(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 اسفند 1389- شماره 19876

سخني با رئيس پليس مبارزه با موادمخدر
از اتاقداري ايراني تا هتل داري مدرن
مراقب باشيد شعله هاي آتش در كمين خانه ها ي شماست
بحث ها بر سر قيمت بليت متروي سال 90 پايان يافت
شوراي عالي ترافيك: 150 تومان قيمت بليت تك سفره مترو



سخني با رئيس پليس مبارزه با موادمخدر

سيدروح الله علوي راد
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر در حاشيه دومين كارگاه آموزشي افسران رابط كشور افغانستان گفت: بايد شرايط و ضوابط قانوني كمپ هاي ترك اعتياد تعديل شود تا كساني كه كمپ هاي غيرمجاز دارند براي استانداردسازي كمپ هاي خود اقدام كنند.
سردار حسين آبادي ادامه مي دهد: پيش از اين ضوابط سختگيرانه و استانداردهاي بالايي براي كمپ ها در نظر گرفته شده بود.
اين سخنان در حالي است كه چندي پيش قانون بسيار مناسبي با همكاري نيروي انتظامي، مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه براي مبارزه با موادمخدر تصويب و اميدها براي مبارزه بي امان با قانون شكنان در اين عرصه بيش از پيش زنده شده بود.
اين قانون اخطاري بزرگ به قاچاقچيان و فراتر از آن قانون شكنان محسوب مي شود كه بايستي خود را با قانون منطبق كنند در غير اين صورت با برخورد قاطع و شكننده مواجه خواهند شد.
سخنان اخير رئيس پليس مبارزه با موادمخدر در حالي است كه در برخي از كمپ هاي غيرمجاز گوني بر سر معتاد كرده و به زور آنها را به اين كمپ ها برده و نه تنها شلاق مي زنند، بلكه با زنجير كردن، بي حرمتي، نگهداري بالاجبار و اخذ پول هنگفت و بدون رعايت استانداردهاي بهداشتي و درماني درصدد ترك اعتياد اين افراد هستند.
در كمپ هاي غيرمجاز ترك اعتياد، گاه حيثيت انساني افراد زير سؤال مي رود، اعمالي غيرانساني همچون شكنجه جسمي، روحي و رواني معتادان صورت مي گيرد كه از ديدگاه شرع مقدس اسلام بسيار زشت و مستحق مجازات سنگين است.
اجاره باغ ها و خانه هاي متروكه با قيمت هاي سرسام آور و تجمع صدها معتاد در محيطي محدود بدون حضور تيم پزشكي كه غذاي معمول آنها به هيچ وجه با رژيم غذايي فرد در حال ترك سازگار نيست، فجايعي هستند كه در كمپ هاي غيرمجاز روي مي دهد و با اقدام با تأخير مسئولان در جهت مقابله با آن، شاهد گستاخي هرچه بيشتر مسئولان اين كمپ ها هستيم كه با گستاخي هرچه بيشتر پا را از گليم خود فراتر گذاشته و علاوه بر اخاذي از خانواده ها، شربت مرگ را به حلقوم بيماران مي ريزند.
توهين، ضرب و شتم، استخر آب سرد، به زنجير بستن بيمار، كتك درماني و سگ درماني از روش هاي غيرعلمي درمان اعتياد در كمپ هاي بدون مجوز است كه انسان را به ياد رفتار وحشيانه نظاميان آمريكايي در زندان گوانتانامو مي اندازد.
اين شرايط درماني در حالي در كمپ هاي غيرمجاز مشاهده شده است كه به گفته مسئولان بهزيستي در بيشتر مواقع بيمار جان خود را از دست داده است.
اگرچه رئيس پليس مبارزه با موادمخدر در ادامه سخنان خود از برخورد با كمپ هاي غيرمجاز سخن مي گويد. ولي آن چه كه بايد به آن توجه داشت اين نكته است كه صاحبان كمپ هاي غيرمجاز بايستي خود را با قانون هماهنگ كنند نه بالعكس.
اگر قانون براساس توان و خواسته يك متهم تغيير يابد روزي بايد شاهد آن باشيم كه معتادان نيز بگويند ترك اعتياد در توان ما نيست. پس دولت موادمخدر ما را تامين كند تا ما مجبور به خريد و فروش مواد افيوني نباشيم!
اين گونه سخن گفتن، كساني كه تاكنون در مقابل قانون مقاومت كرده اند را جري كرده و آنان را به ادامه اقدامات ناپسند و غيرقانوني تشويق مي كند.
نيروي انتظامي بايستي به كمپ هاي غيرمجاز اخطار دهد كه اگر خود را با قانون هماهنگ نكرده و شرايط و ضوابط قانوني و شرعي را رعايت نكنند پلمب خواهند شد. اين كمپ ها بايستي همواره نظارت نيروي انتظامي و بهزيستي را بالاي سر خود مشاهده كنند تا فكر تخطي از موازين را به سر خود راه ندهند . چرا كه در نظر گرفتن استانداردهاي هرچه سختگيرانه براي سلامتي جامعه ضروري است و اگر بخشي از قانون حذف و يا تعديل شود صيانت از بخش ديگر به سختي صورت خواهد گرفت.

 



از اتاقداري ايراني تا هتل داري مدرن

ليلا شفيعي
اين روزها سفر كردن سخت است. مشكل اول پول توي جيب است. يعني اگر اقتصاد سفر لنگ بزند يا بايد از خير آن گذشت يا سطح توقع و خواسته ها را تا آنجا كه ممكن است كم كرد. اگر وضع اقتصاد سفر روبه راه باشد، آن وقت است كه خدمات سفر اهميت پيدا مي كند. يعني اگر با ماشين چند ده ميليوني سفر كني و تصميم بگيري در هتل ساكن شوي، بعداز كلي نقره داغ شدن متوجه مي شوي به قدر پولي كه مي دهي خدمات نمي گيري. اينجاست كه معلوم مي شود مشكل جايي است كه پول آن را حل نمي كند و تازه به اين فكر مي افتي كه هتل در ايران به كدام از دو مفهوم نزديك تر است. اقامتگاه لوكس و شيك با ستاره هاي متعدد يا ساختماني عادي و كم امكانات كه صرفا نام هتل و ستاره هايش را يدك مي كشد.
صنعت هتلداري يا اتاقداري؟
هتلداري در كشور ما تفاوت هاي چشمگيري با ساير كشورهاي دنيا دارد. مهمترين اين تفاوتها محدوديت هاي قانوني و شرعي است از اين رو درآمد هتل ها در ايران تكيه بسيار زيادي بردرآمد حاصل از فروش اتاقها دارد. اولين سوالي كه دراين رابطه مطرح مي شود، اين است كه آيا هتلداري در ايران به معني واقعي يك صنعت است؟ اصغر ژيان دربندي كارشناس و متخصص هتلداري دراين باره مي گويد: «وقتي از هتلداري صحبت مي شود از آن به عنوان يك صنعت ياد مي كنند. اما زماني كه قرار است به اين صنعت وام هاي دولتي اعطا شود، ناگهان به كاري خدماتي تبديل مي شود.» بسياري از هتلداران و كارشناسان نيز معتقدند صنعتي به نام هتلداري در ايران وجود ندارد. آنان مي گويند: هتلداري در ايران مفهوم اتاقداري دارد و از آنجا كه هزينه هاي هتل ها از اين طريق تامين مي شود، قيمت آن روز به روز بالاتر مي رود.به همين دليل است كه بسته سفر به ايران از تمام كشورهاي همسايه گران تر است.
دراين باره ايمان زارع نيا، مديرعامل هتل هاي بين المللي پاسارگاد مي گويد: درحال حاضر بسته سفر به ايران براي يك هفته و 8 روز اقامت بيش از 750 يورواست كه 20 درصد گران تر از ساير تورهاي خارجي است. او معتقد است با هزينه اي كه درحال حاضر بايد براي يك هتل داخلي پرداخت، مي توان به هتل هاي خارج كشور رفت و امكانات بيشتري گرفت. نوع پذيرايي، خدمت رساني، ظاهر هتل و همه امكانات را مي توان با كيفيت بهتر و هزينه مشابه هتل هاي داخلي در خارج كشور به دست آورد.
درحال حاضر هزينه اي كه يك خانواده ايراني براي اقامت در هتل 4 ستاره مي كند، بيشتر از هزينه اقامت در هتل كشوري مانند تركيه است. اين را يك كارشناس هتلداري مي گويد. وي ادامه مي دهد:به همين دليل است كه ايرانيان سفر خارجي را به سفرهاي داخلي ترجيح مي دهند. وي مي افزايد: بررسي تلاش كشورهاي همسايه براي جذب مسافران ايراني و اشتياق ايرانيان براي استفاده از تورهاي گردشگري ارزان و مناسب خارجي اين واقعيت را نشان مي دهد كه ايران در مقابل كشورهاي همسايه خود به همين دلايل گردشگرفرست است. درحالي كه ظرفيت هاي بسيار بيشتري براي جذب گردشگر در داخل كشور وجود دارد.
از سوي ديگر زياد شدن عرضه، نشانه بالا رفتن تقاضاست. بنابراين افزايش تعداد تورهاي مسافرتي به خارج كشور و ارزاني تورهاي گردشگري نسبت به سفرهاي داخلي نشان دهنده اشتياق مردم براي رفتن به يك سفر خارجي است.
چرا هتل هاي ايران گرانترند؟
گردشگران خارجي در ايران معمولاً از دو چيز تعجب مي كنند. ارز اني حمل و نقل و گراني هتل. اما چرا هتل هاي ايراني نه كيفيت برخي هتل هاي خارجي را دارند و نه ارزاني آنها را؟ در بندي مي گويد: درست است هتل هاي ايران گران هستند، اما فراموش نكنيم كه تنها مدت كوتاهي از سال مسافر دارند. به همين دليل مجبورند قيمت را زماني كه گردشگر زياد است، بالا ببرند تا حقشان را بگيرند بقيه ايام سال قيمت هتل ها با تخفيف همراه است. اما در ايام تعطيلي كه گردشگر زياد است، تخفيف نمي دهند تا ضررهاي خود را جبران كنند و براي باقي سال خود را سر پا نگه دارند.
يك كارشناس هتل داري نيز موضوع را از زوايه ديگري نگاه مي كند. او مي گويد:« هتل ها گران هستند، چون هزينه هاي آنان بسيار زياد است. هزينه دستمزد، بيمه و نگهداري سرسام آور است. آنها چاره اي ندارند جز اينكه كرايه اتاقهاي خود را بالا ببرند. از طرفي مردم هم توانايي اين را ندارند كه با اين هزينه هاي بالا به هتل بروند اين وظيفه دولت است، طوري برنامه ريزي كند كه همه اقشار بتوانند از هتل ها استفاده كنند و هتلداران هم متضرر نشوند.»
وي مي افزايد: «صنعت هتلداري به چند عامل مهم براي رشد رونق خود نياز دارد يكي اسكان سرمايه گذاري و وجود تسهيلات است. همچنين حمايت هاي قانوني وجود تسهيلات و وام هايي با سود پايين مي تواند كشور را در مسير رقابت با ساير كشورها در جذب سرمايه گذاري اميدوار كند.» معافيت هاي ماليات و حذف ساير عوارض از ديگر موارد است. اين كارشناس وضعيت سياسي، اقتصادي و امنيتي جامعه را نيز از عوامل مهم ديگر مي داند و مي افزايد: وجود امنيت و ثبات سياسي در كشور و حتي منطقه باعث پايداري و رشد روز افزون اين صنعت خواهد شد. و برعكس بروز جنگ و ناامني حتي در كشورهاي همسايه ركود اين صنعت را در كشور به دنبال خواهد داشت.
هتلداري به سبك ايراني
هتل شكل پيشرفته اي از همان كاروانسرها و مهمانخانه هايي است كه به واسطه مهمان نوازي ايراني ها در دوران صفويه ساخته شده بود و بسياري هم قدمت آن را منسوب به عصر هخامنشيان مي دانند. اما در حال حاضر اين هتلداري ماست كه بايد با كسب ستاره هاي جور واجور خود را با استانداردهاي اروپايي و غربي منطبق كند. اما براي اهداي اين ستاره ها به سر در يك هتل چقدر با استانداردهاي جهاني همسو و همراهيم؟
«ما در ايران اگر بخواهيم خودمان را با هتل هاي اروپايي يا حتي برخي كشورهاي همسايه قياس كنيم، بايد بگوييم اصلاً چيزي به عنوان هتل نداريم.» اين را يكي از مدرسان هتلداري مي گويد. وي مي افزايد: ايران به عنوان يك كشور اسلامي در روند هتلداري با ساير كشورها قابل قياس نيست و تقسيم بندي آن براساس ستاره ها معتبر نمي باشد. براي مثال يك هتل 5 ستاره هتلي ملي محسوب مي شود و توريست هاي خارجي انتظار دارند دريك هتل مجلل اقامت داشته باشند .اما وقتي دراين هتل اقامت مي كنند، متوجه مي شوند كه چنين نيست. اما اين تنها تفاوت هتل هاي ايران با نمونه خارجي آن نيست. نابرابري هزينه ها و خدمات يكي از بزرگ ترين مشكلات اين روزهاي هتلداري درايران است و ماجراي هزينه هاي هتل درايران مانند ساير موارد با آمارها و اظهارنظرات ضد و نقيضي دست و پنجه نرم مي كند.
درهمه جاي دنيا براي اهداي ستاره به يك هتل تعداد زيادي كارشناس تصميم مي گيرند. اما آيا چنين تيم بزرگي دركشور ما هم وجود دارد يا به گفته بسياري از منتقدان اين ستاره ها دوستانه توزيع مي شود؟
يك كارشناس هتلداري دراين باره مي گويد:« بحث ستاره ها را با ديدن هتل هاي كيش بهتر مي توان درك كرد. گردشگران پول هنگفتي براي اقامت در هتل هاي 4 يا 5 ستاره مي دهند. درحالي كه مسئول پذيرش آنها برخورد درستي با مسافر ندارد و چه رسد به امكانات و كيفيت اتاقها و غذاها .«در بندي» نيز با بيان اينكه در دنيا استانداردهايي براي هتل ها اعلام نمي شود،معتقد است ستاره ها درجيب مقامات هستند و مطابق استانداردهايي كه خود مي دانند و تعريف مي كنند، اعطا مي شوند.
زارع نيا مدير عامل هتل هاي بين المللي پاسارگاد نيز نظر ديگري دارد او مي گويد: تعداد ستاره ها براي گردشگران اروپايي مطرح نيست و مي افزايد: اغلب گردشگراني كه ايران را به عنوان مقصد خود انتخاب مي كند، فرهنگي هستند و آنچه برايشان اهميت دارد، نحوه ارائه خدمات و برخورد پرسنل است. از اين رو اغلب اين گردشگران ترجيح مي دهند درخانه ها وحتي كاروانسراهاي تاريخي كه خدمات خوبي ارائه مي دهند اقامت كنند تا هتل هاي 4يا 5 ستاره.
جاي خالي ابتكار
سال 88 و 89 برهه زمان چندان مناسبي براي هتلداران نبود چرا كه ضريب اشغال عمومي هتل ها به استناد آمار اشغال هتل هاي كشور از 50درصد فراترنرفت.
كارشناسان، بحران اقتصادي و ركود صنعت گردشگري درجهان، فضاي داخلي و سوانح متعدد هوايي كشور درسال گذشته را از مهمترين دلايل خالي ماندن هتل هاي ايران مي دانند.
دربندي، كارشناس هتلداري با تاييد دلايل ياد شده براي پايين آمدن ضريب اشغال هتل ها مي گويد: بحران اقتصادي نه تنها ايران كه تمام كشورهاي توريست پذير جهان را تحت الشعاع قرارداده است، اما هتل هاي موفق دراين شرايط اقدام به ارائه خدمات جنبي و بسته هاي ويژه اي كردند تا ضرر ناشي از كاهش مشتري خود را به حداقل برسانند. اين درحالي است كه درايران نه تنها هتلداران ابتكاري براي ارائه خدمات خاص به خرج نمي دهند. كه روز به روز درآمدهاي جنبي خود را محدود شده و از دست رفته تر مي بينند.
باغهاي شخصي رقباي جديد
توسعه و تجهيز خانه هاي شخصي در اغلب شهرهاي مسافرپذير اين واحدهاي اقامتي رقيبي جدي براي هتل ها به ويژه درفصل پيك مسافر چون نوروز به حساب مي آيند. امتياز ويژه اين خانه ها ارزاني آنهاست كه موهبت آن گردشگر را به سوي خود مي خوانند. ديگر رقيب هتل هاي كشور خانه هاي تاريخي تجهيز شده اي است كه به واسطه خدمات متفاوت خود بخش ديگري از گردشگران را تبديل به مشتري ثابت كرده اند.
حال درشرايطي كه با كاهش توريست ورودي مواجه ايم و واحدهاي اقامتي متعدد با خدمات متفاوت و قيمت هاي نازل شرايط كار را براي هتلداران مشكل كرده اند. برگزاري مراسم و مجالس از ظرفيت هاي هتل هاست كه آن هم در رقابت با باغ ها و خانه هاي شخصي، از چرخه درآمدي دور مانده است.
اصغر ژيان دربندي دراين باره مي گويد: برگزاري مراسم و مجالس، ظرفيت درآمدي بزرگي براي هتل ها محسوب مي شود كه مي توانند در زمان ركود گردشگري و نبود مشتري هتلدار را از بحران مالي خارج كند. هتلدار اين امكان را دارد كه رستوران يا سالن هاي هتل خود را مهياي برگزاري مراسم كرده و با ارائه بسته هاي قيمتي مناسب هتل خود را در برهه كم مسافري نيز پويا نگه دارد.
وي افزود: اما اين امكان براي هتلداران به حداقل ممكن كاهش يافته است. شايد مهمترين عامل محروميت هتل ها از اين ظرفيت درآمدي بزرگ تجهيز باغ هاي شخصي براي مراسم و مجالس باشند. اين باغ ها امكانات و خدمات مطلوبي را با قيمتي به نسبت پايين تر از هتل ها ارائه مي دهند. از اين رو با اقبال مواجه شده اند.

 



مراقب باشيد شعله هاي آتش در كمين خانه ها ي شماست

براي ايجاد آتش سه ركن اساسي نياز است كه به آنها اجزاي مثلث آتش گويند و عبارتند از مواد سوختني، اكسيژن و گرما كه براي مهار آن بايد نسبت به حذف يك يا تمامي آن ها اقدام كرد.
براي محافظت از خود، شناختن ويژگي هاي اصلي آتش اهميت دارد.
بايد دقت كرد كه آتش سريعا گسترش مي يابد و گاهي براي يك تماس تلفني نيز زمان كافي وجود ندارد.
آتش حتي كمتر از دو دقيقه پس از شروع آتش سوزي مي تواند تهديدكننده زندگي باشد.
گرما و دود ناشي از آتش مي تواند به مراتب خطرناك تر از شعله هاي آن باشد.
استنشاق هواي فوق العاده گرم مي تواند ريه ها را بسوزاند.
همچنين گازهاي سمي توليدشده در آتش، افراد را گيج و خواب آلود مي سازد، بنابراين آتش به جاي اين كه بيدارتان كند، شما را به خواب عميق تري فرو مي برد.
خفگي مهمترين علت مرگ و مير ناشي از آتش سوزي است كه نسبت مرگ و مير ناشي از آن به نسبت تلفات ناشي از سوختگي سه به يك است.
اقدامات قبل از وقوع آتش سوزي خانگي
موارد زير نكاتي است كه بايد قبل از وقوع آتش سوزي براي محافظت خود، خانواده و اموال مد نظر قرار داد:
در تمام تأسيسات و مكان هاي مسكوني و حتي معابر عمومي، اصل دوري مواد قابل اشتعال از وسايل آتش زا را رعايت كنيد.
در ساختمان ها، خروج اضطراري را پيش بيني و وسايل اطفاي حريق را كنترل كنيد.
براي خروج اضطراري از ساختمان حداقل دو راه را تعيين كنيد.
مكاني را در خارج از خانه تعيين كنيد كه بعد از گريز، يكديگر را در آنجا بيابيد.
هنگام خروج از محل، حتما شير اصلي ورودي گاز به ساختمان را ببنديد.
وسايل برقي و اتصالات آنها را با دقت كنترل كنيد تا از استاندارد بودن آنها مطمئن شويد.
هنگام خواب در اتاق را ببنديد، دستگاه اطفاي حريق را در منزل نصب كنيد و روش بكارگيري آن را به خانواده بياموزيد.
نصب سيستم اطفاي حريق اتوماتيك را در منزل مد نظر داشته باشيد.
از كارشناسان آتش نشاني بخواهيد ايمن بودن منزل شما در مقابل آتش سوزي را بررسي كنند.
انبارها را تميز كنيد و اجازه ندهيد زباله هايي از قبيل روزنامه هاي قديمي، مجله ها، خار و خاشاك انباشته شود.
دودكش بايد حداقل يك متر بلندتر از سطح پشت بام باشد.
نكات ايمني هنگام استفاده از وسايل گاز سوز
از دستكاري كنتور و رگولاتور اكيدا خودداري كنيد.
ابتدا كبريت را روشن و سپس شير گاز را باز كنيد.
بهترين روش براي آزمايش نشت گاز استفاده از اسفنج يا پارچه آغشته به كف صابون است.
هيچ گاه از كبريت براي آزمايش نشت گاز استفاده نكنيد.
وسايل گازسوز را در معرض كوران هوا و جريان باد قرار ندهيد.
بازرسي دوره اي اتصالات و لوله هاي مربوط به وسايل گازسوز ضروري است.
هر وسيله گازسوز بايد داراي يك شير قطع و وصل مستقل باشد، هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش مستقل و مجهز به كلاهك باشد.
از روشن كردن آبگرمكن و ساير وسايل گازسوز در حمام خودداري كنيد.
از قرار دادن لباس و اشياي قابل اشتعال در مجاورت بخاري و ساير وسايل گازسوز خودداري كنيد.
بخاري همواره بايد با شعله آبي بسوزد، در غير اين صورت با تعميركار ماهر مشورت كنيد. از جابه جايي وسايل گازسوز متصل به سيستم لوله كشي گاز ساختمان به هر ميزان كه باشد، اجتناب كنيد.
اگر فاصله گاز خوراك پزي تا پنجره كمتر از يك متر، از آويختن پرده يا پارچه هاي قابل اشتغال روي پنجره خودداري كنيد.
بكارگيري هشداردهنده هاي حساس به دود
در ساختمان دستگاه هاي هشداردهنده دود نصب كنيد.
هشداردهنده هاي سالم، احتمال مرگ در يك آتش سوزي را به نصف كاهش مي دهد.
مكان قرارگيري هشداردهنده ها بايد در قسمت هاي مختلف منزل باشد.
مكان قرارگيري آنها بيرون اتاق خواب ها، روي سقف يا روي ديوارها (10 تا 30 سانتيمتر پايين تر از سقف)، بالاي راهروها يا زير راه پله هاي محصور شده و نزديك آشپزخانه (و نه در داخل آشپزخانه) باشد.
هر ماه يك بار هشداردهنده هاي حساس به دود را تميز و كنترل كنيد و هر سال يك بار نيز باتري ها را تعويض كنيد، هر 10 سال يك بار نيز هشداردهنده ها را تعويض كنيد.
فرار از آتش
راه فرار را همراه با خانواده مرور كنيد و طريقه فرار از هر اتاق را تمرين كنيد.
مطمئن شويد پنجره ها به وسيله ميخ زدن و رنگ شدن بسته نشده و گير نكرده باشند.
اگر منزل شما بيش از يك طبقه دارد نردبان هاي فرار را بازبيني كنيد.
به اعضاي خانواده خود آموزش دهيد، تا در هنگام فرار از آتش، نزديك كف ساختمان حركت كنند.
مواد قابل اشتعال
هرگز از مايعات قابل اشتعال مانند گازوئيل، بنزين، نفت در فضاي داخل خانه استفاده نكنيد.
مايعات قابل اشتعال را در ظروف و مكان هاي مناسب و داراي تهويه ذخيره كنيد.
هرگز نزديك مايعات قابل اشتعال سيگار روشن نكنيد.
بعد از استفاده از پارچه هاي آغشته به مواد و مايعات قابل اشتعال آنها را درون ظرف هاي فلزي و بيرون از خانه بياندازيد.
منابع گرمايي
هنگامي كه از منابع گرمايي استفاده مي كنيد، نكات ايمني را رعايت كنيد، هنگام استفاده از وسايل گرمازاي نفتي ايمني را رعايت كنيد و مطمئن شويد هنگام پر كردن نفت مخزن وسيله حرارتي، خنك شده باشد.
وسايل حرارتي حداقل يك متر از موادقابل اشتعال فاصله داشته باشند.
مطمئن شويد كه كف و ديوارهاي مجاور وسيله گرمايي به خود عايق شده باشند، تنها از سوخت تعيين شده در دستورالعمل كارخانه توليدكننده دستگاه استفاده كنيد.
خاكستر آتش را در يك ظرف فلزي و بيرون از خانه نگهداري كنيد، شعله هاي آتش را از ديوارها، اسباب و اثاثيه و پرده ها و مواد قابل اشتعال دور نگهداريد، يك حفاظ مناسب جلوي منبع حرارتي ايجاد كنيد، سالي يكبار دستگاه حرارتي را توسط كارشناس امر تميز و بازرسي نماييد.
كبريت و فندك
كبريت و فندك را دور از دسترس كودكان و در صورت امكان در يك محل در بسته قرار دهيد، در رختخواب هنگام خواب آلودگي يا زمان مصرف دارو سيگار نكشيد، براي سيگاري ها، جاسيگاري گود و مناسب تهيه كنيد، سيگار روشن ته سيگار را قبل از دور انداختن، در آب خاموش كنيد.
سيم كشي برق
سيم كشي منزلتان را توسط اهل فن بازرسي دوره اي كنيد، سيم هاي رابط را وارسي كنيد كه لخت نباشد يا در محل اتصال به پريز لق نباشند، اطمينان حاصل كنيد كه پريزها از درپوش مناسب برخوردار باشند، اطمينان حاصل كنيد كه سيم هاي برق در زير قالي و موكت يا روي ميخ يا در نواحي پر رفت وآمد قرار نداشته باشند، دستگاه هاي برقي متعدد را به يك سيم رابط متصل نكنيد، در صورت نياز از دو شاخه هاي استاندارد مجهز به فيوز استفاده كنيد تا باعث جرقه ناشي از اتصال كوتاه نشود.
اقدامات حين وقوع آتش سوزي خانگي
هنگام رو به رو شدن با آتش سوزي، سرعت عمل براي نجات جان خود و مصدومان احتمالي، كاملاً حياتي است، همانطور كه مي دانيم آتش خيلي سريع انتشار مي يابد. بنابراين بلافاصله آتش نشاني و اورژانس را خبر كنيد و تا آنجا كه مي توانيد اطلاعات كاملي درمورد بروز حادثه به آنها بدهيد.
اگر هنگام ورود به يك ساختمان آسيب ديده با حرارت و دود روبرو شديد، سريعاً از ساختمان خارج شويد، سعي كنيد تمام افراد را از ساختمان بيرون ببريد.
براي فرو نشاندن آتش سوزي مواد نفتي، از آب استفاده نكنيد.
ظرف مشتعل را حركت ندهيد، شعله را با شن، نمك، پتوي نمناك يا پوشش هاي ديگر خفه كنيد.
بستن دستمال خيس به دور دهان و بيني، باعث محافظت شما در برابر گاز يا دودهاي سمي خواهد شد.
اگر لباس شما آتش گرفت، بايد توقف كنيد، روي زمين بيفتيد و غلت بخوريد تا آتش خاموش شود.
قبل از باز كردن درهاي بسته، ميزان گرما و حرارت آن را كنترل كنيد، اين كار را با پشت دست انجام دهيد.چون آسيب كف دست و انگشتان مي تواند توانايي شما را براي فرار هنگام استفاده از نردبان هاي فرار و چهار دست و پا رفتن كاهش دهد.
در صورتي كه در داغ است، در را باز نكنيد و از پنجره ها فرار كنيد، اگر نمي توانيد فرار كنيد يك كاغذ يا پارچه رنگي روشن يا سفيد را به بيرون پنجره آويزان كنيد تا به آتش نشان ها بفهماند كه شما در داخل محبوس شده ايد.
درصورتي كه در سرد است، به آهستگي در را باز كنيد و مطمئن شويد كه آتش يا دود راه فرار شما را مسدود نخواهد كرد، اگر راه فرار شما مسدود بود، سريعاً در را ببنديد و از راه ديگري مثل پنجره براي فرار استفاده كنيد.
واضح است كه بايد سريعاً آن مكان را ترك كنيد و در را پشت سرتان ببنديد، براي سينه خيز رفتن آماده باشيد، به خاطر داشته باشيد دود، گرما و حرارت بالا مي آيد و هواي سرد با غلظت دود كمتر نزديك كف قرار مي گيرد و در نتيجه ديد در پايين واضح تر است.
در زير دود سينه خيز برويد تا از محيط دودهاي سنگين و تجمع گازهاي سمي خارج شويد، به محض فرار از محيط براي جلوگيري از گسترش آتش، در را پشت سرتان ببنديد، در بيرون از خانه در محيطي امن بمانيد و به خانه برنگرديد و با شماره 125 تماس بگيريد.
اقدامات بعد از وقوع آتش سوزي خانگي
اگر خودتان قرباني آتش سوزي هستيد يا به كمك قربانيان آتش سوزي مي رويد، با شماره «125» تماس بگيريد، محل هاي سوختگي را خنك كنيد و بپوشانيد، تا احتمال صدمه بيشتر يا عفونت را به حداقل برسانيد، اگر گاوصندوق يا يك جعبه محكم داريد، در آن را باز نكنيد، چراكه ممكن است آن حرارت را براي چندين ساعت نگهداشته باشد، اگر در آن را قبل از اين كه سرد شود، باز كنيد محتويات آن ممكن است، شعله ور شود.
چنانچه بنا به گفته بازرسان مبني بر امن نبودن خانه، مجبور به ترك آن هستيد از فرد مورد اعتمادي بخواهيد كه مراقب اموال شما باشد.

 



بحث ها بر سر قيمت بليت متروي سال 90 پايان يافت
شوراي عالي ترافيك: 150 تومان قيمت بليت تك سفره مترو

در جلسه هفته قبل شوراي شهر كه پس از چند هفته دوري مهدي چمران با رياست وي برگزار شد، لايحه «تعيين قيمت بليت خطوط مترو در سال 1390» بررسي و براساس آن اعلام شد: قيمت بليت مترو از آغاز ارديبهشت ماه سال 1390 معادل قيمت تمام شده محاسبه خواهد شد.
براساس اين مصوبه نرخ بليتهاي تك سفره 975 تومان، 2 سفره 1725 تومان، بليت هاي اعتباري مدت دار 180 روزه 81 هزار تومان و يك ساله 123 هزار تومان تعيين شده است. همچنين در سفرهايي كه از كارت اعتباري مبلغ دار به جاي بليت اعتباري استفاده شود براي سفرهاي با مسافت بين صفر تا 10 كيلومتر با 68 درصد تخفيف نسبت به بليت هاي تك سفره 333 تومان، بين 10 تا 20 كيلومتر با 67 درصد تخفيف 351 تومان بين 20 تا 30 كيلومتر با 61 درصد تخفيف 408 تومان، بين 30 تا 40 كيلومتر با 58درصد تخفيف 444 تومان، بين 40 تا 50 كيلومتر با
50 درصد تخفيف 525 تومان و براي مسافت هاي بيش از
50 كيلومتر با 44 درصد تخفيف 585 تومان محاسبه خواهد شد.
در ادامه اين مصوبه آمده است: چنانچه سهم دولت و شهرداري هر كدام معادل يك سوم از قيمت تمام شده بليت مترو پرداخت شود شهرداري تهران شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه موظف است در تمامي ماه هاي سال 1390 بليت مترو را به مبلغ يك سوم از نرخهاي اعلام شده بفروشد. در صورت عدم تخصيص و پرداخت ماهيانه يارانه بليت مترو توسط دولت و شهرداري تهران اين شركت مي تواند نسبت به افزايش قيمت بليت براساس نرخ اعلام شده اقدام كند.
اين قيمت سبب نگراني بسياري از شهروندان شد كه پاسخ شورا را نيز در پي داشت. شوراي شهر تهران در اين توضيح تاكيد كرد: براساس اين مصوبه مقرر شد كه يك سوم از هزينه هاي تعيين شده توسط مسافران و دو سوم ديگر توسط دولت و شهرداري (هر كدام يك سوم هزينه) پرداخت شود، به اين ترتيب برخلاف توهم به وجود آمده قرار نيست مسافران بليت مترو را 975 تومان خريداري كنند.
رقم 975 تومان تعيين شده تنها مربوط به بليتهاي تك سفره است، سهم مسافران مترو از اين رقم تنها مبلغ 325 تومان است ضمن اينكه اين رقم به دليل تحقق دولت الكترونيك و كاهش عمليات پرهزينه تهيه بليت هاي تك سفره تعيين شده است.
وزير كشور نيز در حاشيه گشايش نخستين نمايشگاه «جامع مديريت شهري» در محل مصلاي امام خميني(ره) در جمع خبرنگاران گفت: مردم نگران افزايش قيمت بليت هاي مترو نباشند، يارانه بليت مترو سال آينده افزايش مي يابد.
مصطفي محمد نجار در مورد افزايش قيمت بليت مترو در سال آينده اظهار داشت: يارانه بليت مترو طبق قانون مشخص شده كه بخشي از آن پرداخت شده است و بقيه آن را نيز طبق بودجه تعيين شده، پرداخت خواهد شد.
وي از ميزان دقيق افزايش قيمت بليت مترو در سال آينده سخني نگفت و اين امر را منوط به اجراي قانون دانست.
وزير كشور با بيان اينكه در دولت نهم و دهم، كمك دولت به شهرداري ها و دهياري ها، به ميزان دو برابر و گاهي چهار برابر شده است، تصريح كرد كه رئيس جمهوري، توجه خاصي به مسايل شهري دارد و در دولت نهم و دهم نيز كمك هاي زيادي به توسعه حمل و نقل عمومي شده است.
دبير شوراي عالي ترافيك ضمن اظهار نارضايتي از نحوه برخورد شهرداري تهران با كمك هاي پرداخت شده به مترو از سوي دولت، تصريح كرد: رقم تعيين شده براي قيمت بليط مترو در سال 90 حتي اگر دولت سهم خود را پرداخت نكند، 975 تومان نخواهد بود.
سيدمجتبي شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك نيز در اين زمينه با اشاره به ميزان كمك هاي دولت در پرداخت يارانه و اعتبارات توسعه اي متروي تهران، تصريح كرد: دولت در چند ساله اخير كمك هاي قابل توجهي به مترو تهران داشته است، اما مسئولان شهرداري بدون اشاره و توجه به اين كمك ها در اظهاراتشان طوري صحبت مي كنند كه گويا شهرداري به تنهايي بار مسئوليت مترو را بر دوش مي كشد و حتي در جريان موفقيت هاي اخير شهرداري تهران در انتخاب بين 5 شهر برتر حوزه حمل و نقل، هيچ اشاره اي به ميزان كمك هاي دولتي براي توسعه مترو و اتوبوسراني نشده است.
وي افزود: حجم اعتبارات كمك شده از سوي دولت براي مترو در پنج ساله گذشته 3/5 برابر شده است و به عبارتي از 176 ميليارد توماني كه قبل از دولت نهم براي يارانه مترو پرداخت شده بود 936 ميليارد تومان تنها در پنج ساله دولت نهم و دهم براي يارانه مترو پرداخت شده، براين اساس سهم اعتبارات توسعه اي مترو در پنج ساله دولت نهم و دهم نسبت به سالهاي قبل از آن 9برابر شده است.
شفيعي اضافه كرد: سهم اعتبارات مترو كشور در بخش يارانه و توسعه 5/7 برابر نسبت به سالهاي قبل از دولت نهم افزايش يافته است.
دبير شوراي عالي ترافيك گفت: طبق قانون حمايت از سامانه هاي ريلي كه در سال 85 تصويب شده است، دولت بايد حداكثر 50درصد از سهم اعتبارات حمل و نقلي را تامين كند. اما مبالغي كه شهرداري ها در پنج ساله اخير طبق اظهارات خودشان پرداخت كرده اند و عموما غيرنقدي نيز بوده است تنها 30درصد از اعتبارات توسعه اي مترو را تشكيل مي دهد و در واقع دولت از سهم تكليف خود جلوتر رفته است، اما متاسفانه فضا طوري جلوه داده مي شود كه دولت هيچ كمكي نداشته و افزايش قيمت مترو دليلي جز كمك نكردن از سوي دولت ندارد.
شفيعي اضافه كرد: در واقع قطار شهري تهران در پنج ساله اخير 32 درصد اعتبارات كل قطار شهري هاي كشور را به خود اختصاص داده است و اين اختصاص به دليل اهميت ويژه شهر تهران و جمعيت 8/10 درصدي آن نسبت به كل كشور است.
دبير شوراي عالي ترافيك يادآور شد: شهرداري تهران مدتي است موضوع پرداخت نشدن يك هزار ميليارد دلار تعهد قانوني پرداخت از حساب ذخيره ارزي را در رسانه ها به شكلي فراگير دنبال مي كند. در حالي كه دولت در اين مدت اقدام بي سابقه اي براي تامين سه هزار و 700ميليارد تومان فاينانس خارجي كرده است. اما شهرداري تهران در جريان اظهارات مسئولانش هيچ اشاره اي به اين اقدام بزرگ نمي كند.
شفيعي توضيح داد: دولت اين فاينانس قابل توجه را از چند ماه پيش پيگيري كرده و در حال حاضر مجوز شوراي اقتصاد و كميسيون ماده 62 و ساير هماهنگي هاي آن را انجام داده و قرار است با اولويت شهر تهران اين اعتبارات در آينده نزديك براي خط 3، 6 و 7مترو اختصاص يابد.
دبير شوراي عالي ترافيك با اشاره به اخبار منتشر شده درمورد قيمت بليط مترو پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و افزايش قيمت هاي مربوط به سال 90 كه سوالاتي را در اذهان عمومي ايجاد كرده بود تصريح كرد: براساس كار كارشناسي و جلسات متعددي كه هر سال براي تعيين قيمت بليط مترو و ساير سيستم هاي حمل و نقل تشكيل مي شود، سهم يك سومي دولت، شهرداري و مردم را مورد توافق قرار مي دهيم و عددي كه هر ساله از سوي مترو به عنوان قيمت تمام شده بليط مترو اعلام مي شود رقمي بين 400تا 500تومان بود كه در سال 88 اين رقم 370تومان به تاييد نهايي رسيد و در اين ميان سهم پرداختي شهروندان به 120 تومان مي رسيد.
وي اضافه كرد: اما عدد 975تومان براي بليط تك سفره مسبوق به سابقه نيست و اين عدد با توجه به افزايش قيمت برق به عنوان تنها سوخت مصرفي مترو بسيار زياد است.
شفيعي اضافه كرد: با وجود افزايش قيمت برق و ساير هزينه ها، افزايش قيمت بليط مترو تا شش درصد قابل قبول است و اين عدد در مقايسه با افزايش چندين برابري اعلام شده از سوي شهرداري به هيچ وجه متناسب نيست.
وي اضافه كرد: علي رغم آنكه در رسانه ها و به نقل از مسئولان شهرداري در مورد پرداخت نشدن اعتبارات دولتي گفته مي شود، دولت در سال جاري تاكنون 16 ميليارد تومان تنها براي يارانه بليط مترو پرداخت كرده و قرار است تا پايان سال كمك هاي ديگري نيز در اين راستا صورت گيرد.
دبير شوراي عالي ترافيك اضافه كرد: حتي با وجود افزايش هزينه ها پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها باز هم قيمت 975 تومان براي قيمت بليط مترو با قيمت تمام شده حدود 400تومان مورد انتظار ما به هيچ وجه قابل مقايسه نيست و حتي با وجود پرداخت نشدن سهم يارانه دولت براي بليط مترو باز هم اين رقم بسيار زياد خواهد بود.
دبير شوراي عالي ترافيك گفت: در سال 90 افزايش غيرمتعارفي در نرخ كرايه مترو نداريم و نرخ بليت تك سفره در سال آينده حدود 150 تومان مي شود.
مجتبي شفيعي با اشاره به خبر منتشر شده مبني بر حذف يارانه بليت مترو در سال آينده و اعلام نرخ بليت تك سفره مترو با قيمت 975 تومان گفت: يارانه سال آينده از سوي دولت حذف نخواهد شد.
وي ادامه داد: هر ساله براي تعيين هزينه جابجايي مسافر جلساتي برگزار مي شود و در نهايت عددي مورد توافق قرار مي گيرد.
شفيعي در خصوص افزايش سالانه نرخ بليت مترو، گفت: همه ساله براساس تورم نرخ بليت مترو رشد مي يابد و براي سال آينده نيز اين نرخ حدود 10تا 12 درصد خواهد بود.
وي به عدد 975تومان كه از سوي شوراي شهر براي نرخ بليت تك سفره اعلام شده بود، اشاره كرد و گفت: اين عدد كه دوستان اعلام كرده اند 3برابر رشد داشته است و اين عدد منطقي نيست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14