(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 خرداد 1390- شماره 19937

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
صندوق بين المللي پول: تحريم ايران رشد اقتصادي امارات را مختل كرده است
3 طرح بزرگ عمراني در قم با حضور رئيس جمهور به بهره برداري رسيد
گزارش خبري از دستور كارهاي نشست آينده شوراي حكام آژانس
معاون وزير خارجه سابق مصر: مصر خواهان اتحاد با ايران براي مقابله با آمريكا و رژيم صهيونيستي است
يك بانك ايراني مستقر در آلمان: با وجود تحريم هاي اتحاديه اروپا فعاليت هاي خود را ادامه مي دهيم
آيت الله مصباح يزدي: امتحاني سخت تر و بزرگتر از فتنه 88 در پيش است
عضو كميسيون امنيت مجلس: دستگيري جاسوسان آمريكايي نشانگر تدبير رهبري در ابقاي مصلحي بود
سفر صالحي به كشورهاي حاشيه خليج فارس در كميسيون امنيت مجلس بررسي مي شود
رأي قاطع اعضا به عضويت ايران در كميسيون جمعيت سازمان ملل خشم آمريكا را برانگيخت
آيت الله مقتدايي: ولي فقيه در عصركنوني جانشين امام زمان است
حفاظت از 90 درصد اراضي ملي تا پايان برنامه پنجم
رئيس ديوان عدالت اداري: حكم حكومتي براي سرپرستي وزارت مسكن و راه و ترابري تا 13 خرداد اعتبار دارد
مشاور وزير نيرو: جشن خودكفايي سدسازي در كشور امسال برگزار مي شود
اخبار ادبي و هنري
آيت الله محمدي گلپايگاني: رهبر معظم انقلاب عنصر بي همتاي فرهنگي هستند
تشييع پيكر دو شهيد در دهلران
سرپرست وزارت صنايع و معادن: 16طرح بزرگ صنعتي و معدني امسال به بهره برداري مي رسد



صندوق بين المللي پول: تحريم ايران رشد اقتصادي امارات را مختل كرده است

صندوق بين المللي پول اعلام كرد كه تحريم ايران روند احياي اقتصاد امارات را مختل كرده و باعث كاهش 2 تا 7دهم درصدي توليد ناخالص اين كشور شده است.
صندوق بين المللي پول در گزارشي كه با موضوع اقتصاد امارات منتشر كرده از زيان شديد اين كشور به دليل دنباله روي از سياست تحريم ايران خبر داده است.
در اين گزارش آمده است: تحريم ها عليه ايران كه يكي از بزرگترين شركاي تجاري امارات و منبع سنتي تقاضا براي بخش مستغلات دوبي است روند احياي اقتصادي امارات را تحت تاثير قرار داده و مختل مي كند.
اين گزارش افزوده است: امارات هر سال از كاهش حجم مبادلات تجاري خود با ايران معادل 2/0 تا 7/0 درصد توليد ناخالص داخلي خود زيان مي بيند. تحريم ها بر ضد ايران همچنين تاثير منفي زيادي بر سيستم بانكي امارات داشته است چرا كه خدمات مالي ارائه شده از سوي بانكهاي امارات به مشتريان ايراني به شدت كاهش يافته است. تشديد تحريم ها بر ضد ايران همچنين موجب شده تا تقاضاي مشتريان ايراني براي خريد و اجاره املاك مسكوني و تجاري در امارات به شدت كاهش يابد و اين مساله تاثير منفي زيادي بر بخش مسكن دوبي داشته است. ايراني ها چهارمين خريدار بزرگ املاك و مستغلات دوبي پس از هندي ها، انگليسي ها و پاكستاني ها به شمار مي روند.
براساس اين گزارش تحريم هاي مالي و بانكي اعمال شده بر ضد ايران تاثير منفي زيادي بر حجم مبادلات تجاري امارات و ايران خواهد داشت. گرچه اين تحريم ها بر ضد تجارت كالا و خدمات بين دو كشور نيست ولي تحريم هاي مالي و بانكي موجب شده تا بسياري از بانكهاي اماراتي هيچ تمايلي براي مشاركت در انجام خدمات مالي با مشتريان و بانكهاي ايران نداشته باشند. اين تحريم ها موجب افزايش هزينه هاي مربوط به انجام خدمات مالي و مبادلات تجاري شده است.
آمارهاي اوليه نشان مي دهد تحريم هاي بين المللي بر ضد ايران كه ژوئن 2010 تصويب شده موجب كاهش مبادلات تجاري دو كشور شده است. ايران بيش از 6درصد كل صادرات و 12درصد صادرات غيرنفتي امارات را تشكيل مي دهد و دومين مقصد صادراتي امارات پس از هند به شمار مي رود.
براساس آمارهاي رسمي صادرات مجدد بيش از 90درصد صادرات امارات به ايران را تشكيل مي دهد. حجم مبادلات تجاري دوبي با ايران در سه ماه سوم 2010 با 15درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال 2009 روبرو شده است. سهم ايران در صادرات مجدد دوبي در اين مدت از 18درصد در سال 2009 به كمتر از 13درصد تنزل داشته است. البته حجم مبادلات تجاري دو كشور در 9 ماه نخست 2010 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تغييري نداشته است.
براساس اين گزارش در يك سناريوي خوش بينانه انتظار مي رود در اثر تحريم ها صادرات امارات به ايران تا 30درصد كاهش يابد كه اين امر موجب كاهش 2/0درصدي توليد ناخالص داخلي امارات خواهد شد و بدين ترتيب صادرات سالانه امارات به ايران 27/2ميليارد دلار كاهش خواهد يافت.
براساس يك سناريوي بدبينانه صادرات به ايران 100درصد كاهش مي يابد و اين امر 6/7 ميليارد دلار به اقتصاد امارات ضرر مي زند و توليد ناخالص داخلي اين كشور را 7/0 درصد كاهش مي دهد.

 



3 طرح بزرگ عمراني در قم با حضور رئيس جمهور به بهره برداري رسيد

قم- خبرنگاركيهان:
با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهور سه طرح بزرگ عمراني شامل انتقال آب شيرين به قم به عنوان بزرگترين طرح انتقال آب كشور، جاده قم- گرمسار و كارخانه فولاد قم به بهره برداري رسيد.
رئيس جمهور در مراسم افتتاح چند پروژه عمراني از جمله طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز، قم را مركز جوشش انقلاب و خدمت به اعتلا و پيشرفت اين شهر را خدمت به انقلاب دانست و گفت: بايد به اين استان نگاه مكتبي داشت و دولت مصمم است مراكز علمي- پژوهشي و حتي طرح هاي شهري و تفريحي در اين استان در بالاترين معيارها و نيازهاي جامعه بشري و همچنين بر مبناي ظرفيت هاي عظيم انديشه اسلامي طراحي و اجرا شود.
محمود احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه استان قم بايد آبادترين، زيباترين، با نشاط ترين و الهام بخش ترين شهر كشور باشد، خاطرنشان كرد: سياستگذاري در قم بايد در راستاي برپا كردن شهري الگو و نمونه براي ايران اسلامي باشد چرا كه امروز به عنوان يك نماد در ايران اسلامي مي درخشد.
رئيس جمهور استان قم را از جهات گوناگون مهم دانست و گفت: اول اينكه شخصيتي در قم حضور دارد كه عطر حضرت زهراي اطهر را در عالم پراكنده مي كند و دلهاي مشتاقاني كه به مزار آن يگانه هستي دسترسي ندارند با زيارت مزار حضرت معصومه(س) عطرآگين و شاداب مي شود و ايمان و اميد در آن شكوفه مي زند.
وي افزود: اهميت ديگر قم اين است كه اين استان مركز پايه گذاري عظيم ترين حركت الهي و انساني بعد از صدر اسلام بوده است.
بدون ترديد انقلاب اسلامي بزرگترين حركتي است كه براي نجات بشر و برپايي توحيد و عدالت آغاز شده است.
وي با بيان اينكه استان قم به لحاظ شهرسازي نيز بايد براي تمام كشور الگو باشد، گفت: خدمت به قم خدمت به انقلاب، آرمانهاي امام راحل و پيگيري انديشه هاي اسلام ناب محمدي است.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود به توسعه طرح حرم تا حرم اشاره كرد و گفت: امروز در استان قم طرح هاي بزرگي در حال اجراست كه مهمترين آن طرح حرم تا حرم است كه اميدوارم هرچه زودتر اين طرح نيز به پايان برسد و شاهدحضور بيش از 20 ميليون زائر در اين شهر مقدس باشيم.
رئيس جمهور همچنين در بازديد از كارخانه فولاد قم در جمع خبرنگاران با تبريك آغاز به كار اين كارخانه به مردم قم و ايران اظهار داشت: اين پروژه كاري است كه با انديشه، فكر، همت و منابع ايراني اتفاق افتاده و كار بسيار بزرگي است.
وي ادامه داد: اميدواريم با همت بلندي كه در مديران اين كارخانه نمايان است بخش هاي ديگر پروژه نيز به سرعت تكميل و به بهره برداري برسد.
مهدي غضنفري سرپرست وزارت صنايع و معادن نيز در حاشيه مراسم آغاز به كار كارخانه فولاد قم در جمع خبرنگاران افزود: كارخانه فولاد غرب آسيا در قم باعث اشتغال مستقيم 500 نفر شده است.
وي ادامه داد: در اين كارخانه كه با ظرفيت 550 هزار تن فعاليت مي كند ورق هاي نازك فولادي مورد نياز در صنايع پايين دستي از جمله صنايع خودروسازي، مسكن و لوازم خانگي تامين مي شود.
احمد صادقي معاون وزارت راه و ترابري نيز در حاشيه مراسم افتتاح جاده قم- گرمسار به تبيين ويژگي هاي اين جاده پرداخت و گفت: جاده قم- گرمسار بين سه استان قم، تهران و سمنان احداث شده است و 150كيلومتر طول دارد.
وي ادامه داد: با احداث اين جاده 116كيلومتر از مسير كوتاه شده است و مدت زمان سفر از قم به مشهد به وسيله خودروي سواري 5/2ساعت و به وسيله كاميون چهار ساعت كاهش يافته است.
معاون وزير راه و ترابري در ادامه با اشاره به سرمايه گذاري هاي انجام شده براي احداث اين محور مواصلاتي بيان داشت: براي احداث اين محور 11ميليون مترمكعب عمليات خاكي صورت گرفته و اين پروژه در نوع خود يكي از طرح هاي مهم كشور محسوب مي شود.
صادقي اظهار داشت: با بهره برداري از اين محور با مشخصات و ويژگي هاي يك راه اصلي، شاهد ترافيك عبوري در مسيرهاي قم- تهران و تهران- گرمسار هستيم.
وي خاطرنشان كرد: با احداث اين محور ترافيك عبوري از جنوب و غرب به شمال شرقي و مشهد مقدس از اين مسير تردد مي كند.
كارخانه فولاد قم از ديگر پروژه هايي بود كه رئيس جمهور در سفر يك روزه خود آن را افتتاح كرد.
اين پروژه با ظرفيت توليد سالانه 500 هزار تن ورق فولادي و اعتباري بالغ بر 220 ميليارد تومان زمينه اشتغال زايي براي 500 نفر را فراهم كرده است.
كارخانه فولاد غرب آسيا با سرمايه اي معادل 230 ميليارد تومان احداث شده كه 60 ميليارد تومان از اين ميزان توسط سهامداران و بيش از هفتاد ميليون يورو نيز از حساب ذخيره ارزي تامين شده است.
محصولات اين كارخانه در صنايع مختلف از جمله خودروسازي، لوازم خانگي و ساختماني كاربرد دارد.
كارخانه فولاد غرب آسيا قابليت ايجاد اشتغال به طور مستقيم براي بيش از 600 نفر را دارد.
روند احداث اين كارخانه از سال 84 آغاز شده و مواد اوليه كارخانه فولاد غرب آسيا از مجتمع فولاد مباركه تامين مي شود.
طرح انتقال آب شيرين از سرچشمه هاي دز به قم مهمترين پروژه اي بود كه رئيس جمهور در سفر به قم آن را افتتاح كرد.
در ابتداي اين مراسم لوح تقدير مردم قم به سبب اجراي عمليات آبرساني به قم از سرشاخه هاي دز توسط محمد عرب پدر شهيد عرب به رئيس جمهور تقديم شد.
همچنين در اين مراسم تمبر يادبود افتتاح طرح انتقال آب به قم توسط احمدي نژاد رونمايي شد.
نامجو وزير نيرو در سخناني آغاز افتتاح طرح آبرساني به قم را اقدامي بزرگ در راستاي خدمت رساني به مردم شهر مقدس قم دانست و گفت: اين طرح مهم و حياتي طراوت، نشاط و شادماني را براي مردم فلات مركزي ايران به ارمغان آورده است.
وي با اشاره به سياست هاي وزارت نيرو، استقرار مديريت علمي و همچنين برنامه ريزي و اجراي طرح هاي پيچيده آبرساني را از جمله اين سياست ها دانست و گفت: امروز توان بخش مهندسي آب كشور در منطقه الگو است.
وزير نيرو در ادامه اظهار داشت: طرح آب آشاميدني بهداشتي قم آرزوي ديرينه مردم استان بود كه با پيگيري هاي مكرر حمايت هاي دولت و عنايت هاي رهبر معظم انقلاب به سرانجام رسيد.
وي با بيان اينكه امروز فاز اول طرح آبرساني قم به بهره برداري رسيده است، گفت: پروژه انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قم مرحله سوم تامين آب قم است و در گذشته مراحل تامين آب از علي آباد و همچنين احداث سد 15 خرداد به انجام رسيده بود.
نامجو با اشاره به اينكه يك ميليون و400 هزار نفر از مردم در فلات مركزي ايران از بركات اين طرح بهره مند مي شوند، خاطرنشان كرد: اعتبار نهايي اجراي اين طرح 12هزار ميليارد ريال است.
وزير نيرو خاطرنشان كرد: اميدواريم در آينده نزديك شاهد تكميل فاز دوم اين طرح باشيم.

 



گزارش خبري از دستور كارهاي نشست آينده شوراي حكام آژانس

با نزديك شدن به زمان نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين گمانه زني ها درباره موضوعات و دستور كارهاي اين نشست شروع شده است.
ديپلمات هاي آگاه در تهران اعلام كردند در اين نشست كه 16 تا 20 خرداد ماه برگزار مي شود درباره پرونده هسته اي ايران اتفاق ويژه اي رخ نخواهد داد و احتمالاً كشورهاي مختلف به صدور بيانيه هايي درباره گزارش آژانس بسنده مي كنند.
تنها مسئله مورد مناقشه احتمالاً نامه اي است كه يوكيا آمانو مديركل آژانس در 6 مه 2011 به دكتر فريدون عباسي دواني رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نوشته و در آن خواستار همكاري ايران درباره موضوع مطالعات ادعايي شده است. ايران براساس مداليته توافق شده با آژانس در اوت 2007 مطالعات ادعايي را يك مسئله تمام شده مي داند.
اما موضوع سوريه احتمالاً در اين نشست بحث برانگيز خواهد شد. به گفته كارشناسان، كشورهاي غربي درصددند با بهانه قرار دادن موضوع راكتور ديرالزور راهي براي ارجاع پرونده هسته اي سوريه به شوراي امنيت پيدا كنند و از اين طريق فشار را بر اين كشور افزايش دهند. آژانس در گزارش 24 مه 2011 خود بي آنكه سندي در دست داشته باشد ادعا كرد ديرالزور يك راكتور هسته اي پنهاني بوده است.
همزمان با ناآرامي هاي داخلي سوريه، افزايش فشار از كانال موضوع هسته اي روشي است كه غربي ها براي امتيازگيري از سوريه بويژه درباره روابطش با ايران و محور مقاومت در پيش گرفته اند. 8 كشور صنعتي جهان در نشست ديروز خود در دوويل فرانسه هم تهديد كردند كه به دليل آنچه بدرفتاري دولت سوريه با معترضان خوانده اند قطعنامه اي عليه اين كشور در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب خواهند كرد.
با اين حال كارشناسان عقيده دارند غرب براي در تنگنا قرار دادن سوريه راه دشواري در پيش دارد چرا كه روسيه به طور كامل با اين اقدام مخالف است و براي موافقت با غرب احتمالاً امتيازهاي كلاني مطالبه خواهد كرد.
كارشناسان معتقدند مسئله ايمني، كم كاري آژانس در مورد موضوع فوكوشيما و فاجعه اي كه ژاپن در اكوسيستم اقيانوس آرام بوجود آورده نيز جزء دستور كارهاي نشست آتي شوراي حكام خواهد بود.

 



معاون وزير خارجه سابق مصر: مصر خواهان اتحاد با ايران براي مقابله با آمريكا و رژيم صهيونيستي است

معاون وزير امور خارجه سابق مصر با اشاره به اهميت ايران و مصر در منطقه خاورميانه گفت قاهره خواهان وحدت كشورهاي عربي و اسلامي از جمله ايران عليه زورگويي اسرائيل و سلطه طلبي آمريكاست.
«حسين هريدي» دراين باره گفت: اين دولت ايران بود كه روابطش را با قاهره در سال 1980 ميلادي قطع كرد در نتيجه در جهان ديپلماسي كسي كه روابط را قطع كرده است بايد تصميم به از سرگيري روابط را بگيرد.
وي افزود: مصر و ايران دو قدرت مسلمان در منطقه خاورميانه هستند. به نفع كشورهاي عربي و ملت هاي مسلمان است كه تلاشهاي خود را براي مقاومت در برابر زورگويي هاي اسرائيل و سلطه طلبي آمريكا در منطقه عربي و جهان اسلام يكپارچه كنند.
هريدي كه با روسيا اليوم گفت وگو مي كرد، تصريح كرد: مصر نيز همانند هر كشوري در سياست خارجي خود اولويتهايي دارد. نخستين اولويت ما در سياست خارجي امنيت ملي عربي است. امنيت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در چارچوب امنيت ملي عربي قرار دارد. بنابراين به روابط قاهره با تهران نيز از اين زاويه نگاه مي شود.
هريدي افزود: در مصر به لحاظ نظري درباره اظهارات نبيل العربي وزير خارجه مصر درخصوص ايران اختلافي وجود ندارد.
وي گفت: العربي زماني كه درباره ايران صحبت كرد رويارويي بين ايران و عربستان و اوضاع در بحرين پس از ورود نيروهاي سعودي به اين كشور وخيم شده بود. مصر زماني كه درباره روابطش با ايران صحبت مي كند به هيچ وجه نمي خواهد اين گونه برداشت شود كه مصر از سني ها به زيان شيعيان جانبداري مي كند. برخي از منازعه شيعي و سني در خليج فارس صحبت مي كنند. قاهره نمي خواهد به چنين منازعه در صورتي كه وجود داشته باشد وارد شود. مصر همواره به وحدت مذاهب و وحدت بين سني ها و شيعيان دعوت كرده است زيرا دين اسلام يك دين گسترده اي است و چنين تفرقه ساختگي را نمي پذيرد.

 



يك بانك ايراني مستقر در آلمان: با وجود تحريم هاي اتحاديه اروپا فعاليت هاي خود را ادامه مي دهيم

يك بانك ايراني مستقر در هامبورگ آلمان اعلام كرد كه با وجود تحريم هاي اخير اتحاديه اروپا به فعاليت خود ادامه خواهد داد.
روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داد: بانك تجاري ايراني-اروپايي كه در آلمان با حروف اختصاري EIH شناخته شده است اعلام كرد كه تحريم هاي اتحاديه اروپا به اين مفهوم نيست كه اين بانك بايد عمليات هاي خود را قطع كند.
اتحاديه اروپا روز دوشنبه براساس ادعاهاي آمريكا مبني بر اين كه اين بانك با برخي از عناصر ايراني كه توسط شوراي امنيت سازمان ملل تحريم شده اند ارتباط تجاري دارد، دستور انسداد حساب هاي EIH را داد.
EIH نقض تحريم هاي اتحاديه اروپا يا سازمان ملل را رد كرده و تاكيد كرد كه بلافاصله گام هايي قانوني را در برابر دستور تحريم هاي اتحاديه اروپا اتخاذ خواهد كرد.
بوند سبنگ، كه نظارت بر اعمال تحريم ها عليه بانك هايي را كه مجوز خود را در آلمان گرفته اند بر عهده دارد، گفت كه دستور تحريم هاي اتحاديه اروپا به بانك EIH اجازه نمي دهد كه دست به تجارت جديدي بزند، اما اين بانك مي تواند به ارائه خدمات براي قراردادهايي كه قبل از دستور تحريم انعقاد شده بودند ادامه دهد.
EIH گفت كه به ارائه خدمات براي نامه هاي اعتباري منتشر شده قبل از تاريخ 23 ماه مه (دوم خردادماه) ادامه خواهد داد.
اين بانك اعلام كرد اين امر درباره نامه هاي اعتباري بانك هاي ايراني فهرست شده اي كه پيش از اعمال اين تحريم ها با ما مشورت كرده بودند صدق مي كنند.

 



آيت الله مصباح يزدي: امتحاني سخت تر و بزرگتر از فتنه 88 در پيش است

آيت الله مصباح يزدي در رابطه با آزمون هاي دشواري كه پيش روي جامعه خواهد بود هشدار داد.
اعضاي شوراي هماهنگي جامعه اسلامي مهندسين با حضور در مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) با آيت الله مصباح يزدي ديدار و گفت وگو كردند.
آيت الله مصباح يزدي در ابتداي سخنان خود با تبريك ميلاد حضرت زهرا«س»، حضرت امام خميني«ره» و همچنين سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: اميدوارم خداوند آنچه را خير و صلاح دنيا و آخرت است، در اين نشست به گوينده و شنونده و جامعه الهام كند.
وي ادامه داد: بعد از فتنه سال 88 قابل پيش بيني بود كه فتنه بعدي سخت تر خواهد بود و اين طبيعي است، چرا كه جامعه ما واقعاً در اين امتحان موفق شدند و امتحان خوبي دادند، بنابراين در كلاس بالاتر بايد امتحان سخت تري بدهند، بر اين اساس مي بايست منتظر امتحان سخت تري باشيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: بنده و بزرگترهاي بنده نيز نمي توانند تعيين كنند كه ممكن است چه نوع امتحاني در پيش باشد، لذا آنكه سؤالات امتحاني را طراحي مي كند، خوب بلد است چگونه اين سؤالات را طرح و چگونه آنها را حفظ كند كه كسي نتواند تقلب كند، بنابراين زماني متوجه مي شويم كه سؤالات اين امتحان سابقه اي در قبل نداشت و از راهي كه هيچ باور نمي كرديم، امتحان انجام گرفت. امتحان فازهايي دارد كه برخي از آن فازها در جريان است.
آيت الله مصباح يزدي گفت: در فتنه هايي كه امتحان هاي سخت و سرنوشت سازي براي جامعه بوده و ممكن است مسير اجتماع عوض شود و يكجا يك ملت امتحان مي دهند، كارهاي فردي جواب نمي دهد، چرا كه انبوه نيروهاي مشترك جمع شده اند و كار فردي كافي نيست. در مقابل فتنه اي كه اين همه نيروهاي انباشته دارد، انباشت نيروي حق لازم است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني اظهار داشت: در طول تاريخ صاحب نظران بحث مي كردند كه براي حل اين مشكل چه بايد كرد، لذا راه حل متفكران غربي اين شد كه گروه هاي هم فكري به نام «حزب» تشكيل دهند كه البته مفهوم حزب در قرآن هم هست. ولي اين معناي لغوي آن است و آن اصطلاح اجتماعي و سياسي ها ويژگي هاي خاص خود را دارد.
آيت الله مصباح كه در جمع اعضاي جامعه اسلامي مهندسين سخن مي گفت، توضيح داد: حدود 60 سال قبل نيز در ايران زماني كه بحث مي شد براي مبارزه چه كار كنيم، به اين نتيجه رسيدند كه حزب تشكيل دهند كه مفهوم خود را داشت، اين جريان تا بعد از انقلاب نيز ادامه داشت و در همان اوايل پيروزي انقلاب بهترين نيروهاي انقلابي، خوش فكرترين و با اخلاص ترين افراد حزب جمهوري اسلامي را تشكيل دادند.
عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: امروز ما به مشكلاتي برخورد كرده ايم كه بايد يك تجديدنظري در موضوع تعاون و همكاري داشته باشيم، يعني براي همكاري هايمان با توجه به تجربه هاي سي و چند سال پس از انقلاب، تجربه هاي تاريخي جامعه اسلامي مان و حتي تجربه هاي تاريخي دنياي غرب به دنبال الگويي باشيم كه با ارزش ها و باورهاي اسلامي سازگار باشد. لذا اين با چند دقيقه صحبت حل نمي شود، بلكه نياز به فكر، كار خالصانه، تبادل نظر و بررسي دارد، اما اين روح كه ما در مشتركات يقيني و ضروري دين اسلام و آنجايي كه پاي اينها در كار است، نبايد هيچ بخلي بورزيم.
آيت الله مصباح اظهار داشت: هر جا ديديم كه كسي مي خواهد در مقابل خطري كه اسلام را تهديد مي كند، دفاع كند، بايد آستين ها را بالا بزنيم. اينجا مسئله تعصبات حزبي، گروهي و صنفي هيچ نقشي نبايد داشته باشد. ملاك «تعاونوا علي البر و التقوا» است، الگوي همكاري بر همين ملاك است.
ايشان در ادامه سخنان خود تصريح كرد: اين فتنه اي كه اخيرا احساس مي شود، همان امتحان بالاتر است كه فكر مي كرديم روزي پيش خواهد آمد، كساني كه از اين فتنه ابراز نگراني هايي دارند، با انگيزه هاي مختلف هستند.
وي گفت: به عنوان فرض، كسي ممكن است از اين نگران باشد كه رقيبشان در ميدان سياست پيروز شود و اين آنها را نگران كرده است، يعني ممكن است در ميدان هاي انتخاباتي در مقابل آنها شكست بخورند. اين نگراني انگيزه مقدس نيست. اين اختلاف از جنس جمهوري خواهان و دموكرات هاي آمريكاست و با آن فرقي نمي كند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: تنها چيزي كه مي تواند قداست داشته باشد، اين است كه اين نگراني وجود داشته باشد كه اگر يك گروه منحرف سر كار بيايند، به اسلام و ارزش هاي انقلاب لطمه وارد مي كند و متاسفانه چنين شواهدي وجود دارد، اما اينكه آنها پست ها را اشغال كنند و نتوانند خوب اداره كنند، خيلي نگران كننده نيست، چرا كه افراد در توانمندي ها متفاوت هستند و هركسي ممكن است سليقه اي داشته باشد.
آيت الله مصباح اضافه كرد: هر كدام از ما بايد بين خود و خداي خود ببيند چه كاره است، اگر كسي مثلا نگران اين باشد كه نكند اينها شغل و مسئوليت من را از من بگيرند، نكند من ديگر راي نياورم، اينها افكار دنياپرستانه و فكر شيطاني است.
وي ادامه داد: اگرچه ممكن است طرف آدم بدي باشد، اما اينجا ديگر من هيچ ثوابي نخواهم برد، چرا كه من از دنياي خود ترسيدم، بايد به اين نكته توجه شود، روح فتنه مربوط به اينجاهاست، اينهايي كه با باطن و دل انسان سر و كار دارد. كساني ممكن است در يك جبهه بجنگد و زمين تا آسمان با هم تفاوت داشته باشد، مانند آنكه پيامبر فرمود او «شهيد الحمار» است.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني متذكر شد: ما بايد اول به عمل دل خود مراجعه كنيم و بفهميم به دنبال چه چيزي هستيم، موافقت ها و مخالفت هاي ما براي چيست؟ اگر حمايت مي كنيم، به چه دليل است؟ به هنگامي كه مخالفت مي كنيم، به چه دليل است؟
آيت الله مصباح در پايان گفت: حتي اگر ديگران نفهمند ما به چه نياتي عمل كرديم، روزي پرده ها برداشته خواهد شد و همه رسوا خواهيم شد كه ما چه مي كرديم و مجاهدين راه حق چه مي كردند.
اعضاي شوراي هماهنگي جامعه اسلامي مهندسين همچنين در سفر به قم با آيت الله صافي و حجت الاسلام سعيدي هم ديدار و گفت وگو كردند.

 



عضو كميسيون امنيت مجلس: دستگيري جاسوسان آمريكايي نشانگر تدبير رهبري در ابقاي مصلحي بود

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس دستگيري 30 جاسوس آمريكايي توسط وزارت اطلاعات را نشان از تصميم مدبرانه رهبري در تثبيت مصلحي دانست.
پرويز سروري، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره موفقيت چشمگير اخير وزارت اطلاعات در دستگيري 30 جاسوس آمريكايي، اظهار داشت: دستگيري اين جاسوسان و افراد خودفروخته اي كه خود را در اختيار دشمن قرار داده اند به خوبي نشان داد تدبير به موقع مقام معظم رهبري در ابقاء مصلحي به عنوان وزير اطلاعات، اقدامي بس ارزشمند بود كه اگر صورت نمي گرفت در روند اين عمليات خلل به وجود مي آمد.
وي، از حركت رهبر انقلاب در تثبيت اين وزير با عنوان «حكمت» ياد كرد و گفت: تصميم مدبرانه ولي فقيه، كشور را از آسيب هاي مخربانه اي كه دشمنان مي خواستند در نبود اين عنصر موثر انجام دهند جلوگيري كرد و اهداف آنها را عقيم گذاشته است. سروري ضمن تشكر از محضر رهبر فرزانه انقلاب براي تأييد دوباره وزير اطلاعات، ابراز داشت: ما امت ايران اسلامي از مقام ولايت قدرداني مي كنيم كه اين فرصت را به كشورمان دادند تا روند قابل قبول و رو به رشد وزارت اطلاعات، كه از زمان وزارت مصلحي بوجود آمده، استمرار يابد.

 



سفر صالحي به كشورهاي حاشيه خليج فارس در كميسيون امنيت مجلس بررسي مي شود

كميسيون امنيت ملي مجلس دلايل توجيهي و دستاوردهاي احتمالي سفر صالحي به كشورهاي حوزه خليج فارس را بررسي مي كند.
اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي روزهاي يكشنبه و سه شنبه تشكيل جلسه خواهند داد.
اعضاي اين كميسيون روز يكشنبه آخرين هيئت رئيسه خود را براي چهارمين و آخرين سال فعاليت مجلس انتخاب مي كنند.
بررسي طرح تحريم و تعقيب برخي مقامات آمريكايي و پيگيري مصوبات دور اول، دوم و سوم سفرهاي هيئت دولت به تهران نيز در دستور كار اين كميسيون قرار دارد.
كارگروه روابط خارجي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز روز يكشنبه با تشكيل جلسه اي، ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در قبال كشورهاي جنوب خليج فارس را با توجه به تحولات انقلابي منطقه، نقش منفي اعضاي شوراي همكاري خليج فارس عليه جمهوري اسلامي ايران و دلايل توجيهي و دستاوردهاي احتمالي سفر وزير امور خارجه به چند كشور جنوبي خليج فارس را با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسي قرار مي دهد.

 



رأي قاطع اعضا به عضويت ايران در كميسيون جمعيت سازمان ملل خشم آمريكا را برانگيخت

به رغم تلاش گسترده آمريكا و كانادا براي ممانعت از عضويت كشورمان در كميسيون جمعيت و توسعه سازمان ملل متحد، جمهوري اسلامي ايران با رأي قاطع اعضاي شوراي اقتصادي و اجتماعي اين سازمان مجدداً به عضويت كميسيون مذكور درآمد.
«اسحاق آل حبيب» سفير و معاون نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در اين جلسه طي سخناني از اينكه مدعيان تحمل، مدارا و پيروي از رويه هاي دموكراتيك اقدام به زير سؤال بردن رأي و نظر كشورهاي آسيايي در سازمان ملل متحد كرده اند، اظهار تعجب كرد و از همه اعضا خواست به نظر گروه آسيايي احترام گذاشته و تسليم رويه اي كه اخيراً آمريكا در پيش گرفته نشوند.
وي تصريح كرد: آمريكا و متحدانش با فشار آوردن به كشورهاي كوچكتر و ضعيف تر تلاش مي كنند تا آنها را مقابل ساير كشورهاي منطقه خود قرار دهند.
اسحاق آل حبيب ضمن اشاره به حضور مؤثر و گسترده كشورمان در نهادها و اركان متعدد سازمان ملل افزود: جمهوري اسلامي ايران با عضويت يا بدون عضويت در اين كميسيون همچنان يك عضو فعال در مذاكرات و مباحث بين المللي باقي خواهد ماند.
سفير و معاون نمايندگي كشورمان در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت كه نظرات كانادا را آن قدر ارزشمند نمي بيند كه به آنها پاسخ دهد، چرا كه آن كشور صرفاً دنباله رو ديدگاه ها و سياست هاي آمريكا است.
نمايندگان آمريكا و كانادا در توجيه اقدام غيرمنطقي خود در مخالفت با جمهوري اسلامي ايران، به اهميت كميسيون جمعيت و توسعه پرداخته و بدون توجه به اصول و قوانين بين المللي اظهار داشتند: به جاي جمهوري اسلامي ايران بايد كشورهايي در اين كميسيون عضويت يابند كه سياست ها و ديدگاه هايشان در راستاي نظرات اين دو كشور باشد.
نهايتاً آمريكا كه طي هفته هاي اخير تلاش گسترده اي را براي راه نيافتن كشورمان به كميسيون مذكور به عمل آورده بود، موضوع را به رأي گذاشت. نتيجه رأي گيري شكست قابل ملاحظه آمريكا و كانادا بود به نحوي كه از 54 كشور عضو اكوسوك، تنها تعداد كمي از كشورها به درخواست آمريكا پاسخ مثبت دادند و بدين ترتيب كشورمان مجدداً به عضويت اين كميسيون مهم سازمان ملل انتخاب شد.
كميسيون جمعيت و توسعه كه از كميسيون هاي كاربردي «اكوسوك» محسوب مي شود به موضوعات و سياست گذاري هاي بين المللي جمعيتي مي پردازد و تشكيل آن به كنفرانس جمعيت و توسعه 1995 در قاهره باز مي گردد. كشورمان همواره يكي از اعضاي فعال كميسيون بوده و در مقابل تلاش كشورهاي غربي و همفكران آنها براي ورود موضوعاتي چون سقط جنين يا حقوق جنسي و ديگر موضوعات غيراخلاقي به حوزه فعاليت هاي جمعيتي سازمان ملل مقاومت كرده است.
كشورهاي غربي از اين فعاليت ها بسيار ناخرسند بوده و همواره تلاش داشته اند جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي هم فكر با كشورمان را از ورود به اين كميسيون باز دارند تا بتوانند سياستهاي خود را پيش ببرند.
خشم آمريكا
از پيروزي ايران
نماينده آمريكا در سازمان ملل در واكنش به انتخاب مجدد ايران به عنوان عضو كميسيون جمعيت و توسعه اين سازمان بيانيه اي صادر كرد.
«سوزان رايس» در اين بيانيه آورده است: ايالات متحده آمريكا از اين كه شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد به تجديد عضويت ديرينه ايران در كميسيون جمعيت و توسعه رأي داد عميقاً دلسرد شده است. ما با اعلام نامزدي ايران در آخرين لحظات براي تجديد عضويت جاري خود كه به سال 1996 باز مي گردد، به شدت مخالفت ورزيديم. ايران از همان آغاز كار كنفرانس بين المللي جمعيت و توسعه با اصول بنيادين مربوط به پشتيباني از بهداشت توالد و تناسل، حقوق تناسل و توانمندسازي زنان به مخالفت برخاسته است. طي گفت وگوهاي ماه آوريل كميسيون جمعيت و توسعه، ايران بارها كوشيده است پيشرفت آن را كند سازد.
رايس در اين بيانيه مطبوعاتي افزوده است: در همايش و در موقعيت هاي ديگر، ايران مخالفت خود را با حقوق زنان و آزادي زنان براي مبادرت به انتخابهاي بنيادين براي خود، آشكار ساخته است. ايران به محروم ساختن زنان از حقوق بنيادين خويش- از جمله تساوي در برابر قانون و آزادي تجمع- كه در اعلاميه حقوق بشر مورد تأييد قرار گرفته است ادامه مي دهد. عضويت ايران در كميسيون جمعيت و توسعه موجب ايجاد مانع در كار مهم كميسيون مي گردد، به اعتبار آن آسيب مي رساند و آرمان حقوق بشر و توسعه را به قهقرا مي راند.

 



آيت الله مقتدايي: ولي فقيه در عصركنوني جانشين امام زمان است

قم-خبرنگاركيهان:
آيت الله مرتضي مقتدايي در همايش بررسي نقش مراجع و روحانيت در دفاع مقدس با بيان اينكه نظام امروز هديه اي الهي است، گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران يك نظام شرعي است و بايد گفت كه حكومت آن مشروع است.
وي تصريح كرد: در زمان غيبت ائمه اطهار همچون غيبت صغري امام نايب هايي تعيين مي كند و آنها ميان امام و مردم واسطه مي شوند.
آيت الله مقتدايي بيان داشت: خداوند نمي گذارد براي زمان غيبت نيز مردم بدون حاكم باشند و خلافت در آن زمان نيز برعهده ولي فقيه است.
وي افزود: ولي فقيه در عصر كنوني جانشين امام زمان(عج) است و او هم جانشين پيامبر است و به همين دليل حاكميت ولايت فقيه حاكميت خداوند است.
مدير حوزه هاي علميه خاطر نشان كرد: ولي فقيه جانشين خداوند با دو واسطه است و نظام كنوني ما يك نظام الهي با حاكميت خداوند است و نفس كشيدن در چنين دوراني افتخار است.
آيت الله مقتدايي نقش و وظيفه روحانيت را در دوران دفاع مقدس نقش و وظيفه الهي دانست و اذعان داشت: روحانيت به دليل احساس وظيفه اي كه در دوران دفاع مقدس پيدا كرد در جبهه حضور داشت و در رده هاي مختلف به ايفاي نقش پرداخت.
وي با اشاره به حضور مراجع بزرگوار تقليد در جبهه ها گفت: اين حركت و اين حضور در روحيه رزمندگان تاثير بسزايي داشت.
مديرحوزه هاي علميه بيان داشت: نقش روحانيت و مراجع در جبهه ها صرف تبليغ نبود.
وي با بيان اينكه امروز هم روحانيت در صحنه نبرد حضور دارد، تصريح كرد: امروز دشمنان در تلاش هستند تا با القائات و شبهاتي عقايد جوانان ما را بربايند و روحانيت در اين جبهه مشغول مبارزه با دشمنان است.

 



فرمانده يگان حفاظت از جنگل هاي كشور خبر داد
حفاظت از 90 درصد اراضي ملي تا پايان برنامه پنجم

فرمانده يگان حفاظت از جنگل ها و منابع طبيعي كشور گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه، 90 درصد از اراضي ملي كشور تحت پوشش حفاظتي قرار مي گيرند.
سرهنگ تقي ايرواني روز پنج شنبه در گفت وگو با ايرنا، افزود: هم اكنون تنها 40 درصد از اراضي ملي كشور توسط يگان حفاظت از جنگل ها و منابع طبيعي كشور تحت نظارت و كنترل است.
وي اظهار داشت: در حال حاضر 136 ميليون هكتار اراضي جنگلي و مرتعي در سطح كشور وجود دارد كه حفاظت از اين عرصه ها نياز به نيروسازي و استفاده از نيروي انساني مجرب دارد.
وي كمبود نيروي انساني را از مشكلات يگان حفاظت عنوان كرد و گفت: هم اكنون مجموع نيروهاي انساني اين يگان سه هزار نفر است كه با اين تعداد نمي شود جوابگوي ماموريت هاي محوله شد.

 



رئيس ديوان عدالت اداري: حكم حكومتي براي سرپرستي وزارت مسكن و راه و ترابري تا 13 خرداد اعتبار دارد

رئيس ديوان عدالت اداري كشور گفت: رئيس جمهور براي اداره وزارت مسكن و راه و ترابري پس از ادغام با وضعيت فعلي (سرپرستي) تا 13 خرداد از رهبري حكم حكومتي دريافت كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، حجت الاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون تشكيل وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: قطعا از تاريخي كه قانون اين وزارتخانه را مشخص و تصويب كرده است، تصرفات مسئولان غيرقانوني و قابل تعقيب است و دولت براي اين امر به دنبال يك راه حل قانوني باشد.
وي افزود: امسال تعداد پرونده ها و شكايات مردمي از ادارات در 2 ماهه سال جاري در مقايسه با پارسال 20 درصد افزايش داشته است.
منتظري اظهار داشت: بايد همواره شاهد كاهش تخلفات باشيم و اين در حالي است كه براساس اطلاعات و آمار ديوان عدالت اداري شاهد رشد صعودي شكايت بوده ايم كه امري غيرقابل قبول است.
وي افزود: در مجموع انتظار ما از دواير دولتي در دستگاه هاي اجرايي اين است كه بيش از پيش ملتزم به اجراي قانون به معناي كامل باشند.
وي تصريح كرد: متاسفانه در 2 ماهه امسال 20 درصد افزايش ورودي پرونده به ديوان داشته ايم كه اين روند افزايش پرونده ها براي ما ناخوشايند و نگران كننده است، البته 50 درصد پرونده هاي ورودي و شكايات واصله به ديوان اداري داراي مستندات لازم براي رسيدگي نبوده و مردود هستند. رئيس ديوان عدالت اداري كشور همچنين اظهار داشت: شهرداري ها و دستگاه هايي كه مردم ارتباط فراواني با آنها داشته نسبت به ساير دستگاه ها، پرونده هاي بيشتري دارند.

 



مشاور وزير نيرو: جشن خودكفايي سدسازي در كشور امسال برگزار مي شود

مشاور وزير نيرو از برگزاري جشن خودكفايي سدسازي و سازه هاي آبي در سال جاري در كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، سيدمهدي ثمره هاشمي در نخستين كنفرانس بين المللي بتن هاي ناتراوا در تالار حكمت دانشگاه گيلان اظهار داشت: در سدسازي و سازه هاي آبي با تكيه بر دانش محوري به خودكفايي 100 درصد رسيده ايم.
وي تصريح كرد: كيفي سازي و بالا بردن دوام سازه هاي آبي در دانشگاه ها و مراكز علمي كشور بايد پيگيري شود تا عمر سازه هاي آبي به 50 تا 100 سال افزايش يابد.
مشاور وزير نيرو ميزان متوسط بارندگي در دنيا را 850 ميلي متر عنوان كرد و گفت: ميزان بارندگي در ايران حدود 250 ميلي متر است و اين امر نشان مي دهد ايران در منطقه كم آب قرار دارد.
ثمره هاشمي با اشاره به برنامه ريزي هاي انجام شده براي اصلاح شبكه هاي فرسوده و جلوگيري از هدررفت آب در شبكه به ويژه در شهرهاي بزرگ اظهار داشت: در حال حاضر ميانگين هدررفت آب در كشور 30 درصد است.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب با بيان اين كه جذب منابع مالي غيردولتي در پروژه هاي آب و فاضلاب كشور ضرورت دارد، گفت: مديران استان ها بايد به دنبال تامين منابع مالي جديد از طريق فاينانس، بانك هاي داخلي و خارجي يا شناسايي منابع مالي جديد باشند.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب با بيان اين كه بايد از هدررفت آب جلوگيري كرد، گفت: 28 درصد هدر رفت آب مربوط به تاسيسات آب و فاضلاب در كشور است.

 



اخبار ادبي و هنري

پروانه ساخت ارشاد به فيلمي در ستايش ليدر جريان انحرافي
شوراي پروانه ساخت معاونت سينمايي، ساخت فيلمنامه اي در ستايش ليدر جريان انحرافي را مورد تاييد قرار داده است.
شنيده هاي خبرنگار كيهان، حاكي است؛ اين فيلمنامه به كارگرداني «ع-ع» و تهيه كنندگي «م-الف» به تصوير كشيده مي شود.
در فيلمنامه «تلفن آقاي رئيس جمهور»، ليدر جريان انحرافي منجي مردم ايران معرفي مي گردد.
«ع-ع» فيلمسازي است كه هم اينك، به دليل ساخت فيلمي سراسر توهين آميز نسبت به شهدا و سرداران جنگ، در محاكم قضايي داراي پرونده است.
شكات وي، خانواده شهدا هستند.
فرش قرمز زير پاي نقاش وابسته به جريان فرهنگي فرح
يك زن نقاش وابسته به رژيم طاغوت به ايران آمده تا در زمين اهدايي سازمان ميراث فرهنگي، بنياد و موزه خود را تاسيس كند.
آن گونه كه سايت مشرق گزارش داده است، ايران درودي، نقاش وابسته به جريان به اصطلاح فرهنگي فرح پهلوي، پس از اينكه در زمان دولت نهم، تابلوهايش را در محل موزه هنرهاي معاصر به نمايش گذاشت، حالا قصد دارد، با بازگشت به ايران، بنياد و موزه بزرگي را احداث كند!
اين بنياد و موزه، در زميني احداث مي شود كه هديه سازمان ميراث فرهنگي به وي است.
درودي يكي از وابستگان و مرتبطين به دربار پهلوي بوده است. اين زن، همواره يكي از مصاحبه كنندگان اصلي راديو آمريكا بوده است.
اكران «ايران هراسي» در پاريس
مستند «ايران هراسي» ديروز در سينماي شماره 13 پاريس، با حضور ايرانيان مقيم فرانسه و تماشاگراني از ديگر كشورها، به نمايش درآمد.
در اين فيلم كه كمدين محبوب و ممنوع الفعاليت فرانسوي «ديودونه» در آن حضور دارد، واقعيت هاي امروز ايران از منظر وضعيت امنيت و تروريسم تصوير شده است.
ايران هراسي را مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تهيه كرده و عباس لاجوردي طوسي كارگرداني نموده است.
فيلم ياد شده پاسخي به ترويج ايران هراسي به دست كشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي است.
واقعه گوهرشاد به تصوير كشيده مي شود
رئيس اداره ترويج فرهنگ عفاف و حجاب وزارت كشور، با اشاره به توليد فيلمي از واقعه مسجد جامع گوهرشاد گفت كه اين فيلم با هدف نمايش ريشه ملي و ديني حجاب و عفاف در جامعه ايراني در دست تهيه است.
طهورا نوروزي در گفت وگو با «توانا» افزود: يكي از مهمترين اهداف اين طرح، آگاهي مردم به ويژه زنان و دختران جوان از وضعيت تاريخي آن دوره در موضوع كشف حجاب و هزينه هاي فرهنگي و اجتماعي كه عموم مردم بويژه جامعه زنان ايران متحمل شدند، است.
وي گفت: هم اكنون طرح فيلمنامه در حال بازنويسي است و به زودي توليد آن با حمايت استانداري خراسان رضوي و كارگرداني محمدحسين دقيقي كليد مي خورد.
توليد 20 فيلم كوتاه از 20 گفتار شهيد مطهري
20 فيلم كوتاه براساس آثار استاد شهيد مطهري توليد شد.
اين فيلمها به همت سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران ساخته شده اند و شيوه تهيه آنها به اين ترتيب بوده كه پس از مطالعه و تحقيق در آثار شهيد مطهري، 20 گفتار به صورت جملات كوتاه طراحي شد و در اختيار فيلمسازان قرار گرفت. اين موضوعات در جلسات هم انديشي بررسي و در نهايت 20 فيلم كوتاه توليد شد.
ميرزماني رئيس دفتر موسيقي وزارت ارشاد شد
با حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي «سيدمحمد ميرزماني» رئيس دفتر موسيقي اين وزارتخانه شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، ميرزماني مدتي رهبر اركستر بزرگ صداوسيما بود و توليد آهنگها و قطعاتي در زمينه موسيقي حماسي، انقلابي و مذهبي را در كارنامه اش دارد.

 



آيت الله محمدي گلپايگاني: رهبر معظم انقلاب عنصر بي همتاي فرهنگي هستند

مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب يك عنصر بي همتاي فرهنگي هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، آيت الله محمد محمدي گلپايگاني در آيين افتتاح كتابخانه مركزي شهرستان گلپايگان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب يك عنصر بي همتاي فرهنگي هستند و اين وجه از شخصيت ايشان ساير جنبه هاي شخصيتي ايشان را مستتر كرده است.
وي همچنين به ديگر زواياي وجودي رهبر انقلاب اشاره كرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نعمتي بزرگ براي انقلاب اسلامي محسوب مي شوند و اميدواريم سايه ايشان تا ظهور ولي عصر(عج) بر سر ملت مستدام باشد.
محمدي گلپايگاني همچنين به شخصيت وجودي امام خميني(ره) اشاره كرد و افزود: امام خميني قيام خود را از سال 1342 آغاز كرد و در سال 1357 اين نهال به ثمر رسيد.
رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب تاكيد كرد: نسل جوان نبايد از آنچه در گذشته در كشور اتفاق افتاده است، بي خبر باشد و آگاهي آنها در مورد علت وقوع جنگ تحميلي و شهادت رزمندگان ما در جبهه ها بايد افزايش يابد.
وي با اشاره به ضرورت پيدايش اين حلقه مفقوده بين جوانان اظهار داشت: اگر از گذشته اين كشور اطلاع نداشته باشيم، آينده درستي هم پيش روي ما نيست.
محمدي گلپايگاني گفت: اگرچه وسايل سمعي و بصري بسياري در اختيار نسل جوان قرار دارد اما همچنان، كتاب جايگاه خودش را حفظ كرده است.

 



تشييع پيكر دو شهيد در دهلران

دهلران-خبرنگار كيهان:
مردم شهرستان مرزي دهلران پس از اقامه نماز جمعه پيكر دو شهيد را تشييع كردند.
شهيدان حجت الله جوانمرد و احمد كريم نيا از اهالي خرم آباد و گرگان پنج شنبه در حين عمليات پاكسازي ميدان مين در منطقه دويرج دهلران به درجه رفيع شهادت نائل آمدند كه پيكر آنان پس از نماز جمعه از مسجد جامع تاميدان بسيج دهلران با شكوه خاصي تشييع و براي خاكسپاري به زادگاه هايشان انتقال يافتند.

 



سرپرست وزارت صنايع و معادن: 16طرح بزرگ صنعتي و معدني امسال به بهره برداري مي رسد

سرپرست وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: 16طرح بزرگ صنعتي و معدني با سرمايه گذاري 2 هزار ميليارد تومان در سال جاري به بهره برداري مي رسد.
به گزارش ايرنا، مهدي غضنفري روز پنجشنبه در مراسم بهره برداري از طرح آبرساني قم، بخش صنعت و معدن را به عنوان صنعت پايه اي و در حال رشد دانست و افزود: اين بخش در سال 89 بيش از 14درصد رشد توليد داشته است به گونه اي كه ظرفيت توليد آن از 2/10ميليون تن در سال 84 به 19 ميليون تن رسيد.
سرپرست وزارت صنايع و معادن ميزان تقاضاي فعلي كشور در بخش صنايع و فولاد را سالانه 24 ميليون تن عنوان كرد و افزود: براي جوابگويي به تقاضاي فعلي و نياز آينده، ظرفيت سازي در اين بخش مد نظر قرار دارد و در اين زمينه برنامه ريزي شده است.
غضنفري افزايش ظرفيت توليد فولاد كشور به 42 ميليون تن را از برنامه هاي راهبردي اين وزارتخانه در برنامه پنجم توسعه ذكر كرد.
وي با اشاره به قابليت هاي صادراتي بخش صنعت و معدن و برنامه ريزي براي بهره وري از اين قابليت ها، سهم كالاها و توليدات صنعتي از مجموع صادرات غيرنفتي كشور را حدود 27 درصد ذكر كرد.
وي با اشاره به پروژه فولاد غرب آسيا كه با حضور رئيس جمهوري در قم به بهره برداري رسيد، گفت: اجراي اين پروژه از سال 84 شروع شده و بخش خصوصي اجراي آن را برعهده دارد.
كارخانه فولاد غرب آسيا با سرمايه اي معادل 230 ميليارد تومان احداث شده است كه 60 ميليارد تومان توسط سهامداران و بيش از هفتاد ميليون يورو نيز از حساب ذخيره ارزي تامين شده است.
محصولات اين كارخانه در صنايع مختلف از جمله خودروسازي، لوازم خانگي و ساختماني كاربرد دارد.
كارخانه فولاد غرب آسيا قابليت ايجاد اشتغال به طور مستقيم براي بيش از 600 نفر را فراهم كرده است.
ظرفيت توليد سالانه اين كارخانه 500 هزار تن مي باشد و بازارهاي هدف براي صادرات اين محصولات كشورهاي آسيايي و اروپايي هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14