم تمايل سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در بخش مسكن نيز تاثير منفي زيادي بر ادامه ركود و بحران در بخش مسكن انگليس داشته است.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، ادامه سياست كاهش نرخ بهره بانكي در انگليس مانع از افت بيشتر قيمت مسكن در اين كشور تا پايان سال 2010 خواهد شد. بانك مركزي انگليس طي ماههاي اخير نرخ بهره بانكي اين كشور را در حد 5/0 درصد ثابت نگه داشته است.
براساس اين گزارش: ميانگين قيمت مسكن در انگليس طي ماه نوامبر به 164708 پوند رسيد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/0 درصد كاهش داشته است.

 



هشدار رئيس كل بانك مركزي نسبت به افزايش معوقات بانكي

رئيس كل بانك مركزي نسبت به احتمال افزايش معوقات بانكها با روش تهاتر طلب و بدهي هشدار داد.
محمود بهمني در گفت وگو با ايسنا درباره تهاتر بدهي دولت به بانكها با طلب بانكها از دولت اظهار كرد: چون دولت به چهار بانك خصوصي شده بدهكار بود تصميم گرفته شد تا بدهي آن به اين بانكها تسويه شود، راهكاري كه براي اين موضوع درنظر گرفته شد اين بود كه اين بدهي دولت به آنها با بدهي كه به حساب ذخيره ارزي دارند، تهاتر شود.
وي ادامه داد: هنگامي كه از حساب ذخيره ارزي به آنها تسهيلات داده مي شد، بانك مركزي اين ارقام را جزو منابع بانكها محاسبه مي كرد يعني وقتي پول را به آنها داديم بانكها را پيش خودمان بدهكار كرديم، نه مشتريان را.
وي گفت: در حال حاضر ارقام تسهيلات حساب ذخيره ارزي در حساب بدهي بانكهاست و آنچه الان وصول مي كنند جزو تسويه بدهي دولت محاسبه خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي درباره دليل انجام اين نوع تسويه بدهي دولت با بانكها گفت: حسني كه اين كار دارد اين است كه انگيزه بانكها براي پيگيري مستمر و ممتد وصول مطالبات شان افزايش مي يابد.
بهمني در پاسخ به اين سؤال كه اين امر باعث بالارفتن معوقات بانكها خواهد شد چون تاكنون رقم بدهي دولت در سرفصل معوقات بانكها وارد نشده بود، اظهار كرد: تمام تسهيلات حساب ذخيره ارزي معوق نشده و بسياري از ارقام اين تسهيلات وصول شده و خواهد شد اما اگر قسمتي از آنها معوق شود ممكن است باعث بالارفتن مطالبات معوق بانكها شود.
وي در توضيحاتي بيشتر گفت: بانكها تاكنون هرچه وصول كرده بودند به بانك مركزي دادند و از اين به بعد هرچه وصول كنند از طلب شان تسويه خواهد شد.
بهمني توضيح داد: معوقات مربوط به تسهيلات حساب ذخيره ارزي هميشه جزو معوقات سيستم بانكي اظهار شده است تا پايان شهريورماه كه 468 هزار ميليارد ريال معوقات داشتيم 417 هزار ميليارد ريال آن مربوط به تسهيلات ريالي و بقيه مربوط به تسهيلات ارزي بوده است.
به گزارش ايسنا، پيش از اين بانكها در ارائه تسهيلات از محل منابع حساب ذخيره ارزي به عنوان عامل عمل مي كردند و منابعي از خودشان پرداخت نمي كردند. حالا با تهاتر بدهي و طلب دولت، بانكها بايد پولي را كه به متقاضيان حساب ذخيره ارزي بانك عامل پرداخت كرده اند جزو منابع خود انگاشته و به دنبال وصول اين مطالبات باشند كه با توجه به شرايط اقتصادي كشور بسياري از اين مطالبات معوق شده اند.
به اعتقاد كارشناسان اين امر ممكن است به افزايش سرفصل معوقات بانكها منجر شود چرا كه پيش از اين به دليل اينكه اين ارقام بدهي دولت بوده اند در سرفصل معوقات طبقه بندي نمي شده اند.

 



با خط اعتباري 50 ميليون يورويي انجام شد
امضاي توافق نامه بانكي ميان ايران و بلاروس

ايران و بلاروس تفاهم نامه خط اعتباري 50 ميليون يورويي امضا كردند.
وزير بازرگاني با تقديراز فعاليت هاي تجار ايراني براي برگزاري مناسب نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در بلاروس، بر اهميت و رويكرد حضور دائم و مستمر در بازار بلاروس تأكيد كرد.
دكتر مهدي غضنفري با حضور در جمع تجار و بازرگانان ايراني مقيم مينسك و برگزار كنندگان نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در بلاروس، از برگزاري مناسب اين نمايشگاه ابراز رضايت كرد و گفت: ما هم به عنوان بخش دولتي براي تقويت بسترهاي لازم در جهت فعاليت هاي بخش خصوصي تلاش كرده و انتظار داريم شركت هاي حاضر در بلاروس با برنامه ر يزي هاي دقيق، مناسب و با راهبرد بازاريابي مدون، در بازار هدف فعاليت كنند.
وزير بازرگاني با اشاره به امضا يادداشت تفاهم بين بانك توسعه صادرات ايران و بلاروس تأكيد كرد: امضاي اين تفاهم نامه يك موفقيت بزرگ براي سيستم هاي پشتيبان تجارت بوده و با اطلاع رساني مناسب به فعالان اقتصادي كشورمان، بايد با نظر اتاق هاي بازرگاني، مورد استفاده افراد صاحب توان صادراتي و آشنا به اصول و قواعد فعاليت در بازار هدف قرار گيرد.
گفتني است: موضوع خط اعتباري 50 ميليون يورويي ميان دو بانك ايراني و بلاروس از جمله پيشنهادات هيأت ايراني بود كه مورد توافق رئيس كل بانك مركزي بلاروس قرار گرفت و تفاهم نامه آن پس از پايان جلسه كميته كاري ميان دو كشور امضا شد.
افتتاح نمايشگاه
نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در شهر مينسك روز پنجشنبه با حضور وزير بازرگاني افتتاح شد.
اين نمايشگاه با حضور 70 شركت ايراني در فضايي بالغ بر 2100 متر مربع برگزار مي شود.
براساس اين گزارش: در اين نمايشگاه واحدهاي توليدي و صادراتي در زمينه هاي محصولات ساختماني و معدني،انواع شوينده، محصولات پتروشيمي، ماشين آلات كشاورزي، نساجي، انواع مواد غذايي و كنسرو، ماشين آلات صنعتي،تجهيزات پزشكي و بيمارستاني، فرآورده هاي لبني و گوشتي،گل و گياه، صنايع دستي و آثار هنري،ميوه و محصولات كشاورزي و بازيافت محصولات خود را عرضه مي كنند.
در نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در بلاروس چند شركت فعال در زمينه خدمات فني و مهندسي از جمله پروژه هاي مخابراتي، صنايع خودروسازي، خدمات گردشگري و مجريان پروژه هاي ساختماني و عمراني حضور فعال دارند.
گفتني است نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران از 18 تا 21 آذرماه با حمايت و مساعدت سازمان توسعه تجارت ايران برگزار مي شود.

 



با روند آزادسازي تعرفه ها، در صورت نرخ شكني مسئولان فني شركت هاي بيمه رد صلاحيت مي شوند

رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به اين كه نرخ شكني تعداد اندكي از شركت ها خللي در آزادسازي تعرفه ها به وجود نمي آورد، گفت: بيمه مركزي براساس آئين نامه هاي خود در صورت مشاهده تخلفات شركت هاي بيمه، عدم تشخيص صلاحيت مسئولان فني آنها را صادر خواهد كرد.
جواد فرشباف ماهريان در گفت وگو با فارس در خصوص تاثير نرخ شكني برخي از شركت هاي بيمه در روند آزادسازي تعرفه ها، اظهار داشت: اجراي طرح آزادسازي يك مسير رقابتي مفيد را ميان شركت هاي بيمه به وجود مي آورد، اما در اين بازار امكان آن كه تعدادي از شركت ها در عملكردهاي خود حساب گرايانه عمل نكرده و نرخ هاي نامعقولي ارائه دهند، امري طبيعي به شمار مي آيد.وي ضمن تاكيد بر اين كه بيمه مركزي پيش بيني هاي لازم در اين برنامه اتخاذ كرده است، گفت: اين نهاد با بررسي هاي كارشناسي خاص خود سياست هاي نظارتي بهينه اي را براي توفيق در اين طرح به كار گرفته به نحوي كه برخلاف عقيده بسياري از افراد اجراي اين طرح تاكنون با موفقيت همراه بوده است.به گفته فرشباف، در بازار صنعت بيمه كشور احتمال آن كه بعضي از شركت ها دست به خودزني بزنند بسيار است كه در اين شرايط آنها نخست به خود ضربه زده اند ولي اگر فعاليت آنها بازار بيمه را به سمت التهاب بكشاند ما با آنها برخورد جدي خواهيم كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14