(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 2 شهریور 1390- شماره 20007

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
همه به اين نسخه چشم دوخته اند (يادداشت روز)
آخرين گزارش ها از تركيب كميته مركزي وحدت اصولگرايان
سوختم ! گفت: تازه چه خبر؟! (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
ايران سرنگوني قذافي را به مردم ليبي تبريك گفت
بررسي وضعيت ليبي در كميسيون امنيت ملي مجلس برگزار شد
آقاي رئيس! سيانور بدم خدمتتون؟! (خبر ويژه)
وقتي كريم بغدادي دلال حقوق بشر مي شود (خبر ويژه)
كارگزاران و ائتلاف قانون يا همان قصه جن و بسم الله (خبر ويژه)
اقتصاد غرب چنان ضعيف شده كه با هر خبر كوچكي به هم مي ريزد (خبر ويژه)
راست مي گويد ابطحي، اما نبايد بگويد! (خبر ويژه)
آمريكا نگران است تجربه تلخ سقوط صدام در ليبي تكرار شود (خبر ويژه)



همه به اين نسخه چشم دوخته اند (يادداشت روز)

1- اواخر ارديبهشت ماه امسال، آقاي «فهمي هويدي»، متفكر و نويسنده معروف مصري به كيهان آمده بود. دورادور با هم آشنا بوديم. آمده بود درباره تحولات منطقه، گپ و گفتي داشته باشيم. سخن از چرخش يكصد و هشتاد درجه اي شرايط منطقه به نفع ملت هاي مسلمان و سقوط پي درپي ديكتاتورها در ميان بود و تحول پرشتاب مصر و... در ميانه اين مباحث، آقاي فهمي هويدي از نگارنده پرسيد؛ آيا خيزش عظيم مردم مصر را پيش بيني مي كرديد؟ پاسخ آن بود كه؛ امام راحل ما(ره) بازگشت ملت هاي مسلمان به هويت اسلامي خويش و پيدايش انقلاب هايي نظير انقلاب اسلامي ايران را پيش بيني كرده و با قاطعيت و اطمينان از وقوع آن خبر داده بودند و از مصر با توجه به فرهنگ غني و سوابق مبارزاتي آن به طور ويژه ياد كرده بودند، بنابراين بايد عرض كنم كه ما در ايران اسلامي از مدت ها پيش در انتظار بوديم... و سپس به مزاح از آقاي فهمي هويدي پرسيدم؛ آيا شما در مصر، كمي تاخير نداشته ايد؟ و آقاي هويدي ضمن خوش و بش در قبال اين مزاح و تاكيد بر اين كه نظرات حضرت امام(ره) را شنيده و درباره آن نوشته هايي داشته است، گفت(نقل به مضمون)؛ شما در ايران دوران پهلوي، ظلم و بيدادگري را مي ديديد و با آن مخالف بوديد، يعني مي دانستيد كه «چه نمي خواهيد» و ما هم در مصر دوران سادات و حسني مبارك، شاهد ستم ها و خيانت ها بوديم و آن را نمي خواستيم، يعني ما هم مثل شما مي دانستيم كه «چه نمي خواهيم»، اما، شما به بركت وجود امام خميني(ره) و نسخه اي كه ايشان براي حاكميت اسلام در دست داشت، علاوه بر آن كه مي دانستيد چه نمي خواهيد، به خوبي نيز مي دانستيد كه چه مي خواهيد، ولي ما در مصر و ساير كشورهاي اسلامي از اين نعمت محروم بوديم و اگرچه شماري از انقلابيون و صاحبنظران، نسخه اسلامي را چاره ساز مي دانستند ولي اين ديدگاه در ميان توده هاي مردم طرفداران انبوه و فراواني نداشت، اما، رهبري امام خميني و پس از ايشان امام خامنه اي طي 30 سال گذشته و عبور مقتدرانه ايران اسلامي از عقبه ها و توطئه ها به ملت هاي مسلمان آموخت كه اقتدار، سربلندي، استقلال، آزادي، پيشرفت هاي علمي، رسيدن به قله هاي تكنولوژي، حضور مقتدرانه و با افتخار در عرصه هاي بين المللي و... همه در رويكرد به يك نظام حكومتي برخاسته از آموزه ها و قوانين اسلامي امكان پذير است. اين باور امروزه در ميان تمام ملت هاي مسلمان مشترك است و نسخه حكومتي اسلام را با هيچ نسخه ديگري عوض نمي كنند.
همين جا گفتني است؛ «ايمانوئل والراشتاين» از نظريه پردازان بلندآوازه آمريكايي كه اصلي ترين حوزه فعاليت وي «نظم نوين جهاني» بوده است، با تأسف مي گويد «اصلي ترين مانع ما براي استقرار نظم نوين جهاني، نظرات [امام] خميني و مخصوصاً دكترين «ولايت فقيه» اوست كه در آن، از اسلام، نسخه حكومتي استخراج شده و بر باورهاي مردم مسلمان تكيه دارد.» والراشتاين در ادامه مي گويد «تا آنجا كه مطالعات ما نشان مي دهد، همه نظريه ها و دكترين ها در گذر زمان، كهنه و كمرنگ مي شوند ولي نظريه ولايت فقيه امام خميني، هر روز پررنگ تر و سرزنده تر مي شود و ملت هاي مسلمان منطقه را به سوي خود مي كشاند» و...
2- كشورهاي اسلامي اگرچه به لحاظ هويت- تا حدودي- متفاوت ديكتاتورهاي حاكم و برخي شرايط ژئوپوليتيك با يكديگر تفاوت هاي جزئي دارند ولي اعتقاد ملت ها به اسلام و دست نشانده بودن ديكتاتورهاي حاكم در تمامي آنها مشترك است و به همين علت خيزش هاي اسلامي منطقه از سه ويژگي و شاخصه مشترك اسلامي بودن، ضد استكباري بودن - ضديت آشكار با آمريكا، اسرائيل و ساير قدرت هاي استكباري- و مردمي بودن به معناي فراگيري انقلاب و اختصاص نداشتن آن به يك قشر خاص اجتماعي، برخوردارند. بنابراين به وضوح مي توان ديد كه برپايي نظام اسلامي، با الگوي تعريف شده و اعلام شده انقلاب اسلامي در ايران، سرانجام غير قابل بازگشت تمامي اين خيزش هاست هر چند كه مقدمات و مسيرهاي پيش روي آنها در تونس، مصر، يمن، ليبي، عربستان، بحرين، اردن و... با يكديگر تفاوت هاي جزئي داشته باشند. به عنوان مثال از هم اكنون مي توان حدس زد كه خيزش اسلامي آغاز شده در عربستان، به احتمال زياد با ريختن خون بسياري از وهابيون حاكم بر اين كشور همراه خواهد بود. وهابيوني كه كانون اتصال آنها دربار آل سعود است و در وابستگي به بيگانگان عليه مردم آن سامان دست به جنايات فجيع و هولناك و غير قابل بخششي زده اند و همين سرنوشت در انتظار آل خليفه نيز هست.
اين نوشته به مناسبت سقوط ديكتاتور ليبي، نگاهي گذرا به شرايط كنوني اين كشور، بعد از سقوط قذافي دارد و در اين باره گفتني هايي هست.
3- در نگاه اول- كه چندان هم دور از واقعيت نيست- سقوط ديكتاتوري چهل و چند ساله قذافي، در پي يك خيزش گسترده مردمي و فاقد سازمان و تشكيلات قوي به دست آمده است و دقيقاً به همين علت است كه آمريكا و متحدانش براي مديريت انقلاب ليبي و هدايت آن به سمت و سوي تحت كنترل پنهان خود دندان تيز كرده اند. اوباما، رئيس جمهور آمريكا در اولين واكنش بعد از اعلام سقوط قذافي، ضمن تبريك سالوسانه اين پيروزي به مردم ليبي توصيه كرد كه به قواعد دموكراتيك در اداره بعدي كشور خويش وفادار باشند! و با تلويحي نزديك به تصريح از آنان خواست كه به جاي ادامه حضور در عرصه، به مديريت نخبگان و گروه هاي سياسي فعال در جريان فروپاشي رژيم قذافي روي آورند! و در همان حال خانم «كاترين اشتون» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، خطاب به مردم ليبي گفت، اتحاديه اروپا براي كمك به مردم ليبي به منظور برقراري يك نظام دموكراتيك در اين كشور آمادگي دارد. ساركوزي رئيس جمهور فرانسه، فرانكو فرانتيني وزير خارجه ايتاليا - از حاميان سرسخت قذافي تا قبل از سقوط- انگلا مركل صدر اعظم آلمان و برخي ديگر از مقامات بلندپايه اروپايي و آمريكايي نيز اظهارنظرهاي مشابهي داشته و براي كمك به مردم ليبي! اعلام آمادگي كردند. اين در حالي است كه خيزش مردم مسلمان ليبي عليه جنايات همين جرثومه هاي فساد و تباهي بوده است.
4- و اما، درباره گروه ها و جريانات فعال در انقلاب اسلامي ليبي، صرفنظر از ميزان نقش و ضريب تاثير آنها مي توان به چند گروه و جريان زير اشاره كرد.
الف: سازمان هاي شناخته شده اسلامي نظير اخوان المسلمين. اين گروه اگرچه در بسياري از كشورهاي اسلامي- مخصوصا مصر كه خاستگاه آن است- حضور موثر و چشمگيري همراه با تابلو و شناسه آشكار دارد ولي در ليبي از اين سازماندهي و تشكل بي بهره بوده است و حاكميت ديكتاتور ي قذافي به آنها اجازه حضور نداده بود. افراد اين گروه به عنوان طرفداران و يا اعضاي اعلام نشده اخوان المسلمين در خيزش اسلامي ليبي حضور داشته اند.
ب: جرياني متشكل از سياستمداران و اعضاي وابسته به حكومت كه پس از آغاز خيزش مردمي از حاكميت جدا شده و به مردم پيوسته اند. در رأس اين جريان، «مصطفي عبدالجليل» وزير دادگستري پيشين رژيم قذافي قرار دارد كه هم اكنون نيز مسئول «شوراي انتقال» ليبي است.
ج: جريانات و گروه هاي مسلح كه بسياري از آنها در حد و اندازه قابل ذكر و اعتناء نيستند. در رأس اين جريانات گروه مسلح «مقاتله الاسلامي» قرار دارد. اين گروه متشكل از يك اقليت «حنفي مذهب» است و با وهابيون و سلفي هاي عربستان پيوند و روابط نزديكي دارد. گروه مقاتله الاسلامي، درگيري مسلحانه در ليبي را آغاز كرد كه به عقيده برخي از صاحبنظران، تاخير در پيروزي را به دنبال داشت و بهانه اي در دست قذافي براي دست زدن به قتل عام گسترده مردم بود. اين گروه به دو علت در ميان مردم ليبي از پايگاه و جايگاه قابل قبولي برخوردار نيست. اول آن كه اعضاي آن متهم به همكاري با وهابي ها و سلفي هاي سعودي هستند و دوم، اين كه، گروه «مقاتله الاسلامي» مذهب حنفي دارند و حال آن كه قاطبه مردم مسلمان ليبي از پيروان مذهب مالكي هستند.
برخي گزارش ها از ارتباط اين گروه با نمايندگان «ناتو» و «عبدالسلام جلود» مرد شماره 2 سابق ليبي حكايت مي كند.
د: جريان وابسته به غرب كه از سوي شاخه نظامي ناتو حمايت مي شود. در رأس اين جريان «عبدالسلام جلود» مرد شماره 2 پيشين ليبي قرار دارد. غربي ها در ابتدا تلاش كردند از اين جريان با محوريت عبدالسلام جلود براي حذف قذافي و جايگزيني عوامل مورد اطمينان خود در حاكميت بعدي ليبي استفاده كنند، اما از آنجا كه عبدالسلام جلود در ميان مردم به همكاري نزديك با قذافي و همراهي با جنايات وي متهم است، پروژه نفوذ و جايگزيني غرب با شكست روبرو شد.
هـ: در اين ميان مي توان از نيروهاي مداخله گر پيمان آتلانتيك شمالي- ناتو- نيز نام برد. نيروهاي ناتو اگرچه به ظاهر براي مقابله با قذافي و در پوشش حمايت از مردم ليبي وارد صحنه شده بودند، ولي برخلاف آنچه از ميزان توان نظامي ناتو انتظار مي رفت، در برخورد با قذافي مسامحه آشكار و ترديدبرانگيزي داشتند و در همان حال، از بمباران محل تجمع مردم انقلابي به بهانه «اشتباه تاكتيكي» دريغ نورزيدند. ناتو نيز در ميان مردم پايگاهي ندارد، چرا كه خيزش اسلامي مردم عليه كشورهاي تشكيل دهنده پيمان «ناتو» نيز بوده است.
و: و بالاخره، به عنوان اصلي ترين جريان حاضر و موثر در انقلاب اسلامي ليبي، بايد از توده هاي عظيم مردم مسلمان اين كشور ياد كرد كه خيزش انقلابي منجر به سقوط قذافي مديون حضور فداكارانه و مقاومت و ايستادگي جانانه آنها بوده و هست.
توده هاي مردم با تابلوي اسلامي و هدف تعريف شده - و از ابتدا به صراحت اعلام شده- تشكيل يك نظام حكومتي برخاسته از آموزه هاي اسلامي به صحنه آمده و پيروزي نهايي را رقم زده اند. شناسه اصلي آنان، شعارهاي «الله اكبر»، «اسلام دين من است»، «قذافي كافر است»، «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» بوده است. مردم اصرار داشتند كه از مساجد آغاز كنند و در خيابان ها به نماز جماعت بايستند. گفتني است سه روز پيش، وقتي براي تسخير نهايي طرابلس حركت كردند به يكديگر وعده مي دادند كه «نماز عيد فطر را بدون حضور قذافي در طرابلس برپا مي كنيم و به شكرانه پيروزي اسلام بر كفر، پيشاني سجده بر خاك مي نهيم».
وقتي پاي توده هاي مردم در ميان است بايد به قبايل ليبي نيز اشاره كرد. در ليبي نزديك به 140 قبيله حضور دارند كه از آن ميان، 30 قبيله از اهميت و جايگاه موثر و برجسته اي برخوردارند. برخي از ناظران بر اين باورند كه قوس نزولي منجر به سقوط قذافي هنگامي آغاز شد كه قبايل ياد شده عليه قذافي با يكديگر پيمان بستند و خداي «عمر مختار» قهرمان مسلمان استقلال ليبي از استعمار ايتاليا را بر اين پيمان شاهد گرفتند.
5- امروز، در پي سرنگوني حكومت قذافي، آمريكا و متحدانش اصرار دارند كه تعيين سرنوشت ليبي و نوع حكومت آن به شورايي متشكل از اعضاي گروه ها و جريانات ياد شده سپرده شود و مخصوصا روي ترك صحنه از سوي مردم اصرار دارند. چرا كه در اين حالت، اولا؛ سهم صاحبان اصلي انقلاب يعني توده هاي مردم، حداكثر در حد و اندازه عضويت يك يا دو نفر در شوراي ياد شده تقليل خواهد يافت و ثانيا؛ گروه هاي ديگر كه تقريبا تمامي آنها طرفدار سكولاريسم و جدايي دين از سياست هستند، نوع نظام حكومتي آينده ليبي را رقم خواهند زد. اما، خوشبختانه در سوي ديگر اين ميدان توده هاي عظيم مردم حضور دارند كه بارها با صراحت اعلام كرده اند، به كمتر از حكومت اسلامي و نظام برخاسته از آموزه هاي دين مبين اسلام رضايت نخواهند داد. و طرفه آن كه به قول نيكلاي ساركوزي - رئيس جمهور فرانسه- مادام كه پاي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك الگو در ميان است، هيچيك از ملت هاي مسلمان خاورميانه و شمال آفريقا به پذيرش حاكميتي غيراسلامي و سكولار تن نمي دهند.
حسين شريعتمداري

 



آخرين گزارش ها از تركيب كميته مركزي وحدت اصولگرايان

سرويس سياسي-
حجت الاسلام روح الله حسينيان، رئيس فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس به كميته 7 نفره جبهه متحد اصولگرايان اضافه شد.
يك منبع مطلع در جبهه پايداري در گفت وگو با فارس با اشاره به مطالبات اين جبهه از كميته7+8 گفت: جبهه متحد اصولگرايان درخواست جبهه پايداري مبني بر اضافه شدن روح الله حسينيان به كميته 7 نفره را پذيرفته است.
بر اساس اين گزارش، جبهه پايداري انقلاب اسلامي چند مطالبه ديگر نيز از جبهه متحد اصولگرايان دارد كه در حال بررسي در كميته 7 نفره است.
هم اكنون آيت الله حسيني بوشهري، آيت الله كعبي، حجج الاسلام تقوي و ابوترابي فرد و حسينيان به همراه آقايان حبيب الله عسگراولادي، علي اكبر ولايتي و غلامعلي حداد عادل در كميته داوري جبهه متحد اصولگرايان حضور دارند.
در همين رابطه «كامران باقري لنكراني» عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخي اشخاص و گروه ها سعي دارند هجمه هايي را به جبهه پايداري وارد كنند و آن را به جريان انحرافي متصل كنند، گفت: جبهه پايداري يك فضاي گفتماني براي رويش هاي انقلاب اسلامي است كه در دهه 80 به انحاء مختلف حضور پيدا كرد و بسياري از موفقيت هايي كه در دهه 80 شاهد آن بوديم به نوعي يك بازگشت مجدد به تفكر اصول گرايي بود.
وي افزود: فضاي جبهه پايداري انتخاباتي نيست گرچه در خصوص انتخابات نيز نظراتي دارد اما اين جبهه فقط براي حضور در انتخابات مجلس شوراي اسلامي تشكيل نشده است.
باقري لنكراني خاطرنشان كرد: جبهه پايداري از افراد معتقد به گفتمان اصيل اصولگرايي كه برخاسته از رويش هاي انقلاب اسلامي است تشكيل شده و گفتمان اصيل انقلاب و اصولگرايي را تعقيب مي كند.
اين عضو جبهه پايداري تأكيد كرد: جبهه پايداري از ابتدا و در بيانيه تأسيس و همچنين بيانيه دوم خود به خطرات جريان انحرافي تأكيد و توجه داشت.
وي افزود: در بيانيه دوم جبهه پايداري و در بند آخر آن به ويژه نامه خاتون يك اشاره شده است و به صورت تحليلي، نقدي بر آن آورده شده و تأكيد شده است كه جريان حاشيه ساز با حمله به مقدسات سعي دارد خود را مجدداً در تريبون ها مطرح كند و از اين طرح نوعي فشار در فضاي عمومي جامعه به وجود آورد تا خود را مطرح كرده و مقابل شعارهاي اصيل انقلاب بايستد.
باقري لنكراني اظهار داشت: يكي از نكاتي كه جبهه پايداري به آن تأكيد دارد و از نظر برخي ها خوشايند نيست، اعتقاد عميق به خطر جريان فتنه است. ما عميقاً معتقديم همان طور كه جريان انحرافي خطرساز است و بايد فاصله خود را با آنان حفظ كنيم، جريان فتنه نيز كماكان حضور دارد و از ابزارهاي مختلف خود استفاده مي كند تا هم در ميان اصولگرايان ايجاد اختلاف كند و هم به نحوي تجديد حيات كند تا بتواند در آينده سياسي كشور حضور داشته باشد.
اين عضو جبهه پايداري خاطرنشان كرد: ما هر دو خطر را جدي مي دانيم و فكر مي كنيم غفلت از هر كدام از اين جريان ها مي تواند عوارض جبران ناپذيري براي انقلاب اسلامي ايجاد كند پس بايد با چشم باز هم دو خطر را ديد و نسبت به هر دو موضع گرفت. بي توجهي نسبت به يكي از اين جريان ها نبايد ما را از جريان ديگر غافل كند.
حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو ديگر جبهه پايداري نيز با اشاره به مذاكرات اعضاي اين جبهه با كميته نظارت و داوري اصولگرايان گفت: اين مذاكرات به معناي تقابل نيست، بلكه براي رفع برخي از ابهامات صورت مي گيرد.
وي افزود: يكي از ابهامات ما كه در ديدار با گروه هفت نفره نيز مطرح شد، اين بود كه چرا نمايندگان آقايان قاليباف و لاريجاني بايد در كميته هشت نفره حضور داشته باشند و اين اتفاقات اصولگرايي را زير سؤال مي برد، اگر به عنوان شخصيت حقيقي نمايندگان آنها حضور دارند كه از آنها اصولگراتر نيز وجود دارد و اگر به عنوان شخصيت حقوقي نمايندگان آنها حضور دارند، معنا ندارد كه شهردار و رئيس مجلس بنشينند و براي سراسر كشور تصميم بگيرند كه چه كساني در انتخابات حضور پيدا كنند.
بررسي چگونگي تشكيل ستادهاي استاني در جبهه متحد اصولگرايان
جلسه شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان عصر روز يكشنبه 30/5/90 با حضور اعضاء برگزار شد.
اين شورا ضمن بررسي اخبار و تبادل نظر در مورد مسائل جاري كشور پيشنهادهاي «شوراي اجرايي» را در خصوص چگونگي تشكيل ستادها در استانها مورد بحث و بررسي قرار داد و مقرر گرديد ادامه بحث در جلسه آينده استمرار يابد.

 



سوختم ! گفت: تازه چه خبر؟! (گفت و شنود)

گفتم: پيروزي مردم ليبي و سقوط قذافي بدجوري رسانه هاي مدعي اصلاحات و عوامل فتنه 88 را عصباني كرده است.
گفت: خب! حق دارند! چون آنهمه زور زدند و براي آمريكا و اسرائيل و انگليس پادويي كردند كه به جمهوري اسلامي ايران ضربه بزنند ولي امروزه نه فقط در آن ماموريت شكست خورده اند بلكه بقيه ملت هاي مسلمان هم از ايران اسلامي الگو گرفته اند.
گفتم: حيوونكي ها آمريكا و اسرائيل و انگليس و ملك عبدالله سعودي و پادشاه اردن و حسني مبارك و بقيه اجق وجق هاي منطقه را بگو كه چه پول هاي بي زباني را براي ايجاد فتنه 88 هزينه كردند و حالا از بادي كه كاشته بودند دارند طوفان درو مي كنند.
گفت: سايت ضد انقلابي بالاترين با اشاره به انقلاب هاي اسلامي منطقه خطاب به مدعيان اصلاحات نوشته؛ نبايد به حمايت هاي خارجي اعتماد مي كرديم كه امروز سنگ روي يخ بشويم.
گفتم: يارو در حالي كه جيغ مي زد و فرياد مي كشيد، سوختم سوختم! از دستشويي بيرون اومد. رفيقش پرسيد چي شده؟ گفت؛ چي بگم، تقصير خودمه! نبايد به علامت هاي قرمز و آبي شير دستشويي اعتماد مي كردم!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ ضمن عرض تسليت به مناسبت سالروز شهادت مولا علي(ع) از عموم مسلمانان به ويژه مردم عزيز ايران تقاضا مي كنم كه در اين شب ها براي رفع گرفتاري مسلمانان به ويژه شيعيان مظلوم بحرين كه اين روزها گويا در جهان رسانه ها فراموش شده است و ديگر مظلومان در يمن، لبنان، آذربايجان و كشمير دعا كنند.
يك هم وطن
¤ سرگرم شدن برخي مسئولين به منش هاي اشرافي گري و رفاه طلبي به علت فراموشي روحيه جهادي و دنياطلبي آنان است كه بايد از اين ماه ميهماني خدا توشه بردارند و با رها كردن اين غفلت به تقويت روحيه جهادي بپردازند.
مهرداد پوركريمي از لاهيجان
¤ تحليل بنده از جريان انحرافي اين است كه عمق انديشه اين جريان توليد يك ايدئولوژي صوري با محتواي ناسيوناليسم ايراني تقريباً شبيه تاچريسم اقتصادي انگليس براي حكومت 16 ساله است.
5254---0937
¤ اگر هدف دولت از پرداخت هديه ازدواج تشويق جوانان به ازدواج است پس چرا براي اين اندك هديه اي كه به جوانان مي پردازند ماليات كم مي كنند. به جاي اينكه از اين قشر در آستانه ازدواج هيچ گونه مالياتي حتي از حقوق دريافتي كسر نشود متاسفانه شاهد كسر ماليات از هديه اي هستيم كه دولت به اين منظور به جوانان اختصاص داده است.
حدادي- خمين
¤ روزي بود كه بنده آرزوي آزادي مطبوعات را داشتم و همواره دعا مي كردم كه زماني برسد كه اين آرزو تحقق يافته باشد. اما امروز با توجه به عملكرد نامطلوب برخي روزنامه هاي زنجيره اي به اين نتيجه رسيده ام كه اشتباه مي كردم.
شبستري
¤ صفحه به صفحه ويژه نامه «خاتون يك» با آنچه دست اندركاران روزنامه ايران كه ادعا مي كنند اين ويژه نامه در جهت تاييد حجاب و چادر منتشر شده است فاصله زيادي دارد. در اين رابطه به يك نكته شاخص اين ويژه نامه بسنده مي كنم و آن عكس زني بسيار بدحجاب است كه كوچك شده همين عكس را مي توان با وضوح بيشتر در قسمت پايين تمام صفحات مشاهده كرد.
حامد سلامت و چند تماس مشابه
¤ اقدام توهين آميز روزنامه ايران در انتشار ويژه نامه «خاتون» نسبت به مسئله حجاب و عفاف و تمسخر چادر كه به عنوان نماد هويت اسلامي در جهان مطرح است، واقعا جاي تاسف و تاثر است.
محمود قلي نژاد- گنبدكاووس
¤ از سازمان بازنشستگي تقاضا مي كنم كه نسبت به پرداخت مابه التفاوت اضافه حقوق مربوط به خدمات كشوري اقدام كند تا بازنشستگان بتوانند پاسخگوي نيازهاي زندگي خود باشند.
بيژن غفاري- تهران
¤ از شركت راه آهن تقاضا مي كنم تدابيري براي حل مشكل گرماي قطارهاي اتوبوسي بينديشند. مخصوصاً در سفرهاي طولاني مثل مشهد مقدس براي خانواده ها و افراد مسن غيرقابل تحمل است.
محمدرضا فرج زاده
¤ روستاي «ده موسي» با جمعيت 1500 نفر در استان همدان بيش از يك ماه است كه از داشتن آب آشاميدني سالم محروم است. با توجه به اينكه در ايام ماه رمضان هستيم براي كشور اسلامي ما مناسب نيست كه مردم اين منطقه با مشكل نبود آب آشاميدني مواجه باشند. لطفاً رسيدگي كنيد.
غياثوند
¤ بديهي است كه تنها يك نمازخانه براي مساحت وسيع بوستان ولايت كه از آن به عنوان بزرگترين بوستان ايران و خاورميانه ياد مي شود، كافي نيست. لذا از مسئولان ذي ربط تقاضا مي كنم ضمن اهميت دادن به امر مهم نماز اين نياز را در اولويت كارهاي ديگر قرار دهند.
سليمان بلغار
¤ شهرداري بار ديگر پياده روهاي خيابان شريعتي از ابتداي قيطريه تا ميدان قدس را كنده كاري كرده و وضعيت بدي را در اين منطقه ايجاد كرده است. آيا واقعاً انصاف است؟ شهرداري با اين اقدام خود از يك طرف عابرين پياده را با مشكل تردد مواجه مي كند و از طرف ديگر اسراف پشت سر اسراف، مگر جدول بندي قبلي چه اشكالي داشت كه دوباره با هزينه مجدد اقدام به تعويض جدول هاي جديد و پرهزينه مي كنند.
يك شهروند
¤ جاي تأسف است، در حالي كه عده بسياري جوان بيكار و سرگردان در كشور وجود دارد، هزاران مهاجر افغاني به راحتي و در پناه قانون مشغول كار و زندگي در كشورمان هستند و معلوم نيست اين رويه تا چه زماني ادامه خواهد داشت. از مسئولان خواهش مي كنم كه به اين مسئله رسيدگي كنند.
اميني- شهريار
¤ مدت 8 ماه است كه در شهر گرگان پيگير وام مسكن مهر هستم. ولي به علت سنگ اندازي برخي از مديران در اين مركز به رغم داشتن مدارك لازم و حتي دستور وزير مسكن هنوز موفق به دريافت اين وام نشده ام از رئيس جمهور محترم تقاضا مي كنم كه بازرسان ويژه اي براي نظارت بر روند اجرايي شدن اين طرح به منطقه اعزام كنند.
پروانه رمضاني- گرگان
¤ آموزش و پرورش منطقه 11 خريدهاي فرهنگيان داراي كارت اعتباري را به جاي اينكه ماهيانه و به صورت قسطي از حقوق آنان كسر كند، اقدام به كسر يكجا كرده است. عرض مي كنيم اگر ما فرهنگيان توان مالي داشتيم چه نيازي به كارت اعتباري بود.
8097---0912
¤ دولت خدمتگزار به روستائيان متقاضي مبلغ ده ميليون تومان وام ساخت مسكن مي پردازد. با توجه به اينكه قيمت انواع مصالح و لوازم ساختماني گران شده درخواست افزايش مبلغ وام به 15 تا 20 ميليون تومان داريم.
كرمانشاهي
پاسخ روابط عمومي شركت توزيع برق تهران
در پاسخ به مطلب مورخ 12/05/90 روزنامه با عنوان «خاموشي معابر» محدوده ضلع شرقي خيابان پادگان حضرت ولي عصر(عج)، روبه روي پلاك 193 به آگاهي مي ساند: با پيگيري هاي انجام شده مشكل خاموشي محدوده مذكور مرتفع و در حال حاضر محل فوق از روشنايي مطلوب برخوردار مي باشد.
 



ايران سرنگوني قذافي را به مردم ليبي تبريك گفت

وزارت خارجه كشورمان با صدور بيانيه اي سرنگوني معمر قذافي ديكتاتور ليبي را به مردم اين كشور تبريك گفت.
در اين بيانيه آمده است: جمهوري اسلامي ايران تحولات ليبي كه در پي ايستادگي مردم مسلمان اين كشور طي ماه هاي اخير نماد ديگري از حركت مردمي در منطقه را به نمايش گذاشت، به مردم مسلمان ليبي تبريك مي گويد.
اين بيانيه تأكيد كرده است: خيزش مردمي در ليبي بار ديگر نشان داد كه تمكين به خواسته ها و مطالبات به حق مردم و احترام به آراء و نظرات آنان يك ضرورت انكارناپذير است.
وزارت خارجه تصريح كرده است: جمهوري اسلامي ايران كه براساس سياست هاي اصولي خود از ابتدا با حمايت از حركت مردمي در ليبي و مخالفت با هر نوع دخالت خارجي و كشتار مردم بي گناه بر ضرورت تحقق مطالبات به حق مردم به ويژه حق تعيين سرنوشت تأكيد كرده است، اينك با احترام به خواسته هاي به حق مردم اميدوار است مردم مسلمان ليبي كه با مجاهدت تاريخي خود استعمارگران را از سرزمين اسلامي بيرون راندند با استمرار حضور خود در صحنه و با حفظ هوشمندي لازم از قيام خود صيانت كرده و آن را در مسير حفظ استقلال، وحدت ملي، عزت، سرافرازي، سازندگي و آباداني كشورشان هدايت كنند.
در اين بيانيه ابراز اميدواري شده است كه مردم استعمارستيز، ليبي با قاطعيت و حفظ همبستگي ملي، مانع از هر نوع دخالت بيگانگان بويژه استعمارگران ديروز و مدعيان امروز در رقم زدن سرنوشت خود خواهند شد.
وزارت خارجه همچنين تأكيد كرده است: جمهوري اسلامي ايران مانند هميشه آمادگي دارد همه تجربيات خود را در مسير تحقق آزادي، عدالت، كرامت انساني، پيشرفت و آباداني در پرتو يگانه پرستي در اختيار ملت برادر ليبي قرار دهد.
لاريجاني: اميدوارم حكومتي بر مبناي خواست مردم و بدون دخالت بيگانگان در ليبي مستقر شود
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي به مناسبت سقوط ديكتاتور ليبي، ضمن تبريك اين پيروزي درخشان به انقلابيون و مردم مسلمان ليبي، اظهار اميدواري كرد، اين راه تا پايان آن و استقرار حكومتي بر مبناي خواست مردم اين كشور با حضور انقلابيون مسلمان و بدون دخالت بيگانگان و عناصر خارجي ادامه يابد.
متن كامل پيام دكتر علي لاريجاني به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سرانجام پس از ماه ها انتظار آفتاب پيروزي قيام نشأت گرفته از موج بيداري اسلامي در آسمان كشور مسلمان ليبي نيز فرصت درخشش پيدا كرد و خواست و اراده آنان متبلور از جنبش مردمي و آزادي خواه تحقق يافت.
مردم قهرمان ليبي با اراده خود، عليه حاكمان ستمگر برخاستند و ثابت كردند دوران استبداد و خودكامگي در عصر بيداري ملت ها پايان يافته است و مي بايست به خواست مردم احترام گذاشت.
حال كه پس از انجام قيام ملت سرافراز ليبي، پيروزي و ظفر به دست آمده و جشن سقوط ديكتاتوري برپا شده است ضرورت دارد اين راه تا پايان آن و استقرار حكومتي بر مبناي خواست مردم اين كشور با حضور انقلابيون مسلمان و بدون دخالت بيگانگان و عناصر خارجي ادامه يابد.
ملت شريف ليبي خوب مي داند كه چپاولگران بين المللي به سركردگي آمريكا هدفي جز غارت ثروت عظيم اين كشور ندارند و براي حقوق ملت ها هيچ ارزشي قائل نيستند. لذا هرگونه بي اعتنايي و كم توجهي به دخالت آنان خسارت هاي جبران ناپذير و خطرناكي را در پي خواهد داشت. اميد واثق داريم كه مردم مسلمان ليبي به ويژه علما، روشنفكران و جوانان عزيز به مستكبران عالم اجازه نخواهند داد تا جايگزين ديكتاتور معزول شوند.
اين جانب از سوي خود و ساير نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اين پيروزي درخشان را به انقلابيون و مردم مسلمان كشور دوست و برادر ليبي تبريك گفته و اميدوارم شاهد توسعه روابط دو كشور باشيم.
علي لاريجاني

 



با حضور وزراي خارجه واطلاعات جلسه فوق العاده
بررسي وضعيت ليبي در كميسيون امنيت ملي مجلس برگزار شد

جلسه فوق العاده بررسي وضعيت ليبي با حضور مسئولان وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
فاطمه آليا در خصوص جلسه فوق العاده ديروز بعدازظهر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: در اين جلسه به بررسي وضعيت ليبي با حضور مسئولان وزارت خارجه و وزارت اطلاعات پرداختيم و مروري بر وضع ليبي، وضعيت و سرنوشت قذافي و وضعيت انقلابيون مردمي داشتيم.
آليا با اشاره به اينكه اين جلسه فوق العاده پس از جلسه صبح ديروز كميسيون امنيت ملي برگزار شد، گفت: در جلسه صبح امروز پيشنهاد اعزام هيات پارلماني به ليبي براي پيگيري سرنوشت امام موسي صدر مطرح شد كه در جلسه بعدازظهر بيشتر در مورد اين موضوع، صحبت شد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه با ايرنا گفت وگو كرده، با بيان اينكه در جلسه ديروز اعضاي كميسيون نقطه نظرات خود را در خصوص عملكرد ديپلماسي رسمي و پارلماني مطرح كردند، افزود: ديپلماسي پارلماني ايجاب مي كند با همكاري وزارت امور خارجه تركيبي از نمايندگان به ليبي بروند و از نزديك با مردم و انقلابيون ليبي ملاقات كنند.
آليا ادامه داد: در پايان اين جلسه مسئولان وزارت خارجه پيشنهادها ي مطرح شده در اين جلسه را كه به رياست حسين ابراهيمي نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي برگزار شد، جمع بندي كردند.

 



آقاي رئيس! سيانور بدم خدمتتون؟! (خبر ويژه)

كدام سوراخي تشريف داري آقاي رجوي؟ مرده از تو بهتر است.
يكي از جدا شدگان گروهك تروريستي منافقين با نگارش نامه اي به سركرده اين گروهك نوشت: داستان رجوي داستان كبكي است كه سرش را زير برف كرده و در خيال هاي كشكي خود سير مي كند و فكر مي كند دارد مبارزه مي كند. آقاي رجوي! در كدام سوراخ تشريف داريد؟
به گزارش اينتر لينك، اين عضو جدا شده منافقين خطاب به رجوي نوشته است: من نمي دانم فرق شما با يك مرده چيست؟ نه وجود خارجي داريد و نه اسم و نشاني؟ پس بفرماييد مرده از شما بهتر است. چون حداقل آدم خيالش راحت است. مي گويند طرف مرده. ولي شما در برزخ هستيد. مرده بي خاصيت! نگو دارم براي مردم ايران مبارزه مي كنم. اولاً مبارزه اي در كار نيست. دوماً اگر هم باشد، براي كدام مردم ايران. همه آنها از شما متنفرند. سوماً شما ديگر بايد فاتحه خود و همدستان را بخوانيد.
«محمود-س» كه در پاريس اقامت دارد، مي افزايد: هنوز هم به اسيران در گروهت مي گوييد ما از روز اول دنبال سرنگوني بوديم. پس چي شد مبارزه براي سرنگوني؟ كجايي كه جيم شدي و از ترس به سوراخ موش رفته اي؟ من اگر به جاي تو بودم، الان خودكشي كرده بودم. به قول خودت، اپورفونيت شده اي. اما حالا كه مرگت فرا رسيده چرا دست از سر جوانان اسير در پادگان اشرف برنمي داري! تا كي برده داري و استثمار؟ حداقل آنها را رها كن بروند پي زندگي شان. چه قدر بايد در اسارت شما بمانند؟ بدان جواب اينها را هم يك روز بايد پس بدهي.

 



وقتي كريم بغدادي دلال حقوق بشر مي شود (خبر ويژه)

ارگان رسمي سازمان سيا نحوه ارتباط عناصر ضدانقلاب با گزارشگر حقوق بشر عليه ايران را مشخص كرد.
راديو فردا ضمن مصاحبه اي با عبدالكريم لاهيجي (كريم بغدادي از عناصر وابسته به گروهك تروريستي منافقين) نحوه ارتباط و اتصال با احمد شهيد را جويا شد و اين وكيل اجاره اي منافقين نيز شيوه ارتباط و انتقال اطلاعات را بازگو كرد. احمد شهيد پيش از اين نيز از طريق عناصري نظير شيرين عبادي، فرهاد قائمي و... با گروهك هاي ضدانقلاب وصل شده تا طبق پروژه سفارشي سازمان سيا مقدمات جنجال سياسي عليه جمهوري اسلامي را فراهم كند.
آنچه اين سياه بازي را جالب تر مي كند نامزدي چند سال شيرين عبادي براي جايزه نوبل توسط كريم بغدادي است. الهه هيكس چند سال پيش در مصاحبه اي تصريح كرد كه وي شناخت چنداني از عبادي نداشته اما با وساطت و معرفي كريم لاهيجي با عبادي آشنا شده و او را براي دريافت جايزه معرفي كرده است.
اكنون جا دارد از آقاي احمد شهيد- اگر خود را مامور و معذور و بله قربان گو نمي داند- سؤال شود اين همه حاميان و وابستگان گروهك تروريستي منافقين با نقاب حقوق بشر در اطراف وي چه مي كنند.



 



كارگزاران و ائتلاف قانون يا همان قصه جن و بسم الله (خبر ويژه)

حزب كارگزاران برخلاف برخي تكذيب هاي رسانه اي در حال سرمايه گذاري گسترده مالي براي تشكيل ستاد انتخاباتي و سايت ها و روزنامه هاي مورد نياز در اين زمينه است.
گزارش هاي دريافتي حاكي از آن است كه طيفي از كارگزاران مي كوشند ائتلافي انتخاباتي در پوشش شعارهاي قانون و اعتدال راه اندازي كنند و مقدمات اين كار نيز با تدارك راه اندازي چند سايت و روزنامه فراهم و حميد-ق از همكاران نشريات زنجيره اي شبه اصلاح طلب نيز براي سردبيري يكي از اين روزنامه ها نامزد شده است. در برخي محافل خصوصي گفته شده كه 35 نماينده فعلي مجلس تحت پوشش حمايتي ستاد ياد شده قرار خواهند گرفت.
گفته مي شود با سوخت شدن مهدي هاشمي در ماجراي فتنه 88 و لو رفتن تخلفات وي در زمينه تحريك به فتنه گري و پولشويي و...، عملاً ايفاي نقش آشكار از سوي وي منتفي است و احتمالاً ايفاي نقش هماهنگ كننده، به يكي از نزديكان وي منتقل مي شود تا شعار قانون و اعتدال زير سؤال نرود. حمزه كرمي از دستياران مهدي هاشمي پيش از اين از پولشويي هاي مهدي هاشمي و هزينه بيت المال در مصارف انتخاباتي و ضد انتخاباتي! در فتنه 88 خبر داده است.
انتخاب تابلوي قانون و اعتدال در حالي است كه برخي اعضاي مركزيت كارگزاران، بنيانگذار قانون شكني و تندروي در كشور بودند.
حزب كارگزاران به شيوه سنتي خود هر چند كه مي كوشد از حضور در ائتلاف اصلاح طلبان نيز بهره ببرد، اما از حركت مستقل و در سايه نيز صرف نظر نمي كند و در اين راستا روي برخي عناصر فرصت طلب نيز سرمايه گذاري مي كند كه نمونه آن را در ماجراي دانشگاه شاهد بوديم.
گفتني است محسن هاشمي هر چند با ارسال توضيحي به كيهان مدعي شده بود هنوز هيچ تصميمي براي شركت در انتخابات نگرفته اما به خبر آن لاين گفته است «اگر فضايي ايجاد شود كه آدم هاي واقع گرا، عمل گرا و معتدل هم از جناح اصلاح طلب و هم اصولگرا وارد ميدان شوند، آمدن ما به صلاح است. به هر حال فرصت انتخابات فرصت مناسبي است و نبايد اين فرصت را از دست داد».

 



اقتصاد غرب چنان ضعيف شده كه با هر خبر كوچكي به هم مي ريزد (خبر ويژه)

بي اعتمادي شديد سرمايه گذاران باعث شده تا انتشار كوچكترين خبر منفي جزئي، باعث سقوط بورس هاي بزرگ در اروپا و آمريكا شود.
راديو فرانسه ضمن انتشار اين تحليل اعلام كرد: وضع بازار سهام و بورس هاي اروپا و آمريكا تا به ثبات نزديك مي شود، با انتشار يك خبر منفي كوچك دوباره به هم مي ريزد و به سمت سقوط سير مي كند. اين شرايط ناهنجار بيش از هر چيز رواني است. آنقدر حالت بي اعتمادي سرمايه گذاران تقويت شده است كه صرف انتشار خبر كوچكي چون خبر بالا، ارزش سهام شركت ها را واژگون مي سازد. با آن كه هيچگونه ارتباط مستقيمي بين آمار سه ماهه اقتصاد آلمان و ارزش والاي فرضا فلان شركت معظم فرانسوي يا آمريكايي وجود ندارد، ولي با اين وجود، صرفا به خاطر فضاي رواني ناسالمي كه بوجود آمده است، ارزش سهام اين كمپاني هاي فعال و سودآور تماما سقوط كرده است.
اين راديو مشكل يورو را وجود يك بام و هفده هوا توصيف كرد، همزمان، صداي آمريكا از احتمال ركود اقتصادي ديگر در غرب خبر داد و نوشت: افزايش شمار بيكاران، كاهش سفارش كالاهاي با دوام، كسادي بازار مسكن، پايين آمدن بي سابقه نرخ سود اوراق قرضه، كسري بودجه كشور، بدهي هاي سرسام آور دولت و كسري موازنه تجارت خارجي در آمريكا و تداوم بحران هاي مالي و اقتصادي مشابه در اروپا و تلاطم بازارهاي بورس، بي اعتمادي سرمايه گذاران، افزايش قيمت طلا و بالا رفتن قيمت اجناس در سطح جهاني، همگي نشانه هاي معتبري هستند كه حكايت از فرو رفت اقتصاد غرب به درون ركود ديگري مي كنند.
صداي آمريكا تصريح كرد: اين اتفاقات چالش عمده اي را براي سران كشورهاي غربي ايجاد كرده اما مذاكرات و سخنان اميدواركننده آنها نتوانسته از تلاطم و نوسانات شديد قيمت سهام در بازارهاي بورس بكاهد.

 



راست مي گويد ابطحي، اما نبايد بگويد! (خبر ويژه)

مصاحبه تازه محمدعلي ابطحي و تأكيد وي بر اينكه «تندروي هاي جنبش سبز به اصلاح طلبان خيلي ضربه زد»، با واكنش معنادار محافل ضدانقلاب مواجه شد.
به دنبال انتشار مصاحبه تازه ابطحي، سايت هاي جرس و گويا نيوز در اقدامي هماهنگ اقدام به ترور شخصيت معاون خاتمي در زمان رياست جمهوري وي پرداخته و مدعي شدند او تحت فشار شكنجه ضعف به خرج داده و كم آورده و حرف هاي مذكور را بر زبان جاري ساخته است!
جرس و گويانيوز در تأسي بر شيوه قديمي گروهك منافقين چند هدف را دنبال مي كنند. اولا اينكه اظهارات هشدارآميز گوينده را كه حلقه اي از طيف خودي به شمار مي رود زير سؤال ببرند و مخاطب را از انديشيدن در محتواي اظهارات يك فرد مطلع بازدارند ثانيا بقيه اعضا را تهديد كنند كه در صورت انگشت گذاشتن روي خيانت ها و واقعيت هاي شرم آور، به شيوه مشابه ترور شخصيت خواهند شد. ثالثا ضمن ترور شخصيت گويند، ژست دفاع از او را نيز بگيرند!
ابطحي در مصاحبه اخير تأكيد مي كند: عمده ترين اشتباه جريان اصلاحات را اين مي دانم كه مواضع طيفي از اصلاح طلبان، حركات راديكالي بود و قطعا مواضعي نبود كه اصلاح طلبي به خاطر آن بنا شده بود. برخي مواضع اين چنين باعث شكست اصلاح طلبان شد. جريان اصلاحات از جنبش سبز خيلي ضربه خورد. مواضع متناقضي در جنبش سبز اتخاذ شد و يأس و نااميدي را پراكند... با توجه به اعتراض به انتخابات سال 88 و اينكه چيزي هم تغيير نكرده و همان مجريان انتخابات را برگزار مي كنند، نمي دانم اصلاح طلبان شركت در انتخابات را چگونه توجيه مي كنند.
گفتني است پيش از اين مجيد محمدي همكار راديو فردا در تحليلي قابل تأمل و با اشاره به اعترافات كساني چون حجاريان، ابطحي، سعيد شريعتي، محمدرضا تاجيك و... نوشته بود: روش هاي اعتراف گيري در ايران ارتقا پيدا كرده است. ابطحي، شريعتي، تاجيك و محمد قوچاني از قربانيان روش ساختارشكنانه بوده اند، آنها به روش هاي مختلف شكنجه شده و سپس در خبرگزاري ايسنا (جهانبگلو) بامناظره تلويزيوني (تاجيك) و با سخنراني در نشست دفتر تحكيم (سعيد شريعتي) حضور پيدا كرده اند. اين پيشرفت در روش هاي بازجويي است. برخي از اعتراف گيري ها به جاي يك بار براي هميشه مبتني بر روش اعتراف گيري مستمر است. مطالبي كه محمد قوچاني در نقد روشنفكران در مجله مهرنامه مي نويسد و بلافاصله در روزنامه كيهان بخش اصلي آن تكرار مي شود از اين قبيل اند. البته كيهان اين مطالب را در سايت بالاترين نقل قول مي كند تا نشان دهد اين مطالب به سفارش سربازان گمنام امام زمان نوشته شده اند و از اصالت برخوردارند.
اين مزدور سازمان سيا براي تخريب و تحقير افراد ياد شده- كه روش مالوف جريان هاي ضدانقلابي است- لحن خود را عوض كرده و مدعي شد آنها قرباني هستند و نبايد سخنانشان را نقد كرد.

 



آمريكا نگران است تجربه تلخ سقوط صدام در ليبي تكرار شود (خبر ويژه)

آمريكا و ناتو نگرانند چيزي شبيه تجربه عراق در ليبي تكرار شود و اسلامگرايان مخالف واشنگتن و غرب روي كار بيايند.
خبرگزاري رويتر در اين باره گزارش داد: مشكل پس از كنار رفتن قذافي در ليبي، مشكل يافتن جانشين براي وي است. عبدالجليل وزير سابق دادگستري يكي از اين نامزدهاست كه در اسناد ديپلماتيك آمريكا (منتشره توسط ويكي ليكس) به عنوان يك تكنوكرات معقول توصيف شده است. اما طيفي از شورشيان نسبت به وي به خاطر اينكه از اعضاي حلقه اطراف معمر قذافي بوده بدگمان هستند. آنها دنبال چهره هاي تازه اي هستند كه هيچ گونه سابقه ارتباط با رژيم قذافي نداشته باشند.
رويتر با تاكيد بر درس گرفتن آمريكا از ماجراي عراق نوشت: شرايط ليبي از جهاتي شبيه شرايط عراق 2003 پس از حمله آمريكا به اين كشور است و مشكلاتي كه درباره حاميان رژيم صدام پيش آمد. طيفي از شورشيان، با حضور نيروهاي طرفدار قذافي در قدرت مخالفند همانطور كه مخالفان رژيم صدام مخالف بودند. در آن زمان تصفيه بي رويه منسوبان حزب بعث و افسران ارتش يك خلأ قدرت جدي در عراق ايجاد كرد كه تا سالها گروههاي مختلفي از طرفداران سكولار صدام تا شاخه هاي القاعده در آن كشور را عليه حكومت وارد فاز مبارزه كرد. برخي مخالفان قذافي مي گويند «نمي توانيد حكم صادر كنيد كه هركسي كه با قذافي كار كرده نمي تواند با ما همكاري كند. اين امر به هيچ وجه انجام شدني نيست.»
خبرگزاري رويتر اضافه مي كند: تحولات نگران كننده ديگري نيز در حال شكل گيري است. براي مثال، شمار زيادي از شورشيان در كوهستانهاي غرب ليبي با بلند كردن ريش هاي خود به سبك اسلامگرايان اين پيغام را به غرب مي رسانند كه احتمال آن وجود دارد كه تركيب حاكميت جديد در ليبي روابط چندان نزديكي با غرب برقرار نكند. اين احتمال نيز وجود دارد كه شورشيان كوهستان هاي غربي كشور، به دليل نقش پررنگي كه در مبارزه عليه رژيم قذافي برعهده داشتند، سهم بيشتري از حكومت آينده ليبي را مطالبه كنند.
مشكل جانشيني رژيم قذافي، يكي از دلايل سردرگمي آمريكا و ناتو در قبال تحولات ليبي است و به همين دليل نيز غرب مي كوشد با ايجاد ائتلافي از مخالفان آنها را مديريت كرده و مانع از تكرار ماجراي عراق شود. خلأ قدرت در عراق، بعثي زدايي و سازمان يافتگي مخالفان رژيم صدام باعث شد تا آمريكا حكومت اين كشور را عملا از دست رفته بيابد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14