(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 فروردین 1390- شماره 19901

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اين بار، فروش اسلحه هدف اصلي نيست
انتقاد نمايندگان مجلس از مسكوت ماندن طرح ساماندهي NGOها
خارج از دستور
اوباما راهبردي غير از انتظار براي مذاكره با ايران ندارد
در بيانيه اي بسيج جامعه پزشكي كشور حمله به مراكز درماني بحرين را محكوم كرد
نمايش سوخت گيري هوايي دو جنگنده سوخو براي نخستين بار در رژه روز 29 فروردين
قشقاوي: پرونده نصرت الله تاجيك 5/2 سال است كه به ناحق روي ميز وزير كشور انگليس قرار دارد
حجت الاسلام سالك: انتظار ظهور با ترويج مكتب ايراني قابل جمع نيست
شناخت تكليف و وظيفه (بخش دوم و پاياني )
روش فريبكاري شيطان



اين بار، فروش اسلحه هدف اصلي نيست

بابك اسماعيلي
كشتار وحشيانه و دلخراش مردم مسلمان در كشورهاي عربي خاورميانه و شمال آفريقا در حالي با چراغ سبز آمريكا، كشورهاي اروپايي و ناتو همچنان ادامه دارد كه طي چند روز گذشته، افشاي اخبار و اسنادي محرمانه در رسانه ها، افكار عمومي و وجدان هاي بيدار مردم در اقصي نقاط جهان را سخت تحت تاثير قرار داده است.
براساس اين اخبار، كشورهاي اروپايي از نخستين روزهاي خيزش و قيام اسلامي مردم در كشورهاي عربي خاورميانه و شمال آفريقا و حتي پيش از آن، به ياري ديكتاتورها شتافته اند تا دو هدف كسب درآمدهاي نجومي حاصل از فروش تسليحات و راه اندازي مجدد كارخانجات اسلحه سازي ورشكسته در جريان بحران اقتصاد جهاني و مصادره و سركوب انقلابهاي مردمي منطقه را به طور همزمان دنبال كنند.
اين اسناد محرمانه نشان مي دهد علاوه بر آنكه پس از سركوب شديد تظاهرات مردمي در 17 و 18 فوريه در بحرين، كپسول هاي گاز اشك آور و فشنگ هاي آمريكايي و فرانسوي در ميدان مرواريد شهر منامه يافت شده است، انگليس، آلمان، ايتاليا و اسپانيا و برخي ديگر از كشورهاي بحران زده غربي، از عمده تامين كنندگان تسليحات ديكتاتورهاي عربي براي سركوب اعتراضات مردمي هستند.
نكته قابل اعتنا در اين ميان، كمك تسليحاتي غرب به ديكتاتورها از نخستين روزهاي شعله ور شدن اعتراضات در تونس است. برخي از شركت هاي تسليحاتي فرانسوي در سيزدهم ژانويه سال جاري، يعني يك روز پيش از سقوط زين العابدين بن علي، ديكتاتور تونس، ارسال 50 كاميون حامل گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي به تونس را در دستور كار خود داشته اند كه مشكل در اسناد و مدارك گمركي در فرودگاه پاريس، باعث تاخير ارسال اين محموله شده است. همچنين بر اساس گزارش كميته كنترل سلاح مجلس انگليس، دولت ديويد كامرون اخيرا اقدام به فروش تفنگ هاي دوربين دار، مسلسل هاي خودكار، گاز اشك آور و انواع زره پوشها براي سركوب مردم بي دفاع به بحرين كرده است.
«اوليور اسپراگو» مدير برنامه تسليحاتي انگليس در سازمان عفو بين الملل گفته است، انگليس با صادرات گاز اشك آور، اسلحه و مسلسل به بحرين موافقت كرده بود و به احتمال زياد برخي از اين تجهيزات نظامي نيز در جريان سركوبهاي اخير مردم بحرين به دست نيروهاي امنيتي، مورد استفاده قرار گرفته است.
انتشار گزارشي از فروش تسليحات آلمان به خاورميانه و شمال آفريقا نيز نشان مي دهد كه برلين يكي ديگر از عمده تامين كنندگان نيازهاي تسليحاتي ديكتاتورهاي حاكم بر كشورهايي چون ليبي، بحرين، يمن و اردن است. براساس گزارش فراكسيون چپ ها در پارلمان آلمان، دولت اين كشور تنها در سال 2009 ميلادي، حدود يك ميليارد و100 ميليون يورو مجوز صدور تسليحات به ليبي، مصر، بحرين و عربستان سعودي صادر كرده است كه بالغ بر 53 ميليون و200 هزار يورو آن به ليبي منتقل شده است. همچنين اين كشور طي چند سال اخير، بيش از270 ميليون يورو تسليحات شامل 6060 قبضه مسلسل خودكار و 1726فروند تانك و ديگر ابزار سركوب به مصر صادر كرده است كه دوربين هاي شبكه هاي تلويزيوني در خلال انقلاب اسلامي مصر، تصاويري از سركوب مردم توسط دولت «حسني مبارك» به وسيله خودروهاي آب پاش «مان» ساخت آلمان را به ثبت رساندند كه اعتراضات بسياري از مردم و رسانه هاي آلماني را در پي داشت.
دولت آمريكا نيز با 698 ميليارد دلار هزينه نظامي در سال 2010 ميلادي (اين آمار براساس توليدات ناخالص داخلي آمريكا، حدود 5 درصد مي باشد، يعني بيش از 4 برابر بودجه عمومي سال1390 ايران) همچنان در راس كشورهاي جهان از لحاظ توليد و صادرات تسليحات نظامي قرار دارد كه در كنار كشورهاي فرانسه، آلمان، انگليس، ايتاليا و اسپانيا يكي از اصلي ترين تامين كنندگان ابزار سركوب مردم بي دفاع در بحرين، يمن و ليبي است.
كمك تسليحاتي غرب به ديكتاتورهاي عربي، حملات نظامي آمريكا و ناتو به ليبي و اشغال نظامي بحرين و يمن توسط نيروهاي نظامي برخي از اعضاي شوراي همكاري خليج فارس از قبيل عربستان، كويت، امارات، عمان و قطر در كنار رهگيري برخي تحولات خيزش هاي اسلامي منطقه از يك سو و رصد بحران مالي حاكم بر اقتصاد جهاني از زوايايي چند قابل بررسي است.
نخست بايد به اين نكته اشاره كرد كه بسيار ساده لوحانه است كه تصور شود قيام هاي مردمي در كشورهاي عربي خاورميانه و شمال آفريقا با مديريت ايالات متحده و كشورهاي اروپايي به راه افتاده تا اهداف مورد نظر سياسي و اقتصادي آنان تامين شود. اين نظريه كه متاسفانه برخي از مسئولين كشور نيز گاه از آن سخن مي گويند، نظريه انحرافي است كه خود آمريكايي ها بدان دامن مي زنند و سعي دارند تا با طرح آن در بام رسانه اي جهان، اعتبار و پرستيژ از دست رفته خود را باز يابند و انقلاب هاي اسلامي مردمي را مصادره كنند.
فرستادن «آنجلينا جولي» فاحشه هاليوودي- كه اسنادي مبني بر استخدام وي در سازمان جاسوسي آمريكا وجود دارد- تحت عنوان سفير صلح، به مرزهاي ليبي و تونس و بازديد وي از آوارگان حمله ناتو و قذافي براي ترميم وجهه آمريكا در منطقه خود دليلي ديگر بر اين ادعاست. چرا كه بنابر گزارش رسانه هاي غربي، هم اكنون ايالات متحده به چهره اي منفور در ميان كشورهاي جهان به ويژه در خاورميانه اسلامي تبديل شده و حناي بشردوستي آن نزد همگان رنگ باخته است.
واقعيت اين است كه ايالات متحده و كشورهاي اروپايي گرفتار در بحران اقتصادي، قصد دارند يك بار ديگر با بهره گيري از فرمول قديمي فروش تسليحات به مناطقي كه در آن منازعه و درگيري است و حتي دخالت نظامي براي گسترش درگيري ها و به تبع فروش بيشتر تسليحات و اين بار به قيمت راه انداختن يك حمام خون براي قتل عام مردم مسلمان خاورميانه و شمال آفريقا، علاوه بر جلوگيري از تغيير نقشه سياسي منطقه كه اولويت اصلي آنهاست، اقتصاد بحران زده و ورشكسته خود را نيز نجات دهند.
آمريكا، انگليس، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا، همگي به شدت از اثرات جبران ناپذير بحران اقتصادي متاثر شده اند. كسري بودجه يك تريليون و 400 ميليارد دلاري در آمريكا، 124 ميليارد و 200 ميليون يورويي در فرانسه، 23 ميليارد پوندي در انگليس، بدهي 131 درصدي نسبت به توليد ناخالص داخلي در ايتاليا، بدهي 80درصدي نسبت به توليد ناخالص داخلي در آلمان و بيكاري 21درصدي و بدهي خارجي 960 ميليارد يورويي اسپانيا، تنها بخشي از مشكلات اقتصادي در اين كشورهاست كه كوشيده اند طي 4 ماه گذشته با صدور تسليحات نظامي انبار شده گوشه اي از آن را جبران كنند.
فروش تسليحات و راه اندازي جنگهاي غيرانساني توسط قدرتهاي سلطه گر به منظور خروج از ركود اقتصادي در طول چند قرن گذشته سابقه اي طولاني دارد. اولتيماتوم ايالات متحده در 28 آوريل 1898 ميلادي به دولت اسپانيا و پنج روز پس از آن، اعلام جنگ كنگره آمريكا به اين كشور، براي بسياري از اروپائيان به مفهوم ورود هيجان انگيز آمريكا با 74 ميليون سكنه خود در كشمكش هاي جهاني و سرآغاز يك امپرياليسم تجاوزكارانه مركانتاليستي بود. از آن روز تاكنون جهانيان شاهد دخالت هاي قدرت هاي استعماري به مدد قدرت اقتصادي و با حس برتري جويي آشكار در امور تصميم گيري براي جهانيان بودند. اين عملكرد استعماري قدرتهاي استكباري نظير آمريكا كه مي توان آن را به نوعي «ديكتاتوري بورژوايي» خواند، در راستاي تامين منافع اقتصادي اين كشورها قابل ارزيابي است.
سخنان نيكسون يكي از روساي جمهوري پيشين آمريكا در خلال جنگ خليج فارس خود گوياي اين واقعيت است. وي روز 7 ژانويه 1991 در گفتگو با روزنامه «نيويورك تايمز» مي گويد: ما براي دفاع از دموكراسي به كويت نرفته ايم؛ ما براي سركوبي يك ديكتاتور به كويت نرفته ايم؛ ما براي دفاع از تساوي بين المللي هم به كويت نرفته ايم. ما به اين دليل به آنجا رفته ايم كه به هيچ كس اجازه ندهيم به منافع اقتصادي حياتي ما لطمه بزند.»
بررسي تاريخ يكصد ساله ايالات متحده نشان مي دهد كه آنچه سبب شد تا آمريكا از بحران بزرگ سال 1929ميلادي خارج شود و اقتصاد اين كشور را كه با حذف 15ميليون فرصت شغلي مواجه بود نجات دهد، آغاز جنگ دوم جهاني بود. با آغاز اين جنگ خانمانسوز، ايالات متحده تامين سلاح مورد نياز تمام كشورهاي درگير در جنگ را به طور مستقيم و غيرمستقيم بر عهده گرفت و در اين ميان بيشترين سهم را به كشور مهاجم يعني آلمان نازي اختصاص داد.
در اين دوران بسياري از كارخانه هاي تعطيل شده در آمريكا دوباره راه اندازي و در مدار توليد قرار گرفت تا مواد غذايي و پوشاك و ساير ملزومات مورد نياز افراد درگير در جنگ را تأمين و براي ميليون ها آمريكايي بيكار شغل ايجاد كند و بدين ترتيب آمريكا با وارد شدن هوشيارانه در جنگ و هدايت آن به مقصدي روشن، جاني تازه در اقتصاد در حال مرگ خود دميد.
در ركود سال هاي 1970ميلادي نيز جنگ و به بياني تجاوز نظامي آمريكا به ويتنام و قتل و كشتار انسان هاي بي گناه، نجات دهنده اقتصاد آمريكا بود. در جولاي سال 1990 يك بار ديگر آمريكا اسير بحران و ركودي ديگر شد كه اين بار نيز جنگ خليج فارس و حمله به عراق، منجي خارج شدن اين كشور از بحران و ركود مي شود. حمله نظامي به افغانستان و عراق نيز در سال هاي گذشته در راستاي خروج اين كشور از بحران هاي سال 2001 و 2002 ميلادي ارزيابي مي شود.
نكته قابل تأمل ديگر، ممنوعيت ارسال تجهيزات و تسليحات نظامي به مناطق پرتنش و به عبارتي بي ثبات جهان در قانون اساسي بسياري از كشورهاي اروپايي نظير آلمان، فرانسه و اسپانياست كه همواره خود را مدعي دفاع از دموكراسي و حقوق ملت ها معرفي مي كنند. جالب است كه بدانيم تنها در دو ماه اخير، دو كارخانه بزرگ ساخت تسليحات در كشور بحران زده اسپانيا كه بر اثر بحران بدهي تعطيل شده بود، مجدداً باز و با ظرفيت كامل در مدار توليد قرارگرفته است تا به قيمت ايجاد يك حمام خون در بحرين، ليبي و يمن، 5 ميليون بيكار اسپانيايي صاحب شغل شوند.
«اريك رولو» سردبير نشريه لوموند سياسي و مشاور ارشد «فرانسوا ميتران» رئيس جمهور سابق فرانسه در سال 1366 خورشيدي در ديدار با يكي از رهبران كرد عراقي و انتقاد اين رهبر كرد از حمايت پاريس از صدام عليرغم جنايات ضد بشري اين ديكتاتور عليه مردم عراق و ايران، سخنان قابل تاملي بر زبان آورد. رولو گفت: «ما صدام را وحشي مي دانيم، علت حمايت ما از وي، خطر اسلام است كه از ايران سر برآورده، اگر اسلام در ايران سركوب نشود، به سرعت سراسر جهان اسلام را فرا مي گيرد و اين بار ممكن است جنگ غرب و اسلام يك هزار سال طول بكشد، در حالي كه جنگ قبلي پانصد سال طول كشيد و ما پيروز شديم، ولي معلوم نيست اين بار پس از هزار سال غرب پيروز شود!»
اين بار اما، علاوه بر شواهد و قرائن موجود و واقعيت هاي غيرقابل انكار، مقامات و استراتژيست هاي آمريكايي، اروپايي و صهيونيستي با صراحتي آميخته به اضطراب، اعتراف مي كنند كه سود حاصل از فروش اسلحه به ديكتاتورهاي منطقه، يك هدف فرعي است و مقصود و هدف اصلي، مقابله با انقلاب هاي اسلامي منطقه است كه جهان اسلام را به سمت آنچه سه دهه قبل در ايران اتفاق افتاد، سوق مي دهد.

 



انتقاد نمايندگان مجلس از مسكوت ماندن طرح ساماندهي NGOها

پيشنهاد مسكوت ماندن طرح سازمان هاي مردم نهاد، ديروز با مخالفت جدي جمعي از نمايندگان همراه شد.
روز گذشته، هنگام بررسي ماده 26 طرح سازمان هاي مردم نهاد و وجود ابهامات بسيار در آن، پيشنهاد مسكوت ماندن اين طرح از سوي برخي نمايندگان مطرح شد. لاريجاني در جلسه علني چهارشنبه خطاب به نمايندگان عنوان كرد، بهتر است با توجه به ابهامات و اصلاحات موجود، ساير بندهاي اين طرح با دقت بيشتري بررسي شود تا بيش از اين وقت مجلس را نگيرد.
وي افزود: براي رفع ابهامات و اصلاحات موجود بهتر است اين طرح به كميسيون برگردد.
در اين ميان محبي نيا عضو هيئت رئيسه مجلس هم گفت كه جمعي از نمايندگان تقاضاي مسكوت ماندن اين طرح را براي سه ماه به هيئت رئيسه تقديم كرده اند.
پيشنهاد مسكوت ماندن اين طرح اما با مخالفت جدي برخي نمايندگان همراه شد. علي اصغر يوسف نژاد نماينده مردم ساري در همين راستا گفت: اين طرح مربوط به سال 87 است و در حال حاضر بعد از گذشت سه هفته، 25 ماده از آن به تصويب رسيده است.
وي افزود: اگر اين طرح مسكوت بماند و به كميسيون ارجاع شود، ديگر به عمر اين مجلس كفاف نمي دهد.
اين نماينده مجلس خاطر نشان كرد: اين تقاضاي مسكوت ماندن در راستاي كمك به سازمان هاي مردم نهاد براي نقش داشتن در اقتصاد و تصميمات كشور نيست لذا بهتر است به صورت ديگري اين ابهامات را رفع كرد.
يوسف نژاد ادامه داد: نبايد اين شانس را از سازمان هاي مردم نهاد گرفت چرا كه اين موضوع يك فرصت براي جامعه است.
به اعتقاد وي، مسكوت ماندن طرح سازمان هاي مردم نهاد اهداف اين طرح را زير پا گذاشته و به نوعي پاك كردن صورت مسئله است كه فعاليت هاي موجود را زير سوال مي برد.
اين نماينده مجلس هشتم ادامه داد: سياست هاي برنامه چهارم و پنجم نيز اين است كه سازمان هاي مردم نهاد رشد كنند.
زهره الهيان نماينده مردم تهران هم كه يكي از طراحان اصلي طرح سازمان هاي مردم نهاد بود، بعد از مطرح شدن پيشنهاد مسكوت ماندن اين طرح در مجلس در تذكري آئين نامه اي اظهار داشت: طرح مذكور از ابتداي مجلس هشتم در دستور كار بوده و در جلساتي با حضور وزارت كشور و NGOها طي اين دو سال و كار فعال كميسيون بررسي شده است.
وي افزود: در حال حاضر NGOها فعاليت مي كنند و فعاليت آنها نيز گسترش يافته است، ولي متاسفانه قانوني در اين زمينه وجود دارد و برخي برخوردهاي سليقه اي مشكلاتي را براي NGOها ايجاد مي كند.
نماينده تهران در مجلس خاطرنشان كرد: بنده مي خواهم از NGOها تقدير و تشكر كنم و اين شبكه هزار NGOاي نيز بنا دارد طي نامه اي به مجلس براي بررسي اين طرح تقدير و تشكر كند.
الهيان در ادامه به عصبانيت شديد رسانه هاي خارجي نسبت به بررسي و تصويب اين قانون در نظام جمهوري اسلامي ايران در مجلس اشاره كرد و گفت: برنامه نظام سلطه اين بود كه اين NGOها را براي مقابله با حاكميت و دور زدن حاكميت طراحي كند اما به واسطه ماهيت مردمي انقلاب و توجه به مشاركت مردم و فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر برجسته كردن استعدادهاي ملت، اين امر اتفاق نيفتد.
وي ادامه داد: هيچ جايگاهي بهتر از تشكل هاي مردمي براي به كارگيري از استعدادها در خدمت مردم وجود ندارد.
اين نماينده مجلس افزود: اگر اشكالاتي در طرح مذكور وجود دارد، بهتر است در قالب يك اصلاحيه و بعد از تصويب آن رفع شود.
الهيان گفت كه نبايد اين افتخار را از مجلس هشتم در راستاي ايجاد قانون براي سازمان هاي مردم نهاد گرفت.
با اين همه نمايندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان، با پيشنهاد مسكوت ماندن اين طرح با 156 راي موافق، 20 راي مخالف و 10 راي ممتنع موافقت كردند.
الزام صدا و سيما
به معرفي سازمان هاي مردم نهاد
وكلاي ملت پيش از تصويب مسكوت ماندن اين طرح موادي ديگر از آن را بررسي كردند.
براساس مصوبه مجلس دستگاه هاي تخصصي مي توانند فعاليت هاي غيرحاكميتي قابل واگذاري دستگاه هاي متبوع خود را شناسايي و به سازمان هاي مردم نهادي كه برابر قوانين مربوطه و مقررات اين قانون فعاليت مي كند و داراي توانمندي هاي لازم هستند، واگذار كنند.
مجلس همچنين مقرر كرد كه سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلفند براي فرهنگ سازي، آموزش عمومي و اطلاع رساني به منظور معرفي نقش و كاركردهاي سازمان هاي مردم نهاد، قوانين و مقررات و ساير موارد مرتبط و همچنين سياست ها و تصميمات هيئت عالي اقدام كنند.
نمايندگان مجلس در ادامه بررسي طرح تاسيس، فعاليت و نظارت بر سازمان هاي مردم نهاد دو ماده از فصل سوم اين طرح را در خصوص تاسيس اين سازمان ها بررسي و تصويب نهايي كردند.
براساس مصوبه مجلس، دبيرخانه هيئت هاي عالي و يا شهرستان حسب مورد مكلفند ظرف بيست روز از تاريخ دريافت تقاضاي تاسيس سازمان هاي مردم نهاد ملي، استاني و شهرستاني نسبت به انطباق درخواست هر يك از آنها با موضوع اين قانون و دريافت مدارك و ارسال استعلام ها به مراجع نظارتي اقدام و مراجع ياد شده نيز مكلفند ظرف حداكثر 30 روز از تاريخ استعلام، نظر خود را اعلام كنند.
مجلس مقرر كرد كه عدم پاسخ در مدت مذكور به معناي موافقت آن هيئت و مراجع ذيصلاح تلقي مي شود.
خانه ملتي ها همچنين دبيرخانه هيئت هاي عالي و يا نظارت استان و شهرستان را موظف كردند كه در صورت اخذ پاسخ مثبت استعلام ها را از مراجع نظارتي و موافقت هيئت هاي ذيربط نسبت به صدور مجوز تأسيس سازمان هاي مردم نهاد و ارسال آن به اداره ثبت اسناد و املاك كشور جهت ثبت اين سازمان ها اقدام كنند.
براساس مصوبه مجلس، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مكلف شد نسبت به كسب آن دسته از سازمان هاي مردم نهادي كه مجوز تأسيس خود را از هيئت هاي موضوع اين ماده اخذ مي كنند، اقدام كند.
مجلس همچنين مقرر كرد دبيرخانه هيئت هاي ذيربط موظف است مراتب ثبت سازمان هاي مردم نهاد را به مراجع نظارتي اطلاع دهد.
تذكر 23 نماينده به رئيس جمهور درباره پديده گردو غبار
23 نماينده مجلس هم طي تذكري كتبي به رئيس جمهور، خواستار رفع مشكلات ناشي از پديده گردو غبار در كشور شدند.
تجري، فلاحت پيشه، زماني، فدايي، شعباني، قنبري، اميني، رضايي ميرقائد، فتح الله حسيني، نمايندگان قصر شيرين، سرپل ذهاب، گيلانغرب، اسلام آباد غرب، دالاهو، كنگاور، سنقر، كرمانشاه، ايلام، مهران، ايوان، شيروان، مسجد سليمان، كرمانشاه و پاوه، از رئيس جمهور خواستند كه دستور بررسي علل ناكارآمدي تصميمات اتخاذي در مقابله با پديده گرد و غبار و گرد و خاك در استان هاي غربي و جنوب كشور را صادر كند.
حيدري نماينده سقز و بانه از رئيس جمهور خواست توجه جدي به حل مشكل گرد و غبار در سقز و بانه كند.
عماد حسيني، امين شعباني، محمدي، مرادنيا، حيدري، نمايندگان قروه، دهگلان، سنندج، كامياران، ديوان دره، مريوان، بيجار، سقز و بانه نيز به رئيس جمهور در مورد لزوم توجه جدي به حل معضل جدي گرد و غبار در استان كردستان تذكر دادند.
پولادي نماينده ايلام و شيروان به رئيس جمهور در مورد عدم اقدامات مناسب جهت كنترل گرد و غبار در استان ايلام و ساير استان ها تذكر داد.
همچنين ناصري نژاد، شريف حسيني، سواري، دهقان، جويجري، سوداني، رضايي، دهدشتي، حيات مقدم به رئيس جمهور در مورد توجه و رسيدگي جدي به اثرات مخرب و ضد سلامتي ناشي از گرد و خاك در استان خوزستان تذكر دادند.
عده اي تحولات منطقه را
طرح آمريكا مي دانند
در جلسه علني ديروز عليرضا زاكاني نماينده تهران يكي از ناطقين ميان دستور بود كه به موضوع تحولات منطقه پرداخت.
اين نماينده مجلس هرگونه تلاش غربي ها براي مصادره انقلاب ها و تغيير ماهيت آنها را امري طبيعي دانست و تصريح كرد: از غرب رفتاري جز اين انتظار نمي رود اما نكته جالب توجه اين است كه عده اي در داخل جهان اسلام اين نظريه را مطرح مي كنند كه انقلاب ها و نهضت هاي به وجود آمده نشات گرفته از بيداري اسلامي نبوده و ريشه ديني ندارد بلكه اين تحولات طرح جديد آمريكا براي خاورميانه و به جاي طرح خاورميانه اي است كه دولت بوش در اجراي آن شكست خورد و در شرايط كنوني به دنبال تحقق آن است.
به گفته زاكاني، اين افراد خواسته يا ناخواسته انقلاب هاي اخير را با مباني فكري غربي و يا تحت تأثير عقايد آنها تعبير و تفسير مي كند، همانگونه كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران كه انقلابي با ماهيت ديني بود، گروه هاي زيادي از انديشمندان غربي سعي داشتند دليل و ريشه اصلي انقلاب اسلامي را غيرديني جلوه دهند.
زاكاني اضافه كرد: آمريكا در چارچوب سياست هاي تثبيت هژموني منطقه اي خود به دنبال سركوب جريان هاي اصيل بيداري اسلامي است اما امروز جريان هاي اصيل اسلامي در تمام كشورهاي اسلامي و عربي به مهمترين نيروهاي سياسي و اجتماعي جهان عرب مبدل شده اند.
وي خاطرنشان كرد: جريان هاي شيعه و سني اصيل با تكيه بر تاكتيك ها و منش هاي عقلايي و كارساز جهان تشيع به محوريت ايران، جبهه مقاومت در مقابل هژموني طلبي آمريكا را تشكيل داده اند و نهايتاً اينكه ظهور بيداري اسلامي سبب به هم خوردن ثبات، دوام و كارآمدي راهبردهاي غربي در سطح بين المللي و مديريت بحران ها از ناحيه آمريكا و متحدانش خواهد شد و زمينه را مهيا مي كند تا با شكل گيري كشورهاي اسلامي تمدن اسلامي رقم بخورد.
محمدرضا اميري نماينده مردم كهنوج هم بر تحقق جهاد اقتصادي در سايه همدلي و همراهي قواي سه گانه و مبارزه با مفسدان اقصادي و توزيع عادلانه ثروت ملي تاكيد كرد.
در همين راستا علي عزتي نماينده مردم دهلران هم گفت: همه اركان كشور بايد پشتيبان حركت هاي مؤثر علمي در سايه جهاد اقتصادي باشند.
ابلاغ قانون اصلاح تدوين
و تنقيح قوانين
رئيس مجلس قانون «اصلاح قانون تدوين و تنقيح قوانين و مقررات كشور» مصوب 1389 را به جاي رئيس جمهور براي اجرا به دستگاه هاي اجرايي كشور ابلاغ كرد.
براساس ماده يك قانون مدني «مصوبات مجلس شوراي اسلامي و نتيجه همه پرسي پس از طي مراحل قانوني به رئيس جمهور ابلاغ مي شود. رئيس جمهور بايد ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجريان ابلاغ نمايد و دستور انتشار آن را صادر كند و روزنامه رسمي موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ منتشر نمايد.»
طبق تبصره اين ماده از قانون مدني «در صورت استنكاف رئيس جمهور از امضا يا ابلاغ در مدت مذكور در اين ماده، به دستور رئيس مجلس شوراي اسلامي روزنامه رسمي موظف است ظرف مدت 72 ساعت مصوبه را چاپ و منتشر نمايد.»

 



خارج از دستور

طرح نظارت بر نمايندگان
به تصويب كميسيون مشترك رسيد
سخنگوي كميسيون مشترك رسيدگي به طرح نظارت بر نمايندگان گفت اين طرح در اين كميسيون بررسي و تصويب شد.
موسي قرباني روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا در تشريح جزئيات جلسه كميسيون مشترك بررسي كننده طرح نظارت بر نمايندگان، افزود: در اين جلسه يك تبصره به ماده 13 و يك كلمه نيز به ماده 10 الحاق شد.
وي ادامه داد: براساس ماده 10 داشتن شغل دوم اعم از عضويت در هيات مديره شركت ها، تاسيس دفتر وكالت دادگستري و يا ازدواج و طلاق و همچنين داير كردن مطب براي نمايندگان ممنوع است.
نماينده قائنات ادامه داد: در تبصره اضافه شده به ماده 13 نيز آمده است كه اين ماده را هيات موضوع ماده 8 تعيين مي كند.
قرباني در پايان با بيان اينكه اعضاي كميسيون مشترك بعد از اعمال اصلاحات ياد شده طرح نظارت بر نمايندگان را به طور كامل تصويب كردند، افزود: اكنون طرح نظارت بر نمايندگان آماده ارائه به هيات رئيسه مجلس است تا در نوبت طرح در صحن قرار گيرد.
افزايش هفته هاي كاري مجلس
براساس اعلام هيئت رئيسه مجلس هفته هاي كاري نمايندگان از سه هفته مستمر، به چهار هفته افزايش پيدا كرد و بر اين اساس نمايندگان اين بار در پايان چهار هفته كاري براي سركشي به حوزه هاي انتخابيه خود مي روند.
طبق اعلام هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي جلسات علني مجلس تا روز چهارشنبه 7/2/90 يعني به مدت چهار هفته كاري ادامه خواهد داشت.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيش از اين سه هفته كاري را سپري مي كردند و پس از آن در هفته چهارم براي سركشي به حوزه هاي انتخابيه خود سفر مي كردند و مجلس به مدت يك هفته تعطيل مي شد.
به نظر مي رسد نمايندگان مجلس در اولين ماه كاري خود در سال 90 تصميم دارند كه براي بررسي لايحه بودجه 90 در كميسيون تلفيق و صحن علني مجلس مدت زمان هفته هاي كاري خود را از سه هفته به چهار هفته افزايش دهند و پس از آن به حوزه هاي انتخابيه خود سفر كنند.
درخواست كميسيون اصل 90
براي ابطال رسمي كرسنت
عضو كميسيون اصل 90 مجلس گفت چنانچه مسئولان براي ابطال و يا فسخ رسمي قرارداد كرسنت اقدام نكرده باشند، كميسيون اصل 90، گزارشي را به دستگاه قضايي ارائه خواهد كرد.
غلامرضا اسداللهي عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس با اشاره به پرونده قرارداد كرسنت در اين كميسيون گفت: قرارداد كرسنت از جمله قراردادهايي است كه با انجام بررسي هاي لازم و وجود مشكلات عديده در آن، بايد ابطال مي شد.
وي با تأكيد بر اينكه اگر اين قرارداد ابطال نشده است، بايد در جهت ابطال آن گام برداشت، افزود: دستگاه هاي نظارتي كشور از جمله كميسيون اصل 90 مجلس در مورد اين قرارداد، ايراداتي را وارد مي دانند.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس همچنين اظهار داشت: اگر مسئولان امر براي ابطال و يا فسخ رسمي قرارداد كرسنت اقدام نكرده اند، كميسيون اصل 90 به منظور ابطال قرارداد، بايد گزارش آن را به دستگاه قضايي ارسال كند.
اسداللهي ادامه داد: قرارداد كرسنت به دليل اينكه منافع ملي كشورمان در آن لحاظ نشده است، بايد ابطال مي شد و كميسيون بر ابطال آن اصرار دارد.
وي در پايان تأكيد كرد: اگر نظر مسئولين وزارت نفت درباره قرارداد كرسنت اصلاح قرارداد است، در حال حاضر كميسيون خواستار ابطال قرارداد فعلي كرسنت است، مگر آنكه مسئولان وزارت نفت قرارداد را اصلاح كنند چرا كه در اين قرارداد بايد حتماً منافع ملي كشورمان نيز لحاظ شود، در غير اين صورت قرارداد كرسنت با وضعيت فعلي قابليت اجرا ندارد.

 



اوباما راهبردي غير از انتظار براي مذاكره با ايران ندارد

يك روزنامه آمريكايي در سرمقاله امروز خود به پيشرفت هاي هسته اي ايران اشاره و تاكيد كرد مقامات آمريكايي گزينه روشن ديگري غير از مذاكره با ايران ندارند.
روزنامه «واشنگتن پست» در سرمقاله خود با عنوان «اوباما چگونه به پيشرفت هسته اي ايران واكنش نشان مي دهد؟» نوشت: بسياري از كارشناسان بر اين باورند ناآرامي هاي جاري در خاورميانه مهم ترين آزمايش سياست خارجي دوران رياست جمهوري باراك اوباماست.
با اين همه اوباما در دوران آسودگي و راحتي به كاخ سفيد پا نگذاشت- و چالش هاي اساسي پيش از انقلابهاي عربي نيز هنوز پابرجا هستند، يكي از آنها در خبري موجب يادآوري چالش هاي قبل شد و آن اعلام پيشرفتهاي جديد ايران در زمينه برنامه هسته اي اين كشور است.
واشنگتن پست با بيان اينكه گزارش پيشرفت هاي هسته اي ايران به شكل ويژه اي نگران كننده هستند مدعي شد: اين به آن دليل است كه حكومت اسلامي ايران از انقلاب مصر و قيام بحرين در خليج فارس بهره برده است.
بعد از مذاكرات 1+5 انقلاب مصر به وقوع پيوست و از آن زمان تاكنون هيچ نشانه اي از فعاليت ديپلماتيك مشاهده نشده است، اما ايران فعالانه توانمندي هسته اي خود را افزايش داده است.
در روزهاي اخير مقامات ايراني از آزمايش موفقيت آميز سانتريفيوژهاي غني سازي نسل جديد خبر دادند و اينكه نيروگاه برق هسته اي بوشهر در چند ماه آينده عملياتي خواهد شد.
پيشرفت در زمينه سانتريفيوژها بسيار مهم است زيرا ايران تاكنون بر سانتريفيوژهاي آهسته و ناكافي تكيه كرده بود.
چند ماه قبل مقامات آمريكا با اعتماد به نفس كامل از اينكه ايران با تحريم ها در تنگنا قرار گرفته و مشكلات به وجود آمده در برنامه هسته اي آن را براي آغاز مذاكرات آماده كرده، حرف مي زدند اما اكنون اين گفت وگوها وجود ندارد، فشار اقتصادي در حال كاهش است و برنامه هسته اي يك بار ديگر مي تواند فرصتي ديگر را به دست بدهد.
اين نشريه آمريكايي ادامه داد: با اين وجود به نظر مي رسد مقامات كاخ سفيد هيچ گزينه جايگزين ديگري براي راهبرد ديرين خود يعني منتظر مذاكره نشستن با ايران، ندارند.
به گزارش فارس، واشنگتن پست همچنين پيشنهاد داد راه بهتر، شرط بندي روي يك شورش مردمي جديد در ايران است و نوشت همانطور كه اوباما در پيام نوروزي خود اشاره كرد، جوانان ايراني را داراي نيرويي براي شكل دادن كشوري دانست كه به خواسته هاي آنها پاسخ دهند.

 



در بيانيه اي بسيج جامعه پزشكي كشور حمله به مراكز درماني بحرين را محكوم كرد

جمعي از نخبگان و اعضاي بسيج جامعه پزشكي كشور طي بيانيه اي ضمن حمايت از جامعه پزشكي بحرين، حمله به مراكز درماني و اخراج كادر پزشكي در اين كشور را محكوم كردند.
در اين بيانيه كه به امضاي 107 پزشك و 7000 نفر از اعضاي جامعه پزشكي كشور رسيده، آمده است:
« در حاليكه مردم بي دفاع بحرين در اوج غربت جهاني مظلومانه آماج حملات وحشيانه حكام مستبد خود با همكاري رژيم هاي مرتجع منطقه هستند، در حوزه مراكز درماني اين كشور فجايعي در حال رخ دادن است كه روي تمامي جنايتكاران دنيا را سفيد كرده است.
در حاليكه براساس كنوانسيونهاي بين المللي از جمله كنوانسيون ژنو كه كشور بحرين هم آن را امضا كرده است، تعرض به مجروحين، پزشكان و پرسنل درماني و حمله به بيمارستانها و آمبولانسها در شرايط جنگي و ممانعت از درمان مجروحان حتي اگر اين مجروحان از كشور متخاصم باشند، ممنوع است. رژيم آل خليفه بحرين برخلاف تمامي موازين اسلامي، انساني و بين المللي، ضمن حمله به مراكز درماني و محاصره نظامي بيمارستانها، از جمله بيمارستان سليمانه، اقدام به ضرب و جرح پزشكان، پرستاران و ساير اعضاي كادر درماني نموده است و مجروحين را در حاليكه تحت مداوا بوده اند دستگير و با ايجاد فضايي كاملا نظامي در مراكز درماني امكان مداواي مجروحين مظلوم را سلب و در تازه ترين اقدام شنيع خود 30 نفر از پزشكان و 150 نفر از پرستاران مراكز درماني را اخراج نموده است.
ما با محكوم نمودن اين اقدامات سبعانه و ضدبشري، از صليب سرخ جهاني مي خواهيم، هر چه سريعتر به وضعيت نابسامان بيمارستانها و كادر درماني كشور بحرين رسيدگي نمايد.
ما ضمن حمايت همه جانبه از پزشكان و پرسنل درماني شجاع و فداكار بحريني كه خبرنگار اخراج شده يكي از شبكه هاي خبري، واكنش آنان در قبال تهاجم نيروهاي امنيتي بحرين را شجاعانه توصيف كرده است، آمادگي خويش را براي ارائه هرگونه خدمات درماني به مردم مجروح و مظلوم بحرين اعلام مي داريم.
در ضمن اين بيانيه به امضاء جمع كثيري از نخبگان و بسيجيان جامعه پزشكي كشور رسيده است.

 



معاون نيروي هوايي خبر داد
نمايش سوخت گيري هوايي دو جنگنده سوخو براي نخستين بار در رژه روز 29 فروردين

معاون عمليات نيروي هوايي ارتش گفت: براي اولين بار نمايش سوخت گيري هوايي جنگنده سوخو 24 از يك جنگنده سوخو 24 ديگر در رژه 29 فروردين صورت مي گيرد.
امير خلبان سيدمحمد علوي معاون عمليات نيروي هوايي ارتش در گفت وگو با فارس، با اشاره به برگزاري رژه يگان هاي ارتش در روز 29 فروردين گفت: جنگنده هاي ارتش نيز در اين روز در قالب دسته هاي مختلف به انجام پرواز خواهند پرداخت.
وي در خصوص رژه هوايي جنگنده هاي ارتش افزود: جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش در دسته هاي 5 فروندي و به صورت نمادين در رژه شركت خواهند كرد كه البته امسال هواپيماهاي راهبردي، يعني هواپيماهايي كه مي توانند مسيرهاي طولاني را طي كنند، بيشتر مورد توجه قرار گرفته اند.
معاون عمليات نيروي هوايي ارتش در ادامه تصريح كرد: براي اولين بار نمايش سوخت گيري هوايي جنگنده سوخو 24 از يك جنگنده سوخو 24 ديگر در رژه 29 فروردين به نمايش درمي آيد.
علوي با بيان اينكه رژه در صورتي انجام مي گيرد كه شرايط جوي مناسب باشد، اظهار داشت: البته جنگنده هاي ما براي برگزاري اين برنامه در آمادگي كامل هستند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: در رژه 29 فروردين تعدادي از انواع بالگردهاي هوانيروز نيز به همراه جنگنده ها رژه مي روند.
علوي در خصوص انواع جنگنده هاي شركت كننده در اين رژه گفت: جنگنده صاعقه به عنوان ليدر دسته پروازي در رژه شركت مي كند و جنگنده هاي ديگري مانند سوخو، ميگ 29، F4 و F14 و جنگنده هايي كه مسافت هاي دور را طي مي كنند، حضور دارند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: بمب هاي هوشمند و نقطه زن قاصد، سيستم هاي جنگ الكترونيك و ارتباطي، هواپيماهاي بدون سرنشين توليد داخل، سامانه هاي موشكي هوا به هوا و هوا به زمين كه توسط معاونت جهاد و خودكفايي نيروي هوايي بهينه شده است، در اين رژه شركت خواهند كرد.

 



قشقاوي: پرونده نصرت الله تاجيك 5/2 سال است كه به ناحق روي ميز وزير كشور انگليس قرار دارد

معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه با اشاره به سفرش در هفته آخر اسفند به انگلستان تصريح كرد كه دو سال و نيم است كه پرونده نصرت الله تاجيك به ناحق روي ميز وزير كشور انگليس قرار دارد.
حسن قشقاوي در گفت وگو با فارس، يكي از فعاليت هاي جدي وزارت خارجه و حوزه معاونت كنسولي و امور ايرانيان اين وزارتخانه را تلاش گسترده براي رهايي و انتقال زندانيان ايراني از كشورهاي مختلف عنوان كرد و گفت: برهمين اساس با كمك سفارتخانه ها و نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران و كمك اداره كل ايرانيان خارج از كشور، شاهد آزادي 778 نفر از اتباع ايراني زنداني در خارج در سال 1389 بوديم.
معاون وزير خارجه كشورمان اين اقدامات را علاوه بر فعاليت هاي انجام شده در خصوص افرادي چون نصرت الله تاجيك سفير اسبق ايران در اردن، شهرزاد ميرقلي خان زن ايراني زنداني در آمريكا و يا پيگيري حقوقي و كنسولي مربوط به حميد معصومي نژاد و علي دميرچي لو در ايتاليا عنوان كرد و افزود: در سال گذشته همچنين شاهد رفع توقيف و آزادي بيش از 20 لنج و كشتي ايراني به همراه 100 نفر خدمه بوديم. قشقاوي ادامه داد: اين پرونده ها علاوه بر برخوردهاي دوگانه و سياسي، شامل جرايم اجتماعي از قبيل اتهامات مربوط به موادمخدر يا ورود غيرمجاز است. وي با بيان اينكه وزارت امور خارجه هميشه مجاهدت خاموش دارد و معمولا اقدامات آن كمتر بعد تبليغي پيدا مي كند، اظهار داشت: شاهد هستيد كه نسبت انعكاس اين گونه اخبار در رسانه هاي داخلي در مقايسه با انعكاس مشكلات اتباع ايراني معمولا كمتر است.
معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه كشورمان به تلاش هاي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران به خصوص بخش هاي كنسولي در حل اين مشكلات اشاره كرد و گفت: نمايندگي هاي ما در خارج از كشور با گرفتن وكلاي دادگستري و كمك هاي مالي به زندانيان، تلاش هاي گسترده اي در اين زمينه ها انجام داده اند و يا در چارچوب انتقال محكومان به صورت موردي و يا براساس موافقت نامه انتقال محكومان، تلاش صورت گرفته است.
وي درخصوص سفر اخيرش به لندن در مورد وضعيت نصرت الله تاجيك سفير اسبق ايران در اردن نيز اظهار داشت: هدف اصلي سفر من در هفته آخر اسفند به انگلستان رسيدگي به وضعيت آقاي تاجيك بود. در آنجا با معاون وزير خارجه، اعضاي پارلمان، وكلا و شخص آقاي تاجيك ديدارهاي مفصلي داشتم و اعلام كرديم كه از نظر ما اتهام تاجيك كاملا سياسي و براساس تله گذاري طرف آمريكايي است. به گفته وي دو سال و نيم است كه پرونده تاجيك به ناحق روي ميز وزير كشور انگلستان قرار دارد و تاجيك در يك وضعيت بلاتكليف و انتظار به سر مي برد و آينده مبهمي برايش وجود دارد كه اين وضعيت كاملا غيرانساني و ضدحقوق بشري است. قشقاوي درباره شهرزادميرقلي خان نيز اظهار داشت: اين شخص براساس اتهامات كاملا واهي و به صورت غيرانساني در آمريكا زنداني است.

 



حجت الاسلام سالك: انتظار ظهور با ترويج مكتب ايراني قابل جمع نيست

سخنگوي جامعه روحانيت در واكنش به ساخت و توزيع سي دي ظهور نزديك است تاكيد كرد كه دست هاي پشت پرده اي هستند تا با سوءاستفاده از علاقه مردم به اين بحث ها به اهداف سياسي و جناحي خود برسند.
حجت الاسلام سالك در گفت وگو با روزنامه تهران امروز به پشت پرده تحركات يك جريان انحرافي سياسي - فرهنگي اشاره كرد و گفت: اينها در حالي عنوان مي كنند به فكر مديريت در جامعه هستند تا اسباب ظهور را فراهم كنند كه نمي دانند با اين نوع ادعاها همه اشكالات احتمالي به حساب حكومت ديني گذاشته مي شود و طبيعي است كه در اين صورت مردم ذهنيت نادرستي پيدا مي كنند.
وي افزود، واقعا نمي توان براي چنين اظهاراتي توجيه قابل قبولي تصور كرد و حتي مي توان گفت با اين شعارها دنبال اين هستند تا مسئله ولايت فقيه و بخصوص رهبري را هم تحت الشعاع اهداف خود قرار دهند اما بايد بدانند كه اين مسئله موضوعي نيست كه از سوي كسي پذيرفتني باشد.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در ادامه تصريح كرد: از طرفي از لزوم مديريت شرايط براي ظهور امام زمان(عج) سخن به ميان مي آورند و از سوي ديگر با فراموشي اينكه نظام ما نظامي اسلامي است، به ترويج مكتب ايراني پرداخته و براي برگزاري جشن نوروز هزينه مي كنند و واكنش همه را برمي انگيزند.

 



شناخت تكليف و وظيفه (بخش دوم و پاياني )
روش فريبكاري شيطان

يكي از بزرگ ترين خطرهايي كه زندگي ما را تهديد مي كند، مكر شيطان است. او از همان ابتدا مي دانست چگونه بايد آحاد انسان را فريب بدهد، اين گونه نيست كه ما از فريفته شدن ديگران تجربه كسب كنيم و مطمئن شويم كه دچار دام شيطان نمي شويم، بلكه او براي تمامي افراد انساني نقشه انحصاري دارد. او در صدر اسلام چه نقشه هاي عميقي براي برخي از مسلمانان كشيد و موفق هم شد. او الآن هم به آن نقشه ها آگاه است و مي داند چگونه ما را اغوا كند، لذا هر لحظه ما در معرض خطرها هستيم. خيلي ساده انگاري است كه فرض كنيم ديگر شيطان با ما كاري ندارد. بلكه بايد مطمئن باشيم امروز شيطان مكائد خيلي عميق تر و پيچيده تري براي فريفتن ما دارد.
فريب تدريجي شيطان
نكته حساس و قابل توجه كار شيطان اين است كه در همه توطئه هاي او سير تدريجي وجود دارد و او آرام آرام انسان را به راه هاي خطرناك مي كشد. من وقتي در زندگي خودم نگاه مي كنم مي بينم از اين راه، شيطان مرا خيلي فريب داده است. حدس مي زنم امثال من هم كم نباشند. ابتدا شيطان به صورت موجه، حتي گاهي به عنوان يك وظيفه شرعي و تكليف واجب، انسان را وادار و توجيه مي كند. حتي شايد آن كار در اصل هم واجب باشد اما او انسان را طوري وارد در آن كار مي كند كه زمينه اي براي نتايج انحرافي بعدي آن مهيا شود. مثلا انسان در آن كار ضعفي نشان مي دهد، شيطان همان نقطه ضعف را آرام آرام دنبال مي كند تا يك جايي كه انسان خواب آن را هم نمي ديد. ما در همين زمان چيزهايي را ديده ايم كه باعث مي شود كه يك مقدار از افتادن در دام شيطان بيشترخائف باشيم.
من مي ترسم اگر بعضي از اين جزئيات و مثال ها را بگويم، احياناً سوء ظن نسبت به برخي اشخاص پيدا شود. ولي اشخاص مختلفي كه سال ها مقدم بر ما بودند و حتي به يك معنا استاد ما حساب مي شدند و براي آن ها قداستي قائل بوديم، كارشان به جايي رسيد كه الان من اصلاً باور نمي كنم. براي سهولت تصور، اين سؤال را طرح مي كنم كه آيا شما هيچ احتمال مي دهيد يكي از اين مراجع تقليد ـ حفظهم الله تعالي ـ در يك توطئه اي شركت كند كه باعث قتل مرجع ديگري شود؟ آيا يك چنين چيزي را احتمال مي دهيد كه اين بزرگان ـ كه همه آن ها از بزرگان دين ما هستند ـ كار آن ها به يك جايي برسد كه حاضر شوند در قتل يك نفر ديگر شركت كنند؟ هرگز انسان نمي خواهد خيال آن هم به ذهنش خطور كند. ولي اگر زماني چنين چيزي ثابت شد و اتفاق افتاد، ما چقدر بايد نسبت به آينده خودمان بيمناك باشيم؟ آيا شيطاني كه مي تواند چنين كاري بكند، براي ما دامي فراهم نكرده است؟ ديگر نياز نيست كه شيطان براي ما آن دام هاي پيچيده را بگذارد.
دام شيطان براي شيخ مرتضي انصاري
داستاني است كه خود بنده چند بار نقل كرده ام و اولين بار حدود پنجاه و چند سال پيش آن را از حضرت آيت الله وحيد شنيدم. آن وقت ايشان در مسجد حاج سيد عزيزالله تهران، دهه اول محرم منبر مي رفتند بعد از اين كه مرحوم آسيد احمد خوانساري آن جا نماز مي خواندند. ايشان اين داستان را نقل كردند كه مرحوم شيخ انصاري(رض) در زمان مرجعيت و رياستشان بر حوزه علميه، همسرشان حامله بود و شب وضع حمل ايشان بود. هميشه از قديم الايام در خانواده هاي سنتي مرسوم است كه زائو بعد از وضع حمل بايد روغن بخورد. بالاخره خانم هايي كه دست اندركار بودند آمدند پيش شيخ كه امشب همسر شما وضع حمل مي كند و در خانه چيزي نداريم، پولي بدهيد كه مقداري روغن براي ايشان بخريم. مقداري پول سهم امام نزد ايشان بود، حدود يك تومان ـ البته يك تومان آن زمان شايد بيش از هزار تومان حالا بود ـ شيخ از جا برخاست تا آن پول را بياورد براي تهيه روغن به آن ها بدهد. ناگهان در بين راه اين فكر به ذهن شيخ مي آيد كه اگر يك طلبه اي امشب در يك گوشه از نجف همسرش وضع حمل كند، حتماً اين پول را دارد كه روغن بخرد؟ ايشان با خود مي گويد من رئيس هستم و اين پول در اختيارم است، اما ممكن است طلبه اي باشد و حتي به نان شب هم محتاج باشد. برمي گردد و به خانم ها مي گويد من پولي كه براي اين كار بدهم ندارم. آن ها هم نااميد مي شوند. فردا صبح يكي از شاگردان شيخ كه انسان با معنويتي بود خيلي سراسيمه مي آيد پيش شيخ و مي گويد من ديشب يك خواب عجيبي ديدم. مي گويد من شيطان را در خواب ديدم، در حالي كه بندهاي خيلي مختلفي روي شانه اش افتاده بود و داشت مي رفت. به او كه رسيدم، پرسيدم اين ها چيست؟ او گفت اين ها دام هايي است كه براي اشخاص مختلف دارم؛ يكي پول، يكي زن، يكي مقام و... . گفتم كدام يك مال من است؟ خنديد و گفت تو احتياج به دام نداري، تو خودت دنبال من مي آيي و ديگر نيازي نيست كه براي تو دام تهيه كنم. يك طناب خيلي محكم و پيچيده اي داشت كه پاره شده بود، گفتم اين چيست؟ گفت من 9ماه است اين طناب را بافته ام تا به گردن شيخ انصاري بيندازم! اما او ديشب با يك تكان آن را پاره كرد. او از اين كه تلاش 9 ماهه اش از بين رفته است، خيلي ناراحت بود. وقتي اين خواب را براي شيخ نقل كرد و پرسيد كه شيطان نه ماه براي شما چه نقشه اي كشيده؟ شيخ گريه افتاد، و خدا را شكر كرد و گفت جريان اين است: كه همسر من 9 ماه حامله بوده است، ديشب وقت وضع حملش بود. شيطان از وقت انعقاد نطفه اين بچه، براي من دام گسترده بود كه من امشب از پول سهم امام بردارم و براي او مصرف كنم، در حالي كه من حق نداشتم اين كار را بكنم، زيرا اين براي ديگران ميسر نبود. وقتي رفتم اين پول را بردارم ناگهان متوجه شدم و برگشتم و دام را پاره كردم.
شيطان حتي از شيخ انصاري هم نمي گذرد. او از همان وقتي كه نطفه بچه شيخ منعقد مي شود فكر دام براي او هست. بايد مراقب باشيم، شيطان چنين دام هاي بزرگي را هم براي او مي گستراند!
حال ما از دو صورت خارج نيست؛ يا ما جزء همان هايي هستيم كه از او پرسيده بود دامي كه براي من گذاشتي چيست؟ و شيطان در پاسخ گفت تو احتياج به دام نداري. اما اگر فرض كنيم كه حال ما اين گونه است كه خيلي خودساخته و تربيت شد هستيم، اما مسلماً بنده از حيث تقوا مانند شيخ انصاري نمي شوم! خطر اين كه شيطان براي ما دامي متناسب با ما درست كند كم نيست. اين گونه نيست كه يا شيطان به ما رحم كند و بگويد تو را معاف كردم! يا ما آن قدر قدرت داشته باشيم كه حتماً بر شيطان غالب شويم!
لغزش هايي كه از كساني مي بينيم كه به هيچ وجه انتظار آن را نداريم از اين جهت است كه شيطان از ده ها سال پيش آرام آرام زمينه لغزش ها را براي آن ها فراهم كرده است. اما ابتدا نيامده به انسان بگويد كه اين كار را انجام بده تا او هم متوجه بشود و به او بگويد: خدا تو را لعنت كند من چنين كاري نمي كنم! شيطان آن قدر زمينه را آرام آرام فراهم مي كند تا مي رساند به آن جايي كه ديگر انسان نمي تواند انجام ندهد، او خود را در چنگال شيطان مي بيند. ما بايد بيشتر از اين بيمناك باشيم.
آماده نبودن براي انجام وظيفه
اي طلبه هاي جوان! شايد آن وقت كه ما هم جوان بوديم كم و بيش همين طور بوديم و فكر مي كرديم مشكل اين است كه نمي دانيم وظيفه چيست و بايد چه كار بكنيم، و يا چگونه بايد وظيفه را تشخيص داد. يعني تصور مي كرديم كه اگر وظيفه خود را بدانيم ديگر مشكلي نيست، چون مي دانيم كه بايد چه كار كنيم و حتماً آن را انجام خواهيم داد. اما كم كم انسان متوجه مي شود كه مشكل اساسي نشناختن وظيفه نيست، بلكه مشكل آماده نبودن براي انجام وظيفه است. و شيطان آن چنان زمينه ها را براي انسان فراهم مي كند كه او را فريب بدهد و انسان را توجيه كند كه حتي گاهي لباس واجب شرعي هم به كار خلافش مي پوشاند كه اين كار واجب شرعي است. او انسان را در يك دامي مي اندازد كه افتادن همانا و نابود شدن و سوختن آخرتش همان.
تشخيص وظيفه و آمادگي براي انجام آن
بنابراين ما در دو صحنه ناچاريم كار بكنيم و الا اين خطرها براي ما كمتر از ديگران نيست. اول درست فكر كنيم و موقعيت خود را بسنجيم كه در اين پازل جامعه جاي ما كجاست؟ اين هم درست نيست كه چون من نمي توانم همه مفاسد را اصلاح كنم، پس هيچ كاري انجام ندهم، زيرا ممكن است در اين مجموعه يك نقطه اي وجود داشته باشد كه من مي توانم در آن نقطه قرار گيرم و انجام وظيفه كنم. لذا من بايد تلاش كنم و آن را پيدا كنم. هر چند من همه علوم را كه نمي توانم اصلاح كنم، ولي بخشي از آن را شايد بتوانم اصلاح كنم. يا من همه شبهات را نمي توانم جواب بدهم، اما ممكن است يك مورد از آن را بتوانم پاسخ دهم، پس بايد همان يك مورد را انجام بدهم.
بنا بر اين اول بايد فكر كنيم ببينيم جايگاه ما كجاست و چه كارهايي از عهده ما بر مي آيد و در بين كارهايي كه مي توانيم انجام بدهيم، بررسي كنيم و آن چه كه مهمتر است آن را مقدم بداريم. اين مرحله تشخيص وظيفه است. اما مرحله دوم كسب آمادگي براي انجام وظيفه است كه آن يك عمر خودسازي نياز دارد و الا شيطان انسان را فريب مي دهد و انسان را به راه هايي كه هيچ گمان او نمي رود و خود شيطان مي خواهد، مي كشاند.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در جمع اعضاي «كانون طلوع» ـ قم ـ 19/08/88
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14