(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 دی 1389- شماره 19829

تا پايان آذرماه صادرات غيرنفتي كشور از مرز 22ميليارد دلار گذشت
تمهيدات وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار شب عيد
نمايشگاه بين المللي ماشين آلات و تجهيزات مبلمان با حضور 405 شركت خارجي و داخلي
انتشار اوراق مشاركت براي مهار نقدينگي
تغيير قيمت ناشي از هدفمند كردن يارانه ها به معني تورم نيست
عضو شورايعالي كار: 7ميليون كارگر شاغل هنوز سهام عدالت نگرفته اند
همزمان با آغاز سال 2011 ميلادي ايران رياست اوپك را برعهده گرفت
مخالفت ايران با فروش نفت به هند خارج از اتحاديه پاياپاي آسيايي
كوتاه اقتصادي



تا پايان آذرماه صادرات غيرنفتي كشور از مرز 22ميليارد دلار گذشت

پايگاه اطلاع رساني گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: صادرات غيرنفتي 9 ماهه از مرز 22 ميليارد دلار گذشت.
در 9 ماه سال جاري صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي به 22ميليارد و483 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 59/21 درصد افزايش يافته است.وزن اين ميزان صادرات غيرنفتي 50 ميليون و63 هزار تن بود كه به لحاظ وزن نيز
59/26 درصد رشد داشت.
اين گزارش حاكي است: صادرات غيرنفتي در مدت ياد شده بدون احتساب ميعانات گازي به 19ميليارد و143 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته
27/10درصد رشد نشان مي دهد.همچنين وزن صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي به 45 ميليون و45 هزارتن رسيد كه در مقايسه با سال قبل
35/72درصد رشد داشته است.
براساس گزارش دفتر آمار و فن آوري اطلاعات و ارتباطات گمرك ايران، واردات كشورمان در 9 ماه سال جاري در مجموع به 47 ميليارد و70 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 07/26درصد افزايش يافته است.
وزن اين ميزان كالاي وارداتي در 9 ماه سال جاري 33ميليون و864 هزار تن بود كه از اين نظر در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 03/3درصد كاهش داشت.

 



تمهيدات وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار شب عيد

وزير بازرگاني براي تأمين بخشي از ميوه مورد نياز مردم در ايام پاياني سال به استانداران تهران، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل و اصفهان نامه نوشت تا مازاد بر مصرف سيب درختي استان خود را در اختيار اين وزارتخانه قرار دهند.
مهدي غضنفري در اين نامه به استانداران نوشته است: با توجه به راهبردهاي وزارت بازرگاني در مورد حمايت توأمان از توليدكننده و مصرف كننده و به منظور تحقق وظايف تنظيم بازار، محصول سيب درختي مازاد بر مصرف استان را با احتساب قيمت تمام شده توليد، هزينه هاي تبعي و همچنين سود متعارف به صورت عرضه مستقيم با همكاري سازمانهاي بازرگاني سراسر كشور توزيع كنند.
عليرضا شجاعي سخنگوي وزارت بازرگاني نيز با تأييد نامه نگاري وزير بازرگاني با 5 استاندار به مهر گفت: وزارت بازرگاني به دنبال تنظيم بازار شب عيد با محصولات توليد داخلي است و چنانچه محصول به اندازه كافي باشد، نيازي به واردات نيست. وي افزود: وزير بازرگاني در اين نامه از استانداران خواسته است تا هماهنگي هاي لازم را با دستگاه هاي اجرايي و تشكلهاي توليدي ذيربط در استان مربوط به خود داشته باشند، معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني نيز به منظور هماهنگي بيشتر معرفي شده است.
به گفته شجاعي، اولويت در تنظيم بازار با توليدات داخلي است و ذخيره سازي ها نيز بر پايه محصولات توليد داخل صورت مي گيرد، با اين اولويت، وزارت بازرگاني دست به كار شده و نامه نگاري ها و برنامه ريزي هاي خود براي تنظيم بازار شب عيد را آغاز كرده است.
وي بازاري آرام و مطمئن را براي شب عيد پيش بيني و تصريح كرد: سال گذشته نيز تمام نياز و ذخيره سازي كشور در ايام پاياني سال، از طريق توليدات داخلي انجام شد كه اين امر منجر به رضايت مصرف كنندگان و تقدير رئيس جمهوري از فعالان تنظيم بازار شد، امسال نيز وزارت بازرگاني همين راهبرد را مدنظر قرار داده است.
تعرفه واردات 4 درصد
عباس قبادي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران نيز با بيان اينكه تعرفه واردات سيب و پرتقال از 15 دي ماه 4 درصد مي شود گفت: در حال حاضر قيمت سيب و پرتقال در بازارهاي جهاني ارزانتر از ايران نيست و واردات آن توجيه چنداني ندارد.
وي افزود: همه واردكنندگان بايد مجوز لازم را از وزارت جهاد كشاورزي دريافت كنند و اين كاهش تعرفه فقط مربوط به سيب و پرتقال است و مربوط به ساير ميوه ها نمي شود.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران با بيان اينكه تعرفه واردات موز در تمام ايام سال 4 درصد است اظهار داشت: قيمت موز در ايام پاياني سال ثابت مي ماند و هيچگونه افزايش قيمتي ندارد.
قبادي با بيان اينكه در حال حاضر عمده برنامه ريزي هاي اين سازمان پيرامون تنظيم بازار شب عيد است، از برگزاري جلسات و انجام مذاكراتي با نمايندگان شبكه توزيع ميادين ميوه و تره بار به منظور برنامه ريزي براي عرضه ميوه خبر داد.وي با اشاره به اينكه اين مذاكرات منجر به اتصال مستقيم زنجيره تأمين به مصرف خواهد شد، گفت: بر اين اساس قرار شد كه ضمن انجام برآورد ميزان نياز ميادين به سيب و پرتقال، اين ميوه ها توسط تأمين كنندگان واقعي به شبكه توزيع عرضه شود.به گفته قبادي، امضاء تفاهم نامه اي در اين زمينه و اتصال شبكه تأمين به مصرف، موجب حذف هزينه هاي مازاد موجود در زنجيره و جلوگيري از افزايش قيمتها خواهد شد.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران با اشاره به تأمين ديگر نيازهاي بازار شب عيد در زمينه مواد پروتئيني، شيريني جات، پوشاك و... اعلام كرد: تمام تلاش ما بر تأمين نياز بازار، جلوگيري از كمبود كالا و كنترل قيمتها براي شب عيد است كه اميد مي رود با انجام تدابير صورت گرفته شب عيد آرامي پيش رو باشد.

 



در تهران برگزار مي شود
نمايشگاه بين المللي ماشين آلات و تجهيزات مبلمان با حضور 405 شركت خارجي و داخلي

نخستين نمايشگاه مبلمان اداري و نهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات، يراق، تجهيزات مبلمان و دكوراسيون داخلي در تهران گشايش مي يابد.
حسين علي اكبركاشاني رئيس اتحاديه صادركنندگان و توليدكنندگان مبلمان ايران اعلام كرد:
برگزاري نمايشگاه مبلمان اداري با رويكرد تخصصي براي نخستين بار در كشور گام موثري در ارائه توليدات فعالان اين صنعت در فضايي متفاوت جهت ارتباط با مخاطبين واقعي خود خواهد بود.
وي با اشاره به اين كه نمايشگاه تخصصي مبلمان اداري در فضايي به وسعت 30000 متر مربع كار خود را آغاز خواهد كرد اذعان داشت: مشاركت كنندگان در 11 سالن آخرين توانمندي خود را در معرض ديد قرار داده و با يكديگر به رقابت مي پردازند. به گفته وي بالغ بر 145 شركت در نمايشگاه مبلمان اداري حضور فعال خواهند داشت.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان مبلمان ايران در بخش ديگري از اين گفت وگو از حضور پررنگ مشاركت كنندگان خارجي در نمايشگاه مدكس خبر داد و تصريح كرد: در اين نمايشگاه نيز 260 شركت داخلي و بيش از 145 شركت خارجي از كشورهاي ايتاليا، فرانسه، آلمان، چين، امارات، هند، ژاپن، مالزي، اندونزي، تركيه، روسيه، تايوان، سوئيس، اتريش، هلند، اسپانيا، كانادا، دانمارك، اوكراين، آذربايجان، بلژيك و چندين كشور ديگر مشاركت خواهند داشت كه عليرغم تحريم هاي جهاني اين حضور در نمايشگاه قابل توجه مي باشد.
به گفته وي نمايشگاه مدكس در وسعتي حدود 40000 متر مربع با 16 سالن تحت پوشش برگزار خواهد شد كه 5500 متر مربع خالص متراژ زير غرفه به مشاركت كنندگان خارجي اختصاص يافته است. اين در حالي است كه حضور شركت كنندگان خارجي در اين نمايشگاه امسال از رشد چشمگيري برخوردار شده است.
گفتني است: نخستين نمايشگاه تخصصي مبلمان اداري از 7 لغايت 10 بهمن ماه سال جاري به مدت 4 روز و نهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات، يراق، تجهيزات مبلمان و دكوراسيون داخلي از 18 الي 21 بهمن سال جاري در محل دائمي نمايشگاههاي تهران افتتاح مي شود.

 



رئيس كل بانك مركزي خبر داد
انتشار اوراق مشاركت براي مهار نقدينگي

رئيس كل بانك مركزي از نقش بانكها در اجراي موفق فاز اول قانون هدفمند كردن يارانه ها، اقدام آنها در مهار مشكل ارز و افزايش قيمت دلار و ذخيره سازي كالاهاي اساسي كشور براي برطرف كردن دغدغه مسئولين در جريان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها خبر داد.
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي درگردهمايي مديران ارشد بانك سپه، ضمن تبيين نقش بانكها در شرايط حساس كنوني از تلاشهاي ارزشمند آنها در اجراي بزرگترين طرح اقتصادي كشور طي سالهاي گذشته قدرداني و تشكر كرد.
رئيس كل بانك مركزي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نقش تعيين كننده و حساس بانكها در اجراي طرح تحول اقتصادي به بيان خواسته هاي خود از شبكه بانكي پرداخت و گفت: شبكه بانكي در اولين قدم بايد به شاخص نسبت مصارف به منابع دقت ويژه كرده و در حفظ و نگه داشتن آن در حد استاندارد تمام تلاش خود را به كار گيرد.
وي افزود: بايد ميزان تسهيلات دهي بانكها متناسب با منابع آنها باشد و از اين حد تجاوز نكند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وجوه تزريق شده به جامعه طي روزها و ماهها اخير گفت: شبكه بانكي بايد از تمام امكانات و تجهيزات خود براي جذب اين منابع و هدايت درست و صحيح آن به بخشهاي مورد نياز اقتصاد خصوصاً بخشهاي مولد استفاده كند.
بهمني انتشار اوراق مشاركت را يكي از راه كارهاي مهار نقدينگي تزريق شده عنوان كرد و اظهار داشت: مطمئنم با كمك شبكه بانكي اين هدف مهم به راحتي محقق خواهد شد و نقدينگي موجود را مهار خواهيم كرد.
وي افزود: اگر قرار بود قانون هدفمند كردن يارانه ها زماني كه كشور با تورم 30 درصدي دست و پنجه نرم مي كرد اجرا شود بطور قطع اقتصاد و اجراي قانون به مشكل برخورد مي كرد.
رئيس كل بانك مركزي گفت: زماني اين قانون به مرحله اجرا گذاشته شده كه تورم به همت سياستهاي اتخاذ شده توسط سيستم بانكي تك رقمي شده بود. اين مسئله به دولت كمك كرد تا با قدرت قانون هدفمند كردن يارانه ها را به مرحله اجرا درآورد.
بهمني در ادامه با اشاره به چالش ايجاد شده در بخش ارز اظهار داشت: برخي مي خواستند با افزايش قيمت دلار اقتصاد كشور را با چالش جدي مواجه كنند.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به تجربه گذشته كشور و چالش جدي ايجاد شده به واسطه نوسانات دلار بازار طي سنوات گذشته اظهار داشت: مطمئناً اگر اين بار هم سيستم بانكي وارد ميدان نمي شد اقتصاد در اين مرحله حساس و حياتي با مشكل جدي مواجه مي شد.
بهمني افزود: اگر به همت شبكه بانكي تورم تك رقمي نمي شد و چالش ارز مهار نمي گرديد امروز اقتصاد ما با اجراي قانون هدفمند كردن و تورم طبيعي ناشي از آن روزهاي سختي را تجربه مي كرد و اجراي چنين طرح ملي و عظيمي با مشكل مواجه مي شد.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه ضمن تشكر و قدرداني از شبكه بانكي به دليل نقش آفريني مثال زدني اظهار داشت: بدون شك در آينده و با اجراي كامل طرح عظيم تحول اقتصادي اين نقش آفريني بيشتر و حياتي تر خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در جمع مديران ارشد بانك سپه از شبكه بانكي خواست تا با ايجاد سقف هاي اعتباري براي مشتريان خود، نظارت دقيق بر روند تسهيلات دهي و بكارگيري تمام تلاش خود براي وصول مطالبات معوق، شرايط را براي فعاليت هر چه اثرگذارتر در عرصه كلان اقتصادي فراهم كنند.
بهمني افزود: ظرفيت سيستم بانكي خصوصاً در بخش تسهيلات دهي پر شده لذا بايد با همكاري و همياري دولت و مجلس زمينه افزايش سرمايه آنها فراهم شود تا ظرفيت تسهيلات دهي بانكها در چنين شرايط حساس و حياتي فراهم گردد.

 



تغيير قيمت ناشي از هدفمند كردن يارانه ها به معني تورم نيست

رئيس شوراي رقابت گفت: تغيير قيمت ناشي از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به معناي ايجاد تورم در كشور نيست.
جمشيد پژويان در گفت و گو با خبرنگاران، با بيان اينكه عدم كارايي در اقتصاد ايران بسيار شدت يافته و به حد غيرقابل تحمل رسيده بود، گفت: اصلاحات اقتصادي در اين راستا انجام شده تا قيمت هاي غيرواقعي كالاها و نهاده هاي توليدي به سمت واقعي شدن قيمت ها حركت كند. بنابراين تغيير قيمت ها به طور قطع نتيجه تغيير سياست هاي اقتصادي از جمله هدفمند كردن يارانه هاست.
وي افزود: وقتي قيمت حامل هاي انرژي تغيير مي كند و به سمت واقعي شدن پيش مي رود انتظار اين است كه خودرو هاي پرمصرف ارزان و خودروهاي كم مصرف گران شود اين تغيير قيمت در ساير كالاها هم مي تواند رخ بدهد اما معني آن تورم نيست.
پژويان با بيان آنكه هم اكنون به دليل ارزان بودن انرژي در كشور توليد ميوه هاي گلخانه اي به شدت رايج شده است، گفت: معني اين اتفاق اين است كه هزينه توليد ميوه هاي گلخانه اي از جيب همه مردم داده مي شود در حالي كه اگر كسي دوست دارد ميوه لوكس مصرف كند بايد هزينه اش را خودش پرداخت كند.
وي ادامه داد: كشور در طول 30 سال گذشته همواره تورم 20 تا 25 درصدي را تحمل كرده است و با اصلاحات كنوني اگر دولت خوب مديريت و كسري بودجه اش را كه طي 30 سال گذشته عامل اصلي تورم بوده جبران كند مي توان توقع داشت كه نرخ تورم به شدت كاهش يافته و حتي يك رقمي شود بنابراين دولت با انضباط مالي مي تواند كسري بودجه به عنوان عاملي اصلي تورم را بر طرف كند.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا تصور نمي كند سياست خارجي كشور باعث برخي ناملايمات اقتصادي شده است، گفت: اگر تصميم به واردات برخي كالاهاي اساسي و زيربنايي مورد استفاده درصنايع داشته باشيم كه در دايره تحريم ها قرار ندارند اين موضوع با سياست اقتصادي كشور منطبق است و منافع كشور را تامين مي كند اما در شرايطي كشور يك راه حل بيشتر ندارد و ممكن است انتخاب آن هزينه زيادي هم داشته باشد در چنين شرايطي هنر مديران اين است كه اين هزينه را به حداقل كاهش دهند.
پژويان با تاكيد بر اينكه امروز در دنيا جنگ اقتصادي حاكم است، گفت: دشمنان پيوسته به دنبال اين هستند كه اقتصاد كشور را فلج كنند و چنين شرايطي اين آگاهي را مي دهد كه تا حد امكان اقتصاد را قوي كنيم.
وي در خصوص قيمت حامل هاي انرژي پس از هدفمند كردن يارانه ها، گفت: دولت در تعيين قيمت بنزين بسيار درست عمل كرد زيرا تاثير تغيير قيمت ها در بخش ها و كالاهاي مختلف يكسان نيست.
وي ادامه داد: به عنوان مثال تاثيري كه تغيير قيمت بنزين در بازار مي گذارد با تاثير تغيير قيمت نان يك اندازه نيست اما با اين وجود معتقدم دولت مي توانست تغيير برخي قيمت ها مانند آنچه درباره نان يا نفت سفيد رخ داد را به زمان هاي ديگري موكول كند.
رييس شوراي رقابت در پاسخ به اين سوال كه آيا شورا در جريان تعيين قيمت حامل هاي انرژي بوده يا خير، گفت: موضوع تعيين قيمت حامل هاي انرژي در كارگروه هايي پيگيري مي شد كه مدت ها پيش از تشكيل شوراي رقابت ايجاد شده بودند و اگر شورا مي خواست به اين موضوع ورود كند بايد همه كارها از اول انجام مي شد.
پژويان در پاسخ به اين سوال كه اگر شورا مي خواست قيمت بنزين را تعيين كند چه رقمي براي آن در نظر مي گرفت، گفت: به نظر من قيمت تعيين شده عدد مناسبي است هرچند كه من فكر مي كنم اين رقم بايد به سمت واقعي تر شدن پيش برود و ملاك آن مي تواند ميانگيني از قيمت بنزين در كشورهاي ديگر باشد.
وي در پاسخ به اين انتقاد كه واقعي شدن قيمت حامل هاي انرژي بايد با واقعي شدن درآمدها همراه باشد، گفت: حوزه درآمد در كشور به دليل توليد كم نامناسب است و نظام مالياتي كارآمد وجود ندارد كه اگر اين دو اصلاح شوند درآمدها افزايش مي يابد.

 



عضو شورايعالي كار: 7ميليون كارگر شاغل هنوز سهام عدالت نگرفته اند

7ميليون نفر كارگر بيمه شده در كشور كه مشغول به كار هستند هنوز نتوانسته اند سهام عدالت دريافت كنند.
ولي اله صالحي عضو شوراي عالي كار با بيان اين مطلب درباره آخرين اقدامات و تلاشهاي انجام شده براي واگذاري سهام عدالت به كارگران فصلي، ساختماني، قراردادي و رسمي كه قرار بود در قالب چند فاز جداگانه به آنها پرداخت شود، گفت: باتوجه به اينكه در اين زمينه برنامه ريزيها و تلاشهاي اوليه انجام شده است، حال وزارت اقتصاد بايد اين موضوع را پيگيري و به اجراي نهايي برساند.
وي با اعلام اينكه براي تحقق اين امر و برنامه ريزي درباره نحوه اجراي آن با همكاري وزارت كار و سازمان خصوصي سازي جلساتي را برگزار كرديم كه در نهايت قرار شد وزارت كار در بخش شناسايي و معرفي كارگران واجد شرايط با ايجاد سامانه اي به اين طرح كمك كند، افزود: اما بخش مهمتر كار كه همان واگذاري سهام و زمان آن است برعهده وزارت امور اقتصادي و دارايي است.
صالحي در پاسخ به اين سؤال كه وزير كار و امور اجتماعي نيز در آخرين اظهارنظر خود درمورد زمان واگذاري سهام عدالت كارگران و طولاني شدن اين پروسه، اعلام كرد كه مسئول اصلي آن وزارت اقتصاد است و آنها بايد براي اين موضوع برنامه ريزي كنند، تصريح كرد: همانطوري كه وزير كار اعلام كرد، بخش اصلي كار برعهده وزارت اقتصاد است. به گزارش خبرگزاري مهر وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در اجرا و برنامه ريزي واگذاري سهام عدالت كارگران مسئله و مشكل خاصي پيش آمده است كه پس از يك دوره پيگيري براي اجرا، هم اكنون با كندي مواجه شده است؟ با رد اين مسئله، بيان داشت: البته تاكنون از سوي تشكلهاي كارگري و وزارت كار در زمينه شناسايي كارگران فصلي، ساختماني، قراردادي و رسمي تلاشهايي صورت گرفته است.
اين مقام مسئول كارگري ادامه داد: موضوعي كه نبايد درمورد سهام عدالت كارگران فراموش شود اين است كه ابتدا بايد واگذاريهايي از سوي سازمان خصوصي سازي اتفاق بيفتد تا از آن طريق شرايط واگذاري سهام عدالت كارگران نيز فراهم شود.
عضو شوراي عالي كار گفت: البته در جلسات مشتركي كه با مسئولان وزارت اقتصاد داشتيم برنامه ريزي شد كه سهام عدالت كارگران واجد شرايط در 4مرحله با واگذاري آن به كارگران ساختماني، فصلي، قراردادي و رسمي پيگيري شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تاكنون درمورد آمار دقيق كارگران فصلي و ساختماني كه قرار است در فاز اول دريافت سهام عدالت قرار بگيرند، جمع بندي خاصي صورت گرفته است و يا خير؟ با رد آن گفت: به دليل اينكه كارگران مي توانند در بخش هاي مختلف رفت و آمد داشته باشند و از بخش ساختماني به فصلي و غيره نقل مكان كنند، آمار دقيقي از تعداد واقعي آنها نمي توان ارائه كرد.

 



همزمان با آغاز سال 2011 ميلادي ايران رياست اوپك را برعهده گرفت

جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از پنج كشور بنيانگذار سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) و دومين توليدكننده اين سازمان، از ديروز همزمان با آغاز سال 2011 ميلادي، رياست اوپك را به عهده گرفت.
محمدعلي خطيبي، نماينده ايران در هيئت عامل اوپك در گفت وگو با شانا، يادآور شد: در اجلاس 157 اوپك در وين موضوع رياست وزير نفت ايران بر كنفرانس هاي اوپك در سال 2011 ميلادي به طور رسمي به اعضاي اوپك ابلاغ شده بود و بر اين اساس دكتر سيدمسعود ميركاظمي از ديروز (اول ژانويه سال جديد ميلادي) رياست اوپك را عهده دار شده است.
وي تصريح كرد: مسئوليت رياست ايران بر اوپك بدون نياز به ابلاغ مجدد يا برپايي مراسمي خاص تا اول ژانويه سال 2012 ميلادي ادامه خواهد داشت و در طول اين مدت رياست كنفرانس هاي اوپك به عهده وزير نفت كشورمان خواهد بود.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپك افزود: وزير نفت در آينده نزديك مواضع جمهوري اسلامي ايران را در دوره رياست بر اوپك به طور رسمي اعلام خواهد كرد.
سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) در نشست 157 كه 22مهر (14 اكتبر) با حضور 12 كشور عضو اوپك در وين، پايتخت اتريش برپا شد، به طور رسمي سيدمسعود ميركاظمي، وزير نفت ايران را به عنوان رئيس سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) و وزير نفت عراق را به عنوان نايب رئيس اين سازمان معرفي كرد.
اولين دبيركل اوپك از سال 1961 تا سال 1964 از ايران بود و تا كنون سه بار كنفرانس هاي اوپك در سال هاي 1961 (كنفرانس سوم)، 1971 (كنفرانس بيست ودوم) و مارس 2005 (كنفرانس يكصد و سي وپنج) در ايران برگزار شده، همچنين ايران تاكنون 9دوره رياست كنفرانس اوپك را عهده دار بوده است.براساس ماده 15 اساسنامه اوپك، وظايف كنفرانس عبارت است از: تنظيم خط مشي كلي سازمان و تعيين راه و وسايل مناسب براي تحقق آن، تصميم گيري درباره هرگونه درخواست عضويت سازمان، تاييد نصب اعضاي هيئت عامل، راهنمايي هيئت عامل درباره ارائه گزارش ها و توصيه ها درباره هرنوع مسئله و موضوع در جهت مصالح سازمان، بررسي يا تصميم گيري درباره گزارش ها و توصيه هاي هيئت عامل در زمينه امور سازمان، بررسي و تصميم گيري درباره بودجه سازمان كه به وسيله هيئت عامل تقديم مي شود.

 



مخالفت ايران با فروش نفت به هند خارج از اتحاديه پاياپاي آسيايي

يك مقام نفتي هند كه نخواست نامش فاش شود گفت: ايران تاكيد كرده است خارج از چارچوب اتحاديه پاياپاي آسيايي حاضر به فروش نفت خود به هند نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه بيزينس استاندارد، بانك مركزي هند اعلام كرد: كليه مبادلات نفتي ايران و هند از اين پس بايد خارج از مكانيسم اتحاديه پاياپاي آسيايي انجام شود. اين اتحاديه با 9 عضو در سال 1974 ميلادي تاسيس شد و كليه مبادلات تجاري و ارزي اين اتحاديه بر مبناي دلار و يورو انجام مي شود. ايران سالانه 21ميليون تن نفت خام به هند صادر مي كند و دومين صادركننده بزرگ نفت به هند پس از عربستان به شمار مي رود.
يك مقام ارشد نفتي هند كه خواست نامش فاش نشود گفت: گرچه شركت ملي نفت ايران اعتبار 90روزه اي را در اختيار هند قرار داده ولي مقامهاي ايراني حاضر نيستند نفت خود را خارج از مكانيسم اتحاديه پاياپاي آسيايي به هند بفروشند.
ساندرشان معاون وزير نفت هند نيز گفت: كليه مبادلات تجاري ايران و هند در چارچوب اتحاديه پاياپاي آسيايي انجام مي شود و اميدوارم طي روزهاي آينده راهكاري براي حل اين مشكل حاصل شود. مكانيسم هاي مختلفي را مي توان جايگزين مكانيسم فعلي كرد كه ين ژاپن و ارزهاي منطقه اي بخشي از آن است.
تا سال 2008 كليه مبادلات نفتي ايران و هند بر مبناي دلار بود ولي پس از اعمال تحريم هاي آمريكا اين مبادلات با يورو انجام شده است. بانك مركزي اروپا نيز اخيرا از هند خواسته است تا كليه مبادلات تجاري بر مبناي يورو را با ايران متوقف كند.
كاهش واردات نفت هند از ايران موجب خواهد شد تا پالايشگاههاي هند در ماه ژانويه با كاهش ظرفيت توليد روبرو شده و ذخاير نفتي انبارهاي اين كشور نيز كاهش يابد. ايران براساس قرارداد قبلي قرار است 10ميليون بشكه نفت در ماه ژانويه به هند صادر كند ولي با توجه به تصميم اخير بانك مركزي هند اين مساله در ابهام قرار دارد.

 



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل گمرك ايران ابراز اميدواري كرد با توجه به اينكه قانون جديد گمرك تا پايان سالجاري در مجلس به تصويب نهايي مي رسد، از ابتداي سال آينده اجرايي شود.اردشير محمدي در مورد قانون جديد امور گمركي گفت: اصلاح قانون گمرك يكي از 7 بند طرح تحول اقتصادي است كه در مجلس شروع شده و هم اكنون به صورت اصل 85 قانون اساسي در كميسيون اقتصادي در حال رسيدگي است.
¤ توسعه فروشگاه هاي زنجيره اي با استفاده از پتانسيل هاي بخش خصوصي، كمك شاياني به دولت در طرح هدفمندي يارانه ها و توزيع به موقع و مناسب كالاهاي ذخيره سازي شده به مردم خواهد كرد.به گزارش واحد ارتباطات شركت فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه، محمدرضا رشيدي مديرعامل شركت در مراسم افتتاح فروشگاه «شهداي مارليك» در منطقه مارليك استان تهران با بيان اين مطلب افزود: گسترش تعداد فروشگاه هاي رفاه، افزايش حلقه هاي توزيع نوين كالا و امكان دسترسي يكسان مردم به انواع متنوع كالاها و خدمات با قيمت مناسب است.
¤ رئيس اتحاديه آهن فروشان با تاكيد بر اينكه تعطيلي احتمالي تعداد معدودي از واحدهاي صنفي هيچ ربطي به قانون هدفمند كردن يارانه ها ندارد و به خاطر مسائل مالي است، گفت: وضعيت بازار آهن متعادل است و هيچ افزايش قيمتي وجود نداشته است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 2270 الي 2275، 7790 الي 7795، 7797، 6683 الي 6689، 6635 الي 6637، 6667، 3345 الي 3349، 3386، 3387، 4440 الي 4449، 4460، 4461 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران از توقيف شن و ماسه هاي غير استاندارد با نام تجارتي «سرخ دره» و «صنايع شني ذره در» خبر داد.
¤ ميزان توليد آلومينيوم در واحدهاي آلومينيوم سازي ايميدرو در 9 ماهه منتهي به پايان آذرماه سال جاري در مجموع به 223 هزار و 549 تن رسيد كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل 6 درصد افزايش داشت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، در مدت ياد شده شركت ايرالكو 135 هزار و 453 تن، مجتمع آلومينيوم المهدي 78 هزار و 724 تن و هرمزآل 9هزار و 372 تن آلومينيوم توليد كرد.
¤ سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران تفاهم نامه مشتركي با بانك توسعه صادرات ايران با هدف توسعه و تعميق روابط دو طرف و همچنين توسعه صادرات صنعتي و تسهيل و تسريع در انجام خدمات رساني به صاحبان صنايع كوچك و واحدهاي صنعتي مستقر در شهركهاي صنعتي سراسر كشور به امضا رسانيد.
¤ با انعقاد قرارداد ميان همراه اول و اپراتور MTN سوريه، دومين اپراتوري سوريه نيز به شبكه رومينگ اعتباري همراه اول پيوست.به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران، با قرارداد منعقد شده ميان همراه اول و اپراتور MTN سوريه، مشتركان هر دو اپراتور مي توانند از مزاياي يك ارتباط بين الملل استفاده كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14