(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 28 دی 1389- شماره 19843

دعوت حسن واتارا به اعتصاب عليه گباگبو در ساحل عاج
نيروهاي امنيتي عراق در آستانه اربعين 42 تروريست را دستگير كردند
ديكتاتورهايي كه فرار كردند
سيد حسن نصرالله: حريري با آمريكا تباني كرد بركنارش كرديم
سفير آمريكا پس از 6 سال وارد دمشق شد
گروه هاي مبارز فلسطين به نتانياهو درباره حمله جديد هشدار دادند
دولت وحدت ملي تونس بزودي تشكيل مي شود
اعلام نتايج اوليه همه پرسي جنوب سودان
انفجار ميني بوس در پاكستان 18 كشته و 11 مجروح بر جاي گذاشت
تظاهرات در خيابان هاي اسلامبول عليه ممنوعيت حجاب در مدارس جمهوري آذربايجان
تجمع اعتراض آميز مقابل پارلمان اردن دولت ملك عبدالله بايد بركنار شود



دعوت حسن واتارا به اعتصاب عليه گباگبو در ساحل عاج

ائتلاف احزاب طرفدار «حسن واتارا» در ساحل عاج، خواستار اعتصاب عمومي براي سرنگوني رئيس جمهور كنوني شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ائتلاف احزاب مخالف دولت ساحل عاج با صدور بيانيه اي خواستار اعتصاب عمومي از امروز تا سقوط لوران گباگبو از قدرت شد.
در اين اطلاعيه آمده است: از همه شهروندان محروم و ستم كشيده ساحل عاج درخواست مي شود از امروز با پيوستن به اعتصاب عمومي گباگبو را وادار به قبول شكست و كناره گيري از قدرت كنند.
اين در حالي است كه ائتلاف احزاب طرفدار واتارا قبلا پيشنهاد نافرماني مدني براي سرنگوني رئيس جمهور كنوني و اعتصاب را مطرح كرده بود، اما استقبال چنداني از آن به عمل نيامد.

 



نيروهاي امنيتي عراق در آستانه اربعين 42 تروريست را دستگير كردند

در آستانه برگزاري مراسم اربعين حسيني، رئيس پليس استان نجف از دستگيري 42 مظنون به عضويت در گروه هاي تروريستي در نجف اشرف خبر داد.
سرلشكر «عبدالكريم العامري» رئيس پليس استان نجف اشرف در گفت وگو با فارس، از دستگيري 42 فرد مظنون به عضويت در گروه هاي تروريستي در مناطق جداگانه شهر نجف خبر داد.
وي اظهار داشت: «حكم دستگيري افراد بازداشت شده پيش از اين به جرم شركت در گروه هاي تروريستي توسط دادگاه صادر شده بود و متهمان بلافاصله پس از دستگيري براي انجام تحقيقات تحويل مقامات قضايي شدند.»عامري همچنين خبر داد: «اداره پليس با همكاري ديگر نهادهاي امنيتي اتاق عمليات در استان به منظور تأمين امنيت راه هاي منتهي به كربلاي معلي تشكيل داده است.»

 



ديكتاتورهايي كه فرار كردند

فرار رئيس جمهور ديكتاتور تونس به دليل اعتراضات مردمي يادآور فرار ديكتاتورهايي است كه به رغم داشتن پشتوانه هاي سياسي قدرت هاي بزرگ دوام چنداني نداشتند.
سايت اينترنتي «فلسطين اليوم» به بهانه فرار «زين العابدين بن علي» به برخي حوادث مشابه كه گويا سرنوشت تمام ديكتاتورهاي دست نشانده است پرداخته كه برخي از آنها از نظرتان مي گذرد.
ژانويه 1979 ايران: در 16 ژانويه 1979 تظاهرات مردم ايران عليه محمدرضا شاه پهلوي ديكتاتور مورد حمايت آمريكا وي را به مصر فراري داد و بدين ترتيب نظام شاهنشاهي در ايران ساقط شد. فرار شاه، راه را براي بازگشت پيروزمندانه امام خميني(ره) از فرانسه در اول فوريه باز كرد. چند روز بعد با اعلام عدم حمايت ارتش از نظام شاهنشاهي انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.
اوت 2003 ليبريا: چارلز تيلور، رئيس جمهور ليبريا و رهبر سابق جنگ كه متهم به كشاندن بخشي از غرب آفريقا به درگيري هاي خونين و وحشتناك است. مجبور به كناره گيري از قدرت شد و به نيجريه فرار و زندگي در تبعيد را انتخاب كرد. با فرار اين ديكتاتور كه بر اثر فشار جنبش شورشيان، گروه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا، و سازمان ملل به وقوع پيوست، جنگ داخلي كه 14 سال به طول انجاميد و 270 هزار كشته برجاي گذاشته بود به پايان رسيد.
در سال 2006 تيلور در نيجريه شد و به ليبريا، سپس سيرالئون و در نهايت لاهه فرستاده شد، جايي كه دادگاه ويژه سيرالئون وي را محاكمه كرد.
اكتبر 2003 بوليوي، گونزالس سانچز دلوسادا، رئيس جمهور بوليوي استعفا كرد و شبانه كاخ رياست جمهوري را با هلي كوپتر به سوي آمريكا ترك كرد تا از اعتراضات مردمي نسبت به يك طرح گازي و سياست هاي ليبراليستي شديدش بگريزد. وي به اتهام سركوب تظاهراتي كه طي آن 65 تن كشته و بيش از 500 تن زخمي شدند، همچنان در بوليوي تحت پيگرد است.
فوريه 2004 هائيتي، جان برتراند آريستيد، رئيس جمهوري هائيتي كه در نوامبر سال 2000 براي يك دوره پنج ساله ديگر (فوريه 2001 - فوريه 2006) انتخاب شده بود، زير فشارهاي مردمي وجامعه بين المللي استعفا و در 29 فوريه كشور را ترك كرد.
وي در نهايت تبعيد به آفريقاي جنوبي را برگزيد. استعفاي وي يك ماه پس از وقوع انقلاب مسلحانه اي صورت گرفت كه نزديك 100 كشته و 100 زخمي برجاي گذاشت.
مارس 2005 قرقيزستان: دولت عسگر آقايف، رئيس جمهور قرقيزستان كه 15 سال قدرت را در دست داشت، در عرض چند ساعت و به دنبال اعتراضات هزاران تظاهركننده اي كه به نتايج انتخابات و فساد دولت اعتراض داشتند، سقوط كرد. رئيس جمهور از كشور گريخت و روسيه به وي پناهندگي داد.
آوريل 2010 قرقيزستان: دولت قربان بيك باقي اف، رئيس جمهور قرقيزستان كه به فساد و زورگويي متهم بود، به دنبال قيام مردمي و سركوب آن توسط نيروهايش كه 87 كشته برجاي گذاشت، سقوط كرده ومخالفان، دولت موقتي به رياست رزا اتونبايوا تشكيل دادند. باقي اف نيز زندگي تبعيدي در بلاروس را برگزيد.

 



سيد حسن نصرالله: حريري با آمريكا تباني كرد بركنارش كرديم

سرويس خارجي-
دبيركل حزب الله لبنان تأكيد كرد، با خروج از كابينه لبنان توطئه حريري با غربي ها را خنثي كرده و كشور را از برهه خطرناكي نجات داديم.
سيد حسن نصرالله در سخنراني مهم خود درباره تحولات اخير لبنان به ويژه دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري و مسائل مربوط به آن گفت، ما براي نجات لبنان از خطرات احتمالي تصميم گرفتيم از كابينه خارج شويم و توطئه آمريكا و اسرائيل با همدستي حريري را نقش بر آب سازيم.
وي افزود، از همان ابتدا معلوم بود كه حريري با توافق عربستان و سوريه مخالف است و برخلاف ادعاهايي كه مي كرد و سخنان مثبتي كه مطرح مي كرد ليكن با حل بحران لبنان با تلاش عربستان و سوريه مخالف بود. زيرا اگر اين تلاش ها با موفقيت روبه رو مي شد شرط بندي هاي آنان را با شكست مواجه مي كرد.
سيد حسن نصرالله گفت، آمريكايي ها، اسرائيلي ها و برخي طرف هاي لبناني مسئول شكست راهكارهاي سوريه و عربستان براي حل بحران لبنان هستند و به محض رفتن حريري به آمريكا اين تلاش ها با شكست روبه رو شد و به نقطه صفر بازگشت.
دبيركل حزب الله لبنان تصريح كرد نمي توان به حريري و جريان 14 مارس براي تأمين منافع لبنان و رهبري كشور و پشت سرگذاشتن بحران كنوني اعتماد كرد.
وي اظهار داشت هر دولتي كه بخواهد از شاهدان دروغين حمايت كند و يا عليه مقاومت توطئه كرده و از فساد مالي حمايت كند و به مسئوليت هاي رسمي و جدي خود براي حل مشكلات مردم كه بدترين شرايط زندگي را سپري مي كنند عمل نكند هرگز در برابر آن سكوت نخواهيم كرد.
سيد حسن نصرالله خاطرنشان كرد، با توجه به عملكرد دولت حريري و مشكلاتي كه در طول يك سال و نيم گذشته به وجود آمد امكان ادامه كار اين دولت وجود ندارد و با نخست وزيري احتمالي حريري كاملا مخالفيم.
وي تأكيد كرد، نخست وزيري هر كس ديگر به غير از حريري را مي پذيريم. دبيركل حزب الله لبنان در مورد رأي دادگاه حريري گفت، حكم دادگاه بين المللي حريري يك حكم آمريكايي و اسرائيلي است و هر كس با اين دادگاه همراه شود به منافع آنها خدمت كرده است.
وي اضافه كرد، من قبلا نيز گفته ام كه اسرائيلي ها رفيق حريري را ترور كردند و مرتكب ترورهاي ديگري در لبنان نيز شده اند و براي تغيير اوضاع لبنان به نفع خويش تلاش مي كنند.
دبيركل حزب الله لبنان افزود: در طول ساليان گذشته و در زماني كه جرج بوش در واشنگتن حكومت مي كرد و ارتش هاي آمريكا در پايتخت هاي عربي و اسلامي جولان مي دادند و براي ايجاد خاورميانه جديد نقشه مي ريختند ما در لبنان مقاومت كرديم و طي سال هاي گذشته در معرض جنگ هاي سياسي، تبليغاتي و امنيتي و ترور نظامي قرار داشتيم ولي همچنان ايستاديم و مقاومت كرديم و امروز تأكيد مي كنم كه تمام محاسبات دشمن غلط از آب درآمد. وي اظهار داشت، لبناني ها توانايي حل مشكلاتشان را دارند و معادله ملت، ارتش و مقاومت هرگونه توطئه اي را چه داخلي و چه خارجي خنثي خواهد كرد.
سيدحسن نصرالله در ادامه اظهاراتش گفت، با سه اقدام مي توان لبنان را از خطر دور نگه داشت، اول اينكه قضات لبناني را از دادگاه فرا خواند چرا كه اين قضات شركاي اين دولت در توطئه هستند، دوم حمايت مالي لبنان از دادگاه بين المللي متوقف و سوم اينكه يادداشت همكاري ميان دولت و دادگاه بين المللي لغو شود.
وي تصريح كرد، اگر دولت كنوني لبنان يا هر دولتي ديگر اين سه بند را مورد توجه قرار دهد به معناي انحلال دادگاه بين المللي نيست ولي اين به معناي دور نگه داشتن لبنان از پيامدهاي حكم احتمالي است.
سيد حسن نصرالله تأكيد كرد، دولت در رويارويي با پيامدهاي كيفرخواست بين المللي ناتوان بود و ما سرنگوني دولت را وظيفه ملي و اخلاقي خود دانستيم چرا كه چنين دولتي صلاحيت ندارد.
وي همچنين گفت، ما از سرنگوني دولت چاره اي نداشتيم زيرا ممكن بود مطالبات مردم به حدي برسد كه به خيابان ها بريزند و درخواست هاي خود را كه دولت حريري از انجام آنها عاجز و ناتوان بود عنوان كنند به همين دليل صلاح ديديم كه اين دولت را ساقط كنيم.
وي تصريح كرد: ما طبق قانون اساسي گام قانوني و دموكراتيك كه حق طبيعي مان بود برداشتيم و با ريختن به خيابان ها و به كارگيري سلاح دست به اين كار نزديم بلكه به شيوه قانوني عمل كرديم.
وي درباره دخالت هاي سفير آمريكا در امور داخلي لبنان نيز گفت، چگونه براي آنها قطعي است كه روند رايزني هاي دو روز آينده به موفقيت يك شخصيت سني ديگر منجر مي شود به پايتخت هاي تصميم گيرنده و جهان از كجا مطمئن هستند كه نامزد مخالفان پيروز خواهد شد؟ گمان نمي كرديم حجم دخالت ها اين قدر زياد باشد.
دبيركل حزب الله لبنان اضافه كرد، آنچه امروز در تونس مي گذرد بايد عبرت باشد و جا دارد به مردم تونس به خاطر قيام تاريخي شان تبريك بگويم.
اين حادثه براي كساني كه سال ها به غرب خدمت مي كردند بايد درس عبرت باشد.
وي تصريح كرد، آينده لبنان فقط در سايه گفت وگو و تفاهم و همكاري و مثبت انديشي قرار دارد و اگر كسي بخواهد با اتكاء بر آمريكا بر ملت لبنان سيطره پيدا كند دچار توهم شده است، من اميدوارم خداوند به لبناني ها كمك كند و به رهبران لبنان تعقل و دورانديشي و مسئوليت پذيري براي پشت سرگذاشتن اين سختي ها و فتنه ها بدهد.
گفتني است سخنراني مهم دبيركل حزب الله لبنان با واكنش هاي بسياري روبه رو شد. وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان گفت: سخنان سيدحسن نصرالله اميد را در دل لبناني ها زنده كرد و با مسئوليت پذيري بالايي همراه بود. رسانه هاي داخلي لبنان نيز با استقبال از سخنان دبيركل حزب الله لبنان اظهار داشتند كه با ايراد اين سخنراني اميد مي رود كه بحران كنوني لبنان هرچه زودتر حل و فصل شود.

 



سفير آمريكا پس از 6 سال وارد دمشق شد

سرويس خارجي-
نخستين سفير آمريكا پس از 6 سال وارد سوريه شد.
رابرت فورد كه داراي تجربه طولاني ديپلماتيك در جهان عرب است به عنوان سفير آمريكا در سوريه وارد دمشق شد.
فورد نخستين سفير آمريكا در سوريه پس از تيرگي روابط دمشق و واشنگتن به دنبال ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان در سال 2005 است.
رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد در مورد اين انتصاب گفت، فورد يك ديپلمات كامل و با تجربه در خاورميانه است و انتصاب وي به اين سمت بيانگر تعهد باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا براي اولويت منافع ملي با بهبود ارتباطات با دولت و مردم سوريه است.
رابرت فورد سال ها به عنوان ديپلمات آمريكايي در كشورهاي عربي حضور داشته است و سفارت كشورهايي از جمله الجزاير، بحرين و مصر را برعهده داشته است.
وي در جديدترين سمت خود معاون كريستوفر هيل سفير آمريكا در بغداد بود.

 



گروه هاي مبارز فلسطين به نتانياهو درباره حمله جديد هشدار دادند

گروه هاي مبارز فلسطين در واكنش به تهديدات اسرائيل هشدار دادند كه دشمن صهيونيستي را در صورت حمله به خاك سياه مي نشانند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، گروه هاي مقاومت فلسطين با انتشار بيانيه هاي جداگانه در پاسخ به تهديدات اخير بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به غزه تاكيد كردند كه هرگز در مقابل تجاوزات اسرائيل ساكت نخواهند نشست و با تمام قوا به آنها واكنش نشان خواهند داد. آنان همچنين تاكيد كردند كه در صورت عملي شدن اين تهديدات دست به اقدامات غافلگيرانه فراوان خواهند زد.
سامي ابوزهري سخنگوي جنبش حماس در اين باره گفت، اظهارات نتانياهو پوشالي است و ملت فلسطين هرگز با اين تهديدات هراسي به دل راه نخواهد داد.
ابو احمد سخنگوي گروه هان هاي قدس شاخه نظامي جهاد اسلامي نيز تاكيد كرد، تهديدات نتانياهو تازگي ندارد و مقاومت حق دارد كه به اين جنايات واكنش نشان دهد.
وي افزود، گروه هاي مقاومت خود را آماده كرده اند تا به حول و قوه الهي و امكاناتي كه دارند دشمن صهيونيستي را به خاك سياه بنشانند و ضربات مهلك بر پيكر اين دشمن وارد سازند.
تيپ هاي ناصر صلاح الدين شاخه نظامي كميته هاي مقاومت مردمي نيز ضمن پوشالي توصيف كردن تهديدات نتانياهو، اعلام كردند كه آماده دفاع از ملت فلسطين در نوار غزه و مقابله با هرگونه تجاوز هستند.
«ابوحسن» سخنگوي اين تيپ ها اعلام كرد كه اگر اسرائيل در انديشه ا رتكاب حماقت جديد عليه ساكنان نوار غزه باشد با تاكتيك و مكانيسم جديد مقاومت مواجه خواهد شد.
گفتني است، روز گذشته سه فروند موشك از سوي غزه به شهرك صهيونيستي كيبوتص اصابت كرد كه باعث ايجاد ترس و وحشت در ميان شهرك نشينان شد.
گروه هاي مقاومت شليك اين موشك ها را پاسخ طبيعي به جنايات و تعدي هاي روزافزون رژيم صهيونيستي عنوان كردند.
گفتني است تهديدات نتانياهو عليه ملت فلسطين در شرايطي صورت مي گيرد كه اين رژيم با بحران سياسي پيچيده اي رو به رو شده است.
به غير از تظاهرات و اعتصابات گسترده شهروندان اسرائيلي كه در اعتراض به وضعيت نابسامان اقتصادي اين رژيم و سياست هاي نابخردانه نتانياهو طي روزهاي اخير صورت گرفته است ايهود باراك رئيس حزب كارگر و وزير جنگ رژيم صهيونيستي روز گذشته از رياست حزب حاكم استعفا و اعلام كرد كه قصد دارد حزبي جديد تشكيل دهد.
علاوه بر ايهود باراك چهار نفر ديگر از اعضاي حزب كارگر نيز استعفاي خود را اعلام كردند.
ايهود باراك علاوه برسمت هاي ياد شده پست معاون بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي را نيز در اختيار دارد.
باراك از تاسيس حزب جديد خود به نام استقلال خبر داد و گفت كه به همراه چهار تن از نمايندگان حزب كار اين حزب را پايه گذاري خواهد كرد.
وزير جنگ رژيم صهيونيستي در توجيه دلايل استعفاي خود گفت، سياست نتانياهو رژيم صهيونيستي را دچار ضرر و زيان بزرگي كرده و تشكيلات خودگردان فلسطين توانسته مشروعيت اسرائيل را مخدوش كند و اسرائيل را در جهان گوشه گير كند.
وي با بيان اينكه اگر وضعيت به اين شكل ادامه يابد احتمال دارد سازمان ملل نيز كشور فلسطين را به پايتختي بيت المقدس به رسميت بشناسد گفت، بر اثر سياست هاي اشتباه نتانياهو اسرائيل منزوي شده و زير فشار دوستان خود قرار گرفته است.
برخي محافل رژيم صهيونيستي استعفاي باراك از رياست حزب كار را در شرايط كنوني اين رژيم يك فاجعه سياسي دانستند. رژيم صهيونيستي در شرايط فعلي با بحران و اختلافات داخلي رو به رو است و بسياري از احزاب و مقامات اين رژيم از جمله حزب كار و كاريمابا سياست هاي نتانياهو و حزب حاكم افراطي اين رژيم (ليكود) مخالف هستند.
ساير رويدادها
¤اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس اعلام كرد كه دولت متبوعش ظرف 48 ساعت آينده پروژه بازسازي تمامي ويرانه هاي غزه را آغاز خواهد كرد.
¤گروهي از شهرك نشينان صيهونيست با همراهي پليس رژيم صهيونيستي به مسجدي در شهر يافا در فلسطين اشغالي حمله و اقدام به هتك حرمت اين مكان مقدس كردند.

 



دولت وحدت ملي تونس بزودي تشكيل مي شود

نخست وزير تونس از توافق با احزاب مخالف براي مشاركت در دولت وحدت ملي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد الغنوشي» نخست وزير تونس، گفت: دولت موقت وحدت ملي پس از سقوط زين العابدين بن علي، با حضور نمايندگان احزاب موافق تشكيل مي شود و هيچ فرد مستقل و حقوقي از مشاركت در اين دولت منع نشده است.
الغنوشي در سخنان خود كه از تلويزيون تونس پخش مي شد، اظهار داشت: دولت وحدت ملي، صفحه جديدي را در روابطش باز خواهد كرد و هيچ حزب طرفدار و وابسته به رژيم سابق در آن حضور نخواهد داشت.
نخست وزير تونس هشدار داد: مسئولان دولت انتقالي، هرگز با كساني كه بخواهند، ملت تونس را به بردگي بگيرند، سازش نخواهد كرد.به گزارش شبكه خبري الجزيره، پيش بيني مي شود در دولت جديد، حزب دموكرات ترقي خواه، جنبش تجديد و جبهه اقدام و آزادي مشاركت جدي داشته باشند.
همچنين چند تن از وزيران دولت سابق تونس از جمله وزيران كشور و امور خارجه در كابينه محمدالغنوشي حضور خواهند داشت.
هرچند كه گفته مي شود، برخي شخصيت هاي نزديك به سنديكاهاي كارگري و حقوقدانان هم به دولت جديد ملحق خواهند شد، اما نخست وزير تونس تأكيد كرده است كه وظيفه دولت وحدت ملي فراهم آوردن مقدمات برگزاري انتخابات است.
برپايه اين گزارش، قانون اساسي تونس تصريح كرده است كه دولت فقط 50 روز براي فراهم آوردن انتخابات فرصت خواهد داشت.
اين در حالي است كه احزاب مخالف دولت كه بيشتر آنان نسبت به قانوني بودن چنين حكومتي ابراز ترديد مي كنند، خواستار دريافت تضمين هايي براي صحت و بي طرفي انتخابات آينده و برگزاري آن طي مدت حداكثر هفت ماه تحت نظارت بين المللي هستند.
در همين حال با وجود تيراندازي هاي يكشنبه شب، تونس در روز دوشنبه وضعيت نسبتاً آرامي داشت و با باز شدن محلات تجاري و فروشگاه هاي ارزاق عمومي آرامش در پايتخت حكمفرما بود.
اما شاهدان عيني گفتند كه درگيري هاي ارتش تونس با طرفداران رئيس جمهور مخلوع در پايتخت و برخي استان ها ادامه دارد. ارتش روز دوشنبه با محاصره كاخ «قرطاج»، تعدادي از افراد گارد رياست جمهوري طرفدار زين العابدين بن علي را وادار به تسليم و بازداشت كرد.
گزارش خبرگزاري فرانسه حاكي است، وزارت خارجه آمريكا، ضمن هشدار به شهروندان خود براي مسافرت به تونس، از كاركنان سفارت خود خواسته است تا خانواده هايشان را از اين كشور خارج كنند.
وزارت خارجه آمريكا، هيچ گونه دليل موجهي براي اين درخواست خود عنوان نكرده است، اما گفته است كه هنوز در كشور تونس آشوب و ناآرامي وجود دارد.
روزنامه فرانسوي لوموند نيز از فرار خانواده زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع با 1500 كيلو طلا در اثر انتفاضه مردم خبر داد. به نوشته لوموند، يك مقام ارشد فرانسوي گفت: همسر بن علي به همراه شمش هاي طلا به ارزش 45 ميليون يورو، تونس را ترك كرد. «ليلا طرابلسي» همسر ديكتاتور مخلوع تونس، پيش از فرار شوهرش از طريق دوبي اقدام به اين كار كرده بود.

 



اعلام نتايج اوليه همه پرسي جنوب سودان

نتايج اوليه شمارش آراي همه پرسي جنوب سودان از پيروزي جدايي طلبان حكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، رئيس كميسيون رفراندوم جنوب سودان گفت: بيش از 80 درصد از واجدين شرايط در جنوب سودان، 53 درصد در شمال اين كشور و 91 درصد در هشت كشور ديگر كه حوزه هاي راي گيري در آنها داير شده بود، شركت داشتند.
اگرچه نتايج كامل شمارش آرا قرار است تا ماه آينده اعلام شود اما به نظر مي رسد كه مردم به استقلال جنوب از پهناورترين كشور مسلمان آفريقايي راي داده اند.
به نوشته روزنامه اماراتي البيان، نتايج اوليه منتشر شده از سوي تعدادي از مراكز اخذ راي در جويا(مركز جنوب) و شمارش 8000 برگه راي، بيانگر آن است كه حدود 98 درصد راي دهندگان خواهان جدايي جنوب از شمال اين كشور شدند.
فرانس پرس نيز گزارش داد، نتايج اوليه شمارش برگه هاي راي در سه حوزه راي گيري در «جوبا» حاكي است از مجموع آراي ماخوذه، 7538 نفر خواهان جدايي جنوب هستند و 169 نفر به وحدت شمال و جنوب راي دادند.

 



انفجار ميني بوس در پاكستان 18 كشته و 11 مجروح بر جاي گذاشت

رسانه هاي محلي پاكستان از كشته و مجروح شدن 29 نفر در نتيجه انفجار در يك ميني بوس مسافربري در شمال غرب اين كشور خبر دادند.
به گزارش مهر، در نتيجه انفجار در يك ميني بوس مسافربري در شهر كوهات در شمال غرب پاكستان دستكم 18 نفر كشته و 11 تن ديگر زخمي شدند.
اين انفجار در مسير حركت ميني بوس از كوهات به ناحيه هانگو رخ داد. رسانه هاي پاكستان اعلام كردند كه 18 سرنشين ميني بوس كشته شدند و زخمي شدگان از عابرين هستند.
سي ان ان از قول مقامات امنيتي خبر داد، يك بسته انفجاري به وزن 10 كيلوگرم در داخل ميني بوس كار گذاشته شده بود.هنوز هيچ گزارشي درباره ماهيت اين انفجار منتشر نشده است. افراد كشته و مجروح نيز به بيمارستان هاي ناحيه هانگو كه به دستور مقامات امنيتي در وضعيت فوق العاده قرار دارد، منتقل شده اند.

 



تظاهرات در خيابان هاي اسلامبول عليه ممنوعيت حجاب در مدارس جمهوري آذربايجان

صدها نفر از مسلمانان تركيه با برگزاري تظاهرات مقابل كنسولگري جمهوري آذربايجان ممنوعيت حجاب در اين جمهوري را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، عصر روز يكشنبه صدها تن از مسلمانان شهر «اسلامبول» تركيه در اعتراض به ممنوعيت حجاب در كشور مسلمان جمهوري آذربايجان تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان باتجمع مقابل كنسولگري اين جمهوري عملكرد باكو در ممنوعيت حجاب در مدارس را به شدت محكوم كردند.
مسلمانان تركيه با سردادن شعارهايي چون «براي هر فرعون يك موسي براي هر يزيد يك حسين(ع)، دست هايي كه عليه حجاب بلند شده اند شكسته باد، ممنوعيت حجاب شرم الهام علي اف و يا صمداف رهبر حزب اسلام را آزاد كنيد» تمام مشكلات ميليون ها مسلمان اين جمهوري را زير سر رئيس جمهوري لائيك اين كشور دانستند.تظاهر كنندگان در پايان خواستار آزادي رهبر حزب اسلام آذربايجان و همراهان وي شدند. گفتني است اين تظاهرات به رغم حضور گسترده پليس به آرامي پايان يافت. برخي رسانه هاي تركيه نيز در واكنش به اين تظاهرات علت اتخاذ چنين رويكردي از سوي باكو عليه حجاب را ارتباطات اين كشور با رژيم صهيونيستي عنوان كردند.

 



موج تحولات تونس به اردن رسيد
تجمع اعتراض آميز مقابل پارلمان اردن دولت ملك عبدالله بايد بركنار شود

صدها تن از فعالان سياسي و شهروندان اردني با تجمع مقابل پارلمان، بركناري نخست وزير و انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، تظاهركنندگان اردني كه در بين آنها تعدادي از نمايندگان مجلس ديده مي شدند، در تظاهرات خود، فساد حاكم بر دولت اردن را محكوم كرده و خواستار اصلاحات سياسي در اين كشور شدند.
برپايه اين گزارش تظاهركنندگان اردني، عليه سياست هاي گراني در اين كشور شعار دادند و دست نوشته هايي در دست داشتند كه از دولت و گراني و گسترش فساد در اين كشور انتقاد كرده بود.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي، از «سمير الرفاعي» نخست وزير اردن خواستند استعفا دهد تا راه براي تشكيل دولت نجات ملي فراهم شود.
همچنين تظاهركنندگان با انتقاد شديد از نمايندگان طرفدار دولت، آنها را ضدمردمي، مرده و بزدل خواندند.
احزاب شركت كننده در اين تظاهرات در بيانيه اي تاكيد كردند: فساد، استبداد، اختلافات نژادي و مشكلات اجتماعي موجب وضعيت اسفناك كنوني اردن شده است.
«محمد زيود» يكي از رهبران اسلامگرا در اردن به خبرگزاري فارس گفت: متاسفانه ملت اردن به دليل ناكارآمدي و تصميمات نادرست دولت، در شرايط بد و سخت اقتصادي به سر مي برد و از مدتها پيش تمامي احزاب و گروهها نسبت به عواقب، ادامه اين سياست هاي دولت هشدار داده بودند.
اين اسلامگراي اردني با اشاره به انتفاضه ملت تونس تصريح كرد: ملت تونس دست به كار بزرگي زد و اين مسئله براي هميشه در تاريخ ماندگار خواهد ماند و در واقع تلنگري براي ملتهاي عرب بود و به آنان جرئت فرياد و درخواست حقوق پايمال شده شان را داد.
عضو دفتر اجرايي حزب جبهه عمل اسلامي اردن هشدار داد: آنچه بر سر «بن علي» آمد، بسياري از سران عرب و زورگويان را به فكر فرو برد، زيرا فهميدند كه در صورت خروش ملت، هيچ نيرويي جلودار آنها نيست.
اين رهبر اسلامگراي اردني خاطرنشان كرد: پس از به نتيجه رسيدن اعتراضات مردمي در تونس، ملت اردن، حالا اميدوارتر شده و كاملا مصر است كه در ساختار سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشور تغيير ايجاد كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه روزي تمامي سران و رهبران خودكامه جهان عرب سرنگون شوند و ملت اردن نيز به اهداف خود دست يابد.
اضطراب و ناآرامي
در جهان عرب
سقوط ديكتاتوري 24 ساله «زين العابدين بن علي» در تونس، كشورهاي عرب خاورميانه را در حالتي از اضطراب و ناآرامي قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در بسياري از اين كشورها كه ديكتاتورهاي آن با توسل به نيرنگ قانون را به نفع خود تغيير داده و حكومت خود را مادام العمر مي كنند، اكنون در جوي از ترس و وحشت قرار گرفته اند.
براساس اين گزارش، به دنبال تلاش برخي احزاب و گروههاي مخالف دولت مصر براي الگو قرار دادن انقلاب اخير در تونس، كابينه دولت اين كشور با هدف فرو بردن موج خشم مردم، قول مساعد براي انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي داد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه «السفير»، «مجدي راضي» سخنگوي دولت مصر، اظهار داشت: كابينه در نشست خود با طرح «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر درباره اصلاح برخي مفاد قانون سال 2005 در زمينه برگزاري انتخابات رياست جمهوري موافقت كرد.
همچنين كابينه دولت مصر با اصلاح قوانين تجاري درباره رويارويي با اشكال مختلف تقلب و بازنگري در مجازات هاي جنايي موافقت كرد.
از سوي ديگر، ايمن نور رهبر حزب مخالف «الفد» تصريح كرد: ملت تونس، توانست راه دستيابي به روياي ملت هاي خواهان آزادي و در راس آنها، مصر را كوتاه كند.
اين در حالي است كه قاهره از زمان سقوط ديكتاتور تونس، تاكنون، شاهد افزايش تدابير امنيتي و استقرار نيروهاي ضد شورش در ميادين اصلي شهر بوده است.
شاهدان عيني نيز گفتند: نيروهاي امنيتي تدابير حفاظتي از مسئولان ارشد كشور مصر را تشديد كرده است كه اين موضوع حاكي از نگراني آنها از شورش هاي مردمي است.
از سوي ديگر، دخالت صندوق بين المللي پول در مصر باعث افزايش فقر و بحراني شدن اوضاع اجتماعي شده است. به طوري كه بيش از 40درصد از مردم اين كشور، با روزي دو دلار گذران زندگي مي كنند.
تحليل گران و فرهيختگان جهان عرب بر اين باورند كه چهار كشور عربي، مصر، اردن و يمن، شباهت هاي زيادي با رژيم پيشين تونس دارند و امكان الگوبرداري از نهضت تونسي ها در اين كشور وجود دارد.
اما «احمد ابوالغيط» وزير امور خارجه مصر در واكنش به اين موضوع گفت: بحران تونس به ساير كشورهاي عربي از جمله مصر سرايت نخواهد كرد، چرا كه هر يك از اين كشورها در شرايط متفاوتي قرار دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14