(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 آبان 1390- شماره 20063

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تجليل رهبر انقلاب از خدمات عالم فرزانه مرحوم حجت الاسلام والمسلمين عميد زنجاني
توصيه يك استاد برجسته اخلاق: بياييد فرصت طلب باشيم !
رايزني فشرده نمايندگان مجلس و مقام هاي دولت درباره استيضاح وزير اقتصاد
در ديدار مسعود بارزاني رئيس جمهور بر حفظ اتحاد و همدلي اقوام و گروه هاي عراقي تاكيد كرد
سبحاني نيا : مطهري به هيئت رئيسه اعلام كرده كه استعفايش منتفي است
همسر شهيد علي محمدي: اگر گزارشگر حقوق بشر صداقت دارد ترورهاي منافقين در ايران را محكوم كند
هاشمي رفسنجاني : جايگزيني براي نظام ولايت فقيه و رهبري سراغ ندارم
3 مرحله احراز هويت راي دهندگان در انتخابات مجلس نهم
كواكبيان شروط خاتمي را رد كرد
ضرغامي : روح فرمايش رهبري در مورد تحول در ساختار سياسي كشور درك نشد
رئيس ديوان عالي كشور دستگاه قضايي از كسي واهمه ندارد
سركنسول ايران: احداث پايگاه نيروهاي خارجي در افغانستان به ضرر منطقه است
نخست وزير چك: انقلاب هاي عربي بيشتر به نفع ايران بوده تا غرب
مرتضي نبوي: مردم شبهات هاشمي رفسنجاني درباره انتخابات را نمي پذيرند
ارسال 50 هزار پيامك از بيانات رهبري از سوي جوانان مصري به همديگر
نشست سران ايران ، افغانستان و پاكستان به زودي برگزار مي شود
پيشنهاد نخست وزير قطر براي ديدار مقامات ايران و عربستان



توصيه يك استاد برجسته اخلاق: بياييد فرصت طلب باشيم !

اشاره: آنچه در پي مي آيد، اظهارات حضرت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني درباره فضيلت فوق العاده ده روز اول ماه ذي حجه است كه در درس اخلاق يكي از سال هاي گذشته ايراد كرده اند كه به مناسبت ايام، به نظر خوانندگان گرامي مي رسد. ضمن اينكه در اين ايام شريف براي سلامتي و عافيت اين استاد برجسته اخلاق نيز دعا خواهيم كرد.
بسم الله الرحمن الرحيم
دهه اول ماه ذي حجه از ايامي است كه از نظر ارزشي در روايات ما خيلي بر روي آن تأكيد شده و حتي آن را با ماه مبارك رمضان مقايسه كرده اند. در يك آيه شريفه آمده است كه: «و اذكروا الله في ايام معدودات». ما در روايات داريم كه حضرات معصومين(ع) مي گويند: ايام معدودات، همان دهه اول ماه ذي حجه است. در اين ايام زياد خدا را ذكر كنيد! حالا من به بعضي از آن روايات اشاره مي كنم:
در روايتي از قول رسول خدا(ص) آمده است كه فرمودند؛ «ما من ايام ازكي عندالله تعالي و لا اعظم اجراً من خير في عشر الاضحي (وسائل الشيعه، جلد 14 ص 273) هيچ ايامي از نظر اجر و پاداش در مورد اعمال، پاكيزه تر و بزرگتر از دهه اضحي نيست»؛ دهه اضحي هم همين دهه اول ذي حجه است.
به حضرت عرض شد كه حتي نسبت به جهاد در راه خدا هم اين ايام با فضيلت تر است؟ و رسول خدا(ص) در پاسخ فرمودند؛ «لا الجهاد في سبيل الله الا رجل خرج بنفسه و ماله ثم لم يرجع من ذلك بشيء. ارزش اعمالي كه انسان در اين دهه انجام مي دهد از جهاد في سبيل الله هم بيشتر است؛ مگر اين كه كسي مال، جان و همه چيزش را در جهاد في سبيل الله ببرد و هيچ چيز را هم برنگرداند» يعني نه مالش بماند و نه جانش... تنها چنين چيزي است كه با فضيلت تر از اين ايام است. اين روايت گوياي ارزش اين ايام است.
در روايت ديگري از پيغمبر اكرم(ص) نقل شده كه حضرت فرمودند: «ما من ايام العمل الصالح فيها احب الي الله عز و جل من ايام العشر هيچ روزي نيست كه خداوند انجام كار خير در آن را بيشتر از اين ده روز، دوست بدارد». حالا من مي خواهم يك تذكر عرض كنم. ما تاكنون بخشي از اين دهه را پشت سر گذاشته ايم و بايد نسبت به باقي مانده قدرشناسي و بهره گيري كنيم. ما نبايد از اين امور معنوي و اين فرصت هاي روحاني غفلت كنيم! انسان بايد فرصت طلب باشد و به تعبير علي «عليه السلام» كه فرمود: «اغتنموا الفرص»، فرصت ها را غنيمت بشمارد. زماني خواهد آمد كه اين فرصت ها از دست ما رفته است و ما حسرت آن را خواهيم خورد. پس در اين ايام نسبت به اعمال صالح و آدابي كه وارد شده است غفلت نكنيم! بخصوص ادعيه وارده را كه همه اش جنبه توحيدي دارد بخوانيم.
اصلاً از اين دعاها فهميده مي شود كه مسئله توحيد در اين ايام محوريت دارد و بايد بگوييم كه اين دهه، دهه توحيد است. راجع به حضرت موسي «سلام الله عليه» هم آمده است كه وعده ديدار او با خداوند، در همين دهه بود، نه ماه رمضان!...

 



تجليل رهبر انقلاب از خدمات عالم فرزانه مرحوم حجت الاسلام والمسلمين عميد زنجاني

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي درگذشت حجت الاسلام والمسلمين عميد زنجاني را تسليت گفتند. متن پيام به اين شرح است:
بسمه تعالي
با تاسف خبر درگذشت عالم فرزانه جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ عباسعلي عميد زنجاني رحمت الله عليه را دريافت كردم. ايشان از دانشوران موفق و پرتلاشي بودند كه تاليفات و افاضات باارزش و عالمانه اي از خود باقي گذاشته و منشأ خدمات فكري در دانشگاه و در ميان نخبگان و عموم مردم بوده اند.
اينجانب درگذشت اين روحاني بزرگوار را به همسر محترمه و فرزندان گرامي و ديگر بازماندگان و بيت مرحوم آيت الله مرعشي نجفي رضوان الله عليه و به شاگردان و ارادتمندان ايشان تسليت مي گويم و رحمت و مغفرت الهي را براي آن مرحوم مسألت مي كنم.
سيدعلي خامنه اي-9/8/1390

 



رايزني فشرده نمايندگان مجلس و مقام هاي دولت درباره استيضاح وزير اقتصاد

طرح استيضاح وزير اقتصاد امروز در صحن علني بهارستان بررسي مي شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز مجلس، طرح استيضاح سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي را مورد بحث و بررسي قرار مي دهند.
شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي هم صبح سه شنبه با حضور اعضا تشكيل جلسه مي دهد.
براساس برنامه ريزي انجام شده، در اين نشست قرار است كه اعضا موضوع استيضاح سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد و دارايي را ساعتي قبل از آغاز بررسي آن در صحن علني، بررسي و در مورد آن تصميم گيري كنند.
در همين رابطه ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور نيز در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت در ارتباط با آمادگي دولت جهت دفاع از وزير امور اقتصادي و دارايي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين كه دولت براي دفاع از حسيني و ارائه توضيح و پاسخ در ارتباط با سؤالات و ابهامات مطرح شده در اين زمينه آمادگي دارد، گفت: دولت به صورت روشن و شفاف در ارتباط با موارد مطرح شده توضيح خواهد داد و رئيس جمهور نيز براي دفاع كامل از وزير به مجلس مي آيد و خود وزير نيز دفاعيات خود را خواهند داشت و توضيحات دولت، براي سؤالات ايجاد شده روشن و شفاف خواهد بود و فكر مي كنيم با اين توضيحات نمايندگان مجلس قانع شوند.
در همين خصوص غلامرضا اسداللهي در گفت وگو با مهر، با اشاره به قرائت گزارش كميسيون اصل نود از فساد مالي اخير گفت: اين گزارش با توجه به مستندات و دسترسي هايي كه اين كميسيون داشت، تهيه شد و مجلس بايد در خصوص تاثير و نقش آن در استيضاح وزير اقتصاد ارزيابي و قضاوت داشته باشد.
وي در خصوص تاثير اين گزارش بر استيضاح وزير اقتصاد گفت: شمس الدين حسيني تكليف داشته است كه پيگيري هايي براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي مالي اخير انجام دهد.
عضو كميسيون اصل نود تاكيد كرد: هنگامي كه مشاور وزير اقتصاد نامه هايي در حمايت از گروه امير منصور آريا نوشته است، وزير بايد در پيشگيري از اين موضوع پيشقدم مي شد در حالي كه هيچ نظارتي از سوي وي صورت نگرفت.
اسداللهي تاكيد كرد: با توجه به برنامه هايي كه حسيني در هنگام راي اعتماد به مجلس ارائه كرد نمايندگان توقع بيشتري از وي داشتند، ضمن اين كه حسيني تكليف داشت جلوي برخي از تخلفات را بگيرد و گزارش ما به نوعي مي تواند در استيضاح وي موثر باشد.
علي شاهرخي رئيس كميسيون قضايي و حقوقي هم ادامه داد: اينگونه نيست كه هيچ اتهامي متوجه وزير اقتصاد نباشد چرا كه وقتي تخلفي در سيستم بانكي اتفاق مي افتد وزير اقتصاد به دليل اين كه در راس تشكيلات است بايد در خصوص زيرمجموعه خود پاسخگو باشد.
شاهرخي با تاكيد بر اين كه وزير اقتصاد به اشتباهات خود در فساد مالي اخير اذعان دارد، گفت: مجلس با شنيدن راي استيضاح كنندگان و پاسخ وزير اقتصاد با بصيرت راي خواهد داد.
وي با تاكيد بر اين كه تجربه نشان مي دهد گاهي فضاي مثبت و منفي كه در مجلس وجود دارد در صحن علني تغيير مي كند، گفت: نمايندگان با توجه به همه جوانب در خصوص استيضاح شمس الدين حسيني تصميم خواهند گرفت.
در اين ميان البته مصطفي رضاحسيني از عملكرد دولت در برخورد با اقدام نمايندگان براي استيضاح وزير اقتصاد انتقاد كرد و گفت: با همه فشارهايي كه دولت به نمايندگان و مسئولان استاني وارد كرد استيضاح كنندگان همچنان آماده انجام اين استيضاح هستند و هيچ امضايي از اين طرح پس گرفته نشده است.

 



در ديدار مسعود بارزاني رئيس جمهور بر حفظ اتحاد و همدلي اقوام و گروه هاي عراقي تاكيد كرد

رييس جمهور بر حفظ و تقويت اتحاد و همدلي گروه هاي مختلف عراقي در راستاي پيشرفت و تثبيت امنيت در اين كشور تاكيد كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در ديدار مسعود بارزاني رييس اقليم كردستان عراق با اشاره به روابط برادرانه و صميمي جمهوري اسلامي ايران با اقوام، مذاهب و گروه هاي مختلف عراقي اظهار كرد: ايران از پيشرفت، آباداني و امنيت عراق حمايت مي كند و آن را به نفع كل منطقه مي داند.
رييس جمهور امنيت و آرامش را پايه و اساس پيشرفت و گسترش مناسبات يك ملت دانست و با اظهار خرسندي از تقويت امنيت در عراق، گفت: اقوام و گروه هاي مختلف عراقي بايد بر پايه وحدت و همدلي در مسير پيشرفت و آباداني عراق و خدمت به مردم تلاش كنند.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اين كه «پايه هاي نظام حاكم بر جهان سست شده و ملت ها از آن ناراضي هستند» گفت: هيچ كس در جهان به وضع موجود راضي نبوده و اميدي هم به بهبود آن ندارند از اين رو بايد همه ملت ها در كنار يكديگر براي ايجاد نظام جايگزين مناسب تلاش كنند.
مسعود بارزاني رييس اقليم كردستان عراق نيز در اين ديدار بر تقويت هر چه بيشتر همكاري ها و هماهنگي هاي دو طرف در زمينه هاي مختلف تاكيد كرد و گفت: ايران و عراق بايد در كنار يكديگر در مسير توسعه و ايجاد امنيت گام بردارند.
وي خاطرنشان كرد: امنيت جمهوري اسلامي ايران براي عراق بسيار حائز اهميت است و ناامني در مرزها را به زيان هر دو كشور مي دانيم از اين رو براي هرگونه همكاري در اين زمينه آمادگي كامل وجود دارد.

 



سبحاني نيا : مطهري به هيئت رئيسه اعلام كرده كه استعفايش منتفي است

يك عضو هيئت رئيسه مجلس گفت كه مطهري منتفي شدن استعفايش را اعلام كرده است.
پس از اين كه در جلسه روز يكشنبه مجلس، محمدرضا باهنر اعلام كرد كه طرح سؤال از رئيس جمهور به حد نصاب رسيده است، هيئت رئيسه مجلس يكشنبه شب با تشكيل جلسه، اين موضوع را بررسي و مقرر كرد كه سؤالات نمايندگان از رئيس جمهور را به كميسيون هاي تخصصي مجلس ارجاع دهد.
بر اين اساس، حجت الاسلام حسين سبحاني نيا در گفت وگو با فارس، در رابطه با استعفاي علي مطهري گفت: استعفاي مطهري از نمايندگي مجلس در مورد طرح سؤال از رئيس جمهور بود كه با محقق شدن اين مسئله، قاعدتا مطهري از استعفا منصرف شده است. وي در عين حال به اين نكته هم اشاره كرد كه علي مطهري پس از اعلام رسيدگي به طرح سؤال از رئيس جمهور به هيئت رئيسه مجلس اعلام كرد كه موضوع استعفايش منتفي است.

 



همسر شهيد علي محمدي: اگر گزارشگر حقوق بشر صداقت دارد ترورهاي منافقين در ايران را محكوم كند

همسر شهيد علي محمدي با اشاره به نگاه ابزاري سازمان ملل به حقوق بشر گفت: اگر سازمان هاي حقوق بشري در ادعاي خود در دفاع از حقوق بشر صادق هستند مسائل خانواده 17 هزار شهيد ترور را پيگيري كنند و ترورهاي منافقين را محكوم كنند.
همسر شهيد دكتر علي محمدي گفت: ترور از نظر همه كشورها و ملت ها به خصوص ايران اقدامي قبيح است و اگر آمريكايي ها اتهام اقدام به ترور را به ايران مي زنند، هدف شان جلوگيري از پيشرفت ملت ماست.
منصوره كرمي همسر شهيد دكتر علي محمدي در غرفه انجمن دفاع از قربانيان تروريسم خاورميانه (خانواده هاي شهداي ترور كشور) در هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: همسر من سال گذشته به دست موساد اسرائيل ترور شد و زماني كه اين اتفاق برايش افتاد از اساتيد بارز و يكي از بهترين فيزيكدانان كشور بود و مقالات بسياري از او در مجله هاي علمي دنيا به چاپ رسيده و بسيار مورد علاقه دانشجويان و همكارانش بود.
وي با اشاره به صحنه شهادت همسرش اظهار كرد: صحنه شهادت ايشان گوياي اين بود كه تمام دنياي من و فرزندانم از دست رفت. بعد از همسرم زندگي براي من و فرزندانم بسيار دشوار شده است و روز به روز بيشتر فقدان او را احساس مي كنيم. فرزندانم از نبود پدرشان بسيار آسيب ديدند و هنوز نمي توانند جاي خالي او را باور كنند.
وي با اشاره به خصوصيات اخلاقي همسرش نيز گفت: همسرم بسيار خوش اخلاق بود و با فرزندانش رابطه دوستانه خوبي داشت و امروز كه پيش ما نيست فقدانش به شدت احساس مي شود. همسرم كشور، انقلاب اسلامي و امام خميني را با تمام وجود دوست داشت و با علاقه زيادي نسبت به وطنش سخن مي گفت. او هميشه مي گفت كه نبايد اجازه داد خون شهدا پايمال شود، او هميشه صلح جو و مخالف جنگ بود.
همسر شهيد علي محمدي گفت: دانشمندان مهم دنيا از جمله آمريكايي ها و ژاپني ها به مقالات دكتر علي محمدي رفرنس مي دادند و وقتي ايشان به شهادت رسيدند بيش از هزار نفر از فيزيكدانان جهان، ترور او را محكوم كردند.
وي ادامه داد: 10 سال پيش يكي از خبرگزاري هاي فرانسوي نزد همسرم آمد و از او پرسيد كه چرا با وجود رتبه علمي بالايي كه او دارد در ايران مانده است، اما همسرم در پاسخ به آن خبرگزاري گفته بود كه به كشورش علاقه دارد و تا جايي كه بتواند به تدريس و آموزش در زمينه اي كه در آن توانايي دارد مي پردازد.
وي در ادامه در پاسخ به اين كه آيا شهيد علي محمدي پيش از شهادتش از سوي افراد و يا گروههايي تهديد شده بود، گفت: همسرم تا قبل از شهادت شان چندين بار تلفني و چندين بار از سوي دوستان و همكارانش در كشورهاي مختلف مورد پرس و جو قرار گرفته بود. در سال 84 يكي از همكارانش در لندن توسط مسئولان اين كشور مورد بازجويي قرار گرفت و درباره دكتر علي محمدي از او سؤال شده بود. در سال 86 يكي از دوستانش در ايتاليا 48 ساعت تحت بازجويي بود و درباره كارهاي علمي همسرم از او سؤال شده بود كه پس از بازگشت به تهران اين مساله را با همسرم در ميان گذاشت. در سال 87 ما در مكه بوديم كه همسرم به من گفت احساس مي كند تحت مراقبت است و كسي از او فيلمبرداري مي كند و در شهريور 88 به او تلفن تهديدآميزي شد كه از سوي منافقين بود.
وي با بيان اينكه «همسرم تقاضاهايي كه براي سفر به خارج از كشور و يا تدريس در خارج از كشور از او مي شد را رد كرده بود» اظهار كرد: دو سه هفته قبل از شهادت همسرم، از او براي سخنراني در همايشي در اردن به اتفاق خانواده دعوت شده بود كه همسرم آن را به دلايل مدنظر خودش نپذيرفته بود.
كرمي در پاسخ به اين كه آيا پس از شهادت همسرتان، مسئولين از شما حمايت مي كنند؟ گفت: خدا را شكر رسيدگي خوب بود و حمايت هاي خوبي از سوي رئيس دانشگاه تهران و بنياد شهيد صورت گرفته است.
وي در پاسخ ديگري درباره گزارش احمد شهيد گزارشگر حقوق بشر درباره ايران اظهار كرد: من از احمد شهيد مي خواهم به ملت ايران لطف كند و اگر مي خواهد مساله حقوق بشر و عدالت را پياده كند از جهانيان بپرسد كه چرا برخي اقدام به ترور مي كنند؟ بيش از 17 هزار خانواده ترور در ايران زندگي مي كنند. او بايد اين مسائل را پيگيري كند تا جلوي ترورها گرفته شود. در حال حاضر دانشمندان ما در خطر هستند و دشمنان و منافقين امنيت را از آنها سلب كرده اند. اين مسائل بايد در يك دادگاه بين المللي بي طرف رسيدگي شود. رژيم صهيونيستي به طور علني اعلام مي كند كه به ترور دانشمندان و افراد خاص اقدام كرده است و يا مجاهدين خلق صراحتا در اين باره صحبت مي كنند. ما از احمد شهيد مي خواهيم با خانواده شهداي ايران به ويژه شهداي ترور از نزديك صحبت كند. منافقين اولين گروهي بودند كه اسم همسر مرا در ليست ترورشان قرار دادند.

 



هاشمي رفسنجاني : جايگزيني براي نظام ولايت فقيه و رهبري سراغ ندارم

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه درحال حاضرجايگزيني براي نظام ولايت فقيه و رهبري معظم انقلاب نداريم گفت: معتقدم تنها ايشان هستند كه مي توانند با تدبير و خردمندي كه همواره از خود نشان داده اند، مشكلات نظام را به تدريج حل كنند.
جمعي از شعرا، نويسندگان و هنرمندان كشور به مناسبت سالروز درگذشت قيصر امين پور شاعر متعهد و انقلابي كشورمان با هاشمي رفسنجاني ديدار كردند.
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سؤال برخي از حاضران پيرامون وضعيت سياسي، اخلاقي و اعتقادي جامعه و آينده تحولات كشور، بنيان حيات و بالندگي هر جامعه اي را در حفظ اعتقادات و ارزش هاي اخلاقي و اسلامي و دوري از خرافات و شعارزدگي خواند و تصريح كرد: برخي عملكردها، رواج برخي خرافه گرايي ها و عرفان هاي كاذب باعث ايجاد ترديد در اعتقادات مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان مي شود، لذا در حال حاضر وظيفه همه عقلا و روحانيون دلسوز است كه براي جلوگيري از دين گريزي جامعه به ويژه جوانان تلاش و برنامه ريزي بهتري كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالي پيرامون راه هاي برون رفت از برخي موانع سياسي موجود در كشور تأكيد كرد: مردم نجيب و فداكار ايران به نظام و انقلاب خود علاقمندند و بنده هم در حال حاضر بديل و جايگزيني براي نظام ولايت فقيه و رهبري معظم انقلاب نمي بينم و معتقدم تنها ايشان هستند كه مي توانند با تدبير و خردمندي كه همواره از خود نشان داده اند، مشكلات به وجود آمده را به تدريج حل كنند.
هاشمي به نقش خود و اطرافيانش در ايجاد اين مشكلات اشاره اي نكرد.

 



مرتضوي خبر داد
3 مرحله احراز هويت راي دهندگان در انتخابات مجلس نهم

معاون سياسي وزير كشور با اعلام اينكه در اين دوره از انتخابات با 3 مرحله از راي دهندگان احراز هويت خواهيم كرد، مرحله چشمي و فيزيكي، مرحله آفلاين و مرحله آنلاين را از جمله اين مراحل عنوان كرد.
سيد صولت مرتضوي در خصوص احتمال استفاده از مدارك جعلي توسط راي دهندگان گفت: انتخابات مجلس نهم آنچنان مطمئن است كه اساسا امكان ورود به صحنه انتخابات با مدارك جعلي نزديك به صفر است.
وي در عين حال تصريح كرد: البته نمي توانم قاطعانه بگويم كه برخي از افراد براي راي دادن متوسل به مدارك جعلي نشوند.
معاون سياسي وزارت كشور در گفت وگو با مهر با اعلام اينكه در اين دوره از انتخابات با 3 مرحله از راي دهندگان احراز هويت خواهيم كرد، مرحله سنتي كه به صورت چشمي و فيزيكي است، مرحله آفلاين والكترونيك و مرحله آنلاين را از جمله اين مراحل عنوان كرد.
در همين حال وزير كشور گفت: 10 درصد از حوزه هاي انتخابيه انتخابات مجلس نهم كه قرار است به صورت رايانه اي برگزار شود شامل خارج از كشور نمي شود.
مصطفي محمدنجار وزير كشور كه در حاشيه بازديد از هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها با فارس گفت وگو مي كرد، در پاسخ به اين سؤال كه آيا برگزاري 10 درصد از انتخابات مجلس نهم كه قرار است به صورت رايانه اي باشد شامل خارج از كشور نيز مي شود؟ گفت: برگزاري رايانه اي 10 درصد از حوزه هاي انتخابيه، انتخابات مجلس نهم، فقط شامل داخل كشور بوده و شامل خارج از كشور نمي شود.

 



كواكبيان شروط خاتمي را رد كرد

عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي، تلويحا شروط خاتمي را رد كرد و از حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتي خبر داد.
مصطفي كواكبيان نماينده سمنان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هيچ كدام از اصلاح طلبان فضاي انتخاباتي را تحريم نساخته اند اظهار داشت: شركت در انتخابات بايد با شرايط مطلوب همراه شود و تنها شرط اساسي ما اجراي قانونمند برگزاري انتخابات توسط دستگاه هاي اجرايي و نظارتي است. وي همچنين در واكنش به اظهارات كلينتون گفت: كلينتون در فضايي بسيار مجازي صحبت مي كند و از فضاي حقيقي دور است لذا بهتر است به مشكلات داخلي خود بپردازد و به نقش حقوق بشر در آمريكا توجّه نمايد.
كواكبيان با تأكيد بر اين كه دلسوزي هاي كلينتون براي ما يك پرستيژ شخصي است تا نگاه طرفدارانه افزود: ما اصلاح طلبان نيز بر سر منافع ملي كشورمان با هيچ كسي شوخي نداشته و هيچ فردي حق دخالت در امور داخلي كشورمان ندارد.
كواكبيان كه با باشگاه خبرنگاران گفت وگو كرده با بيان اينكه ممكن است به صورت فردي در انتخابات شركت كنم خاطرنشان كرد: مجموعه اصلاح طلبان منتقد به نظام از فضاي انتخابات بهترين استفاده را خواهند كرد.

 



در همايش ملي آموزش در ايران 1404 مطرح شد
ضرغامي : روح فرمايش رهبري در مورد تحول در ساختار سياسي كشور درك نشد

رئيس سازمان صدا و سيما با توجه به اهميت نظريه پردازي در حوزه هاي مختلف فكري گفت: رهبر معظم انقلاب گستره وسيعي از نوآوري در ساختار سياسي كشور را مطرح كردند كه در چارچوب آرمان ها و اصول ثابت انقلاب قابل بحث و بررسي است ولي ظاهراً به روح فرمايش ايشان كمتر توجه شد و جريان هاي مختلف هركدام برداشت خاصي از اين موضوع كردند كه با پيام اصلي آن سخنراني منافات داشت.
ضرغامي در اولين همايش ملي آموزش در ايران 1404 گفت: اقدامات عملي و تئوريك به صورت مستقل در دستگاه هاي مختلف كشور انجام شده كه برخي از آنها قابل تحسين است ولي به نظر مي رسد با توجه به سند چشم انداز هنوز پلان عمومي آموزش در كشور طراحي نشده است.
رئيس سازمان صدا و سيما اين موضوع را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: براساس اين مهندسي جامع مي توان قطعات پازل شبكه آموزشي در كشور را طراحي و بر حسن اجراي آن نظارت نمود.
رئيس سازمان صدا و سيما با توجه به اهميت نظريه پردازي در حوزه هاي مختلف فكري گفت: رهبر معظم انقلاب گستره وسيعي از نوآوري در ساختار سياسي كشور را مطرح كردند كه در چارچوب آرمان ها و اصول ثابت انقلاب قابل بحث و بررسي است ولي ظاهراً به روح فرمايش ايشان كمتر توجه شد و جريان هاي مختلف هركدام برداشت خاصي از اين موضوع كردند كه با پيام اصلي آن سخنراني منافات داشت.
آقاي ضرغامي با اشاره به اقدامات رسانه ملي در حوزه آموزش مستقيم و غير مستقيم گفت: سيستم پيشرفته IPTV به صورت آزمايشي در تهران راه اندازي شده كه با تكميل آن امكان جستجو و بازگشت به برنامه هاي قبلي شبكه ها به صورت دقيق فراهم شده است.
وي افزود: اين قابليت بالا نقش مهمي در ايجاد ظرفيت هاي جديد براي استفاده از برنامه هاي آموزشي رسانه ملي دارد.
رئيس رسانه ملي با برشمردن برخي چالش هاي فراروي صدا و سيما در آموزش هاي اجتماعي مورد نياز اقشار مختلف جامعه گفت: بايد با درك صحيح اين نيازها و بدون تنگ نظري و برداشت هاي قشري و با بهترين شيوه هاي متعهدانه و حرفه اي به اين نيازها پاسخ گفت.

 



رئيس ديوان عالي كشور دستگاه قضايي از كسي واهمه ندارد

آيت الله محسني گركاني رئيس ديوان عالي كشور صبح روز دوشنبه به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلي از مجتمع قضايي شهيد بهشتي تهران بازديد كرد و گفت: دستگاه قضايي با قدرت حركت كند و از كسي واهمه نداشته باشد.
در اين بازديد كه معاون قضايي ديوان عالي كشور نيز حضور داشت، رئيس ديوان عالي كشور و هيات همراه به صورت پياده وارد مجتمع قضايي شهيد بهشتي شدند و از نزديك از قسمت هاي مختلف اين مجتمع قضايي بازديد و با ارباب رجوع حاضر در آن به گفت وگو پرداختند و براي تسريع در رسيدگي و حل مشكل آنها دستورات لازم را صادر كردند.
رئيس ديوان عالي كشور سپس با حضور در دفتر رياست مجتمع قضايي با آقايان احمدي رئيس محاكم تهران و طباطبايي سرپرست مجتمع شهيد بهشتي ديدار كرد. در اين ديدار آقايان احمدي و طباطبايي گزارشي از آمار و عملكرد مجتمع را ارائه كردند.
آيت الله محسني گركاني ضمن استماع گزارش مزبور بر ضرورت تسريع در حل مشكلات ارباب رجوع و بالا رفتن رضايتمندي و جلوگيري از ازدحام مراجعان در مجتمع هاي قضايي تاكيد كرد.
وي با بيان اين مطلب كه حضرت علي(ع) بعد از نماز، به نظم در امور وصيت و توصيه فرموده اند، افزود: دستگاه قضايي بايد براساس اجراي عدالت و با سرعت و قدرت حركت كند و از هيچ كس واهمه نداشته باشد. قوه قضاييه بايد از حيث نظم و انضباط سرلوحه همه دستگاه هاي كشور باشد.
وي گفت: در جلسه مسئولان قضايي هم راجع به كاهش ورودي مراجعان بحث شده است و بايد راهكار و سياستي اتخاذ شود كه حجم مراجعان به دادگستري كم شود تا وضعيت موجود تبديل به آرامش و نظم شود.

 



سركنسول ايران: احداث پايگاه نيروهاي خارجي در افغانستان به ضرر منطقه است

سركنسول جمهوري اسلامي ايران در هرات اعلام كرد: احداث پايگاههاي نظامي آمريكا در افغانستان به ضرر افغانستان و منطقه است.
رحيم محمدي يكتا روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: ايران با (احداث) هرگونه پايگاه نيروهاي خارجي در افغانستان مخالف است. به گزارش واحد مركزي خبر از كابل، وي گفت: ايران، احداث چنين پايگاههايي را به ضرر افغانستان و منطقه مي داند زيرا تاريخ نشان مي دهد منشأ اختلافات و جنگ ها در افغانستان و شماري از كشورهاي اسلامي ديگر، دخالت هاي آمريكا، انگليس و تعدادي از كشورهاي عربي بوده است نه همسايگان افغانستان. محمدي يكتا گفت: آمريكا، انگليس و چندين كشور مقتدر ديگر با داشتن صدها هزار نيرو و امكانات پيشرفته نظامي نتوانسته اند در ده سال گذشته امنيت را به افغانستان بياورند، پس چگونه مي توان خوشبين بود كه با احداث چند پايگاه نظامي، امنيت در افغانستان تامين شود. سركنسول ايران در هرات افزود: نگراني كشورهاي غربي مبني بر دخالت و ايجاد جنگ از سوي كشورهاي همسايه افغانستان بيهوده و بي اساس است. تاريخ منطقه و جهان بيانگر اين امر است كه جمهوري اسلامي ايران به هيچ كشور همسايه اش تجاوز نكرده است. اين در حالي است كه شوراي علماي افغانستان نيز امضاي پيمان همكاريهاي راهبردي با آمريكا و نيز احداث پايگاههاي دائم در اين كشور را حرام دانستند و در اين زمينه به شدت مخالفت كرده اند.

 



در مجمع آمريكا- اتحاديه اروپا در واشنگتن بيان شد
نخست وزير چك: انقلاب هاي عربي بيشتر به نفع ايران بوده تا غرب

نخست وزير جمهوري چك به مقامات غربي هشدار داد كه انقلاب هاي عربي بيشتر براي ايران امتياز داشته تا غرب.
پايگاه صهيونيستي نشنال نيوز نوشت: نخست وزير چك روز يكشنبه هشدار داد بهار عربي كه به گرمي مورد استقبال باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا قرار گرفت، منافع زيادي براي ايران داشته در حالي كه براي غرب كه از اين انقلاب حمايت كرد اثر معكوس داشته است، پيتر نكاس نخست وزير جمهوري چك هشدار داد انقلاب عربي بيش از همه براي ايران امتياز داشته است. وي در سخنراني خود در مجمع آمريكا- اتحاديه اروپاي موسسه مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا در واشنگتن گفت: كشورهاي غربي بايد بسيار مراقب باشند كه افزايش نفوذ ايران در منطقه بر ضد صلح و تحولات ليبرال تمام نشود. نكاس هشدار داد: بايد آگاه باشيم تفاوت هاي زيادي بين كشورهاي عرب وجود دارد و توضيح داد كه حاكمان مخالف غرب معمولا آمادگي بيشتري براي خونريزي به منظور ماندن در قدرت داشته اند.
نكاس گفت: تاكنون نتيجه انقلاب كشورهاي عربي تضعيف نفوذ غرب در كشورهاي عرب بوده است.

 



مرتضي نبوي: مردم شبهات هاشمي رفسنجاني درباره انتخابات را نمي پذيرند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص ترديدافكني هاي اخير حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني مبني بر لزوم تزئيني نبودن رأي مردم، گفت: آنها يكبار در سال 88 از حربه تقلب استفاده كردند و نتيجه نگرفتند، بنابراين شبهات اينچنيني جايي در جامعه ندارد.
مرتضي نبوي مديرمسئول روزنامه رسالت و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها با اشاره به تلاش برخي گروه ها براي تبديل انتخابات به چالشي امنيتي براي نظام، اظهار داشت: تجربه انقلاب هاي رنگي مربوط به دوره انتخابات است و در كشورهايي كه دشمن درصدد برپايي فتنه بوده در نتايج انتخابات آن ترديد ايجاد مي كنند و انتخابات 88 نيز اينگونه بود.
وي ادامه داد: سال 88 فتنه بسيار سنگيني بود كه از اين طريق تجربه بزرگي اندوختيم از اين رو ديگر براي بيگانگان و ايادي آنها ساده نيست كه بخواهند براي انتخابات آينده با آن حجم دست به سوءاستفاده بزنند اما در عين حال ما بايد هوشياري خود را حفظ كنيم.
نبوي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه اگر در سال 88 آمادگي لازم را در زمينه فضاهاي مجازي نداشتيم، امروز نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي نسبت به اين مسئله بصيرت بيشتري پيدا كرده اند تصريح كرد: آمريكا از اينكه از انتخابات ايران سوءاستفاده كند استقبال مي كند و ممكن است به سراغ پروژه بي ثبات سازي در كشور برود.
وي در ادامه به حضور اصلاح طلبان در انتخابات اشاره كرد و افزود: نظام از ورود اصلاح طلبان كه درون ساختار و چارچوب قانون اساسي حضور دارند، استقبال مي كند اما كساني كه سابقه ساختارشكني داشته و ثابت كرده اند به قانون پايبند نيستند، تكليفشان مشخص است.
قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين بيان داشت: برخي افراد در خارج و داخل كشور از تحريم انتخابات و شرط گذاري براي نظام صحبت مي كنند حتي برخي از آنها به لايحه هدفمندي يارانه ها و نارضايتي احتمالي پس از آن دلخوش كرده بودند تا از اين طريق دست به شورش و ناامني بزنند.
وي با تأكيد بر اينكه شرايط براي فتنه انگيزي هيچ گروهي در جامعه مهيا نيست خاطرنشان كرد: با توجه به تجربيات متعدد مردم و نداشتن پايگاه اجتماعي ساختارشكنان در بين آنان، نداهاي آشوب آفريني و اقدامات ضدامنيتي با پاسخ هاي مردم همراه نخواهد شد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: جريان اصلاحات آنقدر چهره شناخته شده و افراد فعال در چارچوب نظام دارد كه بخواهد در تهران و شهرستان هاي ديگر ليست بدهد و مشكلي ديگر نداشته باشد.
وي در خصوص ترديدافكني هاي هاشمي مبني بر اينكه رأي مردم نبايد تزئيني باشد خاطرنشان كرد: مردم ايران بيش از 30 بار تجربه كرده اند كه رأيشان در انتخابات تأثيرگذار است اما برخي افراد هر سال شايعاتي ساخته اند؛ مثلاً در سال 76 گفتند: «مي نويسم خاتمي، مي خوانند ناطق» اما ديدند نتيجه انتخابات با خواست مردم پيش رفت، لذا دخل و تصرف در رأي مردم امكان پذير نيست. نبوي تأكيد كرد: سيستم رأي گيري و نحوه اجراي انتخابات كه مردم در آن نقش مستقيم دارند، امكان تغيير در نتيجه انتخابات را نمي دهد لذا آنها در سال 88 حربه تقلب را مطرح كرده و ديدند با راه اندازي فتنه به جايي نمي رسند بنابراين شبهات اينچنيني جايي در جامعه ندارند.
وي در خاتمه يادآور شد: آقاي هاشمي متأسفانه بعد از انتخابات مواضع صريحي اتخاذ نكرد و مورد سوءاستفاده ساختارشكنان قرار گرفت اما به هرحال آنچه نتيجه انتخابات را تعيين مي كند رأي مردم است و نمي توان در آن شبهه ايجاد كرد چرا كه مردم اين شبهات را بسيار شنيده اند.

 



معاون پارلماني رئيس جمهور خبر داد
ارسال 50 هزار پيامك از بيانات رهبري از سوي جوانان مصري به همديگر

معاون پارلماني رئيس جمهور با اشاره به نقش برجسته مقام معظم رهبري در بيداري اسلامي گفت: جوانان مصري 50 هزار پيامك از بيانات رهبري را به يكديگر ارسال كردند.
محمدرضا ميرتاج الديني در ارتباط با نقش رهبر معظم انقلاب در بيداري اسلامي گفت: مقام معظم رهبري نقش برجسته اي در بيداري اسلامي داشتند و در مصر بيانات رهبر معظم انقلاب كه به زبان عربي در ارتباط با بيداري اسلامي بيان شد را براي نقد در تلويزيون پخش كردند اما مردم و جوانان اين كشور سخنان معظم له را گوش دادند ولي به نقد آن توجه نكردند و در تجمعات ميدان التحرير جوانان مصري با 50 هزار پيامك بيانات مقام معظم رهبري را به يكديگر ارسال كردند.
معاون پارلماني رئيس جمهور با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه «اين حركت بيداري اسلامي در منطقه نمي ماند و جهان غرب را هم فرا مي گيرد»، عنوان كرد: مردم ايتاليا با تاثيرپذيري از حركت بيداري اسلامي يكي از خيابانهاي خود را به نام «التحرير» نامگذاري كردند و اخيرا رهبر سابق شوروي به اين نكته اذعان كرد كه نشانه هاي موجود در جهان همان نشانه هايي است كه قبل از فروپاشي شوروي شاهد بودم.
ميرتاج الديني در پايان سند چشم انداز 20 ساله كشور را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: مسئولان وظيفه دارند با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در تمام عرصه هاي علمي و فن آوري هاي جديد كوشش كنند، و اگر ما مي خواهيم الگو باشيم بايد پيشرفت داشته باشيم و اگر كشور ما پيشرفت نداشته باشد نمي تواند براي كشورها الگو باشد.
بيست و سومين يادواره شهداي پايگاه شهيد چمران با حضور خانواده معظم شهدا، جمعي از مسئولان شهرستان ري، فرماندهان و مسئولان ناحيه مقاومت بسيج ري، بسيجيان و مردم خداجو، ولايي و شهيدپرور شهرستان ري برگزار و در پايان اين مراسم از خانواده شهدا تجليل به عمل آمد.

 



نشست سران ايران ، افغانستان و پاكستان به زودي برگزار مي شود

نشست سه جانبه ايران، افغانستان و پاكستان با حضور روساي جمهور سه كشور به زودي در كشور پاكستان برگزار مي شود.
محمدرضا فرقاني مديركل امور بين الملل دفتر رئيس جمهور در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اين خبر گفت: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در آينده نزديك براي شركت در اجلاس سه جانبه ايران، افغانستان و پاكستان كه در سطح سران سه كشور برگزار خواهد شد، به پاكستان سفر مي كند. وي افزود: در نشست سه جانبه «دكتر محمود احمدي نژاد»، «آصف علي زرداري» و «حامد كرزاي» بررسي راه هاي گسترش و افزايش همكاري ها و مناسبات سه كشور و مهم ترين مسائل منطقه اي و بين المللي در دستور كار قرار دارند. مديركل امور بين الملل دفتر رئيس جمهور خاطرنشان كرد: روساي جمهوري اسلامي ايران، پاكستان و افغانستان همچنين راهكارهاي توسعه روابط تهران، اسلام آباد و كابل در عرصه هاي مختلف سياسي و اقتصادي را در نشست بررسي خواهند كرد.
نشست قبلي روساي جمهور ايران، افغانستان و پاكستان چهار ماه پيش، سوم تيرماه 90 در تهران برگزار و بيانيه اي در پايان صادر شد.

 



پيشنهاد نخست وزير قطر براي ديدار مقامات ايران و عربستان

نخست وزير قطر پيشنهاد ديدار بين ايران و عربستان براي عبور از فضاي ادعايي آمريكا عليه ايران را مطرح كرد.
شيخ حمد بن جاسم آل ثاني در سخناني كه در خبرگزاري رسمي قطر منتشر شد اعلام كرد: درباره پرونده اين ادعاها با علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران كه سرگرم ديدار از دوحه است گفتگو كرده است.
نخست وزير قطر گفت: به عقيده من بهترين راه اين است كه دو طرف براي حل و فصل اين ماجرا با هم ديدار كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14