(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول شهریور 1390- شماره 20006

كوتاه اقتصادي
نامه سرگشاده دام داران به رئيس جمهور
ارزيابي آل اسحاق از دو ديدار مهم رهبري با فعالان اقتصادي اقتصاد بايد اولويت اول كشور باشد
بهره برداري از 67 طرح بخش آب در هفته دولت
دبير انجمن: قيمت ها كاهش دارد افزايش قيمت برنج بهانه دلالان است
بانك مركزي اعلام كرد اسامي موسسات مالي و اعتباري مجاز در شرف تاسيس
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس: هيچ فرصت اشتغال جديد در سال جاري شكل نگرفته است
وزير امور اقتصادي و دارايي: نرخ تورم اعلام شده از سوي مركز آمار مبهم است
امضاي قرارداد جديد سوآپ نفت با يك شركت خارجي
اختصاص 300 ميليارد تومان اعتباربه مسيرهاي ريلي كرمانشاه - خسروي و چابهار- سرخس
زيان 6 ميليارد دلاري اتلاف انرژي در ساختمان ها



كوتاه اقتصادي

¤ وزير نفت با تأكيد بر حمايت رئيس جمهوري براي تامين منابع مالي از طريق انتشار اوراق مشاركت كه بزودي آغاز خواهد شد، گفت: سهم خود را از 23 ميدان مشترك نفت و گاز برداشت مي كنيم.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتداي فصل برداشت گندم تاكنون بيش از پنج ميليون و 260 هزار تن محصول مازاد كشاورزان خريداري شده است.
¤ دبير كانون انجمن هاي صنايع غذايي ايران گفت: افزايش قيمت مواد اوليه وارداتي، افزايش هزينه هاي داخلي در اثر هدفمندي يارانه ها و كنترل قيمت مواد غذايي در داخل مي تواند زمينه ركود توليد در صنايع غذايي را فراهم كند و ترس از آن داريم كه آثار آن به بخش كشاورزي كشور نيز منتقل شود.
¤ رئيس شوراي هماهنگي مديران بانك هاي دولتي با بيان اينكه بانك مركزي بايد روش ديگري را براي تاييد صلاحيت مديران و اعضاء هيئت مديره بانك ها اتخاذ كند، شرط 10 سال سابقه كار بانكي را به تنهائي كافي ندانست.
¤ مديرعامل ايران LNG گفت: فعلاً درباره صادرات 5/1 ميليون تن LNG در سال با يك شرك اندونزيايي مذاكره شده و درباره محدوده قيمت LNG صادراتي در مذاكرات بعدي تصميم گيري خواهد شد.
¤ مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران از نصب 100 هزار كنتور هوشمند در كشور تا پايان سال جاري به صورت پايلوت خبر داد.مجتبي شيخ بهايي با اشاره به اجراي طرح پايلوت كنتورهاي هوشمند گفت: تاكنون پايلوت هاي مختلفي از جمله نصب 10 هزار كنتور هوشمند در تهران در دست اجراست كه توليد اين كنتورها توسط سازندگان داخلي انجام مي شود.
¤ مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران ظرفيت سيلوهاي كشور را 14ميليون تن اعلام كرد و گفت: تاپايان سال 5/1 ميليون تن ديگر به ظرفيت سيلوها افزوده خواهد شد.
¤ معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت تعاون، كار و رفاه، تعلل در برگزاري انتخابات هيئت مديره اتاق تعاون مركزي را خلاف قانون برشمرد و گفت: هرگونه سوءاستفاده از خلأ موجود مديريتي در حوزه تعاون براي به تعويق انداختن اين انتخابات پيگرد قانوني دارد.
¤ وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد از ابتداي فعاليت دولت نهم تاكنون بيش از 43 هزار فقره پروانه بهره برداري صنعتي براي صنعتگران صادر شده كه نسبت به مدت مشابه در دولت هاي هفتم و هشتم (از آبان 78 تا مرداد 84) با 62 درصد رشد مواجه بوده است.
¤ سازمان گمرك چين در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: ميزان صادرات نفت خام ايران به اين كشور در هفت ماه 2011 نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 73/46درصد رشد داشته است.براساس اين گزارش: صادرات نفت خام ايران به چين در هفت ماه امسال به بيش از 16220992 تن رسيده است كه اين رقم نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 73/46درصدي روبرو شده است. ايران در هفت ماه 2011 پس از عربستان و آنگولا سومين صادركننده بزرگ نفت خام به چين بوده است.
¤ مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با بيان اينكه روش قيمت گذاري خودرو تغييري نكرده است، از ارسال پرونده چهار شركت خودروساز متخلف به سازمان تعزيرات حكومتي در آينده نزديك خبر داد.
¤ مديرعامل شركت فولادمباركه از برنامه اين شركت براي دو برابر شدن ظرفيت توليد «فولاد هرمزگان» خبر داد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، محمدمسعود سميعي نژاد تصريح كرد: در حال حاضر مذاكراتي با پيمانكار خارجي- بخش فولادسازي- فولاد هرمزگان آغاز شده تا ظرفيت توليد اين كارخانه به سه ميليون تن افزايش يابد.
¤ سهميه بنزين خودروها در شهريورماه، مطابق ماه هاي گذشته به كارت هاي سوخت واريز شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مديريت حمل و نقل سوخت، 60 ليتر سهميه بنزين شهريورماه خودروهاي شخصي ساعت 24 (31 مردادماه) در كارت هاي سوخت واريز شد. براساس اين گزارش: ديگر وسايل نقليه عمومي نيز سهميه اي مشابه سهميه مردادماه دريافت خواهند كرد و بنابراين هيچگونه تغيير در ميزان قيمت و سهميه سوخت در شهريورماه وجود نخواهد داشت. همچنين در شهريورماه 500 ليتر سهميه بنزين با نرخ آزاد 700 توماني در كارت هاي سوخت خودروها واريز مي شود كه در صورت اتمام سهميه 400 توماني قابل استفاده خواهد بود.

 



نامه سرگشاده دام داران به رئيس جمهور

رئيس هيأت مديره اتحاديه مركزي تعاوني هاي كشاورزي دامداران طي نامه سرگشاده اي به رئيس جمهور با اشاره به مشكلات دامداران خواستار اقدام عاجل دولت براي رفع اين مشكلات شد.
سيروس روستا در اين نامه ضمن اشاره به افزايش قيمت نهاده هاي دامي نوشته است: آقاي رئيس جمهور قيمت جو نظير دلار و سكه روزانه افزايش پيدا مي كند براي نمونه ظرف مدت 3 روز مبلغ 1300 ريال به قيمت جو افزوده شده است و هيچ دستگاه نظارتي حتي سؤال نيز نمي كند، علت افزايش چيست و ليكن قيمت شير خام طي چهار سال گذشته در پايين ترين قيمت يعني 80 درصد قيمت يك كيلوگرم جو قرار دارد و افزايش يك درصدي در قيمت فرآورده هاي لبني چندين متولي دارد مگر اين افسار گسيختگي و عدم نظارت در افزايش قيمت علوفه و ديگر هزينه ها و تاكيد بر حفظ قيمت فرآورده هاي لبني براي مصرف كننده توسط سازمان هدفمند كردن يارانه ها و عدم اجراي قوانين هدفمند كردن يارانه ها نتيجه اي جز عدم توان بازپرداخت بدهيها به بانك و از بين رفتن ذخاير ژنتيك كشور كه روزانه به قيمت گوشت به كشتارگاه ها ارسال مي شود و نابودي اشتغال و دراز نمودن دست گدايي بسوي بيگانگان نتيجه ديگري هم دارد؟
در ادامه اين نامه با اشاره به عدم اجراي برخي قوانين توسط مسئولان ذيربط آمده است: چرا قانون خريد تضميني محصولات كشاورزي مصوب شهريور ماه سال 1368 در مورد شيرخام و گوشت قرمز اجرا نمي شود؟ آيا ارزش اين دو ماده خوراكي استراتژيك كه به سلامت مردم ارتباط دارد از چغندرقند و سيب زميني و... كمتر است. حتماً به استحضارتان رسانده اند كه طي دو دهه اخير به دليل پايين بودن مصرف سرانه فرآورده هاي لبني در كشور 5 سانتيمتر از قد كودكان كشور كاسته شده است. به لحاظ اهميت موضوع در قوانين ديگري از جمله قانون نظام جامعه دامپروري مصوب سال 1388 و قانون افزايش بهره وري در بخش كشاورزي مصوب سال 1389 بر خريد تضميني اقلام فوق تأكيد شده است مشكل كجاست؟
آيا افزايش مصرف سرانه فرآورده هاي لبني در پايان برنامه پنجساله چهارم به ميزان 160 كيلوگرم كه ضامن سلامتي مردم مي باشد تحقق يافته است؟ در صورتي كه اجراي آن مي تواند تا چند برابر هزينه هاي انجام شده براي يارانه شير، در بخش دارو و درمان صرفه جويي براي خزانه دولت داشته باشد.
در پايان اين نامه خطاب به رئيس جمهور آمده است: ما از جنابعالي كه پرچمدار اجراي عدالت هستيد فقط يك تقاضا داريم و آنهم اجراي قوانين مربوطه كه عين عدالت است. البته نه نوش دارو بعد از مرگ سهراب! از جنابعالي استدعا دارم حسب قوانين فوق الذكر دستور فرمائيد به منظور حفظ اشتغالهاي موجود و تشويق توليدكنندگان هر چه سريعتر نسبت به اجراي قوانين و حمايتهاي تعريف شده در برنامه از توليد كنندگان اقدام عاجل به عمل آيد.

 



ارزيابي آل اسحاق از دو ديدار مهم رهبري با فعالان اقتصادي اقتصاد بايد اولويت اول كشور باشد

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با روايت جديدي از دو نشست اخير مهم، صميمي و صريح بخش خصوصي و فعالان اقتصادي با مقام معظم رهبري، گفت: اين نشستها نشان مي دهد كه اقتصاد اولويت اول كشور شده است.
يحيي آل اسحاق در گفت وگو با مهر افزود: واقعيت اين است كه اين جلسات كه در نوع خود بي نظير است، هدف بزرگي را دنبال مي كند و آن اين است كه اقتصاد به حاشيه رانده شده، سرفصل همه امور قرار گيرد. اين دقيقا در فرمايشات مقام معظم رهبري هم در ديدار اخير خود با فعالان اقتصادي مورد اشاره قرار گرفته است كه اساسا علت اصلي تشكيل جلسه اي به اين شكل كه مجموعه اي از فعالان اقتصادي اعم از وزراي اقتصادي، مسئولان دولتي و بخش هاي خصوصي، تعاوني و تشكل ها در يك روز ماه مبارك رمضان، 3 ساعت از وقت مقام معظم رهبري را به خود اختصاص دادند، بي نظير است؛ همانطور كه ايشان هم اشاره كردند مي خواستند با اين جلسه، به مجموعه مسئو لان داخلي، مردم و فعالان در بخش اقتصاد نشان دهند كه بخش خصوصي و فعاليت اقتصادي جزء اركان اصلي نظام است و مقامات ارشد كشور به آن توجه جدي دارند، دولت هم بايد توجه جدي كند. ايشان فرمودند كه با اين جلسه، اين اهداف حاصل شده است. اين جلسه و نشست قبل از آن كه يك جلسه اختصاصي بود و در آن، روساي اتاق ايران و تهران خدمت مقام معظم رهبري رسيدند و خيلي صريح، حرف هاي خود را عنوان كردند، اتفاق مهمي به شمار مي رود؛ ضمن اينكه ايشان هم رهنمودهايي داشتند.
وي افزود: مجموعه اين جلسات نشانگر اين است كه تلاشي كه ظرف چند سال اخير در كشور شكل گرفته و مقام معظم رهبري خود شخصا با ابلاغ سياست هاي اصل 44 و تبيين اصول حاكم بر برنامه پنجم، مجلس، فضاي حاكم بر كشور و توجه به مجموعه دست اندركاران بخش اقتصاد، شرايط عمومي را در كشور به گونه اي شكل مي دهند كه اقتصاد، اولويت اول كشور باشد؛ چرا كه اقتصاد ما ظرف 30 سال گذشته، تحت پوشش مسائل جنگ، جريانات سياسي، فرهنگي و مسائل متعدد در نظام تصميم گيري، جزو اولويت نبوده و به حاشيه رانده شده بود.
آل اسحاق ادامه داد: جلسه اخير رهبري با فعالان اقتصادي مي خواست نشان دهد كه كشور به شرايطي رسيده است كه اقتصاد بايد جزو محورهاي اصلي نظام تصميم گيري باشد، همچنين در اين جلسه، جمعي از فعالان اقتصادي، نقاط مثبت و منفي، چالش ها، پيشنهادات و موفقيت هاي خود را خدمت مقام معظم رهبري ارايه كردند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران سپس درخصوص ارزيابي رهبر انقلاب از نحوه اجراي اصل 44 گفت: مقام معظم رهبري در جلسه با هيئت رئيسه اتاق عنوان كردند: «ما با اصل 44 مي خواهيم كه به طور كلي بينش، فرآيند، اهداف و اجرائيات اقتصادي ريل گذاري شود». در جلسه اخير نيز فرمودند: «منظور ما از اصل 44 كه با اهداف خاصي آن را ابلاغ و بيان كرديم و هنوز هم منتظرش هستيم و بايد بشود و فكر هم مي كنيم كه اين يكي از اركان اصلي است، تنها بحث واگذاري نبود؛ بلكه مجموعه نظام مديريتي در بخش اقتصاد مدنظر قرار داشت. انتظار ما بر اين است كه تحولي در حوزه اقتصاد و در بخش مديريت، مالكيت و اهداف اقتصاد صورت گيرد و انتظار اين است كه راندمان، بهره وري و صادرات در كشور، متحول شود.»
ايشان صراحتا به چالش هايي كه اجراي اين اصل داشته است، اشاره كردند و معتقد بودند كه بايد اجراي اصل 44 به گونه اي باشد كه بخش خصوصي و غيردولتي بتواند مديريت بخش اقتصاد را در اختيار داشته باشد نه اينكه فقط سهام در اختيار گيرد. درواقع منظور ايشان اين بود كه اگر قرار باشد كه بخش خصوصي پول بدهد و خود مديريت نكند، كار پيش نمي رود. از سوي ديگر بايد اجراي اين اصل، باعث افزايش بهره وري، كم كردن هزينه ها و تنوع نوآوري و فناوري شود؛ لذا عنوان كردند كه اگر چه در رابطه با اصل 44 كارهاي خوبي انجام شده؛ ليكن فاصله با اهداف، سرعت اجرا، كميت و كيفيت اجراي اين اصل خيلي زياد است.
در بخش ديگري از سخنانشان نيز اشاره داشتند كه در چشم انداز مطرح كرده اند كه بايد در منطقه اول شويم، نه به اين مفهوم كه كشورهاي ديگر منطقه از حركت ايستاده اند كه ما به آنها برسيم؛ لذا بايد با برنامه ريزي، علاوه بر اينكه بايد عقب ماندگي را جبران كنيم، بايد در منطقه نيز اول شويم؛ لذا برداشتشان اين بود كه سرعت لازم در تحقق اهداف چشم انداز وجود ندارد و مديريت به درستي صورت نگرفته است. به اعتقاد ايشان، هنوز واگذاري در ذهن برخي ها مفهوم اشتباهي دارد و بايد نظام مديريت و نحوه آن تغيير كند تا كيفيت مورد انتظار برآورده شود.
آل اسحاق در ادامه با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب درخصوص شيوه جهاد اقتصادي و چگونگي مقابله با تحريم هاي اقتصادي گفت؛ در ديدار اخير، ايشان درمقدمه بحث جهاد اقتصادي موضوع تحريم هاي اقتصادي را به صورت صريح، روشن و با شفافيت بيان كردند، همان چيزي كه برخي ها را نگران كرده بود و بحث تحريم را در لفافه و به گونه اي بيان مي كردند كه سياه نمايي نشود، اما ايشان بسيار صريح و شفاف از موضوع تحريم ها سخن گفتند و فرمودند كه برخوردهاي تحريمي، موضوعي نو نيست و از سي سال قبل كشور با آن مواجه بوده است؛ اما هم اكنون به بهانه هسته اي شدن ايران، تحريم ها را به رخ مي كشند.
وي افزود: اساساً برخورد با حوزه اقتصاد در ايران، برخورد استراتژيكي از سوي دشمنان ما است و آنها حس كرده اند كه در حوزه نظامي و جنگ 8 ساله و نيز حوزه سياسي، تيرشان به سنگ خورده است؛ بنابراين به اين نتيجه رسيده اند كه محتمل ترين راهي كه مي توانند به نتيجه برسند، حوزه اقتصاد است، لذا برنامه ريزي جدي كرده اند؛ اين فرمايش حضرت آقا است كه دشمنان با ما در حوزه اقتصادي برخورد مي كنند تا ما را مثل كره شمالي و كوبا از حيز انتفاع ساقط كنند؛ يعني اينكه اجازه ندهند كه ما به رشد مطلوب برسيم و نشاط اقتصادي داشته باشيم. دشمنان مي خواهند اجازه ندهند كه از توانايي خود بهره گيريم، لذا قطعاً اين تحريم ها ابزاري براي تحقق استراتژي هاي برخورد با اصل جمهوري اسلامي است، لذا فرمايش ايشان اين بود كه اگر مفهوم جهاد اقتصادي را عنوان كرده اند، يكي از دلايلش اين است كه بايد قبول كنيم تهديد دشمن در حوزه اقتصاد، برنامه ريزي شده است و بايد با آن برخورد كنيم. اين جز با روحيه و روش و منش جهادي كه ويژگي هاي خاص خود را دارد، امكان پذير نمي شود؛ يعني ابزار خود را مي خواهد و با نيت دفاع از كشور و آرمان هاي انقلاب، بايد بحث جهادي كه لغت جهاد در آن مطرح است را در دستور كار قرار دهيم.
آل اسحاق تصريح كرد: بنابراين يكي از دلايل عنوان كردن جهاد اقتصادي، تهديدي است كه به صورت استراتژيك از سوي دشمن ما را هدف قرار داده است. بحث ديگر اين است كه ما براي رشد و تعالي كشور و تبديل بالقوه ها به فعل، اهدافي را در سند چشم انداز به صورت مشخص مطرح كرده ايم و يكسري شاخص ها را براي رسيدن به آن ها در نظر گرفته ايم كه البته با روش هاي معمول نمي توان به آن ها دست يافت و بايد با برخوردهاي جهادي، كار را پيش برد؛ لذا به اين جهت براي رسيدن به اين اهداف و تعالي رشد، بايد برخورد جهادي صورت دهيم. بر همين اساس مقوله جهاد را بايد به دو زاويه تهديد و رشد دنبال كنيم. در اين زمينه نيز الزاماتي وجود دارد كه بايد بسيج عمومي صورت گيرد كه با هدف ديني و نگاه آرماني و انقلابي كار پيش رود. به عبارت ديگر، همان روحيه اي كه در جبهه و جنگ وجود داشت بايد در حوزه اقتصاد، وارد شود.
آل اسحاق در خصوص هدفمندي يارانه ها هم اظهار داشت: كار هدفمندي يارانه ها كار بسيار بزرگي بوده است. البته در بخش اول اين طرح كه به مردم مربوط بوده كار به خوبي پيش رفته است اما در بخش دوم كه مرتبط با توليد است بايد دقت بيشتري شود. فرمايشات اخير مقام معظم رهبري نيز بر همين مبنا بود.

 



بهره برداري از 67 طرح بخش آب در هفته دولت

بهره برداري از 67 طرح بخش آب كشور با صرف هزينه اي افزون بر يك هزار و 660 ميليارد ريال در هفته دولت آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت نيرو، از مجموع اين طرح ها، 5 طرح در بخش سدسازي، 10 طرح در بخش آبرساني و احداث تصفيه خانه، مخزن و خط انتقال، 10 طرح شبكه آبياري و زهكشي و تامين آب كشاورزي، يك طرح لايروبي رودخانه و 41 طرح در بخش طرح هاي كوچك و زودبازده تامين آب كشاورزي در اين هفته به بهره برداري مي رسد.
سدهاي مخزني درونگر در استان خراسان رضوي، باغكل خوانسار در استان اصفهان و 3 سد صومعه عليا، جوقان و يالقوز آغاج در استان آذربايجان شرقي در اين هفته به بهره برداري مي رسد.
در هفته دولت امسال همچنين عمليات اجرايي 7 طرح بزرگ بخش آب كشور آغاز مي شود.
انتقال آب به فلات مركزي ايران واقع در استان هاي اصفهان و چهارمحال و بختياري با پيش بيني هزينه 15 هزار ميليارد ريال و احداث خط انتقال آب از سد نرماشير و تصفيه خانه آب شرب بم- بروات در استان كرمان با برآورد هزينه 12 هزار ميليارد از جمله اين طرح ها است.
همچنين آبرساني به شهر كرمان از سد صفارود(شهيدان امير تيموري) با پيش بيني هزينه يك هزار و 400 ميليارد ريال و احداث سد اميرآباد- رمشت در شهرستان كامياران استان كردستان با برآورد هزينه 360 ميليارد ريال از طرح هاي مهمي است كه عمليات اجرايي آن در هفته دولت آغاز مي شود.
از ديگر طرح هايي كه عمليات اجرايي آن در اين هفته آغاز مي شود، مي توان به آبرساني به شهر سرخس، احداث تصفيه خانه آب شرب شهر كرمان و ساخت سد انحرافي و كانال آب جيرفت، در مجموع با برآورد هزينه 614 ميليارد ريال اشاره كرد.

 



دبير انجمن: قيمت ها كاهش دارد  افزايش قيمت برنج بهانه دلالان است

تاثير اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بر قيمت برنج بهانه دلالان است.
جميل عليزاده شايق دبير انجمن برنج درباره افزايش قيمت برنج گفت: هر ساله در فصل برداشت، قيمت برنج كاهش مي يابد و امسال نيز بنا به رسم هر ساله اين اتفاق افتاده و اكنون مرغوب ترين نوع برنج توليدي مازندران با قيمت 3300 تا 3500 تومان در كيلو با ناخالصي صفر درصد به بازار عرضه مي شود.
وي گراني هايي كه برخي اوقات از گوشه و كنار شنيده مي شود را نشات گرفته از فعاليت دلالان دانست و تاكيد كرد: اين افزايش قيمت ها فقط منحصر به تهران بوده و در باقي شهرهاي كشور ديده نشده است.
شايق اضافه كرد: آنچه عمده و خرده فروشان در تهران به عنوان دليل گراني برنج عنوان مي كنند اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و تاثير آن بر قيمت توليد اين محصول است در حالي كه اجراي اين قانون بر قيمت برنج هيچ تاثيري نداشته و اين تنها يك بهانه است.
دبير انجمن برنج خاطرنشان كرد: هم اكنون در فصل برداشت برنج قرار داريم و به تبع آن قيمت ها با افت مواجه شده است.
وي متذكر شد: قيمت كيفي ترين برنج به بالاي 3500 نمي رسد و به صورت صددرصد خالص و با درصد شكستگي دو يا سه درصد به فروش مي رسد.
شايق توضيح داد: همين برنج وقتي از طريق واسطه ها به تهران مي رسد علاوه بر آن كه بر قيمت آن به طور نامعقول افزوده مي شود، درصد ناخالصي آن هم افزايش مي يابد.

 



بانك مركزي اعلام كرد اسامي موسسات مالي و اعتباري مجاز در شرف تاسيس

بانك مركزي فهرست موسسه هاي اعتباري مجاز را به 15 موسسه افزايش داد.
مديريت كل نظارت بانك ها و موسسات اعتباري استاني و اداره ساماندهي و هماهنگي بانك ها و موسسات پولي غيربانكي، در آخرين بررسي ها اسامي موسسات مالي و اعتباري مجاز چهار موسسه مالي اعتباري مهر (بسيجيان)، كوثر و مشيز و ريحانه گستر را به فهرست قبلي اضافه كرد.
در فهرست قبلي 11 موسسه مالي و اعتباري، مولي الموحدين، صالحين، فرشتگان، ثامن الحجج، پيشگامان، عسكريه، فردوسي، آينده، قوامين، ميزان و ثامن الائمه مجاز اعلام شده بودند.
كليه موسسات مالي و اعتباري فوق موظف به نصب تابلو يكسان موسسه مالي و اعتباري «در شرف تاسيس تحت نظارت بانك مركزي» هستند و استفاده از هرگونه كلمه يا عبارت ديگر در تابلو ممنوع است.
همچنين اين موسسات تا زمان دريافت مجوز فعاليت حق جابجايي، افزايش شعب و تبليغات را نداشته و موظف به رعايت نرخ سودهاي اعلام شده از سوي بانك مركزي هستند.
در اجراي مصوبات ستاد ساماندهي موسسات پولي غيربانكي، تعاوني اعتبار اميد جلين در موسسه مالي و اعتباري فردوسي تجميع شده و با عنوان جديد مجاز به فعاليت است.
به گزارش ايسنا با اين حال پيگيري ها نشان مي دهد موسساتي كه نام شان در اين ليست نيست در چند هفته اخير فعاليت هاي خود را به شدت گسترش داده اند. همچنين برخي از اين موسسات 14 گانه هم بسياري از موارد تعهد خود به بانك مركزي و همچنين قوانين بسته سياستي - نظارتي بانك مركزي را اجرا نمي كنند كه مدارك آن در روزهاي آتي از سوي ايسنا منتشر خواهد شد.

 



رئيس كميسيون اجتماعي مجلس: هيچ فرصت اشتغال جديد در سال جاري شكل نگرفته است

عضو شوراي عالي اشتغال و رئيس كميسيون اجتماعي مجلس گفت: هيچ فرصت اشتغال جديدي در سال جاري شكل نگرفته، علاوه بر اين استان ها نيز گزارشي مبني بر انجام اقدامات لازم به منظور دستيابي به سهم اشتغال خود ارايه نكرده اند.
«هادي مقدسي» در گفت وگو با مهر با اشاره به عدم توافق شوراي عالي اشتغال جهت اعتبارات لازم تحقق 2 ميليون و 500 هزار فرصت جديد شغلي افزود: بانك مركزي اعلام كرد كه مي تواند 58 هزار ميليارد تومان براي اختصاص به اشتغال زايي در سالجاري درنظر بگيرد كه با توجه به حجم منابع قرض الحسنه در اختيار بانك ها، اين ارقام ناچيز است.
وي تأكيد كرد: هنوز براي ما و رئيس جمهور وضعيت تسهيلات دهي بانك ها روشن نيست و مجهول است. در آخرين نشست شوراي عالي اشتغال نيز رئيس جمهور تأكيد كرد بايد تمامي منابع قرض الحسنه به اين امر اختصاص يابد، اما متأسفانه سيستم بانكي و مشاركت بانك ها به هيچ وجه همگرايي و همسويي با اهداف دولت ندارند.
مقدسي اضافه كرد: بايد گفت بانك ها براي ايجاد اشتغال مانع تراشي مي كنند و سيستم بانكي اين ضعف بزرگ را دارد كه ما نتوانسته ايم اين نقيصه بزرگ را در شوراي عالي اشتغال حل كنيم. البته بحث شد تا مشخص شود كه به هر حال سيستم بانكي چه زماني براي پرداخت تسهيلات و تأمين منابع اشتغال زايي آماده اند كه تاكنون روشن نشده است.
وي در ادامه گفت: در هر حال ايجاد اشتغال به وجود منابع بانكي بستگي دارد اما سيستم بانكي هنوز ميزان منابع قرض الحسنه در اختيار خود را شفاف سازي نكرده است با اين وجود من با قاطعيت مي گويم 5 ماه از سال گذشت و ما براي ايجاد فرصت هاي جديد شغلي در مضيقه مالي هستيم.
وي ابراز اميدواري كرد و ادامه داد: كار نشد ندارد و ما بايد در مدت زمان باقيمانده از سال تمام تلاش خود را به كار گيريم. خوشبختانه دولت جسارت خوبي در زمينه اجراي طرح هاي بزرگ دارد و اين موضوع در اجراي طرح هدفمندي يارانه ها ديده شد كه انصافا جاي تشكر دارد. از سويي با مديريت بر اجراي طرح مسكن مهر توانست كنترل قيمت مسكن را در كشور به دست گيرد، ايجاد اشتغال و تحقق نرخ رشد اقتصادي كار سختي نيست و بانك ها بايد مانند مشاركت در مسكن مهر و هدفمندي يارانه ها در عرصه اشتغال نيز وارد شوند.
مقدسي تأكيد كرد: مردم نشان داده اند كه مي توانند در اين عرصه ها وارد شوند اما نكته اصلي اين است كه بانك ها منابع مردم را مي گيرند و در زمان بازگشت آن به خود مردم مي خواهند آن را به صورت ربوي در اختيار مردم قرار دهند و حاضر به ايجاد اشتغال براي سپرده گذاران و كساني كه منابع خود را در اختيار بانك ها مي گذارند، نيستند.
وي افزود: تا اين تعصب در بخش هاي مختلف دولت و بانك ها به وجود نيايد ممكن است شعار اشتغال زايي با ترديد مواجه شود. هم اكنون بانك ها به جاي اينكه تلاش داشته باشند تا مشكلات جوانان حل شود به دنبال خريد ساختمان هاي مدرن و شيك براي خودشان هستند.
مقدسي اضافه كرد: رئيس جمهور با بانك ها برخورد معقولي دارد ولي كافي نيست چون ما بايد با قاطعيت به دنبال تحقق هدف اشتغالي باشيم. در هر حال فعلا ساز و كار و مكانيزم اشتغال زايي در كشور فراهم است.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي افزود: ما در مجلس توانستيم قانون مشاغل خانگي را با زحمت و موانع بسيار زياد نهايي كنيم و در اين راه هزاران دردسر را پشت سر گذاشتيم اما در اين بخش نيز هنوز هيچگونه تسهيلاتي پرداخت نشده است. بايد بگويم اگر بخواهيم از مشاغل خانگي به درستي حمايت كنيم خود اين طرح به تنهايي توان ايجاد 5/2 ميليون فرصت شغلي و بلكه بيشتر از آن را نيز خواهد داشت.
مقدسي گفت: من به هيچ وجه مشكلات بانك ها را قبول ندارم چرا كه سيستم «تو در توي» بانك ها آنقدر «وحشت آفرين» و «قرون وسطايي» است كه مردم جرأت نزديك شدن به آن را ندارند.
نماينده مردم لرستان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه تأكيد كرد: دولت بايد وارد شود و نگذارد منابع مردم به سمت انتفاع طلبي بانك ها برود.
مقدسي افزود: بدون در نظر گرفتن ادعاي يك ميليون و 600 هزار نفري دولت در سال 89، براي سال جاري هنوز هيچ اقدام خاصي صورت نگرفته است و اين موضوع زحمت و تمركز ما را براي دستيابي به هدف در 6 ماهه دوم سال جاري زياد مي كند.
وي تصريح كرد: تحقق فرصت هاي جديد شغلي منوط به ايجاد رشد اقتصادي است، چون به ازاي هر يك درصد رشد اقتصادي 100 هزار فرصت جديد شغلي در كشور ايجاد مي شود؛ بنابراين در شرايطي كه منابع داخلي رشد اقتصادي را حدود 5درصد و منابع خارجي نيز ناچيز خوانده اند، ترديدهايي به 6/1 ميليون شغل وارد است.
مقدسي اضافه كرد: وقتي كه يك ميليون و 600 هزار فرصت شغلي ايجاد مي شود ما بايد تبعات آن را به صورت رشد اقتصادي مشاهده كنيم، حال در صورتي كه رئيس جمهور معتقد به تحقق رشد اقتصادي است اما گزارشات مركز آمار و منابع خارجي آن را تأييد نمي كند. با اين حال اگر 2 ميليون و 500 هزار فرصت شغلي در سال جاري ايجاد شود، بعيد نيست كه يك رشد اقتصادي مناسبي نيز ايجاد شود.
وي تأكيد كرد: متأسفانه براي چنين موضوعي هيچ نشانه اي در استان و شهر من (لرستان- بروجرد) وجود ندارد و در شهري كه نماينده آن هستم نيز چنين فرصت هاي شغلي ديده نشد. در هر حال سيستم بانكي در لرستان بسيار پيچيده تر از ساير استان ها است و مي توان گفت كه بانك ها درايت لازم براي پاسخگويي به مطالبات مردم را ندارند.

 



وزير امور اقتصادي و دارايي: نرخ تورم اعلام شده از سوي مركز آمار مبهم است

وزير امور اقتصادي و دارايي با تاكيد بر اين كه بانك مركزي تنها مرجع رسمي اعلام آمار مربوط به تورم است، گفت: تورم اعلام شده از سوي مركز آمار مبهم است.
«سيدشمس الدين حسيني» تاكيد كرد: مشخص نيست نرخ اعلام شده مركز آمار از نوع «نقطه به نقطه» و يا تورم منتهي به تيرماه است.
به گزارش ايرنا، وي در پايان جلسه هيئت دولت درباره تفاوت نرخ تورم اعلام شده از سوي بانك مركزي و مركز آمار به اين مسئله اشاره كرد كه بانك مركزي همچنان مرجع رسمي اعلام تورم است اما با اين وجود طبق برنامه پنجم توسعه، انتشار آمار بايد با هماهنگي مركز آمار ايران باشد.
به گفته وي، سبد كالايي كه مركز آمار با استناد به آن نرخ تورم را اعلام مي كند متفاوت از سبد كالايي آماري بانك مركزي است.
وزير اقتصاد در عين حال به اين مسئله نيز اشاره كرد كه جهت هر دو سبد كالايي بررسي شده براي تعيين نرخ تورم از سوي بانك مركزي و مركز آمار با يكديگر هماهنگي دارد اما با اين حال عدد و مقدار آن نيز متفاوت است.
حسيني خاطرنشان كرد: كارشناسان مي دانند كه اگر روش نمونه گيري سبد كالايي براي بررسي تورم متفاوت باشد، نتيجه نيز يكسان نخواهد بود.
بانك مركزي نرخ تورم تيرماه را 3/16 درصد اعلام كرد اما مركز آمار بدون اشاره به نوع تورم نقطه به نقطه يا تورم منتهي به تيرماه، رقم 6/19 درصد را براي تورم منتشر كرد.

 



امضاي قرارداد جديد سوآپ نفت با يك شركت خارجي

مدير امور بين الملل شركت ملي نفت با اشاره به امضاي نخستين قرارداد جديد سوآپ نفت با يك شركت خارجي از احتمال امضاي قراردادهاي جديد با 2 شركت داخلي و خارجي خبر داد.
سيدمحسن قمصري در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت از سرگيري سوآپ نفت خام برخي از كشورهاي حاشيه درياي خزر از مسير ايران، گفت: با وجود از سرگيري سوآپ هنوز حجم سوآپ پايين بوده و با توجه به هزينه هاي بالاي ذخيره سازي نفت بايد با افزايش حجم نفت سوآپ توجيه اقتصادي اين تجارت را افزايش دهيم.
وي با اعلام اينكه در حال حاضر بازاريابي براي سوآپ نفت به طور گسترده اي آغاز شده است، اظهار داشت: جذب مشتري هاي حاشيه درياي خزر مستلزم گذشت زمان خواهد بود.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران در پاسخ به اين سؤال كه اخيراً برخي از شركت هاي حاشيه درياي خزر همچون قزاقستان نسبت به سوآپ نفت از مسير ايران اظهار ترديد كرده اند، تصريح كرد: سوآپ نفت نوعي تجارت سودآور است كه تمامي توليدكنندگان كه مسير ايران براي آنها توجيه اقتصادي داشته باشد تمايل به انجام اين عمليات دارند.
اين مقام مسئول يا يادآوري اينكه معمولاً شركت ملي نفت قراردادهاي سوآپ را با شركتهاي معتبر داخلي و بين المللي امضا مي كند، بيان كرد: ايران براي سوآپ نفت تمامي كشورهاي منطقه آمادگي دارد.
قمصري همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا قصد واگذاري امتياز و يا تخفيفي به شركتهاي داخلي و خارجي براي افزايش حجم سوآپ نفت را داريد، بيان كرد: تاكنون از سوي شركت ملي نفت ايران سرمايه گذاري هاي كلاني براي انجام عمليات سوآپ در پايانه هاي حاشيه درياي خزر و خليج فارس انجام شده است.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران با بيان اينكه با ايجاد اين زيرساختها ديگر نيازي به ارائه تخفيف به شركتهاي داخلي و خارجي وجود ندارد، تبيين كرد: هم اكنون شركت ملي نفت با شركتها طرف قرارداد بوده و اين شركتها موظف هستند مطابق با استانداردهاي تعريف شده نفت را از مسير ايران سوآپ كنند.
وي در ادامه از امضاي نخستين قرارداد سوآپ نفت ايران پس از تعليقي حدود يكساله با يك شركت خارجي خبر داد و افزود: از سوي ديگر مذاكره با يك شركت معتبر بين المللي براي امضاي قرارداد ادامه دارد و پيش بيني مي شود به زودي قرارداد دوم هم امضا شود.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه علاوه بر آن مذاكراتي با چند شركت داخلي و خارجي براي امضاي قرارداد سوآپ ادامه دارد، گفت: با امضاي اين قراردادها و توجيه اقتصادي بالاي سوآپ نفت از مسير ايران، حجم انجام اين تجارت هم افزايش مي يابد.
قمصري در ادامه درباره متوسط قيمت نفت خام صادراتي ايران از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون، تصريح كرد: با وجود نوسانهاي قيمت جهاني هنوز بهاي نفت خام صادراتي ايران بالاي 100 دلار به ازاي هر بشكه است.

 



اختصاص 300 ميليارد تومان اعتباربه مسيرهاي ريلي كرمانشاه - خسروي و چابهار- سرخس

مديرعامل شركت ساخت از اختصاص 250 ميليارد تومان به راه آهن كرمانشاه-خسروي در سال جاري خبر داد و گفت: اعتبار پيش بيني شده براي مسير ريلي چابهار-سرخس نيز بين 40 تا
60 هزار ميليارد ريال است.
احمد صادقي در گفت وگو با فارس در خصوص مسير ريلي اراك - ملاير - كرمانشاه - خسروي، اظهار داشت: اين مسير ريلي بخشي از راه آهن معروف غرب كشور (همدان - كرمانشاه - خسروي و مرز عراق) است.
وي ادامه داد: راه آهن اراك - ملاير - كرمانشاه - خسروي يكي از مسيرهاي ريلي مهم كشور است و ايران به عراق از اين طريق متصل خواهد شد كه به دنبال آن دسترسي به عتبات عاليات سريع تر و روان تر مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه خط آهن براي دو كشور ايران و عراق از نظر توسعه روابط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار حائز اهميت است، ادامه داد: در اين مسير ريلي حد فاصل بين اراك تا ملاير به طول 90 كيلومتر تكميل شده و در آينده نزديك به بهره برداري خواهد رسيد، عمليات زيرسازي و ريل گذاري اين مسير ريلي نيز انجام شده و مرحله ريل واش و تكميل جوش هاي اين خط آهن نيز در حال اتمام است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور خاطرنشان كرد: تلاش مي كنيم عمده اعتبارات براي اين مسير ريلي در سال جاري هزينه كنيم؛ اخيرا هيئت دولت مصوبه اي داشت كه 250 ميليارد تومان به راه آهن كرمانشاه - خسروي اختصاص داده است كه اگر اين رقم محقق شود، مي تواند كمك بسزايي براي توسعه اين خط ريلي باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص محور ريلي چابهار - زاهدان - مشهد - سرخس و عمليات اجرايي توسعه اين محور ريلي، اظهار داشت: اجراي اين پروژه چندي پيش به تصويب رسيد و مقدمات تفاهم نامه، عقد قرارداد و از اين قبيل انجام و عمليات اجرايي آن آغاز شده است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور ادامه داد: هم اكنون در چارچوب برنامه زمان بندي و اعتباري كه براي اين خط آهن پيش بيني شده است، عمل مي شود و پروژه طبق روال در حال انجام است.معاون وزير راه و شهرسازي اعتبار پيش بيني شده براي اين مسير ريلي را بين 40 تا 60 هزار ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: به طور كلي براي اجراي تمامي پروژه هاي بزرگ وزارت راه و شهرسازي، غير از منابع دولتي كه محدود است، به دنبال ساير منابع هستيم.مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور تصريح كرد: فروش سهام شركت هاي دولتي، استفاده از فاينانس هاي داخلي و خارجي و نيز استفاده از اوراق مشاركت و خط اعتباري برخي روش هاي جذب سرمايه گذاري براي اجراي پروژه ها از محل غير از اعتبارات دولتي است.معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص تامين منابع مالي براي اجراي اين خط آهن گسترده، خاطرنشان كرد: به دنبال آن هستيم كه بخشي از اعتبارات مذكور را جذب كنيم تا بتوان اين منابع را در زيرساخت هاي انواع شقوق حمل ونقل نظير راه آهن هزينه كرد؛ احداث خط آهن بسيار پرهزينه و زمان بر است بنابراين با تزريق مناسب منابع مالي مي توان زمان اجراي پروژه را كاهش داد.مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور خاطرنشان كرد: با اتصال راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد سرخس و راه اندازي خط ترانزيت كالا در اين مسير نه تنها منطقه جنوب شرق بلكه اقتصاد كشور و حوزه جغرافيايي منطقه متحول مي شود.

 



معاون وزير راه و شهرسازي اعلام كرد
زيان 6 ميليارد دلاري اتلاف انرژي در ساختمان ها

معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام جزئيات برنامه كاهش مصرف انرژي در ساختمان ها، گفت: انرژي بخش ساختمان بيش از يك سوم انرژي مصرفي كشور را به خود اختصاص داده كه ارزش آن به قيمت جهاني، ساليانه بالغ بر 6 ميليارد دلار است.
سيدمحمود فاطمي عقدا در گفتگو با مهر درباره طرح مركز تحقيقات ساختمان و مسكن براي كاهش مصرف انرژي در ساختمانها اظهار داشت: يكي از بخشهايي كه پتانسيل زيادي براي صرفه جويي انرژي دارد بخش ساختمان در هر دو مورد مسكوني و تجاري پنجره هاي ساختمان است و از آنجايي كه پنجره ها بيشترين سهم را در اتلاف انرژي در ساختمان برعهده دارند بهبود وضعيت علمكرد آنها صرفه جويي زيادي در انرژي گرمايش و سرمايش ساختمان به همراه دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: براي تامين در و پنجره 5 ميليون واحد مسكوني نياز به ساخت واحدهاي توليدي بيشتري است! بنابراين به منظور رعايت مقررات مبحث 19 و صرفه جويي در مصرف انرژي براساس هماهنگي هاي صورت گرفته با انجمن توليدكنندگان پنجره هايي كه داراي شيشه دو جداره هستند، قرار شد اين برنامه از ابتداي سال جاري به مورد اجرا گذاشته شود.
وي تصريح كرد: مركز تحقيقات ساختمان و مسكن نيز در اين ارتباط با همكاري يكي از شركتها توانسته است طرح فروش اقساطي در و پنجره را اجرا كند كه در 4 ماهه اول سال حدود 12 هزار در و پنجره از اين طريق به فروش رسيده است و مركز به دنبال تعميم اين طرح به ساير شركت هاست.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ديگر اقدامات مركز براي كنترل مصرف انرژي در ساختمانها، بيان كرد: از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين خصوص از سوي مركز مي توان به تدوين دستورالعمل نصب در و پنجره هاي يو پي وي سي اشاره كرد كه كار آن آغاز شده است.
فاطمي عقدا افزود: همچنين مركز تحقيقات ساختمان و مسكن با همكاري كانون سراسري انجمن هاي صنفي انبوه سازان كشور بستر اجراي مبحث 19 را در تمام استانهاي كشور ايجاد كرده و با معرفي واحدهاي توليدي داراي گواهي نامه فني مركز به انبوه سازان و اعمال تخفيفهاي بيشتر براي پروژه هاي انبوه سازي، درصدد توسعه فرهنگي استفاده از در و پنجره هاي يو پي وي سي در ساختمانها است.
وي ظرفيت كشور در توليد در و پنجره يو پي وي سي را حدود 4 ميليون عدد عنوان كرد و افزود: اين ميزان تقريبا نياز 800 هزار واحد مسكوني را پوشش مي دهد و حتي به شرط در اختيار گذاشتن مواد اوليه و تامين يراق آلات و وجود بازار مصرف، مي توان ظرفيت را 2 برابر كرد.
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن درباره كاهش مصرف انرژي در ساختمانها و برنامه مركز تحقيقات در اين خصوص اظهار داشت: در سالهاي اخير به دلايل گوناگون ضرورت محاسبه ميزان مصرف انرژي به عنوان يك ضرورت قطعي مورد استفاده قرار گرفته است.
وي افزود: انرژي بخش ساختمان بيش از يك سوم انرژي مصرفي كشور را به خود اختصاص داده است كه به نظر مي رسد ارزش آن به قيمت جهاني، ساليانه بالغ بر 6 ميليارد دلار مي شود همچنين اكثر قريب به اتفاق ساختمانهاي كشور فاقد ضوابط فني شناخته شده در بحث جلوگيري از هدر رفت انرژي سرمايش و گرمايش هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14