(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 28 دی 1389- شماره 19843

ايران هجدهمين اقتصاد بزرگ دنيا در سال 2010
در راستاي اجراي قانون هدفمند شدن يارانه ها برنامه هاي حمايت از صنايع اعلام شد
كوتاه اقتصادي
پيش فروش اقساطي سكه
بررسي پرونده قاچاقچيان دانه درشت طلا و جواهر
مدير توتال:آماده سرمايه گذاري در ايران هستيم
اطلاعات اقتصادي خانوارهاي جديد تحويل وزارت رفاه شد
مديرعامل اتحاديه تعاوني توليدكنندگان: كاهش توليد فرش سابقه 5 ساله دارد ربطي به هدفمندي يارانه ها ندارد
توافق ايران و لهستان براي واردات گوشت
معاون وزير بازرگاني: نان فانتزي ارزان نشود، برخورد مي كنيم



سازمان اطلاعات مركزي آمريكا معرفي كرد
ايران هجدهمين اقتصاد بزرگ دنيا در سال 2010

سازمان اطلاعات مركزي آمريكا در تازه ترين برآورد خود از ارزش توليد ناخالص داخلي 228 اقتصاد دنيا در سال 2010 ميلادي، ايران را هجدهمين اقتصاد بزرگ جهان در اين سال معرفي كرد.
سازمان اطلاعات مركزي آمريكا، براساس شاخص قدرت برابري خريد (PPP) اعلام كرد: ايران با توليد ناخالص داخلي 863 ميليارد دلاري خود براساس قدرت برابري خريد به عنوان هجدهمين اقتصاد بزرگ دنيا در سال 2010 شناخته شده است.
براساس اين گزارش: ارزش توليد ناخالص داخلي ايران در سال 2009 ميلادي 838 ميليارد دلار و در سال 2008 ميلادي 825 ميليارد دلار اعلام شده است.
براساس برآورد اين سازمان، اقتصاد ايران در سال 2010 با رشد 3درصدي مواجه شده كه درمقايسه با سال گذشته ميلادي 5/1درصد افزايش داشته است.
استراليا با توليد ناخالص داخلي 889 ميليارد دلاري پيش از ايران در رتبه هفدهم جهان قرار گرفته است. تايوان نيز با توليد ناخالص داخلي 807 ميليارد دلاري براساس قدرت خريد يك پله پايين تر از كشورمان و در جايگاه نوزدهم قرار گرفته است.
بنابراين گزارش: آمريكا با توليد ناخالص داخلي 14 هزار و 890 ميليارد دلاري بزرگترين اقتصاد دنيا شناخته شده است. چين با 9854 ميليارد دلار و ژاپن با 4338 ميليارد دلار توليد ناخالص داخلي به ترتيب در رتبه هاي دوم و سوم جاي گرفته اند.
گفتني است كشورهاي هند با توليد ناخالص داخلي (4046 ميليارد دلار، آلمان(2951 ميليارد دلار)، روسيه (2229 ميليارد دلار)، برزيل(2194 ميليارد دلار)، انگليس (2189 ميليارد دلار)، فرانسه(2160 ميليارد دلار)، ايتاليا(1782 ميليارد دلار)، مكزيك(1560 ميليارد دلار)، كره جنوبي(1467 ميليارد دلار)، اسپانيا(1374 ميليارد دلار)، كانادا(1335 ميليارد دلار)، اندونزي(1033 ميليارد دلار) و تركيه(958 ميليارد دلار) نيز به ترتيب در رتبه هاي چهارم تا شانزدهم جاي گرفته اند.

 



در راستاي اجراي قانون هدفمند شدن يارانه ها برنامه هاي حمايت از صنايع اعلام شد

رئيس ستاد تحول صنايع و معادن، برنامه هاي بلند مدت حمايتي صنايع را اصلي ترين بخش برنامه هاي وزارت صنايع و معادن در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها عنوان كرد و افزود: هدف از اجراي اين برنامه ها افزايش بهره وري در بنگاههاي توليدي است كه از اصلي ترين اهداف هدفمندي يارانه ها به شمار مي رود.
«سيدرضا فاطمي امين» تأكيد كرد: جبران آثار افزايش قيمت انرژي صنايع در بلند مدت تنها از طريق افزايش بهره وري امكان پذير است.
به گفته وي، برنامه فرآيند توليد، عرضه محصولات، مديريت منابع انساني، زنجيره عرضه، صادرات و واردات و نظام تأمين مالي از جمله برنامه هاي بلند مدت وزارت صنايع و معادن براي حمايت از توليد و بنگاههاي توليدي است.
«فاطمي امين» با تشريح اين برنامه ها گفت: با بازسازي و تكميل فرآيند توليد و گسترش مولدهاي برق مقياس كوچك كه در برنامه فرآيند توليد گنجانده شده كارايي بنگاه هاي صنعتي افزايش مي يابد.
وي در خصوص جزئيات برنامه عرضه محصولات نيز گفت: طرح حمايت از توليدنان صنعتي، نوسازي تراكتورها و كمباين هاي فرسوده، طرح حمايت از توليد محصولات بهينه و طرح تأمين، از جمله طرح هاي مربوط به اين بخش است.
رئيس ستاد تحول صنايع و معادن ادامه داد: افزايش بهره وري در مديريت و منابع انساني بنگاه، به صورت مستقيم و غير مستقيم در بهره وري كل بنگاه تأثيرگذار است و از اين رو برنامه مديريت و منابع انساني از طرح هاي مهم برنامه هاي بلند مدت و ميان مدت وزارت صنايع و معادن در افزايش بهره وري به شمار مي رود.
وي خاطرنشان كرد: پروژه ارتقاء مديريت بنگاههاي توليدي، در دو مرحله «برنامه ريزي و عارضه يابي» و «اجراي پروژه ها» و با كمك شركتهاي مشاور انجام مي شود.
وي اضافه كرد: بي ساماني شبكه توزيع و وجود معضلي با نامن قاچاق باعث كاهش سود صنايع و افزايش نياز به نقدينگي شده است و ستاد تحول صنايع و معادن با پياده سازي برنامه «زنجيره عرضه» سعي در اجراي بهتر قانون هدفمندي يارانه ها با هماهنگي وزارت بازرگاني كرده است.
وي تصريح كرد: در اين زمينه، اين ستاد با راه اندازي سايت «بهين ياب» سعي در بالا بردن آگاهي عمومي جامعه و مصرف كنندگان از شاخص هاي مهم انتخاب و بهره برداري مطلوب كالا دارد.
وي همچنين برنامه هاي «صادرات و واردات» و «نظام تأمين مالي» را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده در بسته حمايتي صنعت و معدن عنوان كرد و گفت: جزئيات اين برنامه ها با هماهنگي ساير نهادهاي مسئول به زودي اعلام خواهد شد.

 



كوتاه اقتصادي

¤ ستاد بسيج اقتصادي كشور كالابرگ هاي شماره 451 روستايي و 351 عشايري، 510 و 531 شهري مرحله سيزدهم را تا تاريخ هاي 29 و 30 بهمن ماه آينده تمديد اعتبار كرد.
¤ مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني گفت: پس از اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانه ها هيچ افزايش قيمتي در محصولات شركت هاي تابعه تهيه و توليد موادمعدني رخ نداده است.
¤ رئيس ستاد تحول صنايع از آغاز معرفي واحدهاي صنعتي به سيستم بانكي جهت دريافت تسهيلات بهينه سازي خطوط توليد با اولويت واحدهاي آجرپزي و ريخته گري طي هفته جاري خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2240 الي 2243، 2217، 2218، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 2270 الي 2275، 8868، 8869، 8856، 2244 الي 2249، 302 الي 304 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ شركت تامين سرمايه بانك ملت بعد از اخذ مجوز از بانك مركزي و شوراي عالي بورس و ثبت در اداره ثبت شركت ها با سرمايه 100ميليارد توماني به عنوان سومين شركت تامين سرمايه كشور شروع به فعاليت كرد.
¤ واردات برنج به كشور در 9 ماهه سال جاري به بيش از 830 هزار تن رسيده است.واردات 830 هزار تني برنج در 9 ماهه امسال در حالي است كه ايران در هشت ماه ابتدايي امسال بيش از 730 هزار تن برنج وارد كرده بود كه با اين حساب در آبان ماه حدود 100 هزار تن ديگر وارد كشور شده است. همچنين واردات قند و شكر در اين مدت با رشد 154درصدي از مرز يك ميليون و 500 هزار تن عبور كرده است.
¤ محموله بزرگ 42 تني شمش طلا به ارزش بيش از 3/1 ميليارد دلار در آذر ماه سال جاري وارد كشور شده است تا مجموع واردات طلا به كشور در سال جاري به بيش از 186 تن برسد.
¤ طي 9 ماهه امسال 32 هزار و 480 خودروي خارجي به ارزش بيش از 673 ميليون دلار وارد كشور شد.در حالي واردات خودروي خارجي به كشور در 9 ماهه سال گذشته 26445 خودرو بوده است كه اين رقم با رشد حدود شش هزار دستگاه به بيش از 32 هزار خودرو رسيده است.
¤ معاون مهندسي و توسعه شركت فاضلاب گفت: با فروش دو هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت، شبكه فاضلاب مناطق مركزي تهران اجرا مي شود.
¤ با احداث يك خط لوله 365 كيلومتري تا سال 2014 ميلادي امكان صادرات فرآورده هاي نفتي از ايران به ارمنستان فراهم مي شود.
¤ حجم مبادلات تجاري ايران و افغانستان در 9 ماهه امسال با 25درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 900 ميليون دلار رسيد.

 



مديرعامل بانك ملي خبر داد
پيش فروش اقساطي سكه

مديرعامل بانك ملي ايران گفت: تمام مشمولان دريافت يارانه نقدي مي توانند از طرح پيش فروش اقساطي سكه بهره مند شوند و اين امرتنها منوط به دريافت كنندگان يارانه از بانك ملي نيست.
محمودرضا خاوري درگفت وگو با ايرنا، درباره پيش فروش اقساطي سكه با مبالغ يارانه هاي نقدي، افزود: بانك ملي دستورالعمل هاي پيش فروش سكه را به شعب ارايه كرده است.وي اظهارداشت: براساس اين طرح افراد مي توانند سكه را با نرخ روز جاري خريداري كرده و سپس درسررسيد با تخفيف مناسب آنها را دريافت كنند بدين ترتيب ميل به پس انداز در جامعه افزايش مي يابد.خاوري افزود: برهمين اساس كالاهايي كه پشتوانه نظام پولي و بانكي موثر هستند مي توانند نقش خود را در قدرت دهي به جامعه داخلي و بين المللي ايفا كنند.به گفته وي، افرادي كه در بانك ملي ايران داراي حساب يارانه اي هستند در طرح پيش فروش سكه از اولويت برخوردارند و مي توانند تمام يا قسمتي از مبلغ يارانه ها را صرف بازپرداخت كنند.
خاوري ادامه داد: حتي اين امكان وجود دارد كه اين افراد ما به التفاوتي را در قالب اين طرح پرداخت كنند تا در آينده داراي پس انداز مناسبي متناسب با تورم باشند.
حسين دشتي سخنگوي بانك ملي نيز پيش از اين علاوه بر اعلام پيش فروش اقساطي سكه از طريق حساب هاي يارانه هاي نقدي درتمام شعب اين بانك، از ارايه تسهيلات خريد كالا درراستاي هدفمندي يارانه ها خبر داده بود.

 



دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام كرد
بررسي پرونده قاچاقچيان دانه درشت طلا و جواهر

دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز از واكاوي پرونده قاچاقچيان دانه درشت طلا و جواهر در اين ستاد خبر داد.
حسن وفايي، دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، در جلسه با برخي از توليدكنندگان طلاي كشور گفت: براساس قانون، ورود مصنوعات طلا به كشور ممنوع است اما عده اي سودجو اقدام به قاچاق مصنوعات طلا به كشور كرده و موجبات بيكاري، تعطيلي و ورشكستگي برخي كارگاه هاي توليدي را فراهم كرده اند.
وي گفت: طبق بررسي هاي به عمل آمده مصنوعات طلاي قاچاق كه به طور غيرقانوني وارد كشور و توزيع مي شوند از عيار پائيني برخوردار هستند و ضرر و زيان قابل توجهي را به خريداران اين مصنوعات تحميل مي نمايند.
دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: دليل عمده گرايش برخي از مشتريان به طلاهاي خارجي در بازار، طرح و زيبايي ظاهري اين مصنوعات است در حالي كه قطعاتي كه خريداري شده در عين برخورداري از طراحي و زيبايي ظاهري از خلوص و عيار كمتر از حد نصاب استاندارد برخوردار است.
وفايي گفت: توليدكننده هاي صنف طلا و جواهر بايد سيستم توليد را متحول كنند و ضمن بهره گيري از طراحي هاي زيبا، از دستگاه هاي روز دنيا نيز براي توليد مصنوعات طلا استفاده نمايند تا بتوانند ضمن حفظ حقوق مردم در خلوص و عيار طلاي عرضه شده پاسخگوي سليقه مشتريان نيز باشند.
وي در ادامه گفت: در كشور ضمن بهره گيري از جنبه هاي زينتي طلا و جواهر غالبا به طلا و جواهر به عنوان سرمايه نگاه مي شود و در اين زمينه تفاوت هايي با ساير كشورها وجود دارد، لذا خريداران با گرايش به مصنوعات وارده از طريق غيرقانوني، عملا در حفظ حداقل سرمايه، با زيان ناخواسته اي روبرو مي شوند.
وفايي گفت: در حال حاضر تعدادي از پرونده هاي قاچاقچيان عمده طلا به كشور در حال بررسي هاي تحليلي است و در نخستين فرصت اقدامات لازم در اين خصوص انجام خواهد شد، مردم به خاطر داشته باشند كه اساسا طلاي خارجي مرغوب در داخل كشور وجود ندارد و اين مصنوعات از راه قاچاق وارد كشور مي شوند و چون سازنده اين مصنوعات مشخص نيست و تنها به ذكر عدد 750 آنها بسنده شده است، امكان پيگيري هاي بعدي براي مردم وجود ندارد، لذا با تشكيل كميته تخصصي طلا و جواهر تلاش خواهد شد تا ضمن ارتقاي استانداردهاي توليد نسبت به بهره گيري از شيوه هاي بازرسي و نظارت كارآمد اقدام و با قاچاق طلا و جواهر برخورد جدي به عمل آيد.در پايان اين جلسه، علي سهيلي، معاون مشاركت هاي مردمي و امور بين الملل ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز اعلام كرد: پيگيري موضوع قاچاق طلا و جواهر در دستور كار اين معاونت قرار گرفته و براين اساس مدتي است كارگروهي براي مبارزه همه جانبه و موثر، در اداره كل مشاركت هاي مردمي اين معاونت آغاز بكار كرده است.

 



مدير توتال:آماده سرمايه گذاري در ايران هستيم

مديرعامل شركت توتال فرانسه با اعلام اينكه اين شركت تمايل به سرمايه گذاري در ايران دارد، گفت: ما شركت خصوصي هستيم و آزادانه تصميم مي گيريم. اگر ايراني ها بخواهند ما حاضريم برايشان كار كنيم.
به گزارش خبرگزاري فارس، «كريستوف دومارژري» مديرعامل شركت نفتي توتال در گفتگو با موسسه مطالعات بين المللي انرژي با بيان اين مطلب افزود: ايران دومين ذخاير بزرگ گاز جهان را دارا مي باشد و ما تمايل داريم در ايران سرمايه گذاري كنيم.
دومارژري در ادامه با اذعان به نياز خط لوله نوباكو به گاز ايران گفت: دوست ندارم اين مطلب را بگويم چون وظيفه ما درس دادن به سياستمداران و روساي كشور نيست. در عوض سوال مي پرسم! خط لوله نوباكو را مي خواهيد؟ بسيار خب. گاز از كجا خواهد آمد؟ آذربايجان؟ نه، چون آنها گاز خود را به روسيه مي فروشند. چطور به اين موضوع پي بردم؟ چون درگير پروژه شاه دنيز هستيم(بزرگترين ميدان گازي در آذربايجان). گاز خود را به مشترياني كه خواهان خريد آن هستند مي فروشيم. روس ها مي خواهند بخرند. به لطف نوباكو، آنها مايلند قيمت بالاتري بپردازند. تركمنستان چطور؟ روس ها مي خواهند بخرند. به لطف نوباكو، آنها مايلند قيمت بالاتري بپردازند. تركمنستان چطور؟ آنها به چين و روسيه مي فروشند نه به نوباكو، امروز نوباكو خط لوله بدون گاز است. پس گاز نخواهد داشت مگر آنكه از ايران آورده شود.

 



اطلاعات اقتصادي خانوارهاي جديد تحويل وزارت رفاه شد

مركز آمار ايران اعلام كرد: اطلاعات جديد اقتصادي خانوارها به وزارت رفاه و تامين اجتماعي تحويل شده است.
به گزارش سامانه جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار مركز آمار ايران، اطلاعات افرادي كه تاكنون در اين سامانه ثبت نام كرده اند، پس از راستي آزمايي در پايگاه اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور به سازمان هدفمندي يارانه ها (وزارت رفاه و تامين اجتماعي)، تحويل شده است.
رئيس مركز آمار ايران پيشتر اعلام كرده بود، پس از آنكه اطلاعات خانوارهاي جديد جمع آوري و با سازمان ثبت و احوال راستي آزمايي شد، اطلاعات به وزارت رفاه تحويل داده مي شود تا شهروندان بتوانند در خصوص اعلام شماره حساب اقدام كنند.
عادل آذر تأكيد كرد: در صورتي كه سامانه همواره سيال باشد نمي توان اطلاعات را به شكل فايل جمع بندي كرد بنابراين بسته شدن موقتي سامانه فرصتي براي بررسي اطلاعات اقتصادي خانوار است.
وي با اشاره به تعداد خانوارهايي كه طي 45 روز (يكم آذر تا پانزدهم ديماه امسال) در سامانه اطلاعات اقتصادي خانوار ثبت نام كرده اند، گفت: هنوز آمار دقيقي در اين مورد جمع آوري نشده اما تعداد خانوارهاي جديد زياد نبوده و بيشتر خانوارها براي اصلاح اطلاعات اقتصادي به سامانه مراجعه كرده اند.
همچنين سايت مركز آمار ايران با اشاره به موارد مربوط به مركز آمار ايران خطاب به مردم آورده است: در صورتي كه به هر دليل خانوار به 2 يا چند خانوار تجزيه شده و مايل به تجميع آنها هستيد، يكي از اعضاي خانوار شما به اشتباه در خانوار ديگري ثبت شده است و از سويي با كاهش يا افزايش بي دليل تعداد اعضاي خانوار خود مواجه هستيد ضروري است پس از آغاز مرحله بعدي طرح جمع آوري اطلاعات خانوارهاي كشور كه از طريق رسانه هاي جمعي اعلام مي شود، به سامانه اينترنتي اطلاعات خانوار مركز آمار ايران، مراجعه كنيد.

 



مديرعامل اتحاديه تعاوني توليدكنندگان: كاهش توليد فرش سابقه 5 ساله دارد ربطي به هدفمندي يارانه ها ندارد

مديرعامل اتحاديه تعاوني توليدكنندگان فرش دستباف ايران با اشاره به اينكه كاهش توليد فرش هيچ ربطي به هدفمندي يارانه ها ندارد، گفت: كاهش توليد فرش دستباف از پنج سال قبل به دليل عدم حمايت از بافندگان داخلي براي حضور مؤثر در بازارهاي رقابتي جهاني اتفاق افتاده و اين روند همچنان ادامه دارد.
عبدالله بهرامي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص انتشار خبري مبني بر كاهش توليد فرش دستباف بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، اظهار داشت: كاهش توليد يا به نوعي خروج بافندگان فرش دستباف از چرخه توليد مربوط به اين دوره و ايام بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نيست.
وي ادامه داد: مشكل توليدفرش دستباف ايران از زماني شروع شد كه كشورهاي برخوردار از نيروي كار ارزان از جمله هند و چين اقدام به توليد فرش دستباف و بازاريابي براي عرضه اين كالاها در سطوح جهاني متناسب با انتظارات خريداران كردند.
وي افزود: متأسفانه به دليل بي توجهي مسئولان امر به تحولات اينچنيني در سطوح بين المللي و عدم تبيين سازوكارهاي حمايتي از توليدكنندگان داخلي، سبب شد ايران جايگاه خود در بازارهاي فرش دستباف را از دست بدهد.
مديرعامل اتحاديه شركت هاي تعاوني توليدكنندگان فرش دستباف ايران گفت: خروج بافندگان از چرخه توليد فرش دستباف از حدود پنج سال قبل شروع شده بود كه از دو سال گذشته هم زمان با افزايش قيمت مواد اوليه، رشد قيمت تمام شده فرش هاي توليدي و افت قيمت فروش فرش شدت گرفت.
وي با اشاره به اينكه بسياري از توليدكنندگان فرش هاي دستباف بعد از ترك اين حرفه، مشغول فعاليت در شغل هاي كاذب شده اند، تأكيد كرد: به رغم رايزني ها و ارائه طرح هاي توجيهي متعدد متأسفانه هنوز هيچ گونه تدبير حمايتي از فعالان در اين حوزه اتخاذ واجرايي نشده است.
بيمه 160 هزار قاليباف
رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته پيش بيني مي شود كه تا پايان سال جاري 160 هزار نفر از قاليبافان تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار گيرند.
فيصل مرداسي در گفتگو با (شابا) با بيان اين مطلب كه صدور كارت مهارت قاليبافان روال طبيعي خود را طي مي كند، ادامه داد: در حال حاضر بسياري از قاليبافان موفق به دريافت كارت مهارت شده اند.
وي ادامه داد: با توجه به هماهنگي صورت گرفته پيش بيني مي شود كه 160 هزار قالي بافي كه مشمول بيمه خدمات درماني هستند تا پايان سال جاري موفق به استفاده از بيمه تأمين اجتماعي شوند.
اين مقام مسئول تأكيد كرد: در ابتدا اولويت با مشمولان بيمه خدمات درماني است ولي پوشش بيمه اي كليه فعالان اين بخش از جمله برنامه هاي مركز ملي فرش است.
رئيس مركز ملي فرش ايران اظهار داشت: طي روزهاي گذشته نرم افزار اجرايي بيمه هاي تأمين اجتماعي قاليبافان و حرفه هاي مرتبط با فرش دستباف در همه شعب سازمان تأمين اجتماعي سراسر كشور نصب و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
مرداسي خاطرنشان كرد: قالي بافاني كه كارت مهارت خود را از سازمان فني- حرفه اي دريافت كرده اند مي توانند با مراجعه به ادارات تأمين اجتماعي تحت پوشش اين بيمه قرار گيرند.

 



توافق ايران و لهستان براي واردات گوشت

دبير اتحاديه واردكنندگان گوشت قرمز و سفيد از رايزني هاي اين اتحاديه با كشور لهستان به منظور واردات گوشت با هدف حفظ ثبات در بازار خبر داد.
غلامرضا نظري گفت: هيات اعزامي اتحاديه به همراه نمايندگان كميسيون امور تشكل هاي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، به منظور بررسي و انعقاد قرارداد در زمينه واردات گوشت هم اكنون در لهستان به سر مي برد و با رئيس سازمان دامپزشكي اين كشور ديدار و گفت وگو كرده است.
براساس اين گزارش: رئيس سازمان دامپزشكي لهستان در ديدار با بخش خصوصي كشورمان با اشاره به سابقه ايران در كشاورزي و دامپروري، گسترش همكاري ها ميان شركت هاي تجاري دو كشور را خواستار شد.
جازد دافسكي همچنين از آمادگي كشورش براي فراهم كردن زمينه فعاليت شركت هاي ايراني در لهستان خبر داد و گفت: لهستان چتر حمايتي خود را براي توسعه مناسبات اقتصادي و تجاري ميان شركت هاي ايراني و لهستاني مي گستراند.
حجم پايين مناسبات تجاري، حمايت از شركت هاي طرف قرارداد در اجراي تعهداتشان، تضمين و رعايت تمام اصول و ضوابط مورد نظر مشتري از محورهاي اصلي رئيس دامپزشكي لهستان با طرف ايراني بوده است.
رئيس سازمان دامپزشكي لهستان همچنين ارتباط مستمر سازمان متبوعش با مراكز اسلامي در اين كشور به منظور رعايت ذبح بهداشتي بر مبناي درخواست كشورهاي اسلامي را از موارد التزام به حقوق مشتري برشمرد.
وي گفت: علاوه بر دقت در رعايت احكام اسلامي، نظارت دقيق در كيفيت و امنيت سلامتي دام نيز به طور كامل اعمال مي شود.
در اين ديدار رئيس كميسيون امور تشكل هاي اتاق بازرگاني و صنايع و معدن ايران نيز با بيان توانمندي شركت هاي ايراني براي همكاري با شركت هاي لهستاني، ثمربخش بودن فعاليت هاي جديد شركت هاي ايراني در لهستان را بستر مناسب و اطمينان بخشي براي ساير فعالان علاقه مند به ورود به بازار لهستان عنوان كرد.
علي اصغر جمعه اي افزود: با برنامه ريزي دقيق و شناسايي بازار مصرف و تقاضاي دو كشور افق تازه اي را مي توان در تعاملات اقتصادي ميان جمهوري اسلامي ايران و لهستان از طريق شركت هاي تجاري ترسيم كرد.

 



معاون وزير بازرگاني: نان فانتزي ارزان نشود، برخورد مي كنيم

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران با بيان اينكه نانوايان مجازند از هر كارخانه اي كه خودشان تشخيص مي دهند آرد بخرند، گفت: اگر نان فانتزي ارزان نشود، برخورد تعزيراتي مي كنيم.
حميد عليخاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس درپاسخ به اين سوال كه آيا محاسبه اي صورت گرفته كه پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كاهش مصرفي در بخش نان داشته ايم يا نه؟ گفت: اين محاسبات بايد به صورت دوره اي باشد اما تصوير ذهني من اين است كه بين 10تا 15 درصد كاهش مصرف در بخش نان وجود داشته باشد.
معاون وزير بازرگاني در واكنش به اين سوال كه آيا اتحاديه نان فانتزي آرد 300توماني دريافت مي كند گفت:مگر آرد خارج از اين هم داريم؟ آرد خبازي، 10، 12و 18 درصد سبوس است و اگر توليدكننده اي مي خواهد آرد 23 درصد بگيرد ديگر آرد خبازي نيست. اينها يكي دو كيسه، آرد 23درصد مي گيرند و با بقيه آردها اختلاط مي كنند همانطور كه مي دانيد فانتزي پزها دركنار نان، كيك، كلوچه و محصولات ديگر هم طبخ مي كنند.
وي درپاسخ به اين سوال كه علي رغم كاهش قيمت آرد، نان فانتزي هيچگونه كاهش قيمتي نداشته است گفت: درساير استانها قيمت نان فانتزي كاهش پيدا كرده است. دوستان ما درتهران نسبت به اين موضوع، بي انصافي مي كنند قطعاً اگر اين موضوع ادامه پيدا كند، برخورد تعزيراتي مي كنيم.
وي همچنين درخصوص كاهش كيفيت نان واحدهاي آزادپز نسبت به گذشته اظهارداشت: من اين را به حساب شنيده ها تلقي مي كنم. همه واحدها از آرد يكساني استفاده مي كنند، اما از امروز هرنانوايي مجاز است از هر كارخانه آردي كه خودش تشخيص مي دهد، آرد بخرد. چون تاكنون وظيفه حمل باشركت بازرگاني دولتي بود هرچند كه ما هزينه حمل را دريافت مي كرديم، اما از اين پس واحدهاي نانوايي خودشان بايد آردي كه مي خواهند بخرند تا هيچگونه بهانه اي وجود نداشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14