(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6 شهریور 1390- شماره 20010

كوتاه اقتصادي
اختصاص 4 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به سرمايه گذاري خارجي
بهره برداري از 535 پروژه راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور در هفته دولت
بازار سرمايه 120 هزار ميليارد توماني شد
بانك مركزي: سكه به ميزان كافي عرضه مي شود
ميركاظمي وزير سابق: جلوي فساد «سوآپ» نفت را گرفتم
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت: مطالبات صنايع لبني در بودجه نيامده ما هم پول نداريم
وزير راه و شهرسازي: مطالبات پيمانكاران پرداخت مي شود
هشدار سازمان بورس به شركت هاي مشاور بدون مجوز
واكنش شركت نفت به ادعاي داو جونز ايران نفتي روي آب ذخيره نكرده است
صادرات محصول نهايي به جاي مواد اوليه اولويت شركت ملي پتروشيمي
بخشي از واردات بي رويه ميوه كنترل شده است
تعطيلي 50 درصد دامداري هاي تهران



كوتاه اقتصادي

¤ سازمان ملي قانون گذاري صنعت برق پاكستان موافقت خود را با افزايش تعرفه برق وارداتي از ايران و پرداخت 3/11 ميليون دلار بابت تعديل نرخ تعرفه به اين كشور اعلام كربه گزارش روزنامه ديلي تايمز، تعرفه واردات برق پاكستان از ايران در حد 7 تا 10 سنت به ازاي هر كيلو وات ساعت باقي مي ماند.براساس اين گزارش: اين سازمان همچنين با پرداخت 3/11 ميليون دلار به شركت توانير ايران بابت تعديل نرخ تعرفه واردات برق از ايران موافقت كرده است. از ژانويه 2009 تا دسامبر 2010 تعرفه هر كيلو وات ساعت برق صادراتي ايران به پاكستان از 5 به 25/6 سنت افزايش يافته است.
¤ معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني، ذخاير قطعي طلاي موجود در كشور را 320 تن اعلام كرد و گفت: از 31 استان كشور در 21 استان 14 محور طلا شناسايي شده است.
¤ رئيس كانون انجمن صنفي كاريابي ها گفت: علي رغم تصويب آئين نامه اجرايي ماده 80 قانون برنامه پنجم مبني بر تخفيف سهم بيمه كار فرما از بكارگيري نيروي جديد، دستورالعمل اجرائي آن هنوز ابلاغ نشده است.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت آخرين حجم خريد تضميني گندم مازاد كشاورزان را تا يكم شهريور ماه جاري پنج ميليون و 344 هزار و 754 تن اعلام كرد.
¤ مديركل دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران گفت: صادرات خدمات فني - مهندسي در 5 ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزايش داشته است.
¤ وزير نيرو گفت: ظرفيت توليد برق توسط بخش خصوصي شامل نيروگاه هاي واگذار شده و نيز نيروگاه هاي جديد ايجاد شده از 10 درصد دولت نهم به 30 درصد در دولت دهم افزايش يافته است.
¤ رئيس اتحاديه لوازم صوتي و تصويري و گوشي تلفن همراه گفت: در حالي كه پيگيري فعالان حوزه گوشي تلفن همراه بالاخره پس از پنج سال نتيجه داد و تعرفه واردات آن از 60 به شش درصد رسيد اما با وجود ابلاغ تعرفه جديد به گمرك ها، همچنان واردات گوشي تلفن همراه با تعرفه قبلي انجام مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2240 الي 2243، 2217، 2218، 2244 الي 2249، 2219، 6620 الي 6624، 6629 الي 6632، 6613، 6683 الي 6689، 6635 الي 6638، 6619، 6667، 2250 الي 2253، 2230 الي - 2233، 2630، 2631، 4440 الي 4449، 4460، 4461، 7732 - الي 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712، 7714 و در مركز خاتم الانبيا كرج با پيش شماره هاي 660 الي 666 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ حجم آب 30 سد كشور در مقايسه بازمان مشابه پارسال بيش از 20 درصد كاهش يافته است. محمد حاج رسولي ها مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: سدهاي كرخه، ساوه، كارده، دوستي، شهيد رجايي و گلستان يك و 2 از آن جمله هستند.

 



اختصاص 4 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به سرمايه گذاري خارجي

معاون وزير اقتصاد از اختصاص 4 ميليارد دلار از منابع كنوني صندوق توسعه ملي براي جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور خبر داد.
بهروز عليشيري ديروز در نشست خبري با خبرنگاران در محل اين سازمان در مورد مشوق هاي سرمايه گذاري گفت: بر اساس ماده 68 قانون بودجه 90 جايزه سرمايه گذاري خارجي همانند جايزه صادرات غيرنفتي درنظر گرفته مي شود و امسال تا سقف 10 ميليون دلار به كساني كه بيشتري جذب سرمايه داري خارجي را داشته باشند جايزه داده مي شود، در مناطق اصلي و آزاد به مقدار 6 در هزار و در مناطق محروم و زمينه جذب سرمايه گذاري در فناوري پيشرفته تا 15 در هزار اختصاص پيدا مي كند.
وي گفت: براي سرمايه گذاري در حوزه هاي زيربنايي مانند: نيروگاه، سدسازي، راه آهن مشوق هاي بيشتري اختصاص مي يابد و سياست دولت اين است كه تنها از بودجه عمومي براي سرمايه گذاري استفاده نشود، بلكه در كنار بودجه و فاينانس از منابع مالي سرمايه گذاري خارجي هم استفاده كرده و در انتقال فناوري نوين و تحقيق و توسعه به كشور استفاده كنند.
عليشيري در مورد منابع صندوق توسعه ملي گفت: براي جذب سرمايه گذاري خارجي و بر اساس تصويب هيئت امناي اين صندوق 20 درصد از منابع صندوق كه بر اساس موجودي كنوني 4 ميليارد دلار است، براي پروژه هاي سرمايه گذاري خارجي اختصاص مي يابد و افراد و شركت ها به عنوان آورده طرف ايراني مي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
وي تأكيد كرد:در زمينه معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري خارجي تاكنون هزار فرصت سرمايه گذاري مناسب و سودآور براي سرمايه گذاران خارجي در سايت سازمان سرمايه گذاري در اختيار سرمايه گذاران قرار داده شده است.
رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي و كمك هاي فني و اقتصادي به آمار جذب سرمايه گذاري خارجي در سال گذشته اشاره كرد و گفت: اين رقم به ركورد 3 ميليارد و 773 ميليون دلار رسيده كه نسبت به سال قبل 24 درصد رشد كرده درحالي كه اين رقم سال 88 معادل 81 درصد رشد داشته است.
عليشيري افزود: جذب سرمايه گذاري خارجي از آنجا اهميت پيدا مي كند كه در 2 سال اخير شديدترين فشارها و تحريم ها بر روي كشور اعمال شد و با توجه به بحران اقتصادي و ركود سرمايه گذاري خارجي در دنيا رشد 24 درصدي اين رقم در ايران قابل توجه است.
رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران نوسانات نرخ ارز را بر روي سرمايه گذاري خارجي تأثيرگذار دانست. عليشيري در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا نوسانات نرخ ارز (دلار) بر روي جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور تأثير داشته است؟ گفت: هر نوسان اقتصادي بر فضاي كسب و كار تأثير مي گذارد، نوسانات نرخ ارز هم از اين قاعده مستثني نيست.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه همانگونه كه نوسانات نرخ ارز بر روي بنگاههاي اقتصادي تأثير دارد، بر روي سرمايه گذاري خارجي نيز تأثير مي گذارد، تأكيد كرد: بايد ابزارهايي تدوين شوند كه جلوي تأثير نوسانات نرخ ارز را بگيرند كه از جمله اين ابزارها تأسيس بيمه ها است.
وي از آمادگي شركتهاي بيمه براي پوشش نوسانات نرخ ارز براي شركاي سرمايه گذاري خارجي و همچنين داخلي خبر داد و عنوان كرد: بيمه اعتبارات و صادرات بانك توسعه صادرات ايران اينگونه نوسانات را تحت پوشش قرار مي دهد.
وي از بهبود 20 رتبه اي فضاي كسب و كار در ايران خبر داد و افزود: بر اين اساس رتبه ايران از 143 به 129 در بين 187 كشور جهان بهبود يافته است.
معاون وزير اقتصاد از تأسيس صندوق مشترك سرمايه گذاري با كشور الجزاير و صندوق مشترك سرمايه گذاري با كشورهاي عضو دي هشت خبر داد و بيان كرد: در حال حاضر 14 دستگاه به صورت مستقيم و غيرمستقيم عضو كارگروه اقتصادي و بازرگاني شورايعالي ايرانيان خارج از كشور هستند.
وي گفت: مركز خدمات سرمايه گذاري كه در 30 استان كشور تشكيل شده است به مجوزهاي سرمايه گذاي خارجي رسيدگي مي كند، همچنين بانك اطلاعات سرمايه گذاري خارجي نيز تشكيل شده است.

 



بهره برداري از 535 پروژه راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور در هفته دولت

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: به مناسبت هفته دولت، 535 پروژه در حوزه راهداري و حمل و نقل جاده اي در سراسر كشور به بهره برداري مي رسد.
شهريار افندي زاده افزود: از مجموع 535 پروژه قابل افتتاح و بهره برداري در هفته دولت حدود 60 پروژه، مرتبط با حمل و نقل است كه عمده ترين آنها افتتاح و بهره برداري از سالن تجاري پايانه مرزي تمرچين در آذربايجان غربي، سالن مسافري پايانه مرزي ميلك در سيستان و بلوچستان، محوطه سازي پايانه مرزي بيله سوار در اردبيل، احداث و بهره برداري از فاز يك شهرك حمل و نقل سيمان انارك دليجان و بهره برداري از پارك ترافيك جعفريه در استان قم و بهره برداري از دو ساختمان پاسگاه و قرارگاه پليس راه در خوزستان است.
وي ادامه داد: افتتاح و بهره برداري از 43 مجتمع خدماتي- رفاهي در سراسر استان ها با هدف افزايش ارتقاي خدمات به مسافران و بهره برداران از جاده ها، نصب و بهره برداري از 52 دوربين نظارتي هوشمند در محورهاي شرياني كشور از جمله اردبيل، سيستان و بلوچستان، گلستان، بهره برداري از مراكز معاينه فني خودروهاي سنگين از ديگر پروژه هايي است كه بهره برداري از آنها، زمينه ارتقاي بيش از پيش ايمني حمل و نقل را فراهم مي كند.
معاون وزير راه و شهرسازي همچنين از افتتاح و بهره برداري بيش از 470 پروژه راهداري خبر داد و در خصوص جزئيات پروژه هاي ياد شده اظهار داشت: بهسازي و روكش بيش از 2 هزار و 30 كيلومتر جاده، احداث بيش از 846 كيلومتر راه فرعي و روستايي، احداث و بهره برداري 22 دهنه پل ماشين رو و 9 دهنه پل عابر پياده و ساماندهي 12 تقاطع غيرهمسطح، نصب و بهره برداري از سيستم روشنايي بيش از 36 كيلومتر، رفع بيش از هشت نقطه پرحادثه در راه هاي شرياني كشور و احداث و توسعه 12 راهدارخانه در محورهاي مواصلاتي، مجموع پروژه هايي است كه با تلاش بي وقفه و شبانه روزي بيش از 14 هزار راهدار و مشاركت بخش خصوصي انجام شده كه در هفته دولت به بهره برداري مي رسد.
بهره برداري از 50 جايگاه سي ان جي
به مناسبت هفته دولت، 50 جايگاه سي ان جي تك منظوره و دومنظوره به صورت همزمان در سراسر كشور، از سوي مديريت طرح سي ان جي شركت ملي پخش به بهره برداري خواهد رسيد.
از اين تعداد جايگاه، 40 باب تك منظوره و 10 باب دومنظوره است و در مجموع به 151 ديسپنسر و 302 نازل سوخت مجهز است كه با راه اندازي اين تعداد جايگاه در مجموع ظرفيت توزيع سي ان جي در جايگاه هاي كشور به بيش از يك ميليون و 803 هزار و 900 ميليون نرمال متر مكعب در ساعت خواهد رسيد.
بر پايه گزارش مديريت طرح سي ان جي، سرمايه گذاري موردنياز براي ساخت اين تعداد جايگاه سي ان جي بدون در نظر گرفتن قيمت زمين افزون بر 500 ميليارد ريال است كه بخش عمده آن از سوي وزارت نفت تامين شده است كه زمينه اشتغال بيش از 1000 نفر در جايگاه هاي سي ان جي فراهم شده است. هم اكنون يك هزار و 734 جايگاه سي ان جي در مديريت طرح سي ان جي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران راه اندازي شده است كه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران در نظر دارد برابر برنامه زمانبندي اعلام شده تا پايان سال جاري، تعداد جايگاه هاي سي ان جي كشور را به 2000 جايگاه افزايش دهد.

 



بازار سرمايه 120 هزار ميليارد توماني شد

شاخص كل بورس تهران ديروز 92 واحد افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، در معاملات ديروز بورس تهران و در ادامه رشد بورس در هفته گذشته، بيشتر سهام شركتها با افزايش قيمت مواجه شدند و شاخص كل بورس با 92 واحد افزايش و رسيدن به 25 هزار و 568 واحد به كار خود پايان داد.
در معاملات ديروز، ملي مس با 55 واحد، بانك اقتصاد نوين 16 واحد، فولاد مباركه و ايران ترانسفو 7 واحد از جمله نمادهاي تأثيرگذار در افزايش شاخص بورس بودند.
علي رغم افزايش نسبي سهام شركتهاي بورسي در روز شنبه، حجم معاملات انجام شده در بورس بسيار كاهش يافت و تنها 85 ميليون سهم به ارزش 266 هزار و 65 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه به 120 هزار ميليارد تومان رسيد.
فروش 54 ميليارد ريال سهم دولتي
به بخش خصوصي
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه تعداد 10 ميليون و 835 هزار سهم سه شركت دولتي در مجموع به ارزش 54 ميليارد ريال از طريق فرابورس و مزايده توسط سازمان خصوصي سازي به بخش خصوصي واگذار شد.
براساس اين گزارش: از اين ميزان سهام تعداد 2 ميليون سهم مركز پژوهش و مهندسي جوش ايران از شركت هاي زيرمجموعه شركت مادرتخصصي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به ارزش 41 ميليارد و 754 ميليون ريال توسط كارگزاري راهبرد سرمايه گذاري از طريق فرابورس به فروش رفت.
در مدت ياد شده تعداد 285 هزار سهم شركت صنايع توليدي آرتام درخشان ماندگار از شركت هاي زيرمجموعه شركت مادرتخصصي سازمان گسترش و نوسازي به ارزش كل 285 ميليون ريال واگذار شد.
همچنين تعداد هشت ميليون و 550 هزار سهم شركت عمران و مسكن سازان منطقه مركزي از شركت هاي زيرمجموعه شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران به ارزش كل پايه 11 ميليارد و 961 ميليون ريال از طريق مزايده به بخش غيردولتي واگذار شد.

 



بانك مركزي: سكه به ميزان كافي عرضه مي شود

دبيركل بانك مركزي از تزريق سكه به بازار به ميزان كافي خبر داد و تاكيد كرد: بانك مركزي مشكلي در عرضه سكه به هر ميزان ندارد.
سيدمحمود احمدي در گفت وگو با ايسنا درباره وجود مشكلاتي در نحوه توزيع سكه ها از طريق بانك ملي اظهار كرد: مشكلي از طرف بانك مركزي در عرضه سكه وجود ندارد و به اندازه كافي سكه به بازار تزريق مي شود.
وي ادامه داد: هنگامي كه بين قيمت در بازار و قيمت هاي رسمي تفاوت به وجود مي آيد، دلال بازي ايجاد مي شود و نمي توان جلوي آن را گرفت چون مكانيسم خاصي براي شناسايي افرادي كه اقدام به دريافت سكه مي كنند وجود ندارد.
وي تاكيد كرد: به اندازه كافي سكه موجود است و به اندازه كافي هم براي عرضه در اختيار بانك ملي قرار مي گيرد.
پيشتر يك مقام آگاه در بانك مركزي از تشديد نظارت بر شعب بانك ملي براي عرضه سكه موردنياز مردم به ايسنا خبر داده بود. بانك مركزي به دليل مديريت نامناسب در توزيع سكه در صدد است با تشديد نظارت بر شعب عرضه كننده سكه مانع سوءاستفاده دلالان شود و به همين دليل اقدام به افزايش تعداد بازرسان خود كرده است.

 



ميركاظمي وزير سابق: جلوي فساد «سوآپ» نفت را گرفتم

وزير سابق نفت در پاسخ به انتقاداتي كه درباره توقف سوآپ نفت در دوره وزارت او مطرح مي شود، گفت: تعجب مي كنم كه چرا وقتي فردي جلو فساد را مي گيرد تا اين اندازه سروصدا راه مي افتد؟!
مسعود ميركاظمي كه تا چندي پيش مسئوليت اين وزارتخانه را برعهده داشت و چندي است كه وزير جديد نفت در سخنانش به طور غيرمستقيم هم كه شده انتقادهايي را به دوره مديريت او و ديگر وزيران پيشين نفت وارد مي كند، در گفت وگو با ايسنا به اين اظهارات واكنش نشان داد و گفت: من در همان دوران به شركت ملي نفت ابلاغ كرده بودم كه 500 هزار بشكه سوآپ كنند، اما آنچه من ابلاغ كرده بودم، سوآپ به معناي خريد نفت نبود.
وي ادامه داد: وقتي ما سهميه اوپك را داريم نبايد به اسم سوآپ، نفت خام بخريم، به همين دليل من جلو آنچه را كه به اسم سوآپ در رابطه با خريد نفت انجام مي شد گرفتم.
ميركاظمي همچنين در پاسخ به اين مطلب كه گفته مي شود اطلاعات نادرستي در اين زمينه به شما منتقل شده بود، خاطرنشان كرد: اطلاعات من دقيق بوده و اتفاقا اطلاعات ديگران غلط به نظر مي رسد.
وي در عين حال گفت: برويد و آمار توليد نفت در شهريور و مهرماه 89 را ببينيد. در اين دوران حدود سه ميليون و600 تا 700 هزار بشكه نفت توليد مي شد، اما چرا گفته مي شود توليد نفت در اين دوره پايين بوده است؟ علت اين امر اين بود كه مي گفتند ما نمي توانيم نفت را بفروشيم، اگر ما نمي توانستيم اين نفت را بفروشيم، پس چگونه 150هزار بشكه نفت براي سوآپ مي خريديم؟ اين به معناي آن است كه ما براي 20 سنت 80 دلار توليد خود را از دست مي داديم و اين اسمش سوآپ نبود؛ چرا كه براي سوآپ لازم است كه نفت خام را در خاك كشور خود تحويل گرفته و در نهايت آن را در داخل كشور تحويل دهيم. اما هيچگاه چنين اتفاقي نمي افتاد.
اولين وزير نفت دولت دهم در عين حال خاطرنشان كرد: متاسفانه در كشور ما سوآپ هيچ گاه به معناي واقعي اش انجام نشده و به همين دليل من به تمسخر نام اين طرح را «شوآپ» گذاشته بودم، چرا كه عده اي از اين طرح نفع مي بردند و من اين موضوع را منطقي نمي دانستم.

 



قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت: مطالبات صنايع لبني در بودجه نيامده ما هم پول نداريم

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه مطالبات سال گذشته صنايع لبني در رديف بودجه نيامده است، گفت: ما كه نمي توانيم پول توليد كنيم بايد اين اعتبار به ما واگذار شود تا ما بتوانيم پرداخت كنيم.
فريدون احمدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در واكنش به اين سؤال كه محمدرضا فرزين دبير ستاد هدفمندي يارانه ها در گفت وگويي اعلام كرده است كه مطالبات سال گذشته كارخانجات لبنيات در رديف بودجه امسال است و مطالبات امسال در سازمان هدفمندي يارانه هاست گفت: مطالبات سال گذشته كارخانجات لبنيات در رديف بودجه وزارت بازرگاني نيست و بايد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري در اين خصوص فكري بكند.
وي افزود: مطالبات امسال تا 15تيرماه را بايد سازمان هدفمندي يارانه ها به ما بدهد تا ما بتوانيم پرداخت كنيم.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سؤال كه مطالبات سال گذشته و امسال چقدر است گفت: مطالبات سال گذشته حدود 90 ميليارد تومان و مطالبات امسال حدود 150ميليارد تومان است.
وي افزود: بايد راه حلي پيدا كنيم تا بتوانيم مطالبات كارخانجات لبنيات را هرچه سريعتر پرداخت كنيم.
احمدي در واكنش به اين سؤال كه وعده وعيدهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت تاكنون عملياتي نشده است گفت: ما كه نمي توانيم پول توليد كنيم بايد اين اعتبار به ما واگذار شود تا ما بتوانيم پرداخت كنيم.
محمدرضا فرزين ديروز در گفت وگو با فارس در اين خصوص گفت: يارانه شير سال گذشته ربطي به سازمان هدفمندي يارانه ها نداشت بلكه در قانون بودجه ديده مي شد و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري به كارخانجات لبني پرداخت مي كرد. كارخانجات از سال قبل مطالباتي از دولت دارند كه هنوز پرداخت نشده است.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها در عين حال در خصوص وضعيت يارانه شير در سال جاري تصريح كرد: در سال جاري معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي پولي را تحت يارانه شير به سازمان هدفمندي يارانه ها پرداخت كرده است و سازمان هدفمندي نيز عنوان مي كند مطالبات معوق كارخانجات ربطي به او ندارد و آنچه مربوط به سازمان هدفمندي است يارانه امسال است.

 



وزير راه و شهرسازي: مطالبات پيمانكاران پرداخت مي شود

وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: مطالبات پيمانكاران اين وزارتخانه به طور عادلانه پرداخت مي شود.
علي نيكزاد در خصوص سرانجام پرداخت بدهي وزارت راه و شهرسازي به پيمانكاران، ضمن اشاره به اينكه هم اكنون با هيچ پيمانكاري مشكل نداريم، اظهار داشت: زماني كه اينجانب سرپرستي وزارت راه و ترابري سابق را برعهده گرفتم، اين وزارتخانه مبلغ يك هزار و600 ميليارد تومان بدهي به پيمانكاران داشت.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر اعتبارات وزارتخانه راه و شهرسازي 4 هزار و500 ميليارد تومان است، تصريح كرد: براي اجرا و اتمام پروژه هاي خود 40 هزار ميليارد تومان نياز داريم و پس از آن پروژه اي 50 هزار ميليارد توماني را آغاز مي كنيم.
وزير راه و شهرسازي ضمن تاكيد بر اينكه وزارت راه هيچ گاه حقوق پيمانكاران را ناديده نمي گيرد، ادامه داد: حدود يك هفته پيش از 4 هزار و500 ميليارد تومان بودجه اين وزارتخانه، تخصيصي مناسب از معاونت راهبردي رياست جمهوري اخذ و تصميم بر آن شد كه با بررسي ميزان طلب پيمانكاران و عادلانه، طلب آنها از سوي وزارت راه و شهرسازي پرداخت شود كه قطعا اين امر موجب فعاليت بهتر پيمانكاران خواهد شد.
نيكزاد با اشاره به اينكه پروژه هاي عمراني بدون حضور پيمانكاران و مشاوران امكان اجرا ندارد، اظهار داشت: قطعا برنامه ريزي وزارت راه و شهرسازي به گونه اي است كه هم منافع دولت و هم پيمانكار و مشاور حفظ شود.
وي افزود: تنها در طول اين مدت، ارباب رجوعي از پيمانكاران وزارت راه كه طلبي نيز از اين وزارتخانه داشت، عمر خود را از دست داد كه به اشتباه در برخي از رسانه ها اعلام شد كه وي به دليل داشتن طلب از وزارت راه و برخي برخوردها سكته كرده و عمر خود را از دست داده است كه من نيز اعلام مي كنم چنين اتفاقي رخ نداده و عمر هر شخص دست خداست.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در كنار پروژه هاي حمل و نقلي به وسعت ايران پروژه مسكن مهر در تمامي شهرها آغاز شده است، خاطرنشان كرد: قطعا در كنار مسكن، توسعه راه، بزرگراه، آزادراه و راه آهن از اصلي ترين درخواست هاي مردم و مسئولان است.

 



هشدار سازمان بورس به شركت هاي مشاور بدون مجوز

سازمان بورس و اوراق بهادار به شركت هايي كه بدون مجوز اقدام به تبليغ ارائه خدمات مشاور سرمايه گذاري مي كنند، هشدار داد.
مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس به شركت ها و سايت هايي كه بدون مجوز اقدام به تبليغ ارائه خدمات مشاور سرمايه گذاري، مديريت دارايي، سبدگرداني و... مي كنند، هشدار داد كه طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.ايوب باقرتبار اضافه كرد: سازمان بورس در راستاي حمايت از حقوق سرمايه گذاران و توسعه بازار كارآ و شفاف اوراق بهادار و بر اساس بند يك ماده 49 قانون بازار اوراق بهادار، هر شخصي كه بدون رعايت مقررات اين قانون، تحت هر عنوان به فعاليت هايي از قبيل مشاوره سرمايه گذاري كه مستلزم اخذ مجوز است، مبادرت كند، به حبس تعزيري يا جزاي نقدي محكوم مي شود.باقرتبار افزود: شركت هاي مشاور سرمايه گذاري و سبدگردان با رعايت ميزان نيروهاي متخصص و در اختيار داشتن امكانات نرم و سخت افزاري لازم مي توانند مجوز فعاليت خود را از سازمان بورس دريافت كنند.بنابر اعلام پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه ، وي اظهار كرد: اين شركت ها موظف هستند قبل از ارائه خدمات مشاوره و سبدگرداني به سرمايه گذار، طبق فرم هاي مشخص نسبت به دريافت اطلاعات لازم از مشتريان در خصوص ميزان ريسك پذيري، آشنايي آنان به بازار سرمايه، هدف و افق سرمايه گذاري اقدام كنند و پس از آن، متناسب با شرايط هر سرمايه گذار، مشاوره يا سبد سهام براي آنان تشكيل دهند.
مديرنظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس گفت: بديهي است سايت هايي كه به شكل كلي و بدون شناسايي مشتري و نياز آن ها، اقدام به ارائه خدمات مشاوره و سبدگرداني مي كنند، علاوه بر اينكه فعاليت آنها غيرمجاز است، مشتريان خود را با مخاطرات زيادي روبرو مي كنند.

 



واكنش شركت نفت به ادعاي داو جونز ايران نفتي روي آب ذخيره نكرده است

شركت ملي نفت ايران، ادعاي پايگاه اينترنتي داو جونز مبني بر ذخيره سازي 12ميليون بشكه نفت خام ايران را رد كرد.
سيدمحسن قمصري مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران در گفت وگو بامهر در واكنش به ادعاي داو جونز مبني بر ذخيره سازي 12 ميليون بشكه نفت ايران بر روي 6 نفتكش در خليج فارس، گفت: در حال حاضر ايران هيچ گونه نفت مازاد و يا فروخته نشده اي در خليج فارس ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه در سالجاري ميلادي حتي صادرات نفت ايران به بازارهاي مختلف جهان همچون چين و اروپا افزايش قابل توجهي داشته است، تصريح كرد: در شرايط فعلي روند فروش و صادرات نفت خام ايران كاملا عادي است.
در همين حال داو جونز ديروز به نقل از شركت كشتيراني بين المللي آيكاپ اعلام كرده است: ميزان ذخيره سازي نفت در نفتكشهاي بزرگ از سوي شركت ملي نفت ايران به دو برابر افزايش يافته است.
بر اين اساس هم اكنون ايران نفت خام توليدي خود را در 6 نفتكش غول پيكر ذخيره كرده است كه اين رقم تا 26 اوت معادل 12 ميليون بشكه نفت بوده است.
قمصري همچنين با اشاره به افزايش بهاي نفت خام سنگين صادراتي ايران در هفته هاي گذشته، بيان كرد: از ابتداي سالجاري تاكنون بهاي هشت نوع نفت خام صادراتي ايران بالاي 100 دلار به ازاي هر بشكه بوده است.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران همچنين از احتمال تمديد تمامي قراردادهاي بلندمدت فروش نفت خام ايران در سال 2012 ميلادي خبر داد و خاطرنشان كرد: تاكنون حتي يك شركت خارجي درخواستي مبني بر عدم تمديد قراردادهاي خريد نفت از ايران را مطرح نكرده است.

 



بيات اعلام كرد
صادرات محصول نهايي به جاي مواد اوليه اولويت شركت ملي پتروشيمي

مديرعامل شركت ملي پتروشيمي گفت: اگر همه 18ميليون تن محصول پتروشيمي كه صادر مي شود در داخل مصرف شود، امكان ايجاد 3ميليون شغل ديگر در صنايع تكميلي پتروشيمي وجود دارد.
عبدالحسين بيات در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به پرسشي پيرامون خام فروشي در صادرات محصولات پتروشيمي و امكان ايجاد اشتغال بالا از طريق فروش اين محصولات در داخل كشور و ايجاد زنجيره ارزش اظهار داشت: راهبرد اساسي كشور و وزارت نفت اين است كه آنچه محصولات پتروشيمي در كشور توليد مي شود ابتدا نياز داخل كشور را تأمين كند.
وي تأكيد كرد: اگر سال گذشته 18 ميليون تن صادرات داشتيم علت آن مصرف نشدن اين ميزان در داخل كشور بوده است نه اينكه محصول از مصرف كننده داخلي دريغ و صادر شده است.
مديرعامل شركت ملي پتروشيمي اضافه كرد: سال گذشته بالغ بر 6/11 ميليارد دلار درآمد ارزي براي كشور از اين طريق حاصل شد كه درآمد قابل توجهي محسوب مي شود و از سويي يك حسن محسوب مي شود اما از سوي ديگر اين يك حسن نيست چرا كه نيمه خام فروشي به حساب مي آيد.
وي با بيان اينكه براساس برنامه ريزي ما توليد امسال به 40 ميليون تن خواهد رسيد و آرزوي ما اين است كه همه آن در داخل كشور مصرف شود، گفت: به جاي اينكه گرانول پلي پروپيلن يا پلي اتيلن يا متانول و امثال آن صادر شود ترجيح ما اين است كه صادرات در قالب محصولات نهايي انجام شود چرا كه ارزش افزوده و اشتغال در توليد همان محصول نهايي است.
وي توضيح داد: به عنوان مثال وزن پلاستيك بدنه يك جاروبرقي در مجموع 4 يا 5 كيلو است و قيمت هر كيلو پلي اتيلن نيز تقريباً 1500 تومان است كه در مجموع قيمت مواد اوليه آن 7500 تومان مي شود در حالي كه بدنه يك جاروبرقي ساخته شده در بازار 70 يا 80 هزار تومان است يعني امكان چند برابر شدن ارزش اين محصولات در كنار اشتغالزايي بالاي آنها وجود دارد.
بيات با بيان اينكه تبديل مواد اوليه به محصولات نهايي و فروختن آن در سراسر دنيا بسيار ارزشمند است و همان كاري است كه چين در دنيا انجام مي دهد، افزود: تنها راه آن توسعه صنايع پايين دستي و تكميلي پتروشيمي است كه در حوزه كاري وزارت صنايع قرار دارد و ما نيز هر كمكي كه بتوانيم ارائه كنيم حاضريم در كنار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته و ارائه كنيم تا اين كار انجام شود.
وي تصريح كرد: پيام ما هم به آن دوستان اين است كه به جاي جدا كردن پايين دستي و ميان دستي صنعت پتروشيمي از بدنه وزارت نفت و گرفتن انسجام و توسعه يافتگي و پيشرفت آن، در بخش پايين دستي با محوريت توسعه صادرات متمركز شويد.مديرعامل شركت ملي پتروشيمي با تاكيد بر اينكه در عين حال تسهيل قوانين نيز مورد نياز است اظهار داشت: ما براي اينكه پتروشيمي ها تشويق شوند و محصولات خود را به صنايع پايين دستي بفروشند پيشنهادي ارائه كرديم كه در برنامه پنجم گنجانده شد اما آيين نامه آن هنوز تدوين نشده است.
وي افزود: محتواي پيشنهاد ما اين است كه هر پتروشيمي بالادستي و ميان دستي كه محصولات صنايع تكميلي را تأمين كند با او همانگونه برخورد مي شود كه بخواهد محصول خود را صادر كند و تمام مشوق هايي كه مشمول صادركننده مي شود مشمول پتروشيمي هاي تامين كننده مواد اوليه بخش پايين دستي نيز مي شود كه شامل معافيت مالياتي، دريافت جوايز صادراتي و دريافت انواع تسهيلات است.
وي اضافه كرد: اين راهكار با پيشنهاد وزارت نفت و شركت ملي پتروشيمي ارائه شد اما معطل مانده كه وزارت صنايع بايد آن را انجام دهد.
بيات در ادامه تصريح كرد: با حدود 6 ميليون تن محصول كه داخل كشور مصرف مي شود نزديك به يك ميليون شغل در صنايع تكميلي پتروشيمي به وجود آمده است كه اگر همه 18 ميليون تن محصولي كه صادر مي شود در داخل مصرف شود امكان ايجاد 3ميليون شغل ديگر در كشور وجود خواهد داشت و در مجموع 4ميليون شغل از اين طريق در كشور خواهيم داشت.وي گفت: اين صنايع اكثراً سرمايه بر نيستند و در نتيجه به راحتي در قالب تعاوني ها، جوانان تحصيلكرده مي توانند با يك سرمايه گذاري اندك و با گرفتن تسهيلات واحدهاي پايين دستي پتروشيمي را ايجاد كرده و محصولات نهايي را در سراسر دنيا پخش كنند تا هم برند ساخت ايران گسترش يابد هم اشتغال ايجاد شود و هم بازارهاي داخلي رونق پيدا كند.

 



بخشي از واردات بي رويه ميوه كنترل شده است

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس با اشاره به اين كه واردات نسبت به ماه هاي گذشته كاهش داشته است گفت: در حال حاضر واردات ميوه كاهش يافته و هيچ ميوه اي به كشور وارد نمي شود به جز آن بخشي كه وزارت جهاد كشاورزي اعتقاد دارد بازار نياز دارد.
به گزارش مهر، محمد رجايي افزود: در قانون افزايش بهره وري در بخش كشاورزي و قانون برنامه پنجم توسعه كاهش واردات مطرح شده است و اين قوانين در حال عملياتي شدن هستند. وي با بيان اين كه مقداري از واردات بي رويه كنترل شده است، گفت: تغييرات قيمتي پس از اجراي هدفمندي يارانه ها در محصولات كشاورزي طبيعي است و آثار زيادي را در بخش داشته است. بنا به همين گزارش نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه هم مي گويد: به رغم ممنوعيت واردات ميوه، تا يك ماه پيش در همه خرده فروشي ها ميوه هاي لوكس به فروش مي رسيد. رضا نوراني با بيان اين كه اگر كشور به اين ميوه ها نياز دارد پس بايد مجوز واردات ارايه شود، اظهار داشت: هم اكنون همه اقشار اجازه واردات ميوه را ندارند و فقط برخي از افراد بدون مجوز ميوه هاي لوكس و با قيمت هاي بالا را به كشور وارد مي كنند. وي افزود: موضوع واردات بي رويه بين وزارتخانه ها دست به دست مي شود در حالي كه افرادي كه بايد سود ببرند به درآمدهاي كلاني رسيده اند و تمامي اين پاس كاري ها بي نتيجه است.
نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان با اعلام اين كه اتحاديه هم به اين نابساماني و بي قانوني معترض است، گفت: اگر براي تنظيم بازار، ميوه به كشور وارد مي شود چرا انگور آفريقايي كه كيلويي 13 هزار تومان است، وارد مي شود. آيا قشر ضعيف جامعه مي تواند اين انگور را خريداري كند.
نوراني خاطرنشان كرد: اعضاي اين اتحاديه هيچ كدام در زمان ممنوعيت، واردات ميوه لوكس را نداشتند و فقط مجوز واردات سيب و پرتقال در بهمن ماه صادر شد كه تا ارديبهشت هم ادامه داشت.

 



تعطيلي 50 درصد دامداري هاي تهران

رئيس انجمن صنفي گاوداران استان تهران از تعطيل شدن بالغ بر 50 درصد واحدهاي دامي اين استان خبر داد و گفت: بدليل سياستهايي مبني بر واردات بي رويه شير خشك خارجي و واردات قاچاق و رسمي گوشت منجمد، صنعت دامپروري ضربه سنگيني خورده است.
سيد احمد مقدسي، در گفت وگو با ايسنا، افزود: در حال حاضر از 4 هزار و 600 واحد دامي در استان تهران، فقط 2 هزار و 180 واحد دامي فعال است و بقيه تعطيل شده اند.
وي اضافه كرد: بدليل مقرون به صرفه نبودن توليد شير و هزينه هاي بالاي توليد، روزانه 3 گاو روانه كشتار مي شوند تا 7 دام ديگر زنده بمانند، به طوري كه 40 درصد از ميزان توليد شير كاسته شده است.
مقدسي با ابراز تأسف از اين كه كشورمان طي سال هاي قبل صادركننده گوساله و شيرخشك بوده، اما با اتخاذ برخي تصميم ها، تبديل به واردكننده شيرخشك و گوشت قرمز شده است، گفت: اين سياست عامل نابودي سرمايه گذاري اين صنعت و از بين رفتن اشتغال هاي ايجاد شده گرديد؛ كه البته گوش شنوايي هم نيست.
به گفته وي كارخانه هاي لبني خواستار افزايش قيمت محصولات خود هستند كه پس از ماه رمضان اين افزايش قيمت در سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف كننده بررسي خواهد شد.
رئيس انجمن صنفي گاوداران استان تهران در پاسخ به اين كه بازار مصرف كشش افزايش قيمت شير و محصولات لبني را ندارد، تصريح كرد: مردم ايران 4 برابر ميانگين جهاني نوشابه مصرف مي كنند و هر بطري نوشابه را 900 تومان مي خرند و توانايي خريد نوشابه را با افزايش قيمت اعمال شده دارند و هيچ كاهش مصرفي در اين ميان نداشته اند، اما قدرت خريد شير به عنوان محصول سلامتي را ندارند؟!
مقدسي تصريح كرد: اگر مسئولان مربوطه مي خواهند مردم ارزان بخورند، بايد يارانه بدهند نه اين كه هزينه ارزان خوردن مصرف از جيب توليد و به ضرر توليدكننده تأمين شود.
به گفته وي، در حال حاضر هر كيلو شير با كيفيت در استان تهران 560 تومان خريداري مي شود، در حالي كه هزينه تمام شده با 10 درصد سود براي دامداران 680 تومان است.
علوفه، يك شبه ثروتهاي ميلياردي نصيب
دلالان كرد
همچنين رئيس هيئت مديره اتحاديه مركزي دامداران از افزايش يكباره قيمت علوفه خبر داد و گفت: طي يك هفته قيمت هر كيلو جو با 140 تومان افزايش به 475 تومان رسيده و هر كيلو ذرت با 70 تومان افزايش به كيلويي 550 تومان افزايش يافته است.
سيروس روستا در گفت وگو با ايسنا با ابراز تأسف از افزايش قيمت همه اقلام علوفه اي اظهار كرد: علوفه و خوراك دام بدون هيچگونه نظارتي طي يك هفته گران شد و دلالان يكباره به ثروت هاي ميلياردي رسيدند.
وي تصريح كرد: عليرغم سرمايه گذاري بالا در صنعت دامداري و وجود گاوهاي شيري اصيل در كشور، به دليل عدم حمايت از توليد، كنترل بازار فروش محصولات و در برابر آن آزاد بودن قيمت خوراك دام و علوفه از سال گذشته، دامداري هاي كشور روبه ورشكستگي سوق يافته اند.
روستا گفت: به دليل افزايش يكباره قيمت علوفه و پايين بودن قيمت خريد هر كيلو شير از دامدار، دامداران فقط دام هايشان را با خوراك ضروري زنده نگه داشته اند و به دنبال توليد شير نيستند، چرا كه توليد شير برايشان ضررده است.
رئيس هيئت مديره اتحاديه دامداران تأكيد كرد: طي 4 سال اخير قيمت خريد شير از دامداران ثابت بوده، اما قيمت خوراك و علوفه دام بدون هيچ نظارتي به صورت روزافزون روبه افزايش است كه ادامه اين روند باعث مي شود تا دو ماه آينده گاوهاي شيري اصيل ايراني كه اصلاح ژنتيك بر آن ها انجام شده، روانه كشتارگاه شوند؛ كما اين كه اكنون هم گاو شيري بالاي 30 كيلوگرم توليد روانه كشتارگاه ها هستند كه فاجعه براي كشور است.
روستا افزود: همانگونه كه بازار شير و محصولات لبني تحت نظارت شديد قيمت از سوي سازمان تعزيرات حكومتي است بايد بازار فروش علوفه و خوراك دام هم تحت نظارت قرار گيرد اما هيچ تشكل نظارتي در اين راستا نيست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14