(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 3 بهمن 1389- شماره 19847

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سلطانيه در مسكو: شوراي امنيت به عنوان ابزاري در دست غرب با بن بست مواجه شده است
عباسعلي كدخدايي: شوراي نگهبان براي عوامل فتنه 88 فرش قرمز پهن نمي كند
بي اعتنايي مشتريان اروپايي و آسيايي نفت ايران به تحريم هاي آمريكا
كاخ سفيد 2 سال پيش به صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران اعتراف كرده بود
يدالله جواني:
اوج هماهنگي دستگاه هاي اطلاعاتي و نفوذ در موساد ريگي و عوامل ترور عليمحمدي را به دام انداخت
برنامه پنجم توسعه براي اجرا به دولت ابلاغ شد
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي:مركز تخصصي سلول درماني در استان البرز احداث مي شود
مفتي اهل سنت استان سيستان و بلوچستان: فتواهاي رهبر انقلاب آتش فتنه هاي دشمنان را خاموش كرد
بازخواني يكي از جعبه هاي سياه تا 10روز آينده
ثبت نام عمره مفرده از نيمه دوم سال آينده
اخبار ادبي و هنري
تشكل هاي دانشجويي شيراز در نامه اي به رئيس قوه قضائيه:
تحقيق و تفحص از عملكرد شوراي شهر شيراز ضروري است
آغاز توليد 20 هزار مگاوات برق هسته اي پس از مذاكرات اسلامبول
در پـي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مصرف برق در برخي نقاط كشور 11 درصد كاهش داشته است



سلطانيه در مسكو: شوراي امنيت به عنوان ابزاري در دست غرب با بن بست مواجه شده است

نماينده دايم ايران در آژانس انرژي اتمي، شوراي امنيت را ابزاري در دست غرب دانست كه امروز با بن بست مواجه شده است.
«علي اصغر سلطانيه» سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي روز جمعه در يك كنفرانس مطبوعاتي در مسكو، با بيان اين كه قطعنامه هاي شوراي امنيت درباره ايران با نقض قوانين بين المللي صادر شده اند، گفت: ايران قطعنامه هاي شوراي امنيت را اجرا نخواهد كرد.
سلطانيه در اين كنفرانس مطبوعاتي در خبرگزاري اينترفكس با حضور شماري از خبرنگاران روس و خارجي گفت: ايران به قطعنامه هاي شوراي امنيت عمل نكرده و در آينده نيز آنها را اجرا نخواهد كرد زيرا كه پايه و اعتبار حقوقي ندارند و با نقض قوانين بين المللي صادر شده اند.
وي تاكيد كرد: شوراي امنيت به عنوان ابزار در دست قدرت هاي غربي از جمله آمريكا و ابزار براي اعمال فشار بر ايران با بن بست مواجه شده است.
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در همين حال گفت: ايران آماده است به شوراي امنيت براي خروج از اين وضعيت كمك كند، بشرط اين كه كشورهاي غربي و در وهله اول آمريكا از اعمال فشار بر سازمان هاي مربوطه همچون شوراي امنيت و آژانس بين المللي انرژي اتمي براي تحقق اهداف سياسي خود دست بردارند.
سلطانيه گفت: تهران آماده انجام مذاكرات در خصوص تمام موضوعات دستور كار بين المللي از جمله مسائل خلع سلاح، منع انتشار سلاح هسته اي تبادل سوخت هسته اي ايران است.
سلطانيه روز پنج شنبه نيز در يك كنفرانس خبري در خبرگزاري روسي ريانووستي در مسكو، با بيان اين كه ايران از هيچ تهديدي هراس ندارد، گفت: جمهوري اسلامي ايران برنامه غني سازي اورانيوم را متوقف نخواهد كرد.
سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي از روز چهارشنبه براي انجام ديداري سه روزه و به منظور تشريح مواضع هسته اي ايران و وضع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي اين كشور در مسكو به سر مي برد.
اين سفر به ابتكار سفارت ايران در روسيه انجام گرفته است و قرار است سلطانيه در چارچوب برنامه اين ديدار، با چند شبكه تلويزيوني اين كشور و نيز سردبيران و مسئولان رسانه هاي روسي مصاحبه كند.

 



عباسعلي كدخدايي: شوراي نگهبان براي عوامل فتنه 88 فرش قرمز پهن نمي كند

سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي تاكيد كرد كساني كه در فتنه سال گذشته به هر دليلي نقش داشتند، انتظار نداشته باشند شوراي نگهبان براي آنها فرش قرمز پهن كند.
به گزارش ايرنا، عباسعلي كدخدايي در نشست خبري خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري كه اظهارات اخير دبير شوراي نگهبان مبني بر عدم نياز به حضور سران فتنه در انتخابات را به معني عدم حضور برخي سياسيون و جريان هاي سياسي تعبير مي كرد، از برخي رسانه ها كه اين گونه اظهارات را به آيت الله جنتي منتسب مي كنند، انتقاد كرد.
فتنه گران مدعي شده اند
وي با بيان اينكه برخي رسانه ها به درستي مطلب را منعكس نكرده اند، اظهار داشت: سوالي كه از آيت الله جنتي شد درباره مطالبي بود كه يكي از افرادي كه در حوادث انتخابات سال گذشته نقش داشت، بيان كرده است. اين فرد اكنون به جاي پاسخگويي رفتار خود در مقام مدعي و طلبكاري به ميدان آمده است.
سخنگوي شوراي نگهبان با توضيح اظهارات آيت الله جنتي، اظهار داشت: دبير شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال گفت كه نيازي به ورود كساني كه بايد در مقابل افكار عمومي پاسخگو باشند، به انتخابات نيست.
وي ادامه داد: اين افراد مشخص است كه چه كساني هستند؛ كساني كه در فتنه سال گذشته به هر دليلي نقش داشتند، انتظار نداشته باشند شوراي نگهبان براي آنها فرش قرمز پهن كند.
كدخدايي در عين حال افزود: به نظر مي رسد وجود اختلاف سليقه ها و جناح هاي مختلف براي كشور به تنهايي بد نيست بلكه بسيار هم مطلوب است.
وي تاكيد كرد شوراي نگهبان از اختلاف سليقه ها استقبال مي كند و تنها رفتار افراد را ملاك خود قرار مي دهد.
شوراي نگهبان در ادامه
قوه مقننه نيست
عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به سوال ديگري درباره توصيه دبير اين شورا به نمايندگان مجلس مبني بر اينكه وقت وزرا را با سوالات خود نگيرند، اظهار داشت: اينها توصيه هاي اخلاقي است كه مي شود از تريبون نماز جمعه به همه داشت. خبرنگار ديگري در همين زمينه و هنگام طرح سوال خود، شوراي نگهبان را يك نهاد هم راستا با مجلس توصيف كرد و پرسيد: آيا مي توان براي سوال نمايندگان از وزرا حد و مرز قايل شد؟
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال تاكيد كرد اين شورا نهادي مستقل است و در ادامه قوه مقننه نيست.
وي تصريح كرد: شوراي نگهبان در قالب تفسير قانون اساسي و تنها در صورتي كه سوالي از اين شورا مطرح شود، نظر خود را اعلام مي كند.
تنها رفتار افراد ملاك بررسي صلاحيت هاست
خبرنگار ديگري درباره مطلب منتشر شده در يكي از سايت هاي خبري مبني بر قطعي بودن رد صلاحيت مشايي سوال كرد كه كدخدايي با غيبگو خواندن اين سايت، گفت: شوراي نگهبان نظر خود را در زماني كه افراد ثبت نام كردند، اعلام مي كند و ملاك اين نهاد تنها رفتار افراد است.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاري كه مدعي بود كارشناسان معتقدند شوراي نگهبان مي تواند با استفاده از تفاسير روز مانع از طولاني شدن روند بررسي مصوبات مجلس و ارجاع به مجمع تشخيص مصلحت نظام شود، اظهار داشت: اينها نظرات كارشناسي و محترم است.
كدخدايي ادامه داد: شوراي نگهبان هميشه تلاش مي كند طبق شرع و قانون اساسي اظهار نظر كند و اگر به مصلحت باشد، موضوع با مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسي مي شود.
وي يادآور شد كه مجمع تشخيص مصلحت نظام براي حل مباحث اختلافي بين شوراي نگهبان و مجلس تشكيل شده است.
تاييد وزارت ورزش و جوانان
كدخدايي در ادامه با اشاره به طرح تبديل سازمان هاي تربيت بدني و ملي جوانان به وزارت ورزش و جوانان گفت: اين طرح در شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.
كدخدايي درباره مغايرت ايجاد وزارت ورزش و جوانان با برنامه هاي پنجم و چهارم اظهار داشت آنچه در شوراي نگهبان بحث مي شود عدم مغايرت با قانون اساسي و شرع مقدس است.
وي افزود: ممكن است بسياري از مصوبات موجود با مصوبه ديگري لغو شود و يا يك مصوبه با قانون ديگري مغايرت داشته باشد كه اين نافي قانون اساسي نيست.
سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان كرد كه طرح ايجاد وزارت ورزش و جوانان بيش از دو سوم آراي نمايندگان را كسب كرده است و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
كدخدايي درباره ايراد شوراي نگهبان به اساسنامه شركت ملي گاز نيز گفت: اين موضوع از زمان دولت هشتم در شوراي نگهبان مطرح شده است زيرا قرار بود اساسنامه هاي شركت هاي ملي نفت، گاز و پتروشيمي از سال هاي دور به مجلس تقديم شود اما تاكنون انجام نشده است.
وي با بيان اينكه اين شركت ها اساسنامه مصوب مجلس ندارند و نمي توان در قوانين، اسامي اين شركت ها را ذكر كرد، اظهار داشت طبق رايزني هاي دولت و مجلس اعلام شده است كه دولت مشغول تنظيم اساسنامه اين شركت ها است و ما اميدواريم مساله به زودي حل شود.
سخنگوي شوراي نگهبان همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام لازم الاجرا است، گفت: مصوبات مجمع لازم الاجرا است.

 



رويترز گزارش داد
بي اعتنايي مشتريان اروپايي و آسيايي نفت ايران به تحريم هاي آمريكا

رويترز در گزارشي از مشتريان نفتي ايران در آسيا و اروپا تصريح كرد به رغم تحريم هاي آمريكا، صادرات نفت ايران در سال 2011 به روال گذشته ادامه خواهد يافت.
به گزارش فارس، رويترز در تحليلي به بررسي وضعيت صادرات نفت ايران به آسيا و اروپا پرداخت و نوشت: علي رغم تحريم ها بر ضد ايران، شركتهاي آسيايي و اروپايي همچنان به واردات نفت از ايران ادامه مي دهند.
براساس اين گزارش ادامه واردات نفت ايران از سوي شركتهاي آسيايي و اروپايي در حالي است كه تحريم ها برضد تهران وضعيت مبادلات مالي و بانكي با تهران را به شدت محدود كرده است و اين مساله كار را براي مشتريان نفتي ايران پيچيده كرده است.
منابع آگاه بازار نفت روز جمعه اعلام كردند شركتهاي چيني قراردادهاي واردات نفت از ايران در سال 2011 را تمديد كردند و بنابراين روزانه 460 هزار بشكه نفت از ايران خريداري خواهند كرد.
تحريم هاي آمريكا و شوراي امنيت فروش نفت ايران را شامل نمي شود. البته بسياري از شركتهاي نفتي جهان كه فعاليتهاي مستقيمي در آمريكا دارند از ترس تحريم هاي اين كشور به دنبال ساير منابع جايگزين براي تامين نفت مورد نياز خود هستند.
در عين حال شركتهاي نفتي اروپا مثل آني ايتاليا هنوز مثل روال گذشته نسبت به واردات و خريد نفت از ايران اقدام مي كنند و نيازي به تامين مالي واردات نفت از ايران از طريق سيستم بانكي ندارند. برخي از شركتهاي ديگر اروپايي نيز تامين مالي واردات نفت از ايران را از طريق بانكهاي چيني، ايتاليايي و روسي انجام مي دهند چون اين بانكها نگراني چنداني درخصوص تحريم هاي مالي آمريكا ندارند.
ايران دومين توليدكننده بزرگ نفت اوپك روزانه حدود 4 ميليون بشكه نفت توليد مي كند. پالايشگاههاي آسيا بيش از سه چهارم نفت صادراتي ايران را خريداري مي كنند و مابقي به شركتهاي اروپايي صادر مي شود. البته ايران نيز به روشني و به طور شفاف مشتريان نفتي خود را اعلام نمي كند.
رويترز در ادامه نوشت: قرارداد با شركتهاي چيني در سال 2011 خبر خوبي براي ايران خواهد بود چرا كه هم اكنون مشكلاتي در زمينه صادرات نفت ايران به هند به وجود آمده است. كره جنوبي و ژاپن نيز گرچه ميزان واردات نفت خود از ايران را در سال 2010 كاهش داده اند ولي در سال 2011 همچنان به واردات نفت از ايران ادامه خواهند داد.
شركت دولتي چواي چنرونگ چين روزانه 240 هزار بشكه در روز نفت از ايران طي سال 2011 وارد خواهد كرد. شركت سينوپك نيز كه بزرگترين شركت پالايشگاهي آسيا محسوب مي شود موافقت كرده است 220 هزار بشكه در روز نفت ايران را طي سال 2011 خريداري كند. ميزان خريد نفت اين دو شركت از ايران در سال 2011 نسبت به سال قبل هيچ تغييري نداشته است.
تحريم ها بر روابط اقتصادي ايران و سوئيس تاثيري نداشته است
رئيس سازمان امور اقتصادي و صادراتي سوئيس هم تاكيد كرد تحريم هاي اقتصادي تاثيري منفي بر مبادلات اقتصادي و تجاري ايران و سوئيس نداشته است.
به گزارش ترندنيوز، اروين بولينگر تصريح كرد بخش زيادي از مبادلات تجاري ايران و سوئيس قانوني است و شامل تحريم هاي بين المللي نمي شود و خوشبختانه مي توانيم به همكاري هاي اقتصادي و تجاري با ايران ادامه دهيم.
وي افزود: شوراي فدرال سوئيس بر گسترش و ارتقاي مبادلات تجاري قانوني بر ايران تاكيد دارد. اين شورا در 19 ژانويه 2011 تصميم گرفت تا قوانين خود را با قوانين تحريمي شوراي امنيت بر ضد ايران تطبيق دهد.
در عين حال تجارت كالاها و خدماتي كه خارج از تحريم هاي بين المللي باشد مانند گذشته ادامه خواهد يافت. حجم مبادلات تجاري ايران و سوئيس در سال 2010 به بيش از 769 ميليون دلار معادل 741 ميليون فرانك سوئيس رسيده است. سوئيس بيش از 5/726 ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده و در مقابل 5/42 ميليون دلار كالا از ايران وارد كرده است.
حجم مبادلات تجاري دو كشور نسبت به سال 2009 بيش از 3/65ميليون دلار كاهش داشته است. مهمترين اقلام صادراتي سوئيس به ايران عبارتند از مواد شيميايي، ماشين آلات صنعتي و محصولات كشاورزي.

 



براساس يك سند تازه منتشر شده از ويكي ليكس
كاخ سفيد 2 سال پيش به صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران اعتراف كرده بود

هرچند مقامات آمريكايي در 2 سال گذشته همواره سعي كرده اند تا به نحوي اهداف هسته اي ايران را زير سؤال ببرند اما اسناد جديد آمريكايي نشان مي دهد كه دولت اوباما 2 سال پيش ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي كشورمان را تاييد كرده است.
به گزارش پايگاه خبري «آنتي وار»، اسناد جديدي كه توسط پايگاه اينترنتي «ويكي ليكس» منتشر شده است نشان مي دهد كه دولت «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا دو سال پيش تاييد كرده است كه ايران قطعا قابليت توليد سلاح هسته اي را داشته است اما هيچ گاه اقدامي نكرده و به اين سمت نرفته است.
بنابر اين گزارش، با وجود اينكه اين اسناد كه به ماه مارس سال 2009 باز مي گردد، صراحتا بر عدم تصميم ايران براي توليد تسليحات هسته اي تاكيد مي كند، اما اظهارات مقامات دولت آمريكا تاكنون با اين واقعيت اجتناب ناپذير بسيار فاصله داشته است؛ با اين حقيقت غيرقابل انكار كه با وجود توانايي براي توليد تسليحات هسته اي، اما ايران برنامه هسته اي خود را تنها به منظور تحقق اهداف غيرنظامي و صلح آميز ادامه داده است.
اين سند كه به تازگي منتشر شده است و هم اكنون به نظر مي رسد كه تمام اتهامات مطرح شده از جانب آمريكا عليه ايران را رد مي كند، احتمالا در زمان خود يعني حدود دو سال پيش به عنوان سندي قطعي و محكم درباره برنامه هسته اي ايران، جنجال هاي بسياري را در ميان مقامات آمريكايي بوجود آورده است.
به گزارش فارس، آنتي وار افزود: اهميت اين سند از اين بابت است كه وقتي به گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران نيز مي نگريم، مي بينيم كه در اين گزارش ها نيز با قطعيت كامل آمده است كه ايران هرگز اورانيوم بالاي 20درصد غني سازي نكرده است و هيچ گاه غني سازي خود را تا سطحي كه براي توليد سلاح هسته اي است ادامه نداده است.

 



يدالله جواني:
اوج هماهنگي دستگاه هاي اطلاعاتي و نفوذ در موساد ريگي و عوامل ترور عليمحمدي را به دام انداخت

مسئول اداره سياسي سپاه، دستگيري ريگي و عوامل ترور شهيد عليمحمدي را به علت هماهنگي دستگا ههاي اطلاعاتي جمهوري اسلامي و نفوذ در دستگاه اطلاعاتي رژيم صهيونيستي دانست.
يدالله جواني با بيان اين كه هماهنگي مناسبي بين دستگاه هاي اطلاعاتي مختلف كشور وجود دارد، عنوان كرد: اين هماهنگي در دستگيري عوامل ترور شهيد عليمحمدي به صورت ظريف تري در موضوع دستگيري عبدالمالك ريگي معدوم وجود داشت كه نيروهاي اطلاعاتي، امنيتي با ابتكار عمل و خلاقيت و نوآوري در اين كار تمام سرويس هاي اطلاعاتي و حاميان منطقه اي قدرت هاي بزرگ را متحير ساخت.
جواني كه با فارس گفت وگو مي كرد، تصريح كرد: نيروهاي اطلاعاتي ايران شخصي را دستگير كردند كه قدرت هاي بزرگ اميد زيادي به وي براي ايجاد اخلال و بر هم زدن ثبات در ايران داشتند اما جمهوري اسلامي با اشراف اطلاعاتي او را دستگير كرد و به سزاي اعمالش رساند.
وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي در آينده هر نوع طراحي كه عليه نظام اسلامي و ملت ايران از سوي دشمنان و كشورهاي سلطه گر وجود داشته باشد را طبق روال 32 سال گذشته خنثي خواهد كرد.
مسئول اداره سياسي سپاه در خصوص سكوت رسانه هاي خارجي در قبال دستگيري عوامل ترور شهيد علي محمدي، يادآور شد: رفتار غرب به گونه اي است كه آنها را دچار تنگنا و پارادوكس مي كند، آنها از طرفي شعار حقوق بشر و مبارزه با تروريسم را مطرح مي كنند كه گويا پرچم دار آزادي، حقوق بشر، دفاع از حقوق انسان ها و صلح و ثبات جهاني هستند و فقط اين كشورها در خط مقدم مبارزه با تروريسم قرار دارند.
وي افزود: در وابستگي رسانه هاي غربي به كشورهاي سلطه گر و قدرت هاي جهاني به ويژه صهيونيست ها و آمريكا هيچ ترديدي وجود ندارد و از طريق اين قدرت ها هزينه آنها تامين مي شود، لذا اين رسانه ها بايد سياست آ نها را دنبال كنند.
وي خاطرنشان كرد: وقتي عوامل تروريستي دستگير شده و وابستگي مالي و فكري آنها به كشورهاي قدرتمند مشخص مي شود، رسانه هاي غربي دچار پارادوكس و تناقض مي شوند، چرا كه آنها شعار مقابله با تروريسم را سرمي دهند اما در مواجهه با خبر دستگيري تروريست ها، دست به سكوت خبري زده و هيچ واكنشي نشان نمي دهند و چنين اقدامي اين سؤال را براي مخاطبان ايجاد مي كند كه چطور غرب با اين كه خود حامي تروريست است اما از حقوق بشر دم مي زند؟

 



برنامه پنجم توسعه براي اجرا به دولت ابلاغ شد

لايحه برنامه پنجم توسعه كشور براي اجرا از سوي مجلس شوراي اسلامي به رئيس جمهور ابلاغ شد.
در اين ابلاغيه مصوبه ماده 80 لايحه برنامه پنجم كه مربوط به نحوه تعيين رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران است، وجود ندارد و اين مصوبه پس از بررسي در مجمع تشخيص مصلحت نظام به دولت ابلاغ خواهد شد.
براين اساس، دولت لايحه بودجه 1390 كل كشور را براساس احكام و مواد لايحه برنامه پنجم تدوين و بار مالي ناشي از هر يك از اين احكام را كه مربوط به سال اول اجراي قانون برنامه پنجم است در اين لايحه منظور خواهد كرد.

 



نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي: مركز تخصصي سلول درماني در استان البرز احداث مي شود

نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي از احداث بزرگترين مركز تخصصي سلول درماني در استان البرز خبر داد.
فاطمه آجرلو با بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار مهر در كرج اظهار داشت: در بازديد از مركز پژوهشي، تحقيقاتي رويان مقرر شد با تخصيص اعتبار و پيش بيني رديف مستقل بودجه بيمارستان سلول درماني اين مركز درماني در استان البرز احداث شود.
وي افزود: براساس توافق با مركز پژوهشي، تحقيقاتي رويان بزرگترين مركز تخصصي سلول درماني جهان در استان البرز راه اندازي مي شود كه مي تواند برگ زرين ديگري بر افتخارات اين استان تازه تاسيس باشد.
اين نماينده با اشاره به اينكه براي احداث اين مركز درماني بايد 100هكتار زمين درنظر گرفت، خاطرنشان كرد: با تامين زمين اين مجموعه و همكاري شهرهاي مركز استان از جمله شهرهاي اقماري مي توان شاهد افتتاح فاز اول اين بيمارستان در سال 90 بود.
نماينده مردم كرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر زيرساخت هاي تحقق اين مركز در مركز استان البرز فراهم است، گفت: براي احداث اين مركز طرح جامعي تهيه شده است كه مي تواند علاوه بر احداث مركز تحقيقاتي در زمينه تخصصي زنان، زايمان مباحث درماني نيز در همين استان پيگيري شود.وي تصريح كرد: با تاكيد رئيس جمهوري، البرز بايد در طول سه سال آينده در تمامي شاخص ها به ويژه بهداشت و درمان به سطح ساير استان هاي كشور برسد، در اين زمينه بايد تمهيداتي انديشيده شود تا استان البرز بتواند به استان هاي غربي كشور خدمات بهداشتي، درماني ارائه دهد.

 



مفتي اهل سنت استان سيستان و بلوچستان: فتواهاي رهبر انقلاب آتش فتنه هاي دشمنان را خاموش كرد

مفتي اهل سنت سيستان و بلوچستان گفت: فتواهاي بموقع و با درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي همواره آب بر آتش فتنه هاي دشمنان اسلام عليه وحدت مسلمانان، ريخته است.
مفتي محمدقاسم قاسمي، جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: چندي پيش فردي كه معلوم نبود از كدام آبشخور آب مي خورد با اقدامي غيرمسئولانه با سوءاستفاده از نام تشيع به همسران پيامبر«ص» اسائه ادب كرد و نزديك بود انفجاري عظيم در جهان اسلام رخ دهد.
وي ادامه داد: با اين حركت احتمال برانگيخته شدن احساسات مسلمانان جهان اسلام و قضاوت هاي تند نسبت به عموم شيعه وجود داشت اما فتواي بجا و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامي مانع بهره برداري دشمنان اسلام از شرايط شد.
رئيس گروه افتاي حوزه علميه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: تمام علماي اهل تشيع و تسنن داخل و خارج ايران اسلامي فتواي رهبر معظم انقلاب را مورد تائيد قرار دادند و از درايت بموقع ايشان ابراز خرسندي كردند.
مفتي قاسمي افزود: اميدواريم همواره درايت و تدابير بموقع رهبر معظم انقلاب اسلامي سدي محكم در مقابل تمام اقدامات فتنه گرانه دشمنان براي ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني باشد.

 



معاون استاندار آذربايجان غربي خبر داد
بازخواني يكي از جعبه هاي سياه تا 10روز آينده

معاون سياسي اجتماعي استاندار آذربايجان غربي گفت: بازخواني يكي از جعبه هاي سياه تا 10روز آينده و جعبه ديگر بعد از اخذ اطلاعاتي از كشور سازنده امكانپذير است.
ابراهيم فتح اللهي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در اروميه اظهار داشت: علل سقوط هواپيماي بوئينگ 727 از طريق بازخواني دو جعبه سياه هواپيما مشخص مي شود.
وي افزود: باند فرودگاه اروميه از نظر آسفالت، خط كشي و باند فرود از استاندارد لازم برخوردار است و از نظر فني دربرج مراقبت مشكلي وجود ندارد.
فتح الهي اضافه كرد: هواپيماي بوئينگ 727 صبح روز سانحه به شيراز و كويت پرواز داشته و بعدازظهر همان روز براي پرواز به اروميه آماده شده بود.
معاون سياسي اجتماعي استاندار آذربايجان غربي ادامه داد: خلبان نيز تعداد پروازهاي زيادي داشته و در مسير اروميه پرواز داشته، اما اينكه چرا اين اتفاق روي داده بايد منتظر اعلام نتايج نهايي ستاد سوانح كشور بعد از بررسي هاي فني باشيم.
وي تصريح كرد: براساس مكالمات ثبت شده خلبان در برج فرودگاه خلبان آماده فرود بوده كه به علت عدم ديد كافي اجازه برگشت مي خواهد و اين اجازه داده مي شود، اما با توجه به سيستم موتور هواپيماهاي بوئينگ كه انحصار اين نوع هواپيماها است وقتي سرعت كاهش مي يابد خلبان مجددا مي تواند سرعت قبلي خود را احيا كند و با خيزي دوباره پرواز كند. خلبان در روز سانحه اين حالت را عمل مي كند، ولي به دليل اينكه سرعت هواپيما كم شده بود نمي تواند خود را بالا بكشد و هواپيما سقوط مي كند.

 



رئيس سازمان حج و زيارت كشور خبر داد
ثبت نام عمره مفرده از نيمه دوم سال آينده

آمل- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان حج و زيارت كشور گفت: حدود 800 نفر از زائران كشور امسال به عمره مفرده اعزام مي شوند.
علي ليالي در جمع خبرنگاران افزود: نخستين گروه از عمره گزاران 16 بهمن ماه به سرزمين وحي اعزام مي شوند و تا 10 مرداد ماه سال آينده نيز ادامه خواهد داشت.
وي گفت: هم اكنون ثبت نام اولويت هاي يك تا 180 در كاروان ها در حال انجام است.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور افزود: امسال در مجموع حدود 800 هزار نفر از زائران خانه خدا به سفر زيارتي عمره مفرده مشرف مي شوند كه به نسبت پارسال از نظر تعداد افزايش داشته است.
ليالي درباره كم شدن زمان سفر عمره گفت: عمره زائران همچنان 12 روزه است و بخشي از زائران عمره گزار دانش آموزي و دانشجويي نيز ده روز به عربستان اعزام مي شوند.
وي درباره ثبت نام جديد حج عمره نيز ادامه داد: دور جديد ثبت نام حج عمره از نيمه دوم سال 90 انجام خواهد شد.
ليالي يادآور شد: امسال حدود 50 هزار زائرمازندراني در قالب 384 كاروان مصادف با 22 بهمن امسال به زيارت خانه خدا مشرف مي شوند.
همچنين به گزارش فارس، ليالي با تأكيد بر اينكه تا 16 سال آينده براي حج تمتع ثبت نامي نداريم، گفت: در اين زمينه هيچ برنامه اي نيز در نظر نداريم.
وي با اعلام اينكه يك ميليون و 600 هزار نفر در كشور منتظر اعزام به حج تمتع هستند، افزود: اعزام اين افراد تا 16 سال به طول مي انجامد.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور با اشاره به تأخير پرواز برخي زائران در سال گذشته بيان داشت: سال گذشته در پرواز برخي زائران تأخير ايجاد شد كه با توجه به قرارداد منعقد شده با هواپيمايي ايران حق و حقوق زائران پس گرفته و به آنها برگردانده شد.
ليالي درباره اعزام به عتبات عاليات عراق و عادي بودن مسافرت هاي زيارتي به اين كشور يادآور شد: هم اكنون عراق داراي امنيت نسبي است.
وي خاطرنشان كرد: روزانه حدود 3 هزار و 500 تا 4 هزار زائر به عراق مي روند كه روال اعزام به عتبات عاليات عراق همانند سال هاي گذشته عادي است.

 



اخبار ادبي و هنري

در اعتراض به وضعيت تئاتر كشور
انجمن هنرمندان تئاتر انقلاب اسلامي اعلام موجوديت كرد
در اعتراض به مديريت و وضعيت تئاتر كشور، جمعي از فعالان عرصه تئاتر، انجمن هنرمندان تئاتر انقلاب اسلامي را تشكيل دادند. به گزارش خبرنگار كيهان، در بيانيه تشكل ياد شده آمده است: «متاسفانه از دوران موسوم به اصلاحات، زمينه نفوذ فرهنگ سكولار در تئاتر كشور فراهم شد و فرهنگ غربي بر صحنه نمايش مستولي گرديد». در ادامه اين بيانيه مي خوانيم:«متاسفانه اكنون بخشي از تئاتر ما، به صورت مأمني براي اپوزيسيون نظام درآمده و تخريبي ترين اقدامات عليه اخلاقيات و يقينيات جامعه ايراني و ديني مان به مرحله اجرا مي رسد».
انجمن هنرمندان تئاتر انقلاب اسلامي در بخش پاياني بيانيه خود تاكيد كرده است در صورت ادامه تحركات عناصر سكولار نفوذ كرده در عرصه تئاتر ايران، انجمن نامه و كارنامه آنان و حاميان اين طيف در عرصه مديريتي را خطاب به مردم شريف ايران افشاء خواهد كرد.
تقدير عجيب خانه هنرمندان از هنرمندان سكولار
خانه هنرمندان از سه هنرمند سكولار تقدير كرد. اين مراسم با عنوان «در ستايش هفتادسالگي» جمعه در خانه هنرمندان ايران برگزار شد و در آن از آيدين آغداشلو، محمد احصايي و عباس كيارستمي تجليل شد.
نكته تعجب برانگيز حضور يك مجرم سياسي به نام جعفر پناهي در اين مراسم بود. پناهي به جرم اقدام به توليد فيلم عليه جمهوري اسلامي، مشاركت و حضور در تظاهرات ضدايراني در غرب و حضور در اغتشاشات فتنه سال گذشته محكوم شده است.
كيارستمي، احصايي و آغداشلو هر سه افرادي سكولار و وابسته به محافل سياسي شبه هنري غربي هستند.
يك ميليون كتاب براي شكستن محاصره فرهنگي غزه
گروهي از ناشران عرب قصد دارند براي شكستن محاصره فرهنگي غزه يك ميليون كتاب جمع آوري و براي غزه ارسال كنند.
به گزارش باشگاه خبري توانا، ناشران عرب قصد دارند در حاشيه نمايشگاه كتاب قاهره كه هفته آينده در مصر برگزار مي شود يك ميليون كتاب را براي مردم غزه ارسال كنند.
بنابراين گزارش اين ناشران اعلام كرده اند براي شكستن محاصره مردم غزه كه بخشي از آن محاصره فرهنگي و معرفتي است اتحاديه ناشران عرب طرح «كتاب ضد حصر» را اجرايي مي كند.
حضور پررنگ نويسندگان زن در ميان برگزيدگان جشنواره دفاع مقدس
معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: داوري هاي چهارمين جشنواره ادبي يوسف به پايان رسيده است و در اين ميان شاهد حضور پررنگ زنان نويسنده در ميان برگزيدگان هستيم.
سرهنگ حسن رسولي منفرد با اشاره به اين كه رتبه هاي اول تا سوم را دو نويسنده زن و يك نويسنده مرد به خود اختصاص داده اند، افزود: 20 برگزيده اين جشنواره را 10 نويسنده مرد و 10 نويسنده زن از آن خود كرده اند. وي ادامه داد: با درخشش زنان نويسنده در اين دوره از جشنواره داستان كوتاه دفاع مقدس، ديگر كمتر كسي مي تواند مدعي مردانه بودن ادبيات دفاع مقدس و چشم داشتن به اين گروه نويسندگان براي خلق آثار ماندگار باشد.
202 اثر به مرحله دوم داوري هاي جايزه شهيد غني پور راه يافتند
هيئت داوران دهمين جشنواره شهيد حبيب غني پور تعداد 202 عنوان كتاب در بخش هاي مختلف را شايسته حضور در مرحله دوم داوري ها دانستند. به اين دوره از جشنواره تعداد 435 عنوان كتاب ارسال شده است كه هيئت داوران پس از بررسي نهايي، نفرات برگزيده و تقديري را معرفي مي كنند. اين جشنواره به مناسبت سالگرد شهادت شهيد حبيب غني پور اسفند سال جاري در حوزه هنري برگزار مي شود.
استقبال لبناني ها از فراگيري زبان فارسي
رايزن فرهنگي ايران در بيروت با اشاره به استقبال خوب مردم لبنان به ويژه شيعيان از فراگيري زبان فارسي گفت: براساس توافقات به عمل آمده مقرر شد كه از سال آينده رشته زبان و ادبيات فارسي در سطح ليسانس در دانشگاه دولتي لبنان راه اندازي شود.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام «سيدمحمدحسين رئيس زاده» رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در بيروت اين سخنان را در ديدار دكتر عاشوري رئيس دانشگاه فردوسي مشهد و هيات همراه به لبنان كه با عقد چند تفاهمنامه همكاري با دانشگاه هاي لبناني همراه بود، بيان داشت. وي با اشاره به وضعيت نظام آموزشي دانشگاه ها و مدارس در لبنان گفت: روابط فرهنگي بين دو دولت ايران و لبنان سابقه بيش از 50 سال دارد ولي متاسفانه آموزش زبان و ادبيات فارسي در سطح مطلوب و جايگاه مناسب قرار ندارد.

 



تشكل هاي دانشجويي شيراز در نامه اي به رئيس قوه قضائيه:
تحقيق و تفحص از عملكرد شوراي شهر شيراز ضروري است

شيراز- خبرنگار كيهان:
11 تشكل دانشجويي دانشگاه هاي شيراز در نامه اي به آيت الله «آملي لاريجاني» رئيس قوه قضائيه خواستار تحقيق و تفحص از عملكرد شوراي شهر شيراز شدند.
در اين نامه آمده است: همان طور كه استحضار داريد وضعيت سياسي و امنيتي استان فارس در سالهاي متمادي بسيار خاص تر از ساير استان ها بوده است.
وجود مافياي بزرگ زمين خواري از يكسو و نيز هجوم بي محاباي سرمايه گذاران سرمايه بردار و پول شويان بين المللي در شهر شيراز اين شهر را كه در آرمان مقام عظماي ولايت بايد نمايانگر سومين حرم اهل بيت در كشور باشد را به شدت زير سؤال برده است.
نمونه بارز اين پديده شوم برج هاي دوقلوي تجارت جهاني است كه در سال هاي متمادي توانست با دادن رانت هاي كلان و توجيه مفاسد خود به اسم سران نظام اهدافش را تا حد بسيار زيادي پيش ببرد و هنوز كه هنوز است علي رغم دستور رسمي رياست قبلي قوه تحت امر شما، جناب آقاي شاهرودي، مبني بر برخورد با نامبرده و دستگيري او هيچ اقدام عملي و جدي براي پاك كردن اين لكه ننگ صورت نگرفته است.
در قسمت ديگري از اين نامه آمده است: طبق گزارش هاي رسمي استان فارس هم اكنون جزو استان هاي اول در زمينه زمين خواري و مفاسد اداري و حكومتي محسوب مي شود.
امروز زمين خواري در فارس اظهرمن الشمس است و زمين خواران در پناه مافياي قدرت و ثروت گردن كلفتي مي كنند كه اين خود ناشي از عملكرد ضعيف دادگستري استان در مبارزه با گردن كلفتان از خدا بي خبر است.
در فراز پاياني اين نامه آمده است: همان گونه كه مستحضريد طي چند روز اخير برخي اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز به اتهام مفاسد اداري و حكومتي بازداشت و مورد بازخواست قرار گرفته اند. با توجه به اينكه اين افراد با رأي مستقيم مردم به اين منصب دست يافته اند و همچنين بنابر اهميت اين شورا در امور روزمره مردم مطالبه ما به عنوان وجدان بيدار جامعه از قوه قضائيه اين است كه هرچه سريع تر به اين پرونده رسيدگي شده و اجازه ندهيد اين امر خطير كه در آن پاي آبروي نظام در ميان است دچار سياسي بازي احزاب و قدرت هاي منفعت طلب گردد.
همچنين در صورت اثبات اتهام هاي وارده درخواست تجديدنظر در صلاحيت اين افراد را داشته و خواستار تحقيق و تفحص از عملكرد شوراي شهر شيراز در سالهاي اخير مي باشيم.
در حاشيه:
تعقيب و بازداشت 3 نفر از اعضاي شوراي شهر شيراز به همت سربازان گمنام امام زمان (عج) باعث اميدواري بسياري در بين مردم شده است.
آزادي متهم اصلي اين پرونده با قرار وثيقه تنها دو روز مانده به معرفي رئيس كل جديد دادگستري استان كه گفته مي شود سابقه برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق مردم دارد و در روز معارفه خود نيز بر اين نكته تأكيد نمود، نكته قابل تأملي است كه از چشمان تيزبين ناظران آگاه پنهان نمانده است.
اميد است كه با درايت رئيس كل جديد دادگستري، اين استان كه از لحاظ ميزان جرايم اجتماعي جزو استان هاي اول كشور است به استان اول امنيت و آسايش تبديل شود.

 



عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد
آغاز توليد 20 هزار مگاوات برق هسته اي پس از مذاكرات اسلامبول

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: عمليات اجرايي توليد 20 هزار مگاوات برق هسته اي در كشور پس از مذاكرات ايران با گروه 1+5 در اسلامبول آغاز مي شود.
«عوض حيدرپور روز شنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا با اشاره به نشست جاري ايران با گروه 1+5 در اسلامبول تركيه افزود: دولت موظف به توليد 20 هزار مگاوات برق هسته اي در چارچوب برنامه پنجم توسعه است.
وي اضافه كرد: براساس مصوبه مجلس، دولت بايد بگونه اي براي توليد برق هسته اي زمانبندي كند كه ملت دچار مشكل نشود.
نماينده مردم شهرضا در مجلس گفت: آغاز عمليات اجرايي توليد برق هسته اي خواست مجلس و ملت است و دولت بايد كار آن را به سرعت آغاز كند.
حيدرپور همچنين درباره مذاكرات جاري كشورمان با گروه 1+5 در تركيه گفت: ما درباره مباحث خارج از موضوع غني سازي مذاكره مي كنيم. حيدرپور همچنين به نشست سران كشورهاي عرب و اجلاس رئيسان بين المجالس كشورهاي اسلامي در هفته گذشته اشاره كرد و گفت: آمريكا و صهيونيستها با نفوذ در اين اجلاس بنا داشتند تا كميته اي با عنوان «رسيدگي به معارضات و اختلافات مرزي كشورهاي اسلامي» ايجاد كنند.
وي افزود: هدف از تشكيل اين كميته آن بود تا از اختلافات مرزي بين كشورهاي اسلامي بهره برداري كنند و اين كشورها را به جان هم بيندازند اما با موضع گيري جمهوري اسلامي و حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين اجلاس، نقشه آنان خنثي شد و اين كميته تشكيل نشد. حيدرپور افزود: اگر اين كميته تشكيل مي شد، اختلافات مرزي بين عربستان با قطر و امارات بالا مي گرفت و آنها به جان هم مي افتادند.

 



در پـي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مصرف برق در برخي نقاط كشور 11 درصد كاهش داشته است

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها توسط دولت و مشاركت خوب مردم در استفاده صحيح از انرژي برق، مصرف برخي نقاط كشور از اين انرژي تا 11 درصد نيز كاهش داشته است.
محمد بهزاد در حاشيه مراسم بهره برداري از چند پروژه توسعه اي صنعت برق خراسان در گفت وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: مشتركان برق تنها با 20 درصد صرفه جويي مي توانند هزينه برق خود را تا 40 درصد كاهش دهند.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي ادامه داد: با هدفمندي يارانه ها و كاهش مصرف برق در كشور جاي نگراني در مورد تامين برق كشور وجود ندارد.
بهزاد تاكيد كرد: مردم در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها همكاري خوبي با دولت داشتند، به همين منظور دولت ديگر نگراني چنداني در مورد اجراي اين قانون نداشته، با اين حال همچنان پيگيري ها و حساسيت هاي لازم در اين زمينه صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: افزايش قيمت ها در بخش برق با شيب ملايمي صورت گرفته، به ويژه اين امر در طبقات پايين مصرف مشهود است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: بيش از 70 درصد مشتركان با مقدار اندك صرفه جويي مي توانند تنها افزايشي معادل 40 هزار ريال را در صورت حساب هاي برق خود مشاهده كنند.
بهزاد تصريح كرد: قبل از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها پنج دهك نخست جامعه تنها 25 درصد مجموع مصرف برق را به خود اختصاص داده بودند و دهك دهم به تنهايي 30 درصد از مجموع برق را استفاده مي كرد.
معاون وزير نيرو افزود: هدفمندي يارانه ها در بخش برق به نفع دهك هاي نخست تا هفتم مصرفي است.
وي گفت: هم اكنون وضعيت تامين سوخت نيروگاه هاي كشور مناسب است، به طوري كه بيش از 70 درصد از سوخت مازوت و 80 درصد از سوخت گازوئيل نيروگاه ها تامين شده است.
بهزاد ادامه داد: در گاز نيز، شركت ملي گاز تاكنون 10 درصد بيشتر از سال گذشته سوخت گاز مورد نياز نيروگاه هاي كشور را تامين كرده است.
وي با بيان اين كه كشور قادر به افزايش سه برابري ميزان فعلي صادرات برق است، افزود: هم اكنون راندمان نيروگاه هاي كشور حدود 04/38 درصد بوده كه از ميانگين جهاني بالاتر است.
محمد بهزاد اظهار داشت: هم اكنون ظرفيت منصوبه نيروگاه هاي برق در كشور رقمي حدود 59 هزار و 853 مگاوات است.
وي به بهره برداري از يك واحد 162 مگاواتي توليد برق در آينده اي نزديك در كشور خبر داد و افزود: با اين افتتاح ميزان توليد برق كشور با توجه به تعهدات داده شده از مرز 60 هزار مگاوات نيز مي گذرد.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به وجود 25 ميليون مشترك برق در كشور افزود: از اين ميزان مشترك 100 درصد در شهرها و 6/99 درصد در روستاهاي كشور ساكن هستند.
وي با بيان اينكه تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار كشور از نعمت برق پايدار برخوردارند، ادامه داد: در پايان سال 83 ميزان ظرفيت منصوبه برق كشور 37 هزار و 300 مگاوات بود.
بهزاد تصريح كرد: با اين وجود از ابتداي سال 84 تاكنون، يعني از آغاز دولت نهم، ميزان ظرفيت سازي در صنعت برق به تنها 22 هزار مگاوات صورت گرفت.
وي درباره آمار سرمايه گذاري دولت نهم و دهم در صنعت برق كشور افزود: اين ميزان سرمايه گذاري بيش از 260 هزار ميليارد ريال بوده است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي توضيح داد: اين ميزان سرمايه گذاري برق در مدت مشابه قبل خود تنها 60 هزار ميليارد ريال بوده است.
بهزاد درباره وضعيت برق رساني در استان هاي خراسان نيز افزود: برق اين استان ها با در اختيارگيري مهندسي ارزشي در سيستم هاي برق خود هميشه در رتبه هاي نخست بوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14