(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6  آذر 1390- شماره 20083

با برگزاري باشكوه مراسم طشت گذاري اردبيل رنگ محرم گرفت
مداحان بايد در شناخت مقتل و روايات تلاش كنند
جلوگيري از واردات كالاهاي خارجي لوكس به كشور
فعاليت 280 كارخانه توليدكننده تجهيزات پزشكي در كشور
راه اندازي ايستگاه هواشناسي در گناباد
معاون علمي پژوهشي دانشگاه تبريز: سند نجات درياچه اروميه تحويل مجلس شد
برگزاري سومين همايش سراسري شعر هيئت و زيبايي شناسي مداحي درهمدان
افتتاح دبيرخانه بيست وششمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان دراصفهان
كوتاه از ورزش شهرستانها



با برگزاري باشكوه مراسم طشت گذاري اردبيل رنگ محرم گرفت

گزارش از: نادر پرستار
اردبيل - خبرنگار كيهان:
مردم قهرمان و ولايتمدار اردبيل با برگزاري مراسم باشكوه طشت گذاري جلوه هايي از عشق و ارادت خود به سالار شهيدان حضرت حسين بن علي(ع) را به نمايش گذاشتند.
با شروع دهه سوم ماه ذي الحجه، جنب وجوش خاصي در سطح شهر اردبيل مشاهده مي شود ساكنين هر محله اي نسبت به نظافت مساجد و برافراشتن پرچم هاي سياه و نصب پارچه هاي مشكي بر سر در مغازه ها و فضاهاي مقابل مساجد اقدام نموده و به اين ترتيب به استقبال ماه محرم رفته و خود را براي برپايي هرچه باشكوه مراسم عزاداري آقا حسين بن علي(ع) آماده مي نمايند.
اردبيل در طول تاريخ با عنوان كانون عاشقان حسين(ع) و اهل بيت(ع) از معروفيت خاصي برخوردار بوده و به جرئت مي توان گفت كه مردم اين ديار از زمان تولد با نام و ياد و ذكر حسين آشنا شده و تا آخرين نفس با ياد مولايشان زندگي كرده و با عشق حسين در دل چشم از اين جهان فرو مي بندند.
مادران اردبيلي لا لايي فرزندانشان را با ذكر حسين و با سوز حسينم واي حسينم واي آغاز مي كنند و روي اين اصل مردمان اين ديدار از بدو تولد با سوز حسينم واي حسينم واي بزرگ مي شوند و نوكري دربار اباعبداله (ع) را براي خود افتخاري بزرگ قلمداد مي نمايند.
مردم اردبيل ماه محرم بخصوص دهه اول آن را فرصت گرانبهايي براي ابراز ارادت و تمديد پيمان با حسين بن علي(ع) مي دانند.
همه سال در 27 ذي الحجه مردم اردبيل با برگزاري مراسم طشت گذاري، عزاداري سالار و سرور شهيدان را آغاز مي كنند. طشت گذاري از آئين ها و آداب عزاداري منسوب اردبيل مي باشد اما در سال هاي اخير برگزاري اين مراسم در ساير شهرهاي استان و حتي برخي از استان هاي همجوار چون آذربايجان شرقي و غربي و زنجان نيز مرسوم گرديده و جايگاه خاص در بين مراسم عزاداري ماه محرم به خود اختصاص داده است. با برگزاري اين مراسم مردم حسيني اردبيل به استقبال ماه محرم رفته و شروع عزاداري حسين بن علي (ع) را به طور رسمي اعلام مي كنند.
مراسم طشت گذاري در اردبيل كه بنا به قول برخي از مورخان بيش از 500 سال قدمت دارد از 27 ذي الحجه آغاز و در سي ام اين ماه پايان مي پذيرد. براساس يك سنت قديمي شهر اردبيل به شش محله بزرگ تقسيم مي شود. اين تقسيم بندي عاملي بزرگ در نظم بخشيدن؛ مراسم عزاداري اين منطقه مي باشد. براساس برنامه ريزي انجام يافته طشت گذاري تا اول محرم هر روز در دو محله اين شهر برگزار مي شود در روز اول در محلات طوي و ماونچي ميدان، روز دوم در محلات اوچلكان و سرچشمه و روز آخر در دو محله پيرعبدالملك و عالي قاپو و در شب همان روز در تمامي مساجد شهر برگزار مي شود.
طشت هايي كه در اين مراسم مورد استفاده قرار مي گيرند از جنس برنز و يا مس و به شكل دايره است. بعد از عزاداري دستجات مختلف در هر محله در پايان برنامه طشت ها بر دوش ريش سفيدان و عاشقان حسيني به مسجد وارد شده و در حاليكه همه حاضرين در مسجد به احترام طشت ها به پا مي خيزند و در جلو آنها دسته سينه زني با شور و شوق خاص و با شعار الدخيل ابوالفضل سينه مي زنند بعد از دور زدن مسجد طشت ها در جاي مخصوص خود قرار داده و بلافاصله از آبي كه در كوزه ها بر دوش ريش سفيدان حمل شده پر مي شوند. محل قرار گرفتن طشت ها در مساجد شهر اردبيل نيز جايگاه خاص بوده و سكوهايي كه براي اين منظور مورد استفاده قرار مي گيرد يكي از ويژگي هاي معماري مساجد اين منطقه مي باشد.
برخي از مورخان بر اين عقيده اند كه احداث جايگاه طشت در مساجد اردبيل بعد از روي كار آمدن حكومت صفويه انجام شده است. جايگاه مخصوص طشت در يكي از اضلاع ديوار مساجد به صورت طاق نما ايجاد مي شود و در طول سال طشت ها در روي اين سكوها قرار مي گيرند.
بعد از قرار گرفتن طشت ها در سكوهاي مخصوص و در ميان حزن و اندوه حاضران دعاي مخصوص خوانده مي شود و از آب تشت به عنوان تبرك اكثريت حاضران و عزاداران استفاده مي كنند.
در ارتباط با علت و دليل برگزاري مراسم طشت گذاري نظرات و عقايد مختلفي وجود دارد. عده اي بر اين عقيده اند كه با انجام اين مراسم اهميت آب و جايگاه آن در حادثه كربلا مورد توجه قرار مي گيرد. برخي ديگر نيز با توجه به مسير حركت كاروان حضرت حسين بن علي(ع) از مكه به سمت كربلا مي گويند: براساس روايت تاريخي در مسير راه كاروان كربلا قبل از رسيدن به دشت نينوا، سربازان حربن رياحي در منطقه اي به نام زباله راه را بر كاروان امام بسته و حركت آن را متوقف ساخته اند.
در اين محل سالار شهيدان
علي رغم كبود آب دستور مي دهند طشت ها توسط آب هاي موجود در مشك ها پر شود كه هم ياران امام و هم سربازان حر از آن استفاده نمايند و نيز احشام موجود در هر دو كاروان نيز سيراب شوند. اين اتفاق مي تواند يكي از دلايل انجام مراسم طشت گذاري به حساب آيد.

 



مداحان بايد در شناخت مقتل و روايات تلاش كنند

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
مداح و پيرغلام پيشكسوت كشور گفت: شناخت مقتل، شعر و روايات از مهم ترين وظايف و نياز هاي مداحان حاضر است.
«غلامرضا سازگار» در جمع مداحان، شاعران و پيرغلامان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) شهرهاي شرق استان گلستان كه در مسجد «عسكريه» شهر گنبدكاووس برگزار شد، گفت: شناخت صحيح نسبت به اين موضوعات از سوي مداحان، سبب مي شود تا از ورود خرافات به آيين هاي عزاداري ائمه اطهار(ع) به ويژه حضرت امام حسين(ع) جلوگيري شود.
وي با اشاره به اهميت آيين هاي عزاداري امام حسين(ع) و گريه در اين آيين ها، افزود: شيعه و سني به امام حسين(ع) و گريه براي ايشان اعتقاد دارند و بايستي در آيين هاي عزاداري سيدالشهدا اشك ريخت.
سازگار همچنين با تاكيد بر ضرورت برپايي آيين هاي عزاداري سيدالشهداء به صورت سنتي و ساده، افزود: آيين عزاداري امام حسين(ع) جاي «ترانه سرايي» و «خرافه گويي» نيست بلكه بايد با تبيين صحيح فلسفه قيام عاشورا، مردم به ويژه نسل جوان را با اهداف اين قيام آشنا كرد.
وي، مداحان را پل ارتباطي بين خدا و عزاداران امام حسين(ع) دانست و تاكيد كرد: مداحان بايد با تواضع و رعايت اخلاق كه انتظار مردم از مداحان نيز مي باشد، با استفاده از آيات، روايات و مقتل هاي مورد قبول بزرگان ديني، ابعاد مختلف قيام سيدالشهدا را بيان نمايند.
حجت الاسلام والمسلمين «علي فتحي»، رئيس اداره تبليغات اسلامي گنبدكاووس نيز در اين مراسم با بيان اينكه در حال حاضر تعداد 186 هيئت مذهبي و نيز 152 مداح و شاعر اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در اين شهرستان فعال مي باشد، گفت: گنبدكاووس آماده استقبال از محرم است.
وي افزود: جلسات توجيهي مداحان و شاعران و نيز هيئت هاي مذهبي گنبدكاووس طي ايام باقيمانده تا محرم در محل اداره تبليغات اسلامي اين شهرستان برگزار خواهد شد.

 



از سوي معاون توسعه مديريت حقوقي مناطق آزاد اعلام شد
جلوگيري از واردات كالاهاي خارجي لوكس به كشور

كيش- خبرنگار كيهان:
واردات كالاها مي بايست براساس ورود مواد اوليه براي تامين نياز توليدات داخلي و پرهيز از واردات كالاهاي لوكس و تشريفاتي و تجملاتي تعيين شود.
معاون توسعه مديريت حقوقي و امور مجلس دبيرخانه شوراي هماهنگي مناطق آزاد محورهاي اصلي ارزيابي عملكرد در مناطق آزاد كشور را كه از اهداف اصلي شكل گيري مناطق آزاد در كشور بود توسعه صادرات و جذب سرمايه گذاري خارجي عنوان كرد و گفت: اين اصول مي تواند زمينه رشد و توسعه اقتصادي در مناطق آزاد كشور را در بالا بردن افزايش درآمد عمومي و اشتغال زايي فراهم سازد برهمين اساس در جلسه مشترك با دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و مديران عامل اين مناطق بر ضرورت و اهتمام لازم و كافي در جهت تحقق اهداف عالي گام هاي موثري برداشته شود.
عليرضا موحدي درخصوص مصوبه دولت در باره ممنوعيت خريد كالاهاي خارجي كه مشابه داخلي دارند گفت: در رابطه با فرمايش رهبر معظم انقلاب در مورد حمايت از توليدات داخلي كشور طي نامه اي به مناطق آزاد تذكرات لازم داده شد و تاكيد شد توليدات داخلي در اولويت برنامه هاي آتي قرار داده شوند و از خريد كالاهاي خارجي كه مشابه داخلي دارند جداً خودداري شود.

 



فعاليت 280 كارخانه توليدكننده تجهيزات پزشكي در كشور

گناباد- خبرنگاركيهان:
مديركل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي گفت: بيش از 280 كارخانه توليدكننده داخلي در بخش تجهيزات پزشكي در كشور فعال هستند.
مهندس سيدرضا شاهمرادي در بازديد از بيمارستان در دست احداث گناباد افزود: در سه سال گذشته بيش از يك هزار و500 پروانه توليد تجهيزات پزشكي در كشور صادر شده است.
وي گفت: در بسياري از تجهيزات پزشكي از جمله راديولوژي ديجيتال و آنالوگ، دياليز مانيتورينگ و تجهيزات مصرفي خودكفا هستيم و در بخش تجهيزاتي نظير MRI و سي تي اسكن هنوز واركننده هستيم كه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به زودي در اين بخشها نيز خودكفا خواهيم شد.
وي گردش مالي بخش تجهيزات پزشكي در ايران را 2 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: نيمي از آن به واردات اختصاص مي يابد.
وي ورود ساليانه يك ميليارد دلار تجهيزات پزشكي به كشور را نشان از بي اثر بودن تحريم ها در خريد اين تجهيزات دانست.

 



راه اندازي ايستگاه هواشناسي در گناباد

گناباد- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره هواشناسي گناباد گفت: اولين ايستگاه خودكار هواشناسي اين شهرستان كه از ويژگيهاي خاصي برخوردار است مورد بهره برداري قرار گرفت.
داريوش شيباني افزود در اين ايستگاه اندازه گيري پارامترهاي جوي به صورت دقيقه اي انجام مي گيرد و از ويژگيهاي آن ثبت پارامترهاي جوي با دقت و حساسيت بسيار بالا است.
وي اظهار داشت: پيوستگي زمان اندازه گيري ها از ديگر مزاياي اين دستگاه محسوب مي شود.
وي گفت براي خريد اين دستگاه خودكار هواشناسي 450 ميليون ريال از محل اعتبارات سازمان هواشناسي كشور هزينه شده است.
اداره هواشناسي شهرستان گناباد از 1368 آغاز بكار كرد و در حال حاضر داراي پنج ايستگاه باران سنجي و چهار ايستگاه اقليم شناسي مي باشد.
گناباد در استان خراسان رضوي قرار دارد.

 



معاون علمي پژوهشي دانشگاه تبريز: سند نجات درياچه اروميه تحويل مجلس شد

تبريز- خبرنگاركيهان:
سند نجات درياچه اروميه كه در آن كليه اقداماتي كه براي نجات درياچه بايستي صورت گيرد، در 40 صفحه تهيه و تحويل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي شده است.
معاون علمي و پژوهشي دانشگاه تبريز، در جمع خبرنگاران و درمحل اين دانشگاه با اعلام خبر فوق گفت: كميته علمي بررسي وضعيت درياچه اروميه با 15 عضو علمي تشكيل يافته و جلسات متعددي به همراه نمايندگان مجلس داشته است. بحث نجات درياچه، مسئله اي چندوجهي است و دانشگاه تبريز سعي در ايفاي وظيفه و مسئوليت خود دراين رابطه دارد.
دكترعلي رستمي همچنين به طرح بورسيه پژوهشي دانشگاه اشاره كرد و اظهارداشت: طرح بورسيه فوق، مختص دانشگاه تبريز بوده كه به صورت آزمايشي در منطقه شمال غرب انجام مي گردد و در صورت دستيابي به موفقيت هاي موردنظر، درسطح كشور اجرا مي شود.
دكتر رستمي، از رشد2 برابري مقامات علمي دانشگاه تبريز در پايان سال گذشته نسبت به سال 87 خبر داد و تصريح كرد: هرسال 33 درصد رشد در مقالات علمي و تحقيقاتي دانشگاه صورت مي گيرد و دانشگاه تبريز جزو 10 دانشگاه برتر كشور شناخته مي شود.

 



برگزاري سومين همايش سراسري شعر هيئت و زيبايي شناسي مداحي درهمدان

همدان - خبرنگاركيهان:
سومين همايش سراسري شعر هيئت و زيبايي شناسي مداحي درمجتمع فرهنگي هنري بوعلي سيناي همدان برگزار شد.
دبير اجرايي همايش شعر هيئت و زيبايي شناسي مداحي درخصوص نحوه برگزاري آن، گفت: براي شركت در اين همايش، 1500 اثر از 300 شاعر كشور، درحوزه شعر محرم و صفر، به دبيرخانه ارسال شد كه اگر چه از نظر كمي كاهش داشته اما آثار از كيفيت بالايي برخوردار بودند.
مجتبي روشن روان افزود: همچنين 500اثر ديگر در دو بخش ويژه همايش به نام غزل انتظار و بيداري اسلامي به دست ما رسيد و مجموع آثار توسط 6 داور و طي سه مرحله مورد بررسي قرار گرفت.
وي اعلام كرد: درنهايت از ميان آثار بخش شعر محرم و صفر، 14نفر، درحوزه انتظار و بيداري اسلامي 4نفر و در بخش مقالات زيبايي شناسي مداحي هم يك نفر، برگزيده شدند.
روشن روان هدف از برگزاري اين همايش را شناسايي شعراي مذهبي و ايجاد خلاقيت و نوآوري درشعر و مداحي هيئت ها اعلام كرد و يادآور شد: برخلاف تلقي افرادي كه شعر هيئتي را ساده و كم طرفدار مي دانند بايد گفت كه اين نوع شعر امروز جزو پرمخاطب ترين آثار درسطح جامعه شناخته مي شود.
وي تامين هزينه هاي همايش را از طريق كمك هاي مردمي، هيئت انصار الشهداء و نمازگزاران پارك كودك همدان عنوان كرد و گفت: هيچ دستگاه يا اداره اي هزينه اي جهت برپايي همايش پرداخت نكرده است.

 



افتتاح دبيرخانه بيست وششمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان دراصفهان

اصفهان -خبرنگاركيهان:
شهردار اصفهان از افتتاح دبيرخانه بيست و ششمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان دراين شهر خبرداد و گفت: از (28آبان ماه) براي برگزاري جشنواره سال آينده برنامه ريزي مي شود.
دكتر سيد مرتضي سقائيان نژاد درجلسه علني شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه از 2ماه و نيم گذشته بازگشتن جشنواره به اصفهان مطرح شده افزود: بعد از توافقات نهايي براي برگزاري جشنواره فيلم كودك در اصفهان برنامه ها تشريح و فعاليت هاي متعددي براي بهتر اجرا شدن آن آغاز شد و بعد از مراسم اختتاميه بيست و پنجمين جشنواره دبيرخانه جشنواره افتتاح شد تا براي برگزاري جشنواره بيست و ششم برنامه ريزي شود.
وي درباره هدف از برگزاري اين جشنواره گفت: كودكان و نوجوانان به دنبال هويت هستند و اصفهان با اين پشتوانه فرهنگي، ادبي وديني مي تواند درشناساندن هويت و فرهنگ اسلامي -ايراني به آنان تاثيرگذار باشد.
شهردار اصفهان ادامه داد: بعد از ماه محرم سه سينماي شهر يعني سالن سوره، تالار هنر و فرهنگسراي خورشيد فيلم كودك را پيگيري مي كنند.
وي گفت: اكنون كه دبيرخانه دراصفهان نهادينه شده است بايد جامعه هنري اصفهان دراين خصوص سرمايه گذاري كنند و براساس برنامه ريزي مي توان بخش اعظمي از بودجه جشنواره را از طريق بخش خصوصي و اسپانسرها تامين كرد.
شهردار اصفهان با اشاره به استقبال مردم از جشنواره اظهارداشت: 10سالن سينما براي جشنواره تجهيز شده بود كه جمعيت درسالن ها موج مي زد و اين نشان از درخواست هاي به حق مردم براي برگزاري اين گونه مراسم هاست بنابراين بايد فضاهاي لازم در اين خصوص فراهم شود.

 



كوتاه از ورزش شهرستانها

برگزاري استاژ سبك هوجون موسل
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: نخستين استاژ رسمي و كشوري در سبك «هوجون موسل» استان گلستان در گنبدكاووس برگزار شد.
در اين استاژ كه با حضور بيش از 30 هنرجو برگزار شد استاد «حسن مهاجر» به آموزش فن هاي اين سبك نوپا در ايران به هنرجويان پرداخت.
سبك هوجون موسل يك هنر رزمي زيبا و جديد از كشور كره جنوبي مي باشد كه توسط استاد مهاجر به ايران آورده شد. وي هم اكنون نماينده رسمي اين سبك در كشور است.
بهره برداري از پروژه هاي ورزشي
¤ مدير كل ورزش و جوانان استان گلستان از افتتاح 14 پروژه ورزشي در دهه فجر امسال خبر داد.
قربانعلي پاشا در جمع هيئتهاي ورزشي گلستان در خصوص توسعه ورزش هاي همگاني خاطر نشان كرد: رهبر اين اداره كل توجه به ورزش همگاني را در دستور كار خود قرار داد كه در اين مسير همايش هاي پياده روي در تمام شهرستانهاي استان و همچنين در 50 روستاي بزرگ در دهه فجر سال گذشته برگزار شد. مدير كل ورزش و جوانان گلستان تصريح كرد: گرگان با حضور 500 هزار نفر در پياده روي همگاني به عنوان پايتخت پياده روي همگاني جهان شناخته شده است.
معرفي برترين هاي زورخانه اي
اراك- خبرنگار كيهان: مسابقات هنرهاي فردي زورخانه اي استان مركزي با هدف شناخت نفرات برتر براي اعزام به مسابقات كشوري در اراك برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات، بهروز روشن از اراك ناصر يارمحمدي از محلات. حميد حمصي از اراك و بهروز روشن از اراك به ترتيب در هنرهاي «چرخ تيز»، «كباده»، «ميل سنگيني» و «چرخ چمني» عناوين نخست را بدست آوردند.
پياده روي خانوادگي در گناباد
گناباد- خبرنگار كيهان: مراسم پياده روي خانوادگي در گناباد با حضور بيش از 10 هزار نفر از ميدان غدير تا مجموعه ورزشي شهيد رجايي اين شهر برگزار شد. در پايان اين مراسم مبلغ يكصد ميليون ريال جوايز به قيد قرعه به شركت كنندگان اهدا شد.
انتخاب نمايندگان كيش در مسابقات تيراندازي
كيش- خبرنگار كيهان: در مسابقات تيراندازي با كمان قهرماني كشور انتخابي تيم ملي در بخش بانوان 3 سهميه از اردوي تيم ملي سهم كمانداران جزيره كيش شد.
براساس اين گزارش سميه ماهيگيران، مليكا عبدالكريمي و آمنه مزروقي نمايندگان جزيره كيش در اردوي تيم ملي كمان اعزامي به مسابقات سنگاپور هستند. همچنين علي فرجي موي تاي كار جزيره كيش نيز به منظور شركت در مسابقات انتخابي تيم ملي به تهران اعزام شد. اين مسابقات در رده سني نوجوانان برگزار مي شود.
بانوان محلات دويدند
اراك- خبرنگار كيهان: مسابقات دووميداني بانوان محلات در مجتمع ورزشي تختي اين شهرستان برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات، ناهيد رمضانعلي و زهرا محمدجعفري در رده سني نوجوانان مشتركاً مقام نخست را بدست آوردند.
فريبا محمدي در رده سني 40 تا 50 سال، مريم كاوه در رده سني 30 تا 40 سال و ناهيد رمضاني در رده سني 20 تا 30 سال عناوين نخست را به خود اختصاص دادند.
3 طلا براي ووشوي كشور
¤ دبير فدراسيون ووشو در مجمع سالانه هيئت ووشو استان مركزي در اراك گفت: از 20 مدال كسب شده در المپيك آسيا 3 طلا توسط ورزشكاران رشته ووشو به دست آمده است كه اين نشان از استعداد بالاي ورزشكاران اين رشته است. صياد حيدري افزود: فدراسيون ووشو از بين 52 فدراسيون فعال كشور رتبه نخست را در سال گذشته به خود اختصاص داد.
وي گفت: براي نخستين بار مدال طلاي بانوان ايران در بازي هاي آسيايي در رشته ووشو رقم خورد.
درخشش فوتباليست هاي روستاي بحل
جاسك- خبرنگار كيهان: تيم فوتبال جوانان ملوان روستاي بحل به نمايندگي از شهرستان جاسك كه در مسابقات قهرماني فوتبال جوانان روستايي و عشايري استان در زرين دشت لمزان بندر لنگه شركت كرده بود. مقام سوم اين مسابقات را بدست آورد.
در اين مسابقات تيم قشم اول شد و تيم لمزان مقام دوم اين مسابقات را به دست آورد.
بانوان ژيمناستيك قزوين سوم شدند
قزوين- خبرنگار كيهان: تيم ژيمناستيك بانوان نوجوان قزوين در جريان برگزاري مسابقات قهرماني كشور در سمنان موفق به كسب عنوان سوم تيمي اين مسابقات شد. در اين دوره از مسابقات 31 استان شركت داشتند. فائزه چگيني، زهرا جواني، سهيلا شاقلاني، الناز عابدي و محدثه رحيمي اعضاي تيم ژيمناستيك بانوان نونهالان قزوين در اين رقابت ها بودند. همچنين مولد مجيبي و سميه چگيني نيز به ترتيب به عنوان مربي و سرپرست، تيم ژيمناستيك بانوان نونهال قزوين در رقابت هاي قهرماني كشور را همراهي مي كردند.
اسكي بازان قزوين آموزش مي بينند
قزوين- خبرنگار كيهان: غلامرضا بهشتيان رئيس هيات اسكي استان قزوين گفت: دوستداران اسكي كه قصد آموزش مقدماتي اين رشته ورزشي را دارند، روزهاي تعطيل مي توانند به جاده الموت، پيست گردنه بهرام آباد (روبروي راهدارخانه) مراجعه كنند و بدون نياز به تجهيزات و بالابر آموزش هاي ابتدايي اسكي را فرا گيرند.وي گفت: اسكي بازان قزوين به دليل نبود پيست مناسب و استاندارد اين ورزش را در پيست ديزين كرج انجام مي دهند. وي افزود: پيست اسكي روستاي كامان قزوين تا سال آينده احداث مي شود و شرايط ميزباني مسابقات اسكي قهرماني كشور در قزوين فراهم مي شود.
گلستان رتبه برتر همايش پياده روي
گنبد كاووس- خبرنگار كيهان: استان گلستان رتبه برتر همايش هاي پياده روي خانوادگي كشور را به خود اختصاص داده است.
قربانعلي پاشا مديركل ورزش و امور جوانان گلستان در جلسه هماهنگي همايش پياده روي خانوادگي در كلاله ضمن اعلام خبر فوق افزود: تاكنون استان گلستان همايش هاي مختلفي را در شهرستان هاي گرگان، مينودشت، گاليكش، گنبد برگزار كرده كه رتبه برتر را از لحاظ حضور و استقبال مردم به خود اختصاص داده است.
آغاز رقابت تنيس در كيش
كيش- خبرنگار كيهان: مسابقات بين المللي دوبل تنيس فيوچرزكش در كيش آغاز شد. در اين مسابقات 4تنيسور از خارج و داخل در مجموعه ورزشي المپيك اين جزيره رقابت هاي خود را آغاز كردند. اين مسابقات در دو قسمت انفرادي و دوبل برگزار شده است و 24تنيسور از كشورهاي اتريش، فرانسه، روسيه، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا، اكراين، انگلستان، كانادا، آمريكاو آلمان و بلژيك شركت دارند.
پياده روي بانوان ساوه
اراك- خبرنگار كيهان: مسابقات پياده روي بانوان شهرستان ساوه با شركت 30نفر در سه رده سني برگزار شد و در پايان اين مسابقات در رده سني 32 تا 45 سال، عذرا مراديان، سپيده زينب ميراحمدي و سكينه فضل علي به عنوان نفرات برتر شناخته شدند. در رده سني 47 تا 52 سال، فاطمه قلي پور، ليلا رادنوروزي و صغري احساني مقامهاي اول تا سوم را كسب كردند.
در رده سني 62 تا 68 سال، زهرا اماني، الهام موسيوند و فخرالسادات اسماعيلي به ترتيب اول تا سوم شدند.
مچ اندازان استان مركزي معرفي شدند
¤ مسابقات مچ اندازي باشگاه هاي استان مركزي در اراك برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات كه 53ورزشكار شركت داشتند، رحيم اسماعيلي، علي شمسي كلاهي، مجيد مظفري، محمد كريمي، سجاد سليماني نيا، عباس صوفي، مصطفي احمدي، مهدي عطاالله، امير بهرامي، رضا عطااله و مجيد ساوجي پور در اوزان 55، 60، 65، 70، 75، 80، 85، 90، 100، 110 و 110+ كيلوگرم عناوين نخست را بدست آوردند. در رده بندي تيمي هم، باشگاه پارسيان اراك، منتخب شهر مهاجران و باشگاه مردان آريايي اراك به ترتيب در جايگاه اول تا سوم قرار گرفتند.
فوتسال بسيج خوزستان قهرمان شد
¤ مسابقات فوتسال بسيج منطقه جنوب كشور با عنوان جام «روح الله» كه با شركت استانهاي جنوب كشور در خمين جريان داشت با قهرماني تيم بسيج خوزستان پايان يافت. در اين دوره از رقابت ها تيم بسيج قم نايب قهرمان شد و هرمزگان هم در جايگاه سوم قرار گرفت.
تيم بسيج خوزستان با اين قهرماني جواز شركت در ليگ فوتبال بسيج كشور را به دست آورد.
تيراندازان گلستاني مدال طلا گرفتند
گرگان -خبرنگاركيهان:
مسابقه تيراندازي قهرماني كشور (بيماران خاص) به ميزباني استان گلستان از تاريخ 13لغايت15 آبانماه برگزار شد.
دراين مسابقات 12تيم از12استان به همراه تيم گلستان (الف) و تيم گلستان (ب) پيكار كردند كه درنهايت با قهرماني تيم هاي گلستان خاتمه يافت.
دراين مسابقات تيم گلستان (الف) با كسب 3طلا، 1نقره، 39 امتياز و تيم گلستان (ب) با كسب 1طلا، 1نقره، 1برنز، 1مقام چهارمي و 34 امتياز و تيم استان آذربايجان شرقي با 2نقره و 1برنز و 26امتياز به ترتيب عناوين اول تا سوم را كسب كردند.
دررده سني 16تا 22سال اين مسابقات:
حسن گلزاتيان از گلستان با 247 امتياز، علي صالحي از آذربايجان شرقي با 221 امتياز و منوچهر مرادي از گلستان با كسب 220 امتياز به ترتيب عناوين اول تا سوم را از آن خود كردند.
در رده سني 22تا 28سال
اميد خليليان از گلستان با 248 امتياز، وحيد خاندوزي از گلستان با 213 امتياز و قاسم شاكري اصل از خراسان رضوي با 191 امتياز به ترتيب عناوين اول تا سوم را به دست آوردند.
در رده سني بالاي 29سال
جمشيد مظفري پور از گلستان با 223 امتياز، صفر محمداونق از گلستان با 222امتياز و صالح ايمان پور از آذربايجان شرقي با 213 امتياز عنوان هاي اول تا سوم را بدست آوردند.
برگزاري همايش سالانه دوچرخه سواري در بناب
بناب- خبرنگاركيهان:
پانزدهمين همايش سالانه دوچرخه سواري شهرستان بناب با عنوان «بناب، شهر دوچرخه» و با حضور بيش از يك هزار نفر ركاب زن برگزار شد.
در اين همايش كه با شعار «سلامت و نشاط اجتماعي» برگزار شد؛ شركت كنندگان مسير 4كيلومتري ميدان امام حسين(ع) تا ورزشگاه شهيد بهشتي بناب را ركاب زدند.
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان بناب هدف از برگزاري اين همايش را فرهنگ سازي براي استفاده هرچه بيشتر از دوچرخه به عنوان وسيله نقليه سبك، باصرفه و سالم و همچنين كمك به روند روان سازي ترافيك و كاهش آلودگي هوا اعلام كرد.
سهراب وكيلي ويژگي اين همايش نسبت به همايش هاي برگزار شده در سالهاي قبل را افزايش كيفي مسابقات و همكاري بسيار خوب ادارات و نهادهاي دولتي شهرستان اعلام كرد و اظهار داشت: بناب با داشتن بيشترين تعداد دوچرخه نسبت به ساير شهرها، به عنوان «شهر دوچرخه»، معروف شده است و به همين جهت مردم و مسئولان اين شهرستان براي حفظ و تقويت اين عنوان تلاش مي كنند.
از نكات قابل تأمل در اين همايش، حضور نداشتن اكيپ امدادي اورژانس بود كه متأسفانه شاهد چند مورد به زمين خوردن دوچرخه سواران نوجوان در طول همايش بوديم.
در مراسم پاياني اين همايش كه در ورزشگاه شهيد بهشتي برگزار شد به قيد قرعه به 200نفر از شركت كنندگان جوايز ارزنده اي از جمله دوچرخه، لوازم خانگي و لوازم ورزشي اهدا شد.
شهرستان بناب در استان آذربايجان شرقي قراردارد.
افتتاح پلاژ مختص بانوان در كيش
كيش- خبرنگاركيهان:
پلاژ اختصاصي شناي بانوان در جزيره كيش افتتاح شد.
پلاژ اختصاصي شنا در سواحل دريا متعلق به بانوان با طرح توسعه و استانداردسازي افتتاح و به بهره برداري رسيد.
بنابر اين گزارش، به منظور ايجاد تسهيلات مناسب و مطلوب و همچنين بهبود محيط پلاژ اختصاصي بانوان با ساخت يك سالن جديد، سيستم امنيتي لوازم مراجعه كنندگان، مرمت و بازسازي محوطه و تأسيسات مجموعه با رعايت استاندارهاي موجود براي بانوان افتتاح و به بهره برداري رسيد.
همين گزارش مي افزايد: زمين چمن مصنوعي فوتسال براي همزمان سه مسابقه فوتسال و يك مسابقه فوتبال بزرگ در جزيره كيش افتتاح و به بهره برداري رسيد.گفتني است، طي مراسمي با حضور عليرضا عامري مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش، حجت الاسلام والمسلمين زكريايي عزيزي معاون فرهنگي و اجتماعي و جمعي از مسئولان و مديران محلي اين دو طرح تفريحي و ورزشي به مناسبت عيد سعيد غدير و دهه فرخنده امامت و ولايت افتتاح و به بهره برداري رسيد.
با حضور معاون وزير ورزش و جوانان صورت گرفت
افتتاح دو سالن ورزشي در گلستان
گرگان و گنبد كاووس - خبرنگاران كيهان:
با حضور معاون امور مجلس، حقوقي و امور استان هاي وزارت ورزش و جوانان 2 سالن ورزشي در گلستان افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما مراسم افتتاح سالن ورزشي شهداي قرق و سالن ورزشي روستايي ينقاق با حضور رسولي نژاد و همچنين طاهري نماينده گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي و سيدنجيب حسيني نماينده مردم شهرستان هاي مينودشت، كلاله، مراوه تپه و گاليكش در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
در اين مراسم رسولي نژاد افتتاح اين قبيل پروژه ها را در مناطق مختلف از اهداف دولت عدالت گستر و مهر ورز نهم و دهم عنوان كرد؛ كه در راستاي سياست عدالت محوري و توزيع عادلانه امكانات توسط دولت صورت گرفته است، تا ورزشكاران اين مناطق بتوانند با پشتكار خود و حمايت مسئولان در مسابقات بين المللي براي كشور عزيزمان افتخارآفريني كنند.
گفتني است؛ زمين احداث سالن ورزشي روستاي قرق توسط خير قرق مرحوم محمد علي كبير اهداء شده بود.
بنابراين گزارش سالن ورزشي قرق با 2442 متر مربع زيربنا و با اعتباري بالغ بر 2500 ميليون ريال و سالن ورزشي روستايي ينقاق نيز با 2430 متر مربع و با اعتباري بالغ بر 4040 ميليون ريال افتتاح شد.
همچنين به گزارش خبرنگار ما از گنبدكاووس، معاون وزير ورزش و جوانان گفت: شهرستان كلاله در همايش پياده روي شهرستان ها، به لحاظ جمعيت شركت كننده در ميان شهرستان هاي كشور اول شد.
سيد «احمد رسولي نژاد» در همايش پياده روي كلاله افزود: پيش از اين، شهرستان زنجان ركورددار حضور پرشمار در همايش پياده روي كشور بود و پيش از زنجان نيز اين ركورد متعلق به گرگان بود.
وي اظهار داشت: امروز اهالي شهرستان كلاله با حضور منسجم و يكپارچه خود در اين همايش، علاوه بر اينكه بر اهميت ورزش در سلامتي تأكيد كردند، نمايشي از اتحاد، انسجام و همدلي خود را به زيبايي به نمايش گذاشتند.
رسولي نژاد با اشاره به حضور گسترده زنان و دختران در اين همايش و نقش آن در سلامتي اين قشر، امر ورزش را براي زنان و دختران ضروري و واجب دانست.
همايش پياده روي كلاله از ميدان بسيج آغاز و پس از طي مسير 5/4كيلومتري، شركت كنندگان در ميدان روستاي اجن بولك از توابع بخش مركزي اين شهرستان اجتماع كردند.
در اين همايش به منظور تشويق شركت كنندگان در پياده روي 3فقره كمك هزينه سفر عمره مفرده، 4فقره كمك هزينه سفر به عتبات عاليات، يك دستگاه خودروسواري (پرايد)، 42دستگاه دوچرخه، 45فقره تسهيلات قرض الحسنه بانك هاي ملي و كشاورزي و ده ها مورد لوازم خانگي و ورزشي به قيد قرعه بين برندگان توزيع شد.
همچنين، در اين همايش، نماينده مردم منطقه در مجلس، فرماندار كلاله، مديركل سازمان ورزش و جوانان گلستان و مسئولان دستگاه هاي اجرايي و جمعي از خانواده ها از شهرستان هاي گنبدكاووس، مينودشت، گاليكش و مراوه تپه نيز شركت كردند.
سواركاران استان مركزي در ساوه كورس گذاشتند
اراك-خبرنگار كيهان:
مسابقات كورس اسب سواري استان مركزي، در ساوه برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات كه با شركت 30 اسب سوار برگزار شد نتايج زير به دست آمد.
در قسمت اسب عرب: ساوه-اسب رعد از باشگاه تندر ساوه با سواركاري بهروز محمديان مقام اول و اسب معراج از محلات با سواركاري محمد قرباني مقام دوم و اسب گلنار از باشگاه تندر ساوه با سواركاري بهزاد ترقي مقام سوم را به دست آوردند.
در قسمت اسب تروبرت
اسب هشدار از ساوه با سواركاري حسام آقاميري مقام اول، اسب ويس بابا از ساوه با سواركاري محمد قرباني مقام دوم و اسب افتخار با سواركاري بهروز تميزي مقام سوم را كسب كردند.
در بخش اسب دخون
اسب دنسينگ با سواركاري محمد رضا قربان از محلات مقام اول، اسب ويس با سواركاري بهروز محمديان از ساوه مقام دوم و اسب ماه خوش از قم مقام سوم را به دست آوردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14