(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 2 شهریور 1390- شماره 20007

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رونمايي از 3 دستاورد جديد دفاعي كشور با حضور رئيس جمهور
با هدف پيگيري سرنوشت امام موسي صدر جمعي از نمايندگان مجلس عازم ليبي مي شوند
لزوم تأثير گذاري عملي مبلّغان الهي در جامعه
محاكمه مدودف در قديمي ترين روزنامه روس پراودا: ايران حريف رسمي آمريكا در خاورميانه است
آيت الله مكارم شيرازي: دولتمردان و مطبوعات در برابراشتباهات خود عذرخواهي كنند
به دستور رهبر معظم انقلاب و براي مداوا احمد عزيزي به خارج اعزام مي شود
جزايري: امروز مردم در اروپا دموكراسي غربي را استيضاح مي كنند
سلطانيه : معاون مديركل آژانس از تاسيسات هسته اي كشور بازديد كرد
وزراي خارجه روسيه و ايران بار ديگر مسائل هسته اي را بررسي كردند



نمايش اقتدار دفاعي ايران در منطقه
رونمايي از 3 دستاورد جديد دفاعي كشور با حضور رئيس جمهور

سرويس سياسي-
همزمان با روز صنعت دفاعي از سه پروژه مهم دفاعي كشور شامل «موشك قادر»، «سامانه اژدر بومي فجر» و «موتور دريايي بنيان 1» با حضور رئيس جمهور رونمايي شد.
موشك قادر
موشك قادر يكي از دستاوردهاي صنعت دفاعي كشور است كه در راستاي خودكفايي، بازدارندگي و اقتدار ملي توليد شده است.
متخصصان و كارشناسان صنايع دفاعي كشور توانستند پس از گذراندن مراحل مختلف تحقيقات آزمايش هاي پروازي، نمونه صنعتي اين محصول استراتژيك را آماده كنند.
موشك قادر از نوع موشك هاي كروز دريايي با برد حدود 200 كيلومتر است كه با قابليت هاي بالاي تخريب مي تواند عليه اهداف دريايي از جمله ناوچه ها و ناوهاي جنگي و همچنين اهداف ساحلي دشمن مورد استفاده قرار گيرد.
از جمله ويژگي هاي اين موشك مي توان به ارتفاع كروز پايين، قابليت تخريب بالا، وزن و ابعاد كم و همچنين دقت بالاي آن اشاره كرد.
اين موشك قادر به شليك از ساحل و كشتي بوده كه با تجهيز مرزهاي دريايي كشور به اين موشك پيشرفته، گامي بسيار موثر در جهت بازدارندگي، اقتدار ملي و دفاع از تماميت ارضي كشور برداشته شده است.
سامانه اژدر بومي والفجر
سامانه اژدر بومي نيز يكي ديگر از سامانه هايي است كه ديروز با حضور رئيس جمهوري از آن رونمايي شد.
اين اژدر و زيرسيستم هاي آن كه توسط متخصصان صنايع دفاعي ساخته شده است با سرجنگي 220 كيلوگرمي توانايي انهدام شناورهاي سنگين دشمن را دارد.
اژدر والفجر از شناورهاي زيردريايي پرتاب مي شود و داراي قابليت عمليات در شرايط ناپايدار دريايي و كاربرد در آب هاي كم عمق و عميق دريا را دارد و مجهز به سيستم ايمني و تسليح پيشرفته است.
اين اژدر در فرآيند طراحي و توليد خود انواع آزمايش هاي مهم ميداني دريايي شامل تست هاي كنترلي و فرمان پذيري و تست هاي دريايي آشيانه يابي و تست هاي آشكارسازي را با موفقيت انجام داده است.
اين اژدر به عنوان يكي از پيچيده ترين سلاح هاي دريايي مسلما نقش بسيار مهم در ارتقاي توان دريايي و كارآمدي شناورها و زيردريايي هاي جمهوري اسلامي ايران خواهد داشت.
موتور دريايي بنيان 1
عمليات اجرايي اين موتور در سال 1388 توسط سازمان دريايي وزارت دفاع با هدف تامين نياز روزافزون نيروي دريايي به اين محصول استراتژيك آغاز شد.
تمامي تجهيزات، مجموعه ها و زيرمجموعه ها و حتي مواد اوليه انواع مختلف شناورهاي سطحي، زيرسطحي و اثر سطحي در داخل كشور توسط كارشناسان و متخصصان بخش دريايي وزارت دفاع بومي سازي شده است و با ساخت نخستين موتور دريايي گام بسيار مهمي در تكميل زنجيره خوداتكايي برداشته شده است.
ساخت اين موتور با استفاده از ظرفيت هاي داخلي كشور انجام گرفته و پس از انجام محاسبات و طراحي هاي لازم اقدامات مربوط به ساخت مجموعه ها و قطعات آن شروع شده است.
موتور بنيان 1 در آزمايش هاي مربوط در توان 850 اسب بخار، تمام مراحل را با موفقيت طي كرده است و در آينده نزديك در شناورهاي نظامي و غيرنظامي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
احمدي نژاد: تجهيزات دشمن را پيش از رسيدن به آسمان كشور زمين گير مي كنيم
رئيس جمهور در مراسم رونمايي از پروژه هاي مهم دفاعي كشور تأكيد كرد كه سياست ايران به گونه اي است كه تجهيزات نظامي دشمن در نقطه عزيمت زمين گير شود.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه سياست دفاعي ما بازدارندگي است، گفت: ما نمي خواهيم از قدرت نظامي براي تسلط استفاده كنيم بلكه مي خواهيم جلوي تجاوزات و بي عدالتي ها را بگيريم؛ چرا كه سياست دفاعي ما متفاوت از كساني است كه براي فتح سرزمين ها و غارت جوامع طراحي مي كنند.
احمدي نژاد با تأكيد مجدد بر اينكه سياست و برنامه دفاعي ما بازدارنده است، گفت كه بهترين بازدارندگي اين است كه دشمن به خود جرات ندهد كه تجاوز كند.
وي ادامه داد: سياست بازدارندگي ما بايد طوري باشد كه دشمن از پاسخ كوبنده و پشيمان كننده ما مطمئن باشد و در جمع بندي خود به تصميم حمله نرسد.
رئيس جمهور همچنين تأكيد كرد: سياست بازدارنده ما بايد به گونه اي باشد كه تجهيزات دفاعي دشمن در نقطه عزيمت و خود دشمن نيز در نقطه عزيمت زمين گير شود نه در آسمان تهران؛ بنابراين بايد جوري برنامه ريزي كنيم كه تجهيزات دشمن قادر به عمل نباشد.
وحيدي: صنعت دفاعي كشور داراي قدرت رقابت در سطح جهاني است
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز در اين مراسم به تشريح دستاوردهاي جديد اين وزارتخانه پرداخت.
سرتيپ پاسدار احمد وحيدي گفت: در روند رو به رشد صنعت دفاعي كشور امروز حدود 233 فناوري در حوزه موشكي، تسليحات، مهمات، خودروهاي زرهي و تاكتيكي، الكترونيك، هوايي، دريايي، مخابرات، ناوبري و نرم افزار را كه جزء فناوري هاي پيشرفته محسوب مي شود، منحصراً در اختيار وزارت دفاع قرار دارد.
وزير دفاع در ادامه تصريح كرد: اگر چه صنعت دفاعي توانست با بهره گيري از استعداد و خلاقيت هاي متخصصين و انديشمندان خود شيب تند توسعه را در سطح مطلوبي طي نمايد، اما براي پر كردن فاصله ها نياز به يك عزم ملي و جهش خلاقانه در عرصه علوم و فناوري بود، بر اين اساس با تهيه و اجراي طرح تعالي و هم انديشي اجرايي و علمي هسته هاي دانا و شبكه توانا، تبديل صنايع دفاعي را به صنايع پويا، چابك و دانش بنيان هدف گرفت.
وحيدي در ادامه تدبير فرمانده معظم كل قوا را منشأ و زيربناي اين اقدام مهم توصيف كرد.
وحيدي، مشاركت 80 دانشگاه در قالب 350 قرارداد را از دستاوردهاي طرح تعالي وزارت دفاع ذكر كرد و گفت: در اين طرح بيش از صدها شركت دانش محور و مركز تحقيقاتي فعال شده اند.
وزير دفاع، با ارائه يك گزارش مقايسه اي از عملكرد وزارت دفاع در سال 1389 نسبت به سال 1388 گفت: در همه زمينه ها نظير فروش كالا و خدمات 24درصد، صادرات 37 درصد، رتبه هاي كسب شده در جشنواره ها 28درصد، فناوري هاي ثبت شده 36 درصد، مقالات پذيرفته شده در مجامع و نشريات خارجي 613 درصد، حمايت از ايده ها و طرح هاي ارائه شده از طريق به كارگيري نخبگان 140درصد، برون سپاري در سازمان هاي صنعتي 23درصد، پروژه هاي خاتمه يافته صنعتي 74 درصد، صنايع همكار 17 درصد رشد داشته ايم و اين نشان بالندگي و پويايي صنايع دفاعي در شرايطي است كه دشمنان سعي دارند با افزايش فشار و تحريم راه پيشرفت و تعالي ملت ايران را سد كنند.

 



با هدف پيگيري سرنوشت امام موسي صدر جمعي از نمايندگان مجلس عازم ليبي مي شوند

هيئت پارلماني ايران براي بررسي سرنوشت امام موسي صدر به زودي به ليبي اعزام مي شود.
پيروزي مردم ليبي و موفقيت نهايي انقلابيون اين كشور پس از ماه ها تلاش، بازتاب عملي خوبي را در ميان بهارستان نشينان داشت. در همين زمينه و به دنبال هموار شدن مسير براي پيگيري سرنوشت امام موسي صدر، كميسيون امنيت مجلس در اقدامي فوري تصميم گرفت هيئتي را به همين منظور به ليبي اعزام كند.
در اين راستا حجت الاسلام حسين ابراهيمي با اشاره به جلسه ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در اين جلسه مقرر شد هيئتي پارلماني براي بررسي سرنوشت امام موسي صدر در اسرع وقت به ليبي اعزام شود.
وي افزود: در اين جلسه همچنين با حضور كارشناسان منطقه، وضعيت ليبي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
كاظم جلالي سخنگوي همين كميسيون نيز در حاشيه جلسه علني صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، در پاسخ به سؤالي درباره وضعيت امام موسي صدر تصريح كرد: ما قائل به اين هستيم كه ايشان زنده اند و نزد دولت قذافي اسير بوده اند، قذافي دروغ هاي زيادي در اين باره تحويل جامعه جهاني داد و هيچ كدام محمل قابل پذيرشي ندارد لذا اميدواريم در روزهاي آينده امام موسي صدر را سالم ببينيم و ايشان بتواند به خانواده دردمند خود بازگردد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با تاكيد به اين كه مسئوليت جان امام موسي صدر هم برعهده حكومت فعلي و هم بر عهده خارجي هاي حاضر در اين كشور است، گفت: خارجي هايي كه به نوعي در ليبي دخالت مي كنند بايد بدانند كه امام موسي صدر بايد سالم به خانواده خود بازگردد.
جلالي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر گلايه هاي خانواده امام موسي صدر از عدم پيگيري وضعيت وي گفت: اين موضوع به جد در مجلس هفتم و هشتم در دستور كار قرار داده شد و كميته هايي براي پيگيري اين موضوع تشكيل شد، اما دولت قذافي پاسخگو نبود و يا پاسخ هاي تكراري و غيرقابل پذيرشي را ارائه مي كرد.
جلالي همچنين با تاكيد به اين كه حضور نيروهاي ناتو نبايد حركت انقلابي مردم ليبي را مصادره كند، گفت: ناتو اشتباهات زيادي مرتكب شده و در موارد زيادي براي حفظ تعادل نيروهاي مخالف و هوادار قذافي تلاش كرده است، حتي اگر گاهي اين تعادل به سمت انقلابيون مي رفت آنها تعادل را بر هم مي ريختند.
وي ضمن تبريك به مردم ليبي براي اين پيروزي تاكيد كرد: بايد اجازه داده شود تا مردم خودشان سرنوشت شان را به دست بگيرند، انتخابات آزاد برگزار كنند و قانون اساسي بنويسند، مطمئنا حضور بيگانگان وضع ليبي را پيچيده تر مي كند.
جواد جهانگيرزاده ديگر عضو اين كميسيون هم با اشاره به پيروزي انقلاب ليبي به فارس گفت: اين پيروزي پس از سال ها ديكتاتوري، نشان دهنده علاقه مردم به بيداري اسلامي است.
وي افزود: پيروزي انقلاب ليبي نشان داد كه هم اكنون هيچ نقطه اي در جهان براي ديكتاتورها امن نيست.
جهانگيرزاده با اشاره به صدور پيام انقلاب اسلامي در سطح جهان، پيروزي انقلاب ليبي را نويدي براي تشكيل جبهه اي در مقابل زياده خواهي هاي غرب دانست و تاكيد كرد: تداوم انقلاب ليبي به نفع غرب نيست زيرا غربي ها با ديكتاتورها بهتر مي توانند همكاري كنند.
هيئت رئيسه فراكسيون
بيداري اسلامي انتخاب شدند
روز گذشته همچنين اولين جلسه اي فراكسيون بيداري اسلامي مجلس در محل كميسيون تلفيق برگزار شد و در اين جلسه علاوه بر برگزاري انتخابات هيات رئيسه اين فراكسيون، برنامه هاي آينده آن در مورد مسايل بيداري اسلامي مورد بررسي قرار گرفت.
در اين انتخابات شهاب الدين صدر نماينده تهران به عنوان رئيس فراكسيون بيداري اسلامي، سيد علي طاهري نماينده گرگان و علي كاييدي نماينده پلدختر به عنوان نواب رئيس انتخاب شدند.
همچنين علي كريمي نماينده بابل، ستار هدايت خواه نماينده دنا و بويراحمد، حسن نوروزي نماينده رباط كريم به عنوان دبيران اين فراكسيون و رامين نماينده دماوند به عنوان كارپرداز اين فراكسيون انتخاب شد.
حجت الاسلام علي طاهري علاوه بر كسوت نايب رئيسي، سخنگوي فراكسيون بيداري اسلامي نيز مي باشد.
بنابراين گزارش، اين فراكسيون 170 نفر عضو و 35 نفر عضو شوراي مركزي دارد.
هدايتخواه هم در حاشيه جلسه علني ديروز با اشاره به همين خبر يادآور شد: فراكسيون بيداري اسلامي دو بيانيه صادر كرده كه اولين بيانيه به مناسبت پيروزي مردم ليبي و سقوط قذافي و دومين بيانيه نيز به مناسبت روز قدس و نقش مردم ايران در بيداري اسلامي و همچنين دعوت از مردم براي حضور در راهپيمايي روز قدس است.
نماينده بويراحمد در مجلس اعلام كرد: فراكسيون بيداري اسلامي دوشنبه آينده همايشي با دعوت از مجموعه نيروهاي انقلابي در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار مي كند و سيداحمد خاتمي سخنران اين همايش خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين فراكسيون كاركرد انتخاباتي هم دارد، گفت: اين فراكسيون در پي فرمايشات مقام معظم رهبري و تاكيد بر اينكه بيداري اسلامي بايد به گفتمان تبديل شود تشكيل شده است البته از آنجا كه مسايل منطقه و مسايل داخلي روي هم تأثيرگذار است قطعاً فراكسيون در مسايل داخلي هم ورود خواهد داشت.
اعضاي فراكسيون جديدالتأسيس بيداري اسلامي مجلس شوراي اسلامي عصر به علاوه، چهارشنبه با رئيس سابق قوه قضائيه ديدار مي كنند.
اين ديدار ساعت 16روز چهارشنبه در محل بيت آيت الله هاشمي شاهرودي انجام مي شود و مهمترين مسائل منطقه خاورميانه و كشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد.
تعليق دو هفته اي لايحه
امور گمركي تصويب نشد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين در ادامه بررسي لايحه 163ماده اي امور گمركي به پيشنهاد مسكوت ماندن بررسي اين لايحه با مدت دو هفته در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مخالفت كردند.
علي ادياني راد گفت: پيشنهاد مسكوت ماندن بررسي لايحه امور گمركي به مدت دو هفته در راستاي بررسي برخي اشكالات و رفع ابهامات اين لايحه مطرح شده است دولت نيز موافق با مسكوت ماندن دو هفته اي اين لايحه است.
كاظم دلخوش نماينده مردم صومعه سرا در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با اين پيشنهاد اظهار داشت: دو هفته اي كه براي مسكوت ماندن اين لايحه پيشنهاد شده است، درست در زمان تعطيلات مجلس شوراي اسلامي است بنابراين اعضاي كميسيون اقتصادي قادر به بررسي اين لايحه در مدت تعيين شده نيستند.
وي افزود: تا امروز 60 ماده از اين لايحه بررسي شده و حتي يك مورد اختلافي نيز به كميسيون ارجاع نشده است.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اگر دولت لايحه يا طرح دو فوريتي يا يك فوريتي در دست دارد مي تواند در حين بررسي لايحه امور گمركي آن را در صحن علني مجلس مطرح كند.
محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي كه در غياب علي لاريجاني رياست مجلس را بر عهده داشت، در توضيح علت موافقت دولت با مسكوت ماندن اين لايحه به مدت دو هفته گفت: دولت معتقد است كه چند لايحه از جمله لايحه افزايش تعطيلات عيد فطر مطرح است و بر همين اساس با پيشنهاد مسكوت ماندن دو هفته اي لايحه اي امور گمركي اعلام موافقت كرده و به هيچوجه موضوع غيركارشناسي بودن لايحه امور گمركي را مطرح نكرده است.
پس از اين سخنان، محمدرضا باهنر پيشنهاد مسكوت ماندن لايحه امور گمركي را به راي گذاشت كه وكلاي ملت با 88 راي موافق، 67 راي مخالف و 30 راي ممتنع با اين پيشنهاد مخالفت كرده و ادامه بررسي لايحه امور گمركي در صحن علني مجلس آغاز شد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح سه شنبه و در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه امور گمركي مقرر كردند در صورتي كه مرسوله اي از نظر گمرك مشكوك باشد مي تواند از مامور پست بخواهد كه آن را باز كند.
براساس ماده 87 اين لايحه در صورت باز شدن مرسوله فرم مخصوص حاكي از باز شدن و تعيين مشخصات كالا طبق نمونه تعيين شده از ناحيه گمرك ايران به بسته مزبور الصاق مي شود.
براساس تبصره اين ماده چنانچه نامه يا مرسوله اي كه اداره پست مجاز به باز كردن آن نيست به نظر گمرك مشكوك باشد طبق آيين نامه اجرايي موافقت نامه امانت پستي عمل مي شود.
به موجب اين مصوبه اين رويه در مورد مرسولات به مقصد خارج از كشور نيز لازم الاجرا است.
نمايندگان مجلس همچنين در بررسي لايحه امور گمركي، تعريف پيك سياسي و مسائل مربوط به بسته هاي پست سياسي را معين كردند.
بر اين اساس پيك سياسي شخصي است كه از طرف وزارت امور خارجه دولت متبوع خود داراي حكم و حامل نوشته هاي رسمي به عنوان سفارتخانه ها يا نمايندگي هاي آن دولت در كشورهاي خارجي يا سازمان هاي بين المللي است و يا حامل نوشته هاي سفارتخانه يا نمايندگي هاي مزبور به عنوان وزارت امور خارجه دولت متبوع خود و يا حامل نوشته هاي رسمي سفارت يا نمايندگي دولت خود، در يك كشور به عنوان سفارتخانه ها يا نمايندگي هاي ديگر همان دولت در كشور ثالث باشد.
بر اين اساس، بسته پست سياسي عبارت است از بسته محتوي اسناد، اشياي مورد استفاده رسمي يا نوشته هاي رسمي دولتي كه به مهر وزارت امور خارجه يا نمايندگي هاي سياسي دولت جمهوري اسلامي ايران يا دولت هاي خارجه مهر و موم و پلمب شده عبارت «تسريع در ارسال پيك رسمي ديپلماتيك» و يا هر جمله ديگري كه داراي همان مفهوم باشد روي آن نوشته شده و به وسيله پيك سياسي حمل شود.
به موجب تبصره اين ماده، بسته پست سياسي كه همراه پيك سياسي نيست و به عنوان بار حمل مي شود، نيازي به ورقه مخصوص پيك سياسي و رواديد ندارد و ترخيص آنها در صورت دارا بودن شرايط لازم بسته هاي پست سياسي بلامانع است. همچنين دستورالعمل اجرايي اين بخش براساس قانون مربوط به قرارداد وين درباره روابط سياسي مصوب 1343 در آيين نامه اجرايي تعيين مي شود.
گفتني است لايحه امور گمركي163 ماده دارد كه حدود 95 ماده آن تا ديروز به تصويب نمايندگان رسيده است.
ديروز امير طاهرخاني نماينده مردم تاكستان و جلال محمودزاده نماينده مردم مهاباد نيز ناطقين ميان دستور صحن علني بهارستان بودند.

 



لزوم تأثير گذاري عملي مبلّغان الهي در جامعه

رسالت همه ما زياد است، مخصوصاً بزرگواراني كه عهده دار نماز جماعتند. مستحضريد كه در همه موارد؛ چه در قرآن، چه در روايات، سخن از «اقامه نماز » است، نه سخن از خواندن نماز: اقيموا الصّلاه(1)، يقيمون الصّلاه(2)، مقيمين الصّلاه(3)و مانند آن.
سرّش آن است كه اين كتاب، يعني قرآن حكيم و قرآن كريم و قرآن مجيد به بهترين اوصافي كه ممكن بود متّصف شد. ذات أقدس له درباره اين كتاب فرمود: يس و القرآن الحكيم(4). اگر اين كتاب، كتاب حكيم است، چنان كه هست؛ معارف آن بايد حكيمانه باشد. چون دين، نماز را ستون دين مي داند: الصّلاه عمود الدّين(5)؛ اگر در يك آيه اي از آيات قرآن سخن در اين بود كه شما ا قرؤا الصّلاه، نماز بخوانيد؛ اين با آن تعبير نماز ستون دين است هماهنگ نبود؛ ديگر اين كتاب، كتاب حكمت نبود؛ ديگر حكيم نبود ! اگر نماز ستون است، چنان كه هست؛ ستون را نمي خوانند، ستون را اقامه مي كنند. لذا در همه موارد سخن از اقيموا الصّلاه است، يقيمون الصّلاه است، مقيمين الصّلاه است و اين ستون در مساجد به دست شما بزرگواران، ائمه جماعات است. هر كسي نمي تواند ستون خيمه را به پا كند ! گاهي ممكن است بعضي از نخ هاي فرعي خيمه را ببندند، ولي ستون خيمه به دست يك انسان وارسته و عادل اقامه مي شود. يك انسان توانمند مي خواهد تا ستون دار باشد ! بنابراين شما بزرگواران بايد به قدري قوي باشيد كه ستون دين مردم را نگه بداريد !! اين مطلب اوّل.
علم متوسط و تقواي كامل ؛ دو شرط لازم
براي ائمه جماعات
مطلب دوّم آن است كه علم زائد، لازم نيست. حالا بر فرض علامه طباطبائي شديد، به درد جامعه نمي خوريد ! اگر كسي در اين حد شد، فقط بايد حوزه بماند و تدريس بكند و تأليف ! يك سواد متوسط و يك تقواي 100 درصد لازم است؛ ادب و تقوا و وارستگي را نمي شود 5/99 درصد كرد !! يك چنين آدمي(كه تقوايش ناقص است) دستش مي لرزد. او نمي تواند ستون خودش را نگه دارد، چه رسد به ستون جامعه! در رواياتي كه مربوط به ائمه جماعات است، آنجا ائمه اطهارفرمودند: اگر كسي بين خود و خداي خود يك گناه ولغزشي دارد، جلو نايستد:من كان ب ينه و ب ين الله سبحانه و تعالي ذنب مطالب، اين پرهيز كند از امامت. اگر خداي ناكرده لغزشي داريم، لا و لابد بايد توبه كنيم كه ديگر گناه نداشته باشيم، تا آن عرضه را داشته باشيم كه ستون دين را به دست ما بدهند !
ما هر جا كمبود داريم؛ چه در دولتمردان، چه در ملّت، مشكل ديني است! و گرنه اين كشور همه چيز دارد. ما از نظر جمعيّت، يك صدم مردم دنيائيم؛ الآن دنيا 7 ميليارد جمعيّت دارد، ما هم 70 ميليونيم؛ ما مي شويم يك صدم ! امّا از نظر امكانات گاهي 50، گاهي 30، گاهي 40 درصد، حدأقل 17 درصد، 18 درصد، 20 درصد امكانات در كشور ماست. ما يك صدميم و بيست صدم را در اختيار داريم؛ مع ذلك مشكل داريم.
تقواي روحانيّت، مهمترين عامل حفظ كشور
تنها چيزي كه مي تواند كشور را حفظ بكند، تقواست. اينكه بزرگان گفتند: ا تّقوا، نّ الهوي ح يض الرّ جال؛ مگر يك زن حائض مي تواند پيشنماز بشود ؟! آدم بي تقوا حائض است.يك آدمي كه در عادت ماهانه گير كرده، او نمي تواند امام جماعت بشود! مهمترين عاملي كه كشور را حفظ مي كند، تقواست؛ آن هم تقواي روحانيّت ! مردم وقتي عمل ببينند، راه مي افتند ! علم، مال خواص است؛ يك سواد متوسط و يك تقواي صد در صد كافي است. همين كه سطوح عاليه را آدم خواند، كافي است. ديگر لازم نيست چندين سال درس خارج بخواند و تعليقه داشته باشد و اينها ! حالا بر فرض شديد مجتهد، به درد محلّه تان نمي خوريد! شما فقط به درد حوزه مي خوريد كه تدريس كنيد و تأليف كنيد و اينها !
و ذات أقدس له در سوره مباركه توبه نفرمود روحانيون و طلبه ها و فضلاء بيايند در حوزه ها، درس بخوانند؛ بشوند مجتهد و مفسّر و فقيه و حكيم ! اينها حرفه است، اينها همه مقدّمه است. حالا بر فرض شديد حكيم ومفسّر؛ بعد چه ؟! اينها آسان است؛ يعني آدم 40 ـ 50 سال درس بخواند، بشود مجتهد، بشود حكيم، بشود مفسّر؛ اينها سخت نيست ! آن كه سخت است انسان شدن است و انسان سازي. در سوره مباركه توبه نفرمود: لولا نفر م ن كلّ ف رقه وطائ فه م نهم ل يتفقّهوا و ل يدرّ سوا و ل يصنّ فوا و ل يألّ فوا، كذا و كذا! فرمود: و ل ينذ روا (6). « ا نذار » هم عرضه مي خواهد. مگر هر كسي مي تواند مردم را از جهنّم بترساند ؟! حرف هر كسي هم در مردم اثر مي گذارد ؟! اينطور نيست.
پس اگر كسي به مقامات علمي رسيد، تازه در راه است و بين راه است. اگر به جائي رسيد كه حرفش جامعه را زير و رو كرد، مستمعين را زير و رو كرد؛ اين به مقصد رسيد: ل ينذ روا قومهم ذا رجعوا ل يه م (7)، نه ل يصنّ فوا و ل يفسّ روا و ل يدرّ سوا و ل يألّ فوا ! اينها همه اش آسان است. يعني 50 سال درس خواندن، مفسّر شدن، فيلسوف شدن سخت نيست؛ چه اينكه عدّه زيادي هم به اينجا رسيده اند. امّااينكه به جائي برسد كه حرفش جامعه را زير و رو بكند، حرف او دلها را بشوراند؛ آن سخت است. بنابراين رسالت و وظيفه اصلي ما هم همان است. اگر ن شآء الله به آنجا رسيديم، ل ينذ روا شد؛ ل ينذ روا نه يعني سخنراني بكند! آن هم آسان است. سخنراني كردن، كتاب نوشتن، آنكه ا نذار نيست ! آدم طوري زندگي كند كه وقتي گفت جهنّم، باورشان بشود. آن كه مشكل را حل مي كند، همان ا نذار است؛ در همه حالات با آدم هم هست.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با جمعي از ائمه جماعات استان تهران، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام سجاد (ع) - قم ؛ 5/ 11/ 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/ 43 (2) بقره/ 3 (3) نساء/ 162
(4) يس/ 1 و 2 (5) وسائل الشيعه/ 4/ 27 (6و7) توبه/ 122
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.

 



محاكمه مدودف در قديمي ترين روزنامه روس پراودا: ايران حريف رسمي آمريكا در خاورميانه است

روزنامه روسي پراودا كه يكي از معتبرترين و قديمي ترين روزنامه هاي كشور روسيه محسوب مي شود با انتشار تحليلي هشدار داد كه به دليل خيانت هاي پي درپي روسيه به متحدانش از جمله ايران، چين در حال جذب كشورهايي است كه سابقاً دوستان نزديك روسيه محسوب مي شدند.
اين روزنامه نوشت: چين با اعزام يك هيئت ويژه به ايران در تاريخ 23 تير 1390 به لحاظ بين المللي پا را از نقشي كه يك ابرقدرت در جهان امروز بازي مي كند فراتر گذاشته است. از مذاكرات ايران و چين مي توان چند نتيجه گرفت كه با منافع روسيه ارتباط مستقيم دارد.
اين مقاله افزود: هيئت نمايندگي چين از لحاظ تركيب يادآور يك اصطلاح قديمي در دوران شوروي سابق يعني هيئت نمايندگي «حزبي- دولتي» بود. هه گوجيان عضو كميته دائمي دفتر سياسي كميته مركزي حزب كمونيست چين رياست اين هيئت را بر عهده داشت.
پراودا اضافه كرد: چين از اين طريق به جهان پيام داد كه مركز ضد سرمايه داري و ضد امپرياليستي براي همه نيروها و كشورهايي است كه نمي خواهند در جهاني زندگي كنند كه تنها فرمانده خودخوانده آن در واشنگتن به سر مي برد.
اين مقاله با بيان اينكه انتخاب زمان و مكان مذاكرات ايران و چين از حيث بين المللي بسيار مهم بود نوشت: در حال حاضر ايران حريف رسمي آمريكا در خاورميانه است. در حالي كه ناتو در حال بمباران ليبي است و عده اي آرزو دارند اين كار در مورد سوريه هم انجام شود چين از تهران كه همسايه اين كشورهاي بحران زده است، پشتيباني سياسي و اخلاقي مي كند. اين پشتيباني در سياست بين الملل وزن بسيار سنگيني دارد و همه مي فهمند مخاطب چين چه كسي است.
پراودا تأكيد كرد: چين در ايران منافع گسترده اي دارد. ايران سومين تامين كننده نفت چين است. در جريان اين سفر توافق براي فروش بيشتر نفت ايران به چين توافق حاصل شد. علاوه بر اين مقرر شد چين از ايران، انواعي از فلزات كه در امور صنعتي و نظامي كاربرد دارد وارد كند. در مقابل چين نيز در پروژه هاي زيربنايي ايران مانند پروژه هاي انرژي و آب مشاركت و سرمايه گذاري گسترده مي كند. اين واقعيات ثابت مي كند دومين ابرقدرت جهان كه در حال حركت به سمت مقام اول است مي خواهد در قلب خاورميانه جايي ثابت براي خود پيدا كند.
اين مقاله با اشاره به اينكه وزن مادي توافقات ايران و چين بسيار سنگين است افزود: احمدي نژاد در ديدار با هيئت چيني اعلام كرد كه دو طرف توافق كرده اند حجم مبادلات را به 100ميليارد دلار برسانند. اين دقيقاً عددي است كه در ديدار هوجين تائو رئيس جمهور چين با ديميتري مدودف در مسكو اعلام شد. و اين يعني از نظر چين وزن اقتصادي روسيه و ايران يكسان است و اين در حالي است كه روسيه خود را ابرقدرت جهاني مي داند در حالي كه چيزي بيش از تامين كننده نفت و گاز كشورهاي قدرتمند نيست.
اين روزنامه روسي با تأكيد بر اينكه همكاري صنعتي، فني و نظامي ايران و چين هم جايگاه مهمي در مذاكرات دو كشور دارد نوشت: چين از دو سال پيش بزرگترين صادركننده كالاي صنعتي در جهان است و به سرعت در حال توسعه دادن صادرات نظامي خود هم هست. اين سلاح ها اغلب به كشورهايي صادر مي شود كه در گذشته نه چندان دور واردكننده عمده تسليحات روسي بودند. در واقع صادرات نظامي تنها ميراث به جا مانده از دوران شوروي است كه به روسيه اجازه مي دهد از تبديل شدن به يك قدرت درجه 3 اجتناب كند. آيا چين، روسيه را از بازارهاي سنتي آن بيرون مي كند؟ در واقع اينطور نيست. حقيقت اين است كه اين روسيه است كه با خيانت به شركاي خود به خاطر جلب رضايت واشنگتن در حال از دست دادن همه آنهاست. پراودا اضافه كرد: با وجود تأخير مداوم ساخت نيروگاه بوشهر ايران تا همين اواخر يك شريك مطمئن براي روسيه بود ولي در عوض روسيه قرارداد اس 300 را كه يك سلاح كاملاً تدافعي است لغو كرد. جالب است اين قرارداد در حالي لغو شد كه قطعنامه هاي سازمان ملل صادرات سلاح هاي تدافعي به ايران را منع نمي كند. ولي جالب است كه روسيه بابت اين خيانت چيزي از آمريكا دريافت نكرد و تنها نتيجه اين رفتار سياه شدن چهره روسيه نزد ايران و ديگر كشورهاي خاورميانه بود. سؤال اين است كه از اين به بعد چه كسي حاضر است با چنين شريكي سر و كار داشته باشد ؟روسيه در 20 سال گذشته به خيلي از كشورها خيانت كرده و به همين دليل چين دارد جاي آن را پر مي كند.

 



آيت الله مكارم شيرازي: دولتمردان و مطبوعات در برابراشتباهات خود عذرخواهي كنند

يكي از مراجع تقليد در قم گفت: دولتمردان اگر اشتباه كردند بايد عذرخواهي كنند و لجبازي نكنند، نويسندگان مطبوعات نيز اگر اشتباه كردند و به ايشان تذكر داده شد؛ لج نكنند و معذرت خواهي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله ناصر مكارم شيرازي ظهر سه شنبه در تفسير موضوعي قرآن كريم كه در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بيان اينكه گاهي پرتگاه پيش روي انسان است اما لجبازي مانع از نجاتش مي شود، عنوان داشت: دولتمردان اگر اشتباه كردند بايد بگويند اشتباه كرديم، عذرخواهي كنند و لجبازي نكنند.
وي ادامه داد: نويسندگان مطبوعات نيز اگر اشتباه كردند و به ايشان تذكر داده شد؛ لج نكنند و معذرت خواهي كنند و البته اين كار شجاعت مي خواهد.
اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: كساني كه در مسائل اقتصادي مملكت كار مي كنند اگر برنامه اي را دنبال كردند و ديدند برنامه شان نتيجه اي براي مردم ندارد لج نكنند، عذرخواهي كنند كه ما همگي بشر و جايز الخطا هستيم.
وي با بيان اينكه خيلي از طلاق ها و از هم پاشيدن بنيان خانواده به واسطه لجاجت است، گفت: زوجين جوان مراقب وسوسه هاي شيطان باشند.
مكارم شيرازي با اشاره به روايات متعدد از اميرالمومنين(ع) در مورد آثار و عواقب لجاجت بيان كرد: در كشورهاي اسلامي كشور ليبي گرفتار لجبازي شد؛ كشور تونس نيز وقتي ديد مردم حاكميت او را نمي خواهند خداحافظي كرد و رفت.
وي با اشاره به فرار قذافي گفت: اين انسان نادان، كشور خود را درگير آتش و آشوب كرد و هم كشور خود را تخريب و هم خانواده اش را دچار سوءعاقبت كرد؛ اين مقام هاي دنيوي چه فايده اي دارد كه به خاطر آن اين همه خون ريخته شود.
استاد حوزه با اشاره به حديث ديگري از پيامبراكرم(ص) به همگان توصيه كرد در ماه رمضان تصميم بگيريم اگر اشتباهي مرتكب شديم لج نكنيم بلكه با شجاعت عذرخواهي كنيم تا مشكلات حل شود.

 



به دستور رهبر معظم انقلاب و براي مداوا احمد عزيزي به خارج اعزام مي شود

خواهر احمد عزيزي گفت: به دنبال توصيه رهبر انقلاب، در خصوص تسريع در معالجه اين شاعر بنام كشور، هم اكنون مراحل اوليه اعزام وي به خارج از كشور براي مداوا در حال انجام است.
زينب عزيزي ديروز در گفت وگوي تلفني با خبرنگار ايرنا افزود: طي چند روز گذشته و قبل از ديدار شعرا و نويسندگان با رهبر معظم انقلاب، ايشان عنوان كرده بودند كه نگران وضعيت برادرم هستند و بر اين اساس به وزير ارشاد سپردند كه مراحل اعزام عزيزي به خارج از كشور را فراهم كنند.
وي ادامه داد: همچنين شعرا و نويسندگان بنام كشور نيز در ديدار اخير خود با رهبر معظم انقلاب، تسريع در مداواي احمد عزيزي، شاعر اهل بيت را از ايشان خواسته بودند.
خواهر عزيزي با اشاره به اينكه پس از توصيه رهبر معظم انقلاب، مسئله اعزام برادرم به خارج از كشور براي مداوا جدي شد، اظهار داشت: استانداري و دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه هم اكنون پيگير انجام اين قضيه هستند.
وي گفت: طي يكي دو روز آينده و پس از تكميل پرونده برادرم توسط پزشكان بيمارستان امام رضا(ع) كرمانشاه، اين پرونده براي بررسي به بيمارستان مسيح دانشوري تهران و سپس به خارج از كشور ارسال خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه در صورت نظر مساعد پزشكان بيمارستان تهران و خارج از كشور در خصوص معالجه عزيزي، شخص برادرم نيز به خارج از كشور منتقل خواهد شد، افزود: هنوز مشخص نيست برادرم به كدام كشور براي معالجه اعزام شود، هرچند نظر پزشكان معالج وي بر روي كشور آلمان است.
عزيزي در ادامه در خصوص وضعيت كنوني برادرش اظهار داشت: تمامي علايم حياتي وي طبيعي است و تنها مشكل جدي برادرم تنگي لوله تراشه است كه به شدت آزارش مي دهد.
عزيزي 15 اسفند ماه 86 بر اثر سكته و اختلالات كليوي در بيمارستان امام رضا(ع) كرمانشاه بستري شد.
كفش هاي مكاشفه، شرجي آواز، باغ تناسخ، ترجمه زخم، باران پروانه، رودخانه رويا، ملكوت تكلم و سيل گل سرخ از مهمترين تاليف هاي احمد عزيزي، شاعر اهل بيت كرمانشاهي است.

 



جزايري: امروز مردم در اروپا دموكراسي غربي را استيضاح مي كنند

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح تأكيد كرد كه نگراني كشورهاي اروپايي از سرايت آنچه در انگليس رخ داد احتمال تجربه پاييزي انفجارهاي اجتماعي را فراروي دولت هاي حاكم قرار داده و دموكراسي غربي مورد استيضاح مردم قرار گرفته است.
سردار مسعود جزايري با اشاره به ره آوردهاي فساد، استثمار، نژادپرستي و آنچه كه پيامد فريب دموكراسي غربي بوده است تصريح كرد: ظلمي كه ديروز در تونس و مصر به سقوط بن علي و حسني مبارك منجر شد، مسلماً فردا در اروپا و آمريكا هم تكرار خواهد شد و آنچه در روزهاي گذشته شهرهاي مهم انگليس را دربر گرفت، با جود سانسور شديد در برخي از ايالت هاي آمريكا نيز مشاهده مي شود و اين مسير برگشت پذير همچنان ادامه خواهد داشت.
وي ملت ايران را پيشتاز حركت هاي رهايي بخش و ظلم ستيز در دهه هاي اخير معرفي و خاطرنشان كرد: نتيجه استمرار حركت انقلاب اسلامي نه تنها تحولات و خيزش هاي مردمي را در منطقه راهبردي خاورميانه و شمال آفريقا به همراه داشت؛ بلكه هم اينك مردم جوامع غربي نيز دست رد به سينه دولت هاي خود و سياست هاي آمريكايي در قلب اروپا مي زنند.
وي همچنين نگاه واقع بينانه رهبر معظم انقلاب اسلامي به تحولات منطقه و استمرار و تداوم اين موج بيدارساز و فراهم كردن بسترهاي بروز تحولات بزرگتر را آموزه اي براي حاكمان كشورهاي غربي قلمداد و اظهار داشت: تنها پس از چند هفته از پيش بيني معظم له مبني بر اينكه حركت بيداري تا قلب اروپا خواهد رفت، شكل گيري خيزش و تحول در كشورهاي اروپايي با «نه» گفتن مردم به سياست هاي كنوني حاكمان خود و نظام سلطه مشاهده شد و ليبرال- دموكراسي غربي و سياست هاي استعماري امروز بيشتر از هر نقطه عالم، در كانون طراحي و ترويج مدل هاي غربي مورد اعتراض و استيضاح قرار گرفته و موج مردمي عليه سياستمداران و زمامداران به راه انداخته است.

 



سلطانيه : معاون مديركل آژانس از تاسيسات هسته اي كشور بازديد كرد

نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت كه معاون پادمان آژانس به دعوت جمهوري اسلامي ايران هفته گذشته به مدت 5 روز از تاسيسات هسته اي كشورمان بازديد داشته است.
علي اصغر سلطانيه نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت كه متعاقب ملاقات هاي جناب آقايان عباسي معاون محترم رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي و صالحي وزير محترم امور خارجه با يوكيا آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، به دعوت ايران آقاي هرمن ناكارتس معاون پادمان آژانس به همراه معاونين خود در هفته گذشته طي 5 روز از تاسيسات هسته اي كشورمان بازديد به عمل آورده و در پايان نيز با دكتر عباسي ملاقات كرده و پيرامون گسترش همكاري ها با آژانس و نحوه پرداختن به برخي از سؤالات آژانس گفت وگوهايي انجام شد.
وي كه با فارس گفت وگو كرده است افزود: در طول اين سفر كه اينجانب نيز هيئت را همراهي مي كردم از نيروگاه اتمي بوشهر، تاسيسات غني سازي در نطنز و فردو، تاسيسات هسته اي در اصفهان شامل كارخانه توليد ميله هاي سوخت هسته اي و نيز رآكتور تحقيقاتي آب سنگين اراك و كارخانه توليد آب سنگين اراك بازديد به عمل آمد.
نماينده كشورمان در آژانس گفت كه به منظور نشان دادن حسن نظر جمهوري اسلامي ايران، اجازه بازديد از سايت تحقيق و توسعه سانتريفيوژهاي پيشرفته نيز به معاون مديركل داده شد.
وي اظهار داشت كه اين اقدام بار ديگر عزم سياسي كشورمان در همكاري شفاف با آژانس بين المللي انرژي اتمي را به جامعه بين الملل نشان داد.

 



وزراي خارجه روسيه و ايران بار ديگر مسائل هسته اي را بررسي كردند

وزيران امور خارجه روسيه و ايران طي گفت وگويي تلفني به بررسي نتايج مذاكرات خود در مسكو در زمينه «نقشه راه» پيشنهادي طرف روسي براي حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته اي ايران پرداختند.
به گزارش خبرگزاري «نووستي»، وزارت امور خارجه روسيه روز دوشنبه اعلام كرد كه جنبه هاي مختلف مسائل مربوط به برنامه هسته اي ايران در مركز مذاكرات تلفني روز شنبه «سرگئي لاوروف» وزير خارجه اين كشور با «علي اكبر صالحي» وزيرامور خارجه ايران قرار داشت.
بر اساس اين اطلاعات، مذاكرات وزراي خارجه روسيه و ايران در خصوص برقراري اعتماد مجدد جامعه بين الملل نسبت به صلح آميز بودن اهداف ايران از توسعه برنامه هسته اي خود كه 17 آگوست (26 مرداد) در مسكو آغاز شده بود، ادامه يافت.
آقاي صالحي همتاي روسي خود را در جريان اقدامات صورت گرفته از سوي جمهوري اسلامي در نتيجه مذاكرات مسكو قرار داد. وزير خارجه ايران يادآور شد كه مقامات تهران با توجه كافي در حال بررسي «نقشه راه» پيشنهاد شده از طرف روسيه در زمينه حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته اي ايران هستند. وزير امور خارجه روسيه نيز با ابراز رضايت از اقدامات جديد طرف ايراني در راستاي توسعه همكاري هاي اين كشور با آژانس بين المللي انرژي اتمي استقبال كرد.
لازم به ذكر است، چهارشنبه گذشته در مسكو ملاقات مهمي بين وزراي خارجه روسيه و ايران صورت گرفت كه در پايان آن طرفين توانستند زبان مشترك پيدا كنند.
وزير امور خارجه ايران اعلام كرد كه مقامات تهران آماده شنيدن پيشنهادات روسيه در زمينه حل مسئله هسته اي ايران هستند و وزير خارجه روسيه نيز يادآور شد كه اكنون ديگر شرايط براي ازسرگيري مذاكرات ايران و گروه «1+5» فراهم شده است. مقامات تهران اعلام كرده اند كه پيشنهاد جديد روسيه مي تواند پايه و اساس جديدي براي از سرگيري مذاكرات بين تهران و نمايندگان گروه «1+5» باشد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14