(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول خرداد 1390- شماره 19932

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چشم انداز اقتصاد سياسي منطقه
تقدير رئيس جمهور از خيرين مدرسه ساز
آيت الله جوادي آملي : ضايع كردن امور مردم خيانت در امانت است
اژه اي خبر داد دقت كامل در بررسي صلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس
محكوميت بقايي به 4 سال انفصال از خدمات دولتي
كلينتون:رفت و آمد به درون آمريكا براي ايراني ها آسان تر مي شود
بررسي طرح تحريم مقامات آمريكايي در مجلس
نخستين ديدار مقامات ايران و مصراين هفته صورت مي گيرد
نشست علمي - تخصصي «تجربه هاي تفسيري در بوته نقد» برگزار شد
خانواده هاي عراقي از منافقين شكايت مي كنند
محمود و «ننه محمود»



چشم انداز اقتصاد سياسي منطقه

بابك اسماعيلي
برخي از مناطق جغرافيايي، همواره در طول تاريخ بنا به دلايل مختلف ژئوپلتيكي از قبيل عوامل سياسي، اقتصادي، نظامي و يا مذهبي از اهميت و ارزش خاصي برخوردار بوده اند. در جهان 15 نقطه و گذرگاه استراتژيك وجود دارد كه به دليل برخورداري از موقعيت ممتاز ژئوپلتيكي و ژئواكونوميكي، در به وجود آمدن بسياري از معادلات سياسي، اقتصادي، منطقه اي وحتي جهاني نقشي بازر داشته و دارند.
اين موضوع سبب شده تا اين مناطق همواره مورد توجه قدرت ها قرار گيرند و تاريخ خود گواهي مي دهد كه قدرت هاي بزرگ همواره به منظور تصاحب و سلطه بر اين مناطق، به طور مستمر، گاه پنهان و گاه آشكار با يكديگر در جنگ بوده و هستند.
در اين ميان، منطقه خاورميانه و شمال آفريقا كه كانون اصلي جهان اسلام به شمار مي روند، علاوه بر دارا بودن نقش و كاركرد ويژه در ادبيات سياسي جهان، از منظر اقتصادي نيز داراي اهميت به سزايي است. اين نقش در طول تاريخ سبب شده تا قدرت هاي فرامنطقه اي نيز وارد چرخه تحولات خاورميانه شوند و از اين طريق سعي در كسب منافع حداكثري خود را داشته باشند.
اهميت اين موضوع زماني مشخص مي شود كه بدانيم از 15 نقطه استراتژيك و گذرگاهي جهان، 8 نقطه شامل كانال سوئز، تنگه هرمز، ابوموسي، جبل الطارق، باب المندب، بسفر، داردانل و تنگه مالاكا در اختيار جهان اسلام است كه تحولات اخير و خيزش مردمي در خاورميانه و شمال آفريقا، دست كم پنج نقطه از اين مناطق را تحت تاثير مستقيم و غيرمستقيم خود قرار مي دهد كه اين اثرگذاري با متاثر ساختن سه عامل اصلي در كنار برخي عوامل ديگر، به عنوان سرآغازي در تغيير معادلات سياسي و اقتصادي جهان قابل ارزيابي است.
الف) نفت؛ اگر نگاهي به سر فرمول قديم، جديد و پيش روي الگوي مصرف انرژي غرب در سال هاي 1913، 1990 و 2011 ميلادي بيندازيم، درمي يابيم كه در مجموع نفت، گاز، اتم آب و ذغال سنگ، همواره به عنوان پنج عنصر اصلي، بيشترين نقش را در كسب حفظ و گسترش توسعه غربي بازي كرده است.
در اين ميان نفت با 3 هزار ماده اوليه و بالغ بر 80 هزار فرآورده مصنوعي كه از آن به دست مي آيد، هنوز به عنوان مهم ترين نوع انرژي مصرفي جهان به شمار مي رود.
طي يكماه گذشته، روند صعودي بهاي نفت در بازارهاي جهاني، بار ديگر نگاه تحليلگران سياسي و اقتصادي جهان را به خود جلب كرده است، به طوريكه بهاي نفت برنت درياي شمال روز پنجشنبه 24 فوريه سال جاري ميلادي، براي نخستين بار در دو سال و نيم گذشته تا مرز بشكه اي 120 دلار پيش رفت و هم اكنون در مرز 100 دلار قرار گرفته است كه بسيار قابل اعتناست.
براي شكل گيري اين روند افزايشي، دلايل متعددي را مي توان عنوان كرد. بخشي از اين افزايش قيمت مرهون بهبود تقاضاي واقعي در عرصه اقتصاد جهاني است. زيرا بسياري از كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي چين و هند، با شتابي فراوان به دنبال دستيابي به رشدهاي بالاي برنامه ريزي شده خود هستند، به طوريكه برخي آمارها حكايت از آن دارد كه در ماههاي پاياني سال گذشته ميلادي، ميزان مصرف نفت در برخي از اين كشورها به دو برابر پيش بيني اوليه آژانس بين المللي انرژي رسيده است. افزون بر اين مورد، در روند افزايشي قيمت جهاني نفت، توجه و علاقه مندي نهادهاي سرمايه گذاري بين المللي به سرمايه گذاري در فعاليت هاي نفتي و دارايي هاي مبتني بر صنعت نفت و بازارهاي آتي نفت است كه در استحكام قيمت و ادامه روند افزايشي آن نقشي موثر داشته و دارد.
اگرچه اين دو عامل و تحول در تغيير و جابه جايي تقاضا در بازارهاي مصرف از سمت اروپا و آمريكا به سوي ديگر كشورهاي جهان، رخدادي با اهميت است و در واقعي شدن قيمت جهاني نفت نيز اثر داشته و سبب شده تا ديگر قيمت ها به طور توافقي صرفا از سوي قدرت هاي بزرگ اقتصادي تعيين نشود، اما بايد گفت عامل اصلي صعود فزاينده قيمت نفت نيست.
خيزش مردمي در شمال آفريقا و خاورميانه كه به اذعان تحليلگران، قلب تپنده اقتصاد انرژي ناميده مي شود، به شدت بازار جهاني نفت خام را تحت الشعاع قرار داده است. انقلاب هاي اسلامي شمال آفريقا و خاورميانه با تاثيرگذاري بر قيمت جهاني نفت- كه به عنوان يك كالاي استراتژيك همواره به شدت تحت تاثير مولفه سومي، يعني مسائل ژئوپلتيك قرار دارد - وضعيت بهبود اقتصاد جهاني را با ترديدهاي اساسي مواجه ساخته است. اين موضوع سبب شده تا موضع گيري قدرت ها نسبت به تحولات منطقه پس از مدتي با چرخشي معنادار، وارد مرحله جديدي شود.
دخالت نظامي ناتو و آمريكا در ليبي، در همين راستا قابل ارزيابي است. چرا كه ناتو و آمريكا، منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي را درست در زماني اعمال كردند كه نيروهاي قذافي در حال بازپس گيري شهر بنغازي در شرق ليبي كه عمده ذخاير نفتي و پالايشگاههاي اين كشور در آن مناطق وجود دارد، بودند. به عبار ديگر، ناتو و آمريكا نمي خواستند شرق ليبي با منافع سرشار نفتي بار ديگر به دست قذافي بيفتد.
آيا كشتاري كه در يمن توسط رژيم علي عبدالله صالح و برخي رژيم هاي عربي صورت مي گيرد، قابل اغماض است؟ چرا ناتو و آمريكا عمليات مشابهي را نظير آنچه در ليبي در حال انجام است در يمن اعمال نمي كنند؟
هرچند بايد به اين نكته اشاره كرد كه نفت و اقتصاد، تنها يك بعد قضيه است و مسلما قدرتها ابعاد ديگري را نيز در دخالت يا عدم دخالت نظامي خود در تحولات جاري خاورميانه و شمال آفريقا درنظر مي گيرند، اما چه بسا اگر يمن نيز مانند ليبي ثروتمند و سرشار از منابع نفتي بود، برخورد غربي ها با آن كشور همانند وضعيت كنوني نبود. ليبي صاحب يكي از مهم ترين ذخاير نفتي آفريقاست و كيفيت نفت اين كشور نيز به دليل آنكه در مقايسه با نفت ايران و عربستان سعودي گوگرد كمتري دارد و تصفيه آن ارزانتر تمام مي شود، بسيار عالي است و خريداران ثابت خود را دارد. توقف صادرات نفت اين كشور مهم عضو اوپك كه سومين توليدكننده نفت در آفريقاست و 85 درصد از نفت صادراتي خود را روانه بازارهاي اروپا مي كند، به شدت بر بحران مالي و اقتصادي حاكم بر كشورهاي اروپايي تاثير منفي داشته است.
از سوي ديگر پيش بيني مي شود با گسترش دومينوي خيزش هاي اسلامي به سمت ديگر كشورهاي عربي خاورميانه همچون بحرين، اردن، يمن و از همه مهمتر، عربستان و قطر كه از توليدكنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه خاورميانه و جهان هستند، دير يا زود صادرات نفت و گاز اين كشورها را نيز متاثر خواهد كرد كه يقينا اين موضوع بر شدت بحرانهاي سياسي و اقتصادي جهاني دامن مي زند.
ب: خليج فارس؛ علاوه بر مساله نفت، موقعيت حساس مناطقي نظير خليج فارس نيز در رقم زدن آينده تحولات منطقه از اهميتي بسزا برخوردار است. اين گذرگاه تاريخي، هم از جهت اقتصادي، به دليل داشتن ذخاير قابل توجه نفت و گاز و بازار بزرگ مصرف و هم از نظر سياسي، در طول قرنها، جايگاهي ويژه و تعيين كننده در سياست و اقتصاد جهاني داشته است.
هم اكنون به اذعان محافل نظامي ايالات متحده، ناوگان دريايي آمريكا دومين قدرت دريايي در خليج فارس پس از جمهوري اسلامي به شمار مي رود و كشورمان به دليل برخورداري از بيشترين نوار ساحلي در خليج فارس و در اختيار داشتن 4 منطقه استراتژيك دريايي و تسلط بر تنگه هرمز و بيش از دهها پايگاه موشكي و اسكله و شناورهاي مجهز، همچنان قدرت نخست نظامي خليج فارس و درياي عمان محسوب مي شود.
تحولات اخير در خاورميانه و به خصوص قيام اسلامي مردم بحرين و يمن سبب شده است تا ناوگان پنجم نيروي دريايي ارتش آمريكا كه به بهانه جنگ خليج فارس در سالهاي پاياني قرن بيستم به اين آبها وارد شده - و بحرين و آبهاي سرزميني اين كشور را به عنوان بهترين محل براي استقرار ناوگان خود تشخيص داده بود- هم اكنون در وضعيتي سرگردان در خليج فارس به سر ببرد و برخي منابع از انتقال اجباري ناوگان پنجم نيروي دريايي ارتش آمريكا به اردن در آينده اي نزديك خبر دهند. اين موضوع به معناي تغيير موازنه قدرت در خليج فارس و افزايش قابل توجه قدرت و پرستيژ نظامي ايران در اين منطقه خواهد بود كه مي تواند غرب را از بسياري از منافع سياسي و اقتصادي كنوني خود محروم كند.
ج) بمب ساعتي بحران در قلب اروپا؛ اگرچه تعدادي از كشورهاي غربي گرفتار در بحران و ركود اقتصادي توانسته اند رشد اقتصادي منفي خود را در سال 2011 ميلادي با رشدي مثبت عوض كنند، اما بايد گفت كه ايالات متحده و غرب همچنان با مشكلات و معضلات اقتصادي بي شماري مواجه هستند. طي ماههاي اخير اين موضوع فراتر از يك بحران اقتصادي، دو سوي اقيانوس اطلس را با معضلي اجتماعي روبه رو ساخته است و همانطور كه رهبر معظم انقلاب نيز بدان اشاره كرده اند، تحولات خاورميانه در حال تسري يافتن به قلب اروپا است.
بمب ساعتي نارضايتي مردمي در كشورهاي چهارگانه موسوم pigs (پرتغال، ايرلند، يونان و اسپانيا) و شنيده شدن تيك تاك اين بمب ساعتي با آغاز اعتصابات و اعتراضات مردمي در حدود 50 شهر اسپانيا، آينده سياسي و اقتصادي اروپا را دستخوش تحولاتي عظيم كرده است.
در آمريكا نيز اگرچه موج سواري اوباما با بهره برداري از خبر مشكوك كشته شدن بن لادن در پاكستان، تا حدي توانسته افكار عمومي جامعه را از مشكلات و چالش هاي اقتصادي كاخ سفيد منحرف سازد، اما با گسترش بيكاري و گراني، به خصوص در بخش انرژي در ايالت هاي آمريكا، يك بار ديگر خطر گسترش نارضايتي ها و اعتراضات مردمي در آمريكا افزايش يافته است.
بنابراين روشن مي شود كه شرايط امروز و تحولات پيش روي در خاورميانه و شمال آفريقا، گواه روشني از حركت جهان به سمت مديريت چند قطبي به شمار مي رود. مديريتي كه نه تنها مناطق مختلف جهان و كشورهاي مختلف در آن نقش آفريني خواهند كرد، بلكه سازمانهاي غيردولتي و مهمتر از همه مردم و جوانان مسلمان نقش آفرينان اصلي آن خواهند بود.
بدون ترديد، مجموعه تحولات اقتصاد سياسي كه در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا شكل گرفته است، شرايط ويژه اي را به وجود آورده كه مي تواند بسياري از معادلات پيشين را برهم بزند، جهان اسلام به دليل توانمندي در سه حوزه استراتژيك، شامل: 1) توانمندي ايدئولوژيكي و فرهنگي كه منجر به توانمندي هاي سياسي و اجتماعي و وحدت جهان اسلام شده است، 2) بيداري اسلامي و گسترش قابل توجه آن در سالهاي اخير و 3) در اختيار داشتن عمده منابع اقتصادي و به ويژه منابع انرژي جهان، رفته رفته با ايجاد يك پايگاه قوي تاثيرگذار در نظام بين الملل، در حال تغيير دادن معادلات سياسي و اقتصادي منطقه است و اين موضوع خواب قدرتهاي بزرگ استعماري را آشفته ساخته است.

 



تقدير رئيس جمهور از خيرين مدرسه ساز

رئيس جمهور اعلام كرد كه دولت در راستاي افزايش و حمايت از بخش توليد صندوق توسعه ملي در كشور را راه اندازي خواهد كرد.
«محمود احمدي نژاد» ديروز در ديدار جمعي از خيرين مدرسه ساز با اشاره به اهميت اين كه بايد عاشق مردم بود، خطاب به خيرين مدرسه ساز اظهار كرد: كار شما هم كار مبنايي است هم عشق و عاشقي است و اگر خيرين مدرسه ساز وارد كار مدرسه سازي نمي شدند دولت نصف اين مقداري را كه خودش كار كرده كار نمي كرد. در واقع مردم هر جا وارد شده اند بقيه را نيز به حركت وا داشته اند و به ديگران نيز جهت حركت انگيزه داده اند.
رئيس جمهور با اشاره به وجود 120 هزار خير مدرسه ساز در كشور اظهار كرد: زماني كه مي گفتيم كه قرار است تمام مدارس كشور نوسازي شود كسي باور نمي كرد، ولي وقتي نيروهاي مخلص مردمي چون شما وارد شدند ديديم چه اتفاقي افتاد.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اين كه دولت چندين برنامه را در دستور كار دارد به برخي از آن ها اشاره كرد و گفت: يكي از كارهايي كه دولت در دستور كار خود قرار دارد تكميل زيرساخت هاي كشور است اگر قرار است آباداني صورت بگيرد بايد زيرساخت ها آماده شود، در سال گذشته حدود 21 هزار و 500 ميليارد تومان خرج شده و امسال به لطف خداوند اين مقدار دو برابر خواهد شد.
احمدي نژاد به افزايش ظرفيت توليد سيمان و فولاد در كشور اشاره كرد و گفت: زمينه براي جهش آماده است و امسال نسبت به سال گذشته فعاليت هاي عمراني ان شاءالله دو برابر خواهد شد و اميدواريم ظرف دو سه سال بتوانيم اين كار را جمع و جور كنيم.
وي به عزم دولت در راستاي افزايش و كمك به توليد كشور اشاره كرد و گفت: خوشبختانه در راستاي كمك به تحقق اين موضوع صندوق توسعه ملي نيز به زودي راه اندازي مي شود و ما بايد به نقطه اي برسيم كه كالاي ايراني با مارك ايراني و با كيفيت خوب به فروش برسد و در بازارهاي جهاني مورد استقبال قرار بگيرد و اين شدني است.

 



آيت الله جوادي آملي : ضايع كردن امور مردم خيانت در امانت است

آيت الله جوادي آملي گفت: ضايع كردن امور مردم، خيانت در امانت است و بدترين خيانت، خيانت به انبياي الهي و اهل بيت(ع) است.
اين استاد حوزه ديروز در آغاز درس اخلاق خود تصريح كرد: ذات اقدس خدا هنگامي كه از جهنم سخن گفته است، از آتش و هيزم آن نيز پرده برداشته است. خدا هيزم جهنم را از جنگل نمي آورد بلكه آن هيزم، همان ظالمان هستند.
وي ادامه داد: در جهنم خوراك عده اي ضريع يعني تيغ هايي است كه در بيابان هاي حجاز مي رويد، كساني كه آبروي ديگران را مي برند همان است كه به صورت ضريع درمي آيد.
جوادي آملي اظهار كرد: در مورد جريان رشوه گفته شده كه حرام است، حرمت، امري اعتباري است و زماني كه مي گويند حرمت يعني اين كه خود را از آن محروم كنيد.
اين استاد حوزه اضافه كرد: فقه مي گويد كه رشوه حرام است اما اخلاق نمي گويد كه حرام است، مي گويد سم است. همان طور كه اخلاق مي گويد نگاه به نامحرم تير مسمومي از طرف شيطان است كه به آدم مي خورد.
وي يادآور شد: اخلاق با ملاكات احكام كار دارد، نه با خود احكام و اين فقه است كه با خود احكام كار دارد. فقه مي گويد فلان شيء حرام است اما اخلاق مي گويد چون آن شيء سم است، حرام است.
جوادي آملي ادامه داد: در فن اخلاق بايد مراقب باشيم كه مسئوليت صحنه اخلاق را چه كسي بر عهده مي گيرد. در درون ما جنگي در ميدان وسيعي است كه 75 تيرانداز در يك طرف و 75 تيرانداز در طرف ديگر در تقابل با يكديگر هستند. انسان در اين جهاد درون كه هم جنگ نرم است و هم جنگ سخت، درگير است. آنچه كه در خارج مي بينيم نمونه اي از آن است كه در درون ماست.
اين استاد حوزه گفت: اگر استكبار، صهيونيسم و ظالم و مظلوم را در بيرون مي بينيم، مشابه همين در درون ما وجود دارد. اگر شهوت و غضب در جنگ درون پيروز شوند، همه را به اسارت مي گيرند.
وي اظهار كرد: در جنگ بيرون، دشمن تا مي تواند رقيب را مي كشد ولي در جنگ درون اسير مي گيرد نه قتيل. دشمن در جنگ درون اسير مي گيرد تا از آن بهره ببرد.
جوادي آملي يادآور شد: اگر شهوت و غضب در جهاد نفس پيروز شوند، همه نيروهاي درون را به اسارت خود درمي آورند. همانطور كه اگر هوس، عالمي را اسير كند، شهوت و غضب، علم او را نمي كشد بلكه مي گويد تو بايد به آنچه كه من مي گويم عمل كني.
اين مفسر قرآن كريم افزود: همين طور است كه يك حوزوي ممكن است از نحله سازان شود و يا فردي در علوم جديد درس بخواند و هواپيماي بمب افكن بسازد تا مردم را خاكستر كند.
وي خاطر نشان كرد: در تمام رشته هاي علمي اين شهوت وجود دارد؛ لذا اگر در جريان جهاد درون، شهوت و غضب پيروز شود همه قواي درون را به اسارت مي گيرد. مانند كسي كه قاضي است و بايد فتوا دهد اما دم حسين(ع) را مهدور مي نامد.
جوادي آملي تصريح كرد: بايد قواي درون خود را بشناسيم تا وهم، خيال و شهوت را به هدايت عقل تحويل نكنيم و گرفتار نشويم.
اين استاد حوزه همچنين به نامه شماره 26 اميرالمومنين(ع) اشاره كرد و گفت: حضرت امير(ع) اين نامه را به يكي از ماموران كه قرار بود ذكوات اصفهان را جمع آوري كند، فرستاده اند و از او خواسته اند كه تقواي خدا را در راز و سر و علن خود حفظ كند و اين طور نباشد كه در ظاهر با تقوا بوده و در باطن بي تقوا باشند.
براساس گزارش بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء، وي در پايان اظهار كرد: اين كه فرد در راز و سر خود خلاف كند و در ظاهر رعايت تقوا كند، نفاق است و كسي كه زبان و نيتش با رفتار و كردارش يكي باشد امانت الهي را ادا كرده و ايمان و عبادت او با اخلاص است.

 



اژه اي خبر داد دقت كامل در بررسي صلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس

دادستان كل كشور درخصوص بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي تاكيد كرد كه با اعمال دقت در انجام بررسي ها از تاييد يا رد به ناحق صلاحيت ها جلوگيري شود.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي ديروز طي سخناني در نشست دادستان هاي سراسر كشور كه در اصفهان برگزار شد، با بيان اينكه اجراي عدالت از وظايف اصلي حكومت اسلامي است، عدالت را در اسلام برخلاف مكاتب غربي مبتني بر حق و آن را امري دانست كه همگان حتي محكومان، از آن بهره مند مي شوند؛ به اين معنا كه با اجراي عدالت، محكوم از مجازات اخروي معاف مي شود.
وي ارزش عدالت را از بسياري ديگر از فضايل از جمله احسان و ايثار و جود بالاتر دانست و شاخص عدالت را التزام به قانون عنوان كرد.
دادستان كل كشور تصريح كرد: دادستان، ويترين و تابلوي قوه قضائيه است. او مديري است كه كار قضايي مي كند؛ بنابراين بايد عمل به قانون را با تدبير همراه كند، همواره قانون را در نظر داشته باشد و به گونه اي عمل كند كه اجراي قانون، بازدارنده بوده و بدون آنكه تالي فاسدي داشته باشد، اثرگذار شود.
محسني اژه اي به لزوم آموزش هاي متناسب نيز اشاره كرد و لزوم اطلاع گسترده دادستان را از جرايم سايبري و مسايل مربوط با آنها يادآور شد.
براساس گزارش روابط عمومي دادگستري استان اصفهان، وي در ادامه به مساله انتخابات اشاره كرد و از دادستان ها خواست تا اطلاعات خود از قوانين و مسايل مربوط به انتخابات را افزايش دهند و درخصوص شرايط صلاحيت نامزدها، تحقيق دقيق به عمل آورند تا كسي به ناحق تاييد يا رد صلاحيت نشود.

 



محكوميت بقايي به 4 سال انفصال از خدمات دولتي

سرويس سياسي-
حميد بقايي معاون اجرائي رئيس جمهور حكم ديوان عدالت اداري درباره خود مبني بر 4 سال انفصال از خدمات دولتي را تاييد كرد.
وي كه پيش از اين رئيس سازمان ميراث فرهنگي بوده است ديروز در پاسخ به اين سوال خبرنگاران كه «شنيده شده است كه ديوان عدالت اداري شما را به مدت 4 سال از خدمات دولتي محروم كرده است آيا تاييد مي كنيد؟ » گفت: درست است.
وي در مورد جزئيات اين حكم توضيحي نداد اما خبرها حاكي است كه وي به دليل تخلفات در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ديوان عدالت اداري محكوم شده است كه متاسفانه تاكنون اين حكم اجرا نشده است و در حال رايزني براي برگرداندن اين حكم است.
مطابق ماده 37 از قانون ديوان عدالت اداري مصوب سال 58، در صورتي كه محكوم عليه از اجراي راي استنكاف نمايد با راي شعبه صادركننده حكم، به انفصال موقت از خدمات تا پنج سال و جبران خسارت وارده محكوم مي شود.
حميد بقايي كه در دولت نهم عنوان قائم مقامي رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را داشت، بلافاصله پس از آغاز دولت دهم معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شد. وي قبلا در راديو تهران مسئول سايت و سپس در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران رئيس دفتر مشايي بود.
وي هم اكنون علاوه بر اينكه معاون اجرايي احمدي نژاد و سرپرست نهاد رياست جمهوري است مشاغل زير را نيز عهده دار است:
دبير شوراي عالي مناطق آزاد كشور و ويژه اقتصادي، مشاور ويژه رئيس جمهور در امور آسيا، عضويت دركارگروه ترانزيت وزارت راه و ترابري و
تاكنون دو كميسيون مجلس به نامهاي كميسيون فرهنگي و كميسيون اصل نود پيگير شكايت و تحقيق و تفحص از عملكرد آقاي بقايي بوده اند اما نتايج آن نامشخص است.

 



تازه ترين پروژه آمريكا براي كمك به فتنه كلينتون : رفت و آمد به درون آمريكا براي ايراني ها آسان تر مي شود

سرويس سياسي-
وزارت خارجه آمريكا در راستاي تلاش براي جذب جاسوس و تخليه اطلاعاتي برخي گزينه هاي مدنظر مدت زمان ويزاي دانشجويان ايراني را از 3 ماه به دو سال افزايش داد.
در حالي كه ويزاي آمريكا براي دانشجويان ايراني و ساير افرادي كه براي برنامه هاي تبادل تحصيلي از ايران به آمريكا سفر مي كنند تاكنون به مدت 3 ماه اعتبار داشت و تنها براي يك بار ورود به خاك اين كشور صادر مي شد اين بار كلينتون وزير امور خارجه آمريكا در يك پيام ويديويي اعلام كرد اين مدت به 2 سال افزايش يافته است.
يكي از موارد ديپلماسي عمومي آمريكا جلب دانشجويان خارجي براي تاثيرگذاري بر آنهاست و در كميته خطر جاري كه به عنوان مانيفست جنگ نرم آمريكا عليه ايران نام گرفته است يكي از مهمترين اقدامات براي تاثيرگذاري بر فضاي ايران استفاده از حربه جذب دانشجو و اقامت در آمريكا است.
وزارت امور خارجه آمريكا در حالي مدت اقامت برخي از دانشجويان را در آمريكا افزايش داده است كه از ورود ايرانيان منتقد سياست هاي ظالمانه آمريكا به آن كشور به شدت جلوگيري مي كند. رسانه هاي خبري اين شيوه جذب دانشجو كه با هماهنگي كامل وزارت خارجه آمريكا و سازمان سيا در حال انجام است را مرحله اي از حمايت آمريكا از فتنه گران براي خروج آنها از ركود و سكوت مي دانند.
وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در بيانيه ا ي يكي از راه هاي جذب جاسوس توسط سازمان جاسوسي سيا را استفاده از بورس تحصيلي عنوان كرده است.

 



در واكنش به اقدامات خصمانه كاخ سفيد صورت مي گيرد
بررسي طرح تحريم مقامات آمريكايي در مجلس

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفته جاري طرح تحريم مقامات آمريكايي كه در جنايات عليه حقوق بشر دست داشته اند را بررسي مي كند.
به گزارش فارس، اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هفته جاري روزهاي يكشنبه و سه شنبه جلسه دارند.
برگزاري نشست هيئت رئيسه مجلس، مروري بر آخرين اخبار و تحولات با حضور مسئولان ذي ربط و بررسي طرح تحريم مقامات آمريكايي كه در جنايات عليه حقوق بشر دست داشته اند، با حضور مسئولان ذي ربط دستور كارهاي جلسه روز يكشنبه اين كميسيون است.
همچنين روز سه شنبه اعضاي كميسيون سياست خارجي مجلس پس از مروري بر اخبار و تحولات، طرح تشديد مجازات مترددين به فلسطين اشغالي و اصلاح مواد 24 و 36 قانون گذرنامه مصوب 351 را بررسي مي كنند.
اعضاي كارگروه دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز صبح روز دوشنبه هفته جاري نشست مشتركي با سردار سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح خواهند داشت.

 



نخستين ديدار مقامات ايران و مصراين هفته صورت مي گيرد

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اين هفته براي شركت در اجلاس وزيران جنبش عدم تعهد عازم بالي اندونزي مي شود.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران قرار است در هفته جاري براي شركت در اجلاس وزيران جنبش عدم تعهد كه در اندونزي برگزار مي شود عازم جزيره بالي در اين كشور شود.
براساس اين گزارش اجلاس جنبش عدم تعهد در روزهاي 23 تا 27 «مه» يعني 2تا 6 خرداد در بالي اندونزي برگزار مي شود كه اين اجلاس در روز 4 خرداد در سطح وزيران برپا خواهد شد.
صالحي علاوه بر سخنراني در اين اجلاس با برخي همتايان و مقامات شركت كننده در نشست ديدار و گفت وگو خواهد كرد.
ديدار وزير خارجه ايران به عنوان رئيس آتي جنبش عدم تعهد با نبيل العربي وزير امور خارجه مصر به عنوان رئيس فعلي اين جنبش در برنامه سفر صالحي و العربي به بالي قرار دارد.
نبيل العربي وزير خارجه مصر پيش تر از ديدار خود با صالحي در بالي اندونزي خبر داده بود و مجتبي اماني رئيس دفتر حفاظت از منافع ايران در قاهره نيز اعلام كرده بود: براساس اعلام وزير امور خارجه مصر قرار است آقايان نبيل العربي و دكتر علي اكبر صالحي وزراي خارجه مصر و ايران در حاشيه اجلاس وزراي خارجه جنبش عدم تعهد كه قرار است در بالي اندونزي برگزار شود با يكديگر ديدار و گفتگو داشته باشند. وي با بيان اينكه ديدار وزراي خارجه ايران و مصر در جنبش عدم تعهد ديداري لاجرم و طبيعي است تأكيد كرده بود: مصر رئيس جنبش عدم تعهد و جمهوري اسلامي ايران رئيس آينده نم است. براين اساس همواره بين رؤساي قبلي و فعلي عدم تعهد ديدارهايي به طور مستمر برگزار مي شود.

 



نشست علمي - تخصصي «تجربه هاي تفسيري در بوته نقد» برگزار شد

گروه روان شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاري گروه كلام و فلسفه ديني موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) نشست علمي تخصصي «تجربه هاي تفسيري در بوته نقد» را برگزار كرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ابتداي اين نشست حجت الاسلام والمسلمين دكتر مسعود آذربايجاني ضمن بيان مقدماتي پيرامون طرح پژوهشي خود و اهداف و ضرورت ها، به تشريح آن پرداخت و گفت: اين نشست بخشي از پروژه «روان شناسي تجربه ديني در فرهنگ اسلامي» است.
وي حضور جدي اصطلاح «تجربه ديني» در مباحث الهيات، فلسفه دين، روان شناسي دين و پديدارشناسي آن، و نيز جايگاه مفهوم و ماهيت تجربه ديني در فرهنگ اسلامي را از مهم ترين دلايل اهميت موضوع نشست دانست.
دكتر آذربايجاني در تبيين بيشتر ضرورت اين بحث با ظهور مفهوم تجربه ديني در آثار شلاير ماخر در قرن 18 ميلادي اشاره كرده و افزود: مفهوم تجربه ديني جايگزين توجيه عقيده ديني پس از چالش هاي معرفت شناختي براهين خداشناسي در ديدگاه ها و آثار انديشمنداني مانند كانت و هيوم شد.
وي پاسخ به اين پرسش
كه آيا تجربه تفسيري
(Interpretive Experience) از انواع تجربه ديني محسوب مي شود يا خير، را هدف عمده اين طرح دانست و گفت: در اين بحث با بررسي و بيان ادله موافقان و مخالفان به اثبات مدعاي اصلي بحث پرداخته شده است كه حاكي از اين است كه تجربه هاي تفسيري از نوع تجربه ديني به شمار نمي رود.
عضو هيئت علمي گروه روان شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سپس مفهوم شناسي مقولات تجربه و ديني را مورد نظر قرار داده و تجربه (Experience) را به مفهوم آزمايش كردن، اثبات كردن و آزمون كردن، تعبير كرد و گفت: اما فلاسفه غالبا اين واژه را به معناي خاص تري محدود مي كنند كه شامل اطلاعات حاصل از حس است.
وي با بيان مشخصات و وجوه تمايز دين از ساير مقولات، دين را مجموعه اي از اعتقادات، اعمال واحساسات (فردي و اجتماعي) تعريف كرد كه حول مفهوم غايي (خداوند) سامان يافته است.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر آذربايجاني پس از آن به تشريح مفهوم تجربه ديني و مصاديق آن پرداخت و آن را واقعه يا حالتي آگاهانه دانست كه شخص توسط يكي از حواس ظاهر يا باطن خود، از سر مي گذراند يا مي يابد و تاثيرات رواني خاصي برجاي مي گذارد.
وي ديني بودن اين تجربه را به جهت متعلق آن و يا به جهت تاييد گزاره هاي ديني ذكر كرد و افزود: در تجربه ديني، نوعي مواجهه با خداوند يا امر الهي در كار است و اگرچه ممكن است مقدمات اين واقعه يا حالت، اختياري باشد اما اصل آن غيرارادي و غيرمنتظره است.
اين پژوهشگر علم ديني در تبيين مفهوم تجربه تفسيري، اين نوع تجربه را از تجربه اي دانست كه به جهت تفسير و برداشت ديني از يك واقعه يا امري حاصل مي شود مانند اينكه يك مسلمان رويداد ناگواري را به ابتلاء يا جبران گناه تفسير كند.
دكتر آذربايجاني در ادامه تجارب شبه حسي، تجارب وحياني، تجارب احياگر، تجارب معنوي و تجارب عرفاني به عنوان گونه هاي متمايز تجربه ديني نام برد.
وي در پايان ادله و شواهد اثبات كننده فرضيه اصلي طرح پژوهشي خود را بيان كرد كه عبارتند از:
1- تجربه ديني به گونه اي توسط حواس ظاهر يا باطن صورت مي گيرد در حالي كه تجربه تفسيري اين گونه نيست.
2- تجربه ديني بدون واسطه تصاوير و برداشت ذهني يا استنتاجي است در حالي كه تجربه تفسيري ناشي از تفسير و برداشت خاص ذهني است.
3- تمام حوادث را مي توان براساس ديدگاه و مقبولات ديني تفسير كرد.
4- با توجه به پيشينه هاي ديني متفاوت تفاسير مختلف مي شود و معيار ثابتي براي ارزيابي تجارب تفسيري وجود نخواهد داشت.
5- هر تجربه ديني مستلزم نگاه خاص و تفسير ديني به جهان است، پس تجربه تفسيري نوع خاصي از تجربه ديني نيست و در همه انواع تجربه ديني، تجربه تفسيري وجود دارد.
در ادامه نشست دكتر لگنهاوزن عضو هيئت علمي موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) و حجت الاسلام والمسلمين دكتر علي شيرواني عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقدان نشست، به بيان انتقادات و ارزيابي خود از اين طرح پژوهشي پرداختند كه حجت الاسلام والمسلمين دكتر آذربايجاني به موارد مطرح شده پاسخ گفت.

 



خانواده هاي عراقي از منافقين شكايت مي كنند

خانواده هاي قربانيان عراقي ترور منافقين قصد دارند با تهيه دادخواستي به دادگستري عراق از دستگاه قضايي اين كشور محاكمه عوامل جنايت نسل كشي مردم عراق را مطالبه كرده و بر محاكمه و مجازات سران منافقين به عنوان عوامل اصلي اين جنايات اصرار دارند.
جمعي از خانواده هاي قربانيان كه فرزندانشان توسط منافقين در سال 1991 كشته شده است قصد دارند شكايت هاي حقوقي خود را عليه سازمان تروريستي منافقين، به اتهام دست داشتن آنها در قتل فرزندانشان ارائه كنند.
خانواده هاي قربانيان كرد تأكيد كردند كه سازمان تروريستي منافقين به همراه نيروهاي ديكتاتوري صدام در سركوب انتفاضه ماه مارس سال 1991 و كشتن انقلابيون و كشتارهاي جمعي رژيم سابق دست داشته است.
آنها افزودند: «ما مدارك و شواهدي در دست داريم كه اين اقدام آنها را اثبات مي كند و ما اين شواهد را به منظور اثبات جرم آنها به دستگاه قضايي عراق تحويل مي دهيم».
به گزارش پايگاه اطلاع رساني هابيليان (خانواده شهداي ترور كشور)، «جلال طالباني» رئيس جمهور عراق تاكنون در چندين مناسبت تصريح كرده كه 5000 نفر از عناصر سازمان تروريستي منافقين در سركوب مردم عراق به ويژه در انتفاضه سال 1991 دست داشته اند.
منافقين در سال 1991 و با هدف حمايت از صدام، اقدام به سركوب انتفاضه مردم شمال و جنوب عراق كردند كه در اين ميان 25 هزار نفر از مردم عراق به شهادت رسيدند.

 



محمود و «ننه محمود»

حسين قدياني
خبرنگار حوزه اقتصاد نيستم، اما تشكر كه مي توانم بكنم از دولت بابت «كمال صالح» در اراك و «سيمره» در ايلام. گيرم خبرنگار حوزه اقتصادي نباشم، مخلص سربازان ولايت فقيه كه مي توانم باشم! القصه؛ سد اولي را رئيس جمهور حضوري افتتاح كرد و دومي را از همان اراك با ويدئو كنفرانس. يعني 5شنبه اي كه گذشت، در نظام مقدس جمهوري اسلامي همزمان 2 سد افتتاح شد و روح امام و شهدا و قلب نازنين خامنه اي شاد شد. وقتي در «خبر 21» شنيدم اين خبر را، خب، مثل هر ايراني ديگري خوشحال شدم و دعا كردم مديران كشور را. سر سفره ما اما مادر شهيدي مهمان بود و مي گفت: «هان! حالا شدي احمدي نژاد. ما اگر مي خواستيم به حرفهاي روشنفكرانه راي بدهيم، كه تصدقت! به تو راي نمي داديم... يادم بياندازيد 2ركعت براي اين بچه- دكتر را بدل از فرزند شهيد خود گرفته بود- نماز بخوانم.»
¤¤¤
كجا بودم؟... بله! داشتم مي گفتم كه دعا كردم كارگران و دست اندركاران هر 2 سد را. لابد خيلي ها بايد از زن و زندگي و بچه و خانه بزنند كه همزمان در كشور 2 سد افتتاح شود. دعا كردم به خصوص شخص رئيس جمهور را. وحدت حول محور كار و مسابقه بر سر خدمت مضاعف، ابتكار قشنگ جريان اصولگرايي است. وقتي چنين مي توان كرد، چرا منازعات سياسي؟ خبر افتتاح سد، لابد بهتر از آن است كه دعواي حزبي مان را ببريم سر سفره مردم. چند روز ديگر كه قاليباف «بوستان ولايت» را افتتاح كند، يا چند وقت ديگر كه «تونل نيايش» را، حتم دارم ملت و ولايت مسرور مي شوند از اين خبر. يك جاده كه در فلان جاي كشور، قوه مجريه زحمت مي كشد و مي كشد، يا وقتي وزارت نيرو آبرساني به همان روستاي لب مرز را سر و سامان مي دهد، يا زماني كه به همت شهردار نمي دانم كجا، در يك شهر محروم و دورافتاده، مجموعه ورزشي افتتاح مي شود، همين چيزهاست كه لبخند مي نشاند بر لب خامنه اي. رهبر انقلاب نسبت به اين ملت، اين ملت برتر از ملت صدر اسلام، طبعاً خيلي حساس اند و اگر منظور مرا از «تعصب» بد نفهمي، حتي مي خواهم بگويم خامنه اي تعصب دارد نسبت به ملت 300 هزار شهيد، و وقتي مي بينند به همت دولت، به عزم همه مسئولان، گره اي از كار مردم باز مي شود، شك ندارم كه دعا مي كنند خدمتگزاران به ملت را. شنيده ام و خوانده ام كه زمان جنگ، وقتي رزمندگان خط مقدم، جاده اي را باز مي كردند، آخراي كار اين شعار را با اشك شوق و گريه شكر، دم مي گرفتند كه؛ «جاده داره باز مي شه، روح امام شاد مي شه». الان هم خامنه اي وقتي شاد مي شوند، كه مثلاً مي بينند همزمان دارد 2 سد در كشور افتتاح مي شود. آستين مسئولان وقتي بالا زده مي شود، وقتي بر پيشاني كارگران عرق مي نشيند، وقتي كار چند ساله به ثمر مي نشيند، و وقتي قطار كار روي ريل خدمت رساني است، همين چيزهاست كه خوشحال مي كند ملت و ولايت را. رژيم پهلوي را به ياد آوريد كه به جاي افتتاح همزمان 2 سد، به جاي كار، كشور را تقسيم مي كرد و «بحرين» را 2دستي تقديم دشمن مي كرد تا پول اسكي در ارتفاعات اروپا را به دست آورد. در همين تهران اما الان به يمن جمهوري اسلامي، جنوب شهر بعضاً كم از شمال شهر ندارد. هم زماني كه جناب دكتر احمدي نژاد شهردار بودند و هم امروز كه آقاي دكتر قاليباف در خيابان بهشت نشسته است، انصافاً فاصله جنوب و شمال شهر خيلي كم شده. بعضاً در مناطق پايين شهر، آدمي پارك مي بيند كه از نظر زيبايي چيزي كم از پارك نياوران ندارد. پايين شهري كه روزگار پهلوي محل زندگي زاغه نشين ها بود، الان در هر محله چندتايي استخر سرپوشيده دارد. زمين چمن مصنوعي دارد. كتابخانه دارد. مسجد فعال دارد. از همه اينها مهمتر نسل جواني دارد كه تربيت يافته انقلاب اسلامي اند و وقت اعتكاف، از فرط حضور، امان نمي دهند به مسن ترها. حالا آن چند جوانكي هم كه سر خيابان پرسه مي زنند، كمي اگر ما خلق و خوي شهدا داشته باشيم، غيرممكن نيست جذب شان. اين جذب، بهتر و موثرتر از هر موعظه اي، با «كار» صورت مي گيرد. الان كه مثلاً 2 ماه از سال «جهاد اقتصادي» گذشته، بايد ديد چقدر آمار بيكاري كاهش داشته. حوزه سربازي براي ولي فقيه همين چيزهاست. احمدي نژاد وقتي همزمان 2 سد بزرگ افتتاح مي كند، سرباز ولي فقيه است. علي لاريجاني وقتي در مجلس از حقوق ملت مثلاً در بحث هسته اي دفاع مي كند، يا وقتي به كمك اهالي بهارستان، قانون خوب تصويب مي كند، سرباز ولي فقيه است. آيت الله آملي وقتي در قوه قضائيه با مفاسد رنگارنگ دانه درشتها برخورد مي كند، سرباز ولي فقيه است. قاليباف وقتي به فكر بوستان ولايت و توسعه خطوط متروست، سرباز ولي فقيه است. مديران نظام وقتي با هم متحد و همراه و همدل اند، سرباز «آقا» هستند. قواي 3گانه وقتي با هم وحدت كلمه دارند، سرباز ولايت فقيه اند. وقتي زمينه دعاي ملت در حق خودشان را با كار و تلاش مضاعف باعث مي شوند، سرباز خامنه اي به حساب مي آيند. كارگران سد «كمال صالح» و «سيمره» هم سرباز ولي فقيه اند. كارگر شهرداري، كارمند دولت، نماينده مجلس، حتي من روزنامه نگار و تويي كه داري «كيهان» مي خواني، آن زمان كه درست كار مي كنيم، سرباز خامنه اي هستيم و آن وقتي كه بد كار مي كنيم، قطعاً نمي توانيم ادعاي سربازي داشته باشيم. جمله اي از «آقا» گذاشته ام زير ميز تحريرم. جمله عجيبي است: «هر كسي در هر كجاي اين كشور مشغول كار است، بايد محل كار خودش را مركز جمهوري اسلامي بداند». يعني براي كارگر سد «سيمره»، مركز جمهوري اسلامي دقيقا همان جايي است كه روي تابلو زده اند: «كارگران مشغول كارند». اين جمله «آقا» يعني نهايت عزتي كه يك رهبر مي تواند به رهروان خود بدهد. يعني حتي «پيرمرد سوزن بان» هم اتاق كار كوچكش را بايد مركز جمهوري اسلامي بداند و طوري كار كند كه انگار همه حيات جمهوري اسلامي بسته به درست كار كردن اوست.
¤¤¤
چند باري گفته ام اين را. لزوما ما با همه منتقدين اين روزهاي دولت، حتي با همه مخالفين جريان انحرافي، يكي نيستيم. شكي در اين نيست كه عده اي به بهانه نقد جريان منحرف، در حال تصفيه حساب با خدمات دولت، خود دكتر، و راي ما به دكتر هستند. ما به هيچ وجه و تحت هيچ شرايطي از رايي كه به احمدي نژاد داده ايم پشيمان نمي شويم. ما از سوم تير و 22 خرداد پشيمان نمي شويم. ما هرگز از تمجيد خدمات دولت پشيمان نمي شويم. ما هر گز از نقد جريان انحرافي فتنه 88 و همين جريان مذكور پشيمان نمي شويم. لحظه اي فرض كنيد كه مثلا سران فتنه 88 آدم شده اند و واقعا از خطاي نابخشودني خود ابراز پشيماني كرده اند و در صدد جبران برآمده اند. آيا در آن صورت ما بايد به خاطر يوم الله 9 دي ابراز پشيماني كنيم؟!... معلوم است كه نمي كنيم و اصلا اگر از روز 9 دي، يوم الله نمي آفريديم، جاي تعجب داشت. اين نوشته اما جاي تعجب ندارد، كه نگارنده معتقد است ذكر خدمات دولت، يعني دشمني زيركانه با جريان انحرافي. آنچه جاي تعجب دارد اين است: از پنج شنبه تا به حال از اين جريان و اعوان و انصارش 16 پيامك دريافت كرده ام، ايناهاش، در موبايلم هست. ناسزا و دروغ و تهمت و اختلاف افكني و ادعاهاي مضحك و افترا در حق علامه مجاهدي چون مصباح يزدي و حتي شعر سرودن عليه سربازان راستين ولايت فقيه هست، اما هيچ كدام «كمال صالح» و «سيمره» را پيامك نكرده اند!
¤¤¤
آقاي رئيس جمهور! به «قرآن» حاضرم سوگند ياد كنم كه اين جريان «مردي از جنس خدمت» را دوست ندارند. از ما قبول نمي كني، دمي بنشين پاي درد دل هاي اهل منزل، ما كه زبان مان مو درآورد، اما نكن با ما اين كار را. حمايت از جريان منحرف، حيف شماست. خودماني تر بگويم: حيف توست، تويي كه «جوان» آمدي در «پاستور» و حالا «پير» شده اي. تويي كه رئيس جمهوري، اما فرزندانت مصداق «آقازاده ها» نيستند. تويي كه بعضا شب و روز نداري براي كار. تويي كه در خانه ات خوب مي دانم سربازي براي ولايت فقيه موج مي زند. تويي كه بچه هاي خوبي داري، همسر مهرباني داري.. و انگار نه انگار خانم محترمه ات، همسر رئيس جمهور است. تويي كه بيم ندارم «محمود» صدايت كنم.
¤¤¤
«بچه جان! ممنون مي شوم اگر نگذاري زبانم مو دربياورد!» ... اين جمله را «ننه محمود» مي گفت پنج شنبه اي كه گذشت. اين را گفت، خطاب به دكتر گفت و قامت بست به نماز اما نشسته! سالهاست كه مادر شهيد «محمود سالك» روي ويلچر زندگي مي كند...

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14