(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 2 شهریور 1390- شماره 20007

كوتاه اقتصادي
توضيحات سخنگوي اقتصادي دولت درباره نرخ ديه، قيمت طلا و تورم
دولت تصويب كرد اعطاي جايزه جذب سرمايه گذاري خارجي به فعالان اقتصادي
افتتاح 34 پروژه درماني، بيمه اي وكشاورزي در هفته دولت
به منظور ايجاد ارزش افزوده بالا آغاز شد صادرات زعفران در بسته هاي 10 گرمي
ارز آوري 26 ميليارد دلاري صنعت پتروشيمي
از اول شهريور اجرايي شد الزام دريافت باركد براي كالاهاي وارداتي
وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد شرط اعطاي تسهيلات براي بازسازي صنايع كوچك
معرفي 10 ميليارد دلار طرح صنعتي و تجاري به صندوق توسعه ملي
با ادامه بحران اقتصادي غرب طلا قيمت 1900 دلار را هم پشت سر گذاشت
اتاق بازرگاني تهران درخواست كرد مراجعه بدهكاران به بانك ها
جهش 171 واحدي شاخص بورس



كوتاه اقتصادي

¤ در چهار ماهه نخست امسال، كشورهاي چين، بلژيك، سودان، ونزوئلا و استراليا به ترتيب از قاره هاي آسيا، اروپا، آفريقا، آمريكا و اقيانوسيه داراي بيشترين سهم از ميزان صادرات ايران را داشته اند.در اين مدت هفت هزار و 996 هزار تن كالا به ارزش هزار و 805 ميليون دلار به كشور چين از قاره آسيا صادر شده است كه به لحاظ وزني 12/40 درصد و به لحاظ ارزشي 19/20 درصد افزايش را نشان مي دهد.همچنين كشور بلژيك در قاره اروپا، كشور سودان از قاره آفريقا نيز در رده هاي بعدي قرار دارند. در همين مدت ونزوئلا از قاره آمريكا و آخرين قاره اي كه بيشترين سهم را از ميزان صادرات كشورمان به خود اختصاص داده است، اقيانوسيه به مقصد استراليا بوده است.
¤ مديرعامل شركت پست گفت: در حال حاضر بيش از شش هزار فروشگاه در حوزه تجارت الكترونيكي با شركت پست همكاري و كالاهاي خود را از طريق اينترنت به متقاضيان عرضه مي كنند.
¤ رئيس انجمن صنفي توليدكنندگان سيمان گفت: ظرفيت توليد سيمان در كشور تا پايان سال 92 به حدود 100 ميليون تن خواهد رسيد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7727، 7744، 7745، 7795، 7722 الي 7718، 7625 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ پايگاه اينترنتي اويل ويس در گزارشي به معرفي پنج شركت بزرگ نفتي جهان پرداخت و شركت ملي نفت ايران را در جايگاه دوم از اين نظر قرار داد.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيئت عامل ايميدرو از بومي سازي صنايع معدني استراتژيك همچون فولاد، مس و آلومينيوم تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، خدامراد احمدي گفت: هم اكنون همه نوع قطعات و تجهيزات صنايع معدني در داخل قابل ساخت بوده و درصدد هستيم تا پايان برنامه پنجم، بخش نرم افزاري اين صنايع را به طور كامل بومي سازي كنيم.وي افزود: در حال حاضر، بيش از 80 درصد صنعت سيمان، 65 درصد صنعت فولاد، 60 درصد صنعت آلومينيوم و بيش از 40 درصد صنعت مس بومي سازي شده است.
¤ انجمن جهاني فولاد در تازه ترين گزارش خود توليد فولاد خام ايران را در هفت ماه سال 2011 (11 دي ماه 89 تا 10 مرداد سال 90) هفت ميليون 718 هزار تن ا علام كرد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال 2010 ميلادي (6 ميليون و 779 هزار تن) يعني قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، افزايش 5/13 درصدي را نشان مي دهد.
¤ «يوبي اس» بزرگ ترين بانك سوئيس به منظور كاهش هزينه ها و افزايش درآمدها، 3500 كارمند خود را اخراج خواهد كرد.اين بانك به علت نيازهاي سرمايه اي و كاهش مبادلات مالي كه سبب كاهش درآمدها شده است، 3 هزار و 500 نفر برابر با 3/5 درصد نيروي كار خود را اخراج خواهد كرد.

 



توضيحات سخنگوي اقتصادي دولت درباره نرخ ديه، قيمت طلا و تورم

سخنگوي اقتصادي دولت تاكيد كرد كه نرخ تورم محرمانه نيست.
شمس الدين حسيني ديروز در نشست خبري خود در پاسخ به اين سؤال كه براساس برخي گفته ها به نظر مي رسد نرخ تورم محرمانه شده است، گفت: هيچ مقام دولتي نگفته كه اين رقم محرمانه است. من هم به عنوان سخنگوي اقتصادي دولت تاكيد مي كنم كه آمار كلان محرمانه نيست، ولي ترتيب انتشار براي آن مشخص شده است.
وي با بيان اين كه پس از تكليف قانون برنامه پنجم توسعه مبني بر اين كه مرجع رسمي اعلام آمار، مركز آمار ايران است، دولت تصميم گرفت به درهم ريختگي اعلام آمار از سوي نهادهاي مختلف سامان بدهد، گفت: هم اكنون كميته اي در دولت تشكيل شده تا آمارها يكسان و از طريق يك مرجع اعلام شود.
او ادامه داد: اين كه مركز آمار مرجع اعلام آمار رسمي است، به اين معني نيست كه تنها مرجع توليد آمار هم هست.
وي با بيان اين كه جامعه هم اكنون به انتشار آمار حساسيت دارد، گفت: شما ديديد پس از اين كه رئيس كل بانك مركزي نرخ تورم را اعلام كرد، حتي برخي نمايندگان گفتند كه مي خواهند طرحي را تصويب كنند كه براساس آن اعلام آمار نرخ تورم دوباره به بانك مركزي واگذار شود.
سخنگوي اقتصادي دولت در پاسخ به سؤال ديگري درباره آخرين تصميم دولت درباره نحوه اجراي ديه 90 ميليون توماني گفت: اگرچه موضوع ديه 90 ميليون توماني اعلام شد، اما ابلاغ نشد و اين به آن معني است كه قوه قضاييه به مباحث پيرامون آن توجه دارد.
حسيني با بيان اين كه اعلام ديه 90 ميليون توماني تبعاتي دارد، افزود: اگر نرخ ديه افزايش يابد، طبعا بيمه نامه ها گران مي شود و عده اي نمي توانند آن را بخرند و تعداد افراد بدون بيمه نامه زياد مي شود و يا شركت بيمه نمي تواند اين رقم را پوشش دهد.
او ادامه داد: حتي گفته شد كه بيمه نامه 60 ميليون تومان بيمه را پوشش دهد و 30 ميليون تومان باقي در اختيار افراد باشد، اما سؤالي كه مطرح شد اين بود كه اگر كسي نتواند 30 ميليون تومان را بپردازد بايد چه كار كند.
وي با بيان اين كه قوه قضاييه نسبت به اين سؤال واكنش مثبت نشان داده، افزود: دولت چهارشنبه گذشته لايحه اي را تصويب كرد كه در آن ساز و كار تعيين ديه پيش بيني شده است. جلساتي هم در اين زمينه با قوه قضاييه در حال برگزاري است و اميدواريم در اين زمينه به تفاهم برسيم.
به گزارش ايسنا وزير اقتصاد در پاسخ به سؤال ديگري درباره اقدامات دولت براي جلوگيري از ايجاد حباب در بازار سكه پس از نوسانات قيمت جهاني گفت: قيمت طلا از هزار و 200 دلار در هر اونس هم اكنون به حدود دو هزار دلار رسيده است، بنابراين طبيعي است وقتي قيمت طلا در بازار جهاني افزايش مي يابد، ما نمي توانيم جلوي رشد آن را بگيريم، ولي دولت از حبابي شدن آن جلوگيري مي كند.
وي با تاكيد بر اين كه پايان ماه رمضان نمي تواند اثر چنداني بر قيمت طلا داشته باشد، گفت: بانك مركزي سال گذشته بخش عمده ذخاير خود را به طلا تبديل كرد، اما بايد بگويم كه بخش عمده افزايش قيمت طلا در جهان ناشي از جنگ ارزي برخي دولت هاست.
سخنگوي اقتصادي دولت همچنين با تشكر از مقام معظم رهبري به لحاظ نگاه جامع به مسائل اقتصادي و تذكر ايشان مبني بر نقد منصفانه و پرهيز از سياه نمايي اظهار كرد: سياست هاي كلي دولت در عرصه اقتصاد كلان با انضباط مالي ادامه پيدا مي كند و مخارج دولت متناسب با درآمدهاي آن در كميته تخصيص معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري و متناسب با دخل كشور انجام مي شود.
حسيني تصريح كرد: در همين راستا در سال گذشته بالغ بر 90 درصد بودجه كشور پرداخت شد و براساس ماده 10 و 12 قانون تنظيم، پرداخت هاي عمراني نيز 75 درصد بوده است.
وي ادامه داد: در پنج ماهه ابتدايي سال جاري دريافتي هاي دولت 12 درصد و پرداختي هاي آن حدود 9 درصد رشد داشته است. درآمدهاي دولتي در اين مدت 5/21 درصد به طور متوسط رشد داشته است كه بالاترين آن مربوط به رشد ماليات ها با رقم 27 درصد بوده است. هزينه هاي جاري دولت نيز 6/14 درصد رشد داشته كه بالاترين بخش آن مربوط به حقوق و دستمزد با رقم 20 درصد بوده است.
وي گفت: بنابراين تراز عملياتي بودجه رو به بهبود است و دولت سعي مي كند سهم بيشتري از بودجه جاري را از محل درآمدها تامين كند.
حسيني سپس با اشاره به رشد 24 درصدي صادرات غيرنفتي كشور در سال 89 اظهار كرد: در چهار ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات غيرنفتي 5/42 درصد به لحاظ ارزش افزايش پيدا كرده است و از مرز 2/13 ميليارد دلار گذشته است. اين رقم بدون احتساب ميعانات گازي حدود 28 درصد رشد كرده و به مرز 2/10 ميليارد دلار نزديك شده است.
وي رقم واردات در چهار ماهه ابتدايي سال جاري را 4/18 ميليارد دلار عنوان كرد كه از نظر ارزش 5/3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.
وزير اقتصاد در تحليل خود در مورد اين كاهش واردات سه موضوع هدفمند كردن يارانه ها، افزايش ظرفيت هاي توليد داخلي و مديريت واردات را مدنظر قرار داد و گفت: هدفمند كردن يارانه ها باعث صرفه جويي 6/1 ميليارد دلاري واردات گندم و بنزين در چهارماهه ابتداي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است يعني ما سال گذشته براي اين دو قلم كالا در مدت چهار ماهه به ميزان 6/1 ميليارد دلار واردات داشتيم كه اين رقم در اين مدت در سال جاري به كمتر از 50 ميليون دلار رسيده است.
وي افزايش ظرفيت توليد داخلي به ويژه در بخش توليد فولاد را از ديگر دلايل كاهش واردات دانست و گفت: راه اندازي كارخانه ها به ويژه در عرصه فولاد نياز به واردات را كم كرده است و فقط در مورد ورق از 850 ميليون دلار به 400 ميليون دلار كاهش يافته است.
حسيني مديريت واردات به ويژه در بخش خودرو را دليل سوم كاهش واردات دانست و گفت: مديريت ثبت سفارش در بخش واردات خودرو باعث كاهش واردات اين محصول شده است. همچنين كاهش واردات طلا به دليل افزايش قيمت آن از ديگر دلايل كاهش واردات بوده است چون سال گذشته آگاهانه به ميزان كافي طلا وارد شد و امسال نيازي به آن نداريم.
وي همچنين با اشاره به گزارش عملكرد سه ماهه هدفمندي يارانه ها گفت: بر اين اساس درآمد هدفمندي يارانه ها در سه ماهه اول اجراي طرح 8 هزار و 600 ميليارد تومان بوده است، ميزان پرداخت نقدي به صنعت 1940 ميليارد تومان و ميزان اعتبار انرژي كه به صورت غيرنقدي براي صنعت در نظر گرفته شده به 2 هزار و 400 ميليارد تومان مي رسد.

 



دولت تصويب كرد اعطاي جايزه جذب سرمايه گذاري خارجي به فعالان اقتصادي

دولت به منظور جلب سرمايه گذاري خارجي اعطاي جايزه جذب سرمايه گذاري خارجي به فعالان اقتصادي را به تصويب رساند.
هيئت وزيران بنا به پيشنهاد سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران و تاييد وزارت امور اقتصادي و دارايي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي و به استناد بند 68 قانون بودجه 1390، آيين نامه اعطاي جايزه جذب سرمايه گذاري خارجي را به تصويب رساند.
براساس اين آيين نامه، سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران مجاز است جايزه جذب سرمايه گذاري خارجي تا سقف اعتبار مصوب را به ميزان 6 در هزار سرمايه خارجي وارد شده به اشخاص حقوقي غيردولتي پرداخت كند؛ اين ميزان براي مناطق محروم و كمتر توسعه يافته تا 10 در هزار سرمايه خارجي جذب شده، تعيين مي شود.
با تصويب دولت و به منظور جلب سرمايه گذاري خارجي، اشخاص حقوقي غير دولتي در صورت جذب سرمايه گذاري خارجي، به ميزان 6 در هزار سرمايه خارجي وارد شده، جايزه دريافت مي كنند.
در صورتي كه اشخاص حقوقي غير دولتي متعدد براي يك موضوع واحد در امر جذب سرمايه خارجي به صورت مشترك، مشاركت داشته باشند سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران مجاز است متناسب با ميزان فعاليت هر يك از آنها در جذب سرمايه خارجي، جايزه جذب سرمايه را بين آنها توزيع كند.
اعتبار موضوع اين آيين نامه هر 3 ماه يك بار متناسب با عملكرد سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران تخصيص خواهد يافت.
همچنين طبق بند 68 قانون بودجه 1390، مقرر شده است كه به منظور جلب سرمايه گذاري خارجي، مبلغ يكصد ميليارد ريال اعتبار در اختيار سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران قرار گيرد تا براي حمايت و تشويق اشخاص حقوقي غيردولتي كه براي ارزيابي و جذب سرمايه خارجي فعاليت مي كنند، متناسب با سرمايه جذب شده به صورت جايزه جذب سرمايه خارجي پرداخت كند.

 



افتتاح 34 پروژه درماني، بيمه اي وكشاورزي در هفته دولت

همزمان با هفته دولت 11پروژه بيمه اي و درماني سازمان تامين اجتماعي دراستان هاي مختلف به بهره برداري مي رسد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني تأمين، بخش هاي ويژه CCU و ICU بيمارستان شهيد دكتر لواساني تهران، پلي كلينيك سبزوار، دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي كردستان، كلينيك تخصصي آمل و درمانگاه اسد آباد پروژه هاي درماني سازمان تأمين اجتماعي هستند كه در هفته دولت به بهره برداري مي رسند.
دربخش بيمه اي نيز پروژه ساختمان اداري بندر گز در استان گلستان، شعبه سورك و شعبه 2 ساري در استان مازندران و ساختمان اداره كل و مديريت درمان تأمين اجتماعي استان هرمزگان، افتتاح مي شوند.
رونمايي از 32 دستاورد تحقيقاتي بخش كشاورزي
معاون وزير جهاد كشاورزي از رونمايي 32 دستاورد تحقيقاتي در هفته دولت خبر داد.
جهانگير پرهمت در نشستي خبري با اشاره به رونمايي از 32 دستاورد تحقيقاتي در سطح ملي طي هفته دولت، گفت: اين دستاوردها شامل بخش هاي مختلف ارقام زراعي و باغي، شيلات و آبزيان، بيوتكنولوژي و صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي است.
وي درباره طرح ها و اقدامات پژوهشي سازمان اظهار داشت: سال 89 حدود 8 هزار و 175 طرح و پروژه تحقيقاتي به اجرا رسيد كه حاصل آن بيش از يك هزار و 190 دستاورد تحقيقاتي بود.
پرهمت افزود: سال 90 هم به دنبال اين هستيم كه تعداد طرح ها را به حدود 10 هزار طرح برسانيم كه رشد قابل توجهي را نسبت به سال 89 خواهد داشت و قصد داريم تا 150 يافته از اين طرح ها در اختيار بخش قرار گيرد.
معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اين كه در سال 88،
23 رقم زراعي و باغباني معرفي شده است، بيان كرد: سال 89 اين رقم به 28 عدد رسيد كه اميدواريم در سال جاري به 30 رقم جديد در بخش كشاورزي دست يابيم.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي با اشاره به برگزاري اولين فن بازار ملي در سال 89، گفت: به دنبال هماهنگي و جلب همكاري هاي منطقه اي براي برگزاري فن بازار منطقه اي هستيم كه به محض هماهنگي و جلب مشاركت اين فن بازار برگزار خواهد شد.
وي از برگزاري اجلاس منطقه اي در ارتباط با تحقيقات برنج خبر داد و گفت: ايران به عنوان يك پايگاه منطقه اي مورد توافق كشورهاي همسايه قرار گرفته است و از 18 تا 20 شهريورماه سال جاري اجلاس منطقه اي در ارتباط با تحقيقات برنج با مشاركت كشورهاي منطقه در رشت برگزار خواهد شد. وي از تدوين بيش از 650 دستورالعمل براي شيوه هاي جديد مديريت مزرعه و واحدهاي توليدي و افزايش بهره وري در سال 90 خبر داد و گفت: سال 89 نيز 545 دستورالعمل تدوين شده است. پرهمت با تكذيب ساخت ويلا و هتل براي مجموعه سالن اجلاس سران در موسسه تحقيقات گياه پزشكي، گفت: موسسه تحقيقات گياه پزشكي به عنوان يك موسسه تحقيقاتي از زيرمجموعه هاي اصلي بخش كشاورزي به شمار مي رود و نقش حاكميتي را در توليدي محصول سالم دارد و بخشي از افزايش توليد محصولات كشاورزي ناشي از روش ها و شيوه هاي تحقيقاتي اين موسسه است. وي با بيان اين كه اين موسسه مورد حمايت مجموعه جهاد كشاورزي است، بيان كرد: قرار نيست به كار اين موسسه خدشه اي وارد شود و هم اكنون گزارشي مبني بر تخريب اين موسسه وجود ندارد. پرهمت افزود: مجموعه وزارت جهاد كشاورزي، موسسه را به عنوان موسسه اي تحقيقاتي و زيربنايي مي شناسد و همواره به دنبال تقويت آن بوده است و دولت هم برنامه اي براي تضعيف اين موسسه ندارد. وي ادامه داد: بنده اطمينان دارم با نگاهي كه دولت و شخص رئيس جمهور به بخش كشاورزي دارد كوچكترين تصميمي كه به بخش صدمه وارد كند، گرفته نمي شود، بنابراين هرگونه ساخت و ساز در موسسه را تكذيب مي كنم و تاكنون هم هيچ تخريبي در اين موسسه انجام نشده است.

 



به منظور ايجاد ارزش افزوده بالا آغاز شد صادرات زعفران در بسته هاي 10 گرمي

از آنجا كه صادرات زعفران در بسته بندي هاي كوچك ارزش افزوده بالاتري ايجاد خواهد كرد، صادرات زعفران در بسته هاي 10 گرمي آغاز شد.
رئيس اتحاديه صادركنندگان زعفران در گفت وگو با شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايرنا (شابا)، با بيان اين مطلب افزود: ايران به عنوان بزرگترين توليد كننده زعفران در دنيا، تا پيش از اين غالب محصول توليد شده را به صورت فله به بازارهاي جهاني عرضه مي كرد كه بدين ترتيب فرصتي براي كشورهايي همچون اسپانيا فراهم مي شد و زعفران ايران را در بسته بندي هاي كوچك و با نام خود به ساير كشورها صادر مي كردند.
غلامرضا ميري خاطرنشان كرد: اين موضوع سبب مي شد هيچ نامي از ايران بر روي محصولي كه توليدش در انحصار كشور ماست وجود نداشته باشد ضمن آنكه ارزش افزوده كمتري نيز عايد كشور شود.
وي اضافه كرد: با كوچك كردن بسته بندي ها مي توانيم در صنايع بسته بندي ايجاد اشتغال كرده همچنين توليدمان را با قيمتي منطقي تر به جهان عرضه كنيم و در نتيجه درآمد بالاتري را به كشور بازگردانيم.
ميري در ادامه توضيح داد: علاوه بر مزيت هاي ذكر شده، گمرك كشور نيز از زعفران با بسته بندي كوچك عوارض كمتري دريافت خواهد كرد ضمن آنكه به زعفران هاي صادراتي كمتر از 10 گرم، 8 تا 10 درصد جوايز صادراتي نيز تعلق خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: اين اقدام در جهت كيفيت بسته بندي زعفران و استقبال مصرف كنندگان كشورهاي هدف نيز مؤثر است.
وي متذكر شد: صادرات زعفران نسبت به سال گذشته رشد 25 تا 30 درصدي داشته است كه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين ميزان در حال افزايش است.
ميري ادامه داد: در حال حاضر زعفران ايران به 43 كشور جهان صادر مي شود كه به طور مستقيم و بدون حضور واسطه ها به دست مصرف كنندگان مي رسد.

 



ارز آوري 26 ميليارد دلاري صنعت پتروشيمي

معاون وزير نفت در امور پتروشيمي گفت: ارزش صادرات محصولات پتروشيمي در دولت دهم 2/26 ميليارد دلار و ارزش فروش داخلي پتروشيمي 151 هزار و 338 ميليارد ريال بوده است.
عبدالحسين بيات ديروز در نشست خبري خود با خبرنگاران مجموع ظرفيت توليد شده محصولات پتروشيمي در دولت دهم را 2/92 ميليون تن اعلام كرد و گفت: مجموع درآمدي كه با توليد اين ظرفيت به دست آمده بالغ بر 5/41 ميليارد دلار بوده است.
وي تصريح كرد: از مجموع ظرفيت توليد شده محصولات پتروشيمي در دولت دهم 1/62 ميليون تن فروش رفته است كه 4/39 ميليون تن آن به صادرات و 7/22 ميليون تن به فروش داخل اختصاص داشته است.
بيات با بيان اين كه در طول عمر دولت دهم 18 طرح پتروشيمي به بهره برداري رسيده است، اظهار داشت: ظرفيت توليد اين طرح ها 6 ميليون و 188 هزار تن، سرمايه گذاري آنها 39 هزار و 607 ميليارد ريال، درآمدزايي آنها 2 هزار و 760 ميليون دلار بوده است ضمن اين كه به صورت مستقيم براي 3 هزار و 200 نفر ايجاد اشتغال كرده اند.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي افزود: همچنين در اين مدت 5/1 ميليارد ليتر بنزين و 2/1 ميليارد ليتر گازوييل براي تحويل به شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در صنعت پتروشيمي توليد شده است.
وي همچنين با اشاره به واگذاري 15 شركت پتروشيمي در طول دولت دهم، از انتشار 182 ميليون يورو اوراق مشاركت ارزي و 7 هزار و 872 ميليارد ريال اوراق مشاركت ريالي در اين مدت خبر داد.
به گفته او در طول عمر دولت دهم بالغ بر 6 هزار و 228 ميليارد ريال از اقلام و تجهيزات موردنياز صنعت پتروشيمي در كشور بومي شده است.
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي حضور در بازارهاي جديد كشورهاي آمريكاي جنوبي و آفريقا، كسب مقام دومين صادركننده متانول به اروپا، ايجاد مركز سرمايه گذاري پتروشيمي، بازنگري سند چشم انداز 20 ساله در راستاي تنوع بخشي به سبد محصولات پتروشيمي، تدوين نخستين ويرايش برنامه ششم توسعه و ايجاد پارك هاي شيميايي استايرن و متانول در عسلويه و متانول در ماهشهر را از ديگر اقدامات شركت ملي صنايع پتروشيمي در دولت دهم عنوان كرد. وي همچنين به ايجاد قطب سوم صنعت پتروشيمي در منطقه چابهار اشاره كرد و افزود: در اين منطقه مجموعا 29 واحد پتروشيميايي با ظرفيت توليد 15 ميليون تن و سرمايه گذاري بالغ بر 20 ميليارد دلار ايجاد خواهد شد كه 20 ميليون متر مكعب گاز و 4 ميليون تن اتان به عنوان خوراك نياز دارد.

 



از اول شهريور اجرايي شد الزام دريافت باركد براي كالاهاي وارداتي

مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات گفت: در راستاي اجراي طرح عملي مبارزه با قاچاق كالا از اول شهريور كليه كالاهاي وارداتي صرفاً با اخذ باركد دوبعدي (طرح شبنم) وارد و در سطح بازار شناسايي مي شوند و واردكنندگان ملزم به دريافت اين باركد هستند.
احمد غلام زاده در گفتگو با شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايران (شابا) با اعلام خبر فوق گفت: كالاهاي وارداتي بدون باركد به عنوان قاچاق تلقي شده و با دارنده آن برخورد قانوني به عمل خواهد آمد.
وي با بيان اين مطلب كه از مدت ها پيش اطلاع رساني و زمينه سازي هاي لازم در سطح كشور صورت گرفته است، اظهار داشت: در راستاي جلوگيري از سوءاستفاده اخلالگران در نظام اقتصادي كشور، وزارت بازرگاني در دولت هاي نهم و دهم با اجراي پروژه هايي مانند ساماندهي نظام توزيع سيمان، سامانه مديريت اطلاعات معاملات املاك و مستغلات كشور، سامانه ميزان و... گام مهمي برداشته است.
مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات از صدور بيش از 3 ميليون شناسه كالا با هدف رهگيري و جلوگيري از قاچاق كالا در سراسر كشور خبرداد و بيان كرد: اين شناسه ها بر روي كالاها الصاق و توزيع شده است.
وي گفت: اين طرح از طريق الصاق شناسه يكتاي منحصر به فرد در قالب باركد 2 بعدي و ساير ابزارهاي غيرقابل جعل بر روي هر واحد كالا قابليت هايي را امكان پذير مي نمايد.
اين گزارش حاكي است: همچنين رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي اعلام كرد: مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات تا پايان سال تمهيدات لازم براي تجهيز تمام كالاهاي صنعتي به ايران كد را فراهم مي كند.
نظام الدين برزگري در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: طبق توافق صورت گرفته بين سازمان استاندارد و مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات در خصوص كدگذاري كالاهاي صنعتي، در ماه شهريور سال جاري بايد يك هزار و 350 قلم كالاي جديد به ايران كد تجهيز شوند كه اين موضوع در حال اجرا مي باشد.
وي افزود: در ماده 3 قانون ارتقاي كيفيت توليد كالاهاي صنعتي، بر افزايش كيفيت تمام كالاهاي صنعتي اعم از وارداتي و توليد داخل تأكيد شده بنابراين كدگذاري اين كالاها به منظور شناسايي محصولات استاندارد و مورد تأييد مراجع ذي صلاح مي تواند نقش مؤثر و تعيين كننده اي در جلوگيري از به كارگيري محصولات بي كيفيت در توليد كالاها داشته باشد.
وي با تأكيد بر اجراي هر چه سريع تر اين طرح بيان كرد: پيش بيني مي شود تمهيدات لازم براي تجهيز كل كالاهاي صنعتي به ايران كد تا پايان سال توسط مركز ملي ايران كد انديشيده شود.
برزگري با تأكيد بر لزوم همكاري تمام دستگاه ها براي جلوگيري از ورود كالاهاي بي كيفيت و فاقد استاندارد به داخل كشور، عنوان داشت: جلساتي با ستاد كنترل بازار، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و همچنين ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي براي پيگيري و شناسايي مبادي غيرمجاز و غيررسمي ورود كالا برگزار شده و از آنها خواسته شده تا اقدامات لازم براي جلوگيري از ورود كالا از اين مبادي به داخل كشور را انجام دهند.
رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي با تأكيد بر كدگذاري تمام كالاها تا پايان سال يادآور شد: از سال آينده هر كالايي كه در مراكز فروش عرضه مي شود اگر فاقد ايران كد باشد غيرمجاز و غيراستاندارد محسوب و بر اساس قانون با آن برخورد مي شود.

 



وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد شرط اعطاي تسهيلات براي بازسازي صنايع كوچك

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اختصاص 300ميليارد تومان اعتبار براي بازسازي صنايع كوچك، گفت: براساس مصوبه جديد بانك مركزي، آن دسته از توليدكنندگان كه دربرنامه باز تقسيط جديد دچار معوقه شوند، بايد جرايم را بپردازند.
مهدي غضنفري در گفت وگو با تشريح آخرين وضعيت اجراي بسته دوم حمايت از صنايع و معادن كشور گفت: بازسازي واحدهاي صنعتي كوچك درحال حاضر شروع شده و حدود 2هزار متقاضي براي آن ثبت نام كرده اند كه قرار است به هر واحد صنعتي تا سقف 150 ميليون تومان تسهيلات ارايه شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: از سوي ديگر، صنعتگران و توليدكنندگان دركنار دريافت تسهيلات ارزان قيمت، خواستار باز تقسيط معوقات خود هستند كه در اين راستا بانك مركزي، بانكهاي عامل را مكلف كرده تا جرايم دير كرد معوقات توليدكنندگاني كه به دلايل مختلف نتوانسته اند اقساط خود را به موقع بپردازند، بخشوده شود.
وي تصريح كرد: آن دسته از توليدكنندگاني كه در برنامه باز تقسيط جديد دچار معوقه شوند، بايد جرايم را بپردازند، اما اگر براساس برنامه پرداخت جديد، تمامي اقساط را بدهند جرايم آنها به طوركامل بخشوده مي شود. اين موضوع از سوي رئيس كل بانك مركزي به تازگي به بانكها ابلاغ شده است.
به گفته غضنفري، هنوز هم اختلاف نظر درمورد نوع كمك هايي كه قرار بود بخش خصوصي درجريان هدفمندي يارانه ها دريافت كند وجود دارد، برخي گمانشان اين است كه دولت، كمك هاي بلاعوض به توليدكنندگان مي دهد، درحالي كه دولت، تسهيلات ارزان قيمتي را تدارك ديده است.وي درباره آخرين وضعيت اختصاص اعتبارات خط اعتبار انرژي اظهار داشت: تاكنون بيش از 1000 ميليارد تومان در قالب خط اعتبار انرژي پرداخت شده است، ضمن اينكه به تازگي هم 300 ميليارد تومان براي وام هاي بازسازي كوچك در نظر گرفته شده است.وزير صنعت، معدن و تجارت ابراز اميدواري كرد كه با دريافت منابع بيشتر از سازمان هدفمندي يارانه ها، كار بازسازي صنايع بزرگ نيز دركشور آغاز شود.

 



معرفي 10 ميليارد دلار طرح صنعتي و تجاري به صندوق توسعه ملي

عضو هيات رئيسه صندوق توسعه ملي، منابع صندوق را در حدود 20 ميليارد دلار اعلام كرد و افزود: 30 درصد از منابع صندوق توسعه ملي يعني حدود هفت ميليارد دلار مي تواند در حوزه صنعت و معدن مورد استفاده قرار گيرد.
محمود دودانگه در گفت وگو با شابا با اشاره به اين مطلب كه وزارت بازرگاني سابق براساس برنامه پنجم توسعه موظف به ايجاد 290 هزار و وزارت صنايع و معادن 320 هزار فرصت شغلي است، ادامه داد: ايجاد 610 هزار فرصت شغلي در وزارتخانه جديد منوط به اختصاص منابع مالي و اعتبارات لازم براي اين طرح است.
وي، اعتبار لازم براي ايجاد هر فرصت شغلي در حوزه صنعت و معدن را 70 ميليون تومان اعلام كرد و افزود: اين در حالي است كه هر فرصت شغلي در بخش تجارت و بازرگاني 10 ميليون تومان اعتبار نياز دارد.
اين مقام مسئول، اعتبار موردنياز براي ايجاد زيرساخت هاي تجاري را 4 هزار و 480 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: در طول برنامه پنجم بايد 2 ميليون و 22 هزار تن سردخانه، 2 ميليون و 878 هزار تن ظرفيت نگهداري غلات، 4 ميليون و 632 هزار تن انبار، 310 مجتمع و شهرك هاي صنعتي، 300 مركز بسته بندي، 118 فروشگاه زنجيره اي، 13 هزار و 600 تن كارخانجات توليد نان صنعتي، 35 پايانه حمل و نقل كالا، 200 هزار واحد صنفي توليدي و توزيعي، 220 هزار ميدان ميوه و تره بار، 75 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا و 10 هزار كارگاه توليد فرش دستباف راه اندازي شود.
به گفته وي منابع لازم براي تحقق اين مهم بايد از طريق صندوق توسعه ملي، اعطاي تسهيلات از سوي بانك ها، فاينانس و سرمايه گذاري خارجي، انتشارات اوراق مشاركت و فرصت هايي همچون فروش دارايي ها كه قانون بودجه 90 در اختيار وزارتخانه ها قرار داده است، تامين شود. عضو هيات رئيسه صندوق توسعه ملي، از معرفي 10 ميليارد دلار طرح صنعتي و تجاري به صندوق توسعه ملي خبر داد و خاطرنشان كرد: طرح هاي رائه شده به صندوق بايد از توجيه اقتصادي و مالي كافي برخوردار باشد.

 



با ادامه بحران اقتصادي غرب طلا قيمت 1900 دلار را هم پشت سر گذاشت

ادامه بحران اقتصادي غرب قيمت طلا را به بالاي 1910 دلار در هر اونس رساند.
به گزارش ايسنا به نقل از بلومبرگ، شمش طلا براي تحويل فوري در معاملات آسيايي ديروز (سه شنبه) 8/0 درصد افزايش بها يافته و به هزار و 913 دلار و 50 سنت در هر اونس رسيد و در ساعات بعدي هزار و 897 دلار و 38 سنت در هر اونس معامله شد. اين فلز كه بهاي آن در ماه اوت 17 درصد رشد كرده بود، به سوي بهترين عملكرد ماهانه از سال 1982 پيش مي رود.
اين فلز گران بها امسال يازدهمين سال رشد متوالي را پشت سر خواهد گذاشت. بانك هاي مركزي براي نخستين بار در يك نسل، به ذخاير خود اضافه مي كنند.
تحليلگران و كارگزاران مورد نظرسنجي بلومبرگ پيش بيني كرده اند طلا تا پايان سال به 2 هزار دلار برسد و به اين ترتيب رشد بهاي اين فلز در سال جاري به 41 درصد مي رسد كه بيشترين ميزان در بيش از سه دهه گذشته محسوب مي شود.
پيش بيني مي شود بانك مركزي آمريكا تا پايان هفته در نشست بانكداران مركزي در جسكون هال وايومينگ براي ايجاد تحرك در اقتصاد اين كشور اقدام به تزريق نقدينگي به بازار كند كه احتمالا دلار را ضعيف مي كند و به همين علت تقاضا براي طلا افزايش يافته است.
طلا براي تحويل در ماه دسامبر (آذر) با 4/1 درصد افزايش، به ركورد هزار و 917 دلار و 90 سنت در هر اونس رسيد. قيمت شمش طلا به يورو، پوند، فرانك سوييس، راند آفريقاي جنوبي و دلار استراليا و نيوزيلند به ركورد بالاي همه زمان ها رسيد. طلا براي تحويل در ماه ژوئن در بازار بورس توكيو و براي تحويل در ماه دسامبر در بازار شانگهاي، به بالاترين بهاي همه زمان ها رسيد.
نرخ سكه و ارز
در بازار تهران
قيمت سكه در بازار تهران نيز همچون قيمت هاي جهاني به ركورد بي سابقه اي رسيد به طوري كه ديروز قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم 560 هزار تومان، طرح جديد 552 هزار تومان، نيم سكه 277 هزار تومان، ربع سكه 124 هزار تومان و سكه گرمي 80 هزار تومان شد.
نرخ هر گرم طلاي زرد 18 عيار هم در بازار داخلي 54 هزار و 480 تومان معامله شد.
قيمت دلار در بازار آزاد هم به 1200 تومان رسيد و نرخ هر يورو 1720 تومان شد. اين در حالي است كه بانك مركزي ديروز نرخ دلار را با روندي افزايشي 1059 تومان و قيمت يورو را با روندي كاهشي 1522 تومان اعلام كرد.
بانك مركزي قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد براي عرضه در شعب بانكي را ديروز 535 هزار و 600 تومان، نيم بهار را 267 هزار و 800 تومان و ربع بهار را 137 هزار و 280 تومان تعيين كرد.

 



اتاق بازرگاني تهران درخواست كرد مراجعه بدهكاران به بانك ها

اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در اطلاعيه اي از اعضاي خود كه بدهي معوق به بانكها و موسسات مالي دارند خواست تا به بانكهايي كه قبلا از آنها تسهيلات مالي دريافت كرده اند مراجعه كرده و با ارائه درخواست خود در چارچوب بند 28 قانون بودجه سال جاري عمل كنند.
اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در اطلاعيه اي اعلام كرده است: با توجه به برگزاري جلسات مشترك اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران و ايران با رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، مديران ارشد بانك مركزي، اعضاي هيئت مديره، مديران عامل بانك هاي دولتي و خصوصي و موسسات اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي، بدينوسيله از تمامي اعضاي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي كه داراي بدهي معوق به سيستم بانكي كشور و موسسات مالي و اعتباري داراي مجوز بانك مركزي هستند درخواست مي شود برابر مفاد بند 28 قانون بودجه سال 90 به شعب بانك ها يا موسسات مالي اعتباري كه قبلا از آنها تسهيلات مالي دريافت كره اند مراجعه و با ارائه درخواست خود در چهارچوب بند 28 قانون بودجه سال جاري عمل كنند.
در اطلاعيه اتاق تهران تصريح شده است: بديهي است در صورت عدم حصول توافق با بانك يا موسسه مالي ذيربط مراتب را مستندا به اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران اعلام تا اقدام بعدي به عمل آيد.
در بند 28 قانون بودجه 90 آمده است، به منظور حمايت از توليد و اشتغال به بانك ها و موسسات اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي اجازه داده مي شود با تائيد هيئت مديره بانك ها و موسسات اعتباري مذكور، اصل و سود تسهيلات سررسيد شده و معوقه واحدهاي توليدي صنعتي، معدني و كشاورزي را كه در بازپرداخت بدهي هاي خود دچار مشكل شده اند، براي يك بار تا 5 سال تقسيط و از سرفصل مطالبات سررسيد گذشته و معوق خارج كنند. همچنين اجازه داده مي شود كليه جريمه هاي ناشي از ديركرد بازپرداخت اصل و سود تسهيلات موضوع اين بند پس از تعيين تكليف تا آن زمان و انجام تسويه حساب كامل با تاييد هيئت مديره بخشيده شود.

 



جهش 171 واحدي شاخص بورس

نخستين روز شهريور ماه براي فعالان بازار سهام خوش يمن شد، زيرا شاخص بورس به دليل رشد قيمت هر سهم اكثر شركت هاي بزرگ با جهش 171 واحدي به 25 هزار و 389 واحد رسيد.
به گزارش فارس، فعالان بازار سهام كه ماه گذشته را هم با عدم كسب بازدهي مناسب سپري كرده بودند در نخستين روز شهريورماه شاهد بهبود اوضاع، رشد قيمت ها و متغيرهاي اصلي معاملات شدند.
براساس اين گزارش، اين تغيير جهت نسبت به دو روز كاري پيش ناشي از كمرنگ شدن اثر منفي سقوط بورس هاي جهاني، اتمام دوره ماهانه تسويه حساب سرمايه گذاران حقوقي با كارگزاران، رشد قيمت فولاد در بورس كالاي ايران و اثر آن در سودآوري شركت بزرگي مانند فولاد مباركه، اثر مثبت اما كمرنگ سقوط قذافي در ليبي و انتظار اغلب سرمايه گذاران به رشد قيمت سهام شركت هاي ارزنده و غيره رخ داد و در مجموع جو رواني مثبتي را از همان شروع معاملات ديروز بازار ايجاد كرد.
به همين دليل باز هم سهام شركت هاي بزرگ و موثر افزايش يافت و به دنبال اثر 34 تا 5 واحدي شركت هاي فولاد مباركه، سايپا، مپنا، سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي، گل گهر، سرمايه گذاري سايپا، نيروترانس، بانك پاسارگاد و گروه بهمن، دماسنج بازار سهام با 171 واحد جهش به عدد 25 هزار و 389 واحد در پايان نخستين روز كاري از آخرين ماه تابستان وارد شد.
علاوه بر اين نشانه هاي بهبود روزهاي آينده بازار در حجم معاملات هم نمايان شد، بطوري كه ضمن تشكيل شدن صف هاي خريد براي تعدادي از شركت هاي بزرگ، پيش از 190 ميليون سهم به ارزش 4/57 ميليارد تومان دادوستد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14