(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 مرداد 1390- شماره 20001

گزارش كيهان از برگزاري جلسات ضيافت انديشه در كشور
دوره آموزشي نبرد نرم در جبهه حق
نقدي كوتاه بر گوشه اي از عملكرد بزرگ ترين دانشگاه كشور
جوابيه پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
استعفاي عليخاني از پژوهشكده مطالعات فرهنگي
سرنوشت دستور رئيس جمهور براي 150ميليارد تومان تجهيزات آزمايشگاهي
تكذيب طراحي لباس فرم دانشجويي
تأكيد احمدي نژاد به 2 وزير براي محبت به اساتيد و دانشجويان
بازگشت رشته هاي حذف شده
راه اندازي دانشكده علوم ارتباطات دردانشگاه علامه
ديدار تشكل هاي سياسي با وزير علوم
مسئول جديد بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف انتخاب شد
ماه مبارك رمضان و امتحان اجباري تربيت بدني در اوج گرما
ما مي خواهيم شما فكر كنيد



گزارش كيهان از برگزاري جلسات ضيافت انديشه در كشور
دوره آموزشي نبرد نرم در جبهه حق

سلسله جلسات دومين سال از طرح ضيافت انديشه اساتيد و دانشجويان در برخي از استان ها در حال اتمام است و در ديگر مناطق به اوج خودش رسيده و كلاس ها و كارگاه ها با شور، نشاط و جديت پيگيري مي شوند. سخنران هاي مختلف براي دانشجويان و اساتيد از مسايل علمي، سياسي و معرفتي روز مي گويند و سطح دانش و بينش مخاطبين را ارتقا مي دهند. در اين شماره گزارش اجمالي جلسات طرح در مناطق مختلف را با هم مي خوانيم:
¤ ¤ ¤
فن آوري هاي نوين باعث
به وجود آمدن زندگي دوم است
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري(ماوا)، حسن عباسي، رئيس مؤسسه بررسي هاي دكترينال امنيت بدون مرز و انديشكده يقين با حضور در جمع دانشجويان حاضر در ضيافت انديشه تكميلي در مشهد مقدس به سخنراني پرداخت و گفت: اگر رصد فرهنگي و جريان شناسي فرهنگي كنيم امروز يكي از مهم ترين نكات، موضوع زندگي دوم است و براي اينكه اين موضوع در آينده به چالش جدي زندگي ما تبديل نشود از همين امروز كه هنوز ما با آن خيلي درگير نشده ايم، بايد چاره اي انديشيد.
وي با بيان اين كه سؤال اينجاست كه با اين پديده چه بايد كرد؟ ادامه داد: درسال 1979 و 1980 و همزمان با وقوع انقلاب اسلامي، نويسنده كتاب «موج سوم» گفته بود كه در آينده كلبه الكترونيك شكل خواهد گرفت و بعدا اين جمله را تحت عنوان كلبه ديجيتالي كامل كرد.
عباسي افزود: امروز كلبه ديجيتالي محقق شده و شما مي دانيد كه هر كس به وسيله كامپيوتر شخصي خودش مي تواند به جامعه تمدني ديجيتالي در فضاي سايبر متصل شود.
وي با بيان اينكه سبك زندگي آمريكايي امروز يك دين زميني است خاطرنشان كرد:اين دين زميني به روش هاي مختلف ترويج و بروز داده مي شود، از نوع روابط بين انسان ها و نوع خوراك و پوشاك بگيريد تا مناسبات سياسي و رسانه اي. اين اجزاي بروز و ظهور دين آمريكايي است. تفاوت دين آمريكايي با دين الهي اين است كه در دين آمريكايي اصالت از آن انسان است. وقتي اصالت از آن انسان شد و امانيزم مطرح شد، بشر حق دارد و از آن به «حقوق بشر» تعبير مي شود. به تبع حقي كه هر انسان براي خودش قائل است، يك نوع زندگي مخصوص را براي خودش طراحي مي كند.
عباسي با اشاره به رسالت انبيا عنوان كرد: انبيا آمدند تا سطح عقل بشر را ارتقا دهند. زماني كه حضرت ظهور كنند قرآن را در اين عقل هاي رشد يافته پياده مي كنند و شيطان از اين طرف سعي در مخدوش كردن عقل ها دارد كه يكي از راه هاي مخدوش كردن آن اين است كه فرد هشت ساعت از زندگي را در فضاي سايبر مي گذراند و به شما مي گويد كه به دنبال موعود خود نباش موعود و آواتار، خود تو هستي!
سقوط انسان زماني است كه خود را بي نياز از كسب علم بداند
حجت الاسلام والمسلمين مهدوي نژاد، رئيس استاني دفاتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي سمنان در ميان شركت كنندگان در طرح ضيافت انديشه دانشگاه هاي سمنان با آرزوي توفيق استفاده همه از بركت هاي ماه رمضان، گفت: پيامبر(ص) با هدف حيات بخشي به انسان ها مسئوليت تبليغ دين اسلام را به عهده گرفت و اين دعوت براي حيات بشريت بود و هست، آن حيات واقعي كه غير از اين زندگي طبيعي و مادي است.
رئيس استاني دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه هاي سمنان تصريح كرد: براساس تلقي ما حركتي كه پيامبر بزرگوار اسلام(ص) به اذن خدا آغاز كرد، در واقع يك نوعي حركت علمي است.
حجت الاسلام مهدوي نژاد تصريح كرد: اگر استادان دانشگاه ها براي هدايت جامعه مي خواهند انسان سازي كنند و معنويت جامعه را نيز به رشد و كمال برسانند، بايد با الهام از قرآن و پيامبر كار كنند.
رئيس استاني دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه هاي سمنان با بيان اينكه از نگاه ديني حتي در علوم تجربي و تخصصي يك نگاه وحياني وجود دارد؛ تاكيد كرد: اگر كسي پژوهش و تحقيق مي كند، تلاش مي كند مشكلات فراروي زندگي انسان ها و نحوه برخورد با آن ها را دريابد.
ضيافت انديشه از مصداق هاي جبهه حق است
دانشجويان شركت كننده در طرح ضيافت انديشه استان كهگيلويه و بويراحمد درباره اين طرح بيانيه اي صادر كردند و در آن اعلام داشتند: ضيافت انديشه كه ضيافتي است ايماني و همه ما قدردان زحمات متوليان و مجريان اين طرح شريف و ارجمنديم؛ يكي از مصاديق صف آرايي جبهه حق كه جبهه خود ماست، در مقابل جبهه اي است كه نمي خواهد مانفس بكشيم.
در ادامه اين بيانيه آمده است: اگر ديروز همت و باكري و... در مرزها سنگر مي زدند، امروز ما بايد سنگرهامان را تا عميق ترين لايه هاي زندگي مان نفوذ دهيم؛ چه اينكه اين جنگ شديد وعميق است. مي شنويم كه مي گويند باكري سه روز پشت سر هم نمي خوابيد و براي استراحت فقط چند دقيقه نشسته چشم هايش را بر هم مي نهاد؛ و حسرت مي خوريم كه كاش ما هم آنجا بوديم، اما اگر چشم باز كنيم، مي بينيم كه توپخانه هاي امروز فعال تر از توپخانه هاي ديروز در هيئتي جديد، 24 ساعته ما را نشانه رفته اند. ببينيد BBC را، VOA را، NBC را، فاكس نيوز را و... ببينيد كه فيس بوك چطور حلقه تشكيل مي دهد و تويتر تمام قد ايستاده است. سطح كلا س هاي طرح ضيافت انديشه در استان اصفهان فوق العاده است
معاون مالي و پشتيباني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي كشور گفت: نحوه برگزاري و سطح كلاس هاي طرح ضيافت انديشه در دانشگاه هاي استان اصفهان فوق العاده بوده است.حجت الاسلام امراللهي از نزديك از چگونگي برگزاري كلاس هاي طرح ضيافت انديشه در دانشگاه هاي آزاد خوراسگان، صنعتي اصفهان، پيام نور اصفهان، علوم پزشكي اصفهان و دانشگاه اصفهان به ترتيب بازديد كرد و از كم و كيف كلاس ها آگاه شد.
تحريم هاي غيرقانوني
ايران را از راديو دارو
محروم كرده است
مهدي محمدي، كارشناس مسايل سياسي در جمع دانشجويان شركت كننده در مراسم ضيافت انديشه دانشجويان پيام نور اصفهان گفت: امروزه و در جامعه كنوني فن آوري هسته اي از موضوعاتي محسوب مي شود كه به ميزان كمي به آن پرداخته شده است.
وي با بيان اينكه انرژي هسته اي در ايران داراي ابعاد مختلفي است، به ابعاد سياسي انرژي هسته اي در ايران اشاره كرد و گفت: در پرونده سياسي اين نوع از انرژي بايد مشخص شود كه فن آوري ايران در چه مرحله اي قرار دارد و در آينده نيز ايران چه مراحلي را طي مي كند.
وي در ادامه به مسايل فني اين انرژي پرداخت و با اشاره به نقش آب سنگين در ساخت سلاح هسته اي، بيان داشت: سلاح هسته اي با استفاده از خروجي آب سنگين به راحتي ساخته مي شود و در حال حاضر راكتور آب سنگين در ايران وجود ندارد.
وي به وجود راكتور تحقيقاتي در تهران اشاره كرد و ادامه داد: در حال حاضر اين راكتور راديو ايزوتوپ را براي مصارف پزشكي توليد مي كند و شامل مواردي مانند عكسبرداري و داروهاي بيماري هاي سرطاني مي شود.
اين كارشناس مسايل سياسي با اشاره به تحريم هاي غيرقانوني چند سال اخير تاكيد كرد: باتوجه به اين تحريم ها، كشورهاي ديگر به ايران راديودارو نمي دهند و باتوجه به وجود 800 هزار بيمار سرطاني در كشور، ايران از دريافت راديودارو محروم شده است.
ايرانيان مقابل تحريم هاي اقتصادي ايستادگي كردند
محمدرضا حيدري، استاد دانشگاه و عضو هيئت علمي دانشگاه اصفهان در مراسم ضيافت انديشه دانشجويي پيام نور اصفهان به دلايل تحريم هاي اقتصادي ايران اشاره كرد و گفت: اين موضوع به دليل اين بوده كه ايران از استكبارستيزي و مردم سالاري ديني دم مي زند. حيدري با اشاره به ويژگي هاي مردم ايران تاكيد كرد: عزت و خودباوري مردم ايران به همه دنيا ثابت شده و ويژگي هاي اين مردم در موفقيت هاي ايران در زمينه هاي مختلف موثر است.
وي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با جهاد اقتصادي گفت: براي حركت جهشي و مجاهدانه در عرصه اقتصادي كشور توجه به اهداف جهاد اقتصادي ضروري است و تمام مردم بايد با عزمي راسخ و مجاهدتي كم نظير در اين راستا حركت كنند.
وي به مهم ترين اهداف جهاد اقتصادي در ايران اشاره كرد و افزود: استقلال اقتصادي، عدالت اقتصادي و اقتدار اقتصادي از مهم ترين اهداف جهاد اقتصادي در نظام اقتصادي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود.
اين استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت انجام اقدامات لازم در راستاي اقتصاد كشور تصريح كرد: كاهش نرخ بيكاري، افزايش اشتغال، افزايش سرمايه گذاري بخش خصوصي و توانمندسازي بخش خصوصي با ايجاد تعاوني ها در عرصه اقتصادي كشور ضروري است.
وي اضافه كرد: آماده سازي زيرساخت هاي حقوقي و قانوني، حمايت از شكوفايي كار، ايجاد زمينه هاي لازم براي صرفه جويي در مواد اساسي به ويژه آب مصرفي در بخش كشاورزي و مشاركت مستقيم مردم در اقتصاد از ديگر اقدامات ضروري در اين زمينه محسوب مي شود.
حيدري با بيان اينكه انجام جهاد اقتصادي به برخي از اقدامات نياز دارد، گفت: جهاد اقتصادي به روحيه جهادي، استحكام معنوي و تدين در جامعه و به ويژه در ميان جوانان به ميزان زيادي ضرورت دارد.
وي ادامه داد: پرهيز از مسايل حاشيه اي و حاشيه سازي ها در كشور و حفظ اتحاد و انسجام ملي در ميان مردم و مسئولان از ديگر اقدامات ضروري در اين زمينه محسوب مي شود.
اشخاص بايد با انسانيت در جامعه حاضر شوند
حجت الاسلام احمد لقماني، استاد حوزه علميه قم در جمع دانشجويان شركت كننده در مراسم ضيافت انديشه دانشجويي دانشگاه پيام نور اصفهان با اشاره به اينكه گفتار انسان ها از صادرات به قلب محسوب مي شود، ادامه داد: انسان با تفكر بر گفتار خود مسلط مي شود و نوشتار نيز تبيين كننده جهان بيني و نگاه انسان است.
لقماني به عوامل بهره مند شدن انسان ها از ماه مبارك رمضان اشاره كرد و بيان داشت: خوديابي، خودكاوي، هدفمند بودن در زندگي، مفيد بودن براي خود و جامعه، داراي همت بلند بودن و باحيا بودن از عوامل بهره مند شدن انسان ها از اين ماه محسوب مي شود.اين استاد حوزه علميه به اهميت تبيين حيا و متانت در جامعه اشاره كرد و افزود: اشخاص بايد با انسانيت خود در جامعه حاضر شوند و به جنسيت مذكر و مؤنث خود توجهي نداشته باشند.
وي با اشاره به نتايج حاصل از وارد شدن انسان ها در جامعه با ديدگاه جنسيتي گفت: در صورتي كه اشخاص با ديد مؤنث و مذكر بودن در جامعه حاضر شوند، جامعه با تخريب و ويراني مواجه مي شود. لقماني به عقل به عنوان نيروي بازدارنده نوسان ها اشاره كرد و اظهار داشت: افزايش سطح عقلانيت، به عبادت به معناي واقعي، مطالعه كردن، افزايش معرفت و شناخت و خودسازي نياز دارد.
رهبري ايران از شهادت ترسي ندارد
سعيد عروجي اين استاد حوزه و دانشگاه در برنامه ضيافت انديشه دانشجويي دانشگاه پيام نور اصفهان با اشاره به جنگ نرم بيان كرد: جنگ نرم به دنبال ايجاد ترديد در دل ها، انديشه و اذهان مردم است و جنگ تبليغاتي يا رواني مهم ترين نوع جنگ نرم محسوب مي شود.
استاد دانشگاه با اشاره به كتاب «دموكراسي منهاي خشونت» نوشته جين شارپ تصريح كرد: در اين كتاب عنوان شده كه كشورها بايد با حركت هاي آرام، نافرماني هاي مدني، تظاهرات خياباني و انتخاب خاص، سيستم موجود كشور را حذف و سيستم يا نظام ليبرال دموكراسي را جايگزين آن مي كنند.
وي با اشاره به طراحي طرح دلتا براي ايران تأكيد كرد: دكترين مهار، نبرد رسانه اي و نافرماني مدني از اضلاع اين طرح بوده و دلتا داراي اهداف مختلفي است.
استاد دانشگاه به چگونگي اوج قدرت جنگ نرم اشاره كرد و بيان داشت: اوج قدرت اين جنگ به كارگيري افرادي بدون مزايا، حقوق و استخدام و استفاده از فكر و هنر اين افراد در كشورهاي هدف است.
وي با اشاره به شكست اين طرح ها در ايران اضافه كرد: دارا بودن مفهوم عاشورا و مهدويت و ولايت در ايران از دلايل شكست اين طرح ها در ايران محسوب مي شود.
عروجي با اشاره به اينكه در سال 88 كلماتي مانند دروغ، تقلب، شكنجه و تجاوز به جوانان ارائه شده است، اظهار داشت: مشروعيت زدايي، اعتمادزدايي، ناكارآمدسازي از نتايج و آثار اين كلمات و ارائه آنها به جوانان محسوب مي شود.
وي با اشاره به اجراي طرح مارك پالمر در سال 88 اضافه كرد: در اين طرح بيان شده است كه سپاه، بسيج و وزارت اطلاعات بايد به طور كلي حذف شوند و رهبر روحاني و قدرتمند جمهوري اسلامي ايران بايد براي كناره گيري از قدرت به صورت مسالمت آميز مجبور شود.
استاد دانشگاه تصريح كرد: در اين جنگ مسالمت آميز، ايران و رهبر معظم انقلاب با تمام توان در مقابل آمريكا دفاع كرده اند و آمريكايي ها دريافته اند كه رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران از جنگ سرد و شهادت واهمه اي ندارد.
معاون امور دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه ها از طرح ضيافت استادان بيرجند بازديد كرد
حجت الاسلام والمسلمين مستشاري معاون امور دفاتر، آموزش و تبليغ نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با حضور در دانشگاه بيرجند از كلاس ها و برنامه هاي فرهنگي اين استان براي استادان بازديد كرد.
كرسي آزادانديشي با موضوع هدفمندي يارانه ها در طرح ضيافت انديشه
جلسات كرسي آزادانديشي با موضوعات «هدفمندي يارانه ها» و «اخلاق پزشكي» براي 300 استاد حاضر در طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار خواهد شد.
گفتني است حجت الاسلام مصباحي مقدم، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي كرسي هدفمندي يارانه ها و باقر لاريجاني رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران كرسي اخلاق پزشكي را هدايت مي كنند.
استادان گيلاني با طرح ضيافت انديشه خداحافظي كردند
18 مرداد اساتيد گيلاني با طرح ضيافت انديشه خداحافظي كردند. در آخرين روز از طرح ضيافت انديشه ويژه استادان دانشگاه هاي گيلان، آيت الله امينيان از شاگردان امام(ره) در خصوص لزوم تعليم و تربيت اسلامي و معرفت افزايي استادان، سخناني را بيان كرد.

 



نقدي كوتاه بر گوشه اي از عملكرد بزرگ ترين دانشگاه كشور

سينا سعادت
تجربه تاريخي بشر نشان مي دهد كه انسان همواره دستيابي به تكامل و پيشرفت را هدف اصلي خود قرارداده و در اين راه از هيچ كوششي فروگذار نكرده است.
اين پيشرفت هم در زمينه زندگي مادي و هم در زمينه فرهنگ و تمدن بشري، به وقوع پيوسته است.
لازم به ذكر است از آنجايي كه مهم ترين وسيله براي پيشرفت در هر جامعه اي فرهنگ آن است، لذا برنامه ريزان اصلي هر كشور، بايد تمركز و همت خود را براي ارتقاي فرهنگ و تمدن جامعه موردنظر به كار گيرند. از سوي ديگر ذكر اين نكته ضروري است كه دشمنان هر ملت كه سعي در ضربه زدن به يك كشور و اقتدار ملي و پيشرفت آن را دارند، براي نيل به هدف خود، تغيير فرهنگ يا همان استحاله فرهنگي آن جامعه را در دستور كار خود قرار مي دهند.
توجه به اين نكته حائز اهميت است كه امروزه وسايل ارتباط جمعي يكي از مهم ترين و در عين حال تاثيرگذارترين ابزار تغيير و همچنين پيشرفت فرهنگ است.
براي نشان دادن تأثير رسانه بر فرهنگ هر جامعه، اشاره به اين نكته كفايت مي كندكه اين وسيله با كوچك ترين اراده اي مي تواند مسير زندگي يك جامعه را به سمت و سوي موردنظر خود، تغيير دهد و حتي آن را به انحطاط كشاند؛ از سوي ديگر همين وسيله اگر در راه صحيح خود قرار بگيرد، مي تواند مهم ترين ابزار براي باروري فرهنگي مردم باشد.
بايد گفت كه در ميان وسايل ارتباط جمعي به هيچ عنوان نمي توان تأثير رسانه تصويري عمومي يا همان تلويزيون را از نظر دور نگه داشت. وجود مخاطب عام و همچنين دسترسي آسان، اين ابزار را مهم تر از ساير وسايل ارتباط جمعي مانند ماهواره و اينترنت، كرده است. در اين بين ظهور قارچ گونه شبكه هاي ماهواره اي و بالاخص فارسي زبان، باعث شده است در برخي موارد، مخاطب رسانه ملي كاهش يافته و صدا و سيما علي رغم تبليغات بسيار با عدم اقبال عمومي مواجه شود.
توجه به نكات مذكور، باعث شده است كه مسئولين صدا و سيما به فعاليت جهت ارتقاي عملكرد خود بپردازند، اما به دليل عدم كارشناسي هاي لازم و همچنين غفلت از مسائل فرهنگي رايج در جامعه، تاكنون نتوانسته اند به موفقيت قابل توجهي دست يابند و نتيجه تلاش آنها تنها، تأسيس شبكه هاي با مخاطب اندك از يك سو و به هدر رفتن سرمايه ملي كشور از سوي ديگر شده است.
در اين بين شبكه «شما» آخرين شبكه اي است كه رسانه ملي اقدام به تأسيس آن كرده است. شبكه شما با هدف تلفيق شبكه هاي استاني و به تعبيري گلچين برنامه هاي آنها و همچنين معرفي دست آوردها و خدمات نظام در استان ها به منظور تقويت اعتماد بين مردم و نظام، فعاليت خود را آغاز كرده است. اما متأسفانه تاكنون نتوانسته است در مسير خود موفق باشد.
از طرفي نام اين شبكه، - «شما»- به نام شبكه ماهواره اي فارسي زبان «من و شما» تشابه دارد و آن را در ذهن مخاطب تداعي مي كند؛ البته بايد گفت ميزان جذب مخاطب شبكه شما به هيچ عنوان قابل قياس باساير شبكه هاي داخلي رسانه ملي نبوده است. از سوي ديگر انتخاب نام «شما» براي اين شبكه، اين توقع را در ذهن ايجاد مي كند كه مخاطب، كانون توجه اين شبكه است و آنچه كه مناسب با ذائقه اوست در اين شبكه به نمايش گذاشته مي شود.
راه اندازان شبكه شما، هدف از ايجاد اين شبكه را ترويج نظام ارزشي اسلام، فرهنگ و سنت هاي اصيل ايراني به منظور ايجاد محيط مساعد براي تعالي انسان، گسترش معنويت در جامعه و ارتباط نزديك و صميمانه ميان اقشار مختلف مردم عنوان كرده اند؛ اما قضاوت اصلي به عهده مخاطب است و او بايد مشخص كند كه مؤسسان اين شبكه تا چه اندازه در مسير دستيابي به هدف خود موفق بوده اند.
اين نكته كه اين شبكه در ادامه مسير خود تا چه اندازه موفق به اقناع فكري و فرهنگي مخاطبين خود شود، نياز به گذر زمان دارد؛ اما به نظر مي رسد راه اندازي چنين شبكه اي با كيفيت كنوني، پاسخ مناسبي به هجمه تبليغاتي و فرهنگي به كشور نخواهد بود.
در اين زمان كه دشمن از هرسو هجمه فرهنگي خود به كشور ما را دوچندان كرده است و با صرف هزينه هاي كلان سعي در از بين بردن فرهنگ اصيل ايراني-اسلامي ما دارد، صرف هزينه براي تأسيس يك شبكه و در عين حال عدم توجه به خواست مخاطب و برنامه هاي آن امري خلاف اصول عقل به نظر مي رسد.
در پايان بايد گفت اين امر بسيار ضروري است كه مسئولين صدا و سيما سخنان رهبر معظم انقلاب را در دستور كار هميشگي خود قرارداده و متناسب با آن پيش بروند. ايشان بارها رسانه ملي را، مركز هويت فكري جامعه برشمرده و با اشاره به تعبير حضرت امام خميني(ره) درباره صدا و سيما ابزار داشته اند كه: «اين دانشگاه بزرگ بايد همچون قله اي عظيم و سرچشمه اي هميشه جوشان، زلال معارف الهي- انساني- اجتماعي- فرهنگي و سياسي را در زندگي مردم جاري سازد كه اين جايگاه بسيار مهم، تكاليفي اساسي را در مقابل مسئولان، دست اندركاران و همكاران هنرمند صدا و سيما قرارداده است.»

 



جوابيه پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي

پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در پي خبر و مصاحبه مندرج صفحه 12 مورخ 18 مرداد ضمن ارسال پاسخي توضيحاتي را به شرح زير ارسال داشته است:
پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي محلي است براي تحقيق و پژوهش در حوزه هاي مختلف علوم انساني. طبيعي است كه وظيفه اعضاي هيئت علمي اين پژوهشگاه نيز ارائه طرح هاي علمي و پژوهشي طبق ضوابط و انجام و ارائه آن مي باشد. سال گذشته جناب آقاي رامين خانبگي يكي از اساتيد به صورت پيماني با اين پژوهشگاه قرارداد داشته اند، قرارداد ايشان در سال گذشته در حالي به اتمام رسيده كه سه ماه پاياني سال عملا هيچ طرحي براي انجام و ارائه در دست نداشته اند. ايشان از ابتداي سال جاري نيز هيچ طرح پژوهشي را براي انجام طبق ضوابط پژوهشگاه به تصويب نرسانده اند و بنابراين قرارداد ايشان نيز براي سال جاري تمديد نشده است. بديهي است عقد قرارداد منوط به انجام كاري است و نمي توان بدون انجام هيچ كاري با كسي قراردادي منعقد كرد و حقوقي پرداخت نمود. با اين حال ايشان از ابتداي سال جاري تاكنون علي رغم اين كه هيچ رابطه استخدامي با اين پژوهشگاه نداشته اند، به تكرار با حضور در محل پژوهشگاه و با همكاري عده معدودي كه مشكلي مشابه ايشان دارند، اقدام به حاشيه سازي ها و جوسازي هايي نموده اند كه تحمل آن بيش از اين براي مديريت پژوهشگاه ممكن نبود. لذا از ورود ايشان به مجموعه پژوهشگاه ممانعت به عمل آمد.استاد مذكور طبق مدارك موجود در طول دو سال گذشته علي رغم داشتن قرارداد تمام وقت با اين پژوهشگاه با دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات نيز قرارداد تمام وقت داشته اند كه اين مصداق بارز تخلف محسوب شده و قابل پيگرد قانوني مي باشد و عملا امكان تمديد قرارداد كاري با ايشان وجود نداشته است.
پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي خود را فراتر از قانون و ضوابط تعيين شده نمي داند. اين در حالي است كه عده اي خود را معيار و ملاك قانون مي دانند. استاد 69 ساله ديگري كه 4 سال از زمان بازنشستگي ايشان گذشته است، سي سال خدمت موظف ايشان تمام شده و در تمام طول سي سال خدمت خود نتوانسته مقاله علمي ارائه كرده و رتبه علمي خود را از استادياري به دانشياري ارتقا دهد. به علاوه اينكه ايشان از سال 82 تاكنون عملا هيچ طرح پژوهشي را در اين پژوهشگاه به انجام نرسانده اند. بنابراين طبق قانون هم از لحاظ سن و سال، هم از لحاظ سنوات خدمتي و هم از لحاظ ضوابط قانوني براي پيشرفت علمي، بازنشستگي ايشان محرز است اما براي اين كه فرصتي براي ارتقا در اختيار ايشان قرار بگيرد همچنان در حال فعاليت در اين پژوهشگاه مي باشند. جناب آقاي مظفر نامدار نيز كه تا پيش از اين تحت عنوان كارشناس در اين پژوهشگاه مشغول به خدمت بوده اند و اخيرا به عضو هيئت علمي تبديل وضعيت داده شده اند، به دليل اين كه پيش از اين مسئوليتي در اين پژوهشگاه داشته و اين مسئوليت از ايشان سلب شده، گلايه مند هستند. طبيعي است اين پژوهشگاه برخورد قانوني با اين موضوع را حق خود مي داند و اميدوار است رسانه ها پيش از انتشار چنين نسبت هايي، بررسي همه جانبه موضوع را نه وظيفه قانوني كه وظيفه اخلاقي خود بدانند.

 



استعفاي عليخاني از پژوهشكده مطالعات فرهنگي

دكتر عليخاني از رياست پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي استعفا كرد و وزير علوم با پذيرش استعفاي وي، طي حكمي رئيس جديد اين پژوهشكده را منصوب كرد.
دكتر عليخاني، رئيس سابق پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي در متن استعفاي خود كه به دفتر وزير علوم، تحقيقات و فن آوري ارائه شده، آورده است: اينجانب افتخار داشتم بيش از پنج سال در خدمت جامعه علمي ايران باشم و در حد توان و امكانات، در جهت اعتلاي دانش وانديشه اين مرز و بوم تلاش كردم. هم اكنون به دو دليل از ادامه خدمت در اين جايگاه معذورم، نخست اينكه سعادت و افتخار پژوهشگر و معلم بودن را دارم و بايد به حرفه اصلي و حوزه علاقه خود بازگردم، دوم اينكه چرخش مديريت ضرورتي انكارناپذير است تا مديران تازه نفس باايده ها و برنامه هاي جديدتر و با قوت و قدرت بيشتري امور را به پيش ببرند.
وزير علوم پس از پذيرش اين استعفا، طي حكمي دكتر محمدرضا حاتمي، عضوهيئت علمي دانشگاه تهران را به عنوان رئيس اين پژوهشكده منصوب كرد.
به گزارش مهر، مراسم تجليل از خدمات مديريتي دكتر عليخاني در پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي با حضور دكتر خواجه سروي معاون فرهنگي وزير علوم و نماينده معاون پژوهشي در حضور مديران شوراي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي برگزار شد.
دكتر خواجه سروي در اين مراسم بر ارتقاي علمي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي و ارتقاي ساختار علمي نيروي انساني و آموزشي اين پژوهشكده تأكيد كرد وگفت: علوم انساني در كشور بسيار مهم است و مسائل فرهنگي و اجتماعي نيازمند پشتيباني پژوهشي و علمي است به همين منظور جشنواره بين المللي فارابي از اهميت بالايي برخوردار است و بايد با جديت پيگيري شود.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم همچنين بر ضرورت بروزرساني حوزه علوم انساني و فعال تر شدن پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي در اين زمينه تأكيد كرد.

 



سرنوشت دستور رئيس جمهور براي 150ميليارد تومان تجهيزات آزمايشگاهي

رئيس جمهور سال گذشته جهت تامين اعتبار 150 ميليارد توماني براي تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاه ها دستور داده بود،اما وقتي اين دستوردر بودجه امسال ديده نشد، مسئولان آموزش عالي دوباره به دكتر احمدي نژاد نامه نوشتند كه وي نيز اين نامه را به دفترش ارجاع داده است.
محمد مهدي نژاد نوري، معاون پژوهشي و فن آوري وزارت علوم دراين باره به مهر گفت: رئيس جمهور سال گذشته درپاسخ به درخواستي مبني بر اختصاص 150ميليارد تومان جهت ارتقاي سطح امكانات و تجهيزات آزمايشگاه ها و كارگاه هاي دانشگاه ها،دستور مستقيم براي اقدام داده بود اما به دليل حجم برنامه ها، اعتبار 150ميليارد توماني در بودجه سال 90 نيامد؛ بنابراين نامه جديدي خدمت رئيس جمهور ارسال كرديم.
مهدي نژاد نوري درباره سرنوشت نامه جديد گفت: رئيس جمهور اين نامه را به دفترشان ارجاع دادند و دفترشان هم به دكتر عزيزي، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور «جهت بررسي و اقدام لازم» ارجاع داده است.
وي افزود: هرچند تأمين چنين منبعي خيلي آسان نيست اما پيگير هستيم. تلاش مي شود همه يا بخشي از آن تامين شود.

 



تكذيب طراحي لباس فرم دانشجويي

طراحي لباس فرم مشاغل براي گروه هاي اصلي نظير دانشجويان درحالي از سوي مسئولان مركز امور اجتماعي وزارت كشور مطرح شده كه مديركل دفتر مطالعات فرهنگي وزارت علوم عرضه لباس فرم يا لباس هاي متحدالشكل براي دانشجويان را عملياتي نمي داند.
علي آدمي درگفتگو با مهر گفت: به طريقي كه مركز امور اجتماعي وزارت كشور مي خواهد لباس فرم براي كادر بيمارستان ها وساير نهادها و مراكز در نظر بگيرد، براي دانشگاه ها امكان ندارد، چون قضيه دانشگاه ها متفاوت از قضيه بيمارستان ها و ساير نهادها است.
مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامه ريزي اجتماعي وزارت علوم افزود: وزارت علوم و دانشگاه ها در زمينه ضوابط عفاف و حجاب تابع مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستند. مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دانشگاه ها ابلاغ شده و دراين مصوبات، حدود حجاب در دانشگاه ها مشخص شده است.
وي خاطرنشان كرد: دانشگاه ها در زمينه عفاف و حجاب نمي توانند بيشتر، فراتر از آنچه در مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ذكر شده است عمل كنند. يعني نمي توانيم لباس هاي متحدالشكلي را طراحي كنيم و به دانشجويان به عنوان لباس فرم ارائه كنيم.
سرپرست اداره ترويج فرهنگ عفاف و حجاب مركز امور اجتماعي وزارت كشور پيش از اين با اعلام اينكه طراحي لباس فرم مشاغل براي گروه هاي اصلي نظير گروه هاي كارمندي، كارگري، كادر بيمارستان ها، مهمانداران و پرسنل شركت هاي هواپيمايي، بانك ها و دانشجويان صورت مي گيرد،گفته بود: رايزني هاي لازم براي تشكيل كميته لباس مشاغل را با وزارت ارشاد انجام داده ايم و دستورالعمل كميته درحال آماده سازي است.

 



تأكيد احمدي نژاد به 2 وزير براي محبت به اساتيد و دانشجويان

كامران دانشجو وزير علوم و مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت به همراه جمعي از معاونان و مسئولان اين دو وزارتخانه با محمود احمدي نژاد ديدار كردند.برخي اساتيد منتخب كشور در ديدار مسئولان وزارتخانه هاي علوم و بهداشت با رئيس جمهور حضور داشتند و با وي روزه خود را افطار كردند.
محمد مهدي نژاد نوري، معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم درباره تاكيدات رئيس جمهور گفت: دكتر احمدي نژاد تأكيد داشتند در محيط دانشگاه به مسئله معرفت، عدالت، محبت و تكريم استاد و دانشجو توجه شود. همچنين رئيس جمهور خواستار شدند دانشگاهيان با برنامه هايي كه دولت از آنها حمايت مي كند در جهت دستيابي به اهداف برنامه پنجم تلاش كنند.

 



بازگشت رشته هاي حذف شده

قائم مقام سازمان سنجش آموزش كشور از اضافه شدن رشته هاي حذف شده دانشگاه علامه طباطبايي به دفترچه انتخاب رشته خبر داد و گفت: 30 كد رشته به دانشگاه علامه اضافه شد كه از اين ميان 14 كد رشته دانشگاهي حذف شده دوباره بازگشت داده شد.
ابراهيم خدايي با بيان اينكه رشته هاي حذف شده دانشگاه علامه طباطبايي به دفترچه انتخاب رشته اضافه شده است، گفت: براساس هماهنگي هاي به عمل آمده توسط معاونت آموزشي وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش كشور و دانشگاه علامه طباطبايي، براي مساعدت در پذيرش داوطلبان كنكور 90 مقرر شد رشته هاي حذف شده برگردند.
وي در گفت وگو با مهر افزود: اين افزايش ظرفيت به شرط كاهش 10درصدي از ظرفيت هاي پذيرش مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه علامه انجام شده و تقريبا همه ظرفيت حذف شده بازگردانده شد.
خدايي با بيان اينكه دانشگاه علامه طباطبايي به هيچ عنوان امكان واگذاري خوابگاه دانشجويي، به هيچ يك از پذيرفته شدگان دوره هاي روزانه و شبانه را ندارد، افزود: رشته هاي روانشناسي، حسابداري، مديريت دولتي، مديريت بازرگاني، اقتصاد بازرگاني، اقتصاد صنعتي و علوم اقتصادي به دفترچه انتخاب رشته براي گزينش در دانشگاه علامه طباطبايي اضافه شده اند.وي خاطرنشان كرد: 885 نفر در اين ظرفيت جديد پذيرفته مي شود.

 



راه اندازي دانشكده علوم ارتباطات دردانشگاه علامه

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي از تفكيك دانشكده علوم اجتماعي اين دانشگاه خبر داد و گفت: به زودي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه به دو بخش تفكيك مي شود و از سال آينده پذيرش دانشجو دراين دو بخش انجام مي شود.
سيد صدرالدين شريعتي با اعلام اين خبر به مهر اضافه كرد: دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي به دو دانشكده علوم اجتماعي و دانشكده ارتباطات تفكيك مي شود.
به گفته وي، اين دو دانشكده درمقاطع كارشناسي و تحصيلات تكميلي دانشجوي ارتباطات و علوم اجتماعي مي پذيرند.شريعتي خاطرنشان كرد: به منظور گسترش رشته هاي جديد ارتباطات در مقطع دكتري بهتر ديديم اين دانشكده ها از يكديگر جدا شوند.بارها به عباسپور تذكر داده ايم كه نظرات شخصي خود را به عنوان نظر كميسيون مطرح نكند
طيبه صفايي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نسبت به اظهار نظرهاي عباسپور واكنش نشان داد و آنها را نظرات شخصي وي خواند.
دكتر صفايي در گفت وگو با خبرنامه دانشجويان ايران با رد ادعاي عباسپور درمورد اعتبار مدرك دانشگاه پيام نور گفت: بنده در تمام جلسات كميسيون حضور داشتم و چنين بحثي را در كميسيون نداشتيم و اين موضوع بايد دركميسيون مطرح شود. ما چنين مشكلي را درخصوص مدرك پيام نور نداريم. پيام نور مداركش معتبر است و بنده نمي دانم كه چرا ايشان اين موضوع را كه نظر شخصي ايشان است و نظر كميسيون نيست، مطرح كردند.
اين عضو كميسيون آموزش مجلس در مورد بخش ديگر اظهارات عباسپور درباره دانشگاه علامه طباطبايي كه آنها را نظر مجلس خوانده بود، گفت: ما بارها به ايشان گفتيم كه نظر شخصي خود را به عنوان نظر كميسيون و مجلس مطرح نكند اما ايشان دوباره همين كار را تكرار مي كنند.
صفايي در مورد نظر خود در اين باره گفت: ما بايد نظرات و دلايل مسئولين دانشگاه را بشنويم، طبق برنامه توسعه، از طرفي ما بر گسترش تحصيلات تكميلي تأكيد مي كنيم، از طرفي هم ايراد مي گيريم كه چرا ظرفيت مقطع كارشناسي را كم كرديم. به نظر من ابتدا بايد نيازسنجي صورت بگيرد، بررسي كنيم كه چه تعدادي متقاضي هستند و اگر دلايل مطرح شده دانشگاه منطقي و قانع كننده بود مي پذيريم.
عباسپور در مورد ظرفيت مقطع كارشناسي دانشگاه علامه طباطبايي پس از اطلاعيه وزارت علوم و اعلام افزايش ظرفيت از سوي شريعتي، رئيس دانشگاه علامه مدعي شده بود كه مجلس دلايل دانشگاه مبني بر كاهش ظرفيت را نمي پذيرد و مسئولين دانشگاه نبايد ظرفيت كارشناسي را كاهش بدهند.وي در موردمدرك پيام نور هم ابراز عقيده كرده بود كه كيفيت آموزش در دانشگاه پيام نور پايين است و ما در كميسيون آموزش مجلس در پي تصويب اين موضوع هستيم كه فارغ التحصيلان دانشگاه پيام نور مدرك معادل بگيرند.

 



ديدار تشكل هاي سياسي با وزير علوم

معاون فرهنگي وزير علوم از برنامه ديدار اعضاي تشكل هاي اسلامي دانشجويان با وزير علوم در ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: از رؤساي دانشگاه ها خواسته ايم از فضاي معنوي اين ماه مبارك براي برنامه ريزي فعاليت هاي فرهنگي كه از اول مهر ماه انجام خواهد شد بهره گيرند.
غلامرضا خواجه سروي در گفت وگو با مهر افزود: ماه مبارك رمضان فرصتي براي هماهنگي فعاليت هاي فرهنگي در حوزه دانشگاه ها است؛ لذا از رؤساي دانشگاه ها خواسته ايم از فضاي روحاني و معنوي اين ماه مبارك براي انسجام فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه ها در جهت به روز كردن اين فعاليت ها استفاده كنند.معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم با يادآوري اينكه حدود 4 ميليون دانشجو و 70 هزار عضو هيئت علمي در دانشگاه هاي كشور مشغول فعاليت هستند، گفت: برنامه ريزي فرهنگي دانشگاه ها نبايد مخصوص يك قشر خاص باشد بلكه علاوه بر دانشجويان بايد براي اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه ها نيز برنامه ريزي فرهنگي صورت گيرد.خواجه سروي خاطرنشان كرد: انتظار داريم رؤساي دانشگاه ها از ماه مبارك رمضان بيشترين استفاده براي برنامه ريزي فرهنگي در دانشگاه ها داشته باشند تا هنگام ورود به سال تحصيلي جديد، برنامه فرهنگي مستمري براي جامعه دانشگاهي اعم از دانشجويان، اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه ها داشته باشيم.

 



مسئول جديد بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف انتخاب شد

محمد سعيد سزاوار به عنوان مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف انتخاب شد.
سزاوار، دانشجوي رشته مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف، به عنوان مسئول جديد بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف انتخاب و جايگزين محمدمهدي دادمان شد.
مراسم معارفه سزاوار، همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد و در مهرماه 90 برگزار خواهد شد.

 



ماه مبارك رمضان و امتحان اجباري تربيت بدني در اوج گرما

مسئولين آموزش دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد خانه كارگر تهران، هم زمان با فرارسيدن روز سوم ماه مبارك رمضان در ساعت 15 بعدازظهر اقدام به گرفتن آزمون تربيت بدني 2 نمودند كه با واكنش برخي از دانشجويان روزه دار همراه شد.
به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران با توجه به فرارسيدن ماه مبارك رمضان و لزوم تكريم و حفظ حرمت هاي اين ماه مسئولين اين دانشگاه در اقدامي يك طرفه اقدام به گرفتن آزمون هاي سنگين تربيت بدني كردند كه متأسفانه در حين و بعد از انجام اين آزمون، برخي از دانشجويان روزه داردچار مشكل شدند.
لازم به ذكر است، دانشجويان اين دانشگاه به زمان اين آزمون اعتراض كرده بودند كه با بي اعتنايي مسئولان دانشگاه همراه شد.

 



ما مي خواهيم شما فكر كنيد

آنچه كه برادران و خواهران و فرزندان عزيزم در اينجا بيان كردند، درست همان چيزهائي است كه ما انتظار داريم آنها را از شما جوان ها بشنويم. ممكن است در برخي از اين اظهارات، نظر اين حقير و نظر آن گوينده محترم يكسان نباشد- يعني ممكن است من آن حرف را قبول نداشته باشم- اما روحيه انديشيدن، انتخاب كردن، با انگيزه بيان كردن، همان چيزي است كه ما آرزوي آن را در جوان ها داريم. ما مي خواهيم شما فكر كنيد؛ براساس فكر، بخواهيد؛ براساس اين خواستن، جرأت و جسارت بيان و ابراز پيدا كنيد. ممكن است آنچه كه شما مي گوييد و مي خواهيد و مطرح مي كنيد، در كوتاه مدت هم تحقق پيدا نكند؛ ممكن است در يك برهه ديگري از زمان، به خاطر يك تجربه جديد، نظرتان هم عوض شود؛ اينها همه اش امكان پذير است، ايرادي هم ندارد؛ اما نفس اين روحيه، مطالبه گري و نشاط، همان چيزي است كه جوان امروز ما به آن احتياج دارد.
بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با دانشجويان
19/5/1390


 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14