(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول شهریور 1390- شماره 20006

اين حركت وابسته است به انگيزه، همت شجاعت، قدرت تفكر و عزم راسخ شما
تحليلي بر جريان هاي دگرانديش دانشجويي
بخش پاياني گزارش كيهان از برگزاري طرح ضيافت انديشه؛
كار خيلي بزرگي در پيش داريد!
وزارت علوم اعلام كرد فراخوان جذب هيأت علمي در سال 90
واكنش دانشجويان به انتشار ويژه نامه موهن روزنامه ايران
انتشار ويژه نامه روزنامه ايران از سلسله توطئه هاي نوفتنه گران است
وجود اختلاط براي به دست آوردن علم و دانش غلط است
به همت بسيج دانشجويي مركز تحقيقاتي شهيد شهرياري در دانشگاه شاهد آغاز به كار كرد
جانشين بسيج دانشجويي دانشگاه خليج فارس:
تشكل هاي دانشجويي بدون برخورد منفعت طلبانه در مسير فرامين رهبري حركت كنند
سلطانخواه خبر داد: طرح جديد دولت براي جذب نخبگان در مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي



اين حركت وابسته است به انگيزه، همت شجاعت، قدرت تفكر و عزم راسخ شما

نسل جوان امروز مي تواند تصميم بگيرد بر بي عملي. البته چنين تصميمي نخواهد گرفت؛ من شك ندارم. نسل جوان به خاطر ريشه ديني اين حركت و پايه مستحكم اعتقادي اين حركت، اين راه را ادامه خواهد داد. براي اولين بار در تاريخ انقلاب هاي گوناگون در دنيا، انقلابي به وجود آمده است و خودش را به دنيا عرضه خواهد كرد و حرف اول و اصول و ارزشهاي اوليه خودش را با همه وجود، بدون انقطاع استمرار بخشيده و ان شاءالله آن را به هدفهاي نهائي خودش مي رساند.
شما بايد تصميم بگيريد. بدانيد اين حركت مبارك و متكي به اين ارزش ها، وابسته است به انگيزه، همت، شجاعت، قدرت تفكر و عزم راسخ شما. شماها هستيد كه بايد اين را ادامه بدهيد.
بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با دانشجويان -90/5/19

 



تحليلي بر جريان هاي دگرانديش دانشجويي

براي شناخت دقيق ريشه هاي تاريخي جريان هاي دگرانديش با مراجعه به دهه بيست دانشگاه تهران مي توان گفتمان چپ ماركسيستي را به عنوان اولين جريان دگرانديش دانشگاه مشاهده كرد.
زماني كه برخي اعضاي گروه 53 نفر به رهبري تقي آراني (پدر معنوي حزب توده) كه اواخر حكومت رضاخان دستگير شده بودند، از زندان آزاد شده و حزب توده را تشكيل دادند و به تبع آن به دليل غلبه بي چون و چراي گفتمان چپ در دانشگاه ها در سال 1322- پس از شكل گيري يك بلوك فكري سياسي در شوروي و اقمارش در برابر جهان سرمايه داري- جريان دانشجويي حزب توده شكل گرفت و به محل بروز و رشد گرايش هاي ماركسيستي و چپ تبديل شد؛ اين تفكر با چنان سرعتي ادامه يافت كه تا سال 1325 تقريباً اكثريت دانشجويان دانشگاه تهران عضو، هوادار و يا تحت تأثير حزب توده و گفتمان چپ بودند.
در اين دوران غلبه و نفوذ تفكرات چپ سوسياليستي- ماركسيستي در دانشگاه تهران، تا بدان حد قوي و عميق است كه حتي تعدادي از دانشجويان مسلمان براي ماندن در فضاي فكري دانشگاه و بهره مندي از توان عرض اندام فكري ديني، به رهبري «جلال آشتياني» و «محمد نخشب» تشكيلاتي را با عنوان «نهضت خداپرستان سوسياليست» در سال 1322 راه اندازي و بيان مي كنند كه توحيد را به عنوان جهان بيني پذيرفته، اما در بعد اقتصادي و سياسي به سوسياليسم گرايش دارند.
البته در همين زمان برخي ديگر از جريان هاي دگرانديش دانشجويي نيز در برابر توده اي ها قد علم كردند. به طور مثال «سازمان دانشجويي جبهه ملي» كه در سال 1329 شكل گرفت، در پاسخ به نفوذ حزب توده در دانشگاه ها و مقابله با آن بود.
اين تشكل دانشجويي كه در پي تقلب توده اي ها در انتخابات «سازمان دانشجويي دانشگاه تهران» به سال 1329 شكل گرفت، انشعاب خود را با انتخاب نام «سازمان صنفي دانشجويان دانشگاه تهران» اعلام و براساس خرده گفتمان ناسيوناليستي- ليبراليستي به فعاليت پرداخت.
از سوي ديگر بايد اذعان داشت اساساً همين قدرت و غلبه ايدئولوژي سوسياليستي- ماركسيستي در دانشگاه بوده است كه باعث شكل گيري تشكل هاي دانشجويي رقيب، ولو به صورت ضعيف و كم جمعيت، توسط نيروهاي اسلام گرا در سال هاي ابتدايي دهه 20 شد و از همان زمان، جريان دانشجويي اسلام گرا، مبارزات فكري خود را در مقابل جريان هاي دگرانديش سازماندهي كرده و براي مقابله با تفكرات و فعاليت هاي توده اي ها در درجه اول و البته بهايي ها در وهله بعد وارد صحنه شد.
يكي از مسائل قابل تأمل ديگر اين دوران تلاش جريان دگرانديش جهت نفوذ به جريان هاي اسلام گرايي است كه در اين برهه از تاريخ با نام «انجمن اسلامي دانشجويان» فعال بودند، نيروهاي سوسياليست قصد داشتند نام انجمن اسلامي دانشجويان را به «انجمن دانشجويان مسلمان» تغيير دهند و در توجيه اين اقدام خود نيز بيان مي كردند: اسلام باعث خواهد شد كه فعاليت در دانشگاه محدود گردد و نمي توان اين گونه عمل كرد.
عدم فهم دقيق گفتمان ديني، مهم ترين علت انحراف
واقعيت آن است كه اين اعتراف تاريخي اكثريت قريب به اتفاق جريان هاي دگرانديش دانشجويي است كه زمينه برخي انحرافات تاريخي را در آنها فراهم كرده است؛ به طوري كه در يكي از نمونه هاي مهم آن از اواخر دهه چهل و اوايل دهه پنجاه، دانشگاه ها محل جذب نيرو براي جنبش هاي مسلحانه بودند و يك تحول بسيار عميق كيفي در حركت هاي دانشجويي به وجود آمد. در اين سال ها نفوذ جريان فكري متمايل به تفسيرالتقاطي ماركسيستي از اسلام- كه به لحاظ تئوري و متدلوژي فاقد كمترين پشتوانه و سامان فكري بود، اما به دليل در پيش گرفتن رويكرد عمليات نظامي شبه چريكي در تهران و معدودي از شهرهاي ديگر، در ميان جنبش دانشجويي صاحب پايگاه و اتوريته گرديده بود- در دانشگاه ها نفوذ كرد و مهم ترين استدلال اين دگرانديشان نيز محدوديت اسلام در مبارزه بود و دقيقاً براساس همين خطاي فكري در سال 54 و پس از تغيير ايدئولوژي «مجاهدين خلق» آن زمان، از اسلام التقاطي منافقانه به ماركسيسم علني و صريح، تغيير موضع داده و باعث انحراف بخشي از جواناني شد كه بي اغراق مي توان گفت تا امروز نيز ادامه دارد.
چنين رويكردي را نيز در سال هاي پس از انقلاب و در كشاكش مطالبه اسلامي سازي دانشگاه ها از سوي انجمن هاي اسلامي دانشجويان به وضوح مي توان ديد، به طوري كه جريان دگرانديش دانشگاه چه دانشجو و چه استاد، تلاش كردند تا با طرح اين مساله كه اسلام ظرفيت طرح همه جانبه علوم را دارا نيست، از انقلاب فرهنگي جلوگيري كنند.
البته بايد اذعان داشت كه به دليل حاكم شدن فراگفتمان انقلاب اسلامي ايران و همچنين فضاي فكري سال هاي ابتدايي پس از پيروزي انقلاب، جريان دگرانديش با مخفي شدن در لايه هاي پنهان دانشگاه، مترصد فرصتي مناسب جهت احياء مجدد خود در دانشگاه بودند.
دوم خرداد، فرصتي براي سرباز كردن زخم هاي چركين
اما به استناد تاريخ، دوم خرداد ماه سال 76 را بايد مبناي تغيير و تحولاتي عمده در فرآيند جنبش دانشجويي كشور دانست؛ فضاي برآمده از اين رويداد امكاني را براي سرباز كردن زخم هاي چركين به دمل نشسته دو دهه اي جريان هاي دگرانديش فراهم ساخته بود؛ سرعت و پيوستگي تنش هاي اجتماعي و سياسي پي در پي در اولين سال هاي پس از اين رخداد، دقيقاً از همين امر تبعيت مي كرد.
نفوذ و استحاله يكي از بزرگ ترين اتحاديه هاي دانشجويي كشور (دفتر تحكيم وحدت) دقيقاً در همين راستا قابل تحليل است و مرور تاريخ حاكي از آن است كه پس از اين رويداد، انجمن هاي اسلامي دانشجويان وابسته به دفتر تحكيم وحدت در دانشگاه ها، با تغيير رويكردي آشكار نسبت به گذشته و همچنين تغييرات عمده در آرمان هاي خويش، فضاي جديدي را وارد گفتمان دانشجويي كشور نمودند كه تا پيش از اين كم سابقه بود.
البته تغيير گفتمان در دفتر تحكيم وحدت بسيار آرام صورت گرفت و به نوعي نمي توان مرز مشخصي را براي آن تعيين نمود؛ به طوري كه شاهديم در خرداد ماه79 دفتر تحكيم وحدت هم چنان در موضعي اصولي، پيروزي ملت لبنان بر رژيم اشغالگر قدس را تبريك و تهيت گفت.
حتي در محتواي مطالب و بيانيه هايي كه نسبت به مسائل داخلي نوشته مي شد نيز شاهد ادبياتي درون ديني از سوي اين دفتر بوديم ولي در انتهاي دهه 70 اين ادبيات كم كم جاي خود را به گفتمان برون ديني داد؛ به طور مثال در نامه سرگشاده دفتر تحكيم وحدت به سپاه پاسداران در تيتر نوشته شده بود: «نامه سرگشاده به برادران ايثارگر و دلاور سپاه» و متن نامه نيز تماماً با چنين ادبياتي به رشته تحرير درآمده بود.
نكته اي كه مي توان از آن به عنوان مهم ترين دليل تغيير رويكردها و به مرور زمان تغيير بنيان هاي فكري در دفتر تحكيم وحدت ياد كرد، همراه شدن با جريان هاي سياسي خارج از دانشگاه بود و حتي حضور در عرصه قدرت و به نوعي دنبال نمودن منافع فردي و حزبي، تا جايي كه حتي آشكارا در محدود نمودن انديشه هاي حضرت امام خميني(ره) نيز در يك قالب مشخص گام برداشته شد، حرفي كه «رضا حجتي»، عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در روز 21 ارديبهشت ماه سال 79 بر زبان جاري ساخت، حقيقتي تلخ از روزگار دفتر تحكيم وحدت بود. در جايي كه گفت: «دفتر تحكيم وحدت) انديشه هاي امام(ره) را در قالب تفكرات خاتمي دنبال مي كند...».
از آنجايي كه تفكر حاكم بر جريان دفتر تحكيم وحدت دچار چنين خطاي تحليلي و محصول آن تفكر، دچار رفتاري متناقض با آرمان هاي دفتر تحكيم وحدت شده بود، زمينه رشد برخي خرده جريان ها همچون قوميت گرايان، چپ ها، بهايي ها، ليبرال ها و حتي در ادامه شيطان پرست ها را فراهم كرد.
به طوري كه در زمينه قوميت گرايي با وجود همزيستي مسالمت آميز اقوام با يكديگر و روابط عادي آنها با بدنه عمومي كشور، شواهد بسياري حاكي از آن است كه يك عامل پنهان در زمينه تعميق احساسات و گرايش هاي قوميت گرايانه در ايران و خصوصاً در دانشگاه ها بسيار موثر بوده است.
هر چند اين جريان ها در وهله نخست با تاكيد بر اجراي كامل قانون اساسي به ويژه اصول 15 و 19 پاي به عرصه وجود نهادند، اما سپس با عبور از اين خواسته اوليه، مطالبات متفاوتي همچون حق تعيين سرنوشت و استقلال طلبي را مطرح نمودند.
از سويي ديگر متعاقب برخي حركت ها و انحرافات پديد آمده در دفتر تحكيم وحدت و راهيابي برخي اشخاص به آن، پاي طرح برخي مباحث پيش پا افتاده، بي ارزش و غيراصولي در جلسات اين دفتر به ميان آمد كه سرآغاز نوعي ادبيات مبتذل دانشجويي در اين دفتر بود. به تدريج اين ادبيات رايج شد و مخصوصاً با ورود طيفي كه كاملا داراي افكار و عقايد سطحي بود و بعد به پياده نظام شاخه به اصطلاح مدرن اين دفتر تبديل شد؛ اين ادبيات به طرف نوعي فحاشي و توهين آشكار به اشخاص و ارزش ها تغيير چهره داد.
جريان ماركسيستي نيز كه گفتمان غالب جنبش دانشجويي قبل از انقلاب با تكيه بر گرانيگاه حزب توده به شمار مي آمد و با شكست و سركوب جنبش مسلحانه، كاملا به بن بست رسيده بود، با ورود جريان ليبرال در سال هاي 84-1383 به دوران سكوت، ركود، گذار و نهفتگي دوباره سر برآورد. با وجود تجربه شكست و فروپاشي نظام ماركسيستي شوروي، ظهور مجدد چپ گرايي دانشجويي در برخي دانشگاه ها تأمل برانگيز است.
برخي معتقدند سياست هاي اقتصادي ليبرالي و خصوصي سازي سريع در دولت سازندگي و نزديكي بيش از حد به غرب در دولت اصلاحات مي تواند از علل جامعه شناختي ظهور اين جريان درعرصه هاي دگرانديش دانشگاهي باشد.
البته شايان ذكر است كه ماهيت و اهداف ماركسيسم و لمپنيسم دانشجويي با ساير گرايش هاي سكولار در دانشگاه تشابهات فراواني دارند: تحريف و دست كشيدن از اصول اسلامي و ديني، تضعيف و تخريب نظام اسلامي، ترويج آموزه هاي سكولاريستي غرب و حتي توهين به مسئولين ارشد كشور از جمله مواضع و رويكردهاي مشترك كليه اين جريانات است.
يكي ديگر ازمحصولات ناميمون سياسي شدن بخشي از جريانات دانشجويي پس از دوم خردادماه 76 و تلاش درجهت كسب آراء دختران دانشجو براي پيشبرد اهداف سياسي، سوءاستفاده از جنسيت آنها و تفكيك قائل شدن ميان آنها بود كه منجر به فعال شدن جرياني دگرانديش با عنوان فمينيسم در دانشگاه ها شد؛ كه عملا در نتيجه پيونددادن ميان دانشجويان دختر با كانون هاي زنان در خارج از دانشگاه ازسال 1383 به بعد به صورت علني در دانشگاهها بروز و ظهور يافته است.
فمينيسم در نيمه دوم دهه1360 با شناسنامه دارشدن «جريان هاي محفلي» فمينيستي داخل كشور و تشكيلNGOهاي به ظاهر مردمي، باعث نزديكي فمينيسم سياسي و فرهنگي شد. با اعطاي جايزه صلح نوبل به زنان ايراني و ايده كمپين يك ميليون امضاء در جهت «تغيير براي برابري» اين ايده را روز به روز پرورش داد كه براي ايجاد تحولات اجتماعي گسترده، بايستي ارتباط خود را با نخبگان به سوي توده هاي مردمي كشانده و به اين ترتيب، جريان فمينيستي در ايران از مدل محفلي به مدل شبكه اي تغيير شكل داده تا ديگر نيازي به ساختار تشكيلاتي نداشته باشد.
استراتژي اتحاد با هدف براندازي نظام اسلامي
البته بايد اذعان داشت كه درحال حاضر خرده جريان هاي دگرانديش در سطح دانشگاه ها اعم از قوميت گرا، چپ گرا، ليبرال، فمينيسم و... در آستانه انتخابات رياست جمهوري دهم با تبيين استراتژي «دشمن دشمن ما، دوست ماست» با تبيين دشمن انگاشتن نظام اسلامي، ضمن فراموش كردن اختلافات ريشه اي و عميق ميان آنچه ادعاي طرفداري از آن را مي كردند- كه خود نشان دهنده اتصال همه اين خرده جريان ها به يك مديريت واحد است- اقدام به فعاليت كردند.
در انتخابات رياست جمهوري اخير، براي اولين بار «جريان دگرانديش» با استفاده از فرصت «الزامات ايام تبليغاتي» به تحركاتي دست زد كه در ساير ايام قادر به انجام آن نبود.
با عنايت به اخبار متعدد رسانه ها در تحليل رخدادهاي پس از انتخابات، كاملا مشهود است كه تمركز رسانه اي دشمنان انقلاب براي دامن زدن به فتنه و تداوم درگيري هاي خياباني فراتر از اعتراض جمعي از طرفداران يك كانديداي شكست خورده به شمار مي رفت؛ ليكن با عنايت به خياباني بودن تحركات اين جريان و تجربه ناتواني آنها براي كنترل و هدايت بحران هاي خودساخته، تداوم اينگونه اغتشاشات خياباني، بستر مساعدي براي زيست اغتشاشگران، غوغاسالاران معاند و ضدانقلاب فراهم كرد.
در اين ميان دانشگاه نيز به دليل دارا بودن شرايطي مناسب از نگاه جريان هاي معاند از اين سناريو در امان نماند و برخي اغتشاشات خياباني به درون دانشگاه ها نيز سرايت كرد و حوادث تلخي همچون كوي دانشگاه تهران و وارد شدن خسارت چند ميلياردي به دانشگاه صنعتي اصفهان نمونه اي از آن است.
از سويي ديگر سران جريان اغتشاشات پس از انتخابات، «تعطيلي دانشگاه ها» را در بحبوحه غائله آفريني هاي پس از انتخابات خردادماه در زمره بداقبالي هاي سياسي خود ارزيابي مي كنند.
به عقيده اينان «استفاده از پتانسيل دانشگاه ها» بهترين مجال براي فتنه افروزي در فضاي امن اجتماعي و «تنها راه» براي امتيازگيري سياسي از نظام بود.
بر همين مبنا جريان راديكال، تئوري «فشار از پايين» را از كانال دانشگاه تعريف نمود تا «چانه زني با قدرت» را با هوچي گري و فشار اجتماعي آسان تر دنبال كند.
بر همين مبنا در دوران پيش از بازگشايي سال تحصيلي 89-88 جريان فتنه به كمك رسانه هاي معاند تلاش گسترده اي را جهت التهاب آفريني در دانشگاه ها انجام دادند، اما بررسي و رصد وقايع دانشگاه ها نشان مي دهد كه جريان به اصطلاح سبز نتوانسته است آنچه را كه انتظار مي رفت از فضاي دانشگاه برداشت نمايد، هر چند برخي فعاليت هاي اين جريان باعث بروز ناآرامي هاي پراكنده اي در سطح دانشگاه ها شد.
بسياري ازتحليلگران و استراتژيست هاي حامي كودتا در ايران تلاش داشتند تا در تحليل شكست كودتاي رنگين در ايران، براي ايجاد انگيزه مجدد در بدنه خود، اينگونه تحليل كنند كه به دليل تعطيلي دانشگاه در بازه زماني پس از انتخابات، اصلي ترين ظرفيت حامي اين جريان- كه از نگاه آنها، دانشجويان و دانشگاهيان هستند- توان تأثيرگذاري و به ثمر نشاندن اهداف كودتاچيان را نداشتند و لذا حداقل تمام توان خود را هم در اختيار نداشتند و با چنين توهمي، هفته نامه انگليسي اكونوميست، روزنامه واشنگتن پست، شبكه BBC فارسي، راديو زمانه، راديو صداي آمريكا، سايت خبري جرس و بسياري ديگر از شبكه هاي استكباري يكپارچه و يك صدا با حمايت صريح از جريان كودتاچي سبز در شيپور التهاب آفريني نواختند.
پرده اول اين نمايش در شكلي كاريكاتوري و در عين بي اقبالي عموم دانشجويان، در روزهاي ابتداي سال تحصيلي در دانشگاه تهران به نمايش گذارده شد. پياده نظام شبكه ضدانقلاب در اين پروژه طيف چند نفره موسوم به علامه بود.
اين تجمع دانشگاه تهران در حالي با عدم استقبال دانشجويان اين دانشگاه مواجه شد كه شبكه هاي اطلاع رساني و سايت هاي اينترنتي تلاش گسترده اي را براي فراخوان اين تجمع به انجام رسانده بودند.
در بخش هايي از طراحي صورت گرفته براي التهاب آفريني بر تجمع پتانسيل اعتراضي گروهك هاي معارض بدون اعتنا به اختلاف هاي ايدئولوژيك آنان تأكيد شده بود. اين همان تئوري است كه بر پايه تئوري شبكه سازي مؤسسه اطلاعات عمومي خاورميانه- ارگان مطالعاتي سازمان سيا در خاورميانه- در بيانيه يازدهم ميرحسين موسوي به آن تصريح گرديد.
در اين فرآيند قرار بود گروهك هاي چند نفره اي نظير جريان موسوم به چپ ماركسيستي، قوميت گراها، فمينيست ها و اعضاي طيف غيردانشجويي علامه براساس توافقي مشترك به انجام پروژه هاي مشترك بپردازند.
اين موضوع را «بابك احمدي»، «رضا عليجاني»، «محسن سازگارا»، «حشمت الله طبرزدي»، «علي افشاري» و بسياري از عناصر ضدانقلاب به طيف هاي معارض دانشجويي توصيه نموده بودند.
اخبار موثقي نيز وجود دارد كه پروژه التهاب آفريني در دانشگاه ها با هدايت مستقيم گروهك رجوي كه موضوع ارتباط سرپل هاي آنان با گروهك غيرقانوني علامه اخيرا افشار شده و در اعترافات متهمين كودتاي رنگين نيز به آن تصريح گرديد، توسط سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي غربي دنبال مي شد. در اين بين آنهايي كه درون دانشگاه تنفس مي كنند، به خوبي شاهدند كه چه سرمايه گذاري عظيمي براي 13 آبان ماه براي برپايي تحصني چند روزه در كف دانشگاه ها از سوي سران اغتشاش صورت گرفت و همگان شاهد بودند كه حماسه ضدآمريكايي و ضداستكباري 13 آبان ماه 88 چگونه پرشورتر از سال هاي گذشته در تهران و ديگر شهرستان ها برگزار شد، تا جايي كه جريان اغتشاش طلب براي حفظ روحيه پياده نظام خود ناچار شد، ضمن برپايي تجمع هاي كودكانه در برخي كوچه پس كوچه هاي تهران، اقدام به فحاشي و هتاكي در بعدازظهر 13 آبان ماه براي ايجاد درگيري با پليس براي كليد زدن پروژه مظلوم نمايي كند كه با آگاهي مردم و پليس، راه به جايي برده نشد تا تمام چشم ها و تحليل ها معطوف 16 آذرماه به عنوان روز دانشجو شود.
به همين دليل در هفته هاي منتهي به روز دانشجو پروژه جنگ نرم با شتاب بيشتري دنبال شد و «دانشگاه» نقطه كانوني هجمه رسانه ها قرار گرفت و ماحصل اتاق فكر آشوب طلبان، اجراي استراتژي «سوار شدن دوباره بر دوش دانشگاهيان» شد.
اما هوشياري افسران جوان جنگ نرم، باعث گرديد تا دانشگاه حماسه اي تاريخي بيافريند و تمام توطئه هاي جريان اغتشاش را با شكست روبه رو كند.
البته هيچ كس منكر حضور جمعيت محدود حامي ديكتاتوري مدرن در دانشگاه و ديگر بخش هاي جامعه نيست، اما آنچه باعث شد تا حتي شبكه بي بي سي- به عنوان اتاق فرمان اصلي اغتشاشات پس از انتخابات- پس از 16 آذرماه به شكست استراتژي اعتشاشات كف خياباني اعتراف كند، مشاهده ظرفيت عظيم جنبش دانشجويي مسلمان در دانشگاه ها بود كه توهم همراه بودن دانشگاه ها و دانشجويان با كودتاچيان را همچون توهم «ما بي شماريم» با بن بست روبرو كرد.
البته برخي تحليل ها نيز حكايت از آن دارد كه خروش انقلابي مردم در اعتراض به اهانت صورت گرفته به تمثال حضرت امام خميني(ره) و به دنبال آن حضور حماسي و عاشورايي ملت مسلمان ايران در 9 دي ماه كه باعث شكست سنگين جريان فتنه گرديد و ثمره آن باعث شد تا در 22 بهمن ماه، ملت هوشيار كار جريان فتنه را يكسره كنند، همه و همه محصول مبارك اقدام انقلابي دانشجويان مسلمان در 16 آذرماه بوده است.
منبع: خبرنامه دانشجويان ايران

 



بخش پاياني گزارش كيهان از برگزاري طرح ضيافت انديشه؛
كار خيلي بزرگي در پيش داريد!

كار شما، بزرگ ترين كاري است كه در طول تاريخ بر عهده متدينين گذاشته شده است?
حجت الاسلام والمسلمين محمد محمديان، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در مراسم اختتاميه طرح تكميلي ضيافت انديشه، ضمن تبريك ميلاد امام حسن مجتبي(ع) گفت: اگر يادتان باشد قرار بود بنده سلام شما را به مقام معظم رهبري برسانم، سلام شما را رساندم و ايشان نيز فرمودند: سلام مرا به فرزندانم برسانيد و بگوييد فرزندان من! كار خيلي بزرگي در پيش داريد، كار كار بزرگي است. آنچه كه بر دوش اين عزيزان است، بزرگ ترين كاري بوده كه در طول تاريخ بر عهده متدينين گذاشته شده است.
رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با اشاره به پيام رهبر معظم انقلاب تأكيد كرد: اكثر دوستان و حاضران بزرگي اين كار را احساس كردند و سنگيني آن را درك كرده اند؛ ان شاالله همه لشگريان خداوند در راه مبارزه با دشمنان حق و حقيقت انگيزه شان با اين پيام دو چندان شود.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در خصوص اهداف طرح ضيافت گفت: در اين طرح ما اهدافي همچون توجه بيشتر به جنگ نرم و تأكيد بيشتر بر رسانه به عنوان اصلي ترين ابزار جنگ نرم را مورد توجه قرار داده ايم.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در پايان افزود: يك كليد طلايي در خصوص اين كار توجه به اين نكته است كه روح اين كارها اخلاص است و كليدي ترين عامل موفقيت است؛ سعي كنيد از عنصر تاثيرگذار اخلاص و براي خدا كاركردن در زندگي خود استفاده و آن را نهادينه كنيد كه خدا نيز فرموده است »والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا كساني كه در راه ما تلاش كنند قطعا در مسيرمان هدايتشان ميكنيم. »
درآمد حاصل از هدفمندي يارانه ها بايد صرف جوانان شود
آخرين روز از طرح شش روزه ضيافت انديشه استادان در دانشگاه علوم پزشكي تهران كرسي آزاد انديشي با حضور
حجت الاسلام والمسلمين مصباحي مقدم رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با موضوع هدفمند كردن يارانه ها و اقتصاد اسلامي برگزار شد.
وي با اشاره رابطه دين با اقتصاد مسائلي را بيان كرد و در رابطه با پيوند اسلام و مسائل اقتصادي اخلاقياتي را مورد تشريح قرار دادند كه رعايت عدالت و انفاق ، تعاون و رعايت اخلاق در دادوستدها و ربا نخوردن دروغ نگفتن غش در معامله ها از جمله اين موارد است.
وي در باب مساله اقتصاد اسلامي بيان كرد:انسان و جامعه مورد نگاه اقتصاد اسلامي است در صورتي كه اقتصادهاي ديگر فقط سود بردن انسان را مورد نظر قرار مي دهند.
وي اذعان كرد: درآمد حاصل از اين قانون نيز بايد براي اشتغال جوانان، بيمه بيكاري و حمايت از توليدات داخلي نيز در نظر گرفته شود.
اخلاق پزشكي به قدمت خود علم پزشكي است
باقر لاريجاني رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران ضمن شركت در طرح ضيافت اساتيد اين دانشگاه موضوع اخلاق پزشكي نوين را مورد بررسي قرار داد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به سابقه ديرين تخلق به اخلاق حسنه، رعايت حدود عرفي و ديني، و حفظ حقوق بيماران در فرهنگ پزشكي كشور تصريح كرد: وجود كلام و دست نوشته هاي انديشمندان و حكماي ايراني به خوبي نشانگر سعي وافر آنان در انتقال اين معنا به شاگردان و نسل هاي بعد است.
برگزاري ضيافت انديشه دانشجويان استان هاي همدان و مركزي با حضور 1600 نفر
مراسم افتتاحيه ضيافت انديشه دانشجويان استان هاي مركزي و همدان با حضور جمعي پرشور از دانشجويان اين استان ها برگزار شد. براساس اين گزارش 1600 دانشجوي دختر و پسر بعد از مراسم ضيافت افطار در افتتاحيه ضيافت انديشه دانشجويان در استان مركزي شركت كردند.
ضيافت انديشه هم انديشي منسجم با حضور اساتيد نخبه و دانشجويان است
عبدالكريم عابديني، رييس استاني نهاد رهبري در استان قزوين و مسئول برگزاري طرح ضيافت انديشه، هدف نهاد رهبري از برگزاري طرح ضيافت انديشه را يك هم انديشي منسجم با حضور اساتيد نخبه و تاثيرگذار براي بسيج در راه ياري رساندن به فرزندان معنوي و دانشجويان خويش و همچنين بهره مندي خود اساتيد از مباحث مطروحه عنوان كرد. دومين طرح ضيافت انديشه در سراشيبي اجراي خود قرا ر دارد و كمتر از 15 روز از عمر پربركت آن باقي نمانده است.
به رغم اينكه طرح در اكثر استان ها روبه اتمام است، در همدان و مركزي تازه آغاز به كار كرده تا پيش از اتمام ماه ضيافت الهي، دانشجويان و اساتيد از كلاس هاي آن بهره مند شوند.
نقطه عطف اين سري از اخبار طرح، پيام مقام معظم رهبري خطاب به دانشجويان شركت كننده در طرح ضيافت است كه دركنار بقيه اخبار آن را مرور مي كنيم:

 



وزارت علوم اعلام كرد فراخوان جذب هيأت علمي در سال 90

مركز جذب اعضاي هيأت علمي وزارت علوم، فراخوان جذب هيأت علمي در سال1390 را اعلام كرد.
مركز جذب اعضاي هيئت علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اطلاعيه ا ي اعلام كرد: در راستاي تأمين اعضاي هيأ ت علمي
دانشگاه هاي سراسر كشور( اعم از دولتي، غيردولتي، غيرانتفاعي و وابسته به دستگاه هاي اجرايي) از دارندگان مدارك دكتري
( PHD ، دانشجويان مقاطع دكتري و كارشناسي ارشد و طرح سربازي) دعوت به همكاري مي شود.
به گزارش فارس متقاضيان مي توانند براي ثبت نام از 15 شهريور 1390 به مدت يك ماه به سايت مركز جذب به آدرس jazbmsrtir مراجعه كنند.

 



واكنش دانشجويان به انتشار ويژه نامه موهن روزنامه ايران
انتشار ويژه نامه روزنامه ايران از سلسله توطئه هاي نوفتنه گران است

دفاتر بسيج دانشجويي دانشگاه هاي مختلف كشور ضمن اعتراض به انتشار ويژه نامه موهن روزنامه ايران كه حجاب و عفاف بانوان را زيرسؤال برده است، بيانيه هاي متعددي صادر كردند.
شوراي تبيين مواضع در بيانيه خود ضمن انتقاد از ويژه نامه موهن روزنامه دولتي ايران تاكيد كرد: اين اقدام در سلسله توطئه هاي نوفتنه گران رسوخ كرده در دولت خدمتگزار (جريان انحرافي)، جهت غافل كردن مردم و مسئولان از مسائل اصلي و كلان داخلي و خارجي است كه اولين بار نيست و آخرين بار نيز نخواهد بود.
در بيانيه شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد در خصوص انتقاد از ويژه نامه موهن روزنامه دولتي ايران آمده است: زماني كه تذكرات و هشدارهاي مقام عظماي ولايت، مراجع عظام تقليد و علماي عزيز پيرامون ضعف فرهنگي جامعه- كه بدون شك حجاب و عفت و حيا از مصاديق بارز آن است- بيان مي گردد، چاپ و انتشار مطلب خلاف واقع و توهين آميز از سوي روزنامه دولتي به جاي انتشار مباني اصيل اسلامي و تبليغ فرهنگ حيا و عفت موجب بهت و حيرت و البته تاسف فراوان است.
اين بيانيه مي افزايد: اين چنين پرده دري از سوي عاملان اين اقدام شرم آور، توهيني است به ميليون ها بانوي باعفت و با حيا در اين مرز و بوم و ساير سرزمين هاي اسلامي كه اميدواريم مسئولان سازمان ها و نهادهاي فرهنگي با اين حادثه تأسف آور، بيش از پيش هشدار مقام عظماي ولايت را نسبت به نفوذ دشمن در رسانه ها و مطبوعات را جدي گرفته و عزم خود را جهت خنثي كردن توطئه ها و نقشه هاي دشمنان نظام به كار ببندند.
نگارندگان اين بيانيه مي افزايند: بار ديگر رئيس جمهور محترم و انقلابي را به تامل دگرباره در مورد اين جريان و ليدر اين روزها مخفي شده آن فرا مي خوانيم، و از باب «النصيحه لائمه المسلمين» يادآور مي شويم كه ما دانشجويان سنخيتي ميان شما و ليدر جريان انحرافي نمي بينيم و حضرتعالي را به تجديدنظر در مورد ايشان و گروهشان دعوت مي نماييم.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، بسيج دانشجويي 55 دانشگاه لرستان نيز با صدور بيانيه اي مشترك، اهانت ويژه نامه روزنامه ايران به چادر را محكوم و خواستار برخورد قاطعانه با اين روزنامه شدند.
در اين بيانيه آمده است: همانگونه كه پيش بيني مي شد و دردمندان عرصه اصولگرايي ناب نيز طي ماه هاي گذشته به كرات خطرات جريان انحرافي را گوشزد مي كردند، رگه هاي اصلي اين جريان ماهيت خود كه همانا تقابل با مباني ارزشي دين مبين اسلام است را به مرور روشن و نمايان مي كنند تا التقاط فكري و اصولي خود را هرچه بيشتر و به صورت عريان هويدا كنند.
اين بيانيه ادامه داده است: اصحاب انحراف چه خيال خامي كرده اند كه به جنگ چادر آمده اند؟ چادري كه امانت صديقه طاهره و
زينب (سلام الله عليهما) است.
بسيج دانشجويي لرستان ضمن محكوم كردن مطالب مندرج در ويژه نامه روزنامه ايران كه به قلم يكي از وابستگان به جريان انحرافي است، از هيئت نظارت بر مطبوعات خواسته است تا بدون هيچ گونه مماشات و مصلحت انديشي با روزنامه ايران برخورد كند.

 



وجود اختلاط براي به دست آوردن علم و دانش غلط است

وزير علوم با اشاره به به بحث اختلاط در دانشگاه ها گفت: كجاي قرآن و سنت رسول الله اختلاط تجويز شده است؟ وجود اختلاط براي به دست آوردن علم و دانش غلط است، اختلاط يعني مناسبات به سبك غربي كه اين مناسبات غلط است.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، كامران دانشجو در ديدار با نمايندگان تشكل هاي دانشجويي ضمن زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهداي
هسته اي شهيدان علي محمدي، شهرياري و رضايي نژاد گفت: بنا بر نظر مقام معظم رهبري نبايد اجازه داد ياد شهدا و خاطره شهدا كهنه شود و از بين برود؛ چرا كه اين شهدا مظلومانه شهيد شدند و در راه خدمت به كشور و علم كشور به لقا الله پيوستند.
وي اظهار داشت: تشكل هاي دانشجويي خيلي خوب مي توانند در روند رشد كشور تاثيرگذار باشند و بايد ميدان را براي تحقق اين مسأله براي دانشجويان باز كرد.
وزير علوم با اشاره به اسلامي شدن دانشگاه ها اضافه كرد: درخصوص اسلامي شدن دانشگاه ها برنامه من از ابتدا در دو حوزه محتوا و مناسبات بوده است كه در هر دو مقوله حركت و فعاليت كرديم.
دانشجو در خصوص تحول در علوم انساني در دانشگاه ها افزود:
وزارت علوم به اين مسأله كه دغدغه مقام معظم رهبري است، ورود پيدا كرده و در اين راستا مراجع و منابع را هماهنگ نموده است.
وي در خصوص اسلامي شدن دانشگاه ها تصريح كرد: در مورد اسلامي شدن دانشگاه ها بحث زياد است و ما در خصوص اسلامي شدن دانشگاه ها 218 جلسه داشتيم.
وزير علوم اضافه كرد: اسلامي كردن دانشگاه ها نه اعتبار مي خواهد و نه مشكل دارد، فقط و فقط اراده مي خواهد، شما دانشجويان بايد با قدرت همكاري كنيد؛ چراكه پشتوانه من شما هستيد.
دانشجو تاكيد كرد: اسلامي شدن دانشگاه ها بايد به مطالبه مردم نيز تبديل شود.وي در خصوص تحول در علوم انساني تصريح كرد: دانشگاه هاي ما در مناسبات مقلد غرب هستند، به همين دليل ناهنجاري ها، هنجار شناخته شده و حالا كه مي خواهد با آن مبارزه شود، سخت است، ما ملت مقاومي هستيم دشمن هرچه بيشتر ما را بزند ما مقاوم تر مي شويم.وزير علوم اضافه كرد: برخي بعد از 32 سال كه از انقلاب مي گذرد با جسارت
مي گويند كه چرا سرويس اتوبوس دانشگاه ها را جدا مي كنيد، من بايد توجيه كنم كه چرا اين كار خوب است؟دانشجو با اشاره به ايستادگي رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس گفت: در دفاع با چنين حركت هاي بسيجي وار ثابت قدم باشيد نگذاريد كساني با اين حركت ها مخالفت و فضاسازي كنند.
وزير علوم با اشاره به به بحث اختلاط در دانشگاه ها گفت: كجاي قرآن و سنت رسول الله اختلاط تجويز شده است؟ وجود اختلاط براي به دست آوردن علم و دانش غلط است، اختلاط يعني مناسبات به سبك غربي كه اين مناسبات غلط است.
وزير علوم با اشاره به دانشگاه هاي تك جنسيتي در آلمان و امريكا گفت: طرح تفكيك جنيسيتي اصلا كلام من نبود من فقط قوانيني كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب كرده است را اجرايي مي كنم ما اين كار را دنبال مي كنيم به نحوي كه نگراني هاي مقام معظم رهبري، مراجع و رييس جمهور را برطرف كنيم.

 



به همت بسيج دانشجويي مركز تحقيقاتي شهيد شهرياري در دانشگاه شاهد آغاز به كار كرد

به همت بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد مركز تحقيقاتي شهيد شهرياري در راستاي تأكيدات مقام معظم رهبري در خصوص ادامه راه علمي و تربيتي دانشمندان شهيد آغاز به كار كرد.
به گزارش فارس، در پي حادثه ترور دكتر شهرياري جمعي از دانشجويان عضو بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد به منظور ادامه راه اين شهيد بزرگوار و ساير شهداي عرصه علم و دانش، اقدام به تأسيس مركز تحقيقاتي با عنوان شهيد دكتر شهرياري كردند.
اين مركز تحقيقاتي در راستاي تأكيدات مقام معظم رهبري در توسعه علم و دانش، تربيت نيروي متخصص و متعهد و با هدف مأيوس كردن دشمنان پس از ترور نخبگان علمي تأسيس شده است.
دانشجويان عضو اين مركز تحقيقاتي اعلام داشتند: پس از سخنان
رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجويان در تاريخ 19/5/1390 مبني بر گلايه مندي ايشان نسبت به صورت نگرفتن اقدامات در خور تشكل هاي دانشجويي در قبال شهادت شهيدان علي محمدي، شهرياري و رضايي نژاد، بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد بر خود لازم ديد تا خبر تأسيس مركز تحقيقات شهيد دكتر شهرياري را پس از گذشت مدتي از فعاليت خود اعلام كند و بدين وسيله آمادگي خود را براي به اشتراك گذاشتن تجربيات با ديگر مراكز اعلام مي دارد.

 



جانشين بسيج دانشجويي دانشگاه خليج فارس:
تشكل هاي دانشجويي بدون برخورد منفعت طلبانه در مسير فرامين رهبري حركت كنند

اشتباه است كه عده اي به خاطر شور جواني صحبت هاي گزينشي مطرح كنند و به جاي طرح مطالبه گري، به تخريب چهره هاي دولتي بپردازند.
به گزارش دانشجونيوز، رضا رستمي، جانشين بسيج دانشجويي دانشگاه خليج فارس در خصوص طرح مسأله اخراج دانشجويان دانشگاه خليج فارس بوشهر از سوي مسؤولان آن عنوان كرد: بيانات و توصيه هاي رهبري در ديدار امسال دانشجويان با ايشان، نشان از اشراف كامل رهبر معظم انقلاب به موضوعات و هوشمندي و توان درك بالاي ايشان دارد.
جانشين بسيج دانشجويي دانشگاه خليج فارس بوشهر گفت: تشكل هاي دانشجويي بايد بدون برخورد گزينشي و منفعت طلبانه مسير حركت خود را با در نظر گرفتن فرامين رهبري انتخاب كنند.
اين فعال دانشجويي افزود: اشتباه است كه عده اي به خاطر شور جواني صحبت هاي گزينشي مطرح كنند و به جاي طرح مطالبه گري، به تخريب چهره هاي دولتي بپردازند.
رستمي گفت: اگر سخنان و توصيه هاي آقا از زبان هر كسي غير از ايشان مطرح مي شد، بدون شك توسط بعضي افراد به محافظه كاري و يا زد و خورد با مسئولان دانشگاه متهم مي گرديد.
جانشين بسيج دانشجويي دانشگاه خليج فارس بوشهر ادامه داد: نبايد از اشتباه عده اي دفاع كرد؛ زيرا اين رويه موجب مي شود نتوان مانع بروز هيچ خطاي ديگري شد و اين امر خلاف عدالت است.
وي تاكيد كرد: بايد با قبول اشتباه، از مسئولان دانشگاه بخواهيم در اين مورد و ساير موارد رأفت به خرج دهند تا در نهايت به هدف همكاري و همياري و رسيدن به اهداف والاي انقلاب اسلامي دست پيدا كنيم.
رستمي عنوان كرد: بسيج دانشجويي دانشگاه خليج فارس بوشهر در راستاي رسيدن به اهداف انقلاب اسلامي فرمايشات رهبري را پيگير مي كند.
اين فعال دانشجويي در پايان با بيان اينكه البته اين موضع ما به معناي حمايت 100 درصدي از مسئولان دانشگاه نيست، گفت: اگر مسئولان دانشگاه عملكرد اشتباهي داشته باشند ما از آن عمل حمايت نمي كنيم اما نبايد اشتباهات را آن قدر بزرگ كنيم كه خدمات آنها ناديده گرفته شود.

 



سلطانخواه خبر داد: طرح جديد دولت براي جذب نخبگان در مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي

معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور گفت: طرح جديدي براي جذب نخبگان در مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي در دست اقدام است و در اين زمينه هم تعامل با وزارت علوم آغاز شده و نتيجه نهايي به اطلاع اين افراد خواهد رسيد.
نسرين سلطانخواه در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت با اشاره به بحث اشتغال زايي نخبگان كشور اظهار داشت: يكي از موضوعات مهم براي نخبگان اين است كه آنها را به سمت فعاليت هايي هدايت كنيم كه خودشان مولد اشتغال براي ديگران باشند و يكي از راه هاي حصول به اين مقصود، حمايت از شركت هاي دانش بنيان است.
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور گفت: ما انتظار داريم نخبگان علاوه بر اينكه براي خودشان زمينه اشتغال ايجاد مي كنند، براي ديگران هم زمينه اشتغال را فراهم كنند؛ البته درباره جذب نخبگان در مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي هم تعاملي با وزارت علوم آغاز شده است.
سلطانخواه درباره طرح مذكور توضيح داد: يعني نخبگان در قالب اين شركت ها مجتمع شوند و از طريق صندوق نوآوري و شكوفايي مورد حمايت قرار گيرند، در مرحله بعد هم راهكاري براي بازار توليداتشان انديشيده شود.
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور اضافه كرد: مقوله توليد، اشتغال و فارغ التحصيلان يك مقوله به هم پيوسته است كه اگر براي يكي از آنها راه حلي ارائه دهيم، خود به خود مشكلات و موانع ساير بخش ها هم حل خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14