(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 اسفند 1389- شماره 19871

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خارج از دستور
تصميم نمايندگان در جلسه غيرعلني مجلس: بررسي بودجه 90 تا پايان سال جاري به اتمام مي رسد
با حضور رئيس جمهوري بزرگترين بخش بيمارستاني آي سي يو كشور در خاورميانه افتتاح شد
روايتي از مراسم روز ميلاد پيامبر(ص) در محضر رهبر انقلاب نگاه آقا به آينده اي كه دور نيست
لاريجاني: اسناد محرمانه دوران پهلوي در اختيار پژوهشگران و محققان قرار بگيرد
معاون وزير خارجه كره شمالي: سنگر تهران و پيونگ يانگ در مقابل آمريكا مشترك است



خارج از دستور

توزيع 37 هزار ميليارد تومان يارانه
براساس بودجه 90
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت در لايحه بودجه 90، ميزان يارانه نقدي كه بايد بين مردم توزيع شود، 37 هزار و 200 ميليارد تومان پيش بيني شده است.
«جعفر قادري» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: اعتبارات مربوط به هدفمند كردن يارانه ها در لايحه بودجه سال 1390 كل كشور 62 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است كه 10 درصد آن در بودجه عمومي كل كشور آورده شده است.
وي افزود: 60 درصد كل اعتبارات مربوط به هدفمند كردن يارانه يعني 37 هزار و 200 ميليارد تومان بين خانوارها توزيع خواهد شد و 30 درصد آن براي جبران هزينه هاي صنايع اختصاص يافته است كه بين صاحبان صنايع توزيع خواهد شد.
قادري يادآور شد كه اعتبارات مربوط به توزيع هدفمند كردن يارانه ها در رديف بودجه شركت هاي دولتي لحاظ شده است. نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي همچنين از افزايش قابل ملاحظه اعتبارات عمراني در لايحه بودجه سال 1390 خبر داد و گفت: رقم اعتبارات عمراني 47 هزار و 500 ميليارد تومان پيش بيني شده است كه نسبت به رقم 31 هزار ميليارد تومان سال 1389، افزايش قابل ملاحظه اي دارد.
اختلاف نظر نمايندگان
در اعلام وصول استيضاح وزير نيرو
تجمع تعدادي از نمايندگان در جايگاه هيئت رئيسه مجلس و درخواست آنها مبني بر اعلام وصول استيضاح وزير نيرو، دقايقي نظم جلسه ديروز مجلس را بر هم زد.
حسين سبحاني نيا عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در اين باره به خبرنگاران گفت: عده اي متقاضي اعلام وصول استيضاح وزير نيرو هستند و فعلاً در اين رابطه بحث هايي در جلسه علني مجلس در جريان است.
در حالي كه عده اي از نمايندگان از جمله موسي الرضا ثروتي، نماينده بجنورد و موسوي جروف نماينده آبادان، با تجمع در جايگاه هيأت رئيسه خواستار اعلام وصول استيضاح وزير نيرو بودند، برخي ديگر از نمايندگان از جمله روح الله جاني عباسپور نماينده بوئين زهرا، عدم اعلام وصول اين استيضاح را خواستار بودند كه در اين فاصله بحث هايي در جلسه علني و پيش از آغاز نطق حسن ونايي نماينده ملاير در گرفت.
گفتني است طرح استيضاح وزير نيرو داراي 67 امضاست كه ثروتي، نصيرپور و حاجي اصغري از جمله طراحان آن هستند.
احضار مشايي به مجلس براي توضيح درباره شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور
نايب رئيس اول كميته تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور از احضار رئيس دفتر رئيس جمهور به مجلس خبر داد.
سيدحسين نقوي نايب رئيس اول كميته تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور گفت: در جلسه اعضاي كميته تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان خارج كشور، مشايي به سؤالات و نقطه نظرات اعضا پاسخ خواهد داد و سپس كميته ساير بررسي هاي لازم را انجام مي دهد.
گزارش مجلس از 25 بهمن
به قوه قضائيه ارسال مي شود
كميته بررسي فتنه با پايان دادن كار خود و تهيه گزارش جامع از حوادث 25 بهمن، اين گزارش را ضمن ارائه به رئيس مجلس، براي پيگيري حقوقي سران فتنه به رئيس قوه قضائيه نيز ارائه خواهد كرد.
حجت الاسلام علي شاهرخي رئيس كميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، گفت: كميسيون قضايي صلاحيت ذاتي را در پيگيري حقوقي اقدامات اخير فتنه گران دارد اما بايد گفت كه پيگيري حقوقي اقدامات فتنه گران امروز مطالبه همه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است.
وي افزود: در همين راستا اخيراً رئيس مجلس ضمن محكوميت اقدامات فتنه گران به خصوص موسوي و كروبي خواستار تشكيل كميته اي توسط رؤساي كميسيون هاي قضايي، اصل 90، امنيت ملي، فرهنگي و سياست داخلي مجلس براي بررسي اقدامات سران فتنه در 25 بهمن و ارائه گزارشي در اين رابطه به مجلس شده بود.
رئيس كميسيون قضايي مجلس تصريح كرد: رؤساي اين كميسيون ها نيز پس از تشكيل جلسه هيئتي را به عنوان كميته بررسي فتنه تشكيل داده و موضوع را بررسي كردند؛ نهايتاً كميته بررسي فتنه به اين جمع بندي رسيده و گزارشي را براي ارائه به مجلس شوراي اسلامي تهيه كرد.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي در گزارش كميته بررسي كننده فتنه خواستار رسيدگي قاطع به اقدامات فتنه گران توسط قوه قضائيه شده است كه در اين زمينه دستگيري و محاكمه خواسته اصلي نمايندگان مي باشد.»
شاهرخي با بيان اينكه اگر تاكنون نسبت به فتنه گران مصلحت انديشي شده است امروز ديگر مصلحت انديشي نخواهد شد، تأكيد كرد: اين گزارش براي پيگيري حقوقي براي رئيس قوه قضائيه ارسال مي شود.

 



تصميم نمايندگان در جلسه غيرعلني مجلس: بررسي بودجه 90 تا پايان سال جاري به اتمام مي رسد

نايب رئيس اول مجلس از عزم نمايندگان در اتمام بررسي لايحه بودجه سال 90 تا پايان سال جاري خبر داد.
حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس در جلسه علني روز گذشته با اشاره به تشكيل جلسه غيرعلني و غيررسمي مجلس گفت: نمايندگان در اين جلسه، درباره نحوه بررسي لايحه بودجه سال 1390 كل كشور نظرات خود را مطرح كردند.
وي افزود: در جلسه غيرعلني مجلس، نحوه رسيدگي به لايحه بودجه 90 مورد بررسي قرار گرفت تا نمايندگان با همكاري دولت، كار بررسي لايحه بودجه 1390 را تا پايان سال جاري به اتمام برسانند.
نايب رئيس اول مجلس همچنين گفت: البته اگر زمان تا پايان سال جاري اجازه نداد و كار بررسي لايحه بودجه 90 تا پايان سال 89 به اتمام نرسيد، بعد از پايان سال و با آغاز مجلس در سال جديد، در اولين فرصت بررسي لايحه بودجه تقديمي دولت در مجلس آغاز مي شود و پس از اتمام بررسي اين لايحه براي اجرا به دولت ابلاغ مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وقايع ليبي تصريح كرد: ملت ايران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي جنايات غيرانساني و بي رحمانه حكام استكباري را شديدا محكوم مي كنند و از حركت عزت مند ملت مسلمان و مقاوم ليبي با همه وجود حمايت خواهند كرد.
ابوترابي فرد ادامه داد: نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي از حركت ملت هاي مسلمان منطقه و مردم مظلوم تونس و مصر و بحرين با همه وجود حمايت خواهند كرد و به حكام اين كشورها گوشزد مي كنند كه راه احيا و نجات آنها در پاس داشتن حقوق ملت ها است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: افرادي كه تا ديروز در دفاع از دموكراسي و مردم سالاري سخن مي گفتند و براي دفاع از حقوق بشر اشك تمساح مي ريختند، امروز در برابر بمباران هواپيماهاي جنگنده ليبي سكوت كردند و در برابر كشتار مردان و زنان بيگناه در اين كشور اسلامي چيزي نمي گويند.
آمادگي نمايندگان براي تصويب بودجه تا پايان امسال
غالب نمايندگان مجلس هم با توجه به اهميت تصويب بودجه تا پايان سال جاري، بر آمادگي خود براي تحقق اين امر تصريح كردند.
در همين رابطه ستار هدايت خواه در تذكري مستند به ماده 216 آيين نامه داخلي مجلس گفت: در طول تاريخ بعد از انقلاب حتي در شرايط جنگي سابقه نداشته كه بررسي بودجه به بعد از عيد موكول شود و اكنون كه به هر دليل بودجه دير تقديم مجلس شده، مردم از مجلس انتظار دارند كه پيش از آغاز سال جديد بودجه را به تصويب برساند.
هدايت خواه در توضيح تذكر خود گفت: فرجه هاي تعيين شده در ماده 216 آيين نامه براي نمايندگان، كميسيون هاي تخصصي و كميسيون تلفيق الزامي نيست و پيشنهاد من اين است كه براي انجام وظيفه قانوني مان هفته آينده مجلس تعطيل شود و جلسات صبح و بعدازظهر به بررسي بودجه در كميسيون هاي تخصصي اختصاص يابد.
وي اضافه كرد: كميسيون تلفيق هم در اين فاصله مي تواند بحث هاي مقدماتي را آغاز كند و پس از ارايه گزارش كميسيون هاي تخصصي بدون پرداختن به بحث هاي اضافي در مدت كمتري و با فرجه 10 روزه بودجه را بررسي و به صحن علني ارائه دهد. در اين صورت جلسات علني هم مي تواند در سه نوبت صبح، بعدازظهر و شب برگزار شود تا بودجه تا پايان سال به دولت ارايه شود.
اعلام عزم، اراده و آمادگي نمايندگان در تصويب لايحه بودجه سال 90 تا پايان امسال هم موضوعي بود كه فدايي به آن اشاره داشت.
حسين فدايي نماينده مردم تهران در گفتگو با مهر، در بيان ارزيابي خود از زماني كه مجلس نياز دارد تا لايحه بودجه سال 90 را تصويب كند، گفت: انتظار همه اين است كه لايحه بودجه 90 تا پايان سال در مجلس تصويب شود.
وي با بيان اينكه مجلس مي تواند در اين مدت زماني باقيمانده تا پايان سال، تصويب بودجه را انجام دهد، اظهار داشت: مي شود كه در اين زمان كم، كميسيون هاي تخصصي و كميسيون تلفيق كار بررسي بودجه را همزمان آغاز كنند و كار در صحن علني هم قبل از پايان سال تمام شود و نيازي به تصويب چند دوازدهم بودجه سال 90 نباشد.
اين همان تأكيدي است كه رئيس كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي هم به آن اشاره كرد. حجت الاسلام مصباحي مقدم در اين زمينه گفت: اگر نمايندگان مجلس با همت اقدام به بررسي لايحه بودجه كنند و به صورت فشرده بررسي بودجه را آغاز كنند، كار بررسي لايحه بودجه تا قبل از پايان سال 89 به اتمام مي رسد.
وي همچنين از احتمال آغاز جلسات كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 1390 كل كشور در هفته جاري خبر داد.
اختصاص يك ميليارد دلار به متروي تهران، در صورت تصويب نهايي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته با 143 رأي موافق، 35 رأي مخالف و 4 رأي ممتنع از مجموع 197 نماينده حاضر به دو فوريت طرح تمديد قانون استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي حمل و نقل ريلي و عمومي شهرها رأي دادند. در صورت تصويب نهايي طرح تمديد قانون استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي حمل و نقل ريلي و عمومي شهرها، اختصاص يك ميليارد دلار به متروي تهران، 700 ميليون دلار به كلان شهرها و 300 ميليون دلار به حمل و نقل ريلي كه در سال 88 به تصويب رسيده، براي سال آينده نيز تمديد مي شود.
نمايندگان مجلس همچنين مصوب كردند كه به تخلفات انتظامي قضات در دادگاه عالي و به موجب كيفرخواست دادستان و در محدوده كيفرخواست، رسيدگي شود.
خانه ملتي ها مصوب كردند رئيس شعبه اول دادگاه عالي پس از وصول پرونده، رسيدگي را به شعب ارجاع كند. شعبه مرجوع اليه پس از ثبت پرونده، نسخه اي از كيفرخواست را از طريق رئيس كل دادگستري استان در اسرع وقت به نحو محرمانه به قاضي تحت تعقيب انتظامي ابلاغ مي كند و نسخه دوم ابلاغ شده اعاده مي شود. قاضي يادشده هم مي تواند دفاعيات خود را به همراه مستندات، ظرف يك ماه پس از ابلاغ ارائه كند.
نمايندگان همچنين در ادامه رسيدگي به جزييات لايحه نظارت بر رفتار قضات، در فصل تعليق قضات ماده اي را به تصويب رساندند كه بر اساس آن قاضي معلق شده، در ايام تعليق از يك سوم تمام حقوق و مزايا برخوردار و در صورت برائت يا منع تعقيب مستحق دريافت مابقي آن هستند.
مجلس در ماده ديگري از اين لايحه هرگونه احضار، جلب و بازداشت قضات و بازرسي محل سكونت، محل كار و اماكني كه در تصرف آن است را بدون رعايت مواد اين فصل ممنوع كرد و مقرر كرد كه مرتكب به مجازات بازداشت غيرقانوني محكوم مي شود.

 



با حضور رئيس جمهوري بزرگترين بخش بيمارستاني آي سي يو كشور در خاورميانه افتتاح شد

بزرگترين بخش بيمارستاني آي.سي.يو كشور و خاورميانه و بزرگترين مركز علوم اعصاب كشور با حضور رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در بيمارستان خاتم الانبياء افتتاح شد.
دكتر احمدي نژاد در جمع خبرنگاران توجه به «سلامت عمومي» را از مهمترين برنامه هاي دولت در سال آينده در حوزه بهداشت و درمان بيان كرد و تاكيد نمود: روند كنوني درمان بيماران در كشور اشتباه است و بايد تغيير كند.
رئيس جمهوري افزود: همه مردم بايد تحت مراقبت دائمي باشند و سلامت آنها توسط پزشك خانواده كه همان پزشك عمومي است بررسي و در صورت نياز به آزمايش و درمان، به پزشك متخصص مراجعه شود.
وي همچنين گسترش بيمه در جامعه را از ديگر برنامه هاي دولت در سال آينده برشمرد و گفت: هم اكنون نزديك به 90 درصد افراد جامعه تحت پوشش بيمه خدمات درماني و جمع زيادي نيز تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي هستند اما بايد به گونه اي عمل كنيم تا همه افراد جامعه تحت پوشش بيمه قرار گيرند. دكتر احمدي نژاد در ادامه با اشاره به هزينه هاي سنگين بيماري هاي خاص و صعب العلاج گفت: بايد بنحوي اقدام شود تا همه اين بيماران نيز تحت پوشش بيمه قرار گيرند؛ زيرا هزينه هاي اين گروه از بيماران براي بسياري از آنها قابل پرداخت نيست.
وي با بيان اينكه سال آينده برنامه ايجاد چنين مراكزي در سراسر كشور با جديت بيشتري پيگيري خواهد شد، افزود: مجموعه هاي توانبخشي در برخي استانها وجود دارند كه داراي نواقصي هستند. با اين حال بايد بتوانيم در تمام استان ها مجموعه هاي توانبخشي ايجاد كنيم تا امكانات مورد نياز جانبازان براي رسيدگي به امور درماني آنها فراهم باشد.
گفتني است بخش آي.سي.يو جديد بيمارستان خاتم الانبياء با 33 تخت مراقبت هاي ويژه با هزينه اي بالغ بر 70 تا 100 ميليون تومان براي تجهيز هر تخت ايجاد شده است.

 



روايتي از مراسم روز ميلاد پيامبر(ص) در محضر رهبر انقلاب نگاه آقا به آينده اي كه دور نيست

پايگاه اطلاع رساني حفظ و نشر آثار دفتر مقام معظم رهبري در گزارشي به قلم محمدتقي خرسندي به روايت حاشيه اي از مراسم روز ميلاد پيامبر(ص) و امام صادق(ع) در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي پرداخته كه متن اين روايت در ذيل مي آيد:
هيچ كس وارد ساختمان نشده. باران ديشب هوا را شسته و آفتاب دلچسب صبح زمستاني، همه را قانع كرده كه همان جا توي حياط، روي نيمكت و زير درخت ها بنشينند و با هم گپ بزنند. جمع مسئولان جمع است؛ حدود دويست نفر. از وزير و وكيل گرفته تا نظامي و بانكي و شهردار و...؛ قديمي و جديد، اينوري و آنوري. حتي روحاني ها؛ از ائمه جمعه تهران و شهرستان ها هستند تا حدود سي نفري كه قرار است امروز، همزمان با ميلاد پيامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) ملبس شوند به لباس پيامبر و تبليغ كنند مذهب جعفري را. هركدام با يك عمامه در دست، در گوشه اي از حياط، منتظر ايستاده اند. لابد دل هم توي دلشان نيست. اين را از اضطراب توي چشم هايشان هم مي شود فهميد و البته از سكوتشان.
اين طرف اما، همه مشغول حرف زدن. حتي پيرترها هم سعي مي كنند سرپا بايستند تا از اين جمع هاي دوستانه عقب نيفتند. هركس از راه مي رسد، صداي يكي از گعده ها براي سلام و احوال پرسي بلند مي شود: «اسعدالله ايامكم » و بعد بازار روبوسي داغ مي شود. چند دقيقه اي طول مي كشد تا احوال پرسي اين ياران قديمي تبديل شود به بحث هاي روز. همان بحث هاي روزي كه مردم عادي را هم مشغول خود كرده؛ از اتفاقات 25 بهمن تا قيام هاي اخير كشورهاي عربي.
يك نفر، ديگري را محاكمه مي كند كه چرا در جريانات اخير موضع گيري نكرده و قانع نمي شود وقتي مي شنود: «اون موقع كه خيلي ها ساكت بودند، من موضع گيري مي كردم. الآن كه ديگه موضع گيري كاري نداره. » مي گويد براي خاموش كردن اين آتش، همه بايد كمك كنند و بعد هم داستان آتش و گلستان حضرت ابراهيم(ع) را مثال مي زند و پرنده اي كه با منقارش آب روي آتش مي ريخت، بلكه او را نجات دهد و مي گفت من هم بايد به اندازه وسعم تلاش كنم.
يكي ديگر از سفر اخيرش به اروپا مي گويد و اين كه در آن جا، بخش عمده اخبار خاورميانه درباره اتفاقات اخير ايران است، نه قيام كشورهاي عربي. بعد هم نتيجه مي گيرد كه اين جريانات چقدر به نظام ضربه زده اند و البته لابد مثل بقيه، توي دل، لعن و نفريني هم مي كند.
يك نفر در گوشه اي، از فيلمي صحبت مي كند كه وهابي ها در مورد زندگي سي ساله شيعه در بحرين توليد كرده اند و براي جوسازي عليه قيام مردم، آن را اين طرف و آن طرف پخش مي كنند. معتقد است الآن، مهم ترين قيام، مربوط به بحرين است.
از يك طرف حياط، هيئت دولت وارد مي شود و از طرف ديگر جمعي از سفراي كشورهاي اسلامي. به صف شدن طلاب آينده، يعني كه رهبر تا لحظاتي ديگر وارد مي شود. مسئولان حواسشان به همان گعده هاي خودشان است، اما با صداي صلوات همين طلاب، حواس آن ها هم جمع مي شود و قدشان بلند، براي ديدن رهبر. عمامه گذاري، همان جا انجام مي شود؛ توي حياط، دم در و خيلي سريع. و با يك دعاي رهبر براي جمع تازه طلبه ها پايان مي يابد:«ن شاء الله از علماي عاملين باشيد. »
حالا نوبت مسئولين است. همين طور كه رهبر به سمت حسينيه حركت مي كند، جلو مي آيند براي تبريك عيد. مثل مردم عادي كه رهبر را مي بينند، سعي مي كنند از هم جلو بزنند. مناسبات رسمي كنار رفته است. فقط نظامي ها، آن هم اگر حواسشان باشد، يك سلام نظامي هم مي دهند. فرمانده سابقي كه سعي مي كند خودش را به رهبر برساند، بين راه به نماينده سابقي مي خورد و براي اين كه حقي ضايع نكند، مي پرسد: «شما تو صفي؟ » و وقتي مي شنود او تبريكش را گفته، خيالش راحت مي شود و راهش را ادامه مي دهد.
رهبر با آقاي هاشمي و رؤساي سه قوه حال و احوالي مي كنند و آن ها پشت سر رهبر به سمت حسينيه مي روند. توي راه هاشمي با چندتا از اعضاي هيئت دولت شوخي مي كند. به ورودي حسينيه كه مي رسند، رهبر مي ايستد و وارد نمي شود. هيچ كدام از سران قوا نرسيده اند، بين ساير مسئولين گير كرده اند. يك نفر مي رود و هر سه نفرشان را پيدا مي كند و مي آورد تا پشت سر رهبر وارد حسينيه شوند. بقيه هم از در ديگر حسينيه داخل مي شوند. صداي شعار جمعيت داخل حسينيه بلند مي شود.
چهره مسئولين در داخل و بيرون حسينيه كلي فرق مي كند. آن صورت هاي خندان و چهره هاي بانشاط تبديل مي شود به صورت هاي خشك و جدي. شايد براي اين كه پرستيژ مسئول بودن حفظ شود.
صداي كريم منصوري مجلس را گرم تر مي كند: «هو الّذ ي أرسل رسوله ب الهدي ود ين الحقّ ل يظه ره علي الدّ ين كلّ ه و كفي ب اللّه شه يدًا؛ مّحمّد رّسول اللّه والّذ ين معه أش دّاء علي الكفّار رحماء بينهم تراهم ركّعًا سجّدًا يبتغون فضلًا مّ ن اللّه ور ضوانًا س يماهم ف ي وجوه ه م مّ ن أثر السّجود ذل ك مثلهم ف ي التّوراه ومثلهم ف ي ال نج يل كزرع أخرج شطأه فآزره فاستغلظ فاستوي علي سوق ه يعج ب الزّرّاع ل يغ يظ ب ه م الكفّار وعد اللّه الّذ ين آمنوا وعم لوا الصّال حات م نهم مّغف ره ً وأجرًا عظ يمًا1»؛ و بعد رئيس جمهور عيد را تبريك مي گويد تا انتظار حاضرين براي شنيدن سخنان رهبرشان پايان يابد.
رهبر دو ميلاد پربركت را تبريك مي گويد و همان آيات قرائت شده در ابتداي جلسه را موضوع صحبت هاي كوتاهش مي كند. از پيامبري مي گويد كه تولدش آغاز فجر درخشان زندگي بشري است و بعثتش رحمتي براي عالميان. پيامبري كه اگر بشر مي شناختش وضع بهتري داشت؛ كمااينكه هر روز و با افزايش ظرفيت بشري، بهره مندي اش از او بيشتر شده.
رهبر از بشر به ستوه آمده امروز مي گويد كه گرفتار شياطين ا نسي شده؛ شياطيني كه از شياطين جنّي بدتر است غلبه شان بر مردم. از بشري مي گويد كه اندك اندك فطرتش در حال بيدار شدن است و ابراز انزجار از مستكبرين، اولين نشانه هاي همين بيداري است. نه فقط در مصر و تونس؛ حتي در خود كشورهاي غربي. هرچند كه مسلمانان به عنوان اولين مخاطبان پيامبر، سردمدار اين حركت هستند.
رهبر راه حل مشكل امروز را يك چيز مي داند و آن هم چيزي نيست جز بازگشت به اسلام و تطبيق رفتار با آموزه هاي آن؛ كه اگر اين اتفاق بيافتد، دنيا گرايش پيدا مي كند به اسلام. و اين اتحاد، همان چيزي است كه مستكبرين از آن در هراسند و با دسيسه و دخالت، تفرقه مي اندازند بين دولت ها و ملت ها. و غده اي به نام رژيم جعلي صهيونيستي هم فقط براي ادامه همين تفرقه و سلطه است؛ كه اگر نبود اين اختلاف، سلطه اي هم نبود.
بعد هم وظيفه نخبگان كشورهاي منطقه را يادآور مي شود؛ هم نخبگان سياسي، هم علمي و هم ديني. اين كه هدايت كنند مردم را، و نگذارند حركت ملت ها مصادره و قيام مردم سرقت شود؛ كه در اين صورت آينده امت اسلامي روشن خواهد بود.
در نهايت هم ويژگي هاي مؤمن تربيت شده در اسلام را مي گويد؛ همان «أشداء علي الكفار رحماء بينهم» كه به خدا توكل و در برابرش خضوع مي كند و با مسلمانان مهربان و دربرابر ظالمان مثل كوه است. اين چنين است كه همچون خوشه گندم برآمده از دانه ناچيز، چنان رشدي مي كند كه «ليغيظ بهم الكفار ». اين مؤمن است كه خدا وعده پاداش به او را داده: «والعاقبه للمتقين » در دنيا و آخرت.
آينده اي كه رهبر مي گويد دور نيست.

 



لاريجاني: اسناد محرمانه دوران پهلوي در اختيار پژوهشگران و محققان قرار بگيرد

رئيس مجلس شوراي اسلامي در اختيار داشتن اسناد درجه اول پهلوي براي محققان را يك نياز استراتژيك دانست.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي كه ديروز (سه شنبه) در دومين همايش ايران و استعمار انگليس در تالار علامه اميني دانشگاه تهران سخن مي گفت، در پاسخ به اظهارات عباس سليمي نمين كه از در اختيار نگذاشتن اسناد مربوط به دوره پهلوي براي پژوهشگران و محققان انتقاد كرده بود، اظهار داشت: اظهارات آقاي سليمي نمين كاملا درست بود چرا كه بايد محققان و پژوهشگران به اسناد درجه اول دوره پهلوي دسترسي داشته باشند.
وي افزود: البته اطلاعات دقيقي موجود است كه مي گويد انگليسي ها نيز راضي نيستند اطلاعات درجه اول دوره پهلوي به آساني در اختيار محققان ايراني قرار بگيرد اما اين موضوع بايد عملي شود و ما نيز در مجلس پيگيري هاي لازم را انجام خواهيم داد. چرا كه در اختيار داشتن اسناد براي محقق يك نياز استراتژيك است.
وي در عين حال نقش آمريكا را در دوره پهلوي جدي تر از انگليس در ايران دانست و خاطرنشان كرد: انگليس در حقيقت نقش پشت صحنه و مكمل را داشت اما آمريكا نقش جدي تري را در ايران ايفا مي كرد. به طور كلي انگليسيها در امور نظامي، اقتصادي و سياسي نقش درجه دوم را داشتند اما در امور اطلاعاتي نقش آنها پررنگ بود. لاريجاني انگليس را پادو و مكمل آمريكا در دوران پهلوي توصيف كرد و گفت: انقلاب اسلامي ايران يك شوك سياسي به انگليس و آمريكا وارد كرد و امروز شكست آمريكا در افغانستان و عراق ترديدي در ذهن من ايجاد نمي كند كه مسئولان آمريكايي فهم درستي ندارند. رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ممكن است يك فهم در بين برخي نخبگان آمريكايي وجود داشته باشد افزود: اين فهم به سياسيون آمريكا رسوخ نكرده است و ما شكي در بيان اين گفته نداريم.
وي با اشاره به شكست آمريكا در مصر اظهار داشت: آنها براي برطرف كردن مشكلات مردم مصر فرستاده ويژه فرستادند اما ديدند مردم مصر آنها را قبول ندارند. خواستند عمرسليمان را بياورند مردم موضع گرفتند و بالاخره شوراي نظامي تشكيل دادند كه مشخص نيست جايگاه آن در قانون اساسي مصر كجا قرار دارد.
لاريجاني ادامه داد: متأسفانه غالبا آمريكايي ها با شكلات سياسي مي خواستند ملت ها را فريب دهند، رئيس جمهور آمريكا چندين بار نامه نوشت و برخي دلها را متزلزل كرد. برخي ها در كشور ما فكر مي كردند كه اوباما به دنبال تغيير استراتژيك است اما بنده از ابتدا به اين موضوع شك داشتم و مي گفتم كه اين موضوع يك تاكتيك است. رئيس قوه مقننه در ادامه گفت: بنده در هر دو نهله جريان سياسي كشور از جمله در جريان چپ و راست اين موضوع را ديدم كه مي گفتند آمريكا به دنبال تغيير استراتژيك است اما رهبر معظم انقلاب اسلامي توطئه آمريكا را خنثي كرد و همه ما ديديم كه آمريكايي ها به دنبال تاكتيك هستند نه تغيير استراتژيك. وي با اشاره به بحث مذاكره ايران با 1+5 گفت: چگونه مي توان تغيير استراتژيك را از كسي پذيرفت كه به دروغ رئيس جمهور تركيه و برزيل را براي وساطت با ايران وارد بازي مي كند و دو هفته بعد عليه ايران قطعنامه صادر مي كند. من اين موضوع را به تركيه و برزيل هم گفته بودم. لاريجاني همچنين با استفاده از واژه «معامله خيار چنبر» به كنايه گفت: آمريكايي ها اگر مي خواستند معامله استراتژيك كنند بايد هزينه استراتژيك مي پرداختند نه اينكه مثل يك معامله خيارچنبل عمل كنند. اين گونه اقدامات آمريكا با هدف مخدوش كردن عزت اسلامي بوده است.
لاريجاني در بخش ديگري از اظهارات خود از آنچه ناسيوناليسم دهاتي وار خواند به شدت انتقاد كرد و گفت: متأسفانه برخي ها نيز در داخل كشور بحث ناسيوناليستي را مطرح مي كنند كه به نظر من اين گونه ديدگاه ها يك نگاه پوزيتيويستي از اسلام است. چرا كه حرف امام راحل اين بود كه ما به دنبال اسلام هستيم و مي خواهيم اسلام را اجرايي كنيم نه اينكه برخي ها بخواهند ناسيوناليسم روستايي را مطرح كنند. رئيس مجلس از دانشگاهيان خواست براي شناسايي ريشه ديدگاه هاي ناسيوناليستي تحقيق كنند، گفت: اين حرف ها با آرمان هاي امام(ره) و با شرايط امروز تطابق ندارد و من نمي دانم هدف از مطرح كردن اين اظهارات چيست و ما بايد شرايط را درك كنيم.
لاريجاني همچنين با اشاره به توطئه هاي دشمنان انقلاب اسلامي براي سرپوش گذاشتن بر شكست ها گفت: برخي ها راهپيمايي 25 بهمن را به راه انداختند كه بايد پرسيد آيا اين راهپيمايي در حمايت از مردم مصر و تونس بود؟ به نظر من اين حركت بازي در زمين حريف است.
انتقاد سليمي نمين از وضعيت نگهداري اسناد در كشور
دبير دومين همايش ايران و استعمار انگليس با بيان اينكه وضعيت نگهداري اسناد در كشور مناسب نيست، گفت كه اسناد تاريخي موجود در كشور به بدترين شكل ممكن در انبارها نگهداري مي شوند.
سليمي نمين با اشاره به تلاش هاي دبيرخانه براي دست يافتن به اسناد جديدي در خصوص دخالت هاي انگليس در ايران يادآور شد: اسناد به دست آمده را در اختيار محققين قرار داديم تا در نوشتن مقالات ياريگر آنها باشند.
وي با بيان اينكه در حاشيه همايش سايتي طراحي شده كه انحصاراً به مسئله انگليس مي پردازد، گفت: اسناد، مقالات و تصاوير مربوط به اين موضوع به ترتيب در سايت قرار داده مي شود. دبير دومين همايش ايران و استعمار انگليس وضعيت نگهداري اسناد را در كشور نامناسب خواند و خاطرنشان كرد: به سختي مي توان به اسناد موجود در كشور دست يافت و تلاش ما نيز در اين زمينه حاصل چنداني نداشت.
سليمي نمين افزود: وضعيت اسناد در كشور چندان قانو نمند نيست و احساس مالكيت بر آنها از سوي بسياري از سازمان ها، توانمندي محسوب مي شود و عمومي شدن اسناد در كشور هنوز جا نيفتاده است. وي يادآور شد: اگر برخي اسناد منتشر شود ديگر مشكل چنداني براي اقناع جامعه در مسائل خاص نداريم.
دبير دومين همايش ايران و استعمار انگليس با بيان اينكه در دوران انقلاب برخي اسناد نابود شده و پرونده هاي محرمانه دربار نيز به وسيله هواپيما به خارج از كشور منتقل شد، اظهار داشت: اسنادي كه در داخل ايران وجود دارند، مانند اسناد قوه قضاييه، در بدترين شكل ممكن در انبارهاي دخانيات نگهداري مي شود و وزارت خارجه نيز اسناد دوران رضاخان را حتي در اختيار ديپلمات هاي خود قرار نمي دهد.
دبير دومين همايش ايران و استعمار انگليس با ذكر اين نكته كه در دوران پهلوي اول و دوم، انگليس براي ايجاد وحدت بين كشورهاي متحد خود در منطقه از جيب ملت ايران خرج كرد و سرزمين هاي ما را به كشورهاي همسايه بخشيد، يادآور شد: با اين وجود اسناد اين خيانت ها در اختيار محققين قرار نمي گيرد. وي ادامه داد: سؤال اين است كه آيا امروز نياز است كه وابستگي پهلوي به استعمارگران را به سختي نشان دهيم، در حالي كه اسناد به راحتي گوياي واقعيات است.
سليمي نمين با ذكر اين نكته كه بسياري از اسناد خيانت هاي پهلوي ها در اختيار ارتش، وزارت خارجه و قوه قضاييه است كه هنوز منتشر نشده، خاطرنشان كرد: وقتي ما كه بايد براي مصالح كشورمان تلاش كنيم، اين كار را انجام ندهيم بيگانگان با انتشار اسناد خود به صورت منظم در تاريخ ايران تأثير مي گذارند چرا كه محققين ما همه اطلاعات مورد نياز خود را از آنها دريافت خواهند كرد.
وي در پايان يادآور شد: از سويي رضاخان وابسته به عنوان آبادگر ايران معرفي شده و از سوي ديگر اسنادي را كه خيانت هاي او را نشان مي دهد، در انبارها نگهداري كرده و منتشر نمي كنيم.
انقلاب اسلامي واكنش طبيعي ملت در برابر استعمار است
رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گسترش مطالعات علمي در باب استعمار در ايران امري منطقي و طبيعي دانست و گفت كه انقلاب اسلامي ما واكنش طبيعي يك ملت در برابر تاريخ طولاني استعمار و استعمارگري است.
غلامعلي حدادعادل بعدازظهر سه شنبه در دومين همايش ايران واستعمار انگليس كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، به تشريح زمينه هاي فعاليت و ويژگي هاي استعمارگري انگليسي ها در طول تاريخ ايران به ويژه در سه قرن اخير پرداخت.
وي با بيان اين كه آوردن وبردن سلسله ها و سلطنت ها يكي از كارهاي استعمار انگليس در ايران بود، افزود: تحميل جنگ بر كشور ما از جمله جنگ جهاني دوم، جنگ تحميلي عراق و جنگ هاي محلي از جمله فعاليت هاي استعمار انگليس در ايران بود. جدا كردن بخش هايي از سرزمين ما توطئه براي قتل رجال وطن خواه كشور، حمايت از ياغيان محلي در برابر حكومت مركزي ، طرفداري از استبداد و فئوداليست و دخالت جدي در عزل و نصب مسوولان كشور ما ، تشكيل جمعيت هاي مخفي و فراماسونري ، برنامه ريزي كودتاهاي مختلف ، دخالت در مساله نفت و نيز همكاري با ساواك و دستگاه اطلاعاتي و امنيتي از جمله ديگر كارهاي استعمار انگليس در ايران بوده است.
حدادعادل با بيان اينكه يكي از خصوصيات كار انگليس ها، اطلاعات مدار بودن آنها در كشورهاي هدف است، اظهار كرد: انگليس ها اطلاعات دقيقي از شخصيت ها و افراد موثر در كشورهاي هدف خود كسب مي كنند و كاملا آنها را مي شناسند و نقاط قوت و ضعف آنها را مي دانند كه البته اين شناخت و كسب اطلاعات فقط به شخصيت ها و افراد محدود نمي شود. وي خصوصيت دوم كار استعماري انگليس را كارشناسانه بودن آن عنوان كرد و افزود: انگليس ها براي نفوذ در كشورها كارشناس تربيت مي كنند و براي اين ادعا نمونه هاي زيادي در طول تاريخ وجود دارد. خصوصيت سوم كار آنها اين است كه انگليس ها كلا به تاريخ، جامعه شناسي و مردم شناسي كشورهاي هدف توجه دارند و ديپلمات ها و جاسوس هاي آنها در اين زمينه صاحب نظر هستند. رييس كميسيون فرهنگي مجلس اضافه كرد: ويژگي چهارم اين است كه انگليس ها به فرهنگ مردم و مذهب ،آداب وسنت هاي آنها توجه دارند و استفاده از اين عناصر يكي از ابزارهاي كار آنهاست. ويژگي پنجم اين است كه روش استعماري انگليسي ها قابل انعطاف است و ويژگي ششم اين است كه روش هاي استعماري آنها منحصرا بر اعمال زور متكي نيست و قدرت تنها يكي از ابزارهاي كارگاه استعماري انگليس است نه همه آن. حدادعادل استفاده از ظرفيت ها، نهادها و شخصيت هاي بومي ، محلي و ملي كشورهاي هدف را يكي ديگر از ويژگي هاي كار استعماري انگليس برشمرد و اظهار كرد: انگليسي ها به محض اين كه ببينند مي توانند منافع خود را به دست يكي از عوامل بومي در كشور هدف دنبال كنند، به سرعت با او كنار مي آيند و اين يكي از روش هاي آنهاست.
وي افزود:ويژگي ديگر اين است كه آنها با فرهنگ و آداب و رسوم مردم دركشورهاي هدف تا حد امكان مدارا مي كنند و كنار مي آيند و مردم را بي جهت تحريك نمي كنند كه مي توان گفت كه زيركي خاصي از اين حيث دارند. نهمين و آخرين ويژگي كار استعمار انگليس اين است كه اگر هيچ كدام از اين روش ها جواب نداد ، آنها هيچ ابايي براي استفاده از زور، قدرت و سلاح و ريختن خون مردم ندارند، ولي اين روش را وقتي اعمال مي كنند كه روش هاي ديگر جواب ندهد.
وي همچنين با اشاره به تفاوت ها ميان روش هاي استعماري انگليس با برخي از كشورهاي ديگر از جمله آمريكا خاطرنشان كرد: وقتي روش هاي استعماري انگليس با آمريكا را مقايسه مي كنيم، مي بينيم كه آمريكايي ها فكر مي كنند چون قدرت، بمب اتم و ناوگان نظامي وسيعي دارند پس ديگر احتياجي به اين زيركي ها ندارند و در نتيجه برخوردي خام مي كنند و هميشه حضور آمريكايي ها حضور قدرت نمايانه است ،ولي انگليس اين طور نيست.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه نقش انگليس در جنگ آمريكا با عراق به خوبي نمايان گر تفاوت هاي روش هاي استعماري است، يادآور شد: در هفته هايي كه صحبت هجوم آمريكا به عراق بود وزارت خارجه ما با انگليسي ها در ايران صحبت مي كرد و به آنها مي گفت چه دليلي دارد كه آمريكا به عراق حمله كند وشما چرا با آنها همكاري مي كنيد؟ آنها مي گفتند ما داريم مي آييم كه نگذاريم آمريكايي ها با ندانم كاري به مردم عراق خسارت بزنند و مي آييم تا از خسارت هاي بيشتر جلوگيري كنيم. بدين ترتيب وقتي هم كه انگليسي ها به عراق آمدند به سرعت به سراغ چاه هاي نفت بصره رفتند و بعد هم در مورد ايران كارهاي اطلاعاتي انجام دادند.
حدادعادل ادامه داد: نمونه ديگري كه در زمان حاضر مي توان هر روز آن را بررسي كرد، تفاوت برنامه هاي بي بي سي با برنامه هاي صداي آمريكا است. بي بي سي براي جلب توجه مردم براي مثال به اصفهان مي رود و از يك كارخانه توليد گز چنان برنامه جذابي توليد مي كند كه حتي تلويزيون خود ما چنين برنامه اي نساخته است، بدين ترتيب عده اي براي ديدن اين برنامه ها جذب بي بي سي مي شوند و بعد هم آن شبكه ممكن است در هفته دو يا سه برنامه هم داشته باشد كه نتيجه مورد نظر خود را از آنها بگيرد.
وي با تاكيد بر اين كه بايد به روش شناسي استعمار انگليس توجه داشته باشيم، تصريح كرد: خوشبختانه در ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، انگليس وآمريكا نتوانستند مثل گذشته نفوذ داشته باشند. در حال حاضر هم اين ارتباطات براي انگليس به صفر نرسيده است و هنوز از رگ و ريشه هاي هزار فاميلي كه با انگليس ارتباط دارند هستند، ولي نسبت به قبل از انقلاب بسيار محدودتر است.

 



معاون وزير خارجه كره شمالي: سنگر تهران و پيونگ يانگ در مقابل آمريكا مشترك است

معاون وزير خارجه كره شمالي تاكيد كرد كه عقيده دارد ايران و كره در مقابل آمريكا در يك سنگر قرار دارند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ظهر سه شنبه با معاون وزير خارجه كره شمالي ديدار كرد.
معاون وزير خارجه كره شمالي در اين ديدار گسترش روابط دوجانبه با جمهوري اسلامي ايران را از خواسته هاي مهم كشورش برشمرد و گفت: كره شمالي به دنبال استحكام بخشيدن و گسترده تر شدن روابط و مناسبات دو كشور است.
وي با اشاره به اينكه كره شمالي پيوسته از سياست هاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حمايت كرده است، خاطر نشان كرد: كره شمالي از پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران خرسند است و همواره با اعمال فشار و تخريب عليه ملت ايران مخالف بوده است.
معاون وزير خارجه كره شمالي گفت: جايگاه ايران در سال هاي اخير رشد چشمگيري در عرصه هاي بين المللي داشته است و كره شمالي معتقد است جمهوري اسلامي ايران و جمهوري دموكراتيك خلق كره در مقابل قدرت هاي استكباري در يك سنگر مشترك قرار دارند.
وي همچنين خواستار مشاركت، سرمايه گذاري و همكاري جمهوري اسلامي ايران با كره شمالي در اجراي پروژه هاي نفتي شد.
رحيمي نيز در اين ديدار گفت: وضعيت جهان به سرعت در حال تغيير و دگرگوني است و اين تغيير و تحولات در همه جا عليه نظام سلطه است.
وي با بيان اينكه ملت هاي ايران و كره شمالي همواره در كنار يكديگر بوده اند، اظهار داشت: همه چيز براي ارتقاي روابط جمهوري اسلامي ايران و كره شمالي مهياست و دو كشور بايد در شرايط فعلي روابط و مناسبات في مابين را بيش از گذشته ارتقا دهند چراكه نزديكي دو كشور خار چشم قدرت هاي استكباري جهان است.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر ضرورت گسترش روابط دو كشور در همه زمينه ها گفت: ارتقاي روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري دموكراتيك خلق كره و نزديك شدن اين دو كشور به يكديگر به نفع ملت هاي دو كشور است.
رحيمي با بيان اينكه ايران از ارتقاي روابط دوجانبه با كره شمالي در همه زمينه ها استقبال مي كند، تصريح كرد: دو كشور بايد تلاش كنند از امكانات موجود براي توسعه روابط و مناسبات تهران - پيونگ يانگ به بهترين شكل ممكن بهره برداري كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14