(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 دی 1389- شماره 19829

بزرگترين آتشفشان خورشيدي در مريخ
يك بار واكسن بزنيد، يك عمر ايمن باشيد
سياره اي از جنس الماس
آنزيمي كه روي دندان پلاك ايجاد مي كند
ميوه هاي چربي سوز
روشي ساده براي بهبود آلزايمر
هويج بخور سرطان نگير!
سرطان سينه يك گام به درمان نزديك شد
تندترين فلفل جهان
ابداع كليه مصنوعي
رفع خستگي با شكلات
بنفش هايي كه در سلامت شما معجزه مي كنند
خطر نابينايي بر اثر بي توجهي به تومورهاي چشمي
افزايش حافظه با تخم مرغ



بزرگترين آتشفشان خورشيدي در مريخ

منطقه «المپيوس مونز» سياره مريخ از گذشته عنوان بزرگترين آتشفشان سامانه خورشيدي را يدك مي كشيد اما در صورتي كه فرضيه جديد به اثبات برسد، اين آتشفشان بايد جاي خود را به آتشفشان مريخي ديگري بدهد.
در مقاله اي جديد تيمي از زمين شناسان اعلام كردند المپيوس كه در كنار آتشفشان هايي از قبيل «آرشيا»، «پاونيس» و «آكريوس» قرار گرفته تنها بخشي از ساختار بزرگتر آتشفشاني است كه در ميان سياره سرخ مسافتي 7 هزار كيلومتري را پوشش داده است.
اين مي تواند به آن معني باشد كه فلات غول پيكري كه به «تارسيس رايس» شهرت دارد، ركورددار جديدي براي كسب عنوان بزرگترين آتشفشان سامانه خورشيدي خواهد بود. محققان دانشگاه اوپن در بريتانيا مي گويند در صورتي كه به اين ساختار در قالب بزرگتر نگاه كنيم، آتشفشان المپيوس در برابر آن تنها ساختار مخروطي بسيار ناچيز و كوچكي به شمار مي آيد.
محققان با استفاده از مدل هاي رياضي دريافتند «تارسيس رايس» مريخ در بسياري از ويژگي هاي فيزيكي با يكي از مشهورترين و فعالترين آتشفشان هاي زمين كه مطالعات بسياري بر روي آن انجام گرفته، يعني كوهستان اتنا در سيسيل، مشابه هستند.
زمين شناسان، كوهستان اتنا را در دسته آتشفشانهاي پراكنده طبقه بندي كرده اند اين نوع از آتشفشانها بر روي لايه هاي سنگي نسبتاً ضعيفي به وجود مي آيند و از اين رو مواد مذاب پس از فوران منجر به پراكنده شدن و وسعت يافتن آتشفشان مي شود اين پديده درست مانند زماني است كه بر روي يك ميز ستوني از حبه هاي قند ساخت. در صورتي كه تمامي ساختار از قند تشكيل شده باشد، ستون پايدار باقي خواهد ماند اما اگر حبه هاي قند بر روي توده اي از عسل قرار داده شود، ستون از بخش مركزي تخريب شده و بر روي سطح پراكنده مي شود.
براساس همين مدل، محققان بر اين باورند «تارسيس رايس» نسخه بزرگتري از آتشفشان اتنا است، اتنا ميزبان ساختارهاي مخروطي شكل كوچكتري است كه از فوران مواد مذاب از ميان شكاف ها و نه از مركز آتشفشان به وجود آمده اند و براساس مطالعه اخير، آتشفشان هاي نزديك «تارسيس رايس» نيز به واسطه پديده اي مشابه به وجود آمده اند.
دانشمندان معتقدند اثبات فرضيه جديد به زمان نياز دارد، زيرا دست يافتن به شواهد و مدارك كافي نيازمند اكتشافات روباتيك و انساني است تا اين منطقه از مريخ را مورد بررسي قرار دهند. با وجود اينكه دوقلوهاي «اسپيريت» و «آپارچونيتي» اكنون در مناطق استوايي مريخ قرار دارند، هيچ روباتي در نزديكي بزرگترين آتشفشان مريخ قرار ندارد و در عين حال چهار منطقه اي كه براي فرود ماموريت هاي احتمالي ناسا به سوي مريخ انتخاب شده اند نيز در نزديكي اين آتشفشان نيست.

 



يك بار واكسن بزنيد، يك عمر ايمن باشيد

واكسني كه مي تواند از شما در برابر همه انواع آنفلوانزاها محافظت كند تا سه سال آينده عرضه خواهد شد.
با كمك اين واكسن كه فقط كافي است يك بار تزريق شود نه تنها ميليون ها نفر از ابتلا به آنفلوانزاهاي فصلي در امان خواهند بود، بلكه از برخي بيماري هاي خطرناك و كشنده مانند آنفلوانزاي خوكي و آنفلوانزاي پرندگان نيز پيشگيري مي شود.
نكته جالب اين جاست كه يك بار تزريق اين واكسن مي تواند تا پايان عمر از شما در برابر اين بيماري ها محافظت كند و به اين ترتيب ديگر نيازي به تزريق هاي ناخوشايند هر ساله نيست.
بعد از آن كه آزمايش نمونه هاي اوليه اين واكسن نتايج بسيار رضايت بخشي را به همراه داشته است، محققان انگليسي اعلام كردند تا چند سال ديگر اين واكسن را در اختيار بخش هاي درماني قرار خواهند داد.
اين واكسن نه تنها شما را از بسياري از بيماري ها محافظت مي كند، بلكه قيمت آن از واكسن هاي معمولي فعلي نيز كمتر خواهد بود و به اين ترتيب مي توان از مزيت هاي آن حتي در كشورهاي فقير جهان نيز بهره مند شد.
واكسن هاي قديمي بايد هر سال تجديد مي شدند، چرا كه با گذشت زمان نمونه هاي جديد و تغيير شكل يافته اي از ويروس ها در سطح جامعه منتشر مي شد و به همين دليل دانشمندان مجبور بودند براي مبارزه با آنها واكسن هاي جديدي را طراحي كنند.
اما در واكسن جديد به پروتئين هايي توجه شده است كه در ميان همه ويروس ها مشتركند و در طول بيش از 60 سال جهش نداشته اند.
هم اكنون آزمايشگاه هاي زيادي در سراسر جهان در تلاش هستند تا اولين نمونه از واكسن هاي جديد را بسازند. در آخرين تلاش ها محققان با انجام آزمايش روي موش ها به نتايج بسيار اميدواركننده اي دست يافتند. اين واكسن سپس براي اولين بر روي انسان ها آزمايش شد. در اولين تحقيقات اين واكسن به 48 فرد سالم انگليسي تزريق شد كه بدن آنها را در برابر بسياري از انواع آنفلوانزاهاي ايمن كرد.
دانشمندان اميدوارند بين 3 تا 5 سال آينده اين واكسن را به بازار عرضه كنند.

 



سياره اي از جنس الماس

دانشمندان به تازگي سياره اي را كشف كرده اند كه ميزان زيادي از تركيبات كربني مانند الماس و گرافيت دارد.
گروهي از ستاره شناسان انگليسي و آمريكايي سياره اي را كشف كرده اند كه ميزان زيادي از تركيبات كربني در آن وجود دارد.
اين محققان معتقدند كه اين كشف، نظريه وجود سياره هاي صخره اي شامل تركيبات كربني از جمله الماس و گرافيت را تقويت مي كند.
نيكو مادهوسودهان سرپرست اين تحقيقات گفت: توده ها و كوه هايي كه از الماس ساخته شده اند دراين سياره قابل رويت هستند.
نتايج اين تحقيقات در مجله علمي ساينس منتشرشده و دانشمندان را در مورد چگونگي شكل گيري سيارات متحير كرده است.
ستاره شناسان با استفاده از تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا فاصله اين سياره را اندازه گيري كردند و اعلام كردند كه اين سياره يك هزار و 200 سال نوري از ما فاصله دارد.
با توجه به اطلاعات و داده هايي كه ستاره شناسان از بررسي و آناليز 500 سياره دور ستارگان مختلف بدست آورده اند، سيارات زيادي دركهكشان راه شيري پيدا شده اند كه بسياري از آنها مي توانند تركيبات غني كربن داشته باشند.
اين سياره جديد «wasp 12bس نخستين سياره اي است كه ميزان كربن در آن از اكسيژن بيشتر است و هسته اين سياره مي تواند از الماس، گرافيت و ساير تركيبات كربن تشكيل شده باشد.

 



آنزيمي كه روي دندان پلاك ايجاد مي كند

دانشمندان هلندي با هدف يافتن راهي براي حذف پلاك هاي روي دندانها آنزيمي را كشف كردند كه در ايجاد اين پلاك ها نقش دارند.
گروهي از محققان دانشگاه «گرونينگن» در هلند كشف كردند، علت ايجاد اين پلاك ها آنزيمي است كه قند غذا را به زنجيره هاي بلند قندي تبديل مي كند.
به گفته اين محققان، با شناسايي موادي كه عملكرد اين آنزيم را مسدود مي كنند و افزودن اين مواد به خمير دندان ها مي توان به ايجاد اين پلاك ها پايان داد.
اين محققان بر روي آنزيم گلوكانسوكراز كه باكتري Lactobacillus reuteri توليد مي كند تحقيقاتي انجام دادند. اين باكتري در دهان و در دستگاه هاضمه انسان حضور دارد.
Lactobacillus reuteri از اين آنزيم براي تبديل كردن قند موجود در غذا به زنجيره هاي قندي كه به دندان ها حمله مي كند استفاده مي كند.
باكتري ديگري به نام Streptococcus mutans كه مسئول تجزيه قند غذا است از همين مكانيزم استفاده مي كند.
به محض اينكه اين باكتريها به ميناي دندان مي چسبند با آزاد كردن اسيدهايي كه كلسيم دندان را حل مي كند قندها را تبديل كرده و فرآيند تجزيه غذا را آغاز مي كنند.
اين گروه هلندي موفق شد با بكارگيري دستگاه «بلورگرافي»، ساختار آنزيم پلاك ها را به صورت سه بعدي مشاهده كند.
اين دانشمندان در اين خصوص اظهار داشتند: «تاكنون هيچ تحقيقي در مورد توسعه مواد بازدارنده اين آنزيم انجام نشده است. چرا كه مطالعات انجام شده نشان مي دهد هم آنزيم گلوكانسوكراز و هم آنزيم هضم آميلاز كه در بزاق دهان حضور دارند براي شكستن پيوندهاي آميدها ضروري هستند.»
براساس گزارش نانوپرس، با كمك تصاوير سه بعدي آنزيم پلاك، محققان هلندي مشاهده كردند كه اين آنزيم شباهت بسياري به آميلاز دارد و بنابراين مواد بازدارنده اي كه براي توقف آن توسعه خواهند يافت بايد براي حمله به اهداف از پيش تعيين شده اي برنامه ريزي شده باشند چرا كه هر دوي اين آنزيم ها با تكامل دستگاه هاضمه ارتباط تنگاتنگ دارند و نابودي كامل آنها مي تواند بر روي گوارش اختلال ايجاد كند.

 



ميوه هاي چربي سوز

بعضي از ميوه ها قند دارند و باعث چاقي مي شوند و بعضي ديگر بالعكس لاغر مي كنند اما آيا تاكنون درباره ميوه هايي كه چربي را بسوزانند شنيده ايد و اين ميوه ها را مي شناسيد؟
يك سري مواد غذايي وجود دارد كه به نام «غذاهايي با كالري منفي»
(NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند، اين مواد غذايي نسبت به ساير مواد، انرژي بيشتري براي هضم خود نياز دارند، يعني بدن انرژي بيشتري براي هضم آنها مي سوزاند و در عين حال بدن نمي تواند كالري زيادي از آنها براي خود ذخيره كند، پس علاوه بر اينكه باعث سوخت چربي ها مي شوند، كمتر به چربي تبديل شده و ذخيره مي شوند، مواد غذايي داراي چربي، پروتئين، كربوهيدرات، كالري، ويتامين و املاح هستند، ويتامين ها بافت هاي بدن را تحريك مي كنند تا آنزيم توليد كنند كه اين آنزيم ها باعث تجزيه و مصرف انرژي موجود در غذاها مي شوند، بنابراين غذاهايي با كالري منفي، غذاهاي غني از ويتامين و املاح هستند كه نه تنها باعث مصرف انرژي حاصل از خود مي شوند، بلكه انرژي اضافي موجود در طي عمل هضم را مصرف مي كنند كه البته مصرف اينگونه مواد غذايي زماني در كاهش وزن مؤثر است كه غذاهاي پركالري و فاقد مواد مغذي مثل انواع تنقلات، چيپس و... را مصرف نكنيد.
مواد غذايي با كالري منفي يا چربي سوز شامل انواع مختلفي از ميوه ها و سبزي ها است كه شامل برخي سبزي ها و ميوه ها مي شوند.
مارچوبه- چغندر- كلم- كلم بروكلي- هويج- گل كلم- كرفس- كاسني- فلفل قرمز- خيار- شاهي- سير- لوبيا سبز- كاهو- پياز- تربچه- اسفناج- شلغم و كدو سبز از اين دسته هستند همچنين سيب- زغال اخته- طالبي و گرمك- گريپ فروت- ليمو ترش- انبه- پرتقال- هلو- آناناس- تمشك- توت فرنگي- گوجه فرنگي- نارنگي و هندوانه از ميوه هاي با كالري منفي به شمار مي روند.

 



روشي ساده براي بهبود آلزايمر

راه رفتن آهسته مي تواند پيشرفت بيماري آلزايمر را كند و علائم اين بيماري را كمتر كند.
دانشمندان اعلام كردند مبتلايان به بيماري آلزايمر كه هر هفته حداقل 8كيلومتر پياده روي مي كنند مي توانند به كاهش سرعت اين بيماري كمك شاياني كنند.
از مهمترين نشانه هاي آلزايمر كوچك شدن اندازه مغز و كاهش قدرت حافظه مبتلايان است. يك تيم از محققان دانشگاه پيتس بورگ در پنسيلوانيا مطالعاتي را روي 299 انسان سالم و 127 فرد مبتلا به مشكلات ادراكي خفيف انجام دادند. مشكلات ضعيف حافظه مي تواند يكي از مهم ترين نشانه هاي اوليه ابتلا به آلزايمر در سال هاي آينده باشد.
دكتر سيروس راجي از دپارتمان راديولوژي اين دانشگاه در اين باره گفت: هنوز درماني براي بيماري آلزايمر پيدا نشده است. به همين دليل پيدا كردن راه هايي كه بتواند از پيشرفت اين بيماري جلوگيري كرده و علائم آن را كاهش دهد بسيار مهم است.
در آخرين مطالعات در اين زمينه مشخص شد هرچه قدر مبتلايان به اين بيماري در طول هفته بيشتر راه رفته باشند به همان اندازه علائم بيماري در آنها ديرتر ظاهر مي شود و در عكس برداري هاي ام.آر.آي اندازه مغز آنها بزرگتر از ديگر بيماران است.
دكتر راجي در اين باره گفت: افرادي كه در شرف ابتلا به اين بيماري هستند و قبلا نشانه هاي خفيفي از ابتلا به آلزايمر را از خود نشان داده اند بايد هر هفته حداقل 8 كيلومتر راه بروند.
افرادي كه هر روز راه مي روند در طول مدت 5 سال فقط يك امتياز در آزمايش هاي حافظه از دست داده بودند، اين در حالي است كه افرادي كه كمتر راه مي روند تا 5 امتياز در اين مدت از دست دادند كه اين موضوع نشان مي دهد راه رفتن نقش مهمي در پيشگيري از پيشرفت بيماري آلزايمر دارد. رعايت رژيم غذايي مناسب و سيگار نكشيدن نيز از ديگر روش هاي مؤثر در پيشگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر است.

 



هويج بخور سرطان نگير!

قبلا گفته مي شد هويج براي بينايي انسان مفيد است، اما اكنون پـزشكان اعلام كردند علاوه بر بينايي هويج مي تواند از بدن در برابر بيماري هاي قلبي و سرطان محافظت كند.
سبزيجاتي مانند چغندر، كدوتنبل، نارنج و هويج داراي مقادير زيادي كارتنويد هستند كه به اعتقاد دانشمندان مي تواند به مبارزه با سرطان بپردازد.
اين آنتي اكسيدان ها هم چنين درسبزيجاتي كه به رنگ سبز تيره هستند مانند كلم بروكلي، لوبياي سبز و مانند آن وجود دارد و مي تواند به خوبي به مبارزه با سرطان بپردازد.
محققان متوجه شدند اين سبزيجات هم چنين داراي آلفا كاروتن هستند كه داراي مقادير زيادي از آنتي اكسيدان ها هستند و خطر مرگ را در طول يك دوره 14ساله كاهش مي دهند. بيماري هاي مزمني مانند بيماري هاي قلبي و سرطان مي توانند به دي ان اي و پروتئين هاي بدن آسيب برسانند.
دكتر چائويانگ لي و همكارانش از مركز كنترل و پيشگيري از بيماري هاي آتلانتا در آمريكا مطالعه اي را روي 15هزار و 318 نفر كه بالاي 20سال سن داشتند انجام دادند. اين تحقيقات نشان داد مقادير زياد آلفا كاروتن خطر مرگ را بر اثر ابتلا به بيماري هاي قلبي و سرطان كاهش مي دهد.
دكتر لي دراين باره گفت: ما با مطالعه رابطه بين مصرف ميوه و سبزيجات و خطر ابتلا به سرطان ريه متوجه شديم. مصرف هويج هاي زرد و نارنجي رنگ، كدو تنبل و چغندر، اسفناج، كاهو و مانند آن مي توان خطر ابتلا به اين بيماري را به طور قابل توجهي كاهش دهد.
خوردن ميوه و سبزيجات بيشتر هم چنين مي تواند از ابتلا به بيماري هاي مزمن پيشگيري كند و شدت آنها را كمتر كند.

 



سرطان سينه يك گام به درمان نزديك شد

سرطان سينه با استفاده از داروي تركيبي يك گام ديگر به درمان نزديك شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، محققان به تازگي دريافته اند كه داروهاي كنوني كه براي درمان سرطان به بيماران داده مي شود اثر محسوسي بر بهبود بيماري ندارد.
اين در حالي است كه دانشمندان به دارويي كه مركب از چند دارو است دست يافته اند كه به درمان سرطان سينه در زنان كمك مي كند.
تحقيقات نشان داده بيماراني كه از داروي بهبود سرطان سينه استفاده مي كنند، هيچ تغييري در بيماريشان تا پيش از عمل جراحي مشاهده نمي شود و تنها بيمار بايد عوارض مصرف دارو را تحمل كند.
اين در حالي است كه داروي تركيبي جديد كمك بسيار زيادي به بيمار تا پيش از عمل كرده و حتي درمواردي كه بيماري در مراحل ابتدايي باشد آن را به طور كلي درمان مي كند.
هر سپتين و كيترب نام دو دارويي است كه در صورت تركيب با يكديگر تاثير شگرفي در درمان سرطان سينه در زنان دارد.
به عقيده پزشكان اين دارو در سرطان هاي خوش خيم از 4 ماه قبل از انجام عمل جراحي بايد مصرف شود و تا 9 ماه پس از عمل نيز مصرف آن بايد ادامه يابد.
اين دارو غده سرطاني را تا حدود زيادي از بين مي برد و حتي در صورتي كه به طور كامل مرتفع نشود كار عمل جراحي را بسيار ساده كرده و سلامت بيمار و موفقيت عمل جراحي را تضمين مي كند.
تا به حال به بيماران تنها يكي از اين داروها داده مي شد اما تركيب اين دو دارو بسيار رضايت بخش بوده و بيمار را درمان مي كند.

 



تندترين فلفل جهان

كشاورز بريتانيايي با تركيب سه نوع مختلف از تندترين فلفل هاي قرمز جهان موفق به كاشت فلفل قرمزي شده است كه شدت تندي آن در زبان افراد درد ايجاد مي كند.
«ناگا وايپر» نام جديدترين مدعي براي كسب عنوان تندترين فلفل جهان است كه با اختلاف 300 هزار امتياز درمقياس مشهور «اسكوويل»، مقياسي براي اندازه گيري شدت سوزش زبان توسط فلفل، از يكي از اعضاي خانواده خود با عنوان «بات ژولوكيا» سبقت گرفته و به داغترين فلفل قرمز جهان تبديل شده است.
محققان در دانشگاه و ارويك با آزمايش بر روي اين فلفل قرمز درجه تندي آن را يك ميليون و 359 هزار در مقياس اسكوويل اعلام كردند. اين مقياس درجه تندي را با رديابي عناصر شيميايي تخمين مي زنند.
شايد تصور كنيد اين فلفل قرمز محصول كشاورزي كشورهايي مانند مكزيك يا هندوستان باشد كه درآن مصرف غذاهاي تند رواج دارد، اما اين گياه در اصل پرورده دست كشاورز بريتانيايي به نام «جرالد فولر» است كه مزرعه فلفل قرمز داشته و با تركيب سه نوع از تندترين فلفل قرمز هاي جهان موفق به خلق اين فلفل جديد شده است.
به گفته فولر خوردن اين فلفل بسيار دردناك است در واقع اين گياه كاربردي فراتر از مصارف غذايي دارد زيرا درحال حاضر متخصصان امور دفاعي درحال بررسي ويژگي هاي مختلف اين گياه هستند تا بتوانند از آن به عنوان سلاح استفاده كنند.
براساس گزارش ديلي ميل، با اين حال فولر اصرار دارد خوردن اين فلفل به شدت تند براي بدن انسان خوب است. وي مي گويد سوزش پس از خوردن اين فلفل از زبان شروع شده و به همه بدن سرايت كرده و براي ساعتها ادامه خواهد داشت. دراين مدت فرد دوست ندارد باكسي حرف بزند يا كاري انجام دهد.

 



ابداع كليه مصنوعي

يك دانشمند هندي كليه مصنوعي را ايجاد كرده است كه مي تواند به ارگانيسم پيوند زده شود و كرده باتري تا 10 سال عمل كند.
«شوو روي» دانشمند هندي كه در دانشگاه كاليفرنيا كار مي كند اين كليه مصنوعي را ابداع كرده است.
اين كليه قابل پيوند، تاكنون در لابراتوار و بر روي پستانداران كوچك آزمايش شده است. اين اندام مصنوعي با استفاده از ميكرودستگاههاي پزشكي زيستي ساخته شده و اكنون درخواست آزمايش فاز 1 باليني بر روي انسان را ارائه كرده است.
اين كليه، دستگاهي به بزرگي يك فنجان قهوه است كه مي تواند عملكردهاي اصلي مثل فيلتر كردن مواد سمي، تنظيم فشار خون و توليد ويتامين D را انجام دهد.
بر اساس گزارش Topnews United States، اين دستگاه در تفاوت با «پيس ميكرها» بدون باتري عمل مي كند و حداقل تا 10 سال به عملكرد خود ادامه دهد.
به گفته اين محقق، كليه مصنوعي با ساير بافتها تماس نزديك برقرار نمي كند و در آن خطر رد پيوند وجود ندارد. در صورتي كه اين كليه با موفقيت از آزمايشات عبور كند يك اختراع مفيد براي ميليونها بيماري خواهد بود كه زندگي آنها به دياليز وابسته است.

 



رفع خستگي با شكلات

شكلات مي تواند در كاهش علائم بيماري سندروم خستگي مزمن موثر باشد.
شكلات سياه رنگ داراي مقادير زيادي از مواد شيميايي است كه مي تواند سيگنال هايي را به مغز بفرستد و علائم سندروم خستگي مزمن را كاهش دهد. محققان دانشگاه هال و مدرسه پزشكي هال يورك تحقيقاتي را روي 10نفر كه به شدت به اين بيماري دچار بودند انجام دادند.
اين بيماران به مدت 8هفته شكلات مصرف كردند و سپس بعد از يك وقفه كوتاه نوع خاص ديگري از شكلات را با كاكائوي كمتر امتحان نمودند.
از همه اين افراد خواسته شد هر روز سه نوبت به ميزان 15 گرم شكلات بخورند و هيچ تغيير ديگري در رژيم غذايي خود ايجاد نكنند.
در نهايت اين بيماران اعلام كردند بهبودي بسيار خوبي در وضعيت آنها حاصل شده است و آنها ديگر مانند گذشته احساس خستگي نمي كنند.
پروفسور استيوآتكين كه اين تحقيقات را انجام داده است در اين باره گفت: نتايج اين مطالعات بسيار شگفت انگيز و عجيب بود. اما ما باز هم مطالعاتي را روي تعداد بيشتري از بيماران انجام دهيم تا بتوانيم با قطعيت در اين مورد سخن بگوييم.
سندروم خستگي مزمن بيماري است كه طي آن فردي بيش از 6ماه احساس خستگي مفرط و شديد مي كند و معمولا با كم حافظگي، سردرد و دردهاي عضلاني همراه است. اين خستگي بعد از كار زياد، اضطراب يا بي خوابي رخ نمي دهد، بلكه اين خستگي از نوع شديد و خطرناك است و با استراحت از بين نمي رود. اين خستگي تمام بدن را احاطه كرده و فعاليت بدني و توان فرد را كم مي كند. در كشور انگلستان تقريبا 250 هزار نفر به اين بيماري دچار هستند.

 



بنفش هايي كه در سلامت شما معجزه مي كنند

دانشمندان با انجام تحقيقاتي به فوايد بسيار ميوه هاي بنفش رنگ پي بردند.
خوردن ميوه هاي بنفش رنگ مي تواند از بسياري از بيماري هايي كه همراه با افزايش سن در انسان به وجود مي آيند پيشگيري كند. از جمله اين بيماري ها مي توان به آلزايمر، بيماري هاي قلبي و سرطان اشاره كرد.
خوردن شاه توت، تمشك و ميوه هايي مانند آن حتي مي تواند در پيشگيري از بيماري هايي مانند ام اس يا پاركينسون هم مؤثر باشد.
محققان دانشگاه منچستر در اين باره اعلام كردند مردم بهتر است از پنج سهم ميوه اي كه هر روز بايد مصرف كنند يك يا دو سهم آن را به ميوه هاي بنفش رنگ اختصاص دهند.
به نظر مي رسد تركيباتي در اين ميوه هاي بنفش رنگ وجود دارد كه مي تواند اثرات مضر آهن را كاهش دهد. درصورتي كه آهن به شكل نادرست وارد سيستم گوارشي بدن شود مي تواند به سلول ها آسيب وارد كند.
اگرچه ما هميشه درمورد اثرات مثبت مواد معدني روي سلامت بدن شنيده ايم، اما اين تركيبات فقط زماني مفيد هستند كه با ديگر تركيبات موجود در بدن واكنش نشان دهند. آهني كه اين واكنش را به همراه نداشته باشد مي تواند اثرات سمي روي بافت هاي بدن داشته باشد.
اين درحالي است كه يك تركيب به نام پلي فنول كه در ميوه هاي بنفش وجود دارد مي تواند با آهن واكنش داده و اثرات منفي آن را در بدن از بين ببرد. البته چاي سبز هم داراي يك تركيب مشابه هست و مي تواند داراي همين اثرات روي بدن باشد.
حتي شكلات هم مي تواند همين فايده ها را داشته باشد و مصرف آن به افرادي كه در خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي هستند توصيه مي شود.
پروفسور داگلاس كل در اين باره گفت: ما معمولاً تصور مي كنيم آهن براي بدن ما مفيد است اما بايد آن را به شكل درست مصرف كنيم. مصرف اين ماده به شكل هاي نادرست نه تنها سودي براي بدن ندارد، بلكه اثرات سمي از خود به جاي مي گذارد.

 



خطر نابينايي بر اثر بي توجهي به تومورهاي چشمي

فلوشيب جراحي شبكيه چشم گفت: بي توجهي به تومورهاي بدخيم چشمي، به ويژه در اطفال ممكن است به از دست دادن كامل بينايي آنها بينجامد. اين هشداري است كه چشم پزشكان به والدين مي دهند.
مسعود ناصري پور افزود: تومورهاي چشمي مانند ساير تومورها به 2 نوع خوش خيم و بدخيم تقسيم مي شوند. اين تومورها داخل و حدقه چشم را درگير مي كنند؛ اگر تومور در داخل چشم تشكيل شود معمولا به صورت خال ها يا خار هاي چشمي بروز مي كند و تا زماني كه علائم خاصي از خود بروز ندهند، چشم پزشك طي دوره هاي مشخص معاينه، تنها به مراقبت از آنها مي پردازد.
وي گفت: اما نكته مهمي كه مردم بايد درباره تومورهاي بدخيم چشم بدانند اين است كه در مراحل اوليه و كوچك بودن تومور، بيمار متوجه علامتي نمي شود بنابراين معاينه توسط پزشك براي تشخيص آن اهميت زيادي دارد.
ناصري پور ادامه داد: اين تومورها را به 2 گروه تومورهاي بزرگسالان و اطفال تقسيم مي-شود. در بزرگسالان بسته به محل گرفتاري، به تدريج علائم مختلفي بروز مي كند، از جمله اينكه در جلوي چشم خال هاي برجسته اي پيدا مي شود كه بيمار در آينه آن را مشاهده مي كند يا نزديكان او مي توانند آنها را ببينند.
به گفته وي اگر بخش هاي عميق تري از سطح كشور درگير شده باشد، ايجاد رگهاي برجسته روي سفيدي چشم جلب توجه مي كند و در صورتي كه عمق محل تومور بيشتر باشد، حالاتي چون مگس پران، ديدن جرقه هاي نوراني، تاري ديد و كج و معوج ديدن اشياء از علائم شايع است.
ناصري پور تاكيد كرد: با مشاهده هركدام از اين عوارض، بدون از دست دادن زمان بايد به چشم پزشك مراجعه كرد.
وي گفت: تمام درمان هاي استانداردجهاني براي تومورهاي چشمي از جمله استفاده از ليزر يا پلاك هاي راديواكتيو در كشور انجام مي شود.
عضو هيئت علمي بيستمين كنگره چشم پزشكي ايران با اشاره به نوع دوم و بسيار مهم اين تومورها به نام رتينوپلاسما كه دربچه ها بروز مي كند، افزود: متوسط سن تشخيص در اطفال حدود 18 ماهگي است و شايع ترين علامتي كه والدين بايد به آن توجه كنند، ايجاد سفيدي در مردمك است. برخي والدين بروز چنين حالتي را با اين عبارت كه چشم بچه در شب مانند چشم گربه برق مي زند، بيان مي كنند.
وي گفت: بي توجهي به اين حالت، سبب انحراف چشم و درمراحل بعد ايجاد قرمزي همراه با درد شديد در چشم است. در مورد اطفال، والدين بايد هر علامت و نشانه درچشم را جدي تلقي كرده و فوري به پزشك مراجعه كنند. چرا كه بي توجهي به اين موضوع نه تنها باعث ازبين رفتن ديد كه ممكن است به از دست دادن چشم و حتي جان طفل بينجامد. چون تومورهاي چشمي بدخيم هم مانند ساير تومورها ممكن است منجر به مرگ شوند.
ناصري پور افزود: راه هاي درمان تومورهاي بدخيم چشم اطفال شامل شيمي درماني، ليزر، يخ زدن توده هاي بدخيم و همچنين استفاده از پلاكهاي راديواكتيو است كه با مراجعه به موقع به چشم پزشك، مي توان از اين سير جلوگيري كرد.

 



افزايش حافظه با تخم مرغ

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: تخم مرغ انواع ويتامين هاي گروهB را دارد و براي ارتقاي نيروي حافظه مناسب مفيد است.
احمدرضا درستي مطلق افزود: تغذيه مناسب علاوه بر اثر بر عملكرد جسمي، تأثير فوق العاده اي بر عملكرد رواني و مغزي انسان دارد.
وي گفت: كمبودهاي تغذيه اي مي تواند بيماري هاي رواني و روحي را ايجاد يا تشديد كند و به همين ترتيب ناراحتي هاي روحي نيز با تأثير بر مقدار دريافت موادغذايي اثرات جسمي را بر فرد تحميل مي كند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: بيوتين يا ويتامين B1 از جمله ويتامين هايي است كه در تمام مواد غذايي يافت مي شود و در صورتي كه غذاي افراد به طور عمدي كمبود داشته باشد، علائم كمبود شامل بي حالي شديد، افسردگي و پرخوابي ظاهر مي شود.
درستي گفت: منابع اين ويتامين در تخم مرغ، جگر، گل كلم، قارچ، موز، هندوانه، توت فرنگي، بادام زميني وجود دارد اما لازم به توضيح است كه در سفيده تخم مرغ نپخته ماده اي به نام آويدين وجود دارد كه از جذب اين ويتامين جلوگيري مي كند و لازمست تخم مرغ بخوبي پخته و سپس مصرف شود.
وي اضافه كرد: تخم مرغ حاوي انواع ويتامين هاي گروهB است و براي ارتقاي نيروي حافظه مناسب است و باعث تمركز بهتر حواس مي شود. ضمنا بهتر است تخم مرغ با نام سبوس دار خورده شود، زيرا اين نان به فراواني ويتامين هاي گروهB را داراست و باعث تقويت قواي ذهني مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14