(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 دی 1389- شماره 19829

رياست دوره اي شوراي امنيت به بوسني هرزگوين رسيد
حمله موشكي آمريكا به وزيرستان جان 14 غيرنظامي راگرفت
هشدار حماس به صهيونيست هاي اشغالگر حمله كنيد، بهاي آن سنگين است
ائمه جماعات لبنان : مردم مراقب توطئه هاي داخلي و خارجي باشند
عمليات تروريستي مقابل كليسا درمصر21كشته برجاي گذاشت
تلاش مشترك عربستان و اياد علاوي براي تمديد حضور اشغالگران در عراق
نخست وزيرنارنجي در اوكراين 10 ساعت بازجويي شد
41 كشته در روز خونين پايتخت نيجريه
مراسم تحليف در برزيل داسيلوا رفت، ديلماروسف آمد
اعلام آمادگي رئيس جمهور ساحل عاج براي گفت وگو بامخالفان
كرزاي پيشنهاد كاخ سفيد براي بركناري يك وزير كابينه را نپذيرفت
عمرالبشير: نتيجه همه پرسي را مي پذيرم
چها رسوي پنج قاره
جمهوري فدرال برزيل



رياست دوره اي شوراي امنيت به بوسني هرزگوين رسيد

بوسني هرزگوين از اول ژانويه رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده گرفت و جانشين آمريكا شد.
به گزارش ايرنا، همزمان با تغيير رياست شوراي امنيت، اعضاي غيردائم نيز تغيير كردند. كشورهاي كلمبيا، آلمان، هند، پرتغال، آفريقاي جنوبي از ديروز (اول ژانويه) به عنوان اعضاي غيردائم فعاليت دو ساله خود را آغاز كردند. كشورهاي انگليس، آمريكا، فرانسه، چين و روسيه اعضاي دائم شوراي امنيت هستند و از حق وتو برخوردارند. خيلي از كشورهاي جهان سوم به وجود حق وتو در شوراي امنيت معترض هستند. كشورهاي جهان سوم معتقدند كه حق وتو ناعادلانه است و بايد هرچه زودتر حذف شود. بوسني هرزگوين ازتجزيه يوگسلاوي سابق شكل گرفت و در جريان جنگ بالكان هزاران نفر از شيعيان اين منطقه قرباني رقابت قدرت هاي بزرگ شدند.

 



حمله موشكي آمريكا به وزيرستان جان 14 غيرنظامي راگرفت

حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به دو منطقه در وزيرستان شمالي پاكستان، جان 14 غيرنظامي را گرفت.
به گزارش آسوشيتدپرس، صبح ديروز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي، كه توسط عوامل سازمان «سيا» از داخل خاك افغانستان هدايت مي شوند، ابتدا يك وسيله نقليه شخصي را در منطقه «اسپين وام» وزيرستان شمالي هدف قرار دادند و دست كم 9 غيرنظامي را كشتند. اين خودرو زماني مورد حمله قرار گرفت كه در حال حركت بود. براساس گزارش منابع رسمي، دو ساعت بعد آمريكايي ها حمله مشابهي را به همين منطقه انجام دادند. در اين حمله دقيقاً افرادي هدف قرار گرفتند كه در حال تشييع جنازه و دفن قربانيان حمله نخست بودند. اين حمله نيز پنج كشته برجاي گذاشت.

 



هشدار حماس به صهيونيست هاي اشغالگر حمله كنيد، بهاي آن سنگين است

سرويس خارجي-
جنبش حماس درباره هرگونه ماجراجويي جديد رژيم صهيونيستي براي حمله به غزه هشدار داد و گفت: تل آويو بهاي سنگين اين حمله را خواهد پرداخت.
«محمود الزهار» از رهبران حماس تأكيد كرد كه رژيم صهيونيستي در صورت تجاوز جديد به غزه شكست خواهد خورد و تاوان حماقت خودرا پرداخت خواهدكرد.
وي افزود، مقاومت از تجربيات گذشته استفاده كرده و اكنون از آمادگي زيادي براي رويارويي با دشمن صهيونيستي برخوردار است.
الزهار تصريح كرد، بايد ما در داخل به عنوان يك ملت و در خارج به عنوان يك امت در جهت بهره گيري از تمامي ظرفيت ها متحد و يكپارچه گرديم و يك جبهه واحد و مقتدر براي رويارويي با رژيم صهيونيستي در منطقه تشكيل دهيم.
«خالد شريف» از ديگر رهبران حماس نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه ملت فلسطين با سلحشوريهايي كه از خود نشان داد توانست دشمن صهيونيستي را در جنگ 22روزه شكست دهد و اكنون نيز با رشادت ها و ايستادگي هاي خود قادر خواهد بود هر حمله و تجاوز جديدي را پاسخ بدهد.
«سالم سلامه» از نمايندگان فراكسيون تغيير و اصلاح وابسته به حماس در پارلمان فلسطين نيز گفت، غزه اكنون مانند گذشته نيست و بايد دشمن صهيونيستي بداند كه در صورت حمله به نوار غزه آنجا را به گورستاني براي صهيونيست هاي اشغالگر مبدل مي سازيم.
گفتني است خبرگزاري معاي فلسطين در مقاله اي با ارائه مدارك، اسناد و دلايل اظهار داشت كه دشمن صهيونيستي باوجود شكست در جنگ غزه دست از اقدامات خصمانه اش برنداشته و براي اينكه بر بحران هاي داخلي و خارجي خود سرپوش بگذارد درصدد راه انداختن جنگي جديد عليه مردم غزه است. در اين مقاله خاطرنشان شده است كه سران تل آويو با فشارهاي خارجي زيادي از جمله فشار براي توقف شهرك سازي، پايان محاصره غزه و پايان بخشيدن به جنايات روبه رو است و براي كاهش اين فشارها به گزينه حمله مجدد به غزه روي آورده است.
سركوب تظاهرات
نظاميان رژيم صهيونيستي با پرتاب گاز اشك آور و شليك گلوله هاي پلاستيكي ضمن ضرب و شتم تظاهركنندگان فلسطيني و فعالان بين المللي صلح، آنها را متفرق كردند.
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت تعداد افراد شركت كننده در تظاهرات روز جمعه فلسطيني ها و فعالان صلح در روستاي بلعين در كرانه باختري عليه ديوار حائل را بيش از 1000 نفر برآورد كرد.
نظاميان صهيونيستي همچنين تظاهرات مردمي فلسطينيان عليه اشغالگري شهرك سازي و ساخت ديوار نژادپرستانه در روستاي بني صالح را سركوب كردند.
نظاميان صهيونيستي با اتخاذ تدابير نظامي در ورودي شهر بيت المقدس و اطراف مسجد الاقصي از ورود جوانان فلسطيني به اين منطقه جلوگيري كردند با اين حال هزاران فلسطيني با وجود تدابير شديد امنيتي در مسجدالاقصي نمازجمعه به جاي آوردند.
ساير رويدادها
¤ در پي اعلام برزيل مبني بر به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين، روز جمعه كار ساخت سفارت فلسطين در برزيل آغاز شد.
¤ جديدترين آمار جمعيت فلسطين در جهان نشان مي دهد كه از 11ميليون فلسطيني در جهان 5/5ميليون نفر آواره هستند.
¤ محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين گفت، به رسميت شناختن كشور فلسطين، آمريكا و اسرائيل را تحت فشار مي گذارد.
¤ مردم مغرب سه شنبه هفته جاري به منظور اعلام همبستگي با ملت فلسطين در شهر رباط تجمع مي كنند.
¤ پارلمان رژيم صهيونيستي با تصويب 564ميليارد دلار از بودجه سال جاري براي شهرك سازي موافقت كرد.
¤ نماينده اتحاديه اروپا اعلام كرد كه به زودي كشورهاي عضو اين اتحاديه فلسطين را به رسميت خواهند شناخت.

 



ائمه جماعات لبنان : مردم مراقب توطئه هاي داخلي و خارجي باشند

سرويس خارجي-
خطيبان جمعه بيروت نسبت به وضعيت بحراني لبنان و توطئه هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي ازطريق دادگاه بين المللي حريري هشدار دادند.
سيد «علي فضل الله» خطيب جمعه بيروت در مسجد «الامامين الحسنين» واقع در ضاحيه جنوبي اظهارداشت، مقاومت تنها راه حل در برابر توطئه هاي رژيم صهيونيستي است چرا كه اين رژيم راه ديگري را نمي فهمد.
وي افزود: از تمامي لبناني ها مي خواهم تا با هر كسي كه براي جلوگيري از فتنه و آشوب در كشور تلاش مي كند همكاري كنند.
شيخ «احمدقبلان» روحاني برجسته شيعه نيز درخطبه نمازجمعه خود در مسجد امام حسين(ع) واقع درجنوب بيروت گفت، از مردم لبنان و دولت مي خواهم با هرگونه توطئه بين المللي مقابله و با توافق و همگامي بحران كنوني را حل و فصل كنند.
همچنين شيخ «عفيف نابلسي» خطيب جمعه صيدا در مجتمع حضرت زهرا(س) اظهارداشت: همگان مي دانند كه عوامل سياسي و امنيتي در داخل و خارج باعث منحرف كردن روند اصلي تحقيق دادگاه حريري شده است و اين دادگاه درحال حاضر براي ضربه زدن به مقاومت و به نفع رژيم صهيونيستي كار مي كند.
وي افزود: رژيم صهيونيستي و برخي از كشورهاي غربي در گفتار و رفتار خود صادق نيستند، آنها مي خواهند به هرنحوي كه شده به مقاومت ضربه بزنند چرا كه مقاومت مانع اصلي آنها در نفوذ به لبنان است.
نابلس تاكيد كرد: بايد به سوي حفظ وحدت ملي و همراهي كردن با تلاش هاي عربستان و سوريه براي حل بحران لبنان گام برداريم.
اسماعيل سكريه از اعضاي حزب الله نيز اظهارداشت، حزب الله به عنوان يك گروه مقاومت تاريخ موفقيت آميزي دارد و دستاوردهايي كه درسال 2010 محقق كرد در راستاي تقويت بازدارندگي خود بود.
وي افزود، حزب الله هر روز از نظر سلاح و تجهيزات قوي تر مي شود چرا كه هدفي دارد كه شبانه روز براي آن تلاش مي كند.
سكريه گفت، طرح هاي حزب الله درسال جاري ميلادي نيز همچون سال هاي گذشته رويارويي با اسراييل است و طرح ديگرش دادگاه بين المللي است چون اين دادگاه مي طلبد كه براي رويارويي با آن و پيامدهايش آماده شود.
وي تاكيد كرد، حزب الله هرگز سرش را در برابر حكمي كه ترديدآميز و سياسي است و اعتباري ندارد خم نمي كند.
نواف موسوي از اعضاي ديگر حزب الله اظهارداشت، هدف مقاومت ايجاد آرامش و ثبات در كشور است و به نفع مقاومت نيست كه در منازعات داخلي درگير شود.
وي تصريح كرد: ما از همكاري و تلاش هاي عربستان و سوريه براي حل بحران لبنان استقبال مي كنيم چرا كه اين مسئله مصالح ما را تامين مي كند.
گفتني است «فواد سينيوره» رئيس فراكسيون المستقبل و نخست وزير پيشين لبنان نيز گفت: ما خواهان محافظت از دولت، ارتش و مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي هستيم.
وي يكي از مخالفان اصلي حزب الله و عضو اصلي گروه 14 مارس بود.

 



عمليات تروريستي مقابل كليسا درمصر21كشته برجاي گذاشت

انفجار خودرو بمب گذاري شده مقابل كليسايي در استان اسكندريه مصر 21كشته و دهها زخمي در پي داشت.
به گزارش خبرگزاري ها، اين انفجار كه در آستانه آغاز سال نو ميلادي مقابل كليساي «القديسين» روي داد علاوه بر تخريب بخشي از ساختمان كليسا به 16خودرو پارك شده در خيابان «حماده» آسيب جدي وارد كرد.
برپايه اين گزارش، انفجار در حالي روي داد كه شهروندان مسيحي مصر در نخستين ساعات صبح براي جشن سال نو ميلادي تجمع كرده بودند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، حال 12نفر از زخمي شدگان نيز وخيم اعلام شده و هفت جسد هنوز در داخل كليسا برجا مانده كه به دليل انبوه جمعيت در مقابل كليسا، نيروهاي امدادي تنها موفق به خارج كردن پنج جسد از زير آوار شدند.
از سوي ديگر، اين حادثه موجب شد تا صدها تن از مسيحيان خشمگين در اعتراض به آن به خيابانها سرازير شوند و با نيروهاي امنيتي و پليس درگير شوند.پليس و نيروهاي امنيتي مصر نيز براي متفرق كردن معترضان از گاز اشك آور و باتوم استفاده كرده و دهها نفر را نيز بازداشت كردند.در حال حاضر نيز دادستان مصر دستور اجراي تحقيقاتي را درباره اين انفجار و مشخص كردن عاملان صادر كرده است.شيخ الازهر نيز با صدور بيانيه اي، انفجار كليساي القديسين و كشته و زخمي شدن تعدادي از مسيحيان مصري را محكوم كرد و از مصري ها خواست وحدت ملي خود را حفظ كنند.
درگيري ها در مصر نشان مي دهد، مقامات مصري نتوانستند، بسياري از مشكلات موجود ميان مسيحيان و مسلمانان اين كشور را حل و فصل كنند.

 



تلاش مشترك عربستان و اياد علاوي براي تمديد حضور اشغالگران در عراق

يك پايگاه خبري از تلاش مشترك عربستان و فهرست «العراقيه» براي به تعويق انداختن خروج نظاميان آمريكايي از عراق خبر داد.
به گزارش پايگاه خبري «نهرين نت»، برخي منابع نزديك به فهرست «العراقيه» تحت رهبري، «اياد علاوي» در گفت وگو با اين پايگاه خبري فاش كردند، سعودي ها به رهبران العراقيه اطلاع داده اند كه سعي مي كنند خروج آمريكايي ها را از عراق به تاخير بيندازند و العراقيه نيز بايد در همين مسير فعاليت كند.
نهرين نت در ادامه افزود: اين نگراني وجود دارد كه وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) با ايجاد حوادث تروريستي، سعي كند مدت اقامت نيروهاي اشغالگر آمريكا را در عراق افزايش دهد تا از ذخاير نفتي و ثروت هاي طبيعي اين كشور و همچنين جايگاه راهبردي آن بيشتر استفاده كند. اين منبع نوشت: مردم غيرنظامي عراق و همچنين نيروهاي امنيتي و ارتش اين كشور در معرض حملات تروريست هاي القاعده و باقي مانده نظام سابق هستند و در همان حال، برخي با آمريكا، انگليس و كشورهاي عربي پل ارتباطي زده اند تا بتوانند از حمايت آنان براي بازگشت به حاكميت ولو به صورت مشاركت در فعاليت هاي سياسي برخوردار شوند.
نهرين نت افزود: ادامه خشونت، ترديدها و سوالاتي را در خصوص اينكه آيا آمريكا قصد دارد از عراق خارج شود يا مي خواهد تا بعد از سال 2012 نيز در اين كشور بماند، به وجود آورده است. اين ترديدها زماني افزايش مي يابد كه آمريكا در گسترش آشوب و عمليات انفجاري و ترورها نقش دارد.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق، با اعتراف به اين مسئله كه ممكن است حضور نيروهاي آمريكايي در كشورش تمديد شود، گفت كه امكان دارد دولتش به توافق جديدي با آمريكا دست يابد. بسياري از ناظران معتقدند، مقتدا صدر هم پيمان سياسي مالكي از كساني است كه با حضور نيروهاي آمريكايي در عراق «مخالف است» . «جفري بوكنان» سخنگوي نيروهاي آمريكايي در عراق، گفته است حضور و مشاركت با عراق و به طور مشخص با نيروهاي نظامي اين كشور، در جهت منافع آمريكا در منطقه است.
كودكان ناقص الخلقه در فلوجه
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه انگليسي «گاردين» فاش كرد، كودكاني كه در فلوجه متولد مي شوند، 11 برابر بيشتر از كودكان مناطق ديگر عراق و جهان دچار نقص عضو مي شوند. به گفته كارشناسان، علت اين پديده، به كارگيري تسليحات ممنوعه توسط آمريكايي ها در منطقه است.
افزايش انواع سرطان ها، بيماري هاي نخاعي و مزمن و نقايص قلبي و اسكلتي در نوزادان از جمله بيماري هاي شايع ميان نوزادان فلوجه است.خبر ديگر اينكه صبح ديروز افراد مسلح ناشناس «احسان علي» فرمانده عمليات پليس بغداد را با شليك گلوله به قتل رساندند.


 



به اتهام سوء استفاده از قدرت
نخست وزيرنارنجي در اوكراين 10 ساعت بازجويي شد

نخست وزير دوران انقلاب نارنجي در اوكراين به اتهام سوء استفاده از قدرت 10 ساعت بازجويي شد.
«يوليا تيموشنكو» به اتهام استفاده نابه جا از درآمد فروش سهميه توليد گازهاي گلخانه اي و خريد 1000 دستگاه خودور براي فوريت هاي پزشكي مورد بازجويي قرار گرفت.
نخست وزير دوران انقلاب نارنجي در اوكراين ضمن رد اين اتهامات اعلام كرد كه پرونده هاي جنايي عليه وي و اعضاي گروه سياسي او، چيزي جز پيگردهاي سياسي و فشار بر اپوزيسيون نيست.
اين در حالي است كه حكومت اوكراين چنين اتهام هايي را صريحاً رد كرده است. تيموشنكو يكي از رهبران انقلاب نارنجي در سال 2004 ميلادي است كه در سال گذشته در انتخابات رياست جمهوري مغلوب ويكتوريانوكوويچ شد. واشنگتن از بازداشت و تحت پيگرد قراردادن مقامات دوران انقلاب نارنجي ابراز نگراني كرده است.

 



41 كشته در روز خونين پايتخت نيجريه

انفجار دو بمب در پايگاه نظامي «ابوجا» و يك بازار حداقل 41 كشته برجاي گذاشت.
به گزارش شبكه خبري الجزيره در تازه ترين موج بمب گذاري ها در نيجريه ده ها نفر كشته و زخمي شدند. «رابي سيدو» مسئول سازمان دفاع غيرنظامي در پايتخت نيجريه از دو انفجار جداگانه در اين كشور خبر داد و گفت: براثر انفجار عصر جمعه در داخل يك پايگاه نظامي 30 سرباز و درجه دار كشته شده اند.
تلويزيون دولتي نيجريه نيز در بخش خبري خود اعلام كرد: براثر بمب گذاري در استراحتگاه سربازان در «ابوجا» نزديك به 30 نفر كشته شدند.
رئيس ستاد مشترك ارتش نيجريه نيز ضمن تاييد خبر بمب گذاري در پايگاه نظامي اين كشور اظهار داشت: فرد يا افراد ناشناسي با كارگذاشتن بمب در محل استراحت سربازان در ابوجا موجب كشته و زخمي شدن تعدادي از افراد شده است. اين در حالي است كه يك مقام امنيتي نيز تأكيد كرد: در انفجاري در بازار پرازدحام «مامي» در پايتخت، 11 تن كشته و ده ها تن زخمي شده اند.
به گفته شاهدان عيني، جمعيت زيادي به مناسبت جشن هاي سال نو ميلادي در بازار حضور داشتند كه به همين دليل تعداد كشته ها و زخمي ها بسيار زياد است.
دولت نيجريه به دليل اعمال خشونت بيش از حد در مقابل مخالفان خود از چند روز گذشته تاكنون شاهد انفجارهاي خونيني در منطقه بوده است. گروه «بوكوحرام» كه يك گروه اسلامگراي وابسته به القاعده است تاكنون مسئوليت بسياري از انفجارها را در اين كشور به عهده گرفته است.

 



مراسم تحليف در برزيل داسيلوا رفت، ديلماروسف آمد

رئيس جمهور جديد برزيل با حضور سران كشورهاي خارجي مراسم تحليف به جاي آورد و جانشين «لولا داسيلوا» شد.
به گزارش خبرگزاري ها خانم «ديلماروسف» 63ساله، روز گذشته به عنوان نخستين زن رئيس جمهور در تاريخ اين كشور آمريكاي جنوبي سوگند ياد كرد.
وي گفت كه راه داسيلوا را براي حفظ موقعيت كنوني سياسي- اقتصادي برزيل ادامه خواهد داد.
روسف پيشتر به مدت 10 سال يكي از مهره هاي تعيين كننده در دولت داسيلوا بوده است.ديلما روسف يك اقتصاددان آموزش ديده است كه سابقاً يكي از نيروهاي چريكي و در زمان رياست جمهوري لولا داسيلوا دبير كابينه وي بود و پس از آن متعهد شد تا با حفظ و ارتقاي سياست هايي، اقتدار سياسي برزيل را افزايش دهد و براي آرامش در اين كشور آمريكاي لاتين تلاش كند.
روسف وارث يك كشور و قدرت در حال ظهور است. برزيل در دوران هشت ساله دولت داسيلوا قدم هاي مثبتي را در محو كردن فقر و ارتقاي جايگاه سياسي اين كشور در جهان برداشته است.
برزيل ميزبان جام جهاني 2014 خواهد بود و انتظار مي رود تا زمان برگزاري المپيك سال 2016 در اين كشور، تبديل به پنجمين اقتصاد برتر جهان شود.
روسف كه قبل از رئيس دفتر شدن رئيس جمهور، به عنوان وزير انرژي دولت داسيلوا خدمت كرده است، به خاطر رويه مديريتي سفت و سخت خود، به «بانوي آهنين» شهرت يافته است.
روسف زماني عضو يك گروه چريكي ماركسيست بوده و توسط حكومت ديكتاتوري آن زمان شكنجه هم شده است.

 



اعلام آمادگي رئيس جمهور ساحل عاج براي گفت وگو بامخالفان

رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج آمادگي خود را براي گفت وگو با مخالفان از آغاز سال نو مسيحي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، افزايش فشارهاي بين المللي و منطقه اي «لوران گباگبو» رئيس جمهور فعلي ساحل عاج را وادار كرد تا با نشان دادن نرمش از خود طي سخنراني اش به مناسبت آغاز سال 2011 براي مذاكره با مخالفان اعلام آمادگي كند.
گباگبو طي سخناني از تشكيل «كميته مسئول بررسي خشونت هاي انتخاباتي» در ساحل عاج خبر داد و گفت: اين كميته پس از تشكيل، گزارش مفصلي در خصوص نقض حقوق بشر در اين كشور (قبل و بعد از انتخابات) ارائه خواهد كرد.
سازمان ملل تاكنون از كشته شدن 176نفر در اثر خشونت هاي انتخاباتي در اين كشور خبر داد، در حالي كه طرفداران گباگبو اين تعداد را فقط 53 نفر عنوان كرده اند.
گباگبو در سخنان خود با تكرار ادعاي قبلي خود مبني بر اينكه به دليل تاييد شوراي قانون اساسي وي تنها رئيس جمهور قانوني ساحل عاج است، در واكنش به تهديدها و فشارهاي جهاني گفت: اكنون دوران گفت وگو و مذاكره است، نه زمان جنگ و خونريزي.
وي با حمله به رقيب انتخاباتي خود «حسن واتارا» او را دست نشانده خارجي ها دانست و افزود: تا زماني كه قانون از وي حمايت مي كند، از قدرت كناره گيري نخواهد كرد و اعمال فشار اردوگاه واتارا و رهبران جهان بر وي، براي كناره گيري به منزله يك كودتاي نافرجام زير پرچم جامعه بين الملل است.
پيش از اين «ژيلوم سورو» نخست وزير واتارا به گباگبو هشدار داده بود تا نيمه شب ژانويه از قدرت كناره گيري كند وگرنه با عواقب و مجازات شديد داخلي و خارجي مواجه خواهد شد.
از سوي ديگر، كشورهاي غرب آفريقا در اولتيماتوم جديد خود به رئيس جمهور خودخوانده اعلام كردند كه روز دوشنبه روساي جمهور بنين و سيرالئون براي اعطاي ضمانت هاي كافي به گباگبو در صورت كنار رفتن از قدرت راهي ساحل عاج خواهند شد.
ژنرال پريماه سخنگوي ارتش نيجريه نيز با تكرار موضع كشورهاي غرب آفريقا در مورد وضعيت ساحل عاج هشدار داد: اين آخرين فرصت گباگبو براي كنار رفتن از قدرت است و در صورتي كه راضي به اين كار نشود، با استفاده از ابزار زور او را بركنار و حسن واتارا را جانشين وي خواهيم كرد.
منابع خبري نيز اعلام كردند در حال حاضر جو، تنش و ناآرامي بر ساحل عاج حكمفرماست و بسياري از افراد از ترس جان خود، اين كشور را ترك كرده اند.

 



كرزاي پيشنهاد كاخ سفيد براي بركناري يك وزير كابينه را نپذيرفت

رئيس جمهوري افغانستان در مقابل فشارهاي آمريكا ايستاد و به خواسته كاخ سفيد در مورد بركناري يكي از اعضاي كابينه اش، پاسخ منفي داد.
به گزارش آسوشيتدپرس، «حامد كرزاي» به فشارهاي آمريكا در مورد بركناري «اسماعيل خان» وزير «انرژي و آب» اعتنايي نكرد. طبق اسناد منتشر شده، آمريكا مدعي است اين فرد داراي سابقه فساد مالي و فردي بي كفايت است. آمريكايي ها همچنين، اسماعيل خان را بدترين گزينه براي پست وزارت مي دانند. به اعتقاد كارشناسان، رويداد فوق نشان مي دهد كه آمريكا نفوذ كمي بر كرزاي و دولتش دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر، اسماعيل خان كه قبلاً جزو مجاهدين بود و با روس هاي اشغالگر مي جنگيد، بر طرح هاي دوميليارد دلاري آمريكا و متحدانش نظارت دارد. «كارل ايكنبري» سفير آمريكا در افغانستان، كرزاي را در مورد بركناري اسماعيل خان تحت فشار گذاشته بود.
درگيري و ناآرامي
به گزارش آسوشيتدپرس، منابع وابسته به ناتو اعلام كردند، نظاميان ناتو پنج شبه نظامي را در استان «قندوز» در شمال افغانستان كشتند. دو حمله هوايي ناتو در جنوب افغانستان (قندهار) نيز به مرگ سه شبه نظامي انجاميد. البته، اين گزارش رسمي خود ناتو است و مشخص نيست كه آيا واقعاً افراد كشته شده، شبه نظامي بوده اند يا نه. طي 48 ساعت اخير همچنين، 10 شبه نظامي طالبان داوطلبانه به دولت كابل پيوستند.

 



عمرالبشير: نتيجه همه پرسي را مي پذيرم

رئيس جمهور سودان گفت: نتيجه همه پرسي، هرچه باشد، مي پذيرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، عمرحسن البشير در سخناني به مناسبت سالگرد استقلال سودان اظهار داشت: دولت و ملت سودان به برگزاري همه پرسي براي تعيين سرنوشت جنوب اين كشور در نهم ژانويه (19 دي) كاملاً پايبند است.
وي تأكيد كرد: اگر براساس نتيجه همه پرسي، جنوب سودان جدا شود با در پيش گرفتن همكاري برادرانه، يك تجربه بي سابقه را به جهان نشان خواهيم داد و الگويي مناسب براي حفظ امنيت و منافع مشترك ارائه خواهيم كرد.
عمرالبشير قول داد كه در صورت جدايي جنوب، دولت سودان قانون اساسي و همه قوانين را اصلاح و قوانين جديد معتدل تري برگرفته از شريعت اسلام را جايگزين خواهد كرد.
رئيس جمهور سودان خواستار همكاري مردم دارفور با دولت مركزي براي صلح پايدار شد.

 



چها رسوي پنج قاره

سفير جديد آمريكا در تركيه
سفير جديد آمريكا در تركيه از سوي باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور انتخاب شد.
«فرانك ريكاردونه» سفير جديد آمريكا در تركيه از سال 1995تا 1999 به عنوان ديپلمات در سفارت آمريكا در تركيه فعاليت داشته و مسلط به زبان هاي عربي ، ايتاليايي، تركي و فرانسوي است.
رياست گروه 8
فرانسه همزمان با آغاز سال نوميلادي به مدت يك سال رياست دوره اي گروه 8 را بر عهده گرفت.
آغاز رياست دوره اي فرانسه بر گروه 8 در حالي صورت مي گيرد كه اين كشور از 12 نوامبر 2010 رياست گروه 20 را نيز براي دوره يك ساله آغاز كرده است.
رئيس جديد اتحاديه اروپا
مجارستان رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده گرفت.
رياست مجارستان بر اين اتحاديه در حالي صورت مي گيرد كه بزرگترين چالش پيش روي اتحاديه اروپا، بحران ناشي از بدهي هاي كشورهاي عضو است.
رياست پيشين اين اتحاديه به عهده بلژيك بود.
استمداد تل آويو از واشنگتن
رژيم اشغالگر قدس درنامه اي رسما از دولت آمريكا خواست از طرق مختلف به فلسطيني ها فشار وارد كند تا آنان از بكارگيري واژه «اشغالگر» براي اسرائيل دست بردارند.
نشريه فلسطيني المنار با اعلام اين خبر افزود، رژيم صهيونيستي از اينكه فلسطيني ها از واژه اشغالگر استفاده مي كنند بسيار خشمگين هستند.

 



جمهوري فدرال برزيل

¤ رئيس جمهور: ديلما روسف
¤ پايتخت: برازيليا
¤ جمعيت: حدود 191 ميليون (آمار 2010)
¤ منابع اقتصادي: قهوه، سويا، نيشكر (برزيل پس از آمريكا، هلند و فرانسه، بزرگترين صادركننده توليدات كشاورزي محسوب مي شود). نيمي از محصول نيشكر برزيل صرف توليد اتانول(ماده سوختي) و اين كشور به تنهايي 70 درصد اتانول جهان را توليد مي كند.
¤ برزيل 8 ميليون و 547 هزار و 877 كيلومترمربع مساحت دارد و اكثر جمعيت آن در نزديكي ساحل اقيانوس اطلس زندگي مي كنند. اين كشور با گويان فرانسه، سورينام و ونزوئلا (شمال و شمال غربي)، كلمبيا و پرو(غرب)، بوليوي، پاراگوئه، آرژانتين و اروگوئه (جنوب و جنوب غربي) و اقيانوس اطلس (شرق) مرز مشترك دارد.
¤ در سال 1807، «ناپلئون بناپارت» كشور پرتغال را به اشغال خود درآورد و «ژان ششم»، نايب السلطنه خود را به برزيل اعزام داشت. در سال 1821، پسر وي «پير اول» استقلال برزيل را اعلام داشت و خود را امپراتور خواند. در سال 1825، پرتغال استقلال برزيل را به رسميت شناخت. در سال 1888، برده داري در اين كشور لغو گرديد و در سال 1889، ارتش پس از سرنگون ساختن امپراتور «پير دوم»، استقرار رژيم جمهوري را اعلام داشت. از سال 1964، برزيل نيز همانند ديگر كشورهاي آمريكاي لاتين با ديكتاتوري نظامي دست راستي آشنا گرديد. در سال 1985، دموكراسي در يك بستر اقتصادي و مالي دشوار در اين كشور پا گرفت. قانون اساسي برزيل در سال 1988 به تصويب رسيد. جمهوري فدرال برزيل از 26 ايالت و يك بخش مركزي شكل گرفته است.
¤ سرويس خارجي كيهان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14