(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 دی 1389- شماره 19827

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
270مصوبه هيئت دولت براي عمران و توسعه استان البرز
تأسيس وزارت ورزش و جوانان
خارج از دستور
صفار هرندي: 9 دي پاسخ ملت به 8 ماه جسارت فتنه گران عليه ارزش ها بود
احمد توكلي: لجبازي دو نامزد شكست خورده انتخابات آنها را در صف ضد انقلاب قرار داد
صداي روسيه: تحريم ايران فقط ترفندي براي ضرررساني به شركت هاي غيرآمريكايي است
آيت الله نوري همداني : نهم دي روز بيعت و تجلي بصيرت الهي مردم است
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز: 9 دي سران فتنه را در تنگناي زمين و زمان قرار داد
15 دي آغاز ثبت نام دوره هاي فراگير پيام نور
وزارت خارجه ايران در واكنش به ادعاهاي مصر: ايران اولين ايده پرداز خاورميانه عاري از سلاح هسته اي بوده است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش ملي عهد قلم: آموزه ها و عبرت هاي فتنه بايد تشريح شود
ضرورت پرهيزاز «ظالم شدن » و « مظلوم بودن» در بيان نوراني امام سجاد (ع)



معاون اول رئيس جمهور خبر داد
270مصوبه هيئت دولت براي عمران و توسعه استان البرز

كرج- خبرنگاركيهان:
270 مصوبه در جلسه هيات دولت در مركز استان البرز به تصويب رسيد.
معاون اول رئيس جمهور سه شنبه شب پس از برگزاري جلسه استاني هيات دولت در كرج در نشست خبري اظهار داشت: در اين جلسه به دستور رئيس جمهور سعي شد كمبودهاي اين استان جبران شده و مصوباتي در شأن و خور مردم استان البرز به تصويب برسد.
«محمدرضا رحيمي» ضمن قدرداني از حضور باشكوه و بي نظير مردم استان البرز در مراسم استقبال از رئيس جمهور تصريح كرد: تنها راه قدرداني از استقبال پرشكوه مردم، خدمت رساني به آنهاست و مصوبات بسيار مطلوبي كه در نوع خود بي نظير است براي استان البرز تصويب شد.
اين مسئول به تشريح مصوبات جلسه استاني هيات دولت پرداخت و گفت: در اين جلسه مصوباتي براي اعتلاي فضاي فرهنگي، پيشرفت اقتصادي و عدالت و همچنين تحقق كامل مصوبات سفرهاي گذشته، در بيش از 27بند به تصويب رسيد.
رحيمي افزود: بر اين اساس، مبلغي بالغ بر 9200 ميليارد ريال اعتبار تصويب شد و 11هزار ميليارد ريال جمع تسهيلات تصويب شده است.
وي با اشاره به خلاصه مصوبات دور اول و دوم سفر رئيس جمهور به كرج گفت: از مجموع 98 مصوبه دور اول، معادل 98 درصد اقدام شده و يا در دست اقدام است و از مجموع 105مصوبه دور دوم سفر رئيس جمهور، معادل 83درصد اقدام شده و يا در دست اقدام است.
معاون اول رئيس جمهور به برخي تغيير شاخص هاي توسعه اي استان طي دو دوره سفر استاني پرداخت و افزود: در اين راستا در امور آموزش عالي رشد 30درصدي در تعداد دانشجو، فضاهاي ورزشي رشد 32درصدي، امور گازرساني با افزايش 24درصدي در اجراي خط انتقال گاز و گازرساني به 5 شهر و 80 روستا، امور مخابراتي افزايش 14درصد در ضريب نفوذ تلفن همراه و 12درصدي تلفن ثابت در استان، امور بهداشتي رشد 31درصدي در ايجاد تخت بيمارستاني، امور راه احداث 139 كيلومتر بزرگراه و آزادراه و 126كيلومتر راه روستايي، امور صنعتي افزايش 37درصدي در مساحت و 42درصدي در تعداد شهرك ها و نواحي صنعتي، بخش تعاون افزايش 45درصدي در تعداد تعاوني ها در سطح استان و بخش كشاورزي افزايش 31درصدي وسعت مزارع داراي سيستم هاي نوين آبياري داشته است.
اين مسئول با اشاره به طرح ها و برنامه هاي كلي فرهنگي خاطرنشان ساخت: بر اين اساس مبلغ 1755 ميليارد ريال طي 5 سال به صورت هزينه اي و عمراني علاوه بر بودجه هاي فرهنگي مصوب ساليانه دستگاهها براي اجراي پروژه ها و امور فرهنگي استان البرز در اختيار شوراي برنامه ريزي و توسعه استان قرار مي گيرد تا حسب مورد با رعايت عدالت، ظرفيت ها و نيازها پس از تاييد كميسيون فرهنگي هيات دولت هزينه شود.
اهداي نشان ملي ايثار
به خانواده شهدا
رئيس جمهور در نخستين سفر استاني به استان البرز به 7 خانواده شهيد اين استان نشان ملي ايثار اهدا كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد شب سه شنبه طي مراسمي در سالن شهداي كانون فرهنگي سپاه شهرستان كرج اظهار داشت: اعطاي نشان ايثار توسط خادم ملت به خانواده شهدا و ايثارگران پيام هاي گوناگوني دارد كه پيام نخست آن تشكر و قدرداني به نمايندگي از يك ملت است.
وي تصريح كرد: ايثارگران راه را درست انتخاب كردند گرچه تك تك ايثارگران مدال افتخار بر سينه بشريت و تاريخ دارند ولي نشان ايثار اعلام دين بشريت به كساني است كه راه حقيقت و زندگي عزتمندانه و عظمت انسان را به درستي نشان داده اند.
احمدي نژاد گفت: اقشار مختلف ملت ها را وقتي با ملت ايران مقايسه كنيم مي بينيم كه آگاهي و افق نگاه آنها قابل مقايسه با ملت ايران نيست و ما خدا را شكر مي كنيم كه به واسطه هدايت هاي امام خميني و رهبر معظم انقلاب، فرهنگ ايثارگري گسترده تر و پايدارتر شده است. البته همين عامل شكست ناپذيري ملت ايران است.
رئيس جمهور گفت: امروز همه توجهات به سمت ملت ايران است و تقريبا همه شخصيت هاي سياسي دنيا يك جمله را تكرار مي كنند كه اخبار ايران را به طور دقيق و روزانه رصد مي كنيم اين خود نشان از اهميت امروز ايران داشته و اين تازه آغاز شكوفايي ملت ايران است.
به گزارش خبرگزاري فارس، احمدي نژاد در جمع نخبگان و برگزيدگان استان البرز تاكيد كرد: ملت ايران توانايي طراحي الگوي پيشرفت براي خود براساس مباني اسلامي و ايراني را داشته و با اتكا به همين توانمندي ايران را ساخته و آباد خواهيم كرد.
وي با تاكيد بر اينكه ما در آستانه برداشتن گام هاي بزرگي براي پيشرفت و توسعه كشور هستيم، گفت: براي رسيدن به اين هدف مهم بايد الگوي مناسب داشته باشيم.
احمدي نژاد با بيان اينكه مدل پيشرفت ايران اسلامي بايد برگرفته از آرمان ها، اصول و ارزش هاي مكتبي و الهي ما باشد، گفت: ملت ايران مي خواهند جامعه اي پاك، سالم، مملو از عشق و رحمت، عدالت مدار داشته و يگانه پرست زندگي كنند.
وي تدوين الگوي اسلامي-ايراني را بهترين شيوه براي ترسيم نقشه راه خواند و گفت: ما مي خواهيم ايران را با اتكا به توانايي ها، استعدادها و همت و انديشه خود و به روش ايراني-اسلامي بسازيم و آباد كنيم.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار داشت: اين مدل پيشرفت بايد در تمامي عرصه هاي كشور اجرا شود و اگر بتوانيم كالاهاي خود را با اين مدل توليد و به جهانيان عرضه كنيم، به طور قطع توانايي رقابت با توليدات خارجي را خواهيم داشت.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه البته نبايد از دانش و تجربه ديگران خود را محروم سازيم، گفت: براي ساختن ايران نبايد خود را از دانش و تجربه ديگران محروم ساخته و در مقابل نبايد فريفته ديگران شويم.
بهره برداري از فرستنده
ديجيتال تلويزيوني استان البرز
در سفر رئيس جمهور و هيات دولت به استان البرز فرستنده ديجيتالي تلويزيوني اين استان به بهره برداري رسيد.
معاون توسعه و فناوري رسانه سازمان صدا و سيما در اين مراسم كه در شبكه راديويي البرز اين استان برگزار شد گفت: اين فرستنده ديجيتالي 2 ميليون و 200 هزار نفر از جمعيت استان البرز را تحت پوشش قرار مي دهد.
عبدالعلي علي عسكري با بيان اينكه اين فرستنده ديجيتالي برنامه هاي 10 شبكه راديويي و 14 شبكه تلويزيوني را با كيفيت بالا پخش مي كند اظهار داشت: با بهره برداري از فرستنده استان البرز، 19 ميليون و 500 هزار نفر از مردم سراسر كشور تحت پوشش تصاوير ديجيتالي قرار گرفتند.
اين مسئول تصريح كرد: در تلاش هستيم تا پايان سال آينده فرستنده هاي ديجيتال را در همه مراكز استانها مستقر نمائيم.

 



مجلس تصويب كرد
تأسيس وزارت ورزش و جوانان

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با كليات طرح تاسيس وزارت ورزش و جوانان موافقت كردند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، وكلاي ملت در نشست علني ديروز خود به بررسي طرح ادغام سازمان هاي ملي جوانان و تربيت بدني پرداختند و در نهايت با 141 راي موافق، 46 راي مخالف و 6 راي ممتنع كليات آن را به تصويب رساندند.
اظهارات مخالفان و موافقان
پيش از راي گيري درباره كليات طرح فوق، موسوي نماينده اردبيل در مخالفت با آن گفت: دو هفته پيش ما با تصويب برنامه پنجم توسعه، دولت را مكلف كرديم كه تعداد وزارتخانه ها را از 21 به 17 وزارتخانه كاهش دهد اما به نظر مي رسد با تاسيس وزارت ورزش يك وزارتخانه به جمع وزارتخانه هاي قبلي افزوده مي شود.
وي افزود: ادغام دو سازمان ملي جوانان و تربيت بدني به صلاح كشور نيست و نبايد ورزش را سياسي كنيم.
اما علي اكبر اولياء عضو فراكسيون اقليت در موافقت با اين طرح گفت: با تاسيس وزارت ورزش، مجلس مي تواند بر آن نظارت كند.
وي افزود: اين طرح بار مالي هم ندارد زيرا سازمان هاي وابسته به رياست جمهوري كاهش مي يابد.
در ادامه احمدي بيغش به عنوان مخالف گفت: با حذف سازمان تربيت بدني، ورزشكاران ما با يك از هم پاشيدگي سازماني مواجه مي شوند كه اين خودش ضربه بزرگي به ورزش است.
اما قادري در موافقت با طرح اظهار داشت: ممكن است بعضي از مخالفت ها به خاطر ادغام سازمان ملي جوانان با تربيت بدني باشد. ولي الان بحث كليات است و دوستان مي توانند در جزئيات پيشنهاد حذف دهند.
وي در عين حال پاسخگويي وزارت ورزش به مجلس را از نكات مثبت اين طرح دانست.
در ادامه ادياني راد و كواكبيان نيز به ترتيب به عنوان موافق و مخالف صحبت كردند و سپس نماينده دولت به ابراز نظر درباره اين طرح پرداخت.
مخالفت دولت
نماينده دولت ضمن ابراز مخالفت با ادغام سازمان هاي تربيت بدني و ملي جوانان گفت: همه فدراسيون ها در جهان تلاش دارند كه كار ورزش را به بخش خصوصي واگذار كنند و لذا با اين ادغام، با مخالفت فدراسيون هاي جهاني و شائبه دولتي كردن ورزش پيش مي آيد. وي افزود: ما هر روز شاهد موفقيت ها و ناكامي هايي در ورزش هستيم كه اگر بنا باشد وزير ورزش با هر باخت و پيروزي پاسخگو باشد مشكلات جدي براي ورزش ايجاد مي شود.
نماينده دولت گفت: ما در گوانگجو مقام چهارم را كسب كرديم. آيا اين ادغام ما را رهنمون مي كند به اين كه در چهار سال آتي از مقام چهارم به مقام دومي ارتقا پيدا مي كنيم؟
در ادامه مخبر كميسيون اجتماعي توضيحاتي داد و گفت ما با اين طرح به رئيس جمهور قدرت مي دهيم نه اينكه قدرت را از او بگيريم، ما داريم همان كاري را مي كنيم كه دولت مي خواهد سياست گذاري كند.
ما سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان را به وزارت تبديل مي كنيم و اين خواست عمومي است.
وي در پاسخ به سخن مخالفان كه مي گفتند با اين طرح ورزش سياسي مي شود اظهار داشت: من تعجب مي كنم اينكه بگوييم مديريت از اين قسمت به قسمت ديگر واگذار مي شود آيا اين كار سياسي است؟ اگر با اين لفظ ادامه بدهيم همه طرحها را مي شود سياسي كرد.
رئيس كميسيون آلزايمر دارد؟
سخنگوي كميسيون اجتماعي همچنين با انتقاد از سخنان رئيس كميسيون متبوعش گفت: من از رئيس كميسيون اجتماعي تعجب مي كنم و اميدوارم كه اين برادر بزرگوار حتماً آلزايمر نگرفته باشد. ما سخنگويان مرده شوي هستيم با جهنم و بهشت كاري نداريم!
پس از اين توضيحات، كليات طرح ادغام سازمان هاي ملي جوانان و تربيت بدني و تأسيس وزارت ورزش به راي گذاشته شد كه با اكثريت آراء به تصويب رسيد.
جزئيات اين طرح هفته آينده مورد بررسي قرار مي گيرد.
قطع رابطه با انگليس
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: قطع رابطه با انگليس خبيث واكنش قوي ملت ايران به خباثت هاي بي شمار استعمار انگليس است.
به گزارش فارس پرويز سروري در نطق ميان دستور ديروز مجلس افزود: امروز به خوبي مي توان دست انگليس استعمارگر را در ترور دانشمندان هسته اي و مردم عزادار حسيني در چابهار ديد. نقش انگليس و جاسوس خانه آن در تهران در فتنه 88 و رفتارهاي دوگانه انگليس در موضوعاتي چون تروريسم و حق مسلم جمهوري اسلامي ايران در استفاده از انرژي هسته اي و حقوق بشر و غيره همه حكايت از دشمني هاي تاريخي اين استعمارگر با ملت بصير و رشيد ايران است به همين دليل مجلس شوراي اسلامي براي پاسخ به اين رذالت ها و دشمني ها پيشنهاد قطع رابطه را بررسي و انشاء الله تصميم قاطع را اتخاذ خواهد كرد.
وي تأكيد كرد: براي مبارزه با انگلستان بايد همه بسيج شويم و مسئولان با عدم اعزام فرزندانشان براي تحصيل به انگلستان و تجار و اقتصاددانان با كاهش روابط تجاري و معاملات اقتصادي با اين كشور و اصحاب رسانه و فرهنگ با كاهش مبادلات فرهنگي و نهايتاً دولت با اقدام همه جانبه در تضعيف روابط و ايجاد فضاهاي جايگزين براي از بين بردن فرصت هاي مختلف انگلستان در ايران در اين جهاد عظيم مساعدت كند.
نقد جرياني كه در رياست جمهوري لانه كرده كمك به دولت است
نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس گفت: نقد جرياني كه در نهاد رياست جمهوري لانه كرده و خود را مصون از هرگونه نقد مي داند، كمك به دولت است.
نورالله حيدري در بخشي از نطق خود با اشاره به شعار مهرورزي دولت اظهار داشت: اين شعار ايجاب مي كند كه هرگاه رئيس جمهور ادامه همكاري دولت مردي را به مصلحت نمي داند، با مهرورزي و آداب اسلامي و تكريم از خدمات ايام تصدي وي با آن شخص برخورد كند.
حيدري گفت: بنده وقتي شنيدم وزيري مانند آقاي متكي با آن شرايط بركنار شد، بسيار متأثر شدم و در اين لحظه بود كه يكبار ديگر بي وفايي دنيا و مناصب آن براي من نمايان شد.
وي در ادامه اظهار داشت: بنده نقد جرياني را كه در نهاد رياست جمهوري لانه كرده و خود را مصون از هرگونه نقد مي دانند، كمك به دولت مي دانم.
اين نماينده مجلس افزود: اعلام موضع صريح در برابر جريان ياد شده توسط دولت اصولگراي دهم نوعي آزمون است.

 



خارج از دستور

هيچ يك از نمايندگان «هدفمندي يارانه ها» را به ضرر كشاورزان نمي دانند
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه غيرعلني صبح ديروز نمايندگان مجلس با وزير جهاد كشاورزي گفت: هيچ نماينده اي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در بخش كشاورزي را به ضرر كشاورزان و كشاورزي نمي داند.
محسن كوهكن افزود: در جلسه غيرعلني نمايندگان مجلس با وزير جهاد كشاورزي مباحث مربوط به ميزان مصرف انرژي در بخش صيفي جات و برخي مشكلات احتمالي مرغ داريها و باغداري ها مطرح شد و وزير جهاد كشاورزي نيز به سؤالات نمايندگان پاسخ داد كه در مجموع مورد رضايت نمايندگان مجلس قرار گرفت.
ادامه تبعات يكشنبه سياه
براي برخي نمايندگان
يك عضو كميسيون اصل 90 مجلس از ارسال گزارش كميسيون متبوعش درباره تخلف هيئت رئيسه مجلس در عدم رعايت آئين نامه داخلي مجلس در مورد مصوبه وقف دانشگاه آزاد خبر داد.
غلامرضا اسدالهي نماينده مردم تربت جام در گفت وگو با فارس، گفت: نمايندگان اخيرا با ارائه شكوائيه اي به نحوه اداره جلسه مجلس در روز بررسي طرح وقف موسسات آموزش غيردولتي (وقف دانشگاه آزاد) اعتراض داشتند.
« براساس اين شكوائيه، نمايندگان اعلام كرده بودند كه آئين نامه داخلي مجلس در آن روز رعايت نشده بود.»
وي افزود: كميسيون نيز اين مسئله را با همكاري و كمك برخي كارشناسان حقوقي بررسي كارشناسي كرد و نهايتا گزارشي در اين زمينه تهيه شد؛ اين گزارش نيز در صحن كميسيون به تصويب رسيد كه بر اساس آن برخي از مواد آئين نامه داخلي مجلس در روز بررسي طرح وقف دانشگاه آزاد به درستي اجرا نشده است.
وي در پايان به ذكر اين نكته هم اشاره كرد كه گزارش 3 صفحه اي كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي درباره تخلف هيئت رئيسه از آئين نامه داخلي مجلس براي قرائت به صحن علني ارسال شده است.
حجت الاسلام ابراهيم نكونام رئيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي هم طي اظهارنظري در پاسخ به سؤالي درباره شكايت نمايندگان از برخي اعضاي هيئت رئيسه به دليل در دستور كار قراردادن طرح غيرقانوني وقف اموال دانشگاه آزاد، از بررسي روند ورود اين طرح به مجلس، مرور دوباره تمام مذاكرات در صحن علني و بازبيني فيلم اين جلسه خبر داده و از روزي كه اين طرح در مجلس بررسي و تصويب شد به عنوان «يكشنبه سياه مجلس» نام برد.

 



صفار هرندي: 9 دي پاسخ ملت به 8 ماه جسارت فتنه گران عليه ارزش ها بود

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي 9 دي را بازخواني پرونده جسارت هايي دانست كه جريان فتنه در طول هشت ماه به انقلاب روا داشت.
محمدحسين صفار هرندي در همايش هشت ماه دفاع مقدس كه در سالن مفيد دانشگاه قم برگزار شد، با بيان اينكه هشت ماه دفاع مقدس برگرفته از هشت سال دفاع مقدس است، اظهار داشت: ما بايد ابتدا جبهه هايي كه در هشت سال دفاع مقدس در برابر يكديگر قرار گرفته بودند را بررسي كنيم.
وي ادامه داد: در يك سوي اين جبهه ها ايراني حضور داشت كه خوشحال از پيروزي و شكست رژيم شاهنشاهي بود و در طرف ديگر دولت هايي بودند كه برايشان زور داشت كه انقلاب اسلامي يك نظامي را تاسيس كرده است كه با ساير نظام ها متفاوت است.
وزير سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه در تبيين هشت ماه دفاع مقدس نيز ما بايد دو طرف جبهه ها را بررسي كنيم، تصريح كرد: يك طرف اين جبهه ملتي حضور داشتند كه مي خواستند به آرمان هاي نظام جمهوري اسلامي و امام خميني(ره) وفادار بمانند و به اين نتيجه رسيدند كه وفاداري خود را با حضور در انتخابات اثبات كنند و بنابراين بيش از 40 ميليون نفر به پاي صندوق هاي راي رفته و وفاداري خود را به نظام نشان دادند.
وي گفت: اما پس از انتخابات گروهي كه تعلق به جريانات خارجي داشتند و توسط تريبون هاي خارجي و عناصر خارج نشين حمايت مي شدند به ميدان آمدند و از جنبشي حرف زدند كه آنقدر وسيع بود كه هر انسان بي هويتي مي توانست در آن جاي بگيرد. وي گفت: ما به برخي از آقايان گفتيم اگر شما چهره هاي معاند و دشمنان نظام و افراد بي هويت را از خود دور نكنيد، آنها شما را هدايت مي كنند و نماينده جبهه شما مي شوند و اگر اين امر محقق شود شعارهاي شما ضد انقلاب مي شود، ما به آنها تاكيد كرديم كه از اين افراد اعلام برائت كنيد.
صفار هرندي همچنين با اشاره به برخي حوادث پس از انتخابات در سال 88 بيان داشت: در بيش از 30 سالي كه از انقلاب اسلامي مي گذرد نماز جمعه هميشه نماد وحدت امت اسلامي بوده است و اين محل همواره كانون نزديكي و الفت مسلمانان بوده است و لذا كساني كه در نماز جمعه به مقدسات مردم توهين كردند بايد منتظر جواب مردم مي ماندند.
وي با بيان اينكه اين جريان، ناجوانمردانه از روزهاي انقلاب عليه انقلاب استفاده مي كردند، تصريح كرد: اين جريان در روز دانش آموز كه روز مهمي در تاريخ انقلاب بود، گفتند كه هر شعاري مي توانيم بدهيم جز شعار «مرگ بر آمريكا».
صفار هرندي ادامه داد: در روز قدس نيز كه روز فاصله گرفتن ما از وجود منحوس اسرائيل و روز اعلام انزجار از صهيونيسم است، اين جريان شعار «نه غزه و نه لبنان» سر دادند و آن روز را اين جريان گمراه به روز قربان اسرائيل رفتن خودشان تبديل كردند.
وي بيان داشت: اين جريان در 16 آذر كه روز دانشجو و نماد آزادگي است، پرچم دريوزگي خود از غرب را برافراشتند و تصوير امام خميني(ره) را پاره كردند و از طريق شبكه هاي بيگانه اعلام كردند كه مردم ايران از رهبر خود دست كشيده اند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برخي حوادث عاشوراي سال گذشته خاطرنشان كرد: زماني كه اين جريان در روز عاشورا به امام حسين(ع) اهانت كردند، ديگر طاقت مردم تمام شد، كساني كه فكر مي كردند روز عاشورا صحنه بردشان است، ديدند كه اين روز بزرگ ترين عرصه باخت آنها شد.
وي با بيان اينكه 9 دي بازخواني پرونده جساراتي بود كه اين جريان در طول هشت ماه به انقلاب اسلامي روا داشتند، اظهار داشت: 9 دي انفجار عقده هاي انباشته شده اي بود كه در طول هشت ماه جمع شده بود و كسي كه بخواهد 9 دي را بشناسد بايد هشت ماه قبل از آن را بشناسد.
صفار هرندي با بيان اينكه مردم در 9 دي با برخي ها تصفيه حساب كردند، تصريح كرد: كسي كه با مردم به نفع دشمن آنها قهر مي كند و كسي كه جيره خوار سفره دشمن امت باشد نمي تواند كار ملي كند.
وي ادامه داد: كسي كه شوراي نگهبان به خاطر نخست وزير سابق بودن، صلاحيتش را تاييد كرد، روا نبود مشروعيتي كه از كنار وابستگي به نظام به دست آورده بود را به نفع دشمن خرج كند.
وي تصريح كرد: شما هرچه بيانيه صادر كنيد و فرياد بزنيد، مردم براي شما ارزشي قائل نمي شوند.

 



احمد توكلي: لجبازي دو نامزد شكست خورده انتخابات آنها را در صف ضد انقلاب قرار داد

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس تاكيد كرد كه موسوي و كروبي با موضع گيري هاي خائنانه و لجبازي در صف ضد انقلاب قرار گرفتند.
دكتر احمد توكلي در گفت وگو با مهر در پاسخ به سوالي درباره حمايت كروبي و موسوي از اغتشاشگران و حرمت شكنان در روز عاشوراي سال گذشته گفت: از سرنوشت اين دو نفر و موضع گيري هاي خائنانه شان خيلي متاسفم؛ ولي آنها عليه تمامي دعاوي سال هاي طولاني عمر خويش حركت كردند. در واقع با بي رحمي يافته هاي خويش را پنبه كردند يعني خودزني يا خودكشي. زشتي و پلشتي مواضع آنها در مورد حادثه خيانت بار عاشورا آنقدر آشكار است كه محتاج بحث نيست.
نماينده مردم تهران در مجلس درباره حماسه تاريخي 9 دي گفت: راهپيمايي تاريخي و بي سابقه 9 دي پاسخي كوبنده از سوي ملت به 8 ماه فتنه گري خائناني بود كه به دروغ از طرف مردم حرف مي زدند و خود را نماينده ملت و بي شمار تصور مي كردند. چون پاي ارزش هاي حسيني در ميان بود، همه قشري در صحنه بودند همانطور كه در عزاداري هاي عاشورا شاهد هستيم.
توكلي تاكيد كرد: 8 ماه بود كه رهبري نظام مي گفتند نتيجه انتخابات پاي صندوق ها تعيين مي شود نه كف خيابان . اما آنها با توهم و غرور ناشي از حمايت غرب مدعي بودند در اكثريت اند و در تظاهرات خياباني معلوم مي شود كه آنها بيشترند. آن خائن آنقدر به اين توهم و لجبازي ادامه داد تا در روز عاشورا يعني 6 دي 88 جريان او كلا در اختيار منافقين و گروه تندر قرار گرفت. مردم هم كه 8 ماه دندان روي جگر گذاشته بودند، با ديدن گستاخي آن افراد شرور، تحملشان تمام شد و در سراسر كشور به خيابان ها ريختند تا يكبار براي هميشه نشان دهند با چه كسي هستند.
وي افزود: شخصا اميدوار بودم هر دو نامزد شكست خورده و مدعي پيروزي، به دامن نظام باز گردند اما آنقدر با خودشان دشمني و با حقيقت لجبازي كردند كه هم رديف ضد انقلاب قرار گرفتند.

 



خشم روسي ها از معاملات ميلياردي شركت هاي آمريكايي با ايران
صداي روسيه: تحريم ايران فقط ترفندي براي ضرررساني به شركت هاي غيرآمريكايي است

يك منبع رسمي روس از اينكه آمريكايي ها به شركت هاي خارجي فشار مي آورند بازار ايران را ترك كنند اما خودشان در همان زمان مشغول معامله هاي ميلياردي با ايران هستند، به شدت انتقاد كرد.
به گزارش سايت ايران هسته اي راديو صداي روسيه روز سه شنبه 7 دي 1389 در تفسيري در اين باره گفت: «وزارت دارايي آمريكا در حالي تحريم هاي يك جانبه جديدي عليه ايران اعمال كرده كه مقامات اين كشور طي سال هاي اخير به شركت هاي كشورشان اجازه داده اند ميلياردها دلار از تجارت با ايران سود ببرند».
اشاره اين منبع روس يه گزارشي است كه روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز روز 3 دي 1389 گزارشي منتشر كرد كه نشان مي داد دولت آمريكا به بهانه هاي مختلف در 10 سال گذشته بيش از 10 هزار بار به شركت هاي آمريكايي اجازه داده تحريم هاي اعمال شده عليه ايران را نقض كنند. اين منبع روسي در اين باره مي نويسد: «چيزي كه بيشتر از همه توجه كارشناسان سياسي و روزنامه نگاران را به خود جلب كرده گزارش روزنامه نيويورك تايمز است كه براساس آن مقامات آمريكايي طي دهه اخير به شركت هاي كشورشان اجازه داده اند مبالغ كلاني از معاملات تجاري با ايران به دست بياورند. اخبار مربوط به دور زدن موفق تحريم هاي يك جانبه واشنگتن توسط شركت هاي آمريكايي پيش از اين هم منتشر شده بود. در بيشتر موارد، آمريكايي ها با كمك قانون مربوط به حق صادرات محصولات كشاورزي و كمك هاي انساندوستانه پزشكي به خارج توانسته اند تحريم ها را دور بزنند ولي حالا صحبت بر سر ابعاد به مراتب گسترده تري است و در گزارش به حضور يك شركت آمريكايي در مناقصه مربوط به ساخت خط لوله گاز از ايران به اروپا هم اشاره شده است.»
صداي روسيه سپس به شرح حجم روابط تجاري موجود بين ايران و آمريكا پرداخته و مي نويسد: «در كل با وجود نبود هرگونه روابط رسمي بين تهران و واشنگتن روابط تجاري بين دو طرف با كمال موفقيت در حال توسعه است. حجم گردش كالا بين آنها طي 6 ماه نخست امسال بيش از 151 ميليون دلار بوده و ارزش كالاهاي ايراني صادر شده به آمريكا طي اين مدت به حدود 78 ميليون دلار رسيده كه 52 درصد از دوره مشابه سال گذشته بيشتر است. آمريكا در حال حاضر مكان بيست و چهارم را در ميان وارد كنندگان اصلي محصولات ايراني دارد و جلوگيري اين كشور از واردات فرش هاي دستباف و پسته از ايران اهميت چنداني ندارد. از سوي ديگر حجم واردات محصولات آمريكايي به ايران طي نيمه نخست امسال به 5/73 دلار رسيده و آمريكا مكان سي و دوم را در ميان صادركنندگان اصلي كالا به ايران به خود اختصاص داده است. خانم يلنا دونايوا عضو ارشد مؤسسه شرق شناسي وابسته به آكادمي علوم روسيه در اين خصوص چنين اظهار نظر كرده كه اخبار مربوط به افزايش حجم تجارت بين ايران و آمريكا نمي تواند جالب نباشد. همه مي دانند كه آمريكايي ها مبتكر تشديد تحريم عليه تهران هستند و مصرانه اروپا و روسيه و چين را به تحريم تجارت با ايران متقاعد كرده اند».
اين منبع دولتي روسيه در پايان نتيجه مي گيرد: «اگر در نظر نگيريم كه آمريكا مبتكر و باني اصلي تحريم ايران و به حداقل رساندن تمامي روابط تجاري و اقتصادي با اين كشور است بايد بگوييم آمار و ارقام ارائه شده چيز خاصي در بر ندارند. در نتيجه بايد گفت تمامي سخنان و لحن خشمگين آمريكا در مورد تحريم اقتصادي ايران فقط به شركت هاي خارجي مربوط مي شود تا خودش بتواند به راحتي به تجارت با اين كشور بپردازد.»

 



آيت الله نوري همداني : نهم دي روز بيعت و تجلي بصيرت الهي مردم است

قم - خبرنگار كيهان:
يكي از مراجع تقليد، با انتشار پيامي، روز نهم دي ماه سال 1388 را روز بيعت با ولايت و تجلي بصيرت الهي مردم توصيف كرد.
در پيام آيت الله حسيني نوري همداني خطاب به مردم محترم و متعهد ايران اسلامي آمده است: روز نهم دي ماه سال 1388، از ايام الله است و روز بيعت با ولايت و تجلي بصيرت الهي شماست. روزي است كه عاشوراييان با صلابت و خروش تمام، ميثاق و ارادت و فداكاري خود را به ولايت و عاشوراي حسيني به نمايش گذاشتند و فتنه گران را كه از آشنايان بريده و با بيگانگان ارتباط برقرار كرده و آنها را اميدوار كرده بودند كه با تلاش هاي مذبوحانه خويش، آسيبي به شجره طيبه نظام مقدس جمهوري اسلامي برسانند را نااميد و ناكام كرد.
آيت الله نوري همداني در ادامه پيام خود آورده است: در اين روز حماسي ده ميليوني شما براي چندمين بار به فريب خوردگان داخلي و استكبار خارجي ثابت كرديد كه براي هميشه محافظ نيرومندي براي آرمانهاي انقلاب هستيد و ستون فقرات اين خروش با عظمت و فراگير، بصيرت شما مردم همراه با ولايتمداري بود. اين مرجع تقليد در پايان اظهار داشت: ما با توفيق الهي اين عنصر، عزت و عظمت را به عنوان انتظار ظهور حضرت مهدي ارواحنا فداه تا ظهور حضرتش حفظ خواهيم كرد.

 



سخنگوي جامعه روحانيت مبارز: 9 دي سران فتنه را در تنگناي زمين و زمان قرار داد

حجت الاسلام احمد سالك تاكيد كرد كه حقانيت جبهه حق خود را در 9 دي نمايان كرد و سران فتنه را در تنگناي زمين و زمان قرار داد.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه در فتنه 88 آحاد مردم ما بسيار جلوتر از خواص بودند، اظهار داشت: مهم ترين ويژگي مردم اين بود كه صف بندي حق و باطل را كه از زمان رسول الله(ص) و سپس اميرالمومنين(ع) تا به امروز وجود دارد به خوبي تشخيص داد و در 9 دي آن را به نمايش گذاشت.
وي تبعيت كامل از ولايت فقيه را بزرگترين دستاورد روز 9 دي عنوان كرد و افزود: مردم و جوانان، ولي امر خود را با جان و دل دوست دارند و از او تبعيت و اطاعت مي كنند.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز خاطرنشان كرد: روز 9 دي موجب شد حاميان اوليه فتنه كه تشخيص درستي نداده بودند و كساني كه به سران فتنه اميد داشتند به شدت ريزش و از عناصر سران فتنه قطع اميد كردند، چرا كه حقانيت جبهه حق، خود را در 9 دي نمايان كرد و سران فتنه در تنگناي زمين و زمان قرار گرفتند. وي تاكيد كرد: همانگونه كه مردم از سران آمريكا و اسرائيل نفرت دارند، همان طور نيز از سران فتنه نفرت دارند.
حجت الاسلام سالك همچنين بيان داشت: 9 دي تلنگري محكم براي خواص سقوط كرده و اصحاب سكوت بود؛ مردم با شعارها و تجمع 50 ميليوني خود در سطح خيابان هاي كشور، خواص بي بصيرت و سكوت كرده را مورد خطاب قرار داده و آنها را متنبه كردند.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز اظهار داشت: 9 دي به دو گروه از خواص پيام روشني داد: اول به خواص اصحاب سكوت هشدار داد كه بايد به آغوش ملت و حق برگردند و دوم به سران فتنه و اندك هواداران آنها اين هشدار را داد كه پي گير جرم هاي مرتكب شده توسط آنها هستند و به سران استكبار نيز گفتند كه اينجا ايران است و خوابي را كه شما براي آن ديده ايد، غيرقابل تعبير است.

 



خدايي خبر داد
15 دي آغاز ثبت نام دوره هاي فراگير پيام نور

معاون سازمان سنجش از آغاز ثبت نام دوره كارشناسي فراگير دانشگاه پيام نور از 15 دي خبر داد.
ابراهيم خدايي در گفت وگو با برنا گفت: داوطلبان شركت در آزمون كارشناسي فراگير پيام نور از 15 دي با مراجعه به سايت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
وي افزود: داوطلبان دوره كارشناسي ناپيوسته به ارشد هم مي توانند از 26 دي تا 2 بهمن نسبت به ثبت نام در اين دوره اقدام كنند.
معاون سازمان سنجش گفت: اين 2 آزمون به طور هم زمان در 30 ارديبهشت سال 90 برگزار خواهد شد.
پذيرش مدارك دانشگاههاي مجازي ايران در جهان
معاون سازمان سنجش آموزش كشور همچنين از مورد قبول بودن مدارك دانشگاه هاي مجازي ايران در سطح جهاني خبر داد.
خدايي گفت: در كلاس آموزش مجازي حضور و غياب اينترنتي انجام مي شود و دانشجو تابع تمامي قوانين و آيين نامه هاي آموزشي مانند ساير دانشجويان است. دانشجويان بعد از فارغ التحصيلي مدرك رسمي خود را كه مورد تاييد وزارت علوم و مراكز استخدامي است از دانشگاه دريافت مي كنند.
وي با بيان اين كه مدارك دانشگاه هاي مجازي ايران در سطح جهاني مورد قبول است، گفت: دانشجو مي تواند در مقاطع بالاي دانشگاهها بدون محدوديت شركت كند.

 



وزارت خارجه ايران در واكنش به ادعاهاي مصر: ايران اولين ايده پرداز خاورميانه عاري از سلاح هسته اي بوده است

يك مقام وزارت خارجه كشورمان در واكنش به ادعاهاي وزير خارجه مصر گفت ايران اولين ايده پرداز خاورميانه عاري از سلاح هسته اي است.
يك مقام وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به ادعاهاي ابوالغيط عليه كشورمان در نشست كميته مصر و جهان، در هفتمين اجلاس حزب حاكم مصر گفت: ابوالغيط توجه داشته باشد، خطري كه منافع و مصالح مردم و دولت هاي منطقه را تهديد مي كند وجود بيش از 200 كلاهك هسته اي رژيم صهيونيستي است كه هيچ نظارت بين المللي بر آن حاكم نيست و مقايسه برنامه هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران با آن امري غيرمنطقي و غيراصولي است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران نه تنها اولين ايده پرداز خاورميانه خالي از سلاح هسته اي است بلكه مبتكر طرح جهان خالي از سلاح هسته اي و كشتار جمعي است و شعار كنفرانس بين المللي خلع سلاح هسته اي كه در تهران برگزار شد «انرژي هسته اي براي همه و سلاح هسته اي براي هيچكس» بود.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش ملي عهد قلم: آموزه ها و عبرت هاي فتنه بايد تشريح شود

گروه ادب و هنر-
نخستين گردهمايي كانون هاي ادبي كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور، به مناسبت سالگرد نهم دي با عنوان «همايش ملي عهد قلم» ديروز در حوزه هنري برگزار شد.
در اين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، و شاعراني چون سيمين دخت وحيدي، علي معلم دامغاني، عباس براتي پور و علي محمد مودب حضور داشتند.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: شاعران نبايد به مسائل پيراموني خود بي تفاوت باشند، در تاريخ هم شاعران از سوي امامان مورد مدح قرار مي گرفتند، چرا كه امام رضا عليه السلام با ديدن دعبل به ستايش و مدح او مي پردازد و از او مي خواهد درباره اهل بيت و امام حسين عليه السلام اشعاري را بسرايد.
وي افزود: حضرت امام خميني(ره) مي فرمودند لسان شاعران بسيار تاثيرگذار است پس بايد اشعاري فراوان بسرايند، چرا كه وقتي كلام به زيبايي ارائه شود لاجرم بر دل نيز مي نشيند.
حسيني با اشاره به حادثه 9 دي تصريح كرد: در رويدادي مهم و بي بديل همانند حماسه 9 دي و يا حوادث سال گذشته، اگر شاعران دلسوز و متعهد مطالب را بيان كنند بسيار طبيعي و جاي شگفتي نيز نخواهد داشت.
به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ابعاد فتنه سال 1388 به گونه اي بود كه شبهات فراواني را ايجاد كرد، اگر افراد متعهد نبودند چه بسا كشور با مشكلاتي مواجه مي شد. وي با اشاره به امر بصيرت ابراز داشت: در اين هنگام نويسندگان و اهل قلم و بيان وارد شدند و با بصيرتي كه در مراسم بود اين واقعه را پشت سر گذاشتند، اما آموزه هايي وجود دارد كه بايد بيان شود چرا كه ممكن است در آينده فتنه با شكلي ديگر باز گردد. رئيس فرهنگستان هنر نيز در اين مراسم گفت: سال گذشته گروهي شعار آزادي را بلند كردند، آزادي بد نيست و آرزوي بشر است؛ اما رجحان آن ها براي اين دعوت چيست؟ زماني زمام امور كشور در دست هاي با اقتدار آن ها بود، اما چرا آنان سخناني را كه در حال حاضر از هر سو مطرح مي كنند در زمان استيلايشان برآورده نكردند؟ براساس گزارش فارس، منصور واعظي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور گفت: 9دي همچون گنجي است كه بايد با ابعاد مختلف پردازش هاي متفاوتي بر آن انجام شود تا بتوان به عنوان سرمايه انقلاب از آن بهره برد.

 



ضرورت پرهيزاز «ظالم شدن » و « مظلوم بودن» در بيان نوراني امام سجاد (ع)

وجود مبارك امام زين العابدين (ع) كه مثل اعلاي تقواست، در دعاي مكارم الأخلاق سخني دارد كه معلوم مي شود آن سخنش مستجاب شده و سائر ادعيه را برابر استجابت همان دعا تدوين و تنظيم مي كند. حضرت عرض مي كند : خدايا ! آن راهي را كه قرآن به آن هدايت مي كند، مرا به آن راه رهبري كن؛ اللّهمّ اهد ن ي ل لّت ي ه ي اقوم(1). آنچه را كه اقوم است ، قرآن به آن راهنمائي مي كند كه:نّ هذا القرآن يهد ي ل لّت ي ه ي اقوم (2).
اگر خواستيم ببينيم راه امام سجاد (ع) در تحصيل تقوا چيست، ببينيم قرآن ما را چگونه هدايت مي كند. قرآن يك اصل كلّي را در ذيل بعضي از آيات ربا در سوره بقره ياد كرد كه فرمود : لا تظل مون و لا تظلمون(3)؛ نه ظالم باشيد، نه مظلوم؛ نه اجازه بدهيد از حقتان تعدّي بشود، نه به حق ديگران تعدّي كنيد !
ضرورت تنفّر از « ظالم شدن »، در عين كراهت از « مظلوم بودن »
آيه فوق دو تا دستور مي دهد؛ نه ظالم باش، نه مظلوم. امام سجاد در آن دعا، مطلب عميقي را تفهيم مي كند؛ عرض مي كند : خدايا ! فرمودي نه ظالم باش، نه مظلوم؛ اينها را ما ياد گرفتيم. امّا در نفي مظلوم شدن چيزي به ما دادي، در نفي ظالم شدن هم چيزي به ما بده ! بيان ذلك اين است؛ عرض كرد : اللّهمّ فكما كرّهت ا ليّ م ن ان اظلم فكرّ ه ا ليّ م ن ان اظل م(4). خدايا ! ظالم شدن بد است، مظلوم شدن هم بد است؛ امّا شما در ما يك سرمايه اي گذاشتي كه ما بدمان مي آيد مظلوم بشويم. اگر كسي نسبت به ما ظلم بكند؛ ما واقعاً منزجريم، متنفّريم، كراهت داريم. خدايا ! توفيقي به ما بده كه ما ظلم به ديگران را هم كراهت داشته باشيم، بدمان بيايد كه به حق ديگران تعدّي كنيم. منزجر باشيم از تعدّي كه آن هنر است ! اينكه آدم احساس بكند كه اين ظلم، سمّ است، تعدّي به غير نفرت آور است؛ اين با درس و بحث پديد نمي آيد، اين را ذائقه جان بايد بچشد؛ تلخي گناه را بايد آدم بچشد. يك وقت در درس مي خواند و دركتاب مي نويسد كه ظالم شدن حرام است؛ بعد هم دستش در هنگام ظلم مي لرزد ! امّا اگر از ظالم شدن منزجر باشد، همانطور كه از مظلوم شدن متنفّر است؛ او ملكه تقوا را به همراه دارد. دعاي امام سجاد اين نيست كه خدايا ! راهي به من نشان بده كه من نه ظالم باشم، نه مظلوم كه اين راه را قرآن نشان داد ! عرض مي كند :در نهاد من انزجار از ظالم شدن را تعبيه بكن؛ همانطوري كه در نهان من انزجار از مظلوم شدن را قرار دادي. هيچ كس نيست كه از مظلوم شدن خوشش بيايد! هر كسي به حقّش، به مالش، به ع رضش تعدّي بشود، ناراحت مي شود. اگر چنين خصيصه اي در انسان پيدا شد، آنگاه :لا تظل مون و لا تظلمون يك و زان دارد و اگر چنين خصيصه اي پيدا نشد؛ لا تظلمون محفوظ است، امّا لا تظل مون عملي نمي شود !
اين است كه وجود مبارك امام سجاد (ع) عرض مي كند : خدايا ! هر دو كار بد است، هر دو را ما مي دانيم بد است؛ هم ظلم كردن، هم ظلم پذيري؛ امّا ظلم پذيري، با كراهت درون ما همراه است،ولي ظلم كردن اينچنين نيست ! همانطوري كه نسبت به ما لطف كردي، جان ما را از ستم پذيري منزجر كردي؛ جان ما را از ستمگري هم منزجر بكن !
اينكه مي بينيد ما خيلي از چيزها را شنيديم و در مقام عمل مشكل داريم، به اين علت است كه ما يك سلسله مفاهيم ذهني داريم، اينها وجود ذهني اند؛ وجود ذهني هيچ اثر ندارد ! اگر وجود ذهني به علم تبديل شد و لو علم حصولي؛ يك مقدار اثر دارد. اگر اين علم بخواهد اثر كند، از حصول بايد به حضور تبديل بشود. پس آنكه فقط وجود ذهني نصيب او شد، مطمئن باشد كه هيچ اثري بر آن صور ذهنيّه بار نيست !! اگر وجود ذهني را به علم تبديل كرد، يك مقدار اثر دارد. اگر اين علم حصول را به علم حضور تبديل كرد، برايش اثر خواهدداشت؛ آنگاه وقتي به علم حضور رسيد،آن ديگر حدّي ندارد.
دعاهاي امام سجاد (ع) اينچنين است. سعي مي كند انسان را از صور ذهنيّه برهاند و عالم بكند و از حصول برهاند، به حضور برساند. وقتي به حضور رساند، آنگاه خودش ضجّه مي زند. چه جور است كه ايشان در آن دعاي تضرّع و ا ستكانت عرض مي كند : خدايا ! من اگر در تمام عمر ناله بكنم و حدقه چشمم فرو بريزد، كم است ! تا پايان عمر ضجّه بزنم، كم است؛ شبانه روز اشك بريزم كم است. چرا؟ چه مي بيند مگر؟
او در بعضي از دعاها به خداي سبحان عرض كرد : خدايا ! آنچه را كه فردا براي پرهيزكاران و تبهكاران آماده كردي، به من نشان بده. اين دعا مستجاب شد؛ وقتي دعا مستجاب شد، انسان اگر ببيند كه مار و عقرب دارد حمله مي كند؛ چه بخواهد، چه نخواهد ضجّه مي زند و فرياد مي كشد ! عرض كرد : اللّهمّ صوّ ر ف ي قلب ي م ثال ما ادّخرت ل ي م ن ثواب ك و اعددت ل خصم ي م ن جزائ ك و ع قاب ك (5). خدايا ! اين همه حرف ها را گفتند، ما هم فهميديم؛ اينها كافي نيست ! آن وجود مثالي آينده را در قلبم ترسيم بكن : كأنّي انظر لي عرش الرّحمن بار زاً. سخن در اين نيست كه: هم و الجنّه كمن قد رآها (6)؛ اين (كاف) ساقط مي شود براي اولياي خاص، يا هم و النّار كمن قد رآها فهم ف يها معذبون(7) كه در نهج البلاغه هست؛ اين مقام « احسان » است.
وجود مبارك امام سجاد (ع) بيش از اين مسألت مي كند؛ عرض مي كند : خدايا ! آنچه در قيامت هست، در قلبم تصوير بكن كه من ببينم؛ آنچه براي ما ن شآء الله ذخيره كردي، به ما نشان بده. آنچه براي دشمنان ما ذخيره و آماده كردي، به ما نشان بده ! و صاحب اين مقام است كه در سرزمين عرفات، درپاسخ كسي كه گفت : ما اقلّ الضجيج و اكثر الحجيج، فرمود : اينچنين نگو، بگو : ما اقلّ الحجيج و اكثر الضجيج. بعد پرده از جلوي چشمش برداشت و نشان داد و اين شخص سرزمين عرفات را پر از حيوانات ديد، لا گروه كم؛ همانها كه اهل ولايت بودند، آنها انسان بودند(8). آنهائي كه امام زمانشان، ولي عصرشان، حجت خدا را، امام سجاد را (ع) رها كردند، باطنشان حيوان بود. همان گروه اندك كه انسان بودند و جزء اولياي اهل بيت بودند، آنها را ديدند. اين نه تنها ديد، بلكه قدرت ارائه هم داشت. عرض كرد : خدايا ! صوّ ر ف ي قلب ي م ثال ما ادّخرت ل ي م ن ثواب ك و اعددت ل خصم ي م ن جزائ ك و ع قاب ك. آنگاه در چنين شرائطي عرض مي كند : خدايا ! در برابر آن محبت هائي كه داري، ما اگر خاضعانه اشك بريزيم كه حدقه چشم فرو بريزد، بجاست ! در برابر آن جهنّمي كه داري، اگر خائفانه ناله بكنيم بجاست !
ضرورت خير رساني به مردم
امام سجاد (ع) در جاي ديگر عرض كرد :اجر ل لنّاس علي يديّ الخ ير و لا تمحقه ب المنّ و هب ل ي معال ي الخير و اعص من ي م ن الفخر(9). خدايا ! آن توفيق را به من بده كه به دست من به ديگران خيري برسد؛ چون دستي بدتر از دست گيرنده نيست ! خدا ( يد سفلي) را دوست ندارد؛ خدا « يد عليا » را ودستي كه مي بخشد را دوست دارد،. اگر ن شآء الله توانستيد با قلم چيزي بنگاريد كه جامعه ازآن طرفي ببندد، دستتان بخشنده است. اگر اهل تأليف، تدريس، تحقيق، تدوين، ارشاد، هدايت بوديد؛ دستتان برتر است. اگر خدمات فرهنگي نداشتيد، لاأقل خدمات مالي را از دست ندهيد ! بالأخره بدترين دست، دست گيرنده است و بهترين دست، دست بخشنده !
لزوم پرهيز از منّت گذاري انسان
وجود مبارك امام سجاد عرض مي كند : خدايا ! آن توفيق را بده كه با دستانم،تو به مردم خير برساني ! و آن توفيق را بده در مقام بقاء كه من منّت ننهم : و لا تمحقه ب المن. گاهي ممكن است حدوثاً انسان سازنده باشد، ولي بقاءً ويرانگر ! فرمود : لا تبط لوا صدقاتكم ب المنّ و الاذي (10). امام سجاد عرض مي كند : خدايا ! آن توفيق را به من بده كه من با منّت نهادن عملم را باطل نكنم ! و هب ل ي معال ي الخ ير، آن مرحله هاي نهائي خير را به من ببخش؛ و اعص من ي م ن الفخر، مبادا من با داشتن عالي ترين رتبه كمالم، فخر كنم ! اين « و اعص من ي » در صحيفه سجاديه كم نيست !
نظام هاي ارزشي را وجود مبارك امام سجاد در همين صحيفه نوراني سجاديه تشريح مي كند؛ عرض مي كند : اللّهمّ اعص من ي م ن ان اظنّ ب ذ ي عدم خساسه و صاح ب ثروه فخراً، فنّ العزيز من اعزّته طاعته و الشّريف من شرّفته ع بادته (11). عرض كرد : خدايا ! آن توفيق را به من بده كه من از نظر درك به جائي برسم كه اگر كسي فقير است؛ او را پست ندانم ! اينچنين نباشد كه اگر كسي ثروتمند است، من او را برتر بدانم؛ كسي تهي دست و بي چيز است، او را فروتر بپندارم !
كم است آن انساني كه اگر كسي بخواهد چيزي به او بدهد ويا كسي بخواهد چيزي از او بگيرد؛ براي او يكسان باشد!! مردم 3 دسته اند؛ هر 3 قسمش هم در جوامع روائي آمده. فرمودند : اگر خواستيد ببينيد اهل دنيائيد يا آخرت؛ ببينيد اگر كسي آمد تاچيزي به شما بدهد خوشحال تريد، يا چيزي از شما بگيرد؟! اگر كسي آمد، چيزي خواست به شما بدهد، در آن حال خوشحال تريد؛ بدانيد اهل دنيائيد. اين ميزان ها را در نهان ما تعبيه كرده اند. اگر كسي آمد، چيزي از شما خواست و شما آنوقت خوشحال تريد؛ بدانيد اهل آخرتيد ! وجود مبارك امام سجاد عرض مي كند : خدايا ! آن توفيق را به من بده كه من اگر كسي چيزي ندارد،من او را پست ندانم ! اگر كسي وضع مالي اش خوب است، او را شريف ندانم. براي اينكه معيار شرف و كرامت، بندگي توست. اين عبارت تقريباً معادل همان بيان نوراني اميرالمؤمنين (ع) است كه عرض كرد : ا لهي كفي ب ي فخراً ان اكون لك عبداً و كفي ب ي ع زّاً ان تكون ل ي ربّاً، انت كما اح ب فاجعلن ي كما تح ب (12). پس وجود مبارك امام سجاد (ع) معيار ارزش را هم در اين دعاي نوراني اش تشريح كرد و اين خود مائيم كه بفهميم اهل دنيائيم يا اهل آخرت.
عاقبت تلخ « فرزندان دنيا » در صحنه قيامت
حالا اگر كسي اهل دنيا بود، چه مي شود؟ مي شود ( فرزند دنيا ). وقتي فرزند دنيا شد، فردا كه پيشگاه حقيقت پديد شود، هر كسي به پدر و مادرش بر مي گردد ! اگر كسي اهل دنيا شد، چه مي كند؟ هر كودكي را به مادرش ملحق مي كنند. اين هم از بيانات نوراني اميرالمؤمنين (ع) است در نهج البلاغه، فرمود : براي دنيا فرزنداني است، براي آخرت فرزنداني است: كونوا م ن ابناء الآخ ره و لا تكونوا م ن ابناء الدّنيا (13) اگر كسي جزء ابناء دنيا بود، امّ و ولد ك لاهما ف ي النّار ! خود دنيا در قيامت سوخته مي شود؛ اين دنيا چيست كه سوخته مي شود؟ به هر تقدير مادر و فرزند، پدر و فرزند ك لاهما ف ي النّار. انسان خودش را اينجا مي تواند ارزيابي كند كه اهل دنياست، يا اهل آخرت.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي)
در خطبه هاي نماز جمعه قم ـ 25/ 3/ 1375
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)صحيفه سجاديه/ دعاي 14 (2) اسراء/ 9 (3) بقره/ 279 (4و5)صحيفه سجاديه/ دعاي 14
(6و7) نهج البلاغه/ خ 193 ـ( ... يص ف ف يها المتّقين ) (8) مستدرك الوسائل/ 10/ 39(9) صحيفه سجاديه/ دعاي 20 (10) بقره/ 264 (11) صحيفه سجاديه/ دعاي 35 (12) الخصال/ 2/ 421 (13) نهج البلاغه/ خ 42

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14