(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 18 دی 1389- شماره 19834

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
استقبال گسترده از دعوت ايران براي بازديد از تاسيسات هسته اي
خطيب نمازجمعه تهران : اشتباه يك قاضي را نبايد به حساب قوه قضائيه گذاشت
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس: انگليس براي انصراف ايران از قطع رابطه اعراب را واسطه كرده است
ديدار سفراي جديد ايران در الجزاير و كره جنوبي با احمدي نژاد
مذاكره تلفني صالحي و داووداوغلو
عضو شوراي عالي بانك هاي كشور: نرخ سود بانكي به زير 10 درصد مي رسد
رئيس دانشگاه گيلان: دانشگاه شناور خزر تا پايان بهمن ماه امسال راه اندازي مي شود
رئيس شوراي عالي نظام پرستاري كشور: حقوق پرستاران 2 برابر مي شود
همكاري 30 هزار بازرس افتخاري با سازمان بازرسي كل كشور
برگزاري كنگره ملي امام محمد باقر(ع) در ساري
ثبت يك ژن جديد به نام پژوهشگران ايراني
كلنگ زني بزرگ ترين مجتمع توليد و صادرات زعفران جهان
اخبار ادبي و هنري



سلطانيه خبر داد
استقبال گسترده از دعوت ايران براي بازديد از تاسيسات هسته اي

سرويس سياسي-
نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي از استقبال گسترده كشورها از ابتكار تهران در دعوت براي بازديد از تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
علي اصغر سلطانيه كه با شبكه العالم گفت وگو مي كرد، با اشاره به استقبال محافل بين المللي از دعوت ايران براي بازديد از تاسيسات هسته اي گفت: اكثر كساني كه براي بازديد از تاسيسات هسته اي به ايران دعوت شدند، پاسخ مثبت داده و از اين اقدام تشكر و قدرداني كردند.
سلطانيه با اشاره به ترديد برخي مدعوين، ابراز اميدواري كرد، همه ميهمانان براي ديدن واقعيت ها و حقايق تاسيسات هسته اي ايران به دعوت تهران پاسخ مثبت دهند، زيرا اين دعوت در نوع خود فرصت بي نظيري است.
سلطانيه تاكيد كرد: هدف از اين ابتكار مثبت و مسالمت آميز ايران، آن است كه همگان آگاه شوند، آنچه در تاسيسات هسته اي ما جريان دارد از شفافيت برخوردار است و تحت كنترل و نظارت آژانس اتمي قرار دارد، و هيچ فعاليت محرمانه اي وجود ندارد و آنچه كه ايران اعلام مي كند، درست و صحيح است.
وي با اشاره به دعوت همه نمايندگان كشورهاي اروپايي عضو آژانس، كشورهاي غيرمتعهد و نماينده اتحاديه عرب، روسيه و چين گفت: ايران از همه گروههاي سياسي و كشورهاي عضو در آژانس انرژي اتمي، براي بازديد دعوت كرده و هيچ كس را مستثني نكرده و رئيس اتحاديه اروپا از مجارستان، بعنوان نماينده همه كشورهاي اروپايي است.
در همين ارتباط، حسام زكي سخنگوي وزارت امور خارجه مصر اعلام كرد كه كشورش در تور هسته اي ايران شركت خواهد كرد.
به گزارش رويترز، مصر اولين كشوري است كه به صورت رسمي دعوت ايران براي بازديد از تاسيسات هسته اي را پذيرفته است.
از سوي ديگر، خبرگزاري رويترز از بوداپست گزارش داد كه كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز جمعه پس از مذاكره با جانوس مارتوني وزير امور خارجه مجارستان در جمع خبرنگاران گفت: آنچه كه بايد بگويم اين است كه وظيفه بازرسي از تاسيسات هسته اي به عهده آژانس بين المللي انرژي اتمي است و من اميدوارم ايران اطمينان دهد كه آژانس بين المللي بتواند برود و به كار خود ادامه دهد.
وي افزود: به نظر من اگرچه اين دعوتي نيست كه من نظر منفي درباره آن داشته باشم اما اين وظيفه ما نيست و بازديد از تاسيسات هسته اي و اظهارنظر درباره فعاليت آنها جزو وظايف بازرسان است.
كارشناسان و ناظران سياسي معتقدند اين گونه اظهارنظر كاترين اشتون نشان دهنده موضع منفعلانه كشورهايي است كه در برابر ابتكار هوشمندانه تهران در بن بست تصميم گيري قرار گرفته اند.

 



خطيب نمازجمعه تهران : اشتباه يك قاضي را نبايد به حساب قوه قضائيه گذاشت

خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه قوه قضائيه بخوبي كارهاي خود را پيگيري مي كند، با اشاره به محكوميت مدير مسئول روزنامه ايران در پي شكايت مهدي هاشمي، گفت: هرچند كه ممكن است در جايي يك قاضي اشتباهي را مرتكب شود اما نبايد اين مسئله را به حساب قوه قضائيه گذاشت.
به گزارش فارس آيت الله احمد جنتي امام جمعه موقت تهران و دبير شوراي نگهبان قانون اساسي به عنوان خطيب جمعه امروز تهران طي سخناني در خطبه اول نمازجمعه با اشاره به شيطنت هاي غرب در مورد اسلام گفت: غرب شيطنت ها و شرارت هاي زيادي در مسائل جنگ هاي صدر اسلام كرده اند آنها با سمپاشي هاي زياد اعلام مي كنند كه اسلام با شمشير توسعه يافته و مردم نيز با شمشير به دين اسلام گرويده اند.
وي افزود: آنها كمترين آشنايي با اسلام ندارند، همان پاپ كه اسلام را به خشونت معرفي مي كند نيز كمترين آشنايي با اسلام نداشته و جاي سوال است كه غرب چگونه او را عنوان رهبر خود منصوب كرده است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به جنايات صهيونيست ها نيز اظهار داشت: در سرزمين هاي اشغالي يكي ازكارهايي كه انجام مي شود، اين است كه صهيونيست ها اعضاي بدن انسان ها را جدا كرده و مي فروشند و در واقع تجارت اعضاي بدن به راه انداخته اند.
آيت الله جنتي اضافه كرد: در مقابل اين اقدامات بايد چه كرد، وقتي هيچ چيز در امان نباشد خداوند ديگر اجازه نمي دهد كه سرنوشت بشر در اختيار جنايتكاران باشد و مظلومان در ظلم باشند.
براساس اين گزارش، وي در خطبه دوم نمازجمعه امروز تهران با بيان اينكه ازشكرگذاري حماسه 9 دي مردم عاجز هستيم، اظهار داشت: روز عاشوراي سال گذشته در شرايطي كه غبار فتنه همه جا را فرا گرفته وناامني برقرار بود و ارزش ها، نظام، اسلام و امام حسين(ع) تهديد مي شد، تعدادي از فتنه گران آن رسوايي را به بار آوردند و به امام حسين(ع) هتاكي كردند.
دبير شوراي نگهبان قانون اساسي افزود: در اين شرايط جوشش و خيزش عظيم مردمي به صورت طبيعي به راه افتاد و حماسه 9 دي را رقم زد.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه بسياري از دشمنان به اين آشوب ها اميد بسته بودند، تصريح كرد: جمهوري اسلامي متعلق به مردم است و همين مردم نيز از نظام خود فاع مي كنند، در 9 دي پارسال نيز شاهد بوديم كه مردم به صحنه آمده و غبار فتنه را فرو نشاندند و با اين كار خود به دهان دشمن زده و كمر فتنه را شكستند.
آيت الله جنتي با بيان اينكه خداوند اين نظام و حاميانش را دوست داشته و خودش دلها را به سمتي كه به نفع نظام باشد، هدايت مي كند، اضافه كرد: 9 دي پارسال يكي از نمونه هاي همين مسئله است كه دشمن يك فرصت عالي انتخاباتي براي كشور را، به يك تهديد جدي تبديل كرد اما مردم با حضور خود يكبار ديگر اين تهديد را به فرصتي براي كشور تبديل كردند.
وي با بيان اينكه در حوادث سال گذشته چهره ها نمايان شد، گفت: در اين حوادث دروغگو از راستگو جدا شد و صف معتقدين به ولايت فقيه از صف غيرمعتقدين جدا شد و در نهايت نيز همه آتش ها با يك راهپيمايي مردمي خاموش شد.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه در اين شرايط خواص معتقد، مسلمان و انقلابي از خواص غيرانقلابي جدا شدند، خاطرنشان كرد: اين خواص غيرانقلابي در امتحان مردود شدند و مردم به آنها نمره صفر دادند، بايد كنار بروند.
آيت الله جنتي در همين زمينه تصريح كرد: سران فتنه هم در اين ماجرا فهميدند كه با مردم روبرو هستند نه با حكومت، اين افراد فهميدند كه بايد براي هميشه بروند و خواهند رفت، هرچند كه برخي از آنها هنوز هم اين مسئله را درك نكرده و براي بازگشت خود شرايطي اعلام مي كنند كه بايد گفت وقاحت هم حد و مرزي دارد، مردم شما را قبول ندارند.
وي در ادامه خطاب به اين افراد گفت: مردم شما را قبول ندارند، افرادي كه آمريكا براي حضورشان فرش قرمز پهن مي كند، در حالي كه دانشمندان ايراني اجازه حضور در سمينارهاي علمي اين كشور را ندارند، جايگاهي در بين مردم ايران ندارند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در ادامه سخنان خود به اجراي طرح هدفمندي يارانه ها اشاره كرد و اظهار داشت: در اين زمينه رسانه ها و صداوسيما به خوبي كار كردند و اكنون نيز يك تحول واقعي در كشور در حال رخ دادن است كه در همه جا اثر دارد.
آيت الله جنتي با بيان اينكه بسياري از كارها بدون تحقق اين تحول ممكن نيست، افزود: اجراي عدالت، تحول اقتصادي، رشد و ارتقاي توليد و كيفيت، افزايش بهره وري، ايجاد اشتغال و كاهش بيكاري و اصلاح الگوي مصرف از جمله مهمترين برنامه هايي هستند كه با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها به پيش خواهند رفت.
وي در همين زمينه به لزوم تحول در بانكها اشاره كرد و يادآور شد: يكي از مشكلات عمده كشور در اين زمينه است و تا زماني كه وضعيت كنوني باقي بوده و خبرهاي تلخي از بانكهاي كشور به گوش برسد، اين مشكلات نيز پابرجا خواهند بود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در ادامه اظهار داشت: اين مسئله نيز در طرح هدفمندي يارانه ها بايد اصلاح شود كه دولت نيز برنامه هايي براي آن در دستور كار دارد.
آيت الله جنتي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه پيش بيني نمي شد طرح هدفمندي يارانه ها با وضعيت به اين آرامي پيش برود، گفت: تمهيدات زيادي براي برخي آشوبهاي احتمالي در زمان اجراي طرح هدفمندي يارانه ها انديشيده شده بود اما خوشبختانه هيچ اتفاقي نيفتاد، در حالي كه برخي انتظار داشتند آشوبهايي در كشور رخ دهد و فتنه از سر گرفته شود اما مردم به خوبي درك كردند كه اين طرح به نفع شان است.
وي با بيان اينكه 4 سال براي اجراي اين طرح كار شده بود، اضافه كرد: با اجراي اين طرح برخي اجناس در كشور ارزان شده و اصناف نيز به اجراي طرح كمك كردند و دولت نيز براي هر اتفاق احتمالي، برنامه مناسبي طراحي كرده بود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه اكنون در ابتداي راه هستيم، اظهار داشت: ادامه اين مسير نيز به هماهنگي و همكاري سران قوا، و حمايت مردم و رسانه ها نياز دارد، البته هر جا كه لازم باشد بايد انتقادات و پيشنهادات را به صورت دوستانه به دولت منتقل كرد و دولت نيز خواهد پذيرفت.
آيت الله جنتي در بخش ديگري از سخنان خود با تشكر از همكاري مجلس شوراي اسلامي در اجراي طرح هدفمندي يارانه ها خاطرنشان كرد: در اين شرايط يك نكته قابل توجه اين است كه اكنون احضار وزرا به مجلس افزايش يافته است، در حالي كه وزرا بايد در اين شرايط به صورت شبانه روزي كار كنند.
وي با بيان اينكه يك سؤال نماينده از وزير گاهي 10 تا 20 ساعت از وقت وي را مي گيرد، افزود: جالب است كه بعد از پاسخگويي وزير در برخي موارد، نمايندگان قانع نمي شوند و بايد توجه داشت كه تعداد احضار وزرا در اين شرايط در مقايسه با دوره هاي گذشته بسيار بيشتر شده است.
خطيب موقت نمازجمعه تهران همچنين با بيان اينكه قوه قضاييه نيز به خوبي كارهاي خود را پيگيري مي كند، هرچند كه مشكلات زيادي براي آن وجود دارد، گفت: هرچند كه ممكن است در جايي نيز يك قاضي اشتباهي را مرتكب شود اما نبايد اين مساله را به حساب قوه قضاييه گذاشت.
جنتي در ادامه با بيان اينكه يك بچه شهيدي آمده و درباره يك مجرم فراري فتنه مطالبي را بيان كرده و درباره او حكم زندان و شلاق صادر شده است، يادآور شد: اين موضوع را هم به اين خاطر گفتم كه عمومي شده و رسانه ها به آن پرداخته اند، حالا اين كار انجام شده است و زير سؤال بردن قوه قضاييه به اين خاطر درست نيست و مسئولين بايد براي انجام كارهاي خود شرايط مساعدي را داشته باشند.
وي در ادامه به سالگرد قيام مردم قم در حمايت از امام راحل در روز 19 ديماه، ورود كشتي آسيايي به غزه و ميلاد حضرت مسيح(ع) اشاره كرد و گفت: با ورود كشتي آسيايي به غزه حصر 5 ساله مردم غزه توسط اشرار، يعني رژيم صهيونيستي و مصر شكسته شد و مردم از اين مسئله خوشحال هستند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در پايان به قانون منع حجاب در آذربايجان اشاره كرد و يادآور شد: اين حركت ضداسلامي را محكوم مي كنيم و خواهان تجديدنظر در آن هستيم.

 



عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس: انگليس براي انصراف ايران از قطع رابطه اعراب را واسطه كرده است

حجت الاسلام والمسلمين آشتياني گفت: دولت انگلستان براي اين كه ايران را از قطع رابطه منصرف كند دولت هاي عربي را واسطه كرده است.
نماينده مردم قم در مجلس در گفت وگو با ايسنا درباره طرح قطع رابطه ايران با انگليس گفت: در مجلس اكثريت نمايندگان در اين زمينه اتفاق نظر دارند، زيرا در فتنه سال قبل شاهد لطمات و خيانت هاي انگليس به ملت ايران بوديم.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: انگليس براي جلوگيري از اين كار دولت هاي عربي را جلو فرستاد تا اين كشورها ايران را از قطع رابطه منصرف سازد.
آشتياني در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره هدفمندسازي يارانه ها گفت: ضرورت اين طرح واضح است، و هيچ كسي با اصل آن مخالفتي ندارد، زيرا تا قبل از اجراي اين طرح در بخش سوخت، مجلس سالانه بودجه هاي ميليون دلاري را براي واردات بنزين اختصاص مي داد اما با اجرايي شدن اين طرح واردات بنزين كاهش يافته و مي بينيم كه حتي در توليد بنزين هم به خودكفايي لازم رسيده ايم.
وي در ادامه اظهار داشت: سال قبل برخي در مجلس مطرح كرده بودند كه با اجراي اين طرح، نرخ تورم به بيش از 60 درصد مي رسد اما با برنامه ريزي خوب دولت و مجلس مي بينيم كه حتي نرخ تورم با اجراي اين طرح به زير ده درصد رسيده است.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامي مي خواستند از طريق اين طرح ايجاد آشوب و بلوا كنند، به نحوي كه مردم به خيابان ها بيايند و عليه اين طرح اعتراض كنند كه البته مردم ما هوشيار بودند و اجازه اين كار را ندادند.
نماينده مردم قم اضافه كرد: مردم بايد بدانند كه دشمن در هر لحظه اقدام به ايجاد فتنه كور مي كند تا اين طرح در كشور ما اجرا نشود.

 



ديدار سفراي جديد ايران در الجزاير و كره جنوبي با احمدي نژاد

رئيس جمهور در ديدار سفيران جديد جمهوري اسلامي ايران در الجزاير و كره جنوبي، رهنمودهاي لازم را در راستاي گسترش هرچه بيشتر مناسبات دوجانبه، منطقه اي و بين المللي كشورمان به آنان ارائه كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين ديدار معرفي ظرفيت ها و توانمندي هاي كشورمان، پيگيري توافقات دوجانبه و تحكيم هرچه بيشتر مناسبات منطقه اي و بين المللي را از مهمترين ماموريت هاي سفراي ايران در كشورهاي خارجي دانست.
وي تعميق و گسترش روابط با كشورهاي جهان را برپايه دوستي و عدالت از جمله محورهاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دانست و خاطرنشان كرد: سفرا و نمايندگي هاي ايران در ساير كشورهاي جهان سفيران صلح و دوستي و برادري هستند.
وي همچنين با تاكيد بر اين كه «نظام سلطه و ناعادلانه حاكم بر جهان به پايان راه رسيده و از حل مسائل و مشكلات بشريت عاجز است» اظهار كرد: امروز جهان نيازمند مناسبات جديدي بر پايه عدالت است و بايد همه كشورها در ايجاد اين مناسبات جديد مشاركت داشته باشند.
سفراي جديد الجزاير و كره جنوبي نيز در اين ديدار، گزارشي از برنامه ها و اهداف خود براي افزايش هرچه بيشتر روابط جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي محل ماموريت خود ارائه كردند.
با حكم احمدي نژاد
سيد احمد موسوي مشاور رئيس جمهور در امور فلسطين شد
سفير كشورمان در سوريه با حكم ا حمدي نژاد، مشاور رئيس جمهور در امور فلسطين شد.
دكتر «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهور طي حكمي حجت الاسلام سيد احمد موسوي سفير ايران در سوريه را به عنوان مشاور خود در امور فلسطين منصوب كرد.
موسوي پيش از اين نيز مشاور رئيس جمهور به صورت عام بود.
موسوي پيش از آغاز فعاليت به عنوان سفير ايران در سوريه، معاون پارلماني رئيس جمهور در دولت نهم بوده است.
رئيس جمهور چند روز پيش تغييراني را در حوزه مشاوران خود اعمال كرده و ضمن قدرداني با 4 1نفر از اين مشاوران خداحافظي كرد.

 



در آستانه نشست استانبول انجام شد
مذاكره تلفني صالحي و داووداوغلو

وزير خارجه تركيه و سرپرست وزارت خارجه كشورمان در آستانه نشست استانبول تلفني گفت وگو و تبادل نظر كردند.
به گزارش ايسنا در اين مكالمه تلفني علي اكبر صالحي و احمد داووداوغلو راجع به موضوعات مربوط به نشست قريب الوقوع جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي 1+5 گفت وگو و تبادل نظر كردند.
صالحي و داوود اوغلو همچنين پيرامون موضوعات مهم منطقه اي و تحولات بين المللي رايزني كردند.
نشست ايران و گروه 1+5 (روسيه، چين، آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان) قرار است اوايل بهمن ماه در استانبول تركيه برگزار شود.
ايران و گروه 1+5 تاكنون در سه نوبت در ژنو مذاكره كرده بودند كه آخرين دور آن موسوم به ژنو 3، ماه قبل برگزار شد و براساس آن مقرر شده بود دور بعدي مذاكرات در خصوص گفتگو براي همكاري در زمينه موضوعات مشترك در استانبول برپا شود.

 



عضو شوراي عالي بانك هاي كشور: نرخ سود بانكي به زير 10 درصد مي رسد

ايلام - خبرنگار كيهان:
عضو شوراي عالي بانك هاي كشور گفت: از سال آينده نرخ سود بانكي به زير 10 درصد خواهد رسيد.
سيدمحمد جهرمي در ايلام افزود: بدون دستيابي به اين مهم توسعه كشور با مشكل مواجه خواهد شد و بانك صادرات، دولت عدالت محور را ياري خواهد كرد.
اين مسئول اظهار داشت: با نرخ سود بانكي 18 و 20 درصد بسياري از سرمايه گذاران توان اجراي كار در زمينه هاي مختلف را نخواهند داشت خصوصا اجراي اين امر در مناطق محروم غيرممكن خواهد بود جهرمي افزود: در صورت اعلام آمادگي متقاضي در بخش هاي مختلف داخلي و خارجي بانك صادرات ايران آمادگي كامل براي سرمايه گذاري دارد.
وي گفت: براي توسعه استان ايلام چندين برابر منابع داخلي استان از منابع استان ها و مركز هزينه شده است.

 



رئيس دانشگاه گيلان: دانشگاه شناور خزر تا پايان بهمن ماه امسال راه اندازي مي شود

رئيس دانشگاه گيلان از اجرايي شدن پروژه راه اندازي دانشگاه شناور خزر در دانشگاه هاي حاشيه خزر تا پايان بهمن ماه امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، عبدالله حاتم زاده در جلسه رئيسان دانشگاه ها و مراكز پژوهشي ايراني حاشيه درياي خزر در دانشگاه گيلان اظهار داشت: تاسيس و راه اندازي دانشگاه شناور خزر توسط دبيرخانه ايراني اتحاديه دانشگاه هاي حاشيه خزر به منظور افزايش سطح همكاري هاي چند جانبه بين دانشگاه هاي عضو اتحاديه در مقطع تحصيلات تكميلي است.
به گفته وي تاسيس و راه اندازي دانشگاه شناور خزر به پيشنهاد دانشگاه گيلان در چهاردهمين اجلاس عمومي اتحاديه دانشگاه هاي دولتي حاشيه درياي خزر در جمهوري داغستان در خردادماه امسال به اتفاق آرا به تصويب اعضاي اتحاديه رسيد.
وي افزود: دانشگاه گيلان تاكنون از تمام دانشگاه هاي ايراني عضو اتحاديه براي تعيين رشته موردنظر آنها به عنوان ميزبان آن رشته در مقطع تحصيلات تكميلي نظرخواهي كرده است.
حاتم زاده اضافه كرد: اين نظرخواهي براساس توانايي دانشگاه ها براي دانشگاه شناور خزر انجام شده است.
وي با اشاره به اينكه پيشنهادات دريافت شده از دانشگاه هاي ايراني عضو اتحاديه دانشگاه هاي حاشيه خزر به رئيس دانشگاه دولتي داغستان ارسال شده است، بيان داشت: تا پايان بهمن امسال تصميمات لازم براي نهايي شدن ميزباني رشته ها و تصويب مقررات اجرايي مربوط به دانشگاه شناور خزر ا نجام مي شود.
حاتم زاده با اشاره به اينكه اتحاديه دانشگاه هاي حاشيه درياي خزر در حال حاضر داراي 51 دانشگاه و موسسه دولتي از پنج كشور حاشيه درياي خزر است، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري هاي فدراتيو، تركمنستان، قزاقستان و آذربايجان پنج كشور حاشيه درياي خزر هستند.
دانشگاه شناور شامل دانشگاه هاي حاشيه خزر عضو اتحاديه در مقطع تحصيلي مختلف است كه در يك يا چند رشته دانشگاهي فعاليت مي كند و مدرك دانشجوياني كه در رشته هاي دانشگاه شناور تحصيل مي كنند، مدرك بين المللي است.
در حال حاضر دانشگاه گيلان دبيرخانه ايراني اتحاديه خزر است.

 



رئيس شوراي عالي نظام پرستاري كشور: حقوق پرستاران 2 برابر مي شود

رئيس شوراي عالي نظام پرستاري كشور از 2 برابر شدن حقوق پرستاران در راستاي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بوشهر، «شمس الدين شمس» پنج شنبه در همايش «نظام جمهوري اسلامي ايران، پرستاران، دستاوردهاي تاريخي» اظهار داشت: با اجراي طرح تعرفه گذاري طبق پيش بيني نظام پرستاري و توافقات انجام شده با وزارت بهداشت تا حدودي عدالت در پرداخت ها رعايت مي شود و دريافتي پرستاران به دو برابر وضعيت فعلي افزايش مي يابد.
وي افزود: اين طرح به صورت نمونه در 12 بيمارستان تهران آغاز شده و اميدواريم پس از 3 تا 6 ماه در سراسر كشور اجرا شود.
اين مقام مسئول در مورد قانون ارتقاي بهره وري كاركنان باليني نظام سلامت اظهار داشت: اين قانون ابتداي دي ماه ابلاغ و اجرايي شد و مجوز استخدام 23 هزار نفر كادر پرستاري داده شد كه در آينده بسيار نزديك اطلاعيه آزمون استخدام آنان صادر مي شود.

 



همكاري 30 هزار بازرس افتخاري با سازمان بازرسي كل كشور

يزد-خبرنگاركيهان:
حدود 30 هزار بازرس افتخاري در سازمان بازرسي در سطح كشور بكار گرفته مي شوند.
معاون برنامه ريزي منابع سازمان بازرسي كشور با بيان اين مطلب در يزد گفت: اين امر در راستاي دو ماموريت اين سازمان يعني نظارت بر كارآمدي نظام و نظارت بر كاهش نارضايتي عمومي مي باشد.
غلامحسين بلنديان افزود: اين نيروهاي افتخاري از عموم جامعه شامل دانشگاهيان، معلمان، حقوقدانان، خبرنگاران و ... مي باشند.
وي اظهار داشت: به منظور رسيدگي به شكايات مردمي سامانه ملي رسيدگي و اعلانات مردمي راه اندازي شده و طي سه ماهه گذشته 70 هزار شكايت از طريق اين سامانه به سازمان بازرسي رسيده كه به دستگاههاي ذيربط جهت بررسي انعكاس يافته است.
بلنديان افزود: سازمان بازرسي كل كشور درخصوص رسيدگي به تخلفات اداري قدرت قانوني لازم را دارد و در اين ميان در سيستم اداري، اخلاق و فرهنگ كار در مديران و كاركنان نيز بايد ارتقا يابد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است در اين جلسه ميرزايي پور مديركل بازرسي استان يزد گفت: اين استان يكي از 10 استان در پايين بودن سطح شكايت هاي مردمي در كشور است.

 



با قرائت پيام آيت الله جوادي آملي صورت گرفت
برگزاري كنگره ملي امام محمد باقر(ع) در ساري

آيت الله جوادي آملي گفت: هماهنگي قرآن و عترت همان پيوند ناگسستني وجود علمي و عيني اسماي حسني خداوند است.
به گزارش فارس از شهرستان ساري، كنگره ملي امام محمد باقر«ع» پيش از ظهر پنجشنبه با پيام آيت الله جوادي آملي كه توسط فرزندش قرائت شد، آغاز به كار كرد.
در اين پيام آمده است: عنصر محوري ولايت از منظر امام محمد باقر«ع» عرض هويت خود بر قرآن حكيم است.
وي در بخشي از اين پيام آورده است: از پيام نوراني قرآن كريم برمي آيد كه بهترين راه براي معرفت نفس كه دقيق ترين معرفت پروردگار است، توزين هويت انساني خويش بر ميزان اكبر يعني قرآن كريم است.
آيت الله جوادي آملي در اين پيام تاكيد كرد: از اين ضابط فاخر بر مي آيد كه تنها محور تحقيق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزه آن فقه اصغر است ولايت اهل بيت عصمت و طهارت است كه با قرآن كريم سنجيده مي شود.
اين استاد برجسته حوزه هاي علميه در بند دوم اين پيام آورده است: مظهر اسم باقي خدا شدن و صبغه وجه اللهي يافتن و از آفت زوال مصون ماندن تحقيق حقيقت بقاء و حقيقت بودن بقا در دنياست.
جوادي آملي در بخش ديگري از اين پيام آورده است: هماهنگي قرآن و عترت همان پيوند ناگسستني وجود علمي و عيني اسماي حسني خداست، آنچه در آغاز آفرينش رخ داد نموداري از اين پيوند عريق است يعني نه اسماي پروردگار بودن آدم كه متعلم راستين آنها و نمونه بارز مذهبيت آنهاست، اثربخش است و نه انسان كاملي چونان آدم بدون فراگيري عيني آنها صاحب كرسي خلافت الهي مي شد.
وي در اين پيام متذكر شد: آنچه در عصر حضرت ختمي نبوت پديد آمد نمونه كامل اين رفع وسيق است، آنچه در قرآن با وجود علمي محقق است در خاندان نبوت و امامت با وجود عيني متحقق است.

 



در بانك ژن بين المللي صورت گرفت
ثبت يك ژن جديد به نام پژوهشگران ايراني

شهركرد- خبرنگار كيهان:
با تلاش پژوهشگران دانشگاه شهركرد ژن مولد آنزيم «آلفا- آميلاز» در بانك ژن بين المللي NCBI به نام محققين ايراني ثبت شد.
عضو هيئت علمي دانشكده علوم پايه دانشگاه شهركرد، در طرحي تحقيقاتي با مشاركت گروه بيوتكنولوژي دانشگاه اصفهان موفق شد يكي از ژن هاي مخمر صنعتي «شوانيومايسس» به نام ژن مولد آنزيم آلفا- آميلاز را پس از تعيين ترادف ژنتيكي در يكي از معتبرترين بانك هاي ژن دنيا به نام NCBI به نام محققين ايراني ثبت كند.
دكتر محسن مبيني دهكردي در تشريح اين دستاورد علمي گفت: ژن مولد آنزيم آلفا- آميلاز مي تواند آنزيمي توليد نمايد كه با شكستن مولكول هاي بزرگ نشاسته و تبديل آن به مولكول هاي كوچكتر، زمينه مصرف نشاسته توسط تعداد زيادي از ميكرو ارگانيسم ها را فراهم كند. همچنين اين آنزيم قدرتمند مي تواند نشاسته موجود در پساب و فاضلاب ناشي از فعاليت كارخانجات توليدكننده چيپس، ماكاروني، رشته را تخريب كرده و اثرات سوء زيست محيطي آن ها را كاهش دهد.
گفتني است، كاربرد اين ژن در صنايع مرتبط با زيست فناوري بوده و با توجه به مشخص شدن ترادف ژن فوق امكان بررسي هاي فراوان در حوزه بيوانفورماتيك نيز فراهم شده است.

 



با حضور استاندارخراسان رضوي صورت گرفت
كلنگ زني بزرگ ترين مجتمع توليد و صادرات زعفران جهان

مشهد-خبرنگار كيهان:
با حضور استاندار خراسان رضوي كلنگ احداث بزرگ ترين مجتمع فراوري، توليد و صادرات زعفران جهان در مشهد به زمين خورد.
محمود صلاحي در حاشيه اين مراسم اظهار داشت: تشكيل خوشه صنعتي زعفران با توجه به اينكه زعفران يك كالاي فوق استراتژيك و منحصر به فرد مي باشد از جمله ضروريات استان خراسان رضوي محسوب مي شود.
وي افزود: توليد زعفران كشور اسپانيا سالانه حدود نيم تن است اما تمام دنيا زعفران را با برند اسپانيا خريداري مي كنند و اين در حالي است كه از مجموع 220 تن محصول توليدي زعفران در دنيا 140تن آن در خراسان رضوي توليد مي شود.
استاندار خراسان رضوي با تأكيد بر شناسايي مزاياي زعفران به عنوان تنها گياهي كه در حجم بالا توليد مي شود گفت: اين محصول بايد در بسته بندي هاي شكيل و با برند ايراني به مصرف كنندگان عرضه شود، به طوري كه جايگاه واقعي خود را در بازارهاي جهاني بدست آورد كه اين مهم از طريق تشكيل خوشه صنعتي زعفران و ايجاد يك هم افزايي بين توليدكنندگان و صادركنندگان فراهم خواهد شد.
علي سليماني مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي خراسان رضوي نيز در اين خصوص اظهار داشت: بزرگترين مجتمع فرآوري، توليد و صادرات زعفران جهان در شهرك صنعتي توس مشهد و در زميني به مساحت 12 هزار مترمربع احداث مي گردد.
وي ادامه داد: اين مجتمع داراي 18 واحد توليدي و صادراتي، واحدهاي مشترك آزمايشگاهي، صندوق مالي و اعتباري، سالن اجتماعات و نمايشگاه مي باشد.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي خراسان رضوي تصريح كرد: با راه اندازي اين مجتمع زمينه اشتغال هزار نفر به صورت مستقيم و چهار هزار نفر به صورت غيرمستقيم فراهم خواهد شد و زمينه صادرات سالانه 100 تن زعفران به ارزش 200 ميليون دلار فراهم مي گردد. گفتني است برآورد هزينه اجراي اين پروژه 130ميليارد ريال مي باشد.

 



اخبار ادبي و هنري

تلاش دولت آمريكا براي نابودي يك كتاب افشاگر
مسئولان وزارت دفاع آمريكا 9 هزار و 500 نسخه از خاطرات «آنتوني شافر» افسر ارتش آمريكا را كه در قالب كتاب «عمليات قلب سياه» منتشر شده بود، نابود كردند.
همواره در خبرهاي مختلف از شبكه هاي خبري غربي، كشورهاي ديگر محكوم به سانسور مي شوند، اما خبر صحيح اين است كه وزارت دفاع آمريكا اخيرا هزاران نسخه از خاطرات افسر ذخيره ارتش را خريداري و آن را نابود كرد و اين اقدام خود را به دليل وجود اطلاعاتي در اين كتاب دانست كه به امنيت ملي آمريكا آسيب وارد مي كند.
به گزارش سوره مهر، شافر در واكنش به اين اقدام گفت: من و ناشر اطمينان داريم كه مطلبي در كتاب، به امنيت ملي آمريكا آسيب وارد نمي كند. وقتي به آنچه آن ها مي خواهند نگاه مي كنيد خواست آن ها ديوانگي محض است.
كول ديويد لاپن، سخنگوي وزارت دفاع آمريكا گفت: شافر مقررات وزارت دفاع را به لحاظ نظارت امنيتي رعايت نكرده است.
برنامه هاي سيما از امروز متحول مي شود
معاون سيماي رسانه ملي از تحول در پخش برنامه هاي تلويزيون از امروز خبر داد.
دكتر علي دارابي، با تاكيد بر تغييرات ويژه جدول پخش در برنامه هاي عصرگاهي و شبانگاهي شبكه ها در طول هفته اعلام كرد: مخاطبان سيما بين ساعات 18 تا 24 هر روز در كنار خانواده بيش از ديگر ساعات شبانه روز نياز به تماشاي برنامه هاي تلويزيوني جذاب و متنوع دارند كه رسانه ملي در حوزه سيما تلاش كرده پاسخگوي نياز و علاقه مخاطبان فهيم ايران اسلامي باشد.
معاون سيما با اشاره به ماموريت و رسالت هر شبكه تلويزيوني گفت: هر روز بين ساعت 45:19 تا 30:20 يك مجموعه نمايش جذاب از شبكه يك پخش خواهد شد كه از ميان توليدات فاخر داخلي و مورد توجه مخاطبان خواهد بود. از شبكه دو سيما نيز هر روز بين ساعات 45:18 تا 30:20 يك فيلم سينمايي با محوريت و رويكرد كودك، نوجوان و خانواده به روي آنتن خواهد رفت.
دكتر دارابي همچنين افزود شبكه تهران نيز هر شب از ساعت 45:20 تا 15:23 يك فيلم سينمايي جذاب و ديدني را به روي آنتن خواهد برد.
وي گفت: افزودن اين بخش هاي نمايشي براي تماشاي بيشتر تلويزيون در طول ايام هفته است و ويژه برنامه هاي پنجشنبه و جمعه كه تغييرات فراواني يافته است، به زودي اعلام خواهد شد.
پنجمين جشنواره تجسمي «هنر جوان» آغاز شد
نمايشگاه آثار برگزيده پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان با حضور رئيس حوزه هنري در موسسه فرهنگي- هنري صبا افتتاح شد.
در اين نمايشگاه 760 اثر در رشته هاي نقاشي، طراحي، خوشنويسي، حجم، طراحي پوستر وتصويرسازي در معرض ديد علاقمندان به هنرهاي تجسمي قرار گرفت.
نمايشگاه آثار پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان تا چهارم بهمن امسال برپاست.
حمايت وزارت ارشاد از 156 عنوان كتاب و 65 طرح فرهنگي
طي 9 ماه گذشته بيش از 609 عنوان كتاب ارزشمند و طرح فرهنگي به شوراي ارزيابي طرح هاي فرهنگي معاونت امور فرهنگي رسيده كه از اين تعداد 156 عنوان كتاب ارزشمند و 65 طرح فرهنگي تاثيرگذار هدف حمايت مالي قرار گرفته است.
يكي از فعاليت هاي مهم معاونت فرهنگي حمايت از كتابهاي ارزشمند و طرح هاي فرهنگي تاثيرگذار در كشور است كه اين اقدام در دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي معاونت با تشكيل يك شوراي ارزشيابي و بهره گيري از توان كارشناسي اساتيد اين حوزه ها صورت گرفته است.
براي اين كار اعتبار 30 ميليارد ريالي در نظر گرفته شده است و در صورت نياز اين حوزه اعتبار آن تا دو برابر افزايش خواهد يافت.
همچنين قرار است به منظور ترميم و تقويت شوراي ارزيابي طرح هاي فرهنگي و بهره گيري و افزايش توان كارشناسي افرادآگاه و با بصيرت و ايجاد تحول در اين شورا، افراد جديدي به اين شورا اضافه شوند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14