(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 شهریور 1390- شماره 20027

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس جمهور در مراسم اختتاميه نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي :
رهبري، ملت و دولت ايران تا آخر دركنار ملت هاي منطقه ايستاده اند
ماموريت ويژه به 3 كميسيون مجلس براي بررسي پرونده 3000 ميليارد توماني
خارج از دستور
كارشكني نماينده آمريكا در مورد آينده مذاكرات ايران و 1+5
تازه ترين پيشنهاد احمدي نژاد كميته مشترك رهبران و علماي مذهبي ايران و آمريكا تشكيل شود
سردار شادماني: نبايد پژاك در خاك عراق احساس امنيت كند
حضور دو كشيش در ايران براي آزادي اتباع آمريكايي
همكاران بي بي سي در تهران بازداشت شدند
علم آموزي چون نفس كشيدن لازم است
دفترخرازي ديدار وي با كالين پاول را تكذيب كرد



رئيس جمهور در مراسم اختتاميه نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي :
رهبري، ملت و دولت ايران تا آخر دركنار ملت هاي منطقه ايستاده اند

رئيس جمهوري اسلامي ايران خطاب به ملتهاي منطقه گفت:بدانيد ملت، رهبري عزيز و دولت جمهوري اسلامي ايران تا آخر در كنار شما و همه ملتهاي حق طلب ايستاده است.
به گزارش ايرنا ، محمود احمدي نژاد شامگاه يكشنبه در آيين اختتاميه نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي در مركز همايشهاي بين المللي صدا و سيما افزود : در اين راه نوراني و الهي ملت ايران يار و دلسوز ملتهاي منطقه است و اميدواريم اين تحولات به جريان همدلي ، وحدت و تجلي اقتدار موحدان در برابر طاغوتهاي عالم تبديل شود.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش در خصوص وضع موجود در جهان اظهار داشت: صدها سال است يك گروه فاسد و اسير هواهاي نفساني جهان را با كشتار و جنگ و اختلاف مديريت مي كند.
رئيس جمهور به جنگ هاي اول و دوم جهاني و جنگ كره اشاره كرد و گفت: ببينيد چقدر ملت ها براي مبارزه در راه رسيدن به آزادي كشته شده اند.
رئيس جمهور به ماجراي فلسطين نيز اشاره كرد و گفت : 100 سال قبل زماني ملت هاي منطقه به خصوص مسلمان ها به يك خواب عميق فرو رفتند غافل از اينكه مستكبران و فاسدان هوشيار و بيدار بودند.
احمدي نژاد ادامه داد: مستكبران و فاسدان آمدند و با ايجاد تفرقه و تحريك خودخواهي ها و با تحريك آدم هاي كوچك و كج فهم ، فلسطين را اشغال و حدود 60 سال حكومت جعلي به پا كردند.
رئيس جمهور با بيان اينكه آنها حيثيتي براي ملت هاي منطقه نگذاشتند، اظهار داشت: آنها ملت هاي منطقه را توهين، تحقير و ترور كرده و چند جنگ را به آنان تحميل كردند ، زنان و كودكان را كشتند و زماني هم كه وارد روستاها شدند مردم را به رگبار بستند.
وي افزود : تا حدود 70 سال قبل اروپايي ها يكديگر را تكه پاره و به دليل وجود اختلافات سياسي و قومي هر روز جنگ و كشتار به پا مي كردند اما زماني به تفاهم رسيدند تا با يكديگر متحد شوند و اختلافات را از بين ببرند.
احمدي نژاد با بيان اينكه اگر فقط يك موضوع نفت و ذخاير معادن آفريقا را باز كنيم مي بينيم كه در 100 سال گذشته عمق فاجعه چقدر بوده است.
رئيس جمهور ماموريت واحد و مشترك همه ملت ها و دولت هاي حق طلب را اصلاح مديريت عنوان كرد و گفت : هر كس براي نجات انسان ها در هرجاي دنيا براي توحيد و عدالت و آزادي حركت كند، تلاش او در جهت مسير اسلامي خواهد بود.

 



در جلسه غيرعلني مجلس تصويب شد
ماموريت ويژه به 3 كميسيون مجلس براي بررسي پرونده 3000 ميليارد توماني

مجلس به 3 كميسيون ماموريت ويژه داد تا پرونده فساد بزرگ 3000 ميلياردي را هرچه سريع تر پيگيري كند.
اهالي بهارستان، روز گذشته، 4 ساعت درب هاي صحن را بستند و در جلسه اي غيرعلني با حضور حسيني وزير اقتصاد، بهمني رئيس بانك مركزي، پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور و جهرمي رئيس بانك صادرات ابعاد مختلف پرونده بزرگ فساد 3هزارميلياردتوماني را بررسي كردند.
هرچند هيچ خبرنگاري اجازه نداشت در اين جلسه حاضر باشد و متني از اين مذاكرات بيرون نيامد اما حاشيه هاي پرباري داشت و هر يك از نمايندگان و مهمانان مجلس گفته هايي شنيدني براي اهالي رسانه داشتند.
در اين رابطه حجت الاسلام پورمحمدي در حاشيه جلسه غيرعلني بهارستان، درباره نحوه برخورد با عاملان اختلاس سه هزار ميلياردتوماني، گفت: تعدادي از آن ها بازداشت و بقيه افراد نيز شناسايي شده اند كه بازداشت خواهند شد، ضمن اين كه در بانك ها اين قضيه در حال پيگيري است تا اطلاعات لازم اخذ شود و بتوان ان شاءالله برخورد كافي كرد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطر نشان كرد: تضمين اين كه رسيدگي به پرونده اختلاس سه هزار ميليارد توماني مشمول گذر زمان نشود، مستلزم دست به دست دادن عوامل بسياري در نهادها و قواي مختلف است، اگر افكار عمومي همراهي و رسانه ها را خوب هدايت كنند، همچنين دولت منابع لازم اطلاعاتي را در اختيار بگذارد و از موضع گيري عجولانه و جانبدارانه پرهيز و كمك كند، مي توان با اين پرونده به طور كامل و جامع برخورد كرد.
وي درباره رقابت مسئولان در دستگاه هاي مختلف براي كشف اختلاس 3هزار ميلياردي، گفت: هر كسي دوست دارد بگويد در اقدام سالم سازي و مبارزه با فساد دست دارد، اين ادعاها كه مطرح مي شوند، سقف و مانعي ندارد و هر كسي مي تواند ادعا كند.
بهمني هم در حاشيه همين جلسه تصريح كرد: بانك مركزي به عنوان يك شاكي وارد عمل شد و به دنبال آن است كه تا انتهاي كار برود و مطالبات بانك ها را وصول كند.
وي افزود: بانك مركزي يك ماه و نيم گذشته، متوجه اين مفسده اقتصادي شد، ولي علت آن كه اين مسئله دير اعلام شد، آن بود كه كسي فرار نكند و نقل و انتقال دارايي ها انجام نشود.
بهمني بيان كرد: بانك مركزي دارايي هاي شركت «اميرمنصور آريا» را با كمك وزارت اطلاعات و سازمان بازرسي كل كشور بلوكه كرد؛ عوامل موثر بر ممنوع الخروج و همه اموال منقول و غيرمنقول ضبط شدند، بنابراين اكنون اين مسئله با خيال راحت اعلام شد.
در همين راستا سيدشمس الدين حسيني هم در حاشيه مراسم توديع و معارفه رئيس كل بيمه مركزي در جمع خبرنگاران به تشريح جلسه غيرعلني مجلس پرداخت و اظهار داشت: جلسه مجلس غيرعلني بود و اگر نيازي به اطلاع رساني درخصوص مفاد اين جلسه باشد مجلس تصميم خواهد گرفت و بنده صحبتي در اين مورد ندارم.
حسيني با اذعان به اينكه در حال حاضر اطلاعات جديدي در پرونده اختلاس 3 هزار ميلياردي به دست نيامده است به دستگيري متهم اصلي اين پرونده اشاره و تصريح كرد: ظاهرا متهم اصلي اين پرونده دستگير شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اميرمنصور آريا نيز دستگير شده است؟ گفت: اگر متهم اصلي پرونده اين فرد باشد بايد بگويم وي نيز دستگير شده است.
ماموريت به 3 كميسيون
علي لاريجاني هم ديروز پس از پايان جلسه غيرعلني مجلس گفت: مجموع صحبتهاي اوليه نشان داد كه اين فساد با قصد ضربه زدن به اقتصاد ملي و اعتماد عمومي كشور انجام شده كه جرم بسيار بزرگي است و براي ما كاملا مكشوف شد كه ابعاد اين موضوع بسيار گسترده است و بايد با جديت مورد رسيدگي قرار گيرد.
لاريجاني با تشكر از قوه قضائيه براي مامور كردن محسني اژه اي، دادستان كل كشور براي رسيدگي به اين پرونده گفت: حتما مجلس از اين پروسه حمايت خواهد كرد، همچنين در مجلس كميسيون اصل 90 مامور خواهد شد تا با همكاري كميسيون هاي قضايي و اقتصادي ابعاد مختلف اين موضوع را بررسي كند و در اسرع وقت گزارش آن را به مجلس ارائه دهد تا در اختيار عموم قرار گيرد.
وي ادامه داد: بايد رخنه هايي كه در سيستم بانكي وجود داشته كه منجر به ايجاد چنين فسادي شده و همچنين ابعاد خارج از سيستم بانكي كاملا مكشوف شود.
حجت الاسلام ابوترابي فرد هم كه ديروز به جمع خبرنگاران آمده بود گفت: مجلس مجموعه مسائل و بررسي هاي خود را در اختيار قوه قضائيه قرار خواهد داد؛ اين گروه فاسد اقتصادي در صدد بود يك بانك خصوصي تاسيس كند اما سازمان بازرسي و سيستم بانكي در جريان اقدامات آنها قرار گرفته و جلوي تأسيس اين بانك را گرفتند و نهايتاً تأسيس بانك متوقف شد.
وي در رابطه با پيشنهاد بركناري يا استعفاي مسئولان مربوطه در مورد اختلاس سه هزار ميلياردي گفت: اين پيشنهاد در جلسه غيرعلني مجلس هم مطرح شد ولي با توجه به اينكه اعتماد عمومي به مسئولان و نظام بانكي پايين آمده، به نظر مي رسد مسئولاني كه در حوزه كاري آنها اين اختلاس واقع شده است با استعفا مي توانند اعتماد عمومي را بالا ببرند.
حمايت مشايي از افراد نالايق سيستم بانكي را مستعد فساد كرد
ديروز همچنين احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس هم با حضور در جمع خبرنگاران طي سخناني با اشاره به پرونده اختلاس 3 هزار ميلياردي گفت: اين اختلاس يك رسوايي غيرقابل تحمل است و در اصطلاح اقتصاد سياسي به آن روش رانزي مي گويند.
وي افزود: چارلز رانزي اولين كسي بود كه به بهانه جلب سرمايه از سرمايه گذاران پول از افراد اخذ كرده و با پولي كه از گروه هاي بعد مي گرفت، سود پول گروه قبل را مي داد؛ يك كلاهبرداري بزرگ در اين زمينه در سال 2008 در آمريكا كشف شد كه براساس آن برنارد مداف متهم آن پرونده 65 ميليارد دلار از اين طريق كلاهبرداري كرده بود.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس تصريح كرد: اختلاسي كه در ايران رخ داد، شبيه آن اختلاس بود چرا كه مجرم با استفاده از تباني با بانك ها LC يا برات ريالي گرفته و برات اخذ شده را نقد كرده و با پولي كه از نقد كردن برات هاي بعدي مي گرفت، پول بعدي ها را مي پرداخت.
توكلي ادامه داد: كار آن آمريكايي بزرگترين كلاهبرداري آمريكا بود و اگر آن اختلاس را به نسبت توليد ناخالص آمريكا مقايسه كنيم، آن كلاهبرداري 46 درصد از GDP آمريكاست، اگر رسوايي واقع شده در ايران را با GDP كشورمان مقايسه كنيم، 72 درصد مي شود، يعني 5/1 برابر بزرگتر از فاجعه فساد مالي واقع شده در آمريكاست.
نماينده مردم تهران در مجلس اضافه كرد: اخبار سوء استفاده هاي متعددي كه منتشر مي شود، وقتي خوب مورد رسيدگي واقع نشده و افراد و مقامات بلندپايه دولت متهم هستند و به اتهام آنها رسيدگي نمي شود، اين مسئله سيگنال امنيت را به فاسدها مي دهد و آنها دست به هر كاري مي زنند.
توكلي افزود: در همين اختلاس بزرگ فردي در دهه 80 با داشتن يك گاوداري به جايي مي رسد كه 38 شركت تأسيس كرده، 38 كارخانه دارد و 18 پروژه در حال اجرا نيز در اختيار گرفته است.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس همچنين اظهار داشت: وقتي اين اختلاس واقع مي شود و ابعاد رسوايي زيادي با اين عظمت دارد، اتفاق بعدي اين است كه اعتماد مردم به نظام بانكي، نظام اقتصادي و مسئولان دولتي كاهش پيدا كرده و در بهره وري و كاهش سرمايه گذاري نيز تأثير مي گذارد.
توكلي ادامه داد: چند سال پيش سازمان شفافيت بين المللي در يك گزارش وضعيت فساد در ايران را گزارش كرد كه رقمي معادل 34 ميليارد دلار بود؛ 3 ميليارد دلار از اين رقم به دليل رم دادن سرمايه گذاري بود و 31 ميليارد آن به دليل كاهش بهره وري بود.
«وقتي ما با فساد قاطعانه برخورد نكرده و مثل كاري كه دولت مي كند، فقط شعار بدهيم، وقتي دولت خط قرمز براي همكاران خود قائل مي شود تا قوه قضائيه به اتهامات آنها رسيدگي نكند، قطعاً بدانيد كه افراد فاسد و زرنگ علامت مثبت گرفته و دست به اينگونه جنايت هاي غير قابل تصور مي زنند.»
توكلي با اشاره به اخبار منتشره در رابطه با دخالت جريان انحرافي در اين اختلاس تأكيد كرد: مسئولان دولتي مي گويند كه بانك مركزي گفته كه ما علم غيب نداشتيم، بنده به آنها مي گويم كه نظام بازرسي را براي كشف غيب تأسيس كردند؛ معاون بانك مركزي يعني آقاي پورمحمدي كه اصلاً دكترا ندارد و به دروغ خود را دكتر معرفي مي كند مسئول نظارت بر بانك ها، صدور مجوز براي بانك ها و مسئول تنظيم مقررات اعمالي براي نظارت بود اما به كدام وظيفه خود عمل كرده است.
وي خاطرنشان كرد: وقتي افراد ناشايست و نالايق با پشتيباني دفتر رئيس جمهور سمت مي گيرند، نتيجه اش همين مي شود؛ ما مي گوييم كه وقتي افراد نالايق سر كار هستند و افراد مسئله داري كه از دفتر رئيس جمهور حمايت مي شوند و شخص مشايي از آنها حمايت كرده و شخص احمدي نژاد با اين كارها موافقت مي كند، اينها به طور طبيعي سيستم را مستعد فساد مي كنند.
نماينده مردم تهران در مجلس اضافه كرد: وقتي در دولت كساني هستند كه احمدي نژاد دور آنها خط قرمز مي كشد و اجازه نمي دهد كه قوه قضائيه وظيفه قانوني خود را انجام داده و به پرونده آنها رسيدگي كند، معلوم است كه افراد بي سر و پا اين طور طمع مي كنند كه 7 بانك را به هم بدوزند.
حجت الاسلام سليمي نماينده محلات و دليجان نيز با اشاره به جلسه غير علني مجلس كه با حضور وزير اقتصاد، رئيس كل بانك مركزي و مديرعامل بانك صادرات برگزار شد گفت: طبق گزارش مسئولان، رد پاي جريان انحرافي در اختلاس سه هزار ميليارد توماني ديده مي شود.
اين نماينده مجلس همچنين گفت: براساس گزارش مسئولان عوامل پايين دستي اين اختلاس سه هزار ميليارد توماني دستگير شدند اما گزارشي از دستگيري عوامل اصلي تاكنون ارائه نشده است.
جلسه علني مجلس
روز يكشنبه، مجلس يك جلسه علني 45 دقيقه اي هم داشت كه پس از نطق پيش از دستور رئيس مجلس به رفع ايرادات وارده به 3 لايحه ارجاعي از شوراي نگهبان پرداخت.
مجلس در اين رابطه و به منظور تأمين نظر شوراي نگهبان به دولت اجازه داد در مجموعه مدارك تحقيقات حمل و نقل بين المللي عضو شود. همچنين در لايحه اصلاح قانون معادن مقرر كرد كه مزاحمت اشخاص حقيقي و حقوقي به نحوي كه مانع عمليات معدني شود، جرم تلقي گردد.
نمايندگان مجلس به علاوه به منظور تأمين نظر شوراي نگهبان مقرر كردند كه دولت در اجراي موافقتنامه ضميمه لايحه عضويت ايران در برنامه بين المللي سامانه كاوس و نجات از طريق ماهواره، ملزم به رعايت اصول 77 و 139 قانون اساسي است.

 



خارج از دستور

دولت بايد آزادي ايرانيان از آمريكا را هم مطالبه كند
رئيس كميته حقوق بشر مجلس آزادي يك طرف دو تبعه آمريكايي را خلاف اصل عزت، حكمت و مصلحت دانست.
زهره الهيان رئيس كميته حقوق بشر مجلس درباره اعلام خبر آزادي دو تبعه آمريكايي كه به جرم جاسوسي در ايران زنداني هستند، گفت كه اگر بنا باشد عفو و گذشت ايران شامل حال دو تبعه آمريكايي شود قطعا دولت بايد آزادي اتباع ايراني كه در زندان هاي آمريكا هستند را نيز مطالبه كند.
وي افزود: دولت بايد به عنوان حافظ حقوق مردم در جهت آزادي هموطنانمان تلاش كند چون ايرانيان خارج از كشور از دولت اين انتظار را دارند.
رئيس كميته حقوق بشر كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به جلساتي كه در اين كميسيون پيرامون آزادي اتباع ايراني برگزار شده به فارس گفت: در جلساتي كه در مجلس درباره پيگيري حقوق ايرانيان در بند در زندان هاي خارج از كشور داشتيم و براساس توافقات صورت گرفته مقرر شده كه حركت و اقدام جدي در جهت آزادي اتباع كشورمان صورت گيرد بنابراين اكنون فرصتي پيش آمده كه دولت در قبال آزادي اين دو تبعه مطالبه آزادي اتباع ايراني در زندان هاي آمريكا بويژه خانم ميرقلي خان را داشته باشد.
الهيان در پايان اضافه كرد: براساس اصل عزت، حكمت و مصلحت توجيهي براي آزادي يكجانبه اتباع آمريكايي وجود ندارد.

 



در نشست شوراي حكام صورت گرفت
كارشكني نماينده آمريكا در مورد آينده مذاكرات ايران و 1+5

نماينده آمريكا در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي براي آغاز مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 پيش شرط گذاشت.
گلن ديويس، نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي طي سخناني درباره پرونده هسته اي ايران گفت: «ايران تعهدات بين المللي خود را نقض مي كند.»
ديويس توضيح نداد كه ايران دقيقا كدام تعهد بين المللي خود را نقض كرده است.
ديويس ادامه داد: «كارشكني در فعاليت آژانس بين المللي انرژي اتمي، نقض تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل و اين اقدام فريبكارانه تازه (نامه اخير دكتر جليلي به اشتون)، منعكس كننده تلاش از روي حسن نيت براي رفع اين نگراني ها نيست.»
نماينده آمريكا در سخنان خود هيچ اشاره اي به سفر اخير هرمن ناكارتس به ايران دسترسي هاي بي سابقه ارائه شده به وي نكرد.
ديويس در بخش ديگري از سخنان خود به نامه اخير دكتر جليلي به كاترين اشتون اشاره كرد و گفت: «تازه ترين پيشنهاد ايران براي گفت وگو شامل هيچ نشانه تازه اي از تعهد اين كشور براي برطرف كردن نگراني هاي بين المللي در خصوص احتمال فعاليت ايران در زمينه آزمايش كلاهك هسته اي نيست.»
اين جمله كه به وضوح مي توان آن را به نوعي پيش شرط گذاري براي مذاكرات دانست در حالي بيان شده كه دكتر جليلي در نامه 6 سپتامبر 2011 (سه شنبه، 15 شهريور 1390) خود اساسا هيچ پيشنهاد تازه اي براي مذاكرات ارائه نكرده و صرفا به نامه 13 تير 1390 (4 ژوئيه 2011) كاترين اشتون پاسخ داده است.
علاوه بر اين، برخلاف اظهارات نماينده آمريكا، ايران رسما اعلام كرده آماده مذاكره درباره تدوين يك مداليته جديد براي بحث در مورد مطالعات ادعايي خواهد بود به اين شرط كه آژانس مداليته اوت 2007 را كامل شده اعلام كند.

 



تازه ترين پيشنهاد احمدي نژاد كميته مشترك رهبران و علماي مذهبي ايران و آمريكا تشكيل شود

رئيس جمهور در ديدار با چهارتن از رهبران مذهبي آمريكا گفت: كميته مشترك متشكل از رهبران و علماي مذهبي ايران و آمريكا برگزار شود.
دكتر محمود احمدي نژاد عصر شنبه در ديدار چهار تن از رهبران مذهبي مسيحي و مسلمان آمريكا با بيان اين كه «بهترين سياستمداران كساني هستند كه حقيقتاً انسان هايي مذهبي باشند» گفت: حقيقت دين يكي است و همه پيامبران براي ابلاغ آموزه هاي يك دين واحد مبعوث شده اند و خداوند دين را براي صلح، دوستي و زندگي سعادتمند به انسان ها هديه داده است.
رئيس جمهور با بيان اين كه «مشكل امروز جامعه بشري اين است كه حقيقت دين آن طور كه بايد به بشر معرفي نشده است و هيچ كس بهتر از رهبران مذهبي توانايي انجام اين ماموريت مهم را ندارند» اظهار كرد: حقيقت دين تا به امروز فرصت اداره جهان را نيافته و رهبران مذاهب همه كشورها بايد با كمك و همفكري يكديگر اين فرصت را براي آموزه هاي ديني فراهم كنند.
احمدي نژاد با استقبال از سفر رهبران مذهبي آمريكايي به تهران پيشنهاد داد اين همكاري ها ساماندهي شده و كميته مشتركي از رهبران و علماي مذهبي ايران و آمريكا تشكيل شود و همه ساله نشست هاي منظم و مشتركي در تهران و واشنگتن برگزار كنند.

 



سردار شادماني: نبايد پژاك در خاك عراق احساس امنيت كند

رئيس اداره عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح يكي از مهمترين علل ماندگاري گروهك تروريستي پژاك را امنيتي دانست كه براي آنها در خاك عراق ايجاد شده است.
سردار شادماني با اشاره به اقدامات تروريستي دشمن در مرزهاي كشورمان در شمال غرب اظهار داشت: پژاك و يا هر گروه تروريستي ديگر پديده هايي هستند كه دشمن از آنها براي ايجاد ناامني در مناطق مرزي كه از جهاتي آسيب پذير هستند، استفاده مي كند.
شادماني با اشاره به سوابق مبارزاتي كشورمان با گروهك هاي تروريستي در مقاطع مختلف انقلاب خاطرنشان كرد: زماني منافقين و قبل از آنها كمونيست ها و گروهك هاي مسلح مختلف هركدام به تناسب توان خود با انقلاب درگير شدند كه گروهك تروريستي پژاك هم يكي از همانهاست كه در حقيقت شاخه اي از پ.ك.ك براي ناامن سازي جمهوري اسلامي ايران است.
وي گفت: كمك هايي كه گروهك پژاك دريافت مي كنند و امنيتي كه در خاك عراق براي آنها ايجاد شده و نيز نوع جغرافياي منطقه باعث ماندگاري اين گروهك تروريستي شده و اگر نيروهاي ما با دقت عمل كنند و آنچه كه در توانشان است را به خوبي مديريت و آن را به كار بگيرند، اين گروهك مضمحل خواهد شد هرچند همين الان نيز در حال اضمحلال است.
رئيس اداره عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح ادامه داد: اين گروهك بارها اعلام آتش بس كرده و تغيير موضع داده و تلفاتي كه به آنها وارد شده نيز قابل ملاحظه است و همين ها نشان دهنده رو به ضعف بودن آنهاست.
شادماني با بيان اينكه معتقدم روند مقابله با اين گروهك تروريستي طولاني نشده است، اظهار داشت: جنگ با يك نيروي نامنظم و چريكي كه از هر عارضه و پديده جغرافيايي استفاده مي كند و داراي يك موضع ثابت نيست، مشكلات خود را دارد اما با توجه به شرايط موجود، نيروهاي مقابله كننده با اين گروهك به خوبي عمل كرده اند و توانسته اند تاثيرات بسزايي روي آنها داشته باشند كه اميدواريم اين اقدامات هرچه سريع تر به تامين امنيت كامل در منطقه ختم شود.
تلفات سنگين و قابل توجه نيروهاي پژاك
فرمانده سپاه عاشورا از تلفات سنگين و قابل توجه گروه ضدانقلاب و تروريستي حامي رژيم صهيونيستي (پژاك) طي دو ماه اخير در شمال غرب كشور توسط نيروي سپاه پاسداران خبر داد.
به گزارش فارس از تبريز، علي اكبر پورجمشيديان بعد از ظهر ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به عمليات هاي موفقيت آميز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و تيپ امام زمان (عج) سپاه عاشورا در منطقه شمال غرب كشور اظهار داشت: ايران به هيچ وجه تحمل اينكه يك نيروي بيگانه و ضد انقلاب براي مردم عزيز مشكل و ناامني براي مردم ايران ايجاد كند، ندارد.
وي اضافه كرد: ما به هيچ عنوان تحمل يك نيروي مسلح تروريستي غيرقانوني در داخل مرزهاي خود را نداريم و در اين زمينه به هيچ گروهي اجازه خودنمايي نخواهيم داد.
پورجمشيديان با بيان اينكه سپاه در مقابله با گروهك تروريستي و حامي رژيم صهيونيستي تلاش مي كند و لحظه اي از اقدامات تروريستي اين گروهك غفلت نخواهد كرد، اظهار داشت: هيچ نيروي مسلح غيرقانوني چه خارجي و داخلي وجود ندارد.
فرمانده سپاه عاشورا خاطرنشان كرد: در دو ماه اخير سپاه پاسداران عمليات هاي بسيار موفقي عليه گروه هاي ضد انقلاب مسلح پژاك انجام داده و نتايج بسيار خوبي هم گرفته كه تلفات پژاك در اين عمليات ها قابل توجه است.

 



رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه اعلام كرد
حضور دو كشيش در ايران براي آزادي اتباع آمريكايي

محمدجواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه از حضور دو كشيش آمريكايي در ايران براي رايزني در زمينه آزادي دو جاسوس آمريكايي خبر داد.
وي با اشاره به اخبار منتشره پيرامون آزادي دو جاسوس آمريكايي گفت: سوابق و اقدامات اين افراد گوياي اين است كه آنها جاسوس هستند اما اينكه توانسته اند از كشور ما نيز جاسوسي بكنند يا خير بحث ديگريست.
لاريجاني تأكيد كرد: جرم اين افراد فقط عبور از مرزهاي ما نبود و جرم سنگيني مرتكب شده اند.
رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در ادامه با بيان اينكه قوه قضائيه در مورد اين مسئله وظايف خود را به صورتي كاملاً صريح انجام داد، گفت: دو جاسوس آمريكايي تاكنون آزاد نشده اند و آزاد شدن آنها نيز بايد در مسير قانوني باشد كه اين امر تابع مصلحت انديشي هاي كلي نظام است منتها مسير قانوني هيچگاه زيرپا گذاشته نمي شود.
وي افزود: در عين حال ايراني هاي زيادي هم وجود دارند كه در آمريكا گرفتارند و ما بهتر است غصه آنها را بخوريم.
لاريجاني گفت: آمريكا كه اين همه نشان مي دهد راجع به دو نيروي جاسوس خود حساس است و براي آزادي آنها تلاش مي كند بايد به خودش هم نگاهي بيندازد كه با ساير مليت ها چگونه رفتار مي كند.
لاريجاني با اشاره به اينكه در ايران اسلامي مسير قانوني براي جاسوسان دستگير شده آمريكايي به روشني طي شد، تصريح كرد: اين در حالي است كه در آمريكا افرادي به دلايل نامعلوم دستگير و سال ها زنداني مي شوند.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود خاطرنشان كرد: ما به جاسوس ها جايزه نمي دهيم و قوه قضائيه نيز با دقت مسير خود را طي خواهد كرد.
لاريجاني همچنين با اشاره به اينكه مباحث مربوط به آزادي دو جاسوس ربطي به سفر آتي رئيس جمهور به آمريكا ندارد به برخي واسطه گري ها نيز در اين رابطه اشاره كرد و گفت: هم اكنون دو كشيش آمريكايي در اين رابطه به ايران آمده اند و مشغول رايزني براي آزادي اين دو هستند.
وي تأكيد كرد: در اين رابطه مصالح نظام در چارچوب قانون پيگيري خواهد شد.

 



همكاران بي بي سي در تهران بازداشت شدند

تعدادي از همكاران شبكه ضد ايراني بي بي سي در مكان هاي مختلف دستگير شدند و مراحل تحويل آنها به دستگاه هاي مسئول انجام شد.
براساس اين گزارش اين افراد عضو شبكه تامين كننده اطلاعات، فيلم، خبر و گزارش پنهاني با محوريت سياه نمايي در مورد ايران و ملت ايران از محيط هاي مختلف براي بي بي سي فارسي بودند.
يك مقام آگاه با بيان علت دستگيري اين افرادگفت: اين گروه براي اقدامات ضد ايراني در پوشش همكاري با بي بي سي عملاً نيازمنديهاي سرويس جاسوسي انگليس را تامين مي كرد و پول هاي كلاني به عنوان دستمزد و... دريافت مي كرد و انگيزه ضد ملي و ايراني سر شبكه ها و همكاران اين شبكه نيز مشهود است.
پس از انتشار اين خبر شبكه سخن پراكني بي بي سي در واكنشي منفعلانه مدعي شد: بي بي سي يك شبكه خصوصي و يك مؤسسه خبررساني مستقل از دولت براي تهيه و انتشار بي طرفانه اخبار است و معلوم نيست اين افراد قرار است با چه اتهامي مواجه شوند.
البته بي بي سي دراين پاسخ به عمق روابط آلوده خود با وزارت امور خارجه آمريكا، سيا وMI6 و شبكه هاي رژيم صهيونيستي اشاره نكرد.
در همين زمينه سردار شريف مسئول روابط عمومي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به دستگيري اين شبكه مزدوري گفت: تلاش اين رسانه فرافكن براي جمع آوري اطلاعات از كشور چيز جديدي نيست ليكن نكته اي كه براي نسل امروز ما قابل توجه هست اين است كه بايد به جوانان گفته شود كه سابقه عملكرد، گذشته و جهت گيري BBC و كساني كه دلبسته فرهنگ غرب هستند تبيين شود تا با اين تشريح و آگاهي سازي، عمده توطئه ها را حل و شكل گيري افكار عمومي توسط BBC كند شود.
سردار شريف افزود: بي بي سي تلاش مي كند عناصري با توليدات فرهنگي خاصي را در داخل شناسايي كند تا از آنها براي مقابله با نظام اسلام نهايت استفاده را ببرد.

 



علم آموزي چون نفس كشيدن لازم است

خطبه 231 نهج البلاغه را حضرت امير مؤمنان(ع) در ذي قار ايراد كرده اند؛ ذي قار منطقه اي است نزديك بصره . وقتي به حضرت خبر رسيد كه طلحه و زبير پيمان شكني نموده و در بصره زمينه جنگ داخلي فراهم كردند ، حضرت يك سخنراني كردند ، بعد به طرف بصره عازم شدند.آن سخنراني شايد در حدود
8 ـ 10 صفحه باشد كه مرحوم سيّد رضي در نهج البلاغه در ضمن خطبه هاي متعدد بيان كرده اند . برخي از سخنراني ها اصلاً در نهج البلاغه آمده ، ولي قسمت مهم اين سخنراني در خطبه هاي گوناگون نهج البلاغه نيامده . دو سطر از آن سخنراني در خطبه 231 نهج البلاغه است . اين خطبه اي كه دويست و سي و يكمين خطبه است و دو سطر است ، تقريباً يك چهلم آن خطبه مفصّل امير مؤمنان است در ذي قار .
دستور الهي به علني شدن دعوت پيامبر (ص)
حضرت در آنجا اوّل توحيد الهي و اسماء حسناي الهي را مطرح مي كند ؛ سپس از وجود مبارك پيامبر به عنوان امام الهدي ياد مي كند . امام، هم بر پيغمبر اطلاق مي شود ، هم بر جانشينان او ؛ امام يعني پيشوا و رهبر . فرمود : او امام الهدي است ، پيشواي هدايت و راهنمائي است . بعد از اينكه از توحيد سخنش به نبوّت رسيد و از وجود مبارك پيامبر به عنوان امام الهدي و مانند آن ياد كرد ، اينچنين فرمود: فصدع ب ما ام ر ب ه . چون خدا در قرآن به رسولش فرمود : فاصدع (1). « صدع» يعني روشن كردن ، اعلان كردن ، شفاف سخن گفتن .
در اوائل بعثت حضرت مجبور بود با افراد خاص سخن بگويد و از ترس مشركين در خانه ها جلسه سرّي تشكيل بدهد. بعد از اينكه جريان نّا كفيناك المستهز ئين (2) و مانند آن نازل شد ، فرمود : حالا دعوتت را علني بكن : فاصدع، « صدع » يعني اعلان كردن ، علني دعوت كردن ؛ آنچه كه در قرآن ، در سوره مباركه حجر آمده ، امير المؤمنين (ع) در اين خطبه بيان كرد كه فصدع ب ما ام ر ب ه ، يعني پيامبر وقتي مأمور شد دعوت را علني كند ، ديگر علني دعوت كرد . ترسي از كسي نداشت ، چون خدا او را حفظ مي كرد .
در سوره مباركه احزاب فرمود كه انبياي الهي آن رسالت ها و مأموريت ها را نه تنها به گوش مردم ، بلكه به جان مردم مي رسانند تا مردم بفهمند . از آن به بعد قبول يا نكول در اختيار خود مردم است ، مردم آزادند . ولي حرف نبايد به گوش مردم برسد ، حرف بايد به جان مردم برسد ، يعني بفهمند . يك وقت يك سخنراني اي هست كه مردم مي شنوند، امّا مطلبش را نمي فهمند ! يك وقت سخنراني هست كه هم مي شنوند و هم مي فهمند ، از آن به بعد ديگر تصميم گيري نفي و اثبات به عهده خود مخاطب است.
مهمترين اقدام پيامبر (ص) در ايجاد وحدت ملي ، پس از دعوت به توحيد
فرمود : و بلّغ ر سالات ربّ ه . فلمّ الله ب ه الصّدع و رتق ب ه الفتق و الّف ب ه ذو ي الارحام بعد العداوه الواغ ره ف ي الصّدور مهمترين كاري كه وجود مبارك پيامبر كرد، بعد از مسأله توحيد ، بعد از مسأله وحي و نبوّت كه جزء اصول دين است ؛ ايجاد وحدت ملّي است . جامعه را فقط با اتحاد مي شود اداره كرد ؛ خانواده همين طور است ، روستا همين طور است ، شهر همين طور است ، استان و كشور همين طور است . مهمترين چيزي كه زندگي را آرام مي كند ، عاطفه است و وحدت. اينكه مي گويند سنگ روي سنگ بند نمي شود ، به همين معناست .
الآن اين برج هايي كه مي سازند ، قسمت مهمّش سنگ است و آهن . آهن روي آهن بند نمي شود ، سنگ روي سنگ بند نمي شود ؛ مگر اينكه يك ملاط نرمي باشد . آن نرمي همان عاطفه و محبت و دوستي است . اگر آن ملاط نرم نباشد ، سنگ روي سنگ بند نمي شود . خانواده را آن علاقه حفظ مي كند . اگر دوستي نباشد ، محبت نباشد ، گذشت نباشد ، خانواده متلاشي است (معاذ الله) . اگر پسر حرف پدر را نشنود ، حرف مادر را نشنود ، علاقه نداشته باشد ، دوست آنها نباشد ؛ اين خانواده هميشه منشأ رنج و درد و عذاب است ،روستا همين طور است ، شهر همين طور است ، كشور همين طور است . پس اينكه گفتند سنگ روي سنگ بند نمي شود ، سخني است حق . آن ملاط نرم است كه اين برج را نگه مي دارد و مهمترين كاري كه رسول خدا (ص) كرد ، ايجاد وحدت است .
لزوم علم آموزي و آثار آن
ما، هم موظّفيم خوب حرف بزنيم ، هم حرف خوب بزنيم . عوامي حرف زدن ، جاهلانه حرف زدن ، نفهمي حرف زدن، اينها با اسلام سازگار نيست . همانطوري كه ما مجبوريم آب بنوشيم و گرنه مي ميريم ؛ وكسي نمي تواند بگويد من نمي خواهم نفس بكشم! هيچ كس هم نمي تواند بگويد من نمي خواهم باسواد بشوم ! باسواد شدن مثل نفس كشيدن بر ما واجب است . منتها هر كسي در هر حدّي !
استعدادها فرق مي كند ؛ طبق بيان نوراني رسول خدا (ص): النّاس معاد ن كمعاد ن الذّهب و الف ضّه(3). فرمود : در دلهامعدن است ؛ بعضي معدن طلايند ، بعضي معدن نقره اند ، بعضي معدن ذغال سنگ اند ؛ بالأخره چيزي در درون آدم هست ، استعدادها فرق مي كند، ولي هيچ كس نمي تواند بگويد من نمي خواهم درس بخوانم ! حالا درس خواندن ها فرق مي كند . كسي كه سنّش بالاست ؛ شركت در مجالس علماء ، حسينيه ها و مسجدها ، خواندن كتاب هايي در اين سبك لازم است . كسي كه دانشجوست به دانشگاه مي رود ، كسي كه طلبه است به حوزه مي رود ؛ ولي هيچ كس نمي تواند بگويد كه من نمي خواهم باسواد بشوم ، نمي خواهم چيز ياد بگيرم ! وقتي عالم شديم ، راه كسي را نمي بنديم ، بيراهه هم نمي رويم ، آنوقت اين زندگي ما سامان مي پذيرد .
نقش علم وگسترش اسلام در رفتار عرب جاهلي
عرب جاهلي از سوسمارنمي گذشت ! امااو را پيغمبر به قدري تربيت كرد كه در ايام ا حرام از آهو مي گذشت ! همين عرب جاهلي كه از سوسمار صرف نظر نمي كرد و به صيد سوسمار مي رفت ، از غزال مي گذشت ! همان وقتي كه ا حرام بستي ، حيوان بايد از تو آسيب نبيند . اين دوره را آزمايش بكن ، اين 20 روز احرام را ؛ مكه را ، مدينه را ، هيچ حيواني از تو آسيب نبيند ؛ تا وقتي از احرام حج و عمره آمدي ، به شهر و روستايت رفتي ، از دست تو كسي آسيب نبيند ؛ اين دوره آزمايشي است ، اينها هم اطاعت كردند . اين كسي كه از سوسمار نمي گذشت ، وقتي حضرت فرمود از آهو بايد بگذري ، گفت : چشم . همينها آمدند ، ايران را گرفتند .
تسلّط اعراب بر امپراطوري هاي قدرتمند ايران و روم
تحت تعاليم حياتبخش اسلام
و گرنه حجاز يك حياط خلوتي بود براي امپراطوري ايران ! آن روز در خاورميانه يك امپراطوري قدر قدرت شرق بود به نام ايران كه كشور شاهنشاهي بود ، نه شاهي! اينكه مي گفتند ايران كشور شاهنشاهي است ، براي اينكه از كشورهاي ديگر باج مي گرفت . همه اين اقمار ناچيز به ايران باج مي دادند . ايران كشور سلطنتي و شاهي نبود بلكه شاهنشاهي بود . غرب حجاز هم امپراطوري قدر قدرت روم بود ، قيصرهاي روم بودند . در اين وسط حجاز يك حياط خلوتي بود براي اينها ، هيچ كسي به حجاز اعتنا نمي كرد ! حجاز نه منبع صادرات نفتي و گازي داشت، نه كشاورزي و دامداري و معدن داشت ؛ هيچ چيز نداشت ! لذا كسي به سراغ حجاز نمي رفت ! اصلاً براي حجاز حسابي باز نمي كردند !! آنوقت همين عربها وقتي آمدند، ايران قدرتمند را زود فتح كردند ، چون مردم تشنه عدل بودند . چون آنهاحرف هاي خوبي مي زدند ، مي گفتند : نه ظلم بكنيد ، نه زير بار ظلم برويد ! وچون اينها حرف هاي خوبي است ، پذيرفتند.
فرمود : اگر بخواهيد در روستا زندگي كنيد ، در خانه زندگي كنيد ، در مدرسه زندگي كنيد ، در دانشگاه يا حوزه زندگي كنيد ؛ نه بيراهه برويد ، نه راه كسي را ببنديد ! هم مؤدّب باش ، هم خوب حرف بزن ، هم حرف خوب بزن ؛ هم اوّل فكر بكن ، بعد حرف بزن . فرمودند : المؤم ن ملجم (4)؛ « ل جام » يعني لگام . فرمود : دين براي دهان انسان يك دهنه گذاشت . وقتي دهنه دارد ، هر حرفي را نمي زند! تا بخواهد حرف بزند ، بايد مدّتي فكر بكند اين دهنه را بردارد ، بعد حرف بزند . اينكه گفتند : اوّل فكر مي كند ، ببيند اگر مصلحت هست ، مي گويد . اگر خداي ناكرده اختلاف ايجاد مي كند ، نمي گويد ؛ اگرسخن او دو نفر را به جان هم مي اندازد و كينه توليد مي كند ، نمي گويد .
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از دانشجويان و اقشار مختلف مردم ؛ دماوند ـ مرداد 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1) حجر / 94 (2) حجر / 95 (3) من لا يحضره الفقيه / 4 / 380
(4) معاني الأخبار / 170
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



دفترخرازي ديدار وي با كالين پاول را تكذيب كرد

در پي انتشار خبري با عنوان «در ديدار خرازي و پاول چه گذشت؟» دفتر وزير خارجه اسبق كشورمان اين خبر را تكذيب كرد.
در بخشي از توضيحات دفتر كمال خرازي آمده است : اساسا هيچ گونه ملاقات و مذاكره اي بين آقاي خرازي و آقاي كالين پاول انجام نگرفته است. شركت در اجلاس هاي بين المللي يا ضيافت هاي ديپلماتيك كه وزراي خارجه كشورهاي مختلف از جمله ايران و آمريكا در آن حضور داشته اند، ملاقات محسوب نمي شود؛ هرچند به اظهار ادب طرف مقابل پاسخ مقتضي داده شده باشد.
دفتر وزير خارجه اسبق كشورمان ادامه داده است : اين ادعاي پاول كه وزير خارجه ايران گفته است مشكل ايران، ايجاد ششصد هزار شغل است، حكايت از درايت وزير خارجه در عدم ورود به مباحث سياسي دارد و هرگز نمي توان از آن استنباط كرد كه برنامه هسته اي ايران اولويت كشور نيست.اگر متن مصاحبه پاول با بي.بي.سي را به دقت بررسي كنيد، روشن مي شود كه پاول در پاسخ به اين سوال خبرنگار كه اگر آمريكا به جاي درگير شدن در جنگ افغانستان و ايران و تحميل هزينه هاي سرسام آور آن بر مردم آمريكا، پول آن را صرف ايجاد شغل در داخل آمريكا مي كرد، با اينقدر بيكاري روبه رو نبود و موجب نفوذ بيشتر ايران در منطقه نمي شد، متوسل به اين صحبت سر ميز شام مي شود تا القا كند كه همه كشورها از جمله ايران با مشكل بيكاري روبه رو هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14