(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6  آذر 1390- شماره 20083

سندروم قلب شكسته در زنان
خداحافظي با جراحي دردناك
اسرار بيماري ناشناخته
كافئين چگونه به سلامتي كمك مي كند؟
انقراض تاريخ زمين در 20 هزار سال
مواد زيان آور در سبد غذايي
شايع ترين علت از كارافتادگي و ناتواني
كنترل يك قلب مصنوعي با اينترنت
يك تست جديد براي اندازه گيري سطح هوشياري



سندروم قلب شكسته در زنان

يافته هاي جديد محققان شواهد علمي را ارائه كرده كه نشان مي دهند قلب زنها بسيار سريع تر و ساده تر از مردها مي شكند.
به گزارش مهر، پزشكان قلب در پي يكي از اولين مطالعاتي كه در سرتاسر آمريكا بر روي نوعي اختلال قلبي انجام داده اند، اعلام كردند ميزان ابتلاي زنان به «سندرم قلب شكسته» 7 تا 9 برابر مردان است، وضعيتي كه در پي وارد شدن فشار عصبي طولاني در اثر شكست سخت عاطفي و يا از دست دادن يكي از عزيزان ايجاد شده و مي تواند نشانه هايي مانند حمله يا اختلال قلبي را در زنان ايجاد كند. معمولاً بيماران پس از ابتلا به اين سندروم بدون آسيب ديدگي جدي مداوا مي شوند.
به گفته محققان دانشگاه پنسيلوانيا يكي از رايج ترين وضعيتهايي كه در پي آن زنان دچار اين سندرم مي شوند، از دست دادن همسر يا مشاهده بيماري شديد همسر است. اين سندرم براي اولين بار توسط پزشكان ژاپني و در سال 1990 شناسايي شد، ژاپنيها نام اين وضعيت را «بيماري قلبي تاكوتسوبو» گذاشتند. تاكوتسوبو نام دامهايي ويژه اختاپوسها است كه يادآور فرم كوزه مانند قلبهاي آسيب ديده است.
اين سندرم زماني رخ مي دهد كه شوك عصبي شديدي به بدن وارد مي شود. اين شوك در بدن حمله آدرنالين و ديگر هورمونهاي عصبي ايجاد مي كند. اين حمله هورموني اتاقك اصلي پمپ خون قلب را به صورت ناگهاني مختل مي كند. مبتلايان به اين سندروم معمولاً پس از چند هفته كاملاً بهبود مي يابند اما در نمونه هايي نيز جان خود را از دست مي دهند.
پزشكان براي يافتن دليل رواج ابتلا به اين سندروم در ميان زنان، مطالعه اي گسترده انجام دادند و نتايج آن را در كنفرانس انجمن قلب آمريكا مطرح كردند. در اين تحقيق بررسي اطلاعات ثبت شده در هزار بيمارستان نشان داد تنها در سال 2007 حدود 6 هزار و 229 نفر در آمريكا به اين سندرم مبتلا شده اند كه از اين ميان فقط 671 مبتلا مرد بودند. پس از انطباق دادن شرايطي از قبيل فشار خون بالا، سيگار كشيدن و ديگر عواملي كه مي توانند بر روي اختلالات قلبي تأثيرگذار باشند، دانشمندان دريافتند زنان 5/7 برابر مردان به اين سندروم مبتلا مي شوند.
همچنين ميزان ابتلا به اين سندروم در ميان زنان بالاي 55 سال سه برابر زنان جوان بود و زنان جوانتر از 55 سال 5/9 برابر مردان در سني مشابه به اين سندرم مبتلا شده بودند. هنوز دليل مشخصي براي اين پديده كشف نشده است و تنها مشخص است اين سندروم اختلال قلبي است كه زنان را بيشتر از مردان تحت تأثير خود قرار مي دهد.
براساس گزارش واشنگتن پست، يكي از نظريه هاي ممكن، نقش هورمونها در ابتلا به اين سندروم است. نظريه ديگر اين است كه تعداد گيرنده هاي آدرنالين در سلولهاي قلب مردان بيشتر از قلب زنان است و از اين رو مردان بهتر مي توانند استرس را در خود كنترل كنند.

 



خداحافظي با جراحي دردناك

«فتق ديسك كمري» كه در اصطلاح عامه به عنوان «ديسك كمر» از آن ياد مي شود، عارضه اي است كه در اثر بيرون زدگي يا فتق ديسك كمر از قسمت خلفي و در نتيجه فشار بر نخاع يا ريشه هاي عصبي نخاع بروز كرده و سبب ايجاد درد در ناحيه كمر با انتشار به پاها مي شود.
به گزارش ايسنا، فتق ديسك كمري معمولا در مقابل انجام فعاليت مكرر سنگين و خارج از توان بدن ايجاد مي شود اما بد نشستن طولاني، خم و راست شدن مكرر، فعاليت پس از خسته شدن عضلات كمر، فعاليت با برخي از ابزارآلات مانند چكش هاي بادي و مشاغلي مانند رانندگي به خصوص رانندگي با خودروهاي سنگين افراد را مستعد ضايعات ديسك كمر مي كند.
درمان هاي رايج ضايعات ديسك كمر طي سال هاي گذشته، شاهد تحولات شگرفي بوده است؛ به طوري كه از شكافتن كمر بيمار حين جراحي به ايجاد تنها يك سوراخ چند ميلي متري براي درمان ديسك كمر رسيده است.
اكنون متخصصان ايراني هم، موفق به اجراي جديدترين روش درمان ضايعات ديسك كمر شده اند. اين روش درماني كه به نوعي اولين عمل جراحي ديسك كمر به روش فورامينوسكوپي در كشور محسوب مي شود، در بيمارستان امام رضا(ع) دانشگاه علوم پزشكي ارتش توسط دكتر بصام پور، عضو هيئت علمي اين دانشگاه انجام شده است.
در اين روش برخلاف شيوه هاي معمول كه با ايجاد يك شكاف از پشت با انجام جراحي نسبت به درمان عارضه اقدام مي شود، براي رسيدن به ديسك تنها سه ميلي متر برش از ناحيه پهلو ايجاد مي شود و محل ورود به فضاي نخاع، همان محل خروج عصب (فورامن) است. البته در كتاب هاي كلاسيك جراحي از اين ناحيه به عنوان منطقه ممنوعه نام مي برند؛ چرا كه با ورود به اين ناحيه، خون ريزي شديدي آغاز مي شود كه به عقيده دكتر بصام پور دليل خونريزي نكردن در اين نوع از جراحي استفاده از دستگاه آندوسكوپ به جاي روش هاي جراحي مرسوم است.
از مزيت هاي مهم اين روش اين است كه جراحي فقط با كمك بي حسي موضعي و با ايجاد يك سوراخ سه ميلي متري در پهلوي بيمار آغاز مي شود؛ بنابراين بيمار يك ساعت پس از عمل مي تواند به زندگي روزمره خود بازگردد و ديگر اين كه فرد درگير عوارض بيهوشي نمي شود.
دكتر عليرضا بصام پور، متخصص ارتوپد و فوق تخصص جراحي ستون فقرات كه مجري اين روش درماني جديد است در گفت وگو گفت: هر انسان معمولا 26 مهره در ستون فقرات دارد. مهره ها به وسيله صفحات انعطاف پذيري به نام ديسك بين مهره اي از يكديگر جدا مي شوند. در واقع هر فرد در حالت طبيعي داراي 5 ديسك درناحيه كمر است، بنابراين وجود ديسك كمر بيماري محسوب نمي شود. در ديسك كمر جداري به نام «آنالوس» وجود دارد. زماني كه آنالوس ضعيف شده و محتويات داخل ديسك به نام «نوكلئوس» به سمت بيرون بيايد با تحريك شيميايي يا فشار مستقيم ريشه هاي عصبي دردناك شده و بيمار در پا و كمر احساس درد مي كند؛ بنابراين وقتي جدار ديسك ضعيف شود مردم به اصطلاح مي گويند كه اين فرد ديسك دارد اما به طور علمي ديسك اين افراد آسيب ديده و خراب شده است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش درخصوص روش هاي درمان ضايعات ديسك كمر گفت: حدود 100 سال پيش ابتدا پوست بيمار در ناحيه كمر باز مي شد؛ سپس استخوان ها برداشته مي شد تا نخاع ديده شود؛ پس از آن نخاع باز مي شد تا ريشه هاي عصبي كه به رشته هاي ماكاروني شبيه است، مشاهده و در نهايت پس از رسيدن به ديسك، ضايعات تخريب شده تخليه شوند. سپس نخاع ترميم شده و لايه هاي بعدي درمان مي شدند تا به پوست برسند.
اين متخصص با بيان اينكه در اين جراحي ها، بيمار در بيهوشي كامل به سر مي برد، اظهار داشت: نبايد از عوارض زياد اين جراحي غافل شد كه يكي از مهم ترين اين عوارض فلج شدن بيماران بود. البته ضعف هاي عضلاني و دردهاي عصبي تا پايان عمر از ديگر عوارض اين روش محسوب مي شود. ضمن اين كه در اين جراحي بيمار پس از عمل بايد مدت ها استراحت مي كرد.
رئيس بخش جراحي ستون فقرات بيمارستان امام رضا(ع) تصريح كرد: پس از مدتي، متخصصان متوجه شدند كه مي توانند با برداشتن استخوان و لايه هاي محافظ نخاع بدون اين كه نخاع را بشكافند، آن ها را به يك سمت كشيده و به راحتي ضايعات ديسك را تخليه كنند: اما مشكل اين روش آن بود كه به دليل جابه جا كردن نخاع، چسبندگي شيوع پيدا مي كرد. به طوري كه بيمار پس از مدتي از انجام عمل، دچار كمردرد مي شد؛ به اين علت كه وقتي نخاع كشيده شده، به جاي اصلي خود برمي گشت، فاقد محافظ بود و در نهايت به بافت هاي عضلاني و فيبروز اطراف خود مي چسبيد و بيمار احساس درد مي كرد.
وي افزود: در روش هاي جديدتر كه از حدود 30سال پيش رايج شدند به جاي برداشتن كل استخوان و محافظ هاي اطراف عارضه، يك سوراخ كوچك باز و ضايع ترميم مي شد؛ اما به دليل اين كه باز مجبور به كشيدن نخاع به يك طرف بوديم، چسبندگي ايجاد مي شد و البته اين جراحي ها هم، نيازمند بيهوشي و شكاف وسيع و خونريزي در آن شايع بود.
بصام پور افزود: در اين روش هم بيمار در بيهوشي كامل به سر مي برد و هيچ گونه عكس العملي در حين عمل از خود در برابر مراحل مختلف جراحي نشان نمي داد كه نشان دهنده آسيب ديدگي باشد؛ بنابراين برخي اوقات، پس از عمل، بيمار دچار قطع نخاع هم مي شد.
وي با بيان اين كه در جديدترين روش درمان ضايعات ديسك كمر كه در بيمارستان امام رضا(ع) استفاده مي شود، راه ورود به ديسك كمر عوض مي شود، خاطرنشان كرد: در اين روش به جاي ورود از پشت فرد و به طور مستقيم، جراحي از پهلو بيمار انجام مي شود؛ البته در سالهاي اول، اين روش به دليل خون ريزي شديد و بيهوشي كامل بيمار، چندان مورد استقبال جراحان قرار نگرفت؛ اما پس از ورود تجهيزات پزشكي جديد مانند آندوسكوپي و ليزر، جراح مي تواند تنها با ايجاد يك سوراخ كوچك در ناحيه پهلوي بيمار به جاي اين كه با چشم خود جراحي باز انجام دهد، با فرستادن اندوسكوپ چند ميليمتري و دوربين به داخل بدن در حقيقت چشم را با درشت نمايي چند صدبرابر بداخل بدن بفرستد و مراحل جراحي را در مانيتور مشاهده و پيگيري كند و به جاي اين كه از چاقو استفاده كند؛ از ليزر براي بريدن و سوزاندن استفاده مي كند كه البته استفاده از ليزر سبب مي شود كه برش با دقت زياد و بدون خونريزي باشد و به دليل اين كه هيچ استخوان يا عضله يا ليگاماني خارج نشده، بيمار مي تواند بلافاصله به شرايط مناسب خود بازگردد.
بصام پور تصريح كرد: در اين روش كه با ايجاد يك سوراخ كوچك در پهلوي بيمار انجام مي شود، ديگر نيازي به بيهوشي كامل بيمار نيست و تنها با يك بي حسي موضعي عمل انجام مي شود، در نتيجه بيمار مي تواند در هر مرحله از جراحي عكس العملي نشان دهد تا از عوارض جانبي عمل جلوگيري شود و مضافاً اينكه بيمار حين جراحي، ميزان درد پا و بي حسي اندام خود را اعلام مي كند و در حقيقت خود بيمار زمان ختم عمل را با توجه به كاهش درد مشخص مي كند.
وي با بيان اين كه تقريبا 30سال است كه استفاده از اين روش در دنيا آغاز شده است. تصريح كرد: ابتدا جراحي ايراني به نام دكتر پرويز كامبين در آمريكا با آندوسكوپ هاي اوليه كه بزرگ هم بودند اين روش را ابداع كرد. سپس اروپايي ها و به خصوص آلماني ها به خصوص افرادي به نام پروفسور روتهام، پروفسورگور و پروفسوريونگ اين روش را توسعه داده و تجهيزات خاصي را ابداع كردند.
بصام پور تصريح كرد: اين روش به وسيله دستگاه آندوسكوپي و ليزر ستون فقرات كه حدود 100ميليون تومان قيمت دارد انجام مي شود و جراح علاوه بر اينكه بايد در جراحي باز كمر متبحر باشد، بايد دوره هاي خاص را حداقل به مدت 6ماه روي جسد و سپس به عنوان نظاره گر (ابزرور) و در نهايت دستيار زيرنظر اساتيد اين رشته در آمريكا، آلمان يا اسپانيا بگذراند تا بتواند خود اقدام به جراحي كند.
وي كه اين جراحي را تا به حال روي دو بيمار در بيمارستان امام رضا(ع) انجام داده خاطرنشان كرد: هر دوي بيماران مرد و حدوداً 25سال سن داشته اند.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه استفاده از اين روش براي هر نوع فتق ديسك بين مهره اي و تحت هر شرايطي امكان پذير است. تصريح كرد: اين روش به دلايلي براي سه گروه از بيماران به شدت توصيه مي شود؛ يكي بيماراني كه به دليل شرايط كاري شان نمي توانند بعد از جراحي استراحت كنند مثل ورزشكاران حرفه اي مديران و فعالان مشاغل حساس مانند پزشكان، دندانپزشكان، خلبانان و ديگر بيماران به بيماري زمينه اي مثل ديابت، ام اس، سرطان ها، پرفشاري خون و بيماران قلبي و گروه سوم افراد مسن كه به هر دليلي بيهوشي براي آنها مضر يا خطرناك است.

 



اسرار بيماري ناشناخته

علت اصلي بيماري ام اس هنوز مشخص نيست، اما ژنتيك و نولوژي پايين بدن در بروز اين بيماري نقش اساسي دارند.
تحقيقات جديد در اين زمينه در مركز تحقيقاتي الاباما نشان مي دهد علائم و عوارض اين بيماري در افراد با يكديگر متفاوت است، بعضي افراد بر اثر بيماري دچار حملات قلبي و تشديد ناگهاني به شكل كامل به نسبي مي شوند و بعد از مدتي بهبود مي يابند. برخي افراد تنها يك يا دو حمله در طول عمر خود دارند و بعضي ديگر تا آخر عمر درگير حملاتي هستند كه هيچ گاه تسكين نمي يابد.
نخستين نكته براي درمان اين بيماري اين است كه فرد بپذيرد مبتلا به اين بيماري است.
از سوي ديگر اين بيماران بايد بپذيرند توصيه استفاده از امكانات و تجهيزات حمايتي، دليلي بر پيشرفت بيماري نيست.
از جمله وسايلي كه به برخي بيماران توصيه مي شود، عصا است، اما آنان با دريافت اين توصيه احساس مي كنند در برابر بيماري تسليم شده اند.
استفاده از اين وسايل حتي ويلچر، به معناي پيشرفت بيماري نيست، بلكه نوعي سازش و پيشگيري از بروز ديگر حوادث مانند افتادن روي زمين و شكستگي است ضمن اينكه به فرد امكان مي دهد از انرژي خود بهتر استفاده كند.
اين بيماري، بايد در اجتماع به خصوص خانه و محل كار شناخته شده و تعريف شود تا براي رفاه بيماران اقداماتي صورت گيرد.
استفاده از دستگيره در آشپزخانه و دستشويي، قرار دادن اتاق كار و كلاس درس در طبقه همكف و چينش مناسب وسايل خانه و ادارات براي به حداقل رساندن نياز به حركت، از جمله مواردي است كه بايد رعايت شود.
از به كار بردن الفاظ نابه جا كه باعث تزلزل روحي و فعاليت اين بيماران مي شود بايد خودداري كرد، چرا كه در اين صورت نخستين اشخاص متضرر، افراد سالم در خانه و محيط كار هستند.
بيماران بايد براي بهبود و كنترل بيماري خود توصيه هاي پزشك را انجام دهند، نه اين كه براي اثبات بيمار نبودن شان دست به اقدامهاي خودسرانه بزنند.
ورزش را فراموش نكنيد
بررسي هاي جديد نشان مي دهد ورزش، بخصوص پياده روي براي اين افراد مفيد است چون ورزش براي ضربان قلب و جريان خون اين بيماران نقش منظمي را ايفا مي كند.
از جمله مشكلاتي كه از سوي اين افراد و جامعه كمتر به آن توجه و درك شده است، خستگي است كه بايد برنامه ريزي آنها به نوعي باشد كه در هر كاري كمترين انرژي را مصرف كنند.
اين بيماران از ترس، اصرار بر انجام كارهاي سنگين دارند كه با اين كارها بخصوص مردان مي خواهند ثابت كنند بيمار نيستند و همچنان مي توانند كارهاي سنگين را به شكل مطلوب انجام دهند.
تاري ديد يك يا دو چشم، دو بيني، گزگز شدن دست و پا، لرزش و عدم تعادل در اندام ها، اختلالات حسي، سرگيجه و خستگي مستمر كه به مدت 10 روز به طول انجامد از علائم باليني اين بيماري است.
افراد با مشاهده اين علائم بايد به پزشك مراجعه كنند تا با دستگاههاي پيشرفته از جمله MRI، از آنها تست شود و در صورت تاييد زير نظر پزشك درمان شوند.
در اغلب بيماران نشانه هاي اوليه فروكش و بعد از مدتي به شكل شديدتر مانند سردرد و تشنج بروز مي كند.
چون اين افراد دچار تضادهاي روحي و رواني مي شوند، نياز است كه اول خودشان خانواده و محيط اداري را در ابتلا به اين بيماري آگاه كنند تا در صورت بروز حادثه بتوانند اقدامهاي باليني بيمار از جمله مهيا كردن محيط آرام و خنك، و يك طرف خواباندن تا رساندن به اورژانس را انجام دهند.

 



كافئين چگونه به سلامتي كمك مي كند؟

اگرچه در چند سال اخير خبرهاي نه چندان خوبي در مورد كافئين شنيده ايم اما بايد بدانيم كه اين ماده غذايي آ نچنان هم كه گفته مي شود بد نيست و مي تواند براي بدن سودمند هم باشد.
كافئين بر روي سيستم عصبي و قلب تأثير مي گذارد و با افزايش فشار خون و هورمون هاي شادي آفرين باعث دگرگوني حال شما مي شود به طوري كه به اين ماده دگرگون كننده روح نيز مي گويند.
حتماً بسيار شنيده ايد كه خوردن اين ماده را به خاطر مشكلاتي مانند استرس زا بودن يا ايجاد بي خوابي نهي كرده اند اما طي چند وقت اخير محققان به اين نتيجه رسيده اند كه كافئين مي تواند كليد بسياري از مشكلات نيز باشد.
افزايش متابوليسم
محققان سال هاي زيادي در مورد اينكه اين ماده مي تواند باعث چاقي بشود بحث كردند. اين گروه بر اين اعتقاد داشتند كه مصرف زياد كافئين مي تواند همانند كربوهيدرات ها باعث چاقي بشوند. در حالي كه اين ماده مي تواند باعث افزايش متابوليسم بدن شود. كافئين سطح قند خون شما را افزايش مي دهد و همين باعث مي شود تا ديرتر احساس گرسنگي بكنيد. اگر شما قبل از ورزش از اين ماده مصرف كنيد چربي هاي شما تا 30درصد بيشتر مي شوند.
دگرگوني حال
هميشه نام كافئين در كنار استرس به كار رفته است. اگر شما از اين ماده به مقدار زياد مصرف كنيد هم دچار استرس و هم بيخوابي مي شويد. اما مقدار كم كافئين مي تواند به راحتي حال شما را عوض كند و انرژي لازم را به شما براي انجام يك كار بدهد.
جلوگيري از آلزايمر
طبق مطالعات محققان كافئين مي تواند خطر ابتلاي افراد را به آلزايمر كاهش دهد. كافئين مغز را در برابر غذاهاي چرب محافظت مي كند.
طبق مطالعات افرادي كه به خوردن چاي و قهوه علاقه نشان مي دهند كمتر به اين بيماري مبتلا مي شوند. كافئين به عنوان يك محافظ بين مغز و رگ هاي خوني كار مي كند.
مفيد براي ورزشكاران
در اين مورد نيز بايد توجه داشته باشيد كه مصرف زياد كافئين باعث ايجاد مشكلاتي براي بدن مي شود، اما استفاده از اين ماده به مقدار مناسب و در زمان صحيح مي تواند به شما در سوزاندن چربي ها كمك كند و همچنين تاثير اين ورزش ها را بر روي بدن شما افزايش دهد.
مقابله با سنگ ها
طبق گفته پيشينيان مصرف كافئين مي تواند براي كليه و كيسه صفرا به جلوگيري از توليد سنگ كمك كند. همچنان تحقيقات بر روي اين موضوع ادامه دارد و تا به اينجا اين مسئله روشن شده است كه اين ماده مي تواند رسوبات درون كيسه صفرا را از بين ببرد.
بهبود پوست صورت
كافئين مي تواند شرايط پوست شما را بهبود ببخشد. اين ماده با ايجاد يكسري محدوديت ها براي رگ هاي پوستي شما و تنظيم كردن رنگ و حالت صورت شما اين كار را انجام مي هد.
توجه داشته باشيد كه در همه اين موارد بايد حد متوسط را رعايت كنيد. اين را نيز بدانيد كه مصرف بيش از حد اين ماده مي تواند منجر به مشكلاتي نيز بشود.

 



انقراض تاريخ زمين در 20 هزار سال

ديرينه شناسان كانادايي با انجام تحقيقاتي نشان دادند كه گرماي جهاني وافزايش گازهاي گلخانه اي در دوره پرمين موجب شده است كه بزرگترين انقراض تاريخ زمين تنها در مدت 20 هزار سال رخ دهد.
به گزارش مهر، در فاجعه بارترين انقراض تاريخ زمين كه در طول آن 95 درصد گونه هاي دريايي و 70 درصد گونه هاي زميني نابود شدند، تنها در كمتر از 200 هزار سال به طول انجاميد. اكنون گروهي از دانشمندان دپارتمان علوم زمين دانشگاه كالگاري در كانادا نشان دادند كه دوره اوج اين حادثه فقط 20 هزار سال بوده است.
اين تحقيق كه بر پايه بقاياي فسيلي گونه اي طنابداران دريايي، مارماهيهاي دندان دار انجام شد، به اطلاعات با ارزشي درباره رسوبات هيدروكربورها در دوره هاي اين انقراض جهاني دست يافت.
اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: «تحقيق ما اولين مقاله اي است كه ارقام دقيقي را درباره اين انقراض جهاني ارائه مي كند.
نتايج ما دامنه اي از دلايل احتمالي اين انقراض را در نظر گرفته و هر مكانيزم ممكن را با شرايط حاضر در دوره هاي با ثبات مقايسه كرده است.»
در دوره پرمين كه هنوز قاره بزرگ «پانگنا» وجود داشت، محيط زيست از شرايط بياباني به شرايط جنگلي تغيير كرد و مهره داران چهارپا به ويژه دوزيستان اوليه، خزندگان واجداد اوليه پستانداران كنوني شروع به تكامل كردند، اما ناگهان انقراض جهاني رخ داد.
اين دانشمندان با استفاده از انواع مختلف تكنيكهاي تعيين تاريخ رسوبات قديمي حفاظت شده در منطقه وسيعي از جنوب چين تا تبت نشان دادند كه اين انقراض كه 256 ميليون و 26 هزار سال قبل رخ داده، كمتر از 200 هزار سال به طول انجاميده اما بيشتر اين گونه ها در دوره زماني در حدود تنها 20 هزار سال منقرض شدند.
براساس گزارش ساينس، اين دانشمندان با بررسي علت مرگ اين ارگانيسمها دريافتند كه تغييرات سريع آب و هوايي كه منجر به افزايش بيش از حد حضور دي اكسيد كربن در خون جانوران و آتش سوزيهاي بزرگ در ميان گونه هاي گياهي شد، مهم ترين عامل نابودي اين گونه ها بوده است.
مطالعات پيشين نشان داده بود كه در اين دوره، فورانهاي عظيم آتشفشانهاي بزرگي كه بازالتهاي سيبري را در شمال روسيه ساختند حجم وسيعي از دي اكسيد كربن را در اتمسفر زمين آزاد كرد كه منجر به گرماي جهاني شد.

 



مواد زيان آور در سبد غذايي

چربي مهم ترين بخش تشكيل دهنده غذاهاي آماده مانند همبرگر، مرغ سوخاري، سوسيس و انواع ساندويچ هاست كه معمولا هم با روغن هاي زياد تهيه مي شوند.
از طرف ديگر اگر غذايي سالم در منزل تهيه شود ود ر يخچال بماند بعد از مدت كوتاهي خراب خواهد شد. از اين رو بايد نتيجه گرفت مواد افزودني بزرگ ترين دليل باقي ماندن غذاهاي آسان پز در يخچال رستورانها هستند. افزودني هاي نگهدارنده اي كه مصرف آنها به تدريج طعم مورد پذيرش فرزندانمان را تغيير مي دهد.
مردم معمولا سعي مي كنند از غذاهاي راحت بيرون از خانه استفاده نكنند. اما تمايل فرزندان به مصرف اين نوع ساندويچ ها موجب مي شود بچه ها از خوردن غذاهاي سنتي سرباز زنند.
بنابراين با تغيير ذائقه هاي غذايي تركيبات زيان آور وارد سبد غذايي خانواده ها مي شود. دور شدن بچه ها از پاي سفره هاي خانوادگي، مصرف سبزيجات و ميوه ها را هم به شدت در آنان كاهش مي دهد.
به گفته دكتر چارلي كارسو استاد پزشكي دانشگاه ميسوري اگر سعي كنيم مصرف غذاهاي آماده را كنار بگذاريم و با تهيه گوشت چرخ شده و افزودني هايي مانند انواع سبزي ها، نمك و پياز در روغن بسيار كم غذايي مقوي و ساده آماده كنيم هم به سلامتي خود و خانواده كمك كرده ايم و مشكل فشردگي وقت هم حل مي شود.
كم خوني، كوتاه قدي، چاقي، زمينه هاي بيماري قلبي و سرطاني به اضافه آلرژي شديد از جمله عوارض مصرف اين نوع غذاهاست. غذاهايي كه امروز در ميهماني هاي دوستانه هم جا باز كرده و به صورت مداوم مصرف مي شوند.
مواد افزودني مجاز با اين كه مجاز هستند اما باز هم منجر به ايجاد كم خوني و بيماري مي شوند. عارضه دورماندن از سفره هاي سالم خطر بزرگ تري به نام سرطان روده را هم به دنبال دارد. سرطاني ناشي از مصرف سس، سوسيس، كالباس، همبرگر و انواع ساندويچ ها.
به گفته دكتر كارسو تركيبات سمي بسياري از اين نوع غذاها بيماري هاي قلبي و عروقي پديد مي آورند. مقادير قابل توجه روغن هاي اشباع شده، غذاهاي آسان، آلودگي هاي سمي و ميكروبي را در ميان مردم گسترش مي دهد، به اين ترتيب قارچ ها، انگل ها و تخم انگل هاي موجود در سبزيجات، كاهوهاي نشسته، گوجه و ديگر محتويات ساندويچ ها گنجانده مي شود.
خطراتي كه بايد جدي گرفت
افزايش فشارخون، خطرات قلبي و مغزي از ديگر عوارض جبران ناپذير مصرف دائمي غذاهاي آماده غيراستاندارد هستند. در هر حال خوردن غذايي كه بيرون از خانه تهيه شده از نظر علمي توصيه نمي شود. از سوي ديگر، آلودگي هاي اوليه اين نوع غذاها كه با سيب زميني سرخ شده، چيپس و نوشابه نيز مصرف مي شود سلامت انسان ها را به شدت به خطر مي اندازد.
عوارض ناشي از چاقي و ديگر موارد عنوان شده به شكل خزنده اي دربرگيرنده و به شكل گزنده اي آسيب رسان هستند. محققان در بررسي هاي انجام شده ضررهاي گوارشي، بروز حالت تهوع، دل درد و بي اشتهايي، فقر غذايي و ميكروب هاي موجود در اين غذاها را خطرناك اعلام كرده اند.
بسياري از دل دردهاي بيماران و بي اشتهايي ها ريشه در مصرف ساندويچ ها دارد. بنابراين به بيماران توصيه مي شود از مصرف غذاهاي آسان بيرون از خانه به صورت جدي بپرهيزند. شايد اگر ساندويچ خورهاي دائمي براي يك بار سري به قسمت توليد بعضي از ساندويچ ها بزنند ديگر براي هميشه فكر خوردن غذاي آسان را از ذهن شان دور كنند.
اما اين در حالي است كه به گفته بسياري از پزشكان و متخصصان تغذيه رسانه ها نقش مهمي در تبليغ غذاهاي مفيد ايفا مي كنند. بسياري از افراد عاشق برنامه هاي تلويزيوني اند. تراكم انرژي و عدم تحرك هم بر اين عامل اضافه شده و بر جذابيت مصرف غذاهاي آسان كه دائما در جعبه جادويي تبليغ مي شوند مي افزايد.
درآمدهاي ميلياردي حاصل از اين تبليغات نيز در مقايسه با هزينه هاي درماني سرسام آور و مشكلات ناشي از تغذيه نادرست رقمي به حساب نمي آيد.
متأسفانه غذاخوردن امروز به معني سيركردن شكم است. اما در گذشته تمريني براي ارتباطات اجتماعي مؤثر به شمار مي رفت.
حالا ديگر والدين و فرزندان به طور مستقل ساندويچ ها و نوشابه هايشان را در دست مي گيرند و در گوشه اي خلوت مي كنند. اين در حالي است كه دوري افراد خانواده از يكديگر و تغذيه جداگانه افراد محتواي پيام هاي كوتاه رد و بدل شده ميان آنان را نيز استرس زا كرده است.
بنابراين براي مبارزه با تغذيه با اين سبك و جلوگيري از عواقب دروني و بيروني براي ما بسيار ضروري است.حالا ديگر انتخاب با شماست، گوشت هاي فانتزي و خوشمزه و غذاهاي آسان تهيه شده به همراه خرده استخوان با سس و نوشابه اضافه با قيمت هاي قابل توجه و از سوي ديگر غذاهاي مناسب همراه ميوه و سبزيجات تازه انتظار شما را مي كشند. هر كدام را مي خواهيد انتخاب كنيد.

 



شايع ترين علت از كارافتادگي و ناتواني

دانشيار گروه روماتولوژي دانشگاه علوم پزشكي بيماري هاي روماتيسمي را شايع ترين علت از كارافتادگي و ناتواني در جهان عنوان كرد.
به گزارش برنا، مسعود ثقفي دبير علمي پنجمين همايش سالانه انجمن روماتولوژي ايران و نخستين كنگره بين المللي روماتولوژي 2011 با اشاره به اين كه بيماريهاي روماتيسمي از بيماريهاي شايع است و حدود 20 درصد علت مراجعه بيماران به مراكز پزشكي به شمار مي رود، اظهار داشت: اين بيماري به دليل روند طولاني بيشترين هزينه هاي درماني را در جهان شامل مي شود .
وي با اشاره به اينكه تاكنون 100 نوع بيماري روماتيسمي شناسايي شده است، خاطرنشان كرد: بيشتر بيماريهاي روماتيسمي درمان قطعي ندارد و با توجه به نوع بيماري براي هر يك از اين بيماريها روش هاي درماني متفاوت به كار گرفته مي شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد آرتروز و پوكي استخوان را از جمله مهمترين بيماريهاي روماتولوژي عنوان كرد و گفت: ميزان ابتلا به اين بيماريها با افزايش سن بيشتر مي شود و با توجه به اينكه متوسط سني جمعيت كشور در حال افزايش است، بايد به اين مسئله توجه جدي شود.ثقفي با بيان اين كه علت اصلي ابتلا به بيماريهاي روماتيسمي مشخص نيست، گفت: عوامل ژنتيكي، شيوه هاي نادرست زندگي، ابتلا به بيماريهاي زمينه اي از جمله عفونت هاي مفصلي، بالا رفتن اسيداوريك خون، ضربه ناگهاني به مفاصل مي تواند از عوامل موثر در ابتلا به اين بيماريها باشد.

 



كنترل يك قلب مصنوعي با اينترنت

پزشكان ايتاليايي نسل جديدي از قلب مصنوعي را به يك بيمار 65 ساله پيوند زدند كه مي تواند از راه اينترنت كنترل شود.
به گزارش مهر، امروز اينترنت زندگي انسانها را تغيير داده است. به خاطر شبكه، افراد دور از هم مي توانند به طور مجازي به هم نزديك شوند اما اين قابليت اينترنت نيست، بلكه شبكه وارد دنيا پزشكي نيز شده است. به همين منظور، پزشكان موسسه كلينيكي «هيومنيتاس» در ميلان نسل جديدي از قلب مصنوعي را به يك بيمار 65 ساله مرد پيوند زدند. اين قلب مصنوعي قادر است اطلاعات را مستقيما و از راه اينترنت به پزشكان انتقال دهد.
در حال حاضر تنها 18 نمونه از اين قلب مصنوعي با قابليت كنترل از راه اينترنت در تمام دنيا وجود دارد و فاز آزمايشي پيوند آن در مراكزي در برلين، بروكسل و ميلان انجام شده است.اين قلب مصنوعي در واقع يك دستگاه كوچك 5 سانتمتري با وزن حدود 100 گرم است كه «دستگاه همراه بطني» نام دارد و از يك پمپ برخوردار است كه در ابتداي بطن چپ قرار مي گيرد و به قلب بيمار كمك مي كند كه خون را به روشي طبيعي پمپاژ كند.
براساس گزارش زئوس نيوز، نوآوري اين دستگاه نسبت به ساير قلبهاي مصنوعي در اين است كه اين قلب داراي يك كنسول خارجي است كه به رايانه متصل مي شود و مي تواند از راه اينترنت اطلاعاتي را درباره عملكرد خود به پزشكان انتقال دهد و به اين ترتيب امكان كنترل از راه دور وضعيت بيمار را فراهم مي كند.پزشكان در اين خصوص توضيح دادند: «اين ويژگي به متخصصان اجازه مي دهد سلامت بيمار را با دريافت پارامترهاي پمپاژ و با كنترل جريان خون، قدرت عملكرد و سرعت توربين بررسي كنند.

 



يك تست جديد براي اندازه گيري سطح هوشياري

گروهي از محققان انگليسي و كانادايي تست جديدي را توسعه داده اند كه قادر است حالت هوشياري را در بيماراني كه در كماي دائم به سر مي برند تشخيص دهد.
به گزارش مهر، «گروه علمي كما» در كانادا به همراه محققان دانشگاه كمبريج يك تست جديد قابل حمل را ارائه كرده اند كه مي تواند با هزينه كمتر و روش تشخيص آسان تري سطح هوشياري بيماران در حالت نباتي را اندازه گيري كند.اين محققان از مدتها قبل در تلاش براي توسعه يك تست قابل اطمينان بودند. در حقيقت تحقيقاتي كه در سال 2009 انجام شد، نشان داد سطح هوشياري 40درصد بيماران در حالت نباتي اشتباه تشخيص داده شده بود در شرايطي كه آنها قادر به حفظ هوشياري خود بودند.
به همين منظور، محققان «گروه علمي كما» در بيمارستان دانشگاهي «ليه جي» با سفارش سازمان بهداشت فدرال كانادا طرح استفاده اجباري از يك مقياس جديد براي ارزيابي حالت هوشياري را اجرا كردند.
اين محققان دريافتند كه از طريق دستگاههايي بر پايه رزنانس مغناطيسي كاربردي مي توان با بيماران در حالت نباتي دائم ارتباط برقرار كرد.
براساس گزارش ساينس ديلي، اين دانشمندان نشان دادند كه بدون نياز به مشاهده پاسخ ماهيچه اي و تنها با كنترل سطح فعاليت مغزي بيماران كه در واقع يك پاسخ كافي به تحريكات وارده از سوي ارزياب است، مي توان سطح هوشياري اين افراد را اندازه گيري كرد.
هرچند استفاده از رزنانس مغناطيسي كاربردي در ارزيابي هوشياري در حالت كما از نظر علمي يك تحول بشمار مي رود اما بسيار پرهزينه است و تمام بيمارستانها امكان استفاده از آن را ندارند.
به همين منظور، اين محققان تست جديدي را ارائه كردند كه مي تواند هزينه هاي بالاي تست رزنانس مغناطيسي كاربردي را حذف كند.اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: «در متدهاي قديمي پزشكان از بيمار مي خواستند كه با يك سيستم فرماندهي ساده به تحريكات آنها پاسخ دهند و به اين ترتيب قادر بودند از سطح هوشياري آنها آگاه شوند. در اين تست زماني كه پاسخ دريافت مي شود يعني همه چيز خوب است اما اگر دستگاه نتواند پاسخي را دريافت كند اين بدان معني نيست كه بيمار هوشيار نيست. گاهي اوقات بيمار حركت نمي كند چون تصادف وارده به اعصاب، نخاع و يا مغز آسيب رسانده است.»
اين پژوهشگران افزودند: «در اين تست جديد، ما همچنان بيمار را تحريك مي كنيم كه دست يا پاي خود را حركت دهد اما ديگر به پاسخ ماهيچه اي اكتفا نمي كنيم، بلكه مستقيما فعاليت كورتكس حركتي را با استفاده از الكتروآنسوفالوگراف اندازه گيري مي كنيم. اين متد برخلاف رزنانس مغناطيسي بسيار ارزانتر است و در تمام مراكز بيمارستاني وجود دارند. به اين ترتيب، اين تست قابل حمل مي تواند در تمام مراكز بهداشتي و حتي در خانه مورد استفاده قرار گيرد.»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14