(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 دی 1389- شماره 19841

كميته چهارجانبه خاورميانه بزودي در مونيخ تشكيل جلسه مي دهد
تحريم فروش كالاي اسرائيلي در يك فروشگاه بزرگ انگليس
تلاش هاي فشرده ديپلماتيك براي حل بحران سياسي لبنان
فرار ديكتاتور از تونس مردم : رئيس جمهور موقت هم بايد برود
ملك عبدالله به سرنوشت بن علي دچار مي شود؟
هشدار مقاومت فلسطين به اسرائيل حمله جديد به غزه خودكشي است
افراد مسلح پاكستان 20 تانكر ناتو را به آتش كشيدند
استقرار 120هزار نيروي امنيتي عراق براي حفاظت از زائران كربلا
انتقاد كلينتون از پكن درآستانه سفر رئيس جمهور چين به آمريكا
دوماي روسيه پيمان استارت را به طور مشروط تصويب كرد
افشاي اسناد مداخلات كشورهاي غربي درناآرامي هاي اخير بلاروس
نشست فوق العاده بين المجالس اسلامي اين هفته در ابوظبي



كميته چهارجانبه خاورميانه بزودي در مونيخ تشكيل جلسه مي دهد

كميته چهارجانبه صلح خاورميانه با هدف پيشبرد روند سازش ماه آينده در شهر مونيخ تشكيل جلسه مي دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر، آمريكا، اتحاديه اروپا، سازمان ملل متحد و روسيه در قالب كميته چهارجانبه در تاريخ چهارم فوريه (15 بهمن ماه) در مونيخ آلمان گردهم مي آيند تا آخرين تحولات مربوط به خاورميانه و تنش هاي موجود بين رژيم صهيونيستي و فلسطينيان را بررسي كنند.
اين نشست در سطح وزيران خارجه برگزار شده و هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در اين نشست حضور خواهد داشت.
در هفته گذشته كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از اعضاي كميته چهارجانبه خواسته بود به منظور از سرگيري مذاكرات سازش هر چه سريع تر تشكيل جلسه دهند.

 



تحريم فروش كالاي اسرائيلي در يك فروشگاه بزرگ انگليس

يك فروشگاه معروف انگليسي در راستاي تحريم محصولات اسرائيلي تمام شعبه هاي خود را در انگليس از كالاهاي اسرائيلي خالي كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس، ستاد همبستگي با ملت فلسطين ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت، اين فروشگاه معروف انگليسي علت اين اقدام را به خاطر احترام گذاشتن به حقوق بشر به ويژه حقوق مردم مظلوم فلسطين اعلام كرده است.
مدير ستاد همبستگي با ملت فلسطين در اين باره گفت، فروش محصولات اسرائيلي در فروشگاه هاي انگليس رواج زيادي داشت ولي پس از ادامه حملات و تجاوزگري هاي رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها به ويژه حمله به ناوگان كمك رساني غزه افكار عمومي جهان عليه صهيونيست ها بسيج شده و حس تنفر از اين رژيم در جهان رو به افزايش است.

 



تلاش هاي فشرده ديپلماتيك براي حل بحران سياسي لبنان

سرويس خارجي-
با گذشت سه روز از سقوط دولت حريري تلاش هاي منطقه اي و بين المللي براي حل بحران لبنان آغاز شده است.
روزنامه الحيات چاپ لندن نوشت، يك كميته تماس بين المللي در سطح وزيران خارجه از كشورهاي فرانسه، عربستان، تركيه، سوريه، قطر و مصر تشكيل خواهد شد تا بحران اين كشور را حل و فصل كند. الحيات افزود، لبنان نيز در اين كميته شركت خواهد كرد و اين نشست در پاريس برگزار خواهد شد.
اين روزنامه تصريح كرد، تلاش ديگر اين كميته بين المللي از سرگيري گفت وگوهاي ملي بين لبناني ها درباره موضوعات مشخص به ويژه دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري است.
روزنامه الحيات افزود، منابع ديپلماتيك اروپايي از احتمال پيوستن كشورهاي ديگر به اين گروه تماس خبر دادند.
از سوي ديگر، تركيه نماينده ويژه خود را براي بررسي بحران كنوني به بيروت فرستاد. اين در حالي است كه سعد الدين حريري نخست وزير موقت لبنان در بازگشت از آمريكا با رجب طيب اردوغان ديدار و درباره بحران به وجود آمده در اين كشور رايزني كرد.
«علي تاكاچ» نماينده ويژه تركيه در اين باره تصريح كرد، بحران سياسي لبنان با ديگر موارد متفاوت است چرا كه برخي گروه ها در مجلس اين كشور اكثريت را به دست دارند و برخي گروه ها اقليت هستند كه مردم به خوبي اين موارد را تشخيص مي دهند.
دولت حريري هفته گذشته با استعفاي 11 وزير كابينه كه عموماً منتسب به حزب الله هستند سقوط كرد و بحران اين كشور وارد مرحله جديدي شد. تحركات نظامي آمريكا در منطقه و آماده باش رژيم صهيونيستي در مرزهاي لبنان اين بحران سياسي را پيچيده تر كرده است.
تلاش هاي منطقه اي و بين المللي و ايجاد همگرايي بين گروه هاي سياسي لبنان مي تواند بار ديگر دولت وحدت ملي را در اين كشور به وجود آورد و نقش مداخله جويانه كشورهاي غربي را كمرنگ سازد.
مسلماً رايزني هاي تركيه و سوريه نيز براي حل تنش موجود بي تاثير نخواهد بود و آرامش و ثبات را براي اين كشور به ارمغان خواهد آورد.
خبر ديگر اينكه سعدالدين حريري نخست وزير موقت لبنان كه سفرش به آمريكا و كارشكني هاي وي براي نرسيدن به توافق بين سوريه و عربستان در گروه هاي لبناني باعث استعفاي وزراي كابينه و سقوط دولت وي شد در ديدار با ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان، گروه 8 مارس را مسئول بحران لبنان دانست و گفت: اين گروه مسئول شكست تلاش هاي عربي است. وي در حالي اين ادعا را بيان مي كند كه شكست تلاش هاي عربستان و سوريه براي حل مشكل لبنان پس از آن صورت گرفت كه هفته گذشته رؤساي جمهور آمريكا و فرانسه در نشست مشترك خود در واشنگتن بر مواضع خود در ادامه روند دادگاه حريري تاكيد كردند.
در واقع پس از اين ديدار بود كه عربستان به سوريه اعلام كرد كه حريري براي حل بحران دادگاه حريري به خواسته هاي عربستان تمكين نمي كند.
در همين رابطه سفير عربستان در لبنان نيز خواستار حل بحران سياسي لبنان بدون دخالت طرف هاي غيرلبناني شد.
اين مقام عربستاني گفت، تنها راه پايان دادن به بحران كنوني لبنان تمسك تمامي احزاب و گروه هاي سياسي اين كشور به اصل مذاكره و گفت وگو در چارچوب قانون اساسي است.
وي تصريح كرد، دستيابي به يك راه حل اساسي و عادلانه بدون دخالت طرف هاي خارجي لبنان را از باتلاق كنوني نجات خواهد داد.

 



فرار ديكتاتور از تونس مردم : رئيس جمهور موقت هم بايد برود

پس از فرار ديكتاتور تونس، مردم اين كشور به رغم حضور نظاميان در خيابان ها، با برگزاري تظاهرات، خواستار
بركناري جانشين زين العابدين بن علي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها با وجود اعلام وضعيت فوق العاده در تونس و استقرار ارتش در مراكز حساس و تاسيسات دولتي، مردم تونس با تجمعات اعتراض آميز خود، خواستار كنار رفتن «محمد الغنوشي» (نخست وزير سابق) شدند كه به دليل فرار زين العابدين بن علي رئيس جمهور اسبق تونس، براساس قانون اساسي اين كشور، رئيس جمهور موقت شده است.
مردم تونس در روز شنبه با ناديده گرفتن مقررات وضعيت فوق العاده و علي رغم حضور ارتش، به برخي از تاسيسات و مركز دولتي يورش برده و آنهار ا به آتش كشيدند.
در همين حال جنگ قدرت در اين كشور آشوب زده بالا گرفته و شوراي قانون اساسي تونس، «فواد المبزع» رئيس پارلمان را كفيل رياست جمهوري معرفي كرده است.
در اطلاعيه اي كه اين شورا صادر كرده آمده است: براساس بند 57 قانون اساسي و با توجه به خلأ كامل در پست رياست جمهوري، رئيس مجلس نمايندگان، موقتا وظايف رئيس جمهور را به عنوان كفيل انجام مي دهد.
اين در حالي است كه محمد الغنوشي نخست وزير تونس شنبه شب پس از فرار بن علي به عربستان، خود را براساس فصل 56 قانون اساسي، كفيل رياست جمهوري اعلام كرد، اما همچنان با مخالفت مردم مواجه شده است و تونسي ها روز شنبه تهديد كردند با ادامه تظاهرات، اعتصاب و حمله به مراكز دولتي وي را بركنار خواهند كرد.
از سوي ديگر، آخرين خبرهاي دريافتي حاكي است كه فرودگاه بين المللي تونس بر روي پروازها باز شده است.
مردم نيز در تونس و بسياري از كشورهاي جهان با تجمع در مقابل سفارت خانه هاي خود، به جشن و پايكوبي پرداختند.
در عربستان نيز كه در حال حاضر به زين العابدين بن علي پناهندگي داده شده است، تدابير بسيار شديدي در اطراف سفارت تونس اتخاذ شده است.
زين العابدين بن علي رئيس جمهور تونس عصر جمعه به همراه خانواده خود پس از انحلال پارلمان و دولت از اين كشور فرار كرد و به سوي فرانسه رفت، اما پس از ناكامي از ورود به آن كشور، از عربستان تقاضاي پناهندگي كرد.
واكنش فرانسه
به تحولات تونس
رسانه هاي بين المللي روز شنبه اخبار فرار زين العابدين بن علي و پايان دوران ديكتاتوري وي را در صدر خبرهاي خود قرار دادند.
در اين ميان آنچه كه جالب توجه بود، انتقاد رسانه هاي جمعي فرانسه از سكوت دولتمردان فرانسوي در مقابل تحولات تونس بود كه دامنه آن نيز به فرانسه كشيده شد.
روزنامه چپگراي ليبراسيون ضمن انتقاد شديد از مسئولين سياست خارجي فرانسه در حمايت از بن علي نوشت: دولت فرانسه بايد در اين مورد توضيح دهد كه چرا ازشخصي پست و جنايتكار حمايت كرده است.
روزنامه لاريپيليكا نيز نوشت: سخنان برخي از مسئولين فرانسوي و سكوت نيكلا ساركوزي رئيس جمهور، در مورد تحولات تونس بدون شك در روابط آينده اين دو كشور بي تاثير نخواهد بود و براي فرانسه ننگي به شمار خواهد رفت.
اين روزنامه با انتقاد از سياست فرانسه در قبال تحولات تونس متذكر شد: دولت ساركوزي تا آخرين لحظه تلاش مي كرد كه تجربيات امنيتي خود براي سركوب تظاهرات مردمي را در اختيار مسئولان تونسي قرار دهد.
روزنامه كمونيستي «لوماتن» با ابراز خوشحالي از سقوط ديكتاتور تونس نوشت: خون ريخته شده جوانان عاقبت گريبان بن علي را گرفت و او را ساقط كرد.
روزنامه راستگراي لوفيگارو با ابراز نگراني از آينده تونس در مورد انتقال مسالمت آميز قدرت در اين كشور شك و ترديد كرد.
روزنامه لاكرونيز در سرمقاله خود، بحران اقتصادي را دليل مشترك تشديد بحران در برخي از كشورهاي عربي و ساقط شدن حكومت بن علي عنوان كرد.
اين روزنامه نوشت: بروز موج نارضايتي، تظاهرات و خشونت هاي اخير در سه كشور عربي الجزاير، تونس و اردن به عوامل گوناگوني وابسته است كه درد مشترك اين جوامع محسوب مي شود.
يك پژوهشگر عرب نيز گفت: حركت مردم تونس يك قيام داخلي اصيل و به دور از برنامه ريزي و تحريك طرف هاي خارج از كشور بود.فرح الاثاني رئيس مركز عربي-آمريكايي پژوهش و تبليغات به شبكه الجزيره گفت: مردم تونس، پيام روشني را به جهان عرب و جامعه جهاني ارسال كردند. اين ملت ديوار رعب و وحشت و سكوت سنگيني را شكست و نظر خود را بيان كرد.
خبرگزاري آلمان نيز گزارش داد، به دنبال فرار رئيس جمهور تونس و هرج و مرج در اين كشور، روز شنبه تعدادي افراد ناشناس با حمله به زنداني در شهر «المنستير» موجب كشته شدن 57 زنداني و فرار تعداد زيادي از زندانيان شدند.

 



تظاهرات ضددولتي در اردن
ملك عبدالله به سرنوشت بن علي دچار مي شود؟

هزاران اردني در اعتراض به گراني قيمت موادغذايي، عليه دولت به خيابان ها ريختند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رويتر، هزاران اردني در شهر «الكرك» در جنوب اين كشور روز جمعه در اعتراض به گراني قيمت موادغذايي و سياست هاي اقتصادي دولت «سمير الرفاعي» نخست وزير تظاهرات كردند.
براساس اين گزارش، «امان» (پايتخت) و ديگر شهرهاي بزرگ و كوچك اردن نيز شاهد برگزاري تجمعات اعتراض آميز بود.
«توفيق البطوش» رئيس سابق شهرداري الكرك در اين تظاهرات اعتراض آميز اظهار داشت: ما به سياست هاي اقتصادي دولت، بالا بودن قيمت ها و افزايش مكرر ماليات ها كه موجب نارضايتي مردم شده است، اعتراض داريم.
گزارش رويتر حاكي است، تظاهرات در شهرهاي اردن را احزاب سياسي سازماندهي كرده اند.
اين در حالي است كه دولت اردن سه روز قبل و پس از شورش هاي صورت گرفته در تونس به خاطر نارضايتي از وضعيت معيشتي از جمله گراني، بيكاري و كاهش استانداردهاي زندگي، قيمت برخي از انواع سوخت و اقلام غذايي همچون شكر و برنج را كاهش داد.
به نوشته روزنامه «الاهرام» چاپ مصر، دولتمردان اردني نگرانند كه وضعيت تونس نيز در اين كشور تكرار و منجر به سقوط رژيم حاكم شود.
در حال حاضر اين نگراني در بين بسياري از حاكمان كشورهاي عربي به وجود آمده است كه مبادا به سرنوشت زين العابدين بن علي دچار شوند.

 



هشدار مقاومت فلسطين به اسرائيل حمله جديد به غزه خودكشي است

سرويس خارجي-
جنبش حماس تأكيد كرد، هرگونه حمله جديد رژيم صهيونيستي به غزه حماقت و خودكشي است.
«علي بركه» نماينده جنبش مقاومت اسلامي فلسطين در لبنان با اشاره به زمينه سازي رژيم صهيونيستي براي آغاز جنگي جديد عليه غزه گفت، هرگونه حماقت و تجاوزگري رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين با پاسخگويي كوبنده مواجه خواهد شد.
وي افزود، مردم قهرمان فلسطين همواره با ايستادگي و مقاومت رژيم اشغالگر را در جنگ ها مغلوب كرده اند به طوري كه در گذشته آريل شارون نخست وزير اسبق اين رژيم را مجبور به برهم چيدن شهرك ها و عقب نشيني آخرين نظامي از نوار غزه در سال 2005 كردند.
«بركه» تصريح كرد، اكنون نيز مردم غزه مي توانند بار ديگر اين رژيم را مغلوب و مقهوركنند و نيروهاي صهيونيستي را از غزه عقب برانند.
وي تأكيد كرد، غزه همان طور كه در گذشته پيروز شده در هر جنگ آينده نيز پيروز خواهد بود.
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس نيز طي مراسمي اظهار داشت حماس هرگز رژيم صهيونيستي را به رسميت نخواهد شناخت و از مسئوليت هاي خود در قبال مسئله فلسطين چشم پوشي نخواهد كرد.
وي افزود: ما هرگز از اصول خود كناره گيري نخواهيم كرد و راهكار مقاومت تا زمان آزادسازي سرزمين فلسطين ادامه خواهد يافت.
هنيه گفت، حماس كه در قلب نظام سياسي است هرگز موقعيت خود را كه مبتني بر خون شهدا است از دست نخواهد داد.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز به سران رژيم صهيونيستي درباره هرگونه جنگ افروزي جديد عليه ملت فلسطين در غزه هشدار داد.
داود شهاب سخنگوي رسمي اين جنبش تأكيد كرد، مقاومت براي مبارزه با صهيونيست ها لحظه شماري مي كند.
وي اظهار داشت، رژيم صهيونيستي هر اندازه كه شرايط امنيتي را براي مقاومت فلسطين سخت كند به همان اندازه مقاومت اين شرايط را براي رژيم دشوار خواهد كرد.
سخنگوي جهاد اسلامي گفت، صهيونيست ها بهتر است ديگر پايشان را به غزه نگذارند، چرا كه مردم غزه چون خاري به گلوي آنها خواهند رفت.
ادامه تظاهرات
پليس رژيم اشغالگر قدس هفت فعال صلح طلب خارجي را در مركز قدس اشغالي زخمي كرد.
نظاميان صهيونيستي با حمله به شركت كنندگان در راهپيمايي هفتگي در محله شيخ جراح كه با حضور 300 فعال خارجي و همچنين اهالي شيخ جراح برگزار شد هفت صلح طلب را مورد ضرب و جرح قرار داده و زخمي كردند. شركت كنندگان در اين راهپيمايي در حالي كه شعارهاي ضد صهيونيستي سر مي دادند پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «از غصب خانه ها و اراضي فلسطينيان دست برداريد.»
نظاميان رژيم صهيونيستي همچنين با پرتاب گاز اشك آور و شليك گلوله ضمن ضرب و شتم تظاهركنندگان فلسطيني در روستاهاي بلعين، نعلين و نبي صالح در كرانه باختري با تظاهركنندگان درگير شدند. در اين تظاهرات چهار فلسطيني زخمي و هفت نفر بر اثر استنشاق گاز اشك آور مسموم شدند.
اين تظاهرات هفتگي در اعتراض به ساخت ديوار نژادپرستانه حائل و همچنين مصادره زمين توسط اشغالگران صهيونيست صورت مي گيرد. روز جمعه نيز نظاميان رژيم صهيونيستي با حمله به نمازگزاران فلسطيني عده زيادي از آنان را زخمي كردند.
در اين درگيري نظاميان رژيم صهيونيستي به محاصره نمازگزاران پرداخته و به سوي آنان گاز اشك آور شليك كردند.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه روسيه گفت: سفر رئيس جمهور روسيه به فلسطين به معناي انتقام گيري از اسرائيل نيست.
¤ گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر اظهار داشت: سياست هاي اسرائيل تشكيل دولت فلسطين را غيرممكن ساخته است.

 



افراد مسلح پاكستان 20 تانكر ناتو را به آتش كشيدند

20 دستگاه كاميون حامل سوخت و تداركات براي نيروهاي ناتو در افغانستان، طي حمله شبه نظاميان پاكستاني به آتش كشيده شد.
به گزارش فارس، افراد مسلح ناشناس با تيراندازي به سوي كاميون هاي ناتو در «ديره مرادجمالي» از توابع ايالت بلوچستان، 20 كاميون حامل تجهيزات و سوخت ناتو را به آتش كشيدند.
افراد مسلح نخست اقدام به تيراندازي به سوي اين خودروها كردند كه ابتدا موجب آتش گرفتن 10 دستگاه از اين تانكرها شد. اما سرايت شعله هاي آتش 10 تانكر ديگر را نيز به آتش كشيد.
بيش از 70 درصد تجهيزات و تداركات ناتو از طريق بندر كراچي در پاكستان و با عبور از خاك اين كشور به دست اين نيروها در افغانستان مي رسد.
هرچند آب آشاميدني و سلاح از اجزاي حياتي اين منابع هستند اما اساسي ترين بخش آن، سوخت است.
موضوع حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به مناطق قبيله نشين مرزي پاكستان از يك سو و فشار غرب بر پاكستان براي مبارزه با ستيزه جوياني كه عليه نيروهاي خارجي در افغانستان مي جنگند، نشان از تداوم روابط تقابلي ميان پاكستان و ناتو در افغانستان دارد.
خبر ديگر اينكه رئيس جمهور آمريكا در ديدار روز جمعه خود با همتاي پاكستاني اش، از زرداري حمايت و براي كمك به اقتصاد اين كشور اعلام آمادگي كرد.
«آصف علي زرداري» براي شركت در مراسم يادبود «ريچارد هولبروك»، دستيار ويژه دولت آمريكا در امور افغانستان و پاكستان كه چندي پيش به طور ناگهاني درگذشت، به واشنگتن رفته است.
روابط دو كشور طي سال گذشته و به دنبال نگراني آمريكا از پناه گرفتن شورشيان در پاكستان و افزايش خشونت ها در افغانستان دچار تنش شد. مقام هاي پاكستان نيز شكايت مي كنند كه آمريكا شرايط ويژه اجتماعي و سياسي اين كشور را كاملاً درك نمي كند. ادامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به مناطق قبايلي پاكستان و تلاش واشنگتن براي وارد كردن نيروهاي آمريكايي و ناتو به اين مناطق همچنان از مهمترين چالش هاي دو كشور محسوب مي شوند.
براساس بيانيه اي كه كاخ سفيد پس از ملاقات اين دو در پشت درهاي بسته منتشر كرد، اوباما براهميت روابط آمريكا و پاكستان تأكيد كرده است. اين بيانيه افزود، آنها درباره همكاري هاي بيشتر براي مقابله با تروريسم و تقويت ثبات منطقه اي و استقرار صلح در افغانستان گفت وگو كردند.
«حسين حقاني» سفير پاكستان در آمريكا پس از ملاقات زرداري با اوباما در جمع خبرنگاران حضور يافت و گفت: «رئيسان جمهور دو كشور درباره اوضاع اقتصادي پاكستان به بحث و تبادل نظر پرداختند اما زرداري بر تأمين هزينه هاي كشور از طريق تلاش براي اصلاح نظام مالياتي به جاي درخواست كمك مالي از آمريكا تأكيد كرد.»

 



در آستانه اربعين حسيني(ع) صورت گرفت
استقرار 120هزار نيروي امنيتي عراق براي حفاظت از زائران كربلا

سخنگوي فرمانده عمليات در بغداد از اجراي تدابير امنيتي بي سابقه در اين شهر در آستانه اربعين حسيني(ع) خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الحيات، سرتيپ «قاسم عطا» اعلام كرد كه بيش از 120 هزار نيروي امنيتي در بغداد مامور تامين امنيت زائران مسلمان در روز اربعين حسيني(ع) در كربلا هستند.
وي افزود، هر استاني براي تامين امنيت كاروان هاي زائران حسيني طرح ويژه اي دارد.
سخنگوي فرمانده عمليات در بغداد تصريح كرد، وظيفه نيروهاي امنيتي تنها حمايت از زائران نيست بلكه بايد از تكيه هاي مختلفي كه در اين ايام به طور ثابت در مناطق مختلف برپا مي شوند حمايت كنند.
هرساله هزاران زائر مسلمان براي برگزاري مراسم اربعين حسيني پاي پياده از مناطق مختلف عراق و كشورهاي همسايه به كربلا مي روند.
از سوي ديگر، دفتر مقتدا صدر با اشاره به ديدار رهبر اين جريان با آيت الله سيستاني در نجف، ضرورت خدمت رساني به ملت عراق و مبارزه با فساد مالي و اداري را دو محور اصلي اين مذاكرات دانست.
منابع نزديك به مقتدا صدر با بيان اين كه مقتدا صدر تصميم دارد كه براي هميشه در منزل خود در شهر نجف اقامت داشته باشد اظهار داشتند كه رهبر جريان صدر در ديدار خود با آيت الله سيستاني بر ضرورت خدمت رساني به ملت عراق و مبارزه با فساد مالي و اداري تاكيد كرده است. آيت الله سيستاني نيز در اين ديدار از طرح مقتدا صدر براي ايجاد مسكن براي شهروندان و دادن سهم درآمد ناشي از نفت به مردم حمايت نكرده است.

 



انتقاد كلينتون از پكن درآستانه سفر رئيس جمهور چين به آمريكا

درآستانه سفر مهم رئيس جمهور چين به آمريكا وزير خارجه آمريكا سياست هاي پكن را به باد انتقاد گرفت.
درحالي كه «هوجين تائو» رئيس جمهور چين خود را آماده انجام سفري مهم به آمريكا مي كند، «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا از برخي اقدامات،مواضع و سياست هاي پكن به شدت انتقاد كرد.
برخي تحليلگران آمريكايي اين سفر را كه قرار است روز چهارشنبه صورت گيرد به عنوان مهمترين سفر رئيس جمهور چين در 30 سال اخير عنوان كرده اند.
كلينتون ضمن انتقاد از عملكرد چين در برخورد با مخالفان دولتي، از پكن خواست هرچه سريعتر آنها را آزادكرده و با اقليت هاي اين كشور نيز رفتار مناسبي داشته باشد.
وي با متهم كردن چين به «سركوب آزادي» گفت: پكن هر قدر در اين راستا حركت كند، فرصت ها را از دست خواهد داد.
كلينتون همچنين از نحوه برخورد پكن با كره شمالي به ويژه به خاطر محكوم نكردن پيونگ يانگ در موضوع غرق شد ناوچه چئونان كره جنوبي به شدت انتقاد كرد.
وزير خارجه آمريكا گفت: به چين هشدار مي دهيم كه نداشتن شفافيت درموضوع كره شمالي باعث مي شود پيونگ يانگ به رفتارهاي گذشته خود همچنان ادامه دهد. چندي پيش رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز هدف از ارتقاء توان نظامي چين را مقابله با آمريكا عنوان و از افزايش توان نظامي چين به شدت انتقاد كرد.
دراين حال منابع خبري رسمي دركره جنوبي از تصميم پكن براي اعزام نيروي نظامي به كره شمالي خبر دادند.
براساس اين گزارش چين براي نخستين بار از سال 1994 و پس از مذاكره با پيونگ يانگ تصميم گرفته است شماري از نيروهاي نظامي خود را در شهر «راسون» واقع در شمال شرقي كره شمالي مستقر كند.
حفاظت از تأسيسات بندري كره شمالي و دسترسي به درياي ژاپن از جمله اهدافي است كه به گفته يك مقام كره جنوبي، چين در پي آن است. به گزارش خبرگزاري فرانسه نيروهاي چيني درسال 1994 كره شمالي را ترك كردند.

 



دوماي روسيه پيمان استارت را به طور مشروط تصويب كرد

نمايندگان دوماي روسيه پيمان جديد كاهش تسليحات (استارت 3) را به طور مشروط تصويب كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس دوماي دولتي روسيه جمعه در شور دوم توافقنامه مربوط به كاهش تسليحات راهبردي تهاجمي موسوم به پيمان استارت - 3 را تصويب كرد.
اين توافقنامه كه در آوريل گذشته به امضا روساي جمهور روسيه و آمريكا رسيده بود به رغم مخالفت برخي فراكسيون ها همچون فراكسيون كمونيست روسيه با حمايت 349 نماينده به تصويب رسيد. 57 نماينده با اين توافقنامه مخالفت كردند.
نمايندگان دوما پيش از تصويب اين سند، به اتفاق آرا از اصلاحيه مربوط به اين سند كه از سوي كميته امور بين الملل دوما تهيه شده بود، حمايت كردند. يكي از موارد در نظر گرفته شده در اين سند امكان خروج روسيه از توافقات در اين زمينه، در صورت مورد تهديد قرار گرفتن منافع امنيتي اين كشور است.
علاوه بر اين، در اين سند بطور مجزا به امكان استقرار سامانه هاي دفاع ضد موشكي توسط آمريكا، كشور ثالث و گروهي از كشورها (در اينجا منظور قبل از هر چيز ناتو است) در نزديكي مرزهاي روسيه بصورتي كه كارآيي توان راهبردي هسته اي كشور را كاهش دهد، بعنوان شرايط ديگر نيز اشاره شده است.
گذشته از اين در اين اصلاحيه تاكيد شده كه روسيه از پيمان كاهش تسليحاتي خارج خواهد شد، اگر تجهيزات تهاجمي راهبردي آمريكا، كشور ثالث و گروهي از كشورها (ناتو) افزايش پيدا كند و يا تصميمات اتخاذ شده توسط آنها در عرصه نظامي و يا شرايط بوجود آمده ديگري بتواند تهديدي براي امنيت ملي روسيه ايجاد كند.

 



افشاي اسناد مداخلات كشورهاي غربي درناآرامي هاي اخير بلاروس

منابع رسمي در بلاروس از كمك هاي مالي برخي كشورهاي غربي همچون آمريكا، آلمان و لهستان به گروه هاي مخالف اين كشور در ناآرامي هاي اخيرخبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه رسمي «ساوتيسكايا بلاروسيا» انتشار برخي اسناد محرمانه سرويس هاي اطلاعاتي - امنيتي بلاروس نشان مي دهد درآستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري اخير دراين كشور سازمان هاي دولتي برخي كشورهاي غربي همچون آمريكا، آلمان و لهستان به حمايت از گروه هاي اپوزيسيون برخاسته و صدها هزار دلار به آنها كمك هاي مالي رسانده اند.
براساس اين اطلاعات حتي برخي سازمان هاي سياسي در بلاروس با هدايت مستقيم سرويس هاي امنيتي كشورهاي بيگانه فعاليت مي كردند.
براساس اسناد منتشره در اوايل سال 2009 سرويس هاي امنيتي غرب به اين نتيجه رسيدند كه برخورد بلاروس بايد تغيير كند. در نهايت كشورهاي غربي در بلاروس نيروهاي سياسي مخالفي به وجود آوردند و چنين برنامه ريزي شد كه از آنها براي انتخابات رياست جمهوري آتي به عنوان «حمله تعيين كننده به حكومت بلاروس» استفاده شود.
اسناد منتشر شده همچنين حاكي است برخي نامزدهاي انتخاباتي اين كشور قبل از برگزاري انتخابات به بهانه هاي مختلف همچون ادامه تحصيل و ... به كشورهاي آمريكا، انگليس، لهستان، بلژيك و آلمان سفر كرده اند.
گفتني است مخالفان در بلاروس اتهامات وارد شده از سوي اين روزنامه رسمي را تكذيب كرده اند. از سوي ديگر، كارشناسان براين باورند ماجراي انتشار اسناد محرمانه از سوي دولت بلاروس در واكنش به تهديدات صورت گرفته از سوي اتحاديه اروپا و آمريكا براي اعمال فشار بيشتر بر اين كشور صورت مي گيرد.

 



نشست فوق العاده بين المجالس اسلامي اين هفته در ابوظبي

نشست فوق العاده بين المجالس اسلامي چهارشنبه در ابوظبي پايتخت امارات برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اجلاس فوق العاده بين المجالس اسلامي با حضور هيئتي از نمايندگاني مجلس شوراي اسلامي و هيئت هايي از حدود 50 كشور جهان چهارشنبه (29 دي ماه) در ابوظبي برگزار مي شود.
در اين اجلاس موضوعاتي چون «اصلاح نظام اساسي كنفرانس اسلامي و يافتن راهكارهاي عملي به منظور مقابله با تهديدات و چالش هاي متعددي كه موجب نگراني ملت هاي مسلمان شده است، مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.در اين نشست فوق العاده نقش اتحاديه بين المجالس اسلامي در رويارويي با اقدامات تجاوزگرانه اسرائيل در قدس شريف و دستيابي به راهكارهايي براي حفاظت از مقدسات اسلامي قدس نيز بررسي مي شود.
حفظ حقوق مسيحيان درمنطقه خاورميانه و نيز اوضاع جاري در سودان از ديگر موضوعات مورد بحث در اين نشست خواهد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14