(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 دی 1389- شماره 19841

فعاليت هاي جديد وهابيون در عرصه سينما
توهين، فشار، تفرقه افكني و...
گزارشي كوتاه از نشست اهالي رسانه با سازندگان يك فيلم
نفوذي؛ ترسيم شخصيت هاي سياسي براساس واقعيت ها
تئاتر متعهد با همراهي پيشكسوتان و جوانان
روايت بين المللي از «داستان جنگ»
حمايت رئيس مجلس سوريه از العالم
سريال حضرت معصومه (س) توليد مي شود
پخش سريال شهيد بابايي درسال 90



فعاليت هاي جديد وهابيون در عرصه سينما
توهين، فشار، تفرقه افكني و...

فعاليت و تأثيرگذاري جريان وهابيت بر سينما و تلويزيون اعراب افزايش يافته است. اين فعاليت ها با محوريت تفرقه افكني و توهين به مقدسات شيعي و همچنين فشار بر هنرمندان انجام مي شود.
چندي پيش خبرهايي مبني بر توليد يك سريال موهن به وسيله وهابي ها منتشر شد. اين سريال «الاسباط» نام داشت و در آن براي اولين بار تصاوير چهره هاي ائمه اطهار عليهم السلام نمايش داده مي شود. با اينكه پخش اين فيلم به دليل اعتراض بسياري از مسلمانان و به خصوص شيعيان متوقف شده بود، اما باز هم زمزمه هايي مبني بر احتمال پخش اين سريال منعكس شده است. البته اين بار قرار است كه اين سريال به طور مشخص با نام «حسن و حسين» پخش شود و در آن صورت بازيگر نقش هاي امام حسن(ع) و امام حسين(ع) نيز به تصوير درآيد.
«حسن و حسين» يك سريال كويتي است كه به خاطر وحشت از شيعيان مراحل تصويربرداري آن در كشور اردن انجام شده است.
البته سازندگان اين سريال، اقدام توهين آميز خود را بر مبناي يك فتواي مذهبي توجيه مي كنند. مبناي كار آنها فتواي يك مفتي اردني وابسته به وهابيون است. بنابر فتواي «احمد هليل» نمايش چهره مبارك امامان حسن و حسين(ع) در آثار هنري ايرادي ندارد.
نكته عجيب و تناقص آميز اين است كه وهابيون همواره از مخالفان سرسخت و شديد نمايش تصاوير صحابه پيامبر اسلام(ص) بوده اند. به طوري كه حتي به تصوير درآمدن چهره بازيگران ايفاكننده نقش شخصيت هايي چون معاويه و عبدالله بن زبير در سريال هاي ايراني «امام علي(ع)» و «مختارنامه» اعتراض آنها را برانگيخته و حتي حكم به تحريم تماشاي اين سريال ها داده بودند. اما عجيب است كه از نظر آنها تصويرسازي امامان معصوم كه فرزندان پيامبر هستند اشكالي ندارد. توليد و نمايش سريال موهن «حسن وحسين» توسط وهابي ها بدون شك تلاش براي ايجاد يك فتنه مذهبي و دامن زدن به تفرقه ميان شيعيان و اهل تسنن است. دسيسه اي كه هميشه در دستور كار استعمارگران و دولت هاي سلطه گري چون آمريكا، رژيم صهيونيستي و انگليس بوده است و گروه هايي مثل وهابي ها هم آلت دست آنها براي اجراي اين فتنه ها بوده اند.
همچنين توليد و فعاليت سينمايي در كشور عربستان به خاطر فشارهاي وهابيون كاهش يافته است.
سينماي عربستان سعودي با وجود ممنوعيت اعلام شده از سوي وهابيت سعودي براي فعاليت و ساخت سالن سينما، شاهد 35 فيلم درسال 2010 بود كه البته 44 درصد نسبت به سال قبل كاهش داشت.
مسئول اجرايي شركت «روادمديا» با بيان اين آمار،تصميم مسئولان سعودي بر توقف برگزاري جشنواره هاي سينمايي در اين كشور به ويژه جده را از دلايل كاهش ساخت فيلم سينمايي دراين كشور دانست.
وي افزود: همچنين تصميم وزارت كشور عربستان از جولاي سال 2009 مبني بر تعطيلي همه سالن هاي سينماي اين كشور از دلايل ديگر اين امر است كه سبب شد بر خلاف سال 2009 كه عربستان ساخت 173 فيلم را در كارنامه خود دارد، امسال تنها موفق به ساخت 35 فيلم شد.
ممدوح سالم تاكيد كرد: اين فيلم ها در قالب فيلم كوتاه و مستند و همچنين انيميشن بوده و عربستان تنها يك فيلم بلند داشته است.
وي با اشاره به جايگاه هنري و فني اين فيلم ها تصريح كرد: فيلم هاي عربستاني درحال رشد است و در بعضي جشنواره هاي خارجي موفق بوده است.
براساس گزارش توانا، درهمين حال پرونده سينماي عربستان در وزارت فرهنگ اين كشور تأليف شده و تنها براساس تصميم وزارت فرهنگ قرار است فيلم هاي سينمايي ساخته شده توسط جوانان خريداري شود؛ اين درحالي است كه عدم وجود بودجه كافي تحقق اين امر را به تأخير انداخته است.

 



گزارشي كوتاه از نشست اهالي رسانه با سازندگان يك فيلم
نفوذي؛ ترسيم شخصيت هاي سياسي براساس واقعيت ها

فيلم «نفوذي» يكي از فيلم هاي تحسين شده و شگفتي ساز بيست وهشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر است.
به اعتراف بسياري از منتقدان و كارشناسان، اين فيلم از سطح و كلاسي به مراتب بالاتر از سطح سينماي ايران برخوردار است.
به مناسبت اكران فيلم «نفوذي»، نخستين نشست «اتاق رسانه» با حضور توليدكنندگان اين فيلم و جمعي از اهالي سينما در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
جمال شورجه يكي از تهيه كنندگان «نفوذي» درباره احتمال شباهت شخصيت هاي فيلم با نمونه هاي واقعي در اوضاع سياسي جامعه گفت: فيلم نفوذي براساس زندگي واقعي يكي از اسراي جنگ دفاع مقدس ساخته شده است كه در كتاب به اسم «حكايت زمستان» نوشته «سعيد عاكف» به گونه اي ديگر روايت شده است و قطعا نمونه هاي واقعي اين افراد در جامعه ما و نظام ما وجود دارند كه برخلاف آنكه مي توانند در موقعيت هاي بهتر و پست هاي مديريتي حضور داشته باشند اما ترجيح مي دهند كه به دور از اين تجملات زندگي كنند.
وي در ادامه بدون ذكر نام فردي كه داستان زندگي اش در فيلم روايت شده است افزود: اين فرد نماينده كساني است كه از نام و منصب و سوابق خود در دفاع مقدس سوء استفاده نكرده و امروز در خانه اي 80 متري در تهرانسر زندگي مي كند و قطعا نمونه هاي ديگري هم در جامعه امروز ايران به شيوه اين فرد زندگي مي كنند من به عنوان تهيه كننده اجازه ندارم اسمشان را بياورم.
شورجه اذعان داشت كه تمام عوامل فيلم سعي بر اين داشته اند كه نفوذي به مرزهاي شعارزدگي نزديك نشود و با تلاش بسياري از سوي كارگردانان و نويسنده سعي شد كه فيلم به شكل پليسي - امنيتي و با پس زمينه هايي مربوط به مضامين دفاع مقدس و مسائل اجتماعي روايت شود تا هرچه بيشتر از شعارزدگي دوري كرده باشد.
احمد كاوري يكي از كارگردانان فيلم «نفوذي» موضوع مطرح شده و عدم سخن گفتن شخصيت اصلي در نيمه اول فيلم را اقتضاي داستان و شخصيت دانسته و افزود: من با توجه به سوابقي كه در تئاتر كسب كرده ام متوجه اين نكته شده ام كه نمايشنامه هاي موفق در درام هاي مطرح شخصيت هاي مرموز و ناشناخته اي داشته اند كه به كشش و جذابيت درام كمك مي كرده و بر همين اساس چنين تمهيداتي به داستان اضافه شده است.
وي در ادامه اضافه كرد كه حقيقت را نمي توان وارونه انتقال داد ولي مي شود سكوت را جايگزين كرد.
وي درباره ريتم تند فيلم گفت: قصدم از بالا بردن سرعت انتهايي فيلم اين بود كه گره ها و نكات مبهم و چاله هاي فيلمنامه پوشيده شود! و كسي وقت نداشته باشد به طور ريز بر روي تمام اتفاقات ريز و درشت زوم كند و قبول دارم كه اين به ضعف فيلمنامه من برمي گردد.
مهدي فيوضي ديگر كارگردان اين فيلم هم ريتم تند فيلم را يكي از عوامل جذابيت فيلم دانست.

 



تئاتر متعهد با همراهي پيشكسوتان و جوانان

سيدكمال الدين حسيني
چندروزي است كه اداره ارشد اسلامي شهرستان مأمونيه نمايشي را در خصوص وقايع عاشورا روي صحنه برده است. اين اداره تازه تأسيس است و اين شايد اولين نمايشي باشد كه در شهر مامونيه روي صحنه رفته است. اين نمايش به همت هنرمندان علاقمندان اين شهرستان آماده نمايش شده است. هوشنگ كاشيلو يكي از نويسندگان، كارگردانان و بازيگران حرفه اي و قديمي تئاتر كه بنا به دلايل خاصي كه دامنگير خيل عظيمي از اهالي تئاتر دو دهه اخير شده است از اين عرصه دور گشته و اين جماعت را به حال خود واگذاشته است.
در دو دهه قبل شاهد فعاليت هاي او بوديم؛ در تئاتر شهر، تالار مولوي و سنگلج و... افسوس كه بدليل سوءمديريت هاي تئاتر، اهالي دلسوز، متعهد و معتقد اين هنر پراكنده شده و بعضاً حتي در خانه منزوي گرديده اند. اين سوءمديريت ها كه هنوز هم ادامه دارد موجب شده بخش عظيمي از نيروي بالقوه تئاتر منفعل گردد.
حال پس از چند سال و با اصرار هنرمندان وعلاقمندان تئاتر در لرستان مامونيه كاشيلو مجدداً پا به عرصه اين هنر گذارده است. او گروهي را از جوانان گرد آورده و با تمام كمبودهاي معنوي و مادي كه هميشه مسئله تئاتر بوده است نمايشي ديني را روي صحنه برده. لذا اين وظيفه منتقدان است كه فعاليت هاي خودجوش در گوشه و كنار جامعه را به اطلاع تئاتري ها و بخصوص مسئولين برسانند. كاشيلو مي گويد: «ما بدون امكانات كار كرديم، فقط با علاقه و عشق، اما مي دانيم كه تئاتر وسايل، لوازم و هزينه هاي خود را دارد. چه خوبست مسئولين ارشاد در تهران و مسئولين مركز هنرهاي نمايشي و... ازتعارف كم كنند و به مبلغ بيافزايند. به خود زحمتي داده، به شهرهاي اطراف سري بزنند پاي درددل هنرمندان بنشينند، هزينه ها و بودجه كارها را تامين كنند.مگر نه اينكه كار ديني در رأس مسايل است؟
بجاي اينكه نمايش هايي چون «هدا تابلو» را روي صحنه داشته باشند و بودجه اش را بدهند و بعد آنگونه مسئله ساز شود به شهرستان برسند. باور كنيد ضرر نخواهند كرد.
در هر صورت كاشيلو و گروهش بدون امكانات لازم نمايشي در خور را روي صحنه برده اند به او و گروه خسته نباشيد مي گويم.
اميد است مسئولان در مركز نيز به فكر گروه هاي شهرستاني باشند و ايضاً حمايت هاي كافي و وافي را از گروه هاي نوپاي شهرستاني كه با همت پيشكسوتان متعهد و معتقد و جوانان علاقمند به هنر و تئاتر ديني تشكيل شده است مبذول دارند.

 



روايت بين المللي از «داستان جنگ»

فيلم كوتاه «داستان جنگ» به كارگرداني داوود مراديان به پايان مراحل فني رسيد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين فيلم در گونه دفاع مقدس ، به مدت 18 دقيقه و در قطع 35 ميليمتري، بدون ديالوگ و در شهرك سينمايي دفاع مقدس ساخته شده تماماً به زبان انگليسي است و از ديد يك سرباز عراقي به مقوله اي به نام جنگ مي نگرد.
افق نگاه فيلم بين المللي است و بر اساس شعري از توماس هاردي انگيزه تجاوز را زير سوال مي برد.

 



حمايت رئيس مجلس سوريه از العالم

محمود الابرش (رييس مجلس سوريه) در راس هيئت پارلماني سوريه به همراه رييس گروه دوستي مجالس ايران و سوريه، عضو كميسيون سياست خارجي، دبير كل مجلس سوريه و جمعي ديگر از نمايندگان مجلس اين كشور در شبكه العالم حضور يافت و با مدير اين شبكه ديدار كردند.
در ابتداي اين ديدار رييس مجلس الشعب سوريه از نقش مثبت ، پيشرو و برجسته شبكه خبري العالم، در پوشش خبري و برنامه سازي در زمينه مسائل با اهميت براي كشورهاي عربي و اسلامي تجليل كرد و اين برنامه ها را بر اساس معيارهاي پيشرو خبري و حرفه يي و به دور از بزرگ نمايي رسانه اي و پيروي از جريان هاي غرض ورزانه تبليغاتي دانست و عملكرد اين شبكه در اين خصوص را عاري از خبررساني گزينشي خواند.
وي درباره علت ديدار هيات پارلماني سوريه از شبكه العالم گفت: من براي آشنايي به اينجا نيامدم، بلكه براي اداي وظيفه تشكر از اين شبكه آمده ام، شبكه اي كه آن را به تعامل مثبت با مواضع بر حق كشورهاي عربي مي شناسيم.
او در اين زمينه افزود: بيشتر شبكه هاي ماهواره اي از اصول حرفه يي خارج شده و سوريه را به سبب مواضع اصولي خود آماج حملات خود قرار داده اند، بنابراين من و نمايندگان مجلس سوريه، حمايت خود را از شبكه العالم اعلام مي كنيم و پيشرفت هر چه بيشتر اين شبكه را آرزومنديم.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شبكه العالم، بر اساس نظرسنجي شبكه هاي BBCWORLD و human right watch، شبكه العالم جزء پنج شبكه خبري برتر خاورميانه است كه در سوريه در رتبه چهارم قرار دارد.

 



سريال حضرت معصومه (س) توليد مي شود

مديركل صدا و سيماي مركز قم از توليد سريال معرفي حضرت معصومه (س) درآينده اي نزديك خبر داد.
به گزارش مهر، بهرام محمدي نيا درديدار با حجت الاسلام سعيدي، توليت آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) اظهار داشت: اخيرا شبكه يك سيما در صدد توليد سريالي به منظور معرفي بيشتر حضرت معصومه (س) است و پيشنهاد ما اين است كه دراين سريال از هنرمندان با تجربه و مبرز براي تهيه كنندگي و كارگرداني آن استفاده شود.
وي ادامه داد: توليد اين سريال كار بزرگي است كه ممكن است10تا 15 ميليارد تومان هزينه داشته باشد و به دنبال آن هستيم تا براي شروع كار بودجه اي به تصويب برسد.
مديركل صدا و سيماي مركز قم گفت: به دنبال اين هستيم كه درسفر سوم هيئت دولت اين موضوع را مطرح كنيم تا دركنار مستندهايي كه ساخته مي شود سريال مناسبي براي هجرت حضرت معصومه (س) به قم تهيه شود.

 



پخش سريال شهيد بابايي درسال 90

پخش سريال «شوق پرواز» با موضوع شهيد بابايي به سال آينده موكول شد.
اين سريال احتمالا بعد از عيد درنوبت پخش قرار خواهد گرفت.
تصويربرداري سريال«شوق پرواز» تمام شده و هم اكنون درمرحله صداگذاري و ساخت موسيقي است.
براساس گزارش ايسنا، «شوق پرواز» درقالب 21قسمت 45 دقيقه اي به كارگرداني يدالله صمدي براي پخش ازشبكه يك آماده مي شود. شهاب حسيني، الهام حميدي و اكبر عبدي از جمله بازيگران اين سريال هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14