(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6 شهریور 1390- شماره 20010

خون يعني زندگي
سن ماه 100ميليون سال كمتر شد
داروي ويروس كش
توليد نمونه آزمايشگاهي داروهاي نوتركيب براي درمان 4 بيماري
تولد ميليون ها الماس در قلب شعله شمع
هتلي در فضا
دستكشي براي خط زيبا
چرا گرمازده مي شويم؟
كاهش كلسترول خون در 7 روز



خون يعني زندگي

براساس آخرين تحقيقات پزشكي انجام شده در مركز آزمايشگاهي آدلايد استراليا از هر 7 زن يك نفر مبتلا به كم خوني است. كم خوني كه از جانب بسياري از افراد ساده گرفته مي شود اما سلامت نيمي از زنان باردار و انسان هاي پير و جوان را نشانه رفته است.
بدن ما براي خون سازي نيازمند مواد اوليه مانند آهن و ويتامين ها، بخصوص اسيد فوليك است، اما اكثر مردم در تامين اين مواد ناآگاه هستند. بنابراين كم خوني ناشي از فقر آهن شايع ترين و مهم ترين كم خوني مردمان دنيا به شمار مي رود.
بخش اصلي خون سازي بدن از طريق مغز استخوان انجام مي شود. به همين خاطر عواملي كه موجب صدمه به مغز استخوان مي شود، مي توانند سبب كم خوني شوند.
كم خوني ريشه در سوءتغذيه
متخصصان خون 50 درصد كم خوني به ويژه در زنان را ريشه در سوءتغذيه آنان مي دانند و مي گويند؛ دو سوم مشكلات تغذيه اي افراد ناشي از كمبود و مشكل دريافت آهن است. كم خوني در كودكان از دوران پس از 6 ماهگي شروع مي شود و بر ضريب هوشي افراد تأثير منفي مي گذارد. قدرت يادگيري و تمركز دختران بويژه در دوره بلوغ تحت الشعاع عوارض ناشي از كم خوني است.
اين مسئله بازدهي كاري افراد را دچار افت كرده و دقت آنان را به شدت پايين مي آورد.
اين در حالي است كه عوامل اقتصادي، اجتماعي هم در كم خوني افراد تأثير غيرمستقيم دارد.
در واقع عادات غذايي غلط در ايجاد بيماري كم خوني نقش عمده اي ايفا مي كند.
نكته قابل توجه اين است كه بسياري از افراد بلافاصله پس از مصرف وعده هاي غذايي روزانه و شبانه چاي مصرف مي كنند در حالي كه مصرف يك فنجان چاي پس از غذا بيش از 95 درصد جذب آهن را كاهش مي دهد و مصرف يك پرتقال يا دو عدد نارنگي بلافاصله پس از غذا درصد جذب آهن مواد خوراكي را افزايش خواهد داد.
از سوي ديگر، رعايت نكردن نكات بهداشتي معمولا در اثر فقر اقتصادي افراد پديد مي آيد و كمبود بهداشت انسان ها با عادات غذايي نادرست آنان دست به دست هم مي دهد تا افراد گرفتار اين بيماري خطرناك شوند.
به اعتقاد محققان، وجود ضعف، بي حوصلگي و عصبانيت، سرگيجه، ترك گوشه لبها، بي رنگ شدن ناخن ها، درد دهان، تمايل به خوردن خاك در كودكان، اختلال رشد و افت تحصيلي مي توانند زنگ هاي خطر ابتلا به اين بيماري را به صدا درآورد.
گوشت، مهم ترين و راحت ترين منبع قابل جذب آهن است اما آهن موجود در گياهان مثل عدس و اسفناج كمتر جذب بدن مي شود.
برخي غذاها موجب جذب بيشتر آهن از روده مي شوند در حالي كه خوردن خوراكي هاي مردم پسندي مانند چاي و قهوه و بعضي داروها مانع جذب آهن شده و فرد را مستعد كم خوني مي كند.
اين در حالي است كه بدن كودكان در سن رشد و خانم ها حين بارداري به آهن نياز بيشتري دارد.
شمار زيادي از مردم هنوز از تفاوت هاي ميان كم خوني و كاهش فشار خون آگاهي چنداني ندارند و نمي دانند كه اين دو موضوع با يكديگر ارتباط زيادي ندارند.
كم خوني با كاهش هموگلوبين خون همراه است و افراد دچار خون ريزي به دليل از كار افتادگي مغز استخوان به آن مبتلا مي شوند و بيماري هاي ارثي نظير تالاسمي سيستم خون سازي بدن را دچار اختلال مي كنند. خستگي، زود رنجي، اختلال خواب و پرخوابي، ضعف حافظه و فراموشي، بالابودن تپش قلب پس از طي مسافت هاي كوتاه، از ديگر نشانه هاي اين بيماري به شمار مي روند.
در اين ميان بسياري از افراد به مصرف داروهاي گياهي روي مي آورند.
اين در حالي است كه محققان با مصرف داروهاي گياهي در زمينه رفع كم خوني موافق نيستند. چون كمبود آهن، پروتئين و ويتامين (ب12) بايد از طريق منابع گوشتي و حيواني تأمين شود.
شيوع كم خوني
شيوع اين بيماري از 6ماهگي تا 2سالگي است و بروز مشكلات گوارشي و روده اي نيز به دليل افت آهن است.
بيماراني هستند كه تحمل مصرف قرص هاي آهن را ندارند، اما مقاومت در برابر خوردن اين قرص به معناي تكميل نشدن درمان است و بايد افراد به هر ترتيب ممكن درمان خود را به پايان برسانند.
براي درمان كم خوني فقر آهن مي توان از قرص هاي آهن يا آهن تزريقي استفاده كرد.
در فرد مبتلا به كم خوني ذخاير آهن بدن تقريباً تمام مي شود. بنابراين هنگام درمان كم خوني بايد اين ذخاير جايگزين شوند به همين علت است كه معمولا درمان كم خوني فقر آهن 4تا 6ماه طول مي كشد.
تحقيقات دانشمندان استراليايي نشان مي دهد كار اصلي خون رساندن مواد تغذيه كننده (اكسيژن، گلوكز) و سازنده به بافت ها و برطرف كردن مواد اضافي و زباله اي (همچون دي اكسيد كربن و اسيد لاكتيك) از بافت هاي بدن است.
كم خوني را جدي بگيريد
خون، بافت پيوندي تخصص يافته اي است كه سلول هاي آن در داخل ماده زمينه اي مايعي به نام پلاسما شناورند. حجم خون در يك فرد بالغ بطور متوسط 5ليتر است. خون به واسطه گردش در داخل رگ هاي خوني اصلي، مواد غذايي و حرارت را در بدن توزيع كرده و اكسيژن و دي اكسيدكربن را بين سلول ها و ريه ها انتقال مي دهد و مواد زايد حاصل از فعاليت سلول ها را به ارگان هاي دفعي مي رساند.
خون در محيط خارج از بدن منعقد شده و به صورت لخته درمي آيد و قسمت محلول آن به صورت مايعي زرد و روشن به نام پلاسما، از آن جدا مي شود.
در تشخيص دقيق كم خوني شدت آن بسيار مؤثر است و در اين آزمايش تعداد كل سلول هاي خوني C.B.C همچنين انجام آزمايش توسط دستگاه مخصوصي شمارش مي شود و ميزان هموگلوبين و يك سري ايندكس هاي ديگر ارزيابي مي شود.
در هر حال اگر زود رنجي بي دليل و هزار و يك عامل ناشناخته براي بيرون رفتن از كوره احساسات خود داريد حتما يك آزمايش كم خوني را در برنامه هاي كاري خود قرار دهيد.
سبزيجات با برگ سبز، ميوه هاي خشك شده و لوبيا سرشار از آهن و آب انواع مركبات، انواع سبزيجاتي كه برگ هاي پهن و سبز دارند و حبوبات، سرشار از ويتامين ها و اسيدفوليك را فراموش نكنيد.
از سوي ديگر افزايش بيش از حد آهن نيز مي تواند عواقب وخيمي براي بدن به همراه داشته باشد به همين لحاظ مصرف مكمل هاي حاوي آهن بدون نظر و تجويز پزشك مي تواند براي افراد خطرناك باشد.
نوشيدن چاي پررنگ و زياد موجب بروز و شيوع كم خوني در افراد مي شود، نوشيدن چاي موجب جذب آهن بدن شده و بهتر است آن را كم رنگ بخورند و ريزش موي خود را نيز در ارتباط مستقيم با كم خوني ببينند.

 



سن ماه 100ميليون سال كمتر شد

تحليل هاي اخير بر روي قطعه سنگي كه در سال 1972 توسط مأموريت «آپولو16» به زمين منتقل شده، نشان داده است كه سن ماه بيش از 100 ميليون سال، كمتر از فرضيات پيشين است.
فرضيات پيشين در مورد منشا ماه، بر اين اساس بود كه اين قمر در پي برخورد يك سياره غول پيكر در اوايل تكامل منظومه شمسي با زمين اوليه ايجاد شده است.
بسياري از محققان بر اين باورند كه پوسته مذاب ماه پس از تنها ده ها هزار تا چند ميليون سال، محكم و سفت شده كه اين عقيده با مخالفت برخي ديگر روبه روست.
اين تيم بين المللي تحقيقاتي كه از دانشمندان موزه تاريخ طبيعي دانمارك، آزمايشگاه ملي لاورنس ليورمور، دپارتمان مغناطيس زمين مؤسسه كارنگي و دانشگاه بليز پلسكار تشكيل شده، از شيوه هاي جديد پالايش براي تعيين سن اين نمونه ماه استفاده كردند.
آنها با تحليل ايزوتوپ هاي عناصر سرب و نئوديميوم، سن اين قطعه را 4ميليارد و 36ميليون سال محاسبه كردند كه در مقايسه با فرضيه سني پيشين كه 4ميليارد و 567ميليون سال بود، ماه بسيار جوانتر از گمانه هاي پيشين است.
اين فرضيه سني جديد كه با آزمايش قديمي ترين پوسته ماه به دست آمده با فرضيه سني قديمي ترين ماده معدني زميني زيركن كه در غرب استراليا كشف شده، مشابه بوده كه در نتيجه نشان دهنده قدمت مشابه زمين و ماه است.
اين پژوهش در مجله نيچر منتشر شده است.

 



داروي ويروس كش

پژوهشگران «ام.آي.تي» اعلام كردند كه به يك داروي «آنتي ويروس همگاني» رسيده اند كه مي تواند هر نوع ويروسي را شناسايي و نابود كند.
بيشتر عفونت هاي باكتريايي با آنتي بيوتيك هايي از نوع پني سيلين كه دهها سال قبل كشف شده است درمان مي شوند، اما اين داروها برابر عفونت هاي ويروسي از جمله آنفلوآنزا، سرماخوردگي و تب هاي خونريزي دهنده مهلكي چون ابولا بي فايده هستند.
اكنون گروهي از دانشمندان لابراتوار «لينكولن» در مؤسسه تكنولوژي ماساچوست دارويي را طراحي كرده اند كه قادر است سلول هاي آلوده به هر نوع ويروسي را شناسايي كند و به روشي ويروس ها را نابود كند كه منجر به از بين رفتن آلودگي شود.
اين محققان درحال آزمايش اين دارو در برابر 15 ويروس از جمله «رينوويروس ها» كه سبب بروز سرماخوردگي مي شوند، ويروس H1N1 آنفلوآنزا، يك ويروس معده، ويروس فلج اطفال، ويروس تب استخوان شكن و بسياري ديگر از تب هاي خونريزي دهنده هستند.
اين دارو كه DRACO نام دارد به طور تخصصي مي تواند برروي RNA كه تنها توسط سلول هاي آلوده به ويروس ها توليد مي شود اثر كند.
زماني كه ويروس سلول را آلوده مي كند مكانيزم هاي سلولي را به نفع خود مصادره كرده و از آنها براي ايجاد نسخه هاي ديگر ويروس استفاده مي كند.
در طول اين فرآيند، ويروس ها زنجيره هاي بلندي از RNA دو رشته اي (dsRNA) را مي سازند كه در سلول هاي انسان يا حيوانات وجود ندارد.
همانند بخشي از مكانيزم دفاع طبيعي، سلول هاي انسان از پروتئين هايي استفاده مي كنند كه به dsRNA مي چسبند و واكنش هايي را برقرار مي كنند كه جلوي تقسيم ويروس ها را مي گيرند. با وجود اين، بسياري از ويروس ها مي توانند از سد اين مكانيزم دفاعي عبور و ارگانيسم را بيمار كنند.
از آنجا كه اين كشف جديد مي تواند طيف وسيعي از ويروس ها را پوشش دهد بنابراين به طور بالقوه بايد بتواند حتي در مبارزه با اپيدميهاي ويروس هاي جديدي چون اپيدمي ويروس «سارس» در سال 2003 نيز استفاده شوند.
ايده توسعه يك درمان ضدويروسي در طيف وسيع حدود 11سال قبل و پس از اختراع CANARY (تجزيه سلولي و آگاه سازي خطرات و آنتي ژن محصولات) به ذهن اين دانشمندان رسيد.
CANARY در واقع يك حسگر زيستي است كه مي تواند به سرعت عوامل بيماريزا را شناسايي كند. اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: «اگر اين حسگر زيستي بتواند يك باكتري بيماريزا را در محيط زيست نشان دهد، احتمالاً آنتي بيوتيك و آنتي ويروسي نيز وجود دارد كه بتواند براي درمان انسان استفاده شود.»
براساس گزارش مديكال نيوز تودي، بيشتر آزمايشات اين دارو برروي سلول هاي انسان و حيوانات در محيط هاي كشت آزمايشگاهي انجام شده است.
همچنين اين دانشمندان DRACO را بر روي موش هاي آلوده به ويروس آنفلوآنزايH1N1 نيز آزمايش كردند.
زماني كه موش ها با اين دارو تحت درمان قرار گرفتند كاملاً خوب شدند و اين دارو در اين موش ها هيچ نوع عوارض جانبي يا مسموميت برجا نگذاشت.

 



توليد نمونه آزمايشگاهي داروهاي نوتركيب براي درمان 4 بيماري

توليد نمونه هاي آزمايشگاهي داروهاي نوتركيب براي درمان بيماريهاي هپاتيت، لنفومافوليكولار، نارسايي حاد كليه و كم خوني بيماران در پارك علم و فناوري پرديس آغاز شد.
با آغاز بهره برداري مركز تحقيقات نو تركيب در پارك فناوري پرديس، در كنار تحقيقات در اين زمينه توليد نمونه هاي آزمايشگاهي داروهاي نوتركيب با استفاده از فناوريهاي جديد زيستي نيز آغاز شده است.
نمونه هاي آزمايشگاهي داروهاي توليد شده در درمان بيماريهايي چون هپاتيت، لنفومافوليكولار (نوعي سرطان بدخيم لنفاوي)، نارسايي حاد كليه و كم خوني بيماران سرطاني موثر است.
مركز تحقيقات داروهاي نوتركيب از سال 83 به عضويت پارك فناوري پرديس درآمد و قابليت توليد بيش از 20 درصد نياز كشور به داروهاي نوتركيب را دارد.
علاوه بر اين سامانه هوشمند حمل و نقل نيز در اين پارك علمي آغاز به كار كرده است اين سامانه تحقيقات كاربردي در زمينه طراحي و توليد سامانه هاي هوشمند مديريت حمل و نقل انجام مي دهد.
توليد اين سامانه ها هزينه بر است از اين رو بخش تحقيقات اين سامانه ها در پارك فناوري پرديس انجام مي شود اما توليد آن در يكي از واحدهاي صنعتي اجرايي مي شود.
سيستم كنترل مونيتورينگ هوشمند ترافيكي، سيستم موقعيت ياب و مديريت ناوگان حمل و نقل عمومي، مديريت هوشمند و متمركز چراغ راهنما و نسل سوم سامانه هاي راداري ثبت تخلفات سرعت (دوربين هاي هوشمندسنجش سرعت خودرو در معابر) از جمله پروژه هايي است كه توسط اين مركز انجام مي شود.

 



تولد ميليون ها الماس در قلب شعله شمع

دانشمندان با انجام آزمايش هايي نشان دادند در هر شعله درخشان يك شمع معمولي ميليون ها الماس كوچك وجود دارد كه در يك چشم بر هم زدن ناپديد مي شوند.
در هر ثانيه از سوختن شعله زيباي هر شمع معمولي حدود 5/1ميليون جواهر درخشان و كوچك به وجود مي آيد با اين همه افرادي كه براي بهره برداري از اين معدن درخشان سنگ هاي قيمتي نقشه مي كشند بهتر است بدانند اين جواهرات به اندازه اي ريز هستند كه مي توان حدود 300هزار عدد از آنها را برروي نوك يك سوزن گنجاند، نكته ديگر اينكه اين جواهرات ريز در يك چشم برهم زدن ناپديد مي شوند.
دانشمندان دانشگاه سنت آندروز درپي يافتن ساختار دقيق شعله شمع موفق به كشف اين پديده شده اند. براي اين كار فيلتري ابداع شد كه مي توانست اجزاي مركز يك شعله را در حرارتي بيش از هزار و 400درجه سيلسيوس استخراج كند، محققان سپس اين ذرات را مورد بررسي و مطالعه قرار دادند.
نتايج اين بررسي ها نشان دادند كربن موجود در موم شمع مي تواند هر چهار نوع كربن خالص از جمله گرافيت و الماس را ايجاد كند. كربن خالص مي تواند متناسب با نحوه چينش اتم هايش و اتصال آنها با يكديگر ساختارهاي متفاوتي داشته باشد.
دانشمندان مشاهده كردند الماس هاي ايجاد شده در شعله شمع به سرعت سوخته و به دي اكسيدكربن تبديل مي شوند. برنامه بعدي مطالعه برروي شعله آتشي است كه با هيزم يا ذغال افروخته مي شود تا محققان برروي متولد شدن ذرات الماس در اين نوع از شعله ها نيز مطالعه كنند.
براساس گزارش ديلي ميل، پيش از اين نيز از گازهاي سوزان براي ساخت الماس استفاده شده بود اما محققان دانشگاه سنت اندروز اولين گروهي هستند كه شكل گرفتن سنگ هاي قيمتي در دل پديده اي به سادگي يك شمع را به نمايش مي گذارند.

 



هتلي در فضا

تا سال 2016 امكان حضور گردشگران در فضا فراهم مي شود.
به گزارش مهر در شرايطي كه «آژانس فضايي فدرال روسيه» (RFSA) از سالها قبل برنامه رزرو صندلي براي گردشگران فضايي در فضاپيماها و اقامت در ايستگاه فضايي بين الملللي (ISS) را آغاز و يك شركت آمريكايي نيز اقدام به رزرو صندلي و جا در ايستگاه فضايي بين المللي براي گردشگران كرده، دولت «روسيه» اعلام كرد تا سال 2016 هتلي فضايي را در ارتفاع 217 مايلي از سطح زمين راه اندازي خواهد كرد.
به گزارش اينديپندنت، اين هتل فضايي داراي چهاركابين بوده و ظرفيت اقامت 7 گردشگر فضايي را دارد، اين در حالي است كه گرشگران فضايي مي توانند با اقامت در اين هتل فضايي تصويري كامل از زمين را زيرپاي خود مشاهده كنند.
به گفته مقامات سازمان فضايي روسيه، گردشگران فضايي با راكت «سايوز» (Soyuz) به اين هتل فضايي منتقل مي شوند.
رفت و آمد دوروزه به اين هتل فضايي با اقامت پنج روزه، 350 هزار پوند هزينه خواهد داشت.
البته پروژه اعزام گردشگر به فضا و ساخت هتل فضايي مخالفت هاي زيادي را بين مقامات روسيه در پي داشته است كه از آن جمله به مخالفت صريح يكي از مقامات آژانس فضايي فدرال روسيه مي توان اشاره كرد كه فلسفه ايجاد ايستگاه فضايي را ايجاد يك مكان علمي براي كمك به رشد دانش بشريت دانسته است و نه مكاني براي تفريح ثروتمندان.
البته هنوز هيچ خبر موثقي درباره راكتي كه از آن براي سفر به فضا استفاده خواهد شد، مخابره نشده است، اين در حالي است كه با گذشت چند دهه از سفر انسان به فضا، گردشگري فضايي كه به گردشگري ميليونرها شهرت دارد، در سال هاي اخير رونق يافته است و ميليونرهاي زيادي آمادگي خود را براي سفر 8 تا 12 روزه به فضا و ثبت نام شان به عنوان گردشگر فضايي اعلام كرده اند.
نخستين گردشگر فضايي جهان، «دنيس تيتو» ميليونر كاليفرنيايي بود كه آوريل 2001 ميلادي به عنوان 415 امين فضانورد جهان و نخستين گردشگر فضايي در 60 سالگي از پايگاه فضايي قزاقستان راهي فضا شد و براي اين سفر 8 روزه 20 ميليون دلار پرداخت كرد.
سال بعد، يكي از غول هاي نرم افزاري جهان به نام «مارك شاتلورت» از كشور آفريقاي جنوبي به فضا سفر كرد و در جريان سفر 11 روزه خود با نلسون ماندلا صحبت نمود.
سه سال بعد نيز «گريگوري السن» ميليونر آمريكايي فعال در صنعت الكترونيك در اكتبر 2005 ميلادي به فضا سفر كرد. مدتي بعد، «انوشه انصاري» ايراني تبار به عنوان نخستين زن مسلمان راهي فضا شد.
در آوريل 2007 نيز چارلز سيموني مدير مجارستاني تبار شركت مايكروسافت به عنوان گردشگر به فضا سفر كرد. او در مارس 2009 نيز همراه همسرش براي دومين بار به فضا رفت.
سپس در اكتبر 2008 ميلادي، «ريچارد گاريوت» طراح بازي هاي رايانه اي با پرداخت 30 ميليون دلار نام خود را به عنوان يكي از گردشگران فضايي جهان ثبت كرد و در نهايت، «سرگي برين» ميلياردر روس تبار كه يكي از بنيان گذاران گوگل است، با پرداخت 5 ميليون دلار پيش پرداخت، نام خود را به عنوان يكي از گردشگران فضايي جهان در سال هاي آينده ثبت كرد و احتمالا در سال 2011 به فضا سفر مي كند.
از سال ها پيش، دانشمندان در حال كار روي پروژه هايي هستند كه با استفاده از سفينه هايي با حجم بالا براي حمل مسافر، هزينه هاي گردشگري فضايي را كاهش دهند. البته تحقق اين ايده در آينده نزديك، دور از ذهن به نظر مي رسد.

 



دستكشي براي خط زيبا

دانشمندان موسسه تكنولوژي جورجيا موفق به ابداع دستكشي شدند كه با ايجاد ارتعاشات كوچك مي تواند عملكرد انگشت ها و دست هاي فضانوردان، جراحان و مهندسان را بهبود بخشيده و حتي دست خط كودكان را تصحيح كند.
به گزارش مهر، دانشمندان براي چندين دهه مي دانستند كه ارتعاشات كوچك مي تواند منجر به افزايش حساسيت سرانگشتان دست شود، از اين رو اكنون دستكشي را ويژه فضانوردان و خلبانان طراحي كرده اند كه با ايجاد ارتعاش در انگشتان دست نه تنها حساسيت و قدرت لمس را افزايش مي دهند، بلكه مي تواند هماهنگي دست ها را نيز افزايش دهد.
به گفته محققان موسسه تكنولوژي جورجيا آزمايش هاي اخير بر روي اين دستكش نشان مي دهد ميان داشتن حس لامسه بهتر و چالاكي انگشت ها ارتباط مستقيمي وجود دارد. از اين دستكش مي توان در بسياري از مواردي كه فرد بايد دستكش به دست داشته باشد اما در عين حال بايد حس لامسه خود را نيز حفظ كند كاربرد خواهد داشت. براي مثال اين دستكش مي تواند در مأموريت هاي سرهم بندي قطعات حين راهپيمايي هاي فضايي بسيار كاربردي باشد.
محققان همچنين باور دارند اين ابداع جديد مي تواند در بهبود دست خط دانش آموزان نيز تأثير داشته باشد، زيرا ارتعاشات ايجاد شده در اين دستكش مي تواند به كودكان كمك كند تا خودكار يا مداد را به درستي در دست گرفته و حروف را زيبا و خوانا بنويسند.
آزمايش ها بر روي دستكش نشان مي دهد عملكرد دست ها و انگشتان 10 داوطلبي كه در اين آزمايش حضور داشتند، در هنگام استفاده از اين دستكش بهبود پيدا كرد. دشوارترين بخش اين آزمايش ها زماني بود كه فرد بايد جسمي را براي سه ثانيه با كمترين نيروي ممكن نگه مي داشت، بدون اينكه جسم از دستش بلغزد. تمامي افرادي كه در اين تست حضور داشتند، در هنگام استفاده از دستكش عملكرد بهتري از خود نشان مي دادند.
براساس گزارش تلگراف، شايد بهبود 15 تا 20درصدي عملكرد دست ها به نظر ناچيز بيايد، اما تأثير كاملا محسوسي بر روي كارايي افراد خواهد داشت. شايد روزي اين دستكش بتواند به انسان ها در كنترل از راه دور روبات ها نيز كمك كند، البته در صورتي كه بتوان ارتعاشات دستكش را به صورت بي سيم به دست هاي روبات ها انتقال داد.

 



چرا گرمازده مي شويم؟

گرمازدگي در اصطلاح علم پزشكي به هيپرترمي معروف است. گرمازدگي عارضه اي شديد است كه در آن بدن شخص، گرماي كنترل ناپذيري را توليد مي كند و به درستي قادر به خنك نمودن آن نيست. گرمازدگي معمولا با قرار داشتن بيش از اندازه در مجاورت تابش خورشيد ايجاد مي شود. از آنجا كه مكانيسم تنظيم حرارت بدن در برابر اين گرماي شديد ضعيف است، در نتيجه درجه حرارت بدن شروع به بالا رفتن كرده و غيرقابل كنترل مي شود. در صورت بروز گرمازدگي، مراقبت هاي فوري پزشكي ضروري است.
گرمازدگي نبايد با تب اشتباه گرفته شود. تب در صورت ايجاد عفونت در بدن رخ مي دهد و پديده اي كاملا طبيعي است؛ زيرا افزايش دماي بدن باعث مي شود مقابله با عوامل عفوني آسانتر شود. اگرچه دماي بالاتر از 40 درجه سانتيگراد بدن بدون در نظرگرفتن عامل ايجادكننده آن تهديد جدي تلقي مي شود.
يكي از بهترين روشهاي آموزش براي مقابله با گرمازدگي، شناختن علائم و نشانه هاي اين عارضه است. هنگامي كه بدن با گرماي بيش از حد مواجه مي شود، بيش از حالت طبيعي عرق مي كند كه اين خود يكي از مكانيسم هاي خنك كننده بدن است. در صورت بالا رفتن دما، بدن ديگر قادر به عرق كردن بيشتر نبوده و نهايتا دماي بدن شروع به افزايش مي كند. يك فرد گرمازده به احتمال زياد دچار آفتاب سوختگي شديدي نيز مي شود و بيمار علائمي نظير گيجي، پرخاشگري و سردرد از خود بروز مي دهد.
افزايش درجه حرارت بدن سبب كاهش فشار خون مي شود و ممكن است باعث ايجاد ضعف و گيجي و گاهي غش نيز بشود. در چنين حالتي براي فراهم نمودن اكسيژن بيشتر در خون، ضربان قلب افزايش مي يابد. براي كاهش دماي بدن رگهاي خوني شروع به گشاد شدن مي كنند و پوست قرمزتر به نظر مي آيد.
از علائم مشابه گرمازدگي و تب مي توان به لرزكردن اشاره كرد، اين در حالي است كه دماي بدن بسيار بالاست. گرمازدگي در كودكان مي تواند ايجاد تشنج كند و در صورتي كه سريعا مداوا نشود، آسيب هاي مغزي را در پي خواهد داشت. در افراد بزرگسال معمولا با حالت تهوع و استفراغ همراه است و مي تواند موقتا بينايي فرد را مختل كند.
درمان گرمازدگي در پايين آوردن فوري دماي بدن خلاصه مي شود. فرد گرمازده بايد به فضايي خنك منتقل شود و با درآوردن لباسها اجازه داده شود تا عرق از تمام منافذ پوستي خارج شود. يك حمام آب سرد به خوبي به كاهش دماي بدن كمك مي كند، اما از پوشاندن بدن فرد گرمازده با پارچه و يا حوله سرد پرهيز كنيد. اين كار تنها باعث نگه داشتن گرما در بدن مي شود. نوشيدن آب سرد نيز بسيار كارساز خواهد بود.

 



كاهش كلسترول خون در 7 روز

روش هاي متعددي براي كاهش كلسترول بالاي خون وجود دارد و يكي از آنها كاهش سطح كلسترول خون در مدت 7 روز است.
اما پيش از هر چيز بايد اطلاعاتي در مورد انواع كلسترول خون ارائه شود. كلسترول خون به دو دسته تقسيم مي شود: كلسترول بد يا ليپوپروتئين كم چگالي (LDL) و كلسترول خوب يا ليپوپروتئين پرچگالي (HDL). كلسترول بد خون مي تواند با مصرف گوشت هاي پرچرب، چربي هاي اشباع شده، فرآورده هاي لبني پرچرب و گوشت قرمز افزايش پيدا كند.
اما چگونه مي توان كلسترول بالاي خون را يك هفته اي پايين آورد. تنها راه براي دستيابي به اين هدف اين است كه خويشتن دار و هدف گرا باشيد. پيش از هر اقدامي انجام ورزش روزانه مانند پياده روي و دويدن ضروري است. دوم كاهش چند كيلو از وزنتان است به ويژه اگر اضافه وزن داشته باشيد. تجمع چربي بيش از حد در بدن مي تواند موجب بالا رفتن كلسترول بد خون از سطح طبيعي شود. سوم، ترك عادات بد مانند كشيدن سيگار است. از مكمل هاي غذايي مانند مواد غذايي سرشار از فيبر (غلات و حبوبات كامل) استفاده كنيد اين نوع مواد غذايي مي توانند مانع بالا رفتن سطح كلسترول خون شوند. شما همچنين بايد مواد غذايي افزايش دهنده كلسترول خوب خون مانند چربي غير اشباع شده و غذاهاي دريايي مصرف كنيد و استفاده مواد غذايي افزايش دهنده كلسترول بد خون را در رژيم غذايي روزانه تان كاهش دهيد. ميوه ها و سبزيجات خام نظير توت فرنگي، هويج و كلم بروكلي در كاهش كلسترول بد خون بسيار مؤثرند. همچنين طي اين 7 روز سعي كنيد روزانه حداقل 8 سهم سبزيجات و ميوه در رژيم غذايي خود بگنجانيد. خوردن حداكثر 3 پرتقال در روز نيز مي تواند براي كاهش سطح كلسترول خون مفيد باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14