(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول شهریور 1390- شماره 20006

اخبار هفته
ابهام در شماره گذاري دو خودروي داخلي
پليس راهور بر سر دو راهي
اهداف نظام آموزشي
دسترسي به بهره وري مطلوب با هزينه كمتر
نمره منفي رانندگان متخلف را سربه راه كرد
بررسي مباني ارث در قرآن



اخبار هفته

جمع آوري پسماند 120 هزار خانوار
شمال تهران
اداره بازيافت و تبديل مواد شهرداري منطقه يك با مشاركت شهروندان اقدام به پست بندي و جمع آوري پسماند خشك 120 هزار خانوار شمال تهران نموده است.
مهدي جمشيديان رئيس اداره بازيافت و تبديل مواد شهرداري منطقه يك گفت: اين طرح در نواحي ده گانه شمال تهران با هدف ارائه آموزش هاي بازيافت و تفكيك پسماند خشك از مبداء به صورت حضوري به شهروندان و جمع آوري منظم پسماندهاي خشك جمع آوري شده توسط خانوارها انجام شده است. به گفته وي با اجرا شدن اين طرح هر 6 هزار خانوار شمال تهران با در نظر گرفتن ميانگين هر خانوار بين 3 تا 4 نفر در يك پست بندي قرار گرفتند كه در كل 20 پست بندي ايجاد شده است.
وي افزود: در اين طرح آموزشگران اداره بازيافت با آموزش و آشنايي شهروندان با مقوله بازيافت، ارائه اطلاعات لازم در خصوص نحوه تفكيك پسماند، توزيع بروشورهاي آموزشي و كيسه هاي آبي رنگ مخصوص جمع آوري پسماند خشك اقدام به آموزش هاي بازيافت نموده اند.
رئيس اداره بازيافت خاطرنشان كرد: كيسه هاي مخصوص تفكيك زباله طبق برنامه هفتگي توسط ماشين هاي بازيافت از محله ها جمع آوري مي شود.
گفتني است كيسه هاي جمع آوري شده حاوي زباله هاي خشك از جمله كاغذ باطله، كيسه هاي نايلوني، ظروف پلاستيك و شيشه اي و فلزي است كه توسط پيمانكار مربوطه جمع آوري و به خط پردازش پسماندهاي خشك در سوله بازيافت منتقل مي شود.
راه اندازي 6 خانه دوچرخه در غرب پايتخت
شهردار منطقه 5 تهران از راه اندازي 6 خانه دوچرخه در سطح منطقه خبر داد.
سعيد طلوعي گفت: خانه هاي دوچرخه با ظرفيتي بالغ بر 200 دستگاه دوچرخه در ايستگاه هاي اباذر، فلكه دوم صادقيه آيت اله كاشاني،مترو و صادقيه، رز غربي، پارك الهام و همچنين فروشگاه هايپر استار راه اندازي شده است.
به گفته وي تا پايان سال جاري 13 كيلومتر مسير دوچرخه سواري در سطح منطقه راه اندازي مي شود.
شهردار منطقه 5 احداث 2 كيلومتر پيست دوچرخه در بوستان جوانمردان را از ديگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.
جشن بزرگ گلريزان در قلب تهران
اداره بانوان شهرداري منطقه 7 جشن بزرگ گلريزان را با حضور شهردار، معاونين و مسئولان اداري و سازماني منطقه جمعي از خيرين برگزار كرد.
در اين مراسم كه به مناسبت روز اكرام و ميلاد پر بركت كريم اهل بيت امام حسن مجتبي(ع) برگزار شد، ميرزايي فلاح شهردار منطقه گفت: يكي از فعاليت هاي اين منطقه كمك به توانمندسازي زنان سرپرست خانوار است كه كمك هاي نقدي، اهدا سبد ارزاق، اعطا بن شهروندي، اعطاء تسهيلات و برگزاري كلاس هاي فن آموزي و كارآموزي و شركت زنان سرپرست خانوار در اين كلاس ها به منظور خودكفايي از جمله اين اقدامات است.
در بخش ديگري از اين مراسم، سميه كاشفي مدير اداره بانوان منطقه 7 گفت: شناسايي خانوارهاي نيازمند و به خصوص زنان سرپرست خانوار يكي از فعاليت هاي اداره امور بانوان است كه در اين خصوص از هزار نفر از زنان سرپرست خانوار، 300 نفر در كلاس هاي آموزشي حرفه آموزشي شركت كردند و توانمند شدند.
برگزاري مراسم ليالي قدر
در مساجد شرق تهران
مراسم ليالي قدر با حضور گسترده عاشقان امام اول شيعيان حضرت اميرمومنان علي(ع) در مساجد شرق تهران برگزار مي شود.
بنابر اين گزارش، شهرداري منطقه 8 به منظور هر چه باشكوه تر برگزار شدن مراسم ليالي قدر، برنامه هاي ويژه اي تدارك ديده است.
مراسم احياء و شب زنده داري مومنين در مساجد شرق تهران با سخنراني ائمه جماعات و مرثيه سرايي و قرائت ادعيه مخصوص شبهاي قدر و شهادت حضرت علي(ع) همراه خواهد بود.
براساس اعلام روابط عمومي شهرداري منطقه 8، شهروندان مومن و خداجوي ساكن در شرق تهران مي توانند بعد از افطار و برپايي نماز مغرب و عشاء در مساجد محل سكونت خود، با اين برنامه ها تا سحر همراه باشند.
راه اندازي دومين دفتر خدمات الكترونيك در منطقه 9
معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه 9 از راه اندازي دومين دفتر خدمات الكترونيك در منطقه 9 خبر داد و گفت: اين دفتر ظرف دو هفته آينده در محله شمشيري شروع به فعاليت مي كند.
حامد سليمي افزود: با افتتاح اين دفتر زمان رسيدگي به درخواست ها و صدور گواهي و پروانه ها به حداقل رسيده و شهروندان براي انجام و پيگيري فعاليت هاي ساختماني و امور مربوط به حوزه شهرسازي نياز كمتري براي مراجعه به شهرداري منطقه خواهند داشت.
ضيافت افطاري ايتام در دارالمومنين
شهرداري منطقه 14 همزمان و با هدف ارج نهادن به ايتام مراسم افطاري در اين منطقه برگزار كرد.
علي محمدنژاد شهردار منطقه در اين باره گفت: در ايام ماه مبارك رمضان و همزمان با ميلاد حضرت امام حسن مجتبي(ع) كريم اهل بيت، جشني براي كودكان بي سرپرست با عنوان «آفتاب كرامت» برگزار شد تا بتوانيم ساعاتي پر از شادي و نشاط را براي اين عزيزان فراهم كنيم.
وي با اشاره به اين كه اين افطاري با هدف تكريم ايتام و ارتقاء سطح معنويات برگزار شده، گفت: رسيدگي به كودكان فاقد سرپرست و اقشار ضعيف جامعه همواره در آموزه هاي ديني به همگان توصيه شده و اين جشن به همين منظور براي 300 نفر از ايتام سطح منطقه برگزار شد.
بنابراين گزارش عروسك گرداني تلويزيوني، اجراي مسابقه هاي مختلف با موضوعات فرهنگي به همراه اهداي جوايز ارزنده، برنامه هاي شعبده بازي، اكروبات، اهداء هدايا و لوح تقدير از برنامه هاي اين جشن بود.
محلات منطقه 17 بهسازي مي شوند
شهرداري منطقه 17 گفت: اميدواريم با تلاش مستمر نواحي تا پايان سال 91 تمامي محلات سطح منطقه بهسازي و ساماندهي شوند.
عظيم بابايي شهردار منطقه 17 در چهاردهمين جلسه كميته برنامه ريزي، نظارت و پيگيري ضمن ابلاغ برنامه توسعه محلات 14 گانه منطقه 17 به شهرداران نواحي براي بهسازي محلات گفت: اميدواريم با تلاش مستمر نواحي تا پايان سال 91 تمامي محلات سطح منطقه بهسازي و ساماندهي شوند.
بهسازي معابر منطقه 18
معاون فني و عمراني شهرداري منطقه 18 از مرمت و بهسازي معابر جنوب غرب تهران با پخش بيش از 6530 تن آسفالت در مردادماه سال جاري خبر داد.

 



ابهام در شماره گذاري دو خودروي داخلي
پليس راهور بر سر دو راهي

مجيد غمخوار
سه سال از آغاز كشمكش پليس راهور با خودروسازان داخلي بر سر توليد پرايد و روآ مي گذرد اما به رغم تاكيد پليس مبني بر توقف شماره گذاري اين خودروها ولي اين دو خودرو همچنان شماره گذاري مي شوند.
تنها چند ساعت از اعلام توقف شماره گذاري خودرو روآ توسط معاون فني مهندسي راهور نگذشته بود كه قائم مقام فروش ايران خودرو با تكذيب اين موضوع از تداوم توليد و فروش اين خودرو خبر داد.
براساس گفته هاي وزيري، نماينده مديرعامل ايران خودرو در اخذ گواهينامه استانداردهاي خودرويي، مسئولان راهور به دليل عدم آشنايي با فرآيند طراحي و مهندسي نصب سيستم ترمز ضدقفل شتابزده عمل مي كنند. اين در حالي است كه نمي توان با دستور، ترمز ضدقفل نصب كرد.
سخنان وزيري در حالي عنوان مي شود كه پليس راهور همچنان بر عدم شماره گذاري روآ از ابتداي مهر اصرار دارد.
سرهنگ جهانگيري معاون فني مهندسي راهور با تاكيد بر قاطعيت پليس در برخورد با خودروهاي فاقد تجهيزات ايمني مدعي شد: پليس براساس قانون از شماره گذاري خودروهاي فاقد كيسه هوا و ترمز ضدقفل جلوگيري مي كند و اين آخرين مهلت براي خودروسازان است. البته به نظر مي رسد اين اولتيماتوم پليس هم مثل دهها مهلت ديگر پليس راهور به فراموشي سپرده شود.
اين در حالي است كه چندي پيش بار ديگر رئيس پليس راهور از عدم شماره گذاري دو خودروي توليد سايپا به علت نداشتن كيسه هوا و ترمز ضدقفل خبر داد. يكي از اين خودروها پرايد صبا است كه بيش از 50 روز از آخرين مهلت راهور براي شماره گذاري آن گذشته بود. اين در حالي است كه نمايندگيهاي اين شركت مدعي هستند مي توانند خودروي پرايد پلاك شده به خريدار تحويل دهند. ضمن اينكه هيچ كدام از اين خودروها داراي كيسه هوا نيست. البته برخي از نمايندگيها نيز خودرو را بدون پلاك تحويل داده و مدعي هستند كه طي چند روز آينده اين مشكل رفع مي شود.
قصه از كجا شروع شد
كشمكش پليس و سايپا بر سر خودرو به سال 87 و زمان حضور سردار محمد رويانيان بر مسند رئيس پليس راهور باز مي گردد. در آن زمان نيز پليس بيش از 20 نقص فني از جمله كمربند ايمني را در اين خودرو شناسايي كرد. همزمان با حضور سردار مومني در رأس پليس راهور وي نيز ايراداتي را به پرايد وارد و چندين مورد از شماره گذاري اين خودرو جلوگيري كرد.
در همين حال سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي در چند مورد از مصاحبه هاي خود با انتقاد از خودروي پرايد آن را ناايمن دانست و افزود: متاسفانه پرتيراژترين خودروي كشور ناايمن ترين خودرو نيز هست اما پليس اجازه نمي دهد با جان مردم بازي شود.
در همين حال سرهنگ البرزي معاون عمليات پليس راه با اشاره به تصادفات پرايد در جاده ها گفت: پرايد به علت نداشتن سيستم ايمني خودروي مناسبي براي سفر نيست. در تصادفاتي كه پرايد در يك سوي آن حضور دارد قطعاً خسارات زيادي به بار مي آيد.
پليس: شماره گذاري نمي كنيم
سه سال از آغاز كشمكش راهور با سايپا و ايران خودرو بر سر توليد پرايد و روآ مي گذرد اما همچنان با وجود تاكيد پليس راهور مبني بر توقف شماره گذاري اين خودروها اما اين دو خودرو همچنان شماره گذاري مي شوند. خودروسازان معتقدند علاوه بر تيراژ بالا و قيمت ارزان تعداد زيادي از اين خودروها در انبار موجود بوده و بايد به فروش برسند. اما رئيس پليس راهور در اين باره تصريح كرده كه نمي گذاريم اين بار نيز همانند گذشته اين خودروها شماره گذاري شوند.
پرايد ايمني ندارد، پليس تعلل مي كند
دكتر جمال عيني كارشناس ترافيك با اشاره به ناايمن بودن پرايد تاكيد كرد: متاسفانه اين خودرو داراي نواقص زيادي است. سيستم ترمز اين خودرو در سرعتهاي بالا به هيچ وجه پاسخگو نبوده و مشكلاتي را ايجاد مي كند. اين در حالي است كه اين خودرو از نظر بدنه نيز مقاومت كمتري دارد. متاسفانه راهور نيز در زمينه ارتقاي اين خودرو اقدام مناسبي انجام نداده و تنها به دادن فرصت هاي بيشتر بسنده مي كند.
خودروسازان به دنبال دور زدن قانون
به هر حال اين بار نيز خودروسازان به دنبال راهي براي دور زدن قانون هستند. براساس شنيده ها جلساتي به منظور شماره گذاري مجدد محصولات سايپا آغاز شده است. البته پليس تردد خودرو بدون پلاك را غيرقانوني مي داند.
سرهنگ بذرافشان جانشين رئيس پليس راهور تهران تاكيد دارد كه تردد خودروها بدون پلاك ممنوع بوده و پليس با متخلفان برابر قانون برخورد مي كند.
به هر حال بايد منتظر ماند و ديد كه تعامل خودروسازان يا زور پليس، كدام يك براي عدم شماره گذاري بيشتر است.

 



اهداف نظام آموزشي
دسترسي به بهره وري مطلوب با هزينه كمتر

ناصر سلطانيان
سياست هاي كلي اشتغال كه از سوي رهبر معظم انقلاب به اركان حاكميتي نظام جمهوري اسلامي ايران يعني رؤساي سه قوه مقننه، مجريه و قضائيه و همچنين رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبير شوراي نگهبان ابلاغ شد. حاكي از اهميت وضرورت توجه به اشتغال در اين مقطع زماني به عنوان يكي ازاولويتهاي اصلي و اجتناب ناپذير برنامه هاي توسعه پايدار كشور مي باشد كه لازم است به عنوان سياست اصلي نظام دربرنامه هاي اجرايي با اولويت خاص مورد توجه مسئولين درسطوح مختلف قرارگيرد.
با توجه به مفاد ابلاغي سياست هاي كلي اشتغال از سوي مقام معظم رهبري، توجه به آموزش هدفمند كه بتواند درجهت ترويج و تقويت فرهنگ كار، توليد، كار آفريني و همچنين آموزش نيروي انساني متخصص و ماهر و كارآمد متناسب با نيازهاي بازار كار در زمان حال و آينده و پيوند مراكز آموزشي جهت تربيت نيروهاي متخصص مورد نياز با بنگاههاي اقتصادي، تاكيد بر توسعه فناوري و اقتصاد دانش بنيان، ارتقا بهره وري عوامل توليد به منظور افزايش توليد، حمايت مؤثر از بيكاران براي افزايش توانمندي آنان، افزايش دستمزدها به تناسب بهره وري نيروي كار تأكيد خاص شده است.
امروزه نظامهاي آموزشي به عنوان مهم ترين ركن توسعه هركشور محسوب مي كردند. اين رسالت زماني مي تواند بخوبي ايفا گردد كه نقش كاربردي آموزش در همه عرصه هاي پيشرفت كشور اعم از فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي تعريف عملياتي داشته باشد و بنا به ضرورت ها علاوه بر آموزش عمومي و پايه اي كه بسترساز ساير آموزشها مي باشد درمقاطع متوسطه و دوره هاي آموزش عالي با ايجاد گرايش هاي تخصصي و كاربردي و پيوند با نيازهاي واقعي جامعه بتواند زمينه هاي تحول اساسي را دراقتصاد كشور از يك سو و ايجاد اشتغال پايدار براي دانش آموختگان از سوي ديگر را فراهم نمايد.
درنظام هاي آموزشي هدفدار اعم از آموزش هاي رسمي و غيررسمي صرفاً آموزش براي آموزش و يا آموزش براي كسب مدرك جايگاهي ندارد. لذا آموزش توسعه يافته و مؤثر با نگرش جامع و مستمر بايد با توجه به نيازها و اهداف آرماني جامعه از يك طرف و ازسوي ديگر نيازهاي كاربردي بنگاههاي توليدي، خدماتي، صنعتي و كشاورزي، سياست گذاري، برنامه ريزي و اجراگردد. با اين توصيف مي توان جهت گيري نظام آموزشي درارتباط با اشتغال را مرتبط با نيازهاي زمان حال و آينده با تدوين و تصويب برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت (برنامه هاي سالانه، پنجساله و...) ترسيم كرد.
برنامه هاي آموزشي با لحاظ كردن امكانات، توانمنديها و نيازهاي جامعه و پيوند آموزش با اشتغال پايدار و مؤثر درهر يك از سطوح آموزشي با توجه به نيازها شناسايي و متناسب با آن اجرا گردد.اين آموزش ها شامل آموزشهاي فني و حرفه اي كوتاه مدت و بلند مدت، آموزش مقاطع متوسطه فني حرفه اي رسمي وكاردانش، آموزش هاي علمي كاربردي و فني حرفه اي درنظام آموزش عالي مي باشد.
به منظور دستيابي به راهكارهاي مناسب براي اجراي برنامه هاي آموزشي هدفمند، ترسيم هرم نيروي انساني شاغل يعني تحليل وضع موجود در تدوين هرم نيروي انساني در وضع مطلوب مي تواند فاصله توانمنديها و مهارت نيروي شاغل كه همان نيازها مي باشد را مشخص نمايد. پس از اين مرحله با تدوين و اجراي برنامه آموزش حين كار يا ضمن خدمت در مقاطع كوتاه مدت و آموزش هاي موردي دربهبود بهره وري، ارتقاء توانمندي نيروي انساني مي توان اقدام كرد. تدوين برنامه هاي نياز سنجي آموزشي دراين سطح به عهده مديران بنگاههاي اقتصادي در بخش هاي مختلف اقتصادي اعم ازكشاورزي، صنعت و خدمات مي باشد.
از سوي ديگر نظام آموزش فني حرفه اي بايد بتواند به اين نيازها پاسخ دهد و توانايي توسعه آموزش را در بنگاههاي توليدي، اقتصادي و خدماتي، با تأكيد بر انعطاف پذيري، تسريع در تدوين برنامه هاي آموزشي و بهره گيري از امكانات منطقه اي، استاني و محلي، زمينه اجراي آموزش هاي مهارتي و كاربردي را در نزديك ترين محل اشتغال، شاغلين فراهم نمايد تا واحدهاي فعال اقتصادي بتوانند در كمترين زمان ممكن و با هزينه كمتر به بهره وري مطلوب دست يابند. به منظور ايجاد انگيزه بيشتر براي فراگيري مهارت، توجه به افزايش دستمزد و پيوند آن با ارتقاء بهره وري كه در پيام رهبري به صورت يك سياست بر آن تاكيد شده است، مي تواند بسيار مؤثر و عملياتي باشد.
در تحقق سياست هاي كلان اشتغال نقش آموزش متوسطه مي تواند به عنوان يك راهبرد اساسي محسوب گردد، از آنجا كه يكي از اهداف نظامهاي آموزشي تامين نيروي انساني در بازار كار و افزايش بهره وري و جايگزيني نيروي جوان، با توانمندي مطلوب است لذا در ترسيم اهداف كلان و عملياتي نظام آموزش و پرورش باتوجه به نيازهاي كلي كشور و آرمانهاي بلند دستيابي به استراتژي بنياني نهضت علمي، يعني توليد علم و حضور در عرصه هاي فناوري و تكنولوژي از يك سو و از سوي ديگر تربيت و تامين نيروي انساني كارآمد و ماهر مورد نياز بخش هاي مختلف اقتصادي بايد مورد توجه برنامه ريزان و دست اندركاران قرار گيرد، در همين راستا آموزش متوسط مي تواند نقش تعيين كننده اي در ايجاد گرايش به آموزش هاي مهارتي در دانش آموزان داشته باشد و در صورت ايجاد نگرش مثبت و ايجاد انگيزه فردي و زمينه سازي اجتماعي آن و تقويت منزلت اجتماعي و فرهنگي آموزشهاي مهارتي در جامعه، بخش عظيمي از نيازهاي بازاركار مي تواند توسط نيروهاي توانمند، ماهر و آموزش ديده در دوره هاي آموزش متوسطه با تاكيد بر آموزش هاي فني حرفه اي رسمي و كار دانش تامين گردد.
در ادامه اين روند در صورت پيوند آموزش عالي با اشتغال در بنگاه هاي اقتصادي و با تاكيد بر آموزش هاي فني و حرفه اي و علمي كاربردي در تربيت تكنيسين هاي توانمند و كارشناسان با انگيزه مي تواند تاثير بسزايي در شكوفايي اقتصادي و ارتقا بهره وري داشته باشد.
از آنجا كه تلفيق آموزش هاي نظري كه اصولا بر مبناي تئوريهاي استراتژي بنياني توليد علم و با تاكيد بر علوم پايه پيگيري مي شود، با آموزش هاي مهارتي و كاربردي كه هدف آن تربيت كارگر ماهر، تكنيسين و كارشناس مناسب با نيازهاي بخش هاي مختلف اقتصادي يا بنگاههاي خاص مي باشد كه دامنه آن مي تواند در آمايش اقتصادي صنعت و خدمات و كشاورزي به صورت ملي، يا منطقه اي، استاني و حتي شرايط خاص تعريف شود. در عمل نظام آموزشي فعلي در پاسخگويي به هر دو بخش را دچار بحران مي كند كه براي حل اين مشكل مسئولين نظام آموزشي و قانون گذاران و اركان دولت تحول بنياني نظام آموزشي را هر از چند گاهي ارائه مي نمايند.
در استراتژي تحول بنياني نظام آموزش بايد متناسب با اهداف و سياستهاي اصولي به استقبال اين تغيير رفت. يكي از راهكارهاي كاربردي، تنظيم نظام آموزش متناسب با اهداف و انتظار از فراگيران يا ذي نفعان است. چون دو نظام ياد شده در اهداف، شاخص ها، محتوا و روش با هم متفاوت هستند لذا مي توان دو نظام آموزشي مورد بحث را با اهداف خاص از سطوح پايين يعني آموزشهاي مهارتي كوتاه مدت، آموزش متوسطه، آموزش عالي در بخش نظري و كاربردي طراحي كرد. بيان اين مطلب لزوما ايجاد ساختار يا وزارتخانه و يا تشكيلات خاص در مرحله اول نيست بلكه تدوين كاربردي نظام آموزشي يا نظامهاي آموزشي با اهداف خاص است بي شك اصولي ترين تصميم در طرح تحول بنياني نظام آموزشي را مي توان پيوند آموزش با نيازهاي واقعي جامعه جهت تحول علمي ارتقاي بهره وري در تمامي سطوح اقتصادي و به صورت خاص ايجاد بستر مناسب براي تربيت نيروي انساني توانمند، ماهر قلمداد كرد.
در اين صورت مي توان محتوا، روش، تجهيزات و عوامل آموزش را همسو با اهداف نظام آموزشي فراهم كرد و به نيازهاي جامعه پاسخ داد، در غير اينصورت نبايد انتظار داشت نظام آموزشي فعلي با اهداف متفاوت دانش نظري و اهداف آموزش مهارتي، با يك محتوا و روش و... بتواند به اهداف مورد نظر دست يابد و نياز بخش هاي اقتصادي به نيروي انساني ماهر و توانمند را تامين كند اميد است مسئولين، برنامه ريزان و متوليان آموزش و اشتغال در كشور، زمينه هاي اجرايي سياستهاي كلان اشتغال كه از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ گرديد را فراهم نمايند. بديهي است تسريع در اجرايي كردن اين سياستها زمينه هاي تحول را در نظام آموزشي و اشتغال فراهم نموده و به دنبال آن در آينده ان شاءالله شاهد افزايش بهره وري، كاهش ضايعات و تحول اقتصادي در همه بخش هاي اقتصادي كشور، اعم از كشاورزي، صنعت و خدمات كشور خواهيم بود.

 



نمره منفي رانندگان متخلف را سربه راه كرد

با گذشت سه ماه از ابلاغ قانون جديد راهنمايي و رانندگي و اعمال نمرات منفي براي تخلفات حادثه ساز بسياري از رانندگان رفتار ترافيكي خود را اصلاح كرده اند به طوريكه آمار پليس حاكي از كاهش 10درصدي تصادفات منجر به فوت و جرح در شهرها است.
انجام روزانه 15هزار تخلف رانندگي در تهران كه بيش از تخلفات يكسال آلمان است مسئولان راهور را بر آن داشت تا پس از 40سال قانون راهنمايي و رانندگي را تغيير دهند. مسئولان راهور معتقد بودند قانون قبلي كاركرد و بازدارندگي كافي را ندارد و بسياري از رانندگان به خود اجازه مي دهند به راحتي قوانين را زيرپا گذاشته و مرتكب تخلفات حادثه ساز شوند.
نمرات منفي متناسب با تخلفات
ازنظر پليس نمرات منفي متناسب با نوع تخلف درنظر گرفته شده است و مي توان با استفاده از اين ابزار ترمز رانندگان متخلف را كشيد. سردار مؤمني رئيس پليس راهور در اين باره مي گويد: رانندگاني كه با وجود پرداخت جريمه هاي 20هزار توماني بار ديگر در خيابان ها جان و مال شهروندان را به مخاطره مي انداختند، ديگر نمي توانند به راحتي مرتكب تخلف شوند.
وي معتقد است قانون جديد بازدارندگي لازم را دارد و پليس نيز مي تواند به راحتي قانون را اجرا كند.
نمره منفي رانندگان متخلف را نقره داغ مي كند
در قانون جديد راهنمايي و رانندگي رانندگان براساس تخلفاتي كه مرتكب مي شوند نمره منفي دريافت مي كنند. در مرحله اول 20 تخلف حادثه ساز از سوي پليس شناسايي و احصا شد. براساس قانون جديد اگر راننده اي در مرحله اول 30 امتياز منفي دريافت كند گواهينامه اش به مدت سه ماه ضبط و فرد از رانندگي محروم مي شود.
اين درحالي است كه در مرحله دوم راننده متخلف با كسب 25امتياز منفي 6ماه از رانندگي محروم و با پرداخت 60هزار تومان مي تواند گواهينامه خود را بازپس گيرد. ضمن اينكه در مرحله سوم راننده متخلف با 20امتياز منفي يك سال از رانندگي محروم و بايد براي اخذ گواهينامه بار ديگر در كلاس هاي آموزشي شركت و آزمون اخذ گواهينامه دهد.
با اعمال نمرات منفي در قانون جديد تاكنون بيش از هزار راننده در معرض محروميت قرار گرفته اند. اين رانندگان همزمان دو تخلف حادثه ساز را مرتكب شده و علاوه بر توقيف خودرو با نمره منفي مواجه شده اند.
جريمه هاي چند صدهزار توماني در انتظار رانندگان
لايي باز
با وجود نمرات منفي، پليس از ابزار ديگري چون جريمه هاي صدهزار توماني بهره برده تا شايد رانندگان متخلف را از انجام حركات مخاطره آميز باز دارد. براين اساس به نظر نمي رسد رانندگان براي چند كيلومتر سرعت بيشتر حاضر باشند صدهزار تومان جريمه پرداخت كنند.
در قانون جديد باتوجه به افزايش مصرف الكل و موادمخدر صنعتي در بين رانندگان، قانون شرايط ويژه اي را براي مقابله پليس با اين گونه رانندگان درنظر گرفته است. براين اساس رانندگاني كه اقدام به مصرف الكل و موادمخدر صنعتي كنند علاوه بر معرفي به مرجع قضايي 6ماه از رانندگي محروم و 200هزار تومان جريمه مي شوند.
به هر ترتيب با اجراي قانون جديد و سختگيري پليس بر رانندگان هنجارشكن از دهم ارديبهشت ماه امسال بسياري از رانندگان، ديگر مرتكب تخلفات حادثه ساز نمي شوند به طوري كه براساس جديدترين آمار پليس، 10درصد از تصادفات منجر به فوت و جرح در شهرها كاسته شده است.

 



بررسي مباني ارث در قرآن

ناهيدالسادات موسوي
نظام ارث در اسلام نه تنها بر مباني دقيق اقتصادي استوار است بلكه بر اصول و معيارهاي تحكيم پيوندهاي خانواده و جامعه و ريشه هاي ژنتيكي در تسلسل نسلهاي بشري متكي است.
وجود آيات ارث در قرآن بيانگر ثابت و مشروع بودن ارث است و به اتفاق فقهاي اسلام، ارث بردن مشروع و حلال است.
از مهم ترين مباني ارث (علت و مصلحت) آن در قرآن مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- ارضاي فطرت انسان: خداوند در سوره كهف آيه46 به اين مطلب اشاره فرمود كه: «دارائي و فرزندان، زينت زندگي دنيا هستند و اما اعمال شايسته اي كه نتايج آنها جاودانه است، بهترين پاداش را در پيشگاه پروردگارت دارد، و بهترين اميد و آرزو است.»
همانطور كه از اين آيه شريفه، معلوم مي شود علاقه به فرزند، در انسان فطري است زيرا انسان زيبايي زندگي و تداوم عمر و بقاي خود را در فرزندش مي بيند. از اين رو براي آسايش فرزند زحمات و سختي هاي زيادي را متحمل مي شود تا جايي كه وجود فرزند، تحمل مشكلات را بر انسان آسان مي كند و حتي از سختي هايي كه در راه فراهم كردن رفاه فرزندان بدان دچار مي شود، احساس شادي و لذت مي كند، اگر علاقه به فرزند فطري نبود چنين چيزي ميسر نمي شد.
علاقه به فرزند و همسر و در كنار آن مال، در انسان فطري است و با وجود اينها زندگي دلنشين شده است با وجود ميراث، انسان بدين نتيجه مي رسد كه تلاش او در تحصيل مال ضايع نشده و نتيجه تلاش او همچنان باقي است. (آيه14/ آل عمران)
خداوند در سوره روم آيه30 مي فرمايد: «اين سرشتي است كه خداوند مردمان را بر آن سرشته است.»
مباني ارث در قرآن
1- ارث در ميان وراث امي به صورت تساوي تقسيم مي شود
«فان كانوا أكثر من ذلك فهم شركاء في الثلث من بعد وصيه من الله و الله عليم حليم.»
اين آيه شريفه كه درباره كلاله امي متعدد (خواهر و برادر مادري) است بيان مي دارد كه هرگاه كلاله امي متعدد باشند، همه يك سوم ماترك، شريك هستند كه بعد از كسر وصيت و دين متوفي، از آن يك سوم به طور مساوي ارث مي برند، خداوند شنوا و داناست.
«بكيربن اعين» نقل مي كند كه به امام صادق (عليه السلام) عرض كردم: ورثه زني، شوهر و برادران مادري و برادران و خواهران پدري اوست، فرمود: «براي شوهرش نصف تركه اوست يعني سه سهم براي برادران مادريش يك سوم تركه يعني دو سهم مي باشد كه بين برادران و خواهران مادريش به طور مساوي تقسيم مي گردد و يك شش باقيمانده كه يك سهم از شش سهم مي باشد كه بين برادران و خواهران پدري، به طوري كه هر پسر دو برابر دختر ارث ببرد تقسيم مي شود؛ زيرا سهام، بالا نمي رود و شوهر كمتر از نصف، ارث نمي برد و همچنين برادران و خواهران مادري، كمتر از يك سوم ارث نمي برند؛ چرا كه خداوند عزّ و جّل فرموده است: «اگر بيش از يك نفر باشند آنان در يك سوم تركه با هم شريكند» و اگر يك نفر باشد، سهم او يك شش است و خداوند تبارك و تعالي برادران و خواهران مادري تنها را قصد نموده آنجا كه فرموده: «اگر وارث مردي كلاله او باشند يا وارث زني، برادر يا خواهرش باشد، براي هر كدام از آنان يك شش تركه است و اگر بيش از يك نفر باشند، در يك سوم تركه با هم شريكند». و در آخر سوره نساء فرموده است: از تو [درباره كلاله] فتوا طلب مي كنند به آنان بگو كه خداوند درباره كلاله براي شما فتوا مي دهد...
2- اخوه ابويني، اخوه ابي را از ارث محروم مي كند.
اجتماع كلاله هاي سه گانه ممكن است، اما از نظر شرع، كلاله ابويني و ابي در وراثت شركت و اجتماع ندارند، زيرا با وجود كلاله ابويني، نوبت وراثت به كلاله ابي نمي رسد.
از پيامبر اكرم«صلي الله عليه و آله وسلم» منقول است كه فرمود: «كسانيكه داراي پدر و مادر واحدي باشند از كسانيكه پدري واحد و مادراني مختلف دارند در ارث بردن سزاوارترند.» و همچنين مطابق قاعده «المتقرب بالابوين يحجب المتقرب بالاب» در صورت وجود [كلاله ابويني يا ابي يا امي] ابي ها از اصل ارث به وسيله ابويني ها محروم مي شوند.
3- اعمام ابويني، اعمام ابي را از ارث محروم مي كنند.
مطابق قاعده «المتقرب بالابوين يحجب المتقرب بالاب» در صورت وجود اعمام ابويني، اعمام ابي از اصل ارث به وسيله ابويني ها محروم مي شوند.
4- اخوال ابويني، اخوال ابي را از ارث محروم مي كنند.
«برخي از خويشان در ارث بردن در كتاب خدا از برخي ديگر سزاوارترند»احزاب/6
1- در صورتي كه ورثه ميت منحصر به اخوال (دايي و خاله) مادري باشند، تركه را بين خود به طور مساوي تقسيم مي كنند.
2- در صورتي كه ورثه ميت منحصر به اخوال ابويني يا ابي باشند در نحوه تقسيم تركه بين آنها دو نظر است:
الف- تقسيم تركه در ميان آنان به طور مساوي انجام مي شود زيرا كه اخوال از هر گروه كه باشند از طريق مادر به مورث مي رسند و قاعده تقسيم تركه در ميان منتسبين به مادر، به طور تساوي است.
ب- تقسيم تركه در ميان آنها با تفاوت؛ زيرا ملاك انتساب، اولين حلقه اتصال آنان به مادر ميت، ابوين يا پدر و مادر ميت مي باشند كه تقسيم تركه ميان آنان را تفاوت مي باشد.
5- محروميت ابي ها در اثر وجود ابويني ها در شركت اعمام و اخوال با يكديگر
در صورت اجتماع اعمام با اخوال يك سوم تركه حق اخوال و دو سوم باقيمانده، حق اعمام بدون فرقي بين وحدت يا تعدد اخوال و اعمام، زيرا اخوال سهم مادر او را مي برند كه يك سوم است و اعمام، سهم پدرش را كه
دو سوم باقيمانده مي باشد.
«ابي بصير مرادي» گفته است كه درباره فرايض (ميراث) از امام صادق(ع) سؤال كردم، به من فرمود: «آيا كتاب علي عليه السلام را برايت بياورم؟»
گفتم: پوسيده و كهنه نشده است؟ فرمود: «نه»، پس آن را آورد، كتاب گرانقدري بود. در آن كتاب چنين بود كه مردي مرده و وارثش يك عمو و يك دايي اوست.
پاسخ داد: «دو سوم» از آن عمو و يك سوم از آن دايي اوست».
از «ابن طاهر» منقول است كه گفته است: به او نوشتم كه وارث مردي تنها عمو و دايي اوست: «جواب دادند كه دو سوم از آن عمو و يك سوم از آن دايي اوست».
6-برادر ابويني يا ابي دو برابر خواهر ارث مي برد.
در صورت همجنس بودن كلاله ابويني يا ابي، ميراث ميان آنان به طور مساوي تقسيم مي گردد و در صورت غيرهمجنس بودن، هر مرد دو برابر هر زن سهم دارد. براساس آيه 175 سوره نساء
7-پسر دو برابر دختر ارث مي برد.
«خداوند شما را درباره فرزندانتان اين گونه سفارش مي كند كه هر پسر دو برابر دختر ارث مي برد». (آيه 10 سوره نساء)
در اين آيه شريفه به موارد زير اشاره شده است:
1-ارث خواهران و برادران متوفي
2-سهم الارث زن و مرد متفاوت است مطابق قاعده ذكور دو برابر اناث.
8-در صورت وجود وارث در هر طبقه، وارثين طبقات بعدي ارث نمي برند.
«برخي از خويشان در ارث بردن در كتاب خدا از برخي ديگر سزاوارترند...» (سوره احزاب)
خويشاوندان متوفي از نظر دوري و نزديكي به او يكسان نيستند پس بايد بين آنها از لحاظ توارث هم تفاوت قائل شد، مبناي اين تفاوت، حكم عقل است كه با وجود طبقه مقدم، طبقه مؤخر از ارث بردن محروم خواهد شد و قاعده (الاقرب يمنع الأبعد) به همين مطلب اشاره مي كند.
9-در طبقات هر درجه علي الاصول درجه بعد را از ارث محروم مي كند.
براساس آيه 6 سوره احزاب، «برخي از خويشان در ارث بردن در كتاب خدا از برخي ديگر سزاوارترند...»
خويشاوندان متوفي از نظر دوري و نزديكي به او يكسان نيستند پس بايد بين آنها از لحاظ توارث هم تفاوت قائل شد، مبناي اين تفاوت، حكم عقل است كه با وجود طبقه مقدم، طبقه مؤخر از ارث بردن محروم خواهد شد و قاعده (الاقرب يمنع الأبعد) به همين مطلب اشاره مي كند.
10-پسر عموي ابويني حاجب عموي ابي مي شود
شرط وراثت اولاد اعمام و اخوال، فقدان تمامي اعمام و اخوال ميت مي باشد؛ زيرا با وجود يكي از آنان، طبق قاعده «الاقرب يمنع الأبعد» اعمام و اخوال، مانع وراثت اولادشان مي شوند. از اين قاعده تنها يك مورد استثناء شده است كه عبارت است از صورت اجتماع پس عموي ابويني با عموي ابي، هر چند كه اقرب از پسر عمو است، در اينجا به دليل خاص ارث از آن پسر عموي ابويني است و اين حكم مورد اجماع مي باشد.
از جمله اخباري كه بر حكم مذكور دلالت مي كند، خبر «حسن بن عماره» است كه گفته است: امام صادق(ع) فرمود: «كدام يك از پسرعموي پدر و مادري و عموي پدري به ميت نزديك ترند؟ گفت: عرض كردم ابواسحاق سبيعي از حارث اعور از اميرمؤمنان علي(ع) براي ما خبر آورده كه مي فرمود: كساني كه داراي پدر و مادر واحدي هستند از آنانكه فقط داراي پدر واحدي مي باشند، به ميت نزديكترند. حسن بن عماره گويد: امام(ع) در نشستن خود تغييري داده و سپس فرمود: آن را از چشمه زلالي آوردي به تحقيق كه عبدالله پدر پيغمبر(ص) برادر پدر و مادري ابوطالب بود.
مرحوم شيخ صدوق ابي جعفر محمدبن علي بن الحسين بن بابويه قمي در كتاب من لايحضره الفقيه در اين باره عبارتي دارد كه خود عبارت با ترجمه اش نقل مي گردد:
«اگر بازمانده مرده اي عموي پدري و پسرعموي پدري و مادري او باشند، تمام مال از آن پسر عموي پدر و مادري اوست؛ زيرا او داراي دو كلاله است؛ كلاله پدري و مادري و اين مورد طبق اصل و قاعده مانع بودن اقرب از ابعد نيست- هر چند ابعد داراي چند جهت باشد- بلكه اين حكم در اين مورد مسلم است، به دليل خبر صحيحي كه از ناحيه امامان وارد شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14