(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20  آذر 1389- شماره 19812

انفجار مقابل مسجد شيعيان پاكستان 26 كشته و 37 مجروح برجاي گذاشت
هلاكت 10 نظامي آمريكايي در عمليات انتحاري كودك افغاني
بحران تازه در لبنان به دنبال اختلافات شديد ميان گروه هاي 8 و 14مارس
سركوب وحشيانه 40هزار دانشجو در خيابان هاي لندن
ژاك شيراك به اتهام فساد مالي محاكمه مي شود
گروه هاي فلسطيني بر مقاومت عليه اشغالگران صهيونيست تأكيد كردند
در واكنش به فشارهاي آمريكا مقام بلندپايه چين با رهبر كره شمالي ديدار كرد
تظاهرات به حمايت از حجاب در باكو به درگيري با پليس انجاميد
پوتين از برخورد دوگانه غرب با دموكراسي شديدا انتقاد كرد
مؤسس ويكي ليكس: با انتشار اسناد جديد واشنگتن را رسوا مي كنم
كنگره آمريكا با تعطيلي زندان مخوف گوانتانامو مخالفت كرد
26مقام ارشد سابق اتحاديه اروپا خواستار تحريم رژيم صهيونيستي شدند



انفجار مقابل مسجد شيعيان پاكستان 26 كشته و 37 مجروح برجاي گذاشت

وقوع انفجار انتحاري نزديك يك بيمارستان و مقابل مسجد شيعيان پاكستان، 26 كشته و 37 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش «سي ان ان» ديروز يك خودروي بمب گذار ي شده مقابل يك مسجد شيعيان و جلوي در ورودي بيمارستان «الزهرا» واقع در مركز شهر «پس كالاي» پاكستان منفجر شد كه بر اثر آن دستكم 26 نفر كشته و 37 تن ديگر مجروح شدند.
براساس اين گزارش، در اين انفجار به ساختمان مسجد شيعيان و چندين ساختمان مسكوني نيز خساراتي وارد كرد ، حال برخي از آنها وخيم اعلام شده است.
به گفته پليس پاكستان، در ميان شهدا دو كودك نيز ديده مي شوند. اين نخستين بار نيست كه در ماه محرم الحرام عليه شيعيان پاكستان حملات تروريستي صورت مي گيرد.

 



هلاكت 10 نظامي آمريكايي در عمليات انتحاري كودك افغاني

10 نظامي آمريكايي در حمله يك كودك عضو طالبان، در ولايت «ميوند» افغانستان به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، يك پسربچه 12 ساله مجهز به كمربند انتحاري، در حالي كه به زبان انگليسي مسلط بود، خود را به نيروهاي آمريكايي مستقر در ولايت «ميوند» افغانستان نزديك كرد و با انفجار بمب در يك فرصت مناسب، 10 نظامي آمريكايي را به هلاكت رساند. منبع مذكور به نقل از «پرس تي وي» اين خبر را گزارش كرد. منابع وابسته به اشغالگران و ناتو در ارتباط با خبر فوق سكوت كردند. دولت آمريكا به خاطر نگراني از واكنش افكار عمومي اين كشور، تلفات نظاميان آمريكايي در افغانستان را گزارش نمي كند و معمولا اين نوع خبرها پس از چند روز تاخير پخش مي شوند. حملات عليه اشغالگران درافغانستان از 2007 تاكنون سه برابر شده است.

 



بحران تازه در لبنان به دنبال اختلافات شديد ميان گروه هاي 8 و 14مارس

بروز اختلاف شديد ميان گروههاي 8 و 14مارس لبنان درباره اولويت بندي موضوع دستور كار هيئت دولت كه قرار است امروز پس از يك ماه تعطيلي انجام شود، لبنان را با بحران جديدي مواجه ساخته است.
به گزارش ايرنا تصميم به تشكيل جلسه هيئت دولت به دنبال رايزني هاي فشرده سه جانبه «ميشل سليمان»، رئيس جمهور، «نبيه بري» رئيس مجلس نمايندگان و «سعدالدين حريري» نخست وزير لبنان اتخاذ شده است اما تاكنون گروه 8 مارس بر اولويت رسيدگي به پرونده شاهدان دروغين دادگاه حريري اصرار دارد و در مقابل 14مارس در مقابل اين خواسته مقاومت مي كند.
موضوعاتي از قبيل عقب نشيني رژيم صهيونيستي از روستاي غجر، نفوذ اسرائيل به خطوط شبكه مخابرات كشور، ضرورت تمديد كار رئيس بانك مركزي لبنان و مسايل مهم ديگر در دستور كار جلسه هيئت دولت قرار دارد.
روزنامه لبناني «النهار» در اين باره نوشت: حريري از دو روز پيش رايزني هاي خود را براي فراهم آوردن مقدمات تشكيل هيئت دولت و هم چنين توزيع برنامه دستور كار دولت در ميان اعضاي هيئت دولت آغاز كرده است.اين روزنامه با اشاره به ديدار اخير «علي حسن خليل» معاون سياسي نبيه بري با سعدالدين حريري تصريح كرد: حريري تصميم خود را مبني بر فراخواني گروهها به تشكيل جلسه هيئت دولت و بررسي پرونده شاهدان دروغين دادگاه حريري به عنوان بندي عادي نه فوري كه مغاير با درخواست گروه 8 مارس لبنان است به اطلاع معاون سياسي نبيه بري رسانده است.
النهار افزود، از آنجا كه حريري تشكيل جلسه هيئت دولت را وسيله اي جهت عبور از مرحله كنوني ركود و تعطيلي موسسات دولت و وارد شدن به مرحله كار و تلاش و دعوت به همكاري مي داند بنابراين در ارسال دعوت به اعضاي دولت جهت حضور در جلسه هيئت دولت تامل بيشتري خواهد كرد.
«علي حسن خليل» معاون سياسي نبيه بري در مصاحبه با اين روزنامه گفت: گروه 8 مارس از انعقاد جلسه هيئت دولت براي رسيدگي به امور مهم كشور و رسيدگي به پرونده شاهدان دروغين استقبال مي كند.
وي با اشاره به تلاشهاي دوجانبه عربستان سعودي و سوريه تصريح كرد: روز به روز به جديت و اهميت اين تلاشها پي مي بريم و نتايج مثبتي نيز تاكنون از اين مباحثات حاصل شده است.
از سوي ديگر نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان لبنان در مورد اولويت بندي برنامه هاي دستور كار هيئت دولت از جمله رسيدگي به پرونده شاهدان دروغين در جلسه دولت اظهار داشت: مسئله اين نيست كه اين موضوع به عنوان يك بند عادي يا فوري در جلسه هيئت دولت بررسي شود بلكه مهم اين است كه نسبت به اين مسئله تصميم نهايي گرفته شود و ارجاع ندادن اين پرونده به شوراي دادگستري در نتيجه تصويب نشدن آن در هيئت دولت، بدون شك در حضور ما در دولت يا مجلس تاثيري نمي گذارد چرا كه ما به دنبال ايجاد مشكل يا دردسر در لبنان نيستيم.
در همين رابطه شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان نيز تاكيد كرد كه دادگاه بين المللي ترور نخست وزير اسبق لبنان به نوعي تجاوز عليه لبنان است.
معاون دبيركل حزب الله لبنان در مراسمي اظهار داشت: در حال حاضر ما در شرايطي به سر مي بريم كه قانون جنگل در عرصه بين المللي حاكم است.

 



آتش بحران بر دامن فتنه گران افتاد
سركوب وحشيانه 40هزار دانشجو در خيابان هاي لندن

سرويس خارجي-
در ادامه بحران اجتماعي و ناآرامي هاي خشونت بار در كشورهاي اروپايي، لندن صحنه درگيري خونبار 40 هزار دانشجو با نيروهاي امنيتي شد.
ديروز و پريروز دانشجويان بي دفاعي كه نسبت به افزايش سه برابري شهريه خود معترض بودند، به خيابان هاي لندن ريختند تا در يك تظاهرات آرام،ادعاهاي مقامات خود درباره دموكراسي را محك زنند، اما دولت انگليس در اقدام وحشيانه و كم سابقه اي، خون دانشجويان را در كف خيابان هاي سرد پايتخت اين كشور جاري كرد.
تصاوير دريافتي از شبكه هاي خبري از جمله فرانس 24، بي بي سي و سي ان ان نشان از برخورد شديد نيروهاي پليس با دانشجويان معترضي دارد كه قصد ورود به ساختمان مجلس اين كشور را داشتند.
در ابتدا شمار زيادي از معترضين با ورود به چمن ميدان پارلمان و نوشتن واژه «نه» به رنگ قرمز بر روي آن، مخالفت خود را از طرح دولت براي افزايش شهريه دانشگاه ها ابراز كردند. نيروهاي پليس سواره نظام انگليس نيز در واكنش به اين اقدام دانشجويان، به صفوف آنان يورش برده و با باتوم دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. زد و خوردها در حالي ادامه يافت كه دانشجويان به خشم آمده با چوب دستي شيشه هاي مغازه ها و اموال عمومي را تخريب كرده و ده ها خودرو، كيوسك هاي مطبوعاتي، باجه هاي تلفن و هر آنچه در مقابلشان قرار مي گرفت را به آتش كشيدند. در اين ميان، دسته اي از معترضين نيز به سمت وزارت خزانه داري انگليس رفته و با پرتاب سنگ و شكستن شيشه هاي ساختمان اين وزارتخانه ، اعتراض خود را نشان دادند.
در ادامه ناآرامي هاي پايتخت انگليس، دانشجويان به گالري ملي اين كشور هجوم برده و آن را به اشغال خود درآوردند. روشن كردن آتش در ميدان پارلمان و پرتاب سنگ به سوي نيروهاي ضد شورش از جمله اقدامات ديگر معترضين بود. دانشجويان تظاهر كننده همچنين پنجره خودروي «پرنس چالز» شاهزاده انگليس را كه از آن حوالي عبور مي كرد، شكستند و گلوله هاي رنگي به سمت خودرو وي پرتاب كردند اما شاهزاده و همسرش توانستند از اين خشونت ها جان به در برند.
براساس اين گزارش،در اثر اين خشونت ها كه يك جنگ داخلي تمام عيار بود، 43 دانشجو و 12 مأمور پليس زخمي شدند. نيروهاي امنيتي دستكم 34 معترض را نيز بازداشت كردند.
روز پنجشنبه نيز هزاران دانشجوي معترض به لايحه افزايش شهريه ها، ساختمان پارلمان انگليس را به محاصره خود درآورده بودند.بسياري از دانشجويان اعلام كرده اند كه در صورت سه برابر شدن شهريه ها، از ادامه تحصيل منصرف خواهند شد. علت اين تصميم دولت لندن، جبران كسري بودجه و تامين منابع مالي براي بازپرداخت بدهي هاي خود است.
در پي بروز اين ناآرامي ها، كارشناسان از احتمال سقوط دولت ائتلافي انگليس خبر داده اند. «نيك كلگ» رهبر حزب ليبرال دموكرات و معاون نخست وزير اين كشور كه با شعار جلوگيري از افزايش شهريه دانشگاه ها وارد رقابت هاي انتخابات پارلماني شده بود به شدت از سوي معترضين مورد حمله قرار گرفته است. وي در پاسخ به اين اعتراض ها عنوان داشت كه چون عضوي از دولت ائتلافي است نمي تواند به تصميم دولت اعتراض كند، اما معترضين مي گويند چون وي نتوانسته به شعار انتخاباتي خود عمل كند بهتر است از سمت معاون نخست وزير استعفا داده و دولت را ترك كند. خروج كلگ از دولت به منزله خروج حزب ليبرال دموكرات از ائتلاف و در نتيجه سقوط دولت متزلزل لندن خواهد بود.
مجلس انگليس شب جمعه با 323 راي مثبت در برابر 302 راي منفي، به افزايش شهريه دانشگاه ها از سه هزار پوند به 9 هزار پوند راي مثبت داد تا آتش خشم دانشجويان را شعله ورتر كند.
انگليس كه هم اكنون درگير يك بحران عظيم و كم سابقه داخلي است، بي ترديد در حال پرداختن تاوان فتنه انگيزي عليه دولت جمهوري اسلامي در حوادث پس از انتخابات سال 1388 است. دولت لندن و سرويس اطلاعات خارجي آن (MI6) در كنار آمريكا و اسرائيل سه ضلع اصلي فتنه 88 را تشكيل مي دادند به نحوي كه سران فتنه نقش بازوهاي عملياتي آنها را بازي مي كردند.«اوليويه اوبره» كارشناس و پژوهشگر مسائل اروپا در رابطه با اعتراضات اخير دانشجويان انگليسي به خبرنگار بين الملل فارس گفت: «بحران اقتصادي به طور كلي كشورهاي اروپايي را درگير بحران اجتماعي شديدي كرده است. هم اكنون يونان و ايرلند در بحران كامل اقتصادي به سر مي برند و فقط با كمك هاي اتحاديه اروپا و بانك هاي جهاني اعلام ورشكستگي اقتصادي نمي كنند. پرتغال و اسپانيا نيز وضع مطلوبي ندارند».
اين كارشناس فرانسوي ادامه داد: « به همين علت مسئولان انگليسي كه از عواقب بحران اقتصادي آگاه هستند، تلاش مي كنند با اتخاذ سياست هاي رياضتي مالي مانع از كشيده شدن دامنه بحران مالي به اين كشور شوند. دولت انگليس علاوه بر كاهش خدمات عمومي و افزايش ماليات ها شهريه دانشجويان را در اين كشور به گونه قابل ملاحظه اي افزايش داد. با اين وضعيت دانشجويان توان ادامه درس و حاضر شدن بر سر كلاس ها را نخواهند داشت، بنابراين طبيعي است كه آنها دست به چنين اعتراضاتي بزنند».
اوبره تاكيد كرد: «بحران مالي بدون شك بحران اجتماعي را نيز به دنبال خواهد داشت. در روزهاي اخير انگليس شاهد گسترده ترين تظاهرات اعتراض آميز بوده است. در تظاهرات روز پنج شنبه نيز هزاران دانشجوي معترض با تجمع مقابل پارلمان و به محاصره درآوردن ساختمان پارلمان با نيروهاي پليس به زد و خورد پرداختند. دانشجويان معترض انگليسي پارلمان اين كشور را كانون بي عدالتي مي دانند. احتمالا اين ناآرامي ها در روزهاي آينده ادامه يابد. به نظر نمي رسد دولت قصد داشته باشد در سياست خود در خصوص افزايش شهريه دانشگاهها تجديدنظر كند.»
اين پژوهشگر مسائل اروپايي افزود: «هم اكنون شمار زيادي از شهروندان انگليسي نيز از سياست هاي رياضتي دولت اين كشور ناراضي هستند، زيرا بسياري از خدمات عمومي و رفاهي كاهش چشمگيري يافته است. ناكارآمدي سياست هاي اقتصادي در برخي از كشورهاي اروپايي موجب تشديد بحران مالي در اين كشورها شده است كه به تدريج ساير كشورهاي اروپايي را تهديد مي كند.»
دولت انگليس هم اكنون بالغ بر 952 هزار ميليارد يورو بدهكار است كه اين رقم 64 درصد توليد ناخالص ملي آن است. رشد اقتصادي كمرنگ اين كشور يعني 8/0 درصد به هيچ رو توان حفظ وضع موجود را نيز ندارد چه رسد به احياي وضعيت سابق. جامعه انگليس الان مثل ساير كشورهاي اروپايي كاملا ملتهب است و با هر جرقه و اعتراضي به صحنه درگيري و خشونت هاي خياباني تبديل مي شود.
نروژ
از نروژ، ديگر كشور اروپايي نيز خبر مي رسد، بسته شدن تعدادي از بيمارستانهاي محلي به دنبال بحران هاي اقتصادي در نروژ خشم مردم برخي مناطق اين كشور را برانگيخته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه تلويزيوني «ان.آر.كي»، در پي بسته شدن تعدادي از بيمارستانهاي محلي در نروژ به دنبال بحرانهاي مالي، صدها تن در برابر مجلس اين كشور در اسلو دست به تجمع اعتراض آميز زدند.
اعتراض كنندگان كه از بسته شدن و عدم خدمات دهي بيمارستانهاي محلي نروژ بسيار خشمگين و نگران بودند خواستار بازگشايي هرچه سريعتر بيمارستانها شدند.«آنه استروم اريكسن» وزير بهداشت نروژ كه براي آرام نمودن تجمع كنندگان به ميان آنان آمده بود، عملا نتوانست صداي خود را به گوش كسي برساند، چرا كه فريادهاي خشمگين تظاهركنندگان جايي براي سخن گفتن او باقي نگذاشته بود.اريكسن چندي پيش و در پي بسته شدن تعدادي از بيمارستانهاي نروژ، اعلام كرده بود كه در آينده نزديك بيمارستانهاي بيشتري نيز بسته خواهند شد. اين سخنان باعث شد كه صدها تن از شهرهاي دور و نزديك به اسلو پايتخت نروژ بيايند و روبروي مجلس اين كشور دست به تجمع اعتراض آميز بزنند.در هرحال اريكسون وزير بهداشت دولت چپ گراي نروژ، هيچ پاسخ اميدواركننده اي مبني بر خدمات دهي دوباره بيمارستانها به شهروندان نروژي نداده است.

 



ژاك شيراك به اتهام فساد مالي محاكمه مي شود

«ژاك شيراك» رئيس جمهوري سابق فرانسه به اتهام فساد مالي در زمان حضورش در شهرداري پاريس محاكمه مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از «شينهوا»، شيراك متهم است در زمان رياست شهرداري پاريس از منابع مالي عمومي سوءاستفاده مي كرده است.براين اساس، وي در زمان عهده داري اين سمت در سال هاي 1977 تا 1995 و پيش از رياست جمهوري فرانسه از محل دارايي عمومي به كارمندان و زيردستان مجهول الهويه خود دستمزد و پاداش غيرقانوني پرداخت كرده است.
در پرونده شيراك، اسامي 28 كارمند خيالي وجود دارد كه اين مبالغ به حساب آنان واريز شده است. به اين ترتيب، وي نخستين رئيس جمهوري در جمهوري پنجم فرانسه است كه به دليل فساد محاكمه مي شود.
دادگاه رسيدگي كننده به اين اتهام قرار است درباره دو پرونده مشابه شيراك كه به درخواست وكيل وي به طور همزمان رسيدگي مي شود، از تاريخ 7 مارس تا 9 آوريل 2011 تصميم گيري كند.

 



در بيست و سومين سالروز انتفاضه نخست
گروه هاي فلسطيني بر مقاومت عليه اشغالگران صهيونيست تأكيد كردند

سرويس خارجي-
در بيست و سومين سالروز انتفاضه ملت فلسطين تمامي گروه هاي فلسطيني بر حق خود در زمينه مقاومت در مقابل اشغالگران صهيونيست تاكيد كردند.
«سامي ابوزهري» سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» ضمن تاكيد بر اعتبار و جايگاه مواضع جنبش حماس به رغم همه اعمال فشارها عليه آن، گفت: حماس هرگز از مواضع سياسي خود عدول نخواهد كرد و به طرح سازش تن نخواهد داد، طرحي كه صاحبان آن به شكستش اعتراف كرده اند.
وي اظهار داشت كه حماس ديگر يك جنبش فلسطيني نيست، بلكه از لحاظ گستردگي طرفدار و حامي يك جنبش جهاني به شمار مي رود.
ابوزهري يادآور شد كه ملت فلسطين در سالروز انتفاضه نخست همچنان به اصول آرمان ملي و به برنامه ها و اهدافي كه حماس به خاطر تحقق آنها شكل گرفته است پايبند هستند و مقاومت يك گزينه راهبري براي اين جنبش و ملت فلسطين به شمار مي رود و امكان چشم پوشي از آن وجود ندارد. انتفاضه نخست فلسطيني ها در سال 1987 به وقوع پيوست.
در همين رابطه خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامي بار ديگر پايبندي اين جنبش به گزينه مقاومت و جهاد در جهت استيفاي حقوق غصب شده ملت فلسطين را مورد تاكيد قرار داد.
«خالد بطش» گفت كه فلسطين يك سرزمين عربي و اسلامي و غير قابل تجزيه و تقسيم ميان دولت است.
وي افزود: ما با رژيم صهيونيستي مخالفيم و بايد امت هاي اسلامي و عربي از آرمان فلسطين و حق ما در فلسطين حمايت كنند.
اين رهبر تصريح كرد: ملت فلسطين همچنان به عهد و پيمان انتفاضه كه آن را يگانه راه احقاق حقوق حقه خويش قلمداد مي كنند، پايبندند؛ به ويژه اينكه تجربه سازش و مذاكرات هيچ نتيجه اي در بر نداشته است.
«جميل مزهر» از رهبران جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز اظهار داشت، ملت فلسطين كه در راه آرمان فلسطين رشادت ها و ايثارگري هاي زيادي به خرج داده اند و انتفاضه هاي نخست و الاقصي را به راه انداختند قادرند در صورت تجاوزات جديد اسرائيل در هر جا و مكاني انتفاضه جديدي به راه اندازند.
يادآوري هنيه
به هيئت آمريكايي
«اسماعيل هنيه» نخست وزير منتخب فلسطين در ديدار با يك هيئت آمريكايي در نوار غزه، حماس را بخش جدايي ناپذير ملت فلسطين خواند و گفت، هيچ راه حلي بدون حماس وجود نخواهد داشت.
هنيه تاكيد كرد، واشنگتن هيچ راهي جز احترام به خواست ملت فلسطين و نتايج انتخابات شفاف و سالم در غزه كه به پيروزي حماس منجر شد را ندارد.
«مارك هامبلي» سفير سابق آمريكا در تعدادي از كشورهاي خاورميانه نيز در اين ديدار ابراز اميدواري كرد كه آمريكا جنبش حماس را به عنوان واقعيتي انكارناپذير و يكي از طرف هاي حاضر در مذاكرات بپذيرد.
«موسي ابومرزوق» نايب رئيس دفتر سياسي حماس نيز تاكيد كرد، كاملاً روشن است در شرايط كنوني نمي توان روي آمريكا حسابي باز كرد و بايد بر ملت فلسطين تكيه كرد و اين ملت نيازمند وحدت ملي واقعي و ترميم شكاف داخلي است.
وي افزود، ملت فلسطين بدون گزينه مقاومت راهي به جايي نخواهد برد و تمامي خواسته هاي ملت فلسطين تنها از طريق مقاومت تحقق مي پذيرد. ابومرزوق تصريح كرد، تشكيلات خودگردان فلسطين از بدو شكل گيري تاكنون بيش از آنكه يك مصلحت فلسطيني باشد يك مصلحت صهيونيستي بوده است و به هيچ عنوان نمي توان براي آن اعتباري قائل بود.
از سوي ديگر همزمان با شصت و دومين سالروز صدور منشور جهاني حقوق بشر از سوي مجمع عمومي سازمان ملل وزير امور اسيران و آزادگان دولت مردمي فلسطين خواستار اعمال فشار جامعه جهاني بر رژيم صهيونيستي به دليل ادامه تجاوزات و نقض حقوق بشر فلسطينيان شد.
وي يادآور شد رژيم صهيونيستي فلسطيني ها را زير شكنجه، آزار و انواع و اقسام محروميت هاي اجتماعي و اقتصادي قرار مي دهد ولي هيچ نهاد يا مقام مسئولي جلوي اين سياست هاي غيرانساني و نژادپرستانه را نمي گيرد.
تظاهرات در سرزمين هاي اشغالي
هزاران نفر از يهوديان و اعراب ساكن سرزمين هاي اشغالي در تل آويو به خيابان هاي مركزي شهر ريخته و تظاهرات گسترده اي را برگزار كردند.به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، اين تظاهرات به دعوت حدود 130 سازمان حقوقي به مناسبت روز جهاني حقوق بشر برگزار شده است.
اين تظاهرات در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي عليه يك و نيم ميليون عرب ساكن فلسطين اشغالي و همچنين بر ضد ادامه اشغالگري صهيونيست ها در كرانه باختري رود اردن و تمامي اشكال نژادپرستي در اسرائيل برگزار شد.
ساير رويدادها
¤ جبهه عمل اسلامي اردن خواستار قطع رابطه اين كشور با تل آويو شد.
¤ روزنامه آلماني زود دويچه سايتونگ تشديد مناقشات ميان تشكيلات خودگردان و رژيم اشغالگر قدس را نتيجه سياست هاي نادرست و فاجعه -بار اوباما در منطقه ارزيابي كرد.
¤ دبير كل سازمان ملل متحد رژيم صهيونيستي را مسئول شكست روند صلح دانست.
¤ محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان در ديدار با حسني مبارك رئيس جمهور مصر گفت، براي از سرگيري مذاكرات بايد شهرك سازي ها متوقف شود.
¤ فعال حقوق بشر حاضر در كاروان آسيايي شكست حصر غزه اظهار داشت، مردم جهان بايد به فلسطينيان در راه رسيدن به آزادي كشورشان كمك كنند.
¤ نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين 28 فرمانده و عضو جنبش حماس را در كرانه باختري ربودند.
¤ دولت آمريكا 200 ميليون دلار كمك مالي به سامانه ضد موشكي رژيم صهيونيستي براي مقابله با موشك هاي شليك شده به سوي شهرك هاي صهيونيستي اختصاص داده است.
¤ تيپ هاي ناصر صلاح الدين شاخه نظامي كميته هاي مقاومت مردمي فلسطين به سوي گروهي از نظاميان صهيونيستي 10 گلوله خمپاره شليك كردند.
¤ راديو رژيم صهيونيستي فاش ساخت كه يك شركت آمريكايي بزرگ از ساخت و ساز شهرك هاي رژيم صهيونيستي حمايت مالي مي كند.

 



در واكنش به فشارهاي آمريكا مقام بلندپايه چين با رهبر كره شمالي ديدار كرد

چين در واكنش به درخواست هاي واشنگتن مبني بر اتخاذ موضعي شفاف درباره تنش هاي شبه جزيره كره، از كره شمالي حمايت كرد.
به گزارش روزنامه آمريكايي «كريستين ساينس مانيتور»، پكن پنج شنبه ساعاتي پس از اظهارات انتقادآميز «مايك مولن»، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا مبني بر نبود شفافيت در موضع گيري هاي چين در مورد تنش هاي اخير شبه جزيره كره، با اعزام يك هيئت بلندپايه خود به پيونگ يانگ، پاسخ واشنگتن را داد.
اين گزارش مي افزايد، هيئت بلندپايه چيني پس از ديدار با «كيم جونگ ايل» رهبر كره شمالي بر حمايت هاي پكن از پيونگ يانگ تاكيد كرد؛ اين در حالي است كه پيش از اين پكن اعلام بي طرفي كرده بود.
همزمان با اين ديدار، حزب حاكم در كره شمالي نيز اقدام به انتشار بيانيه اي عليه «سئول» كرد و طي آن با «فتنه جو» خواندن اين كشور و متحدانش آنها را متهم به «تلاش براي براندازي جنگي گسترده در منطقه» كرد.
در بيانيه پيونگ يانگ، همچنين كره شمالي با دفاع از حمله توپخانه اي ماه گذشته خود به كره جنوبي، تحريكات سئول را باعث انجام چنين حمله اي عنوان كرد.
يادآور مي شود، 23 نوامبر گذشته، به دنبال تبادل آتش سنگين بين دو كره- كه بسياري از جمله مايك مولن، آن را شديدترين تنش پس از پايان جنگ دو كره در سال 1953 قلمداد كردند- آمريكا، كره جنوبي و ژاپن بدون توجه به هشدارهاي بين المللي اقدام به برپايي رزمايش هاي بزرگي در منطقه كردند. چين يكي از مخالفان اصلي اين رزمايش ها، ضمن محكوميت اين اقدام ها آن را باعث افزايش تنش ها دانست.
گفتني است، اعزام هيئت بلندپايه چيني به پيونگ يانگ و حمايت از اين كشور خشم مقامات واشنگتن، سئول و توكيو را برانگيخته است.
به اعتقاد تحليلگران، پكن با اين اقدام در واقع «پاسخ شفاف» مورد درخواست آمريكا را داده است. از جزئيات بيشتر اين ديدار خبري منتشر نشده است.


 



تظاهرات به حمايت از حجاب در باكو به درگيري با پليس انجاميد

تظاهرات مردم جمهوري آذربايجان در اعتراض به ممنوعيت حجاب در مدارس اين كشور به درگيري تظاهركنندگان با پليس انجاميد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، بدنبال اصرار وزير آموزش جمهوري آذربايجان بر ممنوعيت حجاب در مدارس متوسطه، قبل ازظهر ديروز بيش از هزار تن از مردم اين كشور مقابل ساختمان وزارت آموزش در باكو تجمع كردند.
تجمع كنندگان با سردادن شعارهايي به تصميم وزير آموزش جمهوري آذربايجان در اعلام ممنوعيت حجاب در مدارس اعتراض نمودند.
بر اساس گزارشهاي رسيده پليس با محاصره منطقه تجمع سعي در كنترل تظاهرات داشت كه به درگيري پليس با تظاهركنندگان انجاميد.
مأموران پليس براي مقابله با تظاهركنندگان اقدام به شليك گاز اشك آور كردند. همچنين پليس تعدادي از تظاهركنندگان را بازداشت كرده است.
«مصير مراداف» وزير آموزش جمهوري آذربايجان روز پنجشنبه اجراي قانون استفاده از پوشش يكسان (يونيفورم) در مدارس متوسطه اين كشور را كه لازمه آن بي حجابي دختران دانش آموزش است مورد تأكيد مجدد قرار داده بود.گفتني است چندي قبل نيز گروهي از مردم جمهوري آذربايجان در اعتراض به اين اقدام دولت باكو دست به تجمع زده بودند.
اكثريت قريب به اتفاق مردم حدود 9ميليون نفري جمهوري آذربايجان مسلمان و شيعه هستند.

 



پوتين از برخورد دوگانه غرب با دموكراسي شديدا انتقاد كرد

«ولاديمير پوتين» در حمايت از بنيانگذار دستگير شده سايت «ويكي ليكس» از برخورد دوگانه غرب با دموكراسي و آزادي شديدا انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، نخست وزير روسيه با انتقاد از برخورد دوگانه آمريكا با مفهوم دموكراسي اعلام كرد آمريكايي ها كه از دموكراسي در روسيه انتقاد مي كنند آيا دستگيري موسس سايت ويكي ليكس را اقدامي دموكراتيك مي نامند؟
پوتين روز پنجشنبه در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي به همراه «فرانسوا فيون» نخست وزير فرانسه در مسكو گفت: «اگر دموكراسي وجود دارد، بايد به طور كامل وجود داشته باشد. چرا آنها آقاي آسانژ را در زندان پنهان كرده اند؟ آيا اسم اين اقدام را دموكراسي مي گذارند؟»
همچنين يك منبع آگاه در دفتر رياست جمهوري از درخواست روسيه براي تشويق موسس سايت ويكي ليكس خبر داد. اين منبع گفته است به جاي دستگيري «جوليان آسانژ» بايد به وي جايزه صلح نوبل داده شود!

 



مؤسس ويكي ليكس: با انتشار اسناد جديد واشنگتن را رسوا مي كنم

مؤسس ويكي ليكس، آمريكا را تهديد به انتشار اسناد جديدي از رسوايي ديپلماسي كاخ سفيد تهديد كرد.
به گزارش فارس به نقل از كانال خبري 5 تركيه، «جوليان آسانژ» مؤسس سايت ويكي ليكس كه هم اكنون در لندن در بازداشت به سر مي برد، از طريق وكيل خود، اعلام كرد: در صورتي كه اتفاقي براي او بيفتد و يا پيش از محاكمه اش در 14دسامبر به سوئد يا آمريكا تحويل داده شود، اسناد محرمانه موسوم به «بيمه» را منتشر خواهد كرد.
آسانژ كه تاكنون از طريق پايگاه اينترنتي ويكي ليكس اقدام به انتشار و افشاي بيش از 251هزار سند از رسوايي ديپلماسي وزارت خارجه آمريكا در اينترنت نموده است، با پرونده سازي سوئد و آمريكا به اتهام «تجاوز به عنف» در انگلستان دستگير و زنداني شده است.
در پرونده محرمانه وزارت خارجه آمريكا موسوم به «بيمه»، اسناد جديدي از رفتار آمريكا و نقض حقوق بشر در گوانتانامو و همچنين روابط كاخ سفيد با شركت هاي بزرگ نفتي مانند بريتيش پتروليوم كه متعلق به انگلستان است و منافع زيادي در آمريكا دارد، مشاهده مي شود.

 



علي رغم درخواست جامعه جهاني
كنگره آمريكا با تعطيلي زندان مخوف گوانتانامو مخالفت كرد

كنگره آمريكا عليرغم درخواست هاي جهاني و مجامع حقوق بشري، با تعطيلي زندان مخوف گوانتانامو مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، كنگره آمريكا در حالي با بسته شدن زندان گوانتانامو مخالفت كرد كه بسته شدن اين زندان يكي از وعده هاي «باراك اوباما» در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 بود.
روز چهارشنبه 212 نماينده كنگره در مخالفت با طرح قانوني انتقال مظنونين به تروريسم زنداني در پايگاه گوانتانامو به ديگر زندان هاي واقع در خاك آمريكا راي دادند و 206 نماينده نيز با اين طرح موافقت كردند.
در سال 2008 «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا كه در آن زمان كانديداي پست رياست جمهوري بود، وعده داد در صورت پيروزي در انتخابات زندان گوانتانامو را تا سال 2010 تعطيل كند. اما تاكنون اين زندان به فعاليت خود ادامه مي دهد و افراد زيادي بدون محاكمه و مشخص شدن جرمشان در شرايط بسيار دشوار و تحت شكنجه هاي دردناك در اين پايگاه بسر مي برند.

 



در واكنش به شهرك سازي
26مقام ارشد سابق اتحاديه اروپا خواستار تحريم رژيم صهيونيستي شدند

سرويس خارجي-
26نفر از مقامات ارشد سابق اتحاديه اروپا خواستار تحريم رژيم صهيونيستي به دليل ادامه شهرك سازي اين رژيم در سرزمين هاي فلسطيني شدند.
26نفر از مقامات سابق اتحاديه اروپا كه در ميان آنها خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، رومانو پرودي نخست وزير سابق ايتاليا، رئيس جمهور سابق آلمان، رئيس جمهور سابق ايرلند، نخست وزير سابق اسپانيا و عده اي ديگر از مقامات ارشد اتحاديه اروپا ديده مي شوند با ارسال نامه اي به مقامات فعلي اين اتحاديه خواستار اعمال تحريم كشورهاي اروپايي عليه اسرائيل به دليل ادامه شهرك سازي ها در سرزمين هاي فلسطيني شدند.
اين مقامات خواستار واكنش شديد اتحاديه اروپا در برابر قانون شكني هاي رژيم صهيونيستي شدند.
رژيم صهيونيستي برخلاف درخواست جامعه بين الملل همچنان به فعاليت هاي شهرك سازي خود در اراضي فلسطينيان ادامه مي دهد.
از سوي ديگر، آمريكا چند روز پيش آشكارا از شكست تلاش هاي خود براي متقاعد كردن تل آويو براي متوقف كردن فعاليت هاي شهرك سازي خبر داد.اين نامه در حالي به اتحاديه اروپا ارائه شده كه در روزهاي گذشته چند كشور مهم آمريكاي لاتين از جمله برزيل و آرژانتين كشور مستقل فلسطين در مرزهاي 1967 را به رسيمت شناختند كه با خشم رژيم اشغالگر قدس روبرو شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14