(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 دی 1389- شماره 19841

آستيگماتيسم عارضه شايع چشم
آنچه بايد از آنفلوآنزا بدانيد...
هيجانات عاطفي حملات آسمي را تشديد مي كند
داروي جادويي براي لاغري
هشدار دبير همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار:
مناقصه تهيه غذا، سلامت كاركنان را به مخاطره مي اندازد
مخلوط وايتكس وجوهرنمك خطرناك ترين تركيب شوينده
سلامت را در ميوه هاي كوچك جستجو كنيد
4ميليون ايراني ديابت دارند



آستيگماتيسم عارضه شايع چشم

سعيد كريمي
چشم به مانند ساير اعضاي بدن انسان يكي از مهمترين اندام هايي است كه به دليل كاركرد منحصر به فردش كوچكترين تغيير در عملكرد آن باعث مختل شدن زندگي فرد مي شود؛ طبق آمارهاي منتشر شده از سوي سازمان جهاني بهداشت، هم اكنون دو سوم تمام مردم جهان كه به كم سويي مبتلا هستند از اثرات آستيگماتيسم رنج مي برند.
قرنيه قدامي ترين قسمت چشم، بافتي شفاف و نيمكره اي شكلي است كه نور هنگام عبور از آن دچار انكسار شده و وارد چشم مي شود. در عارضه آستيگماتيسم كه نوعي از عيوب انكساري و شايع چشمي است لايه خارجي و شفاف جلوي چشم (اغلب قرنيه يا عدسي) از حالت كروي خود خارج گرديده، انحنايش در يك جهت كمي متفاوت از جهت ديگر مي شود و به همين علت قادر نيست نوري را كه از خود عبور مي دهد، به طرز صحيح روي شبكيه، كانوني كند و در نتيجه تصاوير تار و مبهم ديده مي شوند؛ با افزايش فاصله خارج از محور جسم و افزايش دهانه، سطح شكستي آستيگماتيسم افزايش مي يابد.
در نزديك بيني انحناي قرنيه بيشتر از حد عادي است يا كره چشم در ازاي بيش از حد طبيعي دارد، در نتيجه شعاع هاي نور به جاي آنكه دقيقاً روي شبكيه متمركز شوند در جلوي شبكيه به هم مي رسند و اشياي دور تصويري مبهم خواهند داشت. در دوربيني انحناي قرنيه كمتر از حد عادي است يا كره چشم طول كمتر از حد طبيعي دارد، در نتيجه حالت عكس نزديك بيني رخ مي دهد؛ نور در پشت چشم متمركز مي شود و تصوير اشياي نزديك تار مي شود اما ديد دور عادي باقي مي ماند. در آستيگماتيسم اعوجاج در بخش هايي از ميدان بينايي، تاري خطوط عمودي، افقي يا مايل، ديده شده و افراد دچار درجات بالاي آن نه تنها همانند افراد نزديك بين اشياي دور را تار مي بينند، بلكه اشياي نزديك را هم تار مي بينند؛ بنابراين اين عارضه هم به تنهايي و هم همراه با نزديك بيني يا دوربيني مي تواند ديده شود.
پزشكان معتقدند در اغلب موارد آستيگماتيسم ريشه ارثي داشته و معمولا از هنگام تولد وجود دارد، علاوه بر آن صدمات وارده بر قرنيه نيز مي تواند منجر به آستيگماتيسم به ويژه از نوع نامنظم شود. افراد داراي نمره هاي بالاي آستيگماتيسم اغلب از تاري ديد و تغيير شكل يافتگي تصوير اشياشكايت دارند؛ هر چند كه مبتلايان به درجات خفيف آستيگماتيسم اغلب مشكل بينايي نداشته و ممكن است تنها از خستگي و احساس ناراحتي در چشم ها و سردرد شكايت داشته باشند.
آستيگماتيسم براساس واحدي به نام ديوپتر به انواع خفيف، متوسط، شديد و بسيار شديد تقسيم بندي مي شود (از كمتر از 1 ديوپتر تا بيش از 3 ديوپتر) كه البته در درجات متوسط و بالا، و به تشخيص پزشك براي دستيابي به ديد بهتر و راحت تر، لازم است فرد از عينك يا لنز استفاده كند؛ ولي در نمرات كم، در صورت ناراحتي فرد يا براساس نيازهاي شغلي اقدام به تجويز عينك مي شود. پزشكان معتقدند مقدار آستيگماتيسم ممكن است به آهستگي تغيير كند لذا معاينات مكرر و منظم به فرد اين امكان را مي دهد كه در صورت هرگونه تغيير در ميزان ديد بلافاصله نسبت به اصلاح آن اقدام كند.
يك فرد بزرگسال سالم بايد تا 50 سالگي هر سه تا پنج سال يك بار معاينه چشم انجام دهد. پس از 50 سالگي فواصل معاينات كمتر مي شود و اگر فرد دچار مشكلات انكساري مانند آستيگماتيسم باشد، هر دو سال يك بار به هر تعدادي كه چشم پزشك توصيه مي كند، جهت معاينات مراجعه مي شود. بد نيست اين نكته را هم بدانيد كه آستيگماتيسم با مطالعه در نور كم يا تماشاي تلويزيون از فاصله نزديك بهتر يا بدتر نمي شود.
در پايان بايد گفت كه درمان آستيگماتيسم به وسيله تصحيح انحناي نايكنواخت قرنيه- كه باعث تاري ديد مي شود- صورت مي گيرد؛ اين اصلاح ديد مي تواند به وسيله تجويز عدسي تصحيح كننده از طريق استفاده از لنزهاي تماسي، عينك يا جراحي باشد. لنزهاي تماسي هر دو نوع آستيگماتيسم قرنيه و عدسي چشم را تصحيح مي كنند؛ هم اكنون انواع مختلفي از لنزهاي تماسي چون لنزهاي سخت، لنزهاي نرم، لنزهاي يك بار مصرف و لنزهاي با كاربرد طولاني مدت در دسترس است. همچنين در مواردي كه به دلايل مختلف استفاده از لنز تماسي از جمله ترجيح بيمار امكان پذير نيست، انواع مختلف عينك مي تواند جانشين مناسبي براي لنز تماسي باشد. جراحي براي تصحيح عيوب انكساري به وسيله شكل دهي مجدد به سطح قرنيه از ديگر روش هاي مورد استفاده در درمان آستيگماتيسم است.

 



آنچه بايد از آنفلوآنزا بدانيد...

رئيس مركز تحقيقات بيماري هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي گفت: باتوجه به همه گيري آنفلوآنزايH3N2در اروپا كه ويروس آن به ايران رسيده است ، لزوم واكسينه كردن افراد درمعرض خطر كه درمرحله اول- شهريور و مهرماه امسال- عليه ويروس آنفلوآنزا واكسينه نشده اند ضروري است.
دكتر داوود يادگاري با اعلام اين خبر افزود: آنفلوآنزاي H3N2 نوعي آنفلوآنزاي فصلي است كه به دليل چرخه ويروس، امسال در اروپا بيشتر شايع شده است كه خوشبختانه واكسن هاي موجود در بازار هم نسبت به اين نوع آنفلوآنزا و هم نسبت به ويروس آنفلوآنزاي تيپA (H1N1) مصونيت مي دهند.
سالمندان بالاي65 سال، بيماران مبتلابه بيماري هاي مزمن ريوي، قلبي-عروقي، ساكنان آسايشگاهها و كاركنان آنها، بيماران دچار ديابت، بيماراني كه بر اثر دياليز، شيمي درماني، پيوند عضو، تالاسمي و... داراي ضعف سيستم ايمني بدن هستند، بيماران كليوي، متابوليك و نيز كاركنان حرفه هاي پزشكي، بهداشتي، به ويژه افراد در تماس با بيماري به عنوان افراد درمعرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا ياد مي شوند.
همچنين از خانم هاي بارداري كه سه ماهه دوم و سوم حاملگي آنان همزمان با فصل شيوع آنفلوآنزاست به عنوان ديگر گروه هاي پرخطر نام برده مي شود كه پزشكان به لزوم واكسينه كردن آنان تاكيد دارند.
به گفته دكتر يادگاري درصورت ابتلاي گروه هاي درمعرض خطر به ويژه بيماران قلبي- ريوي به بيماري آنفلوآنزا، آلودگي هوا بيماري آنان را تشديد مي كند كه اين موضوع ضرورت واكسينه كردن اين گروه ها در برابر ويروس آنفلوآنزا را بيش از پيش ضروري مي كند.
وي از تغيير ناگهاني درجه حرارت و سردبودن هوا به عنوان دوعامل مهمي نام برد كه شانس بيماري ويروسي از جمله آنفلوآنزا را در افراد افزايش مي دهد.
واكسن آنفلوآنزا هرسال حاوي چندنوع متفاوت از ويروس است. ويروس هايي كه به نظر محققان ممكن است در آن سال تاثير بيشتري داشته باشند درصورت انتخاب صحيح اين ويروس ها واكسن آنفلوآنزا در افراد زير 65 سال 70 تا 90 درصد پيشگيري از اين بيماري موثر خواهدبود.
هرچند واكسيناسيون، كاملا تضمين نمي كند كه فرد به آنفلوآنزا مبتلا نشود، ولي بهترين شانس براي سالم ماندن است.
اثربخشي واكسيناسيون در برابر آنفلوآنزا بستگي به دو عامل سن و وضعيت سلامت فرد دارد.
آنفلوآنزا يك عفونت مسري مجاري تنفسي شامل بيني، گلو و ريه هاست كه با علايمي همچون تب، سردرد، خستگي شديد، سرفه، گلودرد، احتقان بيني و بدن درد، كار و فعاليت اجتماعي افراد را تا دو هفته مختل مي كند.
اگرچه بسياري از افراد ممكن است، بدون دريافت درمان دارويي بهبود يابند، اما آنفلوآنزا مي تواند منجر به بروز مشكلات تنفسي حادثري مثل برونشيت و پنوموني شود. از اين رو تغييرات گونه هاي ويروس هرساله باعث لزوم واكسيناسيون سالانه است.
دوره آنتي بيوتيك را
كامل كنيد
دبير كميته كشوري تجويز و مصرف منطقي دارو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: كامل نكردن دوره درمان در مصرف آنتي بيوتيك ها منجر به ايجاد مقاومت ميكروبي در برابر آنتي بيوتيك ها در بدن مي شود.
«فاطمه سليماني» افزود: افرادي كه براي درمان بيماري خود از جمله سرماخوردگي باكتريايي كمتر از دوره زماني تجويز شده، آنتي بيوتيك مصرف كنند، هنگام ابتلاي دوباره، مصرف آنتي بيوتيك ديگر پاسخگوي درمان نيست.
وي اضافه كرد: به طور معمول دوره درماني آنتي بيوتيك ها، يك هفته تا 10 روز طول مي كشد اما اغلب مردم دوره درماني خود را كامل نمي كنند.
دبير كميته كشوري تجويز و مصرف منطقي دارو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: سرماخوردگي ها به دو نوع ويروسي و باكتريايي تقسيم مي شوند كه اغلب سرماخوردگي ها ويروسي است و آنتي بيوتيك ها در درمان آن كاربردي ندارند و اينگونه سرماخوردگي ها طي 4 تا 5 روز مداوا مي شوند.
سليماني افزود: اما اغلب افراد به طور خودسرانه به منظور مداواي سرماخوردگي يا ديگر بيماري هاي خود اقدام به مصرف آنتي بيوتيك مي كنند كه اين مصرف بي رويه نيز مي تواند مقاومت ميكروبي در بدن ايجاد كند.
وي يادآور شد: رعايت ميزان و مدت مصرف آنتي بيوتيك ها در سنين خطر يعني كودكان و سالمندان، اهميت ويژه اي دارد.
سرما افسردگي را
تشديد مي كند
يك روانپزشك با اشاره به تاثير فصول مختلف در اختلالات خلقي يك قطبي و دو قطبي گفت: احتمال عود برخي از اين اختلالات در فصول سرد وجود دارد.
دكتر احمد جليلي افزود: اختلالات دو قطبي خلق بيشتر به فصل وابسته است. البته اختلالات يك قطبي مانند افسردگي نيز ممكن است به فصل وابسته باشد به گونه اي كه برخي بيماران در صورت تحت درمان نبودن ممكن است در فصول سرد بيماريشان عود كند.
مشاور عالي انجمن روانپزشكان با بيان اينكه اختلالات خلقي دو قطبي افسردگي و شيدايي، بيشتر شايع است، اظهار داشت شيدايي برعكس افسردگي است و به صورت شاد و پرانرژي بودن و تحريك پذيري بيش از حد خود را نشان مي دهد.
وي درباره راه هاي درمان اختلالات خلقي گفت: علاوه بر درمان بيمار هنگام عود بيماري، بايد براي سال هاي بعد، داروهاي تنظيم كننده خلق تجويز شود. بيمار نيز بايد داروهاي خود را طبق دستور پزشك مصرف كند و آنها را خودسرانه قطع نكند.
اين روانپزشك درباره تاثير فرا رسيدن فصل سرما بر روحيه افراد سالم از نظر رواني اظهار داشت: اگر نوسانات خلق در حدود نوسانات عادي باشد، جاي نگراني وجود ندارد چرا كه همه افراد به طور معمول هميشه در حالت ثابتي قرار ندارند و به علل شناخته و ناشناخته وضع خلقي آنان ممكن است تغييراتي كند. اما اگر تغييرات خلق باعث ايجاد مشكل در زندگي فرد شود، بايد تحت درمان قرار بگيرند.
جليلي در پايان گفت: درمان مبتلايان به اختلالات خلقي بيشتر دارويي است چون فاكتورهاي داخل بدن در ايجاد اين بيماري موثرند بنابر اين بيمار نياز به مشاوره ندارد مگر آن كه او در زندگي خود با موضوعي خاص مواجه باشد.
2 محافظ طبيعي
روزهاي سرد
نوشيدن مقادير كافي آب در فصل زمستان، از عواملي است كه باعث تامين رطوبت پوست مي شود.
بدن به آب نياز دارد اما در فصل زمستان اين نياز بيشتر مي شود.
تحقيقات نشان مي دهد حداقل بايد 8 ليوان آب در يك روز نوشيد تا رطوبتي را كه هواي زمستان از پوست گرفته است دوباره به آن بازگردانيده شود.
نوشيدن مخلوطي از آب گرم و ليمو تركيبات سم داري كه باعث خشك شدن پوست مي شوند را از بدن دفع مي كند و آنها را از بين مي برد. اين تركيب با تصفيه بدن پوست را در مقابل خشكي محافظت مي كند.
تغذيه مناسب
اشتها و ميزان كالري هاي دريافتي در فصل زمستان بيشتر مي شود.
مصرف غذاهاي سرشار از پروتئين، ويتامين A، ويتامين ب1 و ب2، يك رژيم غذايي مناسبي براي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي پوستي فصل سرما محسوب مي شود.
مصرف مواد معدني و ويتامين هاي نامبرده به عملكرد دفاع كننده و محافظ پوست در برابر عناصر تهديدآميز روزهاي سرد كمك مي كند، مواد غذايي سرشار از آنتي اكسيدان ها هستند.
بازسازي مجدد سلول هاي پوست و مقاومت بيشتر آنها در برابر فاكتورهاي التهاب زا كمك مي كنند و همين طور غشاي سلول هاي پوست را در برابر آسيب عوامل سرمايي محافظت مي كنند.
چاي سبز و غذاهاي حاوي امگا 3، دو ماده مهم ديگر هستند كه از پوست در برابر سرما محافظت مي كنند. اين مواد غذايي غني از آنتي اكسيدان هستند.
مصرف مولتي ويتامين ها از ديگر عوامل مؤثر است كه با افزايش عملكرد ساختمان دفاعي بدن از پوست در برابر عوامل خارجي محافظت مي كند.

 



هيجانات عاطفي حملات آسمي را تشديد مي كند

هيجانات عاطفي، عفونتهاي ويروسي سيستم تنفسي و مصرف بي رويه آنتي بيوتيك حملات آسمي را تشديد مي كند.
اعظم دبيريان با بيان اينكه زنان خانه دار مبتلا به آسم بايد فضاي آشپزخانه را به كمك هود و تهويه مناسب از آلودگي هوا عاري كنند، اظهار داشت: آلرژي مهمترين علت بروز آسم به شمار مي آيد كه بر اثر تماس مزمن محركها و آلرژنها با راههاي هوايي تشديد مي شود.
وي ادامه داد: از عواملي كه شروع علايم و حملات آسمي بر اثر تحريك راه هوايي را سبب مي شود مي توان به عطر، دود، گرما، سرما، اسپري هاي خانگي (خوشبوكننده هاي سرويسهاي بهداشتي) دود سيگار، فعاليتهاي ورزشي سنگين، بخارات رنگ و استرس اشاره كرد.
مدير گروه داخلي جراحي دانشگاه پرستاري مامايي شهيد بهشتي افزود: همچنين هيجانات عاطفي، سينوزيت، ترشحات پشت حلق، عفونتهاي ويروسي سيستم تنفسي، ريفلاكس معده به مري و حتي مصرف بي رويه آنتي بيوتيك (5برابر ميزان بروز حملات آسمي) حملات آسمي را تشديد مي كند.
دبيريان با بيان اينكه استعداد ژنتيكي براي بروز حساسيت فاكتور خطر مهمي به شمار مي آيد، گفت: رژيمهايي با ميزان كم آنتي اكسيدان (ويتامين ث، آ، منيزيم و روغن ماهي) و نيز رژيم پرسديم خطر ابتلا به آسم را افزايش مي دهد.
وي افزود: جنين زنان بارداري كه به طور ناخواسته در معرض دود سيگار اطرافيان قرار گرفته اند هم در معرض ابتلا به آسم هستند.
به گفته مدير گروه داخلي جراحي دانشكده پرستاري مامايي شهيد بهشتي، چاقي و افزايش وزن هم احتمال بروز آسم را تشديد مي كند.

 



داروي جادويي براي لاغري

يك داروي رژيمي كه به افراد كمك مي كند ظرف مدت 6 ماه دوسايز از اندازه لباس هاي خود را كاهش دهند تا سه سال آينده عرضه خواهدشد.
روش جديد كه نتايج شگفت انگيزي به همراه دارد به زنان و مرداني كه دركاهش وزن مشكل دارند كمك مي كند به راحتي نزديك به 10 كيلوگرم از وزن خود را كم كنند. به همين دليل كارشناسان معتقدند اين دارو دوبرابر تمام محصولاتي كه در حال حاضر در داروخانه ها عرضه مي شوند در كاهش وزن افراد موثر است.
علاوه بر آن با كمك اين دارو مي توان فشارخون را كاهش و ميزان كلسترول هاي مفيد بدن را افزايش داد و حتي از ابتلا به آلزايمر پيشگيري كرد. نام اين دارو ليراگلوتايد است و قبلا براي درمان ديابت مورد استفاده قرارمي گرفت.
اما هم اكنون شركت سازنده آن در دانمارك تحقيقات گسترده اي را روي 5 هزار زن و مرد دچار اضافه وزن انجام داده كه قرار است تا سال 2013 ادامه پيدا كند. اگر نتايج اين مطالعات رضايت بخش باشد به زودي پزشكان مي توانند مصرف اين دارو را به افراد دچار اضافه وزن توصيه كنند تا به طور مرتب آن را استفاده كنند.
دانشمندان متوجه شدند افرادي كه به طور مرتب اين دارو را مصرف كرده اند طي 6 ماه توانستند حدود 10 كيلوگرم از وزن خود را كاهش دهند. همچنين با مصرف اين دارو دور كمر زنان به طور متوسط 57. سانتي متر كاهش پيداكرد.
دانشمندان آزمايش اين دارو را 18ماه ديگر ادامه دادند و متوجه شدند زناني كه به طور مرتب اين داروها را مصرف كرده اند در اين مدت وزنشان ثابت مانده است كه نشان مي دهد با كمك اين روش مي توان از افزايش وزن هم پيشگيري كرد.
ليراگلوتايد مشابه انسولين عمل مي كند و به مغز اعلام مي كند كه دست از غذاخوردن بكشد. اما اين دارو چند دقيقه بعد از مصرف در بدن تجزيه شده و از بين مي رود. ولي با مصرف اين دارو اين هورمون براي ساعت ها دربدن باقي مي ماند كه مي تواند به طور قابل توجهي مصرف كنندگان را از غذاخوردن بازدارد.

 



هشدار دبير همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار:
مناقصه تهيه غذا، سلامت كاركنان را به مخاطره مي اندازد

دبير همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار نسبت به برگزاري مناقصه تهيه غذاي كاركنان بخش هاي دولتي و خصوصي هشدار داد و گفت: برنده مناقصه شركتي است كه پايين ترين قيمت را ارايه مي دهد كه در چنين شرايطي كاركنان در معرض خطر انواع بيماري ها قرار مي گيرند.
دكتر ربابه شيخ الاسلام افزود: متاسفانه موضوع تغذيه و غذاي سالم در محيط كار، هيچ متولي خاصي در كشور ندارد و همين امر سبب شده تا سلامت و ايمني غذايي كه درون يا بيرون سازمان ها و شركت ها توليد و عرضه مي شود اغلب مطابق با موازين سلامت و در نهايت استانداردهاي از پيش تدوين شده نباشد.
وي با اشاره به اينكه دومين همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار با هدف ارتباط بين توليدكنندگان محصولات صنايع غذايي سلامت محور با تصميم گيرندگان تامين غذاي كاركنان برپا مي شود، ارتقاي غذا و تغذيه مناسب با نيازهاي واقعي محيط كار را به منظور اتخاذ مناسب ترين رفتارها و عادت هاي تغذيه اي در ارتقاي سلامت كاركنان ادارات دولتي، كارخانه ها، شركت هاي خصوصي، سرباز خانه ها و افرادي كه حداقل يك وعده غذاي خود را بيرون از منزل و در محيط كار صرف مي كنند برشمرد.
وي افزود: همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار كه هفتم و هشتم اسفندماه امسال در مركز همايش هاي رازي تهران برپا مي شود، در نظر دارد تا چالش هاي تغذيه اي و غذاي سالم در محيط كار را به عنوان يكي از محورهاي اين همايش مورد بحث و هم انديشي متخصصان قرار دهد.
دكتر شيخ الاسلام در اين باره گفت: نگاه توليدكنندگان غذا در محيط هاي جمعي اغلب براساس سليقه افرادي است كه در آن محيط غذا صرف مي كنند، از اينرو، طعم، ميزان غذا و نوع مواد اوليه براساس استانداردهاي مشخصي نيست.
آثار متقابل تغذيه بر بيماري هاي شغلي و مزمن از ديگر محورهاي اين همايش عنوان شده است. به عقيده دبير همايش تغذيه و غذاي سالم در محيط كار، شايد سليقه سرآشپز در يك محيط كار موجب شود، كاركنان بعد از چند ماه همگي به افزايش كلسترول يا چاقي مبتلا شوند.
آموزش و فرهنگ سازي در ارتقاي سلامت تغذيه اي كاركنان از ديگر محورهاي اين همايش عنوان شده است. دكتر شيخ الاسلام با اشاره به پژوهش هاي انجام شده از سوي موسسه تغذيه، توسعه و سلامت ايران يادآور شدند: تغذيه نامناسب و بي تحركي موجب افزايش وزن، چاقي، ديابت، بيماري هاي قلبي، افزايش فشار خون در كاركنان شده و در اغلب موارد ميزان بروز و شيوع اين بيماري ها در جمعيت كارگري بالاتر از ساير گروه ها است.

 



مخلوط وايتكس وجوهرنمك خطرناك ترين تركيب شوينده

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ضمن هشدار به زنان خانه دار كه از تركيب جوهر نمك و وايتكس براي از بين بردن لك كاشيها استفاده مي كنند، گفت: استنشاق اين مواد منجر به بروز آسم و تنگي نفس مي شود و به مرور در بدن باقي مي ماند و هيچوقت بهبودي كامل حاصل نمي شود.
به گزارش مهر، دكتر مصطفي قانعي افزود: يكي از مواردي كه آسيب جدي به ريه مي رساند استنشاق اسيد است و متأسفانه برخي خانمهاي خانه دار براي از بين بردن لك كاشيها و سراميك به مواد شوينده وايتكش اضافه مي كنند و در برخي مواقع نيز وايتكش را با جوهر نمك در فضاي بسته تركيب مي كنند كه استنشاق بخار متصاعد شده از اين تركيب آسيب جدي و جبران ناپذير به ريه ها وارد مي كند.
وي با بيان اينكه از تركيب جوهرنمك و وايتكس، گاز كلر متصاعد مي شود و كلر هم تبديل به اسيدكلريدريك مي شود، گفت: كساني كه در معرض استنشاق اين تركيب قرار مي گيرند با علائمي مانند آسم، تنگي نفس و خس خس سينه مواجه مي شوند كه اگرچه اين علائم با درمان دارويي به طور موقت برطرف مي شوند اما به مرور زمان اين علائم در نزد آنها باقي مي ماند و هيچوقت بهبودي كامل حاصل نمي شود.
اين فوق تخصص ريه با اشاره به اينكه 300 بيمار ريوي براثر استفاده بي رويه از مواد اسيدي و تركيب خطرناك وايتكس و جوهرنمك به طور مداوم و مستمر به يكي از كلينيكهاي
فوق تخصصي ريه مراجعه مي كنند، به هموطنان توصيه كرد كه از مواد شوينده درحد نياز و ضرورت استفاده كنند و هرگز اين مواد را در هواي بسته مورد استفاده قرار ندهند.
وي با تأكيد بر اينكه مبتلايان به بيماري آسم و آلرژي و نيز كساني كه ريه هاي حساسي دارند به هيچ عنوان نبايد از مواد اسيدي مانند وايتكس يا هر ماده اسيدي پاك كننده ديگر براي شستشو استفاده كنند، گفت: كساني كه مبتلا به وسواس هستند بايد وسواس خود را درمان كنند و در صورت استفاده از اين مواد حتماً به استاندارد بودن آن توجه داشته باشند.

 



سلامت را در ميوه هاي كوچك جستجو كنيد

اين روزها وقتي براي خريد به بازار ميوه فروشان مراجعه مي كنيم، ميوه هايي با ظاهر بسيار درشت كه طعم، خاصيت و ماندگاري چنداني ندارند توجه ما را جلب مي كند.
در واقع اغلب اين ميوه ها حاصل استفاده بي رويه از كودها و سموم شيميايي و باقي ماندن تركيبات نامطلوب آنها در اين گونه محصولات اند كه به اين صورت ظاهر مي شوند. امروزه اغلب محصولات كشاورزي در تمام مراحل رشد از طريق كودها و سموم شيميايي تغذيه مي شوند، اين محصولات طعم خوب و كيفيت بالايي ندارند و نيترات موجود در آنها مي تواند موجب بروز انواع سرطانهاي گوارشي در مصرف كنندگان شود.
نيترات موجود در كودها مي تواند در انواع ميوه و سبزي رسوخ كند، در اين ميان محصولاتي كه در دل خاك جاي مي گيرند شامل پياز، سيب زميني، هويچ و... قابليت جذب بيشتري دارند. معمولا نفوذ تركيبات نامطلوب كودها در محصولاتي كه در دل خاك رشد مي كنند مي تواند موجب بزرگ و سنگين شدن سبزي هاي غده اي شده و سود بيشتري را براي باغداران به دنبال داشته باشد.
واقعيت اين است كه استفاده نامناسب از سموم مواد غذايي كه در كشاورزي مصرف مي شود باعث مي شود يك سري عوارض ناشي از مصرف بوجود آيد.
بي توجهي و كنترل فاصله زماني ميان مصرف سموم، برداشت و توزيع محصولات كشاورزي علاوه بر ايجاد علائم عمومي همچون تغييرات شديد ضربان قلب، اختلال حواس در بلندمدت، سبب بروز اختلالات حركتي و اعصاب مي شود.
بخش ديگري از سموم بسته به نوع محصول مصرف مي شوند مثلا در سبزيجات ريشه اي مانند سيب زميني، پياز و هويچ نيتراتهاي موجود در كودهاي شيميايي موجب افزايش حجم زياد اين محصولات شده كه از نظر كشاورزان اقدام خوبي براي توليد بيشتراست، اما در بدن انسان موجب ايجاد سرطان هاي گوارشي مي شود.
استفاده از هورمونها در محصولات گوشتي نيز باعث افزايش حجم و اندازه مواد مي شود وجود اين هورمون ها در قسمت هاي چربي گوشت و زير پوست بوده و براي انسان مشكلاتي را به وجود مي آورند.
وجود نيترات و نيتروئيد در كودها و سموم محصولات غذايي بعد از مصرف در معده تبديل به نيتروزامين مي شود كه تركيبي سرطاني بوده و در بدن ايجاد سرطان مي كند.
سوسيس و كالباس نيز از محصولات غذايي كارخانه اي است كه در آنها از نيترات به عنوان مواد نگهدارنده استفاده مي شود و متخصصان توصيه مي كنند خوردن اين گونه مواد، به هر سه ماه يكبار محدود شود. فريز كردن ميوه و سبزيجات نيز كه متخصصان تغذيه آن را نهي مي كنند چرا كه اين محصولات در اثر فريز شدن دچار عمل نيتروزامين مي شوند و بهتر است كه ميوه و سبزيجات بصورت تازه استفاده شود.
مصرف محصولات گلخانه اي، انباري و وارداتي نيز بايد محدود شود. هر اندازه محصولات ريشه اي و ميوه ها متوسط و كوچكتر باشند سالم ترند. نباتات و محصولات ريشه اي خيلي درشت به خاطر استفاده بي رويه ازكودها و سموم شيميايي نامتعادل رشد كرده اند.
در برخي مواقع بخشي از سموم كه در آفت كشهاي كشاورزي و ساير كودهاي شيميايي بكار مي رود بيشتر در قسمتهاي پوست ميوه هايي از جمله سيب و خيار جمع مي شوند، علي رغم اينكه پوست اين ميوه ها داراي فيبر بوده اما به علت وجود سموم بهتر است كه پوست آنها كنده و سپس مصرف شود. در محصولات ريشه اي و غده اي نيز از آنجا كه سموم به مغز محصول نفوذ مي كنند، پوست كندن آن مشكلي را حل نمي كنند.
درشتي ميوه ها در بيشتر مواقع به دليل نيترات بالاي موجود در آنهاست از اينرو هنگام خريد از ميوه هاي درشت صرف نظر كرده و ميوه هاي متوسط يا كوچك با رنگ روشن را انتخاب كنيد؛ چرا كه تيره بودن ميوه خود نشان از نيترات بالاي آن دارد.
فلج شدن اعصاب حركتي و حسي، اختلال در سيستمهاي عصبي و گوارش، ايجاد سنگ در كليه و كبد، از جمله عوارض ناشي از وجود كود شيميايي و آفات نباتي در ميوه ها و سبزيجات و محصولات گوشتي است.
توسعه و ترويج مصرف مواد و عوامل بيولوژيك يكي از راه حل هاي
برون رفت از معضلات فعلي حاصل از مصرف سموم شيميايي است.
بدون استفاده از اين كودهاي مصنوعي و سموم و توليد محصولات ارگانيك مي توان سلامت جامعه را تضمين كرد.
استفاده از نيتريد موجود در سموم و كودهاي شيميايي منجر به سرطان مثانه در مردان و سرطان رحم و سينه در زنان مي شود.
استفاده بي رويه سموم و كودهاي شيميايي در محصولات كشاورزي ممكن است موجب تغييرات ژنتيكي در نسل هاي بعدي را هم به دنبال داشته باشد و احتمال اينكه سرطان هاي مختلف به صورت يك اپيدمي درآيد زياد است.

 



4ميليون ايراني ديابت دارند

كارشناس ارشد تغذيه دفتر بهبود و تغذيه وزارت بهداشت گفت: در ايران حدود سه تا چهار ميليون نفر به ديابت مبتلا هستند.
خديجه رضايي در سمينار ديابت و تغذيه كه در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مازندران برگزار شد، گفت: بهترين راه براي پيشگيري و درمان چاقي، اصلاح رژيم غذايي و شيوه زندگي است.
كارشناس ارشد تغذيه دفتر بهبود و تغذيه وزارت بهداشت ديابت را شايع ترين بيماري ناشي از اختلالات متابوليسم و هفتمين علت مرگ و مير در جوامع غربي دانست و گفت: ديابت از نظر هزينه درماني و ميزان از كارافتادگي يكي از مهم ترين مسائل بهداشتي درماني انسان ها است.
وي گفت: در ايران نيز حدود سه تا چهار ميليون نفر به ديابت مبتلا هستند و حدود 20 درصد افراد بالاي 30 سال عدم تحمل گلوكز دارند كه حدود يك چهارم آنها در آينده دچار ديابت آشكار مي شوند.
رضايي هدف هاي مراقبت تغذيه اي در كنترل ديابت را كنترل سوخت و ساز بيماران از طريق اصلاح عادت هاي غذايي و شيوه زندگي دانست و افزود: حفظ يا رسيدن به نتايج متابوليك شامل حفظ سطح گلوكز خون در حد طبيعي يا نزديك به آن براي پيشگيري از عوارض حاد و مزمن ديابت است و حفظ چربي ها و ليپوپروتئين ها در حد طبيعي براي كاهش خطر بيماري هاي عروقي، كنترل فشار خون و كاهش خطر بيماري هاي عروقي لازم است.
كارشناس ارشد تغذيه دفتر بهبود و تغذيه وزارت بهداشت موارد ديگر از اهداف مراقبت هاي تغذيه اي را پيشگيري و درمان عوارض مزمن ديابت، اصلاح دريافت غذايي و تصحيح شيوه زندگي براي پيشگيري و درمان چاقي، ديس ليپيدمي، بيماري هاي قلبي عروقي، فشار خون و نفروپاتي، بهبود سلامتي با انتخاب غذاهاي سالم و فعاليت بدني، شرح نيازهاي تغذيه اي فرد با در نظر گرفتن علايق فرهنگي و شخصي و ايجاد انگيزه براي تغيير شيوه زندگي عنوان كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14