(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 مرداد 1390- شماره 20005

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مراسم احياي شب نوزدهم در شهرهاي مقدس مشهد و قم برگزار شد
آيت الله صافي : قوه قضائيه اهانت كنندگان به مقدسات را تعزير كند
سخنگوي دستگاه ديپلماسي حملات رژيم صهيونيستي به غزه و رفح را محكوم كرد
پيكر سرباز فداكار نيروي زميني ارتش تشييع شد
دهقان: طرح نظارت بر نمايندگان به هيئت رئيسه رسيد
شيخ الازهر مصر: كساني كه ادعا مي كنند شيعيان قرآن ديگري دارند دروغگو هستند
با سرمايه3 هزار ميليارد ريال عملياتي شد تاسيس صندوق حمايت از پژوهشگران كشور
امتحانات نهايي روز دوم شهريور برگزار نمي شود
براي اخذ نمره؛ پيش دانشگاهي ها بايد دركلاس ها حضور داشته باشند
سرورالدين: پذيرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي تهران 2برابر شد
افزايش 10درصدي قيمت خريد تضميني برنج
اختصاص دو منبع معتبر براي قصه گويان رضوي
رئيس ستاد نمازجمعه قم تغيير ائمه جمعه اين شهر را رد كرد
آيت الله مكارم شيرازي: آمريكا مي خواهد سوريه را به ويرانه اي مانند ليبي تبديل كند
ملايري ها پيكر آيت الله عباسي را تشييع كردند
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: 10 ميليون حافظ قرآن تربيت مي شود
اخبار ادبي و هنري



مراسم احياي شب نوزدهم در شهرهاي مقدس مشهد و قم برگزار شد

سرويس شهرستان ها- مراسم ويژه شب هاي قدر با حضور ميليوني زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوي حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران برگزار شد.
به گزارش ايرنا از مشهد، اين مراسم با قرائت دعاي جوشن كبير آغاز شد و سپس مداحان اهل بيت عصمت و طهارت در مدح مولاي پرهيزگاران، امام عارفان، اولين پيشواي شيعيان جهان مرثيه سرايي كردند و عاشقان آن حضرت بر مظلوميت اين امام همام اشك ماتم ريختند.
در اين مراسم كه تمامي صحن ها و رواق هاي حرم مطهر ثامن الحجج حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) مملو از جمعيت بود، متولي آستان قدس رضوي و نماينده ولي فقيه در استانهاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي و محمود صلاحي استاندار خراسان رضوي حضور داشتند.
گزارش رسا از شهر مقدس قم نيز حاكي است مراسم احياي شب قدر با حضور اقشار مختلف مردم در حرم كريمه اهل بيت«ع» و مسجد مقدس جمكران باشكوه خاصي برگزار شد.
در مراسمي كه در حرم حضرت معصومه(ع)، شبستان امام خميني صحن هاي حرم مطهر و شبستان ها و خيابان هاي منتهي به حرم كريمه اهل بيت برگزار شد، اقشار مختلف مردم با حضور پرشور خود نخستين شب از ليالي قدر را تا سحر به راز و نياز پرداختند.
در اين مراسم كه از ساعت 22 و با قرائت قرآن و تا ساعت 3 صبح طول كشيد، ابتدا حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد و حجت الاسلام پناهيان سخنراني كردند و پس از قرائت دعاي ابوحمزه ثمالي و دعاي جوشن كبير كه به وسيله مداحان اهل بيت انجام شد، آيت الله حسيني بوشهري عضو جامعه مدرسين سخنراني كرد.
گفتني است، همزمان با شب هاي پرفضيلت قدر، مراسم احياي اين شب ها با حضور اقشار مختلف مردم و با سخنراني آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد، حجت الاسلام والمسلمين سعيدي متولي آستانه مقدسه كريمه اهل بيت و شمار ديگري از روحانيان در مسجد مقدس جمكران نيز برگزار مي شود.
شايان ذكر است در بيوت مراجع تقليد و علما نيز مراسم احياي ليالي قدر با حضور اقشار مختلف مردم برگزار مي شود.
اقامه نماز قضا نيز در شب هاي قدر راس ساعت 21و30 دقيقه به امات آيت الله سبحاني در مسجد اعظم برگزار مي شود.

 



واكنش ها به ويژه نامه موهن خاتون ادامه دارد
آيت الله صافي : قوه قضائيه اهانت كنندگان به مقدسات را تعزير كند

دو تن از مراجع تقليد نسبت به مطالب موهن ويژه نامه خاتون به شدت واكنش نشان دادند.
آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع تقليد در جمع اساتيد و طلاب مدرسه خاتم الاوصيا(عج) تهران گفت: در حالي كه مشغول تعليم و تدريس هستيد، بايد به آنچه در جامعه مي گذرد توجه داشته باشيد و بدانيد كه دشمن از فرصت هاي مختلف درصدد ضربه زدن به اسلام و نظام اسلامي و باورهاي ديني مردم است.
وي در اين ديدار كه در مشهد مقدس برگزار شد، با انتقاد از رويكرد دين ستيزي مجله اي كه اخيراً با پول بيت المال مسلمين و در تيراژ بسيار زياد و به طور رايگان منتشر شد، تصريح كرد: عده اي به جاي اينكه مشكلات مردم مانند گراني، تورم، بيكاري و... را برطرف كنند، به مقدسات جسارت مي كنند.
صافي گلپايگاني بيان داشت: اهانت بزرگي كه بعضي از نويسندگان اين مجله به ساحت مقدس اسلام كرده اند دل هر انسان مؤمن و شيعه اميرالمؤمنين(ع) را به درد مي آورد.
وي با بيان اينكه همه مسئولند و بايد از دين در مقابل اين هجمه ها دفاع كنند، ادامه داد: چه شده است كه عده اي در اين زمان به خود جرأت مي دهند اين چنين به مقدسات مذهب توهين كنند؟ چرا دادستاني و قوه قضائيه به وظيفه اصلي خود عمل نمي كنند؟ چرا بايد بنام روشنفكري همه مقدسات اسلام را زير سؤال برد؟ اين اشخاص از كجا پيدا شدند كه اين چنين به احكام الهي حمله مي كنند و هر روز درصدد تغيير هويت اسلامي جامعه هستند؟
مرجع تقليد شيعيان با بيان اينكه اين اشخاص قلب مقدس امام زمان(عج) را آزردند، يادآور شد: بايد قوه قضائيه اين افراد را تعزير كند تا براي كساني كه قصد تعرض به مقدسات را دارند درس باشد، اين آقايان نمي دانند كه مملكت صاحب دارد و اينجا مملكت امام زمان(عج) و مملكت هزاران شهيد انقلاب اسلامي است.
احساسات مؤمنان را جريحه دار نكنيد
در همين حال، آيت الله مكارم شيرازي نيز تأكيد كرد، ويژه نامه خاتون با اهانت به زنان محجبه و با ايمان، احساسات مؤمنان را جريحه دار كرد.
اين مرجع تقليد طي سخناني در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان در مراسم احياي شب قدر در مدرسه اميرالمؤمنين قم، اسلام، نظام اسلامي، قرآن، حجاب و ديگر ارزش هاي ديني را امانت الهي دانست و گفت: يكي از مسايلي كه امروز دشمن و منحرفين آن را هدف قرار داده اند، حجاب است كه بايد آن را حفظ كنيم.
وي با بيان اين كه امانت تنها مال نيست، خاطرنشان كرد: اعضاي بدن، نظام اسلامي، قرآن، اسلام و حجابي كه امروزه دشمنان اين مملكت به آن پيله بسته و مي خواهند آن را متزلزل كنند نيز امانت هاي خداست كه انسان بايد آن را حفظ كند.
اين مرجع تقليد با اشاره به انتشار ويژه نامه «خاتون»، خطاب به منتشركنندگان آن، يادآور شد: بدون مقدمه چرا اين مطالب را منتشر كرديد، چه جاي خالي اي بود كه اين نشريه مي خواست آن را پر كند؟ جز اين كه با اهانت به زنان محجبه و با ايمان، احساسات مؤمنان را جريحه دار كرد.
به گزارش ايسنا، آيت الله مكارم شيرازي افزود: گفتيد كه چادر مشكي را ناصرالدين شاه از مجالس عياشي اروپا آورده است، چقدر دروغ بزرگي! اينها امانت است كه بايد حفظ شود.

 



سخنگوي دستگاه ديپلماسي حملات رژيم صهيونيستي به غزه و رفح را محكوم كرد

مهمانپرست حملات جديد نيروهاي رژيم اشغالگر قدس به غزه و رفح را شديداً محكوم كرد.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان حملات ددمنشانه نيروهاي رژيم صهيونيستي به مردم روزه دار و بي دفاع فلسطين در نوار غزه و مرز رفح كه منجر به شهيد و زخمي شدن تعدادي از مردم بي گناه شد را به شدت محكوم كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هدف از اين اقدام تروريستي رژيم صهيونيستي را فرافكني از مشكلات داخلي خود و همچنين انحراف افكار عمومي منطقه و جهان از اوضاع سرزمين هاي اشغالي به ويژه در آستانه برگزاري مراسم روز جهاني قدس دانست.
مهمان پرست از مجامع و سازمان هاي بين المللي به ويژه نهادهاي مدافع حقوق بشر خواست تا ضمن محكوميت اين اقدام ضدبشري، تمامي مساعي خود را به منظور مقابله با تداوم اين گونه اعمال غيرانساني در اراضي فلسطيني به كارگيرند.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه سازمان ملل رژيم بعثي را متجاوز و آغازگر هشت سال جنگ تحميلي عليه ايران اعلام كرد، افزود: پرداخت خسارت جنگ تحميلي و غرامت اين خرابي ها بايد توسط دولت عراق به ملت ايران پرداخته شود.
مهمانپرست با اشاره به حضور اشغالگران و وضعيت نابسامان داخلي عراق خاطرنشان كرد: با تشكيل مجلس و دولت مردمي و پايدار و برقراري ثبات و امنيت و اخراج نيروهاي اشغالگر از عراق، به زودي بحث پرداخت غرامت جنگ تحميلي به ايران در دستور كار قرار مي گيرد.

 



پيكر سرباز فداكار نيروي زميني ارتش تشييع شد

سرويس سياسي-
مراسم تشييع پيكر وحيد جمشيد سرباز فداكار نيروي زميني ارتش ديروز با حضور فرمانده نيروي زميني ارتش، رئيس سازمان عقيدتي - سياسي ارتش و جمعي ديگر از فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
وحيد جمشيد ماه گذشته در اقدامي فداكارانه در مسير بازگشت از زيارت مسجد جمكران به همراه خانواده با يك خودروي واژگون شده كه سرنشينان آنان به كمك نياز داشتند روبرو شد و در پي كمك به سانحه ديدگان و نجات آنها خود دچار سانحه شد و به شدت از ناحيه نخاع، مهره هاي گردن و پاي چپ آسيب ديد.
در همين حال، امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش در مراسم تشييع اين سرباز فداكار تاكيد كرد: وحيد جشميد در روزي كه شمشير بر فرق مولاي عالميان مي نشيند به ديدار مولايش شتافت و به درستي او الگوي جوانان اين مرز و بوم خواهد شد.
فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به اين مطلب كه در مكه قديم دختران با ليف خرما براي خود گردنبندي درست كرده و به گردن مي انداختند و همين امر باعث مي شد روي گردنشان ردي از جاي آفتاف باقي بماند گفت: امام حسين(ع) مي گويد همانطور كه رد اين گردنبند را مي توان ديد رد و خط مرگ را نيز مي توان بر هر فردي ديد.
پوردستان با اشاره به اين مطلب كه همه انسان ها مرگ را در آغوش مي گيرند گفت: در ميان همه افراد آنهايي بزرگ هستند كه حياتي جاودان براي خودشان باقي مي گذارند و وحيد جمشيد مصداق اين گونه انسان هاست.

 



دهقان: طرح نظارت بر نمايندگان به هيئت رئيسه رسيد

عضو هيئت رئيسه مجلس گفت طرح نظارت به هيئت رئيسه تحويل شده و بعد از لايحه امور گمركي در دستور كار قرار خواهد گرفت.
محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه طرح نظارت مجلس بر نمايندگان در اختيار هيئت رئيسه مجلس است، افزود: اين طرح بعد از لايحه امور گمركي در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.
وي افزود: طبق آئين نامه داخلي مجلس، بايد لايحه در دست بررسي به اتمام برسد و سپس طرح يا لايحه ديگر مورد بررسي قرار بگيرد.
عضو هيئت رئيسه مجلس در ادامه با بيان اينكه اكثريت نمايندگان مجلس با طرح نظارت مجلس بر نمايندگان موافق هستند، ابراز اميدواري كرد كه طرح مذكور با راي بالاي نمايندگان به تصويب برسد.
گفتني است نمايندگان همچنين در هفته جاري، گزارش كميسيون اجتماعي در زمينه لايحه يك فوريتي افزايش عيد سعيد فطر را بررسي مي كنند.
به علاوه اهالي بهارستان در جلسات علني روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته جاري گزارش كميسيون اصل 90 درباره چهار مورد شكايات نمايندگان مجلس از محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كشورمان را مورد بررسي قرار مي دهند.
بررسي گزارش كميسيون برنامه و بودجه در خصوص تفريغ بودجه سال 1388 كل كشور و رسيدگي به گزارش كميسيون كشاورزي مبني بر تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص از علل، ميزان و چگونگي واردات كالاها و محصولات كشاورزي در دولت دهم نيز در دستور كار اين هفته مجلس قرار دارد.
گزارش كميسيون برنامه و بودجه درباره تحقيق و تفحص از عملكرد دولت در برنامه چهارم توسعه و گزارش كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اجراي سياست هاي كلي اصل44 قانون اساسي در زمينه عملكرد واگذاري سهام شركت هاي دولتي هم اين هفته در صحن علني پارلمان بررسي مي شود.

 



شيخ الازهر مصر: كساني كه ادعا مي كنند شيعيان قرآن ديگري دارند دروغگو هستند

شيخ احمدالطيب، در مراسم افتتاحيه مسابقات بين المللي قرآن كريم در قاهره، اتهام پراكني عليه شيعيان را محكوم كرد.
وي طي سخناني تصريح كرد: برخي از افراد به انتشار اكاذيب عليه مسلمانان شيعه مي پردازند و ادعا مي كنند قرآني كه شيعيان تلاوت مي كنند با قرآن سني ها متفاوت است.
وي افزود: قرآن كريم شيعيان و سني ها حتي در يك حرف نيز با هم تفاوت ندارد و كساني كه ادعا مي كنند شيعيان قرآن مختلفي از سني ها دارند دروغگو هستند و ياوه گويي هاي آنان بي نتيجه است و به سرانجام نمي رسد.
شيخ احمد الطيب علما را به ايستادگي در برابر اين فتنه ها دعوت كرد و اظهار داشت: علماي جهان اسلام اعم از شيعه و سني بايد دست به دست هم داده و در برابر افرادي كه با انتشار اين افتراها در صدد ضربه زدن به مسلمانان هستند ايستادگي كنند.
به گزارش رسا، شيخ الازهر تصريح كرد: مسلمانان نيز وظيفه دارند در برابر ياوه گويي ها هوشيار و برحذر باشند و فريب نقشه هاي دشمنان را نخورند.

 



با سرمايه3 هزار ميليارد ريال عملياتي شد تاسيس صندوق حمايت از پژوهشگران كشور

شهركرد- خبرنگاركيهان:
صندوق حمايت از پژوهشگران در سراسر كشور با سرمايه ده هزار ميليارد ريال تاسيس شد.
معاون علمي پژوهشي معاونت علمي و فن آوري رئيس جمهوري كه در دانشگاه شهركرد با روساي پژوهشكده هاي اين دانشگاه سخن مي گفت؛ با اعلام خبر فوق افزود: برابر مصوبه مجلس شوراي اسلامي سرمايه اين صندوق 3هزار ميليارد ريال است كه اين سرمايه طي سه سال محقق خواهد شد.
دكتر سيدمهدي سيدي ابراز اميدواري كرد كه به زودي آيين نامه اجرايي صندوق حمايت از پژوهشگران در هيئت دولت تصويب و ابلاغ شود.
وي افزود: تاسيس اين صندوق كمك بسيار بزرگي به بخش پژوهش كشور است و موجب بالا رفتن كيفيت تحقيقات و پژوهش در كشور خواهد شد.
دكتر سيدي از دانشگاهها و پژوهشگران كشور خواست؛ اولويت ها و برنامه هاي پژوهشي و تحقيقاتي را با نقشه جامع علمي كشور منطبق كنند.
وي همچنين بر تخصيص اعتبارات پژوهشي مصوب در بودجه كل كشور توسط دستگاه هاي اجرايي تاكيد كرد و افزود: اختصاص اين اعتبارات موجب كاربردي شدن تحقيقات و انجام كارهاي علمي كارها در كشور خواهد شد.

 



امتحانات نهايي روز دوم شهريور برگزار نمي شود

به منظور امكان بهره مندي دانش آموزان از ايام پرفيض شب هاي قدر، تمام امتحانات نهايي روز دوم شهريور دانش آموزان برگزار نمي شود.
رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش در بخشنامه اي كه به ادارات كل آموزش و پرورش استان ها درباره برگزاري امتحانات نهايي پايه سوم متوسطه، پيش دانشگاهي و هماهنگ كشوري پايه هاي اول و دوم در شهريور سال جاري ابلاغ كرده آمده است: به منظور رعايت حال دانش آموزان و امكان بهره مندي از ايام پرفيض شب هاي قدر برنامه امتحان نهايي همه دروس در روز چهارشنبه تغيير مي كند.
در اين بخشنامه تصريح شده است: زمان امتحان دروس قرآن و تعليمات ديني (3) (دين و زندگي) در رشته فني و حرفه اي به ساعت 9 صبح پنجشنبه 17 شهريور و امتحان دروس قرآن و تعليمات ديني (3) (دين و زندگي و اصول عقايد (2)) شاخه نظري به ساعت 9 صبح روز سه شنبه 22 شهريور سال جاري موكول شده است.

 



براي اخذ نمره؛ پيش دانشگاهي ها بايد دركلاس ها حضور داشته باشند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اخذ نمره در دوره پيش دانشگاهي را منوط به حضور دانش آموزان دركلاس هاي درس دانست.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ابراهيم سحرخيز درگردهمايي معاونان آموزش متوسطه كشور با اشاره به سالي واحدي شدن نظام پيش دانشگاهي گفت: به علت برگزاري سه سال اول متوسطه به صورت سالي واحدي، سال چهارم موسوم به دوره پيش دانشگاهي نيز كه از سال گذشته در دبيرستان ها ادغام شده بود از امسال به صورت سالي واحدي برگزار مي شود.
وي با اعلام اينكه دوره پيش دانشگاهي دو روز در هفته تعطيل خواهد بود، افزود: درس هايي كه در گذشته طي دو ترم عرضه مي شد، از ابتداي سال، و درس معارف نيز از حالت معارف 1 و 2خارج و به صورت يك درس ارايه خواهد شد.
سحرخيز ادامه داد: 15نمره پاياني مربوط به بخش دوم كتاب ها است و بخش اول فقط پنج نمره در امتحان پايان سال خواهد داشت.
سحرخيز اول مهر ماه را آغاز سال تحصيلي براي دوره هاي متوسطه و پيش دانشگاهي ذكر كرد و گفت:با حذف دوره پيش دانشگاهي در آينده، امتحانات سال هاي دوم و سوم متوسطه به صورت نهايي برگزار مي شود و سوابق تحصيلي دانش آموزان از اين طريق اعلام مي شود.

 



سرورالدين: پذيرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي تهران 2برابر شد

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور از افزايش ظرفيت يك دانشگاه علوم پزشكي خبر داد.
دكتر محمدحسين سرورالدين در گفت وگو با مهر افزود: اين افزايش ظرفيت در راستاي پذيرش بهتر در سه رشته دكتري حرفه اي انجام مي پذيرد.
سرورالدين گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران به دليل نبود امكانات، ظرفيت محدودي را براي رشته هاي دكتري حرفه اي، دندانپزشكي، داروسازي و پزشكي اعلام كرده بود كه مقرر شد با توجه به پرمتقاضي بودن اين رشته ها، ظرفيت در اين رشته ها در اين دانشگاه افزايش يابد.
سرورالدين اظهار داشت: در مجموع اين سه رشته در مقطع دكتري حرفه اي 250 نفر به ظرفيت پذيرش دانشگاه علوم پزشكي تهران افزوده شد.
وي تاكيد كرد: با توجه به پرمتقاضي بودن رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي به خصوص در دانشگاه علوم پزشكي تهران اين افزايش ظرفيت به داوطلبان در رتبه هاي بالا كه نمرات مشابهي دارند براي پذيرش كمك مي كند.
در دفترچه كنكور سراسري سال 90 ظرفيت پذيرش در رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران 335 نفر با احتساب بورسيه ارتش اعلام شده است كه با افزايش ظرفيت به 585 نفر خواهد رسيد.

 



افزايش 10درصدي قيمت خريد تضميني برنج

رئيس سازمان بازرگاني استان مازندران گفت: قيمت خريد تضميني برنج با تصويب هيئت دولت تا 10درصد افزايش يافت.
به گزارش مهر، عباسعلي وفايي نژاد گفت: هيئت دولت در جهت حمايت از توليدكنندگان بررسي مجدد قيمت ارقام پرمحصول برنج را در دستور كار قرار داد و بر همين اساس، مقرر شد قيمت انواع برنج بين 5/7 تا 10درصد افزايش يابد.
رئيس سازمان بازرگاني استان مازندران با بيان اينكه هم اكنون منتظر ابلاغ قيمت هاي جديد براي اجرا هستيم، افزود: طبق مصوبه ديماه سال گذشته هيئت وزيران گروه يك كه شامل برنج فجر، شيرودي و خزر است با قيمت 14800ريال، گروه دو با نام سپيدرود به قيمت 13000ريال، گروه سه شامل، ندا، نعمت و رمضاني با قيمت 11000 ريال و گروه آخر كه برنج آمل دو و سه را دربر مي گيرد با قيمت 10900ريال تعيين قيمت شده بود.
وي افزود: از آنجا كه در سال جاري توليدكنندگان با افزايش هزينه هايي مواجه بودند دولت تصميم به ارتقاي قيمت هاي تعيين شده سال قبل گرفت.
به گفته وفايي نژاد، در حال حاضر چهار مركز خريد در استان مازندران آمادگي خريد ارقام پرمحصول كشاورزان را دارد؛ ضمن آنكه مباشران خصوصي نيز از طريق شركت خوشه سبز مازندران در بحث خريد شركت بازرگاني دولتي ايران را همياري خواهد كرد.

 



از سوي كانون پرورش فكري مازندران صورت گرفت
اختصاص دو منبع معتبر براي قصه گويان رضوي

ساري- خبرنگار كيهان:
كانون پرورش فكري مازندران به منظور دسترسي بهتر مربيان خود به منابع مرتبط با قصه گويي رضوي دو كتاب منبع را در اين خصوص به مربيان خود ارائه كرد.
قاسم عزيززاده گرجي به كيهان گفت: كانون پرورش فكري مازندران در راستاي مستندسازي قصه گويي رضوي و دسترسي بهتر قصه گويان به منابع مرتبط با امام رضا(ع) و فرهنگ رضوي اقدام به اختصاص دو كتاب با عنوان «عيون اخبارالرضا» و «كتاب تحليلي از زندگاني امام رضا(ع)» نموده است.
وي در خصوص كتاب «عيون اخبارالرضا» گفت: اين كتاب به واسطه اين كه روايت هاي مستندي از زندگي گهربار حضرت علي بن موسي الرضا(ع) ارائه داده منبع بسيار خوبي شناخته شده و به همين جهت كانون پرورش فكري مازندران كه دبيرخانه جشنواره بين المللي قصه گويي رضوي نيز مي باشد اقدام به تهيه اين كتاب كرده است.
گرجي يادآور شد: اين كتاب شامل دو جلد مي باشد و در آن مسائلي همچون: ادله امامت امام رضا، اجابت دعاي حضرت در مورد باران، پاسخ امام به سوالات مامون، اخبار وارده از امام در مسائل گوناگون و ديگر موارد به رشته تحرير درآمده كه به تاليف محمدبن علي بن بابويه و ترجمه علي اكبر غفاري و حميدرضا مستفيد انتشار يافته است.
دبير جشنواره بين المللي قصه گويي رضوي در مورد كتاب «تحليلي از زندگاني امام رضا(ع)» اضافه كرد: اين كتاب نيز در مورد ابعاد زندگي حضرت مي باشد و اثر محمد جواد فضل الله و انتشارات بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي بوده و از جمله منابع معتبري است كه توانسته در اختيار مربيان كانون قرار گيرد.
مدير كانون پرورش فكري مازندران ابراز اميدواري كرد تا اين كتب ياريگر نيازهاي قصه گويان در جهت آشنايي بيشتر آنان با ابعاد وجودي امام رضا(ع) و همچنين ارائه آثار مطلوب تري در اين زمينه باشد.

 



رئيس ستاد نمازجمعه قم تغيير ائمه جمعه اين شهر را رد كرد

رئيس ستاد نمازجمعه قم، خبر جايگزيني ائمه جمعه جديد به جاي علامه اميني و آيت الله استادي را تاييد نكرد.
علي محمدي گفت: تاكنون تصميمي در اين زمينه اتخاذ نشده است. وي در حاشيه نمازجمعه قم به خبرنگار ايرنا، خاطرنشان كرد: فعلا طبق روال معمول آيت الله حسيني بوشهري و حجت الاسلام والمسلمين سعيدي ائمه جمعه قم، اين نماز عبادي سياسي را اقامه مي كنند، ولي اينكه چه كسان ديگري به جاي دو امام جمعه غايب انتخاب مي شوند، هنوز چيزي مشخص نشده است.
وي انتخاب شدن آيت الله محسن اراكي نماينده سابق مجلس خبرگان رهبري و حجت الاسلام ماندگاري عضو هيئت رئيسه موسسه سيره تفحص شهدا را تاييد نكرد و گفت: هيچ چيزي هنوز مشخص نشده است.
از سوي ديگر احمد شمس، مجري نمازجمعه قم نيز به خبرنگار ايرنا گفت: قرار است آيت الله اميني ديگر امام جمعه موقت قم بعد از ماه مبارك رمضان در نمازجمعه اين شهر خطبه بخواند.
آيت الله اميني اين هفته بعد از مدت ها غيبت در نمازجمعه قم حاضر شده بود. يك مقام مسئول ديگر كه خواست نامش فاش نشود، گفت: تا زماني كه آيت الله اميني و استادي كتبا از اقامه نمازجمعه شهر قم انصراف ندهند، فرد جديدي منصوب نخواهد شد.

 



آيت الله مكارم شيرازي: آمريكا مي خواهد سوريه را به ويرانه اي مانند ليبي تبديل كند

يكي از مراجع تقليد، هدف آمريكا از احياي رژيم صهيونيستي وحمايت از ظالمان و دشمني با مظلوم را تبديل سوريه به ويرانه اي مانند ليبي توصيف كرد.
به گزارش ايرنا، آيت الله ناصر مكارم شيرازي در نخستين شب از مراسم احيا در مدرسه امير المومنين قم اظهار داشت: آمريكاييها مي خواهند با اين كار خيال خود را از اين كشور مهم منطقه راحت كنند.
اين مدرس خارج فقه حوزه علميه قم با اشاره به موقعيت مهم و استراتژي سوريه در منطقه تصريح كرد: ببينيد كشوري كه در راه مقابله با اسرائيل و نفوذ آمريكا در منطقه نقش مهمي دارد، چه نقشه هايي براي آن كشيده اند.
اين مرجع تقليد با اشاره به وصيت نامه بيست ماده اي اميرالمومنين و ضرورت عمل به آن در ماه مبارك رمضان اظهار داشت: يكي از مواردي كه آن حضرت در وصيت نامه خود بدان متذكر شده دشمني با ظالم و حمايت و ياري از مظلومان است اما نگفته كدام ظالم و يا كدام مظلوم كه اين مسئله بايد مورد توجه همگان قرار گيرد.
وي با اشاره به كشتار شيعيان مظلوم بحرين گفت: عجيب است برخي سران كشورهاي اسلامي در منطقه يار ظالم و دشمن مظلوم شده اند. مگر اينها چه مي خواهند؟ دموكراسي و آزادي، يعني همان چيزي كه شما هميشه از آن دم مي زنيد.
حال چگونه اين براي شما جايز است ولي براي مظلومان بحرين خوب نيست؟
اين مرجع تقليد شيعه ساكن قم در ادامه با اشاره به مردم قحطي زده سومالي اظهار داشت: مردم اين كشور در قحطي و گرسنگي به سر مي برند و مي گويند علت آن خشكسالي است ولي در حقيقت علت اصلي آن نفوذ چندين ساله استعمار و بيگانگان در اين كشور است.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: خوشبختانه ملت، مسئولان و كانون هاي خيريه ما به جنب وجوش افتاده اند و كمك هاي فراواني به مردم مظلوم اين كشور كرده اند.
وي همچنين اظهار داشت: در همين داخل كشور خودمان هم نمونه هايي از كمك به ظالم و دشمني مظلوم ديده مي شود عده اي وام گرفته اند از يك آدم گردن كلفت و چون وام آنها ربوي بوده و نتوانسته اند پرداخت كنند افتاده اند به زندان آن وقت آن آدم رباخوار آزادانه براي خود مي گردد مگر سفارش اميرالمومنين دشمني با رباخوار و موقوفه خوار نيست.

 



ملايري ها پيكر آيت الله عباسي را تشييع كردند

ملاير- خبرنگاركيهان:
پيكر روحاني برجسته ملايري در ميان حزن و اندوه مردم اين شهر از مقابل مسجد فاطميه تا ميدان امام خميني ملاير تشييع شد.
در مراسم تشييع پيكر آيت الله شيخ محمد عباسي مسئولان شهرستان ملاير از جمله امام جمعه اين شهرستان، مديركل سازمان تبليغات استان همدان، معاون سياسي اجتماعي فرمانداري ملاير، جمع كثيري از روحانيان و اقشار مختلف مردم اين شهر شركت داشتند. براساس اين گزارش امام جمعه ملاير در ميدان امام خميني اين شهر نماز بر پيكر آيت الله شيخ محمد عباسي خواند و پيكر آن مرحوم در بهشت هاجر شهرستان ملاير به خاك سپرده شد.
مرحوم آيت الله شيخ محمد عباسي در سال 1312 در شهرستان ملاير متولد شد و پس از طي مراحل مقدماتي دروس حوزوي، به نجف عزيمت كرد و در آنجا اجازه اجتهاد از آيات عظام عبدالعلي سبزواري و طبسي اخذ كرد و قبل پيروزي انقلاب به ملاير بازگشت. مرحوم آيت الله عباسي در سالهاي خفقان رژيم ستم شاهي هدايت مبارزات مردم را به عهده داشت و چند بار توسط ساواك دستگير شد. مرحوم آيت الله عباسي از شاگردان خاص و ياران نزديك آيت الله مدني بود. وي هيچ مسئوليتي جز تدريس را نپذيرفت و كلاس درس آيت الله عباسي از شلوغ ترين كلاس هاي درسي حوزه علميه ملاير به شمار مي رفت.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: 10 ميليون حافظ قرآن تربيت مي شود

اراك- خبرنگار كيهان:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تربيت 10 ميليون حافظ قرآن در كشور هدفگذاري كرده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اين مطلب در جمع اعضاي شوراي اداري و شهرستان شازند افزود: تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كه خواسته رهبر معظم انقلاب است هدف بسيار بلندي است كه بايد همه در اين راه تلاش كنند.
سيدمحمد حسيني گفت: آشنايي جامعه با قرآن، سعادت جامعه و جلوگيري از ترويج افكار و انديشه هاي انحرافي را به دنبال خواهد داشت. وي از ساماندهي فعاليت هنرمندان كشور با رويكرد ديني و مذهبي خبر داد و گفت: در شوراي فرهنگ عمومي بحث افزايش سرانه مطالعه و نهادينه كردن آن و عرفان هاي ساختگي را دنبال مي كنيم.
حسيني بر پرهيز از سياه نمايي و منفي گرايي تاكيد كرد و اظهار داشت: اين مسير نادرست موجب ايجاد يأس و نااميدي و سرخوردگي در بين جوانان مي شود.
وي با تاكيد بر اعتماد به نفس و خودباوري و ايجاد روحيه نشاط و شادابي در ميان جوانان افزود: دشمنان نظام اسلامي در تلاش هستند تا با استفاده از ابزارهاي مختلف جوانان را به انحراف و بي بند و باري هدايت كنند و مسئولان نيز بايد در مقابل انتقادات درست و بدون غرض سعه صدر و بردبار باشند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: وظيفه روحانيان و علما در شرايط حساس كشور براي مقابله با فرهنگ غرب و شكست دشمن در جنگ نرم و روشنگري و بصيرت افزايي قشرهاي مختلف مردم بويژه جوانان سنگين و حساس است.

 



اخبار ادبي و هنري

پيش بيني ثبت ركورد براي كتاب سفرنامه رهبرانقلاب به شيراز
محمدرضا سرشار تاكيد كرد كه كتاب سفرنامه رهبرانقلاب به استان فارس قابليت ركورد را دارا است.
سرشار در يادداشتي به بهانه انتشار كتاب «حافظ هفت» نوشته اكبر صحرايي با موضوع سفر مقام معظم رهبري به استان فارس نوشت: اگر سفرنامه سيستان و بلوچستان فقط لعابي نازك از داستان دارد، خط قصه سفرنامه اكبر صحرايي، پررنگ است. خاصه پيچي كه اين خط قصه در طول خود مي خورد و در ميانه راه، با شدت گرفتن بيماري تنفسي راوي اصلي، به درخواست او، ادامه روايت به راوي دوم- كه يك نويسنده محلي مسيحي است- واگذار مي شود، پيرنگ داستاني آن را از سير خطي و مستقيم سفرنامه سيستان و بلوچستان و همه سفرنامه هاي بعد از آن متمايز و برجسته مي كند.
وي ادامه داد: با جذابيت و نوآوري هاي داستاني قابل توجهي كه در «حافظ هفت» او هست، اگر اين اثر به طريق مقتضي و روش هاي مناسب به علاقه مندان معرفي شود، به احتمال زياد، ان شاءالله، در نوع خود، ركورد خواهد زد.
نمايش سريال هاي ايراني در تلويزيون مصر
مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر(ع) به همراه 10 عنوان مجموعه تلويزيوني، فيلم سينمايي و مستند براي شبكه هاي تلويزيوني مصري فرستاده شد.
پس از تحولات ماه هاي اخير در كشور مصر و فراهم شدن زمينه بهبود روابط سياسي دو كشور ايران و مصر بستر مناسبي براي آغاز گسترش روابط فرهنگي بين دو ملت آماده شده است. در اين جهت و به دنبال درخواست رئيس دفتر حافظ منافع جمهوري اسلامي ايران در قاهره مبني بر تمايل برخي از شبكه هاي تلويزيوني مصر براي پخش فيلم هاي ايراني، اداره مبادلات برنامه اي مركز امور بين الملل صداوسيما، مجموعه هاي تلويزيوني موفق و پربيننده ايراني را به اين كشور ارسال كرد. مجموعه هاي تلويزيوني يوسف پيامبر(ع)، او يك فرشته بود، آشپزباشي، گمگشته با دوبله عربي و فيلم هاي سينمايي انتخاب، مانگرو، تنهايي، بازمانده و مكافات بازيرنويس انگليسي در اختيار نمايندگي حافظ منافع ايران در قاهره قرار گرفت. همچنين مستندهاي «الحضار الايرانيه» و «مشاهد من ايران» به زبان عربي و تواشيح، ابتهال، تلاوت قرآن، دعا و مناجات، از ديگر آثار ارسالي به دفتر نمايندگي حافظ منافع ايران در قاهره است تا به شبكه هاي تلويزيوني مصري ارايه شود.
برگزاري مراسم تلاوت قرآن كريم
در دارالقرآن حضرت آيت ا... العظمي بهجت
مراسم معنوي تلاوت قرآن كريم در محل دارالقرآن حضرت آيت ا... العظمي بهجت در شبهاي قدر و ماه مبارك رمضان، هر شب برپا مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين مراسم روح بخش با همت انجمن حمايت از چهار ديپلمات ربوده شده ايراني در لبنان و با حضور قاري برجسته قرآن كريم حامد شاكرنژاد برگزار مي شود. محل دارالقرآن حضرت آيت ا... العظمي بهجت، منزل «موسوي» يكي از چهار ديپلمات ربوده شده، در خيابان كميل تهران است.
مراسم ياد شده از ساعت 30:22 تا 24 برگزار مي شود.گفتني است حضرت آيت ا...العظمي بهجت همواره مي فرمودند براي آزادي چهار ديپلمات ايراني از زندان هاي رژيم صهيونيستي، بايد ظرفي از دعا پر شود.
حضور پررنگ مستندسازان در سومين جايزه بزرگ شهيدآويني
با پايان گرفتن مهلت ارسال فيلم به سومين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني، بيش از 300 عنوان فيلم در دبيرخانه اين رويداد به ثبت رسيده كه نمايانگر استقبال مطلوب مستندسازان ايراني از اين برنامه فرهنگي منبعث از تفكر شهيد آويني است. سومين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني بر خلاف گذشته كه بهترين فيلم هاي مستند سال را هدف ارزيابي و تقدير قرار مي داد، ميزبان آثاري با رويكرد انديشه، آراء و آرمان هاي سيد شهيدان اهل قلم شده است كه با توجه به موضوعي بودن اين رويداد، ارسال بيش از 300 عنوان فيلم مستند به دبيرخانه جايزه بزرگ «شهيد آويني» چشمگير است. بر پايه اين گزارش، اين دوره از جايزه بزرگ شهيد آويني، در دو بخش رقابتي فيلم هاي مستند (توليد سال 88 به بعد، با حداكثر زمان 52 دقيقه) و بخش تحقيق و تاليف (حداقل 25 صفحه تايپ شده) برگزار خواهد شد.
از موضوع هاي بخش مسابقه فيلم هاي مستند، مي توان به مستندهاي اجتماعي آسيب نگارانه، مستندهاي اشراقي، مقاومت و پايداري و سياسي همسو با تفكر شهيد آويني و آثار خاص مرتبط با شخصيت شهيد آويني يا ملهم از آثار مكتوب وي اشاره كرد. در بخش تحقيق و تاليف نيز پژوهش هاي ويژه پيرامون نقش شهيد آيني بر روند مستندسازي ايران و تاثيرگذاري وي در سينماي ايران هدف قضاوت قرار خواهند گرفت.
استقبال از نمايش مذهبي «اذان صبح»
نمايش مذهبي «اذان صبح» به نويسندگي مهدي متوسلي و به كارگرداني محمود فرهنگ با پشت سر گذاشتن 13 اجرا، ميزبان 11 هزار مخاطب بوده است. نمايش «اذان صبح» از 13 مرداد در تالار وحدت اجراي خود را آغاز كرد. اين نمايش روزهاي پاياني زندگي حضرت علي(ع) و حضور لشگريان آن حضرت در اردوگاه نخيله، بمنظور جنگ مجدد با معاويه را روايت مي كند. انوشيروان ارجمند، جليل فرجاد، سيروس كهوري نژاد، كرامت رودساز، فرهاد بشارتي، كاظم نظري و اسداله بابايي از جمله بازيگران اين اثر نمايشي هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14