(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 اسفند 1389- شماره 19876

خودپردازهايي خالي از پول
در سفر معاون وزير كشور به باجگيران تأكيد شد توسعه مبادلات بازرگاني ايران و تركمنستان
ايران در كيهان
افتتاح بزرگ ترين مركز نمايشگاه هاي بين المللي جنوب كشور در منطقه آزاد اروند
آغاز توليد انبوه تراكتورهاي كم مصرف در تبريز
براساس رأي ديوان عدالت اداري شهردار بناب ابقا شد
آلودگي هواي لرستان از دو برابر و نيم حد مجاز گذشت
مازندران استان معين تامين پرتقال كشور شد
بازسازي پايه هاي فرسوده شبكه توزيع برق استان با فناوري نانو
مركز دياليز قرچك بهره برداري شد
باشگاه رفاهي، فرهنگي، ورزشي سالمندان در كاشان احداث مي شود
هشدار نسبت به تهيه خودسرانه و بدون نسخه قطره چشمي كورتون
40 هزار زائر مازندران راهي زيارتگاه شهداي دفاع مقدس مي شوند
دانش آموزان گنبدكاووس جشنواره غذاهاي سنتي برگزار كردند
استاندار هرمزگان: جشن جهاني نوروز امسال در كشورهاي منطقه هم برگزار مي شود
برگزاري همايش ادبي زبان مادري در رشت



خودپردازهايي خالي از پول

امروزه پرداخت قبوض و دريافت وجه نقد از طريق دستگاه هاي خودپرداز انجام مي شود. در حقيقت اقتصاد زندگي مردم به نوعي با اين دستگاه ها گره خورده است.
كمبود دستگاه هاي خودپرداز و يا نبود وجه نقد در آنها چرخ زندگي مردم را لنگ مي گذارد و آنان مجبور مي شوند محله و محيط پيراموني خود را زير پا بگذارند تا دستگاه خودپرداز پيدا كنند كه در آن وجه نقد وجود داشته يا ارتباطش با مركز وصل باشد.
كرج و ساير شهرهاي استان البرز نيز با اين معضل دست به گريبان هستند به رغم اينكه در كلانشهر كرج دستگاه خودپرداز كم است و تكافوي نياز شهروندان كرجي را نمي دهد، با وجود اين، مردم كرج و ساكنان استان البرز با يك مشكل بزرگ تري دست و پنجه نرم مي كنند و آن هم نبود وجه نقد در ايام تعطيلي است.
اگر بگويم بسياري از شهروندان استان البرز داراي چنين تجربه اي هستند مطلب گزافي نگفته ام. مثلا برخي شهروندان كرجي گفته اند به مسئولان بانك هاي اين شهرستان مراجعه كرده و از نبود وجه نقد در خودپردازها در روزهاي تعطيلي شكايت كرده اند و مسئولان قول مساعد داده اند كه اين مشكل را برطرف كنند اما نبود پول در دستگاه هاي خودپرداز حكايت تكراري روزهاي تعطيلي در كرج است.
اگر مشكل نبود وجه نقد در دستگاه هاي خودپرداز در ايام تعطيل برطرف شود مردم مجبورند قبل از روزهاي تعطيل به بانك ها مراجعه كرده و مبلغ مورد نياز خود را اخذ كنند. اين موضوع سبب سنگيني كار بانك ها و افزايش ترافيك شهري مي شود.
جا دارد مسئولان بانك هاي استان البرز با يك برنامه ريزي دقيق و هماهنگ، نبود وجه نقد در دستگاه هاي خودپرداز اين استان را برطرف كنند.
كرج - خبرنگار كيهان

 



در سفر معاون وزير كشور به باجگيران تأكيد شد توسعه مبادلات بازرگاني ايران و تركمنستان

قوچان- خبرنگار كيهان:
در سفر معاون برنامه ريزي وزارت كشور به شهر مرزي باجگيران طي نشستي مسايل و مشكلات مبادلاتي بين دو كشور ايران و تركمنستان بررسي شد.
معاون وزير در حاشيه اين نشست در گفت وگو با خبرنگار كيهان با اشاره به موقعيت مناسب و استراتژيكي شهر مرزي باجگيران و گمرك و پايانه مشترك گفت: با توجه به سفر قريب الوقوع وزير بازرگاني كشورمان به كشور همسايه، جمهوري تركمنستان، يكي از موارد اساسي مورد بحث و نظر، توسعه صادرات بين دو كشور خواهد بود.
دكتر محمود زاده افزود: در جلسه اي هم كه در گمرك باجگيران برگزار شد بررسي هاي اوليه و لازم در امر توسعه مبادلات مرزي صورت گرفت كه البته كشور همسايه نيز در اين خصوص درخواست ها و انتظاراتي دارد كه به هر حال سعي بر آن است تا بتوانيم نسبت به افزايش سطح مبادلات بازرگاني و سهولت كار تجار و بازرگانان كشورمان اقدامات مؤثري انجام گيرد.
وي گفت: در خصوص برخي مشكلات همچون روان شدن تردد كاميون ها از معبر باجگيران و رفع مشكلات بعضي از تجار در كارهاي بازرگاني، داد و ستدها و دريافت مطالبات از طرف مقابل نيز بحث و بررسي هايي در جلسه صورت گرفت كه اميدواريم در سفر وزير بازرگاني كشورمان به تركمنستان نتايج مثبتي در جهت توسعه مبادلات و رونق بازارچه مرزي مشترك حاصل شود و گام هاي مؤثري در اين جهت برداشته شود.
علي اكبر رمضاني فرماندار قوچان نيز خواستار معافيت هاي بيشتر براي افراد بومي و مرزنشينان در خريد كالا از بازارچه مرزي طرف تركمن شد. اين در حالي است كه اهالي محروم و كم درآمد منطقه در خريد اقلامي چون روفرشي و متقال از بازارچه، با وضعيت كنوني چندان كه بايد سودي عايدشان نمي شود و چشم اميد آنان به عنايت خاص مسئولان كشور به ساكنان اين منطقه است تا با افزايش تعداد افراد در هر روز به بازارچه و معافيت هاي بيشتر در پرداخت عوارض و سهولت در امر خريد كالا كمكي به وضعيت معيشتي آنان صورت گيرد.

 



ايران در كيهان

طرح هادي روستائي در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: به مناسبت دهه فجر، طرح هادي روستاهاي «حوري، عجب شير قلندر، انجرد، گنگل آباد و باللي قشلاقي اهر به بهره برداري رسيد.
عباسي، رئيس بنياد مسكن اهر در مراسم هاي فوق گفت: 4 روستاي تابعه بخش مركزي اهر با 481 خانوار و 2250 نفر جمعيت، از اين طرحها با صرف 8ميليارد و 659 ميليون ريال، بهره مند شدند.
پروژه هاي عمراني در آبادان
آبادان- خبرنگار كيهان: به مناسبت ايام دهه فجر از 10 پروژه عمراني در منطقه آزاد اروند با اعتباري بالغ بر 255 ميليارد ريال بهره برداري شد. مهندس علي اصغر پرهيزگار مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اين پروژه ها را شامل نمايشگاه 2هزار مترمربعي ديري فارم و فضاهاي خدماتي پيرامون آن، احداث و راه اندازي 8 باب سوله كارگاهي، اصلاح و تعمير شبكه انتقال 33 كيلوولت 160 هكتاري سايت صنعتي و... برشمرد.
7 طرح آموزشي و پرورشي در اسفراين
اسفراين- خبرنگار كيهان: به مناسبت گراميداشت ايام الله دهه فجر با حضور معاون استاندار و جمعي از مديران استان و شهرستان بطور همزمان از 7 طرح آموزشي و پرورشي در اسفراين بهره برداري شد. اين طرح ها شامل دبيرستان 9 كلاسه شهيد فرومندي و دو مدرسه 2 كلاسه پيش ساخته روستاي باباچشمه و ابري تپه و... مي باشد.
بازسازي ساختمان امامزاده باب مسلم
بناب- خبرنگار كيهان: همزمان با ايام الله دهه مبارك فجر و طي مراسمي با حضور مديركل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي، ساختمان بازسازي شده «امامزاده باب مسلم» روستاي «قره چپق» از توابع شهرستان بناب مورد بهره برداري قرار گرفت.
جشنواره قرآني بشري در رباط كريم
گلستان- خبرنگار كيهان: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان رباط كريم، بمناسبت سي و دومين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي اولين جشنواره قرآني بشري با هدف بسط و گسترش مفاهيم و ترجمه قرآن كريم در بين آحاد مردم، توسعه و ترويج و كشف استعدادهاي بالقوه در حوزه فرهنگ قرآني و ترغيب و تشويق بيشتر جوانان و نوجوانان با تعاليم قرآني در شهرستان رباط كريم برگزار شد.
پروژه هاي جهادكشاورزي مينودشت
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: به مناسبت دهه مبارك فجر، تعداد 21 پروژه عمراني و تسهيلاتي مديريت جهادكشاورزي شهرستان مينودشت به بهره برداري رسيد. اين پروژه ها با اعتباري بالغ بر 3480 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني، ملي و بنگاه هاي زودبازده آماده بهره برداري شد.
جشنواره صنايع دستي در مينودشت
¤ به مناسبت ايام دهه فجر، جشنواره فعاليت هاي هنري و صنايع دستي بانوان شهرستان مينودشت برگزار شد. «سميه مالي» دبير اين جشنواره گفت: هنرهاي دستي بانوان اين شهرستان 35 غرفه در معرض ديد و فروش علاقه مندان به صنايع دستي قرار گرفت.
وي افزود: در اين نمايشگاه يك روزه علاوه بر هنرهاي دستي غذاهاي محلي مربوط به اين شهرستان با عنوان جشنواره غذا نيز برگزار شد.
گازرساني به روستاهاي دامغان
سمنان- خبرنگار كيهان: به مناسبت ايام الله دهه مبارك فجر بهره برداري از طرح گازرساني به سه روستاي شهرستان دامغان شامل روستاهاي امروان- عبدل آباد و فيروزآباد با حضور دكتر عباس رهي استاندار سمنان و حسن ملك محمدي نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي آغاز شد. براي اجراي طرح گازرساني به اين روستاها بيش از شش ميليارد و 900 ميليون ريال هزينه شده است.
گازرساني به روستاهاي كاشان
كاشان- خبرنگار كيهان: به مناسبت دهه فجر طرح گازرساني به 8 روستاي كاشان از جمله ويدوج، ويدوجا، ازوار، آزران، وركان، آرنجن، تجره و پنداس از بخش برزگ كاشان با اعتبار 86 ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني شركت گاز انجام شد. براي اجراي اين طرح ها كه بواسطه آن نزديك به 3هزار خانوار ساكن از نعمت گاز طبيعي برخوردار شدند، افزون بر 46 كيلومتر شبكه پلي اتيلن، 9 كيلومتر خط تغذيه فولادي، 2هزار و 450 عدد علمك و 3 ايستگاه تقليل فشار به كار رفته است.
افتتاح يك مركز بهداشتي درماني در نيشابور
نيشابور- خبرنگار كيهان: مركز بهداشتي درماني خيام در شهرستان نيشابور از محل عوارض دريافتي از دخانيات افتتاح شد. دكتر «سيدكاظم فرهمند» سرپرست دانشكده علوم پزشكي نيشابور با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: براي ساخت مركز درماني خيام كه 500 مترمربع زيربنا دارد، يك ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه شده است همزمان با ايام الله دهه مبارك فجر در بلوار شهداي اين شهر به بهره برداري رسيد.
جشنواره تجليل از نخبگان مازندران
ساري- خبرنگار كيهان: مديركل آموزش و پرورش استان مازندران از برگزار شدن چهارمين جشنواره تجليل از نخبگان و افتخارآفرينان استان خبر داد. محمدعلي اميري به خبرنگار كيهان گفت: اين جشنواره همزمان با ايام الله دهه فجر انقلاب اسلامي در روز سه شنبه 19 بهمن ماه جاري با تجليل از 191 دانش آموز برگزار شد. در اين مراسم دانش آموزان برگزيده المپيادهاي جهاني و كشوري و دانشجويان نخبه و نوآور حضور داشتند.
انجمن نخبگان بسيج در بافق
يزد- خبرنگار كيهان: بمانعلي باقيان فرمانده ناحيه مقاومت بسيج بافق در نشست كميته علمي پژوهشي بسيج شهرستان بافق از راه اندازي انجمن نخبگان بسيج در بافق خبر داد و اظهار داشت: بيش از 20 مبتكر بسيجي از طريق اين انجمن در شهرستان بافق شناسايي شده اند. وي خاطر نشان كرد: اين انجمن با هدف نخبه پروري و بهره برداري از توانمندي هاي بسيج در ناحيه مقاومت شهرستان بافق راه اندازي شده است. باقيان بيان داشت: تحقيق و پژوهش سرلوحه برنامه هاي فرهنگي و علمي بسيج قرار دارد و با جديت در اين زمينه فعاليت خواهيم كرد.
يادواره شهداي خوانسار
خوانسار- خبرنگار كيهان: يادواره سرداران و 307 شهيد والامقام شهرستان خوانسار در مجتمع فرهنگي و مذهبي رزمندگان اسلام برگزار شد. اين يادواره با حضور حاج صادق آهنگران، خانواده معظم شهدا و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس و مردم شهيدپرور خوانسار تشكيل شد.
خوزستان مقام اول توليد حشره مفيد
اهواز- خبرنگار كيهان: مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان خوزستان گفت: خوزستان مقام نخست توليد حشرات مفيد در كشور را به دست آورد. مرتضي اميدبخش با بيان اين مطلب عنوان كرد: خوزستان با توليد سالانه بيش از 50ميليون حشره مفيد داراي مقام نخست در كشور است. وي با اشاره به فعاليت 16 واحد توليد حشرات مفيد در استان، بيان كرد: اين واحدها پنج عامل حشره مفيد شامل دو نوع كفشدوزك و سه نوع زنبور را توليد و در اختيار كشاورزان قرار مي دهند.

 



همزمان با افتتاح نمايشگاه بين المللي خودرو انجام شد
افتتاح بزرگ ترين مركز نمايشگاه هاي بين المللي جنوب كشور در منطقه آزاد اروند

آبادان- خبرنگار كيهان:
همزمان با افتتاح نمايشگاه بين المللي خودروهاي كلاسيك و مدرن در منطقه آزاد اروند، بزرگترين مركز نمايشگاه هاي بين المللي جنوب كشور نيز در اين منطقه افتتاح شد.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در آيين افتتاحيه نمايشگاه بين المللي خودروهاي كلاسيك و مدرن، با اشاره به وسعت 20 هزار مترمربعي اين نمايشگاه گفت: در گام نخست، اين نمايشگاه به مساحت 10هزار مترمربع احداث شده است.
علي اصغر پرهيزكار افزود: اين مرحله از ساخت نمايشگاه با اعتباري بالغ بر 70 ميليارد ريال در مدت 57 روز آماده بهره برداري شده است.
وي گفت: فازهاي ديگر اين نمايشگاه تا پايان سال آينده به بهره برداري مي رسند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از توسعه مبادلات بازرگاني، آماده سازي زيرساخت ها براي جذب سرمايه گذاران، افزايش پروازهاي ورودي به اين منطقه، انجام عمليات ساحل سازي اروند صغير، توسعه ترانزيت، ساخت و افتتاح چندين پروژه عمراني و معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري به عنوان بخشي از فعاليت هاي اين سازمان در راستاي گسترش و توسعه فعاليت هاي تجاري، اقتصادي و بازرگاني در اين منطقه نام برد.

 



آغاز توليد انبوه تراكتورهاي كم مصرف در تبريز

تبريز- خبرنگاركيهان:
همزمان با پرده برداري از 3 مدل تراكتور نيرومند و كم مصرف، توليد انبوه اين مدل از تراكتورهاي «كلاس متوسط»، در تبريز آغاز شد.
مديرعامل گروه تراكتورسازي تبريز با اعلام اين خبر گفت: تراكتورهاي ITM475- ITM485 و ITM 285 NEW در دو نوع تك و دو ديفرانسيل طراحي و توليد مي شوند و در هر ساعت بين 4 تا 6 ليتر، كاهش سوخت دارند.
ابوالفتح ابراهيمي افزود: توان اين محصولات كه براي طراحي و توليد و راه اندازي خط توليد آنان هزار و60 ميليارد ريال هزينه شده است 75، 82 و 85 اسب بخار است.
وي گفت: 900 ميليارد ريال از اين مقدار سرمايه گذاري صرف راه اندازي خط توليد و 160ميليارد ريال براي طراحي و توليد آن بوده است.

 



براساس رأي ديوان عدالت اداري شهردار بناب ابقا شد

بناب- خبرنگار كيهان:
با رأي ديوان عدالت اداري مصوبه شوراي اسلامي شهرستان بناب مبني بر عزل شهردار لغو و مجتبي پور در سمت شهردار بناب ابقاء شد.
به دنبال انتشار خبر استيضاح و بركناري سيداسدالله مجتبي پور، شهردار بناب از سوي شوراي اسلامي شهر بناب؛ اخبار ضد و نقيضي در خصوص نحوه استيضاح در محافل مختلف مطرح بود؛ در حالي كه هيچ يك از مقامات مسئول در رد يا تأييد آن سخني نگفتند.
اين در حالي است كه به دنبال اعتراض رئيس شورا و دو نفر ديگر از اعضاي شوراي اسلامي شهر به مصوبه فوق و شكايت مجتبي پور به نحوه و روند استيضاح؛ ديوان عدالت اداري ضمن رسيدگي به پرونده، دستور موقت مبني بر جلوگيري از اجراي مصوبه مورخ 11/11/89 شوراي اسلامي شهر بناب مبني بر بركناري شهردار بناب را صادر كرد.
براساس اين رأي مجتبي پور شهردار بناب پس از 22 روز با استقبال جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر و كاركنان شهرداري و جمعي از شهروندان به شهرداري بناب بازگشت.
گفتني است به دنبال راي ديوان عدالت اداري سه تن از اعضاي شوراي اسلامي شهر بناب نيز در اعتراض به راي صادره از سوي ديوان عدالت اداري؛ ضمن پلمب دفتر شورا، مهر شوراي اسلامي شهر بناب را تحويل فرماندار بناب دادند.

 



آلودگي هواي لرستان از دو برابر و نيم حد مجاز گذشت

خرم آباد-خبرنگاركيهان:
آلودگي هواي لرستان از دو برابر و نيم حد مجاز گذشت.
مديركل حفاظت محيط زيست استان لرستان افزود: ميزان آلودگي هوا و غلظت ذرات گرد و غبار معلق در آسمان استان به حدود دو نيم برابر استاندارد رسيده است.
محمدحسين بازگير افزود: حد مجاز و استاندارد ذرات گرد و غبار معلق در هوا 150ميكروگرم بر متر مكعب است كه طي روزهاي اخير به علت تشديد گرد و غبار معلق در هوا اين ميزان به حدود 370ميكروگرم بر مترمكعب رسيده است.
وي گفت: سال گذشته نيز لرستان بيش از 100روز با آلودگي بيش از حد مجاز هوا مواجه بود.

 



مازندران استان معين تامين پرتقال كشور شد

ساري - خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان بازرگاني مازندران گفت: مازندران در ايام نوروز امسال استان معين توزيع پرتقال كشور مي باشد.
عباسعلي وفايي نژاد در حاشيه آغاز اجراي طرح نظارتي نوروزي مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح نظارتي در دو بخش تنظيم بازار كالا و خدمات و نظارت بر اماكن توليدي و خدماتي همه ساله قبل از شروع سال جديد در دستور كار سازمان بازرگاني قرار مي گيرد.
وي افزود: مازندران در توزيع پرتقال كشور استان معين انتخاب شده است و بيش از 60 هزار تن پرتقال در بسته هاي پنج تا هفت كيلويي به كل كشور فرستاده خواهد شد و تا به امروز هفت هزار تن به 15 استان كشور فرستاده شده است.
رئيس سازمان بازرگاني مازندران از برگزاري نمايشگاه هاي عرضه كالا در 19 شهر مازندران خبر داد و بيان داشت: در هر شهر يك نمايشگاه براي خريد شهروندان برگزار خواهد شد كه عرضه كالا توسط واحدهاي توليدي با 15 تا 20 درصد زير قيمت بازار خواهد بود.
وفايي نژاد يادآور شد: كالاهاي اساسي و ضروري براي روزهاي پايان سال تامين شده و هيچ مشكلي در خريد شهروندان براي تهيه ميوه و تره بار، گوشت قرمز و مرغ نيست.

 



معاون شركت توزيع برق مازندران خبر داد
بازسازي پايه هاي فرسوده شبكه توزيع برق استان با فناوري نانو

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون برنامه ريزي و مهندسي شركت توزيع نيروي برق مازندران گفت: پايه هاي فرسوده شبكه هاي توزيع نيروي برق مازندران با استفاده از تكنولوژي نانو بازسازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي توزيع برق مازندران، بهروز درويش متولي به برآورد هزينه برقراري و بركناري شبكه و مقايسه آن با هزينه بازسازي پايه هاي موجود فناوري نانو پرداخت و گفت: با محاسبات به عمل آمده هزينه برقراري و بركناري شبكه با هر پايه 2 ميليون و 810 تا 4 ميليون و 200 هزار ريال است در حالي كه هزينه بازسازي هر پايه موجود با فناوري نانو 630 تا 944 هزار ريال است.
معاون برنامه ريزي و مهندسي شركت توزيع برق مازندران خاطرنشان كرد: هر ساله آمار تكان دهنده اي درخصوص سقوط پايه ها در اثر وقوع طوفان و زلزله در شبكه توزيع برق ايران منتشر مي شود كه نشان دهنده اهميت پايه هاي بتني در پايداري شبكه هاي توزيع مي باشد.
وي افزود: هر ساله هزينه هاي زيادي براي بركناري پايه هاي قديمي و فرسوده و آسيب ديده در شبكه هاي توزيع كه در اثر عوامل مختلفي مانند فرسايش، خوردگي، تصادفات و... بوجود مي آيد صورت مي پذيرد كه با استفاده از فناوري نانو مي توان پايه هاي فرسوده و آسيب ديده و در حال بهره برداري در شبكه هاي توزيع برق در همان شرايط بهره برداري با حفظ و يا افزايش مقاومت استفاده كرد، طوري كه ضمن حفظ مقاومت و پايداري پايه با هزينه متوسط بين 27 تا 55 درصد هزينه ساخت، پايه ها بازسازي مي شود و اين عمل ضمن داشتن توجيه اقتصادي و فني، بدون قطع شبكه مشكلات فراروي شركت و مردم برطرف مي شود.

 



مركز دياليز قرچك بهره برداري شد

قرچك - خبرنگار كيهان:
مركز دياليز درمانگاه دارالشفاي حضرت مهدي «ع» قرچك مورد بهره برداري قرار گرفت.
مديرعامل اين درمانگاه درمراسم بهره برداري از مركز دياليز قرچك گفت اين مركز در زميني به مساحت 600 متر مربع با 10 تخت دياليز توسط هيئت مديره و خيرين و افراد نيكوكار احداث شده و در حال حاضر به صورت رايگان به بيماران خدمات ارائه مي دهد، محسن كهزادي افزود: در آينده نزديك اين مركز با 25 دستگاه دياليز ادامه فعاليت خواهد داد. در اين مراسم «كارخانه» رئيس شبكه بهداشت شهرستان ورامين و عبدالله زاده رئيس دادگستري ورامين طي سخناني از خدمات مسئولان اين درمانگاه خيريه قدرداني و تشكر كردند.

 



باشگاه رفاهي، فرهنگي، ورزشي سالمندان در كاشان احداث مي شود

كاشان - خبرنگار كيهان:
مشاور وزير و مديركل مجمع خيرين سلامت كشور خواستار احداث باشگاه رفاهي، فرهنگي و ورزشي سالمندان در شهرستان كاشان شد.
سيد رضا نيري در دومين نشست اعضاي مجمع خيرين سلامت دانشگاه علوم پزشكي كاشان احداث باشگاه سالمندان به صورت غيرانتفاعي با تجهيز امكانات متعدد رفاهي، ورزشي و فرهنگي توسط مجمع خيرين سلامت كشور در لبنان را يادآور شد و خواستار اجراي اين طرح به صورت پايلوت در شهرستان كاشان شد.
وي با اعلام اين نكته كه قريب به 10 هزار نفر عضو مجمع خيرين سلامت كل كشور هستند، تاكيد كرد: خيرين سلامت در 3 سال گذشته 5 هزار ميليارد ريال براي ساخت بيمارستان، ساخت خانه هاي بهداشت، دانشكده هاي پزشكي و كارهاي اجرايي هزينه كرده اند.
وي، شمار مجامع خيريه سلامت كشور را 46 مجمع ذكر كرد و با اشاره به اينكه شهرستان كاشان رتبه نخست كمك خيرين سلامت را بين استان هاي كوچك كشور دارد، اظهار داشت: خيرين سلامت اين شهرستان با تعهد 250 ميليارد ريالي توانسته اند 57 هزار مترمربع فضاي بهداشتي، درماني اين شهرستان را توسعه دهند.

 



هشدار نسبت به تهيه خودسرانه و بدون نسخه قطره چشمي كورتون

شيراز- خبرنگار كيهان:
رئيس انجمن چشم پزشكي استان فارس نسبت به تهيه خودسرانه و بدون نسخه قطره چشمي كورتون در استان هشدار داد.
دكتر «سيدحميدرضا جهادي» در اين باره گفت: مصرف خودسرانه قطره كورتون مي تواند آب سياه و حتي نابينايي را به دنبال داشته باشد.
وي اظهار داشت: برخي افراد بدون توجه به عوارض جبران ناپذير مصرف خودسرانه داروهاي چشمي اقدام به تهيه و مصرف آن مي كنند.
وي افزود: قطره كورتون با اسامي و انواع مختلف در بازار موجود است كه مصرف آن علاوه بر ايجاد آب مرواريد، آب سياه، كاهش ديد و تشديد عفونت هاي چشمي مي تواند فرد را دچار نابينايي كند. وي گفت: مصرف قطره كورتون در موارد بروز آلرژي چشمي و كنترل برخي التهابات چشمي و تنها با تجويز پزشك بايد صورت پذيرد و افرادي كه در مدت طولاني از اين نوع دارو با تجويز پزشك استفاده مي كنند بايد با مراجعه دوره اي به پزشك و اندازه گيري فشار چشم از عوارض احتمالي آن پيشگيري كنند.
وي اظهار داشت: مصرف خودسرانه قطره هاي بي حس كننده چشم نيز مي تواند منجر به ذوب و سوراخ شدن قرنيه شود.
وي افزود: اين قطره ها تنها در هنگام معاينات چشمي و در مطب كاربرد دارد و به هيچ عنوان مصرف درماني درخصوص آن صحيح نيست.
وي گفت: متأسفانه برخي افراد و به ويژه جوشكارها به منظور درمان برق زدگي چشم بدون توجه به عوارض جبران ناپذير به طور خودسرانه اين قطره را تهيه و استفاده مي كنند.

 



40 هزار زائر مازندران راهي زيارتگاه شهداي دفاع مقدس مي شوند

ساري- خبرنگار كيهان:
مسئول سازمان اردويي، راهيان نور سپاه كربلا مازندران گفت: 40 هزار زائر از اين استان در قالب 841 كاروان راهيان نور توسط سپاه كربلا راهي مناطق عملياتي جنوب كشور مي شوند.
سرهنگ پاسدار احمد ذليكاني به خبرنگار كيهان گفت: اعزام كاروان راهيان نور از تاريخ بيستم اسفندماه جاري آغاز و تا بيستم فروردين ماه سال آتي ادامه مي يابد.
وي اظهار داشت: 841 راوي همراه و 50 نفر راوي ثابت، حقايق دفاع عاشورايي و جنگ تحميلي را براي زائران مازندراني روايت خواهند كرد.
مسئول سازمان اردويي، راهيان نور سپاه كربلا مازندران درباره اسكان زائران گفت: 24 اقامتگاه در خرمشهر و آبادان براي اسكان زائران مازندراني مهيا شده است.ذليكاني هزينه كل اعزام 40 هزار زائر مازندراني به محل زيارتگاه شهداي دفاع مقدس را سه و نيم ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: اين هزينه ها از محل اعتبارات استاني، مردمي و سپاه كربلا استان تامين مي شود.

 



دانش آموزان گنبدكاووس جشنواره غذاهاي سنتي برگزار كردند

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
اولياء دانش آموزان دبستان حضرت زينب(س) شهر گنبدكاووس، جشنواره غذاهاي سنتي برگزار كردند.
در اين جشنواره غذايي كه به مناسبت بزرگداشت هفته وحدت و با هدف آشنايي بيشتر دانش آموزان با غذاهاي سنتي اقوام ساكن در گنبدكاووس برگزار شد، شركت كنندگان انواع غذاهاي سنتي را به نمايش گذاشتند.
در اين جشنواره غذايي حدود 150 نوع غذاي سنتي از اقوام ساكن در شهرستان گنبدكاووس شامل «تركمن، سيستاني، بلوچ، كرد، آذري، شاهرودي و قزلباش» به نمايش گذاشته شد.
غذاهاي سنتي شركت كننده در اين جشنواره كه مدير و معاون آموزش و پرورش گنبدكاووس نيز در آن حضور داشتند، توسط هيئت داوران بررسي و مقرر شد به 15 غذاي برتر هدايايي به رسم يادبود اهدا شود.

 



استاندار هرمزگان: جشن جهاني نوروز امسال در كشورهاي منطقه هم برگزار مي شود

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
استاندار هرمزگان گفت: به ابتكار ايران، جشن جهاني نوروز همزمان با كشور ايران در كشورهاي منطقه نيز برگزار مي شود.
حسين هاشمي برپايي جشن نوروز در ابعاد جهاني را فرصت مناسبي براي مطرح شدن هرچه بيشتر نام ايران در سطح جهاني دانست.
هاشمي نوروز را پيام آور صلح، همبستگي و اتحاد جهاني بر محور ارزش هاي الهي و انساني دانست و گفت: نوروز صرفا متعلق به ايران نيست بلكه به همه بشريت تعلق دارد و اگر نوروز به خوبي تبيين شود، مي تواند فرصتي جهاني در جهت همبستگي همه ملت هاي جهان باشد.
وي با تاكيد بر ضرورت مشاركت همه اقشار مردم در جشن نوروز اظهار داشت: اگر نوروز به يك روح مردمي تبديل شود، شيرين تر و ماندگارتر خواهد بود و موجبات تقويت امنيت ملي، عزت و انسجام ملي را فراهم خواهد كرد.
استاندار هرمزگان با بيان اين كه از نوروز به عنوان روز ظهور و آفرينش انسان ياد مي شود، اظهار داشت: در هر كجاي دنيا كه نام و پرچم ايران بالا برود، فرصت مناسبي است كه ملت ها به امام عصر(عج) فكر كنند.
وي نوروز را پربركت دانست و گفت: اگر به درستي در جهت تبيين نوروز تلاش شود، فرصت خوبي براي اثرگذاري در سطح جهاني خواهد بود.
وي در پايان برگزاري آيين و مراسم مشتركي را از ميان آيين هاي تمام كشورهاي حوزه تمدني نوروز، تنظيم منشور نوروز، طراحي نشان برجسته اي براي روز نوروز، برگزاري جشن نوروز در استان هاي مرزي كشور و كشورهاي منطقه، برگزاري جشن هاي مختلف در سطح كشور و گراميداشت نوروز براي ايرانيان خارج از كشور را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده دولت براي اجراي جشن جهاني نوروز عنوان كرد.

 



برگزاري همايش ادبي زبان مادري در رشت

رشت- خبرنگاركيهان:
دومين همايش ادبي زبان مادري در رشت برگزار شد.
در اين همايش كه با حضور جمعي از انديشمندان و فرهيختگان، نويسندگان و شاعران گيلان برگزار شد. قهرماني چابك استاندار گيلان در سخناني با اشاره به فرهنگ و ادبيات بومي و مادري مردم گيلان زمين خطاب به كودكان و نوجوانان شاعر در همايش، آنها را به خواندن بيشتر كتاب با محتواي شعر، داستان قصص قرآني و تاريخ براي ارتقاي فرهنگ عمومي فراخواند.
«فريدون فريدوني» مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گيلان هم هدف از برگزاري همايش ادبي زبان مادري را توجه هرچه بيشتر به آينده سازان نظام جمهوري اسلامي دانست.
گفتني است در همايش مذكور ضمن اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگي، ادبي، سرودخواني و شعر، به 24 تن از شاعران كوچك و نوجوان به عنوان منتخبين جشنواره جوايزي اهدا شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14