(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3  آذر 1390- شماره 20081

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امضا : باباي بسيجي ات كه خيلي تشنه است !
لغو حقوق مادام العمر مجلس تبعيض را نپذيرفت
خارج از دستور
امتحان ، سنت قطعي در نظام الهي(1)
اعلام مخالفت روسيه، چين و آلمان با تحريم يكجانبه ايران
نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا:
اوباما در خصوص اتخاذ سياست قوي در قبال ايران ناتوان است
معاينه و جراحي رايگان بيماران شكاف لب و كام در بيمارستان 15 خرداد
پرونده آمريكا در راه شوراي امنيت



امضا : باباي بسيجي ات كه خيلي تشنه است !

حسين قدياني
آبي درون قمقمه نمانده بود، اما همين طور خوني بود كه از بدنش مي رفت. در «بموي قديمي» محاصره شده بود. داشت آخرين نفس هايش را در اين دنيا مي كشيد. تشنه بود. دقيقه اي قبل، خودش از معدود بچه هاي باقي مانده، خواسته بود كه پيكر نيمه جانش را رها كنند و به جنگ با دشمن ادامه دهند. از اين لحظه به بعد، تنها 5 دقيقه تا شهادتش فاصله داشت. تير به گلويش خورده بود و قلبش از شدت درد، داشت تير مي كشيد. دست كرد در جيب پيراهن و قرآن جيبي اش را درآورد، اما فهميد كه ياراي خواندن ندارد. چشمانش تيره و تار مي ديد آيات را. قرآن را برگرداند داخل جيبش. چشمانش را بست و آنچه از كلام خدا حفظ بود، شروع كرد به خواندن. خواند و خواند تا آخرين ثانيه هاي زندگي اش، فرا رسيد. فهميد كه دارد جان مي دهد. هنوز شهيد نشده بود، اما ديگر درد نمي كشيد؛ عشق داشت از وجودش شعله مي كشيد. وجود آغشته به خونش. دست بر قلبش گذاشت و همان طور كه دراز كشيده بود، صورتش را به سمت مرز برگرداند و همين كه خواست بگويد «سلام بر حسين» ديد نمي تواند گفتم كه! تير درست خورده بود به حنجره اش. زبانش نچرخيد؛ به سلامي از درون سينه قناعت كرد و پر كشيد. رد نگاه چشمان نيمه بازش را كه مي گرفتي، درست مي رسيدي به كربلا.
¤¤¤
13 سال بعد، بچه هاي تفحص، از ارتفاعات غرب، موفق به پيدا كردن پيكر شهيدي شدند كه تير به گلويش خورده بود. درون جيب لباس بسيجي اش يك جلد قرآن بود. يك عكس امام و يك عكس دخترش كه پشت آن نوشته شده بود؛ به نام خداي حسين. اينجا در اوج جنگ، چون برگه اي پيدا نكردم، پشت عكس دخترم كه هنوز از نزديك نديدمش، وصيت مي كنم نه! نه! فعلا مجال نيست؛ بايد بروم. بد دارند مي زنند بچه ها را. فعلا «سلام بر حسين» تا بعد راستي، دخترم! نسيمي جان فزا مي آيد، بوي كرب و بلا مي آيد. من كه رفتم، اما نديده، حلال مان كن. فعلا! امضا: باباي بسيجي ات كه خيلي تشنه است!
¤¤¤
31 سال و چند روز بعد «ندا رضواني» دانش آموز مقطع اول دبيرستان، اهل نيشابور، همين كه عكس 6 ماهگي خودش را همراه با وصيت نامه كوتاه و ناتمام پدرش، پشت عكس ديد، با خودكار قرمز، يك سربند سرخ، روي پيشاني كوچكش كشيد و نوشت: «سلام بر حسين». يك قطره اشك نداي بزرگ، روي عكس قديمي، قشنگ تر كرده بود خنده نداي كوچك را.
¤¤¤
راستي! نسيمي جان فزا مي آيد

 



اقدام تحسين برانگيز نمايندگان ملت
لغو حقوق مادام العمر مجلس تبعيض را نپذيرفت

مجلسي ها ديروز در بيانيه اي حمايت قاطع خود را از قوه قضاييه در برخورد با فساد اقتصادي اخير اعلام كردند.
آخرين روز كاري صحن بهارستان در هفته جاري، روز پركاري براي نمايندگان و به تبع آن، روز پرخبري براي خبرنگاران بود، اهالي خانه ملت ديروز دو بيانيه بسيار مهم و دو مصوبه جدي و تاثيرگذار را در دستور كار داشتند.
در همين راستا، نمايندگان مجلس در بيانيه اي با 201 امضا حمايت قاطع خود را از قوه قضاييه در برخورد با فساد اقتصادي اخير اعلام كردند.
در بخشي از اين بيانيه كه محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس آن را قرائت كرد، آمده است: افشاي پرونده عظيم اخير مفاسد اقتصادي هشدار تكان دهنده اي براي نظام بود و قوه قضاييه بايد براي خشكاندن ريشه هاي اين مفاسد اقدام كند.
اين بيانيه مي افزايد: قوه قضاييه كه در اين مرحله حساس ترين وظيفه را بر عهده دارد، تاكنون چنان حركت كرده است كه اميد تبديل اين تهديد به فرصتي براي پاكسازي كل نظام از چنين پلشتي هايي قوت گرفته است و دير نيست كه مردم شريف ايران با همت قاضي قاطع و عادل جناب آقاي محسني اژه اي طعم شيرين اجراي بي اغماض عدالت را بچشند.
اين نمايندگان در ادامه بيانيه خود آورده اند: به همين دليل دست ها و حلقوم هاي آلوده در صدد مانع تراشي برآمده تا از كشف عمق گسترده اين غده سرطاني جلوگيري كنند، اين سنگ اندازي ضدالهي و ضدمردمي از طريق زد و بندهاي پشت پرده، فشارهاي رسانه اي و تهديد پياپي نسبت به مسئولان پرونده، سازماندهي مي شود.
در اين بيانيه تاكيد شده است: اين حركات نشانه اضطراب و نگراني در برخي اشخاص و محافل است، كساني كه خود مي دانند تا چه حد مستقيم و غيرمستقيم در اين فساد عظيم درگير بودند.
در بيانيه مذكور آمده است: ما نمايندگان ملت در كنار رهبر قاطع و بصير در پشتيباني از قوه قضاييه به ويژه رئيس محترم آن و دادستان كل كشور ذره اي كوتاهي نخواهيم كرد تا آنان بتوانند پرونده را تا دروني ترين لايه ها با گسترده ترين سطوح بررسي كنند و مجرمان را هر كه باشند، قاطعانه به مجازات برسانند.
تصويب 2 فوريت
طرح كاهش رابطه با انگليس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني چهارشنبه دو فوريت طرح كاهش رابطه با انگليس را تصويب كردند.
گفتني است پيش از تصويب اين طرح علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياسي خارجي مجلس طي سخناني سياست هاي خصمانه انگليس در قبال كشورمان را تشريح كرد.
اين طرح با 162 راي موافق، 5 راي مخالف و 6 راي ممتنع از 198 نماينده حاضر در صحن علني مجلس تصويب شد.
در مقدمه اين طرح كه به امضاي 20 نفر از نمايندگان رسيده، آمده است: دولت انگليس با تصميم خصمانه اخير خود يك بار ديگر سياست كينه توزانه خود را در قبال ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران نشان داد. جداي از كارنامه سياه دولت انگليس در قبال ملت ايران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي كه مملو از خيانت و جنايت است عملكرد اين كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي ادامه همان سياست است كه نمونه آن حمايت همه جانبه از گروهك هاي تروريستي است. داشتن روابط عادي با اين كشور به هيچ وجه قابل قبول منطق بر منافع جمهوري اسلامي ايران نيست.
طراحان اين طرح دو فوريتي تاكيد كردند: وزارت خارجه بايد هر چه سريعتر روابط سياسي را به سطح كاردار تنزل داده و روابط اقتصادي و تجاري را به حداقل برسانند.
علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در توضيح دلايل ارائه طرح دو فوريتي كاهش رابطه با كشور انگلستان با اشاره به كارنامه اين كشور قبل از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: كارنامه انگليس قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مملو از جنايات و خيانت به ملت ايران بوده است.
وي افزود: در جنگ جهاني اول زماني كه قحطي بزرگي اتفاق افتاد انگليس در سطح گسترده گندم را خريداري كرد و موجب شد تا لطمات زيادي به مردم كشورمان وارد كرد.
بروجردي همچنين با اشاره به توطئه هاي انگليس در دوران هاي مختلف گفت: اين كشور شريك اصلي همه توطئه ها عليه ملت ايران بوده است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در همه توطئه هايي كه عليه ملت ايران شكل گرفت انگليسي ها دخالت اصلي را داشتند، گفت: در جنگ تحميلي انگليس مانع اصلي محكوميت عراق در شوراي امنيت سازمان ملل بود و مانع شد كه عراق محكوم شود.
وي همچنين با تاكيد بر اينكه انگليس طراح اصلي طرح هاي دروغين نقض حقوق بشر در ايران بوده است، گفت: اين كشور همواره تلاش كرده است تا از حق مسلم ملت ايران در رسيدن به فناوري هسته اي جلوگيري كند اما همه آن تلاش ها با شكست مواجه شده است.
بروجردي با بيان اينكه انگليس، نام منافقين را از ليست تروريست ها خارج كرد، گفت: اين كشور در اقدامات متعدد عليه ايران نقش اساسي دارد و امروز هم بار ديگر سردمدار تحريم غيرقانوني بانك مركزي برخلاف تمامي ضوابط بين المللي شده است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه داشتن روابط عادي با انگليس به هيچ وجه قابل قبول نيست و با منافع كشورمان سازگاري ندارد، گفت: از وزير خارجه مي خواهيم سفير انگليس را از ايران اخراج كند.
وي همچنين با تاكيد بر اينكه سياست انگليس در مقابل ايران همواره خصمانه بوده است، گفت: هم اكنون وارد مصاف سياسي جدي با انگليس هستيم و كاهش رابطه با اين كشور نقش مهمي دارد.
بيانيه اي در محكوميت
اقدام انگليس
روز گذشته در همين راستا، 228 نفر از نمايندگان با امضاي بيانيه اي، اقدام اخير انگليس در تحريم بانك مركزي را به شدت محكوم كردند.
متن اين بيانيه كه از سوي محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس قرائت شد، به شرح ذيل است:
دولت انگليس بدتر از ابليس يك بار ديگر عمق كينه و دشمني خود را با ملت بزرگ ايران و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نشان داد و با اعلام تحريم بانك مركزي گام ديگري در دشمني با ايران اسلامي برداشت.
انگليس خبيس جداي از سابقه ننگين تاريخي خود عليه ملت ايران و كارنامه سياهش كه هيچ گاه از حافظه تاريخي ملت زدوده نخواهد شد، در تمام سال هاي بعد از پيروزي انقلاب دست از كينه ورزي برنداشته است.
حمايت از سازمان تروريستي منافقين كه انگليس آغاز كننده آن بود گرفته تا اعمال تحريم هاي فرا قطعنامه اي و تا حركت اخير در تحريم بانك مركزي گوشه اي از اقدامات كينه توزانه اين رژيم بوده است.
ما نمايندگان ملت بزرگ ايران ضمن محكوم كردن شديد اين اقدام ظالمانه دولت انگلستان، اعلام مي كنيم اين گونه اقدامات خصمانه هيچ تاثيري در عزم راسخ ملت و دولت ايران در ادامه پيمودن صراط مستقيم انقلاب اسلامي نخواهد گذاشت و ما لحظه اي از آرمان هاي الهي امام راحل و مقام معظم رهبري دست نخواهيم كشيد و كشورهايي مانند انگليس و آمريكا آرزوي عقب نشيني نظام اسلامي ايران را به گور خواهند برد.
تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت حذف شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني چهارشنبه و در جريان بررسي جزئيات طرح لغو استفساريه تبصره 3مواد 71 و 117 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 با پيشنهاد جايگزيني كه حسن كامران نماينده اصفهان ارائه داد، با 133 راي موافق، 38 راي مخالف و 19 راي ممتنع از 203 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان موافقت كردند كه به موجب آن مقرر شد تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8 مهرماه 1386 حذف شود.
وكلاي ملت با 140 راي موافق كليات اين طرح را به تصويب رسانده بودند. اما در جريان بررسي ماده واحده اين طرح كه به موجب آن مقرر مي شد تنها استفساريه مصوب هفته گذشته مجلس لغو شود، حسن كامران و نيره اخوان نمايندگان اصفهان پيشنهاد جايگزيني مبني بر طرح حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 را ارائه دادند كه با موافقت مجلس روبرو شد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، در موافقت با پيشنهاد كامران، اظهار داشت: مجلس هشتم استفساريه اي را ارائه داد كه مي خواست به موجب آن سازمان هايي كه شامل تبصره 3 ماده 71 نمي شوند را مشمول كند، تلقي اخير كه در جامعه نسبت به مسئولان به وجود آمده در مورد آنكه مسئولان از طبقه اشراف هستند، تلقي غلطي است و انگي بود كه به مسئولان چسبانده شد و بايد به وسيله راي شما به اين پيشنهاد، پاك شود.
وي افزود: بسياري از افراد كه داراي مسئوليت هستند، اگر به كار خودشان بازگردند، حقوق بيشتري مي گيرند و در اتهام زدن به مسئولان در اين زمينه، به نظام ظلمي مي شود.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه مسئولين اين كشور از طبقات اشراف نيستند، گفت: يك قانوني به غلط تصويب شده كه يك انگي به مسئولان چسبانده است و بايد با راي نمايندگان اين مسئله برطرف شود.
و با اين كار شما يك ظلمي از نظام برداشته مي شود و خواهش بنده اين است كه امروز اين تصميم تان مقابل اين ظلم را بگيريد.
وي خطاب به نمايندگان گفت: شما با اين كار اصل ماجرا را حل مي كنيد. از دوران اجراي آزمايشي قانون مديريت خدمات كشوري حدود يك سال و نيم باقي مانده و پس از پايان اين دوران نمايندگان مي توانند قانون جامعي را به تصويب برسانند.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه با حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري، ثلمه اي به عالم وارد نمي شود، تصريح كرد: امروز براي از بين بردن اين ظلم و احقاق حق قيام كنيد.
در همين رابطه عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان هم اظهار داشت: مصوبه مجلس درباره «استفساريه تبصره 3 مواد 71 و 117 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب سال 1386» كه دوشنبه هفته گذشته در مجلس تصويب و به شوراي نگهبان ارسال شده بود، از سوي اين شورا مغاير با قانون اساسي و شرع شناخته و به مجلس عودت داده شد.

 



خارج از دستور

تقدير رسايي از لاريجاني
رسايي با اشاره به اعتراض كيهان نسبت به اقدام روز سه شنبه مجلس، اين موضوع را ناشي از تأخير نمايندگان در اصلاح قانون مديريت دانست.
حجت الاسلام حميد رسايي در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره چرايي تصويب پيشنهاد حذف تبصره 3 در جلسه علني مجلس با وجود رد آن در جلسه روز سه شنبه گفت: پيشنهاد ما از ابتدا حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري بود اما مجلس تصميم گرفت با لغو استفساريه مصوبه روز دوشنبه خود را توجيه كند و با وجود باقي ماندن اصل اتهام خود را از مظان آن خارج كند.
وي افزود: امروز شاهد بوديم برخي رسانه ها به اين عمل مجلس اعتراض و روزنامه هايي چون كيهان آن را تقبيح كردند.
وي ادامه داد: به رئيس مجلس گفتم كه اگر ديروز تبصره 3 ماده 71 حذف شده بود موج اعتراضات و سيل انتقادات كه حتي دامنه آن به صدا و سيما كشيده شد استمرار نمي يافت.
عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس گفت كه آقاي لاريجاني با پيشنهاد دو فوريتي ما موافق بوده و حتي به آقاي باهنر كه رياست جلسه علني ديروز مجلس را بر عهده داشت پيغام داد كه براي راي آوردن اين پيشنهاد در موافقت با آن صحبت كنند.
سخنگوي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس در پايان گفت كه انصاف حكم مي كند از آقاي لاريجاني كه با نظر مثبت از طرح پيشنهادي همكاران خود براي حذف يك قانون تبعيض آميز حمايت كرد تقدير كنيم.

 



امتحان ، سنت قطعي در نظام الهي(1)

مجموعه سؤالاتي وجود دارد كه فقط اختصاص به نوجوان ها و جوان ها ندارد؛ بلكه بزرگ ترها نيز گاهي با آن دست و پنجه نرم مي كنند. يكي از آن مجموعه سؤالات كه در ذهن بسياري از مردم وجود دارد و حل آن در شناختن اكثر مسايل اعتقادي مؤثر است اين است كه: خداوند متعال با آن رحمت، لطف و كرم بيكران خود، اين عالم را آفريده و به مخلوقات نيز نعمت هاي فراواني عطا فرموده است، اما در اين ميان، بلاهايي مانند سيل و زلزله پيش مي آيد كه در آنها انسان هاي بي گناهي از بين مي روند و به سختي هايي مبتلا مي شوند؛ اين بلاها چگونه با آن رحمت، مهرباني و با حكمت و به بيان ديگر با عدل خداوند سازگار است؟ اين يكي از سؤالاتي است كه عموميت دارد؛ سؤال ديگر اين است كه: خداي متعال انبياء را براي هدايت مردم مبعوث فرمود و هدف او اين بود كه مردم به بركت ارشادات انبياء، راه صحيح را پيدا كنند، رفتار انساني معقولي داشته باشند، جامعه سالمي را بسازند و در رفاه و خوشي و سعادت زندگي كنند، انبياء هم با تمام توانشان در اين راه كوشش كردند، ولي چرا همه انبياء با مشكلات فراواني مواجه مي شدند و در بسياري از موارد نيز مورد اهانت، ضرب و شتم، زندان و حتي كشته شدن قرار مي گرفتند. قرآن به كشتن انبياء اشاره كرده و مي فرمايد: «وقتلهم الانبياء بغير حق».(1) چرا خداوند انبياء را براي هدايت، بر مردم مسلط نكرد تا شكنجه و آزاري نبينند و چرا مردم با همه انبياء مخالفت كردند؟ چرا خداوند اجازه مي دهد به اوصياء و اولياء خدا توهين شود. حتي حضرت سيدالشهداء(ع) به مصيبت هايي گرفتار شدند كه نمونه اش را در تاريخ بشريت نمي توان پيدا كرد.
اين سؤال ها را بايد با حل يك مسئله اعتقادي پاسخ گفت، مسئله اي كه قرآن بر آن خيلي تكيه كرده و آن را به صورت هاي مختلف بيان فرموده و آن، مسئله امتحان، آزمايش، فتنه و ابتلاء است. اين مفهوم در قرآن با الفاظ متعددي بيان شده كه در ابتدا، براي فهم آنها اشاره اي كوتاه مي كنم. آنچه ما در فارسي به نام «آزمايش» مي ناميم قرآن در مورد آن به چند واژه اشاره كرده است كه «ابتلاء»، «بلا»، «فتنه» و «تمحيص» از جمله آنهاست. يكي از آياتي كه در مورد آزمايش با تعبير «فتنه» وارد شده، اين است كه: «احسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا و هم لايفتنون»(2)، آيا مردم چنين پنداشته اند، همين كه بگويند ما ايمان آورديم، رها مي شوند و مورد فتنه و آزمايش قرار نمي گيرند. اين سؤال را استفهام انكاري مي گويند؛ يعني از نحوه سؤال پيداست كه جوابش منفي است. در آيات ديگري نيز مي فرمايد: «انما اموالكم و اولادكم فتنه و ان الله عنده اجر عظيم»(3)، اموال و فرزندان شما، فتنه هستند؛ يعني وسيله آزمايش اند و همچنين مي فرمايد: «و نبلوكم بالشر و الخير فتنه»، ما شما را با خوشي ها و ناخوشي ها مي آزماييم. محققين اهل لغت نيز اصل «فتنه» را به معناي داغ كردن و در نهايت به هر نوع زحمت دادن و گرفتار كردن دانسته اند. به هر حال لازمه آزمايش، گرفتار شدن و درگير شدن با كارهاي سخت و دشوار است، تا آنجا كه قرآن در آياتي هدف از آفرينش را آزمايش و امتحان معرفي كرده است و مي فرمايد: «الذي خلق الموت و الحياه ليبلوكم ايكم احسن عملا» (4) خدا مرگ و زندگي را براي اينكه شما را بيازمايد آفريد تا مشخص شود كدام نيكوكارتريد. آيات ديگري نيز در سوره كهف است كه مي فرمايد: «انا جعلنا ما علي الارض زينه لها لنبلوهم ايهم احسن عملا»(5) يعني آنچه در روي زمين هست، از جاذبه هايي كه وجود دارد و زينت هايي كه خدا روي زمين قرار داده، براي اين است كه مردم را به آنها بيازمايد.
آزمايش، سنت استثناء ناپذير
مفهوم آزمايش در قرآن به صورت هاي مختلف ذكر شده و از سنت هاي مؤكد، عام و استثناناپذير خداوند است. در اينجا بايد يادآور شد كه آزمايش هاي خداوند خيلي پيچيده تر از آزمايش هاي ما انسان هاست، آزمايش هاي انساني در يك مورد خاص و براي يك هدف مشخص صورت مي گيرد، ولي آزمايش هاي الهي چندين هدف را دنبال مي كند. گاهي دو گروه را به وسيله يكديگر آزمايش مي كند و گاهي چندين نفر را به وسيله يكديگر آزمايش مي كند: «ليبلو بعضكم ببعض»(6). علت انتخاب اين موضوع، اهميت ويژه آن است كه اولاً، بسياري از مسايل فكري و اعتقادي به حل آن بستگي دارد. دوم اينكه بسياري از قضايايي كه در تاريخ واقع شده، به خصوص از صدر اسلام تاكنون، با تحليلي خداشناسانه و با بينش توحيدي پاسخ داده شود و سوم اينكه بتوانيم وظيفه خود را در مقابل اين سنت عظيم و پيچيده الهي بشناسيم. پيچيدگي آزمايش هاي الهي از آزمايش هاي انساني خيلي بيشتر است، ما بايد خود را آماده كنيم و براي سربلندي در آزمايش الهي از آزمايش هاي گذشته خداوند عبرت بگيريم كه قدم بزرگ موفقيت در همين عبرت پذيري است. با نگاهي به مسئله آزمايش، ابهامي كه در ابتدا ظاهر مي شود اين است كه كسي آزمايش مي كند كه نسبت به چيزي جاهل باشد.
فلسفه آزمايش
ولي خدا براي چه آزمايش مي كند، مگر خدا جاهل است؟ قرآن در اين باره مي فرمايد: «ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين»(7). البته خدا مي داند از ميان كساني كه ادعاي ايمان دارند چه كسي راست و چه كساني دروغ گفتند.
براي حل اين ابهام بايد گفت: ما در قرآن كريم مي بينيم كه خداي متعال اوصاف يا افعالي را به خودش نسبت داده كه كم و بيش در مورد انسان ها هم به كار مي رود، مثلاً مي گويد خدا عليم است. ما مي دانيم علم داشتن يعني چه؟ براي اينكه ما هم مي توانيم كم و بيش علم داشته باشيم. راجع به افعال الهي نيز به واژه هايي برمي خوريم كه در خود ما هم هست، ولي درباره خدا اندكي تفاوت دارد. مثلاً رحم و غضب دو حالتي است كه انسان ها در مواجهه با پديده هاي روزمره دارندء؛ ولي وقتي مي گويند خدا رحمت دارد يا خدا غضب كرد معنايش اين نيست كه - العياذبالله- خدا دلش مي سوزد و حالت انفعال پيدا كرده و يا اوقاتش تلخ مي شود. چون خدا تغيير حالت پيدا نمي كند. چنين افعالي با آن خصوصيات، لازمه ماديت و مخلوقيت است و در مورد خدا بايد حيثيت هاي مادي و نشانه هاي ضعف و محدوديت را از آنها حذف كرد.
اينكه خداوند انسان را آزمايش مي كند براي اين نيست كه مجهولي برايش كشف شود، بلكه هدف خداوند از اين كه افراد را در معرض آزمايش قرار مي دهد اين است كه آن چه در باطن هر فرد موجود است، آشكار شود؛ زيرا خداوند اين عالم را براي اين آفريده است تا هر كسي هر استعدادي و نيتي كه دارد، روزي آشكار شود و آن را ابراز كند. استعدادش شكوفا شود و در راهي كه مي خواهد، پيشرفت كند و اگر كسي قصد دارد عقب گرد كند، وسايل آن نيز فراهم شود. اين فضاي آزمايش الهي است. از اين رو منظور از اين كه خدا آزمايش مي كند يعني شرايطي را فراهم مي كند كه نيت ها، استعدادها و قابليت هاي انسان بروز و ظهور پيدا كند.
در بين همه مخلوقات، انسان كامل ترين موجودي است كه بيشترين استعدادها را براي تغيير و تحول در جهت رسيدن به سعادت يا شقاوت دارد. از آنجا كه در بينش اسلامي اساس ارزش، ارتباط با خداست، هر كس ارتباطش با خدا بيشتر باشد، سعادتمندتر خواهد بود. در مقابل نيز، اساس همه بدبختي ها كفر است. اما آيا همه كساني كه مي گويند ما ايمان داريم راست مي گويند؟ ايمان اين است كه انسان از عمق دل باور داشته باشد كه پيغمبر، پيغمبر خداست؛ يعني هرچه از طرف خدا آورده است، درست است. در مورد امامان معصوم(ع) نيز همين گونه است، آيا همين كه مي گوييم من اهل بيت را دوست دارم كار تمام مي شود؟
بايد شرايطي فراهم شود كه درستي ادعاها روشن شود. آيات اول سوره عنكبوت راجع به همين موضوع است. «احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون» (8) يكي از اساسي ترين مفاهيم در بينش الهي اين است كه انسان به عنوان يك موجود مختار، امتحان شود و براي او دائماً شرايطي فراهم شود تا ادعاهاي وي آزموده شود. اگر كسي مدعي است عدالت را دوست دارد، زماني كه مي تواند ظلم كند، بايد برخويشتن مسلط باشد و علايق را بر حقايق مقدم ندارد.
آزمايش دسته جمعي
گاهي هم آزمايش ها جنبه عمومي دارد و درجايي حادثه اي اتفاق مي افتد كه عده اي با آن آزموده مي شوند، گاهي نيز حادثه اي اتفاق مي افتد و امتي يكجا آزمايش مي شوند. دراين موارد انسان بايد بيشتر مراقب باشد؛ چرا كه وقتي كار، دسته جمعي شد، انسان تحت تاثير جمع قرار مي گيرد.
آيا همين كه عده اي شعار دادند، انسان بايد از آن عده پيروي كند و با آن ها همراهي شود؟ اين هم آزمايشي است كه درتاريخ نمونه هاي زيادي از آن اتفاق افتاده است. يكي از اين آزمايش ها، روز وفات پيغمبر اكرم (ص) بود. حضرت رسول (ص) هفتاد روز قبل از وفاتش، براساس دستور خداي متعال، براي آخرين بار و به صورت رسمي فرمودند:«من كنت مولاه فهذ علي مولاه» اما زماني كه پيغمبر از دنيا رفت، مسلمان ها كه گروهي از آنها جهادگر بودند، انفاق كننده بودند، پول هايي براي اسلام خرج كرده بودند، جنگ ها رفته بودند، بسياري از آنها معلول جنگي و جانباز بودند؛ همان روز وفات پيغمبر گفتند: بايد براي پيغمبر جانشين تعيين كنيم. مگر هفتاد روز قبل، پيامبر(ص) جانشين خود را تعيين نكردند؟ اين مسائلي است كه درتاريخ معاصر نيز اتفاق افتاده است. ما وقتي مساله امتحان را درست بررسي كنيم، مي توانيم از نتايج آن براي زندگي خود بهره مند شويم آنگاه مراقب خواهيم بود از فريبي كه ديگران خوردند، عبرت بگيريم و عهدشكني هايي كه ديگران كردند كمتر انجام دهيم. اما اگر متوجه نباشيم كه پيشينيان چه كردند و كارشان به كجا انجاميد و بگوييم ان شاء الله همه درست گفتند، ما هم جزو كساني خواهيم بود كه به جهنم مي رويم! اگر درست دقت كنيم و هر لحظه متوجه آزمايش هاي الهي درزندگي مان باشيم، سود كرده ايم و فايده خواهيم برد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) قم- حسينيه شهدا
شب هشتم محرم 1427
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نساء ، 551 2- عنكبوت، 2 3-انفال، 82
4-ملك 2 5-كهف، 7 6- محمد، 4
7-عنكبوت، 3 8- عنكبوت، 1
زلال بصيرت در دهه اول محرم روزهاي فرد منتشر مي شود

 



اعلام مخالفت روسيه، چين و آلمان با تحريم يكجانبه ايران

درحالي كه آمريكا و تعدادي از كشورهاي اروپايي به دنبال اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران هستند، سه كشور روسيه، چين و آلمان حاضر به همراهي با اين تصميم نيستند.
آمريكا و چند كشور اروپايي از جمله انگليس و فرانسه طي روزهاي اخير به فعاليت هاي ديپلماتيك خود در راستاي اعمال تحريم هاي گسترده تر عليه ايران شتاب داده ا ند اما سه كشور كليدي در اين ماجرا نظر متفاوت دارند.
«ليو وي مين»، سخنگوي وزارت خارجه چين در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در پكن گفت كه پكن مخالف اعمال تحريم عليه ايران است.
وي تاكيد كرد: اين تحريم ها نه تنها مشكلي را حل نمي كند بلكه اوضاع را بغرنج تر نيز مي سازد.
وي با انتقاد از تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران گفت: چين بارها اعلام كرده است كه تحريم حلال مسايل بين المللي نيست و برنامه هسته اي ايران نيز موضوعي نيست كه به اين شكل حل شود.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين اظهار داشت: جمهوري خلق چين هميشه با تحريم يك جانبه عليه ايران مخالفت داشته و به طور طبيعي با وسعت دادن آن نيز بيشتر مخالفت مي ورزد.
«ليو» هشدار داد كه اعمال تحريم و دامن زدن به تنش ها و رويكرد رويارويي به هيچ وجه براي منطقه و صلح و ثبات آن سازنده نيست.
روسيه: تحريم
به بن بست مي رسد
مقامات روسي نيز در واكنش به اقدامات آمريكا و چند متحد اروپايي آن، ضمن ابراز تاسف از اين رويكرد، سياست تحريم را بي نتيجه توصيف كردند.
لاوروف روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به موضع كشورش در زمينه تحريم كشورها، با چنين رويكردي در عرصه مناسبات بين المللي مخالفت كرد.
وي در اين خصوص خاطر نشان كرد: در شرايطي كه اوضاع افغانستان، عراق و ليبي حل و فصل نشده است، مداخله خارجي جديد در امور كشوري، منجر به هرج و مرج در منطقه و مناسبات بين المللي خواهد شد.
وزير امور خارجه روسيه اظهار داشت: با توجه به اين مسائل، اطمينان دارم كه تحريم و به ويژه اقدامات نظامي، مسير منتهي به بن بست مي باشد.
وي تصريح كرد: بارها اعلام كرده ايم كه مداخله نظامي خارجي نمي تواند وسيله موثري براي حل مسائل موجود در كشورها باشد.
لاوروف گفت: در حال حاضر به رويكرد سياسي و كمك به حل و فصل مسالمت آميز مسائل داخلي كشورها نياز وجود دارد.
وزير امور خارجه روسيه، اين اظهارات را يك روز پس از اعمال تحريم هاي جديد آمريكا و چند متحد غربي اين قدرت عليه ايران بيان كرد.
«الكساندر لوكاشويچ» سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه، روز سه شنبه ضمن ابراز تاسف از تشديد مواضع ضد ايراني غرب بويژه آمريكا درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، اظهار داشت: تشديد تحريم ها، مذاكرات درباره برنامه اتمي تهران را با دشواري مواجه مي كند و مسكو اين قبيل اقدامات را قانوني نمي داند.
لوكاشويچ افزود: سير حوادث نشان مي دهد كه اتخاذ تصميم هاي منتهي به تشديد تحريم ها، هيچ كمكي به از سرگيري گفت وگوهاي سازنده درباره برنامه هسته اي ايران نمي كند.
وي از اينكه افزايش فشارها عليه ايران از طريق تشديد تحريم هاي يكجانبه موجود توسط غربي ها به يك هدف تبديل شده است، ابراز تاسف كرد و گفت: بدون شك اين اقدامات براي بالا بردن سطح آمادگي ايران جهت بازگشت به پشت ميز مذاكره، فايده اي نخواهد داشت.
آلمان: خودمان بيشتر لطمه مي خوريم
دولت آلمان نيز در حالي كه سعي دارد حداقل خود را در مواضع رسمي چندان از آمريكا دور نشان ندهد، اما در عمل معتقد است اين تحريم ها بيش از آنكه ايران را تحت فشار بگذارد، به اروپا لطمه خواهد زد.
به گزارش روزنامه آلماني «فرانكفور آلگماينه»، دولت آلمان ضمن ابراز خشم خود نسبت به تصميم «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه مبني بر مسدود كردن تمامي حساب هاي بانك مركزي ايران در اروپا اعلام كرد كه پيامدهاي چنين اقدامي قابل جبران نخواهد بود.
يك سخنگوي وزارت خارجه آلمان گفت: آلمان با حمايت از ايده هاي آمريكا، فرانسه و انگليس در زمينه اعمال فشار بر ايران اعلام كرد كه اين طرح ها بايد به دقت مورد آزمايش قرار گيرد، چرا كه آلمان به همراه اروپا با ايران رابطه بازرگاني قدرتمندي دارد و تحريم هاي اقتصادي بيشتر مي تواند به اروپا لطمه وارد كند.
در حالي كه در اروپا، فرانسه نقش محوري در فعاليت هاي ضد ايراني را برعهده گرفته و ساركوزي پيشنهاد تحريم بانك مركزي و خريد نفت از ايران را مطرح كرده است، انگليس به عنوان يكي از اعضاي اصلي گروه فشار عليه ايران اعلام كرد تحريم خريد نفت جزو سياست هاي لندن نيست.

 



نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا:
اوباما در خصوص اتخاذ سياست قوي در قبال ايران ناتوان است

نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا ضمن انتقاد از سياست باراك اوباما در قبال ايران، حمايت خود را از رژيم صهيونيستي اعلام كرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «ميت رامني» از نامزدهاي جمهوري خواهان در انتخابات رياست جمهوري 2012 آمريكا، در جريان يك مناظره انتخاباتي ضمن تمجيد از رژيم صهيونيستي اعلام كرد: «چنانچه در انتخابات رياست جمهوري به عنوان رئيس جمهور انتخاب شوم، مقصد اولين سفر خارجي ام اسرائيل خواهد بود تا به همه نشان دهم كه آنچه در اين كشور و اين منطقه مي گذرد براي ما اهميت دارد.»
بر اساس اين گزارش، هشت نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري 2012 آتي آمريكا، شب گذشته در واشنگتن در يك جلسه مناظره انتخاباتي درباره امنيت ملي آمريكا با يكديگر بحث و تبادل نظر كردند.
بر اساس اين گزارش، به طور مرسوم، رؤساي جمهور آمريكا پس از انتصاب به اين سمت در نخستين سفرهاي خارجي خود به كشورهاي همسايه كانادا و مكزيك مي روند.
رامني در ادامه در انتقاد از سياست «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در قبال برنامه هسته اي ايران اعلام كرد: «آنچه ما مي خواهيم درباره آن صحبت كنيم، ناتواني اوباما در خصوص اتخاذ سياست قوي است و به همين دليل است كه ما هم اكنون به بحث امكان مداخله اسرائيل در ايران بمنظور متوقف كردن برنامه هسته اي اين كشور مي پردازيم.»
فرماندار سابق ايالت ماساچوست در عين حال افزود: «بهترين رفتاري كه ما مي توانيم در قبال اسرائيل داشته باشيم اين است كه نشان دهيم ما نگران اسرائيل هستيم، آنها دوستان ما هستند و ما در كنار آنها خواهيم ماند.»
اين كانديداي جمهوري خواه همچنين در خصوص افغانستان اعلام كرد: «سياست آمريكا در قبال افغانستان نبايد «قطع و خروج» باشد زيرا در اين صورت تمام سرمايه گذاري واشنگتن در اين منطقه به هدر مي رود.»
وي افزود: «شمار قابل توجهي از نيروهاي آمريكايي بايد براي جمع آوري اطلاعات و اجراي عمليات هاي نيروهاي ويژه، همچنان در افغانستان بمانند. ما بايد در افغانستان اعتدال را برقرار كنيم. چنانچه نيروها سريعتر از طرح اعلام شده خارج شوند، تمام دستاوردهاي ما به خطر خواهد افتاد.»

 



يكشنبه آخر هر ماه صورت مي گيرد
معاينه و جراحي رايگان بيماران شكاف لب و كام در بيمارستان 15 خرداد

رئيس بيمارستان فوق تخصصي جراحي پلاستيك 15 خرداد از معاينه و جراحي رايگان بيماران شكاف لب و كام در روزهاي يكشنبه آخر هر ماه در اين بيمارستان خبر داد.
عبدالجليل كلانتر هرمزي در گفت وگو با فارس با اشاره به مشكلات افرادي كه دچار عارضه شكاف لب و كام هستند، گفت: بهترين زمان براي درمان عارضه شكاف لب و كام در سنين نوزادي است.
وي افزود: در اين راستا بيمارستان فوق تخصصي جراحي پلاستيك 15 خرداد به عنوان بيمارستان مادر در حوزه جراحي پلاستيك در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اين آمادگي را دارد تا در يكشنبه آخر هر ماه بيماران شكاف لب و كام را به صورت رايگان درمان كند.
كلانتر هرمزي افزود: در حال حاضر تيم هاي فوق تخصصي جراحي پلاستيك كشورمان به صورت رايگان با اعزام به مناطق محروم كشور مشكلات بيماران شكاف لب و كام را درمان مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: شكاف لب و كام از جراحي هاي پيچيده است كه هزينه هاي سرسام آوري را در بر دارد به طوري كه براي هر بار عمل جراحي افراد بايد در حدود 50 ميليون ريال پرداخت كنند و اين در حالي است كه در برخي موارد افراد بايد 5 تا 7 بار مورد عمل جراحي قرار گيرند.

 



عدم پايبندي واشنگتن به كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي
پرونده آمريكا در راه شوراي امنيت

به دنبال سرپيچي صريح آمريكا در عمل به كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي، پرونده اين كشور در آستانه ارجاع به شوراي امنيت است.
منابع ديپلماتيك اعلام كردند دولت آمريكا در شوراي اجرايي سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي به عدم پاي بندي به معاهده منع گسترش سلاح هاي شيميايي متهم شده و از آنجا كه اين اتهام محرز است پرونده اين كشور بايد به لحاظ قانوني به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود.
براساس اين كنوانسيون كه آمريكا هم عضو آن است اين كشور موظف بوده كليه سلاح هاي شيميايي خود را تا تاريخ 29 آوريل 2012 (حدود 4 ماه ديگر) منهدم كند اما رسما اعلام كرده است كه اين كار را نخواهد كرد.
ديپلمات هاي ايراني در لاهه به سرپرستي كاظم غريب آبادي سفير ايران با جديت پي گير اين موضوع هستند.
اجلاس مجمع عمومي سازمان منع سلاح هاي شيميايي هفته بعد برگزار خواهد شد.
اتهام جديد غربي ها
به خودشان برگشت
به دنبال موج جديد جنگ رواني غرب عليه جمهوري اسلامي ايران با پخش فيلمي تحت عنوان «كشف ماسك هاي شيميايي ايران در انبارهاي معمر قذافي» پوچي ادعاهاي قبلي خودشان و حقانيت جمهوري اسلامي ايران ثابت شد.
يك مقام آگاه در وزارت دفاع گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از بزرگترين قربانيان سلاح هاي شيميايي به منظور دفاع از جان شهروندان خود در دوران جنگ تحميلي و پس از آن اقدام به توليد انواع تجهيزات ضدشيميايي از جمله ماسك ضدشيميايي نمود كه با توجه به كيفيت بالاي اين تجهيزات بسياري كشورهاي جهان متقاضي خريد اين محصولات گرديدند كه منجر به فروش تجهيزات مذكور به آنان شد. اتفاقا كمك به كشورهاي جهان جهت مقابله با سلاح شيميايي براساس ماده 1 كنوانسيون شيميايي لازم است.
اين مقام آگاه افزود: در جريان حمله صدام به كويت و احتمال خطر حمله شيميايي به شهروندان اين كشور از سوي رژيم صدام براساس تقاضاي مقامات كشور كويت وزارت دفاع كشورمان مقادير زيادي از اين ماسك هاي ضد شيميايي را به اين كشور نيز صادر كرد.
اين مقام آگاه هدف از جنجال آفريني كاذب عليه ايران را فرافكني آنان اعلام كرد و افزود: آمريكايي ها طبق كنوانسيون شيميايي متعهد شده بودند تا سال 2007 ميلادي كليه سلاح هاي شيميايي خود را منهدم نمايند، ولي به بهانه هاي واهي 5 سال ديگر وقت گرفتند و آخرين مهلت آنها 29 آوريل سال 2012 (9ارديبهشت 1391) است.
آمريكا با كمال وقاحت اعلام كرده است كه كنوانسيون را اجراء نمي كند و بيش از 3هزار تن از سلاح هاي شيميايي خود را نگهداري خواهد كرد كه اين نقض صريح كنوانسيون است.
اتفاقا جمهوري اسلامي ايران به خاطر اين نقض كنوانسيون از آمريكا شكايت كرده و خواستار ارجاع پرونده آمريكا به مجمع عمومي و شوراي امنيت شده است. (طبق ماده 12 كنوانسيون شيميايي، كشورهاي عضو كنوانسيون بايستي عليه كشوري كه سلاح هاي شيميايي خود را منهدم نمي كند اقدام دسته جمعي بعمل آورند.)
نقض ديگر كنوانسيون توسط آمريكا و انگليس در عراق اتفاق افتاده است و آن اين بود كه اين دو كشور سلاح هاي شيميايي را كه غربي ها به عراق داده بودند پنهاني منهدم كردند و طبق اعتراف خودشان 6 سال بعد به سازمان كنوانسيون اعلام كردند در صورتي كه مي بايستي همان زمان يعني سال 2003 به سازمان كنوانسيون اعلام مي كردند تا مشخص شود كه منشأ اين سلاح ها كجا بوده است.
در اين رابطه نيز جمهوري اسلامي ايران به سازمان كنوانسيون شكايت كرده و خواستار تنبيه اين دو كشور شده است.
وي تصريح كرد: آمريكا و برخي از كشورهاي غربي از بزرگترين توليدكنندگان انواع سلاح هاي شيميايي هستند كه بسياري از رژيم هاي ديكتاتور در جهان مثل رژيم صدام و رژيم صهيونيستي را به اينگونه سلاح تجهيز كرده اند. اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران مخالف استفاده از اين سلاح ها بوده و خود قرباني انواع سلاح هاي كشتار جمعي است كه آمريكا و متحدينش به صدام داده بودند و هيچگاه مواد ممنوعه طبق كنوانسيون به هيچ كشوري صادر نكرده است.
وي با توجه به اخبار منتشر شده مبني بر اينكه دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا در حال بررسي موضوع هستند گفت: دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا نه تنها جايگاه قانوني براي بررسي اين موضوع را ندارند بلكه خود در جايگاه متهم مي باشند و تنها مرجع رسيدگي به اين موضوع سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي است تا مانع جعل اسناد قلابي كه آمريكا در ايجاد آن تخصص دارد، شوند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14