(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6  آذر 1390- شماره 20083

مفتي كل عربستان شيعيان معترض را آشوبگرخواند!
درخواست نماينده آيت الله سيستاني براي تشديد تدابير امنيتي در روزهاي محرم
بشار اسد خطاب به جوانان سوري: سران عرب با عذرخواهي به دمشق مي آيند
مخالفت گسترده مردم مصر با نخست وزير انتصابي نظاميان حاكم
25نظامي پاكستان در حمله هلي كوپترهاي ناتو كشته شدند
راهپيمايي حمايت از مسجدالاقصي در غزه، اردن و مصر
فراخوان جنبش وال استريت براي برگزاري تظاهرات در شهرهاي آمريكا
تشكيل دولت نجات ملي خواست مخالفان آل خليفه در بحرين
50 كشور به پيشنهاد آمريكا براي استفاده از بمب خوشه اي راي ندادند
راهپيمايي «انقلاب ما ادامه دارد» در 18 استان يمن
پيروزي قاطع اسلامگرايان در انتخابات پارلماني مغرب
نگراني آل سعود از اوج گيري اعتراض ها در ماه محرم



مفتي كل عربستان شيعيان معترض را آشوبگرخواند!

به گزارش ايرنا، «عبدالعزيز بن عبدالله آل شيخ» مفتي كل عربستان در خطبه هاي نماز جمعه اين كشور با تكرار ادعاي رژيم آل سعود مبني بر اين كه معترضان با خارج ارتباط دارند، ريختن خون آنان را «مباح» دانست.
براساس اين گزارش، مفتي كل عربستان همانند ساير اسلاف خود در فرقه وهابيت بر اين اعتقاد است كه كشتن افراد مخالف صورت مسئله را پاك خواهد كرد.روحانيون وهابي كه عقيده دارند، خروج عليه حكام كشور- ولو ظالم- حرام است و بر اين مبنا در سال هاي اخير فتواهاي عجيب و غريب بسياري را صادر كرده اند كه از جمله آنها مباح دانستن ريختن خون شيعيان است.همچنين روحانيون وهابي كه با طراحي استعمارگران فرقه آنها شكل گرفته است، طي سال هاي گذشته، سلطنت خاندان آل سعود را براي مردم توجيه و مقدس كرده اند.

 



درخواست نماينده آيت الله سيستاني براي تشديد تدابير امنيتي در روزهاي محرم

نماينده آيت الله سيستاني در كربلا از دستگاه هاي امنيتي دولت عراق خواست جلو حملات احتمالي تروريست ها عليه عزاداران ماه محرم را بگيرند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «احمد الصافي» نماينده آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان عراق در جمع هزاران نفر از نمازگزاران شهر كربلا گفت: برادران ما در دستگاه هاي امنيتي عراق بايد همواره آماده و در روزهاي آتي كاملاً هوشيار باشند.وي افزود: دستگاه هاي امنيتي بايد بدانند كه محل هاي تجمع مردم هميشه از اهداف مهم تروريست ها است و در محرم نيز چنين تجمعاتي در سراسر كشور صورت مي گيرد.
الصافي با اشاره به حضور ميليون ها زائر در كربلا گفت، به دليل حضور جمعيت عزادار در كربلا دستگاه هاي امنيتي بايد در اين شهر بيشتر هوشيار باشند تا صدمه اي به عزاداران وارد نشود.

 



بشار اسد خطاب به جوانان سوري: سران عرب با عذرخواهي به دمشق مي آيند

سرويس خارجي- رئيس جمهور سوريه گفت، سران عرب كه عليه سوريه راي دادند پشيمان مي شوند و براي عذرخواهي به دمشق خواهند آمد.
بشار اسد در نشستي با جوانان سوري با اعلام مطلب فوق اظهار داشت، سوريه از تمامي توطئه ها سربلند بيرون خواهد آمد و كساني كه عليه ما توطئه كرده و ما را تحت فشار قرار دادند رسوا خواهند شد. وي تاكيد كرد، توقع نداشته باشيد تا زماني كه به آمريكا نه مي گوييم آسايش داشته باشيم.
رئيس جمهور سوريه گفت ما از هويت عربي خود دست نمي كشيم و با اين كه مي دانستيم طرح اتحاديه عرب براي سوريه نتيجه اي در بر نخواهد داشت خواستار برگزاري نشستي براي مقابله با فشارها شديم كه اتحاديه عرب نپذيرفت.
بشار اسد تصريح كرد، كساني كه در تركيه هستند در روياي امپراتوري عثماني به سر مي برند و تلاش مي كنند با سوءاستفاده نفوذ خود را در كشورهاي عربي گسترش دهند.
وي افزود، اميدواريم پرچم تركيه را آتش نزنيد چرا كه ملت تركيه به اين پرچم افتخار مي كند.
بشار اسد همچنين گفت، اگر فرار شماري از سربازان ارتش شكاف در ارتش است پس همه ارتش هاي دنيا داري شكاف و چند دستگي هستند.
از سوي ديگر صدها هزار نفر از مردم سوريه در دمشق و شهرهاي مختلف اين كشور در حمايت از بشار اسد رئيس جمهور و عليه موضع گيري هاي مغرضانه اتحاديه عرب تظاهرات كردند.
مردم سوريه با برگزاري راهپيمايي گسترده در دمشق و شهرهاي ديگر اين كشور حمايت خود را از نظام بشار اسد اعلام و تاكيد كردند كه اتحاديه عرب در خدمت غربي ها قرار گرفته و موضعي ضدعربي دارد. تجمع كنندگان با در دست داشتن پرچم هاي سوريه، روسيه، حزب الله و عكس هاي بشار اسد شعارهايي در محكوميت اقدام اتحاديه عرب و رد مداخله خارجي سر دادند.
مردم سوريه با امضا كردن طومار، اعتراض كتبي خود را نسبت به اقدام اتحاديه عرب اعلام كردند.
به دنبال تصميم اتحاديه عرب براي تعليق موقت عضويت سوريه در اين اتحاديه مردم اين كشور همواره با برگزاري تظاهرات، تجمع و صدور بيانيه نسبت به اين اقدام اتحاديه عرب اعتراض مي كنند. در همين رابطه حزب الله لبنان درباره تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب اعلام كرد كه اتحاديه عرب آبرويي براي خود باقي نگذاشته است.
حزب الله با اشاره به سياست هاي دوگانه اتحاديه عرب به ويژه سكوت اين اتحاديه در قبال حوادث بحرين تاكيد كرد، اتحاديه عرب چشم خود را به روي بسياري از حقايق بسته است، براي نمونه در بحرين مردم بي گناه را به خاك و خون مي كشند اما اين اتحاديه سكوت مي كند ولي در مورد سوريه تصميم هاي مغرضانه اتخاذ مي كند. روسيه، چين، برزيل، هند، آفريقاي جنوبي و عراق نيز درباره هرگونه مداخله نظامي در سوريه هشدار دادند.
در بيانيه صادره از سوي روسيه، چين، برزيل، هند و آفريقاي جنوبي آمده است بايد از هرگونه مداخله خارجي در سوريه صرفنظر شود.
در اين بيانيه تاكيد شده است، تنها سناريوي قابل قبول براي حل بحران سوريه آغاز فوري گفت وگوهاي مسالمت آميز با حضور همه طرف هاست.
جلال طالباني رئيس جمهور عراق نيز گفت، عراق با هرگونه دخالت نظامي بيگانگان در سوريه مخالف است.
اين در حالي است كه شبكه خبري العالم در گزارشي اعلام كرد كه ناو هواپيمابر «يو.اس.اس جرج بوش»، روز پنج شنبه به همراه يك رزمناو و چند كشتي جنگي از كانال سوئز عبور كرده تا در سواحل سوريه پهلو بگيرد.
اين ناو جنگي توانايي حمل 70 هواپيما و موشك از جمله 48 فروند هواپيماي جنگي را دارد. همچنين سفارت آمريكا در سوريه از شهروندان آمريكايي خواسته است، سريعا سوريه را ترك كنند.

 



مخالفت گسترده مردم مصر با نخست وزير انتصابي نظاميان حاكم

ده ها هزار نفر از تظاهركنندگان در ميدان التحرير قاهره، مخالفت خود را با نخست وزير جديد مصر اعلام كردند و خواستار كناره گيري نظاميان از قدرت شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، معترضان مصري در دومين هفته از قيام خود بر ضد نظاميان موسوم به «انقلاب دوم»، راه هاي ورودي به ساختمان نخست وزيري را مسدود كردند تا از ورود «كمال الجنزوري» نخست وزير جديد به آن جلوگيري كنند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، معترضان مصري خواستار پايان حاكميت نظاميان بر كشورشان و تشكيل يك دولت غيرنظامي شدند.
به گزارش شاهدان عيني، تجمع معترضان كه از روز جمعه مقابل ساختمان نخست وزيري آغاز شده است در روز شنبه نيز ادامه يافت، و درگيري و برخوردهاي پراكنده اي بين نيروهاي نظامي مستقر در اطراف ساختمان با تظاهركنندگان صورت گرفت.
اين گزارش حاكي است، هزاران تن از مصري ها در ميدان التحرير، با اعلام مخالفت قاطع خود با نخست وزيري الجنزوري وي را فاقد صلاحيت براي حكومت بر مردم مصر دانستند.
پيش تر نيز برخي گروه هاي مستقر در ميدان التحرير از نخست وزيري «محمد البرادعي» حمايت كرده و تشكيل دولت ملي به رياست وي را خواستار شدند.
الجنزوري 78 ساله كه براي هدايت كشتي توفان زده مصر در شرايط فعلي، كمي پير و فرتوت به نظر مي رسد، بين سال هاي 1996 تا 1999 ميلادي به عنوان نخست وزير در رژيم «حسني مبارك» ديكتاتور سابق، پست هايي همچون نخست وزيري و وزارت برنامه ريزي را برعهده داشته است و انتصاب دوباره وي به سمت نخست وزيري به دليل دوستي نزديك با طنطاوي حاكم نظامي مصر خشم مردم اين كشور را شعله ور تر كرده است.
اين در حالي است كه الجنزوري وعده داد كه به ملت مصر خدمت خواهد كرد و مقدمات كناره گيري سپهبد طنطاوي از قدرت را فراهم مي كند.
نخست وزير جديد: مصر را نجات مي دهم
در عين حال كمال الجنزوري قول داد كه شرايط سخت فعلي مصر را درك كرده ولي مي تواند تا دو ماه آينده اوضاع را به حالت سابق برگرداند.
وي مدعي شد كه شوراي نظامي حاكم بر مصر به وي اختيارات بيشتري نسبت به نخست وزير كنوني داده است و طنطاوي نيز كم كم از قدرت كناره گيري خواهد كرد، چرا كه در غير اين صورت، وي پست نخست وزيري را قبول نمي كرد.
نخست وزير جديد مصر در نخستين نشست خبري خود در حالي كه به شدت خسته و عصبي به نظر مي رسيد در واكنش به انتقادات مطرح شده تاكيد كرد: تا پيش از برگزاري انتخابات پارلماني در روز دوشنبه، قادر به تشكيل دولت جديد نخواهد بود.
شاهدان عيني روز شنبه نيز از كشته شدن يك تظاهركننده مصري در درگيري هاي مردم و پليس در مقابل ساختمان نخست وزيري خبر دادند.
در شهر اسكندريه كه دومين شهر بزرگ مصر نيز به شمار مي رود، درگيري هايي بين مخالفان و موافقان دولت روي داد كه هنوز آمار دقيقي از تلفات آن مخابره نشده است ولي تظاهرات و ناآرامي ها، همچنان در اين شهر ادامه دارد.
بازي با ورق انتخابات
نظاميان مصر كه از هفته گذشته به دليل گسترده شدن تظاهرات در وضعيت دشواري قرار گرفته اند، تلاش مي كنند با استفاده از ورق انتخابات، بازي باخته خود در عرصه سياست را به برد تبديل كنند.
بر اين اساس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر با اصلاح قانون انتخابات، مدت زمان برگزاري انتخابات پارلماني را كه قبلا يك روز اعلام كرده بود، به دو روز افزايش داد.
به گفته سخنگوي شوراي حاكم نظامي، اين تصميم براي تسهيل مشاركت مردم در انتخابات كه در روز دوشنبه (فردا) برگزار خواهد شد و ارائه فرصت بيشتر به راي دهندگان مصري اتخاذ شده است.
يك منبع در كميته عالي انتخابات مصر با اشاره به اين تصميم شوراي عالي نيروهاي مسلح تاكيد كرد: با اصلاح انجام شده، انتخابات پارلماني مصر روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته جاري برگزار خواهد شد.
همچنين بر مبناي تصميم شوراي عالي نيروهاي مسلح، مرحله دوم و سوم انتخابات پارلماني مصر كه براي معرفي نمايندگان پارلمان و مجلس مردمي صورت مي گيرد، نيز دو مرحله اي و طي ماه هاي دسامبر 2011 و ژانويه 2012 برگزار خواهد شد.
فرمان تمديد انتخابات مصر توسط شوراي عالي نيروهاي مسلح، در حالي صادر شده است كه به دليل حوادث اخير، مخالفان نظاميان، آن را نوعي بازي و وقت كشي براي برگرداندن اوضاع به حالت سابق عنوان كرده اند.
در همين حال بسياري از احزاب، گروه ها و جريان هاي سياسي مصر (به جز اخوان المسلمين) تعويق انتخابات پارلماني را خواستار شده و اعلام كردند، اين انتخابات با حضور نظاميان نمي تواند خالي از شك و شبهه باشد و بايد اول تكليف شوراي عالي نيروهاي مسلح را يكسره كرد.

 



25نظامي پاكستان در حمله هلي كوپترهاي ناتو كشته شدند

درحمله هلي كوپترهاي ناتو به يك پاسگاه مرزي پاكستان در شمال غرب اين كشور، 25نظامي پاكستاني كشته و 14 تن ديگر زخمي شدند.
در پي اين حمله، دولت اسلام آباد كاروان هاي لجستيكي ناتو در حال عبور به افغانستان را متوقف كرد.به گزارش خبرگزاري ايسنا، هلي كوپترهاي ناتو از داخل افغانستان وارد خاك پاكستان شدند و در منطقه قبايلي، «مهمند» يك پست بازرسي اين كشور را هدف حمله موشكي قرار دادند.
درحمله به اين پاسگاه بازرسي كه 5/2كيلومتر با مرز فاصله دارد، 25 نظامي پاكستاني، از جمله دو فرمانده جان خود را از دست دادند و 14نظامي ديگر پاكستاني نيز زخمي شدند.
تا عصر ديروز دولت و ارتش پاكستان هيچ واكنشي نسبت به اين تجاوز از خود نشان ندادند و تنها كار دولت اسلام آباد جلوگيري از عبور كاروان هاي لجستيكي ناتو از خاك پاكستان به داخل افغانستان بوده است.
ترديد دولت اسلام آباد از دست زدن به اقدام جدي تر و پاسخ قاطع به ناتو، معمولاً خشم مردم پاكستان را درپي دارد.
سال گذشته نيز هلي كوپترهاي آمريكايي دو سرباز پاكستاني را در داخل خاك پاكستان كشتند.
در آن زمان نيز تنها واكنش پاكستان، جلوگيري از عبور كاروان هاي تداركاتي ناتو به داخل افغانستان بوده است كه چند روز بعد نيز با عذرخواهي فرماندهان ناتو و اعلام آنها مبني بر اين كه حمله اشتباهي رخ داده است، غائله خاتمه پيدا كرد.
به اعتقاد كارشناسان، فرماندهان ناتو به زودي سناريوي هميشگي خود را درمورد حمله خونين ديروز تكرار مي كنند و خواهند گفت حمله فوق اشتباهاً رخ داده است.
حملات مكرر هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به نوار قبايلي شمال غرب پاكستان و به ويژه عمليات كماندوهاي آمريكايي در «ابيت آباد» پاكستان كه مرگ «بن لادن» را درپي داشت، باعث شده است كه حاكميت دولت پاكستان شديداً دچار آسيب و خدشه شود.
خبر ديگر اينكه، ده ها هزار نفر در شهر «پيشاور» پاكستان جمعه عليه فساد مقامات دولتي و اتحاد اسلام آباد با آمريكا تظاهرات كردند.

 



راهپيمايي حمايت از مسجدالاقصي در غزه، اردن و مصر

ده ها هزار نفر از شهروندان اردني، مصري و ساكنان نوار غزه در پاسخ به فراخوان جنبش حماس براي حمايت از قدس و مسجدالاقصي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، در اردن هزاران نفر از شهروندان اين كشور از مناطق و استان هاي مختلف خود را به روستاي سويمه واقع در 25 كيلومتري شهر اشغالي قدس رساندند و به تظاهرات در حمايت از قدس پرداختند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي ضداسرائيلي خواستار آزادي بيت المقدس، توقف شهرك سازي ها و پايان جنايت رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها شدند. شهروندان اردني پرچم هاي رژيم صهيونيستي و ماكت هاي معبد موهوم سليمان را كه اين رژيم سعي در احداث آن بر روي خرابه هاي مسجدالاقصي دارد به آتش كشيدند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند: ما خود را براي مسجدالاقصي و بيت المقدس قرباني مي كنيم.
تظاهرات گسترده ديگري در دانشگاه الازهر مصر برگزار شد و تجمع كنندگان حمايت خود را از قدس و مسجدالاقصي اعلام كردند.
ساكنان نوار غزه نيز راهپيمايي نجات قدس را برگزار كردند، در اين راهپيمايي باشكوه فلسطيني ها خواستار توجه جامعه جهاني به تجاوزات رژيم صهيونيستي به ويژه به مكان هاي مقدس همچون مسجدالاقصي شدند.
اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين نيز همزمان با برگزاري راهپيمايي فلسطينيان در غزه در مسجد العمري غزه سخنراني كرد و گفت: فلسطينيان استوار در مقابل هرگونه تهديدهاي آمريكا و رژيم صهيونيستي ايستادگي خواهند كرد.
وي درباره توافق آشتي ملي بين محمود عباس و خالد مشعل نيز گفت، نخستين آزمايش براي اجراي توافقنامه، آزادي كليه زندانيان سياسي است.
گفتني است جنبش حماس در يك فراخوان عمومي از كشورهاي عربي و اسلامي خواسته بود با برگزاري راهپيمايي حمايت خود را از قدس شريف و مسجدالاقصي اعلام كنند.
گفتني است تظاهركنندگان اردني و مصري در راهپيمايي حمايت از قدس شريف و مسجد الاقصي خواستار اخراج سفير رژيم صهيونيستي از كشورهاي اسلامي شدند.

 



فراخوان جنبش وال استريت براي برگزاري تظاهرات در شهرهاي آمريكا

اعضاي جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت»، فردا تظاهرات «تسخير» برگزار مي كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، اعضاي جنبش ضد سرمايه داري وال استريت فردا (دوشنبه) همزمان با تهديدات شهردار «لس آنجلس» مبني بر برخورد با كساني كه در اين شهر چادر زده اند، در شهرهاي مختلف آمريكا تظاهرات «تسخير» برگزار مي كنند.
براساس اين گزارش، شهردار «لس آنجلس» به معترضان اين شهر هشدار داده چنانچه تا فردا اقدام به ترك خيابان ها و ميادين نكنند، پليس آنها را مجبور به اين كار خواهد كرد. از طرفي خبر مي رسد، برگزاري تظاهرات سراسري در اين روز مي تواند به بروز درگيري بين مردم و نيروهاي پليس منجر شود. تاكنون در جريان اعتراض هاي ضدسرمايه داري پنج معترض آمريكايي كشته و صدها نفر نيز مجروح شده اند. گفته مي شود 4000 نفر از معترضان نيز پس از ضرب و شتم از سوي پليس بازداشت و به زندان منتقل شده اند.
در همين رابطه شبكه تلويزيوني پرس تي وي از انتشار يك فيلم ويدئويي جديد ديگر خبر داد كه در آن پليس آمريكا با شوكر الكتريكي اقدام به سركوب وحشيانه معترضان «اوكلند» و دستگيري آنها مي كند. بنا به نوشته واحد مركزي خبر، اين حادثه روز جمعه، همزمان با روز شكرگزاري در آمريكا روي داده است. «اوكلاهما» نيز همزمان شاهد برگزاري تظاهرات و تجمع ضد سرمايه داري و حملات وحشيانه پليس آمريكا بود. گزارش هاي دريافتي حاكي است، روز جمعه ده ها معترض آمريكايي با تجمع مقابل فروشگاه بزرگ «وال مارت» عليه كاهش شديد حقوق و دستمزد كارگران اين فروشگاه تظاهرات كردند. پليس ده معترض را بازداشت و روانه بازداشتگاه كرد. هفته گذشته نيز پس از روزها تأخير، يك فيلم ويدئويي از حمله پليس آمريكا به چندين دانشجوي دانشگاه كاليفرنيا پخش شد كه تبديل به يك جنجال خبري تمام عيار شد. در اين تصاوير، پليس جلوي چشمان همه با خونسردي تمام اسپري فلفل را به صورت دانشجوياني كه به نشانه اعتراض روي زمين محوطه دانشكده «ديويس» نشسته بودند مي پاشد. اين رسوايي باعث شد پليس آمريكا به رغم دفاع از عملكرد پليس، مجبور به بركناري دو پليس متخلف شود. نيويورك، به عنوان مقر اصلي اعضاي جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» نيز ديروز شاهد برگزاري تجمع ضد دولتي مقابل ساختمان بورس بود. معترضان دست نوشته هايي داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «پليس! به ما بپونديد شما هم جزو 99 درصد هستيد.»
گفتني است، اعتراض هاي ضد سرمايه داري آمريكا كه از 26 شهريور ماه با عنوان «انقلاب جهاني عليه كاپيتاليسم» آغاز شده، اكنون علاوه بر مسائل اقتصادي، مسائل سياسي را نيز دربرگرفته است. مردم به صراحت اعلام مي كنند انقلابشان برگرفته از انقلاب هاي عربي است و خواستار حاكميت يك نظام انسان محور به جاي نظام سرمايه داري سود محور هستند. اين جنبش در حال حاضر به سرتاسر اروپا و بسياري از شهرهاي آسيا، آمريكا و اقيانوسيه سرايت كرده است.



 



تشكيل دولت نجات ملي خواست مخالفان آل خليفه در بحرين

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده در منامه و شهرهاي ديگر اين كشور خواستار تشكيل دولت نجات ملي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، تظاهركنندگان بحريني با برگزاري تظاهرات خواستار سرنگوني رژيم آل خليفه، استعفاي دولت و تشكيل دولت نجات ملي شدند.
انقلابيون تاكيد كردند كه با هر هزينه اي بر خواسته هاي خود تاكيد و راه خود را ادامه خواهند داد.احزاب و گروه هاي حقوق بشري بحرين نيز خواستار اصلاحات واقعي در كشور شدند. اين گروه ها تاكيد كردند كه رژيم آل خليفه مسئول سركوب، شكنجه و آزار دستگيرشدگان است و بايد محاكمه شود.
اين گروه هاي حقوق بشري همچنين از آمريكا و انگليس خواستند دست از كمك هاي تسليحاتي به رژيم بحرين بردارند.
شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته بحريني نيز اعلام كرد كه رژيم آل خليفه به گزارش هاي حقوق بشري و محكوم كردن رژيم بحرين اهميت نمي دهد و همچنان به سركوب مردم بي دفاع مي پردازد.
وي افزود، گزارش هاي كميته هاي حقيقت ياب تغييري در رفتار حكام آل خليفه به وجود نمي آورد و اين رژيم از اتفاقات اخير عبرت نمي گيرد.
يحيي الحديد يك فعال سياسي بحرين نيز گفت، گزارش كميته حقيقت ياب اخير كه به دستور پادشاه بحرين تشكيل شد براي نجات آل خليفه از تنگنا است و بسياري از جرايم و جنايات رژيم حاكم را ناديده گرفته است. وي افزود، همه جرايمي كه مخالفان به رژيم نسبت مي دهند واقعيت دارد و هيچ مبالغه اي در آن نيست.

 



50 كشور به پيشنهاد آمريكا براي استفاده از بمب خوشه اي راي ندادند

شركت كنندگان در نشست ژنو با پيشنهاد آمريكا در مورد قانوني كردن استفاده از بمب خوشه اي مخالفت كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، جمعه گذشته نمايندگان بيش از 50 كشور جهان كه به منظور گفت وگو درباره منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي در ژنو گرد آمده بودند با پيشنهاد آمريكا در مورد قانوني كردن استفاده از بمب هاي خوشه اي مخالفت كردند. روسيه، چين و رژيم صهيونيستي نيز خواستار قانوني شدن استفاده از سلاح مذكور بودند.
ممنوعيت استفاده از بمب هاي خوشه اي در اسفند سال 1388 توسط 30 كشور تصويب شده بود و سپس اين منشور بين المللي به امضاي 77 كشور ديگر نيز رسيد.
بمب هاي خوشه اي پس از پرتاب توسط هواپيما و ياسكوي هاي موشكي، بدنه آنها در آسمان باز مي شوند و تعداد بي شماري بمب كوچك از درون بمب هاي اصلي در فضا رها مي شوند و در بخش وسيعي از زمين ريخته مي شوند. شماري از اين بمب ها به محض برخورد با زمين منفجر مي شوند و شماري نيز پس از برخورد انسان ها يا حيوانات با آنها منفجر مي شوند. آمريكا، روسيه، چين و رژيم صهيونيستي منشور ممنوعيت استفاده از بمب هاي خوشه اي را امضا نكرده اند.
براساس گزارش سازمان ملل، رژيم صهيونيستي از دوم تير تا چهارم مرداد 1385 طي جنگ وحشيانه موسوم به 33 روزه عليه لبنان، از يك ميليون بمب خوشه اي استفاده كرد كه 40 درصد آنها هنوز منفجر نشده اند و در مزارع جنوب لبنان موجود هستند.

 



راهپيمايي «انقلاب ما ادامه دارد» در 18 استان يمن

صدها هزار يمني با برگزاري تظاهرات گسترده در 18 استان اين كشور تحت عنوان «انقلاب ما ادامه دارد» مخالفت خود را با طرح شوراي همكاري خليج فارس و اعطاي مصونيت قضايي به علي عبدالله صالح اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مردم شهرهاي صنعا، تعز، لحج، الجديده، عدن و شهرهاي ديگر يمن با برگزاري تظاهرات گسترده و تجمع در ميادين شهرها خواستار محاكمه ديكتاتور يمن و نزديكانش شدند.
جوانان انقلابي يمن تاكيد كردند كه طرح شوراي همكاري خليج فارس جنايت و دور زدن واقعي انقلاب است و مردم با اين طرح به شدت مخالفند.
انقلابيون يمن همچنين اظهار داشتند توافقنامه امضا شده از سوي عبدالله صالح هدر دادن خون هايي است كه به خاطر انقلاب ريخته شد.
يكي از انقلابيون يمن در اين باره گفت: نقش قدرت هاي جهاني و منطقه اي به ويژه آمريكا و عربستان دريمن قابل انكار نيست ولي ما به همه مي گوييم به اراده مردمي خود تكيه مي كنيم نه به قدرت هاي جهاني و منطقه اي.
وي افزود: جوانان راهكارها و عملكردهاي ديگري براي رسيدن به اهداف انقلابي خود در پيش گرفته اند و به تظاهرات و تحصن اكتفا نخواهند كرد بلكه در آينده به شكل هاي ديگري از جمله تصرف كاخ رياست جمهوري به مبارزه خود ادامه خواهند داد.
براساس توافق انتقال قدرت كه روز 23نوامبر (2آذر) در عربستان سعودي به امضاي عبدالله صالح رسيد، وي در ازاي استعفا از مصونيت قضايي برخوردار مي شود.
به گفته يمني ها، اين توافق نامه كه طرح آن از جانب شوراي همكاري خليج فارس پيشنهاد شده و از پشتيباني آمريكا نيز برخوردار است، خواسته هاي معترضان را برآورده نمي كند، معترضاني كه طي ماه هاي گذشته به برگزاري تظاهرات هاي گسترده پرداخته اند و تا زمان برآورده شدن خواسته ها نيز در صدد تداوم اعتراضات هستند.
درهمين حال دست كم دو نفر درجريان درگيري شديد بين نيروهاي وفادار به عبدالله صالح و مبارزان انقلابي در صنعا و در خارج از محل اقامت عبد ربه منصور هادي معاون صالح، كشته شده اند.از سوي ديگر هيئت اجرايي شوراي ملي انقلابيون يمن «محمد سالم با سندوه» رئيس اين شورا را به عنوان نامزد احتراز پست نخست وزيري دولت انتقالي كه قرار است به زودي تشكيل شود انتخاب كردند.
يكي از رهبران شوراي ملي انقلابيون يمن در اين باره گفت: انتخاب با سندوه براي احراز پست نخست وزيري دولت توافق ملي پس از رايزني هاي فراوان درباره شماري از اسامي پيشنهادي صورت گرفت.وي پيش بيني كرد كه عبد ربه منصور هادي، معاون عبدالله صالح طي حكمي با سندوه را به عنوان نخست وزير دولت توافق ملي انتخاب كند.

 



پيروزي قاطع اسلامگرايان در انتخابات پارلماني مغرب

نتايج اوليه شمارش آرا از پيروزي قاطع اسلامگرايان در انتخابات پارلماني مغرب حكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مقامات حزب «عدالت و توسعه» كشور مغرب روز شنبه اعلام كردند كه اين حزب تاكنون موفق به كسب بيش از 100 كرسي از مجموع 395 كرسي پارلمان شده است.
براساس اين گزارش، «داوودي» رئيس حزب عدالت و توسعه مغرب به عنوان اصلي ترين حزب اسلامگراي اين كشور گفت: اين حزب همچنين موفق به كسب آراء مردم، حتي در روستاهاي كوچكي كه در آن حضور ندارد، شده است.
اين اسلامگرا، انتخابات اخير مجلس را نقطه عطفي در تاريخ مغرب عنوان كرد و گفت: عليرغم تبليغات گسترده دولت براي تخريب چهره حزب اسلامي عدالت و توسعه، اين حزب توانسته است، تعداد لازم كرسي هاي پارلمان براي تشكيل دولت آينده را بدست آورد.از سوي ديگر طبيب شرقاوي وزير كشور مغرب گفت: اين انتخابات، اولين انتخاباتي است كه پس از اصلاحات انجام شده در قانون اساسي، توسط پادشاه در كشور برگزار شده است و نسبت مشاركت مردم بيش از 45 درصد بود. به گزارش شبكه خبري الجزيره، كار شمارش آرا همچنان ادامه دارد و پيش بيني مي شود نتايج نهايي آن امروز از سوي وزارت كشور مغرب اعلام شود و از هم اكنون حزب اسلامي عدالت و توسعه در تكاپوي معرفي نخست وزير منتخب خود است.
حزب عدالت و توسعه با 31 حزب ديگر در انتخابات پارلماني به رقابت پرداخت و احزاب چپگرا و جنبش 20 فوريه آن راتحريم كرده بودند.

 



نگراني آل سعود از اوج گيري اعتراض ها در ماه محرم

مقامات عربستان از اوج گيري و گسترش تظاهرات در ماه محرم در شرق اين كشور ابراز نگراني كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، همزمان با آغاز ماه محرم و ايام عاشورا، «شاهزاده محمدبن فهد آل سعود» استاندار استان «الشرقيه» با دعوت به آرامش در منطقه، آمادگي خود را براي تشكيل يك كميته تحقيق براي بررسي حوادث هفته گذشته اعلام كرد.
نظاميان آل سعود كه به طرز بي سابقه اي در چند روز گذشته در نقاط مختلف شهرهاي القطيف، العواميه، الشويكه مردم را به گلوله بسته بودند و موجب كشته شدن چهار جوان و زخمي شدن 11 تن ديگر شدند، در آستانه ماه محرم به تكاپوي بيشتري افتادند.
براساس اين گزارش، يك نويسنده و تحليل گر سياسي سعودي نيز گفت: مقامات عربستان از ماه محرم و ايام عاشورا و الهام گرفتن مردم القطيف از اين ايام براي قيام در برابر اقدامات جنايتكارانه آل سعود و كشتار بي دليل جوانان، به شدت در هراس هستند.
«فواد ابراهيم جمعه» از خشم مردم منطقه الشرقيه به دليل آتش گشودن نيروهاي امنيتي عربستان به سمت معترضان خبر داد و افزود: مقام هاي عربستان بايد بهاي بي ارزش دانستن جان مردم القطيف را بپردازند.
اين نويسنده و تحليل گر سياسي سعودي درباره دعوت شاهزاده محمد بن فهد استاندار الشرقيه براي تشكيل كميته تحقيق درباره حوادث القطيف اظهار داشت: اين گونه تحقيقات و تشكيل كميته هاي ويژه، هيچ فايده اي نخواهد داشت، چرا كه وزارت كشور عربستان قبلا در بيانيه اي، اين گونه حوادث، را به طرف هاي خارجي نسبت داده است.
در همين حال شيخ «عبدالكريم الحبيل» خطيب و امام جمعه شهر «الربيعه» در منطقه الشرقيه خواستار تحقيق و مجازات عاملان كشتار جوانان بي گناه شيعه در روزهاي اخير شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14