(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6 شهریور 1390- شماره 20010

دستاوردهاي كابينه خدمتگزار در آستانه هفته دولت (بخش پاياني)
از عدالت محوري تا درس ايستادگي در برابر استكبار



دستاوردهاي كابينه خدمتگزار در آستانه هفته دولت (بخش پاياني)
از عدالت محوري تا درس ايستادگي در برابر استكبار

پريسا جلالي
توزيع سهام عدالت، هدفمندي يارانه ها، مسكن مهر، توزيع تسهيلات بانكي در رده هاي پايين جامعه، توزيع عادلانه منابع دولتي، گسترش قرض الحسنه، بهسازي و نوسازي مسكن و بافت روستايي، خريد نقدي محصولات كشاورزي، توسعه تأمين اجتماعي روستايي، كپرزدايي در كشور، گسترش شبكه گازرساني، هدايت تسهيلات يارانه اي به سمت كشاورزي و مناطق محروم، افزايش خانه هاي بهداشت و اجراي طرح پزشك خانواده، باز كردن حلقه هاي مديريتي از گروه ها و جناح هاي سياسي به سوي متن مردم و مبارزه با اشرافيت دولتي از جمله اقدامات دولت براي نهادينه كردن عدالت در جامعه ايران است.
عدالتي كه محور اساسي كابينه نهم و دهم در نظر گرفته شد تا چهره كشور از سرمايه داري حاصل دولت هاي پيشين پاك شود و مردم صاحب حقوق بحق خود شوند.
عدالت بحث مفصلي است اما آنچه متداول از آن ياد مي شود ايجاد فضايي است كه در آن هر چيزي در جاي خود قرار گيرد، نسبت ها رعايت شود و صاحبان حق به حقوق خود برسند و در آن سيستم عادلانه به كسي ظلم نشود.
جنبش عدالت خواهي
عدالت بيشتر از اينكه به يك حركت و جنبش تبديل شود به اعتقادات انسان ها نزديك است. چرا كه اگر نگاه درستي به عدالت داشته باشيم بقا و حفظ ارزش ها را در پي خواهد داشت. طبق قرآن هم در رسالت اصلي انبياي الهي به پا داشتن قسط و عدالت در جامعه مورد تأكيد واقع شده است.
اما علت اينكه عدالت طلبي مورد استقبال جوانان و نخبگان است ريشه آن را بايد در مباحث اعتقادي دانست.
همان اعتقادي كه منجر به حمايت اكثريت از رئيس جمهور خدمتگزار شد و كابينه نهم و سپس با تأكيدي بيشتر كابينه دهم بر كرسي اجراي قانون جاي گرفت.
با سپري شدن از عمر دولت نهم و دهم عدالت محوري هر چه بيشتر تقويت شد تا اينكه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و اصرار دولت به اجراي آن با وجود همه موانع پيش رو قوت گرفت و بستر اجراي عدالت فراهم شد.
اتفاق مباركي كه مسيب پهلواني، اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان به آن اشاره دارد و مي گويد: «مردم به اين باور رسيده اند كه اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها گام اساسي براي عادلانه ساختن و رقابتي كردن فضاهاي اقتصادي در كشور است و با اجراي اين قانون است كه مي توان به جامعه اي عادل رسيد.»
وي همچنين بر اين عقيده است كه علاوه بر جلوگيري از اتلاف منابع انرژي قاچاق سوخت مهم ترين معضل مردم در مناطق مرزي است كه با هدفمندي يارانه ها محدود و قطع شده است.
همچنين با اين شرايط اقشار آسيب پذير سهم بيشتري از ثروت ملي به دستشان مي رسد كه اين مفهوم كامل عدالت محوري است.
يزدان پرست، اقتصاددان ديگري است كه او نيز قانون هدفمندي يارانه ها را عادت به صرفه جويي و جلوگيري از قاچاق سوخت مي داند و مي گويد: «با اين اقدامات اساسي صورت گرفته و دستاوردهاي حاصل از هدفمندي، زمينه كارآمدي در توليد و صنعت فراهم شده همچنين طبقه متوسط و فقير تقويت مي شوند بنابراين اميدواريم در عمل با همكاري مردم و دولت به هدف هاي عالي چشم انداز نظام نايل شود.
اكنون كه چند ماهي از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گذشته است اغلب كارشناسان اقتصادي معتقدند كه اجراي موفقيت آميز قانون هدفمندي يارانه ها مسير پيشرفت جمهوري اسلامي را از توسعه سرمايه سالارانه به پيشرفت عادلانه تغيير خواهد داد.
سفرهاي استاني نمود واقعي عدالت
مطابق همه شعارها و وعده هايي كه در ايام انتخابات داده شد برنامه ها آغاز شد و طرح هاي كلان به ثمر نشست، از سهام عدالت كه البته نقدهاي زيادي به آن وارد است تا اجراي طرح مسكن مهر و سهميه بندي بنزين و هدفمندي يارانه ها كه پس از سفرهاي استاني به نقطه عطف خود رسيدند.
مراجعه به دورترين نقاط روستاها و شهرهاي كشور و سر زدن به اهالي محروم ترين نقاط اين سرزمين و از نزديك شاهد كاستي هاي اقشار مستضعف بودن و درنهايت برنامه ريزي براي رفع محروميت ها دستاورد عظيم تلاش دولت طي سفرهاي استاني بوده است.
سفرهاي استاني به عنوان دستاورد مهم دولت در رفع محروميت ها موضوعي است كه حسن ملك محمدي، نماينده مردم دامغان بدان اشاره دارد.
وي در توصيف دستاوردهاي دولت به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: «دستاوردهاي دولت خدمتگزار در عرصه هاي عمراني، سياسي، اقتصادي و در عرصه جهاني و بين الملل بسيار فراوان و تحيربرانگيز است و برخي از آنها در مقايسه با دولت هاي گذشته از برجستگي و كيفيت و وسعت فراواني برخوردار است.»
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه مي دهد: «دولت آقاي احمدي نژاد دولت كار و تلاش است و با روحيه ايثار و فداكاري كارهاي بزرگي را به ثمر رسانده است كه نمونه بارز آن سفرهاي استاني با دستاوردهاي زياد در بخش هاي عمران و آبادي مناطق محروم و اختصاص اعتبار و تأمين امكانات در اين مناطق است.»
به اعتقاد ملك محمدي سفرهاي استاني نمود واقعي اجراي عدالت در روستاها و مناطق محروم است و اجراي قانون هدفمندي يارانه ها متأثر از همين سفرهاي استاني دولت و آشنايي با محروميت ها در اين مناطق است.
هولوكاست و ايران هراسي
پس از بررسي اقدامات عمراني و اقتصادي دولت نهم و دهم، ديگر اتفاقي كه طي اين سال ها رخ داد و مرهون ايستادگي دولت بود، دستيابي ايران به دانش هسته اي و ارتقا به عنوان توليدكننده بسياري از تكنولوژي هاي هسته اي است.
ملك محمدي اضافه مي كند: «علاوه بر دستاوردهاي عمراني و اقتصادي، دولت دهم گام هاي موثري در سياست خارجي برداشت و علي رغم توطئه فتنه گران و دشمنان با قدرت و قوت در دفاع از حق مسلم مردم ايران در دستيابي به دانش هسته اي و دستاوردهاي علمي و فناوري هاي نانو ايستادگي كرد.
همين پيشرفت هاي قابل ملاحظه سبب شد تا استكبار جهاني به فكر تشديد اسلام هراسي و ايران هراسي در غرب ناشي از تأثيرگذاري ايران بر ملت هاي منطقه و جهان بيفتد.
روند تاريخي اين ادعا به طرح موضوع هولوكاست باز مي گردد.
سپس سفر آقاي احمدي نژاد به لبنان كه با وجود همه تهديدهاي امنيتي و نيز لابي هاي گسترده مقامات آمريكايي و اسرائيلي در لغو سفر، شاهد استقبال ميليوني مردمي از لبنان بود كه تشنه آزادي خواهي برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامي شده اند.
اين سفر بازتاب وسيعي در رسانه هاي خارجي داشت و در قالب خبر، گزارش، تحليل و حتي گزارش هاي تصويري پوشش داده شد به طوري كه دو روز پياپي در صدر اخبار رسانه هاي عربي و جهاني قرار گرفت.
جواد آرين منش، نايب رئيس كميسيون فرهنگي و نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي هم در همين مورد به اتحاد ايران و لبنان كه موجب وحشت صهيونيست ها شده است اشاره و تصريح مي كند: «ارتباط روزافزون كشورهاي انقلابي از جمله ايران و لبنان سبب وحشت استكبار جهاني و صهيونيسم بين الملل شده است به همين خاطر آنان از سفر دكتر احمدي نژاد به لبنان در آن زمان به هراس افتادند.»
وي مي گويد: «تقويت محور مقاومت در منطقه يكي از محورهاي اصولي سفر آقاي احمدي نژاد به لبنان بود و ايجاد يك جبهه متحد از كشورهاي مسلمان و انقلابي موجب اميدواري هرچه بيشتر همه آزاديخواهان جهان مي شود. ايستادگي و شجاعت رياست جمهوري دشمنان انقلاب را به وحشت مي اندازد همان طور كه طي ماه هاي اخير شاهد انقلاب هاي وسيع در خاورميانه عليه استكبار جهاني هستيم.»
عليرضا سلطان شاهي، رئيس مركز مطالعات فلسطين علت محبوبيت رئيس جمهور را روحيه استكبارستيزي وي مي داند. او طي گفت وگويي كه پيش از اين با وي داشتيم ابراز عقيده كرده بود كه استواري رئيس جمهور در مقابل غرب و در پرونده هسته اي ايران آزاديخواهان جهان را تحت تأثير قرار داد. چون مردم منطقه هرگز شاهد چنين منشي در دولتمردان خود نبوده اند و اين رفتار را در دكتر احمدي نژاد مايه مباهات مي دانند.
بنابه اظهارات دبير كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين، طرح هولوكاست و مصمم بودن در مقابله با رژيم صهيونيستي عامل مهم ديگري است كه مردم منطقه را به انقلاب اسلامي اميدوار كرده است.
تسهيل صدور انقلاب با دولت دهم
علي رغم برخي از دولت هاي گذشته كه در صدور انقلاب اشكال تراشي مي كردند و موانع اين اتفاق را فراهم كرده بودند، دولت دهم توانست ارزش هاي انقلابي و اسلامي ايران را به ديگر كشورها نه تنها در خاورميانه بلكه به ديگر قاره ها صادر كند.
حجت الاسلام مديح، رئيس اسبق سازمان بسيج طلاب كشور به خبرنگار سرويس گزارش روز كيهان مي گويد: «بيداري اسلامي همان طور كه شاهديم به ديگر كشورها راه يافته و افراد و گروه هاي بسياري را به حركت و پويايي واداشته است.
اگر چه بسياري از انديشمندان افزايش و قدرت مانور رسانه هاي جمعي و ظرفيت چاپ قرآن كريم و كتب مذهبي را در دنيا يكي از شروط صدور انقلاب اسلامي ايران در سطح جهان برمي شمارند اما نمي توان تلاش هاي دولت كنوني را در تقويت صدور انقلاب منكر شد. چرا كه دولت هاي قبلي هم به چنين توانمندي هايي مجهز بودند اما نتوانستند آثار معنوي و ريشه الهي و اسلامي انقلاب ايران را روانه ديگر كشورها كنند.
گفتمان عدالت هم ديگر عامل مهمي است كه توانست در صدور ارزش هاي انقلاب اسلامي و فرمايشات امام خميني(ره) موج عظيمي ايجاد كند. اين تحول طي سال اخير در منطقه انقلاب هاي مباركي را در ديگر كشورهاي اسلامي رقم زد كه مي توان گفت سياست خارجي ايران و ايستادگي در مقابل دشمنان در ماجراي تحريم ها و دستيابي به دانش هسته اي اين موضوع را تسهيل كرد.»
حجت الاسلام والمسلمين مديح اشاره مي كند: «مردم مظلوم كشورهايي كه در حال حاضر انقلاب كرده اند به دليل ظلمي كه هم از جهت فردي و هم از حكومت و دولت متحمل شده اند تشنه عدالت بودند كه دولت دهم راه را به آنها نشان داد. گفتمان عدالت انقلاب اسلامي هم در دنيا به شعار همه ملت هاي محروم و ستمديده تبديل شد. هر چند براي اجراي اين گفتمان به شرايط مساعدي در سراسر جهان نياز دارد و دولت هاي استكباري هميشه مانع از تحقق آن شده اند اما ايستادگي دولت دهم در مقابل استكبار در موضوع هسته اي و هم در افشاگري هولوكاست اثرات خوبي براي انقلاب در خاورميانه برجاي گذاشت.
ايستادگي دولت در مقابل تحريم ها و يافتن راه حل هاي اقتصادي براي حذف وابستگي به خارج ديگر دستاوردي بود كه دولت دهم بدان دست يافت.»
مصونيت دولت از جريان هاي انحرافي
اما با وجود همه اين توانمندي ها كه در دولت دهم و شخص رئيس جمهور شاهديم اين انتظار مي رود كه كابينه خود را از انحرافات مصون نگه دارد.
حسن ملك محمدي، عضو كميسيون فرهنگي مجلس در اين زمينه تصريح مي كند: «همان طور كه دولت در ارايه خدمات به ملت با صراحت و شجاعت و روحيه فداكاري و جهادي وارد عرصه شد، در پاك كردن چهره دولت از القائات و شبهات و انحرافات از جمله جريان انحرافي بايد به خوبي عمل كند و از هر فتنه گري و انحراف كه مصاديقش مشخص است اعلام برائت كند.»
وي ضمن تأكيد بر اينكه نبايد در مسير پاسداري از ارزش هاي اسلامي و ايراني با كسي مسامحه كرد، اظهار مي دارد: «عزت و اقتدار ما به بركت خون شهدا و امام راحل و حضور رهبر معظم انقلاب ميسر شده است و در دفاع از ارزش هاي ديني و ايستادگي مقابل استكبار بايد صريح و روشن عمل كنيم. از شخص رئيس جمهور هم اين انتظار را داريم. دولتي كه آمريكا را به چالش كشانده و مي تواند به زانو درآورد قطعا در كارنامه عمل خود به سيره امام علي(ع) مي تواند اقتدا كند و مبارزه با قاسطين و مارقين و ناكثين را همچون گذشته در دستور كار خود بگنجاند و با هر نوع جريان انحرافي به تقابل برخيزد.»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14